19.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 268

Iraakse premier bezoekt Assad in Syrië, eerste ontmoeting sinds 2011

0

De Iraakse premier Mohammed Shia al-Sudani bracht afgelopen weekend een bijzonder bezoekje aan de Syrische dictator Bashar al-Assad. De laatste keer dat een Iraakse leider dat deed was in 2011, toen de Arabische revolutie in Irak en Syrië ontaardde in een bloedige burgeroorlog. 

‘Ik verwelkom de Iraakse premier. Het belang van dit bezoek ligt in de aard van de diepe verhoudingen die bestaan tussen de twee broedervolken’, zei Assad. Dat meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye. Assad wil naast mooie woorden ook ‘praktische stappen’ zien in de ‘versteviging’ van de bilaterale betrekkingen.

De leiders hadden een hele waaier aan onderwerpen te bespreken, waaronder de strijd tegen drugshandel, de veiligheid aan de 600 km lange grens die beide landen met elkaar delen en de impact van droogte.

Tegen Syrië golden in de regio lange tijd sancties vanwege de bloedige onderdrukking van de Arabische lente. Bijna alle Arabische landen verbraken de diplomatieke banden en Syrië werd uit de Arabische liga gezet. Irak, die net als Syrië onder sterke invloed staat van het sjiitische Iran, verbrak de banden met het buurland echter niet en lijkt daarmee na twaalf jaar aan het langste eind te trekken. Het Assad-regime wordt nu ook door machtige soennitische staten zoals Saudi-Arabië meer en meer geaccepteerd.

Rotterdamse veerboot wordt doorstroomlocatie voor vluchtelingen

0

Rotterdam opende vorige week als eerste gemeente een ‘doorstroomlocatie’ voor statushouders. Op de veerboot Silja Europa is ruimte voor 1.500 statushouders met een verblijfsvergunning. 

De veerboot, die ruim 30 jaar toeristen over de Oostzee vervoerde, blijft voor 1,5 jaar aan de Merwehaven liggen om vluchtelingen op te vangen. ‘Met 12 verdiepingen is de Silja Europa een van de grootste schepen in haar soort’, meldt de gemeente Rotterdam.

De ferry is een tijdelijke noodoplossing om de situaties in de azc’s te verlichten, waar statushouders wachten op een woonruimte. Hierdoor komen er bedden vrij voor nieuwe asielzoekers.

De statushouders op de Silja Europa krijgen uiteindelijk woonruimte toegewezen in Rotterdam of de directe omgeving van de stad.

Hoe Zeynep Dag een succesvolle schoenenontwerpster werd

Schoenenontwerper Zeynep Dag groeide op in een wijk in Eindhoven waar het leven niet altijd even makkelijk was. Mede dankzij ondersteunende ouders en haar doorzettingsvermogen werd ze een succesvol ondernemer. Hoe het allemaal zo gekomen is, valt te lezen in haar pas uitgekomen autobiografie Strijder op hakken, hoe ik de vrouw werd die ik wilde zijn.

De Turks-Nederlandse ouders van Zeynep Dag (1990) leerden hun dochter veel dingen die haar de rest van haar leven houvast bieden, zoals ‘gedraag je als Zeynep’. Ze mocht gewoon zichzelf zijn. Op school werd daar soms anders over gedacht: uitgerekend in groep 8 door meester Geert. (Dat is overigens niet zijn echte naam, want in haar boek heeft Dag vrijwel alle namen veranderd). ‘Je hebt een taalachterstand dus je kan niet meedoen, Zeynep’, zei hij toen ze op school wilde meedoen met een voorleeswedstrijd.

Een vreemde opmerking, want ze had helemaal geen taalachterstand. Los daarvan ging ze extra oefenen, lezen en voorlezen. Het resultaat was dat ze, tot verbazing van de meester, de wedstrijd won.

Meester Geert maakte onderscheid tussen leerlingen die wel en niet van ‘andere’ afkomst waren. Ondanks een hoge cito-score, werd haar schooladvies lwoo. ‘Dat stond voor leerwegondersteund onderwijs’, vertelt Dag. ‘En het was bedoeld voor leerlingen die niet konden leren. Dit betekende dat ik elke dag na de les nog een uurtje naar bijles ging, waar ze me vertelden hoe ik moest leren.’

Gelukkig trof Dag op de middelbare school een docent wiskunde die inzag dat ze naar de havo zou kunnen, als ze een goed cijfer haalde voor wiskunde. Niet lang daarna zat ze inderdaad op de door haar zo gewenste havo. Helaas vinden slechte schooladviezen, gebaseerd op afkomst, nog steeds plaats, vertelt ze. ‘Ik vind dat heel zorgelijk. Het was één van de redenen om mijn boek te schrijven. Niet omdat ik zo goed zou zijn. Welnee. Ik ben een rolmodel en wil dit omarmen. Wat ik wilde was kansloos, volgens meester Geert. Als iemand zegt dat het slechte schooladvies me misschien gebracht heeft waar ik nu ben, dan spreek ik dat tegen. Ik ben een sterke persoonlijkheid, dat was ik ook destijds al. Er waren jongeren uit de buurt die zich al die negativiteit eigen hebben gemaakt. Van hen is vaak niet veel terechtgekomen. Zelf was ik daar te sterk voor, maar een heleboel andere jongeren niet.’

