30.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 7

Atria ontsloeg Kaouthar Darmoni onterecht

0

Kaouthar Darmoni is in 2022 onterecht ontslagen als directeur van Atria, het kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis. Dit heeft het gerechtshof Amsterdam in hoger beroep geoordeeld, zo meldt de Volkskrant.

Darmoni werd beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag, fraude met haar cv en manipulatie van een tevredenheidsonderzoek onder medewerkers. Van al deze beschuldigingen blijft na uitvoerig onderzoek weinig over. Volgens de rechter heeft Darmoni niet ernstig verwijtbaar gehandeld.

Daarentegen oordeelt de rechter dat Atria wel degelijk verwijtbaar heeft gehandeld. Haar contract werd verscheurd, wat betekent dat ze onrechtmatig is ontslagen. Het bedrijf haalde haar publiekelijk door het slijk, wat Darmoni reputatieschade heeft opgeleverd.

Volgens de rechter heeft Atria zich voor het karretje laten spannen door mensen die Darmoni niet zagen zitten. Deze conclusie trekt ook journalist Hassnae Bouazza. In haar column op Frontaal Naakt schrijft ze dat dit gebeurde door ‘feministen die Atria zien als hun heiligdom’.

‘Darmoni was een buitenstaander tegen wie direct veel verzet was. Atria had haar in stilte kunnen ontslaan, maar koos ervoor haar reputatie te besmeuren en haar uit te schakelen, alsof het een boodschap wilde overbrengen aan potentieel nieuwe indringers’, aldus Bouazza, die de zaak op de voet volgde.

De instelling moet Darmoni 200.000 euro schadevergoeding betalen.

We mogen weer naar de stembus

0

We mogen weer naar de stembus!
Godzijdank.
Nooit meer de PVV in de zetels van ministers.
Zullen we dat afspreken? Geen PVV?

En kunnen we het nu eindelijk gaan hebben over de onderwerpen die echt belangrijk zijn?
Onderwijs, zorg, migratie, huisvesting, energie, openbaar vervoer?

We hebben een minister van Armoede gehad. Kunnen we nu een minister van Welvaart krijgen?
Een minister van Welvaart gaat over bestaanszekerheid. Over het welzijn van iedereen.
Samen met de minister van Financiën gaat de minister van Welvaart over de BV Nederland.

Met een maatschappelijke kosten-batenanalyse wordt gekeken naar de investeringen die nodig zijn om de negatieve output te verminderen.
Dus: veel investeren in preventie, in plaats van kosten maken om de negatieve effecten te bestrijden.
En geen marktwerking toelaten op gebieden waar de overheid de macht zou moeten hebben.

Openbaar vervoer kun je niet aan de markt overlaten.
Die ene buslijn, die van dorp A naar dorp B gaat om vervolgens bij een centrale hub uit te komen, is niet rendabel – financieel gezien.
Maar wel noodzakelijk voor de bewoners van dorp A en B.

Zorg?
Dat is meer dan een prijskaartje.
Hoeveel kost een mensenleven?
Gaan we mensen afrekenen op hun levensstijl?
Weten we wat het leven in armoede betekent voor de gezondheid?

We hebben een nieuwe kans op een nieuwe toekomst

Dertien jaar minder gezond oud worden. Een kortere levensverwachting.
Maar wel tot je 67e door moeten werken.
Ook als jouw werk niet bestaat uit het zitten achter een computer, maar uit stenen leggen, huizen bouwen of putjes scheppen voor de internetkabels van al die thuiswerkers.

Ga stemmen!
En laten we nu met z’n allen kiezen voor een regering die wél voor ons allen wil zorgen.
Een regering die wél een oplossing zoekt voor de problemen die er zijn.
Een regering die niet voor polarisatie gaat, maar voor eenheid.

En kunnen we alsjeblieft ook de VVD buitenspel zetten?
Een partij die alleen maar gaat voor het pluche.
Een partij die er alleen is voor de Nederlanders die zogenaamd geen problemen hebben.

Hoe is het mogelijk dat zij het vorige kabinet hebben laten vallen op migratie, dat er sprake was van het toeslagenschandaal, en dat ze alsnog als tweede partij uit de verkiezingen kwamen?

Stem op een partij die vóór het samen zijn is.
Ik geloof in ons land.
Ik geloof in een Nederland van samen.
Dat we samen de problemen die er zijn kunnen oplossen.
Samen.

Dat we samen de moeilijke keuzes durven te maken.
Een herziening van ons toeslagenstelsel.
Als de inkomens en uitkeringen op een normaal niveau zijn, dan heeft niemand een toeslag nodig.

Woningen bouwen die echt betaalbaar zijn, en niet alleen met een inkomen van twee keer modaal bereikbaar.
Openbaar vervoer, gratis, voor iedereen.
Zorg, voor iedereen betaalbaar.
Zonder eigen risico van honderden euro’s.
En voor mensen met een chronische ziekte of beperking: geen financiële klap in het gezicht.

Mensen!
We mogen weer stemmen.
Maak gebruik van je stem.
Kies. En kies wijs.

We hebben gezien wat rechts, extreemrechts, ons land heeft gebracht.
Niets goeds!
Wij verdienen beter. Wij zijn beter.
Wij zijn Nederland.

Laat dat even bezinken en vertaal dit naar jouw stem.
We mogen stemmen.
We mogen weer naar de stembus.
We hebben een nieuwe kans op een nieuwe toekomst.
Stem wijs. Stem.

