20.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 199

Sit-ins voor staakt-het-vuren in Gaza leiden tot emotionele reacties

0

Meerdere Nederlandse treinstations waren gisteren het toneel van zogenoemde sit-in acties voor een staakt-het-vuren in Gaza. ‘Stop met het bombarderen van Gaza’, werd gisteren bijvoorbeeld in Utrecht gescandeerd. De demonstraties werden druk bezocht, maar er is ook veel kritiek en boosheid op sociale media.  

‘Mijn familie heeft niet zulke goede ervaringen met de trein naar Duitsland’, zegt PvdA-lid Bob Maas op X en vervolgt, ‘Dat hier een stelletje antisemieten op de eerste dag van Chanoeka en eerder tijdens Kristallnacht dit mogen flikken, terwijl de NS net als in ‘40-‘45 wegkijkt en faciliteert is werkelijk ontstaanbaar’ (sic).

Melissa Koutouzis van het Woonprotest kan er met haar gedachten niet bij. ‘’Stop bombing Gaza’ en ‘ceasefire now’ is antisemitisch? We zijn 15 duizend doden verder en 1,5 miljoen mensen op de vlucht, wie kijkt hier nou weg?’, reageert ze op de post van Maas. ‘En je vergelijkt een sit-in op ‘t station met treinen naar concentratie kampen? Snap je zelf hoe bizar dat is..?’, voegt ze daar nog aan toe.

De historicus Nadia Bouras volstaat met de mededeling dat ze het ‘een afschuwelijke tweet’ vindt.

In Amsterdam was er ook een sit-in, meldt AT5. De radicaal-rechtse partij JA21 heeft vragen gesteld aan het stadsbestuur, waarin wordt gesuggereerd dat de demonstranten bewust de dag van Joodse Chanoeka-viering hebben uitgepikt voor de sit-ins. Volgens burgemeester Femke Halsema zijn er geen aanwijzingen zijn dat er extra demonstraties zijn georganiseerd vanwege Chanoeka.

Naast Amsterdam en Utrecht waren er gisteren ook protestacties in Almere, Zwolle, Eindhoven, Rotterdam, Enschede, Nijmegen, Den Haag, Haarlem en Alkmaar.

Europees Parlementslid bezoekt Osman Kavala in gevangenis

0

De filantroop Osman Kavala, die al meer dan zes jaar vastzit in Turkije, is bezocht door Nacho Sánchez Amor, de Turkije-rapporteur van het Europese Parlement. Zo meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

Kavala wordt beschuldigd van het orkestreren van de Gezi-protesten in 2013 én de couppoging in 2016, maar het Turkse OM kan hier geen bewijs voor leveren. Hij is, ondanks meerdere uitspraken van het Europees Hof van de Rechten van de Mens die Kavala vrijpleit van alle beschuldigingen, voor levenslang veroordeeld door de Turkse rechter. Het Europese Parlement heeft die uitspraak zonder bewijs al eerder ‘streng veroordeeld’.

Amor is de eerste Europese parlementariër die Kavala in zes jaar heeft bezocht in de gevangenis. Hij deelde de ontmoeting op sociale media en noemde Kavala een ‘indrukwekkend persoon’. Hij bedankte daarbij ook de Turkse ministeries van Justitie en Buitenlandse Zaken, voor het faciliteren van het bezoek en hoopt daarbij dat de ontmoeting ‘een voorloper’ wordt van ‘verbeterde verhoudingen tussen Turkije en de EU’.

De toetredingsonderhandelingen tussen Turkije en de EU, die in 2004 begonnen, staan al meer dan een decennium in de ijskast. In de tussentijd werd Turkije onder president Erdogan een autocratischer land. Om de zoveel tijd zijn er pogingen om de betrekkingen met de EU glad te strijken, maar aan beide kanten zijn er serieuze bedenkingen. De mensenrechtenschendingen in Turkije, die vanaf het mislukken van het vredesproces met de Koerdische PKK in 2015 en de couppoging in 2016, blijven daarbij het grootste struikelblok. Wel is er samenwerking tussen Turkije en de EU in de vorm van migratiedeals en via de NAVO.

