De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) hoeft straks geen bestuurlijke dwangsom meer te betalen bij het overschrijden van de beslistermijn, als het aan de Tweede Kamer ligt.
Wanneer de IND niet binnen binnen de wettelijke termijn beslist over een aanvraag, moet het de aanvrager een dwangsom betalen. Maar het aantal dwangsommen loopt enorm op. In 2023 betaalde de IND 11,3 miljoen euro aan dwangsommen, in de eerste vier maanden van 2024 ging het om 9,9 miljoen euro.
De IND wil deze boetes afschaffen, omdat ze volgens de dienst niet bijdragen aan een sneller proces. Het tegenovergestelde is het geval, het behandelen van dwangsomprocedures kost extra tijd en capaciteit, aldus IND.
De beslistermijn die de wet voorschrijft, varieert per aanvraag. Als deze termijn is verstreken en de IND nog geen besluit heeft genomen, kan de aanvrager de IND formeel in gebreke stellen. Dit houdt in dat de aanvrager de IND verzoekt om binnen twee weken alsnog een besluit te nemen. De IND krijgt dan nog twee weken extra om een beslissing te nemen. Als de IND dat niet doet, moet zij een boete betalen voor elke dag dat de beslissing te laat is, tot een maximum van 1.442 euro.
Deze boete is niet van toepassing op asielaanvragen. Maar iemand die asiel aanvraagt, kan de IND wel in gebreke stellen. Dit is een vereiste om later, indien nodig, een rechterlijke dwangsomprocedure te kunnen starten.
Een meerderheid van de Tweede Kamer deelt het standpunt van de IND en stemde daarom in met het voorstel om de bestuurlijke dwangsommen af te schaffen. De Eerste Kamer moet nog wel akkoord gaan met deze wetswijziging. De rechterlijke dwangsom blijft wel bestaan. De IND ziet deze graag ook afschaft.
Said kijkt mij aan. Ik kijk Said aan. ‘Hier klopt iets niet!’ Samen kijken wij naar de beelden van een paar jochies, veertien, vijftien jaar oud, die de meest racistische woorden uitkramen. ‘Ze moeten allemaal dood. Hitler zal ons dankbaar zijn dat we dit roepen.’
Knullen van die leeftijd die in ons land zomaar voor de camera zulke verachtelijke ideeën uitkramen? Hier klopt iets niets. Als het kerels waren geweest van veertig, vijftig of zestig jaar dan weet je wat voor minderwaardig gedachtengoed er bij hen tussen de oren zit. Maar zulke kinderen? Een dag later zitten we in de auto, op weg naar het politiebureau. Daar zitten ze dan met hun vieren. De processen-verbaal met het verslag wat ze met hun woorden misdaan hebben, liggen voor ons op tafel.
De volgende weken gaan we met de knaapjes op stap. Ze luisteren naar persoonlijke verhalen van hen die discriminatie en uitsluiting werkelijk aan den lijve hebben ondervonden. Het bezoek van de vier samen met ons aan het Achterhuis, de plek waar Anne Frank was ondergedoken, beantwoordt bij hen heel veel vragen. Al met al meer dan genoeg om ook van deze jongelingen weer fatsoenlijke burgers te maken. Na de nodige tranen van spijt.
Leden van de Staten-Generaal. Dit vlees heeft u in de kuip. Zo’n man heeft u, leden van de Tweede Kamer, gekozen tot uw voorzitter. De meest abjecte woorden heeft hij, samen met zijn politieke maten, uitgesproken.
Onze knulletjes namen tenminste de moeite om te luisteren naar de echte verhalen. Zo konden ze horen wat nazi-Duitsland allemaal heeft veroorzaakt. De jongens spanden zich in om te begrijpen waar uitsluiting, racisme en feitelijke haat uiteindelijk toe leiden. De volwassen mannen en vrouwen die nu aan het roer zitten doen geen enkele moeite om tot de waarheid door te dringen.
‘Een zo’n laadlijst is voldoende om te beseffen wat slavernij inhoudt’
Heeft deze democratisch gekozen volksvertegenwoordiger ooit de moeite genomen om een kijkje te nemen in de archieven van het Scheepvaartmuseum, of in de bibliotheek van de Universiteit van Amsterdam? Als hij en zijn kompanen dat nou eens zouden doen, nog vóór ze met de Koning het bordes beklimmen.
