5.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 4

Mooi Nederlands

0

Bij een rondvraag bleek de term ijsberen niet meer zo alom bekend te zijn. Dat is een groot gemis. IJsberen is nuttig. IJsberen is soms noodzaak.

In de woonkamer was ik aan het ijsberen. Mijn vrouw was niet thuis. Ik bleef maar ijsberen. Wanneer ik een podcast beluister, kan ik dat langer volhouden. Maar dat is dan toch geen ijsberen meer.

IJsberen moet je leren. Het kan altijd van pas komen. Bijvoorbeeld als je in de gevangenis belandt. ‘Maltada volta atmak’ is een Turkse uitdrukking voor het in een patroon heen en weer lopen op de luchtplaats van de gevangenis. Het is dan ook handig dat je een tespih, een rozenkrans van liefst barnsteen, hebt. Dat maakt een lekker geluid. Maar volgens mij hebben ze die daar niet. Dat mag niet. Gedetineerden maken dan met de hand zelf rozenkransen van pitten van olijven. Olijven eten mag wel. Roken bij het ijsberen is ook een optie. Maar dat is niet gezond.

Ik was niets aan het beluisteren. Dan begint het ijsberen snel te vervelen. In de boekenkast vond ik de gedichtenbundel Vers gezocht (2018) van Stijn de Paepe (1979-2022). Na gedichten die hij voor kinderverjaardagen en voor alle leeftijden had geschreven, bladerde ik verder. Er waren gedichten over de warmte van gezin, huis en haard. Zoals:

Een snelle geest.
Een radde taal.
Mijn moeder heeft het allemaal.
Een stille wenk.
Een heel verhaal.
Mijn moeder weet het allemaal.
Een woord van troost.
Een koningsmaal.
Mijn moeder kan het allemaal.
Genegenheid
Op grote schaal.
Mijn moeder geeft het. Niet normaal.

Ook waren er meerdere liefdesgedichten. Ik bladerde terug naar het voorwoord. Stijn de Paepe schreef daar dat het niet de bedoeling was deze bundel van kaft tot kaft te lezen. Het was voor momenten, om erin te bladeren, om er een gedicht voor een gelegenheid uit te halen.

Voor mooi Nederlands moet u in Vlaanderen zijn. Dagblad De Morgen heeft terecht deze dichter de moderne Rederijker genoemd. Zoals grote kunstenaars wel eens vaker doen, heeft Stijn de Paepe ook te vroeg van dit aardse bestaan afscheid genomen.

Discussie over IND: kunnen vrouwen leven onder Taliban?

0

Sommige vrouwen kunnen zich volgens de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) wel schikken naar de leefregels van de Taliban. Op basis van die overtuiging heeft de dienst inmiddels drie asielaanvragen van vrouwen afgewezen.

Het gaat om relatief veel ophef over een klein aantal zaken. Toch zijn de beslissingen moeilijk te verteren, zeggen experts die de situatie in Afghanistan goed kennen. Vrouwen worden daar dermate gediscrimineerd dat verschillende landen, waaronder Nederland, de Taliban vorig jaar beschuldigden van het schenden van het VN-Vrouwenverdrag. Om die reden oordeelde het hoogste Europese rechtsorgaan – het Hof van Justitie van de Europese Unie – eerder dat geen enkele vrouw die asiel aanvraagt mag worden teruggestuurd. Aanvragen zouden daarom niet langer een individuele benadering vereisen, legt advocaat Frans Willem Verbaas (Dornstedt Advocatuur) uit op NPO Radio 1.

De IND ziet dat anders. ‘De IND bekijkt iedere asielaanvraag afzonderlijk en kijkt daarbij naar alle feiten en omstandigheden van de aanvrager,’ stelt de dienst in een schriftelijke reactie op haar website. In deze gevallen achtte de IND het niet aannemelijk dat de regels van de Taliban de levenswijze van de vrouwen wezenlijk belemmerden of dat zij daardoor gevaar liepen.

Het zou gaan om vrouwen die vooral binnenshuis verbleven, huishoudelijke taken verrichtten en niet zijn verwesterd. Het argument van een van hen dat ze haar droom – actrice worden – in Afghanistan niet kon najagen, werd door de IND niet geloofd, schrijft Trouw.

