16.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 371

FvD stapt uit radicaal-rechtse Eurofractie: niet pro-Russisch genoeg

0

Het pro-Russische Forum voor Democratie is uit de radicaal-rechtse fractie Identiteit en Democratie (ID) gestapt, meldt FvD-Europarlementariër Marcel de Graaff op Twitter. De reden? ID steunt Oekraïne te veel. ‘We voeren een oorlog die niet de onze is en onze burgers betalen de prijs.’

De Graaff beschuldigt de NAVO, die Oekraïne met geld en wapens steunt, van escalatie van het conflict. De ID-fractie is ook te erg pro-Oekraïne, vindt De Graaff: ‘Zij hebben hun principes opgeofferd voor de macht en ik ben daar niet toe bereid. Ik wil het Rusland-Oekraïne conflict de-escaleren en neemt afstand van de extreme oorlogszuchtige positie van de ID-groep.’

De Graaff werd vorige week door de ID-fractie geschorst vanwege zijn standpunten over de NAVO en de oorlog in Oekraïne. In de ID-groep zitten onder meer Alternative für Deutschland, de Lega Nord, Rassemblement National en Vlaams Belang.

Forum voor Democratie behaalde in 2019 drie zetels bij de Europese Verkiezingen. Maar deze drie Europarlementariërs zijn inmiddels overgelopen naar FvD-afsplitsing JA21. Marcel de Graaff, oorspronkelijk een PVV’er, liep in de tussentijd over naar FvD, waardoor die partij alsnog met een zetel vertegenwoordigd is in het Europarlement.

Forum voor Democratie zegt vierkant achter het Rusland van Vladimir Poetin te staan. In een geruchtmakende video noemde FvD-leider Thierry Baudet vorige week Poetin een held, die de strijd aanbindt met de ‘globalisten’.  Ook noemde Baudet zijn tegenstanders ‘reptielen’. Volgens critici bedoelt hij eigenlijk Joden; volgens hemzelf gaat het om ‘verachtelijke’ mensen.

In 2014 veroverde Rusland de Krim en viel het de Donbas binnen. In maart 2022 volgde een tweede invasie. Inmiddels zijn meer dan drieduizend Oekraïense burgers omgekomen.

‘Met Diwali verspreid je het licht in jouzelf en om jou heen’

0

Vandaag is Diwali: het jaarlijkse feest in India en bij de diasporagemeenschappen, dat bekend staat om de versierde kuipjes met lichtjes (diya’s). Wat is de betekenis van dit hindoefeest? En hoe wordt het door Hindostanen in Nederland gevierd?

Diwali is één van de bekendste feestdagen van het hindoeïsme. Het wordt ook wel Deepavali genoemd: deepa betekent ‘licht’ in het Sanskriet en avali ‘rij’ – een rij vol met lichtjes, dus. Volgens de traditie worden de lichtjes in ieder vertrek in het huis geplaatst en gaan de lampen uit. In India, waar het Diwali feest uitbundig wordt gevierd door Indiërs van allerlei religies en achtergronden, worden zelfs de buitenkant van huizen en gebouwen versierd.

Deze lichtjes worden op een speciale manier gemaakt, namelijk door een diya (een van klei gebakken kuipje) met een kaarslontje erin aan te steken. Vaak worden de diya’s in vrolijke kleuren geschilderd en in koperen kommen met bloemen gelegd.

‘Tijdens Diwali hangt er ieder jaar een bijzondere sfeer in huis’, vertelt Viresh Ramdin (34). Hij is ambassadeur bij de Chietsana Foundation, een Hindostaanse stichting die minderbedeelde mensen in Suriname en in Nederland helpt. Ramdin vertelt hoe hij de afgelopen dagen druk bezig is geweest met de voorbereidingen voor het feest: ‘Elk jaar, vlak voordat het feest begint, ga ik samen met mijn moeder het hele huis goed schoonmaken. Dit is belangrijk om het licht en de zegeningen die het bidden met zich meebrengt te verwelkomen.’