Partij voor de Dieren strijdt opnieuw voor verbod op onverdoofd slachten

0

De Partij voor de Dieren zal opnieuw strijden voor een verbod op onverdoofd slachten. Met een eigen wetsvoorstel en een verkiezingscampagne hoopt partijleider Esther Ouwehand dat het dit keer wél lukt in Nederland.

Het is geen nieuw debat, en evenmin een eenvoudig onderwerp. Voorvechters van dierenwelzijn pleiten al jarenlang voor een verbod op onverdoofd slachten. In islamitische slachterijen wordt verdoving steeds vaker toegepast, maar dat nog niet bij alle dieren het geval. Kippen worden inmiddels in alle slachthuizen ritueel geslacht mét verdoving. Joodse slachterijen zijn er in Nederland niet meer; de laatste is recent failliet gegaan.

De discussie ligt gevoelig binnen de islamitische gemeenschap, maar Ouwehand zegt hier rekening mee te houden. In een interview in Trouw vertelt ze dat ze heeft gesproken met het Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO). Islamitische geloofsgemeenschappen vinden het pijnlijk als voorbij wordt gegaan aan het feit dat religieuze voorschriften juist hun oorsprong vinden in bekommernis om dierenwelzijn. ‘Daarom moet je dat benoemen’, zegt ze. Uit het interview blijkt echter niet wat het standpunt van het CMO is.

Volgens de politica lijden alle dieren die niet verdoofd zijn tijdens de slachting. Dit betreft’ overigens ook bepaalde methoden in reguliere slachthuizen, zoals het elektrocuteren van kippen.

In het wetsvoorstel zou onverdoofd slachten in het hele land verboden moeten worden, zoals dat al het geval is in Vlaanderen en Wallonië. Het is niet de eerste keer dat de partij dit voorstelt: dat gebeurde ook al in 2011 en 2019, maar zonder succes.

Drie dagen van raketaanvallen op Iran: is dit het einde van het regime?

0

Na drie dagen van raketaanvallen over en weer tussen Israël en Iran vragen Iraanse burgers zich af of dit conflict wellicht het begin van het einde betekent van het impopulaire regime.

Maandagochtend was de vierde ochtend op rij waarop de wereld wakker werd met nieuws over raketaanvallen in zowel Iran als Israël. In Iran zijn inmiddels 220 mensen omgekomen. In Israël zijn meer dan 20 mensen gesneuveld, schrijft Al Jazeera.

Hoewel het Iraanse dodental 70 vrouwen en kinderen omvat, zijn de aanvallen van Israël gericht op nucleaire faciliteiten en op wetenschappers en functionarissen van het regime. Vannacht werd bijvoorbeeld een bevelhebber van een eenheid van de Islamic Revolutionary Guard Corps gedood.

Het Iraanse regime wordt verzwakt, zeggen sommige Iraniërs, en dat zou de hoop kunnen doen oplaaien op een nieuw regime — een zaak waarvoor Iraniërs al jaren de straat opgaan. Iraniërs die met de Volkskrant spraken, vertellen dat er nog geen nieuwe protesten zijn uitgebroken, maar dat sommige Iraniërs de aanvallen verwelkomen omdat ze de huidige leiders van het land graag zien vertrekken.

De Iraanse president Masoud Pezeshkian heeft opgeroepen tot eenheid. De wrok tegen Israël en diens bondgenoot Amerika is door de jaren heen een solide basis voor deze eenheid gebleken, maar het regime heeft wellicht zijn krediet verspeeld na jarenlange onderdrukking van het eigen volk.

Schoof, waar blijft die rode lijn?

Ik moet eerlijk bekennen: ik hield mijn hart vast, toen ik hoorde dat precies een maand na het eerste Rode Lijn protest er door de organisatoren alweer werd opgeroepen naar het Malieveld te komen. Niet dat de noodzaak om te demonstreren minder urgent was dan een maand geleden. Integendeel – na de val van het kabinet was het juist des te belangrijker om de druk op de ketel te houden.

Zeker nu was gebleken dat het vertrek van de PVV voor Schoof en de overgebleven drie partijen geen enkel verschil had gemaakt; met uitzondering van een verzoek tot nader onderzoek, bleef het na de vorige demonstratie akelig stil in Den Haag. Geen sancties tegen Israël, geen stop op de levering van onderdelen voor gevechtsvliegtuigen, geen rode lijn. En dat terwijl de genocidale oorlog van Israël dagelijks nieuwe slachtoffers maakt. Artsen, journalisten, hulpverleners. Mensen die worden neergemaaid terwijl ze wachten in de rij voor voedsel, dat niet komt. Baby’s die sterven van de honger. Om over de escalatie op de bezette Westelijke Jordaanoever en de recente aanval op Iran nog maar te zwijgen.

Beeld: de Kanttekening

Dus dat we weer de straat op moesten voor de vrede, dat was glashelder. Ik maakte me alleen zorgen of we dit keer wel met genoeg mensen zouden zijn. Wat als de opkomst tegenviel? Wat als mensen zouden denken: ‘alweer een demonstratie?’ Al toen ik aan kwam fietsen zag ik dat mijn zorgen totaal voor niets waren geweest. Mijn stad kleurde wederom rood. Hele trams vol met in het rood geklede mensen, rijen dik liepen ze op de stoep, met massa’s kwamen ze aan op het station, zoveel zelfs dat de treinen het nauwelijks aan konden. Kinderen, opa’s en oma’s, hele gezinnen: uit heel het land waren ze gekomen om Vaderdag te vieren op het Malieveld. ‘Deze Vaderdag denken we aan de vaders van Gaza’ stond er op een bord.

