22 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 267

Leden GroenLinks-PvdA stemmen Israëlkritische amendementen weg

0

Leden van GroenLinks en PvdA hebben twee Israëlkritische amendementen weggestemd tijdens de digitale stemronde. Beide voorstellen worden daarom niet behandeld op het GroenLinks-PvdA-congres komende zaterdag in Rotterdam.

De programmacommissie van GroenLinks-PvdA heeft enkele weken geleden een conceptverkiezingsprogramma opgesteld. Als leden kritiek hebben op een bepaalde passage, of een bepaalde passage willen aanvullen, kunnen ze daarvoor amendementen indienen.

PvdA-lid Edwin van ’t Pad en de Wageningse GroenLinks-groep Werkgroep48 hebben daarop kritische amendementen over Israël ingediend. De twee meest vergaande amendementen zijn nu tijdens de digitale stemronde verworpen.

Het gaat om het amendement 1235, ‘Israël-Palestina’, waarin de Israëlische apartheid wordt benoemd en de tweestatenoplossing wordt geschrapt, en amendement 2441 ‘Israël–Palestina’, waarin het gebruik van de omstreden IHRA-definitie, die volgens critici Israëlkritiek vereenzelvigt met antisemitisme, wordt afgewezen.

Het partijbestuur had deze twee amendementen van een negatief stemadvies voorzien. Tijdens de digitale stemming kregen ze onvoldoende stemmen. Ze worden daarom op het partijcongres van aankomende zaterdag ook niet meer besproken.

Twee amendementen, die minder ver gingen, haalden het wel. Het gaat om amendement 2423, ‘Mensenrechten in Palestina tellen ook; apartheid en annexatie moeten gestopt worden’, en amendement 2508, ‘Israël en – Palestina’. Deze twee amendementen kregen een positief stemadvies van het bestuur en ruim voldoende stemmen tijdens de digitale stemronde. Om die reden zijn beide  amendementen nu hamerstukken geworden. Mocht een partijlid zaterdag echter van mening zijn dat hier toch over gestemd moet worden, dan kan hij hierover stemming aanvragen op het congres.

Amendement 2423 is enigszins misleidend. In de titel van het amendement en in de toelichting wordt apartheid benoemd, maar in de voorgestelde tekst gebeurt dat niet. Het verkiezingsprogramma van GroenLinks-PvdA noemt de Israëlische bezetting en onderdrukking van Palestina dus nog steeds geen apartheid.

 

De amendementen die het niet gehaald hebben

Amendement 1235, over paragraaf: 6.2.10 van het verkiezingsprogramma. Tussen aanhalingstekens is wat amendement 1235 wilde schrappen, cursief is wat amendement 1235 wilde toevoegen:

In het Israëlisch-Palestijnse conflict streven we naar een rechtvaardige [tweestaten] oplossing op basis van het internationaal recht en VN-resoluties. We erkennen dat er sprake is van apartheid, annexatie en voortdurende schending van mensenrechten met name van de Palestijnse bevolking. Alle vormen van geweld veroordelen we: ze brengen in dit asymmetrisch conflict de oplossing niet dichterbij. We verzetten ons tegen de bouw van Israëlische nederzettingen op Palestijns grondgebied en tegen de economische belemmeringen die de Palestijnen hard raken en duurzame vrede in de weg staan. Nederland bepleit dat de visumvrijstelling voor het Schengengebied wordt opgeschort voor kolonisten uit de nederzettingen. Nederland erkent Palestina als staat en dringt er bij het Palestijns leiderschap op aan om vrije verkiezingen te organiseren. Nederland komt ook actief op voor de rechtsstaat en democratie in Israël. We staan niet toe dat producten die geproduceerd worden in de bezette gebieden het label ‘made in Israël’ krijgen.

Amendement 2441, over dezelfde paragraaf. Cursief is wat dit amendement wilde toevoegen:

In het Israëlisch-Palestijnse conflict streven we naar een rechtvaardige tweestatenoplossing op basis van het internationaal recht en VN-resoluties. Alle vormen van geweld veroordelen we: ze brengen in dit asymmetrisch conflict de oplossing niet dichterbij. We verzetten ons tegen de bouw van Israëlische nederzettingen op Palestijns grondgebied en tegen de economische belemmeringen die de Palestijnen hard raken en duurzame vrede in de weg staan. Nederland bepleit dat de visumvrijstelling voor het Schengengebied wordt opgeschort voor kolonisten uit de nederzettingen. Nederland erkent Palestina als staat en dringt er bij het Palestijns leiderschap op aan om vrije verkiezingen te organiseren. Nederland komt ook actief op voor de rechtsstaat en democratie in Israël. We staan niet toe dat producten die geproduceerd worden in de bezette gebieden het label ‘made in Israël’ krijgen. We verzetten ons tegen de IHRA-definitie die kritiek op Israel vereenzelvigt met antisemitisme.

 

De amendementen die het wél gehaald hebben

Aan het verkiezingsprogramma worden nu twee teksten (cursief) over Israël en Palestina toegevoegd:

Amendement 2423, over wederom paragraaf: 6.2.10 van het verkiezingsprogramma:

In het Israëlisch-Palestijnse conflict streven we naar een rechtvaardige tweestatenoplossing. Alle vormen van geweld – ook het disproportionele staatsgeweld – veroordelen we: ze brengen in dit asymmetrisch conflict de oplossing niet dichterbij. We verzetten ons tegen de bouw van illegale Israëlische nederzettingen op Palestijns grondgebied en tegen de economische belemmeringen die de Palestijnen hard raken en duurzame vrede in de weg staan.

Dit doen we door de relatie met Israël afhankelijk te maken van respect voor internationaal recht, zoals de EU-Israël associatieovereenkomst voorschrijft. Nederland bepleit dat de visumvrijstelling voor het Schengengebied wordt opgeschort voor kolonisten uit de nederzettingen. We staan niet toe dat producten die geproduceerd worden door kolonisten in de bezette gebieden hier verhandeld worden en bepleiten een verbod op economische relaties met illegale nederzettingen. Nederland levert een actieve bijdrage bij de VN en aan het Internationaal Gerechtshof in de lopende zaak aangaande de legaliteit van de bezetting. Bij het niet-naleven van VN resoluties en het verder schenden van mensenrechten, neemt Nederland de nodige maatregelen zoals het opschorten van de EU-Israël associatieovereenkomst en het stopzetten van militaire samenwerking. Nederland roept de Israëlische regering op om een einde te maken aan de militaire detentie van kinderen. Waar de Internationale Gemeenschap nog steeds pleit voor een onafhankelijke Palestijnse Staat, laat diezelfde gemeenschap nog steeds toe dat deze steeds meer onmogelijk wordt gemaakt door de Israelische nederzettingenpolitiek. Nederland komt ook actief op voor de rechtsstaat en democratisch bestel in Israël en de Palestijnse Gebieden, waarbij gelijke rechten van alle bevolkingsgroepen worden gewaarborgd. Nederland dringt er bij het Israelische en Palestijnse leiderschap op aan om vrije verkiezingen te organiseren waarbij deze gelijke rechten worden gewaarborgd.

