19.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 276

Voetbalnationalisme

0

Vandaag speelt FC Twente in de Conference League in Enschede de return tegen Fenerbahce uit Istanbul. De Tukkers moeten het Turkse pak slaag (5-1) van vorige week weten om te buigen, met vijf doelpunten verschil. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, maar toch zou ik niet op Twente wedden.

Ik geniet met volle tuigen dezer dagen – nou ja, als een Turks team wint. Sowieso volg ik elke voetbalclash tussen een Nederlandse en Turkse club op de voet. Bij Turks verlies ben ik niet te vermurwen, bagatelliseer ik alle voetbalgekte en schakel met een pokerface meteen over naar de orde van de dag. Behalve bij een nederlaag van Galatasaray uiteraard, de aartsrivaal van Fener in Istanbul, die slechts vier sterren boven haar logo heeft prijken (dikke knipoog naar mijn Toerkoes). ‘Turkse teams moeten elkaar steunen wanneer ze in Europees verband spelen’, hoor je nu in alle Turkse voetbalprogramma’s. Ga spelen vriend! Zo Turks hoeft het ook weer niet voor mij.

Voetbal is waarschijnlijk het enige restje Turks nationalisme dat nog in mijn systeem zit. Althans, dat mag ik hopen. Hoewel ik me heb afgezet tegen het nationalisme waarmee ik ben opgevoed, blijft voetbal het emotionele terrein waar ik onbeschaamd Turks wil zijn. Unapologetic, in your face. Zo pak ik met veel liefde mijn Fener-shirts of die van het Turkse nationale team, en doe dan trots als een Turk een rondje om de Amsterdamse Sloterplas. Ik zie de mensen dieken in de gym. I love it!

Vaak reageren Turkse en Marokkaanse kinderen vrijpostig op straat. Dan joelen ze ‘Fener’, ‘Gala’ of ‘Besiktas’ tegen me. Een enkele keer spreekt ook het autochtone deel van de maatschappij mij aan. Zo rende ik een keer door de witte enclave bij het Sloterstrand – een wijk met allemaal koopwoningen. Opeens holde een hoogblond knulletje enthousiast achter me aan. ‘Meneer, meneer, voor welk team bent u?’ Fenerbahce, zei ik, niet eens omkijkend. Ik vroeg, ‘En jij dan?’  ‘Ajax’, zei hij opgetogen. ‘Tadiç hè’, zeg ik, verwijzend naar de 34-jarige Serviër die deze zomer transfervrij door Fener is opgepikt en op de oude voet doorgaat met zijn goals en assists. ‘Jahh’, zei hij beteuterd en ging weg.

Kom bij mij niet met verhalen over Ajax of Oranje. Daar heb ik nooit echt binding mee gehad, en dat zal ik waarschijnlijk ook niet snel hebben. Hoeveel Turkse, Marokkaanse of zwarte coaches heeft de Eredivisie nou? Hoeveel spelers van de zwarte ‘kabelgeneratie’ (een benaming voor vijf Surinaamse sterren van Ajax en Oranje – Clarence Seedorf, Patrick Kluivert, Edgar Davids, Winston Bogarde en Michael Reiziger), hebben als trainer echt een kans gekregen bij Ajax of een andere Nederlandse topclub?

De enige binding die ik heb met Nederlandse clubs heb, is dus wanneer ‘we’ tegen ‘ze’ spelen. Vaak wordt een dergelijke Turkse houding aangehaald als het bewijs van ‘mislukte integratie’. Maar is dat wel zo? Staat voetbalnationalisme voor het grote gevaar van segregatie in de Nederlandse maatschappij? Who cares! Ik ga er vandaag niet eens meer over discussiëren. Ik weet alleen dat Twente vandaag nog een pakkie kan verwachten. En dan mag Johan Derksen – die oud-Oranjespeler Ibrahim Afellay onlangs nog denigrerend reduceerde tot zijn afkomst met ‘Marokkaantje’ – daar maar lekker zijn commentaar op geven. Yallah Fener!

Pakistaanse cricketspeler berecht om Wilders-bedreiging

0

Een Nederlandse rechtbank heeft gisteren de Pakistaan Khalid Latif berecht, een voormalige cricketspeler, die in 2018 in een video had opgeroepen om PVV-politicus Geert Wilders te vermoorden.

