17.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 417

Marokkaanse Nederlanders zoeken roots in ‘Poldermocro’s’ (BNNVARA)

0

BNNVARA komt vanaf 13 september met het tv-programma Poldermocro’s. Zes Marokkaans-Nederlandse jongeren maken daarin een reis door Marokko.

‘Als Marokkaanse Nederlander word je geboren met een gratis identiteitscrisis’, vertelt presentator Amar Aïssa. ‘Op zoek gaan naar jezelf is ontzettend moeilijk op zo’n jonge leeftijd. Laat staan als iedereen in Nederland zo’n uitgesproken mening heeft over jouw cultuur en geloof.’

Hij vindt het belangrijk dat er een veilige ruimte wordt geschapen om als Marokkaanse Nederlander over deze onderwerpen te kunnen spreken. ‘Dat hebben we geprobeerd met Poldermocro’s. De uitkomst zijn zes ongelofelijk inspirerende verhalen met, in mijn bevooroordeelde mening, een van de mooiste landen ter wereld als decor.’

De Marokkaans-Nederlandse jongeren zullen in deze wekelijkse, zesdelige serie in gesprek gaan met locals en gevoelige onderwerpen niet uit de weg gaan.

Gemeente Woensdrecht ‘in verzet’ tegen mogelijke plaatsing asielzoekers

0

De gemeente Woensdrecht in Noord-Brabant wil niet dat het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) honderden asielzoekers gaat plaatsen in het dorp Huijbergen. De kans daarop is 50 procent, aldus locoburgemeester Lars van der Beek (Algemeen Belang Zuidwesthoek). En zo ja? ‘Dan gaan we in verzet.’

Een buurtbewoonster beweert dat COA per 1 oktober zevenhonderd asielzoekers wil vestigen in een leegstaand complex in Huijbergen. Het COA zelf heeft officieel nog niet bevestigd hierover, maar lokale politici zijn achterdochtig.

‘We zijn niet naïef en niet blind’, zegt locoburgemeester Van der Beek tegen AD Bergen op Zoom. ‘Ik schat de kans op 50 procent dat staatssecretaris Van der Burg uiteindelijk toch een vergunningaanvraag indient om daar asielzoekers onder te brengen. En dan niet via ons, maar bij minister De Jonge (Volkshuisvesting, red.). Maar dan hebben wij wel het recht om die vergunning te toetsen. Dat zullen we zeker doen.’

Van der Beek verwacht een clash. ‘Drukken ze door, dan vechten we dat aan. Dus 1 oktober gaat ze niet lukken. Al blijft de kans dat we worden overruled en aan het kortste eind trekken.’

De locoburgemeester heeft begrip voor verontruste burgers en wijst op de gemeente Tubbergen, waar het COA driehonderd asielzoekers wil onderbrengen in een leegstaand hotel.

‘Als driehonderd asielzoekers op drieduizend Tubbergenaren al veel gevonden wordt, dan is zevenhonderd of zelfs meer op 2.100 Huijbergenaren helemaal bizar. In het dorp verbleven 25 jaar terug zo’n 150 vluchtelingen, dat was behapbaar.’

Op1-uitzending in Ter Apel stuit op hoon en verbazing: ‘Zo, zo fout’

0

Als ophef de bedoeling was van de Op1-uitzending van gisteren, vlak voor het aanmeldcentrum in Ter Apel, dan is dat goed gelukt. Dat blijkt uit de honende reacties op Twitter.

‘Totaal geschift’, ‘zo fout’ en ‘asielzoekers als decor’: zomaar een greep van de reacties over de uitzending die in het teken stond van ‘hulp’ voor Ter Apel. Deze ‘sensatie-tv’ viel bij sommigen totaal verkeerd.

Zo vraagt journalist Tahrim Ramdjan (het Parool) zich af: ‘Hoe kan het dat er helemaal niemand op de redactie van Op1 nagedacht lijkt te hebben over wat voor een ontzettend dom idee het is een uitzending in Ter Apel te maken, waar de asielzoekers op de achtergrond door hekken heen mogen meekijken?’

‘En morgen is Op1 live vanaf de begraafplaats in Nieuw-Beijerland. Echt, pleur op met je ophefshow’, uit twitteraar Kelly Sinke haar verontwaardiging.

‘Dat hek. (…) De drankjes op tafel. De dames die er met hun rug naartoe zitten. Alles, echt alles is zo, zo fout’, voegt Trouw-columnist Emine Ugur toe.