‘ik ben een sterke persoonlijkheid, dat was ik ook destijds al’

Gelukkig hebben de ouders van Dag altijd achter haar gestaan. Nog steeds. Zij hebben haar een stevige basis gegeven, met veel liefde en goede adviezen. Een daarvan was dat hun kinderen niet mochten schooien. Dat betekent dat je iemand niets mag aftroggelen. ‘Als je ergens bent, mag je niet vragen om een snoepje. Je moet wachten totdat je iets krijgt aangeboden en dan neem je er eentje. Wat we ook niet mochten was bang zijn en niet jezelf zijn. Daar heb ik heel veel aan. Soms reageren mensen verbaasd, omdat ik naar de kunstacademie mocht. Waarom niet? Zo is Zeynep, vonden mijn ouders. Ze hebben nooit gezegd dat ik ook arts had kunnen worden, om maar iets te noemen. Ik mag zijn wie ik ben.’

Het is niet verwonderlijk dat Dag een eigen school is gestart. ‘De Business Fashion Academy is geen traditionele opleiding’, vertelt ze daarover. ‘Het is een particulier initiatief waar veel aandacht is voor talentontwikkeling. Je bent geen nummer. Wie ben jij? Wat wil jij? Wat wil je maken? Schoenen, tassen, sieraden, accessoires, kleding? Dát staat centraal. De opleiding leidt niet naar een officieel diploma, maar misschien wel een diploma voor je dromen.’

Kunstacademie

Op de Kunstacademie begon Zeynep Dag zich te richten op schoenen. Daar moest ze voor knokken, want eigenlijk werd ze bij het onderdeel ‘mode’ geacht achter de naaimachine te kruipen. Ze zette door en liep stage bij een hoog aangeschreven Nederlands schoenenbedrijf, het beste van Europa. ‘Ik heb daar veel geleerd van iemand die ik mijn leermeester noem.’

Dag heeft haar eigen bedrijf, maar feitelijk is ze door toeval ondernemer geworden. ‘Ik was freelance schoenenontwerpster en gaf les, maar dat laatste hield op. Ook het freelancen ging niet zo goed. Ik solliciteerde veel, wat ook niets opleverde. Kon ik niet in loondienst aan de slag, dan begon ik voor mezelf. Ineens was ik ondernemer van mijn eigen merk, Alzúarr. Mijn ontwerpen zijn niet bepaald goedkoop, maar wel luxueus, exclusief en hooggehakt.’ In 2018 werd ze uitgeroepen tot ‘etnische ondernemer van het jaar’.

Hakken ‘The Lora must have’. Beeld: Alzúarr

Haar schoenen zijn duurder omdat haar ontwerpen niet zo eenvoudig te realiseren zijn. Deze schoenen rollen bovendien niet bij de fabriek van de band, maar zijn met de hand gemaakt. Via haar website verkoopt Dag schoenen en tassen. Elk ontwerp is een kunstwerk op zich. Een ontwerp verdient extra aandacht: The Lora must have, een schoen met rode ‘lippen’. ‘Dat model liep niet’, vertelt Dag. ‘Ik had het bijna uit de collectie gehaald, totdat ik besefte dat het wat meer liefde en aandacht nodig had. Gelukkig maar. The Lora must have zorgt nu voor 40 procent van de omzet.’

Platform

Wat opvalt tijdens het lezen van Strijder op hakken is het belang van sociale media voor Alzúarr. Dag vindt dat deze platforms van levensbelang zijn voor haar bedrijf. ‘Wij leven zozeer in die wereld van sociale media dat we niet beter weten. Zonder die media was Alzúarr er ook geweest, maar nu konden we veel meer artiesten bereiken. Dit heeft ons absoluut geholpen. De kracht van sociale media is groot, waardoor we snel internationaal zijn gegaan. In anderhalf jaar tijd verstuurden we schoenen naar drieënvijftig landen. Dat zijn er tegenwoordig tachtig. Zonder sociale media had dat heel lang geduurd.’

Dag heeft ook geleerd dat de markt per land verschilt. ‘In de Verenigde Arabische Emiraten kijken kopers naar luxe en het uiterlijk van de schoenen. In Europa zijn mensen erg merkgericht: Prada, Gucci. In de VS gaat het er vooral om dat een product uniek is en dat je er een statement mee maakt. Als een beroemd iemand het merk kiest, draagt dit bij aan het vertrouwen dat erin wordt gesteld.’

Haar verkoopstrategie werkte. Een van de eerste geïnteresseerden in Alzúarr was niemand minder dan de wereldberoemde zangeres Rihanna. Dat opende deuren.

Vijf momenten

De zakenwereld is volgens Dag een mannenwereld en zij is niet in staat om hier verandering in te brengen. In haar boek komt naar voren hoe ze zich staande houdt in de zakenwereld, die af en toe een jungle is. Dat blijkt vooral bij het hoofdstuk over haar zoektocht naar een investeerder. ‘Op een zeker moment had ik een kapitaalinjectie nodig om te kunnen uitbreiden. Daarom zocht ik een investeerder, iets wat ik anders aan zou pakken als ik het over mocht doen. Door toeval heb ik toch een investeerder gevonden.’ Ze kreeg op een gegeven moment door dat een van de potentiële investeerders niet deugde en uit was op haar bedrijf.

