21.8 C
Amsterdam

Die lichtjes hebben wel wat

Reyis Kurt
Reyis Kurt
Huisarts en schrijver van korte verhalen.

Lees meer

Op onze katholieke basisschool in Den Bosch mocht ik in de zesde klas, wat na mijn tijd groep acht is gaan heten, een van de drie koningen in het kerstverhaal spelen. Gekleed in een Arabisch gewaad met tulband tuurde ik samen met mijn collega-koningen naar de rijzende ster die ons de weg wees naar de nieuwgeboren Jezus.

In het verhaal dat wij speelden werd Maria vergezeld door Jozef. Ze vonden een plek in een stal. In de herberg was er kennelijk geen capaciteit. Misschien hadden ze een personeelstekort.

Kerst is wereldwijd het belangrijkste feest voor christenen. De hele maand december is een aanloop naar kerst. In Nederland en Vlaanderen moeten we wel eerst even de hobbel van Sinterklaas nemen. In de viering van kerst zien we ook de tolerantie van de vroege christenen die het woord wilden verspreiden. Heidense gebruiken als lichtjes in de donkere dagen en de kerstboom zijn geïntegreerd met de kerstviering.

Wij moslims vieren geen kerst. Wij hebben onze eigen grote feesten. Maar eerlijk is eerlijk. Die lichtjes in deze donkere dagen hebben wel wat. Her en der zie ik dat moslims ook hun huizen met lichtjes versieren.

Onder een dadelboom bevalt ze van Jezus Christus

De Koran beschrijft het kerstverhaal heel anders dan hoe wij het op de basisschool opgevoerd hebben. De maagd Maria wordt door aartsengel Gabriel aangesproken. Ze reageert treurig op de blijde boodschap dat ze een kind op de wereld gaat brengen. Hoe kan ik een kindje krijgen terwijl geen man mij aangeraakt heeft, vraagt ze. Het is Gods wil, zegt Gabriel.

Bij een waterbron, onder een dadelboom bevalt ze van Jezus Christus. Met het kindje in de armen gaat ze naar haar volk. De mensen reageren fel. Hoe kan ze zoiets maken? Haar ouders zijn kuise mensen. Ze zwijgt en kijkt naar de baby.

Baby Jezus spreekt samengevat: ik ben de boodschapper van God. De plek waar ik ben is gezegend. Mijn geboortedag, mijn sterfdag en de dag dat ik zal herrijzen is gezegend.

We kunnen discussiëren over de dag waarop Jezus geboren is als de dadels vers en rijp waren. Maar een ding is zeker. De geboortedag van Jezus Christus is gezegend.

Nu u hier toch bent...

Goede journalistiek kost geld. Leden en donaties maken onze gebalanceerde berichtgeving over biculturaliteit, zingeving en vrijheid mogelijk. Steun ons daarom als u ons werk belangrijk vindt.

Vertel mij meer!
- Advertentie -