In zijn video riep Latif op om Geert Wilders uit de weg te ruimen. Hij loofde hiervoor een beloning van omgerekend 21.000 euro uit.

Aanleiding van de gewraakte video was de de Mohammed-cartoonwedstrijd die Geert Wilders had aangekondigd. De islam verbiedt het afbeelden van de profeet. Op het beledigen van Mohammed staat in Pakistan de doodstraf.

De extreemrechtse en islamofobe politicus annuleerde zijn cartoonwedstrijd, nadat hij vele doodsbedreigingen had gekregen, vooral uit Pakistan. Wilders, die gisteren wel in de rechtszaal aanwezig was, zei dat Latif niet alleen hem dood wilde hebben, maar met zijn oproep ook een Nederlandse volksvertegenwoordiger het zwijgen probeerde op te leggen.

Aanklagers hebben tegen Latif een gevangenisstraf van twaalf jaar geëist. Latif hoeft deze straf sowieso niet uit te zitten, omdat Pakistan geen uitleveringsverdrag met Nederland heeft.

Op 11 september zal de rechter een uitspraak doen.

Libische premier onder vuur, vanwege normaliseren betrekkingen met Israël

0

De Libische premier Abdul Hamid Dbeibah heeft veel kritiek gekregen, vanwege geheime besprekingen met Israël. Minister van Buitenlandse Zaken Najla al-Mangoush, die een gesprek in Rome voerde met haar Israëlische collega Eli Cohen, is ontslagen en is Libië nu ook ontvlucht. Maar volgens twee anonieme Libische functionarissen is de premier ook verantwoordelijk voor de besprekingen met Israël, aldus Associated Press.

Zondagavond verklaarde het Israëlische ministerie van Buitenlandse Zaken dat Cohen een goed gesprek had gehad met Al-Mangoush, om de ‘geweldige betrekkingen’ tussen beide landen te onderhouden. Maar veel Libiërs zijn anti-Israël. Ze besloten zondagavond de straat op te gaan in de hoofdstad Tripoli en andere steden, waar ze de wegen blokkeerden en met Palestijnse vlaggen zwaaiden, bericht de Arabische nieuwszender al Jazeera.

In Libië woedt al jaren een burgeroorlog. De Tripoli in het westen van het land regeert de internationaal erkende regering, in het oosten heersen de rebellen onder de beruchte krijgsheer Haftar. De rebellen hebben de ontmoeting van Al-Mangoush met Cohen veroordeeld.

Volgens een wet uit 1957 is het in strijd met de wet om formele betrekkingen met Israël te onderhouden. Analisten geloven dat de Verenigde Staten Libië net als andere Arabische landen onder druk hebben gezet, om de betrekkingen met Israël te normaliseren. Libië-expert Anas El Gomati van het Sadeq Instituut zegt dat premier Dbeidah de minister van Buitenlandse Zaken heeft geofferd, om zo zijn eigen rol bij de vredesbesprekingen met Israël te maskeren.

In januari dit jaar had de premier een ontmoeting met de Amerikaanse CIA-directeur William Burns, waar ze spraken over de normalisering van de diplomatieke betrekkingen met Israël. Twee Libische functionarissen vertelden internationaal persbureau Associated Press dat de premier aanvankelijk een voorstander was van de door de VS bemiddelde Abraham-akkoorden, maar hij maakte zich wel zorgen over hoe het Libische volk zou reageren. Arabieren zijn pro-Palestijns.

‘Mensen met een islamitische achtergrond zijn er nauwelijks in de reclame’

0

Reclame spiegelt de samenleving maar vormt die ook. En het lijkt een goede kant op te gaan. Duurzaamheid en diversiteit zijn de grote thema’s. Elk merk heet groen te zijn en in meer dan de helft van de uitingen is iemand van kleur te zien. Maar wat zegt dat? We keken eens rond in die wereld.