Zijn mooiste herinneringen aan Diwali zijn uit de tijd van zijn jeugd, toen ze nog thuis woonden met zijn vijven. ‘De herinneringen aan het feest samen met mijn ouders, mijn broer en mijn zusje koester ik. We gingen met zijn allen om een diya zitten en bidden. Het licht symboliseert de overwinning van het goede op het kwade. Mijn vader, die inmiddels is overleden, ging altijd een mantra opzeggen om ons meer wijsheid en kracht toe te wensen. Ik vond het leuk om in mezelf in stilte te bidden. Ik voelde me er rustig door.’

Een rijke en positieve ziel

Voor de 41-jarige klinisch psychologe Rishma Khubsing is het aansteken van diya’s een taak van de vrouw des huizes. Het feest staat namelijk in het teken van de hindoegodin Lakshmi. ‘De vrouw staat dan eigenlijk centraal, als een godin.’

De godin Lakshmi symboliseert rijkdom en het verrichten van goede daden, vertelt Khubsing. ‘Maar hiermee wordt niet alleen de rijkdom in materiele zin bedoeld. In het hindoeïsme ben je rijk wanneer je hart en je intenties rein zijn. Dat is voor mij veel belangrijker dan bijvoorbeeld het reinigen van het huis, wat ook een onderdeel is van de voorbereidingen op het Diwali-feest.’

Voor Khubsing vormt het hindoeïsme een rode draad door haar leven. Haar geloof is een inspiratie om de medemens te helpen. Bijvoorbeeld met haar initiatief ‘3 mei een liefdevol verzoek’ waarmee zij een herdenking voor de gezamenlijke koloniale geschiedenis van Surinamers wil organiseren. ‘Ik voer met Diwali een gebedsritueel met een vuuroffer – een pooja – uit, waarin je jouw eigen negatieve gevoelens en gedachten laat transformeren in het vuur in het positieve. Hiermee wil ik het licht, het positieve, laten komen en de duisternis, het kwade, laten verdwijnen. Hierdoor verspreid je het licht dus in jezelf en ook om jou heen.’

Veel Hindoes eten de dagen voor Diwali en tijdens het feest vegetarisch. Dit doen ze omdat het nuttigen van dierlijke producten tegen het concept van ahimsa – geweldloosheid – ingaat, legt Khubsing uit. ‘Maar ik heb ervoor gekozen om altijd vegetarisch te zijn’, vertelt ze. ‘Spiritualiteit is namelijk een belangrijk onderdeel in mijn leven.’

‘Het vieren van Diwali geeft een bepaalde vibe, een sfeer met heel veel liefde’

Tijdens Diwali worden ook mensen die geen hindoe zijn uitgenodigd om het feest mee te vieren. De 31-jarige moslim Fayaaz Kalloe viert dit jaar weer Diwali. Zijn geloof leert hem om alle mensen, ongeacht hun achtergrond, lief te hebben en hen te begrijpen. Kalloe is afgestudeerd in de klassieke Indiase dans en speelt graag klassieke Indiase instrumenten. Hij vertelt mooie herinneringen te hebben aan de vorige Diwali-feesten.

‘Een oom en tante van mij zijn hindoe. Zij betekenen heel veel voor mij. Elk jaar met Diwali nodigen zij mij en mijn gezin uit om het feest te beleven.’

Wat voor hem Diwali speciaal maakt? ‘Dat ik elk jaar een zelf versierde diya meebreng, die ik speciaal voor mijn tante en oom heb gemaakt. Hiermee breng ik ook mijn licht en mijn liefde naar hen mee. Wat ik heel leuk vind, is dat mijn tante altijd lekker vegetarisch eten klaarmaakt en dat traditioneel serveert op een bananenblad. Daar genieten we oprecht van. Het vieren van Diwali geeft een bepaalde vibe, een sfeer met heel veel liefde.’

Voor de islamitische Kalloe symboliseert Diwali het licht in het leven: ‘Het lichtje dat je brandt tijdens Diwali doet mij denken aan onze soefitraditie, waarbij wij ook lichtjes aanmaken. Het boter in de diya, waaruit het licht ontstaat, symboliseert God. En het lontje symboliseert de mensheid. Het lontje kan geen licht geven zonder de boter. Dit betekent dat wij mensen niet compleet kunnen zijn zonder God. Diwali herinnert ons ook aan het feit dat een vlam warmte en vreugde kan geven. Maar je kunt je er ook aan branden. Dit betekent voor mij dat je altijd voorzichtig moet zijn met het uitvoeren van je religie en goed op je daden moet letten.’

