23 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 385

India verbiedt islamitische groepering wegens ’terrorisme’

0

India heeft de islamitische groepering Volksfront van India (PFI) voor vijf jaar verboden, omdat de deze betrokken zou zijn bij terrorisme. Meer dan honderd PFI-leden werden afgelopen maand vastgehouden door de Indiase autoriteiten, meldt het internationale persbureau Reuters.

Volgens de Indiase autoriteiten heeft PFI zich onder meer schuldig gemaakt aan terrorisme, financiering van terrorisme en moord.

De nu verboden studentenvleugel, het Campus Front of India (CFI), noemt de actie van de overheid ‘propaganda’ en een ‘politieke vendetta’.

‘We zijn tegen het concept van een hindoeïstische natie, we zijn tegen het fascisme, niet tegen India’, aldus CFI, dat overweegt om het verbod aan te vechten bij de rechter.

Gisteren ontkende PFI beschuldigingen van geweld en antinationale activiteiten, nadat de autoriteiten PFI-kantoren overvielen en tientallen leden oppakte.

In India wonen 1,4 miljard mensen. De meerderheid van de bevolking is hindoe. Een minderheid, ongeveer dertien procent, is moslim. De islamitische minderheid in India staat sinds 2014 sterk onder druk, nadat Narendra Modi (foto) van de hindoe-nationalistische BJP-partij premier werd.

Cineast Yazan Rabee vluchtte uit Syrië, maar bleef dromen over de dictatuur

0

Sinds Yazan Rabee (28) vijf jaar geleden Syrië ontvluchtte, had hij een terugkerende droom. Hij rent door lege straten,  achtervolgt door de agenten van de Syrische president Assad, maar hij kan zijn huis niet meer vinden. Een realistische droom, die dicht bij de werkelijkheid ligt: hij groeide op in een dictatuur. Meer vluchtelingen hebben die nachtmerrie. Rabee maakte er de film Back over. Zijn andere film, Beyond the Sun, gaat over het gevangeniswezen in Syrië. Met deze twee films debuteert hij op het Nederlands Film Festival, dat nog tot overmorgen gehouden wordt.

Hoe was het om zelf op te groeien in een dictatuur als Syrië en mee te doen aan protesten?

‘Als kind heb je niet echt door dat er een dictatuur is. Als kind denk je, door de opvoeding en door school, dat Assad de enige is en dat hij de God van alles is. Veel kinderen denken zo, ik dus ook. Totdat in 2011 ongewapende en vredelievende demonstraties begonnen tegen Assad, mensen die voor vrijheid streden. Ik zag op televisie wat er aan de hand was en hoe het regime daar weer op antwoordde, namelijk door op mensen te schieten en mensen te arresteren. Toen pas begon het voor mij duidelijk te worden wat de situatie was in Syrië. Mensen werden er gewoon onderdrukt en konden niks zeggen. Ik groeide op in een wereld waarin de muren oren hebben. Dat betekent dat je altijd moet oppassen als je met iemand praat. Het is gevaarlijk om kritiek te leveren op de zittende macht. Ik ben toen mee gaan demonstreren in Aleppo, dat was in 2012. Ik was toen zeventien.’

Waarom ben je gevlucht?

‘Die opstand escaleerde in een oorlog. Het werd gevaarlijk. Iedere dag kon je zonder reden worden opgepakt en afgevoerd. Dat zag ik om me heen gebeuren en het zou mij en mijn familie ook kunnen overkomen. Mensen zijn gevlucht vanwege de dreiging, om zichzelf en hun familie te redden. Maar de grootste reden om te vluchten was de psychologische onderdrukking die Assad en zijn regime op de bevolking uitoefenden. Er heerste altijd angst, vandaar die dromen. Dat laat ik ook in mijn film Back zien. Daarin vertel ik dat mensen steeds dezelfde terugkerende droom hebben, waarin ze wegrennen, achtervolgt door agenten van Assad, en waarin ze denken dat ze veilig zijn ergens, maar dan ineens terug zijn in Syrië. Misschien komt het door de revolutie of het regime dat er al lang is, want sinds de jaren zeventig worden mensen in Syrië psychisch onderdrukt.’

‘Ik groeide op in een wereld waarin de muren oren hebben’

Je bent Syrië ontvlucht via Turkije en toen in Nederland terechtgekomen.

‘Ik studeerde civiele techniek en wilde daarmee doorgaan, maar mijn vader wilde dat we weg gingen uit Syrië, vanwege de onveilige situatie. Ik vond de psychologische onderdrukking daarbij het ergste. Dat zag mijn vader en van hem moesten we toen naar Europa. De weg naar Europa leidt eigenlijk altijd door Turkije en daar bleven we ruim twee jaar. Ik wilde ook verder studeren en dat kon in Europa. Mijn vader ging toen vooruit naar Nederland, dan konden we ook voor gezinshereniging gaan. Sinds december 2016 woon ik in Nederland. Taal was een obstakel, maar ik heb de taal binnen een jaar geleerd en ben in 2018 aan de Sint Joost Academie in Breda begonnen met een kunstopleiding. Dit jaar ben ik afgestudeerd.’

Hoe is het om in vrijheid te leven, terwijl alle generaties voor jou in Syrië in permanente angst en machteloosheid leefden?

‘Ja, dat is moeilijk. Ik denk er iedere dag aan, dat ik hier goed leef. Dan denk ik aan die mensen en weet ik dat ik niets kan doen. Dat voelt machteloos. Ik kan alleen films maken. Maar het heeft geen zin om hier bij de pakken neer te gaan zitten, of er verdrietig om te zijn. Daar is niemand mee geholpen. Ik ga door en probeer films te maken, op een manier waarvan ik denk dat die goed is. Films voor de echte Syriër. Hopelijk kunnen ze mijn films zien en hebben ze er steun aan. Ik heb nog wel contact met een paar mensen in Syrië, maar daar wil ik niet veel over kwijt. Het is interessant om te zien hoe ze daar nog kunnen leven. Iedere dag is voor hen slechter dan de vorige.’

Lukt het dan ooit om echt vrij te zijn?

