20.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 311

Eerbetoon aan begraven slaven

0

In de documentaire A Story of Bones strijden Peggy King Jorde en Annina van Neel voor het behoud van begraafplaatsen van tot slaaf gemaakten. ‘Zwarte mensen mochten niet binnen de stadsmuren begraven worden.’

Van Neels activisme werd aangewakkerd toen ze verhuisde naar Sint-Helena, een afgelegen eiland onder Britse heerschappij, midden in de zuidelijke Atlantische Oceaan. Het eiland is vooral beroemd als de plek waarheen Napoleon Bonaparte werd verbannen na de verloren veldslag bij Waterloo, maar op het eiland liggen ook de botten van zo’n achtduizend duizenden vrijgelaten slaven.

Europeanen, voornamelijk Portugezen, maakten deze mensen in de negentiende eeuw in Afrika tot slaaf en vervoerden naar Amerika werden vervoerd. Halverwege hun reis onderschepte de Britse marine deze slaven. Het Verenigd Koninkrijk had al in 1807 de slavenhandel afgeschaft en dwong andere staten om met deze lucratieve handel te stoppen. Het land liet de onderschepte slaven vrij, maar wilde hen niet naar Afrika terugbrengen. De Britten brachten hen tegen hun wil naar het eilandje Sint-Helena en lieten hen feitelijk aan hun lot over. In totaal zijn meer dan 25.000 ‘bevrijde’ Afrikanen op deze manier op dat eiland gestrand.

In augustus vorig jaar organiseerde Van Neel op Sint-Helena een ceremoniële herbegrafenis voor 325 van deze Afrikaanse mannen, vrouwen en kinderen. Op deze manier wilde ze recht doen aan deze mensen, die zijn vergeten door de geschiedenis. In A Story of Bones zien we dat Van Neel in haar strijd op veel tegenwerking stuitte, maar in de persoon van Peggy King Jorde een belangrijke bondgenoot vond.

Begraafplaats New York

‘Niemand op het eiland is teruggestuurd naar Afrika’, vertelt King Jorde – die met Van Neel Sint-Helena bezocht, aan de website Northjersey.com. ‘Ze bleven op het eiland, waar ze leefden als gemarginaliseerde mensen, of ze gingen werkten op plantages in Amerika. Ze waren nooit vrij.’

King Jorde voerde dertig jaar geleden eenzelfde strijd als Van Neel, maar dan voor een Afrikaanse begraafplaats in de stad New York, vertelt ze aan de Kanttekening. De Amerikaanse activiste werd geboren in een gesegregeerd ziekenhuis en groeide op in de zuidelijke staat Georgia, waar racisme wijdverbreid was. Ze verhuisde daarna naar New York en ging werken voor de gemeentelijke overheid. Toen een vriend van haar ontdekte dat een beoogde bouwlocatie vroeger een Afrikaanse begraafplaats was geweest, besloot ze actie te ondernemen: ‘We hebben meetings georganiseerd, de Afro-Amerikaanse gemeenschap in New York gemobiliseerd met als doel het zwarte historische erfgoed van onze stad te beschermen. Uiteindelijk is dit gelukt, en kwam er in New York het eerste monument voor Afro-Amerikaanse tot slaaf gemaakten en vrijgelatenen.’

De Afrikaanse begraafplaats in New York ontstond rond het jaar 1700, vervolgt King Jorde. ‘Zwarte mensen mochten niet binnen de stadsmuren begraven worden. Daar was toen zelfs een aparte wet voor. Ze moesten hun doden buiten de stad begraven. Maar ze hadden daar wel alle vrijheid om hun begrafenisriten uit te voeren, en de doden hun laatste eer te geven. Het was ook een politieke daad, een revolutionaire daad van verzet. Mensen die hun leven lang niet als mensen werden beschouwd kregen tijdens hun begrafenis hun menselijke waardigheid terug. Hiermee zeiden ze tegen de samenleving: ‘Wij zijn wél mensen.’’

In de Verenigde Staten zijn meer Afrikaanse begraafplaatsen, die later in de vergetelheid zijn geraakt. Dat kwam ook door het beleid van de overheid, aldus King Jorde. ‘Als steden zich uitbreidden, deden de autoriteiten alsof daar nooit een begraafplaats was. Zwarte begraafplaatsen kregen niet hetzelfde respect als witte begraafplaatsen. Dit is ook van de redenen waarom het mijn missie is geworden om mij hiervoor in te zetten.’

‘De autoriteiten stelden eerst voor om onze voorouders te herbegraven op een militaire begraafplaats, maar daar hebben we ‘nee’ tegen gezegd’

De Amerikaanse activiste bezocht met Van Neel de begraafplaats op Sint-Helena. ‘Ik was oprecht geschrokken, toen ik deze begraafplaats zag. Het was enorm. En het was ook een open plek, die openlag voor de zon, de maan en de sterren, en niet omgeven was door gebouwen. Ik besefte opeens dat deze plek ook mijn geschiedenis was, als nakomeling van de Afrikaanse tot slaaf gemaakten. Samen met Annina maakten we een road trip door de Deep South, [de zuidelijke staten South Carolina, Georgia, Alabama, Mississippi en Louisiana],en stapten op een gegeven moment uit de auto om een wandeling te maken door een katoenveld. Ik vertelde Annina, die Brits is, over de rol die het Verenigd Koninkrijk heeft gespeeld in de Amerikaanse slavernij. Het land was de grootste importeur van de zuidelijke, door Afrikaanse tot slaaf gemaakten geplukte katoen. Onze geschiedenissen waren met elkaar verbonden.’

