13.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 252

Almeerse moslims reageren gelaten op deelname PVV aan coalitie Flevoland

De PVV mag, na zoveel jaar aan de zijlijn, in Flevoland gaan meebesturen. De media focusten op de worsteling van de ChristenUnie, die ondanks bezwaren toch met de partij van Wilders in de coalitie stapte. Wat moslims in Flevoland van deze stap denken, blijft echter onderbelicht. Daar brengt De Kanttekening nu verandering in.

Twee Turkse moslims uit Almere delen hun mening met dit magazine. En zij hebben een tegengestelde visie op samenwerken met de PVV. De een is optimistischer over de toekomst dan de ander. Wat vinden ze ervan dat de ChristenUnie in een uiterst rechtse coalitie stapt met naast de PVV ook nog de VVD, BBB en de SGP?

‘Ik zie het meer als een gevolg van heel veel onderbuikgevoelens in Nederland’, vertelt gezinscoach Gulsima Tanriverdioglu. ‘Er is veel ontevredenheid in Nederland. Voorzieningen zijn afgebouwd. De burger wordt weinig gehoord. Burgerparticipatie wordt niet echt ondersteund. Terwijl er toch veel alarmerende signalen binnenkomen.’

Tanriverdioglu noemt een hele lijst aan problemen waar Nederlandse burgers mee zitten, van gentrificatie en woningnood, waar volgens haar niet alleen de grote steden mee kampen, tot en met de afbouw van de zorg en het falende onderwijssysteem. ‘Er is veel ontevredenheid over een kinderopvang die maar niet op gang komt. Die onvrede krijgt weer een politieke uitdrukking. En de PVV lijkt, hoe extreem sommige standpunten ook zijn, in de ogen van veel mensen toch voor de burgerbelangen op te komen. Zo benoemt die partij de afbraak van de verzorgingsstaat. Dat zagen we ook bij de opkomst van de BBB bij de Provinciale Statenverkiezingen. In bijna alle provincies hebben zij de politiek opgeschud. Maatschappijbreed is er dus ontevredenheid in Nederland. Bij de verdeling van de taart in Nederland wordt weinig rekening gehouden met de burgers. Daarom zie ik deze coalitie ook eigenlijk als een protestactie tegen de gevestigde orde. Maar het blijft wel een zorgwekkende reactie.’

‘PVV respecteert de Grondwet’

De andere persoon die de Kanttekening wil niet met zijn echte naam in dit artikel. Hij gebruikt het pseudoniem Ibrahim, zodat hij vrijuit kan spreken, maar zijn identiteit is bij de redactie bekend. Ibrahim verhuisde een paar jaar geleden van Amsterdam naar Almere om groter te kunnen wonen. Dat heeft hij nodig voor zijn snel uitbreidende gezin. Hij vindt de ophef over de PVV te sensationeel en wil meer begrip over en weer.

‘De PVV is al jaren actief  in Flevoland. Ze maken veel herrie in de media. Wat ik als moslim en Flevolander daarvan vind? Ik ben van mening dat mensen moeten kunnen stemmen op de partij waarop ze willen stemmen, zolang we elkaar maar met respect blijven behandelen. De PVV lapt naar mijn mening artikel 1 van de Grondwet nog lang niet aan de laars. Ze praten veel, maar in de praktijk heb ik niks gemerkt. Zo heb ik nooit met discriminatie te maken gehad en ik voel me als moslim als een gelijke en volwaardige Nederlander behandeld. De PVV blèrt en schreeuwt, maar dat doen meerdere mensen. Niks nieuws onder de zon en ook niks zorgelijks.’

Tanriverdioglu staat daar anders in. ‘De politiek’ zorgt volgens haar voor verdeeldheid. ‘Politieke partijen stoppen iedereen in bepaalde hokjes. Ze zetten mensen tegen elkaar op. Helaas moet ook de oplossing weer vanuit de politiek komen. Politici moeten het vertrouwen tussen de burgers en de politiek herstellen. Ontegenzeggelijk bestaat er een grote kloof tussen de politieke top en de partijleden. Zo kan de PVV dan wel beweren dat ze voor de burgers opkomt, maar ik zie dat toch echt anders. Via democratische wegen kan de democratie ook omver geschopt worden. Die ontwikkeling zien we in verschillende delen van de wereld. Dat gebeurt nog niet echt in Nederland, maar het kan met de PVV wel die kant opgaan. Daarom is het belangrijk dat de rechtsstaat goed wordt verankerd – en juist die kraakt momenteel. Dat zie je bij de toeslagenaffaire en andere dossiers, van het stikstofdebacle tot en met de klimaatverandering. Dan maakt het wel uit wie er regeert of niet. De huidige politieke machthebbers hebben hun plicht verzaakt. Ze hebben geen leiding genomen en de problemen steeds vooruitgeschoven naar de volgende generaties. De oudere generatie heeft er een puinhoop van gemaakt. Maar de PVV en de PVV-achterban lossen deze problemen niet op. Ze stigmatiseren andere mensen en zorgen voor polarisatie.’

Radicalisering en extremisme

De problemen in Almere komen volgens Tanriverdioglu voort uit klassensegregatie en slecht economisch beleid, waardoor de burger in de kou staat. ‘Al die burgers die jarenlang niet worden gehoord en van steeds minder moeten leven gaan politieke partijen opzoeken die inspringen op die onvrede. Het gevaarlijke aan deze ontwikkeling is dat ook onder christenen radicalisering en extremisme voorkomen en dat de ChristenUnie daar nu aan lijkt toe te geven.’

‘De PVV koppelt veiligheid aan het bestrijden van de islam. Daar ben ik het niet mee eens’

Ibrahim trekt bij deze opmerking aan de noodrem. Ik denk niet dat christenen per definitie islamofoob zijn. Dat is per individu verschillend. Zo betrap ik mezelf er ook wel eens op dat ik voorzichtiger ben als ik een moslim in een gewaad tegenkom op drukke plekken. Het is niet iets dat ik gewend ben als Turkse moslim. Dus dat niet-moslims bang of argwanend zijn begrijp ik volkomen. Bovendien heeft de ChristenUnie zelf ook aangegeven dat samenwerken met de PVV niet de voorkeur heeft, maar dat je in Nederland soms toch water bij de wijn moet doen en bondgenootschappen moet sluiten om het land bestuurbaar te houden. Dat begrijp ik en ik kan het zelfs ook waarderen. Je doet als het ware je politieke jasje uit. Ik verwacht als moslim niks extra’s van de ChristenUnie en mijn gevoelens zijn door deze stap van die partij totaal niet gekrenkt. We moeten ook een beetje vertrouwen hebben in Nederland.’

Tanriverdioglu gaat op haar beurt daar weer scherp tegenin. Ze haalt het politieke programma van de PVV Flevoland erbij, waarin onder meer staat dat de partij streeft naar ‘minder islam’ en ‘niet theedrinken’. Ook stelt de partij dat Nederland ‘een Joods-christelijke samenleving’ is. Tanriverdigoglu zegt dat ze niks tegen het christendom en Jodendom heeft, maar dat ze het jammer vindt dat de PVV deze religies erbij haalt om de islam in een negatieve daglicht te plaatsen.

