14.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 266

Zweden weer op bezoek in Ankara voor NAVO-toetreding

0

Morgen zal Zweden weer de Turkse hoofdstad Ankara aandoen om te kijken of de plooien glad genoeg zijn gestreken voor Zweedse toetreding tot de NAVO. Turkije blokkeert het NAVO-lidmaatschap van het Scandinavische land sinds vorig jaar, omdat Zweden ‘niet genoeg zou optreden’ tegen de Koerdische PKK en andere ‘terroristen’.

Dat meldt de Turkse krant Hürriyet. Vorig jaar is een tripartiet memorandum ondertekend met daarin de voorwaarden voor Finse en Zweedse toename, waaronder de opvoering van de strijd tegen de Koerdische PKK.

Sinds vorig jaar zijn de partijen al drie keer eerder in Ankara gekomen om dat proces te bespreken. Finland is ondertussen al goedgekeurd door Turkije, maar Zweden, waar veel Koerden wonen, vooralsnog niet.

Zweden heeft wel een nieuwe anti-terreur wet aangenomen, maar Ankara is niet overtuigd van de uitvoering. Turkije stoort zich met name aan demonstraties waar met PKK-vlaggen wordt gezwaaid. Volgens Zweden is dat nog geen terreurdaad, Turkije denkt van wel.

Ook wil Turkije de uitlevering van ‘terroristen’ zien. Vandaag werd bekend dat Zweden ook in die Turkse wens tegemoet komt. Een man die in de drugshandel zit en de PKK zou steunen wordt uitgeleverd.

Een maand na deze vierde vergadering in Ankara is er een cruciale NAVO-top in Vilnius. Naast Turkije moet ook Hongarije overtuigd worden. Dat land heeft de toetreding ook nog niet geratificeerd.

Moslima doet aangifte tegen Duitse hoogleraar vanwege belediging om hoofddoek

0

Gülsen Kurt, een islamitische studente in Duitsland, heeft aangifte gedaan tegen een hoogleraar van de Bonn-Rhein-Sieg Universiteit, waar ze studeert. Hij zou haar hebben beledigd vanwege het dragen van een hoofddoek.

Dit schrijft de Turkse pro-regeringskrant Daily Sabah. Het incident vond plaats tijdens een economiecollege aan de universiteit in het noordwesten van Duitsland. Volgens advocaat Fatih Zingal liet de hoogleraar zich op een racistische manier uit, en vergeleek hij de hoofddoek van zijn cliënt met het hakenkruissymbool van de nazi’s.

‘Artikel 4 van de Duitse grondwet beschermt de vrijheid van godsdienst en een studente kan lessen volgen terwijl zij een hoofddoek draagt. De houding van deze hoogleraar is absoluut onaanvaardbaar’, vertelt de advocaat.

Duitsland kent, na Frankrijk, de grootste moslimbevolking van West-Europa. Volgens officiële cijfers wonen er bijna 5 miljoen moslims. De Duitse politie registreerde in 2022 5.372 xenofobe incidenten en 610 islamofobe haatmisdrijven. Islamofobie wordt aangewakkerd door extreemrechtse partijen en actiegroepen, zoals Alternative für Deutschland, de Identitäre Bewegung en Pegida.

BDS wil boycot busmaatschappij EBS vanwege Israëlisch moederbedrijf

0

De pro-Palestijnse actiegroep BDS Nederland wil dat Zuid-Holland niet in zee gaat met de busmaatschappij EBS. Het Israëlische moederbedrijf is betrokken bij de kolonisatie van Palestijns land. ‘Het gaat om gesegregeerde buslijnen waar Palestijnen niet altijd gebruik van mogen maken.’

Het Israëlische moederbedrijf Egged staat op de VN-lijst van bedrijven die betrokken zijn bij de kolonisering van Palestijns grondgebied. Op dit moment heeft EBS (Egged Bus Systems) een bod ingediend voor de ov-concessie in Zuid-Holland Noord. Daaronder vallen achttien gemeenten, waaronder Leiden, Alphen aan den Rijn en Gouda. Volgens VVD-gedeputeerde Frederik Zevenbergen (Verkeer en Vervoer) gaat het hier om de grootste ov-aanbesteding in Zuid-Holland, met een markwaarde tot 1 miljard euro.