‘Tja. Ik heb nog te maken met de consequenties van het opgroeien in Syrië en de dictatuur van Assad. Wat ik heb meegemaakt blijft bij me, maar ik geef het een plaats door er films over te maken. Nu kan ik zeggen wat ik wil zeggen en maken wat ik wil maken, zonder dat ik bang hoef te zijn voor gevolgen. Ik probeer de hele waarheid te vertellen. Ik zie wel, je leeft maar één keer. Maar veel Syrische mensen hier in Nederland durven nog steeds niet veel te zeggen, zelfs niet als ze weten dat niemand met hen meeluistert. Een politieke mening wordt niet snel geuit.’

Veel andere vluchtelingen hebben dezelfde droom. Wat zegt dat?

‘Mijn broer, een neef en een oude vriend uit Aleppo hadden die droom allemaal. Het is een droom die veel mensen hebben die ergens voor op de vlucht zijn. Niet alleen uit Syrië, maar ook uit andere gebieden. Ook Joden die de Tweede Wereldoorlog hebben overleefd. Deze droom gaat over doodsangst, over trauma en ontwortelen. Ik dacht dat ik de enige was met die droom, maar het bleken er veel meer. Ik ben er toen wat onderzoek naar gaan doen en wilde er een film over maken. Dat is Back geworden. Die film is gebaseerd op mijn eigen ervaring. Ik stel de vraag hoe het komt dat zoveel mensen die nachtmerrie hebben.’

Heb je daar antwoord op gekregen?

‘Het is het regime zelf, van 1970 tot nu toe. Dat is de reden. De Assads hebben een systeem gecreëerd om mensen bang te maken, een bepaalde manier om om te gaan met het volk. Dat is de grootste oorzaak van die doodsangst en het trauma dat mensen hebben.’

Wat hoop je met de film te bereiken?

‘Ik ben geïnteresseerd in de psychologie van mensen in het algemeen. Dat sluit goed aan bij hoe ik films wil maken. Maar ik wil ook vertellen dat mensen niet alleen gevlucht zijn voor de raketten en soldaten, maar juist vanwege de psychologische terreur. Ik hoop dat kijkers dat zien.’

Heb je die droom nu nog steeds?

‘Nee, tijdens het draaien van de film is het gestopt. Ik hoor ook van anderen dat het minder wordt, als ze op een veilige plek zijn. Uiteindelijk is het weg.’

Ook over de beruchte Syrische gevangenissen maakte je de film Beyond the Sun. Het Assad-regime ‘runt een goelag-systeem’ tegen de eigen Syrische bevolking, aldus de Nederlandse genocide-professor Ugur Ümit Üngör (NIOD). Welke nieuwe bevindingen deed jij op?

‘Ik doe altijd onderzoek voor een film. Ik ging ooit in het Duitse Potsdam naar een museum, dat vroeger een Russische gevangenis was. Die gevangenis lijkt op de Syrische gevangenissen. De Stasi (de Oost-Duitse inlichtingendienst, red.) had die manier van onderdrukken van de Russen geleerd, en de Russen leerden dat ook aan de Syrische machthebbers. Syrië lijkt veel op de oude Sovjet-Unie. Wat ze daar toen met gevangenen deden dat doen ze in Syrië nu nog steeds, zoals martelen. Dat was nieuw voor mij.’

‘Dat landen weer contact hebben met het regime, alsof er niets meer aan de hand is, maakt me boos’

Hoe kan deze film ons perspectief op Syrië, de vluchtelingen en de wereld veranderen?  

‘Ik laat zien wat de mensen ervaren en hebben ervaren. Ik hoop dat mensen zien dat het Syrische regime slecht is, dat Assad geen goed persoon is. Maar ik zie de laatste tijd dat landen (waaronder Turkije en Gaza) weer contact hebben met het regime, alsof er niets meer aan de hand is. Dat maakt me boos, want de situatie is er nog steeds heel erg. Je hebt er de sterke kant, het regime, en de zwakke kant, het volk. Andere landen zien dat niet. Die zien de opstandelingen als terroristen en menen dat het regime aan de goede kant staat. Maar het regime deed en doet nog steeds vreselijke dingen tegen het volk. Mensen moeten niet vergeten dat Syrië een dictatuur is.’

Moet het Westen dit land blijven behandelen als een paria?

‘Assad heeft vreselijke, onmenselijke, onvergeeflijke misdaden begaan tegen het Syrische volk. Je kunt nu niet doen alsof er niets aan de hand is. Ik hoop dat het Westen ook niet vergeet dat Assad een oorlogsmisdadiger is.’

Er gaan stemmen op om Syrië als veilig land te bestempelen en vluchtelingen te laten terugkeren. Wat vind je daarvan?

‘Dat vind ik vreselijk. Het gaat hier om een regime dat al meer dan vijftig jaar het volk onderdrukt. Assad is nu sterker dan ooit. Ik word echt boos als ik dat hoor.’

Assad blijft nog wel even in het zadel. Moeten Syriërs daarmee leren leven? Of moeten ze tegen hem blijven vechten?  

‘Dat vind ik een lastige vraag. Wat mij betreft moet hij sowieso weg. Ik vind dat Syriërs door moeten vechten, maar je kunt ook vechten zonder de wapens op te nemen. Ik vecht op mijn manier door films te maken. Maar het echte vechten heeft weinig nut denk ik. Er gaan alleen maar meer mensen dood. Mensen kunnen niet veel doen, ze hebben het geprobeerd. Maar dit land is niet voor Assad, het is voor de Syriërs. Dat zullen veel Syriërs ook zeggen. Er is nu minder vrijheid dan ooit. De grootste supporter van Syrië is Rusland. Dat moeten we nooit vergeten. Je ziet wat Rusland nu doet met Oekraïne. Ik wil niet dat mensen vergeten dat Rusland dit ook in Syrië heeft gedaan, maar dan samen met Assad. Ze hebben bombardementen uitgevoerd en geholpen om met sterke hand het land in hun greep te houden.’

Intussen probeert Syrië via influencers het land weer aantrekkelijk te doen lijken voor toerisme. Een Nederlands reisbureau biedt zelfs weer reizen aan naar Syrië. Een kwalijke ontwikkeling? 

‘Ik vind van wel. Als toerist kun je er gewoon heen, maar voor vluchtelingen is Syrië absoluut niet veilig. Mensen die naar Syrië op vakantie gaan, weten niet veel over de plek waar ze heen gaan (over de oorlog en Assads misdaden, red.). Dat geldt in Nederland ook. Misschien dat ze anders niet zouden gaan.’

