10.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 5

Ombudsman: behandeling asielzoekers was ongepast

0

‘Waar de overheid verzaakte, schoten burgers en organisaties te hulp. Zij voelden zich genoodzaakt hulp en bescherming te bieden’, verklaart de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen over het ‘laakbare optreden’ van de overheid in de zomer van 2022 in Ter Apel.

‘Ze deelden thee, poncho’s, vuilniszakken, tenten en andere kampeermiddelen uit aan de mensen op het veld. De behandeling van asielzoekers was ‘onbehoorlijk en ongepast’, concludeert de Ombudsman. Zo staat vermeld in het rapport ‘Verboden hulp te bieden?’.

Van Zutphen is er niet gerust op dat de overheid hier lering uit trekt. ‘Een nieuw dieptepunt in de asielopvang dient zich aan. Het is nu zaak dat andere gemeenten hun verantwoordelijkheid pakken’, zegt hij, vermoedelijk verwijzend naar de formerende rechtse partijen, die allen hebben verklaard immigratie te willen beperken. Het kabinet is er vorig jaar op gevallen.

In 2022 was de situatie rond het aanmeldcentrum chaotisch. Asielzoekers, waaronder kinderen moesten buiten in de kou en regen wachten. Burgers en hulporganisaties zoals de Rode Kruis, namen toen het initiatief en om de asielzoekers toch te helpen met warme kleding en maaltijden.

Ook internationaal was er veel verontwaardiging over de behandeling van asielzoekers. Ook omdat de bieders van hulp met sancties werden bedreigd door de politie en dat hulp zelfs werd afgenomen. Er is toen onder nog steeds onheldere omstandigheden een baby gestorven, meldde the Guardian.

Van Zutphen is kritisch: ‘Van de overheid mag worden verwacht dat zij meedenkt en samenwerkt met burgers aan een oplossing, in plaats van burgers straft die hulp bieden.’

Twee prijzen voor musical Boni, leider van slavenopstand

0

De musical Boni heeft gisteravond in Leusden twee prijzen in de wacht gesleept tijdens het Musical Awards Gala. 

Frits Sissing en Marlijn Weerdenburg presenteerden het galafestijn, dat werd uitgezonden op NPO1. De musical Boni kreeg negen nominaties en won er twee. De prijs voor de beste kostuums ging naar Meredith Joeroeja en Ilse Vermeulen, en de prijs voor de beste choreografie werd gewonnen door Roy Jonathans.

Boni gaat over het leven van de gelijknamige de achttiende-eeuwse rebel, de Surinaamse Spartacus, die vanuit de binnenlanden een groep slaafgemaakten leidde in een opstand tegen de Nederlandse plantagehouders. Zijn levensverhaal wordt verteld met zang, spoken word, rap, en soul.

Meerderheid Kamer tegen positieve discriminatie bij selectie opleidingen

0

Een meerderheid in de Tweede Kamer verzet zich bij voorbaat tegen positieve discriminatie bij de selectie voor opleidingen met een numerus fixus. Dit bericht universiteitskrant Ad Valvas.

Het parlement wil niet dat het kabinet gaat onderzoeken of bepaalde groepen meer kansen moeten krijgen.

Sommige groepen komen moeilijker door de selectie dan anderen. Het gaat bijvoorbeeld om studenten uit arme gezinnen, of uit gezinnen waarvan de ouders niet gestudeerd hebben.

Opleidingen met een numerus fixus, zoals bijvoorbeeld fysiotherapie en geneeskunde, zijn hier te weinig alert op. Ze doen maar, aldus de Onderwijsinspectie.

De fracties van GroenLinks-PvdA en Denk pleiten daarom voor positieve discriminatie, zodat bepaalde groepen die nu benadeeld worden meer kansen krijgen. Het kabinet zou hier onderzoek naar moeten doen. Maar een grote Kamermeerderheid is tegen: PVV, VVD, NSC en BBB, maar ook CDA en ChristenUnie. Zij willen liever ‘blind’ selecteren, zodat de ‘beste kandidaten’ de plek krijgen.

Wel stemde een Kamermeerderheid in met de invoering van ‘ministersplaatsen’ voor studenten uit Caribisch Nederland. In tegenstelling tot Turkse en Marokkaanse Nederlanders hoeven zij straks niet meer op te boksen tegen geprivilegieerde witte Nederlanders als ze geneeskunde willen gaan studeren.