Amendement 2508, over opnieuw dezelfde paragraaf:

In het Israëlisch-Palestijnse conflict streven we naar een rechtvaardige tweestatenoplossing. Alle vormen van geweld veroordelen we: ze brengen in dit asymmetrisch conflict de oplossing niet dichterbij. We verzetten ons tegen de bouw van Israëlische nederzettingen op Palestijns grondgebied en tegen de economische belemmeringen die de Palestijnen hard raken en duurzame vrede in de weg staan. Nederland roept de Israëlische regering op om een einde te maken aan de militaire detentie van kinderen. Nederland bepleit dat de visumvrijstelling voor het Schengengebied wordt opgeschort voor kolonisten uit de nederzettingen. Nederland erkent Palestina als staat en dringt er bij het Palestijns leiderschap op aan om vrije verkiezingen te organiseren. Nederland komt ook actief op voor de rechtsstaat en democratie in Israël. We staan niet toe dat producten die geproduceerd worden in de bezette gebieden het label ‘made in Israël’ krijgen.

Hulp aan aardbevingsslachtoffers Afghanistan verloopt traag

0

Omdat de blik van de wereld nu op Israël en Palestina is gericht, dreigen Afghanen, die afgelopen weekend slachtoffer werden van een verschrikkelijke aardbeving, te worden vergeten.

Afgelopen zaterdag heeft een verwoestende aardbeving in Afghanistan aan meer dan tweeduizend mensen het leven geëist.

De aardbeving, met een kracht 6,3 op de schaal van Richter, richtte een bloedbad aan. Daarna volgden enkele zware naschokken. Het epicentrum van de aardbeving lag ongeveer veertig kilometer ten noorden van de Afghaanse stad Herat, schrijft NOS.

De Taliban, die sinds augustus 2021 weer over Afghanistan heersen, spreken van ‘een grote tragedie’. De aardbeving heeft niet alleen veel mensenlevens gekost, maar er zijn ook vele huizen verwoest. Er is dringende behoefte aan drinkwater, kleding, medicijnen, tenten en voedsel, aldus de Taliban. Maar het getroffen gebied is moeilijk te bereiken omdat de wegen in Afghanistan slecht zijn, vanwege alle oorlogen die sinds 1979 het land hebben geteisterd.

Hulporganisaties en ngo’s willen dat de internationale gemeenschap in actie komt, maar slechts weinig landen – Pakistan en China – hebben op deze oproep gereageerd, mede vanwege de impopulariteit van de Taliban in het buitenland.

De Rode Maan, zo heet het Rode Kruis in islamitische landen, is aan de slag, evenals Artsen Zonder Grenzen en Unicef. Volgens kinderrechtenorganisatie Save the Children is de omvang van de ramp echt gruwelijk, bericht de nieuwssite MSN. ‘Het aantal slachtoffers van deze tragedie is echt verontrustend – en dat aantal zal nog stijgen omdat er nog steeds mensen vastzitten in het puin van hun huizen in Herat’, aldus Arshad Malik, directeur Afghanistan van de organisatie. ‘Dit is een crisis bovenop een crisis. Zelfs vóór deze ramp leden kinderen al onder een verwoestend gebrek aan voedsel.’

EU wil ontwikkelingshulp aan Palestina toch niet stopzetten

0

De Europese Commissie wil de financiële hulp aan de Palestijnen toch niet stopzetten, schrijft NU.nl. Gisteren zei Eurocommissaris Oliver Varhely dit te gaan doen, maar hier kwam veel kritiek op.

De Hongaarse, pro-Israëlische Eurocommissaris berichtte gisteren op X dat de Europese Commissie ‘alle betalingen onmiddellijk opschort’, alle projecten kritisch onder de loep neemt en dat alle nieuwe projecten die geld kosten, worden bevroren.

Maar critici zeiden dat de gewone Palestijnen hier hard door geraakt worden. Ook kon Varhely dit niet zomaar besluiten, omdat de EU-lidstaten hier nog een zegje over moeten kunnen doen. Zij komen vandaag in de middag pas bij elkaar. Vlak nadat de Hongaar zijn controversiële uitspraken deed liet Eurocommissaris Jenez Lenarcic weten dat de humanitaire hulp aan de Palestijnen sowieso wel gegeven blijft worden. Varhely had het onderscheid tussen gewone hulp en humanitaire hulp helemaal niet gemaakt.

Joseph Borrell, hoge vertegenwoordiger van de Unie voor buitenlandse zaken en veiligheidsbeleid, de EU-minister van Buitenlandse Zaken, is blij met deze gang van zaken. ‘De geplande betalingen worden niet opgeschort’, want dit zou ‘het hele Palestijnse volk straffen’, wat de belangen van de EU in de regio alleen maar zou schaden.

Terug naar opa’s uitgemoorde dorp

0

Chris de Ploeg heeft een bijzondere reis van drie weken achter de rug. Hij bezocht het dorp in Zuid-Turkije, waar de Armeense familie van zijn moeder tot de genocide in 1915 woonde.

Chris de Ploeg (1994) is de zoon van een Armeense moeder en een Nederlandse vader. Deze zomer bezocht hij samen met zijn ouders en zijn broer de regio Cilicië in Zuid-Turkije. In deze bergachtige streek woonden de voorouders van zijn moeder. Tot de Armeense genocide in 1915 hier een wreed einde aan maakte. Talloze familieleden werden vermoord.

Voor De Ploeg is zijn Armeense achtergrond de laatste jaren belangrijker geworden, na jaren van ongemak over Turkije en terughoudendheid over zijn Armeense identiteit. Al heeft hij wel degelijk een Armeense opvoeding gehad, zegt De Ploeg, inclusief de Armeense zondagschool waar hij een hekel aan had. ‘Daar wilden ze ons ‘Armeens voor dummies’ leren, terwijl mijn moeder tot mijn zesde alleen maar Armeens met ons sprak. Ik spreek vloeiend Armeens, het is mijn moedertaal.’