‘Dit is een zorgelijke ontwikkeling, want de PVV koppelt hiermee veiligheid aan het bestrijden van de islam. Daar ben ik het niet mee eens. Alsof moslims de problemen veroorzaken die we hier in Nederland hebben. Ik snap wel dat verandering angst en weerstand met zich meebrengt. Daarin hebben zowel de ontvangende als de nieuwe groepen een verantwoordelijkheid. Er moet een samensmelting komen en daar speelt onderwijs een grote rol bij. Maatschappijbreed is er tegenwoordig veel meer islamofobie in het land. Sinds 9/11 zijn de moslims tot zondebok gemaakt. Maar als je echt naar de machtsstructuren in de wereld of Nederland kijkt, dan is het een gotspe als je stelt dat moslims aan de macht zijn. Op basis waarvan beweert de PVV dat de moslims gevaarlijk zijn? Het is gewoon een beeld dat bij die partij leeft. En als de ChristenUnie dat soort beelden onderstreept, dan is dat best wel een ontwikkeling die in de gaten gehouden moet worden. Want ze pakken niet de kern van het probleem aan, maar ze schrijven het probleem toe aan een religieuze groep. Met hun vinger wijzen ze naar een groep mensen.’

Antiracisten

Ibrahim heeft meer begrip voor Nederlanders die zich zorgen maken. ‘Witte Nederlanders hebben waarschijnlijk nooit gedacht dat er ooit veel moslims naar Nederland zouden komen. Dat was in ieder geval nooit de opzet van Nederland. Weet je wat het is? Ik accepteer de geschiedenis van Nederland als Joods-christelijke staat. Het is niet meer dan normaal dat mensen reageren op veranderingen in de samenleving en daarbij spreken van ‘islamisering’, die ze proberen tegen te gaan. Dit neemt niet overigens niet weg dat ik me als moslim in Nederland vrijer voel dan de meeste staten die claimen dat ze islamitisch zijn.’

Tanriverdioglu kan met dat laatste punt van Ibrahim meekomen. ‘We hebben inderdaad nog een land waar de rechtsstaat functioneert. Het fundament van de Grondwet is nog goed verankerd. Zolang Nederland een rechtsstaat blijft, hebben we nog een land waarin we allen kunnen leven. Totdat mensen aan de rechtsstaat en de Grondwet komen – en dat komt met deze nieuwe samenwerking tussen de PVV en de ChristenUnie een stapje dichterbij.’

Ibrahim: ‘Ik begrijp dat sommige moslims zich zorgen maken. Maar als er mensen zijn die iets tegen de islam hebben, dan hebben ze de vrijheid om dat te uiten. Ik ben altijd weer blij en dankbaar dat er antiracisten opstaan die alle haat binnen de perken weten te houden.’

Adoptie is net zo universeel als moederschap

0

Als adoptiemoeder ben je niet alleen ouder, maar vaak ook hulpverlener. Dat is iets wat Hoda Hamdaoui zich van tevoren niet realiseerde.

Dat ze een kind wilde adopteren, wist Hoda Hamdaoui (49) al op jonge leeftijd. Samen met haar moeder was ze een groot fan van het tv-programma Spoorloos. Huilend op de bank zag ze hoe presentator Derk Bolt de wereld overvloog om adoptiekinderen met vaak straatarme biologische ouders te verenigen. Ze nam zich voor dat ze later ook een kind wilde aannemen.

Zo’n dertig jaar later was het zover, en kwam baby Damir – Arabisch voor ‘geweten’ – in haar leven. In het pas verschenen boek De goede mama (Uitgeverij Pluim), waarin vrouwen met migratieachtergrond vertellen over moederschap, doet ze haar verhaal. Ze vertelt hoe ze als alleenstaande adoptiemoeder de eerste jaren ervoer. Het was geen makkelijke tijd. Damir was een lief maar bewerkelijk kind dat veel zorg nodig had.

Na afloop van het interview met de Kanttekening stuurt ze een paar foto’s op van haar geadopteerde zoontje. Hij is inmiddels een flinke kleuter, met gevoelige ogen en een mooie bos donker haar. Hamdaoui werkte mee aan het boek, vertelt ze, omdat ze het belangrijk vindt dat vrouwen van kleur ook aanwezig zijn in de literatuur over het moederschap. Ze zijn nu amper vertegenwoordigd. Maar eigenlijk, zegt ze, gaat haar verhaal helemaal niet over afkomst. Want moederschap is universeel en een kind adopteren ook.

Hoe is Damir in je leven gekomen?

‘Ik heb nooit eigen kinderen gewild, omdat er zoveel kinderen zonder ouders zijn die een moeder nodig hebben. Bovendien was ik alleenstaand. Zonder dat iemand het wist, ben ik het adoptietraject ingegaan. In september 2018 is mijn dossier afgerond. Twee maanden later kreeg ik het belletje.
Damir is in Nederland geboren. Bij een binnenlandse adoptie gaat het meestal om baby’s. En in zijn geval wilde zijn biologische Koerdisch-Irakese familie dat hij bij een islamitisch gezin terechtkwam. Uiteindelijk is de keuze op mij gevallen, een alleenstaande vrouw. Ik vond dat verrassend, maar op dat moment waren er maar weinig islamitische adoptieouders. Ik heb in mijn dossier veel over mijn geloof gesproken. Dat ik het moskeebezoek als kind als ontzettend leuk heb ervaren en mijn kinderen ook islamitisch wil opvoeden. Dat heb ik er bewust duidelijk ingezet. Ik zou het erg vinden als een ouder met een christelijk geloof een kind afstaat dat vervolgens islamitisch wordt opgevoed zonder de kennis van de biologische moeder.’

Damir was bijna drie maanden toen Hamdaoui hem voor het eerst zag. Adoptiebaby’s wonen de eerste drie maanden bij een crisispleeggezin, zodat de biologische moeder eventueel kan terugkomen op haar besluit. ‘Achteraf gezien denk ik, dat is slecht voor een kind, want je wordt van moeder naar moeder geschoven’, vertelt Hamdaoui. ‘Eerst werd Damir weggerukt bij zijn biologische moeder, daarna moest hij drie maanden aan zijn tijdelijke pleegmoeder wennen en toen kwam ik, weer een vreemde. Het heeft mijn kijk op adoptie wel veranderd. Er is een grote kans dat een adoptiekindje hechtingsproblemen heeft. Hechten begint al in de baarmoeder.’

‘Hij praat non-stop, tot hij in slaap valt’

In De goede mama vertelt Hamdaoui hoe de kleine jongen haar stilletjes door het hele huis volgt wanneer ze bezig is met het huishouden. Ze schrijft: ‘Soms struikel ik zelfs over je omdat ik niet zie of hoor dat je zo dichtbij bent. Maar het moment dat ik je mijn volledige aandacht wil geven en je in mijn armen wil nemen of op schoot, stoot jij mij af. Ik mag niet te dichtbij komen.’

Hoe is jouw band met Damir nu?

‘Wij zijn wel gehecht inmiddels, maar het heeft veel tijd en energie gekost om dat voor elkaar te krijgen. Ik las mijn verhaal ter voorbereiding op dit interview terug. Ik heb even gehuild, het was zo’n moeilijke periode toen. Gelukkig gaat het al veel beter, maar het is nog niet helemaal oké. Ik houd van hem en hij houdt van mij natuurlijk, en ik ben zijn mama. Maar je merkt gewoon dat hij nog niet helemaal tot rust gekomen is na al die grote veranderingen.’