Back is vanaf 29 september te zien op PICL en op 24 oktober in EYE in Amsterdam.

Jan Roos: ‘Weesie (PowNed) wilde dat ik ‘domme n*g*rs’ belachelijk maakte’

0

Op zijn YouTube-kanaal Roddelpraat beschuldigt Jan Roos zijn voormalige werkgever Dominique Weesie (PowNed) van racisme. De omroepvoorzitter doet zich nu beschaafd voor, aldus Roos, maar vroeger was hij ‘knetter-, knetterrechts en zo racistisch als de neten’.

Aanleiding van deze forse beschuldiging is de rel rond het programma Ongehoord Nieuws van omroep Ongehoord Nederland. Presentator Raisa Blommestijn nam daarin het ‘n-woord’ in de mond en vertoonde een suggestieve compilatie van ‘zwart geweld’ tegen witte mensen. Alle andere omroepen van de NPO, inclusief PowNed, veroordeelden ON om de uitzending. Maar Jan Roos vindt Weesie hypocriet.

‘Ik heb daar (PowNed, red.) items geweigerd te maken, omdat die zó racistisch waren, dat ik zei: ‘Dat ga ik echt niet doen.’’ Als voorbeeld noemt Roos een item over Prinsjesdag dat hij zou hebben geweigerd om te maken.

Weesie zou Roos naar een ‘zwarte wijk’ willen sturen, om aan donkere mensen te vragen waar de traditie van Prinsjesdag vandaan komt. ‘Haha, dat weten ze niet, domme n*g*rs’, zou Weesie hebben gezegd. ‘Dan laat je zien dat die mensen helemaal niets weten van ons land.’ Roos zou hem hebben geantwoord dat mensen in witte wijken ook niet weten wat Prinsjesdag betekent.

Tevens wilde Weesie een maand lang het PowNed-journaal presenteren samen met Sinterklaas én Zwarte Piet, aldus Roos. Dat zou uiteindelijk niet door zijn gegaan omdat medewerkers dit te ver vonden gaan. In 2020 hield Roos al een soortgelijk verhaal: ‘Weesie ‘wilde een maand lang als Zwarte Piet PowNews gaan presenteren. (…) En nu zit hij bij Jinek aan tafel te vertellen hoe slecht Zwarte Piet is. Hij heeft eieren voor zijn geld gekozen.”

Ook liet Weesie in 2011 zwarte mensen in beeld zien bij PowNed omdat de NPO deze eis stelde, in een rubriek met de titel ‘Een n*g*r omdat het moet’, memoreert co-presentator Dennis Schouten, die ook voor PowNed werkte, en had Weesie T-shirts laten drukken ‘Hup Zwarte Piet’.

Roos werkte van 2010 tot 2015 bij PowNed en daarna kort bij GeenStijl. Als lijsttrekker van de partij VoorNederland slaagde Roos er in 2017 niet in om in de Kamer verkozen te worden. Sinds 2020 presenteert Roos met Dennis Schouten het YouTube-kanaal Roddelpraat, dat honderdduizenden kijkers trekt. Roos is veroordeeld tot een geldboete na de mishandeling van een zestienjarige jongen.

Namens Powned wilde niemand reageren op vragen van de Kanttekening.

Nederland vol? Onzin, vindt ons panel: ‘Zorg voor evenredige asielopvang’

0

Het aanmeldcentrum voor asielzoekers in Ter Apel zit al maanden overvol, met inhumane situaties tot gevolg. Om iedereen een slaapplek te kunnen bieden, springen opvanglocaties in nabije plaatsen in. Veel gemeenten willen niet meewerken in de opvang. Toch moet Nederland volgens het Veiligheidsberaad van burgemeesters ’tot in de lengte van jaren’ meer opvang realiseren dan we ooit hebben gehad. Maar hoe? Met een wet die gemeenten dwingt evenredig op te vangen, zoals de SP wil? Of is Nederland gewoon vol? We vroegen het ons panel.

Leontine Vreeke (46), salesmanager, wijkraadslid Katendrecht-Wilhelminapier Rotterdam (D66), zangeres

‘Nederlandse gemeenten moeten inderdaad hun verantwoordelijkheid nemen, als het over de opvang van vluchtelingen gaat. Dat doen ze nu niet. Daarom is er nu ook al die ellende.

‘Alleenstaande mannen die vluchten worden nu gecriminaliseerd. Het zijn allemaal verkrachters en criminelen, aldus het frame. Ja, er zijn asielzoekers die vrouwen verkrachten. Maar verkrachters heb je in alle bevolkingsgroepen; nu worden asielzoekers als groep gedemoniseerd. Daarnaast: de reis naar Europa is gevaarlijk, daarom maken jonge mannen deze reis. Als ze veilig zijn aangekomen en een asielstatus hebben, dan kunnen ze hun gezin laten overkomen.

‘Veel Nederlandse gemeenten kijken nu niet verder dan hun neus lang is. Ik heb verhalen gehoord, dankzij mijn netwerk, van een bus vol asielzoekers uit Ter Apel die naar gemeente x ging, maar weer terug moest naar Ter Apel omdat de burgemeester hen niet wilde hebben. Als elke gemeente verantwoordelijkheid neemt, dan hebben we geen opvanglocaties van 1.500 mensen, maar worden vluchtelingen gelijker verspreid over Nederland.

‘Veel gemeenten kijken niet verder dan hun neus lang is’

‘Zelf vang ik een Oekraïens gezin op. In het verleden heb ik een Irakese jongen opgevangen. Veel mensen vertellen mij dat ze ook wel een asielzoeker willen opvangen, maar ze willen ook weten hoe de gemeente hiermee omgaat, wat er wordt geregeld en wat niet. Helpt de gemeente met matrassen en dekens, bijvoorbeeld? En kun je ook met de gemeente afspreken dat je vluchtelingen voor maximaal drie of zes maanden opvangt? Er valt hier een wereld te winnen. En dan vergroot je ook het draagvlak om vluchtelingen menswaardig op te vangen.’

Anushka Soekhradj (29), sociaal werker

‘We moeten asielzoekers gelijker verspreiden over Nederland, maar ook over de verschillende Europese landen. Tegelijkertijd is niet realistisch als Nederland en als Europa om ten koste van alles iedereen op te willen vangen.

