5.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 4

Blauwe Moskee onder vuur na antisemitische uitspraken

0

Een gastimam van de Blauwe Moskee in Amsterdam Nieuw-West heeft zich de woede van Amsterdammers op zijn hals gehaald na antisemitische prietpraat. De imam met 57.000 volgers op Instagram heeft de video inmiddels verwijderd. Zo meldt stadszender AT5.

‘Allah vervloekt hen volop, is dat soms een teken van liefde geworden?’, zou de imam zich retorisch hebben afgevraagd over het Joodse volk. Daar bleef het niet bij. ‘Als iemand mij of jouw moeder zou uitschelden, dan haat je hem. Laat staan iemand die Allah beledigt door Hem niet te aanbidden en door niet in Zijn profeten te geloven. We haten eenieder die niet gelooft in Allah en in Mohammed’, zou hij nog meer gezegd.

De Blauwe Moskee voelt zich in verlegenheid gebracht en noemt de uitspraken ‘zorgwekkend’, meldt de Telegraaf. Het bestuur van de moskee drukt Amsterdammers op het hart dat de moskee ‘nooit achter Jodenhaat zal staan’.

Ook burgemeester Femke Halsema laat van zich horen. ‘Dit soort antisemitisme is verwerpelijk en onacceptabel’, reageert ze in de Telegraaf. 

De Blauwe moskee kwam in het verleden vaker negatief in het nieuws, vanwege veronderstelde ‘banden met de Moslimbroederschap’, maar is voor politici en de gemeente ook een belangrijke partner om de islamitische gemeenschap te bereiken.

Delft: TU cancelt artikel universiteitskrant over misstanden

0

Maandagavond heeft de Delftse universiteitskrant Delta een artikel offline moeten halen, onder druk van het universiteitsbestuur. Medewerkers mogen niet meer klagen over het disfunctioneren van een van de directeuren van de Technische Universiteit, zo berichtte Delta. Vorige maand concludeerde de Inspectie dat de TU de veiligheid van medewerkers verwaarloost en signalen over seksisme en racisme en pesterijen op de werkvloer negeert.

Sinds het verschijnen van het rapport van de Inspectie rommelt het op de TU. De zorg voor werknemers van de TU ‘wordt verwaarloosd’, en dat heeft een ‘verhoogd risico op sociale onveiligheid voor alle medewerkers’ tot gevolg, stelde het rapport. Degenen die zich schuldig hebben gemaakt aan seksisme, racisme en andere pesterijen ‘zijn bijna altijd mensen die een hogere positie bekleden, bijvoorbeeld hoogleraren en management’.

Aanvankelijk reageerde het universiteitsbestuur heel kritisch op het rapport. Het onderzoek zou ondeugdelijk zijn. Maar drie weken later gaf de universiteit toe ‘signalen’ te herkennen en zei te zullen komen met een plan om de situatie te verbeteren.

Maandag kwam Delta met het nu verwijderde artikel, getiteld ‘Hoe zwijgplicht leidde tot angst onder medewerkers I&IC en vertrouwensbreuk met rector’. Bij het Innovation & Impact Centre (I&IC) trad op 1 april vorig jaar een nieuwe directeur in dienst. Onder hem ging veel mis. Bij hem zou sprake zijn van ‘grensoverschrijdend gedrag, mismatch, managerial bullying, integriteitsissues en onprofessioneel gedrag’.

Vijftien medewerkers klaagden over hem bij de externe vertrouwenspersoon, maar deze brief kreeg de directeur onder ogen. De vijftien kregen te horen dat ze over deze kwestie moesten zwijgen en dat bij ‘schending van de geheimhouding arbeidsrechtelijke maatregelen genomen zullen worden’. Delta publiceerde daarover, maar heeft het artikel onder druk teruggetrokken. Er zullen anders juridische maatregelen tegen de universiteitskrant genomen worden, vanwege ‘smaad en laster’. Daar had de krant geen zin in.