Hoe merk je dat?

‘Hij praat non-stop, tot hij in slaap valt. Het is van: ik praat dus ik ben. Hij is heel aanwezig, alsof hij bang is om vergeten te worden. Hij is ook erg onzeker en vraagt om bevestiging. Aan zijn vriendjes en vriendinnetjes stelt hij die vragen ook: ‘Zie ik er mooi uit met dit petje?’

We hebben veel therapieën gevolgd, hij zelf en ik ook. Ik moest mijn manier van praten en handelen beter afstemmen op hem. En ik heb nog steeds therapieën in de planning staan om met hem te gaan doen. Eigenlijk ben je als adoptiemoeder niet alleen ouder maar negen van de tien keer ook hulpverlener. Dat is iets wat ik mij van tevoren helemaal niet realiseerde.’

Weet hij dat hij geadopteerd is?

‘Ja ik ben daar heel open over. Ik heb helaas geen foto van zijn moeder. Laatst zat hij met een vriendinnetje op de achterbank van de auto. Het meisje vroeg of Damir Marokkaans is. Ik vertelde dat ik dat wel ben maar Damir niet. Het meisje vroeg of Damir ook een vader heeft. Toen antwoordde ik dat iedereen een vader heeft, maar dat ik niet weet wie de vader van Damir is en waar hij is. Dat begreep ze niet zo, en toen ik het uitlegde merkte ik dat Damir geconcentreerd luisterde. Het is sowieso een nieuwsgierig kind.’

Hoe vindt je familie het dat je een kind geadopteerd hebt?

‘Heel bijzonder. Niemand wist dat ik hiermee bezig was. Pas toen ik het telefoontje kreeg van de Raad voor de Kinderbescherming, heb ik het aan mijn moeder verteld. Ik dacht: wie weet krijg ik helemaal geen kind, dus ik houd dat adoptieproces voor me. Het was eenzaam om het niet te vertellen, maar dan krijg je ook geen goedbedoelde bemoeienis. Sommige familieleden schrokken een beetje. Mijn moeder vond het eigenlijk wel heel leuk, want zij is een echte oma, ze houdt van kinderen. Ze zei wel: ‘Oh, mensen zullen praten.’ Dan bedoelt ze dus over mij, een ongehuwde moslimvrouw die een kind heeft. ‘Hoe heeft ze dat kind gekregen?’ Maar daarna zei mijn moeder, en dat vond ik heel fijn: ‘Laat ze maar praten.’ En ze is ook gewoon helemaal gek op hem. Damir zegt soms ‘mama’ tegen haar. Voor hem voelt ze dus ook moederlijk.’

Voed jij je kind anders op dan je moeder?

‘Mijn moeder deed de eerste jaren de opvoeding ook alleen. We woonden toen nog in Marokko, mijn vader was hier in Nederland aan het werk. Ze had natuurlijk wel financiële steun, en dat is anders als je alleenstaande moeder bent. Mijn ouders zijn laaggeletterd. Zij brachten hun kinderen groot zoals zij dat geleerd hadden. En ik doe wat dingen vanuit een boekje en vanuit mijn eigen gevoel, maar er zijn ook veel overeenkomsten. Mijn moeder is ook altijd een beetje overbezorgd. En dat ik streng ben wist ik al wel, en de opvoeding is ook een beetje streng. In die zin verschil ik van Nederlandse ouders, die kinderen vaak heel vrij laten.’

Wat bedoel je?

‘Ik merk dat kinderen van echt Nederlandse ouders alles mogen. Brutaal zijn, rennen door een restaurant, er zitten nauwelijks consequenties aan vast. Daarin ben ik meer Marokkaans. Je moet je gedragen en respect hebben voor ouderen. Je mag niet alles roepen wat in je hoofd opkomt.

Damir op het strand

Het enige andere verschil speelde vroeger in mijn jeugd, en nu zie ik het weer. Als kinderen bij mij thuis kwamen, waren ze te gast en mochten ze daarom alles eten wat ze wilden. Maar als ik bij een Nederlands kind speelde, dan was er niet zoveel te eten. Ik weet nog goed dat ik als tiener een vriendinnetje ophaalde. Het was avond. Ze gingen net aan tafel en ik moest even wachten, zonder dat ze mij vroegen of ik ook iets wilde. Dat heb ik dus nooit aan mijn moeder verteld, want dan zou ik daar nooit meer over de vloer mogen komen. Ik keek daar anders naar, en dacht: ‘Zo zijn de meeste Nederlanders nu eenmaal. Dat ik moet wachten en kijken hoe ze eten.’’

Hoe denk je dat het verder gaat met jou en Damir?

‘Graag zou ik willen dat het allemaal goedkomt met hem, omdat ik mij wel zorgen maak. Aan de andere kant weet ik dat hij grote stappen zet. Zoveel dingen gaan al beter. Maar er komen ook weer nieuwe fases aan, zoals afgelopen jaar toen hij naar de basisschool ging. Ik maak mij er wel zorgen over dat ik straks een puberjongen moet opvoeden. Ik hoop eigenlijk dat hij nog een vader krijgt en dat ik de opvoeding niet alleen hoef te doen, want het is echt heel zwaar. Verder is het gewoon een heel lekker kind, ik hoop dat hij kan genieten van het leven. Toen ik hem voor de allereerste keer zag, dacht ik: ‘Hij heeft een oude ziel.’ Hij had ook drie grijze haren op zijn babyhoofdje. En nu: de ene keer gedraagt hij zich jonger dan hij is, als een peutertje bijna, maar het volgende moment kan hij heel zorgzaam en bezorgd zijn. Dan denk ik: ‘Arme jongen dat hoef jij niet te doen, je bent nog een kind.’’

PKK-protesten brengen Zweedse NAVO-toetreding in gevaar

0

Minder dan een week voor de NAVO-top in Litouwen, zet de Turkse president Erdogan de verhoudingen met de rest van de NAVO-landen over de Zweedse toetreding weer op scherp.

Hij erkent dat het Scandinavische land stappen in de goede richting maakt, maar de aanhoudende protesten van Koerdisch-Zweedse aanhangers van de PKK (op de terreurlijst van Turkije, de VS en de EU)  kunnen die tenietdoen. Dat zei hij onlangs in een telefoongesprek met premier Rutte, meldt de nieuwssite Middle East Eye.

Turkije houdt Zweden al sinds de invasie van Rusland in Oekraïne aan het lijntje. Het land zoekt sinds vorig jaar bescherming onder NAVO-paraplu tegen de Russische dreiging en kan Turkije maar niet overtuigen. Erdogan zwakte vorige maand al de Zweedse kansen op NAVO-toetreding af. Zweden is er volgens Turkije niet in geslaagd om de PKK in te dammen. ‘Terroristen’ kunnen er volgens Erdogan nog steeds demonstreren.

Niet alleen Koerdische protesten, ook koranverbrandingen die door de Zweedse politie permissie krijgen, zorgen voor schuring. ‘Het is onacceptabel om anti-islamitische protesten vrijheid van meningsuiting te noemen’, zei de Turkse minister van Buitenlandse Zaken Hakan Fidan vorige week. ‘Het wegkijken van zulke verschrikkelijke daden is medeplichtigheid’, aldus Fidan.