Daar is Amrish Badjoe van Artsen Zonder Grenzen ook niet over te spreken. Volgens hem gooit Op1 alle ‘ethische standaarden overboord’ door de talkshow pal voor het crisiscentrum te plaatsen. ‘Geen vluchtelingen aan tafel. Die mogen kijken’.

Bertus Tichelaar, als EO-hoofdredacteur verantwoordelijk voor de uitzending met twee EO-presentatoren gisten, zegt in een reactie over de asielzoekers achter het hek: ‘We hebben ons best gedaan het zo goed mogelijk op te bouwen, maar tijdens een live-uitzending is dit een risico.’ Dat het zo in beeld zou komen, was ‘niet de bedoeling’.

Turkije zet Griekse journalist het land uit

0

Turkije heeft de Griekse journalist Evangelos Areteos het land uitgezet om ‘redenen van openbare orde’. Dit meldt Areteos op social media.

De Turkse autoriteiten hielden Areteos vorige week donderdag een paar uur vast, nadat hij vanuit Brussel per vliegtuig in Istanbul aankwam. Hij werd ondervraagd over bezoeken aan het overwegend Koerdische Noord-Syrië en Turkije, zegt Areteos. Ze gaven de journalist te verstaan dat hij niet langer welkom is in Turkije en zetten hem op het vliegtuig terug naar Brussel.

Areteos schrijft voor het Griekse dagblad Real en is auteur van twee boeken over de Turkse politiek. Hij werkt al 23 jaar in Turkije en heeft een accreditatie als buitenlandcorrespondent.

De directe aanleiding voor zijn uitwijzing zou materiaal zijn dat op zijn telefoon werd aangetroffen in het vliegveld in Istanbul: foto’s, contacten en berichten van Koerden in Syrië. ‘Zoals elke journalist die verslaggeeft, ontvang ik in dat kader nieuws en foto’s’, schrijft Areteos. ‘Ik heb mijn reizen en ontmoetingen nooit verhuld.’

De journalist vermoedt dat hij het land is uitgezet vanwege zijn werk in het zuidoosten van Turkije, waar de Koerden in de meerderheid zijn. Het recente werk van Areteos omvatte reportages uit dit gebied, waarbij de journalist ook berichtte over de Koerdische kwestie. Ook schreef Areteos over de situatie in Noord-Irak, waar ook veel Koerden wonen.

Turkije flirt weer met het Syrië van Assad, na jaren van vijandschap

0

Jarenlang steunde Turkije de Syrische gewapende oppositie en jihadisten tegen het – aldus Erdogan in 2017 – ‘terroristische’ Assad-regime. Maar na elf jaar oorlog, duizenden doden en miljoenen vluchtelingen zit het Assad-regime stevig in het zadel. Turkije lijkt nu 180 graden te draaien: het wil de diplomatieke banden met Syrië weer aanhalen.

‘Politieke dialoog of diplomatie kan niet worden afgesneden tussen staten’, zei de Turkse president Erdogan een week geleden over Syrië. ‘Mensen moeten kunnen terugkeren’, zei zijn minister van Buitenlandse Zaken vlak daarna, over de vier miljoen Syriërs in Turkije waar Erdogan, vlak voor de verkiezingen van 2023, mee in zijn maag zit. Ook heeft Turkije een belang in Noordoost-Syrië. De macht daar is in handen van Koerdische YPG-milities, volgens Erdogan een verlengstuk van de PKK, de Koerdische staatsvijand van Turkije. Assad kan wellicht samenwerken met Turkije om de macht van de YPG te breken en het noordoosten terug te pakken.

Voor Fadel Abdul Ghany, directeur van het Syrische Netwerk voor Mensenrechten, komt het bericht over Turkije’s toenadering als een verrassing. ‘We hebben het over een monsterlijk regime met een dictator (Assad, red.), die duizenden Syriërs liever zag sterven dan weggaan. Het is alsof je de banden wil verbeteren met Noord-Korea. Wie zou dat nou willen?’

Ghany studeerde aan de Syrische Universiteit in Damascus. Hij verliet Syrië in 2006 om verder te studeren in de Verenigde Arabische Emiraten en het Verenigd Koninkrijk. Toen in 2011 de Syrische Burgeroorlog uitbrak, richtte hij het Syrische Netwerk voor Mensenrechten op, een NGO die oorlogsmisdaden in het land documenteert en afdelingen heeft in Nederland, Frankrijk, de Verenigde Staten en Turkije. De NGO werkt samen met de Verenigde Naties en het Nederlandse ministerie voor Buitenlandse Zaken.

