12.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 753

Doodsstrijd van een onderdrukte minderheid: de Khmer Krom in Vietnam

3

Al jaren strijdt de etnisch Cambodjaanse minderheid in Zuid-Vietnam, de Khmer Krom, voor erkenning, cultuurbehoud en zelfbeschikking. De Vietnamese overheid ziet dit streven als een gevaar voor de nationale eenheid en slaat elke vorm van vreedzaam protest hard neer. Ook vanwege de geringe media-aandacht blijft de stem van de Khmer Krom ongehoord. ‘We zijn tweederangsburgers en moeten onze plek kennen.’ Een reportage door Tieme Hermans, over een volk dat misschien zal worden opgeslokt door de geschiedenis:

Voor bezoekers met een ongetraind oog lijkt de provinciestad Sóc Trăng in de Mekongdelta op elke andere marktplaats in het gebied. Volbeladen brommers razen rond de smalle straten, vrouwen met rijsthoeden zitten op kleedjes vis te verkopen en er liggen houten vrachtschepen met kokosnoten en ananassen aangemeerd. Maar wie de stadsdrukte achter zich laat en het platteland verkent, hoort ineens andere stemmen, ziet kleurrijke tempels met bonte versiering en iets donkerdere mensen; potiger en vaak met gekruld haar.

Dit is het culturele hart van Kampuchea Krom, een gebied waar de etnisch Cambodjaanse Khmer Krom al meer dan tweeduizend jaar het vruchtbare land bewerken. Ondanks dat zij een minderheid in eigen regio zijn geworden, is hun cultuur op het platteland nog springlevend. Ouderen spreken alleen Khmer, er wonen tienduizend boeddhistische monniken in de talrijke kloosters en de Khmer Krom houden vast aan hun eigen traditionele sporten en feestdagen.

Kampuchea Krom staat voor Lager Cambodja en was meer dan achthonderd jaar de meest zuidelijke regio van het machtige Khmer-rijk. Vanaf de vijftiende eeuw raakte dit rijk in verval en werd de Mekongdelta langzaam maar zeker overgenomen door de Vietnamezen. Toch wordt dit vruchtbare deltagebied nog altijd geclaimd door de etnisch Cambodjaanse gemeenschap. Inmiddels zijn zij afgegleden tot de armste bewoners van het gebied.

De Khmer lopen achter op het gebied van onderwijs, taal en arbeidsparticipatie. Sommigen vrezen voor een culturele genocide. ‘Ons aantal is aan het afnemen en we vrezen voor de toekomst’, klaagt Thach Ngoc Thach (63). De activist noemt de onderdrukking van onderwijs in het Khmer, het verbod op samenscholing en de gedwongen naamsverandering die de gemeenschap moesten ondergaan vanaf de jaren vijftig, waardoor ze op papier en in naam niet meer te identificeren zijn als Khmer.

‘Dat noem ik culturele genocide’, zegt Thach. ‘Het recht wordt ons ontnomen om te zijn wie we zijn. Daar komt bij dat we van oudsher boeren zijn die leven in kleine, hechte gemeenschappen. Toen de communisten hier aan de macht kwamen, werd onze landbouwgrond oneerlijk herverdeeld en zijn veel Khmer landloos en arm geworden. Daardoor voelen velen van ons zich gedwongen zich te vestigen in grote steden als Ho Chi Minhstad, waar we afgesloten raken van onze taal, cultuur en gemeenschap. De tragiek is dat juist Ho Chi Minhstad ooit een Cambodjaans bolwerk was en bekend stond als Prey Nokor, boskoninkrijk in het Khmer. Dat we juist hier onze identiteit moeten verliezen is extra schrijnend.’

‘Het recht wordt ons ontnomen om te zijn wie we zijn’

Ook mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch geeft aan dat de Khmer Krom kampen met ernstige restricties op vrijheid van meningsuiting, samenkomst, vrije informatievoorziening en zelfs op vrij reizen. Daarnaast heeft de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties kritiek op de mensenrechtensituatie in Vietnam. Ondanks dat Vietnam ondertekenaar is van de VN-verklaring over de rechten van inheemse volken en de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens, vindt de Mensenrechtenraad dat het land weinig politieke wil toont om ernstige mensenrechtenschendingen aan te pakken. Hier zijn vooral etnische minderheden het slachtoffer van.

‘Zonder connecties binnen de overheid heb je in Vietnam geen poot om op te staan, dus moeten we het onrecht maar slikken’, zegt boerin Neang Sen (67). ‘Onze roep om gerechtigheid wordt niet alleen genegeerd, maar wordt gezien als verstoring van de openbare orde. Een vrouw uit mijn dorp die probeerde haar land terug te krijgen, kreeg bezoek van een door de overheid aangestuurde bende. Ze waren bewapend met stokken en kapmessen en staken haar huis in brand. De boodschap is duidelijk. We zijn tweederangsburgers en moeten onze plek kennen.’