Er bestaan twee Armeense talen. In Armenië, Rusland en Iran wordt Oost-Armeens gesproken. West-Armeens is de taal van de Armenen in Turkije, Libanon, Syrië en de diaspora in Europa. Wat spreek jij?

‘Ja, West-Armeens. Ik kwam er sowieso pas vrij laat achter dat er ook zoiets was als Oost-Armeens. Als kind was ik niet met die dingen bezig. Voor mij was Armeens gewoon een taal waarmee ik met mijn familie kon praten. Dat deed ik ook en ik had altijd een warme band met mijn Armeense familie. In die zin heb ik me altijd sterk Armeens gevoeld. Ik heb ergens nog een oud voetbalshirt liggen in de kleuren van Armenië. Dat had ik in de brugklas vaak aan.’

En toch was er een afstand tot je Armeense achtergrond?

‘Meer een terughoudendheid om er heel actief mee bezig te zijn. Ik denk dat het gemengde huwelijk van mijn moeder met mijn vader een rol speelt. Mijn vader is Nederlands. Om het nog ingewikkelder te maken, hij is half-Joods. Sefardisch-joods. Daardoor heb ik altijd een bepaald ongemak gehad met Armeens nationalisme en dan vooral met de conservatieve gezinscultuur, zoals dat je met een Armeen moet trouwen. Al is mijn vader uiteindelijk wel warm geaccepteerd door de familie. Maar er zijn traditionele opvattingen die ik als kind al niet prettig vond. Zo was er een Armeense priester die mijn ouders niet wilde trouwen omdat mijn vader atheïst was. Bij mijn neven thuis speelde dat nog sterker. Hun ouders – die beiden Armeens zijn – wilden echt dat ze met een Armeense thuis zouden komen. Die opvattingen zijn er tot op zeker hoogte nog steeds.’

Nemrut
(Beeld: Chris de Ploeg)

Toch groeide het Armeense gevoel de laatste jaren bij je. Hoe ging dat?

‘Ja, ik begon meer over de Armeense geschiedenis te lezen en wat meer door te vragen bij mijn moeder over familieverhalen. Ik ben actief in de antiracismebeweging, waar het veel over dekolonisatie gaat. Op een gegeven moment dacht ik, hoe zat het bij ons voor de genocide plaatsvond? Wat is de langere geschiedenis van de Armeniërs? Zo hoorde ik bijvoorbeeld de verhalen over de mythische Aralezes. Gevleugelde honden die de wonden van gevallen strijders likten om ze weer tot leven te wekken.’

‘Weinig Nederlanders weten dat de Turkse volkeren pas zo’n duizend jaar geleden vanuit Centraal-Azië naar Anatolië migreerden. De oorspronkelijke bewoners van wat ik liever de Armeense hooglanden noem – een gebied dat nu voor het grootste deel onder Turkije valt – waren de Armeniërs. Onze voorouders woonden daar, zo blijkt uit dna-onderzoek, al minstens achtduizend jaar. Waarschijnlijk zelfs nog langer. Zo weten we dat de tempel Portasar bijna twaalfduizend jaar geleden is gebouwd in de Armeense hooglanden. In die zin waren de Turken kolonisten, die tegen het einde van de dertiende eeuw het Ottomaanse rijk stichten.’

‘Onder heerschappij van de Ottomanen hadden de Armenen wel problemen, maar er was er nooit sprake van genocide. Ik zie die massamoord als het resultaat van het groeiende kolonialisme, kapitalisme en nationalisme van de negentiende en twintigste eeuw – ideologieën en technieken die werden overgenomen uit Europa.’

‘In de 20ste eeuw escaleerde dat verder. De Jong-Turken, die uiteindelijk overgingen op regelrechte genocide tegen de Armenen, waren medegeïnspireerd door het sociaal-darwinisme. Ze hadden ideeën als ‘het sterkste volk overleeft’ en dat het uitsterven van ‘zwakkere volkeren’ onvermijdelijk is. De Turkse elite is grotendeels rijk geworden door de gestolen bezittingen van Armenen, zoals de onderzoeker Halil Karaveli laat zien in zijn boek Why Turkey is Authoritarian. Turkse nationalisten wilden een ‘nationale economie’ opbouwen, zonder Armeniërs en andere christenen, maar wel met hun kapitaal.

Was je deze zomer voor de eerste keer in Turkije?  

‘Nee, maar wel voor het eerst in Cilicië. Sterker nog, dit is de eerste keer sinds de genocide dat er überhaupt iemand van onze familie is teruggegaan. Niemand durfde, ondanks dat ze bijna allemaal in Turkije zijn opgegroeid. We zijn vanuit Istanbul met de auto eerst naar Cappadocië gegaan. Van daaruit naar Göksun, waar mijn overgrootvader was geboren, en toen naar Zeytun, waar hij is opgegroeid.’

Wat waren de mooiste en vervelendste momenten van de reis?

‘Het mooiste moment was, vreemd genoeg, ook meteen het meest ongemakkelijke. We kwamen aan in Zeytun, het dorp van mijn opa. Het was met afstand het mooiste dorp dat ik heb gezien. Een rivier die door een spleet in de berg stroomt. Het geluid van constant stromend water. Het was er zo groen met verderop meren. De huisjes waren als een soort terrassen in de vallei gebouwd. Het uitzicht over de vallei was zo mooi.’

Het heet nu toch geen Zeytun meer?

‘Ja, dus daar begint het ongemak dus. Het heet nu Süleymanli, vernoemd naar een Ottomaanse bevelhebber, die gesneuveld zou zijn in de strijd tegen de Armeniërs. In Zeytun is historisch gezien veel verzet geweest. Daardoor komt het dorp ook in veel Armeense liederen voor. Het ongemak begon al toen we via Google Maps nummers belden om een hotel te zoeken. De mensen die opnamen vroegen wat we kwamen doen. Omdat het gewoon een dorp is waar verder nooit wat gebeurt. Die nummers bleken ook niet te kloppen. Er was daar niks.’

En toen?

