Nederland is gek geworden. Punt. Nu heb ik het gezegd. Waarom? De ziekelijke fixatie op moslims heeft haar verstandelijke vermogen dusdanig aangetast dat het niet meer in staat is tot wat voor reflectie dan ook. Nederland ziet alleen nog maar islam. En meer islam. En meer islam. Het is een verslaving. Een verslaving is dat je niet meer zonder de vernietigende substantie kan; deze substantie is de obsessie met moslims. De obsessie vervult, de obsessie leidt af van de werkelijkheid, de obsessie is een vlucht. Als Nederland de moslim niet had, zou het hem hebben uitgevonden.
Elke dag wordt er een nieuw moslimprobleem gefabriceerd. Deze keer komt het probleem uit Amsterdam. Volgend jaar zijn er gemeenteraadsverkiezingen in de hoofdstad. Feest van de democratie. Eigenlijk niet. Gemeenteraadsverkiezingen zijn saai. Maar er is een draai aan gegeven om ze spannend te maken. Welke draai? Door ze te islamiseren. Dat is wat er is gebeurd. De saaie verkiezingen zijn geïslamiseerd waardoor het een existentiële crisis is geworden. Help! Bel de brandweer. Bel de politie. Bel de ambulance.
Wat is het geval? De gemeenteraadsverkiezingen vallen in de maand Ramadan. De stemlokalen zijn van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds open. Gemeenteraadslid Sheher Khan van Denk stelde in het college de prudente vraag hoe het zit met de vrijwilligers die de stemlokaaltjes bemannen. Khan vroeg consideratie voor de moslims die de bureautjes bemannen. Het breken van het vasten valt tussen zes en half zeven. Burgemeester Femke Halsema opperde dat er een creatieve oplossing moest komen. Khan stelde wat dadels en melk voor. En door… Niet dus. Islamisering van het stembureau.
Maar Daan, daar ga jij toch helemaal niet over of een stad seculier is of niet?
Daan Wijnands, die lijsttrekker van de VVD in Amsterdam is, tweet: ‘Het is echt onbestaanbaar dat de gemeente ‘dadels en melk’ tijdens de ramadan bij stembureaus gaat neerzetten. Of dat stembureaus speciaal langer openblijven voor de ramadan. Amsterdam is een seculiere gemeente.’ Maar Daan, daar ga jij toch helemaal niet over of een stad seculier is of niet? Dat mogen mensen toch zelf bepalen. Het staat de burger vrij om zijn stad te beleven; er zijn nogal wat inwoners die hier godsdienstvrijheid ervaren. Seculier betekent echt niet het uitbannen van alle religieuze of spirituele elementen. Of toch wel?
Gaat Daan de stemlokalen af om te checken of daar dadels worden uitgereikt? Het coderen van dadels en melk als onwenselijk deed me denken aan de tijd van de Inquisitie. Toen ging de auberginepolitie door de straten van de veroverde Moorse steden om te ruiken of er geen aubergine in olijfolie werd klaargemaakt, want dat zou islamitisch dan wel joods zijn. Ik maak grote sprongen door de geschiedenis, maar doe dat om het gevaar van deze microagressie bloot te leggen.
Iemand antwoordt op Wijnands dat hij niet zo krampachtig moet doen. Wat mij de vraag oproept of ik niet… Maar mijn reactie kan ook als krampachtig worden gezien; door deze bijdrage gooi ik ook olie op het vuur. Maar toch. Ik zie een patroon dat velen met mij zien: de verharding van het debat over wat het betekent om moslim te zijn in de westerse samenleving. En het met een vergrootglas zoeken naar ‘afwijkend’ gedrag om daarmee moslims te confronteren. Willen we echt een samenleving waarin moslims getolereerd zijn zolang ze geen moslim zijn?
Het is prachtig dat Khan de vrijwilligers die de stembureaus bemannen op deze manier tegemoetkomt. Een kleine geste. Niks aan de hand. Het zou weleens kunnen helpen om meer mensen naar de stembus te krijgen, want gastvrijheid maakt het verschil. Laat het dat ook zijn. Maak het niet tot inzet van een geconstrueerde cultuurstrijd. Eet die dadel, drink je melk, chill!
Nu u hier toch bent...
Goede journalistiek kost geld. Leden en donaties maken onze gebalanceerde berichtgeving over biculturaliteit, zingeving en vrijheid mogelijk. Steun ons daarom als u ons werk belangrijk vindt.
Vertel mij meer!