Als lezer kom je tot de conclusie dat vijf momenten extra belangrijk zijn geweest voor Dag: dat ze naar de havo mocht, dat ze stage kon lopen bij een schoenenbedrijf, dat Rihanna schoenen van Alzúarr kocht, dat ze een foute investeerder doorzag en dat ze het schoenmodel The Lora must have in haar collectie hield. ‘Mijn leven had er anders uitgezien als ik niet naar de havo had gemogen’, licht Dag toe. ‘Dat ik ben weggelopen tijdens het gesprek met de foute investeerder dank ik aan de normen en waarden die ik van mijn ouders heb meegekregen. Rihanna als een van mijn eerste klanten is heel belangrijk voor me geweest. Overigens is Rihanna de enige artiest die betaalt voor haar schoenen. Ze wil ook niets extra’s ontvangen.’

Haar boek is niet alleen een autobiografie, maar gaat ook over hoe je tegen het leven kunt aankijken, hoe je leert relativeren en dat zelfliefde iets anders is dan narcisme. Dag: ‘Er is niets mis met zelfliefde. Geloof in jezelf. Je dromen moeten zo groot zijn dat ze je wakker maken. Ik zet nooit de wekker, want sinds ik mijn eigen bedrijf heb, word ik vanzelf wakker. Volg je droom. Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Hoewel mensen invloed op je kunnen hebben, moet je zo sterk in je schoenen staan dat niemand je van je padje af kan duwen.’

Strijder op hoge hakken van Zeynep Dag is verschenen bij Prometheus. Ze is van plan in de toekomst meer boeken te gaan schrijven.

Zeven jaar na de couppoging in Turkije: tegengeluiden blijven hardnekkig

0

Zeven jaar na de mislukte coup in Turkije is het laatste woord nog niet gezegd. De Turkse regering wijst nog steeds naar de Gülenbeweging als dader. Die beweging spreekt echter juist van een ‘complot binnen een complot’, waar zij uiteindelijk categorisch de pineut van werden met een nietsontziende vervolging door de Turkse staat. De Kanttekening maakt exact zeven jaar na die dramatische gebeurtenis de balans op.

Bijna alle Turkse mediakanalen staan vandaag in het teken van het gedenken van de 251 doden en 2200 gewonden die vielen tijdens de coupnacht. Zo bericht de staatsgezinde Daily Sabah het verhaal van de gazi (de islamitische benaming voor een veteraan) Uzeyir Civan, die een arm mist.

De Turkse man heeft die verloren nadat hij als ‘patriot’ gehoor gaf aan de oproep van de Turkse president Recep Tayyip Erdogan om ‘de democratie te redden’ en de straten op te gaan tegen de putschisten. ‘Ik verloor mijn arm, maar ik ben blij dat we nog steeds ons prachtland hebben. Ik ben altijd bereid om mijn leven te offeren voor mijn vaderland’, vertelt hij.

Civans verhaal is een van de talloze verhalen die vandaag in ceremonies, op staats-tv en in de kranten is te horen en te lezen. Over de ‘andere’ slachtoffers van de couppoging, de rechters, publieke aanklagers, leraren, ambtenaren, journalisten en nog veel meer die na de couppoging werden gezuiverd en vervolgd vanwege associaties met de Gülenbeweging, is in Turkije weinig tot geen aandacht.

Dat is niet zonder reden. Publicaties die indruisen tegen het officiële narratief over de coupnacht zijn niet zonder risico: het kan een rechtszaak opleveren voor ‘terreurproganda’.

Buiten Turkije is de situatie anders. Zo oordeelde het Europees Hof voor de Mensenrechten (ECHR) eerder deze week dat het opsluiten van 144 rechters en openbare aanklagers na de couppoging een schending is van de Europese Conventie – het gaat hier volgens het Hof dus om mensenrechtenschendingen. Turkije moet voor elk slachtoffer 5000 euro aan schadeloosstelling betalen, omdat zij zonder bewijs werden opgepakt en in de gevangenis gegooid. Hiermee staat het aantal rechters en aanklagers wiens rechten, volgens het Europees Hof, zijn geschonden na de coup op 1074.

Het nieuw rapport van de Italiaanse Federatie voor Mensenrechten, Prosecuting Terrorism Offences in Post-Coup Turkey, onderzoekt 118 rechterlijke uitspraken tegen vermeende Gülenisten. Daaruit blijkt dat de Turkse rechtspraak op weinig steekhoudende argumentatie is gebaseerd.

‘Een bijzonder punt van zorg is dat aanklagers geen samenhangend en overtuigend bewijs presenteren dat verdachten in verband brengt met de vermeende misdrijven. Dit roept vragen op over de billijkheid van verdenkingen, aangezien het gepresenteerde bewijs vaak niet voldoet aan de drempel die nodig is om een solide basis te leggen voor de aanklacht,’ meldt het rapport. Het hebben van een bankrekening bij de bank Asya (een bank die na de coup in verband werd gebracht met het ‘financieren van terrorisme’ en die daarom op 22 juli 2016 werd gesloten), was al voldoende reden om aangeklaagd te worden.

