17.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 166

‘Je moet Jezus volgen, niet Wilders’

0

Christenen stemmen even vaak PVV als niet-christenen, berichtte de Evangelische Omroep in april. Maar rijmt de boodschap van Geert Wilders wel met die van Bijbel?

Steven Paas (1942) vindt de boodschap van de PVV in wezen ‘niet christelijk’, vertelt hij aan de telefoon. De oud-zendeling en voormalig predikant in Malawi vindt Geert Wilders racistisch en racisme gaat volgens hem tegen de boodschap van de Bijbel in: heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.

‘De PVV promoot de ‘joods-christelijke cultuur’. Dat is een vorm van cultuurchristendom, waarin er geen onderscheid gemaakt wordt tussen God dienen en de wereld dienen. Maar Jezus leerde juist dat zijn koninkrijk niet van deze wereld is. Je moet Jezus volgen, niet Wilders. Want als je Wilders volgt zeg je het dubbelgebod van de liefde van Christus feitelijk vaarwel. Ik bedoel natuurlijk niet Wilders persoonlijk, maar zijn ideeën. Zijn geschreeuw tegen ‘buitenlanders’. Zijn ‘wij eerst’ is geen christelijk beginsel. Het is ‘Christus eerst’. Christenen die het idee van Wilders volgen gaan tegen het beginsel van Christus zelf in, tegen de kern van het christelijk geloof. En tot die kern behoort dat God zonder onderscheid alle volken liefheeft.’

Steven Paas. Foto: Marco van Bemmelen

Een van de redenen waarom niet weinig Nederlandse christenen met Wilders weglopen is zijn ondubbelzinnige steun aan Israël. Paas is daar kritisch over. ‘Wilders steunt Israël niet op Bijbelse gronden, maar omdat hij tegen de islam is en omdat hij westerse naties beter vindt dan niet-westerse. Israël is in zijn ogen een voorpost van de westerse beschaving. Maar die beschaving is ook verbonden met een vorm van kolonialisme. Het westerse kolonialisme ging uit van westerse superioriteit. En zionisme kun je zien als een uitloper van dit kolonialisme.’

Pilotproject

Het christenzionisme is niet Bijbels, maar seculier, vervolgt Paas. ‘Het gaat deze christenen om de huidige staat Israël, een seculiere staat.’ Ook het filosemitisme, de overdreven liefde voor het Joodse volk van christenzionisten, is onbijbels volgens Paas. ‘De Joden werden niet uitverkoren omdat ze beter waren dan andere volkeren, maar het was een pilotproject van God, om zo zijn liefde voor de hele wereld te tonen. Israël als natie is niet zo bijzonder.’

‘De PVV wijst anderen als zondebok aan’

Ook predikant Bettelies Westerbeek (1984) is heel kritisch over Geert Wilders en de PVV. De afgelopen tien jaar was ze predikant in Moerwijk, een volkswijk in Den Haag. ‘Ik werkte in een hele inclusieve gemeenschap, met christenen en niet-christenen. We waren er echt voor elkaar. Mijn werk had alles met politiek te maken. Het ging over onrecht, mensen in een kwetsbare positie helpen.’

In Moerwijk zijn ook veel mensen die PVV stemmen, vervolgt Westerbeek. ‘Ik vind het lastig. De landelijke politiek is er lang niet altijd geweest voor mensen in armoede. Ook de linkse partijen schieten tekort, die zitten toch in hun bubbels. De PVV doet alsof het de gewone mensen wel kent door hun taal te spreken. Maar de problemen van arme mensen worden niet opgelost. De PVV wijst anderen als zondebok aan. Als Wilders roept dat onze huizen naar statushouders gaan dan doet dat iets met de mensen hier. Want hier is veel woningnood. Ik vind dat er naar de noden van mensen moet worden geluisterd. Maar ook dat er naar inclusieve en eerlijke oplossingen moet worden gezocht. En dat doet de PVV juist niet.´

Focus op eigen gemeenschap

Westerbeek had veel contact met de lokale ChristenUnie en werd lijstduwer voor deze partij voor de Tweede Kamerverkiezingen van november vorig jaar. ‘Vroeger was ik lid van GroenLinks, maar ik voelde mij toch minder thuis bij deze partij. Armoede heeft veel te maken met druk op de gemeenschappen. GroenLinks denkt meer vanuit het individu. De ChristenUnie denkt meer vanuit gemeenschappen.’ Wel is ze op punten heel kritisch over de ChristenUnie, geeft de progressieve predikante toe. ‘De pro-Israëlkoers van eerst Gert-Jan Segers en nu Mirjam Bikker deel ik niet. Het is natuurlijk goed dat je tegen antisemitisme bent. Maar je mag dit niet gebruiken om pro-Palestijnse stemmen te muilkorven, wat nu wel een beetje gebeurt. Sommige christenen zien Palestijnen en moslims eigenlijk niet als mens. Dat gaat volgens mij in tegen de kern van het Evangelie. We mogen de ander niet ontmenselijken. Ik denk dat christelijke politiek meer bevrijdingstheologie nodig heeft. De ChristenUnie is ideologisch gezien echter nog steeds antirevolutionair, conservatief. Voor de ChristenUnie geldt het aloude soevereiniteit in eigen kring-principe. Dat focust op gemeenschappen, maar in de praktijk te veel op de eigen gemeenschap.’

Bettelies Westerbeek

Een belangrijke christelijke leerstelling is de antithese, de tegenstelling tussen goed en kwaad, God en de Duivel, de kerk en de wereld. Heeft dit dogma – onbedoeld – niet geleid tot christelijke sympathie voor de PVV? Want de PVV promoot immers een antithese tussen rechts en links, tussen de joods-christelijke cultuur en de islam, tussen het Westen en het Midden-Oosten en Afrika.

‘Sommige christenen zien Palestijnen en moslims eigenlijk niet als mens’

Steven Paas gelooft van niet. ‘De christelijke antithese is tegen de zonde, niet tegen andere mensen, andere culturen of andere rassen. Christus zei: ‘Heb je naaste lief.’ Dat staat haaks op de boodschap van Wilders. De antithese ‘tegen rechts’ of ‘tegen links’ is een politieke tendens in sommige kerken, die per kerk kan verschillen. Je komt die tendens zo in de Bijbel niet tegen. Wel leert de Bijbel dat je moet strijden tegen de zonde in je eigen leven en het onrecht in de samenleving, tegen de kwade structuren.’