Golden Rock

Annina van Neel en Peggy King Jorde kwamen in contact met Kenneth Cuvalay, een activist uit Sint Eustatius. Dit eilandje, tegenwoordig een openbaar lichaam, was in de achttiende eeuw een Nederlandse kolonie – volgens Cuvalay nog steeds – en de grootste transit-haven van het westelijk halfrond voor de slavenhandel.

Cuvalay strijdt al enkele jaren met zijn St. Eustatius Afrikan Burial Ground Alliance voor het behoud van de achttiende-eeuwse Afrikaanse begraafplaats Golden Rock op het kleine eiland. In 2021 vonden er opgravingen plaats bij de begraafplaats, met als doel het winnen van zand en het uitbreiden van het vliegveld. ‘Laat onze tot slaaf gemaakte voorouders met rust’, zei Kenneth Cuvalay toen. Zijn protest werd breed ondersteund door de bevolking van Sint Eustatius.

Op dit moment voert Cuvalay, namens de zwarte gemeenschap op het eiland, gesprekken met de ministeries van Binnenlandse Zaken en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Rijkdienst Cultureel Erfgoed in Nederland. Ook probeert hij de achttiende-eeuwse Afrikaanse Begraafplaats Golden Rock en de Afrikaanse plantage Godet op een UNESCO-lijst te krijgen. Het gaat niet om de Werelderfgoedlijst, maar om de ‘Routes of Enslaved Peoples’, een project dat plekken ondersteunt en promoot die getuige zijn van de geschiedenis van de trans-Atlantische slavenhandel en de slavernij.

Cuvalay vindt het verplaatsen van de Afrikaanse begraafplaats naar een andere plek op zich niet onoverkomelijk, maar het moet wel een goede plek zijn. ‘De autoriteiten stelden eerst voor om onze voorouders te herbegraven op een militaire begraafplaats, maar daar hebben we ‘nee’ tegen gezegd. Die militairen hebben misschien misdaden tegen onze voorouders gepleegd. Daarom onderhandelen we nu over een andere plek.’

Het is geen gemakkelijke strijd, verzucht Cuvalay. ‘Het duurde meer dan 400 dagen voordat de lokale overheid besloot om contact met ons te zoeken. Wij zochten al veel langer contact, maar werden genegeerd.’ Cuvulay vindt het belangrijk om in samenwerking met de autoriteiten dit hoofdstuk uit de Nederlandse slavernijgeschiedenis af te sluiten en wil straks en wil onze tot slaaf gemaakte Afrikaanse voorouders herbegraven met Afrikaanse ceremonies.

De strijd voor het behoud van Afrikaanse begraafplaatsen, als onderdeel van het Afrikaanse erfgoed, is een internationale strijd. Annina van Neel kwam met Peggy King Jorde via de strijd voor de nagedachtenis van de ‘vrijgelatenen’ op Sint-Helena. Kenneth Cuvalay heeft zich voor zijn strijd sterk laten inspireren door Van Neel, zegt hij. King Jorde en Cuvalay’s partner Petra Ploeg namens St. Eustatius Afrikan Burial Ground Alliance zitten nu in de ‘implementatiecommissie’, die de conclusies en aanbevelingen uit het rapport van de Statia Heritage Research Commission (SHRC) behandelt voor de regering van het eiland.

‘Mijn huwelijksreis vierden mijn man en ik in Saint Kitts en Nevis’, vertelt King Jorde. Zij voelt een diepe verbondenheid met andere nazaten van tot slaaf gemaakten. ‘Ik ben afkomstig van tot slaaf gemaakte mensen in Afrika. Ik groeide op in het racistische Georgia, waar mijn moeder en ik aanvankelijk niet welkom waren in de openbare bibliotheek. Met andere Afrikanen in de diaspora – van New York tot Sint-Helena en van Georgia tot Sint Eustatius – voel ik een sterke band. We zijn een hele diverse groep, maar toch zijn we met elkaar verbonden door ons gezamenlijke slavernijverleden, en natuurlijk onze Afrikaanse wortels.’

Antizionist Yuval Gal: ‘Israël heeft onze identiteit gegijzeld’

‘Palestine will be free, from the river tot the sea.’ Zo luidde de eerste tweet van de Israëlisch-Nederlandse Yuval Gal. Hij is tegen zionisme – het streven naar een Joodse staat dat in 1948 leidde tot de stichting van de staat Israël. Gal is van de oprichters van Erev Rav, een nieuwe organisatie van antizionistische Joden.

Yaval Gal komt zelf uit Israël, maar emigreerde jaren geleden naar Nederland. Hier is zijn thuis, weet hij. We spreken hem in de Zeeheldenbuurt in Den Haag. Aan de overkant is achter een raam de leus ‘Palestinian Lives Matter’ te lezen. De buurt bevalt Gal. ‘Het doet me denken aan Tel Aviv’, vertelt hij.

Dat betekent niet dat hij terugverlangt naar Israël. Daarom verenigt hij met Erev Rav Joden uit Nederland, die hun verzet tegen zionisme met elkaar delen. Tijdens het joodse feest Pesach, dat dit jaar begint op 5 april, gaan zij zich presenteren aan de buitenwereld. De Kanttekening krijgt alvast een voorproefje.

Erev Rav kreeg vorm tijdens Sukkot, het Joodse ‘Loofhuttenfeest’. Het is dan gebruik om een soeka, hut, te bouwen en daarin een week lang te wonen. Was dit het eerste feest dat jullie als groep samen vierden?