Inmiddels heeft het universiteitsbestuur excuses aangeboden voor zijn handelswijze, bericht Omroep West, maar het artikel is nog steeds offline. Wel kan het gelezen worden via de website Archives.org.

Gloria Wekker: ‘Er is nu gemor onder witte mannen’

0

Emeritus hoogleraar Gloria Wekker is een van de auteurs van feminisme-klassieker Caleidoscopische visies. ‘Witte mensen denken dat neutraliteit samenhangt met het christendom of agnostisch zijn.’

De heruitgave van Caleidoscopische visies (2001) werd vorige maand groots gevierd. In cultuurcentrum de Tolhuistuin in Amsterdam stonden bekende auteurs van deze klassieker opnieuw op het podium. Nancy Jouwe, Halleh Ghorasi en Gloria Wekker. Ze schreven mee aan de bundel die in 2001 baanbrekend was. De uitsluiting van zwarte, migranten- en vluchtelingenvrouwen werd voor het eerst besproken en geanalyseerd.

‘Een warm bad’, blikt Gloria Wekker terug door de telefoon. ‘Iedereen uit het wereldje was er.’ Wekker (Paramaribo 1950) is cultureel antropoloog en emeritus hoogleraar Gender Studies en een beroemdheid in de wereld van feministen en anti-discriminatieactivisten. Ze schreef onder meer de boeken Politics of Passion en Witte onschuld en leverde een bijdrage aan de geruchtmakende bundel Dutch Racism. Zij beargumenteert onder meer dat racisme volop aanwezig is in de samenleving, terwijl dat tegelijkertijd heel lang is ontkend. Ook was ze een van de eersten die het begrip intersectionaliteit in ons land introduceerde. ‘Dat is’, zegt ze, ‘een buzzword geworden, maar veel mensen weten niet hoe het moet.’

Wat is intersectionaliteit?

‘Het begrip komt van de Amerikaanse wetenschapper Kimberlé Crenshaw. Het is een gelaagde, complexe manier van denken, die ingaat tegen wat ons aangeleerd is. We begrijpen de sociale werkelijkheid met ordeningsprincipes, zoals gender, etniciteit, ras, klasse en seksualiteit. We zien die categorieën als los van elkaar staande hokjes. Maar intersectionele denkers zeggen: die systemen beïnvloeden elkaar en we moeten ze dus ook in samenhang met elkaar analyseren.

‘Ik zit bijvoorbeeld bij de politie in een van hun raden van advies. Daar denken ze sinds mensenheugenis na over de vraag hoe ze de politie van iedereen kunnen worden. Hun eerste idee was: we gaan vrouwen aantrekken. In de praktijk waren dat witte vrouwen. Later bedachten ze: de samenleving is zo veranderd, er moeten ook meer mensen van kleur bij; dat bleken dan voornamelijk mannen te zijn. Maar dit blijven naast elkaar lopende trajecten, die niet in elkaar grijpen. Er wordt gedaan alsof alle vrouwen wit en alle mensen van kleur mannen zijn. Dat klopt natuurlijk niet.

‘Als man hoef je niet over je positie na te denken, want mannelijkheid is nu eenmaal dominant’

‘Deze manier van denken zit ook in wat we tegenwoordig diversiteit en inclusie noemen. Alsof ras/etniciteit en gender twee los van elkaar staande systemen zijn. Terwijl wij als intersectionele denkers zeggen: je moet ze samen nemen.’

Waarom denkt de politie op die manier?

‘Dat is niet alleen iets van de politie. We doen het allemaal; het wordt ons zo van jongs af aan geleerd. We hebben niet geleerd na te denken over wat dominante en wat ondergeschikte categorieën zijn. We doen heel graag alsof iedereen gelijk is in de samenleving. Maar dat is dus niet zo.’

Waarom werden de politievrouwen ‘wit’ en de personen van kleur ‘man’?

‘Het gaat hier over macht. Het is een kenmerk van privilege om te denken dat je als witte geen kleur hebt, terwijl die positie juist ontzettend veel macht heeft. En als man hoef je ook niet over je positie na te denken, want mannelijkheid is nu eenmaal dominant.