Turkije beschikt als NAVO-lid over het vetorecht en heeft meerdere malen gedreigd dat te zullen gebruiken, als niet wordt voldaan aan de Turkse wensen.

Inbrekers in Amerikaanse moskee gooien bier over koran

0

Een moskee in Portales in de Amerikaanse staat New Mexico is de afgelopen tijd meerdere malen het doelwit geweest van vandalisme. Moslims vragen de politie om deze misdrijven als haatmisdrijven te onderzoeken.

Vorige week braken vandalen in bij Portales Islamic Centre. Daarbij zouden ze korans hebben verscheurd en bier over de pagina’s hebben gegoten. Ook werden er gaten in de muren gemaakt, meubels vernield en een schilderij van Jezus Christus achtergelaten.

Enkele dagen later braken de vandalen opnieuw in. Toen, op 23 juni, vernielden ze de airconditioning van het gebouw. Tijdens weer een andere inbraakactie verfden ze KKK op de muur, een verwijzing naar de racistische beweging Ku Klux Klan.

Het Portales Islamic Centre is een kleine moskee. De gemeenschap van ongeveer twintig mensen bestaat vooral uit studenten van de universiteit van Portales.

De politie in New Mexico is er nog niet over uit of het hier om een haatmisdrijf gaat, schrijft Middle East Eye. Volgens de studenten en de Council on American-Islamic Relations (CAIR), de grootste islamitische burgerrechtenorganisatie van de Verenigde Staten, is dat echter wel het geval. CAIR dringt er dan ook bij de autoriteiten op aan het vandalisme tegen de moskee van Portales als haatmisdrijf te onderzoeken.

Tunesiërs verjagen zwarte vluchtelingen uit kustplaats Sfax

0

In de Tunesische kustplaats Sfax, de tweede stad van het land, worden zwarte vluchtelingen opgejaagd door de autochtone bevolking. Dit bericht de website Jeune Afrique.

Tientallen Afrikaanse vluchtelingen zijn met geweld verdreven uit Sfax, nadat op 3 juli een autochtone bewoner omkwam tijdens een ruzie met een vluchteling, die een mes trok. Vervolgens gingen honderden inwoners de straat op om het onmiddellijke vertrek van illegale immigranten te eisen.

Op video’s, die op social media circuleren, is te zien hoe politieagenten tientallen vluchtelingen uit hun huizen halen, voordat ze hen dwingen om in politieauto’s te stappen. Andere video’s laten vluchtelingen zien die met de handen op hun hoofd op de grond liggen, omringd door autochtone Tunesiërs met stokken, die wachten op de komst van de politie.

Op de Facebookpagina van de actiegroep Sayeb Trottoir, die zich inzet voor de rechten van vluchtelingen, betreurt Lahzhar Neji, een medewerker van het ziekenhuis, het geweld. Hij spreekt over ‘een onmenselijke (…) bloedige nacht die je doet beven’. Het ziekenhuis ontving volgens hem zo’n 30 tot 40 vluchtelingen, waaronder ook vrouwen en kinderen, die als gevolg van de razzia gewond waren geraakt. ‘Sommigen waren van terrassen gegooid, anderen aangevallen met zwaarden’, zei Neji.

Volgens Romdhane Ben Amor, die voor een ngo werkt, worden de vluchtelingen naar een plek bij de Libische grens gebracht. Hij kon Jeune Afrique echter niet precies vertellen hoeveel vluchtelingen uit de stad zijn verdreven.

In Tunesië leven veel zwarte vluchtelingen, die hopen door mensensmokkelaars naar Europa te worden gebracht. Veel Tunesiërs hebben racistische vooroordelen tegen vluchtelingen. Ze worden in hun opinies gesterkt door de autoritaire president Kais Saaied, die in februari zei dat vluchtelingen een demografische bedreiging vormen voor het Arabische, islamitische karakter van Tunesië. Hij vreesde – net als extreemrechtse partijen en activisten in West-Europa – ‘omvolking’, dat de autochtonen bevolking door migranten wordt vervangen.

Ondertussen doet de Europese Unie heel hard haar best om ook een vluchtelingendeal met Tunesië te sluiten, zoals ze ook met Turkije heeft gedaan. De EU biedt honderden miljoenen euro’s, in ruil daarvoor met Tunesië mensensmokkelaars harder aanpakken en de grens beter bewaken.

Autoriteit Persoonsgegevens neemt fraudeonderzoek DUO onder de loep

0

De Autoriteit Persoonsgegevens doet onderzoek naar studiefinancier DUO. Dit volgt op het nieuws dat studenten met een migratieachtergrond vaker dan anderen te maken krijgen met controles op de basisbeurs voor uitwonenden. Zo meldt het universiteitsblad Ad Valvas (VU).

Minister Robbert Dijkgraaf (Onderwijs) vindt het een ‘bijzonder verontrustend signaal’ dat de opsporing van fraude met de basisbeurs voornamelijk studenten met een migratieachtergrond treft, staat in een brief aan de Tweede Kamer. Volgens de minister wordt in het onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens, een onafhankelijke toezichthouder die de bescherming van persoonsgegevens in de gaten houdt, ‘volledige medewerking verleend’ door DUO.

Studenten krijgen een hogere basisbeurs als ze uitwonend zijn. Het scheelt ongeveer tweeduizend euro per jaar. Sommige studenten doen daarom alsof ze niet meer bij hun ouders wonen. Met huisbezoeken en buurtonderzoeken wil DUO dat checken. Maar uit onderzoek van het HOP, Investico en NOSop3 bleek dat studenten met een migratieachtergrond veel vaker dan anderen in het vizier komen. Bovendien leek DUO daar niet of nauwelijks op te reflecteren.

DUO gaat de eigen praktijk ook zelf doorlichten, schrijft Dijkgraaf. Het gaat onder meer om de gebruikte data en het controlesysteem. Ook de menselijke beoordeling in het proces wordt onder de loep genomen.

NBA-basketballer Enes Freedom: ‘Turkije manipuleert Interpol om mij te arresteren’

0

Basketballer Enes Kanter Freedom neemt geen blad voor de mond. Hij is kritisch over mensenrechtenschendingen in Turkije en China. Met grote gevolgen: de Turkse regering zette een prijs op zijn hoofd, trok zijn Turkse paspoort in en probeerde hem te ontvoeren. Zijn Turkse familie heeft hij al bijna tien jaar niet gezien. En ook in de Amerikaanse basketbalcompetitie NBA zit hij al twee jaar zonder club.

De basketballer is 31, woont in de Verenigde Staten en nam daar de naam ‘Freedom’ aan. Hij speelde in de meest prestigieuze basketbalcompetitie ter wereld, maar zijn carrière zit in het slop. Dat komt volgens hem doordat hij opkomt voor de rechten van de Oeigoeren, een Turks-islamitische minderheid in China die in concentratiekampen vastzitten. ‘Er zijn veel lucratieve contracten tussen de NBA en China, dus de basketbalbond legt iedereen die zich uitspreekt tegen de Chinese regering het zwijgen op’, aldus Freedom

De Turkse overheid keerde zich tegen hem omdat hij banden heeft met de in Turkije verboden Gülenbeweging. Ook heeft Interpol zijn naam voorzien van een zogeheten ‘Red Notice’ wat volgens de Harvard International Review gelijkstaat aan een internationaal arrestatiebevel. De VS hebben hem hiervoor immuniteit verleend door hem in 2021 de Amerikaanse nationaliteit te verlenen, maar zelfs als hij in Canada speelt, loopt hij risico op arrestatie. De HIR constateert dat autoritaire regimes, zoals Turkije, Interpol steeds makkelijker kunnen gebruiken om critici op te jagen.