‘We zijn met een groep van vier naar Ter Apel geweest, om daar een soeka te bouwen en vluchtelingen bij te staan. We hebben tegen de politie gezegd dat we onze vrijheid van religie gebruiken. Zij lieten toe dat we dat deden, tot vijf uur ’s middags. De vluchtelingen kwamen en waren heel verward over wat we aan het doen waren. Ze hielpen ons met bouwen. Voor mij was dit een belangrijk moment. Maar onze start, straks met Pesach, is ook belangrijk. We starten met drie kringen, gewijd aan gemeenschap, geloof en politiek.’

Waar komt jullie naam vandaan?

‘De naam Erev Rav komt uit de Bijbel en omschrijft de mensen die het volk Israël vergezelden toen het vluchtte uit Egypte’, vertelt Gal, verwijzend naar het verhaal van de exodus in de Tora, het christelijke Oude Testament, waarbij het volk onder leiding van Mozes vlucht uit Egyptische slavernij.

‘We eigenen ons die naam uit de Joodse geschiedenis opnieuw toe. Die spreekt ons aan als antizionistische Joden. We zijn trots op ons leven in de diaspora. In die positie omarmen we verschillen, de ander, als waarde tegengesteld aan de exclusieve en racistische ideologie van het zionisme. Tegenwoordig gebruiken extreemrechtse zionisten de term erev rav vooral neerbuigend, om linkse en antiracistische Joden neer te zetten als van ‘gemengd bloed’, of afstammelingen van niet-Joden. Zo zetten zij deze mensen met racistische en religieuze termen neer als ‘verraders’.’

Wat willen jullie gaan doen?

‘We willen een fysieke ruimte creëren, met een eigen sjoel of synagoge. We willen daarnaast een gemeenschap opbouwen en feestdagen samen vieren, onze identiteit uitdrukken. En we willen tot slot het publieke debat beïnvloeden.

Israël heeft de Joodse identiteit gegijzeld. Wat maakt ons Joden? Dat is voor mij de ervaring een minderheid te zijn, geen vaderland te hebben en de hele wereld als thuisland te hebben.’

‘Ik herinner me niet dat er in Israël ooit zoveel paniek en verdeeldheid is geweest’

Je bent zelf van Israël naar Nederland verhuisd. Was dat een bewuste keuze om die Joodse identiteit meer te beleven?

‘Voor mij is er een connectie. In Israël heb ik geleerd het jodendom te haten, omdat Israël het misbruikt voor haar apartheidsregime. Pas toen ik hier kwam, kreeg ik vrede met het Joodse deel van mijn identiteit. Het Israëlische deel is nog steeds ingewikkeld.

Een van de jonge leden van onze groep komt uit de VS en heeft nooit Israël bezocht. Hij heeft geleerd dat je een betere Jood bent als je Israëli bent en Hebreeuws spreekt. Wij willen daarmee breken.’

Dus je wilt meer ruimte hebben om Joods te zijn?

‘Zo voel ik het, ja. En voor het politieke deel: we niet meer alleen praten over de bezetting van de Westbank, maar het hele systeem bekritiseren.’

Dat doet Een Ander Joods Geluid toch ook al?

‘We staan op hun schouders, in zekere zin. Maar nu moet er een sterkere boodschap klinken. De twee-statenoplossing is net zo relevant als alle afleveringen van Friends: beide horen thuis in de jaren negentig. Het Israëlische regime klapt op dit moment in elkaar.’

Wordt dat regime niet juist steeds sterker en agressiever?

‘Ik praat vaak met mensen in Israël, ik volg de sociale media en de kranten. Ik herinner me niet dat er daar ooit zoveel paniek en verdeeldheid is geweest. Zelfs niet rond de moord op premier Rabin in de jaren negentig. Bedrijven halen hun geld weg uit het land. De huidige demonstraties zijn misschien wel de minst belangrijke uiting van die angst. Bij de politie, in het leger, overal zijn er breuken. In Europa zie je dat niet, maar Israëli’s zijn in paniek. Iedereen heeft het over weggaan uit het land.’

Hoeveel mensen zijn er bij Erev Rav betrokken?

‘We hebben inmiddels vier feestdagen samen gevierd. Daarbij deden zo’n vijftien tot twintig mensen mee. We hebben ook activiteiten voor kinderen. Het is belangrijk voor ons om niet een puur politieke organisatie te zijn. We zijn een gemeenschap. Mijn kinderen gaan naar een christelijke school, ook al weten ze dat we niet in Jezus geloven. Maar ik wil dat ze begrijpen wat ons geloof is en waarom we uit Israël zijn vertrokken.’

Vrezen jullie een agressieve reactie vanuit de samenleving?

‘Nee. Als iemand uit Tel Aviv op bezoek in Nederland komt, vraagt diegene: moet ik bang zijn voor de regen? Ik zeg dan: het gaat sowieso regenen. Zo is ook dit. Ik hoor al vanaf mijn dertiende of vijftiende, toen ik actief was in de zionistische linkse beweging in Israël, dat ik antisemiet zou zijn. Je krijgt snel een stempel. Het zionistische zogenaamde links heeft momenteel maar vier zetels in het Israëlische parlement. Antizionistisch links begrijpt op dit moment het beste wat er in Israël aan de hand is. Zij dragen de Palestijnse vlag tijdens de huidige demonstraties. Het zijn dus Joden die dat doen. Diverse mensen van Erev Rav hebben net als ik ervaring met hatelijke reacties. We dragen dat met liefde. Dat is onze last.’

Wat is antizionisme?