Terwijl de rode stoet zich in beweging zette richting Vredespaleis kwamen er nog steeds mensen aan op het station. Ze bleven maar komen, studenten, vakbondsmensen, politici, gepensioneerden, mensen zoals u en ik. Allemaal op de been om nóg een keer een rode lijn te trekken. Tegen genocide. Voor medemenselijkheid. Tegen het wegkijken. Voor sancties. Ontroerend vond ik het, net als de vorige keer. En hoopvol.

Ik maakte me alleen zorgen of we dit keer wel met genoeg mensen zouden zijn

Want dat er dit keer niet 100.000 maar zelfs de helft meer mensen hun stem lieten horen, is een stevig signaal naar dat inmiddels demissionaire kabinet van ons, dat Israël nog steeds blijft steunen. ‘Wij zijn met meer’, stond er op verschillende borden. En zo is het.

Waar het de vorige keer pijnlijk stil bleef vanuit het kabinet-Schoof, kwam er dit keer wel een reactie. ‘We zien jullie en we horen jullie. Ons doel is uiteindelijk hetzelfde: om zo snel mogelijk een einde te maken aan het leed in Gaza.’ Serieus, mijnheer Schoof? Uw kabinet heeft anders al vele, vele kansen laten lopen om de daad bij die mooie woorden te voegen. Door moties en VN-resoluties die vroegen om een onmiddellijk staakt het vuren of een einde aan de humanitaire blokkade te steunen. Door de Palestijnse staat te erkennen – iets wat Noorwegen, Ierland en Spanje onlangs wel deden. Door niet langer onderdelen uit te voeren voor vliegtuigen waarmee Israël onschuldige Palestijnse burgers bestookt, dag in, dag uit. Door in Brussel niet te vragen om een onderzoek, maar te pleiten voor keiharde sancties. Kortom: door eindelijk eens kleur te bekennen.

Want die rode lijn, die is allang getrokken. Door de VN, internationale hulporganisaties, beide in Den Haag gevestigde internationale gerechtshoven. En vandaag door ruim 150.000 landgenoten. Nou u nog.

Het luchtalarm testen is een noodzaak geworden

0

Vlak nadat ik de rotonde opreed, klonk er een akelige, lage luide piep uit mijn telefoon. Het aanraken van de telefoon kan tot een torenhoge boete leiden. En achter het stuur op een rotonde met de telefoon bezig zijn, kan ook levensgevaarlijk zijn. De toon kon ik niet direct plaatsen. Met twee handen aan het stuur wierp ik vanaf de ooghoeken een blik op het scherm. Vetgedrukt stond er NL Alert op het scherm, een tekst met uitleg eronder.

Vlak na de telefoon begon het luchtalarm te loeien. Dat herkende ik natuurlijk wel. Op de middelbare school in Den Bosch hadden we in de zomermaanden buiten gymles, op het sportveld achter de Eendenkooi. Elke eerste maandag van de maand werd om klokslag 12:00 het luchtalarm met loeiende sirenes getest. Het waren een soort kerkklokken, die een keer per maand werden geluid.

In die tijd hadden deze kerkklokken van de maand ook geen verdere betekenis. We wisten alleen dat we weer een maand verder waren. 

In latere jaren is er zelfs discussie ontstaan over het nut van de test, omdat we het al bijna een eeuw uitvoeren. Verder kon iedereen tegenwoordig een pushbericht op de telefoon krijgen met meer specifieke informatie over de ellende die boven ons hangt.

Het onbezorgde van weleer is vervlogen

We leven nu weer in andere tijden. Het onbezorgde van weleer is vervlogen. Luchtalarm testen is een noodzaak geworden. De overheid roept burgers zelfs op om een noodrantsoen aan te leggen. Ook wordt geadviseerd contant geld in huis te hebben. Cyberaanvallen kunnen tot instorting van het betalingsverkeer leiden. Velen van ons zullen dan in directe problemen komen.

De instorting van het betalingsverkeer is niet ver gezocht. Laatst viel de elektriciteit in heel Spanje en Portugal in een klap uit. De verklaring hiervoor had iets te maken met het klimaat en temperatuurschommelingen. Ik heb nog niemand ontmoet die deze verklaring geloofde.

Na een korte blik vanuit de ooghoeken op het schermpje van de telefoon die tot deze gedachten leidden, keek ik naar het verkeer en kon ik veilig en wel de rotonde verlaten. 

Waarom hoogleraar Tahir Abbas zich niet langer welkom voelt in Leiden en opstapt

0

Tahir Abbas was hoogleraar Radicalisation Studies aan de Universiteit Leiden. Hij heeft recentelijk ontslag genomen. De reden? Hij maakt zich zorgen over de vrijheid op de academie en hoe het universiteitsbestuur omgaat met studenten die tegen de genocide in Gaza protesteren.

Per 1 augustus start u in Birmingham. Waarom deze overstap?

‘Er waren meerdere redenen. Mijn ouders wonen in Birmingham, ze zijn op leeftijd en hebben mij nu meer nodig. Maar het was ook professioneel aantrekkelijk: ik kreeg een goed aanbod van Aston University, met meer ruimte voor onderzoek en uitbreiding van mijn thema’s. Ik begon mijn academische carrière in Birmingham. Daarna werkte ik bij een denktank. Vervolgens kwam ik in Leiden terecht. Nu keer ik eindelijk terug.’