Dorien Ballout van stichting Diensten en Onderzoek Centrum Palestina, docP, onderdeel van BDS Nederland, vertelt aan de Kanttekening dat Egged veel buslijnen verzorgt in bezet gebied. ‘Egged verbindt illegale Israëlische nederzettingen met elkaar. Het gaat om segregeerde buslijnen. Palestijnen mogen niet op alle buslijnen meereizen en de bussen rijden ook vaak op wegen op Palestijns grondgebied, die verboden zijn voor Palestijnen.’

Alle aandelen van het Nederlandse EBS zijn in handen van het Israëlische moederbedrijf. ‘Het is verbijsterend dat EBS mag meedoen aan de aanbesteding’, zegt Ballout. ‘We sluiten ook Russische bedrijven uit, vanwege de invasie van Oekraïne. Waarom accepteren we wel bedrijven die betrokken zijn bij de bezetting van Palestina?’

BDS (dat staat voor Boycot, Sancties en Desinvestering) Nederland protesteerde eerder tegen busmaatschappij EBS. ‘Toen we met t-shirts demonstreerden op de buslijn Edam-Volendam werden we heel snel weggestuurd’, vertelt Ballout. ‘Ze waren niet van ons gediend.’

BDS beraadt zich nu op vervolgacties in Zuid-Holland, waaronder inspraak bij de provincie. ‘Ik hoop dat politieke partijen in de Provinciale Staten zich ook uitspreken tegen bedrijven als EBS. Dat kunnen ze in theorie wel, maar het gebeurt in de praktijk niet. Niet alleen omdat de discussie over aanbestedingen ingewikkeld is, maar ook omdat de provincie huiverig is voor eventuele schadeclaims.’

Auteur Vamba Sherif stort zich in afrofuturisme, geïnspireerd door W.E.B. du Bois

Ruim honderd jaar geleden schreef de zwarte historicus en activist W.E.B. du Bois zijn verhaal ‘The Comet’. Dat gaat over een liefde tussen een zwarte man en een witte vrouw in een wereld zonder racisme. Geïnspireerd hierdoor verscheen eind mei de verhalenbundel De Komeet. Vamba Sherif, een van de samenstellers, vertelt over zijn fascinatie voor afrofuturisme.

Wat als een komeet zou neerstoten op New York en iedereen zou doden, behalve de zwarte man en de witte vrouw? Dan was er geen racistische samenleving meer die hen tegenhield. Du Bois schreef het verhaal in 1920, toen je in de Verenigde Staten nog werd gelyncht als je als zwarte man een relatie kreeg met een witte vrouw. Du Bois maakt zo’n onmogelijke relatie in zijn verbeelding mogelijk.

Het is een van de eerste voorbeelden van het tegenwoordig zeker in de VS populaire genre van het afrofuturisme. In dat genre stellen zwarte schrijvers en andere kunstenaars zich een andere werkelijkheid voor, waarin ze de bestaande relaties tussen zwart en wit, tussen de niet-westerse en westerse wereld, tussen Afrika en Europa, op zijn kop zetten. In de Verenigde Staten is afrofuturisme mainstream geworden, helemaal na het verschijnen van de Marvelfilms Black Panther (2018) en het vervolg Wakanda Forever (2022).

In Nederland bevindt deze culturele stroming zich nog in de pioniersfase. In januari dit jaar verscheen de eerste Nederlandse afrofuturistische roman: His Story of the World, L’Histoire du Monde van Gerald Vreden, waarvan de Nederlandse vertaling in oktober uitkomt. Vreden schept een geheel nieuwe wereld, compleet met een nieuwe mythologie, die zijn roots in Afrika heeft. De bedoeling is dat er een hele reeks boeken komt.

‘Mijn doel is mensen van kleur te inspireren te gaan schrijven’

Ondertussen verscheen eind mei bij uitgeverij De Geus het boek De Komeet, onder redactie van Vamba Sherif en Martijn Lindeboom. Het is een verhalenbundel die geïnspireerd is op het verhaal Du Bois. ‘Het begon vijf jaar geleden met het festival Other Futures, een science fiction-festival in Amsterdam’, vertelt Sherif. ‘Ik zat in het bestuur van dit festival en ontmoette daar Martijn, die erg geïnteresseerd is in science fiction en fantasy. We bleven contact houden en kwamen drie jaar later op het idee om samen een verhalenbundel samen te stellen. In Nederland is er nog steeds gebrek aan diversiteit in deze genres en hier wilden we verandering in brengen. Helemaal omdat science fiction nu steeds meer onderdeel wordt van de gewone literatuur.’