‘Wij steunen de totale vrijheid van de Palestijnen van de rivier tot de zee. Veel Israël-apologeten zeggen dat ze het verschrikkelijk vinden wat er gebeurt in Gaza en de Westbank. Maar ze vergeten dat er ook apartheid is in Israël, in Tel Aviv, Tiberias en West-Jeruzalem. In het land Israël mogen sommige Palestijnen stemmen, maar anderen mogen het niet. Sommigen kunnen van stad naar stad reizen, andere kunnen niet eens bewegen in hun eigen stad. Sommigen moeten het leger in, anderen niet. Israël noemt de Palestijnen binnen haar grenzen ‘Arabieren van Israël’. Ze zijn ‘van hun’. Israël ontkent hun identiteit.’

Zionisme is het recht dat Joden claimen op een eigen land. Betwisten jullie dat recht?

‘Ja. Ik wil dat geen enkele etnische groep een eigen staat heeft. De mensen die in een land wonen, moeten samen verantwoordelijk zijn voor wat daar gebeurt. Mensen zouden het direct belachelijk vinden als ik ging pleiten voor Nederland als land voor alleen witte mensen.’

Dat ondermijnt het bestaansrecht van de staat Israël. Hoe ga je om met het feit dat dat land er al wel sinds 1948 is?

‘Er is een verschil tussen een land en een staat. Ik houd van het land, maar niet van de staat. Vanaf dag een is de staat gebouwd op onderdrukking en kolonisering. Mensen spreken van de ‘Joodse democratische staat’, maar dat kan niet. Je kunt niet een democratie zijn voor slechts een deel van de inwoners.’

Moeten alle Palestijnen die verdreven zijn, weer terugkeren?

‘Als ze dat willen. Palestijnen moeten absoluut het recht hebben op terugkeer en iedereen in zo’n staat moet dezelfde rechten hebben.’

Pro-Israëlische mensen in Nederland werpen vaak tegen, dat Joden dan een minderheid worden in Israël. En dat ze dan ook weer vervolgd worden.

‘Ja, dat is ook waar veel Israëli’s bang voor zijn. En toch is het een feit dat ik het in Nederland als minderheid en immigrant beter heb, dan vroeger in Israël. Want je kunt geen veiligheid hebben op basis van apartheid. Mensen leven constant in angst en onzekerheid. Ik heb er familie en ik wens hen een beter leven toe. Ik wil niet dat zij lijden. Het hele idee van een speciaal land voor Joden is antisemitisch.’

Waarom?

‘Omdat Nederland mijn land is. Elk land waar Joden wonen, dat is het land voor de Joden: we horen overal thuis. Niet alleen Israël. Door te zeggen dat Israël het land is voor de Joden, zeg je dat ik niet in Nederland thuishoor.’

Het is antisemitisme als iemand zegt: ‘Israël is de enige plek voor de Joden’

Je doet luchtig. Maar het zal toch pijnlijk zijn, voor jou als Jood, om antisemiet genoemd te worden?

‘Absoluut. Het is pijnlijk en dat is een van de redenen waarom wij met Erev Rav een eigen plek willen om feestdagen te vieren. Sommige verhalen van mensen in de groep zijn heftig. Sommigen van hen zijn verbannen uit hun familie. Anderen hebben geweld ondervonden door de Israëlische staat, of zijn gearresteerd. We hebben onze eigen safe space nodig.’

Jullie kiezen voor een confronterende benadering. Wat houdt dat in?

‘Voor mij is dat: zeggen dat we tegen de staat Israël zijn. We zijn niet bang dat te zeggen. Israël zit in een grote crisis. Soms zie je politici spreken over het vredesproces. Dat is als zeggen dat je vindt dat ‘troetelbeertjes’ niet genoeg salaris krijgen. Het staat volledig los van de werkelijkheid. Je geeft jezelf een goed imago, want iedereen houdt van troetelbeertjes. Maar we moeten het hebben over de Nakba [de etnische zuivering op Palestijnen van 1948], over verwoeste dorpen, over vluchtelingen die gedeporteerd zijn. De Nederlandse overheid moet tegen Israël zeggen: ‘Als mensen terug willen keren, moet dat kunnen. Het is een mensenrecht.’’

Hebben jullie contact met verwante organisaties zoals Een Ander Joods Geluid of The Rights Forum?

‘We hebben met Jaap Hamburger gepraat over wat we willen gaan doen. We zijn vooral een gemeenschap. Politici laten hun mening over Israël vaak afhangen van wat de ChristenUnie of het CIDI doen. Vanaf nu kan ik zeggen: er is een gemeenschap die ik representeer, met een eigen synagoge, we vieren samen feestdagen.

Ik vrees dat wij op links de discussie over antisemitisme hebben opgegeven. We hebben het onderwerp aan rechts gegeven. Maar antisemitisme zit in de Nederlandse cultuur, net als alle andere vormen van racisme. Het is een probleem. In Den haag voel je het in de voetbalwereld, bijvoorbeeld. En mensen schelden conducteurs en politieagenten soms uit voor ‘k*nkerjood’.  Dat is antisemitisme. Daar moeten we over praten.

Daarnaast spreken mensen van een joods-christelijke samenleving – een aanstootgevende term voor ons – zonder te weten wat het jodendom is. Ze noemen Pesach het ‘Joodse Pasen’. Nee, dat is het niet! Dus we willen ook hierover praten. Wel is het zo dat islamofobie en anti-zwart racisme op dit moment grotere problemen zijn. Maar ik wil antisemitisme ook weer niet negeren. Dus we gaan moeilijke dingen zeggen tegen de samenleving. Niet alleen over Palestina.’

Wat worden jullie activiteiten?