‘Het is naar dat asielzoekers die Nederland binnenkomen helemaal naar Ter Apel moeten, een uithoek. De toestanden daar zijn schrijnend. Draagvlak is belangrijk. In Oost-Nederland is weliswaar meer ruimte dan in het westen van het land, maar het draagvlak om asielzoekers op te vangen is er veel lager. In de Randstad is het draagvlak er wel, maar hier is minder ruimte.

‘Asielzoekers gelijker verspreiden, ook over Europese landen’

‘Nederland heeft het probleem mede zelf gecreëerd, door azc’s te sluiten toen de toestroom van asielzoekers tijdens de coronacrisis flink terugliep. Nu is er ‘plots’ tekort aan personeel en plaatsen voor opvang.

‘Over asielzoekers moeten we op een menselijke manier praten. Je slaat niet voor je plezier op de vlucht. Er is een diepe angst voor ‘de ander’. Ik begrijp die vrees voor het onbekende wel, maar het is zo oneerlijk tegenover de vele goede vluchtelingen. Nederland heeft als rijk land een morele plicht. Als je het beter hebt, dek je langere tafels – dan bouw je geen hogere hekken.

‘Dat Utrecht statushouders voorrang geeft bij het krijgen van een sociale huurwoning lijkt discriminerend, maar als het om echte vluchtelingen gaat ben ik daar wel voor. Jantje van dertig, die graag een woning wil, woont nu immers nog bij zijn moeder thuis die elke dag lekker voor hem kookt, en niet in een tentje bij Ter Apel.’

Mostafa Hilali (48), militair, actief in het maatschappelijk middenveld

‘Er zijn 344 Nederlandse gemeenten. Als elke gemeente honderd asielzoekers zou opnemen, dan zou je dus zo’n 34.500 mensen kunnen opvangen. Voor kleine dorpen zou honderd mensen misschien te veel zijn, dan maak je de afspraak dat zij er vijftig opvangen en grotere gemeenten duizend of tweeduizend. Zo kan je er heel makkelijk uitkomen. Maar er zijn drie kwesties die spelen: de kwestie van mogen, kunnen en willen.

‘Ten eerste: internationale afspraken kennen geen vrijblijvendheid. We moeten asielzoekers opnemen. Dat recht heeft ieder mens.

‘Wat betreft het tweede punt: ik hoorde toen Nederland nog veertien miljoen inwoners had al dat het al ‘vol’ zou zijn. We zijn nu inmiddels zeventien miljoen mensen sterk en nog met boordevol ruimte. Dus dat is gewoon lariekoek.

‘Nederland is niet vol’

‘Het laatste punt is de belangrijkste kwestie: hoe kun je mensen die hulp nodig hebben niet willen helpen?! Als al die Nederlandse vluchtelingen van de Tweede Wereldoorlog niet door andere landen waren opgenomen, dan waren we nu Duitstalige geschiedenisboekjes aan het lezen. Overigens werden voor de Tweede Wereldoorlog door meerdere landen Joodse vluchtelingen geweigerd en naar Duitsland teruggestuurd. We weten allemaal hoe dat voor hun is afgelopen.

‘Nogmaals: Nederland is, met al haar slimme mensen, prima in staat om het asielvraagstuk op te lossen met een proportionele verdeelsleutel voor alle gemeenten. Nederland is niet vol.’

Dimple Sokartara (29), communicatieadviseur

‘Gemeentes moeten asielzoekers opvangen tot zover als mogelijk. Ze moeten elke optie in overweging nemen, zoals het opkopen van onderbezette hotels en leegstaande kantoorpanden. Bewoners en gemeentes moeten solidair zijn met asielzoekers.

‘Eigenlijk zouden werkgevers moeten inventariseren hoeveel werknemers daadwerkelijk naar kantoor gaan, om zo te kunnen bepalen of er – delen van- kantoren als opvanglocaties aangeboden kunnen worden. Men maakt zich druk om vervangbare zaken, terwijl huisvesting voor asielzoekers niet anders opgelost kan worden. Ik vind dat gemeentes dit beter moeten communiceren en oplossingen moeten vinden die de bewoners van de gemeente niet raken in hun dagelijks leven.

‘Gemeenten dwingen zal niet werken’

‘Gemeentes moeten asielzoekers evenredig opvangen. Maar ik vind dat het Rijk gemeentes moet belonen, niet dwingen. Dwingen zal niet werken, vooral niet in de Nederlandse cultuur. Gemeentes zullen denk ik alleen maar minder solidariteit laten zien als het opgelegd wordt.’

Ibrahim Özgül (38), finance- en project professional

‘Alle gemeenten moeten naar rato asielzoekers opnemen. En die verdeelsleutel moet door sommige gemeenten niet langs racistische lijnen worden ingevuld, worden met ‘0 opvangcapaciteit’ of ‘vol is vol’.

‘Ik kan er echt kwaad om worden om die ‘vol is vol’-roepers. Ze profiteren wel van ons Nederlandse belastinggeld en onze exporteconomie, waar Nederlanders met een migratieachtergrond een grote bijdrage aan leveren, maar wanneer ze zelf een keer verantwoordelijkheid moeten nemen – ho maar! Wel de lusten en niet de lasten van het buitenland. Walgelijke mentaliteit.

‘Ik kan echt kwaad worden om die ‘vol is vol’-roepers’

‘Maar goed, deze asielzoekers hebben alle hulp nodig die ze maar kunnen krijgen. Ik ben het totaal oneens met de term ‘gelukszoekers’, die voor de luxe in het Westen huis en haard zouden hebben verlaten. Integendeel: ze hebben met gevaar voor eigen leven en die van hun kinderen die bootreis over de zee gemaakt en de klappen van Griekse, Bulgaarse, Kroatische grenswachten opgevangen. Daarom moeten we juist solidair zijn met deze mensen en hen naar capaciteit opvangen per gemeente.

 

‘We moeten ze als mensen behandelen en niet als dieren in een stal. Hoewel dieren in Nederland ook volgepakt zitten in megastallen, hebben ze tenminste nog een stal. Asielzoekers moeten buiten verpieteren in de regen. Het asielrecht is de facto gecanceld door de huidige politiek. En het trieste is dat veel Nederlanders het eens zijn met deze racistische politiek.’