Naast licht en positiviteit draait het Diwali-feest ook om bezinning en zelfreflectie, vertelt Ramdin. ‘Je staat door te bidden stil bij wat er de afgelopen jaar goed is gegaan en wat er minder goed ging. Het is ook een moment om mensen te vergeven wanneer ze jou iets hebben aangedaan. Het bidden geeft tijdens moeilijke en zware periodes kracht om door te gaan. Het geeft mij een stukje hoop, en geeft dan kracht om door te gaan gedurende de dag. Ook heb ik de afgelopen jaren geleerd mij meer open te stellen voor andere religies en hierover meer te leren. Bijvoorbeeld de verhalen over Jezus Christus. Kennis opdoen over de islam vind ik ook heel interessant. Door mijzelf open te stellen en respect te tonen, groei ik verder in het leven.’

Samenhorigheid

Het mooiste aan Diwali is voor Khubsing het samen zijn met familie en het zorgen voor je naasten. ‘We nemen als het lukt vrij van werk en maken lekkere hapjes en gerechten klaar. Wat ik het mooiste vind aan die dag is dat je bij elkaar bent. We eten gezellig samen en gaan de hele familie in Nederland en in Suriname bellen om elkaar Subh Diwali, een gelukkig Diwali, toe te wensen.

Ook voor Ramdin betekent Diwali samenzijn. ‘Wat ik zo speciaal vind aan het feest is dat we met elkaar en voor elkaar bidden. We bellen met onze familie in Suriname, die we door de grote afstand met Nederland weinig zien. Ook zie ik dat in de Hindostaanse gemeenschap mensen steeds vaker initiatieven organiseren om andere mensen, die nog niet bekend zijn met het feest, uit te nodigen. Ik vind dat een mooie ontwikkeling. Het brengt mensen dichter tot elkaar. Vaak zeggen mensen dat Hindostanen niet zichtbaar zijn. Maar aan deze ontwikkelingen zie ik juist dat wij heel graag meer gehoord en begrepen willen worden in de samenleving.’

‘Hoe je het ook viert en hoe je ook over Diwali denkt, als het feest maar voor eenheid zorgt’

Voor Kalloe moet het licht van Diwali mensen bij elkaar brengen, ook mensen van verschillende religies en achtergronden. ‘Hoe je het ook viert en hoe je ook over Diwali denkt, als het feest maar voor eenheid zorgt. Dat is natuurlijk de boodschap van alle religies.’

Kalloe trekt een vergelijking tussen Diwali en het aansteken van een kaars. ‘Net zoals je met één kaars heel veel kaarsen kunt aansteken, zonder dat de eerste kaars uitgaat, kun je als mens het positieve licht doorgeven aan mensen om je heen, zonder daarmee iets te verliezen. En als je écht toegewijd bent aan God, dan kies je ervoor om dat licht te verspreiden zonder over andere mensen te oordelen. Ik denk dat we hier bij stil mogen staan tijdens deze Diwali. En ik wens iedereen die dit feest viert een Subh Diwali.

Solidariteit en keuzevrijheid gaan hand in hand

0

Sinds 1978 is de internationale regenboogvlag het symbool van de queerbeweging. Vrije, symbolische kleuren. Hoe anders is de kleur van de donkere wolk die sinds een week boven de Nederlandse samenleving hangt.

De media staan vol ophef over het feit dat Feyenoord-captain Orkun Kökcü geen OneLove-aanvoerdersband wilde dragen. Met deze regenboogband worden initiatieven gesteund rond de jaarlijkse Nationale Coming Out Day van 11 oktober. Kökcü verklaarde dat hij de band niet wilde dragen, omdat hij voelt dat hij niet de aangewezen persoon is vanwege zijn geloofsovertuiging.

Wel gaf hij aan dat hij respect heeft voor iedereen ongeacht religie, achtergrond of seksuele voorkeur en zei hij het belang van deze actie heel goed te begrijpen. Ondanks zijn uitgebreide verklaring zorgde zijn besluit voor veel onrust onder moslims en niet-moslims.