‘Zelf ga ik werken aan de gemeenschap. Ik kook voor hen. We hebben er niet de capaciteit voor, maar het zou mooi zijn als er een nieuw meldpunt komt voor antisemitisme. Op dit moment kun je alleen bij het CIDI of de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding terecht. Maar ik zal iemand die de Israëlische vlag verbrandt geen antisemiet noemen, zoals zij doen. Wel is het antisemitisme als iemand zegt: ‘Israël is de enige plek voor de Joden.’ Want dan zeg je dat Nederland geen thuis is voor mij.’

Wat willen jullie over een jaar gedaan hebben?

‘Ik hoop dat dan antizionistische Joden in Nederland het gevoel hebben dat ze een gemeenschap hebben, en vrienden. En ik hoop dat de volgende keer dat er een antisemitisch incident is, journalisten niet alleen het CIDI om een reactie vragen, maar ook ons. Of dat ze het CIDI helemaal vergeten. We begrijpen dat onze boodschap moeilijk te verteren is voor veel witte journalisten, voor wie Joden en Israël samenvallen. Dat moet veranderen, maar ik verwacht niet dat dat in een jaar gebeurt. Maar Israël zal ten val komen, en het CIDI ook. We zijn niet bang meer. Alles wat slecht is, komt aan zijn einde.’

Amnesty: westerse reactie Oekraïne legt dubbele moraal bloot

0

De westerse reactie op de Russische invasie is terecht, maar legt wel een dubbele moraal bloot. Dat schrijft de mensenrechtenorganisatie Amnesty International in een nieuw jaarboek.

Hoewel Amnesty vindt dat het Westen terecht hard heeft gehandeld tegenover Rusland, hekelt de mensenrechtenorganisatie ‘de selectiviteit’ waarmee het Westen veroordelingen uitspreekt. Dit zou ‘straffeloosheid’ rond mensenrechtenschendingen aanwakkeren.

‘De robuuste en welkome aanpak rond Rusland stond in schril contrast met eerdere reacties op massale schendingen door Rusland en anderen, en met de terughoudende reacties op conflicten zoals in Ethiopië, Jemen en Myanmar’, staat in het rapport te lezen.

Deze dynamiek is niet nieuw, zegt een woordvoerder van Amnesty Nederland tegen NOS. ‘(Geo)politiek speelt nu eenmaal een grote rol bij de vraag of en zo ja, hoe een land wordt aangepakt wegens mensenrechtenschendingen. Europa en de VS hebben volgens de woordvoerder altijd al sneller kritiek geuit op vijandelijke staten dan op bondgenoten’, aldus de woordvoerder van Amnesty.

Leider Turkse Gelukspartij tegen homo-ouderschap

0

Temel Karamollaoglu, leider van de Turkse Gelukspartij, heeft de lhbtiq-gemeenschap op de korrel genomen. Homo-ouderschap zou leiden tot degeneratie van het begrip gezin, verklaarde Karamollaoglu afgelopen weekend tijdens een partijbijeenkomst. Dat schrijft de Turkse nieuwssite Duvar.

De Gelukspartij maakt deel uit van de Tafel van Zes, de verenigde Turkse oppositie (minus de Koerden) die het tijdens de komende presidentsverkiezingen wil opnemen tegen de zittende president Erdogan.

‘Een familie bestaat uit een man, een vrouw en kinderen. We kunnen niet accepteren dat twee mannen of twee vrouwen een gezin vormen,’ zei Karamollaoglu.

Het is niet de eerste keer dat de conservatief-islamistische partij de lhbtiq-gemeenschap tot doelwit maakt. Vorig jaar zei Karamollaoglu dat die gemeenschap ‘slechts een kleine gemeenschap’ is. ‘En als je kijkt naar hoeveel aandacht ze krijgen, dan zou je denken dat ze 90% van de mensheid beslaan.’

Intussen zit de leider van de seculiere partij Kilicdaroglu in zijn maag met ex-partijgenoot Muharrem Ince, die de oppositie verdeelt met zijn eigen Vaderlandspartij. De ex-CHP’er heeft zich in het verleden (2014) al eens kandidaat gesteld tegenover Kilicdaroglu, en maar heeft toen verloren.

Nu heeft hij zich weer kandidaat gesteld, maar dan voor het presidentschap op 14 mei. Hiermee verkleint hij de kansen van de oppositie tegenover Erdogan. Vandaag ontvangt Kilicdaroglu Ince, om te kijken of er een deal mogelijk is.

Syriërs brengen ramadan in donker door

0

Moslims in Damascus moeten de ramadan in duisternis doorbrengen, omdat er nog steeds grote problemen zijn met de stroomvoorziening.

Syriërs in de gebieden die worden gecontroleerd door het Assad-regime krijgen per etmaal nauwelijks een uur elektriciteit. De avond en nacht brengen ze voornamelijk in het donker door. Te midden van de burgeroorlog die nog steeds woedt in het land. Dat bericht Al Monitor.

Tijdens de islamitische vastenmaand hoopten de inwoners van Damascus meer elektriciteit te krijgen. Maar eerder deze maand boorde de minister van Elektriciteit, Ghassan al-Zamel, deze hoop de grond in. Hij kondigde aan dat het ministerie in sommige gebieden niet in staat zal zijn om zelfs maar een uur stroom te leveren, vanwege het gebrek aan generatoren.

Honderduizenden verloren baan door aardbeving

0

Uit een rapport van de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) blijkt dat de grote aardbeving van 6 februari in Zuidoost-Turkije tot grote werkloosheid heeft geleid. Meer dan 658.000 mensen verloren als gevolg van de aardbeving hun baan.