Het is nog koffiedik kijken of verzoening tussen Turkije en Syrië werkelijk zal plaatsvinden. Turkije wordt vooral door Rusland, dat goede banden onderhoudt met Damascus en Ankara, gepusht om deze stap te nemen, zegt Ghany. ‘Als mensenrechtenorganisatie is onze positie hierin duidelijk. Met een regime dat verantwoordelijk is voor duizenden oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid, die allemaal zeer goed gedocumenteerd zijn, is elke link in wezen een legitimering van die misdaden.’

‘Het is alsof je de banden met Noord-Korea wilt verbeteren’

De Turks-Koerdische journalist Fehim Isik is juist ‘totaal niet verrast’ door deze stap van het Erdogan-regime. Hij onderschrijft dat ‘dit onder druk van de Russen gebeurt’ en dat ‘Erdogan van alles doet om politiek te overleven’. Toch gelooft Isik niet dat Turkije en Syrië zich echt met elkaar zullen verzoenen.

‘Turkije noemde Assad jarenlang een valse moordenaar en gooide olie op het Syrische vuur met interventies en bezettingen. Nu dat totaal is mislukt, vertoeft Turkije al een tijdje voor de deur van Assad. Met andere woorden: Syrië heeft na tien jaar oorlog een sterkere positie. Ik denk dat Assad tot de verkiezingen van volgend jaar in Turkije de kat uit de boom zal gaan kijken. Daarna kijkt hij wel verder wat hij wil doen met Turkije.’

Koerden als speelbal

Voor politicoloog Bente Scheller van de Heinrich-Böll-Stiftung, een denktank gelieerd aan de Duitse partij Die Grünen, wekt de Turkse draai vooral verbazing. ‘Ik weet wel dat Turkije goede banden onderhield met het regime voor 2011, maar ik zie eerlijk gezegd niet hoe ze alle openstaande zaken tussen de twee landen sinds 2011 samen met het Assad-regime kunnen oplossen. Natuurlijk is er de Koerdische kwestie. Maar het Assad-regime heeft die kwestie altijd tegen Turkije gebruikt, ook na het Adana-verdrag uit 1998, toen Syrië beloofde de Koerdische PKK te zullen bestrijden.’ Assad is niet te vertrouwen wat dat betreft, aldus Scheller. ‘De relaties tussen Assad en de PKK gaan tot op de dag van vandaag door’.

Isik denkt daar anders over. Hij zegt dat het Koerdische vijandschap juist een punt is dat ‘beide regimes verbindt’. ‘De Koerden zijn bezorgd over de dubbele dreiging die vanuit Syrië en Turkije komt. Dat de Koerden een betere positie hebben verworven in het Midden-Oosten zit beide regimes dwars. Er is wat dat betreft al een gemeenschappelijk plan tegenover de Koerden, waarover beide regimes het eens zijn. Maar de Koerden van nu zijn niet de Koerden van 2011. Toen werden ze door niemand serieus genomen. Nu vormen ze een gewapende macht van 100.000 militairen, die IS hebben verslagen en een autonoom gebied (in Noordoost-Syrië, red.) in handen hebben.’

Dat zowel Turkije als Syrië tegen Koerdische soevereiniteit of autonomie zijn, beaamt Scheller. ‘Het Syrische regime heeft de Koerden, de Koerdische taal en cultuur altijd onderdrukt. Syrische steun aan de PKK en aanverwante organisaties is gebaseerd op het feit of deze organisaties nuttig zijn voor het Assad-regime. De PKK was de grootste provocatie voor Turkije vóór 1998. Dat is nu weer zo, vandaar dat Assad de PKK nog steeds nuttig acht. Assad acht de Koerdische partij PYD in Noord-Syrië ook nuttig, omdat ze de afspraak hadden dat de PYD de Koerdische gebieden in Syrië kalm zou houden, zodat de Syrische dictator zijn leger kon terugtrekken en inzetten op de andere fronten. Nu Assads troepen hebben gewonnen in Ghouta, Daraa, Harasta, Zuid-Idlib en Aleppo keren ze zich weer tegen de Koerden – behalve dan tegen die Koerden die Turkije provoceren.’