‘We gingen twijfelen. Moesten we eerlijk zijn of niet? Uiteindelijk waren we wel blij dat we niet in het dorp sliepen. Want het voelde toch niet helemaal veilig. In je achterhoofd speelde constant dat de genocide wordt ontkend door Turkije. Straks dachten ze daar dat we onze huizen kwamen claimen. Onderweg vroeg een ober van een wegrestaurant waar we naartoe gingen. ‘Er is toch niks in Sülemanli’, zei hij. En toen: ‘Ah, nee, er is wel iets. Ga je naar de Bloederige Brug kijken?’

Wat is dat?

‘Er is daar een brug die bekend is omdat Ottomaanse soldaten – ‘onze helden’, zei hij – er vermoord zouden zijn door Armeniërs. Dat was aan de voet van het dorp Süleymanli. Pakweg vijftig meter daarvoor, stonden we letterlijk tegenover gewapende Turkse soldaten in uniform. Ik heb geen idee wat ze daar precies deden. We hebben ze niet gesproken en zijn er gewoon langsgereden.’

Dat lijkt me ook de beste optie.

‘Maar goed, toen kwamen we bij het dorp. Daar gingen we even wandelen. Dat was op zich al heel bijzonder. Gewoon de natuur, bergen bekijken, de ruimte proeven. Het klinkt misschien gek omdat we er nooit eerder waren geweest, maar ik, mijn moeder en mijn broer hadden allemaal het gevoel van thuiskomen. Gewoon door de geuren, de bergen. Er is iets dat toch in je lichaam zit ofzo, dat ervoor zorgt dat het daar als thuis voelt.’

‘Als je ons mist, kijk dan naar de wolken, dat zijn de brieven die we sturen’

Chris de Ploeg vertelt dat zijn moeder, die ook Turks spreekt, in principe als intermediair optrad. En dat ze met één groep Turken echt een gesprek heeft gehad. Zij vroegen meteen: wat kom je hier doen?

‘Ik merkte meteen aan haar lichaamstaal en stemverheffing dat het een pittig gesprek was. De energie ging omhoog. Mijn moeder heeft gezegd dat haar opa uit het dorp komt, en daarna zijn we naar boven gegaan naar een uitzichtpunt. Makkelijk om te vinden, daar hangt altijd een Turkse vlag. Even later nodigde diezelfde groep ons uit om een kop koffie te drinken. Gewoon op straat, weet je wel, voor hun deur. Ik ben wel blij dat we dat gesprek hebben kunnen voeren.’

En werd het gevoelig?

‘Het interessante was, de mannen nodigden ons uit. Maar er zaten ook vrouwen bij en we begonnen met hen te praten. Ik weet niet waarom, maar er was een groot genderverschil in hoe mensen reageerden.’

Wat bedoel je?

‘Ik vond de mannen heel onbeschoft. Mijn moeder heeft gezegd waar het op staat en het verhaal van mijn overgrootvader verteld. Hij was zeventien tijdens de Balkanoorlogen [die begonnen in 1912 en zouden uiteindelijk uitmonden in de Eerste Wereldoorlog]. Zijn broer was opgeroepen voor het leger maar die had net een baby gekregen. Toen heeft mijn overgrootvader gezegd: ‘Ik ga in jouw plaats, want jij moet je kind zien opgroeien.’ Hij is toen onder zijn naam het leger ingegaan. Bij het Dardanellenoffensief in 1915 raakte hij gewond aan zijn voet. Hij wilde terug naar zijn dorp om daar te herstellen. Zijn kolonel, die hem wel mocht omdat hij een goede sergeant was, heeft tegen hem gezegd: ‘Ga niet terug, er is niks voor jou daar.’ Hij gaf hem een adres in Istanbul. Daar begon hij opnieuw met zijn leven, onder een Turkse achternaam. Die naam heeft mijn moeder nog steeds.’

Heftig.

‘Het enige wat hij nog had, was een laatste brief van zijn moeder. Daarin stond het volgende: ‘Er zijn mannen met wapens, we weten niet waar ze ons naartoe brengen. Als je ons mist, kijk dan naar de wolken, dat zijn de brieven die we sturen.’ Wat ik hoorde over mijn overgrootvader is dat hij vaak in Istanbul voor de deur zat en naar de wolken keek. Met tranen in zijn ogen.’

Hoe reageerden die oude Turkse mannen op dit verhaal?

Hun reactie was: ‘Ja, maar de Armenen waren bandieten, ze hebben het over zichzelf afgeroepen.’ Ze vertelden ook een bizar verhaal over de reden waarom een groot deel van het dorp was afgebrand. Zogenaamd probeerden ze met vuur een bijenplaag te verdrijven. En toen, oeps, was het halve dorp weg. Het boeiende is dat de vrouwen heel anders reageerden, met veel meer begrip en een luisterend oor. Zij hadden Griekse roots. Blijkbaar geldt dat voor de meeste bewoners daar. Zij komen uit families die gedwongen uit Griekenland zijn gedeporteerd. Dat gebeurde rond 1923, toen Atatürk en de Grieken akkoord waren over een gigantische bevolkingsuitruil. De Grieken wilden van hun moslims af en de Turken van hun christenen. De mensen zelf hadden daar niets over te zeggen, ook al woonden ze vaak al generaties lang in Turkije of Griekenland.

‘Het enige wat hij nog had, was een laatste brief van zijn moeder’

Een van de vrouwen vertelde dat haar grootouders midden in de nacht werden opgehaald. Ze hadden niet eens tijd om spullen te pakken. Sommigen mensen die op de boot naar Turkije overleden, werden overboord gegooid. Die gebeurtenissen waren geen genocide, maar zorgen wel voor wederzijds begrip. Voor ons was dat contact heel waardevol. Het was een opluchting dat het niet de nazaten van onze moordenaars waren die in het dorp wonen. En ja, die mannen papagaaien gewoon wat ze ooit van hogerhand, van de staat of op tv, hebben gehoord.’

Heb je gevonden waar je naar zocht?

‘Het ging mij om verbinding met mijn wortels. Dat is gelukt, voor zover dat kan met zo’n verleden. We hebben ook andere gebieden bezocht met overblijfselen van de Armeense cultuur, maar ook van de Grieken en de Assyriërs, in de steden Urfa, Portasar, Mardin en op andere plekken. Dat vond ik ook moeilijk. De autorit van Zeytun naar Urfa duurde zo lang. Dan ga je automatisch denken aan de Armeniërs die diezelfde route in 1915 in de verschroeiende hitte moesten lopen in dodenmarsen. Dat zorgde voor heftige emoties. Zeker bij mijn moeder, die mijn overgrootvader heeft gekend, en een halve dag onwel is geworden door die gedachte. Ook bij mijn vader was het trouwens merkbaar. Tijdens zo’n reis proef en voel je de geschiedenis van je volk. Die ervaringen gaan dieper in je lichaam en geest zitten.’

