Alle leden van het Duits-Turkse toeristengezin Böcek zijn in Istanbul overleden aan voedselvergiftiging, beide ouders en hun twee jonge zoons. In Turkije is het bericht al dagenlang in het nieuws en wordt er volop gespeculeerd over de doodsoorzaak, zo meldt DeutscheWelle.
Het hotel waar het gezin verbleef, in het drukke historische Fatih in Istanbul, is volledig geëvacueerd. Twee andere toeristen die in hetzelfde hotel verbleven, vertoonden zaterdag al symptomen van misselijkheid en braken, meldt de Turkse krant Birgün.
Naar verluidt hadden ze gevulde mosselen gegeten, die veelvuldig op straat worden verkocht, en kokoreç (darmvlees van kalveren) in een restaurant. In Europa is dat laatste gerecht verboden, omdat de bereiding vaak niet voldoet aan de Europese hygiënevoorwaarden.
Uit voorlopig onderzoek naar de doodsoorzaak is ook naar voren gekomen dat het hotel recentelijk met pesticiden is bespoten.
Er zijn acht mensen, onder wie hotelmedewerkers, gearresteerd in de zaak.
Eerder dit jaar was er ook een sterfgeval van twee broers in Istanbul, eveneens door voedselvergiftiging, in Taksim, het toeristische hart van de stad.
Er lijkt een internationale doorbraak te zijn om een einde te maken aan het voortdurende lijden in Gaza. De VN-Veiligheidsraad is het eens geworden over het plan van de Amerikaanse president Donald Trump voor vrede in Gaza. Hierin is onder meer een internationale vredesmacht opgenomen, zo meldt DeutscheWelle.
Het is een zeldzaam moment van internationale overeenstemming over de situatie in Gaza, die door vele experts en deskundigen wordt bestempeld als een genocide. Inmiddels heeft het bloedbad aan minstens 70.000 Palestijnen in Gaza het leven heeft gekost. Op dit moment worstelen duizenden ontheemden met weggespoelde tenten, als gevolg van zware regenval.
Rusland en China hebben zich onthouden van stemming. Tijdens de genocide in Gaza waren het juist de Verenigde Staten die met een veto-stem bondgenoot Israël de hand boven het hoofd hielden.
Dat er internationale overeenstemming is bereikt, kan veel betekenen. Maar lokale spelers, zoals Hamas en Israël, kunnen nog roet in het eten gooien. Hamas keurde het plan eerder al af, omdat het volgens de organisatie niet tegemoetkomt aan de politieke en humanitaire eisen en rechten van het Palestijnse volk.
Maar ook de grootste dwarsligger, Israël dat het internationaal recht systematisch aan zijn laars lapt, kan het proces nog blokkeren door zich tegen buitenlandse interventie te keren. Het is de vraag in hoeverre Trump dan disciplinerend zal optreden tegen hun lokale bondgenoot in het Midden-Oosten.
Een belangrijk onderdeel van het plan is de instelling van een internationale troepenmacht die de vrede moet bewaren. Deze troepenmacht wordt tevens verantwoordelijk voor de ontwapening van Hamas. Dat is volgens Palestijnse groepen in strijd met het recht op zelfbeschikking.
De regering mag niet zomaar religieuze uitingen voor boa’s verbieden. Dat kan alleen als daarvoor de wet wordt gewijzigd. Zo klinkt het advies van de Raad van State, dat het op maandag naar buiten bracht.
Een aantal politieke partijen zinspeelt al langer op een landelijk verbod op zichtbare religieuze uitingen voor buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s). Hoofddoeken, tulbanden en keppeltjes zouden dan niet gedragen mogen worden door boa’s in functie. Demissionair justitieminister Foort van Oosten (VVD) diende eerder een voorstel in om dit te bewerkstelligen middels een algemene maatregel van bestuur (AMvB).