Voor mensenrechtenactivist Ghany zijn de Turkse motieven om met Assad in zee te gaan eigenlijk ‘niet zo interessant’. ‘Voor ons zijn de Syriërs belangrijk en ik wil als een Syriër denken. Maar als je mij vraagt naar de strijd tegen de PKK of PYD in Syrië, dan zeg ik dat Assad een nog groter gevaar is. Zelf als Turkije toch met de Koerden de strijd wil aangaan, dan is het nog steeds geen rechtvaardiging om met Assad samen te werken.’

Vluchtelingen-pingpong

Politicoloog Scheller is er niet van overtuigd dat er voor Turkije ook wat te halen valt rond de Syrische vluchtelingen. Zie Libanon: dat steunde Assad, maar haalt vooralsnog bakzeil en heeft nog bijna geen Syrische vluchtelingen kunnen terugsturen. ‘Slechts enkele honderden Syriërs mochten terugkeren. Syrië wil de eigen burgers niet meer terug. Dus ook al zou Turkije Syrische vluchtelingen terug willen sturen, ik zie dat niet gebeuren. Ook de Syrische vluchtelingen zelf willen niet terug naar een land dat geregeerd wordt door de Assad-familie.’

Isik is het daarmee eens. ‘Natuurlijk wil Turkije zo’n vuile deal sluiten. Ze hebben hun terugkeerwensen in de bezette gebieden tot nu toe ook maar gedeeltelijk kunnen realiseren. Van de miljoen Syriërs die ze vorig jaar terug wilden plaatsen, zijn slechts 150.000 naar Syrië gegaan. En dat dus alleen maar in de door Turkije bezette gebieden in het noorden van het land, zoals Azez, Afrin en Serekani. Vier à vijf miljoen Syriërs terugsturen is andere koek.’

‘Natuurlijk wil Turkije zo’n vuile vluchtelingendeal sluiten’

Ghany wijst op de Turkse verantwoordelijkheid tegenover Syrische vluchtelingen. ‘Ze hebben in 2016 een verdrag gesloten met Europa, waar ze vele miljarden euro’s voor krijgen. Syriërs mogen niet teruggestuurd worden volgens die overeenkomst. De Syriërs verblijven dus niet gratis in Turkije. Bovendien dragen de Syriërs in Turkije ook bij aan de economie van het land. Hen het land willen uitzetten is geen oplossing, het is een misdaad. Het gaat mijns inziens ook niet gebeuren.’

Ghany vertelt ook over de ‘ontnuchterende ervaring’ van Jordanië, nadat dat land probeerde de diplomatieke betrekkingen met Syrië te normaliseren. ‘Assad heeft Jordanië in de rug gestoken, door grootschalig drugs en wapens te smokkelen naar het land, wat de veiligheid van de Jordanezen bedreigt. In Jordanië denken ze wel twee keer na om nog een deal met Assad te sluiten. Zo blijven er alleen maar landen over die al aan de verkeerde kant staan: Iran, Rusland, Irak en Venezuela.’

Assads arrogantie

Volgens Scheller is het Assad-regime blij dat steeds meer landen in de regio de diplomatieke betrekkingen met Syrië willen normaliseren, maar voelen ze zich niet verplicht om er iets voor terug te doen. ‘Ze denken dat alle anderen hen iets verplicht zijn. Assad en de zijnen zien zichzelf als de overwinnaars van de burgeroorlog. Ze gedragen zich er ook arrogant naar.’

Maar dit gesnoef is niet terecht, zegt Scheller. ‘De Syrische macht op het slagveld was geleend. Zonder militaire steun van Rusland en Iran hadden de rebellen het regime al lang verpletterd. En toch krijgen Rusland en Iran niet alles van Syrië op een presenteerblaadje aangereikt. Het Assad-regime voelt zich niet alleen sterk tegenover zijn vijanden, maar ook tegenover zijn bondgenoten. Zo wilde Rusland toegang tot het westerse geld voor de wederopbouw van Syrië, zodat Syriërs konden terugkeren. De Russen hebben immers zoveel geïnvesteerd in Syrië, ze willen er wat voor terug. Maar op het moment dat Moskou hiervoor begon te lobbyen, lekte het regime ‘confiscatiewet nummer 10’ (een onteigeningswet die de bezittingen van gevluchte Syriërs tot staatsbezit maakt, red.). Voor het regime komt het regime eerst, een existentieel overlevingsinstinct. Als dat Assad en de zijnen zo uitkomt, zullen ze ook hun bondgenoten in een oogwenk verraden.’