‘Dat je iets probeert te doen voor een betere wereld is bij ons zo gewoon dat het geen punt van discussie meer is’, zegt Serge de Sousa. Hij is, in zijn woorden, ‘Portugese Nederlander’ en heeft samen met een ‘Surinaamse Nederlander’ en een ‘Marokkaanse Limburger’ het reclamebureau Whello opgericht. Het is in opvallend korte tijd naar veertig werknemers gegroeid en heeft opdrachtgevers als kinderrechtenorganisatie War Child, FastNed, dat in heel Europa elektrisch vervoer stimuleert en Reefolution dat het kooraalrif herstelt.

‘Diversiteit is bij ons een bepalende factor. Er werken hier mensen van tien verschillende nationaliteiten. Door de verschillende achtergronden wordt het inleven in andere mensen – essentieel voor een reclamebureau – veel makkelijker. Je hebt constant interactie met verschillende types en ideeën.’

Verantwoordelijkheden 

Tim Claassen mag een voorvechter op dit gebied genoemd worden. Hij is hoofd strategie bij het bureau Havas Lemz, dat bijvoorbeeld Justdiggit (Regreening Africa) als opdrachtgever heeft. En hij maakt zich voor een vakvereniging hard voor diversiteit in de reclame. Zowel als het gaat om de uitingen als de personeelsbezetting.

‘Bedrijven, merken en wat ze uitdragen zijn van grote invloed op de maatschappij’, zegt hij. ‘Reclame spiegelt de samenleving, maar vormt die ook. Dat dat verantwoordelijkheden met zich meebrengt is de laatste jaren een veel dominanter thema geworden.’

Een goed voorbeeld van de veranderde mentaliteit is ook het impact bureau BR-ND People, met opdrachtgevers zoals de ANWB, Dierenbescherming en TNO. Daar wordt wekelijks op gezette tijd besproken wat de recente werkzaamheden hebben bijgedragen aan het dichterbij brengen van Sustainable Development Goals en wat er op dat gebied verbeterd kan worden.

‘Laten we niet vergeten dat het meer sociale verhaal vooral ook winstgevend is’

‘Ik heb zelf vrij lang aan de meer zakelijke kant gezeten’, zegt medeoprichter Alexander Koene. ‘Maar deze tijd vraagt echt om meer. Naast het bouwen van merken gaat een groot deel van de tijd en energie binnen het bureau naar het bevorderen van werkgeluk in organisaties. We hebben daar een wetenschappelijke methode, genaamd 23plusone, voor ontwikkeld. En we hebben recent met een aantal andere creatieve bureaus een bordspel bedacht waarmee bedrijven diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid op de werkvloer kunnen bevorderen.’

Millennials en Gen-Z’ers

Waar komt het allemaal vandaan? Onderzoeken te over waaruit blijkt dat de route naar meer diversiteit en duurzaamheid is ingezet door millennials en de wat jongere Generatie Z, geboren tussen 2000 en 2015. En daaraan ligt het bij hen gevestigde besef ten grondslag dat het met de door winstoogmerk gedreven maatschappij niet de goede kant op gaat. ‘Sociale media spelen daarbij natuurlijk een grote rol’, zegt Koene van BR-ND People. ‘De generaties die opgegroeid zijn met klimaatverandering delen van jongs af aan informatie met elkaar en zien online dat ze niet alleen staan en dat verandering noodzakelijk en vooral ook mogelijk is.’ Ook zijn de bedrijven, de opdrachtgevers van de bureaus, zich ervan bewust dat een meer sociale boodschap nodig is om jong talent aan te trekken.

De Sousa vult aan: ‘Diversiteit zorgt dat iedereen zich thuisvoelt, waardoor meer betrokkenheid bij de organisatie ontstaat. En door samen aan een groter doel te werken – namelijk de wereld beter maken – ontstaat zingeving. Dat trekt jong talent aan, bij ons en bij onze opdrachtgevers.’

Maar laten we niet vergeten dat het meer sociale verhaal vooral ook winstgevend is. De substantiële groei en winst van marketing gigant Unilever komt bijvoorbeeld al jaren bij hun Sustainable Living Brands vandaan. Dat zijn, aldus de Unilever-website: ‘merken die een sterk milieu- of sociaal doel uitdragen en bijdragen aan de ambitie om de ecologische voetafdruk te halveren en positieve sociale impact te vergroten.’

