Deze week staat er op Station Rotterdam Centraal een tijdelijke winkel voor vrouwen. Het doel is om vrouwen in Rotterdam en daarbuiten te inspireren, met workshops, talkshows, boeken en mode.
De pop-up store is het initiatief van Female Force, een stichting in Rotterdam die zich inzet voor vrouwen in de stad, met name voor de leeftijdsgroep 35-60. ‘Voor jonge vrouwen en voor ouderen doet de gemeente best wel veel, de groep die tussen de 35 en 60 jaar oud is valt helaas tussen wal en schip’, zegt fotomodel en FF-bestuurslid Arian Vreugd.
‘We willen vrouwen in hun kracht zetten’, zegt Lilian Cardoso, oprichtster en bestuurslid FF. ‘We geven in deze pop-up store workshops over zelfredzaamheid, maar willen ook kunst en cultuur als middelen inzetten om vrouwen te empoweren.’
Naast boeken, een expo en koffie tref je in de pop-up store ook kleding aan, met een heleboel jurken. ‘Veel vrouwen zijn dol op het kopen van kleding’, vertelt Cardoso. ‘Maar sommige outfits trek je maar een keer aan, bijvoorbeeld voor een bruiloft. We willen graag awareness creëren, ook met het oog op het klimaat. Heb je een mooie jurk die je nooit meer aantrekt? Geef die weg aan een vrouw die heel veel plezier van kan hebben.’
Female Force organiseert de talkshow Femme-X, in samenwerking met Open Rotterdam. ‘Voor 8 maart, Internationale Vrouwendag, hebben we in deze pop-up store een aflevering opgenomen over veiligheid’, zegt Vreugd. ‘Eerder maakten we uitzendingen over seksualiteit, rouwen en body positivity.’
Een van de vrijwilligster van Female Force is Daniella Duszka. Zij komt uit Hongarije maar woont al jaren in Nederland. Daniella is zelf onderneemster en heeft een goed lopende onderneming in cosmeticaproducten. Niet alleen wordt ze zelf geïnspireerd door Female Force maar inspireert zij ook anderen die verbonden zijn aan het platform.
De pop-up store op Rotterdam Centraal blijft tot en met zaterdag 8 maart. Cardoso: ‘Maar het is een reizend concept en we poppen straks ook op elders in Rotterdam.’