Ghany begrijpt dat dialoog belangrijk is om tot vrede te komen. Maar met Assad is een dialoog onmogelijk, denkt hij. ‘Vrede kan alleen in een land dat democratisch bestuurd wordt. Voor vrede is het belangrijk om de VN-route die is uitgestippeld te volgen, dus via een politiek proces met een overgangsregering waarin geen plek is voor Assad. Het punt is dat vooral Iran niet geïnteresseerd is in vrede. De milities van Iran zijn overal actief in Syrië, en Assad laat dit gebeuren. De vraag is waarom de wereld zich daarbij neerlegt. De Iraanse milities hebben duizenden mensen vermoord. Iran ziet Syrië liever branden, dan dat de ayatollahs zelf een stap opzij doen. Het is jammer dat er geen politieke wil is om Iran uit Syrië te gooien. De Verenigde Staten en de Europese Unie doen niets. Syrië wordt totaal genegeerd en staat niet meer op de agenda. Wat is het verschil met Oekraïne? Syrië bloedt nog steeds.’

Isik zeg dat alle Syriërs nu kennis maken met ‘hoe makkelijk Turkije een groep kan verraden’. Neem nu de jihadistische anti-Assad-strijders, die Turkije jarenlang heeft gesteund. Isik legt de nadruk op de mogelijke risico’s voor Turkije bij een deal met Assad.

‘In Syrië zijn er twee groepen waarmee Turkije banden heeft: het Syrische Nationale Leger (het oppositieleger, red.), dat direct onder Turkse controle staat, en (jihadistische, red.) Idlib-groepen als Al Nusra en Hayat-Tahrir al-Sham. Er zou een beperkte reactie van die Idlib-groep kunnen komen als Turkije met Assad tot een overeenkomst komt. Turkije heeft zich in de nesten gewerkt en probeert er nu uit te komen. Dat gaat niet makkelijk worden.’

VS: Biden wil meer politie, tot onvrede aan Black Lives Matter-zijde

0

De Amerikaanse president Joe Biden wil meer geld naar de politie en meer blauw op straat, om de Verenigde Staten veiliger te maken. Maar Black Lives Matter-activisten willen juist een kleinere politie vanwege racistisch politiegeweld.

De zwarte academicus Donald Earl Collins spreekt op de Arabische nieuwszender al Jazeera zelfs over een ‘blauwe muur van witte suprematie’. Het motto van de politie ‘om te dienen en te beschermen’ geldt alleen voor witte mensen, aldus Collins, maar niet voor zwarte Amerikanen zoals George Floyd.

‘Het is ingebakken, het is institutioneel, het is persoonlijk en het kan universeel zijn. Dit alles is de sleutel tot de reden waarom wetshandhaving in de VS moet worden stopgezet en moet worden afgeschaft.’

‘Defund the police’ is sinds George Floyd een belangrijk mantra van de BLM-beweging. Dit, terwijl ultrarechtse Republikeinen nu pleiten voor ‘defund the FBI’ vanwege de recente FBI-inval in een woning van oud-president Donald Trump in Palm Beach, Florida. Biden piekert er echter niet over.

Egypte: toprestaurants Caïro weren hijab

0

Sommige chique restaurants in de Egyptische hoofdstad Caïro discrimineren vrouwen die een hijab dragen. Dat meldt de Arabischtalige tak van de BBC.

Vrouwen zeiden niet te kunnen eten in sommige restaurants ontzegd vanwege hun hoofddoek. De BBC probeerde te reserveren bij vijftien chique restaurants die waren beschuldigd van discriminatie. De meeste locaties vroegen om de social media-profielen van alle gasten. Elf zeiden vervolgens dat vrouwen met een hijab niet welkom waren.

Ook stuurde de BBC een undercover koppel, waarvan de vrouw een hoofddoek droeg, naar een aantal locaties waar de hijab niet was toegestaan. Een restaurant weigerde het stel omdat ‘er een bar binnen is, wat vrouwen zou kunnen beledigen die een hijab dragen.’ ontkent het restaurant nu vrouwen met een hoofddoek te discrimineren. ‘We hebben ons huisbeleid aan het personeel herhaald om verwarring in de toekomst te voorkomen.’

Discriminatie op grond van religie, ras, geslacht of sociale klasse is in Egypte officieel verboden.

Protest in Wijk Bij Duurstede tegen komst asielzoekers: ‘Gaat helemaal mis’

0

Inwoners van Wijk bij Duurstede willen morgen demonsteren tegen de komst van honderd asielzoekers naar de gemeente. Burgemeester Iris Meerts (PvdA) is geschrokken van de ‘heftige reacties’ op social media.

