17.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 257

Verwoordt de politiek mijn opvatting over de oorlog in Gaza? Dit vindt ons panel

0

De oorlog in Gaza raakt het DK-panel diep. Voelen zij zich in deze kwestie vertegenwoordigd door de Nederlandse politiek?

Jakob de Jonge, kunstenaar:

‘Ik was eerlijk gezegd nog nooit zo in shock als nu, met wat er allemaal gebeurt in Gaza. Ik was al erg teleurgesteld in alle Nederlandse politici, maar dat is alleen maar meer geworden. Ik heb er bijna geen woorden voor. In mijn optiek ontbreekt het aan basale kennis over de wereld, de geschiedenis en over wat er buiten de grenzen van Nederland gebeurt. Het ontbreekt aan empathie, integriteit, moraliteit en een moreel kompas. Dat is er allemaal niet bij heel veel politici. En het ontbreekt ze aan moed. Iedereen is laf. Wat er in Gaza gebeurt, is genocide, het moet zo benoemd worden. Je ziet voortdurend beelden van verminkte kinderen voorbij komen. Ik ben er ziek van. We ontkennen dat het hier gaat om etnische zuivering, we geven Israël steeds weer het voordeel van de twijfel. Het moet nu eens klaar zijn. Ik hoop dat er een politieke afrekening komt voor iedereen die zich niet verzette tegen de aanvallen op Gaza.’

‘Het ontbreekt politici aan empathie, integriteit en een moreel kompas’

Dimple Sokartara, communicatieadviseur: 


‘Ik vind het heel pijnlijk. Zo pijnlijk dat ik mijn eigen Instagram-account heb verwijderd, omdat ik echt even uit het nieuws moest. Ik voel me zeker niet politiek vertegenwoordigd wat betreft Gaza. Ik heb het gevoel dat Nederland altijd achter Israël zal staan. Dat doen ze al 75 jaar. Terwijl het overduidelijk is dat Israël aan het koloniseren en onderdrukken is en zich nu nog steeds schuldig maakt aan etnische zuivering. Het Palestijnse volk strijdt al 75 jaar voor vrijheid, een vrijheidsstrijd die niet door Nederland wordt ondersteund. Ik heb zelf ouders die uit Indonesië komen. Indonesië is 350 jaar gekoloniseerd door Nederland. En zo zijn er meer landen die gekoloniseerd zijn door andere landen, door andere volken. En misschien is het ook de mens eigen dat we ons verspreiden en dat we ander stukken land willen overnemen. Het is zo vaak gebeurd, maar dat wil niet zeggen dat het oké is. Het narratief dat er onschuldige mensen aan beide kanten omkomen, waar Frans Timmermans en andere wereldleiders zich van bedienen, begrijp ik. Maar de focus moet daar niet liggen. Het is geen gekke verklaring dat als mensen zo lang worden gekoloniseerd en geen vrijheid hebben, dan ze dan besluiten om terug te gaan vechten.’

‘Ik heb het gevoel dat Nederland altijd achter Israël zal staan’

Ahmed Abdillahi, postbezorger:

‘Nee, ik voel me niet vertegenwoordigd over Gaza. Dit is een strijd die al zo lang gaande is. Nederland kiest de kant van Israël. Dat is niet eerlijk. Aan beide kanten vallen slachtoffers. Het lijkt alsof Palestina minder waard is voor Nederland. Ik moet eerlijk bekennen dat ik Palestina niet dagelijks volg, alleen bij zulke geweldsescalaties komt het in mijn vizier. Dan kijk ik wel nauwlettend mee. Ik ben totaal niet verrast door de pro-Israëlische houding van Frans Timmermans. Bij politieke leiders in het gehele Westen valt dit op. Dat is een kwalijke zaak. Als westerse leiders het echt hadden gewild dan was dit conflict al lang opgelost. Ze hebben weggekeken van Palestina en nu kun je het niet meer negeren. Het is te simplistisch om terug te vallen op de mantra van ‘Israëlische zelfverdediging’. Zo los je niks op. Overigens zie ik nu wel een kentering. Niet bij de politiek, maar wel bij de burgers. Ik kwam laatst een vriend van Leefbaar Rotterdam tegen. Zelfs hij zei dat Israël moet stoppen met landjepik. ‘Hoogmoed komt voor de val’, voegde hij daaraan toe.’

‘Als westerse leiders het echt hadden gewild dan was dit conflict al lang opgelost’

Ibrahim Özgül, ondernemer en bestuurder:

‘Ik word zo verdrietig van dit conflict. Het houdt maar niet op. De doden, de verminkte lichamen stapelen zich op. Ik vraag me af, hoe zou het zijn als ik Palestijn was in Gaza of Westbank? Of een nabestaande van een Israëliër die is afgeslacht op 7 oktober? Hoe ik me zou gedragen, als ik alleen maar oorlog heb gekend in mijn leven? Elke dag door check points, geen werk, en om de paar jaar het risico om door een Israëlische bom uit elkaar te spatten. Of de angst voor een Palestijnse aanslag. Wat doet het met een mens, als er zoveel geweld om je heen is? Het is niet moeilijk om te bedenken dat je dan ook zelf overgaat tot geweld. Uit wraakzucht ga je over tot terreur, of zoals Israël nu doet, tot staatsterreur, etnische zuivering, en zelfs genocide wordt er gezegd. Ik word er stil van. Ik voel mij wat dit betreft totaal niet gepresenteerd door de Nederlandse politiek. Ik mis bovendien een vredesbeweging. Politici gooien met hun partijdige uitspraken olie op het vuur. Ik mis een Yitzhak Rabin of een Palestijnse Nelson Mandela.’

