10.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 7

Wat de serie Adolescence ons leert over de manosfeer

0

Voor wie ‘m nog niet gezien heeft: kijken. De nieuwste hitserie van Netflix, Adolescence. De serie gaat over een Brits jongetje van 13 jaar, Jamie Miller, die wordt beschuldigd van de moord op zijn schoolgenote Katie. De serie is niet alleen qua filmtechniek en acteerwerk erg goed, maar kaart ook een enorm actueel thema aan: namelijk hoe jonge jongens onder invloed komen te staan van de manosfeer.

De manosfeer is een online gemeenschap die masculiniteit, misogynie en anti-feminisme promoot. De bekendste influencer in de manosfeer is de Amerikaans-Britse voormalige kickbokser Andrew Tate. Tate kwam recentelijk nog in het nieuws omdat hij, in afwachting van zijn proces waarbij hij verdacht wordt van onder meer verkrachting en mensenhandel, Roemenië mocht verlaten na druk van de regering-Trump. Het reisverbod van Tate werd dankzij Trump opgeheven, omdat hij onder meer zijn verkiezingsoverwinning dankt aan jonge mannen die onder invloed staan van de manosfeer.

Dit online fenomeen is dus groeiende en begint een steeds grotere impact te hebben. In de politiek, het onderwijs, online, op straat en in het datingleven. Een groeiend aantal jonge mannen komt onder invloed te staan van de ideeën die de manosfeer heeft over wat een man wel of niet moet zijn, hoe mannen zich ten opzichte van vrouwen dienen te gedragen en hoe vrouwen zich ten opzichte van mannen dienen te gedragen.

Deze invloed op jonge mannen is niet altijd even positief. De dominante ideeën binnen de manosfeer zijn veelal niet alleen anti-feministisch, maar ook seksistisch of soms gewelddadig. Ook Tate promoot openlijk het gebruik van geweld van mannen tegen vrouwen wanneer dat volgens hem nodig is. Mannen dienen volgens de manosfeer hypermasculien te zijn, en vrouwen zijn per definitie onderhorig aan de man. En wanneer jonge jongens die opgroeien online steeds meer onder invloed van dergelijke ideeën komen te staan, laat het effect zich raden.

Tate promoot openlijk het gebruik van geweld van mannen tegen vrouwen wanneer dat volgens hem nodig is

Hoeveel jonge jongens en mannen in aanraking komen met de manosfeer is niet bekend. Maar wat we wel weten, is dat wie online actief is, er vroeg of laat mee in aanraking komt. En in de tijd waarin mensen als Trump en soortgelijken aan de macht zijn, krijgen de ideeën van de manosfeer de wind in de zeilen. Van radicalisering in de fringes naar een positie in het centrum van de macht.

Recent waarschuwde de AIVD nog dat jongeren in toenemende mate via sociale media en games radicaliseren. De veiligheidsdienst wijst hierbij onder meer op het incel-gedachtegoed, wat staat voor involuntary celibacy, wat gaat over jongens die meiden verwijten seks te weigeren, waardoor ze nog maagd zijn. Incels vormen een extreem giftig en gewelddadig onderdeel van de manosfeer. Over de gehele linie kunnen we dus concluderen dat online radicalisering een groeiend probleem is, en dat de invloed van de manosfeer op jonge jongens hier een onderdeel van vormt.

Terug naar Adolescence. De serie brengt een heldere boodschap over: een jonge jongen die beïnvloed wordt, ouders die hier naïef in zijn en de gruwelijke gevolgen die dit alles kan hebben. Aan het einde van de serie barst de vader van Jamie Miller in huilen uit, omdat hij het gevoel heeft zijn zoon te hebben gefaald als vader en rolmodel.

Het kijken van Adolescence maakt in huiskamers en gezinnen het gesprek los over mannen, mannelijkheid en opvoeding. En dit is nodig. Veel jonge mannen worstelen in deze tijd. Jonge vrouwen zijn mede dankzij het feminisme inmiddels op veel vlakken succesvoller. Jonge mannen zijn oververtegenwoordigd als het gaat om radicalisering, criminaliteit en problemen aan de onderkant van de samenleving. En zij vinden het lastig hoe in deze tijd man te zijn. Rolmodellen zijn hierbij cruciaal. Op dit moment lijken er voor veel jonge mannen maar twee opties te zijn: woke, en de manosfeer.

Het is belangrijk dat mannen, en dan met name mannen die een rolmodel kunnen vormen voor jonge jongens, deze rol op zich nemen: vaders, trainers, leraren, influencers, bekende personen, noem maar op. Dat zij leren hoe jonge mannen in deze tijd op uiteenlopende wijzen man kunnen zijn. En dat dat ook kan zonder giftig, gewelddadig en vrouwenhatend te zijn. Dat man zijn en mannelijkheid op heel veel manieren ingevuld kan worden. En dat deze tijd vraagt om een nieuwe invulling van het man-zijn. Het is goed om dit gesprek te voeren met jonge mannen in onze omgeving. En Adolescence leert ons wat de potentiële risico’s zijn van wanneer we dit nalaten.

Tweede Kamer debatteert over gratis ov

0

‘Al jaren wordt ons openbaar vervoer gesloopt’, staat op de website van het burgerinitiatief voor gratis openbaar vervoer. ‘Treinen worden drukker, kaartjes duurder en steeds meer regio’s worden onbereikbaar. Kun je het ov nog wel openbaar noemen?’ Vandaag debatteert de Tweede Kamer over het initiatief, meldt NRC.

De petitie is al meer dan 57.000 keer getekend.