‘Er is nu gemor onder witte mannen die voelen dat ze hun plek in de samenleving kwijtraken. We zijn in een tijdperk aanbeland waarin hun macht niet meer vanzelfsprekend is. En degenen die de vanzelfsprekende macht hadden, die verzetten zich.’

Hoe doen ze dat?

‘Veel witte mannen voelen zich ongelukkig en vragen zich af wat er van hun rol en dominantie overblijft. Dit is ook waarom zoveel mensen rechts gestemd hebben. Ze verlangen terug naar de samenleving van vroeger, waarin de rollen helder verdeeld en dingen overzichtelijk waren. De rollen van de verschillende genders en mensen van kleur lagen vast. Dat is op losse schroeven komen te staan.’

Er lijkt ook een andere ontwikkeling gaande. Grote steden als Utrecht, Amsterdam en Arnhem staan buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) toe een hoofddoek te dragen. En ook binnen de politie klinken geluiden dat een agente met hoofddoek moet kunnen.

‘Ja, dat is een voorbeeld van de witte blik die langzaam van positie verandert. Maar deze ontwikkeling wordt tegelijkertijd aan allerlei kanten onderdrukt en ontkracht. Er is nog heel veel geloofsdiscriminatie en racisme.’

Een van de argumenten tegen het dragen van de hoofddoek is de neutraliteit van de politie. De hoofddoek zou daar afbreuk aan doen. 

‘Mijn idee is dat hoogopgeleide witte mensen in een soort bubbel leven, dat blijkt ook uit recent onderzoek. Ze hebben geen diversiteit in hun omgeving, niet in hun vriendenkring of in hun familie. Zij zijn ervan overtuigd dat neutraliteit samenvalt met het christendom of met agnostisch zijn.

‘Veel mensen denken nog steeds dat de zogenaamde neutraliteit die we van deze ambtenaren vragen gewaarborgd wordt door het niet dragen van symbolen die naar een godsdienst verwijzen. Maar dat geldt dan weer niet voor christelijke symbolen. Al is dat laatste ook verboden. Die opvatting wordt in toenemende mate bevraagd door anderen, bijvoorbeeld door vrouwen die een hoofddoek willen dragen.

‘Als je nu nog niet snapt dat je als witte een kleur hebt, dan lijkt dat op niet-willen-weten’

‘Dat hele begrip neutraliteit wordt te pas en te onpas ingezet. Het is opnieuw een manier om macht uit te oefenen, om je gelijk te krijgen. Wie kan bezwaar maken tegen neutraliteit? Natuurlijk moet de politie neutraal zijn, in de zin van niet bevooroordeeld. Alleen: wie stelt vast wat neutraliteit is?

‘Een beter argument is trouw aan de grondwet. Daar wil je loyaal aan zijn. En in artikel 1 van die grondwet staat dat mensen niet gediscrimineerd mogen worden op grond van religie, geslacht, seksualiteit en noem maar op.’

Is die neutraliteitsopvatting ook een vorm van witte onschuld, zoals u dat noemt?

‘Ja, je gaat dan uit van het idee dat een wit persoon zonder hoofddoek neutraal is, maar dat is niet zo. Als je nu nog niet snapt dat je als witte een kleur hebt, waar doorgaans een bepaalde mate van macht aan is verbonden is, dan lijkt dat op niet-willen-weten. Dat valt ook onder witte onschuld, dat je als witte niet weet dat je een machtspositie hebt en dat ook niet wil weten. Dat laatste is wel belangrijk om eraan toe te voegen. Zo voorkom je self indulgence, zelfingenomenheid. Dus dat je jezelf gemakkelijk kunt vergeven. Dat wist ik nou eenmaal niet, zeggen ze dan. Maar hoe lang mag dat niet-weten nog doorgaan? Want je zou inmiddels beter kunnen weten.’