‘Wat doet het met een mens, als er zoveel geweld om je heen is?’

Leontine Vreeke, salesmanager:

‘Met afgrijzen en pijn in mijn hart volg ik het nieuws, zo goed en zo kwaad als mijn gestel het toelaat. Ik heb vrienden in Israël. Een van hen wil met haar familie zo snel mogelijk naar Europa komen. De vraag is of ze nog wegkomen. Kunnen ze het vliegveld veilig bereiken? Zijn er straks nog vluchten? Het conflict tussen Palestina en Israël volg ik al jaren. Ik ben voor Palestina. Dat was vroeger, als puber anders. Maar hoe meer ik over deze kwestie leer, hoe meer ik het onrecht zie. Voor de duidelijkheid: ik keur af wat Hamas doet en heeft gedaan. Maar ik keur ook af wat Israël al jaren doet, Palestijnen behandelen als tweederangsburgers. Een apartheidsregime voeren. Al jaren kijk ik met pijn in mijn hart naar wat wij, als westerse wereld, maar laten gebeuren. En niet over spreken. In het algemeen is de Nederlandse politiek pro-Israël. Ik kan me daarin niet vinden. En de uitspraak en houding van Frans Timmermans, en die van Mark Rutte, dat vind ik echt niet kunnen. Ik ben blij met de houding van mijn partij D66. De pijn en het verdriet aan allebei de kanten wordt erkend.’

‘Hoe meer ik over deze kwestie leer, hoe meer ik het onrecht zie’

Mostafa Hilali, militair:

‘Ja, er zijn politieke partijen aan de linkerkant van het spectrum, waardoor ik me vertegenwoordigd voel. In dit conflict voel ik me weinig vertegenwoordigd door rechtse groepen die onvoorwaardelijk achter Israël of Hamas blijven staan. Dat is waar voor mij het licht uit gaat. Aan de ene kant zie je mensen zeggen dat we onvoorwaardelijk achter Israël moeten gaan staan, zoals we ook onvoorwaardelijk Oekraïne steunen. Hoezo, die vergelijking gaat toch niet op? Rusland is een soeverein land binnengevallen, terwijl bij het Israëlisch-Palestijnse conflict het aspect van bezetting speelt.

‘In sommige islamitische kringen hoor ik  onvoorwaardelijke steun aan Hamas’

Wat ik ook hypocriet vind is dat we van vrouwelijke uitreizigers, Syriëgangers, het paspoort afnemen, maar een Israëlische knul van achttien in no time kunnen naturaliseren tot Nederlander, zodat hij makkelijker het land uit kan komen. Het Nederlanderschap van sommige Nederlanders lijkt dus voorwaardelijk. In sommige islamitische kringen hoor ik ook onvoorwaardelijke steun aan Hamas. Dan denk ik: hoe kan je zulke daden die je in het geval van Israël veroordeelt, nu goedkeuren? Ik snap dat echt niet. Onvoorwaardelijke steun kan niet. Je kan niemand een vrijbrief geven en zeggen ‘doe maar wat je wil’. De gevolgen daarvan zien we nu dagelijks op de televisie.’

‘Sporen van Haar’ brengt ode aan marronvrouw

0

Sporen van Haar gaat over de marronvrouwen die ontsnapten van de plantages en naar het Surinaamse binnenland vluchten. ‘Als jij als wit persoon de voorstelling niet goed begrijpt, dan heb jij werk te doen.’

In verschillende steden is deze maand de theatervoorstelling ‘Sporen van Haar’ te zien over de strijd van slaafgemaakten voor een vrij en een menswaardig bestaan. De voorstelling bevat dans, zang, poëzie en videoprojecties. ‘Ik wilde een voorstelling maken met ruimte voor verschillende gedachten over de slavernijgeschiedenis’, zegt regisseur Berith Danse. ‘Hoe verhouden al die gevoelens, herinneringen en vragen zich tot elkaar?’

De inspiratiebron voor de voorstelling ligt in de krachtige geschiedenis van de marronvrouwen in Suriname. Bij hun vlucht van de plantages namen ze West-Afrikaanse rijstkorrels mee door die in hun haren te verstoppen. De rijst was nodig om te kunnen overleven in de Surinaamse jungle. Tot op heden wordt deze rijstsoort verbouwd in zowel Afrika als Suriname.

In de cultuur van de marrons nemen vrouwen een belangrijke plaats in, vertelt Danse. ‘Zij zijn druk met het uitvoeren van ambachten en folklore. Het bereiden van eten, naaien, borduren, zingen, verhalen vertellen. De vrouwen hebben hun eigen cultuur kunnen behouden ondanks de onderdrukking op de plantages en de gevaren die ze moesten doorstaan tijdens hun vlucht. Hun verhalen worden overgedragen van vrouw op vrouw, van generatie op generatie. Ze hebben mij geïnspireerd voor deze voorstelling.’