Maar u wilde ook niet langer in Leiden blijven.

‘Nee, ik voelde me er niet langer welkom, niet included. Als ik verder had willen groeien in Leiden, had ik Nederlands moeten leren – een lastige taal. Maar belangrijker: mijn idealen botsten met de institutionele cultuur. Ik voelde me niet gehoord. Ik schreef een brief aan de rector over de situatie in Gaza en de noodzaak om daar als universiteit iets mee te doen, maar kreeg geen reactie. Niet omdat men boosaardig is, maar uit angst. Men wil gewoon zijn werk doen, geen gedoe, het rechtse kabinet-Schoof niet onnodig provoceren, want het kon de universiteit straffen met bezuinigingen. Maar die angst leidt tot beleidsverlamming.’

U sprak zich publiekelijk uit over Gaza. Wanneer begon dat?

‘Sinds het begin van het geweld na 7 oktober 2023. In het begin kon ik de schaal niet bevatten. De aanval van Hamas was zowel een terroristische actie als, in de ogen van sommigen, een uitbraak uit een gevangenis – een poging tot bevrijding. Maar de Israëlische reactie daarop was ongekend.

‘Ik schreef een brief aan de rector over de situatie in Gaza, maar kreeg geen reactie’

Ik gebruik bewust het woord ‘genocidaal’ en niet ‘genocide’ – dat is aan het Internationaal Strafhof in Den Haag om vast te stellen. Het is verschrikkelijk wat er gebeurt. Er is dagelijks geweld, Israël voert een verwoestend militair offensief, ongelooflijk veel huizen in liggen puin, er zijn tienduizenden doden gevalle en er is een hongersnood. De wereld kijkt te vaak weg.’

U zei tegen universiteitsblad Mare dat u een ‘zeer luide pushback’ kreeg toen u zei dat er over Gaza gepraat moest worden. Van wie?

‘Vanuit de faculteit. Deze psuhback was niet direct bedreigend, maar er was weerstand. Men wilde het onderwerp Gaza mijden, uit angst voor escalatie en polarisatie. Terwijl een universiteit juist een plek zou moeten zijn waar moeilijke gesprekken worden gevoerd. Ja, mensen hebben emoties. Maar die mogen er zijn. Er moeten safe spaces op de universiteit komen om dit te bespreken. Dialoogbijeenkomsten. Want dialoog betekent ook dat je kunt rouwen, reflecteren en samen nadenken. Studenten hebben niet het gevoel dat er plaats is voor hun emoties. Zij willen onrecht benoemen. Dat is hun recht en hun kracht.’

Was het bestuur van de universiteit pro-Israël?

‘Dat zou ik niet zo zeggen. Maar er was zeker geen uitgesproken pro-Palestijnse houding. De universiteit zei niets, en dat bevestigt de status quo. Geen positie innemen is ook een positie. Er is veel onwetendheid en angst om een standpunt te formuleren. Dat zag je ook in de omgang met de studentenprotesten. Er was miscommunicatie, geen echte dialoog. De universiteit heeft niets geleerd van eerdere studentenprotesten. Ze moeten studenten serieus nemen. Maar ze doen dat niet.’

‘Geen positie innemen is ook een positie’

U gaf zelf les over radicalisering. U zei in Mare dat u misschien zelf geradicaliseerd bent. Wat bedoelde u daarmee?

‘Dat was deels een grapje. Maar er zit iets in. Radicalisering is een contested concept, een omstreden begrip. We associëren het begrip met iets wat negatief is, maar radicalisering is door de bank genomen niet per se negatief. Als je je radicaal uitspreekt vóór mensenrechten en democratie, dan is dat een gezonde vorm van radicaliteit. Mijn ‘radicalisering’ zit in de wil om me uit te spreken, om bewustwording te creëren. Protesten kunnen het verschil maken. De macht ter verantwoording roepen is geen extremisme. Het is onze morele plicht.’

Bent u, in zekere zin, uw eigen onderzoeksobject geworden?

‘Nee, maar ik zie wel hoe belangrijk het is om extreme ideeën te bespreken. Als ze tenminste mensgericht zijn. Soms wordt je dan geclassificeerd als looney left.’

Dat werd de voormalige Britse Labour-leider Jeremy Corbyn ook verweten. Is hij uw politieke held?

‘Wel een beetje. Ik waardeer bijvoorbeeld Jeremy Corbyns inzet voor sociale rechtvaardigheid en zijn strijd voor de Palestijnse zaak. Maar dat betekent niet dat ik het in alles met hem eens ben. Zijn nogal kritische opstelling tegenover de Europese Unie bijvoorbeeld deel ik zeker niet.’

Waarom raakt Gaza u zo diep? Wat maakt dit conflict anders dan andere genocides – zoals die tegen de Rohingya, de Oeigoeren, of de Jezidi’s?