Dan komen ze meteen de laadlijsten van de slavenschepen tegen. Daar lezen ze dat de handel aan boord bestond uit zoveel vaten reuzel, zoveel balen textiel, zoveel geweren en buskruit, zoveel gekochte mannen, vrouwen en kinderen. Slaven op het tussendek die tijdens de overtocht over de Atlantische Oceaan naakt zijn vastgeketend, veelal liggend in hun uitwerpselen. Zo is het allemaal beschreven. Eén zo’n laadlijst is voldoende om te beseffen wat slavernij inhoudt. Maar dit beseffen de PVV-politici niet.
Jonge kinderen die nog op school zitten nemen heel bewust, maar ook heel dapper, afstand van wat zij ooit in hun dommigheid en onwetendheid voor de camera hebben geroepen. Zij laten zich op sleeptouw nemen om hun lessen ter harte te nemen. Maar PVV-politici geven geen krimp, doen geen nieuwe kennis op en blijven tot het laatste moment vasthouden aan hun foute gedachtegoed.
De zaak over de kranslegging bij de Slavernijherdenking lijkt te zijn opgelost. De Kamervoorzitter komt niet. Maar de kwestie is nog niet voorbij.
Martin Bosma heeft geen woord teruggenomen van zijn uitspraken over de slavernij. Daarom heeft de organisatie dan maar besloten de uitnodiging in te trekken. Een verstandig besluit, maar wel een afschuwelijke nederlaag voor fatsoenlijk Nederland. Het laat zien hoe diep wij als kiezersvolk zijn gezonken.
Ook deze 4 mei misdroegen enkele jongeren zich, door met kransen te voetballen. Maar zij laten zich, in tegenstelling tot PVV-politici, wel aanspreken op waar ze mee bezig zijn.
Het soort volksvertegenwoordigers waar we het nu mee hebben te doen, laten zich dus niet aanspreken. De ‘omvolking’ van Marjolein Faber heet ineens een ‘zorgelijke demografische ontwikkeling’. Bosma neemt geen afstand van zijn opvattingen over de slavernijherdenking en gniffelt bij de gedachte dat het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee) daarom maar de uitnodiging heeft ingetrokken. ‘O Nederland, let op u saeck’, schreef Valerius in 1574. Zijn waarschuwing blijft actueel.
Kamervoorzitter Martin Bosma (PVV) komt toch niet naar de nationale slavernijherdenking in het Oosterpark in Amsterdam, bericht nieuwswebsite NU.nl. In overleg met Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee) heeft Bosma besloten om geen acte de présence te geven.
Er was veel ophef over de mogelijke komst van Martin Bosma naar de nationale herdenking van het slavernijverleden op 1 juli. Als PVV-parlementariër had Bosma het over ‘slavernijgedram’ en sprak hij over ‘anti-blank racisme’ tijdens een debat over het instellen van een bewustwordingsfonds. Ook noemde hij Tula, de leider van de slavenopstand van 1795 op Curaçao, een crimineel. In het PVV-verkiezingsprogramma staat bovendien dat de excuses voor het slavernijverleden, gemaakt door de koning en de Nederlandse staat, moeten worden ingetrokken.
Daarom heeft Bosma na een stevig gesprek met NiNsee nu besloten een vervanger te sturen. Hij ziet het belang van een ‘waardige herdenking’ ook in, zegt Linda Nooitmeer van NiNsee tegen NU.nl.
In de Amsterdamse gemeenteraad was er ook veel commotie over Bosma ontstaan. Denk en Lijst Kabamba hadden een motie geschreven, waarin stond dat de Kamervoorzitter of excuses moest maken of een vervanger moest sturen.
‘We kunnen als gemeenteraad de komst van Martin Bosma niet verbieden’, vertelde Sheher Khan, fractievoorzitter van Denk, vanochtend aan de Kanttekening. ‘Het College van Burgemeester en Wethouders kan wel iemand tot persona non grata verklaren, maar daartoe roept de motie van ons en Lijst Kamamba niet op. We willen een raadsuitspraak. Dat Martin Bosma niet welkom is, vanwege het racistische programma van zijn partij. We willen een statement maken, want met zijn opvattingen ondermijnt Martin Bosma het bestaansrecht van de Keti Koti-herdenking.’
‘Hij is ook niet langer welkom bij de herdenking van de Februaristaking’
In de motie, die nu niet meer zal worden ingediend, staat expliciet dat de PVV een extreemrechts programma heeft. ‘De PVV is ‘een partij die bekendstaat om haar extreemrechtse standpunten en het systematisch tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen’, aldus Denk en Lijst Kabamba.
GroenLinks-fractievoorzitter Imane Nadif heeft ook grote moeite met de komst van Martin Bosma, vertelde ze de Kanttekening vanochtend. ‘Vanuit de gemeenschap zijn er veel bezorgde brieven geschreven en is er een petitie gestart tegen de aanwezigheid van Martin Bosma bij de Keti Koti-herdenking in het Oosterpark.’