Onderzoek: zwarte Britten op grote schaal gediscrimineerd in de zorg

0

De meeste zwarte Britse burgers zeggen ooit discriminatie in de gezondheidszorg te hebben meegemaakt, blijkt uit nieuw onderzoek.

Ongeveer driekwart van de zwarte burgers tussen de 18 en 34 jaar zegt tegen vooroordelen te zijn aangelopen tijdens een bezoek aan de huisarts of aan het ziekenhuis. 65 procent geeft aan het slachtoffer te zijn geweest van discriminatie.

Respondenten zeggen bijvoorbeeld dat er niet naar hun zorgen werd geluisterd. Of dat ze niet werden meegenomen in de behandelbeslissingen die artsen maakten. Veel zwarte vrouwen zeggen dat artsen zelfs hun pijn negeren vanwege het stereotype van de ‘sterke zwarte vrouw’.

De studie is gedaan door de Britse organisatie Black Equity Organisation (BEO), die racisme in het Verenigd Koninkrijk onderzoekt.

De National Health Service (NHS), waaronder alle Britse huisartsen en ziekenhuizen vallen, ontkent in een reactie het probleem niet.

‘We blijven lokale NHS-teams ondersteunen om praktische acties te ondernemen om ervoor te zorgen dat diensten voldoen aan de behoeften van alle patiënten, dat mensen serieus worden genomen als ze zorgen uiten en dat hun personeel op alle niveaus de gemeenschappen vertegenwoordigt die ze dienen.’

Jeruzalem: Israëliërs dringen wederom Al Aqsa-complex binnen

0

Ruim tweehonderd joodse Israëliërs zijn gisteren onder beschermd toezicht van Israëlische soldaten het Al Aqsa-complex in Oost-Jeruzalem binnengekomen, ook al is dat eigenlijk verboden.

Gisteren was het joodse nieuwjaar. Die ochtend werden Palestijnen die de moskee in het complex wilden binnengaan geweerd, zodat de Israëliërs, die in het complex wilden bidden, ruim baan kregen.

Palestijnen verzamelden zich om te proberen het complex te ‘verdedigen’. De Israëlische politie trad op en verwondde daarbij ten minste drie Palestijnen, meldt de Arabische nieuwszender al Jazeera.

Naast voor moslims is het Al Aqsa-complex ook een heilige plek voor joden, omdat daar ooit de joodse tempel stond. Maar het is niet eigenlijk toegestaan dat Israëliërs het complex in het bezette Oost-Jeruzalem betreden. In het voorjaar van dit jaar en 2021 leidden zulke voorvallen al tot verhoogde spanningen en geweld tussen Israëliërs en Palestijnen.

De Palestijnse Autoriteit legt de schuld van deze escalatie volledig bij de Israëlische politie. Een woordvoerder zegt dat de ‘bestorming’ moet worden gezien binnen een context waarin Palestijnen en hun land stelselmatig worden bezet en aangevallen door Israëliërs.

Marokkaans-Italiaanse publicist: ‘Haat en bedreigingen sinds verkiezingen’

0

De Marokkaans-Italiaanse opiniemaker Karima Moual ontvangt sinds de recente opmars van radicaal-rechts haatberichten en doodsbedreigingen vanwege haar Marokkaanse roots. Dat vertelt ze tegen de website Morocco World News.

Zondag won de radicaal-rechtse partij Fratelli d’Italia van Giorgia Meloni de verkiezingen in Italië. Hierdoor krijgt Italië de meest rechtste regering sinds de Tweede Wereldoorlog.

Moual, columnist voor Italiaanse kranten la Stampa en la Repubblica, vertelt over haatberichten die ze kreeg nadat ze zich tijdens de verkiezingen over de partij van Meloni had uitgelaten:

‘Een man berichtte mij op Facebook dat mijn tijd bijna op is en ik moet terugkeren naar mijn eigen land. Aan het bericht was een foto toegevoegd van een dood varken onder het bloed.’

Ook kreeg ze dit bericht: ‘Als je in je land was, zou je niet het recht hebben om over deze onderwerpen te praten en zou je een nikaab dragen.’ Overigens geldt in Marokko een verbod op de productie en verkoop van de nikaab, omdat het kledingstuk er wordt gezien als radicaal.

De winst van Meloni, die uiterst strikt is op de onderwerpen islam en immigratie, is voor Karim slechts een bevestiging van de gure wind die door Italië is gaan waaien. Ze woont al dertig jaar in Italië, maar werd vroeger nooit gediscrimineerd, vertelt ze.

‘Zelfs niet in de jaren negentig, een tijd waarin er weinig tot geen immigranten of moslims waren in Italië. Ik heb geen discriminatie gevoeld als kind van Marokkaanse afkomt in Italië.’

Turkije ‘werkt aan ontmoeting Poetin en Zelensky’

0

Turkije probeert een ontmoeting te regelen tussen de Russische president Vladimir Poetin en de Oekraïense president Volodymyr Zelensky. Dat meldt de Turkse buitenlandminister Mevlüt Cavusoglu (foto) tegen CNN Türk.

De oorlog in Oekraïne is meer dan zes maanden aan de gang, met nog weinig vooruitzicht op een wapenstilstand. Rusland lijft nu het oostelijke en zuidelijke deel van Oekraïne in via referenda en dreigt met kernwapens als Oekraïne met hulp van het Westen terugslaat.

Ankara onderhoudt graag contact met Kiev én Moskou. Turkije heeft de Russische invasie veroordeeld en steunt Oekraïne met drones, maar doet niet mee met de westerse sancties. Wel zegt het de uitslag van de Russische referenda in Oekraïne niet te accepteren.

Deze zomer bemiddelde Turkije al bij de graandeal tussen Rusland en Oekraïne. De deal was nodig om de export van graan uit geblokkeerde Oekraïense havens door te voeren, die sinds het begin van de oorlog geblokkeerd waren. De deal zorgde ervoor dat de angst voor een wereldwijde voedselcrisis afnam.

UvA-professor: ‘Dekoloniseer ook de bètawetenschappen’

0

Rens Bod, hoogleraar Digital Humanities aan de Universiteit van Amsterdam, wil dat de bètawetenschappen worden ‘gedekoloniseerd’. Dit schrijft hij in universiteitskrant Folia.