‘Ze zijn allemaal gruwelijk. En vergeet Srebrenica ook niet, de massamoord op duizenden moslims in Bosnië in 1995. Maar wat we nu in Gaza zien, is verwoesting op een ongekende schaal. Meer doden, meer infrastructuur kapot. En we krijgen er ook veel meer van mee. Artsen, journalisten en anderen berichten over de verwoestingen en het leed op sociale media. Bedenk ook dat meer dan 80 procent van de gebouwen in de Gazastrook is verwoest. Officieel spreken de Gazaanse autoriteiten over 50.000 doden, maar dat is mijn inziens een lage schatting. Er zijn talloze vermisten. Mogelijk ligt het dodenaantal ruim boven de 100.000. In verhouding is de schade zelfs groter dan in Hiroshima of Nagasaki, waar de Amerikanen in augustus 1945 hun atoombommen op hebben gegooid. Wat er in Gaza plaatsvindt is genocidaal geweld, waar we livestream getuige van zijn. En dat raakt me diep.’

In het publieke debat zijn er wetenschappers die Hamas’ actie op 7 oktober zien als onderdeel van een bevrijdingsstrijd, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Front de Libération Nationale (FLN)  in Algerije. Hoe kijkt u daar tegenaan?

‘Ik snap die analogie. Als je koloniale structuren als uitgangspunt neemt, kun je ook burgers als bezetters beschouwen. Maar die gedachtegang leidt tot militante denkpatronen. Israël denkt net zo overigens. Beide partijen zijn gevormd door geweld, angst en een diep gevoel van existentiële dreiging. Toch blijft het essentieel om geweld tegen burgers principieel af te wijzen.’

‘Mijn netwerk in Leiden was beperkt omdat ik Engels sprak’

Had u in Leiden contact met gelijkgestemde linkse academici, zoals Nadia Bouras of Karwan Fatah-Black?

‘Mijn netwerk in Leiden was beperkt omdat ik Engels sprak. Ik kreeg daardoor minder mee van het Nederlandse debat. Ik hoorde wel dat pro-Palestijnse academici soms werden geïntimideerd, zoals Nadia Bouras, maar dat overkwam mij persoonlijk niet. Wel voelde ik mij vaak geïsoleerd.’

Is de academische vrijheid in Leiden nog gewaarborgd?

‘Formeel is er academische vrijheid. Niemand hield me tegen om wetenschappelijke artikelen te publiceren over islamofobie, racisme of het veiligheidsbeleid. Ik was heel kritisch in mijn stukken, maar ik had niet te maken met censuur. De academische vrijheid is niet in gevaar. Er speelt, op een dieper niveau, iets anders. Bij Gaza gaat niet over de academische vrijheid die wordt beperkt, maar over de vrijheid van een academicus die zich uitspreekt over onrecht. Die vrijheid wordt helaas wel beperkt.’

Wat moet er veranderen?

‘Universiteiten moeten weer echte bolwerken van vrijheid worden – Praesidium Libertatis. Dat betekent dat je als universiteit niet moet wegduiken voor debat en moeilijke gesprekken, maar hiervoor juist een podium moet bieden. Ja, dat moet je ook doen als het schuurt. Juist dan.’

Gewelddadige protesten tegen migranten in Noord-Ierland

0

Noord-Ierland werd gisteren opnieuw getroffen door gewelddadige protesten tegen migranten. Voor de vierde nacht op rij waren er rellen, dit keer in de stad Portadown. 

De rellen begonnen maandag in Ballymena, nadat twee tienerjongens waren gearresteerd voor een vermoedelijke poging tot verkrachting van een jong meisje. De politie heeft niet bevestigd wat de afkomst van de verdachten is, maar ze vroegen om een Roemeense tolk in de rechtbank.

Tot nu toe raakten 41 politieagenten gewond en zijn 15 mensen opgepakt. Buitenlanders moesten zich verstoppen in hun huizen om aan het geweld te ontsnappen, meldde de politie.

Veel rellen vonden plaats in Clonavon Road, een buurt met veel Oost-Europese bewoners. De straat was donderdag bijna leeg, huizen waren beschadigd en uit veel ramen hingen Britse of Noord-Ierse vlaggen. Op andere huizen hingen posters met teksten zoals ‘Hier wonen locals’, ‘Filipino’s wonen hier’ en ‘Brits gezin’.

Politieke leiders in Noord-Ierland en de Britse premier Keir Starmer hebben het geweld  scherp veroordeeld. De politie kreeg steun van eenheden met honden en vroeg hulp van andere regio’s in het Verenigd Koninkrijk.

Onrust onder jongeren

Volgens politiek analist Alex Kane zijn veel relschoppers afkomstig uit arbeiderswijken van de loyalistische gemeenschap – mensen die willen dat Noord-Ierland bij het Verenigd Koninkrijk blijft. Hij zei dat deze groepen zich in de steek gelaten voelen en snel boos worden.

Student Lee Stewart (18) noemde de protesten ‘misschien wat extreem’, maar volgens hem nodig: ‘We willen onze eigen mensen beschermen. De politie doet niets tegen wat die meisjes is overkomen.’

Israël voert grote aanval uit op Iran, Iran dreigt met wraak

0

Israël heeft vannacht luchtaanvallen uitgevoerd op Iran. Daarbij werden volgens berichten 100 doelen geraakt, waaronder nucleaire en militaire locaties in Teheran. Ook kwamen hoge Iraanse leiders om, zoals de stafchef van het leger, het hoofd van de Revolutionaire Garde en verschillende wetenschappers.

De hoogste leider van Iran, ayatollah Ali Khamenei, waarschuwde Israël voor een ‘bitter en pijnlijk’ antwoord, schrijft nieuwsdienst AFP.

Als reactie stuurde Iran 100 drones richting Israël. Het Israëlische leger zegt dat ze allemaal buiten het eigen grondgebied zijn onderschept.