Volgens haar ligt het probleem niet bij de mensen die bezwaren hebben tegen de komst van de Kamervoorzitter, maar bij Bosma zelf. ‘Dit had hij maar moeten bedenken, toen hij zijn kwetsende uitlatingen in de Kamer deed en zich daarna opgaf als Kamervoorzitter. De ophef over zijn komst is de consequentie van zijn keuzes.’
Raadslid Jazie Veldhuyzen van Lijst Ahmadi-Veldhuyzen vertelt de Kanttekening dat zijn fractie nog een motie achter de hand heeft, die nog niet officieel is ingediend. ‘Daarin staat dat als Bosma niet welkom is bij de Keti Koti-herdenking, hij ook niet langer welkom is bij de herdenking van de Februaristaking.’
Dat Bosma’s aanwezigheid op de nationale slavernijherdenking onwenselijk is staat voor Veldhuyzen buiten kijf. ‘Hij is gelieerd aan een partij die de Nederlandse excuses voor de slavernij wil intrekken. Als Kamerlid verzette Bosma zich tegen de komst van het Nationaal Slavernijverleden en diende veel foute moties in. In onze optiek kan hij daarom niet langer worden gezien als neutrale Kamervoorzitter. Dat vindt de community ook. De klachten tegen hem vanuit de zwarte gemeenschap wegen voor ons zwaarder dan het argument van de burgemeester, dat hij daar straks zit als voorzitter van de Tweede Kamer en niet als persoon.’
De stadsdeelcommissie Oost stemde gisteravond voor een ‘advies’ aan de PVV-politicus om de beker aan zich voorbij te laten gaan en een vervanger te sturen.
Een dakloze man die 2000 euro vond in de trein en het geld niet in eigen zak stak, maar naar de politie bracht, is na een donatiecampagne van Instagramkanaal Cestmocro34.000 euro rijker geworden.
‘Jullie zijn geweldig, bedankt iedereen’, schrijft Cestmocro. De dakloze Hadjer is volgens het Instagramkanaal ‘hét perfecte voorbeeld’ van het gezegde ‘Wie goed doet, goed ontmoet’.
Op initiatief van Cestmocro is na het nieuws over de teruggebrachte 2000 euro een donatiecampagne gestart. Op de eerste dag van de crowdfundingsactie staat de teller op 34.000 euro.
Mensen reageren enthousiast op de goede daad van Hadjer, die een portemonnee vond toen hij in de trein zocht naar lege flesjes en blikjes voor statiegeld. ‘Soldaat! Heb je 200 euro gestuurd’, reageert bryanlopezfit. ‘Allah heeft hem beloond’, schrijft een ander.
‘Deze mooie daad heeft zijn leven compleet op zijn kop gezet’, laat Cestmocro weten. Het Instagramkanaal meldt dat Hadjer ‘eindelijk’ kan beginnen met ‘het regelen van een huurwoning’ en zijn leven kan opbouwen.
Ook zou Hadjer veel aanbiedingen van werkgevers krijgen voor een baan. ‘Mijn leven zal hierdoor beter worden, ik kan weer investeren in een toekomst’, zegt hij tegen Cestmocro. ‘Ik geloof altijd dat uit een goede daad weer iets goeds komt, zo sta ik in het leven. Maar dit had ik nooit kunnen bedenken.’
Bij een Israëlisch bombardement zijn tien familieleden van Hamas-leider Ismail Haniyeh omgekomen, waaronder zijn zus. Het bombardement vond plaats op een huis van de familie Haniyeh in vluchtelingenkamp Al-Shati, in het noorden van Gaza. Zo meldtAlgemeen Dagblad.
Ook in het zuiden van Gaza bij Rafah gaan de Israëlische militaire operaties door. Volgens de Turkse krant Daily Sabah zijn er gisteren 47 doden gevallen in heel Gaza. Bij de aanval op het vluchtelingenkamp Al-Shati zijn 24 mensen omgekomen.
Hamas-leider Haniyeh blijft strijdbaar. ‘Als de criminele vijand denkt dat aanvallen op mijn familie onze positie of die van het verzet zal veranderen, dan zijn ze misleid’, zei hij in een verklaring. Haniyeh doelt daarmee op de uitlatingen van de Israëlische premier Netanyahu die niks wil weten van een ‘permanent’ staakt-het-vuren. Volgens Haniyeh is elke overeenkomst die geen staakt-het-vuren garandeert en geen einde maakt aan het Israëlische offensief ‘geen overeenkomst’.