Ondertussen doen wilde theorieën over de exacte gebeurtenissen in aanloop naar de coup nog steeds de ronde. Zo zegt de oud-generaal Zekai Aksakalli in een interview dat de couppoging veel eerder dan 15 juli ‘voorkomen had kunnen worden’, maar dat ‘sommigen’ dit om ‘onverklaarbare redenen’ niet wilden. Hij doelt daarmee zonder diens naam te noemen op Hulusi Akar, de toenmalige chef-generaal van de Turkse strijdkrachten. Akar was tot de laatste verkiezingen in Turkije de minister van Defensie.

‘We hebben vaak aangekaart dat er Gülenistische onderofficieren waren, maar slechts twee hebben we voor 15 juli kunnen verwijderen van hun post. Semih Terzi bleef over’, aldus Aksakalli. Hij beweert verder in het interview dat hij tegen de op 15 juli gedode putschist Semih Terzi al vijf tot zes maanden voor de coup had gezegd ‘dat hij zijn verzoekschrift tot overplaatsing moest schrijven en moest opdonderen uit zijn eenheid’.

Een andere spraakmakende getuigenis, van een putschist nu, komt uit de rechtbank. Brigadier-generaal Gökhan Şahin Sönmezateş gaf eerder deze week toe dat hij meedeed aan ‘de revolutie’, maar dat deze niet door Gülenisten was georganiseerd. ‘De Turkse geheime dienst weet dat er vele hoge niet-Gülenistische generaals betrokken waren bij de coup. Maar ik geef hun naam niet, aangezien ik geen persmissie heb.’ Toen de rechter vroeg naar wiens directieven zij opereerden, zei Sönmezates dat het ging om ‘mannen die onder Hulusi Akar stonden’.

COA: ‘asielboot’ jaar langer in Amsterdam

0

Het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) wil dat de gemeente Amsterdam toestemming geeft om de asielzoekers op een boot in het Westelijk Havengebied nog een jaar langer op te vangen. De gemeente is daar positief over, aldus AT5.

Op het schip worden sinds oktober 2022 ruim duizend asielzoekers opgevangen. Aanvankelijk zou de opvang zes maanden duren, dit werd begin dit jaar verlengd met nog eens zes maanden. Ook vangt het schip nu extra vluchtelingen op. COA wil dat het schip tot minimaal oktober 2024 in het Westelijk Havengebied mag liggen, want de vluchtelingencrisis is nog lang niet over.

Wethouder Rutger Groot Wassink (GroenLinks) vindt dat de boot mag blijven, maar is tevens van mening dat er eerst een ‘humanitaire toets’ moet worden uitgevoerd, of de opvang op de boot wel menselijk is.

Het draagvlak om asielzoekers op te vangen is kleiner in de provincie. In Albergen zijn omwonenden woedend, nadat vertrouwelijke stukken openbaar werden waaruit zou blijken dat de gemeente Tubbergen wél op de hoogte was van de plannen van het Rijk om een asielzoekerscentrum te openen in het Overijsselse dorpje. De gemeente Tubbergen beweert nog steeds overvallen te zijn door het besluit van het Rijk, maar veel dorpsbewoners hebben geen vertrouwen meer in het College.

In Zevenbergen, in de gemeente Moerdijk (Noord-Brabant) komt ook een azc. De gemeenteraad heeft hier donderdagavond mee ingestemd. Twee maanden geleden hadden gemeenteraadsleden en omwonenden nog kritiek op het voornemen. Maar de burgemeester nam hun zorgen weg. ‘Er zijn voorbeelden van overlast door asielzoekers, maar dan hebben we het over asielzoekerscentra met meer dan duizend mensen’, aldus Aart-Jan Moerkerke. ‘We gaan overleggen om overlast te voorkomen. Als het toch misgaat, zal ik fors ingrijpen.’

Behalve asielzoekers roepen ook arbeidsmigranten weerstand op bij omwonenden. In het dorpje Liempde, in de Noord-Brabantse gemeente Boxtel, protesteren bewoners tegen de komst van een zogenoemd Polenhotel. Het bedrijf SBA Flex uit Tilburg wil een wooncomplex bouwen, waar 400 Midden- en Oost-Europese arbeiders kunnen worden ondergebracht. ‘Onze veiligheid kan niet meer worden gegarandeerd’, zegt een boze buurtbewoonster tegen Omroep Brabant. ‘Met zoveel extra inwoners komt er meer overlast. Er is te weinig handhaving en we maken ons zorgen over verkeersdrukte.’ Volgens de omroep staat haar protest niet op zichzelf. In 2019 kwam er geen migrantenhotel in Sint Willebrord, in de gemeente Rucphen, na bedreigingen.

Ilhan Omar boycot speech Israëlische president in Congres: ‘Geen denken aan’

0

De Democratische politica Ilhan Omar zal de speech van de Israëlische president Isaac Herzog aanstaande woensdag in het Amerikaanse Congres niet bijwonen. ‘Geen denken aan’. De islamitische afgevaardigde is een felle criticaster van de staat Israël.

Omar zegt onmogelijk aanwezig te kunnen zijn bij een toespraak van een president ‘wiens land mij heeft verbannen en Rashida Tlaib de mogelijkheid heeft ontzegd om haar oma te zien’.