‘Een bejaarde man zei tegen mij dat hij niet was geraakt door de voorstelling’

‘De veerkracht van deze vrouwen past ook mooi bij de tijdsgeest: dingen zijn aan het kantelen, er ontstaat een ander soort feminisme, dat een bredere groep jonge vrouwen aanspreekt’, zegt Danse.

De marrons zijn de afstammelingen van slaafgemaakte Afrikanen die in de zeventiende en achttiende eeuw naar Suriname werden verscheept. Ze wisten van de plantages te ontsnappen en vestigden zich in de Surinaamse binnenlanden. Elk jaar wordt op 10 oktober, de datum van het sluiten van het Vredesverdrag van 1760 tussen de Nederlandse autoriteiten en de marrongemeenschappen, de Dag van de Marrons gevierd. Op deze dag herdenken de marrongemeenschappen de strijd van hun voorouders tegen de onderdrukking en voor de vrijheid.

Foto: Moon Saris

Dankzij de rijstlandbouw konden de marrons in het binnenland van Suriname overleven. De zwarte rijst staat sindsdien symbool voor de Afrikaanse wortels en de trans-Atlantische slavernij. De voorstelling Sporen van Haar laat de kracht en waardigheid van de marronvrouwen zien, vindt Berith Danse. ‘Waardigheid is in niet-Nederlandse culturen heel belangrijk. Respect, dignity. Het stuk is tevens een ode aan die sterke vrouw die we niet kennen, waarvan we niet weten hoe ze eruit ziet. Wie is zij? Hoe heet zij? Er zijn sporen van haar, maar we weten niet wie zij is.’

Educate yourself

Een mooie zin in de voorstelling is ‘Ik ben bruin en tegen mijn randen klotst water’ uit een gedicht van de Curaçaose dichter Radna Fabias. ‘Je hoort er de discussie over slavernij en de emancipatie van zwarte mensen in Nederland in terug, zonder dat die expliciet genoemd wordt,’ zegt Danse.

Wie de voorstelling wil begrijpen moet iets weten over Suriname en over de geschiedenis van de slavernij. ‘In Utrecht speelden we voor een voornamelijk wit publiek. Daar merkte je wel dat sommige toeschouwers het stuk niet zo goed begrepen. Maar als jij als wit persoon het stuk niet goed begrijpt dan heb jij werk te doen. Een bejaarde man zei tegen mij dat hij niet was geraakt door de voorstelling. Maar dat is niet onze schuld, dat is zijn schuld. Het komt omdat hij white male privileged is. Een oudere witte mevrouw kwam ook naar me toe. Zij was ze tot tranen toe geraakt. Ze had twaalf jaar in Suriname gewerkt en vond veel elementen herkenbaar.’

Danse merkt dat een gedicht als Ga Terug naar je Eigen Land van Babs Gons anders wordt ontvangen door een Afro-Nederlands publiek dan door een wit-Nederlands publiek. Toch ziet ze dat Nederland langzaam aan ten goede verandert en er meer bewustwording is. ‘Inmiddels worden we op televisie gelukkig wel ‘geschoold’ met programma’s over de geschiedenis van de slavernij. Tien jaar geleden was dat nog niet het geval.’ De voorstelling is dan ook gemaakt voor mensen die zich hebben verdiept in de materie, ongeacht welke huidskleur ze hebben, besluit Berith Danse.

Sporen van Haar is een productie van het Plein Theater in Amsterdam, in samenwerking met Kula Skoro en een collectief van podiumkunstenaars, naar aanleiding van het Herdenkingsjaar Slavernijverleden 150 jaar afschaffing Slavernij van Nederland. De voorstelling is nog te zien in Amsterdam (27 en 28 oktober).

D66-congres wil hoofdoek bij politie toestaan

0

D66 gaat met groen licht voor de hoofddoek en het keppeltje bij de politie de verkiezingen in. Een meerderheid van het D66-congres stemde voor het toestaan van religieuze uitingen bij de politie. Zo meldt de Telegraaf.

‘Om de politie van iedereen en voor iedereen te realiseren’, reageert D66’er Fonda Sahla verheugd op sociale media, ‘moeten wij religieuze uitingen toestaan in het politie-uniform. Dit draagt direct bij aan de diversiteit en inclusie binnen de politieorganisatie’. De post van de politica wordt vergezeld met een foto van haar in een politieauto.

Maar niet iedereen bij D66 is het eens met deze beslissing. Een aanzienlijke minderheid stemde tegen. Oud-fractievoorzitter Boris van der Ham deelde op sociale media de tweet van Sahla met de volgende begeleidende tekst:

‘De scheiding tussen kerk en staat is nog steeds een belangrijk en principieel uitgangspunt bij de politie, wat mij betreft. Religieuze (of politieke) uitingen moeten daarom niet bij het politieuniform komen. Ik hoop en verwacht dat toekomstige Kamerleden de vrijheid van de partij hebben om hierin, op basis van hun geweten en desnoods afwijkend van andere fractieleden, een andere keuze kunnen maken’, aldus Van der Ham.