Freedom was in juni een paar dagen in Nederland om steun te betuigen aan Gülenistische slachtoffers van het Erdogan-regime. Die slachtoffers schreven een brief aan het Europese Hof en de Raad van Europa met een oproep zich uit te spreken tegen het schenden van de rechten van leden van de Gülen-beweging in Turkije. Het Hof heeft die ontvangst genomen, maar de Raad niet. Tijdens zijn verblijf in Nederland sprak Freedom hierover met de Kanttekening.

Je bent in 2021 Amerikaans staatsburger geworden. Waarom heb je gekozen voor Freedom als achternaam? 

‘Na lucht, water en voedsel is vrijheid het belangrijkste wat een mens kan hebben. Als je kijkt naar onze wereld zoals die nu is, zijn er zoveel dictaturen. Onder die dictaturen lijden miljoenen mensen. Ze hebben geen vrijheid van meningsuiting, geen godsdienstvrijheid, geen vrijheid om te protesteren of zich vrij te bewegen en evenmin een vrije pers. Dus voor mij is dat woord freedom, vrijheid, alles. Ik wilde dat woord een deel van mijzelf maken en overal mee naartoe brengen. Hiermee wil ik miljoenen mensen inspireren en ze tegelijkertijd bewust maken van wat er gaande is in Turkije.’

Waarom sympathiseer je met de Gülenbeweging? 

‘Ik herinner mij de eerste keer dat ik Gülen ontmoette, in 2013, en ik hem veel vragen stelde. Eén ding dat hij mij vertelde, inspireerde me echt. Hij zei dat het niet echt uitmaakt wat je achtergrond is, je religie, huidskleur of wie je ook bent. Het belangrijkste in het leven is dat je de verschillen op tafel laat liggen en probeert te ontdekken wat we gemeen hebben, want we hebben maar één wereld om in te leven. We moeten deze wereld samen beter maken. Hij gelooft dat wat voor problemen we ook hebben in deze eeuw, we die moeten oplossen met onderwijs. Dus in plaats van moskeeën te bouwen bouwde hij zijn eigen beweging met onderwijscentra, slaapzalen, universiteiten, middelbare scholen, dialoogcentra. Hij richtte zich dus volledig op het onderwijzen van de jeugd. En nog één ding over deze scholen: het maakt niet uit of je moslim, christen of Jood bent, of in God gelooft of niet, je kunt naar deze scholen gaan en over het leven leren.’

Wat heeft de Gülenbeweging je gekost?

‘Er doen veel valse verhalen de ronde in Turkije. De Turkse regering geeft graag de Gülenbeweging de schuld. Dus dat heeft mij mijn familie gekost. Ik heb mijn familie nu al bijna tien jaar niet gezien. De laatste keer dat ik mijn vader of moeder sprak was jaren geleden. Ik bedoel, ik ga naar deze scholen al sinds ik in de tweede klas zit. Ik ken deze mensen, Gülenisten, uit de eerste hand. Ik heb velen ontmoet. Dus daarom wilde ik een stem voor hen zijn.’

Heb je soms spijt dat je met hen optrekt?

‘Dat heb ik niet. Ik heb nergens spijt van, want deze beweging staat voor vrede, liefde, universele liefde en altijd voor rechtvaardigheid en onderwijs.’

Ik las dat je Erdogan ooit ‘de Hitler van onze eeuw’ hebt genoemd. Vind je dat echt?

‘Dat was misschien te hard, maar weet je, hij staat zeker aan het hoofd van een autoritair regime. De beste manier om het uit te leggen is dat hij het land runt als een maffialeider.’

Ben je gestopt als professioneel basketballer?

‘Ik ben nog niet met pensioen. Dus ik beschouw mezelf nog steeds als een NBA-speler.’

Is het om politieke redenen dat je niet speelt?

‘Ja, vanwege China. Iedereen weet dat dát de enige reden is dat ik niet speel. De NBA en China doen veel zaken samen. Dat betekent dat de NBA iedereen die zich tegen de Chinese regering uitspreekt, het zwijgen oplegt – 100 procent om politieke redenen dus.’

Wil je dan nog wel in die competitie spelen?

‘Ja, dat wil ik wel. Ik bedoel, ik ben 31 en gezond, ik houd van basketbal, ik zou nog vijf jaar kunnen spelen.’

Zou je niet kunnen spelen in een andere competitie?

‘Er zijn een paar Europese competities, maar de Amerikaanse overheid wil niet dat ik Amerika verlaat, omdat de Turkse overheid een prijs op mijn hoofd heeft gezet. Mijn naam staat op de lijst van Interpol, daarom denkt Amerika dat het heel moeilijk voor mij is om in een ander land te gaan wonen.’

‘Ik wist pas dat Oeigoeren in concentratiekampen zitten, nadat ik met een overlevende had gesproken. Ik kon het niet geloven’

Ondanks je achternaam voelt het alsof je vast zit.

‘Een beetje wel. Ik kan nog steeds mijn vrienden opzoeken, maar om echt te leven, dat is moeilijk ja.’

De NBA had geen problemen met je kritiek op Turkije, wel met je kritiek op China, is dat niet vreemd?

‘Dat heeft te maken met het feit dat Turkije als land niet zo sterk is in de wereld. De NBA sluit geen miljardendeals met Turkije, wel met China. Toen ik het over de problemen in Turkije had, was de NBA heel behulpzaam. Ook mijn teamgenoten en coaches en de voorzitter van de NBA steunden mij. Maar toen het over China ging, hield dat op – vanwege de financiële belangen.’

Vindt u dat de Verenigde Staten slechts lippendienst bewijzen aan mensenrechten?

‘Mensen geven om mensenrechten totdat dit hen in hun portemonnee raakt. Je moet dus een echte mensenrechtenactivist zijn om te begrijpen wat er echt toe doet in de wereld.’

Er is een gezegde dat je sport en politiek niet moet vermengen. Bewijst jouw situatie dat het tegenovergestelde het geval is?

‘Mensen stellen mij die vraag vaak. En ik zeg altijd: ik doe niet aan politiek. Ik doe aan mensenrechten. Er is een groot verschil tussen politiek en mensenrechten. Je kunt naar al mijn interviews en toespraken kijken, ik praat niet over politiek. Zelfs over Turkije zeg ik: ik wil democratie, ik wil dat Erdogan politieke gevangenen vrijlaat, ik wil mensenrechten en een vrije pers. Dat is geen politieke uitspraak, het gaat allemaal over mensenrechten. En zo spreek ik ook over China. Als je kijkt naar de Oeigoeren, de Tibetanen en Hongkong: dat zijn allemaal mensenrechtenkwesties.’

Je praat over de Oeigoeren,. Waarom geef je om hen?