Protest tijdens Dodenherdenking is tegen Martin Bosma (PVV)

0

De persoon achter de aangemelde demonstratie tijdens de Nationale Dodenherdenking op 4 mei heeft zich kenbaar gemaakt. De activist Frank van der Linde zit achter het protest. Hij is tegen deelname van de Kamervoorzitter Martin Bosma (PVV) bij de herdenking, meldt de Amsterdamse stadszender AT5

Vanuit verschillende kanten werd bij de extra beladen Dodenherdenking expliciet gevraagd om niet te demonstreren. Toch wil de activist Frank van der Linde ook op die dag van zich laten horen. Althans, hij zegt tegen het Parool dat het om een ‘stil protest’ gaat, met ‘respect’ voor de herdenking, maar wel met een bord waarop ‘geen fascisten bij de Dodenherdenking’ staat.

Martin Bosma zou volgens Van der Linde een exponent zijn van de racistische omvolkingstheorie en daarom niet op zijn plek bij de herdenking van de Tweede Wereldoorlog.

Waar het protest zal plaatsvinden, is nog onbekend.

De Amsterdamse driehoek (burgemeester, politie en officier van justitie) wil zich echter niet twee keer in korte tijd aan dezelfde steen stoten, en het protest zoveel mogelijk willen weghouden van de Dam. Bij de opening van het nieuwe Holocaustmuseum was er veel onvrede over de zichtbaarheid van pro-Palestijnse demonstranten. Dat was toen tegen de deelname van de Israëlische president bij de openingsceremonie, maar Holocaustslachtoffers en nabestaanden vonden het toch krenkend.

Komen wij ooit van Johan Derksen af?

0

Hij is de Geert Wilders van de Nederlandse tv: Johan Derksen. Hij beledigt voortdurend anderen, speelt in het geval van ophef de beledigde onschuld, en biedt nooit zijn excuses aan. Aan zijn onaantastbare populariteit doet dat kennelijk geen afbreuk.

Eenmaal, bij een vorig onfris optreden, over eigenhandig seksueel misbruik van vrouwen, leek het erop dat hij te ver was gegaan. Hij zou van de tv verdwijnen – maar binnen de kortste keren was hij gewoon weer terug, om op de oude voet door te gaan.

Twee weken geleden was het weer zo ver, met zijn uitspraak over het GL-PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop die vanwege zijn huidskleur – want daarom ging het natuurlijk – geen ‘echte Fries’ kon zijn. Terecht leidde dit tot verontwaardigde reacties – zelfs van het gewezen PVV-Kamerlid Harm Beertema, dus dat wil wat zeggen.

Reden om terug te krabbelen is dat voor Derksen niet, evenmin als voor Wilders. Hij wil geen ‘hypocriete lul’ zijn, aldus Derksen, en dus slikt hij ook zijn uitspraak over De Hoop niet in. Nee, hypocriet is Derksen niet. Geen hypocriete lul, nee. Gewoon een lul. En het zou hoog tijd worden dat iemand eens aan zijn stamkroegtafel dit recht in zijn gezicht zegt.

Maar daar moeten we het duidelijk niet van hebben en van eigen inzicht evenmin. Er zijn maar twee mensen die over mij oordelen, zo stelde Derksen in dit verband: de rechter en John de Mol. Omdat de tweede dat dus stelselmatig nalaat is het woord nu inderdaad aan de eerste. In elk geval erkent Derksen nog wel, anders dan Wilders, het gezag van de rechter, dat is al wat.

Ofschoon Wilders nu wel zelf naar de rechter stapt, omdat Frans Timmermans gezegd had dat hij niets zou nalaten om te verhinderen dat extreem-rechts aan de macht komt. ‘Dit is opruiing. Ik pik dit niet meer’, aldus de partijdictator van de PVV.

Maar toen in 2014, omgekeerd, indertijd anderen zijn opruiende ‘minder Marokkanen’-uitspraak niet pikten, was de wereld te klein. Drie jaar eerder was de wereld nog kleiner, toen Wilders werd gewezen op het feit dat de Noorse massamoordenaar Anders Breivik zich op hem beroepen had.

Net als Wilders kiest Derksen in zulke situaties voor de slachtofferrol. En net als Wilders houdt ook deze man, die voortdurend ongestraft alles zegt, stug vol dat je kennelijk niets meer mag zeggen. Er is namelijk niemand in de leiding van Veronica die durft te zeggen: en nu is het genoeg. En aan die stamkroegtafel evenmin.