Het Haagse raadslid Yousef Assad bracht de aanpassing in het verkiezingsprogramma van D66 in stemming en kreeg zijn partij mee.

Lijsttrekkers debatteren over Gaza en immigratie tijdens eerste verkiezingsdebat

0

Gister hield tv-programma College Tour het eerste verkiezingsdebat. Lijsttrekkers Frans Timmermans (PvdA-GroenLinks), Dilan Yesilgöz (VVD), Caroline van der Plas (BBB) en Pieter Omtzigt (NSC) kruisten de degens over onder meer immigratie en de oorlog in Gaza.

Het debat begint met het conflict in de Gazastrook, meldt NRC, waarin met name de leider van Verenigd Links Frans Timmermans zijn woorden weegt. Samen met Jesse Klaver staan ze na de terreuraanval op 7 oktober onder grote druk van de leden, omdat ze te weinig oog hadden voor het leed van Palestijnen in Gaza.

Timmermans spreekt tijdens het debat zijn afschuw uit over het geweld ‘aan beide kanten’. Hij benadrukt dat Israël zich dient te houden aan het internationale recht.

Omtzigt hekelt in dit conflict ‘de neiging bij sommige Nederlanders om hele bevolkingsgroepen collectief verantwoordelijk te houden voor de misdaden van Hamas en de oorlogshandelingen van het Israëlische leger’. Dat is ‘echt een aanslag op onze eigen democratie’, zegt hij. Daarnaast baart de toenemende haat tegenover Joden hem grote zorgen.

Terug naar Nederlandse verkiezingsthema’s, waar Omtzigt op aanstuurt. Zo wil hij het aantal Engelstalige opleidingen aan banden leggen. ‘Het zou wel helpen als bepaalde psychologenopleidingen in het Nederlands zijn’, vindt hij.

In het migratiedebat valt op dat Omtzigt nauwelijks over asielmigratie begint, de reden waarom het kabinet voor de vakantie viel. Hij richt zich op de zogenoemde ‘grondoorzaken van migratie’ en noemt daarbij de komst van ‘distributiecentra’, die laagbetaalde arbeidsmigranten zouden aantrekken. ‘Dat verdienmodel, daarvan moeten we zeggen: willen we dat wel?’, aldus Omtzigt. Ook wil hij strenger migratiebeleid tegen expats en de 30%-regel, waardoor expats jarenlang over de eerste 30 procent van hun inkomsten geen belasting betalen, fors inperken. ‘Door die regel houden expats veel geld over’, zegt Omtzigt, ‘waardoor ze ook andere kopers en huurders op de woningmarkt wegdrukken’.

Het migratiedebat leidt overigens ook tot een heuse botsing tussen Yesilgöz en Timmermans, specifiek over de omstreden Tunesië-deal waar de dictator Kais Saied aan het hoofd staat.

Yesilgöz zegt dat zij als VVD-leider nog altijd achter ‘het principe’ van dit soort migratiedeals staat. Timmermans valt haar hierop aan en zegt dat Saied Afrikaanse ‘migranten laat sterven in de woestijn’. Hij krijgt meteen lik op stuk van Yesilgöz die hem fijntjes eraan herinnert dat hij tot een paar maanden geleden nog werkte onder Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie en een van de hoofdrolspelers bij het sluiten van de deal.

Timmermans reageert dat het een ‘soloactie’ van Von der Leyen betrof en dat hij het er niet mee eens was.

Een van dodelijkste nachten voor bewoners Gaza

0

Afgelopen nacht was een van de dodelijkste nachten voor de bewoners van de Gazastrook. Het afgelopen etmaal zijn er tenminste 400 Palestijnen omgekomen. Dat aantal kan nog stijgen, schrijft Middle East Eye.

Israël voert nu twee weken lang aanvallen op de Gazastrook uit, na de terreuraanval van Hamas op Israël op 7 oktober waarbij zo’n 1500 Israëliërs zijn omgekomen.

Een Israëlische luchtaanval op het vluchtelingenkamp Jabalia heeft aan zo’n dertig Palestijnen het leven gekost. Verder hebben Israëlische luchtaanvallen twee ziekenhuizen in Gaza getroffen, al-Shifa en al-Quds.

De ziekenhuizen in Gaza zijn bovendien bijna door hun voorraden heen nu. Operaties kunnen straks niet meer zonder verdoving plaatsvinden, waarschuwen de artsen ter plaatste.

In totaal zijn er nu meer dan 4.600 mensen omgekomen in Gaza, waaronder 1.873 kinderen, zei het ministerie van Volksgezondheid in het belegerde Gaza zondag. Meer dan 14.000 mensen zijn gewond geraakt.

Ook op de Westelijke Jordaanoever vindt er geweld tegen Palestijnen plaats. De afgelopen twee weken zijn er meer dan negentig Palestijnen gedood, voornamelijk in confrontatie met Israëlische troepen, bericht internationaal persbureau Reuters. Mogelijk komt er een nieuw front.