Het rapport stelt dat 150.000 werkplekken onbruikbaar zijn. Ook is het gemiddelde inkomen van een arbeider met meer dan 210 euro per maand gedaald. Het totale inkomen van werknemers in de getroffen regio’s zou met 138 miljoen euro per maand zijn gedaald.

Volgens het rapport zijn de getroffen provincies in Turkije de thuisbasis van meer dan 4 miljoen werknemers, waarvan de meerderheid werkzaam is in de landbouw, industrie, handel of andere diensten. De onderzoekers signaleren een verhoogd risico op kinderarbeid en verhoogde gevaren voor veiligheid en gezondheid op de werkplek.

Ik geloof niet meer in protesteren

0

Ik geloof niet meer in de protesten. Elk jaar rond verkiezingstijd poppen ze weer op. Steeds dezelfde verhalen met steeds hetzelfde liedje. ‘Rutte moet oprutte’, ‘Klimaatdoelen eerst’. ‘Er moeten meer woningen bij’, ‘Vrouwen willen gehoord worden’ en ‘Samen tegen racisme en discriminatie’.

Twee jaar terug was de aanleiding van onze protesten de Tweede Kamerverkiezingen, vorig jaar de gemeenteraadsverkiezingen en dit jaar de Provinciale Staten. Maar het systeem is zo ingericht dat we constant in cirkels rondlopen. Ik doe daar ook aan mee.

Onze laatste demonstratie, op zaterdag 18 maart, was tegen racisme en discriminatie. We blijven hopen dat we gehoord worden. Voor de toeslagenouders, voor de vluchtelingen. We willen het anders en daarom gaan we dan toch ook maar weer opnieuw naar de stembus.

Dit jaar was de opkomst bij de verkiezingen hoog. Nederland is er klaar mee en stemde massaal BBB. De boerenprotesten waren duidelijk het sterkst. Zelfs mensen van kleur stemden op de nieuwe partij. ‘Omdat de boeren moeten blijven en onze hulp nodig hebben’, hoorde ik iemand met een hoog empathisch vermogen in mijn omgeving zeggen. Hij zei ook: ‘Dan kunnen we onze boodschappen nog goedkoop blijven doen.’ Hij voegde eraan toe dat tegenwoordig alles zo duur is geworden.

Mensen hebben vooral een enorme empathie voor de boeren

Dat BBB zoveel stemmen heeft gekregen is ook de schuld van het individueel kapitalisme. Mensen leven niet meer mee met de moeders die dankzij de toeslagenaffaire hun kinderen aan de staat hebben verloren, of met de slachtoffers van de gasboringen in Groningen. Of met vluchtelingen of met slachtoffers van herhaaldelijk bewezen staatsracisme.

Nee, mensen hebben vooral een enorme empathie voor de boeren. Zij moeten op dezelfde voet kunnen doorgaan, zodat onze boodschappen goedkoop blijven. Geen massale stakingen of bezettingen. Nee, wij moeten ons plofkippetje nog lekker kunnen eten voor een lage prijs. Dat is waarvoor we naar de stembus gaan.

Demonstreren loont als je een goede marketingstrategie achter de hand hebt. Als je mensen weet te bereiken met je boodschap. En als je de mensen die je hebt overtuigd kunt vasthouden. Deze groepsdynamiek vind je in Telegram- of Signal-groepen, die een overblijfsel zijn van de coronapandemie.

Individueel kapitalisme. Het zijn twee woorden die elkaar versterken. We worden nu eenmaal door het kapitalisme individueler. Elke actie gaat om eigenbelang. Marketing- en targetingbureaus weten dat en maken daar weer gebruik van.

Sociale media dragen enorm bij aan dit alles en we hebben het niet eens in de gaten. Honderdduizenden clicks als een boer met zijn tractor de berm van het Binnenhof inrijdt. Je wordt gemanipuleerd waar je bij staat.

Wat als we gewoon weer eens samenkomen? Als we opbouwend bezig zijn? Als we gezamenlijk nadenken over wat we wel willen, in plaats van wat of wie we niet willen. Om te beginnen kunnen we uit alle social media-groepen stappen die ons kunnen beïnvloeden en kiezen voor persoonlijke, fysieke gesprekken.
Protesteren is goed, maar je bereikt veel meer als je de handen uit de mouwen steekt en aan de slag gaat.

We kunnen bijvoorbeeld in buurthuizen helpen om voedsel uit te delen aan mensen die bang zijn dat de prijzen van boodschappen hoger worden en daarom maar op BBB stemmen. Misschien komen we er in een persoonlijk gesprek achter waarom zoveel kinderen zonder ontbijt naar school gaan. En krijgen de toeslagenouders hun kinderen weer terug. Dan stoppen we met de gasboring in Groningen en kunnen we beginnen met het compenseren van alle slachtoffers van deze schandalen.

Russisch-Nederlandse theoloog Tolstaja zet zich in voor vluchtelingen

0

Theoloog Katja Tolstaja is initiatiefnemer van ‘Thuisgevers’, een huisvestingsproject voor statushouders. Daarnaast is ze hoogleraar en Theoloog des Vaderlands. ‘Iedereen kent de beelden uit Ter Apel. Dit raakt ons allemaal. We hebben de opgave om te zien naar onze medemensen.’ 

Tolstaja werkt aan de Vrije Universiteit als hoogleraar Post-traumatische Samenlevingen. Sinds eind vorig jaar is ze bovendien Theoloog des Vaderlands, een eretitel die elk jaar een andere opvallende theoloog ten deel valt. Tolstaja kreeg de titel in een tijd waarin haar geboorteland Rusland vanwege de invasie in Oekraïne vooral negatief in het nieuws is. De jury die haar de titel Theoloog des Vaderlands toekende, prees haar onder andere voor haar inzet voor Oekraïense vluchtelingen.