Het ‘dekolonisatieproces’ heeft zich tot nu toe beperkt tot de sociale en geesteswetenschappen. Er moet bijvoorbeeld meer aandacht komen voor de zwarte bladzijden in onze geschiedenis, vinden sommige aanjagers van dit proces, zoals de slavenhandel en de onderdrukking van Indonesië door Nederland. Of schrap de ‘westerse bias’ uit het filosofiecurriculum, dat nog vol  met louter witte mannen zit als John Locke en Emmanuel Kant, zeggen sommigen.

Maar ook de leerboeken en syllabi van natuurkunde, scheikunde, sterrenkunde, biologie, aardwetenschappen en wiskunde worden geschreven ‘door witte mensen uit het Globale Noorden’, constateert Rens Bod.

Neem bijvoorbeeld de wiskundige reeks voor de benadering van het getal π. Die staat bekend als de Formule van Leibniz, ‘ontdekt’ door de Duitse wiskundige Gottfried Wilhelm von Leibniz (foto). Die reeks gaat als volgt: π/4 = 1 – 1/3 + 1/5 – 1/7 + enzovoort. Maar deze formule werd driehonderd jaar eerder ontdekt door de Indiase wiskundige Madhava van Sangamagrama. Er er zijn nog veel meer van dit soort voorbeelden, schrijft Bod.

‘Niet degene die als eerste iets heeft ontdekt krijgt daarvoor de eer, maar degene die door (veelal eurocentrische) wetenschappers en tekstboekschrijvers als ‘ontdekker’ wordt aangewezen. Hiermee wordt de vaak gehoorde kritiek dat dekolonisatie van de natuurwetenschappen onnodig is omdat natuurwetten en wiskundige formules overal ter wereld geldig zijn, weerlegd.’

De partij BIJ1 staat een soortgelijk ideaal voor. Zo pleitte Sylvana Simons in 2019, toen zij nog Amsterdams gemeenteraadslid was, al voor ‘dekolonisatie’ van wiskunde op alle middelbare scholen in de hoofdstad.

‘Nu wordt het vooroordeel in stand gehouden dat alleen de westerse beschaving relevante ontwikkelingen in de wiskunde en de natuurwetenschappen heeft gemaakt’, staat op de BIJ1-website. ‘Dat voedt het – vaak onbewuste – beeld dat witte mensen slimmer en beschaafder zijn dan niet-witte mensen.’

‘Wat is dit voor sekte?’ Ook Nederland kent soennitisch-sjiitische spanning

0

Wanneer het in Nederland over de islam gaat, gaat het meestal over het soennisme, dat wereldwijd en in Nederland dominant is. Over de sjiitische islam is minder bekend. Ook bij soennieten in Nederland, die het sjiisme tegelijkertijd vaak zien als een dwaling. Dit zorgt voor schuring. ‘Soennieten denken meestal: wat is dit voor sekte?’

De ‘oersplitsing’ tussen soennieten (afgeleid van het Arabische woord ‘soenna’, dat ‘traditie’ of ‘manier van doen’ van de profeet Mohammed betekent) en sjiiten (letterlijk: volgelingen van Ali, de schoonzoon en neef van de profeet) is bijna even oud als de islam zelf.

De splitsing ontstond na Mohammeds dood, in het jaar 632. Ali’s volgelingen, de latere sjiiten, vonden dat hij de nieuwe kalief moest worden. Zo bleef de opvolging binnen de familie van de profeet. Maar de meeste moslims, de latere soennieten, vonden dat de bekwaamste onder de volgelingen de leiding toebehoorde: Abu Bakr, vriend en schoonvader van Mohammed.

Er is ‘zeker sprake’ van spanning tussen soennieten en sjiiten in Nederland, die vooral uit Irak en Iran komen. Dat zegt Mohammed Alkaduhimi, directeur van een internationaal IT-bedrijf en Denk-stadsdeelraadslid in Amsterdam Nieuw-West. Alkaduhimi heeft een sjiitische achtergrond en vluchtte als kind met zijn familie in de jaren negentig uit Irak.

‘De spanningen komen vooral voort uit onwetendheid. Soennitische moslims ervaren het sjiisme vaak als complex, het zorgt voor verwarring. Maar er is zeker ook sprake van afschuw. Dat is op internet ongefilterd allemaal te lezen.’

Dat is te zien op de website sjiieten-ontmaskerd.nl, die in 2008 is opgericht om een ‘halt toe te roepen tegen de onjuistheden en de leugens die worden verspreid door het sjiisme’.

Op de website staat onder meer: ‘Deze personen (sjiiten, red.) zijn weliswaar klein in aantal, maar de haat die zij jegens de soennieten verspreidden (op het internet) was ongekend. Ook doen zij zich regelmatig voor als ‘soennieten’ om de onwetenden voor de gek te houden. Wij willen mensen waarschuwen voor het gevaar van dit soort zaken.’

Alkaduhimi geeft aan veel soennitische vrienden te hebben die door de stromingen heen kunnen kijken en hem kunnen vinden in het geloof. ‘We bidden, vasten en lezen samen de Koran, zonder dat er iets aan de hand is. Er is echter wel een groep die daar anders in staat.’

Neem het sjiitisch bidden in een soennitische moskee, waar hij vaak komt. Hij bidt er niet met de handen over elkaar op de buik, maar los hangend naast de benen. ‘Er komt achteraf meestal een welwillende soenniet mij de les over de islam lezen. Dat gaat soms met veel onbegrip. Ze nemen aanstoot aan dat er andere gewoontes en gebruiken zijn binnen de islam.’

Het pijnlijkste dat hij heeft meegemaakt, is dat hij op school zijn tong moest uitsteken van een soennitische klasgenoot tijdens de ramadan. ‘Het meisje wilde kennelijk de droogte van mijn tong inspecteren, om te controleren of ik wel echt meedeed aan de ramadan. Ze was vol ongeloof toen ze er achter kwam dat sjiiten daar ook aan meedoen.’

Bovendien deelde ze Alkaduhimi mee dat ze van haar ouders niet met hem in discussie mocht gaan, omdat ze door hem ‘betoverd’ zou kunnen worden. Alsof hij een ‘half monster’ was, memoreert hij.

Volgens de soennitische docent Kasim Tekin, als historicus en publicist verbonden aan de islamitische stichting Hadaara, speelt het conflict tussen soennieten en sjiiten ‘niet echt’ in Nederland of Europa. ‘Er zijn nou eenmaal weinig sjiiten hier, en die leven ook heel geconcentreerd, met name in bepaalde steden in Duitsland en Groot-Brittannië’, aldus Tekin.