Begrijpt u feministen die tegen de hoofddoek zijn?

‘Nee, ik weet dat het er veel zijn maar begrijpen doe ik het niet. Ik denk dat zij vol vooroordelen zitten over wat een hoofddoek betekent. Het dominante narratief dat een hoofddoek onderdrukking betekent is door mannen bedacht. Als feministe moet je hier niet in mee gaan. Je ontneemt islamitische vrouwen die een hoofddoek dragen alle kracht en handelingsvrijheid. Terwijl zij mogen bepalen wat die hoofddoek voor hen betekent. Dat afnemen kan nooit de bedoeling zijn.’

Nancy Jouwe, Maayke Botman en Gloria Wekker, Caleidoscopische visies – De zwarte, migranten- en vluchtelingen vrouwenbeweging in Nederland, Mazirel Pers, 360 blz., €24,99.

Australië: moslims vrezen golf van islamofobie, na aanval op bisschop

0

De islamitische gemeenschap in de Australische stad Sydney vreest een nieuwe golf van moslimhaat, omdat de aanval op een christelijke bisschop door de politie is gelabeld als een ‘terroristische aanslag’. Twee dagen eerder vermoordde een witte man zes mensen in dezelfde stad, maar dit was volgens de politie geen terrorisme.

Bisschop Mari Mari Emmanuel van de Assyrische Kerk leidde afgelopen maandag een eredienst in Wakeley, een buitenwijk van Sydney. De dienst werd online uitgezonden. Op de beelden is te zien dat de bisschop opeens werd aangevallen door een tiener met een mes. Hij overleefde de aanval. Twee kerkgangers die de bisschop beschermden raakten gewond maar overleefden het incident ook.

De politie zegt nu te geloven dat het hier gaat om een aanval die gemotiveerd is door religieus extremisme. Maar de verdachte, een 16-jarige jongen, stond niet op een terreurlijst, zei de politie ook.

Moslims in Sydney vinden het kwalijk dat de politie nu meteen terrorisme roept, terwijl de moord op zes mensen door een witte man die zaterdag geen ‘terroristische aanslag’ is. Dat is meten met twee maten. Whatsapp-groepen werden dinsdag overspoeld met een meme waarin werd gesuggereerd dat mensen met een donkere huidskleur eerder als ‘terroristen’ zouden worden bestempeld en mensen met een lichtere huidskleur als ‘geestesziek’, bericht Australian Financial Review.

De aanval van zaterdag leidde ook tot een golf van islamofobie in de wereld. Extreemrechtse social mediagebruikers wezen meteen naar de islam toen het nieuws over de aanslag bekend werd, terwijl er nog niets bekend was over de identiteit van de verdachte. Joel Cauchi, de 40-jarige dader die werd doodgeschoten door de politie, was geen moslim maar een witte man.

Jordaniërs boos op regering: waarom hielpen jullie Israël?

0

Jordanië hielp afgelopen weekend Israël bij het onderscheppen van 300 drones en raketten. Veel Jordaanse burgers zijn woedend over deze hulp. Want Israël voert al meer dan zes maanden een bloedige oorlog tegen hun Palestijnse broeders en zusters in de Gazastrook.

Op social media hebben veel Jordaniërs hun ongenoegen geuit. ‘De Jordaanse koning liet raketten op zijn burgers vallen om Israël te beschermen’, schreef een X-gebruiker woedend. De woorden werden vergezeld van een foto van drone-wrakstukken in de Jordaanse stad Karak, niet ver van de grens met Israël. Het bericht werd later gewijzigd, om minder negatief te zijn over het Jordaanse leiderschap. Want Jordanië is een autoritair geregeerd land, dat kritiek op de koning niet tolereert.

‘Jordanië volgt het geld zoals gewoonlijk’, schreef iemand anders. En weer een andere social mediagebruiker zei dat het onverantwoord was om raketten neer te halen boven je eigen steden.