Ze mogen nog zo mens- en planeet-lievend zijn bij Unilever, onder de bottom line kom je daar niet uit, er moet immers winst gemaakt worden. Claassen van bureau Havas Lemz vat het als volgt samen: ‘Millennials en Gen Z’ers willen niet kopen van – laat staan werken bij bedrijven zonder wereldverbeterend motief. Dat vooral drijft de bedrijven en hun communicatie de diverse en duurzame kant op.’

Bruine krullen

Overigens zijn de geïnterviewden het er wel over eens dat ‘ze’ er nog lang niet zijn. Uit een mede door Claassen geïnstigeerd onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de hoofdrollen en het grootste deel van de spreektijd in commercials nog altijd voornamelijk aan de witte medemens worden toebedeeld. ‘Bruine krulletjes doen het nu goed maar mensen met een islamitische achtergrond zien we nauwelijks nog’, zegt hij.

Ook worden de leidinggevende posities in het reclamevak overwegend door witte mannen bezet. De uitkomst van het recente World Federation of Advertisers-onderzoek, wereldwijd uitgevoerd onder 13000 professionals uit de beroepsgroep- kun je dan ook niet echt verbazingwekkend noemen. Vrouwen, de LGBTQ+ gemeenschap, gehandicapten en mensen onder de twintig en boven de veertig zijn in de reclame-uitingen ook nog altijd zwaar ondervertegenwoordigd. En maar liefst een op de zeven werknemers in de reclame ziet daar zelf een aanleiding in om een ander beroep te kiezen.

Planeet redden

De vraag is ook of een en ander zich in de goede richting zal blijven bewegen. Als iedereen diversiteit en duurzaamheid promoot, wordt het onmogelijk je er mee te onderscheiden, en juist dat is wat bedrijven en dus de reclamebureaus beogen.

Koene ziet het positief in: ‘Of we er uiteindelijk de planeet mee redden en discriminatie uitbannen is natuurlijk de vraag, maar de noodzaak van de beweging kun je dagelijks op het nieuws zien. Dat is een drijvende factor van belang.’

De Sousa ziet de jongere generaties die aan andere waarden hechten als belangrijke motor. ‘Voor hen is werken aan diversiteit en duurzaamheid een must in plaats van een optie. Ik zie deze trend niet een twee drie omslaan.’

Dit is iets waar Claassen zich in kan vinden, ‘Als je het vooral zakelijk bekijkt gaan millennials en Gen-Z’ers de markt bepalen de komende decennia. Hoe het uiteindelijk uitpakt is niet te voorspellen maar wat we nu zien gebeuren is morgen niet opeens voorbij.

Kamersteun voor initiatief om cultuursensitieve zorg te bevorderen

0

D66-Kamerlid Fonda Sahla steunt een initiatief van huisartsen om betere cultuursensitieve zorg te verlenen. Het initiatief koppelt patiënten aan een huisarts die dezelfde taal spreekt. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wijst het idee vooralsnog af.

Dat meldt de zorgnieuwssite Medisch Contact. Het huisartsenintiatief AlloMedics koppelt huisartsen die door taal- of cultuurverschillen vastlopen in zorg aan een patiënt, aan een huisarts die de taal spreekt of cultuur kent van deze patiënt, voor overleg. Dit zou door de zorgverzekeraars algemeen vergoed moeten worden, en niet afhankelijk moeten zijn van specifieke potjes, aldus de huisartsen.

Kamerlid Fonda Sahla, die eerder een bijeenkomst had georganiseerd over cultuursenstieve zorg en door de Kanttekening is geïnterviewd, zal binnenkort een initiatiefnota indienen over inclusieve zorg en vragen wat ‘de opvatting is’ van het ministerie van VWS over AlloMedics, meldt Medisch Contact.

‘De conclusie (van de bijeenkomst) is dat we in Nederland een mooi en kwalitatief hoogwaardig zorgaanbod hebben, maar dat de toegang ertoe niet altijd voor iedereen even makkelijk te vinden is. Daar is nog wel werk te verzetten,’ zei Sahla eerder tegen de Kanttekening.

Martijn de Koning: ‘SP irrelevant in strijd tegen racisme’

0

SP-leider Lilian Marijnissen kiest voor ‘solidariteit in plaats van identiteit’, zegt ze naar aanleiding van een interview met journalist Fidan Ekiz. Antropoloog Martijn de Koning reageert zeer kritisch: ‘De SP is volkomen irrelevant in de strijd tegen racisme.’