Net als Wilders kiest Derksen in zulke situaties  voor de slachtofferrol

Dit meehuilen met de wolven in het bos mag langzaamaan karakteristiek voor Nederland heten. Voor De Mol is ongetwijfeld het commerciële argument doorslaggevend: zolang de mensen blijven kijken kan hij eraan verdienen. En voor de aanwezige tafelgasten geldt dat ze de ‘goede sfeer’ niet willen verstoren. Ze willen niet lullig doen. Ook niet tegen een lul. Het moet vooral gezellig blijven.

Voor de ‘gezelligen’ is secundair dat het daarmee voor anderen minder gezellig wordt: voor minderheden van etnische, seksuele of andere aard. Of voor vrouwen. Die moeten niet van alles een punt maken en maar wat eelt op de ziel krijgen.

Dat duidt vooral op een gebrek aan voorstellingsvermogen – zowel bij Derksen, als bij zijn omvangrijke schare fans: het onvermogen om zich in een ander te verplaatsen, dat aan langdurige culturele dominantie inherent is.

De kern van het probleem: die maatschappelijke dominantie van witte heteromannen – en daarmee ook van hun normen – is voor henzelf zo vanzelfsprekend dat zij nooit in de situatie komen, waarin minderheden vaak verkeren.

Die zijn gedwongen om regelmatig nadrukkelijk voor hun rechten op te komen, omdat die veel van dat soort witte heteromannen niet écht interesseren. Dat probleem gaat langs hen heen, omdat de rechten van lieden van het slag Derksen namelijk nooit in gevaar zijn. Ja, hooguit hun geclaimde recht om over ieder ander te zeggen wat hen maar in de domme kop opkomt. Het recht dus van een rechtse lul om ook ongecensureerd openlijk een lul te mogen zijn.

Ik denk dat dat tevens veel van de laconieke houding ter rechterzijde verklaart, waar het een coalitie met Wilders betreft. De rechtstaat, voor minderheden essentieel als bescherming tegen de dictatuur van de meerderheid: voor hen loopt het allemaal niet zo’n vaart.

Britse definitie gooit islamkritiek en -haat op één hoop

0

Humanisten en conservatieven hebben stevige kritiek op een nieuwe islamofobie definitie, die is voorgesteld door de Britse moslimorganisatie APPG. De definitie zou onvoldoende onderscheid maken tussen religiekritiek en moslimhaat.

APPG, Parlementaire Groep van Alle Partijen voor Britse Moslims, stelt dat ‘islamofobie geworteld is in racisme en een vorm van racisme is die zich richt op uitingen van moslim zijn of waargenomen moslim zijn’. Volgens Humanists UK is deze definitie problematisch, omdat deze niet voldoende onderscheid maakt tussen vooroordelen over en discriminerende handelen tegen moslims (en mensen die ten onrechte als moslims worden geïdentificeerd) en kritiek op overtuigingen, ideeën en praktijken die onder de paraplu van de islam zouden kunnen vallen. Hierdoor houdt deze islamofobie-definitie een risico in voor de vrijheid van meningsuiting en denken, in het bijzonder de vrijheid van ex-moslims die hun geloof willen bekritiseren.

Bovendien speelt de definitie onbedoeld ook extremistische islamistische groeperingen in het buitenland in de kaart en een aantal islamitische regimes, die de beschuldiging van islamofobie gebruiken om kritiek op mensenrechtenschendingen het zwijgen op te leggen.

‘Het is van cruciaal belang dat elke definitie van vooroordelen gebaseerd op religie individuen beschermt tegen discriminatie en tegelijkertijd het recht behoudt om schadelijke overtuigingen en praktijken te bekritiseren’, verklaarde Humanist UK-bestuurslid Richy Thompson. ‘Wij geloven niet dat de voorgestelde definitie dat bereikt.’

Ook de conservatieve denktank Policy Exchange is kritisch. Voormalig minister van Binnenlandse Zaken Sajid Javid en Labour-politicus Khalid Mahmood, het langst zittende islamitische parlementslid van Groot-Brittannië, dringen er in hun pas verschenen rapport bij de regering op aan de APPG-definitie niet over te nemen. In zijn voorwoord schrijft Sajid Javid dat deze definitie de inspanningen op het gebied van terrorismebestrijding schaadt en bovendien dat er ‘via de achterdeur’ een blasfemiewet wordt gecreëerd, omdat ‘legitieme kritiek’ volgens hem ook wordt gecriminaliseerd.

