Indiase Nederlanders zijn verdeeld over Modi’s ‘anti-moslim’-beleid

Ewout Klei
Ewout Klei
Journalist gespecialiseerd in politiek en geschiedenis.

Lees meer

Recente ‘anti-moslim’-maatregelen in India laten Indiase en Hindoestaanse Nederlanders niet onberoerd. De Kanttekening sprak met voorstanders en tegenstanders.

In India zijn er massale protesten tegen de Citizenship Amendment Bill (CAB), ingevoerd door de regering van premier Nerandra Modi. Vluchtelingen die hindoe, sikh, christen of jaïnist zijn kunnen daarmee makkelijker Indiaas burger worden, moslims niet. Volgens de demonstranten komt met deze wet, die op 10 december door het parlement werd aangenomen, het seculiere karakter van de Indiase staat in gevaar en worden moslims gediscrimineerd.

Tegelijkertijd dreigen met de National Register of Citizens (NRC) veel moslimburgers die al jaren in India wonen tot illegale burgers te worden verklaard, omdat ze niet over de juiste papieren beschikken. Ook hiertegen wordt gedemonstreerd. Afgelopen zomer hield India zo’n volkstelling in de noordelijke provincie Assam. Ruim twee miljoen Assamezen, voornamelijk moslims, konden niet bewijzen dat hun Indiase wortels teruggingen tot vóór 1971 en verliezen daardoor hun Indiase staatsburgerschap.

Vorige week demonstreerden tegenstanders van de CAB in Den Haag en op de Dam in Amsterdam. Op die laatste locatie spraken we met Imran Ahmad, geboren in India, maar nu woonachtig in Lelystad en werkzaam in Amsterdam. Hij is moslim en voelt zich erg bij de gebeurtenissen in India betrokken.

Toen Ahmad nog in India woonde, heeft hij zelf weleens discriminatie ervaren. ‘De universiteit waar ik studeerde, de Aligarh Muslim University, was slachtoffer van politieagressie’, vertelt hij. ‘En de Jamia Millia Islamia Public University in New Delhi, waar mijn vrouw heeft gestudeerd, was de eerste universiteit die door de politie werd aangevallen.’

Amhad zegt dat de seculiere democratische staat in India op het spel staat. ‘De meerderheid van de Indiërs in hindoe, maar India is geen hindoe-staat. De radicale ideologie van het hindoe-nationalisme brengt het seculiere karakter van de staat in gevaar. Dat zien we nu ook bij de Citizenship Amendment Bill, die moslims overduidelijk discrimineert.’

Ook de vrijheid van meningsuiting en het demonstratierecht zijn in gevaar, aldus Ahmad. ‘De politie treedt keihard op tegen demonstranten. Als je tegen de regering protesteert, dan word je in elkaar geslagen. De Indiase regering blokkeert het internet in de deelstaat Kashmir, maar nu ook in veel andere delen van het land.’

‘Hindoe-nationalisten lijken op IS’ers’

Wat motiveert Modi? Dat leidt volgens Ahmad geen twijfel. ‘De hindoe-nationalistische regering van Modi wil niet over de echte problemen waarmee India kampt praten, maar gebruikt moslims als afleidingsmanoeuvre, als zondebokken’, zegt hij. India moet volgens hem wat doen aan de werkloosheid, hongersnood, de groeiende kloof tussen arm en rijk en ‘dat het nog steeds allerbelabberdst is gesteld met de vrouwenrechten. Maar nee, het gaat over migranten en over moslims.’

Ahmads verhaal wordt onderschreven door Hasrat Bagkari, die in Mumbai is geboren maar al 23 jaar in Nederland woont. Ook hij is moslim, maar hij zegt dat niet alleen de Indiase moslims tegen Modi’s nieuwste maatregelen zijn. ‘De meerderheid van de demonstranten in Den Haag was hindoe. Ook zij vinden India een seculiere staat en het hindoe-nationalisme van Modi verkeerd.’

Bagkari ziet dat de Indiase discussie Nederland niet onberoerd laat. ‘We kunnen hier gelukkig vrij demonstreren en op straat wordt ik niet geïntimideerd door hindoe-nationalisten, maar op social media roeren zij zich wel. Ik reageer daar niet op, want het heeft geen zin. Hindoe-nationalisten lijken op IS’ers. Ze denken zelf niet na, zijn geïndoctrineerd en verblind door haat.’