Omdat waarnemers en journalisten buiten de deur worden gehouden blijft het leed van de Khmer Krom grotendeels ongehoord in de rest van de wereld. Ook de Vietnamezen zelf krijgen niets te horen. Zo vertelt docente Thao (34) uit Ho Chi Minhstad dat ze wel vaag gehoord heeft van de Khmer, maar vooral dat het gevaarlijke mensen zijn waarvoor je moet uitkijken. ‘Ik weet dat ze trouw zijn aan hun cultuur, maar ook wat grof en agressief.’ Haar collega An (31) vult aan: ‘Ze zijn arm en een beetje dom.’

Deze stereotypen zijn zo diep doorgedrongen in de samenleving dat ook veel Khmer zelf geloven dat ze slechter zijn in plannen, handel en geldzaken. ‘Om uit de marge te komen hebben we het recht nodig om vreedzaam te kunnen leven in ons vaderland’, zegt student Serey (24). ‘Dit komt neer op meer toegang tot onze moedertaal, vrijheid van meningsuiting en openheid over de geschiedenis van ons volk en dit gebied.’

Verdrukking

Volgens Vietnamese overheidsstatistieken wonen er zo’n 1,2 miljoen Khmer Krom in Vietnam. Externe schattingen zijn beduidend hoger en lopen op van zeven tot zelfs tien miljoen. Daarnaast wonen er significante groepen Khmer Krom-vluchtelingen in Cambodja, Amerika, Frankrijk en Australië.

Het lijkt erop dat de Khmer Krom voor een zware strijd staan als de gemeenschap overeind wil blijven in Vietnam. Door restricties op onderwijs in de eigen taal en beperkte economische mogelijkheden kiezen velen voor assimilatie. Khmer Krom die in de steden geboren zijn spreken hun eigen taal niet goed meer. Ze zijn bovendien afgezonderd van de Cambodjaanse boeddhistische tempels waar de gemeenschap samenkomt. Ook zijn ze maar half op de hoogte van hun culturele erfgoed, doordat ze naar Vietnamese scholen gaan en geen vakantie krijgen tijdens Cambodjaanse feestdagen.

De Khmer Krom genieten slechts beperkt recht op vrijheid van onderwijs. Het is verboden om les te geven in de geschiedenis van Kampuchea Krom en het studeren in eigen taal wordt door de overheid beperkt tot een ondermaats programma van een paar uur per week. Hierdoor is het Khmer gedegradeerd tot een taal die ze alleen thuis spreken in de dorpen.

‘Klasgenoten en zelfs leraren zorgden ervoor dat we ons niet welkom voelden’

Tegelijkertijd worstelen de plattelandskinderen met het Vietnamees. Daarbij hebben families vaak geen geld voor hoger onderwijs en verlaat 56 procent van de Khmer Krom school voortijdig. Zo vertelt Serey dat hij en zijn vrienden geen woord Vietnamees spraken toen zij voor het eerst naar school gingen. ‘Klasgenoten en zelfs leraren maakten ons belachelijk en zorgden ervoor dat we ons niet welkom voelden. Logisch dat zoveel van ons het niet redden.’

Naast restricties op onderwijs is het in Vietnam verboden om te kijken naar tv-zenders uit buurland Cambodja. De overheid patrouilleert actief in de dorpen om dit verbod te handhaven. Ondanks al deze pogingen om de Khmer gedwongen te assimileren en te marginaliseren, staat de gemeenschap bekend om haar loyaliteit aan de eigen cultuur.

In het hart hiervan staan de boeddhistische monniken, die zich vaak hard maken voor het leed van de gemeenschap. Daarom zijn in de afgelopen jaren veel monniken gearresteerd. Sommige monniken werden bovendien gedwongen om uit hun kloosterorde te stappen, omdat ze een bedreiging zouden vormen voor de nationale veiligheid. Hun ‘misdrijven’: lesgeven in het Khmer zonder toestemming, het verspreiden van boeken in het Khmer en het organiseren van vreedzame protesten.

Verleden en toekomst

De Khmer en hun voorouders wonen al meer dan tweeduizend jaar – misschien wel vierduizend jaar – in de Mekongdelta, zo blijkt uit oude Chinese manuscripten en recent archeologisch onderzoek. De Vietnamezen betraden het toneel pas vanaf 1620, toen veel boeren Centraal-Vietnam ontvluchtten vanwege droogte, oorlog en voedseltekorten.