 

Extremistische kolonisten uit Israël niet langer welkom in België

0

De Belgische premier Alexander De Croo zegt dat zijn land geen Israëlische extremisten zal toelaten die geweld plegen tegen Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever. Dit schrijft hij op X. ‘Geweld tegen burgers zal gevolgen hebben’, schrijft hij.

‘Extremistische kolonisten op de Westelijke Jordaanoever komen België niet meer in. ‘We zullen met de Verenigde Staten samenwerken als het gaat om sancties tegen personen die betrokken zijn bij acties die de vrede, veiligheid en stabiliteit op de Westelijke Jordaanoever
ondermijnen.’

De Belgische maatregelen tegen Israëlische extremisten volgen op die van de Verenigde Staten. Eerder deze week kondigde het ministerie van Buitenlandse Zaken aan dat er een reisverbod komt tegen extremistische kolonisten die betrokken zijn bij aanvallen op Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever. Minister van Buitenlandse Zaken Anthony Blinken kondigde deze stap aan, nadat hij Israël vorige week had gewaarschuwd dat de regering van president Joe Biden actie zou ondernemen in reactie op de aanvallen.

Blinken heeft geen individuele visumverboden aangekondigd, maar woordvoerder Matthew Miller vertelde het reisverbod afgelopen dinsdag van kracht is gegaan en betrekking zouden heeft op ‘tientallen’ kolonisten en hun families. Er volgen nog meer reisverboden als het kolonistengeweld niet stopt.

Denemarken verbiedt Koranverbrandingen

0

Het Deense parlement heeft een wet aangenomen die het in het openbaar verbranden van een exemplaar van de koran verbiedt. Dit bericht de Arabische nieuwszender Al Jazeera.

Het wetsvoorstel werd donderdag aangenomen met 94 stemmen voor en 77
tegen in de 179 zetels tellende Folketing, het Deense parlement. Het
voorstel verbiedt ‘ongepaste behandeling van geschriften met
aanzienlijk religieus belang voor een erkende religieuze gemeenschap’.

Degenen die deze wet overtreden riskeren een geldboete of een
gevangenisstraf van maximaal twee jaar. De Deense koningin moet de wet
nog ondertekenen voordat de wet formeel van kracht wordt. Dat gebeurt
vermoedelijk nog deze maand.

Dit jaar werden in Zweden en Denemarken in het openbaar korans verbrand door rechtsextremisten. Deze koranverbrandingen hebben tot woedende
reacties in de islamitische wereld geleid. Zo probeerde een woedende
menigte in juli dit jaar de Deense ambassade in Bagdad te bestormen.In
Nederland verscheurde Edwin Wagensveld van Pegida begin dit jaar een
exemplaar van de koran. ‘De Koran is een fascistisch boek. Net zo erg
als Mein Kampf. Aanhangers volgen dezelfde ideologie als Hitler’, zei
hij toen. Voor zijn uitspraken kreeg Wagensveld in november 40 uur
taakstraf, wegens groepsbelediging. Het verscheuren of verbranden
van een koran is echter nog niet strafbaar in Nederland.

Hoe wereldburger Thung hoogleraar virologie werd

0

Thung Tjeng Hiang (1897-1960) was Chinees, Indonesiër en ook Nederlander. En hij was de eerste hoogleraar virologie in de wereld. Journalist Frans Glissenaar schreef zijn fascinerende biografie, ‘Tussen de vier zeeën’.

Zijn levensverhaal is om twee redenen heel bijzonder, legt Glissenaar uit. ‘Ten eerste waren de Chinezen uit Nederlands-Indië van zijn generatie de eersten die de gelegenheid kregen om in Nederland te studeren. Daardoor kreeg hij een heel andere kijk op de wereld dan als hij in Indië was gebleven. Ten tweede was hij een voorloper in de ontwikkeling van de virologie. Nederland heeft hierin altijd een vooraanstaande rol gespeeld. Nederlandse wetenschappers waren de eersten die het bestaan van virussen ontdekten en hier onderzoek naar deden. Wetenschapper Martinus Willem Beijerinck was degene die de term ‘virus’ bedacht.’

Hoe kwam Thung in virologie terecht, waarom koos hij dit als specialisme?