Wel heeft Israël besloten de invasie van Gaza uit te stellen, op Amerikaans advies. De Verenigde Staten sturen twee vliegdekschepen naar Israël en tweeduizend mariniers, om Israël te ondersteunen. Daarop wacht het Israëlische leger nu. Maar hoewel de Amerikaanse regering pal achter Israël staat, doet Hollywood dat niet. Tientallen sterren, waaronder Cate Blanchett, Oscar Isaac en Dua Lipa, hebben een open brief geschreven aan president Joe Biden, waarin ze hem oproepen aan te dringen op een onmiddellijk staakt-het-vuren. Ook de aartsbisschop van Canterbury doet deze oproep.

PVV van nu is dezelfde als die van jaren terug

0

Het was druk in Café De Blauw Trap in Venlo. Vrijdagmiddag trapte de PVV hier de verkiezingscampagne af. Geert Wilders kwam onder luid gejuich binnen en bedankte de uitbaters voor hun gastvrijheid. Dat had hij natuurlijk niet hoeven doen: het was hier aan de Oude Markt nooit zo druk als nu, behalve bij carnaval, vertrouwde een van de medewerkers me toe. De uitbaters draaiden een prima omzet.

Wilders is helemaal terug. We kunnen ons nog maar nauwelijks herinneren dat de PVV vier jaar geleden bijna dood werd verklaard. Toen was er opeens een alternatief voor kiezers die minder migratie, minder EU en minder klimaatbeleid willen. De belofte van Forum was impliciet ontzettend simpel. Deze partij zou het allemaal regelen, waar Wilders al vijftien jaar alleen maar dingen riep en wegliep als er verantwoordelijkheid moest worden genomen.

We weten hoe het FvD is vergaan en ook de tijd dat JA21 een serieus alternatief leek is voorbij. Joost Eerdmans is nu eenmaal een verliezer: bij de start van de PVV praatte hij nog met Wilders over een gezamenlijke partij maar Wilders ging zijn eigen weg. Eerdmans werd veroordeeld tot een carrière in de lokale politiek. Hij is nu weliswaar terug in Den Haag, maar niemand gelooft nog dat hij van JA21 een serieuze partij kan maken.

En dus blaakt Wilders van zelfvertrouwen als nooit tevoren. Vrijwel alle anti-migratiekiezers zijn voor hem. Deze boodschap zou sleets kunnen zijn, maar is dat geenszins. De PVV wil meeregeren en zo de migratie verminderen, roept Wilders. De aanhang is er blij mee. Het gejuich is logisch: als je minder migratie wilt, ben je weer terug bij de situatie van jaren terug, namelijk dat Wilders de enige optie is. En dus juicht de kroeg heel hard in de hoop dat dichte grenzen waarheid gaan worden.

Er zijn buiten de VVD en BBB geen grote partijen die met Wilders in gesprek willen

Je zou de kritiek op Wilders bijna vergeten. Die komt niet alleen van mensen die zijn standpunten haten, maar ook vanuit de rechterflank zelf. Wilders gijzelt volgens deze critici deze flank al jaren: de PVV mag niet meedoen aan coalities omdat de partij niet-rechtsstatelijke standpunten heeft. De partij staat aan de zijlijn, wil niets aan het programma veranderen en dus stopt de migratie ook nooit. Deze situatie heeft een stortvloed aan alternatieve partijtjes opgeleverd, met JA21 als laatste voorbeeld. Mislukt zijn ze allemaal.

De vraag is: zal de PVV na de verkiezingen dan eindelijk wel aan de knoppen mogen zitten? Terug naar de reden om de PVV uit te sluiten: hoe zit het met die niet-rechtsstatelijke standpunten die coalities in de weg staan? Op zeven pagina’s in het PVV-verkiezingsprogramma komt het woord ‘islam’ voor. Zo staat in de inleiding dat Nederland geen islamitisch land is en verderop staat dat veel migratie uit islamitische, niet-Westerse landen komt. Door de migratie te beperken wordt de islamisering ook tegengegaan.

Allemaal niet erg vriendelijk, maar geen rechtsstatelijke problemen. De vraag is vooral wat Wilders bedoelt op pagina 8 met ‘geen islamitische scholen, korans en moskeeën’. Verderop lezen we dat islamitisch onderwijs wordt verboden. Over de koran en de moskee staat verder niets. Het maakt niet echt iets uit: het voorgestelde verbod op islamitisch onderwijs volstaat om te concluderen dat burgers bij de PVV niet gelijk zijn en verschillend behandeld mogen worden.

Wilders roept in Venlo nogmaals dat de PVV wil regeren. De VVD heeft er de deur voor op een kier gezet. Het geeft de PVV de wind in de rug. Toch moet er nog veel gebeuren om PVV-ministers te krijgen: er zijn buiten de VVD en BBB geen grote partijen die met Wilders in gesprek willen. Wat dat betreft verandert er eigenlijk niets: Wilders zal zich alsnog op zijn islam-standpunten moeten bezinnen, anders komt er geen PVV-coalitie en gaat ‘de gijzeling van rechts’ gewoon door.

Of de PVV-coalitiepartners verliezen al hun geloofwaardigheid, dat kan natuurlijk ook.