De toenmalige Cambodjaanse koning stond hen toe land te ontginnen en een douanepost op te zetten in de haven van Prey Nokor. Al snel kwamen de kolonisten in groten getale en veranderde de demografische samenstelling van het gebied. Gedurende de zeventiende en achttiende eeuw kregen Vietnamese koningen een steeds grotere invloed en maakten zij het verzwakte Cambodjaanse hof onderdanig en schatplichtig.

Terwijl de Khmer Krom langzaam een minderheid werden in eigen land begonnen de Vietnamezen aan een ‘beschavingsmissie’, waarbij ze hun eigen cultuur probeerden op te dringen aan de inheemse bevolking. Opstanden tegen de Vietnamese machthebbers werden neergeslagen. De koning van Cambodja riep de hulp van de Fransen in, maar die zagen hun kans schoon en besloten de Mekongdelta te koloniseren.

Ondanks dat het gebied op uitnodiging van de Cambodjaanse koning en met hulp van de lokale Khmer Krom onder Franse controle was gebracht, werd de Mekongdelta een eeuw later aan Vietnam overgedragen. Op 4 juni 1949 veranderde wet 49-733 de status van Cochin-China en kwam de hele regio onder Vietnamees bestuur. De Fransen deden dit mede omdat de Khmer Krom in de minderheid waren.

‘Hoe tragisch het ook klinkt, de Khmer Krom zullen mogelijk verdwijnen’

De in Amerika gevestigde actiegroep Khmers Kampuchea Krom Federation (KKF) wil wet 49-733 volledig terugdraaien. Volgens voorzitter Vien is het nooit echt bewezen dat de Mekongdelta voor 1949 officieel aan Vietnam toebehoorde en heeft de lokale bevolking recht op zelfbeschikking.

Toch is deze theorie over de onafhankelijkheid van Kampuchea Krom gebaseerd op drijfzand, vinden historici en juristen. Zelfs de Engelstalige Cambodjaanse krant The Khmer Times bericht dat het tijd is voor Cambodjanen om de consequenties van hun geschiedenis te aanvaarden. Feitelijk is de Mekongdelta allang niet meer Cambodjaans.

‘De wens om onafhankelijkheid is daarom een historische vergissing’, zegt de Cambodjaanse historicus Sovann (55). ‘Daarbij wordt vaak vergeten dat het juist de Vietnamezen waren die een groot deel van het gebied hebben ontgonnen. Driehonderd jaar geleden was de Mekongdelta nog een schaars bevolkt, wild moeras, vol muggen en gifslangen. De Vietnamezen hebben het gebied in cultuur gebracht.’

Veel Khmer Krom denken melancholisch terug aan het lang vervlogen Khmer-rijk. Toch is onafhankelijkheid voor de meesten geen realistisch scenario. ‘Er zijn urgentere problemen’, zegt monnik Pich (49) ‘Natuurlijk zou het geweldig zijn als Kampuchea Krom in ere zou worden hersteld, maar er wonen hier miljoenen Vietnamezen. Het is realistischer om te proberen de feiten van nu te accepteren en vreedzaam samen te leren leven.’

‘Natuurlijk kunnen de lokale bewoners en actiegroepen de onafhankelijkheidsstrijd aangaan’, zegt Sovann, ‘maar de verovering van Kampuchea Krom vond plaats in een tijd dat er simpelweg geen internationale verdragen bestonden over het binnenvallen van andere landen. Het recht van de sterkste was toen nog de norm. De meeste inheemse volkeren ter wereld hebben simpelweg geen zelfbeschikking en velen worden opgeslokt en vergeten door de geschiedenis. Hoe tragisch het ook klinkt, de Khmer Krom vormen één van deze volkeren die mogelijk zullen verdwijnen.’

Filmpje: ‘Indiase politie plundert huizen van moslims’

0

Volgens mensenrechtenactivisten plundert de Indiase politie doelbewust huizen van moslimfamilies. Dit schrijft de Britse editie van Metro.

Een video, opgenomen door de Indiase mensenrechtenactiviste Kavita Krishnan, laat een huis zien dat is geplunderd. Zij beweert dat de politie dit heeft gedaan. Ook andere huizen zijn overhoop gehaald, zo laten foto’s zien.

Sinds begin december protesteren tienduizenden Indiërs tegen de vorige maand aangenomen Citizenship Amendment Act. Vluchtelingen worden via deze wet makkelijker aan het Indiase staatsburgerschap geholpen – tenzij ze moslim zijn. De demonstranten bestempelen de Citizen Amendment Act daarom als een anti-moslimwet. De Indiase politie treedt vaak keihard op bij demonstraties.

Volgens critici wakkert de nationalistische regering van Narendra Modi de tegenstellingen tussen hindoes en moslims aan. Een grote minderheid ruim 200 miljoen mensen is moslim in dit verder overwegend hindoeïstische land.