Op de site van Hadaara, het ‘opkomende onderzoeksinstituut voor islamitische geschiedenis en erfgoedstudies’, staat dat de stichting poogt ‘haar Nederlandstalige publiek (zowel moslims als niet-moslims) op een academisch-onderbouwde, gestructureerde en tegelijkertijd toegankelijke manier te onderwijzen over de rijke geschiedenis van de islam en moslims’. Volgens Tekin is het sjiisme politieker gedreven dan het soennisme.

‘Het sjiisme is van oorsprong een politiek gedreven sekte. Door de eeuwen heen werd hier steeds meer religiositeit omheen gebouwd. Er staat niet echt een eenduidige religieuze leer centraal. Het is moeilijk te traceren waar de diverse sjiitische tradities op gestoeld zijn, maar in de meeste gevallen blijkt dat in hun ontstaansgeschiedenis politieke ontwikkelingen een centrale rol speelden en zowel religie als geschiedenis werden gebruikt ter legitimatie van hun zaak. Neem bijvoorbeeld dat Ali’s kleinzoon Hoessein, in diens twist om de titel van kalief, ín de steek werd gelaten door zijn bondgenoten in Irak en Iran’..

Sjiiten gingen in de decennia erna steeds vaker de ‘schuld’ van alle narigheid bij zogenaamde ‘vijanden van Ali’s familie’ leggen, zegt Tekin. ‘Ook gingen ze zich steeds meer wijden aan een vermeende politiek-religieuze missie om die familie aan de macht te krijgen. Een missie waaromheen een sekte ontstond, met bijbehorende rituelen van rouw, verering en zelfs vergoddelijking: het sjiisme.’

Dat wil niet zeggen dat bij soennieten politiek geen belangrijke rol speelt, zegt Tekin, integendeel. ‘Toch ligt de focus bij soennitische moslims bij religie, de leer op papier. En dat die leer verspreid moet worden.’

‘Radicale predikers oordelen hard over sjiiten. Aan sjiitische kant is de toon gematigder’

Volgens religiewetenschapper Margreet van Es (Universiteit Utrecht) spelen spanningen tussen soennieten en sjiiten wel degelijk in Europa. Het gaat dan voornamelijk om verhalen van uitsluiting van sjiiten door soennieten. Ook noemt ze de dodelijke aanslag op de sjiitische imam Abdallah Dadou in Brussel in 2012. De dader was een radicale aanhanger van het salafisme, een ultraconservatieve stroming in de soennitische islam.

‘Toch is het lastig om algemene uitspraken te doen, omdat er zover ik weet nooit echt onderzoek is gedaan naar de spanningen hier in Nederland. Het is ook niet iets dat door de bredere samenleving wordt opgemerkt. Het is niet zichtbaar. Maar radicale predikers vellen harde oordelen over sjiiten. Aan de sjiitische kant is de toon gematigder.’

Van Es kent eigenlijk maar één in Europa actieve sjiitische prediker die qua toon fel anti-soennitisch is: de in Engeland actieve Yasser al Habib, die op internet een korte tijd populair was. ‘Alleen wordt hij door de brede sjiitische gemeenschap niet echt serieus genomen.’

Van Es verklaart dit vanuit een verschil in machtsverhoudingen. ‘Sjiiten zijn een minderheid en weten vaak veel meer over soennieten dan andersom. Ze hebben ook veel meer contact met soennieten. Daarom kunnen cowboyverhalen over soennieten door sjiiten vaker aan de werkelijkheid getoetst en genuanceerd worden. De meeste soennieten zijn niet zo bezig met het sjiisme. Toch houden veel sjiiten hun religieuze achtergrond uit angst ook voor zich. Sjiiten zijn in hun landen van herkomst vaak een gediscrimineerde of zelfs vervolgde groep. Daar kan het echt gevaarlijk zijn om dat naar voren te brengen.’

Volgens arabist Annemiek Schlatmann (Universiteit Utrecht), gepromoveerd op sjiiten in Nederland, ‘ontwijken’ sjiiten de spanningen. ‘Vooral praktiserende sjiitische mannen gaan bijvoorbeeld niet naar salafistische moskeeën, omdat ze dan vrijwel zeker in verhitte discussies zullen komen over hun gebedshouding. Soennieten weten heel weinig over sjiiten en de oorsprong van de islam. Ze zien het meestal als een aberratie. Ze denken: wat is dit voor sekte? Ze snappen termen als ‘Ahl al-Bayt’ (de familie van de profeet en zijn nakomelingen, red.) niet.’

De historie als strijdtoneel

Terug naar soennitisch docent Tekin en de geschiedenis, die voor een belangrijke mate als strijdtoneel fungeert voor het soennitisch-sjiitische conflict. Maar volgens hem moeten we ophouden met zeggen dat er een ‘schisma’ is ontstaan na de dood van de profeet.

‘Dat is een mythe. Het is heel lui om dat te beweren. Het conflict over wie de profeet moest opvolgen als kalief gebeurde later. Iedereen die het tegendeel beweert, volgt veel later gefabriceerde legitimaties die een eigen leven zijn gaan leiden.’

Hoe zit het dan? Volgens Tekin was de moslimgemeenschap unaniem van mening dat Abu Bakr de kalief moest worden, nadat Mohammed was overleden. ‘Ali en Abbas (zoon van Ali, red.) vroegen zich weliswaar af wat er na de dood van de profeet met het leiderschap zou gebeuren, maar Ali ging volledig mee met Abu Bakrs verkiezing tot kalief. Ook over het kalifaat van Omar (de tweede kalief, red.) bestond unanieme overeenstemming’.

Voor de sjiitische Alkaduhimi ligt dat toch anders. ‘Sjiiten erkennen de metgezellen van de profeet Abu Bakr, Omar en Othman (de derde kalief, red.) niet als opvolger van de profeet, wel als administratieve machthebbers. Er was op dat moment inderdaad nog vrede. Het waren metgezellen en broeders.’