‘Thung ging naar Wageningen. Zijn familie zat in landbouw. Ze hadden theeplantages in Indië. Het was logisch dat hun zoon iets moest gaan studeren op het gebied van de landbouw, want dan hadden zij er ook iets aan. Aanvankelijk deed Thung de algemene richting, maar hij specialiseerde zich in plantenziektenkunde. Veel plantenziekten werden veroorzaakt door virussen. Daarin heeft hij zich steeds verder verdiept en hij ontdekte ook nieuwe dingen, hoe virussen functioneerden.’

Wat was zijn belangrijkste wetenschappelijke ontdekking?

‘Dat virussen konden muteren. Hij noemde woord ‘muteren’ niet, maar schreef dat virussen zich aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Virussen zijn een levend iets, ontdekte Thung. Dat was een nieuw inzicht in die tijd. Veel van zijn kennis is trouwens nu wel een beetje verouderd, ingehaald door nieuwe wetenschappelijke inzichten. Maar dat betekent niet dat zijn eerste stappen overbodig zijn. Want je bouwt kennis op bestaande kennis.’

Thung als student. © Herkomst reproductie: Special Collections, Wageningen University & Research – Library

‘Toen Thung zich in de jaren twintig en dertig verdiepte in virussen kon je die nog niet zien, want de elektronenmicroscoop bestond nog niet. Die kwam pas eind jaren dertig. Later gebruikte Thung deze microscoop ook en publiceerde hij over wat hij zag.

‘Vlak na de oorlog schreef Thung het boek Grondbeginselen der virologie. Dat is jarenlang, tot in de jaren zestig, gebruikt als handboek door Nederlandse studenten. Nu is het verouderd.

‘In Wageningen kwam een apart laboratorium voor virologie. Aanvankelijk wilde de universiteit dat alleen plantenvirussen bestudeerd zouden worden, maar Thung stak hier een stokje voor. Een virus is een virus, zei hij. Laten we dit laboratorium voor virologie noemen. Want we willen virussen bestuderen. Plantenvirussen gedragen zich niet anders dan andere virussen.

´Nederlanders ontworpen daarom een soort apartheidssysteem, met aparte wijken waar Chinezen mochten wonen’

‘Thung voelde aan dat zijn werk belangrijker zou worden. Want de wereld wordt steeds kleiner en mensen reizen steeds meer. Daardoor worden virussen ook sneller verspreid. Dat hebben we nu ook kunnen zien met covid-19.’

De Chinese Thung groeide op in Indonesië, toen dat nog een Nederlandse kolonie was. Hoe was de positie van de Chinezen?

‘Je kunt hun positie vergelijken met die van de Joden in de diaspora. De Joden waren verspreid over veel landen, eeuwenlang. In heel Azië woonden grote groepen Chinezen buiten China. In Thailand, Maleisië, Indonesië. China is een groot en dichtbevolkt land. Er gebeurde daar veel, oorlogen, epidemieën, enzovoort. Die leidden ertoe dat veel mensen hun geluk buiten China gingen zoeken. De Chinezen buiten China waren werkzaam in de handel, omdat ze vaak werden uitgesloten voor andere beroepen. Dat is heel erg te vergelijken met de positie die Joden eeuwenlang in Europa innamen. En net als de Joden werden en worden de Chinezen als buitenstaanders gezien, die een bedreiging zouden vormen voor de lokale bewoners.

‘Toen Nederlanders steeds meer gebieden gingen bezetten, kregen ze steeds vaker te maken met Chinese middenklasse. Zij waren nodig om economie draaiende te houden. De Nederland wilden de Chinezen niet als concurrenten. Ze moesten in het gareel worden gehouden. Nederlanders ontworpen daarom een soort apartheidssysteem, met aparte wijken waar Chinezen mochten wonen en met plekken waar ze niet mochten wonen. Ook wezen de Nederlanders vertegenwoordigers aan die namens Chinese gemeenschap moesten onderhandelen met het bestuur.’

Thung in 1960. © Herkomst reproductie: Special Collections, Wageningen University & Research – Library

Maar de positie van Chinezen was wel beter dan die van Javanen en andere Indonesiërs toch?

‘Inderdaad. Ze hadden bepaalde privileges. Ze konden land pachten, land kopen enzovoort. Chinezen waren ook in de positie om eisen aan Nederlands-Indische regering te stellen. Bijvoorbeeld dat ze goed onderwijs kregen. De koloniale overheid wilde dat aanvankelijk niet. Daarop gingen de Chinezen in Indië hun docenten uit China halen. Dat vonden de koloniale autoriteiten niet zo fijn, want ze vreesden voor buitenlandse invloed. Daarom kwamen er Nederlands-Chinese scholen.’