Eritrese migranten bekogelen Haagse politie, riskeren intrekken verblijfsvergunning

2

In de nacht van zaterdag op zondag hebben Eritrese migranten de Haagse politie met stenen bekogeld. Ze deden dit omdat een concert van de Eritrese popster Kiros Asfaha werd afgebroken. De geweldplegers lopen het gevaar hun verblijfsvergunning te verliezen, meldt het Algemeen Dagblad.

Velen wilden het concert bezoeken zonder daarvoor een kaartje te hebben gekocht. Omdat de situatie gevaarlijk werd besloten de organisatoren om het concert niet meer te laten doorgaan. Dit leidde ertoe dat bezoekers die wél een kaartje hadden betaald ook boos werden.

De politie rukte uit om de orde te handhaven, in zalencentrum Kristal waar het concert had moeten plaatsvinden vandalisme plaatsvond. De politie werd bij aankomst met stenen bekogeld. Tegen de relschoppers werden politiehonden ingezet.

Vijf agenten raakten gewond. Eén daarvan moest in een ambulance worden gepleegd. Eén van de verdachten raakte ook gewond, omdat hij door een politiehond werd gebeten. Hij is naar het ziekenhuis gebracht. Er zijn tot dusverre vier mensen aangehouden.

Op blogs en op social media is fel op de gebeurtenissen gereageerd. Zo spreekt opiniesite de Dagelijkse Standaard over een ‘oorlogsgebied’, hekelt columnist Jan Dijkgraaf het feit dat Omroep West spreekt over ‘jongeren’ in plaats van over ‘Eritreeërs’ en roepen veel twitteraars dat de Eritreeërs ‘terug naar eigen land’ moeten worden gestuurd.

Erdogan: dood Iraanse generaal ‘kan niet zonder reactie blijven’

1

De Turkse president Tayyip Erdogan zegt tegen CNN Türk dat het doden van de Iraanse generaal Soleimani door de Verenigde Staten niet zonder reactie van Iran kan blijven. 

Dit weekend werd de Iraanse generaal Qassem Soleimani gedood in Irak bij een Amerikaanse raketinval. Soleimani was majoor-generaal bij de Iraanse revolutionaire garde en verantwoordelijk voor de militaire acties van Iran en de milities die het land steunt in Irak en Syrië. Iran heeft wraak gezworen.

Hoewel Erdogan ook aangaf te hopen op de-escalatie, is dat hij zegt te snappen dat Iran wil terugslaan opmerkelijk: Turkije is officieel een NAVO-bondgenoot van Amerika. Ook heeft Turkije jarenlang geprobeerd om de Syrische dictator Bashar al-Assad weg te krijgen, die juist dankzij Iraanse (en Russische) steun in het zadel kon blijven.

Wel is Turkije de laatste jaren steeds meer in het kamp van Rusland en Iran terechtgekomen. Zo heeft Turkije, tot grote woede van zijn NAVO-bondgenoten, Russische S-400-raketten aangeschaft. Ook hebben Rusland, Iran en Turkije in september vorig jaar over de toekomst van Syrië overlegd.

Culturele toeëigening of cultuurimperialisme?

1

En, heeft u de afgelopen maand nog veel aan culturele toeëigening gedaan? Voor als u het nog niet weet: met de Engelse term ‘cultural appropriation’ wordt gedoeld op het overnemen van bepaalde uitingsvormen van de ene cultuur door een andere cultuur, ook vaak van die van een sociaal-etnische minderheid binnen een land door de meerderheid van de bevolking, van kapsels tot kunst.

En dat is, voor hier misverstanden over ontstaan, nadrukkelijk niet positief bedoeld. Het verwijt van wederrechtelijke culturele toeëigening richt zich steevast op een dominante samenleving – lees: de westerse – of de dominante groep daarbinnen en niet op een achtergestelde. Ter discussie staat de overname van Afrikaanse dracht door westerlingen, niet van westerse jeans door Chinezen.

Het eerste geldt nu steeds meer als neokoloniaal – het tweede daarentegen… tja, als wat moeten we binnen dit frame het tweede zien?

De Chinezen worden door sommigen al als de dominante macht van de toekomst gevreesd, dus dan zou dit eigenlijk ook als een opmaat naar culturele toeëigening ten koste van het Westen kunnen gelden. Blijf van het maatpak af! En van onze klassieke muziek – er zijn al heel wat getalenteerde Chinese violisten – of van onze bouwwerken, getuige al die kopieën die van de Eiffeltoren of de Tower Bridge ginds in themaparken zijn neergezet.