In Den Haag waait er echter een andere wind. Het kabinet heeft bezuinigingen aangekondigd, waardoor nog meer bus-, tram- en metrolijnen kunnen verdwijnen. Dit heeft geleid tot protesten. Op 2 april stonden alle bussen, trams en metro’s in de grote steden 110 seconden stil, als protest tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op het openbaar vervoer in de grote steden.

Bij de Goede Zaak wordt gesproken van vervoersarmoede. De oprichter en directeur, Jurjen van den Bergh, legt in NRC uit: “Mensen worden afgesloten van de samenleving omdat ze zich een ov-kaartje niet kunnen veroorloven.”

In plaats van het openbaar vervoer langzaam te laten afnemen, stelt hij een radicale verandering in het denken voor. Het ov zou volledig in handen van de overheid moeten komen, zodat de ticketprijzen verlaagd kunnen worden naar nul.

Voor vier miljard euro, minder dan 1 procent van de rijksbegroting van 433 miljard, zou dit al mogelijk zijn. Ter vergelijking: de defensiebegroting bedraagt al ruim 20 miljard euro.

Zweedse journalist al twee weken vast in Turkije

0

De Zweedse journalist Joakim Medin zit al twee weken vast in Turkije op beschuldiging van ‘terrorisme’. Hij werd gearresteerd toen hij aankwam om verslag te doen van de protesten tegen Erdogan, meldt de Zweedse nieuwssite The Local.

Medin is beland in de Silivri-gevangenis van Istanbul, waar veel andere politieke gevangenen vastzitten, die bijna allemaal van terreur worden beschuldigd.

Volgens zijn advocaat zou hij ‘goed gevoed’ zijn en mag hij sporten, maar wordt hij wel geïsoleerd van andere gevangenen. ‘Journalistiek is geen misdaad, in geen enkel land’, zou hij op een papiertje hebben geschreven dat zijn advocaat heeft gefotografeerd.

De Britse journalist James Savage roept op tot solidariteit met hem. ‘Verdedigers van persvrijheid overal, laat je horen voor zijn vrijlating’, schrijft hij op Bluesky.

De Turkse autoriteiten houden hem vast omdat ze denken dat hij banden heeft met de Koerdische PKK. In het bijzonder met het Rojava-netwerk in Stockholm, dat twee jaar geleden een anti-Erdoganprotest heeft georganiseerd, waarbij een Erdogan-pop ondersteboven werd opgehangen.

Naast Medin zitten nog honderden Turkse demonstranten vast, tegen wie al rechtszaken zijn aangespannen met eisen van het Turkse OM tot wel drie jaar gevangenisstraf.

Medin werd tien jaar geleden ook al gearresteerd, toen door het Assad-regime in Noord-Syrië. Dankzij bemiddeling van het Koerdische Autonome Bestuur kwam hij vrij, maar dat is nu de reden waarom hij in Turkije verdacht wordt van banden met de PKK.

Samen werken aan een wandkleed over de slavernij

Door heel Nederland werken vrijwilligers momenteel aan een enorm wandkleed waarop het slavernijverleden wordt uitgebeeld. Journalist Anne-Rose Hermer keek mee over de schouders van vrijwilligers in Delft. 

Het project Draden van ons Nederlandse slavernijverleden wordt uitgevoerd door vele vrijwilligers die met verschillende handwerktechnieken een succes van de wandkleden willen maken. Uiteindelijk zal het een enorm wandkleed worden van 35×2,5 meter. Nog belangrijker: door dit project leren mensen elkaar kennen. 

Glas-in-lood in Zuid-Holland

In Zuid-Holland doen de steden Leiden, Den Haag, Dordrecht, Rotterdam en Delft mee. Het grootste aandeel van de 35 meter wordt geleverd door Delft: tien meter. Deelname is gratis en het niveau waarop je kunt handwerken is niet van belang. De gebruikte technieken zijn tuften, punchen, borduren, quilten en vilten. Overal worden wekelijkse workshops georganiseerd waar vrijwilligers naartoe kunnen gaan om mee te doen. Voor wie dat niet mogelijk is, maar toch een steentje wil bijdragen, bestaat de mogelijkheid om te helpen bij het maken van een decoratief koord, het treskoord. Elke provincie heeft een eigen ontwerp. Het wandkleed van Zuid-Holland, ontworpen door Marcos Kueh, is geïnspireerd door glas-in-lood. Om dat te bereiken wordt er treskoord gebruikt. ‘Per wandkleed hebben we ongeveer 600 meter van dat koord nodig’, legt Marieke Rolloos uit. 

Samen met haar collega Funda Göçer begeleidt ze de workshops in Delft. Op woensdagmiddag gebeurt dit bij Stunt, een leer- en werkplaats voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die hier werkervaring opdoen en een zinnige dagbesteding hebben. ‘Weggooien, dat woord kennen we niet. Wij gunnen stoffen een tweede leven. Daarom besloten we om materiaal beschikbaar te stellen voor het wandkleed van dit project én we stellen de ruimte beschikbaar’, vertelt Inge Polderman, werkbegeleider Stunt in het naaiatelier. 

Hard werken

Het aantal vrijwilligers dat naar een workshop komt, is altijd een verrassing voor de begeleiding. Deze middag zijn er zeven vrijwilligers aan de slag, terwijl er op een andere locatie in de ochtenduren ruim dertig vrijwilligers aanwezig waren. Wat opvalt is dat het op één uitzondering na gaat om dames met een witte huidskleur. ‘De samenstelling van de deelnemers verschilt per locatie’, weet Marieke. ‘Als er wordt gewerkt op een plek met een mix van bewoners, dan zie je dat terug in de samenstelling van de vrijwilligers.’