De Hamas-leider, die zelf in Qatar woont, heeft eerder in de oorlog al drie zonen en vier kleinkinderen verloren.
Intussen is in Libanon verdere escalatie van het conflict tussen Israël en Hezbollah ophanden. De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken dreigde Hezbollah vorige week met een ‘totale oorlog’.
Moslims in India zijn opnieuw het slachtoffer van hindoe-extremistisch geweld. Aanleiding van de recente geweldsgolf is de tegenvallende verkiezingsuitslag van de hindoe-nationalistische BJ-partij van premier Narendra Modi, die nu niet langer beschikt over de absolute meerderheid in het parlement.
Vorige week werd een 35-jarige moslim, Mohammad Fareed, in Aligarh in de Indiase deelstaat Uttar Pradesh, door een groep hindoe-extremisten op brute wijze gelyncht. Dit incident, vastgelegd door omstanders, liet de lokale moslimgemeenschap geschokt en bang achter. Ook in andere deelstaten hebben hindoe-extremisten moslims aangevallen. Zoals in Nhan, waar islamitische bedrijven werden aangevallen en geplunderd op grond van valse beschuldigingen. Of in Madhya Pradesh, waar de huizen van moslims werden aangevallen en gesloopt vanwege ‘vermoedens’ dat daar rundvlees was opgeslagen.
Oppositiepartijen beschouwden de verkiezingsuitslag van 4 juni als een overwinning voor het secularisme. Maar historicus en politiek wetenschapper Ali Khan Mahmudabad, werkzaam aan de Ashoka University in New Delhi, zet hier zijn vraagtekens bij. Het hindoe-extremisme is nog steeds een sterke maatschappelijke kracht in India, vertelt hij aan de Arabische zender Al Jazeera. Hij waarschuwt dat islamofoob geweld waarschijnlijk zal toenemen, als afleidingsmanoeuvre voor de economische problemen waarmee India kampt.
De aanvallen zijn een reactie op de verkiezingsuitslag en dienen als boodschap dat hindoe-nationalistische groepen hun macht niet opgeven. De oppositiepartijen zijn te passief en spreken zich nauwelijks uit tegen het islamofobe geweld. ‘De stilte van de oppositieleiders over de aanvallen op de moslims is oorverdovend’, zegt Nadeem Khan van burgerrechtenorganisatie Association for Protection of Civil Rights (APCR) tegen Al Jazeera.
Wat was de vonk die het Turkse vuur aanstak voor het EK? De 65e minuut van het geweldige duel tussen Turkije en Georgië, waar ‘de nieuwe jongen op het veld’, Arda Güler een prachtige goal maakte, zijn eerste EK-doelpunt.
Een episch moment, voor het team, voor de fans, die zich hadden opgesteld op de tribunes, en voor ons, vastgekluisterd aan de tv-schermen. Dit was precies zoals het moest zijn: jonge sterren, nieuwkomers die ons het plezier van het spel laten zien. Geen wonder dat Ancelotti, de manager van Real Madrid, snel zijn felicitaties stuurde naar zijn nieuweling. Dit waren de 90 minuten die de wereld vertelden dat de toekomst van het voetbal in veilige handen was.
Maar voetbal zit nu eenmaal vol ups en downs. De volgende wedstrijd, tegen Portugal was een echte domper. Natuurlijk, hoe hoger de verwachtingen, hoe harder de noodlanding. Maar nu het Turkse team vanavond voor een existentiële strijd staat tegen het Tsjechische team, een harde noot om te kraken, is de stemming weer positief. Het vertrouwen in de ‘jonge Turken’ van het team is hersteld.
In een breder perspectief tonen de wedstrijden een ander Europa dan de verkiezingsuitslagen voor het Europees Parlement ons voorspiegelen. Het Europees voetbal kent in veel opzichten een schitterende dynamiek. De EK-euforie wordt gedeeld door miljoenen mensen van verschillende rassen, klassen en genders.
Veel teams hebben die magische mix van kinderen en kleinkinderen van degenen die vertrokken uit problematische en arme delen van de wereld, op zoek naar geluk. Het zijn de kinderen van de vroegere gastarbeiders, die de wil om te winnen voortstuwen, de vlag van hun nieuwe vaderlanden dragend.
Veel spelers van het Turkse nationale elftal komen uit Duitsland, Nederland en Frankrijk
Neem bijvoorbeeld Ilkay Gündogan, een van de beste middenvelders ter wereld en aanvoerder van het Duitse nationale team. Of Kylian Mbappe, een razendsnelle aanvaller en de aanvoerder van de Fransen. Deze en andere voetballers vormen het beste argument tegen extreemrechts.