Toch ziet niemand dat zo. En ook klaagt niemand dat die jeans niet een algemeen westerse, maar daarbinnen toch wel specifiek een typisch Amerikaanse vinding is, die na 1945 door de Europeanen is overgenomen.

Niemand die dat als een probleem zag – tenminste niet als een probleem van culturele toeëigening. Niet in Amerika althans, daar zag men het überhaupt niet als probleem – eerder als blijk van de superioriteit van de eigen cultuur, niet zonder commercieel profijt. En de kritiek in Europa van oudere generaties was ook niet dat men aan ongepaste culturele toeëigening deed, maar dat een spijkerbroek niet netjes was, dat het om werkkleding ging, om iets wat je je helemaal niet zou moeten willen toeëigenen. Met de naoorlogse verering van de Verenigde Staten werd met haar jeugdcultuur ook haar muziek en kledingwijze geïmporteerd.

Ook de hele discussie over ‘culturele toeëigening’ is uit Amerika overgewaaid. Zij ligt in het verlengde van de gelijkstelling van de Amerikaanse blackface-traditie aan de Nederlandse Zwarte Piet-traditie, waarmee een sterk door Amerikaanse ervaringen gekleurd debat over racisme in een Nederlandse variant is omgezet, zodat de historische verschillen wel eens te gemakkelijk worden geëgaliseerd.

Hier luidt de stelling: mijn huidskleur is geen kostuum, en daarom is je zwart schminken beledigend voor zwarte mensen. Maar is ook een kostuum tóch geen kostuum? Dat is kennelijk de opvatting van degenen die Indiaantje spelen door kinderen aan Zwarte Piet gelijkstellen. Daarmee wordt al snel elke verkleedpartij taboe, en kun je de theaters wel sluiten. En wat te doen met carnaval?

Ieder zijn eigen cultuur, waar de ander vanaf blijven moet?

Moeten we voortaan per land en volk vastleggen hoe men zich wel en niet kleden mag? Is de jeans exclusief Amerikaans eigendom? Is de bolhoed voorbehouden aan Engelsen? De kilt aan Schotten? In het kader van regionaal zelfbewustzijn geniet die nu een groeiende populariteit, maar mogen anderen die daarom niet dragen? Er was een tijd dat de Japanse kimono of de Afghaanse jas in de mode was; bij activisten is dat nog steeds een Palestijnse sjaal.

Zelf tooi ik mij vaak met een Texaanse cowboyhoed en hoge Mexicaanse laarzen, en op bergtochten in de Alpen loop ik in een klassieke Duitse Lederhose rond. Hitler had die overigens ooit voor joden verboden: alleen ‘echte’ Duitsers mochten die aan. Wie bepaalt wie Duits, Schots, Texaans genoeg is om te mogen dragen wat als ’typisch’ Duits, Schots of Texaans geldt, en van oorsprong vast ook was?

Ieder zijn eigen cultuur, waar de ander vanaf blijven moet? Moet dat het uitgangspunt zijn, omdat er altijd wel iemand aan de specifieke wijze van die culturele toeëigening aanstoot zou kunnen nemen, indien die het origineel vervormt of geen ironische ondertoon ontbeert? De katholieke minderheid kan over culturele toeëigening klagen bij mensen die met Halloween als paus of pater verkleed gaan – of is dat minder ‘erg’ dan als sultan of indiaan? Waar ligt de grens?

Als ieder zich strikt bij zijn eigen leest moet houden, leidt dat tot wel zeer vergaande vormen van eenkennigheid. Feit is dat alle grote culturen uit het verleden – zowel in het westen als in het oosten – ook gretig bij anderen leentjebuur hebben gespeeld. Dat is met name imperia eigen: niet alleen het verspreiden van de eigen cultuur – ‘cultuurimperialisme’ – in veroverde gebieden, maar ook kopiëren uit andermans cultuur – ‘culturele toeëigening’ dus. Dat begon al bij het Hellenisme van Alexander de Grote: Grieken die Perzisch en Egyptisch vreemd gingen. Of ga eens in het oude India kijken: daar liep alles door elkaar.

De Romeinen waren nog eclectischer dan iedereen voordien. Zij roofden niet alleen obelisken uit het land van de Nijl, maar bouwden die ook na, en aan de Tiber valt nog steeds de Pyramide van Cestius te bewonderen. De Ottomanen idem dito: de als kerk gebouwde Hagya Sophia ging, om het christelijke Constantinopel in een islamitisch Istanbul te veranderen, niet alleen zelf als moskee fungeren, zij diende ook voor vele nieuwgebouwde Turkse moskeeën als voorbeeld. Moe(s)t je je door dat laatste als christen gekrenkt voelen, of juist zeer vereerd?