‘Omdat het op dit moment de grootste menselijke tragedie in onze wereld is. Het is een genocide. Op dit moment zitten er ongeveer twee miljoen Oeigoeren in concentratiekampen. Zij worden gemarteld en verkracht, elke dag weer. Ik wist hier pas van nadat ik met een overlevende had gesproken. Ik kon het niet geloven. Ik wil hun stem zijn, want vanwege China is iedereen bang om over hen te praten. Kijk naar alle moslimleiders in de wereld: ze praten over wat er in de moslimwereld misgaat en geven het Westen daarvan de schuld. Maar als het over China gaat, zwijgen ze. Recent schudde Mahmoud Abbas, de president van de Palestijnse Autoriteit, de hand van de president van China en zei dat de kwestie van de Oeigoeren geen mensenrechtenkwestie is. Dat is voor 100 procent een leugen. Dus daarom moeten we de barricades op en over dit volk praten.’

Turken vragen graag aandacht voor de Oeigoeren, die tienduizend kilometer verderop wonen. Intussen zwijgen ze over hun Koerdische buren, die eveneens onderdrukt worden. Wat vind je daarvan?

‘Ik ben deels Koerdisch. Ik ben geboren in Zwitserland, maar mijn vader komt uit Van, in het oosten van Turkije. Daar ben ik bijna tien jaar lang opgegroeid. Op een dag vroeg ik mijn vader: ‘Papa, wij wonen in Van, zijn wij Koerdisch? En hij zei: ‘Ja, er stroomt Koerdisch bloed door onze aderen.’ En ik had zoiets van: echt waar? Vanaf dat moment begon ik onderzoek te doen naar wat er aan de hand is met de Koerden en sprak ik ook over de Koerdische kwestie. Wat ze nu meemaken, en wat ze daarvoor meemaakten, is een van de grootste mensenrechtenschendingen in de geschiedenis van Turkije. De Erdogan-regering martelt hen al jaren. Ze hebben een stem nodig.’

Is het een probleem binnen de Turkse oppositie dat Koerden, linkse groepen, Turken, Alevieten, Kemalisten, Gülenisten niet echt samen kunnen werken?

‘Ik denk dat dat op dit moment het grootste probleem is in Turkije. Erdogan heeft het land verdeeld. Hij heeft ervoor gezorgd dat alle groep elkaar haten. Als ik nu een evenement organiseer, hebben Koerden zoiets van: ‘Oh hij is een Gülenist, nee, dank je.’ De seculieren hebben zoiets van: ‘We willen niet met hem omgaan.’ Hetzelfde geldt voor alevieten en andere groepen. Maar ik vind zelf dat ik er niet ben om over mijzelf of over Gülen te praten. Ik heb het over de mensenrechten. Dus als anderen ook vervolgd worden door het Erdogan-regime, waarom bundelen we dan niet onze krachten? Want alleen zo ga je Erdogan verslaan. ‘

Die verdeeldheid maakt het te gemakkelijk voor Erdogan.

‘Precies. We moeten samenkomen om te vechten tegen het Erdogan-regime. Zodra dat verdwijnt, wordt Turkije weer democratisch. Dus of je nu Koerd, kemalist, secularist, aleviet, rechts, links of wat dan ook bent, uiteindelijk zijn we allemaal mensen.’

Enes Kanter Freedom (beeld: Erik Drost/ Wikimedia Commons)

Critici wijzen erop dat Gülenisten ooit deel uitmaakten van het Erdogan-regime en willen daarom niet met hen in zee gaan. Wat vind je van die kritiek?

‘Ik herinner mij dat veel mensen mij in de VS de vraag stelden of Gülen en Erdogan vrienden waren. Ik vroeg dit aan Gülen zelf, en hij zei me dat hij en Erdogan nooit vrienden zijn geweest. De media in Turkije probeerden ons voor te spiegelen dat ze vrienden waren.’

Misschien waren ze geen vrienden, maar je kunt niet ontkennen dat de Gülenisten tot ongeveer 2013 samenwerkten met de Erdogan-regering.

‘Het is duidelijk dat de Gülenbeweging miljoenen volgelingen heeft in Turkije en over de hele wereld. Toen Erdogan voor het eerst aan de macht kwam, leek het alsof hij voor democratie, vrijheid en de rechtsstaat ging, maar daarna is hij totaal veranderd. Dus de mensen wisten ook niet beter. Misschien hebben veel mensen op hem gestemd, maar toen ze eenmaal doorhadden wat voor persoon Erdogan was, hebben ze hem genegeerd.’

Hoe voelt het voor jou om een Turk te zijn?

‘Als ik het heb over de problemen in ons land, betekent dat niet dat ik niet van mijn land houd. Ik houd van mijn vlag en van mijn volk. Zodra het regime verandert, wil ik teruggaan naar mijn land en mijn familie en vrienden zien. Dus ik ben trots op wie ik ben. Ik begrijp dat ze mijn paspoort hebben ingetrokken, ik weet zelfs niet of ik nog Turks staatsburger ben of niet. Maar diep van binnen weet ik dat ik een trotse Turk ben. Ik weet nog dat ik in de NBA dertig punten scoorde en dat media in sportitems zeiden dat ik uit Turkije kom. Dat maakte me zo trots. Elke keer als ik een doelpunt maakte, zaten er mensen op de tribune die met een Turkse vlag zwaaiden. En na de wedstrijd ging ik met hen op de foto.’

Toch lijkt weleens alsof Turksheid met veel negativiteit gepaard gaat. Is dat voor jou ook zo?

‘Ik zou zeggen dat Turksheid met veel verantwoordelijkheid gepaard gaat. Er komen zoveel slechte verhalen uit Turkije. Erdogan die hand schudt van Poetin, Khamenei en andere dictators. Intussen zeggen mensen in Amerika tegen mij: ‘Kijk wat er nu weer gebeurt in je land’, en nog meer bla bla over Turkije. Dus ik denk dat er een grote verantwoordelijkheid op onze schouders rust. We moeten naar buiten gaan en ons gedragen als echte Turken en ons land vertegenwoordigen. Ik heb altijd van uitdagingen gehouden en dit is weer een uitdaging voor mij.’

Vind je dat het feit dat je moslim bent negativiteit met zich meebrengt?

‘Ik ben absoluut positief over mijn religie. Ik houd van mijn religie, ik ben geboren in een islamitische familie. Maar mijn geloof brengt ook een enorme verantwoordelijkheid met zich mee. Helaas, als je kijkt naar sociale media en het nieuws, is het geloof niet goed vertegenwoordigd, omdat er zoveel terroristische groeperingen zijn. Mensen denken misschien de islam gewelddadig is. Maar je kunt die hele religie niet de schuld geven van het feit dat een bepaalde groep terroristisch is. Mijn geloof leert me om een goed mens te zijn. Om de stem te zijn van alle onschuldige slachtoffers die geen stem hebben. De islam leert mij over mensenrechten, en zorgen voor anderen.’

‘Syriacs zijn absoluut geen vijanden van Turkije. Maar we willen wel erkenning’

Syriacs, een christelijke minderheid in Turkije, vormen in dat land een achtergestelde groep. Rechten die er formeel zijn voor minderheden, gelden niet voor hen. Een belangrijke oorzaak is het Verdrag van Lausanne uit 1923, betoogt Mesut Be Malke. De Duitse Syriac is actief voor de European Syriac Union. Dat verdrag moet weg, vindt hij.