Afgelopen weekend namen honderd mannen uit Ter Apel intrek in een sporthal in de gemeente. Het besluit om de asielzoekers op te vangen in Wijk bij Duurstede op te vangen viel zaterdag plotseling. Veel buurtbewoners waren onaangenaam verrast.

Wijkenaar Piet Alberts heeft de demonstratie aangekondigd. Hij spreekt over ‘gelukszoekers’ en ‘mannen uit een barbaarse cultuur die nooit respect voor vrouwen is bijgebracht’. ‘Onze vrouwen en dochters kunnen simpelweg niet meer veilig over straat, onze kinderen kunnen niet meer veilig sporten en we gaan hier zonder twijfel veel overlast aan ondervinden.’

Volgens Alberts gaat het er, nu de asielzoekers er nog maar net zijn, al ‘helemaal mis’. ‘Meisjes worden geïntimideerd en lastiggevallen, er wordt geprobeerd om in te breken, er is al gevochten in de Hoogstraat en eentje is er al opgepakt door de politie.’

Burgemeester Meerts zegt begrip te hebben voor de zorgen die er onder sommige mensen leeft, maar vraagt hen om geduld en mildheid voor de vluchtelingen die nu worden opgevangen, vertelt ze aan RTV Utrecht.

Zaterdag organiseerde de gemeente een informatiebijeenkomst om het beleid uit te leggen, komende week moet er nog zo’n bijeenkomst plaatsvinden, aldus de burgemeester. ‘Mijn grootste zorg ligt bij de houding van sommige Wijkenaren, dat is een veiligheidsrisico.’

Het voeren van gesprekken met ‘bezorgde burgers’ helpt, zegt de burgemeester. ‘Zaterdag heb ik gesprekken met mensen gehad die zich heftig uitten op social media. Op één iemand na stelde mensen hun mening bij. Iemand kwam later op de dag zelfs 150 flesjes water brengen omdat hij vond dat hij iets goed te maken had.’

Artsenvrees over basiszorg op nieuwe azc-locaties: dreigt Ter Apel 2.0?

0

Artsen maken zich zorgen over de basiszorg voor asielzoekers. De situatie in Ter Apel, waar vorige week een baby overleed, doet twijfels rijzen of het op nieuwe locaties beter geregeld is.

Inmiddels is een deel van de asielzoekers uit Ter Apel overgebracht naar diverse noodlocaties in het land. Toch zegt Huisarts Steven van de Vijver, een van initiatiefnemers van SOSMoria, aan het artsenmedium Medisch Contact te vrezen dat het overheidsbeleid weinig zal veranderen en de omstandigheden en hygiëne ook daar erbarmelijk zullen zijn.

‘Ik vrees namelijk dat er een onderliggende oorzaak achter dit wanbeleid zit om onvolledige medische zorg te bieden. Overal wordt op beknibbeld en bezuinigd onder het mom van het voorkomen van een aanzuigende werking op vluchtelingen.’

Van de Vijver schreef met gynaecoloog Sanne van der Kooij, ook betrokken bij SOSMoria, in een brief dat de mensenrechten en de eed van Hippocrates stelselmatig geschonden worden in Ter Apel, waarin ze een kopie zien van het beruchte migrantenkamp Moria op het eiland Lesbos.

Ook andere artsen maken zich zorgen. In een manifest naar aanleiding van het overlijden van de drie maanden oude baby uiten zeven artsen hun zorgen over de ‘zeer erbarmelijke’ leefomstandigheden in Ter Apel. Ze vinden dat Nederland moet opkomen voor het welzijn van vluchtelingenkinderen.

Eind vorige week deed een groep van 22 artsen, hoogleraren en zorgmedewerkers al een oproep om een veilige en adequate opvang voor vluchtelingen te faciliteren. In een welvarend land als Nederland hoeven er geen keuzes worden gemaakt tussen de Nederlandse burger en de vluchteling, schrijven ze. Inmiddels ondertekenden ruim negenhonderd mensen, onder wie veel artsen, hun brief.

Pro-Palestijnse rapper Lowkey: ‘Tweestatenoplossing is geen optie’

0

De Irakees-Britse rapper Lowkey (artiestennaam van Kareem Dennis) was vorige week in Nederland voor een optreden op het ‘antikolonialistische’ Arts of Resistance Festival in de Melkweg in Amsterdam. Lowkey (36) zet zich in voor de Palestijnse zaak, via zijn teksten – zoals in het uit 2009 stammende Long Live Palestine -, optredens en campagnes. Maar pro-Israëlische tegenstanders beschuldigen hem van antisemitisme. Sommigen eisen zelfs dat zijn muziek van Spotify wordt verwijderd. We vroegen hem naar zijn strijd voor Palestijnse rechten.