Waar ontstond dan de verwijdering tussen soennieten en sjiiten? Van Es zegt dat het schisma in stappen is ontstaan. ‘Heel vaak wordt naar de slag bij Karbala in 680 verwezen, toen kalief Yazid I van de Umayyaden-dynastie Hoessein ibn Ali – de zoon van Ali en de kleinzoon van de profeet – en zijn volgelingen uitmoordde. Maar al gelijk na de dood van de profeet ontstond de opvolgingskwestie. Toen was er echter nog geen sprake van twee stromingen: die ontstonden volgens veel historici pas veel later. Maar de eerste discussies begonnen toen al.’

‘Het conflict over wie de profeet moest opvolgen als kalief was pas veel later dan zijn dood’

De sjiitische Alkaduhimi benadrukt dat ‘Imam Ali’ door sjiiten niet alleen als ‘goed persoon’ gevolgd wordt, maar dat zijn pad na de profeet gekozen had moeten worden – niet in het laatst volgens de profeet zelf.

‘De profeet koos tijdens zijn leven ook voor Ali, op de bijeenkomst bij Ghadir Khum (in het jaar van Mohammeds dood, 632, red.). Maar Ali is niet de opvolger van Mohammed geworden. Abu Bakr werd de eerste kalief. Hoewel Ali wel zijn beyaa (stem van goedkeuring, red.) voor Abu Bakr en de anderen had gegeven, ontstond toen al een eerste breuk en kwam er onenigheid. Ali en zijn vrouw Fatima, de dochter van de profeet, trokken zich terug uit de maatschappij. De beyaa van Ali was dus een voorzorgsmaatregel ten goede van de islam, om een splitsing te voorkomen en de veiligheid van moslims te verzekeren. Maar tijdens de Slag van de Kameel in het Irakese Basra in 656 werd het geschil ook militair uitgevochten, dus na de moord op de derde kalief, Othman. Aïsha, de weduwe van de profeet, en anderen vonden dat Ali de moordenaar van Othman had moeten berechten. Hij werd dusdanig bekritiseerd, dat het leek alsof hij als schuldige werd aangewezen van die moord.’

De soennitische Tekin neemt een andere aanloop naar die moord. ‘Na het overlijden van Omar kwam er een sjoera (vergadering, red.), waar Ali en Othman zich allebei verkiesbaar stelden. Othman werd verkozen en heel Medina, inclusief Ali, ging daarin mee. Ali werd zelfs een belangrijke adviseur en minister van Othman. Aan het einde van Othmans langdurige kalifaat brak er een opstand uit tegen hem. Het was een nieuwe, chaotische periode, met nieuwe gebieden die door de islam waren veroverd, dus er waren nieuwe groepen moslims uit andere centra. Daar zaten opportunistische relschoppers tussen en extremisten, die laatsten zouden later ‘khawaaridj’ of ‘kharidjieten’ worden genoemd. De kharidjieten verklaarden anderen bij het minste en geringste tot kafir, ofwel tot ongelovige. Allen dienden eigenlijk vooral hun eigen belangen. Ali verzette zich tegen hun opstand, zoals alle metgezellen van de profeet. Maar de khawaaridj wisten Othman op brute wijze te vermoorden. Daarna werd de kundige en beheerste gouverneur van Damascus, Mouawija (de latere stichter van de Umayyaden-dynastie, red.) om hulp geroepen. Hierdoor werden de opstandelingen bang. Ze verscholen zich vervolgens in de rangen van de snel verkozen kalief, Ali.’

Volgens Tekin is er wat er daarna gebeurt het makkelijkst te begrijpen door een vergelijking te trekken met wat er in Turkije gebeurde na de couppoging in 2016. ‘De opstandelingen werden na hun uit de hand gelopen opstand de extreemste aanhangers van Ali, die na Othman de nieuwe kalief werd. Je kunt ze vergelijken met ex-Gülenisten die na de mislukte coup tegen president Erdogan extreem pro-Erdogan werden, om hun besmeurde, gülenistische verleden te zuiveren of te camoufleren. Ali werd door de extremisten verheerlijkt en bijna vergoddelijkt. Ali voelde zich hier niet senang bij en wilde zelfs de doodstraf invoeren tegen die vorm van vergoddelijking. Diezelfde ex-opstandelingen bezorgden Ali dus eigenlijk heel veel hoofdpijn. En uiteindelijk is Ali ook door deze extremisten vermoord.’

‘Vanuit de religiewetenschap is geen eenduidig antwoord op de vraag wie gelijk heeft’

Het historische strijdtoneel lijkt nog lang niet voorbij. Van Es zegt dat het vanuit historisch-wetenschappelijk oogpunt vrijwel onmogelijk is om te zeggen wat er destijds precies is gebeurd.

‘Er bestaan onder moslims verschillende visies op de vroege geschiedenis van de islam. Hoe moslims die geschiedenis weergeven, zegt vaak meer over hun soennitische of sjiitische perspectief dan over de historische werkelijkheid. Het probleem is ook dat de historische bronnen elkaar tegenspreken. Soennieten en sjiiten leggen de nadruk op verschillende gebeurtenissen, of zijn het oneens over de vraag welke overleveringen betrouwbaar zijn en welke niet.’

Van Es neemt de bijeenkomst bij Ghadir Khum als voorbeeld. Deze gebeurtenis wordt door soennieten en sjiiten heel anders geïnterpreteerd. ‘Volgens verschillende bronnen zou de profeet daar zijn laatste grote toespraak hebben gehouden, de hand van Ali hebben gepakt en hebben gezegd: ‘Voor iedereen die mij als mawla ziet, is Ali ook de mawla.’ Soennieten zeggen dat ‘mawla’ hier als ‘vriend’ moet worden opgevat. Sjiiten zeggen: nee, ‘mawla’ gaat over politiek en spiritueel leiderschap, en de profeet wees hiermee Ali aan als zijn opvolger, in opdracht van God.’

Zulke tegengestelde visies beïnvloeden volgens Van Es hoe de verdere opvolgingskwestie wordt uitgelegd. ‘Stel: je gaat er vanuit dat God Ali heeft aangewezen als toekomstig leider van alle moslims. Dan maakt dat het leiderschap van andere kaliefen bij voorbaat al illegitiem. Nogmaals: vanuit de religiewetenschap is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag wie gelijk heeft en wie niet.’

De Kanttekening benaderde voor dit artikel diverse sjiitische instellingen in Nederland, maar kreeg geen antwoord op vragen.