‘Met mijn deelname aan dit project wil ik iets achterlaten’

In ieder geval is meedoen aan dit project hard werken, zo merkt een vrijwilligster op. Wat? De slavernij is toch niet terug? Is de koffie en thee die klaarstaat een afleidingsmanoeuvre? ‘Welnee, maar we zetten serieus onze schouders eronder’, lacht Adri. Ze hield zich altijd bezig met breien, haken en borduren. Op dit moment werkt Adri aan een van de zeilen van een slavernijschip dat is verwerkt in het ontwerp. Met naald en draad plaatst ze het treskoord tussen de lapjes die het zeil vormen. ‘Ik had dit nog nooit gedaan’, zegt ze eerlijk. ‘Ik leer hier veel. Leuk, hoor. Ik loop niet zo gauw ergens binnen, maar hier wilde ik graag aan meedoen.’

Een andere vrijwilliger zit achter een naaimachine en blijkt in haar werkzame leven professioneel naaister te zijn geweest. Echt álle niveaus qua handwerkervaring zijn vertegenwoordigd. 

Motivatie voor deelname

Net gepensioneerd, iets zinnigs willen doen, graag handwerken, maar ook ergernis over het slavernijverleden. Al deze factoren spelen een rol bij de beslissing om mee te doen aan Draden van ons Nederlandse slavernijverleden. ‘Er zijn veel dingen heel erg fout gegaan en  dat moet onder de aandacht worden gebracht. Dit is één manier’, merkt een deelnemer krachtig op. 

‘Mijn verleden speelt een rol. Ik kom uit een land met een koloniaal verleden, maar ik had een speciale reden om mee te doen. Kort voordat ik over dit project hoorde, bleek dat ik kanker had. Met mijn deelname aan dit project wil ik iets achterlaten’, zegt een andere vrouw. Op dat moment kon je even een speld horen vallen in het atelier van Stunt. 

Leren en ontmoeten

Wat is vilten? Het begint met het uittrekken van wol. De harige substantie wordt in een patroon op een lap stof gelegd, wat de nodige tijd in beslag neemt. Daarna wordt er heet water met een wasmiddel zoals groene zeep aan toegevoegd. Tot slot moet in dit resultaat op een bepaalde manier worden gewreven, zodat er een lap stof ontstaat. Ook deze techniek wordt gebruikt in het wandkleed. Voor veel deelnemers nieuw, maar onder leiding van Funda draaien ze er hun hand niet voor om. Een mooie ontwikkeling. Toch vindt begeleider Marieke iets anders veel belangrijker. ‘Dat mensen elkaar ontmoeten en leren kennen.’

Veel groepen komen elke week bijeen op dezelfde locatie. Het is altijd een verrassing wie en hoeveel mensen er arriveren, maar de motivatie is er niet minder om. Er wordt met toewijding vol saamhorigheid gewerkt aan het wandkleed. Op het gebied van samen aan iets werken, iets nieuws leren en elkaar ontmoeten is het project nu al meer dan geslaagd. 

Groningen

Alles begon in Groningen. In 2021 wilde de Stichting Groninger Kerken aandacht besteden aan het slavernijverleden in de vorm van de manifestatie Bitterzoet Erfgoed. Richard Buitenzorg werd gevraagd om curator te worden. Inmiddels is hij initiatiefnemer en projectleider van wat is uitgegroeid tot Draden van ons Nederlandse slavernijverleden. ‘Ik zocht een manier om de Groningers bij Bitterzoet Erfgoed te betrekken via iets wat ze leuk vinden. Toen kwam ik op het idee van het wandkleed, geïnspireerd op het tapijt van Bayeux.’ (Dit tapijt is een borduurwerk van 70 meter lang en 50 centimeter hoog. Het is een weergave van de Slag bij Hastings in 1066. De opdrachtgever was bisschop Odo van Bayeux, halfbroer van Willem de Veroveraar, red.). 

‘De kerk heeft een belangrijke rol gespeeld in de economie van de slavernij’

Het wandkleed in Groningen is een ontwerp van Hedy Tjin. Dit is inmiddels af, net als het exemplaar in Utrecht. ‘Er is veel animo om mee te doen. In Groningen ging het om meer dan 400 mensen. In Overijsel en Zeeland zijn de kleden naar verwachting medio april af. Ik vind alle ontwerpen bijzonder, maar dat van Zuid-Holland heeft iets heel speciaals. Onder andere door het glas-in-lood effect in bepaalde objecten. Het is een verwijzing naar kerkramen, want veel slaven vonden steun in hun geloof. Onder andere het christelijk geloof. De kerk heeft een belangrijke rol gespeeld in de economie van de slavernij. Zowel de katholieke als de protestantse kerk hebben onderzoek laten doen naar deze rol.’

Andere inzichten

Heel veel families en organisaties hebben een aandeel gehad in de economie rond de slavernij. De deelname aan dit project zet sommige deelnemers aan de wandkleden aan het denken. ‘Ik bezocht een workshop in Vianen, Utrecht, en raakte met een dame in gesprek. Ze vertelde dat ze nog niet zo lang in Vianen woonde, maar er bijna niemand kende. Later sprak ik haar weer. Ze kwam uit Noord-Holland en had vaak langs landhuizen aan de Vecht gefietst. Nu kende ze de geschiedenis van onder andere Slot Zuylen wat beter, want de eigenaren waren betrokken bij slavernij. Dat wist ze door deel te nemen aan dit project. Door hun deelname komen sommige mensen tot andere inzichten.’