Ik zocht naar een reden voor deze onrust. Tot mijn verbazing ontdekte ik dat autocoureur Max Verstappen op 5 juli 2020, voor de start van de Grand Prix van Oostenrijk, niet had geknield om een statement te maken tegen antizwart racisme, zoals andere coureurs wel deden. Verstappen verklaarde dat hij erg betrokken was in de strijd voor gelijkheid. Maar hij zei ook te geloven dat iedereen het recht heeft om zich te uiten op een tijd en manier die bij hem past.

Er zullen meningsverschillen hierover zijn geweest, maar er werd toen niet een hele bevolkingsgroep ter verantwoording geroepen vanwege zijn weigering om te knielen.

Deze sporters zijn beiden solidair en wensen hetzelfde. Namelijk: solidariteit uiten op een eigen manier en op een eigen moment. Waarom maakt de keuze van de voetballer en de autocoureur dan toch het verschil voor welk bui er boven de samenleving hangt?

Ik geef toe dat het schrijven over dit onderwerp mij niet van het leien dakje afgaat. Dit, omdat ik samen met mijn moslimgemeenschap dagelijks wordt geconfronteerd met boze leuzen over mijn religie en de keuze van Orkun Kökcü.

Laten we elkaar niets opleggen of verplichten

Als ik dominee Gremdaat, een typetje van acteur Paul Haenen, moet geloven tijdens een uitzending van het programma HLF8, komt de homohaat vanuit de islam. Ik neem hem dit als moslima zeer kwalijk. Het is een onterechte beschuldiging. Mijn geloof accepteert juist ieder mens en keurt haat en geweld streng af. Omdat ik geloof dat islam een religie van barmhartigheid is, kan ik iedereen garanderen dat er geen haat is in de islam.

Toch wil ik zeker niet ontkennen dat er homohaat is in Nederland. Maar homohaat komt niet door een religie, maar is de keuze van het individu. Er zijn ook veel niet-religieuze mensen hier in Nederland die het lastig vinden om de LHBTQIA+-gemeenschap te steunen. Maar waarom worden zij niet ook op het matje geroepen op de nationale televisie?

Ook vraag ik mij af of het dragen van de regenboog-aanvoerdersband echt het verschil zou maken. Had mijn moslimgemeenschap hiermee daadwerkelijk een statement kunnen maken om de LHBTQIA+-gemeenschap te steunen? Zijn hiermee de beschuldigingen aan het adres van mijn religie dan gestopt? Kunnen wij dan eindelijk samen in vrijheid en in harmonie leven? Ongeacht iemands religie, afkomst, mening, keuzes, geslacht en geaardheid?

Als mij wordt gegarandeerd dat het uitsluiten en stigmatiseren van diverse groepen per direct stopt omdat wij waardevolle, geïntegreerde bevolkingsgroepen zijn, vraag ik vandaag burgemeester Femke Halsema om zestig minuten lang een hoofddoek te dragen. Dit, uit solidariteit tegen het discrimineren van moslima’s in Nederland. Dan zal ik tegelijkertijd een prachtige regenboog-hijab dragen, uit solidariteit tegen elke vorm van racisme én haat tegen homo’s en andere LHBTQIA+-mensen.

De zon kan in Nederland alleen doorbreken als wij elkaar de ruimte geven om te zijn wie we willen zijn. Dat betekent dat we elkaar niets opleggen of verplichten. Zoals Orkun Kökcü en Max Verstappen graag wensen: solidair zijn op een eigen manier en op een eigen moment.

Human Rights Watch hekelt Indonesië: ‘Laat Oeigoeren schaamteloos vallen’

0

Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) maakt zich boos omdat Indonesië, het grootste moslimland ter wereld, niets wil doen voor de situatie van de Oeigoeren en andere moslims in China. ‘Indonesië laat de Oeigoeren schaamteloos in de steek.’

Een recent rapport van de Hoge Commissaris voor de Mensenrechten van de Verenigde Naties stelde vast dat de Chinezen mogelijk misdaden tegen de menselijkheid plegen. Maar een meerderheid in de VN-Mensenrechtenraad, ook Indonesië niet, wilde onlangs niet eens debatteren hierover. Dat zou ‘geen zinvolle vooruitgang opleveren’, zei Indonesië in de Mensenrechtenraad.