Voor mij, een ongeneeslijke sportfan – en een uitgestotene uit Turkije, simpelweg omdat ik een hardnekkige onafhankelijke journalist ben – is het meest opvallende deel van het toernooi tot nu toe één man en zijn beslissingen. Zijn naam is Vincenzo Montella, de manager van het Turkse team. Nee, ik heb het niet over zijn kenmerkende 4-2-3-1 opstelling, of hoe hij zijn elf spelers leidt gedurende 90 minuten. Montella negeerde de grote ego’s in Turkije en koos voor de jongeren en diegenen die geboren en getogen zijn in de EU. Dat is waarschijnlijk een bewuste keuze geweest.
Het gaat niet alleen om de 19-jarige Arda Güler. Kijk bijvoorbeeld naar Mert Müldür, die het eerste doelpunt scoorde tegen Georgië. Hij werd geboren in Wenen, als zoon van Turkse immigranten, en groeide op bij Rapid Wien. Of kijk naar Orkun Kökcü, die in Haarlem ter wereld kwam. Veel spelers van het Turkse nationale elftal komen uit Duitsland, Nederland en Frankrijk.
Deze Turkse spelers, met een dubbele nationaliteit, maken zoveel mensen in de wereld enthousiast. Zij zijn geen Gastfussballer. Ze zijn een inspiratie voor iedereen wiens afkomst bijdraagt aan de nieuwe texturen van de EU, en voor alle andere voetbalfans.
Moslims noemen de duivel Iblis. Hij is geen gevallen engel, zoals Lucifer uit de Bijbel, maar een djinn. Iblis wil zo veel mogelijk mensen in het verderf storten, omdat hij tegenover Allah wil bewijzen dat zij hun bevoorrechte positie helemaal niet verdienen.
Onlangs verscheen bij de Belgische uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts het boek Satan: een geschiedenis van de duivel. Als religieuze en literaire belichaming van het kwaad – denk aan Lucifer in de Bijbel en Mefistofeles in Goethes Faust – is de duivel al zo’n 2000 jaar een belangrijke figuur in de Europese geschiedenis. In de christelijke traditie is de duivel een gevallen engel, die in opstand kwam tegen God en daarom uit de hemel werd gegooid en de mensen op aarde tot zonde probeert te verleiden. Maar hoe zit het met de duivel in de islam?
Tijdens de hadj, de bedevaart naar Mekka en Medina, is de steniging van de duivel een belangrijk ritueel. Gelovigen gooien stenen naar de duivel, om hem te tonen dat hij hen onmogelijk van het rechte pad zal kunnen afleiden. De duivel zou de profeet Ibrahim hebben geprobeerd te verleiden tot ongeloof, opdat hij zijn zoon Ismaël niet zou offeren. Uiteindelijk steekt Allah op het allerlaatste moment een stokje voor dit mensenoffer, nadat Ibrahim voor de geloofsproef geslaagd was.
Het stenigen van de duivel tijdens de hadj is een religieuze plicht, zegt arabiste Caroline Janssen, professor aan de Universiteit van Gent. ‘De pelgrim laat Satan geen ruimte om door te dringen in de ziel, waar die immers maar één doel bij voor ogen heeft: Gods plannen dwarsbomen. De pelgrim moet de rite eigenhandig uitvoeren en de drie zuilen met zeven kiezels raken, anders is de hadj niet compleet. Als dat niet kan, bijvoorbeeld door een lichamelijke beperking, kun je iemand inhuren die het stenigen voor jou doet.’
Joden en christenen geloven dat de duivel een gevallen engel is. De islam echter leert dat hij een demon is, een djinn, aldus Janssen. ‘Iblis, zo heet de duivel in de islam, is namelijk uit vuur geschapen, en engelen uit licht. Er zijn ook andere satans, demonen, die voor Iblis hebben gekozen. Daarnaast er zijn ook goede djinns.’
‘Tot het Laatste Oordeel kan de duivel zijn gang gaan in de wereld’
De Koran vertelt het verhaal dat Allah de engelen bij zich riep en hen vroeg om te buigen voor de mens, die Hij net geschapen had uit klei. De duivel was ook uitgenodigd op deze bijeenkomst. Hij weigerde voor de mens te buigen. Allah was vertoornd en wilde Iblis straffen, een straf die eindigen zou op de Dag des Oordeels. Maar de duivel vroeg om uitstel tot na de die dag. Hij had namelijk helemaal geen berouw voor zijn hoogmoed en wilde zo veel mogelijk mensen in het verderf storten, om zo te bewijzen dat de mensen hun bevoorrechte positie helemaal niet verdienen. Janssen: ‘Het uitstel heeft dus een psychologisch voordeel voor Iblis, maar is op termijn nefast. De hel is immers voor eeuwig.’