Sherif en Lindeboom benaderden mensen – onder anderen journaliste Clarice Gargard en filosofe Khadija al Mourabit – met de vraag of ze een verhaal wilden schrijven.  ‘We zijn twee jaar bezig geweest met dit boek. De auteurs schreven hun verhalen, die ik en Martijn vervolgens redigeerden. We hebben de schrijvers ook geholpen met workshops, waarin we de verschillende subgenres van science fiction uitlegden. We zijn erg tevreden over het resultaat. Het is een rijke bundel, met auteurs van verschillende culturele achtergronden, die totaal andere verhalen schrijven. Er staan verhalen in die in Afrika gesitueerd zijn, maar ook in Indonesië en Groningen. Sommige verhalen spelen zich af in de Klassieke Oudheid, anderen in het heden en weer anderen in de toekomst.’

Het is de eerste keer dat Sherif bezig is geweest met science fiction, vertelt hij. Maar hij had wel veel feeling met het genre. ‘Ik lees graag fantasy-boeken. En ik ben, vanwege mijn Afrikaanse achtergrond, ook bekend met sprookjes waarin magie een belangrijke rol speelt. Alles is mogelijk. In mijn eerdere romans gebeuren ook wonderen. Dat is een Afrikaans element.’ In het verhaal ‘Gloed van de wederhelften’, dat Sherif samen met Lindeboom schreef voor de bundel De Komeet, komen ook science fiction-elementen voor, zoals de futuristische brillen van het fictieve bedrijf Afrotech.

Sherif wil het misverstand de wereld uithelpen dat hij zich vooral met dit genre bezighoudt vanwege de Black Panther-films. ‘Mijn inspiratiebronnen zijn andere schrijvers’, licht hij toe. Hij noemt enkele voorbeelden: de Jamaicaanse schrijver Marlon James, auteur van de bestsellers Black Leopard, Red Wolf (2019) en Moon Witch, Spider King(2022), de Amerikaans-Zambiaanse schrijfster Namwali Serpell, bekend van de science fiction-roman The Old Dirft(2019) en de Nigeriaanse schrijfster Nnedi Okorafor, die vooral bekend is van haar veelgeprezen roman Who Fears Death (2010), waarover streamingsdienst HBO nu een tv-serie aan het maken is.

‘Ik schrijf nu samen met mijn zoon een science fiction-roman’, vertelt Sherif. ‘Maar ik weet niet of dat boek wordt afgerond. Het zou mij niet verbazen als het er ooit komt. Het doel van de bundel De Komeet is om mensen van kleur te inspireren te gaan schrijven. Ik hoop dat dit genre ook in Nederland diverser wordt.’

Vamba Sherif

Schrijver Vamba Sherif (1973) is geboren in Liberia. Hij woonde een tijdlang in Koeweit, waar zijn vader hoogleraar was. In 1991 vluchtte de familie naar Nederland, vanwege de Golfoorlog die toen uitbrak.

Hij leerde Nederlands, studeerde rechten en bracht in 1999 zijn debuutroman uit: Het land van de vaders. Dit boek, dat deels gebaseerd is op de verhalen van zijn grootmoeder, gaat over de botsing tussen uit de Verenigde Staten teruggekeerde slaven en andere Liberianen. Daarna volgden de romans Het koninkrijk van Sebah (2003), Zwijgplicht (2007), De Getuige (2011) en De zwarte Napoleon (2015). Dit laatste boek is een historische roman over de West-Afrikaanse heerser Samori Touré, die een vrijheidsstrijd vocht tegen de Franse en Britse koloniale overheersers. De romans van Sherif zijn in het Engels, Frans, Spaans, Duits en de Indiase Malayalam vertaald. In 2018 stelde hij met Ebissé Rouw – de bundel Zwart: Afro-Europese literatuur uit de Lage Landen samen. In 2021 ten slotte verscheen zijn memorie Ongekende liefde, een brief aan zijn – toen tienjarige – dochter Bendu.

De Liberiaans-Nederlandse schrijver publiceerde in veel Nederlandse media en internationale media, waaronder de New York Times en het Duitse tijdschrift KulturAustausch. Sherif leeft voor literatuur, zo vertelde hij in een interview: ‘Literatuur laat me sprakeloos achter, met een gebroken hart. Soms treft een scène, en niet de hele roman, een zin, en niet een hoofdstuk, mij als een bliksemschicht; of zij voert mij op zinnelijke vleugels naar onvoorstelbare genoegens en pijnen.’