Niet alleen op de wereld

Westerbeek ziet wel een link tussen de antithese en sympathie voor de PVV: ‘Het vijanddenken is bij de SGP heel sterk. En dat was ook zo bij de voorgangers van de ChristenUnie, het Gereformeerd Politiek Verbond en de Reformatorische Politieke Federatie. Zij waren ook erg exclusivistisch. Als je dan meer seculier wordt is de stap naar de PVV maar klein. Bij elke religie moet je oppassen dat je anderen niet uitsluit. Je moet als individu open willen staan. Dat betekent een gemeenschap vormen met anderen, op basis van de dingen die je met elkaar deelt. Een gemeenschap is gesloten in die zin. Maar je moet ook open willen staan voor andere groepen. Er bestaat een spanning tussen individualisme en gemeenschap, maar ook een spanning tussen inclusivisme en exclusivisme. Je bent niet alleen op de wereld, maar je eigen groep ook niet. De boodschap van het Evangelie doet een appèl op iedereen. Je moet je liefde delen, mensen helpen in kwetsbare situaties.’

Opnieuw onrust op Amerikaanse universiteit om Gaza

0

Pro-Israëlische en pro-Palestijnse demonstranten zijn afgelopen zondag slaags geraakt bij de Universiteit van Californië in Los Angeles (UCLA). Volgens de autoriteiten ‘braken er fysieke confrontaties’ uit toen een barrière die beide partijen gescheiden hield werd doorbroken.

John Kirby, woordvoerder van de Nationale Veiligheidsraad, vertelde de Amerikaanse zender ABC dat de Amerikaanse regering het recht van burgers respecteert om te demonstreren tegen de Gaza-oorlog. Maar het Witte Huis vindt wel dat demonstraties vreedzaam dienen te verlopen. Kirby veroordeelde de antisemitische incidenten die zouden hebben plaatsgevonden, evenals ‘alle hate speech en het dreigen met geweld daar’.

Op de UCLA demonstreren pro-Palestijnse activisten al wekenlang tegen de oorlog in Gaza. Maar recent zijn er ook pro-Israëlische demonstranten, die vinden dat Israël het recht heeft om zichzelf te verdedigen. Volgens de Israeli American council (IAC), die de tegenprotesten organiseerde, worden er tijdens pro-Palestijnse protesten antisemitische leuzen gescandeerd. Maar pro-Palestijnse activisten veroordelen antisemitisme en geloven dat onruststokers van buiten hier verantwoordelijk voor zijn, aldus de BBC.

Sommige demonstranten die betrokken waren bij de recente onlusten bij UCLA kwamen mogelijk van buiten, aldus het internationale persbureau Reuters.

Het is niet duidelijk of de pro-Israëlische of de pro-Palestijnse demonstranten de barrière tussen beide groepen hebben doorbroken. De universiteit zegt extra veiligheidsmaatregelen te zullen treffen.

De oorlog in Gaza heeft tot onrust op Amerikaanse universiteiten geleid. Israël, dat al meer dan 75 jaar delen van Palestina bezet, voert sinds 7 oktober een bloedige oorlog in de Gazastrook. Hierbij zijn meer dan 34.000 Palestijnen omgekomen, waarvan twee derde vrouwen en kinderen. De Verenigde Staten staan nog steeds achter Israël en steunen het land jaarlijks met miljarden dollars.

Dromen verklaren is uit de mode

0

Ik droomde dat ik een gerecht aan het bereiden was. Het werd niet een gerecht maar een rode saus die goed smaakte. Er waren mensen om me heen. Wie het waren en waar we waren heb ik niet helder voor de geest. Per slot van rekening was het ook een droom. Ik had een pide-brood. Stukjes ervan plukte ik eraf en gaf het aan de mensen om me heen. We sopten het brood in de saus.

Vroeger hadden veel mensen twee boeken over de uitleg van dromen in hun kast. Die hadden ze van de krant Zaman gekregen. De Zaman is er niet meer. De journalisten zijn gevangengezet of zijn naar het buitenland gevlucht. De twee boeken over uitleg van dromen zie je ook bij mensen thuis niet meer.

De farao kon niemand in zijn omgeving vinden die uitleg aan zijn droom kon geven

De beroemdste droom uit de geschiedenis van de mensheid is de droom van de farao die zag dat zeven vette koeien opgegeten werden door zeven magere koeien, en zeven vette aren door zeven magere aren. Het verhaal staat in het Oude Testament en in de Koran. De farao kon niemand in zijn omgeving vinden die uitleg aan zijn droom kon geven. De tovenaars zeiden dat dit warrige dromen waren en dat zij geen duiding aan warrige dromen konden geven. Iemand wees erop dat Jozef, profeet, die al jaren ten onrechte in de gevangenis zat een begiftigd dromenuitlegger was. Jozef werd uit de gevangenis gehaald en gaf aan de farao de uitleg van zeven vette jaren en zeven magere jaren. De farao wilde hem als dank een hoge functie geven. Jozef solliciteerde naar de functie van minister van Financiën. Daar heb ik skills in, zei hij. Hij kreeg deze droombaan.

Het uitleggen van dromen is niet meer in de mode. In mijn omgeving hoor ik het nauwelijks. In de sociale media zie ik het ook nooit. De twee boeken van Zaman zijn  foetsie. Misschien moet ik hopen dat ik een volgende keer over profeet Jozef droom die uitleg geeft aan mijn vorige droom.

Weer bekende TikTokker vermoord in Irak

0

Wederom is een sociale media influencer om het leven gebracht in Irak. De TikTok-ster Om Fahad werd afgelopen vrijdag in haar auto voor haar woning in Bagdad doodgeschoten.

Vrouwen en leden van de LHBTIQ+-gemeenschap, die de vleugels spreiden op internet, worden tot doelwit gemaakt door extremistische, patriarchale groepen. Zo meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye.

Fahad, die populaire dansvideo’s maakte op sociale media, zou door ‘ongeïdentificeerde mannen’ die zich voordeden als thuisbezorgers zijn doodgeschoten, aldus een veiligheidsofficial. Het ministerie van Binnenlandse Zaken is een onderzoek gestart.

Vorig jaar kreeg Fahad het vanwege de gewraakte video’s nog aan de stok met de autoriteiten en werd ze tot een gevangenisstraf van zes maanden veroordeeld. Haar video’s zouden ‘onzedelijke taal’ bevatten en de ‘bescheidenheid’ van het Irakese volk ondermijnen.