Maar aan de vrijheid van godsdienst en levensovertuiging kan niet zomaar worden getornd, blijkt uit het advies. Dat is een grondrecht dat onder meer beschermd wordt door artikel 6 van de Grondwet. ‘Er moet een legitiem doel worden nagestreefd en de beperking moet noodzakelijk, geschikt en proportioneel zijn. Dit vraagt van de wetgever dat hij onder meer een grondige probleemanalyse uitvoert, minder vergaande alternatieven overweegt en een gedegen belangenafweging maakt’, aldus de Raad van State.
Een woordvoerder van Van Oosten liet desondanks aan persbureau ANP weten dat het ministerie de AMvB ‘met vaart’ wil omzetten in een formele wet, schrijft NRC. Adviezen van de Raad van State zijn niet bindend. Wel moeten de Tweede en Eerste Kamer instemmen met een wetswijziging.
Toen na de vorige verkiezingen Martin Bosma van de PVV tot Kamervoorzitter werd gekozen dankzij een (extreem)rechtse meerderheid, brak er iets in mij. Tot dat moment had ik, naïef genoeg, nog de hoop dat ‘nuchtere Nederlanders’ geen lid (alhoewel de ondemocratische PVV geen leden kent) van een haatpartij zouden verheffen tot een van de meest representatieve posities van onze democratie. Een persoon die bijvoorbeeld spreekt of bloemen legt op dagen als 4 mei en Keti Koti, de herdenking van de afschaffing van de slavernij op 1 juli.
Maar niets bleek minder waar. Bosma kreeg de voorkeur boven Tom van der Lee van GroenLinks-PvdA. De toon was daarmee gezet. Onder zijn leiding mocht de term ‘extreemrechts’ niet meer gebruikt worden in de Kamer. Typisch, dacht ik, toen ik die fragmenten zag waarin Bosma zichtbaar geïrriteerd linkse Kamerleden interrumpeerde.
‘Extreemrechts is een nazivergelijking’, herinnerde hij zijn collega’s. Dat klopt als een bus, Bosma, dus wat doe je bij de PVV als je je daaraan stoort? Alleen iemand die zelf in hart en nieren extreemrechts is, stoort zich aan de exacte omschrijving van zijn eigen politieke flank.
Intussen gebruikte Bosma zonder blikken of blozen de term ‘extreemlinks’ voor onderwerpen die simpelweg over sociale rechtvaardigheid gingen, zoals het afschaffen van racistische elementen in het Sinterklaasfeest. Dat framen als ‘anti-blank racisme’ is niets anders dan de werkelijkheid omkeren.
Vooral interessant is wat D66 zal doen
De verkiezing van Bosma was helaas opnieuw een moment waarop landgenoten een racist het voordeel van de twijfel gaven, terwijl de gevoelens van gemarginaliseerde groepen – moslims en zwarte Nederlanders in dit geval – achteloos terzijde werden geschoven. Daarom was het zo mooi dat de organisatoren van Keti Koti, in tegenstelling tot Comité 4 en 5 mei, duidelijk hebben gemaakt dat Bosma daar niet welkom is. Terecht dat zij wél principes toonden in een land dat door principeloze mensen lijkt te worden overgenomen.
Zonder welgemeende excuses voor de beledigingen richting minderheden hoort Bosma niet thuis bij zulke herdenkingen. En excuses zijn alleen mogelijk als hij afstand neemt van de nationalistische haatideologie van de PVV.
Maar er was nog iets pijnlijks aan de verkiezing van Bosma. Een Kamer die geen grens trekt bij een racistische voorzitter, zal dus ook geen moeite hebben met het installeren van een kabinet met een racistische partij. Precies wat er later ook gebeurde met de PVV, VVD, NSC en BBB.
Daarom is de stemming van vandaag cruciaal. Het is een eerste signaal over de richting waarin de landelijke politiek zich beweegt. Er zijn drie kandidaten: Bosma, Thom van Campen (VVD) en Tom van der Lee (GroenLinks-PvdA). Vooral interessant is wat D66 zal doen. Steunen ze extreemrechts (PVV), rechts (VVD, dat onder Yesilgöz wat mij betreft gerust als extreemrechts te typeren is) of links?