Marijnissen vertelde op sociale media over haar openhartige gesprek met de Ekiz in de Omroep Max-documentaire ‘De doe-het-zelf Dictatuur’. In een fragment lopen Ekiz en Marijnissen een ommetje ergens in een winkelstraat. Ekiz vraagt: ‘Wat ons opvalt is dat linkse partijen zich vooral bezighouden met social justice onderwerpen, tja, je kent het, alle woke-thema’s over me too, Zwarte Piet, Black Lives Matter, en de SP doet daar niet aan mee, die houdt zich daar een beetje verre van, is dat bewust?’

Marijnissen knikt instemmend en zegt ‘ja, aan de ene kant heb je de strijd voor emancipatie, sociale rechtvaardigheid en antiracisme, die dragen we een warm hart toe, tegelijkertijd wordt het debat erg gekaapt door issues waarvan wij in ieder geval zien dat heel veel gewone mensen daar in ieder geval niet mee bezig zijn.’

Marijnissen is helemaal voor de aanpak van uitzendbureaus en huisjesmelkers die discrimineren. ‘Daar hebben we wat aan, niet de moralistische symboolpolitiek’, voegt ze toe.

De antropoloog Martijn de Koning valt over de zin ‘issues waarvan wij zien dat heel veel gewone mensen daar in ieder geval niet mee bezig zijn’. Hij zegt dat dat anders ligt voor ‘mensen die gediscrimineerd worden omwille van wie ze (zouden) zijn’, en concludeert: ‘Dat maakt gelijk helder waarom de SP eigenlijk volkomen irrelevant is in de strijd tegen racisme.’

De historicus Marjonne Maan denkt dat Marijnissen zich met dit fragment te kijk zet. ‘De leider van de SP heeft geen interesse in andere perspectieven op kansenongelijkheid en achterstand. Het is ’twitterophef’ en een ‘verdienmodel’, reageert ze.

Maar er is ook steun voor Marijnissen. Onder meer van vertrekkend SP-collega Renske van Leijten. ‘Dat dit je conclusie is uit dit stuk, is op zijn minst wonderlijk. Je kan het ook precies het probleem noemen’, reageert Leijten op Maan. ‘Heb je het stukje überhaupt gekeken? Het probleem is niet een ander perspectief. Nooit. Het probleem is de tegenstelling tussen kleur zoeken.’

Waarom is Yesilgöz zo hardvochtig rechts?

0

De nieuwe CDA-lijsttrekker Henri Bontenbal heeft een duidelijke lijn getrokken: extreemrechtse antidemocratische partijen sluit hij principieel van een coalitie uit. Er zijn morele grenzen.

Hoe anders is de opstelling van de nieuwe VVD-lijsttrekker Dilan Yesilgöz: niet dat ze nu dol is op Geert Wilders, maar ze wil een coalitie met de PVV niet uitsluiten. Morele grenzen zijn alleen maar hinderlijk.

Dat is een oude lijn van de VVD, die in haar handelen nooit door veel moreel besef is gehinderd. Materieel eigenbelang van de eigen achterban staat voorop. In 2010 was de miljonairsvillasubsidie ook belangrijker dan de rechtstaat. Terwijl het CDA door de gedoogcoalitie met de PVV bijkans doormidden scheurde, protesteerden maar drie prominente VVD’ers openlijk: Frans Weisglas, Joris Voorhoeve en Gijs de Vries.

Toen dat niets uithaalde, zeiden de laatste twee prompt hun lidmaatschap op. Ook nu is Weisglas – gezien zijn familieachtergrond gevoeliger voor bedreigingen van de rechtstaat dan de meeste handelslui die de VVD bevolken – een eenzame roepende in een dorre geestelijke woestijn. Voor die overgrote meerderheid geldt, minder rechtstaat tegen meer belastingen afwegend: eigen geld eerst.

Vandaar dat de Italiaanse premier Meloni ondanks haar homofobe en xenofobe politiek door Rutte als een heel gezellige vrouw werd betiteld en hij samen met haar de nieuwe Tunesische dictator Kais Saied voor een ‘asieldeal’ omarmde, waarvan de dodelijke slachtoffers vrijwel dagelijks de krantenpagina’s halen.