Naast Indonesië stemden ook de overwegend islamitische landen Verenigde Arabische Emiraten, Pakistan, Sudan, Qatar, Oekbekistan en Kazachstan tegen het debat. Maleisie en Libie onthielden zich van stemmingen. Maar voor wie de Oeigoerenkwestie volgt, zal de tegenstem van deze moslimlanden geen grote verrassing zijn. Deze landen worden economisch steeds afhankelijker van China en schuwen daarom kritiek op Beijing.

HRW: ‘Landen met een moslimmeerderheid, zoals Indonesië, hebben de rechten van Rohingya-moslims in Myanmar verdedigd, de apartheid van Israël tegen Palestijnen veroordeeld en daden van islamofobie in westerse landen aan de kaak gesteld. Maar een ‘nee’-stem tegen Xinjiang ondermijnt hun geloofwaardigheid om discriminatie van moslims aan te pakken.’

‘HRW roept Indonesië alsnog op tot actie. ‘Het schaamteloze verraad van Indonesië aan de Oeigoeren mag niet meer gebeuren.’

China heeft naar schatting minstens een miljoen islamitische Oeigoeren in heropvoedingskampen opgesloten. Ook worden Oeigoerse moskeeën gesloopt en Oeigoerse vrouwen gedwongen gesteriliseerd. Steeds meer experts en parlementen spreken daarom van genocide.

De Chinese regering reageert steevast hetzelfde op de beschuldigingen: het Westen zou de boel bij elkaar liegen, terwijl de Chinese regering hoegenaamd extremisme in de regio wil aanpakken.

Opmerkelijke stap Turkse ex-minister: verruilt AKP voor oppositiepartij

0

Voormalig minister Ahmet Esref Fakibaba stapt op als lid van de Turkse regeringspartij AKP. Hij is lid geworden van de seculier-nationalistische oppositiepartij IYI.

Fakibaba was landbouwminister in de periode 2017-2018. Hij was in de tussentijd al een keer opgestapt, maar opnieuw lid geworden.

De oud-minister was nog steeds lid van het parlement, maar hij neemt zijn zetel niet mee. Hij stapt dus uit het parlement.

Hij zegt niet langer te willen samenwerken met mensen wiens werkwijze niet aansluit op zijn eigen morele en politieke denkwijze, maar dat hij de aanhangers van de AKP nog steeds respecteert.

In eerste instantie dacht Fakibaba voorgoed uit de politiek te stappen. Maar de IYI had hem toch overgehaald om lid te worden van haar partij.

De IYI is een van de partijen die het volgend jaar bij de verkiezingen op zal nemen tegen de zittende president Erdogan en zijn AKP. Met nog vijf oppositiepartijen zal de IYI een gezamenlijke presidentskandidaat naar voren schuiven.

India bekritiseerd om reisverbod voor prijswinnende fotojournalist

0

Fotograaf Sanna Irshad Mattoo, afkomstig uit het overwegend islamitische Kasmir, wilde van India naar New York reizen om daar de prestigieuze Pulitzerprijs te ontvangen. Maar ze werd in India tegengehouden, vertelt ze tegen het Britse nieuwsblad the Guardian

Ze won de prijs vanwege haar verslaglegging van de coronacrisis in India. Ze zegt op het vliegveld zonder reden tegen te zijn gehouden.

Ook in juli, toen Mattoo op een boekenbeurs in Parijs foto’s van Kashmir zou tonen, werd ze aangehouden op het vliegveld in India.

Journalisten uit Kashmir, een betwist gebied dat door India wordt opgeëiste, staan sinds de hindoe-nationalistische premier Narendra Modi aan de macht is steeds vaker onder druk.  Zeker vier andere journalisten uit Kashmir mochten de afgelopen jaren niet uitreizen.

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International spreekt van een onwettige beslissing en een harde overtreding van de mensenrechten.

Primeur: hijabi doet mee aan Britse Miss-verkiezing

0

Aan de Britse schoonheidswedstrijd Miss Teen heeft voor het eerst een meisje met een hijab meegedaan. Fatimah Bobra (18) wil met haar deelname een taboe doorbreken, zegt ze tegen de krant Leicester Mercury.

De populaire wedstrijd voor tienermeisjes vond plaats in Blackpool. Fatimah Bobra was een van de 79 finalisten, maar won niet.