Is cancelen nu links of rechts?

Links noemt zich op z’n Engels ‘woke’. Rechts betitelt zich juist als ‘anti-woke’. De aanhangers van het eerste verzetten zich tegen de bestaande orde, omdat die de verwerpelijke patriarchale wereld van ‘witte oude heteromannen’ belichaamt, die alle andere mensen zou onderdrukken. De aanhangers van het tweede verzetten zich tegen dat verzet, omdat ze zo hun vertrouwde wereld verloren zien gaan.

In Nederland is het vooral BIJ1 dat de politieke vertaling van ‘woke’ vormt, met Forum voor Democratie als meest uitgesproken tegenpool. Omroep Wakker Nederland noemt zich woordvoerder van anti-woke, net als Ongehoord Nederland. Beide pretenderen dat het geluid van ‘hun’ achterban bij de mainstream-media niet wordt gehoord – eenzelfde frustratie bestaat ook bij de achterban van BIJ1.

De klacht ‘niet te worden gehoord’ vertaalt zich daarbij vaak in de wens dat vooral de ander niet meer wordt gehoord. In het directe verlengde hiervan ligt de cancel-cultuur, die vanuit Amerika naar Europa is overgewaaid. Alles wat binnen de eigen bubbel gevoelig ligt, dient evident in de openbare ruimte te worden vermeden.

Aan de universiteiten is ‘safe space’ een buzz-woord geworden, waarop door diversiteits-officieren soms wel erg nauwlettend wordt toegezien. Het begrip ‘onveiligheid’ had vroeger betrekking op fysieke gevaren – dat het dak van de collegezaal dreigt in te storten of zo. Nu gaat het steeds meer om psychische kwesties.

Sommige studenten wensen niet met ongemakkelijke zaken geconfronteerd te worden – en dan gaat het niet slechts om onhebbelijk persoonlijk gedrag van docenten, maar tevens om opvattingen die mogelijk kwetsend zouden zijn. Maar je kunt je als student geschiedenis moeilijk met het Derde Rijk bezighouden, als je geen enkele antisemitische tekst wenst te zien.

‘De klacht ‘niet te worden gehoord’ vertaalt zich vaak in de wens dat vooral de ander niet meer wordt gehoord’

Hetzelfde geldt natuurlijk voor een vak als sociologie – je zult regelmatig groepen bestuderen die je niet aanstaan. En, aan het andere einde van het spectrum, is een vak als biologie vanwege de evolutieleer vast kwetsend voor orthodoxe gelovigen die niets willen weten van enige twijfel omtrent het scheppingsverhaal. Misschien moet er in de studiegids een disclaimer komen: ‘Pas op, je zult ook dingen lezen waarmee je het oneens bent. Wie niet tegen die schok kan, moet maar wiskunde kiezen.’

Daarbij valt vooral op hoe snel de verantwoordelijke autoriteiten voor zulke overgevoeligheid door de knieën gaan. Dat heeft al tot de nodige relletjes geleid. Denk aan die Amerikaanse docent kunstgeschiedenis die ontslagen werd omdat zij een historische prent van Mohammed toonde. Of aan dat inmiddels wereldberoemde schilderij van rokende Leidse universiteitsbestuurders van een halve eeuw terug, waarbij een vrouwelijke promovenda zich ongemakkelijk voelde. Of aan de poging tot kuising van de teksten van Roald Dahl. Ja, het verleden is soms vreeeeeeselijk – en dat zullen ze over vijftig jaar vast ook vinden van onze opvattingen nu, als we allemaal in rauwkost-etende veganisten veranderd zijn.

In Amerika zijn intussen de ‘culture wars’ uit de dagen van Reagan weer helemaal terug, waarbij vooral rechtse Republikeinen het vuur opstoken – de gouverneur van Florida Ron De Santis maakt er in zijn campagne voor de nominatie voor de presidentsverkiezingen zijn speerpunt van. Hier moet vooral de arme kinderziel tegen ‘woke’ beschermd worden, wat impliceert dat uit schoolbibliotheken menig boek over het Amerikaanse slavernij- en segregatieverleden verwijderd is, omdat dat blanke kinderen een onprettig gevoel zou geven. Nationale glorie staat voorop, en de zwarte bladzijden van het eigen nationale verleden wil men liever verzwijgen.