Hoe rijk en invloedrijk was de familie van Thung?

‘Zijn vader kwam uit een invloedrijke familie. Hij had samen met zijn broers de succesvolle naamloze vennootschap ‘De negen broeders’ opgericht. Thungs vader was niet zo rijk en succesvol als zijn broers, maar bezat wel een theeplantage en een rijstpellerij. ’

Waarom ging Thung studeren in Nederland? En wat vond hij van Nederland?

‘In Nederlands-Indië kon je niet studeren, de middelbare school was hoogste wat je kon doen. Dat kwam voort uit het idee dat inlanders niet hoefden te studeren. En witte Nederlanders konden voor studie wel naar Nederland. Dus als je wilde studeren moest dat buiten Indië gebeuren. Nederland was daarvoor de meest logische plek, vanwege de taal.’

‘Thung ging samen met twee neven naar Nederland om te studeren. Dit was wellicht een familiebesluit, om de oudste zoons naar Nederland te sturen om daar te studeren. Dat was goed voor ‘De negen broeders’. De familie wilde meegaan in vaart der volkeren, op de hoogte zijn van nieuwste ontwikkelingen. En studeren was ook goed voor je maatschappelijke status.’

Hoe beleefde Thung Nederland?

‘Hij werd positief ontvangen. Je merkte wel paternalisme. Medestudenten noemden Thung hun ‘bruine broeder’. Dat was niet-discriminerend bedoeld, maar het was wel taal die we tegenwoordig discriminerend noemen. Thung schreef in het studentenblad van Wageningen over de Chinese cultuur en over Nederlands-Indië, om uit te leggen wie hij was, als buitenbeentje.

‘Thung heeft zich nooit gediscrimineerd gevoeld, zei hij zelf. Wel werd hij als exotisch gezien. Er waren maar weinig niet-witte studenten in Wageningen. Een van zijn neven studeerde er en een andere Indonesiër.

‘Indonesië was voor Nederlandse studenten in Wageningen geen onbekend land. Veel studenten verdiepten zich in tropische landbouw omdat ze naar Indonesië wilden gaan. Studentenverenigingen organiseerden rijsttafels en lezingen met sprekers over Indonesië.’

Hoe stond Thung tegenover het Indonesische nationalisme? Was hij een voorstander van de Indonesische onafhankelijkheid?

‘Thung stond daarin ambivalent. In zijn studententijd steunde hij de Indonesische nationalistische beweging. Hij kende enkele leiders ook, waaronder Soewardi Soerjaningrat en Mohammed Hatta, die in Rotterdam studeerde. Ook werd Thung redacteur van het blad van de Liga tegen Imperialisme en Koloniale Onderdrukking, een best wel linkse organisatie die – zoals later bleek – was geïnfiltreerd door Moskou.

Frans Glissenaar

‘Maar toen Thung was afgestudeerd werd hij gematigder. Hij wilde een baan zoeken in Nederlands-Indië. Via een collega-student vond hij een baan bij het Proefstation voor Vorstenlandsche Tabak, een organisatie van koloniale planters. Het was een hele tour om daar te mogen werken, want enkele planters hadden lucht gekregen van Thungs ideologische opvattingen. Thung kon er werken als hij zou zwijgen over politiek. Dat heeft vervolgens ook gedaan. In de loop der tijd is hij zich ook steeds meer als een koloniaal gaan gedragen bovendien…’

Vertel.

‘In het blad voor tabaksplanters schreef Thung een artikel over hoe bepaalde virussen zich via onkruid konden verspreiden. Hij gaf planters tips over hoe ze het onkruid konden weghalen. Thung schreef dat dit niet zo veel hoefde te kosten, je kon hiervoor kinderen, van twaalf jaar, inzetten. Hij pleitte in dit artikel dus voor kinderarbeid.’