Ricardo Buitenzorg vindt het prettig dat dit project een groot en gevarieerd publiek bereikt. ‘Er doen mensen mee uit de Cariben, Suriname, Indonesië, Turkije, Polen, veel expats en ook witte mensen van wie de familie al generaties in Nederland woont. Het is altijd mooi om na afloop te merken wat het de deelnemers heeft gebracht.’

Vuisten

In het ontwerp van Marcos Kueh voor Zuid-Holland zitten onder andere twee vuisten verwerkt. Die staan symbool voor de (innerlijke) kracht van de slaven, maar ook hun strijd tegen de economie rondom de slavernij en de veerkracht van de voormalige tot slaafgemaakten.

‘Er zijn vele sporen van het slavernijverleden’

Er is tijdens de slavernij ontzettend veel gebeurd waar de meeste mensen geen weet van hebben. De bewustwording van de gezamenlijke geschiedenis is niet voor niets een belangrijk onderdeel van dit project. Daarnaast is het een reminder voor zaken waar niet iedereen erg in heeft. Neem de Gouden Koets. Deze koets, voor veel liefhebbers van het Koninklijk Huis een icoon, is de laatste jaren omstreden. ‘Op het omstreden paneel, getiteld Hulde der Koloniën, is een zittende witte vrouw afgebeeld aan wie meerdere, deels knielende mensen van kleur goederen aanbieden. Het is een allegorie die de relatie verbeeldt tussen Nederland en de gekoloniseerde gebieden in het oosten en het westen.’ 

Bewustwording van de koloniale slavernijgeschiedenis, teruggebracht tot lokale geschiedenissen. Dat is een van de doelen van dit project. ‘Er zijn vele sporen van het slavernijverleden, waarvan mensen zich steeds meer bewust worden. Het gaat veel verder dan het grote verhaal over de slavernij op plantages in de west.’

Wanneer het volledige wandkleed van Zuid-Holland te zien zal zijn, is nog niet bekend. Wel staat vast dat het te zijner tijd eerst wordt getoond in de Grote Kerk in Den Haag. De Oude Kerk in Delft en de Laurenskerk in Rotterdam zijn ook geïnteresseerd.

Meer informatie: www.dvons.n

Egyptische grootmoefti noemt oproep tot gewapende jihad ‘onverantwoordelijk’

0

De Egyptische grootmoefti, Nazir Ayyad, noemt de oproep tot gewapende jihad tegen Israël door een internationale organisatie van moslimgeleerden ‘onverantwoordelijk’, meldt Middle East Eye.

Ayyad benadrukte dat dergelijke oproepen van de organisatie de situatie in het Midden-Oosten verder kunnen destabiliseren en riep op tot kalmte en diplomatieke inspanningen om conflicten op te lossen.

De organisatie, Muntada Al-‘Ulama, had eerder een fatwa uitgevaardigd op X, waarin de gewapende jihad tegen Israël werd verklaard als een religieuze plicht voor alle moslims. De unie drong er bij islamitische landen op aan om een militaire alliantie te vormen en onmiddellijk in te grijpen in de regio.

De fatwa riep op tot militaire, financiële en juridische steun aan het Palestijnse verzet en pleitte voor een islamitische militaire alliantie ter bescherming van de islamitische wereldgemeenschap, de oemma. Normalisatie van relaties met Israël werd veroordeeld als strijdig met de sharia, net als olie- en gasleveringen aan Israël. Ook werd opgeroepen tot ‘financiële jihad’ en het openen van grenzen naar Gaza. Moslims in de diaspora, vooral in de Verenigde Staten, moesten druk uitoefenen op de Amerikaanse president Donald Trump om zijn beloften voor vrede na te komen.

In oktober 2023 riep Muntada Al-‘Ulama ook op tot een heilige oorlog tegen Israël en sprak toen haar steun uit voor de Palestijnse bevrijdingsbeweging Hamas.

Organisatie uit Qatar

Muntada Al-‘Ulama is een onafhankelijke internationale organisatie van islamitische theologen, opgericht in 2004. Het hoofdkantoor is gevestigd in Doha, Qatar. De unie streeft ernaar islamitische jurisprudentie te centraliseren en fungeert als een platform voor islamitische geleerden om kwesties binnen de moslimgemeenschap te bespreken en richtlijnen te bieden. Sinds 2022 wordt de organisatie geleid door secretaris-generaal Ali al-Qaradaghi.

Israël bezet Palestina en onderdrukt het Palestijnse volk al meer dan 75 jaar. De actie van Hamas van 7 oktober 2023 was aanleiding voor een bloedige oorlog tegen Gaza, die aan meer dan 50.000 Palestijnen het leven heeft gekost. Mogelijk licht het dodental nog vele malen hoger, want tienduizenden mensen liggen vermoedelijk nog onder het puin. Mensenrechtenorganisaties, waaronder The Rights ForumHuman Rights Watch en Amnesty International, spreken van een genocide.

Albert Heijn verkoopt producten van illegale Israëlische nederzettingen, activisten protesteren

0

Vandaag protesteert Albert Heijn Apartheidvrij tegen de verkoop van landbouwproducten uit Israëlische nederzettingen in Palestijns bezet gebied. De activisten roepen het moederbedrijf van Albert Heijn op om per direct te stoppen met de handel in deze producten, die volgens hen in strijd is met het internationaal recht.

De actie vindt plaats bij het hoofdkantoor van het concern Ahold Delhaize in Zaandam. ‘s Ochtends worden medewerkers aangesproken en geïnformeerd via flyers en spandoeken. ‘s Middags zullen de activisten zich richten op aandeelhouders van Ahold Delhaize, die bijeenkomen in het Zaantheater voor de jaarlijkse vergadering.