Volgens Deutsche Welle verspreidden sommige social mediagebruikers bovendien veel nepnieuws. Zo zouden Jordaniërs omgekomen zijn als gevolg van de brandende wrakstukken. Hoewel er inderdaad wrakstukken waren, zijn er, aldus de Jordaanse regering, gelukkig geen gewonden gevallen. Een veel gedeelde video, waarop wrakstukken te zien zijn, bleek van olietankers te zijn die enkele weken eerder in brand stonden.

Maar ook onder de Jordaniërs die de koning niet de schuld gaven of nepnieuws over zogenaamde Jordaanse doden deelden was er woede. Ze vinden het onbegrijpelijk dat Jordanië Israël steunt, terwijl de Jordaanse regering – net als het Jordaanse volk – heel kritisch is over de Israëlische aanvallen op de Palestijnen in Gaza.

‘Ik ben erg boos over de manier waarop Jordanië Israël verdedigde’, zei Hussein, een politiek activist die tegenover Deutsche Welle alleen zijn voornaam wilde noemen omdat kritiek op de Jordaanse regering gevaarlijk kan zijn. ‘Veel mensen hier accepteren dit niet. Wij steunen Iran niet en zien het als een belangrijke oorzaak van wat er in Gaza gebeurt. Maar wij staan achter elke actie die Israël in Gaza afschrikt.’

Maryam, die ook alleen met haar voornaam genoemd wil worden, beaamt dit. ‘Iran is in het algemeen niet populair in Jordanië. Maar ik verwerp de onderschepping van Iraanse raketten door Jordanië en onze onvrijwillige betrokkenheid bij deze oorlog.’

De Jordaanse regering heeft inmiddels een officiële verklaring gegeven. De regering zegt uit zelfverdediging te hebben gehandeld, door objecten te onderscheppen die het Jordaanse luchtruim binnenkwamen ‘omdat ze een bedreiging vormden voor ons volk en de bevolkte gebieden’. Wat er afgelopen weekend gebeurde ‘kan nooit worden opgevat als het verdedigen van Israël, maar eerder als het verdedigen van de Jordaanse soevereiniteit en het luchtruim’.

We importeren een buitenlands conflict

0

Er is iets in mij kapot gegaan. Mijn geloof in de politiek en samenleving is weg. Hoe kan er zo weinig medeleven zijn met de slachtoffers waar ik mij zo sterk mee verbonden voel?

Het zijn slechts enkele reacties op de soms tegengestelde mening van anderen over de heropleving van het Israëlisch-Palestijnse conflict. De oorlog in Gaza is veel mensen hier niet in de koude kleren gaan zitten, to put it mildly. Mensen zijn boos, verdrietig, bang enzovoort. Tegelijkertijd hebben veel mensen het gevoel dat er ook in Nederland iets is kapotgegaan. Ze vragen zich af hoe onze samenleving ooit weer kan herstellen.

Zorgelijk. Een buitenlands conflict drijft de tegenstellingen in Nederland op de spits. De tegenstellingen daar worden bovendien geïnternaliseerd en op onze eigen samenleving geprojecteerd.

Heel zorgwekkend allemaal, maar niet omdat het waar is. Onze samenleving is niet kapot. Want laten we wel wezen. Bij Joodse kinderen die niet meer naar school durven, Joodse instellingen die zwaar worden beveiligd en moskeeën die worden beklad, daar zien we de gevolgen van het conflict. De meeste mensen ondervinden geen hinder van de oorlog in Gaza.

Dat mensen bang of boos zijn in deze tijd, dat is begrijpelijk. Het is verschrikkelijk wat er in Gaza gebeurt en wat er op 7 oktober in Israël gebeurde. Maar degenen die nu beweren dat er iets in hen is gebroken, gaan een stap verder. Ze laten zich meeslepen door hun emoties en houden het conflict te weinig op afstand. Ze kunnen het niet goed een plekje geven en hebben het Israëlisch-Palestijnse conflict geïnternaliseerd. Alsof ze zelf, bij wijze van spreken, in de frontlinie staan. En als gevolg van de sterke associatie met een van beide kampen in dit conflict keren zij zich ook af van de ander. Want de andere partij, dat is de tegenstander, dat is de vijand.