Materieel eigenbelang van de eigen achterban staat voorop

Een woord van spijt is nog niet over Ruttes lippen gekomen. Doelbewust heeft hij immers zijn eigen vierde kabinet over een getalsmatig non-probleem opgeblazen, om zo zijn eigen egoïstische kiezers – en het daarvan naar de PVV overgelopen deel – te paaien. Voor de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie zijn de vrijheid en democratie van de overige acht miljard mensen daaraan ondergeschikt.

Wie mocht hopen dat met Yesilgöz, dochter van Koerdische vluchtelingen, de VVD van koers en toon zou wijzigen, heeft het mis. Ofschoon zijzelf, als de PVV het voor het zeggen had gehad, nooit in Nederland zou zijn toegelaten, omarmt zij de harde asiellijn van haar partij en maakt zij Wilders opnieuw salonfähig.

VVD-lid Aylin Bilic veroordeelde in haar NRC-column van 15 juli, direct na de uitverkiezing van Yesilgöz, iedereen die op Yesilgöz’ opmerkelijke politieke metamorfose van SP via GroenLinks en PvdA naar VVD wees, en op de discrepantie tussen Yesilgöz’ persoonlijke achtergrond en de nu door haar verkondigde standpunten.

Bilic zal het daarom vast onfatsoenlijk vinden, maar ik doe het toch: ofschoon je inderdaad niemand op zijn afkomst mag vastpinnen, is de constatering en bekritisering van dat contrast legitiem. Temeer daar Yesilgöz niet een liberale VVD’er geworden is, maar zich op de harde rechtervleugel van die partij opstelt.

En dat vergt een verklaring die misschien eens uitstijgt boven die valse illusie van puur persoonlijke rationele afwegingen van autonome individuen – het soort illusies waaraan de VVD zich om veel wezenlijker maatschappelijke vragen te ontlopen graag vastklampt.

Opvattingen komen namelijk nooit in een sociaal luchtledige tot stand; de context speelt altijd een rol. Een sociologische verklaring dus, iets waar men in die club weinig mee op heeft, zoals we ook van Mark Rutte weten. Want dan heb je het niet meer over autonome individuen voor wie gewoon ‘geluk een keuze is’, maar over collectieve structuren.

Wat opvalt is namelijk dat Yesilgöz niet de enige is. Meer toonaangevende politici in rechtse partijen met een migrantenachtergrond blijken juist op dat gebied te behoren tot de harde rechtervleugel, en niet tot een meer tolerante linker. Denk aan de gewezen VVD-asiel-woordvoerder Malik Azmani, of, over de grens, de Conservatieve Britse premier Rishi Sunak en zijn minister van Binnenlandse Zaken Suella Braverman. Ook zonder veel compassie met degenen die níet bijtijds binnenboord waren.

Een deel van de verklaring, die zijzelf vast niet graag zullen horen: om in een nationalistische xenofobe rechtse partij als one of the boys geaccepteerd te worden moet je je, vanwege latent wantrouwen, juist als postmigrant extra hardvochtig opstellen. De geboren VVD-bal uit Wassenaar heeft dat minder nodig, die hoort er vanzelf al bij.

Zoals vroeger in de CPN of SP leden zonder arbeidersachtergrond zich daarom vaak ook ‘arbeideristischer’ gingen gedragen dan ‘echte’ arbeiders zelf.

Demografisch kaartproject ‘Anatolië in de negentiende eeuw’ van start

0

Hoe zag Turkije er demografisch in de negentiende eeuw uit? Er zijn bibliotheken vol boeken verschenen over het multiculturele en multireligieuze karakter van het land, maar een digitaal te raadplegen databank die zelfs inzoomt tot op individueel niveau was er nog niet. Het project Anatolia: 19th Century brengt daar nu verandering in.

Dat meldt de Armeens-Turkse krant Agos. ‘Op de site zijn de eerste verzamelde gegevens uit het jaar 1889 al ingevoerd’, zegt de betrokken historicus Agah Enes Yasa. Zo is, al is het niet de exacte locatie, te zien waar ongeveer de Armeense kleermaker Ohannes Aga in de de Syrische woestijnstad Deir Zor (dat toen nog onderdeel was van het Ottomaanse rijk, de voorloper van Turkije) werkte. Of neem een kijkje bij de rechter Osman Hayri Efendi in de Centraal-Anatolische gemeente Sancikli. Allemaal met een paar klikken op de databank terug te vinden.