Labour, de Liberal Democrats en de Schotse Conservatieven hebben de definitie van APPG al omarmd, de Conservatieve Partij en de regering nog niet.

Koerdische journalisten opgepakt in Turkije, ook in België politie-invallen

0

In Turkije doet de repressie van Koerdische journalisten weer opgeld. Negen journalisten zijn in Istanbul en Ankara opgepakt. Een terugkerend patroon in Turkije nadat de regerende AKP de verkiezingen heeft verloren. Opvallend is dat er gelijktijdig ook politie-invallen plaatsvonden in pro-Koerdische nieuwsstations in België. Zo meldt de Turkse nieuwssite Bianet.  

De opgepakte journalisten werken allemaal voor oppositiegezinde en/of pro-Koerdische kranten, zoals Yeni Yasam, Özgür Politika en Mezopotamya Agency. In Turkije heeft alleen de pro-Koerdische partij DEM de arrestaties veroordeeld.

DEM liet ook de inval in het Belgische Denderleeuw niet onvermeld. ‘De studios van Sterk TV en Medya Haber TV werden zonder huiszoekingsbevel binnengevallen’ en de Belgische politie zou kantoorspullen en documentatie in beslag hebben genomen. ‘Dit is een aanslag op de persvrijheid. Journalistiek is geen misdaad’, laat de pro-Koerdische partij in een verklaring weten.

Volgens het Belgische VRT Nieuws draait het om een ‘buitenlands onderzoek’ naar de financiering van een terreurbeweging’. Met andere woorden: de financiering van de Koerdische PKK, die op de terreurlijst staat van Turkije, maar ook de VS en de EU.

In Turkije wordt de beschuldiging van ‘terreur’ systematisch ingezet voor persbreidel van Koerdische en andere oppositiegezinde media. In Europa, waar veel Koerdische journalisten naartoe zijn gevlucht en een grote diaspora-gemeenschap leeft, komt dit zelden voor.

Turkije laat haar invloed in Europa, sinds de oorlog in Oekraïne is uitgebroken en het verwante toetredingsproces van Zweden en Noorwegen, steeds meer gelden en wil dat Europa strikter optreedt tegen de Koerdische beweging.

‘De Armeense genocide herhaalt zich in Gaza’

0

Elk jaar op 24 april herdenken Armeniërs de Armeense Genocide van 1915. Dit jaar is de herdenking extra beladen, vanwege de oorlog in Gaza die volgens veel Armeniërs ook een genocide is.

Sinds 7 oktober is de wereld in de greep van het Israëlisch-Palestijnse conflict. De brute oorlog, die begon met de Hamas-slachting van 1200 Israëliërs, heeft tot een meedogenloze tegenreactie van Israël geleid, die volgens velen genocidaal van karakter is. In de oorlog waar maar geen einde aan komt, zijn al meer dan 30.000 Palestijnen in Gaza omgekomen.

Op 24 april herdenken Armeniërs jaarlijks de Armeense Genocide uit 1915, toen tijdens de Eerste Wereldoorlog anderhalf miljoen Armeense christenen werd vermoord door het Jong-Turkse militaire regime. Het bloedbad in Gaza, 109 jaar later, doet vele Armeniërs aan die gewelddadige episode uit hun eigen geschiedenis denken.

‘Als een volk dat heeft geleden onder genocide weten Armeniërs heel goed wat Israël nu doet in Gaza’, zegt Vartan Estukyan, redacteur bij het Armeens-Turkse weekblad Agos. ‘We kunnen ons heel goed inleven in wat er nu met de Palestijnen gebeurt.’ Hij beschouwt de Israëlische oorlog in Gaza als een genocide. Tegelijk erkent hij de gevoeligheid van het gebruik van deze term en zegt hij dat elk volk het eigen lijden ‘een zweem van uniciteit’ toedicht.

‘Armeniërs beschouwen 1915 als de eerste genocide van de twintigste eeuw, terwijl sommige Joden een stap verder gaan en claimen dat de enige echte genocide de Holocaust was. Beide standpunten lijken me verkeerd, omdat verschillende vernietigingscampagnes onder de noemer genocide kunnen vallen. Niemand kan die term toe-eigenen. Terwijl de Holocaust door de gehele wereld wordt geaccepteerd en veel landen inmiddels de Armeense Genocide erkennen, zal vroeg of laat ook de genocide die nu in Gaza wordt gepleegd door Israël in de geschiedenisboekjes terecht komen.’