‘Thung kreeg, vanwege zijn Nederlandse opleiding, een goed salaris, 1100 gulden per maand, net als de witte Nederlanders. Indo-Europeanen kregen een lager salaris, tussen de 400 en 500 gulden. Javanen ten slotte verdienden tussen een tientje en honderd gulden. Er was een duidelijk rassenonderscheid, als het ging om belonen. Thung had ook veel Javanen in dienst. Een chauffeur, een kok, een meisje voor de kinderen. Hij ging zich, en dat was denk ik onvermijdelijk, koloniaal gedragen.’

Heeft hier later nog kritisch op gereflecteerd? Of op zijn linksere positiekeuze in zijn studententijd?

‘Nee, Thung was heel flexibel voor zichzelf, hij was niet een hele principiële persoon. Tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd voerde hij een middenkoers. Hij zei tegen de witte Nederlanders dat ze meer begrip moesten hebben voor de Indonesische positie, maar tegelijkertijd kwam hij ook op voor de Chinezen. Voor de Chinezen was de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog een moeilijke tijd. Veel Indonesiërs beschouwden de Chinezen als de handlangers van de Nederlanders. Dat was niet helemaal terecht. Maar het leidde wel tot discriminatie van en geweld tegen Chinezen.

´Veel Indonesiërs beschouwden de Chinezen als handlangers van de Nederlanders´

‘Aan het nieuwe Indonesië heeft Thung trouwens een belangrijke bijdrage geleverd. Hij heeft de landbouwfaculteit opgezet van de Universiteit van Indonesië in Bogor. Een van zijn leerlingen, Tojib Hadiwidjaja, werd later rector van deze universiteit en minister van Landbouw van Indonesië. Thung is bovendien in 1956 nog een jaar gasthoogleraar op deze universiteit geweest.’

De Chinezen hadden in de koloniale tijd een betere positie dan de Indonesiërs. Hoe veranderde hun positie toen de Nederlanders eind 1949 de soevereiniteit overdroegen aan de Republiek Indonesië?

‘Zeker in eerste instantie verslechterde hun positie. De Chinezen, Indo-Europeanen en zelfs aan de Nederlanders werd na de soevereiniteitsoverdracht de keuze voorgelegd om Indonesiër te worden. Maar ze moesten wel hun andere paspoort opgeven. Je kon niet én Indonesiër én Nederlander zijn, of én Indonesiër én Chinees. Het was of-of. Vrijwel alle Nederlanders, twee derde van de Indo-Nederlanders en ongeveer de helft van de Chinezen wilden daarom geen Indonesiër blijven.

‘Halverwege de jaren vijftig, tijdens de zogenoemde Konfrontasiepolitiek, kozen veel Nederlanders, Indo-Europeanen en Chinezen die wel voor het Indonesische staatsburgerschap hadden gekozen er alsnog voor om hun koffers te pakken, omdat ze door president Soekarno als zondebok werden bestempeld. Chinezen werden fysiek aangevallen en soms voor de rechter gesleept, omdat ze geldwoekeraars zouden zijn. Veel Chinezen vertrokken naar China, anderen naar Nederland. Daarom kreeg Nederland vanaf de jaren vijftig zo veel Chinees-Indonesische restaurants. Nog steeds worden Chinezen in Indonesië gediscrimineerd. Elke keer als er onrust is in het land worden Chinezen aangevallen. Tegelijkertijd spelen rijke Chinezen nog een steeds een belangrijke rol in de Indonesische economie. Maar dat is een kleine groep. De meeste Chinezen in Indonesië zijn helemaal niet zo rijk.’

Voelde Thung zich Chinees, Indonesiër of Nederlander?

‘Alle drie, denk ik. Hij bleef zich altijd verdiepen in de Chinese cultuur. Hij had zijn studie in Wageningen ook tijdelijk stopgezet, om in Leiden sinologie en filosofie te studeren. Thung was trots op zijn Chinese wortels, maar vond ook dat Chinezen zich moesten ontwikkelen. Ze konden leren van westerse wetenschap, hij stelde een symbiose voor.

‘Het grootste deel van zijn leven heeft Thung in Nederland gewoond en gewerkt. Hij voelde een band met Indonesië, maar ik denk dat hij zich toch net een beetje meer Nederlander voelde.’

En voelde Thung zich ook een wereldburger? De titel van uw boek is namelijk ‘Tussen de vier zeeën zijn wij allen broeders’, een citaat van Confucius dat Thung graag aanhaalde.