Volgens Albert Heijn Apartheidvrij zijn er op de website van Albert Heijn minstens zes Israëlische leveranciers actief in illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever en de Golanhoogte. Eén daarvan, Hadiklaim – leverancier van AH’s huismerk medjoul dadels – staat zelfs op een lijst van de Verenigde Naties van bedrijven die profiteren van de bezetting. Echter, dit wordt niet vermeld op de website van de supermarktketen.

De activisten wijzen erop dat Israëlische nederzettingen gebouwd zijn op onteigend Palestijns land en water, en dat producten daaruit vaak misleidend als ‘uit Israël’ worden gelabeld. Dat zou indruisen tegen Europese etiketteringsregels en internationale verplichtingen van bedrijven om mensenrechten te respecteren.

Albert Heijn Apartheidvrij voert sinds juli 2024 maandelijks inspecties uit bij filialen in het hele land. De groep stelt dat economische druk, net als destijds tegen het apartheidsbewind in Zuid-Afrika, een effectief middel is om onrecht aan de kaak te stellen. Hun directe eis: Ahold Delhaize moet stoppen met handel met Israëlische nederzettingen.

Niks te zoeken bij een linkse partij van witte Nederlanders

0

Op het Achtuurjournaal zag ik PvdA-leider Frans Timmermans de fusie preken voor een nieuwe linkse partij in Nederland. Mensen kwamen aan het woord. Ze deelden hun zorgen over de ‘ruk naar rechts’ en dat dit de ‘enige optie’ zou zijn. Wat opviel, is dat het zaaltje vooral gevuld was met oude, witte Nederlanders en dat Timmermans pleitte voor ‘scherpe keuzes op moeilijke onderwerpen’, waaronder ‘migratie’.

Witheid binnen linkse partijen kwam, als nog een ‘moeilijk onderwerp’, uiteraard niet aan de orde. Misschien hoeft dat ook niet, denk ik. Laat die linkse, witte Nederlanders maar eerst orde op zaken stellen binnen hun eigen kring en een linkse vuist maken tegen rechts Nederland.

Aan de andere kant hoor ik een stemmetje zeggen: blijft een linkse vuist gedomineerd door witte Nederlanders een witte vuist. En die kan zelfs verstikkender zijn dan rechtse knokkels, die tenminste recht voor z’n raap racistisch zijn. Links heeft de pretentie antiracistisch te zijn, maar blijft geniepig racistische onderwerpen agenderen, zoals migratie.

‘Uiteindelijk zullen we niet de woorden van onze vijanden, maar de stilte van onze vrienden herinneren’, zei de burgerrechtenactivist Martin Luther King over de grote groep ‘liberalen’ die onverschillig bleven bij raciale kwesties.

Die onverschilligheid blijkt hardnekkig. Ook in Nederland, en kan daarom niet overgelaten worden aan witte Nederlanders. Als allochtonen niet genoeg zeggenschap krijgen in een nieuwe linkse partij (hoor je bijvoorbeeld wel eens nog wat van Esmah Lahlah?), dan is de nieuwe linkse partij de moeite niet waard.

Nogmaals, je kan dan als witte Nederlander denken: doe maar alleen linkse wederopstanding zonder het multiculturele gedoe. Prima, zeg ik dan tegen mijn medeallochtonen: we hebben niks te zoeken bij zo’n partij.

Frans Timmermans is sowieso niet de man voor een nieuwe linkse wederopstanding die inclusief en multicultureel is. Zo was zijn eerste wapenfeit als minister van Buitenlandse Zaken in 2012, het onthouden van een stemming over de statusophoging voor Palestijnen binnen de VN, voor mij toen reden om mijn lidmaatschap bij de PvdA op te geven. Zijn excuus: dat de PvdA in een kabinet zat met de VVD.

Tja, het excuus is erger dan de kwaal, dacht ik toen. Aan dat monsterverbond tussen PvdA en VVD hebben we toen de uitverkoop van sociale huurwoningen en de kostendelersnorm overgehouden, waardoor duizenden Nederlanders nu zonder woning zitten, noodgedwongen bij hun ouders blijven wonen én daarom worden gekort op hun uitkering.

Eerst het bed met de PVV delen en daarna weer aanpappen met links

Nu dreigt bij een eventuele val van het extreemrechtse kabinet weer een linkse samenwerking met de VVD. Ja, dezelfde VVD die het land heeft overgeleverd aan de racisten van de PVV en BBB, en zelf met Dilan Yesilgöz zo racistisch is als de pest, wordt al helemaal genormaliseerd in de kranten. Eerst het bed met de PVV delen en daarna weer aanpappen met links, het maakt toch allemaal niks uit.

‘In het huidige tijdperk is het onderscheid tussen links en rechts veel minder van belang. De strijd gaat nu tussen democraten en antidemocraten’, aldus de VVD’er Klaas Dijkhoff.

Hmm, wat maakt het nou uit of je 500 euro huur betaalt of 2500 euro? Want: ‘De strijd gaat nu tussen democraten en antidemocraten’.

We zullen dit vaker tegenkomen met pleidooien voor miljardeninvesteringen in defensie. Maar het lijkt mij principieel antidemocratisch om meer dan 350 euro huur te betalen voor een kippenhok van 40 vierkante meter. Tel maar uit hoeveel jij, rechtse en linkse Nederlander, te veel betaalt aan zakkenvullende pandjesbeleggers.