De moord op Fahad staat niet op zichzelf. In de laatste jaren zijn er meerdere vrouwelijke en/of lhbtiq-influencers gedood in Irak. Zoals de ‘transblogger Simsim’ in februari en Noor Alsaffar vorig jaar. In 2018 werd het model Tara Fares vermoord. Ze had drie miljoen volgers op Instagram.

De aanslagen op deze beroemdheden vinden plaats in de context van een overheid die steeds meer onderdrukt wat het als een bedreiging beschouwt voor de ‘goede zeden’. Hier vallen ook vrouwen die gebruik maken van sociale media en de lhbtiq-gemeenschap onder. Zo zijn homoseksuele relaties sinds vorige week bij wet verboden op straffe van een gevangenisstraf van minimaal tien jaar.

De nieuwe regelgeving verbiedt ook alle praktijken van ‘imitatie van vrouwen’ en de ‘promotie van seksuele handelingen’, waarvoor mensen in Irak tenminste zeven jaar achter de tralies kunnen belanden.

Britse Conservatieven lid van omstreden Facebook-groepen

0

Enkele medewerkers van de Britse Conservatieve Partij zijn lid van Facebook-groepen waar onder andere islamofobe en racistische complottheorieën worden gedeeld. Dit ontdekten onderzoeksjournalisten van de website Unearthed.

Het gaat om meer dan dertig Facebook-groepen die zich verzetten tegen de ultra-lage-emissiezone van Londen (ULEZ), waar de Conservatieven tegen zijn. Maar leden van deze FB-groepen delen ook complottheorieën, mede over de Londense burgemeester Sadiq Khan, die verantwoordelijk is voor de ULEZ.

Unearthed is verbonden aan de Britse tak van GreenPeace, de bekende milieuorganisatie. In hun onderzoek naar de conservatieve campagne tegen ULEZ stuitten journalisten op islamofobe en racistische berichten. Veel berichten gaan over Sadiq Khan, de islamitische Labour-burgemeester van Londen die hoopt te worden herkozen. Hij wordt in de Facebook-groepen uitgemaakt voor een sympathisant van terroristen en aangevallen op zijn Pakistaanse afkomst.

Ook werden in tenminste twee Facebook-groepen de zogenoemde Fourteen Words genoemd, een beruchte racistische slogan: ‘We must secure the existence of our people and a future for white children’ (We moeten het bestaan van ons volk en een toekomst voor witte kinderen veiligstellen).

Andere gebruikers deelden antisemitische video’s en afbeeldingen, waarin werd beweerd dat Joden heimelijk streven naar de wereldheerschappij. Ten slotte vonden de journalisten van Unearthed ook berichten waarin vandalisme werd verheerlijkt. Vandalen die opzettelijk ULEZ-bewakingscamera’s vernielen zouden eigenlijk helden zijn.

Zelf niets gepost

Het gaat in totaal om zesendertig Facebook-groepen. Ook prominente Conservatieve politici uit Londen zijn er lid van, waaronder Susan Hall die graag de nieuwe burgemeester van de Britse hoofdstad wil worden. Volgens Unearthed hebben deze politici zelf geen racistische berichten gepost. Op navraag antwoordden ze ook niet op de hoogte te zijn van dergelijke berichten.

De onthulling van Unearthed komt op een kritiek ogenblik. Sadiq Khan wil op donderdag 2 mei graag worden herkozen als burgemeester van Londen. De 53-jarige Khan werd in 2016 de eerste islamitische burgemeester van een westerse miljoenenstad, nadat de Conservatieve burgemeester Boris Johnson na twee termijnen besloot om zich niet meer herkiesbaar te stellen. In de meeste opiniepeilingen staat Khan op een voorsprong. Maar de burgemeester vreest dat het toch een nek-aan-nek-race wordt tussen hem en de Conservatieve burgemeesterskandidaat Susan Hall.

Khan is omstreden vanwege ULEZ. Veel Londenaren vinden zijn milieumaatregelen te streng. Nu geldt in heel de stad een dagtarief van 12,50 pond (omgerekend zo’n 14,50 euro) om met een vervuilende auto de weg op te gaan. Ook zijn pro-Palestijnse stellingname roept bij conservatieve Londenaren verzet op. De burgemeester staat voor 100 procent achter de demonstratievrijheid en drong drie weken na de gebeurtenissen van 7 oktober aan op een wapenstilstand, tegen de lijn van Labour in dat onder Keir Starmer een rechtsere koers is ingeslagen. Toenmalig Conservatief Lagerhuislid Lee Anderson zei in februari dat Khan de hoofdstad heeft weggegeven aan zijn vrienden en beweerde dat in Londen de islamisten de dienst uitmaken.

Recensie: Adriaan van Dis mept vooral zelf terug

Het is ook en vooral het verslag van een bekering: het jongste boekje van Adriaan van Dis, De kolonie mept terug. Het is daarbij ook en vooral Van Dis zélf die lekker terugmept. Hij mept, uit naam van de kolonie, op het Nederlandse koloniale verleden en dan met name op de jarenlang eenzijdige kijk daarop in Nederland zelf, en daarmee ook direct op zijn eigen familieverleden.

Het boekje vormt een uitgebreide versie van een voordracht op 1 november, de tiende – en laatste, zoals er een beetje omineus aan wordt toegevoegd – Rudy Kousbroeklezing. Die had hij eigenlijk al drieëneenhalf jaar eerder moeten houden, maar toen kwam corona ertussen. Dat gaf met alle lockdowns Van Dis ruim de tijd om een hele boekenkast aan recente historische literatuur over de kolonisatie en dekolonisatie van Nederlands-Indië door te werken, waarmee zijn eigen familiegeschiedenis nauw verwezen is, net als van de naamgever van de lezing, Rudy Kousbroek (1929-2010).

Samengesteld Indisch gezin

Het verschil: Kousbroek was een halve generatie ouder en heeft zelf als jongen met zijn ouders in een Japans kamp gezeten. Van Dis, in 1946 geboren, is een nakomertje in een samengesteld Indisch gezin. Zijn moeder was eveneens met haar dochters geïnterneerd. Haar eerste man was een Molukse KNIL-militair die door de Japanners werd onthoofd, haar tweede man – Adriaans vader – had als krijgsgevangene dwangarbeid moeten verrichten.