Zelfs het gedicht van Amanda Gorman, dat bij de inauguratie van Biden is voorgedragen, is inmiddels om die reden taboe verklaard. En alles wat met seksuele voorlichting te maken heeft natuurlijk ook. Meisjes moeten weer als vanouds onwetend het huwelijk in, want daar komen extra gelovige kindertjes van.

Uitgerekend in de vrome mormonenstaat Utah heeft een progressieve tegenstander van deze conservatieve kuisheidskruistocht nu echter met succes toegeslagen. De bijbel is officieel voor scholieren tot 14 jaar in de ban gedaan, wegens een overmaat aan ‘incest, onanie, verkrachting en kindermoord’. Daar valt inhoudelijk geen speld tussen te krijgen – maar willen we echt die kant op?

Vlaams Belang boycot Bol.com vanwege boerkini-posters

0

In België is commotie ontstaan vanwege boerkini-posters van Bol.com, die het bedrijf wil slijten in de zomercampagne genaamd ‘de winkel van zomerspetters’.  Bij het extreemrechtse Vlaams Belang schoot dat in het verkeerde keelgat. De partij ziet de posters als een teken van ‘islamisering’.

Dat melden zij in een actiefilmpje op sociale media. ‘Dit is een regelrechte schande’, zegt Anke Van Dermeersch van Vlaams Belang Antwerpen, terwijl ze een affiche (‘De islam kan uw vrijheid schaden’) plakt op de bol.com poster. ‘Het kan toch niet dat bij een weer met 30 graden en volop zon, wij als vrouwen ons helemaal moeten bedekken volgens de islamitische normen.

De ‘islamisering’ dient volgens Van Dermeersch ‘stoppen’ en kondigt met dat doel ook meteen een boycot tegen Bol.com aan, ‘Als ze op deze manier reclame maken, dan horen zij niet thuis in deze samenleving’.

Op Twitter is ook kritiek op Vlaams Belang, van onder meer de beroemde viroloog Marc Van Ranst die de boycot als ‘racistisch’ bestempeld. ‘Een affiche is de simplistische  oplossing voor elk nonprobleem. Simpele zielen…. Simpele racistische zielen…’, zegt hij over Vlaams Belang. Van Ranst vindt het bovendien ‘gevaarlijk’ dat Vlaams Belang denkt te mogen bepalen wie of wat bij onze samenleving thuishoort of niet.

Raad van Europa dreigt Turkije met sancties om gevangenschap Osman Kavala

0

De Raad van Europa overweegt ‘verdere maatregelen’ tegen Turkije te nemen, als Turkije miljonair en mensenrechtenactivist Osman Kavala niet voor september dit jaar vrijlaat. Kavala zit sinds 18 oktober 2017 achter slot en grendel, ondanks een uitspraak van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) uit 2019 om hem vrij te laten.

Kavala (65) zit nu al 2050 dagen vast. In april 2022 werd hij tot levenslange gevangenisstraf veroordeeld, omdat hij het brein zou zijn achter de Geziprotesten van 2013. Burgers van Istanbul protesteerden tegen de sloop van een park, die plaats zou moeten maken voor een winkelcentrum en een moskee, maar de protesten transformeerden al snel tot een protest tegen het steeds minder democratische regime van Recep Tayyip Erdogan zelf.

Het feit dat de Turkse regering weigert het arrest van het EHRM uit 2019 uit te voeren en Kavala vrij te laten leidde ertoe dat de Raad van Europa – waar alle Europese landen behalve Rusland, Belarus, Kazachstan en Vaticaanstad lid van zijn – in februari 2022 een inbreukprocedure tegen Turkije is gestart. De afgevaardigden drongen er bij Turkije sterk op aan Kavala onmiddelijk vrij te laten. Als dat niet voor september gebeurt volgen er verdere maatregelen, aldus de Raad van Europa.

Franse moslimstudentes protesteren tegen hoofddoekverbod onderwijs

0

Steeds meer moslimstudentes in Frankrijk komen in verzet tegen het verbod op religieuze kleding op scholen, waaronder de hoofddoek. Ze gaan uit protest in een abaya naar school, een lange losse jurk die in onder andere Pakistan en Saoedi-Arabië wordt gedragen. Volgens rechtse Franse tv-zender BFM TV gaat het hier om islamitische aanvallen op het seculiere karakter van scholen.