Dertig jaar geleden verliet Tolstaja haar geboorteland om zich in Nederland te vestigen. Tegenwoordig runt ze onder andere het project Thuisgevers, dat statushouders – asielzoekers met een verblijfsvergunning – versneld wil huisvesten via maatschappelijke initiatieven. ‘Door de woningcrisis blijven statushouders nu vaak onnodig lang in de reguliere asielopvang, terwijl zij recht hebben op een woning’, vertelt Tolstaja. ‘Dit betekent dat zij niet kunnen starten met hun inburgering en hun leven in Nederland. Daarnaast houden statushouders plekken bezet in het azc die bedoeld zijn voor nieuw binnengekomen mensen. Hierdoor moet de overheid asielzoekers opvangen in tijdelijke crisisnoodopvanglocaties zoals sporthallen. Of erger, in de buitenlucht in Ter Apel. Wij willen die onwenselijke situatie voorkomen.’

Hoe is het project Thuisgevers ontstaan? En welke rol speelde u daarbij?

‘In de gemeente Kampen zijn vorig jaar goede ervaringen opgedaan in de samenwerking tussen kerken en de lokale overheid bij de opvang van Oekraïense vluchtelingen. Daar heb ik zelf ook aan meegewerkt en nog steeds vang ik een aantal vluchtelingen op. De ervaringen van de gemeente met de kerken was zo goed dat de Protestantse Kerk in Nederland en de gemeente Kampen deze ervaring als voorbeeld hebben gebruikt om de Thuisgevers te starten.’

Gaat het de Thuisgevers alleen om een woning, of ook om andere hulp?

‘We voorzien via maatschappelijke initiatieven in tijdelijke woonruimtes met eigen voorzieningen, zoals eigen kookgelegenheid. Bijvoorbeeld in een leegstaande pastorie, buurthuis, bedrijfskantine of schoolgebouw. Daarnaast koppelen we buddy’s aan statushouders om hen wegwijs te maken in hun nieuwe gemeente. Dit kan een vrijwilliger zijn van een kerk of van een andere organisatie. Er wordt als het ware een sociaal vangnet gecreëerd, waarop de statushouders ook terug kunnen vallen wanneer zij op een later moment doorstromen naar een reguliere woning.’

Blijft het project beperkt tot Kampen, of is het de bedoeling dat het ook in andere plaatsen wordt uitgerold?

‘De Thuisgevers is een landelijk project. Naast Kampen zijn er inmiddels initiatieven gerealiseerd in Rotterdam, Tholen, Dalfsen, Molenlanden, Oisterwijk, Dronten, Haarlemmermeer, Staphorst en Stichtse Vecht. Verder lopen er zoals gezegd nog ruim honderd verkenningen in zo’n zeventig andere gemeenten. We staan maatschappelijke initiatieven en gemeenten kosteloos bij met raad en daad. Er zijn pioniers en kwartiermakers in het land actief om initiatieven aan te jagen en te ondersteunen. We hebben voorbeeldmaterialen en stappenplannen beschikbaar.’

Hoeveel statushouders helpen jullie op dit moment? 

‘Als alle verkenningen die we op dit moment uitvoeren tot een concrete woonplek leiden, kunnen we honderden statushouders huisvesten. Op dit moment zijn er al meer dan honderd statushouders via ons initiatief gehuisvest.’

En wie worden er geholpen? Gaat het vooral om witte christelijke Oekraïners, of worden ook moslims uit bijvoorbeeld Syrië en Somalië geholpen?

‘Het gaat om statushouders, niet om Oekraïners. Statushouders zijn erkende vluchtelingen die de asielprocedure met goed gevolg hebben doorlopen. Zij mogen dus in Nederland blijven en hebben daarmee net zoveel recht op een woning – en op werk – als u en ik. Ze komen uit veel verschillende landen, zoals Syrië, Irak, Afghanistan, Eritrea en Somalië. Ze zijn door het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers al aan de betreffende gemeente gekoppeld voor een woning.’

Wat is uw persoonlijke motivatie om mee te doen aan dit project? Wat drijft u? 

‘De Thuisgevers hebben gevraagd of ik vanuit mijn positie als Theoloog des Vaderlands als ambassadeur mijn naam aan hen wil verbinden. Dit doe ik graag, omdat ik dit initiatief als oplossing zie voor de vastgelopen asielopvang. De kleinschaligheid en menselijkheid spreken mij zeer aan. Ik laat daarom geen kans onbenut om de Thuisgevers daar waar ik kan onder de aandacht te brengen.’

Het is een initiatief van de Protestantse Kerk in Nederland, maar ook de overheid springt bij, vertelde. Hoe zit dit precies?

‘Het initiatief is apolitiek en areligieus. Iedereen die tijdelijke woonruimte tot zijn beschikking heeft, kan een Thuisgeef-initiatief starten. Dit kan een kerk zijn, maar ook een bedrijf, een buurtvereniging of een school die een gebouw heeft dat onnodig leeg staat. Onderzocht wordt dan of de (woon)ruimte geschikt is – of geschikt gemaakt kan worden – voor de tijdelijke huisvesting van statushouders. Mocht dit zo zijn en de lokale overheid wil gebruik maken van dit aanbod, dan sluiten het maatschappelijk initiatief en de plaatselijke gemeente een overeenkomst. De gemeente vraagt vervolgens de financiering aan via de Hotel- en Accommodatieregeling. Dit is een bestaande rijksregeling die primair is bedoeld voor het huisvesten van statushouders in hotels en vakantieaccommodaties, maar mag onder de vlag van de Thuisgevers ook voor andere typen gebouwen worden ingezet.