Na de Oorlog was de familie Van Dis in een repatriëringshuis aan de Noord-Hollandse kust beland, waar Adriaan is geboren en opgegroeid. Zijn ouders droegen de last van een onverwerkt oorlogstrauma mee – de peilloos diepe val vanuit de bovenkant van de koloniale samenleving naar de barre omstandigheden van een gevangenenkamp – waarvoor zij in Nederland weinig gehoor vonden. Dat zat met zijn eigen oorlogstrauma, waardoor voor andermans trauma geen plaats meer was. De Indische Nederlanders met etnisch gemengde wortels vielen tussen wal en schip: ginds werden ze sinds de Indonesische onafhankelijkheid met de nek aangekeken, het Europese ‘moederland’ – dat velen nog nooit eerder gezien hadden – zat niet op hen te wachten.

Zijn ouders droegen de last van een onverwerkt oorlogstrauma mee

Dat leidde tot twee reacties, zoals Van Dis benadrukt. Enerzijds een strijd om een hogere plaats in de ‘leedhiërarchie’, die hier ook al bestond. Was elk oorlogsslachtoffer gelijk? Wat ons is aangedaan is niet minder erg dan wat jullie is aangedaan: de Japanse interneringskampen voor Nederlanders werden zo al snel met de Duitse concentratiekampen voor Joden gelijkgesteld. Ook Van Dis kreeg die boodschap van huis uit mee. Het was een stelling waartegen Kousbroek zich al vroeg had gekeerd en waarmee die zich de haat van vele Oud-Indischgasten en hun nazaten op de hals had gehaald.

Gesteund door prins Bernhard – diens zoveelste foute keuze – wisten die keer op keer met veel kabaal te verhinderen dat kritischer naar het eigen koloniale verleden gekeken werd. Want dat, zoals Van Dis terecht benadrukt, was het punt: men koos voor een slachtofferrol, van enige zelfreflectie was geen sprake. Wie daartoe een poging deed, kreeg een hoop agressie over zich heen – van Joop Hueting, die het in 1969 ‘waagde’ op tv over excessen tijdens de zogeheten ‘politionele acties’ te spreken, tot Poncke Princen, die nog op hoge leeftijd in 1994 bijna belet werd om als ‘landverrader’ Nederland te betreden. En hierbij was de VVD – laf als altijd – het liefst voor de dreigementen uit oud-koloniale hoek door de knieën gegaan.

Aanpassen was de boodschap die Van Dis meekreeg

Met dat gebrek aan zelfreflectie ben ik ook ooit zelf eens geconfronteerd, toen ik in 2015 in Bronbeek – het bekende KNIL-veteranenhuis in Arnhem – een lezing moest houden. Op de voorste rij zaten twee nors kijkende dochters van oud-kolonialen, toen ik van het intrinsiek raciale karakter van de koloniale standensamenleving repte. Na afloop meldde zich, vanachter uit de zaal, een oude Indische vrouw, die ter bevestiging vertelde hoe vernederend haar vader het gevonden had dat hij als huisbediende vanwege zijn etnische achtergrond altijd een apart toilet gebruiken moest. Snibbige reactie van het duo op de voorste rij: U moet niet van alles een punt maken. Tja…

Haar familie had zich zowel daar als hier ongetwijfeld altijd vooral moeten aanpassen. Aanpassen: dat was de tweede reactie, aanpassen aan Nederland. Altijd maar aanpassen: dat was ook de boodschap die Van Dis in zijn jeugd meekreeg, aanpassen aan de heersende normen en opvattingen dáár.

En nu – en dat is de rode draad door Van Dis’ betoog – is het Nederland als geheel dat zich moet aanpassen: aanpassen aan een snel veranderende wereld. Een wereld, waarin niet alleen het Westen niet langer meer dominant is, maar China en India, puur op basis van demografisch getal, weer op plaats één en twee komen. Precies zoals vanaf het begin van onze jaartelling achttien eeuwen lang het geval was – tot door de industriële revolutie een paar rare kleine landjes aan de uiterste westrand van het Euro-Aziatische continent die positie even overnamen.

Aanpassen een wereld, waarin niet alleen het Westen als zodanig niet langer dominant is, maar dat daarmee ook geldt voor het westerse wereldbeeld en de westerse kijk op de geschiedenis. Niet in de laatste plaats de kijk op de koloniale. Die vormt voor de rest van de wereld de historische bril waardoor men naar het Westen kijkt: en de kolonie mept nu terug. Dat is een boodschap die zeker aan de thans in aanbouw zijnde Wilders-coalitie, die juist in benepen geschiedsnostalgie zwelgt, niet besteed is.

Dat is wel vaker zo: zij die er geestelijk het meeste baat bij zouden hebben willen daarvan het minste weten. Speciaal voor hen zou Van Dis’ boekje echter zeer geschikt zijn. Dus als Martin Bosma straks door zijn gedichten heen is kan hij beginnen met een citaat dat ook voor Caroline van der Plas een nuttige waarheid bevat: ‘Totdat de dieren hun eigen geschiedschrijvers hebben, zullen in de jachtverhalen de jagers worden geroemd.’

Nieuwe generatie

Wat dat aanpassen van ons historische wereldbeeld betreft, bekritiseert Van Dis terecht dat het wel zeer lang heeft geduurd totdat dat ook onder historici zélf werd bijgesteld. Eigenlijk is dat pas iets van de laatste vijftien jaar, mede te danken aan een nieuwe generatie Nederlandse onderzoekers, die nu voor het eerst hun oor ook bij de gejaagden te luisteren heeft gelegd. Dat hadden vorige generaties inderdaad sterk nagelaten: door zich vooral op Haagse ambtelijke bronnen te richten werd automatisch het perspectief van de jager gekozen. Het koloniale beleid en de dekolonisatie alleen aan de hand van rapporten van Nederlandse gezagsdragers bestuderen: dat is toch een beetje alsof je kennis over de Duitse Bezetting slechts op de dagboeken van Arthur Seyss-Inquart en Anton Mussert baseert.

Adriaan van Dis, De kolonie mept terug, Atlas Contact, 96 blz., €12,99.

Lintjesregen voor bi-culturele Nederlanders

0

Ieder jaar krijgen ongeveer 3000 burgers een Koninklijke onderscheiding tijdens de lintjesregen. Een van hen dit jaar was Ahmed El Faouzi uit Lelystad, die moskeegangers aan het sporten probeert te krijgen.