Het dragen van religieuze kleding op scholen is sinds 15 maart 2004 verboden in Frankrijk. Je mag geen kruisje of keppeltje dragen, maar ook geen hoofddoek. De abaya bevindt zich in een schemergebied, aldus Le Parisien, en wordt door veel scholen gedoogd. Sinds april dit jaar gaan steeds meer moslimstudentes met een abaya naar school.

Op een video is te zien dat moslimstudentes op een openbare school in Lyon in een abaya naar school gaan, en op het laatste moment hun sluier afdoen, vlak voordat ze de poort overstoken. BFM TV spreekt van ‘aanvallen’.

Conservatieve Franse moslims steunen de actie van de moslimstudentes, en hopen dat Frankrijk de wet uit 2004 intrekt.

‘In Frankrijk worden moslimstudenten gedwongen hun hoofddoek af te doen voordat ze naar school gaan’, twittert moslimactiviste Ayisha Muhamad verontwaardigd. ‘Waar is de vrijheid om godsdienst te beoefenen? Waar zijn die liberalen die zeggen dat je vrouwen niet mag opleggen wat ze aantrekken?’

Ines Kostic (PvdD) loopt veertig kilometer tijdens Nacht van de Vluchteling

0

Ines Kostic, fractievoorzitter voor de Partij voor de Dieren in Noord-Holland, loopt volgend weekend, tijdens de nacht van de vluchteling, veertig kilometer van Amersfoort naar Utrecht. Hiermee maakt de politicus zich hard voor de miljoenen vluchtelingen die volgens haar tot zondebok worden gemaakt, zegt ze in een filmpje.

Nederland staat volgens Kostic nog altijd voor ‘mededogen’, zoals zij zelf ook heeft mogen ervaren als tienjarig kind toen ze arriveerde uit de door oorlog verscheurde Bosnië Herzegovina. Ze loopt daarom ‘voor alle kids die moeten vluchten en geen warm thuis hebben’, zegt ze op Twitter.

‘Ik had geluk en heb een veilig nieuw thuis kunnen vinden, samen met mijn vriendin. Maar miljoenen andere mensen en hun dieren hebben dat geluk nu niet. Ze krijgen niet de hulp en veiligheid die ze nodig hebben. Te vaak krijgen ze met geweld, verkrachting en discriminatie te maken. Te vaak worden mensen gedwongen om hun dieren achter te laten, alsof ze spullen zijn. Te vaak moeten kinderen nog op straat of in bossen slapen,’ meldt Kostic op de website waar ook geld gedoneerd kan worden voor Stichting Vluchteling.

Kostic spreekt zich ook uit tegen de zogenoemde verharding en haat tegen vluchtelingen. ‘Het soort verharding en haat dat tot oorlog in mijn geboorteland Bosnië heeft geleid’, waarschuwt ze. Ze wil dat er daarom een verandering komt in de negatieve beeldvorming rond vluchtelingen.

Rutger ontmaskert de nationalisten

0

Het duurde een paar weken voordat ik me over mijn bezwaren en ongemak heen zette en klikte op de zesdelige Powned-docu Rutger en de nationalisten. Het scherp kijkende hoofd van Rutger Castricum, de beroemde kwelgeest van de multiculturele samenleving, verscheen al een tijdje op de shortlist van mijn NPO Plus abonnement. Mijn oog viel steeds op Rutger, maar zijn GeenStijl-geschiedenis spookte door mijn hoofd. Treiterige items zoals ‘Een n*g*r omdat het moet’, ‘Vluchtelingen voeren’, ‘Roetger gaan naar VMBO’ ‘Turks stappen’ en nog veel meer. Hij is er groot mee geworden.

En toch was de aantrekkingskracht te groot. Het zat hem in de combinatie Rutger en de nationalisten. ‘It takes one to see one’, reageerde een vriend onder een fragment dat ik plaatste op sociale media. ‘Gelukkig is hijzelf al iets bijgedraaid. En maar goed ook dat de anderen dat minder doorhebben en hem vertrouwen,’ voegde hij daaraan toe. En dat is precies wat ik dacht bij Rutger en de nationalisten. Eindelijk maakt hij een gedegen en zelfkritisch journalistiek product.