De gemeente bekijkt samen met COA welke statushouders in aanmerking komen voor deze tijdelijke huisvesting. Het maatschappelijk initiatief zorgt voor de inrichting van de tijdelijke woonruimte en sociale begeleiding van de statushouders. Het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft de gemeente Kampen een financiële bijdrage gegeven om dit project te kunnen uitvoeren.’

Zijn het nog steeds vooral protestantse kerken die dit initiatief starten? Of vindt er al een verbreding plaats?

‘Zoals ik al zei, iedereen kan een Thuisgeefinitiatief starten en dat zien we ook gebeuren. Circa 70 procent van de initiatieven komt nu nog uit kerkelijke hoek. Daarvan is ongeveer driekwart protestants, een kwart komt van andere kerken en religies. De overige 30 procent zijn initiatieven uit andere niet-religieuze hoek.’

De overheid is blij met wat de Thuisgevers doen. Maar is het huisvesten van statushouders niet vooral een overheidstaak?

‘Iedereen kent de beelden uit Ter Apel. Dit raakt ons allemaal. Zelf ben ik van mening dat wij als mens moeten omzien naar onze medemensen. Gelukkig denken veel mensen daar hetzelfde over. Ik vind het mooi om te zien dat de samenleving en de lokale overheid de handen ineenslaan.

Bovendien is het wel de gemeente die een handtekening zet onder de overeenkomst met het Thuisgeef-initiatief. Het ‘enige’ dat de Thuisgevers doen, is helpen zoeken naar leegstaande gebouwen die als tijdelijke woonruimte kunnen fungeren, zodat we de huisvesting van statushouders kunnen versnellen en zij aan hun nieuwe leven in Nederland kunnen beginnen.’

Conservatieve Australische imam hekelt geliefde ramadanmarkt

0

Een Australische imam heeft stevige kritiek op de populaire ramadanmarkt in Sidney. Hij vergelijkt de markt met een beroemd uitgaansdistrict in de stad.

‘Hebben jullie gezien in onze gemeenschappen wat er van ramadan geworden is?’, zegt de imam in zijn TikTok-video die hij maandag online zette. Het hoge commerciële gehalte van de ramadanmarkt gaat volgens hem in tegen de ware geest van de vastenmaand.

Elk jaar organiseren moslims in Sidney een ramadanmarkt in Haldon Street in de wijk Lakemba, in het zuidwesten van de stad. Tijdens de ramadan mogen moslims overdag niet eten. Dat doen ze in de avond. In Haldon Street is een food market ontstaan, waar beroemde koks gerechten uit het Midden-Oosten, Pakistan en India serveren.

De ramadanmarkt in Sydney is de afgelopen tien jaar steeds populairder geworden. Naar verwachting zal de markt deze vastenmaand meer dan een miljoen bezoekers trekken, moslims en niet-moslims. Naast hamburgers – van kippenvlees, rundervlees en kamelenvlees – worden er verschillende toetjes aangeboden, waaronder de beroemde Libanese zoete Knafeh, de traditionele baklava uit het Midden-Oosten, zelfgemaakte churros en met chocolade bedekte aardbeien en marshmallows.

De imam, die zich Imam Boost noemt, gelooft niet dat je er als moslim goed aan doet om de ramadan zo te vieren. De vele niet-moslims die op deze markt afkomen en de lange rijen voor de eetkraampjes, vormen het bewijs dat de ramadanmarkt te commercieel is geworden.

Labour: ‘Afpakken Brits staatsburgerschap is vorm van doodstraf’

0

‘Het afpakken van het Britse staatsburgerschap van Shamima Begum is een vorm van doodstraf’, aldus Labour-politicus Leslie John Griffiths. De politicus heeft felle kritiek op de zijns inziens ‘onmenselijke’ behandeling van de IS-vrouw.

Begum (1999) vertrok op haar vijftiende naar IS-gebied in Syrië, waar ze in het huwelijk trad met een IS-strijder. Ze kreeg met hem drie kinderen, die alle drie jong stierven. Volgens The Daily Telegraph was Begum een ordehandhaver, die probeerde om andere jonge moslimvrouwen te rekruteren voor de terreurorganisatie. In februari 2019 verloor Begum haar Britse staatsburgerschap.

De Conservatieve minister Simon Peregrine Gauvain Murray is niet onder de indruk van de woorden van Griffiths. De eerste en belangrijkste taak van de overheid is volgens hem om de veiligheid van mensen te garanderen. Begum ziet hij als een veiligheidsrisico. Hij zei ook dat zijn voorganger verantwoordelijk was voor het afpakken van Begums Britse staatsburgerschap, niet hij.

In 2019 verloren 27 mensen het Britse staatsburgerschap, in 2020 tien en in 2021 acht. Begum ziet zichzelf als een slachtoffer, en noemde onlangs het verlies van haar Britse staatsburgerschap ‘erger dan een gevangenisstraf’. Vorige maand verloor Begum een rechtszaak tegen de staat. De rechter wilde het besluit van de staat om haar staatsburgerschap af te pakken niet terugdraaien.

Begum heeft spijt betuigd van haar tijd bij IS. Ze noemde de terreurorganisatie ‘het meest verschrikkelijke van de eenentwintigste eeuw’. Ook zei ze dat ze de consequenties moest dragen voor haar acties.