Om bij de beginvraag terug te keren: nu net in de feestmaand december was niemand in Nederland erg nationaal-origineel. Sinterklaas? Een Germaanse erfenis – de oppergod Wodan galoppeerde op een schimmel over de daken van de hutjes van de Germanen en deelde cadeautjes uit. De kerstboom? Door de Zweden in de Dertigjarige Oorlog naar Duitsland meegebracht, midden negentiende eeuw in Nederland uit Duitsland overgenomen. Dat oer-Hollandse vuurwerk? Chinees.

Extreemrechtse internettrollen doen zich voor als Joden, verspreiden racisme

1

In de nasleep van aanvallen op joden in New York en New Jersey hebben extreemrechtse trollen nepprofielen van Joden op social media gemaakt. Dat meldt de Israëlische krant Haaretz. Het doel: de Joodse en Afro-Amerikaanse gemeenschappen tegen elkaar opzetten.

Zes maanden geleden al verschenen er ‘joodse’ Twitteraccounts die antisemitische boodschappen goedkeurden. Nu verspreiden nep-joden racistische haat tegen Afro-Amerikanen, zo bericht Haaretz.

Zo schreef het nepprofiel ‘Elaine Goldschmidt’ ‘als Jood’ bang te zijn voor Afro-Amerikanen. De verdachten van de antisemitische aanvallen in New York en New Jersey zijn in beide zaken zwart. ‘Negers stonden toch aan onze kant? Nu hebben we de controle over hen verloren.’

Die laatste zin refereert naar een in alt-rechtse kringen populaire ‘omvolkingstheorie’ die Joden beschuldigt achter de vluchtelingencrisis en de Black Lives Matter-beweging te zitten. Namen die in die theorie voorkomen zijn de Oostenrijkse graaf Richard von Coudenhove-Kalergi, die in de jaren twintig rassenvermenging voorspelde, en de Hongaars-Amerikaanse miljardair en filantroop George Soros, die linkse actiegroepen subsidieert.

Het bericht van ‘Elaine Goldschmidt’ werd aangeprezen door het nepprofiel ‘Ari Shekelburg’, met als profielfoto een joodse man met pijpenkrullen. Twitter besloot beide nepaccounts na klachten snel op te schorten.

Ook op netwerken als Instagram en Telegram verspreiden alt-rechtse trollen hun haatboodschappen via nep-Joodse accounts, aldus Haaretz.

Bij een schietpartij begin december op een Joodse markt in New Jersey kwamen zes mensen om, inclusief de twee aanvallers. En vijf mensen raakten vorige week gewond bij een aanval met een mes op joden die een besloten Chanoekaviering hielden in Monsey, een plaats net boven New York.

België: 6 Syriëgangers verliezen hun nationaliteit

1

Zes Belgische Syriëgangers hebben hun Belgische nationaliteit verloren. Dit melden media in België. Behalve de Belgische nationaliteit bezaten ze ook de Marokkaanse nationaliteit.

In 2012 en 2013 vertrokken de zes naar Syrië. Daarvoor waren ze actief voor de jihadistisch-salafistische groepering Sharia4Belgium. In 2015 werden ze bij verstek voor terrorisme veroordeeld.

Niemand weet waar de zes veroordeelden nu precies uithangen. Van de helft wordt vermoed dat ze zijn gesneuveld.

Eén van hen is Saïd el Morabit (1988). El Morabit trouwde in Syrië met de 24-jarige Fatima H (24) uit Tilburg. Hij kreeg twee kinderen met haar. Fatima H. werd in november vanuit Turkije naar Nederland teruggestuurd, ondanks dat zij haar Nederlandse nationaliteit kwijt is.

Inmiddels hebben in totaal twintig Syriëgangers hun Belgische nationaliteit verloren.

Net als in Nederland kunnen Syriëgangers in België hun paspoort verliezen, mits ze een dubbel paspoort hebben. De Nijmeegse antropoloog Martijn de Koning spreekt daarom van ‘institutionele discriminatie’.

Oostenrijk stevent af op hoofddoekverbod tot 14 jaar

1

Oostenrijkse kinderen tot veertien jaar mogen geen hoofddoek meer dragen op school en potentieel gevaarlijke individuen kunnen preventief worden opgesloten. Dit staat in het regeerakkoord tussen de conservatieve ÖVP en de Groenen in Oostenrijk.

Eerder dit jaar trad er al een hoofddoekverbod in werking voor Oostenrijkse kinderen tot tien jaar. Na de inspanningen van de conservatieve leider Sebastian Kurz en zijn ÖVP komt daar dus nog vier jaar bovenop.

Kurz ging eerder met de radicaal-rechtse FPÖ een coalitieregering aan en wil de rechtse kiezer graag binnenboord houden. Ook staat hij kritisch tegenover wat hij als ‘het gevaar van de politieke islam’ beschouwt.