Het project heeft het doel de enorme demografische veranderingen in Anatolië, vanaf het einde van de negentiende eeuw tot begin jaren veertig, op een visuele manier in kaart te brengen. Een digitale stamboom dus, die in één oogopslag de veranderingen visualiseert. Hiervoor wordt voornamelijk gebruik gemaakt van beschikbare handelsregisters.

Yasa zegt dat onlangs in Van, in het zuidoosten van Turkije, een Franse parfum uit de negentiende eeuw was gevonden en dat iedereen daar verbaasd over was. ‘Maar dat is vreemd, omdat de globalisering toen met christelijke minderheidsgroepen of islamitische notabelen al begonnen was. Deze groepen waren toen onderdeel van deze geografie.’

Vooral de jaren tussen 1904-1928 heeft met de Eerste Wereldoorlog en Turkse onafhankelijkheidsoorlog, met genocides en deportaties tot gevolg een demografisch sterk gewijzigd (geturkificeerd) landschap opgeleverd. In Turkije is nooit rekenschap afgelegd voor de bloedige ontstaansgeschiedenis van de Turkse republiek, dit jaar precies 100 jaar geleden.

Meer dan 250 islamofobe misdaden in Duitsland in eerste helft 2023

0

Volgens cijfers die de Bondsdag maandag heeft vrijgegeven heeft de Duitse politie in de eerste helft van dit jaar 258 islamofobe misdaden geregistreerd. Dit melden Turkse staatsmedia.

Ruim een dozijn moskeeën werden aangevallen tussen januari en juni, en tientallen moslims waren slachtoffer van fysiek of verbaal geweld op straat of op openbare plaatsen. Zeventien moslims raakten gewond.

De meeste misdaden werden geregistreerd in het voormalige Oost-Duitsland, waar extreemrechts het sterkst is. Daarnaast vonden ook in de hoofdstad Berlijn, en in steden in het westen van Duitsland zoals Keulen, Frankfurt am Main en München tientalen islamofobe haatmisdrijven plaats.

In Duitsland groeit Alternative für Deutschland. De extreemrechtse, islamofobe oppositiepartij scoort nu twintig procent in de opiniepeilingen. Ook de anti-islamitische actiegroepen Pegida en de Identitäre Bewegung wakkeren islamofobie aan.

In Duitsland wonen 5 miljoen moslims.

Frankrijk verbiedt dragen ‘islamitische’ abaya op scholen

0

Franse leerlingen mogen niet langer met een abaya naar school, een lange losse jurk die in onder andere Pakistan en Saoedi-Arabië wordt gedragen. Volgens minister Gabriel Attal van Onderwijs is dit islamitische gewaad in strijd met de strikt seculiere regels op school, net als de hoofddoek.

Het dragen van religieuze kleding op scholen is sinds 15 maart 2004 verboden in Frankrijk. Je mag geen kruisje of keppeltje dragen, maar ook geen hoofddoek. De abaya bevond zich in een schemergebied, en werd door veel scholen gedoogd. Sinds april dit jaar gaan steeds meer moslimstudentes met een abaya naar school, wat rechts, secularistisch Frankrijk alarmeerde.

Op een video, die enkele maanden geleden viral ging, is te zien dat moslimstudentes op een openbare school in Lyon in een abaya naar school gaan, en op het laatste moment hun sluier afdoen, vlak voordat ze de poort overstoken. Het rechtse tv-station BFM TV sprak van ‘aanvallen’.

Minister Attal noemt de abaya ‘een religieus gebaar, duidelijk bedoeld om de weerbaarheid van de republiek te testen op de seculiere vrijplaats die een school moet zijn’.

Verschillende parlementariërs van de radicaal-linkse partij La France Insoumise vinden – net als veel Franse moslims – dit nieuwe besluit belachelijk en spreken van ‘islamofobie’. volgens een Franse koepel van moslimorganisaties is de abaya op zich niet religieus, bericht de NOS.