Strikt economisch genomen schieten al die PVV-stemmers en andere sloebers zichzelf in hun voet door met de VVD in zee te gaan. Je mag al die euro’s ophoesten voor duurdere boodschappen, OV en zorgkosten, en krijgt er alleen migrantenhaat voor terug. Eerlijk waar, wat kun je nou kopen met die zure, gebakken lucht van Wilders?

Niks.

Geniet je al van de afschaffing van het eigen risico of ‘twintig procent huurverlaging’?

Nope.

Haat lost niks op. Je betaalt er wel meer huur van. Don’t forget that.

Mpanzu Bamenga (D66) zet gastgezin in het zonnetje

0

‘Ik heb de mooiste herinneringen uit mijn kindertijd te danken aan de Belmans, mijn witte familie’, schrijft Tweede Kamerlid Mpanzu Bamenga (D66) op zijn LinkedIn bij een serie foto’s uit zijn jeugd.

Hij schrijft dit niet voor niets. Op deze manier wil hij de waardevolle bijdrage van vrijwilligers in de samenleving nog eens onderstrepen, nadat deze door minister Faber vorige week in twijfel werd getrokken. Lintjesgate, zoals het voorval is komen te heten, zorgde voor ophef over het gebrek aan empathie van de minister, die niet wilde tekenen voor de koninklijke waardering voor vrijwilligers in de asielketen. Vervolgens stroomde sociale media vol met berichten waarin vrijwilligers extra in het zonnetje werden gezet, zoals het gastgezin van Bamenga.

‘Ik heb in mijn leven bijna twee jaar in asielzoekerscentra gewoond. Niet al deze locaties waren warm en fijn voor kinderen. Sommige locaties waren kil. Op een dag werd een vrijwilligersproject opgezet waarin kinderen van asielzoekers werden gekoppeld aan gastgezinnen. In dat project heb ik de familie Belmans leren kennen’, schrijft hij.

‘Na jaren op de vlucht te zijn geweest, kon ik weer kind zijn. Spelenderwijs leerde ik van hen de Nederlandse taal. Ik maakte vrienden. Ik heb talloze geluksmomenten ervaren, onvoorwaardelijke liefde en het gevoel van een thuis gekregen.’

Bamenga was niet de enige die herinneringen ophaalde aan zijn gastgezin. ‘Toen wij eind jaren ’90 als gezin naar Nederland vluchtten, kwamen we terecht in Deurne, een dorp in Noord-Brabant. Alles was nieuw. Onwennig. Spannend. En daar waren zij — deze lieve mevrouw en meneer van wie ik de namen niet meer weet, maar wier daden ik nooit zal vergeten’, schrijft Ali Nabihzadehe, een medewerker bij Rabobank, met een soortgelijk verhaal op LinkedIn.

‘Vrijwilligers. Gewoon mensen uit het dorp. Maar voor mij waren het helden.’ Hij kreeg van deze familie een jeugdencyclopedie en voetbalschoenen, waar hij dolgelukkig mee was. ‘Aan alle vrijwilligers die nieuwkomers helpen. Die tijd maken voor een praatje. Een gebaar. Een beetje menselijkheid: Jullie zijn goud. Jullie verdienen allemaal een lintje.’

Vijf oud-vrijwilligers van het Centraal Orgaan Opvang (COA) krijgen uiteindelijk toch een lintje, omdat premier Schoof en minister Uitermark van Binnenlandse Zaken de voordrachten ondertekenden voor de koninklijke onderscheidingen. Meerdere oppositieleden dienden een motie van wantrouwen in tegen minister Faber, maar de coalitiepartijen hielden haar overeind.

Amsterdam gaat kerken toch helpen bij het vinden van onderdak

0

Een motie die het Amsterdamse stadsbestuur oproept om hulp te bieden bij de huisvesting van kerkgemeenschappen in Amsterdam, is aangenomen. De gemeente moet beter haar best doen, zo meldt Het Parool.

Voor de zomer zou al een inventarisatie van de problemen klaar moeten liggen, volgens de aangenomen motie van de raad.

Dit gaat tegen de wens in van wethouder Rutger Groot Wassink, die zich eerder beriep op ‘de scheiding van kerk en staat’ en daarom niet verantwoordelijk zou zijn voor de huisvesting van religieuze organisaties.

Maar de motie, ingediend door het CDA, kreeg ook steun van de coalitiepartijen PvdA en GroenLinks. Er werd ook een tweede motie van het CDA aangenomen voor het ontwikkelen van een zogenoemd House of One: een gebouw met ruimte voor verschillende religies.

Geloofsgroepen zouden in zo’n pand eigen ruimtes hebben, maar gedeelde, gezamenlijke ontmoetingsplekken. Gesprekken tussen kerken, synagogen en moskeeën zouden al worden gevoerd hierover, aldus CDA-fractievoorzitter Rogier Havelaar tegen Het Parool.

Religieuze gemeenschappen groeien weer in Amsterdam, meldt de multiculturele nieuwssite Republiek Allochtonië. Met name christelijke gemeenschappen hebben moeite met het vinden van huisvestiging. Het aantal praktiserende christenen neemt toe in de hoofdstad, vooral door asiel, gezinshereniging en studie- of arbeidsmigratie uit (sub-Saharaans) Afrika en Oost-Europa.

Theoloog Steven Paas: ‘Christenzionisten misbruiken het Joodse volk voor hun eigen geloof’

0

Christenzionisme is belangrijk voor de christelijke steun aan Israël en aan de kolonisten op de Westoever. Maar waar komt dit geloof eigenlijk vandaan? Theoloog Steven Paas kijkt naar de zeventiende eeuw. ‘Ze geloven dat de Joden zich in de eindtijd tot het christendom zullen bekeren.’