Door de inbreng van de Groenen heeft het regeerakkoord een groene rand. In deze deal komt er een vliegbelasting op vluchten naar het buitenland en een extra zware tol voor vervuilende trucks.

De coalitie is nog geen feit. Leden van de Groenen gaan hier morgen over stemmen.

De geniale Mark Rutte en de teleurstelling voor de multiculturele samenleving

2

De Nederlandse politiek werd het afgelopen decennium gedomineerd door de onoverwinnelijke Mark Rutte, die sinds 2010 vanuit het Torentje de B.V. Nederland bestiert. Hij gaat de geschiedenis in als een premier die Nederland als een onderneming regeert: geen grote visies, maar concrete handelingen.

Dat deed Rutte door eerst de overheidsfinanciën op orde te krijgen en door grote maatschappelijke akkoorden sluiten. Om dit te realiseren wist Rutte verschillende partners te verleiden tot samenwerking – van GroenLinks tot de PVV. En telkens weer wist Rutte samen met zijn VVD bijna ongestraft te blijven, terwijl zijn coalitiepartners door de kiezer werden afgestraft. We hoeven hierbij maar te denken aan de PvdA, die nu nog slechts negen zetels in de Tweede Kamer heeft.

Maar ondanks zijn successen en het feit dat Rutte nu als de beste politicus van het Binnenhof geldt, is het hem niet gelukt om ‘de boel bij elkaar’ te houden. Onder zijn premierschap is de polarisatie in politiek en maatschappij niet afgenomen. Sterker nog, de minister-president heeft door zijn gedrag en retoriek actief bij gedragen aan het afnemende vertrouwen in de multiculturele samenleving.

Dit komt in de eerste plaats omdat Rutte bekend wilde staan als een premier zonder visie. ‘Geen vergezichten’ maar concrete handelingen. Maar in tijden dat Nederlandse jongeren ervoor kiezen om naar het kalifaat te gaan hebben we juist behoefte aan visie. Nederlandse jongeren sloten zich niet bij Daesh aan vanwege armoede, maar omdat ze op zoek waren naar een groter verhaal. Een verhaal dat hun premier niet kon geven.

Je kunt een samenleving niet alleen aan de hand van meetbare cijfers regeren, je moet ook een verhaal vertellen – zodat mensen zich onderdeel voelen van die samenleving. Maar Mark Rutte koos ervoor om weg te kijken. Hij vond dat het beter was dat die Nederlandse jongeren in het kalifaat zouden sneuvelen. En nu wil hij Syriëgangers, waaronder ook vrouwen en kinderen, niet terughalen.

Volgens Rutte is visie als een olifant die het zicht belemmert. Maar Rutte koos ervoor om zijn ogen te sluiten, zodat hij de olifant in de kamer niet hoefde te zien.

Je kunt een samenleving niet alleen aan de hand van meetbare cijfers regeren

Er waren meer momenten waarop Rutte het liet afweten als politiek leider. Denk aan het moment dat diverse burgers aan eigenrichting deden (de ‘blokkeerfriezen’, de aanval op de Kick Out Zwarte Piet-bijeenkomst in Den Haag, de tractorintimidatie van het boerenprotest). En denk ook aan al die onderzoeken die aanwezen dat biculturele Nederlanders op de woning- en arbeidsmarkt gediscrimineerd worden. Maar telkens koos onze premier ervoor om zijn ogen te sluiten.

In sommige gevallen droeg de premier juist actief aan de polarisatie. Denk maar aan zijn ‘pleur op’-opmerking aan het adres van in Nederland geboren Turkse jongeren, die een NOS-journalist belaagden terwijl ze met een Turkse vlag de semi-autoritaire leider van Turkije steunden. Of denk aan die keer dat de premier een brief aan alle Nederlanders schreef, maar daarin expliciet aangaf dat Nederlanders met een migratieachtergrond beter naar hun land van afkomst kunnen teruggaan als ze telkens weer kritiek op Nederland hebben.

Een recent onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau (CSP) laat zien dat acht op de tien Nederlandse autochtonen vindt dat mensen met een migratieachtergrond Nederlandse normen en waarden zouden moeten overnemen. 56 procent van de autochtone Nederlanders vindt daarnaast dat Nederlanders met een migratieachtergrond hun culturen en gebruiken los moeten laten. Nederlanders met een migratieachtergrond vinden juist dat zij geïntegreerd zijn, maar dat ‘die ander’ weinig beweging maakt. Integratie is geen eenrichtingsverkeer.