Ook voor socioloog Sayat Tekir, actief voor de Turks-Armeense beweging Nor Zartonk (Nieuw Ontwaken) is er een ‘vanzelfsprekende link’ tussen de Armeniërs en de Palestijnen.

‘Armeniërs zijn een volk dat uit hun eigen gebieden is verjaagd’, zegt hij. ‘Wij Armeniërs begrijpen daarom als de besten het lot van de Palestijnen in Palestina en het vluchtelingenbestaan in de Palestijnse diaspora. De Palestijnen worden ook al decennialang van huis en haard verdreven door Israël en zijn nu zelfs slachtoffer van de genocide in Gaza.’

‘Veel Joden spreken zich uit tegen de genocide in Gaza’

Tekir wijst op het collectieve geheugen van volkeren die genocidaal zijn uitgeroeid. ‘Wanneer andere volkeren ook slachtoffer worden van vernietiging, dan roept dat meteen herinneringen op aan de eigen uitroeiing’, legt hij uit. ‘Daarom hebben de gebeurtenissen in Gaza invloed op Armeniërs en laten ze hun stem horen. Wij van Nor Zartonk doen dat ook, omdat we geloven in wat de Palestijnse politica Hanan Ashrawi heeft gezegd. We cannot rely upon the silenced to tell us they are suffering. (We kunnen niet rekenen op degenen die tot zwijgen zijn gebracht om ons te vertellen dat zij lijden.) We moeten de stem zijn van andere onderdrukte volkeren. We moeten de Palestijnse schreeuw om hulp versterken door zelf ook te schreeuwen.’

Maar hoe zit het dan met de Joodse gemeenschap? Zij waren slachtoffer van de Holocaust en andere vervolgingen. En de gebeurtenissen van 7 oktober triggerden bij veel Joden aloude angsten.

‘Ik houd geen enkele Jood verantwoordelijk voor wat er gebeurt in Gaza’, antwoordt Agos-redacteur Estukyan. ‘Mijn verwijt richt zich op de Israëlische staat en zijn supporters. Overigens zou je precies vanwege de Holocaust van Joden kunnen verwachten dat ze dezelfde empathie zouden hebben over het lot van de Palestijnen. En dat gebeurt dan ook gelukkig. Vele Joden spreken zich uit tegen de genocide in Gaza.’

Hamas is niet het Palestijnse volk

Tekir noemt de huidige situatie in Gaza een ‘gruwelijke vorm van ironie’ voor de staat Israël. ‘Het volk, of beter gezegd de staat Israël, die namens het Joodse volk zegt te spreken en zelf slachtoffer is geweest van genocide, pleegt nu zelf een genocide. Dit gezegd hebbende kan ik de burgerslachtoffers die Hamas heeft gemaakt met de slachting op 7 oktober niet onbenoemd laten. Maar Hamas is niet het Palestijnse volk. Toch richt de Israëlische operatie zich tegen nu tegen de gehele Palestijnse bevolking. Dat wordt ook door zelfkritische Israëlische Joden gezegd. Dat zijn Joden die voor vrede en gelijkheid zijn. Het is belangrijk om hen niet te vergeten.’

Activist Max de Ploeg, die een Armeense en Joodse achtergrond heeft, is eveneens zeer begaan met het lot van de Palestijnen. Op 24 april zal hij in gedachten met hen zijn. Niet alleen vanwege de ‘fysieke vernietiging’ van mensen, vertelt hij, maar ook vanwege de culturele genocide die nu plaatsvindt en de historische identiteit van Palestina als Arabisch land dreigt uit te wissen. Dit doet hem denken aan hoe in Turkije de christelijke Armeense cultuur nu grotendeels is verdwenen.

‘Al die universiteiten, bibliotheken, moskeeën en kerken, alles wordt platgebombardeerd en uitgewist door Israël, de gehele infrastructuur maken ze kapot. Natuurlijk doet dit mij denken aan de  manier waarop Turkije de Armeense identiteit in historisch Armenië heeft weggevaagd, door duizenden kerken, scholen, ambachten en fabrieken te verwoesten. In 1948 verwoestte Israël tijdens de Nakba meer dan 500 dorpen, die werden gezuiverd van Palestijnen. Deze geschiedenis herhaalt zich nu in Gaza. Inmiddels zijn de eerste plannen voor het bouwen van Israëlische nederzettingen op de Gazastrook aangekondigd.’