Ze doelt op een besluit van Israël in 2019 om haar en afgevaardigde Tlaib, die ook moslim is en Palestijnse, de toegang tot het bezette Palestina te ontzeggen. Israël deed dit vanwege hun steun aan de pro-Palestijnse boycotbeweging BDS (Boycot, Desinvestering en Sancties). De Israëlische wet staat de overheid toe BDS-activisten de toegang tot het land te ontzeggen.

De Democratische afgevaardigde vindt het een schande dat het Congres Herzog überhaupt heeft uitgenodigd. ‘Herzorgs speech komt namens de meest rechtse regering in de geschiedenis van Israël’. Het is een verkeerd signaal dat de Verenigde Staten Herzog nu in het zonnetje zetten, terwijl ze Israël juist op de vingers zouden moeten tikken, vindt Omar.

De Israëlische president Isaac Herzog zal woensdag 19 juli de leden van de senaat en het huis van afgevaardigden toespreken in het Congres. Ook heeft hij een ontmoeting met president Joe Biden.

Kunnen witte Nederlanders de samenleving straks nog bijbenen?

Integratie is in de grote steden een belangrijk thema. Daarbij wordt doorgaans gekeken naar migranten. Maar hoe geïntegreerd zijn mensen zonder migratieachtergrond eigenlijk in hun multiculturele buurt?

In de kwart eeuw dat socioloog Maurice Crul werkt als onderzoeker keek hij steevast naar de positie van migranten. Naar nieuwkomers in Nederland, hun kinderen en kleinkinderen. Met Frans Lelie deed hij onderzoek naar de integratie van tweede generatie migrantenjongeren in diverse wijken. Daarbij onderzocht hij voor het eerst ook een groep van jongvolwassenen zonder migratieachtergrond uit diezelfde buurten. Een van de opvallende dingen in deze ‘controlegroep’ was dat ze in gemengde buurten woonden, maar dat hun vriendengroep nauwelijks gemengd was. Een onverwachte uitkomst die aanzette tot een nieuw onderzoek dat nooit eerder is gedaan: hoe geïntegreerd zijn Nederlanders zonder migratieachtergrond eigenlijk in hun multiculturele buurt?
Ze onderzochten bewoners van gemengde buurten in Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Malmö, Hamburg en Wenen en zagen een opvallend patroon. Veel mensen zonder migratieachtergrond integreren nauwelijks in hun multiculturele buurt, ze zitten vooral in hun eigen witte bubbel.

Waarom is die vriendenkring zo wit?

‘Het gaat regelmatig over ‘nieuwkomers in de stad’. Ze komen vaak pas op latere leeftijd in die steden wonen, om te studeren of te werken. Hun vroege jeugd was in een homogene omgeving. Dat hebben we gecontroleerd door te kijken hoe gemengd hun basisschool was. Veel van deze stedelingen zijn er niet gewend aan om te gaan met culturele diversiteit. Een andere belangrijke uitkomst van ons onderzoek is dat ‘mengen’ niet vanzelf gaat. Het is niet zo dat als je in een gemengde wijk woont, je dan ook een gemengde vriendenkring krijgt.’

Hoeveel procent van Amsterdam en de grote steden behoort straks tot die nieuwe witte minderheid?

‘Meerderheid-minderhedensteden zijn een fenomeen dat je nu overal in Europa ziet. De voormalige meerderheid in de grote steden, mensen zonder migratieachtergrond, krijgt nu een minderheidspositie. In Amsterdam is dat al tien jaar het geval, in Rotterdam ruim vijf jaar. Je ziet dat die trend verder doorgaat. Als je naar de jongeren onder de vijftien jaar kijkt, dan is in veel stadsdelen iets meer dan een derde nog van Nederlandse afkomst. Als je naar de nog jongere leeftijdsgroepen kijkt, zijn de jongeren zonder migratieachtergrond een steeds kleinere groep.’

Is dat eerder gebeurd in de geschiedenis?

‘Er is in het verleden wel vaker sprake geweest van veel migratie, met name rond de zestiende en zeventiende eeuw naar de stad Amsterdam. Maar dat zou je een ander type migratie kunnen noemen. De migranten kwamen voornamelijk uit buurlanden of waren Sefardische joden uit Spanje en Portugal. Nu is er ook veel migratie van buiten Europa, uit veel verschillende werelddelen. De verschillen tussen Nederlanders en de migranten zijn groter dan toen. Dus ja, je kunt zeggen dat dit al een keer eerder is gebeurd maar de beleving van diversiteit is vandaag vermoedelijk toch een andere.’

In het onderzoek besteden jullie aandacht aan de ‘verbinders’. Wie zijn dat?

‘Er zijn mensen zonder migratieachtergrond die de verbinding met migranten wél aangaan. We zagen dat zij een positieve rol hebben in die superdiverse wijken. Zij zijn een intermediair tussen mensen met en zonder migratieachtergrond in de wijk waar ze wonen, bij de sportclub of andere buurtgebonden activiteiten. Het zijn ook de mensen die als er conflicten dreigen te ontstaan, gaan bemiddelen. Ze zijn belangrijk voor de sociale cohesie in buurten. Het interessante is dat het vaak mensen zijn die zelf in een gemengde relatie zitten. Die groep zal ook steeds groter worden omdat de diversiteit toeneemt en omdat mensen vaker een tijdje in het buitenland wonen of werken en daar een partner ontmoeten.’