Ze studeert bedrijfskunde, media en psychologie en is parttime Instagram-model. Ze deed  mee omdat dat dit haar modelcarrière een boost zou geven en nieuwe zakelijke mogelijkheden zou bieden. Maar het ging haar ook om emancipatie van moslima’s.

‘Mijn hijab was eigenlijk de belangrijkste reden waarom ik voor deze kans ging.’

Ze vertelt dat veel vrouwen die een hoofddoek dragen niet meedoen aan dit soort wedstrijden. Ze wil dit  taboe doorbreken.

‘In andere landen worden veel moslimvrouwen onderdrukt en wordt de hijab negatief afgeschilderd, maar ik wil vrouwen laten zien dat ze dit kunnen.’

Tegelijkertijd wil ze jonge vrouwen eraan herinneren dat deelname aan dit soort schoonheidswedstrijden niet in strijd is de islam.

Wel liep de hijabi tegen praktische problemen aan, omdat ze bij iedere outfit zowel een nieuwe hijab als jurk wilde aantrekken. ‘Soms liep ik naar het podium terwijl ik tegelijkertijd probeerde mijn hijab te repareren – ik dacht zelfs dat hij eraf zou vallen, maar ik bad dat het niet gebeurde.’

Fatima hoopt snel weer mee te doen aan de Miss Teen-schoonheidswedstrijd. Ook wil een eigen kledinglijn én een carrière als psychiater.

VS: ex-werknemer klaagt abortusketen Planned Parenthood aan voor racisme

0

Een oud-werknemer bij de Amerikaanse abortusketen Planned Parenthood klaagt het bedrijf aan voor racisme, meldt the New York Times.

De zwarte Nicole Moore zegt dat zij meer werk moest doen dan haar witte collega’s en niet kon doorgroeien. Toen ze erover klaagde, werd ze ontslagen.

In de aanklacht van Moore staat ook hoe ze, in het oog voor al haar collega’s, werd vernederd en uitgescholden door een leidinggevende.

Moore beticht de leiding van discriminatie omdat ze zich uitspreekt tegen ongelijkheid.

‘Als ik vragen heb over een gebrek aan rechtvaardigheid en inclusie, word ik gestraft en beschuldigd van het ondermijnen van leidinggevenden.’

Voor Planned Parenthood komt de rechtszaak op een kritiek moment. De gezondheidsorganisatie een deel van haar abortusklinieken opdoeken omdat het Hooggerechtshof deze zomer het landelijke recht op abortus schrapte.

Planned Parenthood erkent de frustraties onder zwarte werknemers en belooft beterschap

‘KNVB zet na ophef streep door nieuwe OneLove-campagne’

0

De KNVB is voorlopig gestopt met de OneLove-campagne, na de ophef rond de weigering van aanvoerders Orkun Kökcü (Feyenoord) en Redouan el Yaakoubi (Excelsior) om de regenboogband te dragen. Dit vertelde sportmarketeer Chris Woerts gisteravond in het praatprogramma Vandaag Inside (SBS6).

De KNVB is volgens Woerts bang dat de discussie straks niet meer gaat over de OneLove-band, maar over wie die band wel wil dragen en wie niet.

Met de OneLove-campagne wilde de KNVB een signaal afgeven tegen discriminatie. Er stond een nieuwe Eredivisie-campagne gepland vlak voor het WK in Qatar, een streng-islamitische Golfstaat waar homoseksuelen worden gediscrimineerd, maar die is volgens Woerts nu afgeblazen.

‘Dat vind ik écht slecht’, reageert vaste tafelgast René van der Gijp. Zijn collega Johan Derksen, zelf ook onderdeel geweest van de nodige controverses, reageert niet verrast:

‘Er zijn een paar honderd voetballers en er zitten een paar bij die dat niet willen. Iedere Marokkaanse jongen moet dat met de familie overleggen voordat hij dat doet. De tijden dat de KNVB kan zeggen dat iedereen zo’n band moet dragen, zijn voorbij. Daar moet je mee dealen.’

Heeft Wybren van Haga iets geleerd van Forum?