Wat is jouw persoonlijke motivatie voor deze strijd?

‘Mijn vader is Brits, mijn moeder heeft een Irakese achtergrond. Palestina en Irak hebben een eeuwenlange historische relatie. Mijn familie in Irak heeft in 1948 Palestijnse vluchtelingen geholpen, die slachtoffer waren van de Nakba (de etnische zuivering op de Palestijnen door zionistische milities, red.). Mijn betrokkenheid met Palestina zit dus in mijn bloed. Daarnaast gaat het hier om een universeel probleem. De wijze waarop Israël als koloniale macht de Palestijnen onderdrukt, lijkt heel erg op de wijze waarop de Engelsen, de Fransen en de Nederlanders hun koloniën vroeger hebben onderdrukt. Volkeren die vroeger zijn gekoloniseerd door westerse machten identificeren zich daarom met de Palestijnse kwestie. Het leeft breed, over de hele wereld.’

Zijn mensen die zich met Palestina identificeren niet vooral moslim en links?

‘Wellicht. Maar mensen sympathiseren niet alleen met Palestina omdat ze een geloofsband voelen met hun Palestijnse broeders of zusters, of omdat ze een betere wereld willen. We moeten Palestina bekijken vanuit het perspectief van de dekolonisatie. Het zelfbeschikkingsrecht van de Palestijnen wordt niet gerespecteerd. Andere onderdrukte volken voelen daarom die connectie met de Palestijnen.’

In 2009 reisde je naar de Westelijke Jordaanoever om geld in te zamelen voor de wederopbouw van de Gazastrook. De Israëlische autoriteiten hebben je het toen behoorlijk lastig gemaakt. Wat is er precies gebeurd?

‘Ze hebben mij vastgehouden toen ik probeerde de Palestijnen te bezoeken. Dat was overigens niet heel onverwacht. Ik ben toen ondervraagd, wat trouwens – dat wil ik benadrukken – helemaal niet zo bijzonder is. Dit overkomt anderen ook; Palestijnen op dagelijkse basis. Na een tijdje ben ik vrijgelaten, gelukkig, maar niet veel later werd ik weer opgepakt. Dat hadden de Israëlische autoriteiten misschien beter niet kunnen doen: er is toen een petitie gestart om mij vrij te laten, die internationaal veel aandacht trok. Ik ben toen vrij snel opnieuw vrijgelaten.’

Wat doe je op dit moment voor de Palestijnen?

‘Ik maak nieuwe nummers over Palestina. Daarnaast voer ik acties in het Verenigd Koninkrijk tegen Britse bedrijven die producten maken die gebruikt worden door het Israëlische leger. Ze werken op deze manier mee aan het continueren van de apartheid.’

‘Het zelfbeschikkingsrecht van de Palestijnen wordt niet gerespecteerd’

Veel pro-Palestijnse activisten zijn tegen een tweestatenoplossing. Ben jij dat ook?

‘De tweestatenoplossing is inderdaad geen optie, want Israël wil helemaal geen Palestijnse staat. De Westelijke Jordaanoever is bezet en Israël blijft maar illegale nederzettingen bouwen. Als je als Palestijn wilt reizen door de Westbank, moet je langs allemaal Israëlische controleposten. Enzovoort. De Palestijnse Autoriteit is nauwelijks onafhankelijk. Daarom is een tweestatenoplossing nu niet realistisch meer. Israël controleert alles.’

Wil je dan een éénstaatoplossing? Eén Palestina?

‘Daar heb ik geen mening over. Ik ben geen Palestijn. Ik ben niet degene die hierover beslissen mag. De Palestijnen moeten zelf kunnen bepalen in welke staat ze willen leven.’

Eerder dit jaar wilde de pro-Israëlische ‘We Believe in Israel’-campagne jou cancelen op Spotify, vanwege ‘problematische content’. Vanwege je song Long Live Palestine II, bijvoorbeeld. Dat nummer stelt dat Israëliërs die Palestijnse baby’s vermoorden hopelijk worden gebombardeerd met witte fosfor en kanker krijgen, en dat Israël niet koosjer is volgens het jodendom. En je associeert Joden, volgens critici, met geld en duistere lobby’s. Wat vind je van deze kritiek?