Tot het Laatste Oordeel kan de duivel zijn gang gaan in de wereld. Maar tegelijkertijd zijn de gelovigen beschermd. ‘Maar hij (de duivel, red.) zal hen (de mensen, red.) in niets schaden tenzij met verlof van God. En op God is het dat de gelovigen hun vertrouwen moeten stellen.’ (Soera 58:10, vertaling J.H. Kramers.)
De duivel slaagt erin om de mensen tot zonde te verleiden in het paradijs. Maar hoewel de zwakheden van Adam consequenties hebben wordt zijn zonde hem vergeven, omdat Allah de mensen ook blijft steunen nadat ze uit het paradijs zijn verbannen. Ondertussen probeert de duivel de mensen op aarde te verleiden tot zonde. Iblis zaait volgens de Koran tweedracht onder de mensen, maakt hen bang, zet hen aan tot zonden. Hij laat hen bij afgoden te rade gaan, met alcohol en kansspelen zet hij mensen tegen elkaar op.
‘Dat je eerst nog je email wil checken en daarom te laat bent voor het gebed: dit is het werk van Iblis’
De duivel probeert ook te voorkomen dat mensen hun religieuze plichten vervullen en maakt hen vergeetachtig, hij fluistert mensen slechte gedachten in en verleidt mensen met loze beloftes. Andere satans helpen hem hierbij. Overal ligt het gevaar van de duivel op de loer: in poëzie en in de muziek, op de markten en in badhuizen, in tattooshops, bij waarzeggers. Volgens sommige conservatieve exegeten heeft de duivel ook dochters die vrouwen lesbisch maken. Volgens sjeik Yasir uit Texas, die veel volgers heeft op YouTube, is een satan ‘om het even wie je weghaalt van het pad van Allah’. De intellectueel die met zijn slimme vragen je doet twijfelen aan de eeuwige geloofswaarheden, de gedachte dat je arm wordt als je anderen aalmoezen geeft of dat je eerst nog je email wil checken en daarom te laat bent voor het gebed: dit is het werk van Iblis. Je moet deze satan bestrijden. Op tijd. Want als de Dag des Oordeels straks aanbreekt is het te laat. Iblis, wiens doel het is om mensen te misleiden, laat zijn aanhangers op die dag bovendien in de steek.
Andere stromingen
Maar de islam is meer dan alleen de orthodox-soennitische uitleg van de islam, zegt Janssen. Islamitische mystici en vrijdenkers, veelal soefi’s, hebben in het verleden gewaagde uitspraken gedaan over de duivel. De duivel zou bijvoorbeeld groot gelijk hebben dat hij niet voor de mensen boog, omdat je alleen voor God mag buigen. Volgens de Jezidi’s, een religieuze minderheid in het Midden-Oosten, was Gods verzoek aan de engelen dan ook een test. Alleen de engel Shaytan slaagde hier glansrijk voor. Orthodoxe moslims stellen Shaytan gelijk met Iblis en noemen de Jezidi’s duivelsaanbidders. Dat is ook de reden waarom de Jezidi’s eeuwenlang zwaar worden vervolgd in het Midden-Oosten, met als dieptepunt de genocide door de extremisten van IS.
De orthodoxe islam leert dat de duivel geen vat heeft op profeten. Niet op Ibrahim, niet op Mohammed. Daarom roept De Duivelsverzen van de Brits-Indiase schrijver Salman Rushdie ook zo veel weerstand op onder veel moslims. Rushdies roman gaat in op een middeleeuws verhaal over Mohammed, waarin beschreven wordt dat de profeet zich door de duivel had laten verleiden. De traditionele godinnen van het polytheïstische Mekka kregen dankzij een – zo later bleek duivelse – openbaring van Mohammed toch een plekje naast Allah, als heilige kraanvogels die voor de mensen bemiddelden bij Allah. Janssen: ‘Het is een heel ingewikkeld boek. Rushdie schopt tegen de heilige huisjes van de islam, waarbij hij zich beroept op de kritische traditie in de islam. Hij zocht in zijn roman de randen op en dreef de spot met zaken die moslims dierbaar waren. De Iraanse ayatollah Khomeini besloot mede daarom een fatwa tegen hem uit te spreken.’