Ga je nog een keer terug?

‘Ja, sterker nog, ik wist eigenlijk meteen toen ik daar was: ik wil hier wonen. Dat is mooi, maar als je wat langer over die gedachte nadenkt, dan sluipt het ongemakkelijke gevoel er weer in en kom je tot de conclusie dat dat heel moeilijk ligt.’

Armeniërs die willen terugkeren, dat ligt politiek gevoelig inderdaad.

‘Ja, in Turkije wordt de genocide niet erkend. Er is zelfs actieve ontkenning. Dat is best heftig, want je voelt je daardoor constant onveilig, ondanks alle Armeense schooltjes in Istanbul. De geschiedenis bespreken zoals wij nu doen, dat kan daar niet. Toen we de oude school van mijn moeder bezochten, zagen we in elk klaslokaal een portret van Atatürk hangen. Dat is verplicht, vertelden ze dan. Pijnlijk. Atatürk was weliswaar niet direct betrokken bij de Armeense genocide – hij vocht toen aan het front, net als mijn overgrootvader – maar hij was wel lid van de Jonge Turken die de genocide uitvoerden. Hij nam daarna genocideplegers op in zijn regering en zorgde ervoor dat Armeense vluchtelingen nooit konden terugkeren. En dan hebben we het nog niet gehad over de deportatie van de Grieken door Atatürk, zijn harde onderdrukking van de Koerden, de militaire dictatuur, enzovoort. Toen we de oude Armeense lerares van mijn moeder tegenkwamen, en ze hoorde dat mijn broer en ik activisten en journalisten zijn, schudde ze direct haar hoofd. ‘Niet hier’, zei ze. Dat is gewoon heel jammer.

‘De geschiedenis bespreken zoals wij nu doen, dat kan daar niet’

Ik moet ook benadrukken, politiek is het ingewikkeld, maar je van mens tot mens verbinden met de lokale bevolking, dat was makkelijk. Alle Turken en Koerden die we hebben ontmoet waren heel gastvrij. Ook in het aardbevingsgebied. Ondanks dat zoveel mensen bijna alles hadden verloren. Velen vertelden ook over de Armeense vrienden die ze vroeger hadden. Soms was er zelfs een uiting van verlies of verdriet dat ons volk is verdwenen. Waarom dat was gebeurd, ja dat lag moeilijker. Dan werd er vaak iets diplomatieks gezegd van: ‘Ik weet het niet.’ Of ze haalden hun schouders op en antwoordden:  ‘Politiek.’

Wat zou je willen doen om dat te veranderen?

‘Pfff, ik moet het allemaal een beetje laten bezinken. Maar er is wel een zaadje bij mij geplant. Ik weet nog niet precies wat ik ermee ga doen, maar dat komt nog wel.’

Marokko’s diplomatieke aspiraties met Israël onder druk

0

Marokko, dat streeft naar volledige diplomatieke betrekkingen met Israël onder de zogenaamde “Abraham-akkoorden”, heeft “diepe bezorgdheid” geuit en de aanvallen op burgers “waar dan ook” veroordeeld. Het land heeft, als huidige voorzitter van de Arabische Liga, een spoedvergadering van de ministeriële raad van de Arabische Liga aangevraagd om de situatie te bespreken en mogelijke manieren te onderzoeken om de gewelddadige escalatie te stoppen.

Ondertussen heeft de de islamistische beweging Al Adl wa l-‘ihsane laten weten dat de Al-Aqsa Flood Operation van Hamas heeft aangetoond dat verzet de enige optie is om het land te bevrijden en heilige plaatsen te beschermen. Ze beschouwen het Oslo-proces, vredesinitiatieven en normalisatie als methoden om de bezetting te legitimeren en misdaden tegen het Palestijnse volk goed te keuren. De groep roept op tot mobilisatie en volledige steun aan verzetsgroepen.

Ook het Marokkaanse Front voor Steun aan Palestina en tegen Normalisatie heeft opgeroepen tot het stopzetten van de normalisatie met Israël en het opzeggen van alle resulterende overeenkomsten en relaties.

De zogenaamde ‘Abraham-akkoorden’ zijn een reeks historische overeenkomsten die in 2020 werden gesloten tussen Israël en meerdere Arabische landen, met bemiddeling van de Verenigde Staten. Deze akkoorden hebben tot doel de diplomatieke betrekkingen, economische samenwerking en normalisatie van relaties tussen Israël en verschillende Arabische naties te bevorderen. In december 2020 kwamen Israël en Marokko overeen hun betrekkingen te normaliseren, waarbij de Verenigde Staten de aanspraak van Marokko op de Westelijke Sahara erkenden.

 

‘Pro-Israëlische’ uitspraak van Timmermans over Hamas-aanval wekt woede

0

Lijstrekker Frans Timmermans van GroenLinks-PvdA heeft afgelopen weekend de woede van moslims, linkse activisten en wetenschappers op zijn hals gehaald, met een controversieel bericht op X over de aanval van Hamas op Israël.

‘Niets kan dit willekeurige geweld tegen Israëlische burgers legitimeren. Hamas dient dit verwerpelijke geweld onmiddellijk te staken. Wij leven mee met de inwoners van Israël in deze angstige tijden’, schreef Timmermans op X. Ook GroenLinks-leider Jesse Klaver veroordeelde de ‘laffe terroristische aanvallen’ van Hamas, die ‘de krachtigste veroordeling’ verdienden.

‘Stop met dit soort nietszeggende uitingen’, post het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Larissa Vlieger.  ‘Aanvallen op burgers zijn altijd verwerpelijk en een kwalijke zaak’, vindt ze.  ‘Alle mensen verdienen een veilige plek om te leven, daar sta ik voor en zal ik altijd voor blijven strijden.’

Voormalig GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi vertelt dat hij ‘nog steeds in shock’ is over het feit dat Verenigd Links tegen Israël heeft gezegd: ‘Ga zo door, maar dan een tandje erger.’ Dibi legt uit: ‘Als je Oekraïners steunt, moet je Palestijnen steunen. Als je een grote broek aantrekt over Iran of Saudi-Arabië moet je dat bij Israël ook doen. Als je een regenboogvlag zwaait moet je een Palestina-vlag net zo zwaaien. Anders zijn je grote woorden fake en gratuit.’