De Amerikaanse president Donald Trump zei op Fox News dat hij vooraf op de hoogte was van de Israëlische actie. Volgens Israël waren er 200 straaljagers betrokken. Trump benadrukte dat Iran geen kernwapen mag krijgen.

De VS lieten weten niet betrokken te zijn bij de aanval en riepen Iran op geen Amerikaanse doelen aan te vallen. Iran gaf echter aan dat de VS verantwoordelijk zijn, omdat zo’n actie niet zonder hun toestemming zou kunnen zijn gebeurd.

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu zei dat Israël het ‘hart van het nucleaire programma van Iran’ heeft geraakt, met onder andere aanvallen op de kerncentrale van Natanz. Volgens hem kunnen de aanvallen ‘zolang doorgaan als nodig is’.

Israël zegt dat inlichtingen laten zien dat Iran bijna het punt bereikt waarop het een kernwapen kan maken. De aanvallen zouden geleid hebben tot de dood van hoge militaire leiders en zes kernwetenschappers. Ook zouden woonwijken in Teheran zijn geraakt, met dodelijke slachtoffers onder burgers, waaronder vrouwen en kinderen.

Trump zei dat de VS personeel uit het Midden-Oosten terughalen en dat hij nog hoop heeft op een nieuwe nucleaire deal met Iran, al kan het conflict die kansen verpesten. Hij zei hierover met Netanyahu gesproken te hebben, maar gaf geen details. Of de geplande onderhandelingen tussen de VS en Iran zondag in Oman doorgaan, is nu onzeker.

Sinds de aanval van Hamas op Israël in oktober 2023 is de spanning tussen Iran en Israël verder opgelopen. Israël vecht inmiddels ook met door Iran gesteunde groepen als Hezbollah in Libanon en de Houthi’s in Jemen.

Iran wordt door Israël en westerse landen al jaren verdacht van het willen maken van een kernwapen. Iran ontkent dat. Na een recente resolutie van de IAEA tegen Iran zei Teheran een nieuw verrijkingscentrum te starten op een geheime locatie.

Iran verrijkt uranium inmiddels tot 60 procent, veel hoger dan de 3,67 procent die in de nucleaire deal van 2015 was afgesproken. Dat ligt dicht bij de 90 procent die nodig is voor een kernwapen.

‘Als kinderen elkaar op school al niet tegenkomen, waar dan wél?’

Vroeger fietsten witte kinderen met een boog om het Amsterdamse Metis Montessori Lyceum heen. Nu staat de grachtengordel ervoor in de rij. Directeur en oprichter Hüseyin Asma doet zijn best om de school gemengd te houden.

Het Metis Montessori Lyceum ligt aan de rand van de Amsterdamse binnenstad, in het eind negentiende-eeuwse Oosterpark. Scholieren komen in de vroege ochtend door het groen aangefietst. Een bus voor een schoolreisje arriveert, groepjes jongeren stappen uit.

De school is het levenswerk van Hüseyin Asma (46), directeur van Metis Montessori, en zijn collega’s. Dat de havo- en vwo-school een van de populairste van de stad zou worden, was bij de start allerminst vanzelfsprekend.

Vanaf dag één was het niet makkelijk, vertelt Asma in zijn werkkamer. ‘Journalisten dachten dat we een Turkse school wilden beginnen, wat niet zo was. We wilden juist een school voor alle Amsterdammers. Dat er in het begin alleen kinderen van Turkse komaf op zaten, kwam door mijn achtergrond’, zegt Asma, die deels in Turkije opgroeide. De ouders van andere kinderen, die hij óók wilde aantrekken, zagen de school niet staan.

Maar Asma zette door, en na een aantal jaar werd de school geliefder. ‘We waren een van de eerste scholen die met laptops werkten en we waren sterk in exacte vakken. We hielden ons bezig met roboticalessen en coderen. Dat sprak ook andere doelgroepen aan, bijvoorbeeld witte kinderen. Ouders die dat op andere scholen misten, vonden dat juist bij ons.’

Nu is de school een van de meest gewilde, en lopen er door de gangen vooral veel witte kinderen. Zijn jullie nog een school voor alle Amsterdammers?

‘We zijn blij dat zoveel kinderen ons weten te vinden, maar we zijn nu wel op een punt gekomen waarop het de andere kant opslaat. De rijke grachtengordel – die aan onze school grenst – staat in de rij. Ik wil graag dat we een afspiegeling van de stad blijven. Al denk ik dat wij, voor zo’n gewilde school, nog steeds een van de meest diverse zijn.

‘Als er een plek vrijkomt, geven we die eerder aan meisjes met een migratieachtergrond’

‘Daar doe ik van alles aan bij het samenstellen van het personeel. We hebben alle kleuren en religies in huis. Op onze website en in folders tonen we bewust kinderen met verschillende achtergronden. Natuurlijk kun je niet bepalen wie zich aanmeldt. Maar bij de zij-instroom – kinderen die na de eerste klas binnenkomen – kun je wel wat doen. We hebben op school al veel witte jongens. Dus als er een plek vrijkomt, geven we die eerder aan meisjes met een migratieachtergrond. Zo proberen we het evenwicht te bewaren.

‘Een paar jaar geleden hebben we zelfs een hele klas met asielkinderen overgenomen van een andere school, juist om te zorgen dat onze school gemengd blijft.’