Voorstelling van een shaitan door Siyah Qalam, ca. 14e/15e eeuw. De kunststijl van Oeigoerse of Centraal-Aziatische oorsprong werd door Moslim-Turken gebruikt om verschillende legendarische wezens af te beelden. Beeld: Wikipedia & http://www.islamscifi.com/jinns-in-islamic-art/
Ten slotte wordt de duivel ook gebruikt in het politieke discours. Zo noemde diezelfde Khomeini de Verenigde Staten ‘grote satan’ en Israël ‘kleine satan’. Veel moslims spreken tegenwoordig bovendien over Israhel, als het over Israël gaat, en noemen de Israëlische premier Benjamin Netanyahu Shaytanyahu. Janssen: ‘Satan is hier geen metafoor, maar een politiek instrument. Of mensen daadwerkelijk geloven of het hier daadwerkelijk om de duivel gaat of niet maakt dan nog weinig uit. Zowel in de strijd tegen moslims als tegen niet-moslims wordt Satan als symbool van de tegenstander gebruikt. Zo citeerde the Jerusalem Post met instemming een Hollywoodacteur, die de aanval van 7 oktober op Israël door Hamas satanisch noemde.’
Heksen
Animistische Afrikaanse religies kennen de figuur van de duivel niet, vertelt antropoloog Koenraad Stroeken. ‘We denken als Europeanen dat de duivel een algemeen gegeven is, maar dat is te eurocentrisch gedacht. Niet alle culturen hebben een duivel. Het absolute kwaad bestaat wel, maar in de figuur van een heks. Een heks kan een vrouw of een man zijn en zorgt voor onheil. Vooral in tijden van crisis, als mensen niet weten wat er aan de hand is, zijn ze geneigd om heksen de schuld te geven van rampen. Misschien wenst een familielid of iemand anders mij ongeluk toe. Dat krijgt cultureel vorm in de heks.’
‘Tegenwoordig worden geïdentificeerde heksen niet langer geëxecuteerd’
Om je tegen heksen te beschermen ga je naar de genezer. ‘Hij kan heksen identificeren door ingewanden te lezen van geslachte kippen. De genezer weet niet wie het slachtoffer is van het onheil. Zijn taak is slechts om de heks te identificeren. Het aanwijzen van de heks ontstaat in gesprek met de cliënt. Tegenwoordig worden geïdentificeerde heksen niet langer geëxecuteerd. Je moet alleen betalen voor een medicijn dat je tegen de heks beschermt.’
Stroeken legt uit dat de heksenvervolgingen in Afrika anders waren dan die in Europa. ‘Sinds de jaren 1990, toen Tanzania zich moderniseerde, had je geen tribunaal meer waar mensen zich kunnen verdedigen. De heks werd sindsdien opgejaagd en gedood. Ik heb onderzoek gedaan naar culturele oplossingen in enkele dorpen in Tanzania. Elk dorp heeft minimaal twee genezers. Ze identificeren veel heksen. Over heel het gebied is dit in totaal gemiddeld zo’n 1000 per dag, meer dan 300.000 heksen per jaar dus.’
En toch wordt er bijna niemand omgebracht. Hoe kan dit? Stroeken: ‘Het antwoord is dat divinatie, het ritueel van de genezer om de heks te identificeren, geweld tegen vermeende heksen juist tegengaat. Op plekken waar divinatie verboden is geweest vinden meer heksendodingen plaats. Mensen die zich machteloos voelen, kiezen sneller voor een wanhoopsoplossing. De genezer daarentegen geeft cliënten een veilig gevoel, waardoor ze niet overgaan tot geweld. Je moet dus niet zomaar gaan pleiten voor het afschaffen van dit soort praktijken, want dit kan tot onaangename neveneffecten leiden.’
Tsjechië is een onderzoeksmissie gestart naar veilige zones in Syrië om te zien of Syrische vluchtelingen kunnen worden teruggestuurd. Volgens de regering is dit in lijn met EU-beleid. Dit meldt The National.
De Tsjechische regering is ‘actief betrokken’ bij de uitvoering van de conclusies van de Europese Raad, die in maart opriep tot de ‘veilige, vrijwillige en waardige terugkeer van Syriërs, zoals gedefinieerd door de UNHCR’, schreef het Tsjechische ministerie van Binnenlandse Zaken in een verklaring aan The National.
Daarbij is een bezoek aan het land belangrijk, voegt het toe. Praag benadrukt dat de missie niets bijzonders is, maar als oogmerk heeft de situatie in Syrië en de omliggende landen te evalueren.
Volgens The National doet ook Cyprus mogelijk mee aan de missie. Dit jaar is het aantal Syrische vluchtelingen dat naar Cyprus is gevlucht explosief gestegen, en veel van deze vluchtelingen reizen door naar Europa. De Tsjechische en mogelijk ook Cypriotische missie is een reactie op de toenemende druk op Europa om vluchtelingen terug te sturen naar hun thuisland.