De kritiek van kritische GroenLinks-leden leeft breder onder links. ‘Timmermans zwijgt over dagelijkse aanvallen van Israëliërs op Palestijnen’, schrijft de linkse activist Frank van der Linde. Hij vervolgt: ‘Maar uiteraard horen we hem nu wel. Maar ik ben niet verbaasd. Jaren geleden koppelde Timmermans anti-zionisme al aan antisemitisme’.

Palestina-activist en BIJ1-lid Jimmy op X is het daar helemaal mee eens. ‘Reden nummer zoveel waarom je als links persoon niet op PvdA-GL moet stemmen. Dan krijg je dus dit soort slappe eenzijdige, volledig van de werkelijkheid losgezongen, pro-Israël gelul’, schrijft hij.

Politiek antropoloog Martijn Dekker, verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, duidt als reactie op Timmermans het Palestijnse geweld: ‘Dit geweld is niet willekeurig. Het is vreselijk om te zien, maar dit is hoe antikoloniale strijd eruitziet. Decennialang koloniaal geweld, onderdrukking, vernedering, ontmenselijking, en nu het gewelddadig proberen af te werpen van dat juk, een zucht naar catharsis.’

Het feit dat Timmermans zich zo voor Israël uitspreekt zal GroenLinks-PvdA op 22 november mogelijk islamitische stemmen gaan kosten. Zo schrijft X-gebruiker Redouan aan Timmermans. ‘Mooi dat je tijdig jouw selectieve verontwaardiging laat zien aan alle moslims die van plan waren om naar de stembus te gaan.’

 

 

 

De Israëlische vlag hijsen of niet? Amsterdam doet het wel, andere grote steden niet

0

De gemeenten Rotterdam, Den Haag en Utrecht hijsen vandaag niet de Israëlische vlag. Amsterdam doet dat wel.

Burgemeester Ahmed Aboutaleb (PvdA) van Rotterdam liet gisteren weten dat er vandaag geen Israëlische vlag wordt gehesen bij het stadhuis aan de Coolsingel. Leefbaar Rotterdam had hier om gevraagd, maar de burgemeester liet via een woordvoerder weten dat het niet aan de gemeente is om te reageren op een al vele decennia lopend internationaal conflict. ‘Het bloedvergieten van onschuldige burgers schokt ons elke keer weer. De minister-president heeft namens alle burgers een reactie gegeven’, aldus de woordvoerder.

Ook Den Haag en Utrecht hangen de Israëlische vlag niet op. Wel hebben beide steden besloten de Nederlandse vlag halfstok te hangen aan het gemeentehuis.

In tegenstelling tot de andere drie steden hijst de gemeente Amsterdam vandaag wel de Israëlische vlag. Dat besloot burgemeester Femke Halsema (GroenLinks). ‘De vlag is een steunbetuiging aan de Israëlische bevolking en aan Amsterdammers met vrienden en familie in Israël die in angst en onzekerheid verkeren’, aldus de gemeente zondag.

Op het besluit van Rotterdam is veel kritiek gekomen. Zo schrijft de in Rotterdam woonachtige journaliste Brenda Stoter op X: ‘Vandaag schaam ik me even kapot voor deze stad.’

Chris den Hoedt, voorzitter van de Joodse Gemeente Rotterdam, is ook woedend en wil daarom niet in gesprek gaan met burgemeester Aboutaleb over de situatie in Israël en Palestina. Hij is niet alleen verbolgen over het feit dat de burgemeester weigerde de Israëlische vlag op te hangen, maar ook omdat Aboutaleb wel een pro-Palestijnse demonstratie in de stad toestond, die georganiseerd werd door BIJ1 Rotterdam. Op beelden die op X circuleren is te zien hoe linkse demonstranten en moslims solidair zijn met Palestina.

Maar ook het Amsterdamse besluit, om wel een Israëlische vlag op te hangen, roept boze reacties op. Er moet ook een Palestijnse vlag bij, want de Palestijnen zijn slachtoffer van Israëlisch geweld. Denk-raadslid Sherer Khan kondigt op X aan raadsvragen te zullen stellen: ‘Dubbele maat in herdenken! Terwijl er slachtoffers vallen aan beide zijden, kiest Halsema om de Palestijnse vlag niet te hijsen. Het is precies deze dubbele maat die de brute bezetting en Apartheid mogelijk maken. Ongelofelijk slecht van Halsema.’

Stephan van Baarle, fractievoorzitter van Denk, ten slotte vindt het schandalig dat demissionair premier Mark Rutte heeft besloten dat vanochtend de Israëlische vlag op het Binnenhof wordt gehesen. ‘Wat @DenkNL  betreft is de vlag hijsen van een apartheidsstaat die de rechten van Palestijnen al decennia schendt niet in het belang van de-escalatie. Alle burgerslachtoffers zijn te betreuren. Maar selectief solidair zijn met de onderdrukker keuren wij af.’

De wankelende illusies van Israël: van overmoed tot existentiële crisis

0

Een man in een zwarte onderbroek, een zwart T-shirt en met een zonnebril die door twee militanten stevig bij de arm wordt meegetrokken en op blote voeten over stoffig straatafval springt. Het is een ongekend beeld dat ik maar niet van mijn netvlies krijg.

Het gaat om een hooggeplaatste Israëlische commandant die wordt meegesleurd door zwaarbewapende Palestijnse strijders, vermoedelijk in Gaza. Wat zo schokkend is, is de totale vernedering van deze man. Dit terwijl het gebruikelijk is om de Palestijnen juist in de rol te zien waarin hun waardigheid is ontnomen. Een beeld waaraan de wereld gewend is geraakt. Het oppermachtige Israël, dat in alle oorlogen Arabieren de baas was, dat in de top tien staat van landen met het beste leger van de wereld, dat hightech spionagesystemen bezit en exporteert, dat trotse volk dat een ander volk aan zich heeft onderworpen, dat Israël is vernederd tot op het bot als Goliath door David.

75 jaar lang hebben de Palestijnen zich verzet tegen de inname van hun land door Israël. En wat Arabische legers niet is gelukt, hebben zij bereikt, ze raakten Israël in het hart, op eigen grondgebied, met weerzinwekkende acties.