‘Ik wil weer als journalist kunnen werken’

Elke maand gaat De Kanttekening in gesprek met vluchtelingen en statushouders in Nederland. Hoe zijn ze hier gekomen? En hoe hebben zij hun nieuwe leven in Nederland opgebouwd? Deze maand: Maaz Ibrahimoglu (37). Hij vertrok uit Turkije omdat het leven voor een kritische Koerdische journalist daar niet veilig is.

Net als de meeste vluchtelingen wilde Maaz Ibrahimoglu zijn vaderland niet verlaten, hij moest wel omdat Turkije voor hem niet langer veilig was. Bewust kiezen voor emigreren is totaal iets anders dan je gedwongen voelen om weg te gaan. De vraag is of mensen die bijvoorbeeld in asielzoekerscentra werken of bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), hier voldoende rekening mee houden, of dit echt begrijpen.

Ibrahimoglu denkt van niet, vertelt hij. ‘De IND begrijpt het misschien. Anderen horen dergelijke verhalen iedere dag. Ze hebben geen emoties meer en staan op dit punt op de automatische piloot. Er zijn er al honderd voor mij geweest met een vergelijkbaar relaas en er volgen er nog honderd na mij. En de rest. Ja, er is te weinig begrip. Dit brengt eenzaamheid met zich mee, maar ik kon er wel over praten met andere mensen die in het azc verbleven. Als je vluchteling bent, zijn je vrienden ook vluchtelingen. Zij begrijpen wat er in je omgaat.’

Maar gelukkig, zo zegt hij ook, had hij geen last meer van eenzaamheid toen zijn vrouw zich bij hem voegde. Alsof het zo moest zijn kreeg hij kort voor haar komst een woning toegewezen in de buurt van Aalsmeer. Een rustige wijk in een rustige omgeving. Hij is heel erg blij met de woning. Die is perfect voor hen, want je bent snel in Amsterdam of op Schiphol. Toch vindt hij het hier ook een beetje saai. ‘Zelfs Amsterdam is saai vergeleken bij een bruisende miljoenenstad als Istanbul. Een veiliger leven is echter belangrijker.’

Over het algemeen voelt Ibrahimoglu zich hier veilig, in Istanbul niet. ‘In Nederland zijn mensen vriendelijk tegen me. Ik ben hier niet bij toeval terechtgekomen. Ik heb bewust voor dit land gekozen. Het heeft een goede naam op het gebied van democratie en de vriendelijkheid van mensen.’

Tenten

Net als iedereen die asiel zoekt in Nederland belandde Ibrahimoglu in het azc in Ter Apel. ‘Daar was ik maar drie of vier dagen. Ik heb in een tent geslapen. Het was niet koud. Daarna was ik bijna dertig dagen in een azc in Budel. Daar waren weinig mogelijkheden. Na Budel ging ik naar een azc in Almere, waar ik zeventien maanden verbleef.’

‘Als je vluchteling bent, zijn je vrienden ook vluchtelingen’

Hij laat foto’s zien die hij heeft gemaakt. Een deel van het azc is overdekt. Ibrahimoglu noemt het een ‘home type camping’. ‘De kamers waren voor twee personen. Er woonden acht mensen in iedere ‘appartement’, omdat er vier kamers waren. Maar bij het azc hoorde ook een tentenkamp. Daar was de situatie heel anders. Als je naar het toilet wilde, moest je naar buiten. In de tent was geen enkele privacy en er werd enorm gestolen. Je kon niets van waarde achterlaten. Een bekende van me, die in het tentgedeelte verbleef, moest zijn telefoon en laptop meenemen wanneer hij van het toilet wilde gebruikmaken. Dat was niet zo waar ik zat.’ Bovendien kon dat tentgedeelte ook op een andere manier onveilig zijn. Vorig jaar oktober stortte een tentdak in, als gevolg van te veel water. Drie andere daken stond bol door het vele water. De brandweer moest er aan te pas komen om alles in goede banen te leiden.

De taal leren

In het azc in Almere heeft hij al een beetje Nederlands geleerd. In Almere wordt er gekeken naar het opleidingsniveau van de asielzoekers, zodat mensen die hun eigen taal niet kunnen lezen en schrijven niet tegelijk les krijgen met hoogopgeleide vluchtelingen. Een bekende vertelde hem dat in het azc in Oostrum, bij Venray, wel vluchtelingen van uiteenlopende niveaus bij elkaar worden gezet tijdens de Nederlandse les. Dat werd ervaren als ‘niet echt bevorderlijk’.

De vrouw van Ibrahimoglu hoefde niet in een azc te verblijven. Hij was in zijn eentje vanuit Turkije gevlucht. Zijn Nederlandse advocaat heeft kunnen regelen dat zijn vrouw naar ons land mocht komen in het kader van gezinshereniging.

Het belangrijkste doel van Ibrahimoglu en zijn vrouw is het onder de knie krijgen van de Nederlandse taal. Daar hebben ze verschillende redenen voor. ‘Je hebt het nodig om te functioneren in deze samenleving. Als je in een ziekenhuis of iets dergelijks terecht komt, dan moet je voldoende Nederlands kunnen spreken’, zegt hij. Een andere reden is dat Ibrahimoglu en zijn vrouw hier vijf jaar mogen blijven vanaf mei 2021. Dan wordt er bekeken hoe de politieke situatie in het land van herkomst is.  Daarnaast wordt er gekeken naar in hoeverre mensen zijn ingeburgerd. Hoe is hun Nederlands? Hebben ze werk?