Recent kwam naar buiten dat organisaties zoals Israel Heartland en Christenen voor Israël Israëlische kolonisten op de Westelijke Jordaanoever financieel ondersteunen, geld waarmee kolonisten ook wapens kunnen kopen. Wat is de theologische drijfveer van deze organisaties? De Kanttekening sprak hierover met de protestantse theoloog Steven Paas (1942), een uitgesproken criticus van het christenzionisme, in bredere zin door hem  ‘israëlisme’ genoemd, en auteur van diverse boeken over dit onderwerp.

‘Israël is een welvarend land en heeft helemaal geen economische steun nodig’, zegt hij. ‘Elke andere financiële en morele steun aan de instanties van Israël kon en kan immers direct of indirect worden gebruikt voor de voortzetting of versterking van geweld en onrecht.’

Wat hem echter het meest stoort, is dat de geestelijke achtergrond en de theologische oorzaak van de steeds uitzichtlozer wordende situatie vaak buiten beeld blijven. ‘Christenzionistische organisaties, zoals Christenen voor Israël, zijn medeverantwoordelijk voor de onderdrukking van de Palestijnen. Dit doen ze door het Joodse volk religieus te verbijzonderen en te misbruiken voor hun eigen theologische toekomstverwachting. Dat heeft onmiskenbare consequenties voor de politieke en militaire situatie van zowel Joden als Palestijnen.’

Religieus nationalisme

Volgens Paas is christenzionisme een vorm van religieus nationalisme, dat hij als gevaarlijk beschouwt. ‘In de Bijbel vind je geen steun voor nationalisme’, stelt hij. ‘Nationalisme moet je niet verwarren met liefde voor het land waar je geboren bent. Daar is op zich niets mis mee. Ook niet als die liefde Nederland betreft of Israël. Nationalisme is een ideologie waarbij het vaderland een afgod wordt. In Nederland zagen we dat vroeger bij ‘God, Nederland en Oranje’. Het idee dat christenen zich zouden moeten identificeren met een bepaalde natie is fundamenteel onbijbels.’

‘Nationalisme is een ideologie waarbij het vaderland een afgod wordt’

Hij trekt een parallel met het religieuze zionisme binnen Israël. ‘Zionisme begon eind negentiende eeuw als een grotendeels seculiere Joodse beweging, maar na de Zesdaagse Oorlog van 1967 is het steeds religieuzer geworden. Orthodoxe joden die zich eerst vervreemd voelden van de zionistische beweging, werden er steeds meer deel van. De huidige vorm van zionisme heeft een religieuze kern gekregen waarin de staat Israël wordt gezien als een goddelijk instrument. Dit heeft een enorme impact op het conflict in het Midden-Oosten.’

Millennialisme

Maar het christenzionisme is meer dan tweehonderd jaar ouder, vertelt Paas. Deze beweging ontstond al in de zeventiende eeuw in Engeland. Sommige radicale protestantse christenen onder de puriteinen beschouwden de paus en koning Karel I als de Antichrist en streefden naar een ‘gezuiverd’ christendom. Ze geloofden dat de Joden zich in de eindtijd massaal tot het christendom zouden bekeren. Toen Oliver Cromwell in 1649 aan de macht kwam, mochten de Joden, die sinds 1290 uit Engeland verbannen waren, terugkeren. Dit werd gezien als een tussenstap naar hun uiteindelijke terugkeer naar Palestina waar op dat moment de Ottomaanse Turken de baas waren.

Steven Paas. Beeld: Marco van Bemmelen

Ook in Nederland was deze Israëltheologie populair, bij sommige aanhangers van de zogenoemde ‘nadere reformatie’. Paas is kritisch over bepaalde aspecten van deze piëtistische stroming onder het calvinisme, die volgens hem maakten dat gelovigen te veel gefocust waren op het vinden van individuele vroomheid en zekerheid in zichzelf. ‘Hoor ik wel bij God?’ Hun existentiële onzekerheid probeerden ze te compenseren met een overdreven Israëlliefde. ‘Houd ik wel genoeg van Jezus? Misschien niet, maar ik hou wel heel veel van Israël.’

De restauratie van de monarchie in 1660 doofde het apocalyptische vuur in Engeland. Maar de millennialistische eindtijdtheologie bleef en verspreidde zich naar Amerika en het Europese continent. Puriteinse kolonisten in Amerika zagen zichzelf als het nieuwe Israël en beschouwden Nieuw Engeland als een ‘stad op een berg’. In de achttiende eeuw geloofden predikers als George Whitefield en Jonathan Edwards dat een massale bekering van Joden en een nationaal herstel van Israël vooraf zouden gaan aan een duizendjarig vrederijk. Dit optimistische toekomstbeeld, bekend als postmillennialisme (Jezus keert terug na het duizendjarig rijk, red.), beïnvloedde de Amerikaanse overtuiging dat hun land door God was voorbestemd om vrijheid en democratie te verspreiden.

In de negentiende eeuw kreeg het premillennialisme (Jezus keert terug, dan pas breekt het duizendjarig rijk aan, red.) voet aan de grond in de Verenigde Staten. Deze stroming verkondigde een pessimistischere toekomstvisie: Jezus zou pas na een reeks rampzalige gebeurtenissen terugkeren, waaronder de ‘rapture’, waarbij wedergeboren christenen van de aarde worden weggenomen, en de Grote Verdrukking, een periode van zeven jaar vol oorlog en vervolging.