Nog een omkering. De avond voor de aanval. Met geweren bewapende burgers rijden een dorp in, stappen uit, beginnen te dansen, te zingen. Daarna lopen ze langs de hoofdweg, schieten hier en daar, steken auto’s in brand. Een jongeman van negentien wordt doodgeschoten.

Nee, hier ging het niet om Hamas-aanvallers maar om joodse kolonisten, die voor de zoveelste keer dood en verderf zaaiden in het Palestijnse dorpje Huwara. Het filmpje was te zien op social media, maar andere media vonden het nieuws niet meer de moeite waard om te vermelden. Dergelijke aanvallen komen steeds vaker voor, met name sinds de extreemrechts regering van Benjamin Netanyahu aan de macht is. Het was een merkwaardige samenloop van omstandigheden, vlak voor de zorgvuldig voorbereide Hamas-aanval. Het toonde nog eens dat Palestijnen nergens meer veilig zijn.

‘De bubbel met illusies over eigen onoverwinnelijkheid en overmoed, waarin Israël de laatste decennia leefde, is nu volledig doorgeprikt’

Juist met de zeer gewelddadige, mensonterende en verwerpelijke aanval op Zuid-Israël heeft Hamas nu de rollen omgedraaid. De bubbel met illusies over eigen onoverwinnelijkheid en overmoed, waarin Israël de laatste decennia leefde, is nu volledig doorgeprikt. De illusie dat Palestijnen zich wel naar de bezetting zouden schikken naar een leven achter muren en hekken; 2.2 miljoen mensen in Gaza op een gebied zo groot als Texel, van wie 80 procent afhankelijk is van VN-voedselhulp. De illusie dat Israël Palestijnen ongestraft kan doden – tussen 2008 en 2020 werden er bijna 6000 Palestijnen gedood, tegen 250 Israëli’s volgens de Verenigde Naties. De illusie dat joodse infiltraties op het terrein van de Jeruzalemse moskeeën gedoogd zouden worden. De illusie dat Palestijnen te controleren waren met superieure bewakingstechnieken en inlichtingen. De illusie dat steeds snellere annexatie van Palestijns gebied in gebied C ongemoeid zou blijven. Dat vrede met de Emiraten en binnenkort Saoedi-Arabië mogelijk was zonder perspectief op een leefbaardere toekomst voor het Palestijnse volk. De illusie van het onoverwinnelijke leger van Israël, dat uren na de aanval niet in staat bleek alle divisies te mobiliseren. En de illusie van een sterke populistische premier, die pas zestien uur na de aanval kwam met een weinig inspirerende oorlogsspeech.

En dan heb ik het nog niet gehad over de recente hallucinaties van het extreemrechtse kabinet Netanyahu om de West Bank te annexeren waarbij dan de Palestijnen ‘aangemoedigde emigratie’ kunnen verwachten, een vermoed ik door hen zelf erg grappig gevonden term voor deportatie.

Israël ontwaakt nu in de grootste existentiële crisis sinds de oorlog van 1973, precies 50 jaar geleden. Het is een ontwaken waarbij burgers het doelwit zijn geworden zoals de burgers van Gaza het al decennialang waren en nu weer zullen worden. Maar dit keer treurt Israël ook om het verlies van vele burgers. En het land zal in het reine moeten komen met het puin van de eigen aannames.

75 jaar geleden beloofde de wereld, de Verenigde Naties, de twee volkeren ieder een land. Al dit verdriet aan beide zijden voorkomen had kunnen worden door zelfbeschikking waar te maken. Als de westerse gemeenschap zich niet had laten meeslepen door Israëls hersenspinsels en niet voor Israël partij had gekozen, dan had al dit bloedverlies voorkomen kunnen worden. De westerse landen, de Verenigde Staten voorop, zouden beide partijen moeten dwingen een oplossing te zoeken aan de onderhandelingstafel. Israëli’s moeten in veiligheid kunnen leven, net zoals Palestijnen. En er moet een einde komen aan de bezetting. Het Palestijnse volk heeft immers duidelijk gemaakt vernedering door een ander volk nooit te zullen accepteren, omdat dit het leven reduceert tot een mensonwaardig bestaan.

 

De strijd om Gaza houdt nooit op

0

De beelden die nu uit Israël komen zijn verschrikkelijk. Langs de hele grensregio met Gaza lijken Hamas-strijders burgers te hebben aangevallen. Complete dorpen zijn veroverd, waarbij Hamas en strijders van andere groepen van huis tot huis zijn gegaan om mensen te doden of in gijzeling te nemen. Er zijn strijders die in gemotoriseerde paragliders dorpen overvallen. Israëlische festivalgangers moeten door de woestijn wegrennen voor pick-up trucks, van waaruit op ze geschoten wordt.

Gazaanse journalisten doen verslag vanuit ingenomen Israëlische kibboetsen. Op snelwegen liggen de lichamen van mensen die in hun auto zijn doodgeschoten. In het hele grensgebied met Gaza heerst terreur en chaos. Het Israëlische leger leek lange tijd nergens, maar dan ook nergens te bekennen. Burgers werden in de steek gelaten en overgelaten aan de wreedheid van Hamas.

De gebeurtenissen nu doen denken aan die van vijftig jaar terug. In 1973 werd Israël tijdens de Joodse feestdag Jom Kippoer aangevallen door Egypte en Syrië, die gesteund werden door andere Arabische landen. De verrassingsaanval wist Israël toen bijna op de knieën te dwingen. Ditmaal valt Hamas Israël aan tijdens een andere Joodse feestdag, Simchat Thora. Opnieuw is de verrassing ongekend.

Toch is er een verschil met vijftig jaar geleden. Deze keer wordt Israël niet in haar voortbestaan bedreigd. Wel is het de eerste keer sinds 1948 dat Israëls vijanden daadwerkelijk delen van de staat Israël zelf innemen. In 1973 werden immers de door Israël bezette Golanhoogte en Sinaïwoestijn deels heroverd, vandaag is Hamas erin geslaagd om delen van Israël zelf in te nemen.

De operatie van Hamas en bondgenoten laat hiermee het enorme falen van het Israëlische leger en de veiligheidsdiensten zien. Net als in 1973 zagen zij deze aanval niet aankomen. De soldaten aan de grens met Gaza waren kansloos. Hele dorpen waren onbeschermd. Urenlang smeekten Israëliërs aldaar om de hulp van het leger, terwijl Hamas-strijders van deur tot deur gingen. Hulp bleef grotendeels uit. Gedurende de loop van de dag wisten speciale eenheden plaats voor plaats pas langzaam maar zeker te bevrijden.