Beruchte uitspraak van Hitler

Daarom staat De Ploeg op 24 april, maar ook op 4 en 5 mei stil bij de huidige vernietiging in Gaza, die grotendeels ontkend wordt door het Westen. ‘Wanneer we ‘nooit meer’ zeggen moet dat principe voor iedereen gelden.’ De Ploeg wijst op een beruchte uitspraak van Adolf Hitler. In 1939, vlak voordat de Duitse legers Polen binnenvielen, zei de Führer tegen zijn officieren dat ze genadeloos moesten zijn. ‘Wie herinnert zich vandaag nog de vernietiging van de Armeniërs?’, vroeg hij zich retorisch af. De Ploeg: ‘Laten we niet dezelfde fout maken en ook de Palestijnen herinneren. Want anders komt er nooit een einde aan het geweld.’

‘Voor veel Israëliërs komt het bestaansrecht van de staat Israël op nummer 1, zoals bij Turken de Turkse staat altijd nummer 1 is’

De Armeense Genocide wordt door de Turkse staat ontkend. De Ploeg ziet parallellen met Israël, dat nu ontkent een genocide tegen de Palestijnen te plegen. ‘Ze zeggen constant dat ze tegen terroristen vechten en dat ze het recht hebben om zichzelf te verdedigen. Dit lijkt op de retoriek van de Jong-Turken in het Ottomaanse Rijk. Zij zouden in 1915 ook een terroristisch wespennest in Armenië hebben uitgerookt en de daarmee veiligheid van de Ottomaanse staat hebben gegarandeerd. Voor veel Israëliërs komt het bestaansrecht van de staat Israël op nummer 1, zoals bij Turken de Turkse staat altijd nummer 1 is. Beide landen hebben dan ook een sterk etno-nationalistische karakter, waarbij de staat er met name voor één volk moet zijn. In de Turkse propaganda worden Koerden soms ‘Bergturken’ genoemd. De Israëlische propaganda noemt Palestijnen vaak ‘Arabieren’. Het is in beide gevallen staatspropaganda: Turkije en Israël zeggen hiermee dat er maar één volk het legitieme recht op zelfbeschikking heeft, terwijl het andere volk eigenlijk niet bestaat.’

Als het aankomt op Joodse gevoeligheden en historische angsten, beschouwt De Ploeg het bestaan van de Israëlische staat als een vorm van ‘verraad’. ‘Israëlische politici misbruiken de geschiedenis van de Holocaust om kritiek op Israël verdacht te maken, zegt hij, door een claim van slachtofferschap. Maar tegelijkertijd zijn de Israëliërs gekomen als kolonisten en zijn het de Palestijnen die het recht hebben om zich te verdedigen tegen een bezetting. Tevens misbruiken Israëlische politici de joodse religieuze identiteit en de davidster als symbool voor hun staat. Hiermee brengen ze zelf de strijd tegen antisemitisme in gevaar, omdat ze het gebruiken ter legitimering van Israëlisch staatsgeweld. Zo leer je dus helemaal niks uit het verleden. Integendeel, het geweld uit het verleden wordt als propaganda voor nieuw geweld gebruikt, dat weer vijandigheid opwekt. Logischerwijs is het in Israël, als bezettingsmacht, voor Joden juist minder veilig dan elders in de wereld. ’

Nagorno-Karabach

Estukyan wijst nog op een ander, voor veel Armeniërs gevoelig punt als het gaat over Israël: de militaire steun aan Azerbeidzjan in de oorlog om Nagorno-Karabach. De Armeense enclave is sinds het begin van dit jaar officieel opgeheven, na twee verwoestende oorlogen. Meer dan 100.000 Armeniërs hebben eind vorig jaar de enclave onder Azerbeidzjaanse druk verlaten.

‘Die Israëlische steun aan Azerbeidzjan, ook qua militaire inlichtingen, heeft er mede voor gezorgd dat er na 5000 jaar geen enkele Armeniër meer is overgebleven in de enclave. Daarom mag geen Armeniër meer naast de Israëlische staan en is er veel meer sympathie voor de Palestijnen’, aldus Estukyan.

Tekir merkt op dat de Armeense sympathie met Palestijnen al langer bestaat. ‘In het verleden hebben Armeense revolutionaire groepen zich zelfs in de vrijheidsstrijd van de Palestijnen gemengd. De historische leider van de PLO, Yasser Arafat, heeft zich vaak positief uitgelaten over Armeniërs en erkende de Armeense Genocide. In de strijd voor een democratisch Palestina verklaarde hij de Armeniërs en Palestijnen tot één volk.’