De Tweede Kamer kan zich vandaag zuiveren van de schandvlek van Bosma’s eerdere verkiezing. Dat zou passen bij de zogenaamd ‘positieve koers’ en de ‘positieve krachten’ waarop D66 zegt te willen bouwen. Nou, laat het dan maar zien, Tweede Kamer.
En laat ik duidelijk zijn: dat Bosma debatten ‘goed’ en ‘efficiënt’ zou leiden, interesseert me geen moer. Racisten, ook niet de welbespraakte in maatpakken en stropdassen, geef je geen erefuncties. Basta.
De voormalige premier van Bangladesh, Sheikh Hasina, is door het Internationale Misdrijven Tribunaal in Dhaka bij verstek ter dood veroordeeld wegens misdaden tegen de menselijkheid.
De uitspraak volgt op haar rol in het gewelddadig neerslaan van studentenprotesten in juli en augustus 2024, waarbij naar schatting 1.400 mensen omkwamen.
Hasina, 78 jaar oud, verblijft sinds haar afzetting in ballingschap in India. Ze werd schuldig bevonden aan het aanzetten tot geweld, het geven van moordbevelen en het nalaten om wreedheden te voorkomen. De protesten begonnen als verzet tegen quota voor overheidsbanen, maar groeiden uit tot een bredere beweging tegen haar autoritaire bewind.
Tijdens haar vijftienjarige regeerperiode boekte Bangladesh economische vooruitgang, maar werd ook gekenmerkt door repressie, verdwijningen en politieke arrestaties. De protesten leidden uiteindelijk tot haar vlucht en de installatie van een interim-regering onder leiding van Nobelprijswinnaar Muhammad Yunus.
India heeft tot dusver geweigerd Hasina uit te leveren, waardoor de kans klein is dat het vonnis wordt uitgevoerd. De Awami League, Hasina’s partij, is inmiddels verboden en heeft opgeroepen tot een landelijke staking. De politieke spanningen in Bangladesh zijn hoog, met rellen, bomaanslagen en brandstichtingen in Dhaka.
De uitspraak wordt door de interim-regering gepresenteerd als een historische stap richting gerechtigheid, maar critici betwijfelen de motieven en wijzen op het risico van verdere polarisatie. Verkiezingen staan gepland voor februari 2026, maar het politieke landschap blijft diep verdeeld.
De Verenigde Naties hebben ook gereageerd op de uitspraak: hoewel ze de doodstraf afwijzen vinden ze wel dat er gerechtigheid moet komen voor de ongeveer 1.400 mensen die vorig jaar omkwamen tijdens de protesten.
Caroline van der Plas van de BoerBurgerBeweging heeft het nodige uit te leggen na de verkiezingsnederlaag van 29 oktober. De partij halveerde bijna: van zeven zetels in 2023 naar vier nu in de Tweede Kamer. Binnen de partij woedt discussie over de meer rechtse koers en over de positie van Van der Plas zelf, zo meldtNRC.
Ook heerst er onvrede over Caroline van der Plas zelf en over hoe de partij zich in het algemeen profileert. Dat profiel wordt door critici als uitgesproken ‘rechts’ omschreven en schuurt volgens hen regelmatig tegen extreemrechts aan. Dit gebeurt onder meer vanwege de onvoorwaardelijke steun aan Israël, dat wordt beschuldigd van genocide op de Palestijnen.
Van der Plas koketteert regelmatig met de Israëlische vlag, bijvoorbeeld op Prinsjesdag, toen haar kleding de kleuren van die vlag (blauw en wit) had. Critici menen verder dat het bij de BBB vaker over moslims gaat dan over de belangen van boeren, terwijl er al een partij is die dag in dag uit haar afkeer van asiel, migratie en islam laat blijken: de PVV.
Zo presenteerde de nummer twee van de partij, Mona Keijzer (voorheen CDA), een notitie tegen ‘islamitisch extremisme’, terwijl zij dat niet heeft gedaan over andere vormen van extremisme in Nederland. In dat document wordt de hoofddoek omschreven als een ‘uitingsvorm van de onderhorigheid van de vrouw’.