Al in de late negentiende eeuw pleitten christenzionisten voor een Joods thuisland in Palestina

De Ierse theoloog John Nelson Darby en de Amerikaan Cyrus Ingerson Scofield gaven hier met hun dispensationalisme een gestructureerde invulling aan. Zij stelden dat de wereldgeschiedenis uit zeven fasen bestond en dat God een apart plan had voor Israël. In deze visie speelde de wederoprichting van een Joodse staat een cruciale rol in de vervulling van de Bijbelse profetieën. Al in de late negentiende eeuw pleitten christenzionisten in de VS en het Verenigd Koninkrijk voor een Joods thuisland in Palestina, nog voordat Theodor Herzl in 1897 het eerste zionistische congres organiseerde. De stichting van Israël in 1948 en de Israëlische overwinning in de Zesdaagse Oorlog van 1967 werden door dispensationalisten gezien als goddelijke tekenen en versterkten hun onvoorwaardelijke steun aan de Israëlische politiek.

Televisiedominees

In de tweede helft van de twintigste eeuw werd het dispensationalisme mainstream binnen de Amerikaanse evangelische beweging. Televisiedominees als Jerry Falwell, Pat Robertson en Tim LaHaye brachten hun apocalyptische, pro-Israëlische boodschap naar een miljoenenpubliek via tv- en radiostations. De Christian Right oefende een enorme invloed uit op de Amerikaanse politiek, vooral op Republikeinse presidenten als Ronald Reagan en George W. Bush. Zij steunden Israël onvoorwaardelijk en gebruikten religieus geladen taal om politieke conflicten te duiden. Reagan noemde de Sovjet-Unie ‘the evil empire’, terwijl Bush Irak, Iran en Noord-Korea als ‘de as van het kwaad’ bestempelde. Na de aanslagen van 11 september 2001 sprak Bush zelfs over een ‘kruistocht’ tegen het terrorisme, wat wereldwijd tot woede onder moslims leidde. Zo werd christenzionisme niet alleen een theologische overtuiging, maar ook een krachtig politiek wapen in het Amerikaanse buitenlandbeleid.

Evangelische Omroep

En hoe zat het in Nederland? Het christenzionisme kreeg een sterke impuls mede dankzij het succes van de evangelische beweging die parallel liep aan een versterking van het al bestaande (potentiële) millennialisme, ook chiliasme genoemd, in de ‘bevindelijke’ reformatorische kerkelijke gemeenschappen. Belangrijk in dit verband was de Evangelische Omroep, die vanaf 1970 postmillennialistische en dispensationalistische Israël-theorieën populariseerde voor het tv-kijkende publiek. De lijntjes met Christenen voor Israël zijn kort. Willem Glashouwer senior was jarenlang voorzitter van de EO, zijn zoon Willem Glashouwer junior was ook jarenlang actief voor de EO en is sinds 1999 voorzitter van de internationale tak van CvI. Via de SGP en de ChristenUnie oefent Christenen voor Israël invloed uit op Den Haag. Ook is voormalig PVV-Kamerlid Wim Kortenoeven auteur voor het CvI-maandblad Israël Aktueel.

Een andere belangrijke reden waarom christenzionisme voet aan de grond kreeg binnen christelijke gemeenschappen in ons land is volgens Paas het schuldgevoel over de Holocaust. ‘Na 1948 kreeg je de idee dat christenen Israël moesten steunen als een soort boetedoening voor de Jodenvervolging in de Tweede Wereldoorlog. Maar dat perspectief is ook tijdsgebonden. Tegenwoordig is er meer oog voor het leed van de Palestijnen en zien we het vraagstuk ook door het prisma van de dekolonisatie. Tegelijkertijd zien we dat extreemrechtse jongeren, christenen en niet-christenen, zich juist aangetrokken voelen tot zionisme, omdat zij een bondgenoot zien in het Israëlische nationalisme.’

Geestelijk probleem

Achter de politieke consequenties van de christenzionistische of Israëlistische focus op Israël ziet Paas een geestelijk probleem. ‘Veel christenen verbijzonderen of verheerlijken Israël en hebben die notie verwerkt in hun heilsverwachting. Maar dat is armoedig en misleidend. Het christelijk geloof stelt zijn hoop niet op een natie of een politieke beweging, maar op Christus alleen. Verwacht geen uitzonderlijk heil van of voor Israël, want dat zal nooit de echte vrede kunnen opleveren.’ Bovendien hebben, volgens Paas, christenzionisten meestal niet door dat hun excessieve Israëlliefde bij anderen juist vormen van Jodenhaat oproept.

Paas is niet alleen kritisch op de radicale pro-Israëlbewegingen, maar ook op de soms eenzijdige pro-Palestijnse organisaties zoals Kairos Sabeel en de actiegroep Christelijk Collectief. ‘Ze vragen terecht aandacht voor het onrecht dat de Palestijnen wordt aangedaan, maar schieten in hun politieke ijver soms door. Ze missen dan de kern van het probleem, door het alleen politiek te duiden. We moeten de Bijbel niet op zijn kop zetten door te denken dat God kan worden gevangen in onze politieke antipathieën of sympathieën.’

Voor Paas ligt de kern van het probleem in een verkeerde theologische interpretatie. ‘Zodra je de Bijbel leest door een nationalistische of andere politieke bril, verdraai je de boodschap. Nationalisme, of het nu christelijk, joods, islamitisch, hindoe of seculier is, leidt altijd tot gevaarlijke excessen. Onze identiteit als christenen ligt niet in een land, maar in het Koninkrijk van God.’