0

Waar liggen de grenzen van de acceptabele standpunten? Wanneer is een standpunt onaanvaardbaar? Wat bepaalt dat de ene mening wel kan en de andere niet? Het zijn intrigerende vragen in een tijd dat partijen zich verdringen op de rechterflank. Als je populistisch rechts wilt stemmen, kun je tegenwoordig kiezen uit PVV, FvD, JA21 of BVNL van Wybren van Haga. De grote vraag is: wat is het verschil tussen deze partijen? Omstreden zijn ze allemaal. Is de ene netjes en de andere niet? Of is het één pot nat?

De meeste politici van JA21 zaten eerder bij Forum. Ze hadden meestal een belangrijke reden voor hun vertrek: Baudet greep niet in toen in eigen gelederen antisemitisme bleek voor te komen. Dat ging veel Statenleden en Eerste Kamerleden te ver. Opmerkelijk, want dit was niet de eerste keer dat Baudet uitspraken deed waar veel burgers van moesten overgeven. Daartegenover hadden JA21’ers eerder geen bezwaren tegen ‘homeopathische verdunning’ en ‘een dominant blank Europa’. Waar ligt hun grens?

Bij BVNL zien we hetzelfde. Deze politici komen ook vaak van Forum. Zij vinden dat de partij een ophefmachine was geworden die niets wil bereiken. Een legitieme reden om weg te lopen, maar ook opmerkelijk. Zij vonden juist dat de antisemitische appjes van de jongerenorganisatie kennelijk geen probleem waren en hadden geen bezwaar toen de FvD-partijleiding niet ingreep. Of beter gezegd: zij negeerden dit vraagstuk totaal en liepen pas later om een andere reden weg. Vinden zij antisemitisme onacceptabel? Overtuigend is anders.

Politici worden in Nederland nooit over deze vraag doorgezaagd: wat vinden zij wel en niet acceptabel? Voor iedereen bij JA21: waarom kan een overduidelijk racistisch statement als ‘een dominant blank Europa’ wel door de beugel, maar antisemitische appjes niet? De meeste buitenstaanders zouden zeggen dat beide uitspraken problematisch zijn en een reden om weg te lopen. Toch deden JA21’ers dat bij ‘een dominant blank Europa’ niet, waardoor de indruk ontstaat dat ze pas na de oorlog in het verzet zijn gegaan.

Bij BVNL is dat nog pregnanter. Deze politici willen voortaan een nette variant van Forum zijn, rechts van de VVD. De partij is klassiek liberaal, zegt Van Haga tegen iedereen die het horen wil. Daar heeft hij ook een mooi verhaaltje bij: niet te veel overheidsbemoeienis, geen hoge belastingen en al helemaal geen vrijheidsbeperkende coronaregels. Prima, maar hoe verhoudt dit zich tot het antisemitisme wat meerdere BVNL’ers bij Forum feitelijk hebben toegestaan?

Vraag dit aan voormalige FvD’ers en ze komen er niet uit. Een interpretatie zou kunnen zijn dat ze zaten te slapen toen ze voor Forum actief waren. Ze hadden een leider die allerlei onacceptabele dingen zei, maar ze wilden het niet weten en deden er alles aan om er nooit iets over te hoeven zeggen. Maar Baudet ging door en dus werd het steeds warmer onder hun voeten. Nu zijn ze weg, maar nu komt de vraag alsnog op: waarom was dit allemaal voor hen eerder wél acceptabel? Ze hebben het nooit uitgelegd.

Vraagje: waarom verkeert BVNL überhaupt in kringen waar men overweegt iemand als Icke een podium te geven?

Hebben FvD-politici doelbewust weggekeken en hebben ze daar nu spijt van? Of hadden ze al jaren problemen met de koers van de FvD-leider, maar durfden ze er niets van te zeggen? Hoe kijken ze daar nu zelf op terug? En als ze destijds een fout maakten, hoe kunnen we er dan vanuit gaan dat ze vanaf nu wel aan de juiste kant van de streep staan?

Begin november is er op de Dam een mars van Samen voor Nederland. BVNL is een van de ondersteunende organisaties en is er via de eigen eventmanager Michiel Reijinga aan verbonden. Spreker is de beroemde antisemitische complotdenker David Icke. Na wat commotie wil de partij van deze verbintenis af. Vraagje: waarom verkeert BVNL überhaupt in kringen waar men overweegt iemand als Icke een podium te geven? Zou BVNL iets van Forum hebben geleerd?