‘Wij willen dat Nederland een land blijft waar meisjes kunnen dromen over hun toekomst, waar je vrij kunt geloven en zeggen wat je denkt, ook als je het ergens niet mee eens bent. Vrijheid betekent óók nee zeggen tegen haat, dwang en onderdrukking’, aldus partijleider Caroline van der Plas bij de lancering van het statement tegen ‘islamitisch extremisme’.
De BBB heeft overigens — ook na het mislukte experiment met de PVV — geen problemen met een nieuw kabinet met extreemrechtse partijen zoals de PVV en FvD, zo blijkt uit het eindverslag van verkenner Wouter Koolmees. Hierin worden deze partijen als ‘uiterst rechts’ omschreven.
De kritiek binnen de BBB lijkt overigens meer over de persoon Van der Plas te gaan. Tegen NRC hebben meerdere prominenten zich uitgesproken voor een leiderschapswissel, waarbij Mona Keijzer het stokje zou overnemen.
De gemeenten Utrecht en Den Haag hebben vorige week ingestemd met een extra budget voor de opvang van daklozen. ‘Als rijksfinanciering nog onzeker is, kun je als gemeente meer regie nemen’, luidt het argument in de Utrechtse gemeenteraad.
Utrecht stelt een extra bedrag van 2 miljoen euro beschikbaar; Den Haag voegt 2,5 miljoen euro toe aan het potje. Beide gemeenten pakken dakloosheid relatief voortvarend aan en vonden de beschikbare middelen onvoldoende.
‘De vraag naar opvang wisselt per dag, en het is wenselijk om snel en flexibel te kunnen handelen bij grote druk op de opvang, ongeacht om welke groep het gaat’, schrijft Ilse Raaijmakers, raadslid namens de PvdA in Utrecht, die het voorstel indiende.
‘De huidige instabiliteit in het landelijke asiel- en opvangstelsel leidt ertoe dat gemeenten vaak op korte termijn moeten inspringen om voldoende en humane opvang te garanderen’, staat in het voorstel, dat met een meerderheid werd aangenomen.
Ook de gemeente Den Haag nam een soortgelijk besluit. Het voorstel kwam van fractievoorzitter Judith Klokkenburg van de ChristenUnie-SGP en kreeg donderdag steun van een meerderheid van de raad.
De 2,5 miljoen euro wordt toegevoegd aan de Reserve Maatschappelijke Opvang, ten behoeve van de uitvoering van het beleidskader Den Haag geeft Thuis. Dat is een gemeentelijk plan met de ambitie om in 2030 een einde te maken aan dakloosheid, zo meldt het Rijswijks Dagblad.
Dakloosheid kent een landelijke, regionale en gemeentelijke aanpak, maar het ambitieniveau verschilt sterk per gemeente. De middelen zijn vaak ontoereikend, en niet iedere gemeente stelt extra budget beschikbaar. In Rotterdam werd het budget de afgelopen jaren zelfs afgeschaald.
Vandaag stemt de VN-Veiligheidsraad over een resolutie die een door de VS gesteund vredesplan voor Gaza bekrachtigt. Zowel Israël als Palestijnse organisaties hebben bedenkingen bij het plan.
De ontwerpresolutie vormt een vervolg op de wapenstilstandsovereenkomst tussen Israël en Hamas, die tot stand kwam onder bemiddeling van de Amerikaanse president Donald Trump. Daarbij gaf de raad zijn goedkeuring aan een overgangsregering en een tijdelijke internationale veiligheidsmacht in het verwoeste gebied.
In tegenstelling tot eerdere versies vermeldt de nieuwste versie van de resolutie expliciet de mogelijkheid van een toekomstige Palestijnse staat. Dit leidde tot verzet binnen de Israëlische regering. ‘Ons verzet tegen een Palestijnse staat op welk grondgebied dan ook is onveranderd’, zei premier Netanyahu zondag volgens persbureau AFP.
Aan Palestijnse zijde richten de bezwaren zich vooral op de rol van de internationale transitiemacht. Deze zou bestaan uit een civiel overgangsbestuur — de Board of Peace — en een gemilitariseerde internationale stabilisatiemacht.