Terwijl, we zouden juist kritisch moeten zijn op het toelaten van gevoelens van affectieve polarisatie, van wij-zij-denken, van othering in onszelf. Wanneer we blijven roepen dat er iets in ons is gebroken wat niet meer hersteld kan worden, dan dragen we bij aan het verscheuren van het weefsel van de samenleving. Want hoe kunnen we nog fatsoenlijk samenleven met diegenen die iets in ons hebben doen breken?

Hoe je het ook wendt of keert, we leven in Nederland

Het is op zich een goede zaak dat we solidair zijn met de ander, ook de ander in het buitenland. Maar eigenlijk zouden we grenzen aan onze solidariteit moeten stellen. Op scholen, hogescholen en universiteiten leren we onze kinderen dat ze internationaal georiënteerd moeten zijn, verbonden met anderen en solidair met mensen elders. Maar laten we naast internationaliseren ook eens proberen onze kinderen te nationaliseren, als het op de impact van buitenlandse conflicten in onze samenleving aankomt.

Want hoe je het ook wendt of keert, we leven in Nederland. Ons land is niet het Midden-Oosten, of een ander deel van de wereld. Natuurlijk hebben conflicten elders hier een impact. Maar wij zijn niet dit conflict. Het is belangrijk dat we onze kinderen, maar ook onszelf, leren dat we hier in Nederland leven. En dat we in de eerste plaats hier, in onze eigen omgeving, pas echt een verschil kunnen maken. En dat die lokale betrokkenheid de kern is van goed samenleven. We kunnen leren van al die mensen die zich inspannen om een klein, maar betekenisvol verschil te maken in hun eigen omgeving.

Conflicten elders kunnen we er niet mee oplossen. Maar we kunnen er wel voor zorgen dat die conflicten niet naar onze eigen context overslaan. We moeten altijd een band proberen te houden met andersdenkenden, landgenoten die anders staan in dit conflict. Ook al verschillen we nog zo fundamenteel van mening. Want als we in onszelf wat kapot laten gaan, dan gaat er ook wat in de samenleving kapot. En zetten we onze eigen veiligheid op het spel. Met een schuin oog kijkend naar andere conflicten in de wereld is het zaak om dat, hoe dan ook, te voorkomen.

Steeds meer vluchtelingen uit Soedan in Egypte

0

De VN-commissaris voor vluchtelingen Sebastian Herwig luidt de noodklok over de enorme toename van het aantal Soedanese vluchtelingen in Egypte. ‘Soedan moet niet nog een vergeten conflict worden’, zegt hij in een reportage van France24.

Elke dag komen er twee- tot drieduizend uitgeputte Soedanezen aan in het land, vluchtend voor de oorlog die vorig jaar uitbrak. ‘De opnamecapaciteit moest op een gegeven moment met 900 procent omhoog in Egypte’, aldus VN-man.

In de reportage van de Franse nieuwszender zijn ook twee gevluchte Soedanese vrienden te zien, Mohamed en Ahmed. Ze kennen elkaar van de Universiteit in Khartoum, de hoofdstad van Soedan en zeggen dat vriendschap ‘essentieel’ is na het vluchten het leven weer op te pakken. ‘We hebben elkaar gesteund, het was bij lange na niet makkelijk om hier te komen’.

Ze zijn vol besef van het feit dat ze zich tot de ‘gelukkigen’ onder de vluchtelingen mogen prijzen. ‘Het is niet makkelijk om een nieuw leven op te bouwen in Egypte, maar het is niks vergeleken met wat mensen nu ondergaan in Soedan’, voegt Ahmed er meteen aan toe.

Het einde van de burgeroorlog tussen de Soedanese staat en de rebellen is nog lang niet in zicht. ‘Soedanezen zijn met een eindeloos conflict veroordeeld tot een vluchtelingenbestaan zonder eind’, meldt France24.