‘Die animositeit is eeuwenoud’

Spreekbuis van het hindoe-nationalistische geluid in Nederland is de rechtse opiniemaker Shashi Roopram van het Youtube-kanaal UP! Network NL. Op zijn Facebookpagina deelt hij pro-Modi-berichten, zoals een cartoon van een koe die door Modi hoogstpersoonlijk onthaalt wordt in India.

De koe in de cartoon is bedoeld als symbool voor minderheden uit de grotendeels islamitische landen Pakistan, Bangladesh en Afghanistan. Achter het dier, dat een traan uit zijn oog laat glippen, staat een bebaarde man met een bebloed kapmes. De échte vluchteling, waarvoor India de CAB bedoeld zegt te hebben, vlucht juist voor de moslim, zo is het idee.

Ook de Hindoestaanse Kamla Sitaram*, die zich meer met India verbonden voelt dan met Suriname, staat achter het beleid van Modi. ‘Er komen heel veel moslims uit Afghanistan en Bangladesh illegaal India binnen, onder andere via Assam. Zij hebben geen verblijfsvergunning en moeten gewoon worden teruggestuurd.’ Ze steunt ook het terugdraaien van de autonomie van het grotendeels islamitische Kashmir door India, zegt ze resoluut.

‘Ik heb niet zoveel met moslims, met al dat terroristische gedoe’, legt Sitaram uit als we haar naar de achtergrond van haar standpunten vragen. ‘Moslims zien anderen als kaffers. Ze willen anderen afmaken.’

Maar zijn de bijna tweehonderd miljoen moslims in India dan allemaal terroristen? ‘Als het puntje bij paaltje komt wel’, meent ze. ‘Moslims steunen uiteindelijk alleen elkaar. Dat weet ik uit mijn eigen ervaring.’

Hebben moslims dan wel dezelfde rechten als andere mensen? Sitaram: ‘Daar ben ik eigenlijk tegen. Nederland wordt overspoeld door moslims, net als India. Jullie waren eerst een katholiek land, daar blijft niets van over. Moslims maken misbruik van hun rechten. Daarom stemmen veel hindoes in Nederland PVV en Forum voor Democratie.’

‘Moslims zien anderen als kaffers. Ze willen anderen afmaken’

Rajesh Ramnath, die net als Sitaram ook Hindoestaans is, drukt zich een stuk gematigder uit. ‘Er komen nu veel illegale mensen India binnen, dat is slecht voor het land. India is aan de ene kant best wel vol, met meer dan een miljard mensen, en het is volkomen begrijpelijk dat je dan op de rem wilt trappen. Maar ik maak mij tegelijkertijd zorgen over het feit dat het zo extreem is. Illegalen zijn ook mensen, je moet wel naar mensen kijken. En ik vind het een slechte zaak dat moslims gediscrimineerd worden.’

En wat vindt Ramnath van de moslimhaat onder sommige hindoes? ‘Die haat is eeuwenoud. India is door moslimveroveraars binnengevallen, waaronder door het Mogol-rijk. Islamitische veroveraars hebben tempels verwoest en onschuldige burgers vermoord. Ik ken die verhalen van mijn ouders, die ze weer van hun ouders hebben.’

Ramnath ziet zichzelf niet als gelovige, maar hij snapt wel waar die animositeit vandaan komt. ‘Ik ben ook kritisch over de islam, wat overigens niet – even voor de duidelijkheid – betekent dat ik tegen moslims ben. Pakistan is een terroristenland, maar lang niet alle moslims zijn terroristen, natuurlijk. Ik vind dat moslims en hindoes in India een vreedzame oplossing moeten zoeken voor elkaar.’

* Kamla Sitaram is een pseudoniem. Ze wil niet onder haar eigen naam in de media verschijnen.

Nu u hier toch bent...

Goede journalistiek kost geld. Leden en donaties maken onze gebalanceerde berchtgeving over biculturaliteit, zingeving en vrijheid mogelijk. Steun ons daarom als u ons werk belangrijk vindt.

Vertel mij meer!

- Advertentie -