Vooral het eerste orgaan zou verregaande bevoegdheden krijgen, waaronder toezicht op het bestuur van Gaza, de wederopbouw, het economisch herstel en de coördinatie van humanitaire operaties. Het feit dat deze taken niet aan de Palestijnen zelf zijn toevertrouwd, duidt volgens de Nationale Commissie voor Palestijnse Volksactie op kolonisatie in nieuwe vorm.
Als de resolutie vandaag wordt aangenomen, steunt de Veiligheidsraad volgens de groep een systeem dat Palestijnen hun recht op zelfbeschikking ontneemt, aldus Middle East Eye.
Ondanks het bericht dat de intocht niet doorging, kwam Sint toch aan in het Zeeuwse Yerseke, samen met Zwarte Pieten van wie sommigen rookten, bier dronken en – zo wordt later verteld – zelfs cocaïne snoven.
Zaterdagmiddag wachten kinderen en (groot)ouders in Zeeuwse dorp Kruiningen op de Sint, die even later in een oranje Fiat 500 aankomt rijden. PvdA-raadslid Marjolein Sinke-Oele ontvangt in haar rol als ‘burgemeester’ de goedheiligman bij het gemeentehuis in het dorpscentrum. Er zijn vrolijke, voornamelijk jonge roetveegpieten. Onder begeleiding van een dweilorkest trekt het hele gezelschap vervolgens door het dorp. Een gezellig kinderfeest. De invoering van roetveegpieten verliep volgens de organisatie een paar jaar geleden al zonder grote weerstand.
De gemeente Reimerswaal dacht zaterdagochtend nog dat er in de vanuit Kruiningen vijf kilometer verderop gelegen dorpskern Yerseke geen intocht zou zijn. De organisatie daar weigert over te gaan op roetveegpieten. Nadat de actiegroep Kick Out Zwarte Piet (KOZP) had aangekondigd, net als vorig jaar in Yerseke te gaan demonstreren, besloot de organisatie woensdagavond om de intocht niet door te laten gaan. Vorig jaar riep de aanwezigheid van KOZP bij de bevolking agressie op tegenover een kleine groep activisten.
Alternatieve intocht in Yerseke
Rond het middaguur wordt in Yerseke duidelijk dat bewoners een alternatieve intocht hebben georganiseerd. Twee vissersboten varen op de Oosterschelde rondjes voor de haven en even later komen er tientallen Zwarte Pieten aan wal. Er zijn ook Zwarte Pieten bij Brasserie De Sportvisser gesignaleerd, die nu eveneens naar de haven komen. Onder al die Pieten zijn aardig wat rokende, bierdrinkende en – zo wordt later verteld – cocaïne snuivende Pieten. De enige filmploeg die aanwezig is bij de aankomst van de boten is die van Ongehoord Nederland. Als de boten bij de wal komen, zijn twee spandoeken zichtbaar: ‘Links maakt de visserij naar de kloten. Daarom hebben wij onze pieten gewoon zwart gespoten’ en ‘Pieten zijn zwart, smurfen zijn blauw, bevalt het je niet, dan is Nederland niet van jou.’ Ze maken duidelijk dat inclusiviteit totaal niet aan de orde is bij deze sinterklaasintocht.
Beeld: Arjan van Westen
De stoet trekt daarna, met voorop de Pieten en het tegen ‘links’ gerichte spandoek, naar het dorpscentrum. Vooral joelende mannenstemmen zetten voortdurend tijdens de intocht het in 1982 gemaakte lied Sinterklaas, wie kent hem niet in, met het refrein ‘Sinterklaas, en natuurlijk Zwarte Piet.’
De dagen voorafgaand aan deze zaterdag liep online de discussie over de mogelijke komst van KOZP naar Yerseke hoog op. De Provinciale Zeeuwse Courant zette bij verschillende Facebook-posts de reacties uit: te veel ‘haatdragende en zelfs bedreigende reacties.’ Bij berichtgeving waar wel massaal gereageerd kan worden, is nauwelijks begrip voor het standpunt van KOZP. Ze worden ‘terreurorganisatie’ genoemd en in veel reacties op Facebook zit een onverholen bedreigende toon, zoals: ‘gelijk zwart knuppelen die stel gekken.’