Volgens de VN zijn er eind vorig jaar tenminste 12.000 dodelijke burgerslachtoffers gevallen en meer dan 33.000 mensen gewond geraakt. De helft van de bevolking (van 50 miljoen) is afhankelijk van hulp en meer dan 9 miljoen mensen zijn intern op de vlucht.

Islamofobie in Duitsland sinds vorig jaar verdubbeld

0

Islamofobe haatmisdrijven nemen rap toe in Duitsland. Vorig jaar is het aantal incidenten met 1464 gevallen meer dan verdubbeld. Vermoedelijk heeft deze toename te maken met de oorlog in Gaza.

Dit meldde het Duitse persbureau dpa op maandag. In 2022 waren er 610 geregistreerde haatincidenten in Duitsland. Dit jaar werden in het eerste kwartaal al minstens 137 gevallen van islamofobie genoteerd.

De Duitse regering heeft zich herhaaldelijk uitgesproken tegen de toename van haatincidenten sinds 7 oktober 2023. ‘Het is absoluut onacceptabel dat moslims in Duitsland om religieuze redenen, of wat voor reden dan ook, worden aangevallen’, zegt de regeringswoordvoerder Steffen Hebestreit. ‘De vijf miljoen moslims in Duitsland hebben elk het recht om beschermd te worden’.

De Alliantie tegen Islamofobie en anti-moslimhaat, gesitueerd in Berlijn, maakt zich ook zorgen en waarschuwt dat het einde nog niet in zicht is met het verbale en non-verbale geweld tegen moslims. De NGO wijst naar het escalerende Israëlisch-Palestijnse conflict als oorzaak.

‘We zijn getuigen van een intensivering van het anti-moslimracisme in Duitsland. Dit moet iedereen aangaan en door iedereen serieus genomen worden’, aldus Rima Hanano, de voorzitter van de alliantie. Ze voegt er nog aan toe dat onmenselijkheid steeds meer wordt genormaliseerd en dat hierdoor de sociale samenhang gevaar loopt. ‘Iedereen moet beschermd worden van racistische, antisemitische en andere bedreigingen’, aldus Hanano.

Na Frankrijk wonen in Duitsland met ruim vijf miljoen de meeste moslims van Europa.

Ook België zwicht voor Marokkaanse autonomie Westelijke Sahara

0

België heeft te kennen gegeven het autonomieplan van Marokko als een goede oplossing te zien om het conflict over de Westelijke Sahara te beëindigen. Dit meldde premier Alexander De Croo gisteren tijdens de dag van het Marokkaans-Belgische partnerschap in de Marokkaanse hoofdstad Rabat. 

België is het vijftiende land van de Europese Unie dat zich achter het Marokkaanse autonomieplan schaart. Er is echter ook veel kritiek op het plan: het zou de annexatie van Marokko legitimeren en het zelfbestuur van de inheemse bevolking uitsluiten. Marokko zou bovendien de steun van EU-landen verkrijgen door middel van controversiële deals. 

‘In deze context beschouwt België het Marokkaanse autonomieplan, gepresenteerd in 2007, als een serieuze en geloofwaardige inspanning van Marokko en als een goede basis voor een oplossing die door de partijen (bij het geschil) wordt aanvaard’, staat er in de gezamenlijke verklaring van Marokko en België. 

Volgens de North African Post krijgt België in ruil hiervoor investeringsmogelijkheden in verschillende sectoren in Marokko, waaronder energie, landbouw, mijnbouw, transport, huisvesting, infrastructuur en telecommunicatie.

Nederland besloot in 2022 om het autonomieplan van Marokko te erkennen. Volgens NRC mocht Nederland in ruil hiervoor uitgeprocedeerde migranten terugsturen naar Marokko, een punt waarover de landen al jaren in de clinch lagen. De erkenning van het Marokkaanse plan wordt dan ook gezien als een knieval voor Marokko, dat in toenemende mate ruilmiddelen inzet om diens autonomie over de Westelijke Sahara te legitimeren.