‘Voor Thung betekende het wereldburgerschap in de eerste plaats dat wetenschappers over de hele wereld contact hadden met elkaar. Hij vond tijdens de Koude Oorlog dat westerse wetenschappers ook in contact moesten blijven met wetenschappers uit de Sovjet-Unie en China. Hij stond een detente voor en maakte zich grote zorgen over het gevaar van kernwapens.’

‘In 1960 overleed Thung plotseling, aan de gevolgen van een hartaanval. Dat was tijdens een bijeenkomst van de plaatselijke Rotary in Wageningen, waar de Nederlandse staatssecretaris van Buitenlandse Zaken  Hans van Houten een verhaal hield. Vlak voor zijn dood hield Thung een vurig pleidooi voor ontwapening, een cri de coeur. Mogelijk werd die hartenkreet hem fataal.’

Deze oorlog moet eindigen

0

Het gebruik van artikel 99 van het Handvest van de Verenigde Naties door secretaris-generaal Antonio Guterres heeft aanzienlijke onrust veroorzaakt in de wereldgemeenschap. Zijn stap werd genomen om de aandacht te vestigen op de escalerende en uiterst ernstige humanitaire crisis die zich nu afspeelt in Gaza. Dit illustreert de ernst van de huidige crisis, aangezien er slechts vier keer eerder in de geschiedenis van de Verenigde Naties is gegrepen naar dit artikel.

Guterres waarschuwt dat het aantal Palestijnse slachtoffers in het conflict de 16.000 heeft overschreden. Daarbij is meer dan 80 procent van de inwoners van Gaza gedwongen hun huizen te verlaten en staat de gezondheidsinfrastructuur op instorten. De brief beschrijft levendig de ernstige vernietiging van civiele infrastructuur, het verlies van meer dan duizend VN-hulpverleners en het feit dat de burgerbevolking in Gaza niet wordt beschermd. Gaza zal met onherroepelijke gevolgen te maken krijgen. Gevolgen die de vrede en veiligheid bedreigen van niet alleen Israël en Palestina, maar ook van de rest van de wereld.

De buitengewone maatregel van de VN-chef beoogt de Veiligheidsraad tot actie te dwingen. De Raad heeft eerder problemen ondervonden bij het aannemen van bindende resoluties over het conflict, vanwege zorgen van de Verenigde Staten.

Hoewel Guterres persoonlijk niet de macht heeft om actie af te dwingen, verplicht de aanroeping van artikel 99 de Raad om zich over de kwestie te beraden. Arabische landen, zoals de Verenigde Arabische Emiraten, pleiten momenteel voor een snelle uitvoering van een resolutie die oproept tot onmiddellijk staakt-het-vuren. Desalniettemin zijn er nog steeds aanzienlijke meningsverschillen tussen de leden van de raad.

Onze humaniteit eist dat leiders, voordat er meer kinderen onnodig sterven, de moed moeten hebben om vrede na te streven

Israël handhaaft krachtig verzet tegen elke resolutie, omdat Hamas hiervan zou profiteren.  En verder zijn er de westerse landen die tegen de resolutie stemmen, of zich onthouden van stemming, om Israël tegemoet te komen. Er is een grote kans dat dit opnieuw zal gebeuren. Andere strategieën, zoals het pleiten voor humanitaire pauzes, hebben er niet toe geleid dat het geweld stopte. Bovendien beweren sommigen dat het gebruik van artikel 99 meer symbolisch van aard is en de politieke overwegingen binnen de Raad niet ingrijpend veranderen.

Daarom, hoewel Guterres zijn bezorgdheid heeft geuit, zijn de onderliggende factoren die de VN-interventie belemmeren niet significant veranderd. Er is onvoldoende bewijs om aan te geven dat de strijdende partijen bereid zijn een duurzame politieke overeenkomst te bereiken. Zonder een dergelijke houding zullen inspanningen om een ​​bestand tot stand te brengen blijven stagneren.