Hij noemt ook de Armeense buurten in Jeruzalem die door Israëlische kolonisten worden bedreigd. ‘Armeniërs worden in hun eigen buurten en woningen belaagd door extreemrechtse Israëlische racisten’, vertelt hij. ‘Ze worden in elkaar geslagen, zoals Palestijnen elke dag worden vernederd op de Westbank. De Israëlische staat wil Jeruzalem volledig homogeniseren en maakt daarbij geen onderscheid tussen Palestijnse moslims of christelijke Armeniërs. Alles moet volgens Israël Joods-Israëlisch worden.’

Volgens De Ploeg legt de ‘Turks-Azerbeidzjaanse-Israëlische’ militaire samenwerking de ‘totale hypocrisie’ van christelijke en rechtse politici in Nederland bloot, die op 24 april de Armeense Genocide herdenken.

‘Ze draven ieder jaar weer op, omdat de slachtoffers van de Armeense Genocide christenen zijn. Over de moslims in Gaza hoor je hen uiteraard niet. Tot zover universele mensenrechten. Maar ook in hun solidariteit met christenen zijn deze politici hypocriet. Want hun liefde voor Israël is zo ver gevorderd dat het hen blind heeft gemaakt voor de Israëlische steun aan Azerbeidzjan en de onderdrukking van Palestijnse christenen en Armeniërs in Jeruzalem door Israël.’ Volgens De Ploeg creëer je juist op deze manier een onveilige geopolitieke situatie. ‘Want deze politici durven hun mond niet open te trekken tegen de staat Israël, die maar zijn gang kan blijven gaan.’

‘Ontkenning is de laatste fase van genocide’

Met welke herdenkingsboodschap willen Estukyan, Tekir en De Ploeg afronden?

Estukyan: ‘Na 109 jaar is er nog steeds Turkse ontkenning. Dit is een groot obstakel voor het voorkomen van nieuwe genocides in de toekomst. Hoewel de Turkse regering harde woorden gebruikt tegen Israël blijven ze met het land handel drijven, waardoor ze medeverantwoordelijk zijn voor de humanitaire ramp in Gaza. We moeten historische en huidige genocides erkennen. Hoe eerder hoe beter. Misschien ben ik een utopist, maar als iemand wiens voorouders zijn afgeslacht kan ik niet anders doen dan dit verwachten van iedereen.’

Herdenking als moment van solidariteit en verbinding

Tekir: ‘Ontkenning is de laatste fase van genocide. Eerst worden mensen uitgemoord en daarna ontkennen daders dat ze iets misdaan hebben. Die ontkenning begint eigenlijk vanaf het eerste moment dat de misdaden bewust gepleegd word, en de daders alles op alles zetten om vervolging te voorkomen. Dus ontkennen ze dat ze iets verkeerd hebben gedaan. Die ontkenning stopt nooit meer als het onderdeel wordt van de nationale identiteit. Dit is bij de meeste genocides het geval, alleen in nazi-Duitsland is het anders gelopen. Vandaag wordt de Armeense Genocide nog steeds ontkend door Turkije en vindt voor de ogen van de wereld een nieuwe genocide plaats in Gaza. Wanneer je geen rekenschap aflegt over je eigen geschiedenis dan zal het geweld voortduren. Turkije heeft dat 109 jaar niet gedaan wat betreft de Armeniërs. En Israël al sinds 1948 niet met betrekking tot de Palestijnen, met alle misdadige gevolgen van dien.’

De Ploeg: ‘Herdenkingen zijn niet alleen belangrijke momenten om te rouwen en de doden te herdenken, maar kunnen hopelijk ook leermomenten zijn en momenten van solidariteit en verbinding tussen groepen. Helaas merk ik dat de Armeense Genocide en de Joodse Holocaust te vaak voor politieke doeleinden wordt ingezet, om te polariseren of de Nederlandse samenleving af te zetten tegen de ‘ander’, de Turk, de moslim. Als je dat doet, dan ben je niet bezig met herdenken en lering trekken, maar met geopolitieke belangen.’