Niet alle nieuwe scholen slagen erin om een succes te worden. Hoe komt dat?

‘Dat verschilt per school. Het is niet eenvoudig om goed onderwijs neer te zetten. Vooral scholen met een vernieuwend concept lopen daar vaak tegenaan. Je moet een duidelijke visie hebben. Wij vinden wereldburgerschap en innovatie heel belangrijk. En je moet volhouden, ook als het lastig is.

‘Wat ik zie, is dat er bij zwakkere scholen veel wisselingen zijn. Een voorbeeld: wij zijn een technasium, en bij bijeenkomsten met andere technasia valt op dat sommige scholen steeds nieuwe coördinatoren hebben. Dat werkt niet. Goede scholen hebben goede schoolleiders, die erin slagen goede mensen aan zich te binden. Als ik mensen aanneem, vind ik het belangrijk dat zij passen bij de idealen en het profiel waar wij als school voor staan.’

Tegenwoordig, met het lerarentekort, is dat best lastig.

‘Ik ben ervan overtuigd dat als je een goed verhaal hebt, mensen zich daaraan willen verbinden. Er zijn scholen die zich richten op kunst. Dat spreekt mensen aan met affiniteit voor kunst. Er zijn ook scholen die vanuit het principe van kansengelijkheid jongeren willen helpen. En er zijn docenten die dat belangrijk vinden en zich daarvoor inzetten. Dus de vraag is: waar sta je als school voor? Wij zetten in op innovatie, kwaliteit en burgerschapsvorming. Daar komen mensen op af.’

Op zwakke scholen zitten ook vaker leerlingen die minder goed te sturen zijn, regelmatig te laat komen of veel spijbelen.

‘Klopt. Je moet niet alles toelaten. Er zijn genoeg scholen waar het motto vrijheid is, maar een puber heeft ook structuur nodig. Daar moet je als school op aansturen. Je moet initiatief nemen en ouders erbij betrekken, hen ook aanspreken. Je mag het niet loslaten. Bij ons werken we bijvoorbeeld met een verzuimcoördinator. Als iemand te laat komt, dan belt hij meteen. Je moet geen papieren droomschool zijn, maar in de praktijk ook echt waarmaken wat je zegt. En het lukt niet altijd, maar wij proberen daar zo goed mogelijk aan te voldoen.’

Wat bedoelt u met burgerschapsvorming?

‘We leven in een samenleving met enorme diversiteit. En wij durven thema’s aan te kaarten die tot verdeeldheid kunnen leiden. Ik geloof er niet in dat we maar één of twee gevoelige onderwerpen mogen benoemen en de rest moeten negeren. Antisemitisme en islamofobie worden bij ons besproken. Racisme staat op de agenda. Seksuele diversiteit ook.

‘Wij durven thema’s aan te kaarten die tot verdeeldheid kunnen leiden’

‘Het gaat er niet om wat je persoonlijke mening is, maar dat we met respect met elkaar omgaan. Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren, referentiekader en achtergrond. Maar als school vinden wij het belangrijk om dat bespreekbaar te maken, zodat we samen door één deur kunnen.

‘Hier loopt van alles rond: leerlingen van alle achtergronden. Je hebt bij ons moslimkinderen, Joodse kinderen, kinderen van kleur, en ook veel witte kinderen. We willen dat ze empathie en begrip voor elkaar ontwikkelen.’

Wat vindt u van de opkomst van islamitische scholen waar slechts één groep leerlingen op zit?

Asma reageert fel: ‘Vanaf het moment dat we onze school oprichtten, toen we alleen maar kinderen van Turkse komaf hadden, werd mij gevraagd: ‘Wat ga jij doen om de school diverser te maken?’ Maar die vraag wordt niet gesteld aan een witte school in Zuid, of aan mijn collega van Joodse komaf, of aan een homoseksuele collega – ik noem maar wat.’

‘Ik denk dat er altijd populaties zijn die behoefte hebben aan scholen die meer vanuit een religieuze identiteit werken. Er zijn ook katholieke en Joodse scholen.

Hüseyin Asma, directeur van het Metis Montessori Lyceum

‘Als je het mij persoonlijk vraagt: ik wil juist dat kinderen allemaal samen, met respect, onder één dak naar school gaan. Dat is mijn overtuiging. Ik zou mijn eigen kind niet op zo’n gesegregeerde school zetten, omdat ik het belangrijk vind dat ze met elkaar leren omgaan.

‘Maar er zijn ouders die zich niet kunnen vinden in zo’n gemengde omgeving en daarom bewust kiezen voor een andere school. Dat snap ik ook.’

Bestuurders van islamitische scholen zeggen: wij willen óók divers worden. Als we goed onderwijs geven, komen de andere kinderen vanzelf. Denkt u dat dat realistisch is?

‘Nee, het gaat niet alleen om onderwijskwaliteit. Het gaat ook om wie er op die scholen zitten – vaak is dat één groep. De meeste ouders willen niet dat hun kind de enige ‘andere’ is. Als je alleen maar leerlingen – ik noem ze maar even ‘witte zwaantjes’ – hebt, dan zullen kinderen van kleur zich daar niet snel bij aansluiten.

‘Ondanks de kleur van je ogen kies ik voor jouw school’

‘En omgekeerd: als je een volledig ‘zwarte school’ hebt, zullen witte kinderen zich daar ook niet snel aanmelden. Ze hebben een ander referentiekader, en dan wordt het ingewikkeld.