Ahmed El Faouzi doet al jaren vrijwilligerswerk voor ouderen en jongeren in de Marokkaanse El Imaan-moskee. Hij probeert hen onder meer aan het sporten te krijgen via de Stichting Sport en Integratie. Tevens is El Faouzi één van de lopers die elk jaar op 5 mei het Bevrijdingsvuur van Wagingen naar Lelystad brengt. Daarnaast organiseert hij tijdens de ramadan iftar-maaltijden voor minder bedeelde bewoners in de omgeving en asielzoekers.

Frank Devanand Kanhai uit Den Haag kreeg dit jaar ook een lintje. Hij organiseert themawandelingen, zoals  ‘de Mahatma Gandhi walk’ en ‘de Nelson Mandela walk’. Ook is hij vrijwilliger voor het Milan Summer Festival, het Sarnámihuis en de Bas van de Goor Foundation.

Rotterdam reikte een lintje uit aan gospelzangeres Berget Lewis, die zich inzet voor kansarme jongeren, het Leger des Heils en de Herdenking Vliegramp Bijlmermeer. Zij werd benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

De bekendste Nederlander die dit jaar een lintje kreeg is Yvon Jaspers, bekend van het programma Boer zoekt vrouw. De Kanselarij der Nederlandse Orden noemt Jaspers ‘een ambassadeur van de agrarische sector’.

Bernie Sanders: demonstreren tegen Israëlische regering geen Jodenhaat

0

Volgens de Amerikaanse senator Bernie Sanders is demonstreren tegen de Israëlische regering geen Jodenhaat. De linkse politicus, die een Joodse achtergrond heeft, reageert op een video van de Israëlische premier Benjamin Netanyahu, die de Amerikaanse campusprotesten als antisemitisch heeft veroordeeld.

Netanyahu zou met zijn antisemitismebeschuldiging de aandacht proberen af te leiden van de verschrikkelijke oorlog in Gaza, aldus Sanders. ‘Naar mijn mening, en ik denk de mening van de meeste Amerikanen nu, is de reactie van Israël totaal disproportioneel. Gaza telt 2,2 miljoen inwoners, voornamelijk zeer arme Palestijnen. De afgelopen zes maanden zijn 33.000 mensen gedood en 77.000 gewond geraakt, van wie twee derde vrouwen en kinderen zijn.’

Demonstranten zijn geen Jodenhaters of Hamas-aanhangers, vervolgt Sanders. Ze komen op voor de Palestijnse burgers in Gaza en zijn het beu dat de Verenigde Staten de Israëlische oorlogsmachine nog steeds financieren.

Sanders noemt de Israëlische regering extreemrechts en racistisch. Niet alleen jongeren en mensen van kleur in de Verenigde Staten zijn tegen de Israëlische politiek, maar een aanzienlijk deel van de achterban van de Democratische Partij is kritisch. De linkse senator vindt het onbegrijpelijk dat president Joe Biden achter Israël blijft staan.

Inmiddels hebben de Amerikaanse autoriteiten honderden studenten gearresteerd, die tegen de oorlog in Gaza protesteren.

Ook in Duitsland in Nederland staat de demonstratievrijheid onder druk. Zaterdag maakte de Duitse politie met geweld een einde aan een vreedzame sit-in voor de Bondsdag in Berlijn en hield daarbij een aantal demonstranten aan.

Eind vorige week nam de Tweede Kamer met een overweldigende meerderheid een motie van BBB aan die de demonstratievrijheid aan banden probeert te leggen. Hogescholen en universiteiten moeten een identificatieplicht hanteren ‘voor zo lang als nodig’. Studenten moeten hun collegekaart tonen, zodat activisten die geen student zijn uit de gebouwen kunnen worden geweerd. Alleen Denk, de Partij voor de Dieren en Forum voor Democratie stemden tegen de motie. De Tweede Kamer nam daarnaast een motie van de SGP aan, waarin het kabinet wordt opgeroepen afspraken te maken met hogescholen en universiteiten om de toegang tot gebouwen beter te controleren.

Daad uit menselijkheid wordt gezien als mensensmokkel

0

Wat doe je als je hoort dat een familielid zonder eten of drinken op de vlucht is en niet verder komt? Het overkwam Abdulaal en Martine. In september vorig jaar stapten ze in de auto naar Letland, om Mabroka te redden van de dood. Nu hangt er een gevangenisstraf boven hun hoofd van twee tot acht jaar. Voor mensensmokkel. 

Abdulaal woont zeven jaar in Nederland, Martine haar hele leven. Mabroka is het zusje van Abdulaal. Ze bleef achter in Soedan toen de rest van de familie naar Nederland kwam, tot aan vorig jaar. Vanwege de toenemende crisis, politieke vervolging en een slecht huwelijk wilde ook zij naar Nederland komen. Hiervoor koos ze de koude, onontbeerlijke route door Rusland, Wit-Rusland en de Baltische staten. Dit ging op het nippertje goed, dankzij haar broer en zijn vriendin. Maar waar het voor Mabroka goed afliep, staat de wereld van Abdulaal en Martine op zijn kop. 

Het stel is inmiddels op borgtocht vrij en terug in Nederland, waar ze zich voorbereiden op de rechtszaak. Via een online verbinding vertellen ze wat hen is overkomen. Mabroka houden ze liever buiten beeld, die heeft genoeg meegemaakt. ‘Het is net een baan naast een baan’, verzucht Martine. ‘Ik heb vandaag een thuiswerkdag, maar ik ben vooral bezig met de rechtszaak. We moeten nu een getuigenlijst aanleveren.’

In september kreeg Abdulaal verontrustende berichten van zijn zusje. Ze was net de grens overgestoken van Wit-Rusland naar Letland met een groep andere vluchtelingen. Hiervoor had ze een mensensmokkelaar betaald. Die had haar van tevoren verteld dat ze twee uur moesten lopen als ze de Europese grens over waren, daarna zouden ze worden opgehaald. Maar dit werden vijf dagen en niemand haalde hen op. 

‘Ze hadden bijna geen eten of drinken en geen onderdak onderweg. Op een gegeven moment kwamen ze bij een verlaten boerderij in Letland, waar ze wat rotte aardappelen vonden. Mabroka hield gedurende de reis contact, maar kon haar locatie niet delen. Dit hadden de smokkelaars uitgezet of vergrendeld op haar telefoon’, vertelt Abdulaal. 

‘We hoorden dat er in dezelfde regio lichamen waren gevonden van migranten’

‘Er was wel contact met de smokkelaars, maar die vroegen steeds meer geld en er gebeurde niets. We hadden al 3000 euro overgemaakt. Ondertussen werd het steeds kouder. We hoorden dat er in dezelfde regio lichamen waren gevonden van migranten. Toen besloten we dat we er naartoe moesten gaan’, vertelt Martine.