De operatie van Hamas en bondgenoten laat het enorme falen van het Israëlische leger zien

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu en zijn regering staan onder druk. Want onder misschien wel de meest rechtse regering die Israël ooit gekend heeft blijkt het land toch enorm kwetsbaar te zijn Hamas. Het Israëlische leger zal nu keihard terugslaan. Maar gezien de grote aantallen Israëlische gijzelaars die vandaag zijn gemaakt, kan de strijd op de Gazastrook nog wel eens heel lang gaan duren. Niet voor niets stelde Netanyahu vanochtend dat Israël in oorlog is. Dit wordt geen operatie, maar een langdurig conflict met Gaza.

Tegelijkertijd staat de Westelijke Jordaanoever ook op ontploffen. Al maandenlang zijn daar grote spanningen tussen Israëlische kolonisten en de Palestijnen. Als gevolg van het kolonistengeweld zijn ook daar al veel slachtoffers gevallen. Een nieuwe Palestijnse intifada is dan ook niet ondenkbaar. Gezien de uitzichtloze situatie waarin zowel Gaza als de Westbank verkeren en het uitblijven van een vredesproces hebben de Palestijnen eigenlijk nog maar weinig te verliezen.

Wat er in de vroege ochtend vandaag in Israël is gebeurd is beestachtig. Hamas is tekeer gegaan op een manier die we vooral van IS kennen.  Gezinnen, jonge vrouwen, oude oma’s en lijken worden door de straten van Gaza gesleurd met feestende Palestijnen er omheen. De aanval van Hamas is onomwonden op burgerdoelen gericht, zonder enig respect voor mensenrechten of het internationaal recht. Israël heeft het recht om zich hiertegen te verdedigen, het recht om keihard terug te slaan om Hamas en andere terreurorganisaties die meedoen aan deze aanval mores te leren.

Maar tegelijkertijd kunnen we er niet om heen dat wanneer mensen al decennialang op beestachtige wijze worden behandeld zij zich er ook naar gaan gedragen. Decennia van bezetting, onderdrukking, vernedering, systematisch geweld, kolonisatie, belegering en uitzichtloosheid zijn aan deze wreedheid vooraf gegaan. Geweld oogst geweld. Aan het Palestijnse kamp zijn de verliezen al decennia zo groot. Dit gegeven is geen rechtvaardiging voor het Palestijnse geweld van vandaag, maar we kunnen dit geweld niet verklaren wanneer we deze kant van het verhaal niet onder ogen willen zien.

In plaats van vrede is oorlog voorlopig het enige vooruitzicht in Israël en Palestina. Deze aanval is dan ook een klap voor het vredesproces van Israël met Saoedi-Arabië en, afhankelijk van hoe hard Israël terug zal slaan, ook voor de al gevestigde vrede met onder meer de Verenigde Arabische Emiraten en Marokko. Israël zal naar verwachting extreem geweld gebruiken om de aanval van Hamas te wreken. In reactie daarop zullen Arabieren massaal de straat op gaan om te protesteren, wat Arabische leiders onder druk zet wat betreft hun vredesovereenkomsten met Israël. De aanval van vandaag kan daarmee ook grote implicaties gaan hebben voor geopolitieke situatie van het Midden-Oosten voor de komende jaren.

In eerdere columns voor de Kanttekening betoogde ik dat er sprake is van een uitzichtloos conflict. Zolang er geen duurzame vrede wordt gesloten tussen Israël en de Palestijnen blijft het geweld van tijd tot tijd weer oplaaien.

Vijftig jaar geleden was de les, die zowel Egypte als Israël uit de Jom Kippoer-oorlog haalden, dat vrede de enige optie was. Voor Egypte om zo de Sinaï terug te krijgen, voor Israël om zo haar voortbestaan te verzekeren. De enige hoop die we nu nog kunnen hebben is dat het conflict van 2023 voor beide partijen ooit een motivatie zal vormen om toch uiteindelijk vrede te sluiten. Voor Israël om zo haar veiligheid te garanderen, en voor de Palestijnen om zo het voortbestaan van Palestina te verzekeren.

 

Linkse presidentskandidaat in Egypte ‘alternatief voor Sisi’

0

In december kunnen Egyptenaren naar de stembus. De autoritaire president Abdel Fattah el-Sisi gaat voor een derde termijn en is de gedoodverfde winnaar. Maar er is nu een linkse uitdager, Ahmed Tantawy.

De Egyptische verkiezingsautoriteit maakte in september bekend dat de verkiezingen gepland staan op 10, 11 en 12 december. De komende week wordt bekend welke kandidaten er mee mogen doen. Presidentskandidaten moeten worden gesteund door tenminste twintig leden van het Egyptische parlement, of door minimaal 25.000 stemgerechtigde burgers in vijftien districten, met een minimum van 1000 stemmen uit elk district.

Het worden geen eerlijke verkiezingen. Nieuwssite Middle East Eye bericht dat het regime ambtenaren en mensen die van de overheid een uitkering ontvangen probeert te dwingen om op Sisi te stemmen. Dit blijkt uit getuigenissen die de website van verschillende Egyptenaren ontvangen heeft.

Ahmed Tantawy, de belangrijkste oppositiekandidaat, zegt nu dat Sisi de oppositie ervan van weerhoudt steunbetuigingen te registreren. ‘Elke dag staan ​​onze supporters van ‘s ochtends tot ‘s avonds in de rij’, vertelt hij. Maar ze ‘gaan naar huis zonder hun nominaties te kunnen indienen’.

De 44-jarige presidentskandidaat Tantawy was voorzitter van de partij Nasserist al-Karama (Arabisch voor waardigheid). Hij is een criticus van het regime van Sisi, vooral in de periode 2015-2019 toen hij in het parlement zat. In 2022 stopte hij bij al-Karama en verhuisde hij naar Libanon, naar eigen zeggen omdat hij zich geïntimideerd voelde door de Egyptische veiligheidsdiensten. Nadat hij in mei dit jaar besloot om terug te keren naar Egypte en aankondigde een gooi te doen naar het presidentschap, begon een nieuwe intimidatiegolf. Familieleden, advocaten en campagnevrijwilligers van Tantawy zijn door het regime vastgehouden. Bovendien is zijn telefoon tussen mei en september meerdere malen gehackt.