‘Mensen die een opleiding hebben gevolgd tot mbo-niveau hebben vaak een meer gemengde vriendengroep’

Wat doen zij anders?

‘Zij komen vanwege hun partner met migratieachtergrond in aanraking met andere mensen met een migratieachtergrond, dat is logisch. Als je een partner hebt met een Turkse achtergrond dan verkeer je ook in die Turkse familiekring en in de vriendengroep van je partner. Wat ze in intieme kring leren, gaan ze ook toepassen in de publieke ruimte. Ze hebben die stap gezet, ze hebben geleerd om met diversiteit om te gaan. Je ziet dat ze op straat, in winkels en op speelplaatsen ook meer contact hebben met andere mensen met een migratieachtergrond, met de Surinaamse buren bijvoorbeeld. Dat contact is ook wat diepgaander. Ze zeggen niet alleen hallo en hoe gaat het, maar ze weten ook echt wat meer over de buren. Daar zie je dus dat je diversiteit kan leren doen.’

Er is ook een groep die hier niet mee kan omgaan. Wie zijn dat, hebben jullie daar ook naar gekeken?

‘In elke buurt en stad komen we twee tegengestelde groepen tegen. Er is een groep die diversiteit ziet als een verrijking, maar er is ook een groep die het als een bedreiging ziet. Als er een grote groep in een buurt negatief is over diversiteit heeft dat een grote impact op de buurt en leidt het tot meer conflicten. En als er een grote groep verbinders is, heeft dat een positieve impact op de buurt. Het gaat er om naar welke kant de balans doorslaat.’

Ik woon zelf ook in Amsterdam. Er is een grote groep hoogopgeleide witte ouders die de kinderen steeds naar aparte middelbare scholen stuurt. Hoe zien jullie dat?

‘Er is een discrepantie tussen de attitudes van die mensen en hun praktijk. Sommige mensen die positief zijn over diversiteit zullen bij de keuzes van de scholen toch kiezen voor een school buiten de buurt die minder divers is. We hebben gekeken naar de consequenties hiervan. Het heeft allereerst impact op het kind in de zin dat die in een witte omgeving naar school gaat in plaats van een diverse omgeving. Daarnaast heeft de keuze voor een witte school ook impact op de ouders want ook zij komen daardoor minder in contact met mensen met een migratieachtergrond. De kinderen en hun ouders zullen minder vrienden hebben met een migratieachtergrond en daardoor ook geïsoleerder zijn in hun diverse buurt. Dat heeft vervolgens ook weer impact op hoe zij zich bewegen, of zij zich prettig voelen in die wijken. Mensen met een meer gemengde vriendengroep voelen zich over het algemeen meer thuis in de buurt. Dat proces, de witte vlucht, heeft dus behoorlijke impact op witte mensen. Het geeft ze op termijn een bepaalde achterstand.’

Waarom doen ze dat nu precies, die witte vlucht?

‘Dat hebben we niet onderzocht. We hebben gekeken naar de impact van beslissingen. Je kunt in Amsterdam naar een witte middenklasse crèche gaan, naar een witte basisschool gaan, zoals die vrije scholen waarvan er steeds meer in Amsterdam ontstaan, daarna naar het gymnasium en daarna kom je bij mij terecht op de Vrije Universiteit. Dan merk je ineens dat de helft van de studenten een migratieachtergrond heeft en zie je voor het eerst dat Amsterdam een diverse stad is. Je kan als ouders beslissen om je kind in dat witte bovenklassetraject te sturen, maar uiteindelijk moeten ze toch in die superdiverse samenleving functioneren.’

Gaat het eigenlijk wel goed met die nieuwe witte minderheid?

‘We concluderen dat over het algemeen de mensen die in de diverse buurten wonen dat als een verrijking zien. Het is denkbaar dat ze hiervan in hun leven en loopbaan de vruchten gaan plukken. Ook is het mogelijk dat Nederlanders die niet gewend zijn aan multiculturaliteit straks minder effectief zijn in de wereld van superdiversiteit. Er is daarom nog heel veel te doen op het gebied van menging en sociale cohesie. Juist om te zorgen dat de mensen van Nederlandse afkomst niet achterop raken.’

Is het niet ook gewoon een klassenverschil wat hier speelt?

‘Zeker, deels wel. Mensen die een opleiding hebben gevolgd tot mbo-niveau hebben vaak een meer gemengde vriendengroep dan mensen met een hbo of universitaire studie. Dat is deels te verklaren door als ze in de stad zijn opgegroeid op school zaten met kinderen met een migratieachtergrond. Maar het kan ook zijn dat ze op hun werk meer collega’s hebben van andere afkomsten. Dat was ook een van de uitkomsten dat mensen die op hun werk collega’s hebben met een migratieachtergrond wederom een meer gemengde vriendengroep hebben. Mensen met een hogere opleiding zijn vaker werkzaam in een meer witte omgeving.’

Vinden jullie dat de witte minderheid moet integreren?