Het lukte Mabroka haar locatie te delen met de telefoon van een van de smokkelaars, waarna ze het bericht direct weer weg haalde. Abdulaal en Martine vlogen naar Litouwen en huurden daar een auto. De volgende ochtend reden ze naar de locatie die met hen was gedeeld.

Verlaten boerderij

‘Ik was doodsbang, ik durfde niet eens de auto uit’, zegt Martine. ‘Ik dacht, we nemen Mabroka mee en rijden daarna heel snel hier weg. Maar toen Abdulaal de boerderij inliep, schrok hij van wat hij aantrof. Mabroka, huilend en opgelucht bij het weerzien van haar broer, maar bij haar een zwangere vrouw en nog drie anderen, allemaal uitgeput. De zwangere vrouw vertelde dat ze bloedingen had. Alleen Mabroka kon nog lopen. ‘We hadden onderweg eten gekocht, maar niet veel. We lieten het achter bij deze mensen, maar wisten dat het niet genoeg was. We wisten dat deze mensen dood zouden gaan als we ze achterlieten’, vertelt Abdulaal. 

‘We wisten dat deze mensen dood zouden gaan als we ze achterlieten’

Ze namen een snelle beslissing. Ze namen, naast Mabroka, de zwangere vrouw en nog een persoon mee in de auto en reden naar Litouwen. Eenmaal aangekomen reden ze weer terug, midden in de nacht om de twee mensen die waren achtergebleven te halen. Martine slaakt een zucht. ‘We dachten niet echt na die avond. Het enige dat we dachten was: we moeten deze mensen in veiligheid brengen. Dus we haalden hen op. En toen werden we aangehouden.’

De politie vroeg de migranten in de auto of Abdulaal en Martine mensensmokkelaars waren en dus geld hadden verdiend aan deze actie. Als ze dit zouden bekennen, dan mochten ze asiel aanvragen in Letland. Iets waar ze volgens Europese wetgeving sowieso recht op hadden. Zo niet, dan werden ze teruggestuurd naar Wit-Rusland. ‘Het laatste gebeurde. Maar we worden evengoed vervolgd’, vertelt Martine.

Verdediging

Het lijkt op een script van een thriller, maar het is de realiteit waarin Abdulaal en Martine sinds die avond leven. Martine kwam na twee dagen vrij op borg, maar Abdulaal pas anderhalve maand later. Mabroka, die haar reis naar Europa vervolgde, was eerder in Nederland dan haar broer. ‘Ik had een advocaat gekregen vanuit Nederland, en we dachten dat dit de advocaat voor ons allebei was. Ze bleek maar een persoon te verdedigen en dat werd ik’, zegt Martine.

‘Abdulaal en Martine worden verdacht van mensensmokkel. Ze hebben vluchtelingen over de grens geholpen’

In de gevangenis kreeg Abdulaal te maken met institutioneel racisme. Hij kreeg een advocaat van de staat, maar niet dezelfde mogelijkheden als Martine. Waar Martine een borg betaalde van 6.200, moest Abdulaal 30.000 euro betalen. Dit werd hem pas na zes weken aangeboden. ‘We zijn beiden Nederlands en we zaten daar vast voor hetzelfde’, merkt Martine op. 

Inmiddels worden ze allebei bijgestaan door dezelfde advocaat. Vanuit Nederland is dat Frederieke Dölle, advocaat bij Prakken d’Olivera. Ze geeft het stel advies, maar omdat de rechtszaak voorkomt in Letland, wordt de zaak verdedigd door een lokale advocaat. ‘Abdulaal en Martine worden verdacht van mensensmokkel. Ze hebben vluchtelingen over de grens geholpen. Daarbij maakt het niet zo veel uit of ze alleen familie of ook anderen hielpen’, legt Dölle uit.

In Europa gelden regels die het faciliteren van migranten bij hun vluchtroute strafbaar stellen. Deze regels staan in de Facilitator Package, Europese regelgeving met als doel om mensensmokkel tegen te gaan. EU-landen geven elk hun eigen invulling aan deze regels. ‘In Letland zijn de regels wat betreft mensensmokkel vrij streng’, zegt Dölle. ‘De aanklager heeft aangegeven een gevangenisstraf van twee tot acht jaar te zullen eisen. Ik weet natuurlijk niet wat de kansen zijn dat ze vrij worden gesproken, maar als er voldoende bewijs ligt is een gevangenisstraf dus een reële mogelijkheid.’

Hulp of misdaad?

De zaak van Martine en Abdulaal is niet uniek. In Letland staat momenteel nog een andere hulpverlener die mensen op de vlucht hielp terecht voor mensensmokkel. In januari 2021 werden in Italië 21 mensen, een scheepvaartmaatschappij en twee ngo’s beschuldigd van het faciliteren van ongeautoriseerde migratie. Deze zaak is nu geseponeerd wegens onvoldoende bewijs. 

‘Hoewel de wetgeving is bedoeld om te voorkomen dat mensen met slechte bedoelingen geld verdienen aan mensensmokkel, kan het inmiddels ook strafbaar zijn als je met goede bedoelingen vluchtelingen de grens helpt oversteken’, zegt Dölle. ‘Dit is vooral aan de orde in landen aan de rand van Europa, die te kampen hebben met grote migratiestromen. In Letland zijn de regels vermoedelijk strenger geworden vanwege de grote toename van vluchtelingen uit Wit-Rusland.’

‘De hoop bij dit soort zaken is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen hulpverleners en mensen met slechte bedoelingen’

Ook in Nederland komen soortgelijke zaken voor, vertelt de advocate. ‘Ook hier zijn mensen die eigenhandig proberen hun gezin naar Nederland te helpen. De richtlijn voor mensensmokkel is drie maanden gevangenisstraf per gesmokkelde. Maar hier wordt meestal wel gekeken naar de intentie van de persoon. Mensen die vluchtelingen op humanitaire gronden helpen worden bijna nooit tot een gevangenisstraf veroordeeld. In een aantal zaken werden verdachten wel veroordeeld, maar werd de straf voorwaardelijk opgelegd.’

De hoop bij dit soort zaken is dat er onderscheid wordt gemaakt tussen hulpverleners en mensen met slechte bedoelingen, legt ze uit. ‘Had de verdachte echt geen keuze? Waren de mensen die ze hielpen in levensgevaar? Dan zou dat ertoe kunnen leiden dat dit soort acties niet strafbaar zijn. Humanitaire hulpverleners zijn immers niet de doelgroep van deze wet.’