PvdA-raadslid Sinke had zorgen dat de intocht weer voor de kinderen verpest zou worden door rellen. De online haat gaf Sinke ook andere zorgen. Het niet willen accepteren van een andere Piet. ‘Dat is de bodem van het probleem. Als het uit de hand loopt is dat erg voor de kinderen, maar dat komt dus niet door KOZP. Het komt door die inwoners die niet een heel klein beetje meedraaien met een veranderde samenleving. Hoe moeilijk moet het zijn!’
SGP in alle stembureaus de grootste
Sinke nam contact op met Jerry Afriyie, het KOZP-boegbeeld. Ze adviseerde hem om van het protest af te zien om zo de tegenstanders niet hun zin te geven. ‘Het is rellen om te rellen.’ Ze is zelf geboren in Yerseke. ‘Het is in principe geen racistisch dorp.’ Conservatief is het onbetwist; de SGP is er in alle stembureaus de grootste. Het is met zevenduizend inwoners een kleine gemeenschap. ‘Je moet altijd oppassen wat je zegt.’
‘Steketee wil vooral vasthouden aan de figuur van Zwarte Piet en anders stopt hij de financiering
Sinke sprak woensdag ook met Lennert Steketee, een ondernemer en stuwende kracht achter het sinterklaascomité in Yerseke. Volgens het raadslid wil Steketee vooral vasthouden aan de figuur van Zwarte Piet en anders stopt hij de financiering. Sinke probeerde Steketee nog te overtuigen en sprak hem aan op zijn verantwoordelijkheid. ‘Beweeg eens wat mee. Al doe je maar de helft roetveegpieten. Dan zijn beide partijen tevreden.’ Sinke hoorde ‘achter de schermen’ dat de ondernemers niet wilden buigen. ‘Dat is een soort van chantage.’
Steketee weigert in gesprek te gaan met de Kanttekening. ‘We willen rust in de tent en geven er geen aandacht meer aan,’ zegt hij vrijdag, een dag voor de alternatieve intocht waar honderden van zijn dorpsgenoten aan deelnamen. Hij houdt het bij een interview met Omroep Zeeland van donderdag. In dat interview legt hij de schuld voor het niet doorgaan van de intocht vooral bij KOZP.
Pijn vanuit het verleden
Sinke vertelt hoe ze zelf met Sinterklaas en Zwarte Piet opgroeide. Daar kijkt ze nu, inmiddels oma, vanwege het racistische element van Zwarte Piet anders tegenaan. ‘De pijn die er zit vanuit het verleden, begrijp ik volkomen.’ Ze vindt het een eer dat ze als ‘burgemeester’ in haar woonplaats Sint met zijn roetveegpieten ontvangt. Had ze die rol ook op zich genomen als ze in Kruiningen hadden vastgehouden aan Zwarte Piet? ‘Dan had ik eerst een paar mooie quotes gemaakt: ‘Het Sinterklaasfeest is voor kinderen en niet voor volwassenen die weigeren te veranderen. Zwarte Piet is geen erfgoed, het is een herinnering aan wat we beter hadden kunnen doen.”
Zaterdag neemt predikant Tim Schakel van de Vrije Evangelische Gemeente Yerseke in de pastorie tegen de avond de tijd om te praten over de gebeurtenissen. Met zijn gezin ging hij zelf naar de intocht in Sliedrecht. Bij thuiskomst zag hij de sporen van bierbekertjes. ‘De manier waarop er gezongen wordt, dat is niet de kindersfeer die we gewend zijn.’ Ook het smurfenspandoek zag hij op Facebook langskomen. ‘Ik distantieer me ervan en ik weet zeker dat hier genoeg mensen zijn die dat niet graag in die boot zagen hangen.’