Maar plotseling is er tijdens het interview een kleine twist tussen meneer en mevrouw Ibrahimoglu. Het servies blijft keurig op tafel staan, maar op één punt blijken ze van mening te verschillen. ‘Ik wil ook graag zo snel mogelijk Nederlands leren omdat ik altijd in staat was om mijn eigen geld te verdienen’, zegt ze. ‘Nu zijn we afhankelijk van de overheid. We hebben niet veel geld, maar het is genoeg om te overleven. Alleen wil ik nu weer financieel onafhankelijk zijn.’

Haar man ziet dit anders. ‘Geld is niet het belangrijkste voor mij. Het is niet onbelangrijk, maar ik wil zo snel mogelijk Nederlands leren omdat ik weer als journalist aan de slag wil. Dan moet ik de taal spreken en de cultuur beter begrijpen. Journalist kunnen zijn is voor mij nummer één!’

Het echtpaar heeft gekozen voor een intensief traject, waardoor ze zo snel mogelijk de Nederlandse taal beter beheersen. Ze zijn overduidelijk zeer gedreven en niet alleen omdat over drie jaar hun verblijfsvergunning in gevaar kan zijn. Het echtpaar wil hier een leven opbouwen.

Journalist in Turkije

Maaz Ibrahimoglu had van tevoren aangegeven dat hij niet uitgebreid over Turkije wilde praten. Wat hij wel kwijt wil, is dat je in Turkije heel goed journalist kunt zijn. ‘Dingen opschrijven is het probleem niet, totdat je echt gaat publiceren.’ Hij wijst op de emoticons op zijn telefoon. ‘Stel dat je een artikel leest dat kritisch is en je reageert bijvoorbeeld met een smiley of een duimpje. Dat is genoeg om bestraft te worden. Vergeet niet dat deze regering vrijwel de gehele media onder controle heeft. Ik was altijd een freelance-journalist en dat wil ik blijven.’

In tegenstelling tot sommige andere mensen was hij totaal niet verbaasd toen vooral jongeren in een paar grote steden in Nederland de straat op gingen om de verkiezingsoverwinning van Erdogan te vieren in mei dit jaar. ‘Dat deden ze bij de vorige verkiezingen ook. Bovendien kon je voorspellen dat dit vooral in Amsterdam zou gebeuren, omdat Erdogan daar veel aanhangers heeft onder Turkse kiezers.’

‘Vergeet niet dat deze regering vrijwel de gehele media onder controle heeft’

Met zijn gsm had hij een videoverslag gemaakt over de Turkse verkiezingen in Amsterdam, op een plek waar Turkse stemgerechtigden hun stem uit konden brengen. Ongeveer een uurtje nadat hij de beelden op zijn account op X had gezet kreeg hij een bericht van persbureau Reuters. Of ze deze beelden mochten gebruiken. Op zijn manier is Ibrahimoglu ook na zijn vertrek uit Turkije actief gebleven binnen de journalistiek. ‘Vanuit hier ben ik ook nieuws blijven maken voor onafhankelijke Turkse media. Die zijn er nog wel, maar staan erg onder druk.’

Optimistisch

Ibrahimoglu is vastbesloten om zijn weg te vinden binnen het Nederlandse medialandschap. ‘Ik ben van Koerdische afkomst. Ik spreek Koerdisch, ik ken de Koerdische cultuur en ik ben op de hoogte van de huidige situatie in Turkije en de rest van het Midden-Oosten. Sinds ik weg ben heb ik mijn kennis over wat er daar gebeurt op peil gehouden. Dat gebied ken ik goed en daar wil ik het liefste over schrijven.’

Zijn beroep is zijn leven. Dat staat als een paal boven water. Behalve Nederlands wil hij ook Engels beter onder de knie krijgen, want dat vergroot zijn kansen om journalist te blijven. Om de Nederlandse maatschappij wat beter te leren kennen, is hij bezig met het vinden van vrijwilligerswerk. De gemeente gaat hem helpen om hiervoor een geschikte plek te zoeken. De eerste woorden Nederlands duiken al op. Tussen het Engels door gebruikt hij hier een daar een Nederlands woord. Echt gerust zal hij pas zijn als zijn missie is geslaagd.

Joodse en islamitische kinderen voelen zich minder veilig op school

0

Verscheidene Joodse kinderen in Amsterdam zijn de afgelopen dagen van school gewisseld vanwege vervelende opmerkingen over Israël en hun afkomst. Maar ook islamitische kinderen voelen zich minder veilig.

De drie Joodse scholen in Amsterdam hebben de afgelopen dagen tientallen verzoeken gekregen van bezorgde ouders, of er op deze scholen ook plek is voor hun kind(eren). Het Parool berichtte afgelopen woensdag dat zes Joodse kinderen de overstap hebben gemaakt van een openbare naar een Joodse school, in reactie op de pesterijen. Volgens het Centraal Joods Overleg willen veel meer kinderen van school wisselen, bericht AT5.