‘Integratie houdt de afgelopen dertig of veertig jaar in dat mensen van kleur moeten integreren in de witte maatschappij. Dat concept zit zo langzamerhand op een dood spoor. Het werkte in de jaren zestig en zeventig, toen kleine groepen migranten nieuw aankwamen in Nederland. Kinderen van Turkse en Marokkaanse arbeidsmigranten kwamen als een klein groepje op school bij een grote groep voornamelijk witte leerlingen. In die situatie was het logisch dat zij zich gingen aanpassen aan die grote groep.

Tegenwoordig is de situatie in de grote steden heel anders. Je kunt zeggen dat de norm diversiteit is. Veel scholen tellen vijftien, twintig nationaliteiten, leerlingen van de eerste, tweede, derde generatie en in toenemende mate ook kinderen uit gemengde huwelijken. Om de samenleving goed te laten functioneren, moeten we goed kunnen omgaan met diversiteit, met mensen die anders zijn dan jij. Dat betekent dat we ook iets moeten vragen van de mensen zonder migratieachtergrond. Tot nu toe waren ze altijd de passieve groep die nieuwkomers moest verwelkomen, maar verder werd er niet zoveel van hen gevraagd. Wij zeggen: in die nieuwe samenleving moeten juist zij bepaalde competenties leren om in die diverse samenleving te functioneren. Daar hebben zij ook zelf baat bij. Zeker die witte kansrijke kinderen van hoogopgeleide ouders die nu opgroeien in steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Zij moeten straks in die superdiverse samenleving gaan functioneren, als collega en misschien als leidinggevende. En als zij geen interculturele vaardigheden geleerd hebben, dan zal dat ook echt hun functionering in de samenleving bemoeilijken.’

Concreet?

‘Dat begint met een omslag in het denken, waarbij de groep zonder migratieachtergrond beseft: ‘Oké, er wordt ook echt iets van ons gevraagd. Misschien hebben wij ook echt bepaalde tekortkomingen, missen we bepaalde competenties om goed te functioneren in die samenleving.’ Hun integratieproces is al begonnen – het is tijd dat ze dat beseffen.’

Maurice Crul en Frans Lelie, De Nieuwe Minderheid. Over mensen zonder migratieachtergrond in de superdiverse stad (2023). Het boek is te bestellen bij de VU uitgeverij of gratis te downloaden via deze link

Afrika op vredesmissie in Europa

Het leek wel de omgekeerde wereld. Het was in elk geval een zeer opvallende delegatie, voor zover ik weet de eerste in zijn soort: medio juni reisden zes Afrikaanse staatshoofden onder leiding van de Zuid-Afrikaanse president Cyril Ramaphosa met vredesplannen af naar Kyiv en Moskou. Waar vroeger Europese leiders met vredesplannen naar andere werelddelen trokken, gebeurde dus nu het omgekeerde.

Vormt dit een voorbode van schuivende mondiale verhoudingen? Zo’n conclusie is nu nog wat voorbarig – één keer maakt nog geen regelmaat. Maar als het komende tijd vaker gebeurt, dan kunnen we in terugblik wel spreken van een symptoom van schuivende mondiale verhoudingen.

Feit is, dat Afrikanen inmiddels een stuk assertiever opereren dan in het verleden. En waar inmiddels – ook in het kader van een run op grondstoffen – Amerikanen, Europeanen, Russen en Chinezen de laatste jaren intensiever dan voorheen met elkaar om de toegang tot Afrikaanse landen concurreren, neemt het gewicht van die landen toe.

Bovendien hebben veel Afrikaanse landen, omgekeerd, groot belang bij een snelle oplossing van het door Poetin veroorzaakte conflict, vanwege hun grote afhankelijkheid van de graanexport. Er dreigt anders hongersnood. Dat dan voor deze landen een rechtvaardige uitkomst ondergeschikt is aan een snelle, is niet onlogisch; wij zouden in zo’n situatie vermoedelijk ook niet wezenlijk anders handelen.

‘Vormt dit een voorbode van schuivende mondiale verhoudingen?’

Denk alleen – bij alle onvergelijkbaarheid van beide problemen als zodanig – aan de regelingen die door Europese landen recent met Turkije en Tunesië zijn getroffen op het vlak van de vluchtelingenproblematiek. In beide gevallen heeft ook Mark Rutte, tot voor kort beoogd eeuwig aanvoerder van de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie, er geen enkel been in gezien om ijlings overeenkomsten met ginds dienstdoende autocraten te sluiten die zich in eigen land noch om vrijheid noch om democratie erg bekommeren.

De Afrikaanse delegatie naar Europa heeft, als te verwachten viel, weinig in Oekraïne en Rusland bereikt, omdat de standpunten daarvoor te ver uiteen liggen. Voor Kyiv is immers elke oplossing die niet op volledige ontruiming van de Krim en de Donbas door het Russische bezettingsleger neerkomt onaanvaardbaar.

Voor Moskou is juist alles onaanvaardbaar dat op gezichtsverlies zou neerkomen. Althans, zolang de dankzij Prigozjins triomfantelijke tankoptocht naar het Kremlin zichtbaar geworden haarscheurtjes niet tot onoverbrugbare kloven in Poetins machtsbastion hebben geleid. En onder zulk gezichtsverlies verstaat men daar vooralsnog een wapenstilstand die in het opgeven van veroveringen resulteert.