Menselijk handelen

Het zijn vragen waarover Abdulaal en Martine niet lang na hoeven te denken. ‘Zelfs al had ik geweten dat wat ik deed strafbaar kon zijn; als je een persoon ziet die sterft van de honger, dan geef je hem een stuk brood. Dan handel je vanuit je menselijkheid’, zegt Abdulaal. Er komt een berichtje binnen. Het is de vrouw die zwanger was, ze stuurt hem een foto van haar pasgeboren baby. De vrouw is nu in Frankrijk en het gaat goed met haar, vertelt hij. 

‘Ze hebben het naar Europa gered’

Ook met de rest van de groep die ze in september aantroffen gaat het goed. De twee migranten die terug werden gestuurd naar Wit-Rusland zijn inmiddels in respectievelijk Duitsland en Polen, ze hebben het naar Europa gered. ‘Mabroka zit in een asielprocedure’, vertelt haar broer. ‘Ze woont in een acz, maar mag haar familie opzoeken. Dat doet ons allemaal goed.’

Maar voor hem en Martine zijn het spannende tijden. ‘Het gaat wel, maar als ik er echt over nadenk dan vind ik het wel erg spannend’, zegt Martine. Ik besef me dan wat er eigenlijk kan gebeuren.’ Ze zitten daarom niet stil. Er staat een petitie online om aandacht te vragen voor de zaak en het is reeds bekend bij Nederlandse politici. ‘Er zijn zelfs Kamervragen over gesteld’, zegt Martine. ‘En morgen belt the Guardian. Die schrijven er ook een stuk over.’ 

‘Redding op zee is geen misdaad maar een plicht en recht’

0

De Siciliaanse stad Trapani was de afgelopen jaren het strijdtoneel van een rechtszaak tegen de bemanning van een schip dat migranten redde. Vorige week werd de Iuventa-zaak geseponeerd.

In januari 2021, na een strafrechtelijk onderzoek van bijna vijf jaar, werden 21 mensen, een scheepvaartmaatschappij en twee ngo’s officieel beschuldigd van het faciliteren van ongeautoriseerde migratie. Zestien van de beschuldigden hadden op de reddingsschepen Iuventa (Jugend Rettet), Vos Hestia (Save the Children) en Vos Prudence (Artsen zonder Grenzen) gewerkt. De verdachten hing een gevangenisstraf van twintig jaar boven het hoofd, samen met een boete van 15.000 euro voor elk gered persoon. Het Iuventa-reddingsschip werd in beslag genomen en ligt sindsdien stil in de haven van Trapani in Sicilië.

Mensenrechtenorganisaties Amnesty International en ECCHR volgden de zaak op de voet, en waarschuwden in 2021 dat ‘de autoriteiten anti-smokkelwetten misbruiken om mensenrechtenverdedigers te criminaliseren en solidariteit te bestraffen’.

Na jaren van hoorzittingen, getuigenverklaringen en gerechtelijk onderzoek kwam er 28 februari een verrassende ontwikkeling in de zaak. De openbare aanklager verzocht plotseling de rechter om de zaak te seponeren.

Vrijdag 19 april werd de rechtszaak na zeven jaar juridische strijd inderdaad geseponeerd vanwege gebrek aan bewijs. Op de online persconferentie laat Nicola Canestrini, de advocaat van Iuventa weten dat ‘de uitspraak bevestigt dat redding op zee geen misdaad is, maar een plicht en een recht’.

Net na de uitspraak in Trapani 19 april 2024. Beeld: Iuventa-crew

Inés Marco, die als onderzoeker voor Iuventa werkt, reageert twee dagen later op het seponeren van de zaak. ‘De zaak tegen Iuventa en andere ngo’s is onderdeel van een grootschalige criminalisering van migratie door de Italiaanse overheid’, zegt ze door de telefoon.

‘We moeten niet vergeten dat de meeste mensen die worden aangeklaagd kwetsbare migranten zijn’

Om dat goed te begrijpen, moeten we tien jaar terug in de tijd. In 2014 beëindigde Italië de reddingsoperatie ‘Mare Nostrum’, waarmee in drie jaar tijd meer dan 100.000 vluchtelingen en migranten uit Afrika en het Midden-Oosten gered werden. Hoewel de Mare Nostrum-reddingsoperatie technisch gezien een succes was, groeide de binnenlandse en internationale kritiek: de operatie zou een ‘aanzuigende werking’ hebben. Daarnaast was het een dure operatie: het kostte de Italiaanse staat 400.000 euro per dag.

In april 2015 vonden twee dramatische schipbreuken plaats, meer dan 1200 mensen stierven. ‘Deze ramp werd gezien als een directe consequentie van het stopzetten van Mare Nostrum’, zegt Marco. ‘Maatschappelijke organisaties kwamen in actie om het gat op te vullen.’

Vervolgens tekende Italië op 2 februari 2017 een migratieakkoord met Libië. Sindsdien helpt Italië de Libische maritieme surveillance-capaciteit te verbeteren door financiële en technische middelen te leveren. Mensenrechtenorganisaties bekritiseren het akkoord tot op vandaag hevig, en stellen dat het een ernstige schending is van de mensenrechten van migranten, omdat die in Libië systematisch geschonden worden.

In 2017 vormden reddingsschepen van ngo’s een derde van alle reddingsoperaties op de Middellandse zee. ‘Maar dat bleek ongemakkelijk voor de deal tussen Italië en Libië, want ngo’s waren directe getuigen van de illegale pushbacks en van de coördinatie tussen de Libische en Europese grenswachten’, zegt Marco.

Onder het mom van het bestrijden van mensensmokkel werden ngo’s door de Italiaanse staat als verantwoordelijke aangewezen. Wat volgde was wat Amnesty International een lastercampagne noemde – ngo’s zouden een taxidienst zijn voor migranten.