Het is uitzonderlijk dat de IND reageert op ophef over genomen beslissingen. De dienst benadrukt dat het om enkele gevallen gaat, terwijl andere vrouwen wel asiel kregen. Dit jaar willigde de IND 650 Afghaanse aanvragen in en wees er 320 af, aldus een dataset op de website. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwen en worden ook nareizigers meegeteld.

De druk op zuster Rachida is groot

0

Op een congres over digitale geletterdheid sprak ik met een jonge vrouw van Marokkaanse komaf die in de bibliotheek burgers helpt met het invullen van papieren. Ik noem haar Rachida. Ze sprak hartstochtelijk over haar werk. Laaggeletterden raken vaak de weg kwijt in het labyrint van de digitale post, als ze dat labyrint al betreden. Veel mails worden domweg niet gelezen. De DigiD is gekoppeld aan een mobiele telefoon, maar niet iedereen kan een telefoon betalen. Ouders missen schoolactiviteiten van hun kinderen omdat ze de agenda-app ervoor niet hebben geïnstalleerd.

Het taalgebruik van de overheid draagt ook niet bij aan een betere verstandhouding; het is afgestemd op hoogopgeleiden. De overheid praat over de hoofden van burgers heen, met vervreemding tot gevolg. Rachida kon wel honderden verhalen vertellen over wat ze elke dag meemaakte. Een alleenstaande moeder kwam met vuur in de ogen met een pak brieven bij haar; ze was woedend over hoe de overheid met haar omging. Heel rustig pakte Rachida de post op en ging er samen met haar doorheen om tot een oplossing te komen. Aan het einde van het gesprek ging de moeder met een glimlach naar buiten.

Het taalgebruik van de overheid is een uitsluitingsmechanisme, dat is duidelijk. Het geeft de geadresseerde het gevoel dat hij minderwaardig is omdat hij niet begrijpt wat er staat. Rachida stelt deze mensen gerust. Samen komen ze eruit. De moeilijke brief wordt eerst gescand met een app die de tekst vertaalt naar begrijpelijk Nederlands. Daarna gaat ze aan de slag. Ze haalt veel voldoening uit haar werk.

Maar er speelt nog iets anders, en dat heeft met haar afkomst te maken. Ze ervaart dat de mensen met wie ze een etnische achtergrond deelt meer van haar willen dan ze kan geven. Een Marokkaanse vrouw bracht haar alle ongeopende brieven, want zuster Rachida zou het wel even oplossen. Weer anderen denken dat Rachida de poort is naar gouden voorzieningen. Niet alleen kan ze hun schuldenproblematiek oplossen, ze kan ook zorgen voor een auto en een huis. Het gemak waarmee mensen ervan uitgaan dat ze al hun wensen mogelijk kan maken, verbaasde haar. Ze vond het steeds lastiger om het rituele geklaag aan te horen.

Ik zag aan Rachida dat ze last had van de emotionele stress die het opleverde

Ik begreep haar ongemak, maar ik begreep ook de mensen die bij haar leeglopen. Het is de kleine tragedie van de hulpverlener met een niet-westerse achtergrond, die door de gemeenschap wordt gezien als universele probleemoplosser. Er wordt druk uitgeoefend, op charmante en minder charmante wijze. Hoeveel hulpverleners, sociaal werkers en financieel adviseurs zullen hiermee te maken hebben gehad? Ik zag aan Rachida dat ze last had van de emotionele stress die het opleverde. Verscheurd door haar professionele houding enerzijds en de emotionele chantage anderzijds.

Ik kan me goed voorstellen dat Rachida er op een gegeven moment klaar mee is. Maar ik snap ook die vrouw of man die aan het loket komt en zich eindelijk gezien voelt door een soortgenoot. De niet-westerse Nederlander voelt zich bekeken met wantrouwen en onverschilligheid. De witte blik zorgt voor angst. Vooroordelen en fake news over migranten worden geïnternaliseerd bij het hulploket: wie kan men hier echt vertrouwen? Is de overheid wel zo neutraal? Wanneer het over mensen in de bijstand gaat, worden migranten altijd uitgelicht.

