3 C
Amsterdam

Kritiek op Hallmark na ‘cancelen’ samenwerking met Meilandjes

Lees meer

Honderden Twitteraars uiten kritiek op het besluit van Hallmark om de samenwerking met de Meilandjes op te schorten. Dit deed het bloemen- en kaartenbedrijf na ophef onder moslims die aanstoot nemen aan de uitspraken van Erica Meiland over hoofddoeken en boerka’s.


‘Ik kan niet tegen een hoofddoek’, zei Erica Meiland vorige maand, toen haar biografie uitkwam. ‘Echt niet. Die moet er gewoon niet zijn.’ En over de boerka: ‘Rot op joh, met je boerka. Ik heb weleens drie van die pinguïns in Noordwijk zien lopen, dat is toch niet normaal?’

Deze uitspraken zorgden voor veel irritatie onder Nederlandse moslims. Hallmark werd bedreigd door een consumentenboycot nadat islamitische Instagram-influencers ontdekten dat het bedrijf een ‘hand picked’ en ‘chateauwaardig’ boeket door de Meilandjes verkocht en een kaartencollectie met uitspraken zoals ‘Wijnen!’ en ‘Wat goééééd’.


Inmiddels zijn deze producten offline gehaald. Hallmark wil namelijk een bedrijf zijn ‘dat diversiteit omarmt’, stelde het vrijdag in een verklaring. Maar vanwege dit besluit zijn andere Nederlanders boos en willen zij, op hun beurt, Hallmark boycotten.

‘Reden om niet meer met Hallmark in zee te gaan’, schrijft iemand op Twitter die reageert op een tweet van journalist en columnist Syp Wynia (ex-Elsevier), die de ‘machtsgreep door cancelling’ van Nederlandse moslim-influencers hekelt.

‘Neem aan dat Hallmark nu per direct geboycot gaat worden’, zegt een andere twitteraar. ‘De vrijheid van meningsuiting word aangetast.’ Dat is ook de mening van een andere twitteraar: ‘Bizar!! Nu koop ik geen Hallmark kaarten meer #boycothallmark

En weer een andere twitteraar schrijft: ‘Hallo Hallmark Kaarten. Wees toch niet zo bangerig als er kritiek komt uit islamitische hoek. Door direct door de knieën te gaan, werkt u mee aan verdere islamisering van Nederland.’

- Advertentie -