Het conflict

Over de Westelijke Sahara woedt al decennialang een geopolitiek conflict. Marokko bezet sinds 1975 het gebied, dat voor die tijd een Spaanse kolonie was. Een groot deel van de lokale Sahrawi-bevolking vluchtte naar het buurland Algerije en kwam daar in vluchtelingenkampen terecht. De Sahrawi dromen sinds de dekolonisatie van een onafhankelijke staat. De militante beweging Polisario strijdt hier al jaren voor. De organisatie wordt gesteund door de Algerijnse regering, die regelmatig met de Marokkaanse regering in de clinch ligt.

Het Internationaal Gerechtshof in Den Haag oordeelde in 1975 dat het zelfbeschikkingsrecht van de lokale bevolking voorop stond en dat de Westelijke Sahara gedekoloniseerd diende te worden. In 1991 gingen zowel Marokko als het Polisario akkoord met een door de VN bemiddelde staakt-het-vuren om zich voor te bereiden op een referendum over zelfbeschikking. Dat referendum heeft echter nooit plaatsgevonden.

Het autonomieplan 

In het autonomieplan van Marokko, dat het in 2007 voorstelde, krijgt de Westelijke Sahara weliswaar wat meer autonomie, maar blijft het onderdeel van Marokko. Dat is voor Polisario onvoldoende. 

‘Het Marokkaanse initiatief voorziet niet, zoals de naam doet vermoeden, in de autonomie van het grondgebied’, stelden ook Belgische rechtsgeleerden in november 2022. ‘Het sluit dus in principe elke mogelijkheid van onafhankelijkheid voor de Westelijke Sahara uit, doordat het een toekomstig referendum uitsluit. Het zelfbeschikkingsrecht van het Sahrawi-volk omvat echter volgens het internationaal recht ook de mogelijkheid om onafhankelijkheid te bereiken, waarover de betrokken mensen op een vrije en authentieke manier hun wil moeten kunnen uiten.’

De Belgische rechtsgeleerden schreven een gezamenlijke verklaring na een diplomatieke reis naar Marokko van  minister van Buitenlandse Zaken Hadja Lahbib, waarin ook zij haar steun voor het plan uitsprak. ‘Er is nog tijd om de kwestie beter te analyseren en het officiële standpunt van België te corrigeren’, was de boodschap eind 2022. De brief mocht niet baten, zo blijkt uit de gezamenlijke verklaring in Rabat gisteren. 

Netanyahu ziet op laatste moment af van tegenaanval op Iran

0

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zag dit weekend op het laatste moment af van een onmiddellijke vergeldingsaanval op Iran, na een belletje van de Amerikaanse president Joe Biden. Dit bericht de New York Times.

Afgelopen zaterdag viel Iran Israël aan met ongeveer 300 raketten en drones. Hiervan werd 99 procent vernietigd in de lucht en er vielen geen dodelijke slachtoffers, mede dankzij het peperdure raketafweersysteem van Israël: de Iron Dome.

Ondanks het telefoontje van Biden dit weekend heeft Netanyahu aangekondigd de aanval van Iran te vergelden, wanneer en waar het Israël uitkomt.

De Iraanse aanval was op zijn beurt een vergelding voor de Israëlische aanval op 1 april op het Iraanse consulaat in de Syrische hoofdstad Damascus. Hierbij kwamen zeven leden van de Iraanse Revolutionaire Garde om het leven, waaronder twee generaals.

De Verenigde Staten, de Europese Unie en veel landen in het Midden-Oosten vrezen dat de oorlog in Gaza zal uitmonden in een regionale oorlog.

In beide landen worden de gebeurtenissen van zaterdagavond gevierd als een overwinning. De Iraanse aanval van afgelopen weekend heeft er in ieder geval toe geleid dat Israël niet langer geïsoleerd is. Westerse landen, die vanwege de aanhoudende aanvallen op Gaza steeds kritischer werden, staan nu weer voor 100 procent achter Israël.