Dus ik begreep ergens wel dat ze bij Rachida het onmogelijke eisten. Alle opgehoopte frustratie, gevoeld onbegrip en het verlangen om begrepen te worden komen er dan uit in een heerlijke klaagzang, waarvan de kern is: eindelijk word ik geholpen door iemand die me kent. In die zin is de hulp van Rachida meer dan alleen maar financiële ondersteuning; het is therapie.

Van Pluribus tot Nederland: hoe beschermen we onze democratie?

0

Stel je een wereld voor waarin alle 8 miljard mensen met elkaar verbonden zijn. Waar alle mensen hetzelfde denken en voelen, waar twijfel verdwijnt en emoties worden gladgestreken, omdat hun geest is opgenomen in één gedeeld bewustzijn.

Dat is het uitgangspunt van de nieuwe Apple-serie Pluribus: een buitenaards signaal verandert in een virus dat de mensheid samenvoegt tot één collectieve mind. Een wereld zonder conflict of meningsverschil, maar ook zonder individuen. Een wereld van kunstmatig geluk waarin één vraag blijft hangen: als iedereen dezelfde gedachten heeft, wie bepaalt dan welke gedachten dat zijn?

Die fictie lijkt ver weg, maar onze realiteit beweegt subtiel in die richting. Grote techbedrijven, zoals X, Meta, TikTok, Google, Microsoft en Amazon, sturen onze informatievoorziening en beïnvloeden emoties. Niet via dwang, maar via algoritmes die bepalen welke verhalen we zien of juist missen.

Kijk naar X: één miljardair in de Verenigde Staten kan het publieke debat wereldwijd sturen, accounts zichtbaar of onzichtbaar maken en politieke boodschappen versterken. Elon Musk zei zelfs dat hij de extreemrechtse Duitse AfD via zijn platform wil helpen. In Turkije blokkeerde X kritische accounts, waaronder dat van mij, na overleg met het regime. Als één persoon al zo veel digitale macht heeft, wat betekenen al deze bedrijven dan voor de democratische balans in Europa?

Daar komt bij dat techbedrijven nauw verbonden zijn met geopolitiek. Achter Amerikaanse platforms staat de VS; achter TikTok en datastromen van elektrische auto’s staat China. Wie onze data beheert heeft macht. Wie onze feeds beheert bepaalt ons wereldbeeld. En wie algoritmes schrijft beïnvloedt onze emoties.

Wie die macht bezit, bepaalt hoeveel zeggenschap burgers nog hebben

Waar vroeger de trias politica de basis was en later de media de vierde macht vormden, is nu een vijfde macht dominant: technologiebedrijven die bepalen wat we zien, denken en voelen. Zelfs traditionele media vallen onder deze invloed. Denk aan de Washington Post, gekocht door Amazon CEO Jeff Bezos, waar journalisten klaagden over druk. En hoe zeker zijn wij dat Nederlandse media — deels in buitenlandse handen — niet op een dag worden overgenomen door een miljardair? Als zelfs de pers, ooit de waakhond van de democratie, vatbaar is voor digitale macht, hoe vrij zijn burgers dan nog?

De vraag is daarom urgent: hoe beschermen we als Nederland en Europa onze gegevens, onze democratie en onze mentale onafhankelijkheid? Pluribus draait om uniforme veiligheid, maar onze werkelijkheid gaat over afhankelijkheid van buitenlandse techbedrijven die onze autonomie ondermijnen.

Vanuit dat perspectief zijn zorgen over Nederlandse data geen detail. Zo kan een mogelijk overgenomen IT-bedrijf toegang krijgen tot miljoenen gegevens, inclusief DigiD-data. Dat veroorzaakt terecht onrust, zeker nu de Verenigde Staten sinds de Trump-jaren minder en vanzelfsprekende bondgenoot zijn. ‘Doen wij iets wat Trump niet bevalt? Dan zet hij de Nederlandse overheid uit’, zei GroenLinks-PvdA-Kamerlid Barbara Kathmann.