‘Hier moet ik even wat rechtzetten. De passage die je noemt komt uit de song Long Live Palestine II, en dat nummer heb ik niet geschreven (de betreffende tekst in het nummer wordt ook niet door hemzelf uitgesproken, maar door een mede-rapper, red.). Maar dat maakt lobbyisten die mij als antisemiet willen wegzetten niet uit. We Believe in Israel is een hele foute club, waar de Israëlische lobby achter zit. Deze lobbygroep heeft ook links met wapenfabrikanten. De pro-Israëllobby probeert critici van Israël te framen als antisemieten. Daar zijn ze – helaas – vaak heel succesvol in.’

Ik las ook dat je heel kritisch bent over de Oekraïense president Volodymyr Zelensky, omdat hij aan de macht geholpen zou zijn door een rijke Joodse oligarch. Ben je niet bang dat je het je pro-Israëlische critici makkelijk maakt, door te wijzen op iets wat lijkt op een Joods complot? Je kunt nu makkelijk worden weggezet als een antisemiet.

‘Het is geen antisemitische complottheorie. Igor Kolomoiski, de oligarch die Zelensky heeft gefinancierd, is een Israëlisch staatsburger. Hij financierde ook het beruchte extreemrechtse Azov-bataljon. Gerenommeerde internationale media, waaronder the Daily Beast, hebben hierover geschreven. Ik verzin geen complotten. Alles wat ik zei is waar.’

Je zei het in een interview bij het Iraanse Press TV. Waarom leen je je voor deze propagandazender van een theocratische dictatuur die zich schuldig maakt aan ernstige mensenrechtenschendingen? Neem de onderdrukking van de Arabische, soennitische minderheid in het land.

‘Je kritiek vind ik onterecht. Ik ben ook op al Jazeera geweest, terwijl dit de staatszender is van Qatar. Ook ben ik op de BBC geweest, terwijl de directeur van de BBC geld heeft gedoneerd aan de Conservatieve Partij.’

Je kunt het Iraanse regime toch niet op één lijn stellen met de conservatieve regering van Boris Johnson? In Iran worden jaarlijks honderden mensen opgehangen. Iran is geen rechtsstaat, kent geen vrijheid van meningsuiting. Het Verenigd Koninkrijk is, ondanks alle fouten en gebreken, wel een democratische rechtsstaat.

‘Is dat wel zo? De Britse minister van Binnenlandse Zaken, Priti Patel, heeft ingestemd met de uitlevering van de Australische WikiLeaks-oprichter Julian Assange aan de Verenigde Staten. Ik zie hierin geen principieel verschil tussen het VK en Iran. Maar is wel een ander belangrijk verschil: Iran is geen imperialistische macht. Het VK en de VS zijn dat wel. Iran is slachtoffer van het westerse imperialisme, de westerse sancties. Die moeten dan ook stoppen.’

‘Iran is slachtoffer van het westerse imperialisme’

Je steunde de radicaal-linkse parlementariër Jeremy Corbyn als leider van Labour. Hij was erg populair onder linkse activisten, vanwege zijn steun voor Palestina. Sta je nu nog steeds achter Labour, nu de partij onder leiding van Keir Starmer meer naar het politieke midden is opgeschoven?  

‘Labour heb ik nooit gesteund. Ik steunde Corbyn wel. Labour is nu een totalitaire partij geworden, een totalitair systeem. Mensen worden uit de partij gegooid omdat ze niet pro-Starmer zijn. Labour gelooft niet in de vrijheid van meningsuiting.’

Je bedoelt linkse activisten die ervan worden beschuldigd antisemitische uitlatingen te hebben gedaan, nietwaar? Toen Corbyn nog Labour-leider was, spraken critici van een antisemitismecrisis bij de partij.

‘Slechts een heel klein deel van de Labourleden wordt antisemitisme voor de voeten geworpen, dat noem ik geen antisemitismecrisis. Bovendien worden er onder Starmer nu bovengemiddeld veel mensen met een Joodse achtergrond uit Labour gegooid. Onder de vlag van antisemitismebestrijding zijn zij geroyeerd. Dát is antisemitisme.’

Deze geroyeerde Joodse leden waren vast heel kritisch over Israël?

‘Ja. Ik ken natuurlijk niet van alle geroyeerde leden hun verhaal, maar inderdaad: kritiek op Israël wordt niet gewaardeerd, ook niet als Joodse leden deze kritiek uitspreken.’