Teruggebracht naar Libië

‘De criminalisering van de reddingsmissies was ongelooflijk efficiënt’, zegt Marco. ‘De aanpak begon met de Iuventa-zaak uit 2017. Een jaar later was er geen enkel ngo-reddingsschip meer op de centraal Middellandse Zee. Het aantal mensen dat Italië bereikte daalde aanzienlijk in 2018. Volgens de UNHCR was dat een direct gevolg van de uitbreiding van de Libische kustwacht: eenmaal opgepikt door de Libische kustwacht worden mensen teruggebracht naar Libië. De VN vreest dat men daar wordt blootgesteld aan illegale detentie, marteling en misbruik. Ondertussen werd de reis niet minder gevaarlijk: de UNHCR schat dat in 2018 2275 mensen in de Middellandse zee verdwenen. Hoewel het totale dodental op zee in 2018 halveerde ten opzichte van het voorafgaande jaar, steeg het aantal doden per aantal mensen dat de reis probeerde te maken sterk: van een op 38 in 2017 tot een op 14 in 2018.

Verdachte Sasha Gurke staat de pers te woord, 2022. Beeld: Iuventa-crew

 Het strafrechtelijk onderzoek naar reddingsoperaties door ngo-schepen in de wateren van de Straat van Sicilië begon in 2017. Sommige bemanningsleden van de schepen zouden contact hebben gehad met Libische mensensmokkelaars en betrokken zijn geweest bij reddingsoperaties waarbij geen werkelijk gevaar bestond. ‘Er zijn ernstige vermoedens van schuld’, verklaarde destijds aanklager Ambrogio Cartosio.

De basis voor de aanklacht waren de getuigenissen van Floriana Ballestra en Pietro Gallo, twee voormalige politieagenten die als beveiligers werkzaam waren op het reddingsschip van Save the Children. De verdediging stelde de geloofwaardigheid van de getuigenissen in twijfel. Niet alleen omdat er geen enkel bewijs was dat wat zij vertelden ook waar was, maar ook vanwege de achtergrond van de getuigen. Gallo werd in 1995 na twee jaar dienst ontslagen en veroordeeld voor het plaatsen van vals bewijs in de auto van een liefdesrivaal. Ballestra werd in 2011 ontslagen voor meerdere overtredingen, waaronder leugens, misdragingen, laster, machtsmisbruik en het afleggen van valse verklaringen.

Sasha Gurke, een van de verdachten in de zaak verklaarde tijdens de persconferentie dat ‘het Openbaar Ministerie de rechtszaak baseerde op onbetrouwbare getuigen met een dubbele agenda’. Ook advocaat Francesca Cancellaro bekritiseerde de aanpak van het Openbaar Ministerie: ‘Dit is niet hoe een rechtsstaat werkt. Aanklachten moeten alleen worden ingediend na een grondig onderzoek en het verzamelen van al het beschikbare bewijs. Een rechtszaak beginnen zonder goed voorbereidend werk is onrechtvaardig en belast de verdachten onnodig.’

Gedwongen een boot besturen

Mensenrechtenjuriste Allison West van de European Center for Constitutional and Human Rights (ECCHR) reageerde na de uitspraak in de Iuventa-rechtszaak: ‘We moeten niet vergeten dat de meeste mensen die worden aangeklaagd kwetsbare migranten zijn.’

De meeste mensen die gearresteerd worden op beschuldiging van hulp bij ongeautoriseerde migratie zijn inderdaad zelf mensen die bescherming zoeken. In 2022 arresteerde de Italiaanse politie bijna 350 mensen die werden geïdentificeerd als ‘bootbestuurders en smokkelaars’. Een groep Italiaanse ngo’s laat in het rapport From Sea to Prison (2022) zien dat in Italië tussen 2014 en 2022 meer dan 2.500 mensen werden gearresteerd op beschuldiging van ‘hulp en medeplichtigheid aan ongeautoriseerde migratie’.

Het team van Iuventa vraagt hier op hun website aandacht voor: ‘Omdat migranten gedwongen werden om boten te besturen, het kompas te lezen of een noodoproep uit te zenden, worden ze vervolgd als zogenaamde ‘scafisti’ (smokkelaars) en veroordeeld tot absurd hoge gevangenisstraffen en boetes.’

Een arrestatie als bootbestuurder heeft ernstige gevolgen voor migranten – zelfs als de aanklacht wordt ingetrokken. De beschuldigden worden meestal in voorhechtenis genomen, krijgen geen externe steun en hun rechtszaken worden gekenmerkt door procedurele tekortkomingen en schending van hun rechten. Velen worden schuldig bevonden, zelfs als het bewijs dat tegen hen gebruikt wordt in de rechtszaal extreem zwak is.

Solidariteit met migranten

Toch klinkt er ook een hoopvol geluid. Advocaat Cancellaro reageerde onmiddellijk na de vrijspraak van haar cliënten: ‘Vandaag was een belangrijk startpunt in het proces van de decriminalisering van solidariteit. Ik beschouw het als een startpunt omdat er nog zoveel te doen is, zoveel strijd te voeren. Door de zaak-Iuventa hebben we kwesties aan de orde gesteld over de disproportionaliteit van de wetgeving omtrent ‘facilitering van ongeautoriseerde migratie’ op Europees niveau.’

De voornaamste kwestie is de Europese ‘Facilitator’s Package’ – een Europese wet uit 2002 die het strafbaar maakt om het overschrijden van een grens mogelijk te maken, of daarbij te helpen zonder de wettelijk vereiste toestemming.

In 2019 riepen 100 organisaties Ursula Von der Leyen, de voorzitter van de Europese Commissie, op om de criminalisering van solidariteit met migranten te stoppen. Zij stelden dat het Facilitator’s Package geen goed onderscheid maakt tussen mensensmokkel en humanitair werk en dat vrijwilligers, activisten, ngo’s, bemanningsleden van reddingsschepen, familieleden van migranten, journalisten, burgemeesters en priesters de dupe zijn.

De beklaagden van Iuventa met hun advocaten. Beeld: Iuventa-crew

De advocaten van Iuventa dienden in mei 2023 een klacht in bij het Italiaanse Constitutionele Hof en het Europese Hof van Justitie. Ze beargumenteren dat de wetten, die bedoeld zijn om ‘de grenzen te verdedigen’, in strijd zijn met de fundamentele rechten van migranten en degenen die hen ondersteunen.

‘Om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt, en om te voorkomen dat duizenden mensen in gevangenissen verdwijnen, moeten deze wetten worden afgeschaft’, zegt Sasha Gurke.

Kortom, de rechtszaak tegen Iuventa is gesloten, maar het lijkt erop dat hun strijd hier niet stopt. Gurke: ‘Deze rechtszaak heeft ons niet geïntimideerd’. En het team van Iuventa verklaart: ‘Zolang het gewelddadige grensbeleid voortbestaat, is dit nog geen echte overwinning.’