Punt is dat de delegatie, door te pretenderen neutraal te zijn, in feite partij kiest. Dat geldt snel voor elke middenweg die er op neerkomt dat de agressor omwille van de lieve vrede een deel van zijn roversbuit behouden mag.  Onduidelijk is bijvoorbeeld, of de Afrikaanse delegatie met Russische ‘terugtrekking’ ook complete Russische terugtrekking bedoelt. Dat maakt Kyiv terecht wantrouwend.

Zuid-Afrika weigert, indachtig de vrij onvoorwaardelijke steun die het ANC in Apartheidstijden van de Sovjet-Unie genoot, Poetins agressie te veroordelen, laat staan dat het land zich bij het westerse sanctieregime aansluit. Naarstig wordt in Pretoria ook naar wegen gezocht om te ontkomen aan de verplichting om Poetin vanwege het arrestatiebevel van het Internationaal Strafhof meteen achter slot en grendel te zetten.

Kortom: Rusland verwelkomde de komst van Ramaphosa en de zijnen, Oekraïne was sceptisch vanwege hun evidente partijdigheid. Dat is al snel een probleem bij vredesdelegaties van buitenaf, omdat die meestal bestaan uit partijen die zelf vooral belang bij een vrede hebben – soms zelfs vrede tot elke prijs, zolang maar een ander die prijs betaalt. En die buitenstaanders zijn zo vanwege hun belangen in de regel tevens al bij voorbaat partij in zo’n oorlog: vanouds bondgenoot van het ene kamp, en daarmee op grotere afstand van het andere.

Dat is bij westerse vredesdelegaties in den vreemde meestal eveneens het geval. Neem het Israëlisch-Palestijnse conflict. Je kunt veel van de westerse bemoeienis zeggen, maar niet dat die onpartijdig is. Van de Israëlische regering wordt aanzienlijk meer aan rechtsschendingen getolereerd dan van de Palestijnen. In dat opzicht houdt die partijdige Afrikaanse delegatie ook Europa beslist een spiegel voor.

Turkse rechter spreekt Koerdische journalisten na vierhonderd dagen vrij

0

Vijftien Koerdische journalisten die ruim een jaar in de gevangenis zaten in Turkije zijn in de eerste rechtszitting (na vierhonderd dagen) vrijgelaten. Ze werden achter de tralies gezet vanwege de beschuldiging ‘banden te hebben’ met de Koerdische PKK, die op de terreurlijst staat van Turkije, de VS en de EU. Zo meldt de Turks-Armeense krant Agos.

‘Het is natuurlijk van de zotte dat we pas na 400 dagen voor de rechter mochten verschijnen’, zegt de vrijgelaten Koerdische journalist Aziz Oruç verbijsterd tegen Agos.

‘De aanklacht zat vol met nieuwsberichten. Ik heb nog nooit zo’n aanklacht gezien. Heel absurd werd zelfs een nieuwsbericht van de ene journalist gebruikt als bewijs voor terrorisme van een andere journalist, omdat hij dat bericht had gebruikt voor zijn eigen bericht. Met andere woorden: je wordt bestempeld als terrorisme vanwege journalistiek’, zegt Oruc die er met zijn gedachte niet bij kan.

Hij gaat verder: ‘In de periode van de regerende AKP is van de bakker om de hoek tot politici aan de top van terrorisme beschuldigd. President Erdogan heeft zelfs leden van het Turkse Hooggerechtshof voor terrorist uitgemaakt. Als een rechter zelfs zo’n stempel kan krijgen, dan kunt u zelf wel bedenken wat de staat van het land’, aldus Oruç.

Italiaanse premier Meloni: EU-lidmaatschap Turkije staat niet op agenda

0

De Italiaanse premier Giorgia Meloni ziet geen been in de Turkse toetreding tot de Europese Unie. ‘Dit is niet aan de orde’, zei Meloni na de Navo-top in Litouwen. Zo meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

De Turkse president Erdogan hintte daar in Litouwen echter wel op. ‘Moge je mond honing eten’ zei hij in antwoord op een journalist die vroeg of ‘de EU-weg is geopend voor Turkije, nu Turkije groen licht heeft gegeven aan Zweedse toetreding bij de Navo’.

Hoewel die twee zaken apart lopen, meent Turkije met een verwijzing naar Oekraïne toch anders te worden behandeld. Zo zei Erdogan vorig jaar, een maand na de Russische invasie van Oekraïne, of Turkije aangevallen moet worden om ‘EU-lidmaatschap op de agenda te krijgen’.

Meloni heeft een dag na de Navo-top in Litouwen meteen korte metten gemaakt met die lang gekoesterde Turkse wens. ‘Als het aan mij ligt deze kwestie nog heel ver, we zien dit zeker niet als een prioriteit’, aldus Meloni.

De ultrarechtse Italiaanse premier is altijd ferme tegenstander geweest van een Turkse toetreding. ‘Turkije hoort historisch, geografisch en cultureel niet bij Europa’, zei ze twee jaar geleden als partijleider van de Broeders van Italië.

In 2021 organiseerde die partij een evenement genaamd ‘Erdogans Turkije’, waarin ze de Turkse president onder meer beschuldigde van ‘kolonisatie’ van het Europese continent door Turkse en islamitische arbeidsmigranten te stimuleren om ‘meer kinderen te maken’, aldus Duvar.