Het besluit om de Chinese topman van chipbedrijf Nexperia het land uit te zetten werd door sommigen overdreven genoemd, maar is in dit licht – ‘wie heeft onze data?’ – logisch en noodzakelijk.

We zagen zelf hoe verkeerd datagebruik kan uitpakken. De Toeslagenaffaire toonde hoe ouders met een migratieachtergrond of laag inkomen door ambtenaren én algoritmes als fraudeur werden bestempeld. De schade werkt nog steeds door. En de problemen reiken verder: mensen met een islamitische naam ervaren soms dat betalingen worden tegengehouden of rekeningen worden geblokkeerd, omdat een AI-systeem hen als risico aanmerkt. In de Kanttekening schreven we hier vaker over.

Nu AI steeds vaker optreedt als alwetende autoriteit voelt dit als een waarschuwing. Volledige gelijkschakeling is in landen als China en Rusland nooit een pad naar vrijheid geweest. Uniformiteit lijkt veilig, maar is makkelijk te misbruiken.

De kern blijft: data zijn de nieuwe wereldmacht. En wie die macht bezit, bepaalt hoeveel zeggenschap burgers nog hebben. Daarom moeten we ons afvragen of het verstandig was strategische voorzieningen te privatiseren of te verkopen aan buitenlandse partijen: onze digitale infrastructuur, energievoorziening, havens, telecomnetwerken, datacenters, cloud, chips en kritieke technologie.

Zijn dit niet precies de voorzieningen die een land soeverein maken? En als zulke systemen in buitenlandse handen vallen, soms zelfs in die van individuele miljardairs — hoe beschermen we ons dan nog tegen politieke druk, economische chantage of digitale manipulatie?

Europa moet die vraag nú stellen, voordat een Pluribus-achtige wereld werkelijkheid wordt en we onze eigen wil verliezen.

Kamervragen na Hamas-opmerking Mona Keijzer over NOS

0

Demissionair minister van Volkshuisvesting Mona Keijzer (BBB) suggereerde op X dat de NOS een verlengstuk van Hamas-propaganda zou zijn. GroenLinks-PvdA en D66 hebben hierover Kamervragen gesteld, zo meldt Villamedia.

Aanleiding van Keijzers bericht was het vertrek van de NOS op X, omdat dit platform onder leiding van Elon Musk volgens critici steeds extremer is geworden. ‘Maar wie moet hier dan voortaan de beslist betrouwbare informatie van het ministerie van Gezondheid van Hamas letterlijk overtikken?’ reageert een X-gebruiker op het besluit van de NOS.

Keijzer reageerde op dat bericht met de volgende woorden: ‘Dat blijven ze doen. Ze krijgen hier alleen geen weerwoord meer. Lekker rustig.’

De Kamerleden Mohammed Mohandis (GroenLinks-PvdA) en Ouafa Oualhadj (D66) laten Keijzer niet wegkomen met die uitspraken. Ze willen onder meer weten of dit ook het standpunt van het kabinet is en maken zich daarnaast zorgen over de impact van dergelijke uitspraken op het vertrouwen in de journalistiek en publieke instituties.

Keijzer neemt vaker controversiële stellingen in. In het SBS-praatprogramma Nieuws van de Dag zei ze onlangs dat ‘links’ de vrije westerse samenleving ‘haat’, en dat die linkse haat richting het Westen iets zou zijn wat met islamitische mensen binnen progressieve partijen gedeeld wordt.

Turkse nieuwkomers vinden snel hun weg in Nederland

0

Turkse vluchtelingen vinden sneller hun draai in ons land dan andere groepen. ‘Hun motivatie is bijzonder groot.’

Turkse nieuwkomers vinden opvallend vlot hun weg in Nederland, blijkt uit een nieuwe studie. Ze leren de taal vlot, ronden hun inburgering eerder af dan veel andere migrantengroepen en komen relatief snel aan het werk.