‘Wij zijn erin geslaagd om dat te doorbreken, maar ik denk dat wij daarin uitzonderlijk zijn. Dat komt door onze verhalen, onze missie, de kwaliteit, een heel hard werkend team – en het heeft jaren geduurd. Het ging stapsgewijs. Er waren ouders die hun kind bij mij aanmeldden en zeiden: ‘Ondanks de kleur van je ogen kies ik voor jouw school.’ Je moet het die mensen niet kwalijk nemen. Het is angst. Onbekend maakt onbemind. En ze waren wel eerlijk. Er zijn genoeg mensen die niks zeggen.’

Waar zijn die ouders bang voor?

‘Het gaat om je kind. En als je je kind op een school plaatst waar overwegend één identiteit aanwezig is – of dat nou een witte school is of een zwarte school – dan wordt het voor de minderheid moeilijker. Het is voor een kind niet altijd makkelijk als het in een groep terechtkomt waarop zijn opvoeding of achtergrond, bijvoorbeeld vanuit het basisonderwijs, niet aansluit.

‘Als mens wil je toch gesprekken voeren waarbij de referentiekaders een beetje overeenkomen. Voor jongeren is dat misschien iets minder ingewikkeld, maar ook daar speelt het wel degelijk. Wij hebben daarom in het verleden ook nieuwe witte leerlingen bij elkaar in een klas gezet, en niet verdeeld over verschillende klassen.

‘Een voorbeeld: als een wit kind op een zogenoemde zwarte school zit, waar iedereen aan het vasten is – ik heb dat meegemaakt – dan kan dat voor dat kind lastig zijn tijdens de ramadan. Kinderen die vasten ervaren dat als de norm, dat is voor hen heel normaal. En als er dan iemand een broodje ham gaat eten, kan dat op die leeftijd ingewikkeld zijn. Dat soort patronen doorbreken duurt lang – bij ons heeft het acht jaar geduurd. Maar elk jaar zagen we meer diversiteit.

‘Segregatie is een feit in onze samenleving. Je hebt hoogopgeleiden en laagopgeleiden, verschillende culturen. Het is niet vanzelfsprekend dat die werelden zich mengen. Als leerlingen thuis gewend zijn om te gaan hockeyen in het weekend, dan bewegen ze zich in een andere sociale omgeving dan kinderen die helemaal niet op een sport zitten. Of ze groeien op in een buurt met alleen sociale huurwoningen, zonder contact met andere groepen – net als mensen die bijvoorbeeld aan de gracht wonen en alleen de Nederlandse of westerse cultuur kennen. Als kinderen elkaar dan op school ook al niet tegenkomen, waar dan wél?’

‘Als mens wil je toch gesprekken voeren waarbij de referentiekaders een beetje overeenkomen’

Coup

In 2016 beleefde het Metis Montessori Lyceum een moeilijke periode na de coup in Turkije, waarvoor de Gülenbeweging verantwoordelijk werd gehouden. Dat Asma zich liet inspireren door het gedachtegoed van Gülen, was voor sommige Turkse ouders aanleiding om hun kinderen van school te halen.

‘Dat vond ik jammer – vooral voor de kinderen, het waren er een stuk of veertig’, vertelt Asma. ‘Niet iedereen vertrok om dezelfde reden, maar er was wel sociale druk. Dat is natuurlijk hun goed recht. Er zijn genoeg scholen. Wij zijn verder gegaan.’

Waarom vindt u het nou zo belangrijk dat kinderen samen naar school gaan?

‘Ik weet hoe het is om buitengesloten te worden, de ander te zijn. Toen we hier begonnen – ik was net dertig – werd de school vanwege mijn achtergrond en die van enkele docenten meteen bestempeld als een ‘Turkenschool’. Terwijl mijn ouders in Turkije niet eens als Turken worden gezien. Ze zijn Georgiërs. Mijn oma sprak geen Turks. Ze maakten daar deel uit van een minderheid. In Georgië waren ze dat ook. Ze hadden daar letterlijk geen stem, en daarom moesten ze vluchten. Dat draag ik mee, generatie op generatie.’

Expositie over weggevoerde kinderen

In een groot lokaal op de bovenverdieping is een tentoonstelling te zien over de Joodse kinderen die in het gebouw op school zaten en zijn weggevoerd. Asma houdt na het interview een toespraak bij de opening ervan.

‘De expositie is typisch iets wat kritiek uit mijn eigen gemeenschap kan oproepen, zeker in deze gevoelige tijd’, zegt Asma. ‘Hoe haal je het in je hoofd om hier aandacht aan te besteden, terwijl Gaza in brand staat, zeggen ze dan. Maar de ene pijn sluit de andere niet uit. Mijn vrienden van Joodse komaf hebben ook verdriet. Als ik mijn pijn wil delen, moet ik ook ándere pijn kunnen erkennen. Dát is voor mij burgerschap.

‘Bij herdenkingen zeggen we: nooit meer. Maar ‘nooit meer’ moet voor iedereen gelden. Niet alleen voor Joodse kinderen, maar ook voor islamitische kinderen. En voor mensen van welke seksuele voorkeur dan ook. Dat ga ik straks vertellen.

‘Sommige ouders vinden dat ik te ver ga en vinden die aandacht voor islamofobie, Paarse Vrijdag of racisme maar niks. Dan sturen ze een mail. Wat ik dan antwoord? Heel kort: je hebt voor een school gekozen die staat voor wereldburgerschap.’