Predikant Tim Schakel uit Yerseke. Beeld: Arjan van Westen
Eerder had Schakel al in een lokale krant een column geschreven waarin hij duidelijk maakte dat je ‘van alles kunt vinden van KOZP’, maar dat alleen relschoppers het feest kunnen bederven. Vorig jaar confronteerde hij in een preek de gemeenschap met de rellen. Schakel weet dat ook in zijn kerk mensen zitten die bij de rellen betrokken waren.
Schakel hecht eraan context te bieden bij het spandoek gericht tegen links. ‘De vissers voelen zich vergeten en ondergewaardeerd.’ De identiteit van een vissersdorp leeft sterk, legt de predikant uit. ‘Een hele sterke cultuur die het gevoel heeft dat mensen ver weg van ons vertellen hoe wij moeten leven en ons regels opleggen.’ Schakel is voorzichtig om het woord racisme in verband te brengen met het vasthouden aan Zwarte Piet. ‘Het is één van de uitingsvormen van een onderliggend fenomeen.’
‘De vissers voelen zich vergeten en ondergewaardeerd’
In Kruiningen volgt Démaral Abori de intocht van de Sint, waar zijn jongste zoon van geniet. Abori heeft Surinaamse roots. Hij is tevreden met de roetveegpieten. ‘Na bewustwording voelde de sinterklaasintocht ongemakkelijker, vooral vanwege de hevige discussie.’ Abori is raadsondersteuner bij de ChristenUnie in Reimerswaal. Zijn schoonmoeder is het PvdA-raadslid dat verderop de Sint verwelkomt. Abori heeft niet veel met de ‘radicale’ manier van actievoeren van KOZP. ‘Veel mensen zijn zich niet bewust van de roots van Zwarte Piet. Ik zag dat zelfs bij mijn schoonmoeder en mensen om mij heen.’
Toen hij wat ouder werd, verdiepte hij zich in Zwarte Piet. ‘Dat vond zijn inspiratie in de slavernijtijd, waarin letterlijk mijn voorouders nog als slaven dienden in Suriname. Daar wil je niet jaarlijks aan herinnerd worden in de vorm van een mooie traditie en een mooi feest.’
Démaral Abori, raadsondersteuner bij de ChristenUnie in Reimerswaal. Beeld: Arjan van Westen
Abori vindt dat er veel meer aan bewustwording, educatie gedaan mag worden. Meer kennis van het Nederlandse slavernijverleden zorgt voor meer begrip voor het willen aanpassen van Zwarte Piet. Meer bewustwording is ook heilzaam om alledaags racisme tegen te gaan. ‘Ik ben nog een bruine man van de oude stempel met een gladde rug en met wat zelfspot.’ Maar ‘dat moet je niet onderschatten’, ook zijn kinderen maken het mee dat ze nog ‘neger, die Afrikaantjes, Zwarte Piet of wat dan ook’ genoemd worden.
‘Er waren hier gisteren mensen waarvan de binnenkant van hun neus het enige was dat wit was’
Schakel sliep er een nachtje over en besloot zondag in de preek (start: 23.55) toch in te gaan op de gebeurtenissen van zaterdag. Hij stalde op de preekstoel wat bierresten die hij na de inhuldiging van Sinterklaas vond voor de pastorie. En tussen de Heineken-verpakkingen hield hij zijn gemeenschap met gepaste ironie een spiegel voor. De predikant vertelde hoe zaterdag in plaats van limonade en chocomel, bier en cocaïne onderdeel werden van een oudsher traditioneel kinderfeest. ‘Er waren hier gisteren mensen waarvan de binnenkant van hun neus het enige was dat wit was.’ Schakel wees er verder op dat ondanks ‘het vast willen houden aan tradities’ in Yerseke ‘politieke spandoeken en racistische leuzen’ onderdeel van een oud feest werden. Een preek die vast nog een tijd zal nagalmen in Yerseke.