Guterres heeft gelijk: het voorkomen van humanitaire catastrofes moet de hoogste prioriteit krijgen. Toch is de kans op een oplossing even klein als voorheen. De oorlog, die nu al meer dan dan zestig dagen duurt, is buitengewoon complex van aard. De vastberaden deelname van Guterres geeft aan dat de VN erkennen dat ze niet stoïcijns kunnen blijven toekijken, gezien het alarmerende aantal burgerslachtoffers. Maar zijn buitengewone daad an sich kan geen vrede afdwingen. Guterres heeft de wereld op de situatie in Gaza gewezen, maar liet na een routekaart naar de vrede te presenteren, terwijl de diverse partijen zich verder ingraven in hun grote gelijk. Het voorkomen van rampen die niet te herstellen zijn vereist politieke concessies, die momenteel echter ontbreken.

De 16.000 doden in Gaza zijn het verschrikkelijke gevolg van het falen van de diplomatie en de keuze van de staat Israël om geweld te gebruiken. Want los van alle politieke complexiteiten moeten we de menselijke kant niet uit het oog verliezen. Er zijn Palestijnen vermoord. Er zijn ook Israëliërs vermoord. Al die levens zijn intrinsiek waardevol. Op een gegeven moment wordt het geweld te zinloos om nog door te gaan. Wanneer moeders vrezen voor hun kinderen, te midden van bombardementen, en burgers sidderen van angst, niet wetend of ze de dag zullen overleven. Als dat gebeurt dan zijn we te ver afgedwaald van de kern van wat ons menselijk maakt. Want het besef dat alle levens van waarde zijn vormt een potentiële gemeenschappelijke grond, die bittere vijanden met elkaar delen.

We moeten, met het oog op alle mensen die zijn omgekomen, op zijn minst een poging doen om vrede te stichten. Dat zijn we aan hen verplicht. Onze humaniteit eist dat leiders, voordat er meer kinderen onnodig sterven, de moed moeten hebben om vrede na te streven, in plaats van wraak te zoeken via geweld. Dat is de enige weg. De weg van diplomatie en co-existentie. Dat moet, na zestig dagen bloedvergieten. De mensen die zijn gestorven zijn verdienen het. Degenen die de slachting hebben overleefd verdienen het. De rede eist het. Deze oorlog moet eindigen.

VN-baas roept Veiligheidsraad bijeen vanwege Gaza

0

Secretaris-generaal António Guterres van de Verenigde Naties wil dat de VN-Veiligheidsraad bijeenkomt vanwege de situatie in Gaza en doet daarvoor een beroep op artikel 99 van het VN-Handvest. Zo meldt de Arabische nieuwszender Al Jazeera.

Artikel 99 van het VN-Handvest geeft de VN-chef de gelegenheid om zaken voor te leggen aan de Veiligheidsraad die de ‘internationale vrede en veiligheid’ zouden bedreigen. Het gebeurt maar zelden dat een secretaris-generaal naar dit middel grijpt.

Volgens Guterres bedreigt de oorlog in Gaza de internationale rechtsorde. Hij herhaalde zijn oproep voor een ‘onmiddellijk staakt-het-vuren’.

De Verenigde Arabische Emiraten hebben in reactie op de oproep een nieuwe resolutie gemaakt die een nieuw, humanitair staakt-het-vuren moet opleveren. ‘We kunnen niet wachten’, zegt de afgevaardigde van de Emiraten en zegt dat de situatie in Gaza ‘catastrofaal en onomkeerbaar’ is.

Mocht er een resolutie aangenomen worden, zonder veto van deze of gene partij, dan kan dat de VN sancties instellen en zelfs interveniëren. Maar de kans dat dat gebeurt is uiterst klein, gezien de veto’s die Amerika, bondgenoot van Israël, herhaaldelijk inzette, vanwege het zogenoemde Israëlische recht om zichzelf te verdedigen.

Nederland heeft zich in een eerdere stemming voor een staakt-het-vuren afzijdig gehouden.

Duitser worden? Eerst Israël erkennen

0

Buitenlanders die in de Duitse deelstaat Saksen-Anhalt door naturalisatie Duitser willen worden, dienen volgens een nieuwe regeling in de maak eerst Israël te erkennen. Zo meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye.

De lokale politica Tamara Zieschang van de regerende Christen Democraten (CDU) eist in een verklaring dat inburgeraars officieel ‘het Israëlische bestaansrecht moeten erkennen’ en dat ‘alle inspanningen daartegen veroordeeld moeten worden’.