De onderzochte groep bestaat uit mensen die na de mislukte coup in 2016 en de daaropvolgende repressie hals over kop Turkije moesten verlaten. Stichting IPN, die veel van deze vluchtelingen ondersteunt, wilde weten hoe zij hun nieuwe leven in Nederland vinden. In totaal deden 2100 mensen mee: 1.285 mannen en 794 vrouwen van verschillende leeftijden. Een kleine groep koos ervoor geen geslacht op te geven. De meesten wonen inmiddels zelfstandig, ruim een derde verblijft nog in een asielzoekerscentrum. Hun ervaringen zijn vergeleken met CBS-cijfers over andere vluchtelingengroepen.

Hoogopgeleid

Dat Turkse vluchtelingen het over het algemeen goed doen, verbaast Fatih Aktaş, een van de onderzoekers en verbonden aan de Hogeschool Utrecht en Open Embassy, niet. ‘Ze zijn hoogopgeleid, hebben professionele werkervaring en komen uit een westers land. Voor hen is de stap naar Nederland minder groot dan voor vluchtelingen uit bijvoorbeeld Eritrea of Syrië.’

De motivatie onder de Turkse nieuwkomers is bovendien bijzonder groot, zegt Aktaş. Velen van hen spreken na een paar jaar al behoorlijk goed Nederlands, en sommigen halen zelfs vroeg het Staatsexamen. Ook de inburgering verloopt snel: het merendeel haalt het diploma binnen drie jaar, aanzienlijk sneller dan veel andere statushouders. Volgens de onderzoekers komt dit door een combinatie van die sterke motivatie en hechte onderlinge steun binnen de gemeenschap, variërend van taallessen tot hulp bij administratieve zaken.

Ook op de arbeidsmarkt doen Turkse nieuwkomers het goed. Meer dan de helft heeft na afronding van de inburgering een baan, een veel hoger percentage dan bij andere statushouders. Taalvaardigheid blijkt daarbij cruciaal: vanaf B1-niveau neemt de kans op duurzaam werk aanzienlijk toe.

Toch gaat integratie verder dan taal en werk. Echte verbinding met Nederlanders blijkt lastiger. ‘De meeste mensen hebben contact, maar dat blijft vaak oppervlakkig’, zegt Aktaş. Bij het leren kennen van anderen, spelen kinderen een belangrijke rol: via school en sport ontstaan sneller diepere contacten. ‘Kinderen zijn misschien wel de belangrijkste brug naar de Nederlandse samenleving.’

Het opbouwen van duurzame relaties kost tijd. ‘Veel Nederlanders hebben een vaste vriendenkring. Als nieuwkomer moet je daarin je weg zien te vinden, en dat gaat niet vanzelf’, zegt Aktaş.

Op de vraag of zij zich thuis voelen in Nederland antwoordt een ruime meerderheid van de Turkse vluchtelingen bevestigend, maar ongeveer een derde mist dat gevoel nog. Wat hen kan helpen, zijn toegankelijke ontmoetingsplekken, iemand die hen wegwijs maakt en activiteiten om nieuwe contacten op te doen.

‘Kinderen zijn misschien wel de belangrijkste brug naar de Nederlandse samenleving’

De respondenten tonen daarnaast een opvallend sterke bereidheid om bij te dragen aan de Nederlandse samenleving. Ruim 55 procent noemt zichzelf ‘zeer bereid’, bijna 28 procent ‘bereid’ en 14,6 procent ‘voldoende bereid’. Slechts een kleine minderheid, minder dan 2 procent, behoort tot de lagere motivatieniveaus.

Ook de drijfveer om betaald werk te vinden is uitzonderlijk hoog. Bijna de helft voelt zich zeer gemotiveerd en een kwart sterk gemotiveerd. Daarnaast geeft 20,6 procent aan ‘voldoende gemotiveerd’ te zijn. Deze respondenten willen aan de slag, maar lopen aan tegen belemmeringen zoals hun taalniveau, zorgtaken of problemen met de waardering van hun diploma. Alleen een kleine groep, zo’n 7 procent van de respondenten, heeft weinig motivatie. Bij hen komt dat vaak door hun leeftijd, gezondheid of gezinssituatie.

Kortom, de groep heeft veel ambitie en wil graag werken en bijdragen aan de samenleving, zo blijkt uit het rapport. Tegelijkertijd lukt dat niet iedereen. ‘Vooral vrouwen en mensen met zorgtaken hebben extra ondersteuning nodig om aan het werk te komen’, zegt Aktaş.