‘Dat kinderen zich niet meer veilig voelen in hun eigen school en dat ouders ertoe overgaan om een andere school te zoeken is onbegrijpelijk in een stad als Amsterdam’, zegt CJO-voorzitter Chanan Hertzberger. Hij is geschokt ‘dat dit zover heeft kunnen komen’.

Een van de kinderen die naar een Joodse school wil is een dertienjarig meisje. Ze kreeg niet alleen ‘Free Palestine‘ en ‘Israël bestaat niet’ naar haar hoofd geslingerd, maar ook heftigere teksten waarbij het woord ‘kanker’ wordt gebruikt. Ze wisselde eerst van klas, maar dat hielp niet.

Volgens Rukiye Sarizeybek, voorzitter van OSVO, de Amsterdamse vereniging van schoolbesturen in het voortgezet onderwijs, speelt het ook andersom. Islamitische kinderen op openbare scholen voelen zich soms ook minder veilig op school, vanwege de oorlog in Gaza. ‘We hadden gisteren een bijeenkomst met alle besturen, waar ook de Joodse scholen bij aanwezig waren. We hebben dat ook breder getrokken. Amsterdam is heel divers en wat er gebeurt is zo heftig, dat dit speelt voor alle kinderen. Daar zijn we ons heel erg van bewust.’

De oorlog in de Gazastrook is nu bijna twee weken aan de gang. Het Israëlische leger heeft duizenden dodelijke slachtoffers gemaakt, waaronder meer dan 1.500 kinderen.

GroenLinks-PvdA heeft spijt van steun aan pro-Israël-motie

0

Verenigd Links heeft spijt van de steun aan een pro-Israëlische motie die op 12 oktober werd ingediend door de SGP-fractievoorzitter. Daarin stond dat het voor Israël ‘moeilijk zou zijn om zich aan het oorlogsrecht te houden’ in Gaza. 

‘De motie Stoffer is de afgelopen dagen rond gegaan op sociale media en heeft bij sommigen tot onbegrip en boosheid geleid over onze positie’, staat in een verklaring op de website van GroenLinks en PvdA. ‘Het was nooit onze bedoeling om schendingen van het internationaal humanitair recht te bagatelliseren of er uitzonderingen op te formuleren. We hadden hier een andere keuze moeten maken. Het was beter geweest als we zelf een motie hadden ingediend met onze eigen bewoordingen, en deze motie niet hadden gesteund,’ aldus Verenigd Links.

Amnesty International uitte zich gisteren kritisch over de aangenomen motie. ‘In de motie wordt gesuggereerd dat het naleven van oorlogsrecht in Gaza moeilijk is voor Israël. Het excuus dat hiermee op voorhand lijkt te worden gegeven voor het schenden van het internationaal recht ondermijnt de bescherming van burgers’, waarschuwde de mensenrechtenorganisatie op sociale media.

‘Natuurlijk mag Israël haar burgers beschermen, moeten we medische hulp aanbieden en mag geen cent hulp naar Hamas’, zegt de D66’er Sjoerd Sjoerdsma op X, voorheen Twitter (wiens partij tegen de motie heeft gestemd). ‘Maar de suggestie dat Israël zich niet volledig aan het oorlogsrecht hoeft te houden is onacceptabel. Er staat eveneens geen woord over het Israëlische collectief straffen van de inwoners van Gaza door water, voedsel en elektriciteit te onthouden. Het recht op bescherming van en hulp voor Palestijnse burgers wordt niet genoemd. Daarom was D66 tegen.’

BIJ1 heeft meeste Afro-Nederlandse kandidaten

0

Afro Magazine heeft uitgezocht hoeveel kandidaat-Kamerleden een Afro-achtergrond hebben. Dat zijn er 37. Partij BIJ1 zette de meeste Afro-Nederlandse op de lijst.

Het gaat bij BIJ1 om lijsttrekker Edon Olf, Lisa McCray (2), Grace Courtar (4), Evita de Miranda (5), Liyah Park (6), Dylan Lennox Bakker (11) en Romana Vrede (13).

Andere partijen met (relatief) veel Afro-Nederlandse kandidaat-Kamerleden zijn de ChristenUnie, Denk, GroenLinks-PvdA en Nieuw Sociaal Contract van Pieter Omtzigt. Zij hebben allemaal drie zwarte kandidaten op de lijst staan. D66 heeft twee zwarte kandidaten, Partij voor de Dieren, SP en VVD elk eentje, evenals de BBB. De partijen PVV, FvD, JA21, BVNL, SGP en Volt hebben geen Afro-Nederlandse kandidaat-Kamerleden.

Afro Magazine heeft ook de kandidatenlijsten bekeken van partijen die op dit moment niet in de Tweede Kamer zitten. Nederland met een Plan en Splinter hebben een zwarte kandidaat. De partijen 50 Plus, de Piratenpartij – De Groenen, Samen voor Nederland, de Politieke Partij voor Basisinkomen, PartijvdSport, LEF – voor een nieuwe generatie en LP (Libertaire Partij) niet.

Op 22 november zijn er verkiezingen.