Ook wordt ambtenaren opgedragen extra te letten op ‘sporen van antisemitische gedragingen’ bij immigranten die Duitse burgers willen worden, aldus Zieschang.

Juristen maken wel kanttekeningen bij zulke criteria. Ze vragen zich af of zulke eisen wel in lijn zijn met de grondwet, schrijft Middle East Eye. Nu dienen inburgeraars zich alleen te conformeren aan de vrije, constitutionele democratie in Duitsland, niet aan het bestaan van een ander land.

De oproep voor een nieuwe ‘Israëlische eis’ aan het Duitse burgerschap is ontstaan na het uitbreken van de oorlog in Gaza, die Duitsland verdeelt. De minister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser vindt dat ‘het ontkennen van het bestaansrecht van Israël antisemitisch is’ en dat er niet eens een nieuwe wet nodig is om die eis aan het Duitse burgerschap toe te voegen, ‘ik sta er voor open’, zegt zij.

Palestijnse critici wijzen op de hypocrisie van zo’n eis. Palestijnen die stateloos zijn, zouden een land moeten erkennen die hen bezet en het Palestijnse bestaansrecht actief ontkent. ‘Duitsland erkent mensen zoals ik niet eens als Palestijn’, schrijft de Palestijnse Marwa Fatafta op X. ‘Ik sta hier geregistreerd en leef in Duitsland als stateloos persoon. Er is niks dehumaniserender dan aan Palestijnen te vragen hun bezetter te erkennen, terwijl hun eigen bestaansrecht wordt ontkend.’

Vandaag begint het joodse feest Chanoeka

0

Vandaag begint het joodse Chanoekafeest, dat acht dagen duurt. Joden herdenken tijdens dit ‘lichtfeest’ de herovering van de Joodse Tempel in Jeruzalem in 164 voor Christus door de Makkabeeën.

Chanoeka draait om Judas de Makkabeeër, die in 167 voor Christus samen met zijn broers in opstand kwam tegen het Seleucidenrijk in Syrië, een van de opvolgingsstaten van het wereldrijk van Alexander de Grote. Koning Antiochus IV had de joodse tempel ontwijd en wilde de joden de Griekse cultuur opleggen. Judas en zijn broers wilden trouw blijven aan het geloof en de cultuur van hun voorvaderen en rebelleerden. Met hun guerrillaoorlog wisten ze – uiteindelijk – de Seleuciden te verslaan en een eigen koninkrijk te stichten, dat een kleine honderd jaar later door de Romeinen zou worden veroverd.

Het Chanoekafeest herdenkt het opnieuw inwijden van de tempel in 164, nadat die door Antiochus was ontheiligd.

Volgens de Talmoed ontdekten de Makkabeeën tijdens de zuivering van de tempel onder het puin een onaangeroerd flesje met heilige olie. Ze besloten dit flesje te gebruiken om de zevenarmige kandelaar, de menora, aan te steken. De menora moet constant branden, maar in het flesje was er olie voor slechts één dag. Er gebeurde, volgens de Talmoed, een wonder. Het olie uit het ene flesje zorgde ervoor dat de menora acht dagen bleef branden. Daarom duurt het Chanoekafeest ook acht dagen, waarbij elke avond een nieuw lichtje wordt aangestoken op een achtarmige kandelaar.

Iftar op UNESCO-lijst

0

UNESCO heeft de iftar, de maaltijd die moslims nuttigen na zonsondergang tijdens de ramadan, op de lijst van immaterieel erfgoed gezet. Dit bericht ANP.

UNESCO besloot dit na een aanvraag van Turkije, Iran, Azerbeidzjan en Oezbekistan. Volgens UNESCO versterkt de iftar-maaltijd de familie- en gemeenschapsbanden en worden bovendien liefdadigheid, solidariteit en sociaal contact bevorderd.

De iftar-maaltijd wordt tijdens de ramadan genuttigd na zonsondergang. De ramadan is de islamitische vastenmaand. Moslims mogen in die maand overdag niet eten, drinken of geslachtsgemeenschap hebben. Het is maand van bezinning, waarbij moslims zijn richten op God en veel aan liefdadigheid doen.

Afgelopen dinsdag voegde UNESCO ook het Rotterdamse Zomercarnaval aan de lijst met immaterieel erfgoed toe.