Israëlische leger vermoordt twee Palestijnen op Westbank

0

In de stad Jenin, op de bezette Westelijke Jordaanoever, zijn twee Palestijnen door Israëlische veiligheidstroepen standrechtelijk geëxecuteerd.

Beelden van Palestijnse televisie, gedeeld door persbureau AP, tonen dat de mannen het gebouw verlieten waarin zij zich hadden verschanst en daarbij hun handen omhoog staken. Kort daarna werden zij onder vuur genomen. De Palestijnse premier Mohammad Mustafa spreekt van een buitengerechtelijke executie en beschuldigt Israël van schending van internationaal recht.

Volgens het Israëlische leger ging het om gezochte militanten die eerder explosieven naar troepen hadden gegooid en op hen hadden geschoten. Militairen en politie omsingelden het pand en zetten een bulldozer in om het gebouw te slopen, waarna de verdachten naar buiten kwamen. De Israëlische grenspolitie stelt dat een van de mannen een verdachte beweging maakte, wat leidde tot het schieten. Het radiostation van het Israëlische leger meldde dat de Palestijnen instructies niet opvolgden. Maar The Jerusalem Post wijst erop dat de videobeelden niet overeenkomen met deze verklaringen.

Het incident vond plaats tijdens een grootschalige operatie in Jenin, waar Israël undercoveragenten en scherpschutters inzette. De extreemrechtse minister van Nationale Veiligheid Ben-Gvir sprak zijn steun uit voor de betrokken troepen, bericht de NOS. Sinds het uitbreken van de Gaza-oorlog is het geweld op de Westoever sterk toegenomen. Volgens de Verenigde Naties zijn meer dan duizend Palestijnen gedood.

Duitsland: extreemrechtse AfD-jongeren organiseren congres, 50.000 tegendemonstranten verwacht

0

Dit weekend wordt in het Duitse Gießen in de deelstaat Hessen de jongerenorganisatie van de extreemrechtse AfD opnieuw opgericht. Naar verwachting komen er zo’n 50.000 mensen op de tegendemonstratie af.

De Alternative für Deutschland wil in Gießen een nieuwe jeugdorganisatie oprichten onder de naam Generation Deutschland, nadat de eerdere jongerenbeweging Junge Alternative door de veiligheidsdiensten als rechtsextremistisch werd bestempeld en ontbonden. De nieuwe structuur moet nauwer verbonden zijn met de partij: alleen AfD-leden mogen deelnemen, waardoor de partij meer controle krijgt en de jongerenorganisatie meer bescherming geniet. Het doel is zowel ondersteuning in verkiezingscampagnes als het opleiden van politiek talent voor toekomstige regeringsverantwoordelijkheid. De oprichting vindt plaats in aanloop naar de deelstaatverkiezingen van 2026, waarbij de AfD vooral in Oost-Duitsland grote kansen ziet.

Als mogelijke leider geldt de 28-jarige Jean-Pascal Hohm, Landtagslid in Brandenburg en door de veiligheidsdiensten als rechtsextremist ingeschat. Hij onderhoudt nauwe banden met extreemrechtse netwerken en bewegingen en wordt gesteund door de AfD-top. De nieuwe organisatie heeft nog geen programma vastgesteld, maar waarnemers verwachten een radicale koers met een professionelere uitstraling dan de vroegere Junge Alternative.

Op de tegendemonstratie worden 50.000 mensen verwacht. De politie bereidt zich voor op een uitzonderlijk grote inzet: duizenden agenten uit 15 deelstaten worden ingezet, waarvan de helft uit Hessen zelf. Volgens politiechef Jürgen Fehler is de situatie in Gießen niet te vergelijken met die van een grote stad. Het beperkte stadsgebied maakt de logistiek ingewikkeld. Het doel van de politie is dat iedereen zijn demonstratierecht kan uitoefenen, maar dat blokkades die de AfD-bijeenkomst zouden verhinderen niet worden toegestaan.