De ESU publiceerde deze lente een uitgebreid dossier over het Verdrag van Lausanne, dat op 24 juli precies honderd jaar oud is. Het verdrag bevat afspraken die de basis legden voor een soevereine Turkse staat, destijds geleid door Mustafa Kemal Atatürk. Die staat was de opvolger van het Ottomaanse Rijk, dat na de Eerste Wereldoorlog definitief uit elkaar viel.

Maar niet alleen die geschiedenis lag aan de basis van het verdrag. Ook de rechten van minderheden waren een cruciaal onderwerp. Acht jaar eerder, in 1915, had immers de Armeense genocide plaatsgevonden. Deze massamoord is in Nederland bekend, maar minder mensen weten dat in datzelfde jaar ook de Sayfo plaatsvond, de Aramese genocide, waarbij Syriacs (met Arameeërs/ Chaldeeërs en Assyriërs ook wel Suroye genoemd) het doelwit waren. Ruim een half miljoen christenen zijn in opdracht van de Jonge Turken en met hulp van Koerdische milities vermoord – 70 procent van de totale Aramese bevolking. De massale zuivering van 1915 was onderdeel van een ‘dertigjarige genocide’ op christelijke minderheden, die eind de negentiende eeuw in het Ottomaanse Rijk begon en eindigde onder Atatürks bewind in Turkije.

De directe aanleiding voor het verdrag was de Grieks-Turkse oorlog van 1921-1922. Na onderhandelingen legden die twee landen samen met onder meer Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Roemenië de grenzen van Turkije in het westen en zuidoosten vast. De artikelen 37 tot en met 44 van het Verdrag van Lausanne gaven inhoud aan de rechten en vrijheden van minderheden.

Alleen is deze sectie in het verdrag dode letter, betoogt Mesut Be Malke. Hij is woordvoerder buitenlandse zaken bij de Duitse tak van de ESU. Deze organisatie behartigt de belangen van Syriacs, die sinds de Sayfo in diaspora onder andere in Europa leven. De ESU kent ook een Nederlandse afdeling. Volgens Mesut Be Malke doet het verdrag meer kwaad dan goed en kan het beter zo snel mogelijk verdwijnen. Voor de Kanttekeninglicht hij toe waarom.

(beeld: Mesut Be Malke)

De ESU noemt Syriacs op haar website ‘de oudste inheemse bevolking van Mesopotamië’. Hoeveel van hen wonen momenteel in Turkije?

‘Voor de Eerste Wereldoorlog waren dat er een miljoen, waarvan er na de genocide misschien nog 250.000 over waren. Veel mensen zijn vermoord of gedwongen zich te bekeren tot de islam. Vrouwen zijn bijvoorbeeld gedwongen te trouwen met een Koerdische islamitische man. Een vorm van slavernij. De Turken waren opdrachtgevers van de genocide van 1915, maar de Koerden waren degenen die deze uitvoerden.’

Waarom deden de Koerden hieraan mee?

‘Dat is een lange geschiedenis, die teruggaat tot eind negentiende eeuw. De Ottomaanse sultan Abdülhamid II had de Koerden autonomie beloofd. In ruil daarvoor werkten ze mee aan het uitmoorden van christenen. Terwijl in die tijd slechts een derde van de inwoners van het Ottomaanse Rijk christen was, hadden zij twee derde van het vermogen in bezit. Dat leidde tot anti-christelijk sentiment, dat in 1915 weer oplaaide.’

Het Verdrag van Lausanne legt de rechten van minderheden vast, maar is volgens u toch zeer schadelijk voor Syriacs. Hoe komt dat?

‘Het verdrag ging over religie: moslims en niet-moslims. Niet over natie of etniciteit. De tekst zelf is niet schadelijk. Ikzelf ben niet-moslim en mijn rechten staan duidelijk geformuleerd. Helaas is er echter in een eeuw tijd veel veranderd. Sinds de jaren dertig ging het over natie, niet meer over religie. De vraag was ineens: wie is er wel of geen Turk?

Daarom ontstond er een conflict tussen Turken en Koerden, die nog leefden met de belofte van gedeeltelijke autonomie. Jonge Turken wilden dat iedereen die niet helemaal Turks was zou assimileren. Nadat de Koerden hen hadden geholpen de christenen te vermoorden begonnen de Turken de Koerden te vermoorden.

Daarnaast bleef het systeem intact waarbij christenen vijf keer zoveel belasting betalen als moslims. Veel christenen verlieten als gevolg daarvan het land. Op dit moment zijn er misschien nog tienduizend Syriacs over in Turkije.

Het nationalisme, gebaseerd op het Verdrag van Lausanne, had als doel dat iedereen Turks en moslim zou worden. Dorpen en steden kregen nieuwe namen – Istanbul en Izmir zijn de belangrijkste voorbeelden, steden die vroeger Constantinopel en Smyrna heetten. Mijn eigen dorp heet in het Aramees Miden en mijn naam is Be Malke. Maar beide werden door de Turken veranderd. Ze wilden onze identiteit compleet uitwissen.’

Hoe kan dit allemaal door dat verdrag komen?

‘Doordat we in Turkije na de Eerste Wereldoorlog onzichtbaar zijn, uitgewist, kunnen we onszelf niet meer verdedigen. De Koerden begonnen onze lege dorpen te bezetten, namen net als de Turken ons geld en onze vrouwen in beslag en noemden dit vervolgens Koerdisch gebied. Het is alsof twee dieven samen een huis ingaan, de man doden en zijn vrouw stelen. Maar daarna zegt de ene dief iets onaardigs tegen de andere en gaan ze ruzie maken met elkaar.

Als we expliciet genoemd waren in het verdrag, als Syriacs, was het allemaal anders geweest. Dan konden ze ons niet negeren. Dat is het belangrijkste probleem. Het tweede probleem is dat er geen hogere autoriteit is die het verdrag implementeert: de Turken bepalen hun eigen regels en zien toe op de handhaving van vrijheden van minderheden.’

‘Onder het regime van Erdogan kregen wij meer ruimte, zolang we die maar niet gebruikten om erkenning te vragen voor de Sayfo’

Hoe is het op dit moment voor Syriacs om in Turkije te leven?

‘De situatie is de laatste jaren verbeterd. Het is niet meer zo eenvoudig als vroeger om slechte dingen te doen. Door internet, sociale media, kunnen mensen hun misdaden minder makkelijk geheimhouden. En doordat Turkije wilde toetreden tot de Europese Unie, ging het de rechten van minderheden meer respecteren.

Maar er is een keerzijde: we kunnen niet meer ons eigen onderwijs hebben en het spreken van onze moedertaal is bij wet verboden – ook al wordt het gedoogd. De laatste twintig jaar is de situatie beter voor ons. Maar hoe lang nog? De verbetering vond plaats bij de gratie van individuen. Turken dachten dat christenen dan wellicht zouden terugkeren naar Turkije en zouden investeren in de economie. Bovendien zagen ze christenen als een goede bescherming, een buffer, tegen de Koerden. Maar toen christenen ook hun rechten gingen opeisen kwam Turkije in verzet. Er kwam een rechtszaak tegen het Mor Gabriel-klooster (het oudste nog bestaande christelijke klooster ter wereld, uit de vierde eeuw, in zuidoost Turkije red.). Turkije onteigende veel land van dat klooster. En dat hebben we nog niet terug.’

Het Verdrag van Lausanne moet opgeheven worden, betoogt de ESU. Waarom? En wat moet ervoor in de plaats komen?