De Cypriotische minister van Binnenlandse Zaken, Constantinos Ioannou, zegt dat er in de Europese Unie steeds meer ruimte is voor een gesprek over ‘veilige zones’. In maart besprak hij dit met de vicevoorzitter van de Europese Commissie, Margaritis Schinas. Hij gaf toen aan dat verschillende lidstaten geloven dat het tijd is om veilige zones te overwegen.
Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europees Commissie, bracht in mei een bezoek aan Libanon samen met de Cypriotische President Christodoulides om de problematiek te bespreken. Ze sprak toen haar steun uit voor een gestructureerde aanpak van vrijwillige terugkeer van Syrische vluchtelingen in Libanon, in samenwerking met VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR, in het licht van steun die de EU aan Libanon levert.
Desondanks waarschuwt UNHCR dat het massaal laten terugkeren van vluchtelingen naar Syrië een slecht idee is en dat het land geen veilige gebieden heeft. Dat is ook de mening van Human Rights Watch. Overal in Syrië vinden mensenrechtenschendingen plaats, aldus de mensenrechtenorganisatie.
UNHCR stelt dat de meeste Syrische vluchtelingen nog steeds in nood verkeren en daarom internationale bescherming verdienen. Alleen als Syrische vluchtelingen vrijwillig willen terugkeren naar hun thuisland mogen ze worden teruggestuurd, mits hun terugkeer veilig en waardig verloopt, vindt de VN-organisatie.
In Turkije zijn deze maand al vijf keer zoveel natuurbranden geconstateerd dan in dezelfde periode vorig jaar. Volgens Turkse autoriteiten waren er in juni dit jaar al 399 natuurbrandhaarden, een vervijfvoudiging ten opzichte van juni 2023.
Hierdoor is al ruim 2500 hectare aan bos en ander soort groengebied verbrand. Vorig jaar was dat rond deze periode slechts 41 hectare. Zo meldt de Turkse nieuwssite Bianet.
Langdurige hitte zorgt ervoor dat de ondergrond in bossen in rap tempo droogvalt. Hierdoor neemt de kans op uitslaande natuurbranden toe. De extreme hitte in het Middellandse Zeegebied zorgt ook in Zuid-Europese landen zoals Griekenland en Italië voor brandhaarden.
Dit jaar zijn al weer veel hitterecords verbroken. Zo was het wereldwijd de heetste lente ooit. In Turkije zijn nu al temperaturen boven de 40 graden Celsius gemeten, waardoor de kans op wildvuur alleen maar toeneemt.
Professor Murat Türkes van Bogazici University reageert op de ontwikkelingen. ‘Een warmere wereld, veranderende neerslagpatronen en steeds frequentere en intensere hittegolven creëren een perfecte storm voor grootschalige bosbranden’, zegt hij tegen Bianet.
Het is volgens hem ‘crucialer dan ooit’ dat de Turkse overheid de maatregelen tegen
natuurbranden opvoert. ‘Hoewel Turkije steeds sneller optreedt tegen bosbranden (onder meer met drones), zijn de blusmaatregelen niet opgewassen tegen het warmer wordend klimaat. Er is een veelomvattende strategie nodig’, aldus Türkes.
Onze site gebruikt cookies en vergelijkbare technologieën onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kunnen we hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren en daardoor onze website verbeteren.
Deze website gebruikt cookies om uw gebruikservaring op deze website te verbeteren. Van deze cookies worden cookies aangemerkt als "Noodzakelijk" in uw browser bewaard, deze cookies zijn essentieel voor het functioneren van de website. Bijvoorbeeld het opslaan van uw keuze of u wel of geen cookies wilt hebben. Wij maken ook gebruik van cookies van derde partijen die ons helpen met het analyseren en begrijpen van de gebruik van deze website door u. Deze cookies worden alleen gebruikt als u daar toestemming toe geeft. U heeft ook de mogelijkheid om uzelf uit te sluiten voor deze cookies. Dit zal echter effect hebben op uw gebruikerservaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut nodig voor het functioneren van de website. De cookies in deze categorie zorgen alleen voor de veiligheid en het functioneren van deze website . Deze cookies bewaren geen persoonlijke gegevens
Deze cookies zijn niet strict noodzakelijk, maar ze helpen de Kanttekening een beter beeld te krijgen van de gebruikers die langskomen en ons aan te passen aan de behoeftes van onze lezers. Hiervoor gebruiken wij tracking cookies. Bij het embedden van elementen vanuit andere websites zullen er door deze sites ook cookies worden gebruikt.