De Hessische minister van Binnenlandse Zaken, Roman Poseck, benadrukt dat de politie politiek neutraal opereert en enkel het recht handhaaft. Hij wijst erop dat zowel de AfD als de tegenstanders recht hebben op demonstratievrijheid. Geweld is volgens hem nooit een legitiem middel. Poseck verwijst naar een uitspraak van het Bundesverfassungsgericht, het Duitse hooggerechtshof, dat tegenprotesten niet mogen worden ingericht om andere bijeenkomsten te verhinderen.

De politie houdt rekening met verschillende scenario’s. De meeste demonstranten worden als vreedzaam beschouwd, al is er in de linkse scene een oproep tot geweld verspreid. Naast reguliere eenheden worden ook helikopters, drones, waterwerpers en bereden politie ingezet.

Waar op de kaart wonen linkse en rechtse kiezers?

0

Na de verkiezingsuitslag van eind oktober volgden ook de kaartjes waarop te zien is waar progressief-linkse of juist radicaal-rechtse partijen het goed deden. Op het eerste gezicht is er een duidelijke scheiding tussen stad en platteland, maar volgens socioloog Bram van Vulpen is er meer aan de hand.

Op de website Stuk Rood Vlees verdeelt Van Vulpen de politieke partijen in drie categorieën: progressief links, conservatief rechts en radicaal rechts. D66 is in deze analyse onderverdeeld in progressief links, hoewel hierover valt te discussiëren, erkent hij.

Deze verdeling laat op de kaart duidelijk zien dat progressief links het goed doet in de grote steden, vooral in de Randstad. Conservatieve partijen kleuren op in de Bijbelbelt, radicaal rechts in de regio, vooral in plattelandssteden.

Dat klopt voor een deel, maar het vertelt niet het hele verhaal, schrijft Van Vulpen. Ook het opleidingsniveau speelt een heel belangrijke rol in Nederland, aldus de socioloog. ‘Praktisch geschoolden stemmen vaker op populistische partijen die ageren tegen immigratie en voor behoud van de Nederlandse cultuur, terwijl theoretisch geschoolden meer geneigd zijn progressieve standpunten te steunen.’

Ook hiermee is het hele verhaal nog niet verteld. Want er zijn compositie-effecten en omgevingsinvloeden, zo gaat hij verder. Compositie-effecten gaan onder andere over leeftijd, migratieachtergrond en inkomen. Omgevingsinvloeden zijn gebeurtenissen, zoals bijvoorbeeld het aardbevingsgebied in Groningen of de aanwezigheid van een groot azc in Ter Apel. Ook deze factoren spelen een rol in het stemgedrag, aldus Van Vulpen.

Noodtoestand in Nigeria na kinderontvoeringen

0

In Nigeria heeft president Bola Tinubu de noodtoestand uitgeroepen na een golf van massale ontvoeringen van honderden, vooral schoolgaande, kinderen in het land.

‘Dit is een nationale noodsituatie’, zegt de president in een live uitgezonden toespraak, meldt nieuwsdienst AFP. ‘We reageren nu met meer boots on the ground’, aldus de president.

In de afgelopen week zijn verspreid over het hele land 24 moslimmeisjes, 38 moskeegangers en meer dan 300 scholieren en leraren van een katholieke school ontvoerd. Verder zijn 13 jonge vrouwen en meisjes op een boerderij, en nog eens 10 vrouwen en kinderen, meegenomen door gewapende mannen.

Inmiddels zijn al tientallen meisjes gered, maar 265 kinderen en leraren van de katholieke school worden nog steeds vermist.

In het noordoosten van het multiculturele en multireligieuze Nigeria is al zestien jaar een jihadistische opstand gaande, waarbij geregeld moordpartijen en religieuze vervolgingen plaatsvinden, vaak ook bedoeld om geld af te troggelen van rivaliserende groepen.

De eerste keer dat zulke ontvoeringen tot mondiale verontwaardiging leidden, was in 2014, toen de jihadistische groep Boko Haram honderden tienermeisjes ontvoerde in Chibok. Sindsdien hebben er al duizenden ontvoeringen plaatsgevonden, meldt AFP.