‘Turkije moet handelen zoals Duitsland heeft gehandeld na de Holocaust: door verantwoordelijkheid te nemen voor het verleden. Turkije heeft conflicten met Koerden en Armeniërs. Het gaat niet om het erkennen van ‘schuld’. Maar als Turkije zelf erkent wat het in 1915 heeft gedaan, zal het er sterker uit tevoorschijn komen. Dat zal ook goed zijn voor Syriacs.

Maar de pijn is er nog, Turken zijn onze onderdrukkers. Eerst doodden ze in 1915 onze lichamen. Daarna zijn ze onze geesten gaan doden. Mensen die zijn vermoord, komen nooit meer terug. Wij zijn geen vijanden van Turkije. Absoluut niet. We willen alleen erkenning dat we er mogen zijn en we willen wat spullen terug.’

In mei is president Recep Tayyip Erdogan voor vijf jaar herkozen. Hij versloeg oppositieleider Kemal Kilicdaroglu. Wat voor gevolgen zal dit voor Syriacs hebben, schat u in?

‘Een voorbeeld: voordat Erdogan aan de macht kwam, overheerste het nationalistische denken. In die tijd was het voor ons heel moeilijk om als minderheid erkend te worden door de regering, want we zijn geen Turken. Tegenwoordig gaat het juist weer meer over islam en ligt de nadruk op het feit dat we geen moslims zijn. Wel is iets belangrijks veranderd in hoe imams worden opgeleid. Zij moeten nu verplicht universitair onderwijs volgen over de Koran. Daardoor krijgen ze een bredere blik, met meer nadruk op de boodschap in de Koran, dat moslims ook mensen van andere religies moeten accepteren.

Daarnaast is Erdogan pragmatisch: hij wilde Turkije toekomstbestendig maken en de EU binnenloodsen. Daardoor kregen wij meer ruimte, zolang we die maar niet gebruikten om erkenning te vragen voor de Sayfo. Want dat blijft onbespreekbaar.

Helaas is het islamitische bewind de laatste zes tot acht jaar harder geworden. Erdogan heeft in Syrië jihadisten gesteund. Dit is schadelijk voor ons, omdat eerder in Noord-Syrië de helft van de bevolking uit Syriacs bestond – tegenwoordig is dat afgenomen tot 20 of 25 procent. In plaats van de Syriacs te steunen tegen de jihadisten, heeft Turkije de jihadisten zelf gesteund. We zijn vanwege ons kleine aantal in Turkije geen dreiging, maar worden ook over het hoofd gezien. En wat Kili – of wat zijn naam ook is – betreft…’

Kilicdaroglu?

‘Ja. Op dit moment zitten we tussen alles en iedereen in. We kunnen klappen krijgen van links of van rechts. Maar dat hij aleviet is en zoveel steun van verschillende partijen krijgt, dat wekte hoop dat het onder hem makkelijker zou worden voor ons. Maar dat was alleen hoop, er is geen bewijs. Want zolang er geen geschreven wet is die onze rechten vastlegt, kan onze situatie zomaar veranderen.’

Duitse antiradicaliseringexpert verzon verleden bij Moslimbroederschap

0

De Palestijns-Duitse psycholoog en antiradicaliseringsdeskundige Ahmad Mansour ligt onder vuur. Hij loog over zijn cv gelogen en was helemaal geen lid van de Moslimbroederschap, ontdekte een onderzoeksjournalist.

Ahmad Mansour (1976) is in Duitsland een bekende mediapersoonlijkheid. Hij is moslim, maar ook een criticus van de ‘politieke islam’ en antisemitisme in de islamitische gemeenschap.

Mansour dankt zijn carrière aan zijn levensverhaal. Hij groeide op in een niet-praktiserend moslimgezin, maar kwam naar eigen zeggen in aanraking met de fundamentalistische islam, die hem bijna veranderde in een islamist. De Moslimbroederschap zou hem vervolgens hebben opgedragen om te infiltreren in de niet-islamitische, Israëlische maatschappij om die van binnenuit te ondermijnen. Maar tijdens zijn studie psychologie aan de universiteit van Tel Aviv begon Mansour te twijfelen aan zijn fundamentalistische geloofsovertuiging, beweerde hij, dankzij het lezen van westerse denkers als Friedrich Nietzsche en Sigmund Freud, en werd hij een criticus van de politieke islam.

Maar volgens de in Duitsland werkzame freelance journalist James Jackson, die maandenlang bezig was met een kritisch onderzoek naar Mansour, klopt dit verhaal niet. Mansour is nooit lid geweest van de Moslimbroederschap, de leraar die hem tot het fundamentalisme zou hebben verleid was geen imam, en Mansour studeerde geen psychologie in Tel Aviv.

Mansour was vanwege zijn stevige kritiek op de ‘politieke islam’ en zijn steun aan de staat Israël zeer omstreden onder moslims en uiterst links. Maar vorig jaar begonnen meer mensen te twijfelen aan de betrouwbaarheid van Mansour, vanwege een serie bizarre tweets. Zo beweerde Mansour dat een Marokkaanse voetballer die zijn moeder omhelsde ‘een uiting van patriarchaal denken’ was, en dat een T-shirt met de slogan ACAB (‘All cops are bastards’) racistisch was. Daarnaast speelde Mansour een dubieuze rol in het onderzoek van Deutsche Welle naar antisemitisme onder Arabische journalisten.

Mansour is niet de eerste criticus van de ‘politieke islam’ met een islamitische achtergrond waarvan de geloofsbrieven in twijfel zijn getrokken. Vier jaar geleden kwam de sjiitische Australische ‘imam of peace’ Mohammad Tawhidi onder vuur te liggen, die vanwege zijn ongezouten kritiek de favoriete imam was geworden van extreemrechts. Hij zou helemaal geen echte imam zijn, maar gelogen hebben over zijn diploma.

Turkse staatsbanken verkopen in een dag een miljard dollar

0

Turkse staatsbanken hebben op één dag een miljard dollar aan buitenlandse valuta verkocht. Opvallend genoeg gebeurde dat precies op de dag dat Hafize Gaye Erkan, de nieuwe directeur van de Turkse centrale bank, zei dat er ‘geen buitenlandse valuta’s’ meer zouden worden verkocht.

Deze maatregel werd tot nu toe gehanteerd om de Turkse lira te stutten, die sinds de verkiezingswinst van Erdogan in rap tempo keldert. Zo meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

De waarde van een dollar is inmiddels ruim 26 Turkse lira’s. Voor een euro zijn nog meer lira’s te verkrijgen, 28.

Een woordvoerder van de centrale bank ontkent dat de verkoop van buitenlandse valuta is bedoeld om de devaluatie van de lira te drukken. De transactie is volgens de centrale bank voor een ‘gezonde prijsvorming in de markt’ en ‘liquiditeit’ om extreme ‘schommelingen in de koers’ te voorkomen.

President Recep Tayyip Erdogan gaf vorige week aan dat hij bereid was om de jarenlange zware staatsinterventies ter ondersteuning van de munteenheid op te geven en koos Mehmet Simsek als zijn nieuwe minister van Financiën. Een protocol dat het ministerie van Financiën en de centrale bank in 2018 ondertekenden, staat de schatkist toe om staatsbanken buitenlandse valuta te laten verkopen.