Jerry Afriyie, voorman van KOZP, ging zondag via sociale media in op de alternatieve sinterklaasintocht in Yerseke. Hij noemt ‘extremisten’ die als Zwarte Pieten de straat opgingen niet de doelgroep. ‘Onze doelgroep is de meerderheid, die ondanks dat ze moeite hebben met verandering, een kinderfeest niet in de weg willen staan.’ Ondertussen telt Nederland Wordt Beter, dat zich vanaf 2010 bezighoudt met meer erkenning van het Nederlandse koloniale en slavernijverleden, af tot 5 december: de dag dat Nederland ‘het stokje’ over kan nemen. De vele pro-Zwarte-Piet-reacties die online volgden op de intocht in Yerseke geven wel aan hoe belangrijk het is dát het stokje wordt overgenomen door de samenleving.
Een coalitie van Indonesische maatschappelijke organisaties heeft in een open brief fel geprotesteerd tegen het geplande bezoek van koningin Máxima aan Indonesië.
De koningin, die op 25 november als VN-adviseur op het gebied van inclusieve financiering naar Jakarta zou afreizen, wordt door de ondertekenaars niet welkom geheten zolang Nederland zijn koloniale verleden niet volledig erkent. ‘Zo’n tachtig jaar na de onafhankelijkheidsverklaring draagt het Indonesische volk nog steeds de erfenis van wonden en morele vernedering’, stellen de ondertekenaars van de brief.
De brief verwijst naar historische wreedheden zoals het bloedbad in Rawagede (1947), waar 431 burgers werden geëxecuteerd door Nederlandse militairen. Ook wordt de executie van kapitein Abubakar Lambogo genoemd, als ‘symbool van morele ongelijkheid tussen zij die vochten voor hun vaderland en zij die onderdrukten in naam van buitenlandse macht.’
De ondertekenaars formuleren drie eisen. Ten eerste wijzen ze een staatsbezoek van de koningin, in welke vorm dan ook, af. Ten tweede moet de Indonesische regering opnieuw beraden of er nog een Nederlandse ambassade in Indonesië moet zijn, totdat er concrete stappen worden gezet in de vorm van een officiële erkenning en volledige excuses aan het Indonesische volk – niet slechts aan individuele slachtoffers of hun families. Ten slotte moeten tijdens de oorlog van 1945-1949 gesneuvelde Nederlandse militairen die in Indonesië begraven liggen, ‘oorlogsmisdadigers’ volgens de open brief, naar Nederland worden gerepatrieerd.
De actie wordt ondersteund door onder meer het Komitee Utang Kehormatan Belanda (KUKB) van Indonesiëactivist Jeffry Pondaag, academici van diverse Indonesische universiteiten en maatschappelijke initiatieven zoals ‘nBASIS en EKKONS. Zij stellen dat herstelbetalingen en historische erkenning zinvoller zijn dan financiële adviezen aan de Indonesische bevolking.
Koningin Máxima reist regelmatig als gezant van de Verenigde Naties naar zogenoemde ontwikkelingslanden om financiële inclusie te bevorderen. Haar rol is officieel niet politiek, maar het geplande bezoek heeft nu wel een diplomatieke lading gekregen.
Onze site gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.
Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring op deze website te verbeteren. Van deze cookies worden cookies aangemerkt als "Noodzakelijk" in uw browser bewaard, deze cookies zijn essentieel voor het functioneren van de website. Bijvoorbeeld het opslaan van uw keuze of u wel of geen cookies wilt hebben. Wij maken ook gebruik van cookies van derde partijen die ons helpen met het analyseren en begrijpen van de gebruik van deze website door u. Deze cookies worden alleen gebruikt als u daar toestemming toe geeft. U heeft ook de mogelijkheid om uzelf uit te sluiten voor deze cookies. Dit zal echter effect hebben op uw gebruikerservaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut nodig voor het functioneren van de website. De cookies in deze categorie zorgen alleen voor de veiligheid en het functioneren van deze website . Deze cookies bewaren geen persoonlijke gegevens
Deze cookies zijn niet strict noodzakelijk, maar ze helpen de Kanttekening een beter beeld te krijgen van de gebruikers die langskomen en ons aan te passen aan de behoeftes van onze lezers. Hiervoor gebruiken wij tracking cookies. Bij het embedden van elementen vanuit andere websites zullen er door deze sites ook cookies worden gebruikt.