Zo loopt hij in een van de afleveringen rond in Almere met een man van kleur, die niet door zijn biologische vader uit Suriname is opgevoed. ‘Kijk om je heen. Je ziet bijna geen blanke lopen. Je ziet overal hoofddoekjes en donkergetinte mensen’, vertelt hij. ‘Is dat erg?‘, vraagt Rutger. ‘Nee, dat is niet erg, maar het is niet authentiek Nederlands.’ En dan de hamvraag, het moment suprême waar Castricum langzaam naartoe heeft gewerkt, door eerst vertrouwen op te bouwen: ‘Weet je wat mij zo opvalt? Je hebt zelf eigenlijk ook een kleur. Jij bent toch eigenlijk het rondwandelende bewijs dat het allemaal niet uitmaakt of je nou een kleur hebt of niet?

Daar komt niet alleen een nationalistisch antwoord van binding en gevoel met Nederland op (The Netherlands first!), maar in dit geval ook een racistisch antwoord: ‘Nu is het wel zo dat de blanke met uitsterving wordt bedreigd. Als blank en donker met elkaar mixen, dan hou je een halfbloed over. Die wordt nooit blank. Omvolking wordt het ook wel genoemd’, zegt de man van kleur met veel emotie in zijn stem. Rutger staat erbij en luistert met zichtbare verbazing.

Weg is de man die gelijk een oordeel velt en zuigjournalistiek bedrijft. Hij neemt de tijd voor de nationalisten. Ergens dacht ik ook: Rutger zit naar vroegere versies van zichzelf te kijken. Zo had hij ook kunnen zijn als hij zich niet omhoog had kunnen werken. Vaak sneue types, die uit gebroken families komen of economisch aan lager wal zijn geraakt.

Zeker niet altijd, want daar heb je de ‘rel-refo’ Matthijs van der Tang die achter zijn tafel met boeken oreert over het Wilhelmus en christelijk nationalisme. Zonder te blozen zegt hij: ‘Ik vind het de taak van de politiek om de christelijke gemeenschap hier te beschermen, en dus moslims te weren, omdat die uiteindelijk, als ze in de meerderheid zijn, ook een bedreiging gaan zijn voor de christelijke gemeenschap.’

Het irriteerde me aanvankelijk dat Rutger niet meteen stelt dat moslims ook Nederlanders zijn. Of meteen vraagt of de vrijheid van godsdienst alleen voor christenen is bedoeld? Hij doet dat dus maar een paar keer. Bijvoorbeeld bij een zelfvoorzienende, jonge boer, die uit ecologische redenen nationalistisch is. Een korte samenvatting: Alles is beperkt in Nederland, we moeten zuinig omgaan met de natuur, en dan mag eigen volk eerst.

‘De mensen die je net omschrijft, Turken en Marokkanen, vluchtelingen, die ons land binnenkomen, die zie jij niet als onze mensen’, zegt Rutger. ‘Het zijn geen Nederlanders’, antwoordt de jonge boer resoluut. Rutger gaat nu wel even door. ‘Want, wat de Turken en Marokkanen betreft, dat weet jij ook, die zijn voor een groot deel ook hier geboren.’ Letterlijk zijn ze wel Nederlander, geeft de boer toe. ‘Waar zit dan bij jou het criterium precies?’, vraagt Rutger. ‘Dat blijft heel vaag. Wanneer is iemand een echte Nederlander? Dat kan je peilen aan een aantal normen en waarden, zoals vrijheid en gelijkheid, dat bij onze cultuur past,’ antwoordt de boer inderdaad vaagjes.

Als vrijheid en gelijkheid het Nederlanderschap bepalen, dan zijn Turken die in alle vrijheid op Erdogan hebben gestemd echte Nederlanders – en PVV’ers die hen daarom allemaal het land uit willen schoppen, zijn dan nep-Nederlanders. Een conclusie die je kunt trekken, maar precies dat doet Rutger minimaal in deze docu. En dat is mooie tv van Powned, omdat hij dat oordeel overlaat aan de kijkers thuis. Hij ontmaskert de leegte én het gevaar van nationalisme met een paar simpele vragen. Een doorontwikkeling die best genoemd mag worden. Maar of een Nederlandse moslimnationalist (zoals Salaheddine) ooit de kans krijgt om met miljoenen Nederlandse belastingcenten door te groeien tot een succesvolle tv-maker… Dat lukt toch alleen met wit privilege.