Zo claimt de Nederlandse politiek vaak genoeg ‘joods-christelijk’ te zijn als samenleving, terwijl de Joden in Nederland eeuwenlang zijn gestigmatiseerd, gediscrimineerd en vervolgd, zegt De Ploeg. ‘Met deze geclaimde joods-christelijke identiteit dragen ze impliciet de boodschap uit: we zijn niet-moslim. Door pal achter deze genocide in Gaza te staan polariseren politici de samenleving tegen moslims en iedereen die zich identificeert met het leed van de Palestijnen. Dit brengt ons niet verder. Pas als we tegen alle genocides en vormen van onrecht staan dan pas kunnen we spreken van waardige herdenkingen. Dat kunnen we niet als we selectief zijn en genocides opportunistisch gebruiken als stok om de ander te slaan.’

Erdogan condoleert Armeense gemeenschap zonder genocide te noemen

0

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan heeft ook dit jaar de Armeense gemeenschap gecondoleerd op 24 april. Sinds 2012 doet hij dat ieder jaar, zonder daarbij ‘de tragische gebeurtenissen in 1915’ een genocide te noemen. Zo meldt de Turks-Armeense nieuwssite Agos.

In zijn condoleance groet Erdogan eerst de Armeense patriarch Sahak Masalyan en vervolgens ‘de waardige leden’ van ‘onze Armeense gemeenschap en burgers’.

‘Vandaag eer ik opnieuw de Armeniërs, burgers van het Ottomaanse Rijk, die het leven lieten in de ongunstige omstandigheden veroorzaakt door de Eerste Wereldoorlog, en ik betuig mijn medeleven aan hun nakomelingen.’

In de volgende alinea vraagt de Turkse president ook aandacht voor ‘alle leden’ van de Ottomaanse samenleving die tijdens de Eerste Wereldoorlog stierven, daarbij verwijzend naar ‘opstanden’ en ‘activiteiten van bendes’.

Erdogan herhalt hiermee de gangbare opvatting dat aan het begin van de vorige eeuw in het oosten van het Ottomaanse rijk ‘zomaar’ Armeense opstanden ontstonden, waardoor een ‘verplaatsing’ van de gehele Armeense gemeenschap ‘onvermijdelijk’ was.

In werkelijkheid ging het vaak om daden van verzet tegenover een systematische moordcampagne van het Jong-Turkse regime waarbij meer dan anderhalf miljoen christenen omkwamen. Armeniërs, maar ook Assyriërs, Arameeërs en Pontische Grieken.

‘Het is belangrijk dat we de gebeurtenissen in de geschiedenis behandelen met hulp van de rede, het geweten en de wetenschap, zonder toe te geven aan radicale discoursen, marginalisatie en haatzaaiende taal’, aldus de president in zijn condoleance.

Noorwegen roept andere landen op: ga UNRWA weer financieel steunen

0

Noorwegen dringt er bij andere landen op aan de financiering van UNRWA weer te hervatten. De VN-organisatie in Gaza is volgens de Noorse minister van Buitenlandse Zaken Espen Barth Eide een levenslijn voor de 2,3 miljoen Palestijnen.

Veel westerse landen staakten hun financiële hulp aan UNRWA, vanwege vermeende betrokkenheid van de VN-hulporganisatie bij de gebeurtenissen van 7 oktober. Israël beweerde dat UNRWA-medewerkers deelnamen aan de aanval van Hamas. Onafhankelijke onderzoekers hebben onlangs echter een rapport gepubliceerd, waarin ze gehakt maakten van de Israëlische beschuldigen. En daarom moeten westerse landen UNRWA weer gaan helpen, vindt Noorwegen.

‘De situatie is catastrofaal’, zei de Noorse minister. ‘Gaza ligt in puin. De bevolking heeft aan alles gebrek, en velen lijden honger. De aanwezigheid van UNRWA is ook cruciaal voor de inspanningen van andere humanitaire organisaties in Gaza.’

Duitsland wil de samenwerking met UNRWA daarom ook weer voortzetten, bericht Frankfurter Allgemeine Zeitung. De ministeries van Buitenlandse Zaken en Economische Samenwerking maakten dit vandaag bekend.

UNRWA speelt een cruciale en momenteel onvervangbare rol bij het verlenen van zorg aan de bevolking van Gaza, aldus de twee ministeries. Wel eist Duitsland dat de VN-hulporganisatie de controle op de invulling van haar posities en het externe toezicht moet verbeteren. Er moet een voortdurende vergelijking van werknemerslijsten met de Israëlische veiligheidsautoriteiten plaatsvinden en een uitbreiding van de interne opleiding.