Emily Miltenburg, auteur van het SCP-rapport, verklaarde tegen NRC dat zowel autochtonen als biculturele Nederlanders ‘de bal telkens bij de ander neerleggen’. Daardoor ‘krijg je een soort impasse’. Volgens haar is er meer contact en openheid nodig, zowel van de kant van autochtonen als van biculturele Nederlanders. Precies wat onze geniale premier de afgelopen jaren niet heeft gefaciliteerd: meer contact en openheid.

Toch is het nog niet te laat – laten we van Rutte en zijn opvolgers eisen dat ze in dit nieuwe decennium precies aangeven hoe zij polarisatie en onderling wantrouwen zullen bestrijden. Onze samenleving is geen onderneming maar een gemeenschap van mensen, mensen die smachten naar een verbindend verhaal.

Een stevig weerwoord? Een dupliek

3

Mijn laatste column, waarin ik betoogde dat Nederland zijn IS-vrouwen en -kinderen moet terughalen, zorgde op social media voor nogal wat ophef.

Ik schreef dat Nederland zich wel inzet voor Nederlanders die in buitenlandse gevangenissen zitten, maar de vrouwen en kinderen van IS-strijders in de kou laat staan. Een opmerkelijke rechtsongelijkheid. Ik besloot mijn column met de suggestie dat de terughoudendheid van de Nederlandse staat zou kunnen liggen aan de afkomst (huidskleur) of het geloof (de islam) van deze vrouwen.

Opvallend was de emotionaliteit van de reacties hierop, die grotendeels van populisten kwamen en voornamelijk uit gescheld bestonden. Aan dat laatste wil ik pertinent niet meedoen.

Daarom was de reactie van Gert Jan Geling een verademing. Ik ben het met hem eens dat de publieke discussie via het vrije woord en met argumenten moet worden gevoerd. Ook ben ik het met hem eens dat een column moet prikkelen en aanzetten tot nadenken. Maar gelet op het laatste, valt de behoefte van Gert Jan aan een ‘stevig weerwoord’ op. Zijn mening hierover was al bekend vanuit een eerder gepubliceerd stuk over dit onderwerp in Trouw.

Maar goed, laten we zijn argumenten nader bekijken. Hij vertrekt vanuit de veronderstelling van een islamitisch gevaar. Dat zou bijzonder groot zijn bij terugkeerders uit IS-gebied. Ik begrijp deze vrees wel, maar vindt die wel opgeblazen. Want gevaar geldt voor iedereen die uit oorlogsgebied komt, zoals teruggekeerde Nederlandse militairen en dat geldt ook voor veroordeelde criminelen die naar Nederland terugkeren.

Belangrijker nog: mijn column ging over de rechtsongelijkheid tussen Nederlandse onderdanen in het buitenland. Dat het islamitisch gevaar vooral in Nederland vergroot wordt, is af te lezen aan het feit dat andere landen wél hun burgers uit IS-gebied terughalen. Dit punt negeerde Gert Jan.

Tegenstanders kunnen aanvoeren dat er wel degelijk aanslagen zijn gepleegd door moslims, maar niet door teruggekeerde militairen. In de VS is dat anders, maar laat mij meegaan met dit argument. Enkele tegenwerpingen zijn dan op hun plaats.

Ten eerste: de meeste bomaanslagen zijn niet in Nederland gepleegd, maar in omliggende landen. Deze aanslagen werden grotendeels gepleegd door homegrown geradicaliseerden in eigen land, niet door terugkeerders.

Daarbij is het type aanslagen verschoven van terroristische netwerken die bommen tot ontploffingen brengen naar individuen die met messen insteken op voorbijgangers. Dat heeft de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid kort geleden ertoe bewogen om het dreigingsniveau te verlagen van 4 naar 3.

Maar het belangrijkste punt is dat de aanslagplegers gefrustreerde mannen zijn en geen vrouwen of moeders. Waarom dan de vrouwen en de kinderen de dupe laten worden van de individuele acties van enkele mannen? Ook dit aspect is onder het online gescheld bedolven. Dit laat wel zien hoezeer het gevaar van IS-vrouwen wordt uitvergroot.

Je moet heilige witte huisjes aan de kaak kunnen stellen

Gert Jan Geling meent dat ik de racismekaart trek. Zou hij dat ook vinden als het ging om blanke vrouwen, homo’s en Joden? Door de suggestie dat de Nederlandse staat niet vrij is van raciale voorkeuren en door anti-moslim-sentimenten op deze manier af te doen, smoort hij het vrije woord dat hij zegt te verdedigen. Je mag het er eigenlijk niet over hebben. Maar we moeten het er juist wel met elkaar over hebben. Je moet heilige witte huisjes aan de kaak kunnen stellen.

Gert Jan schrijft dat de Nederlanders in buitenlandse gevangenissen en in IS-gebieden uit zowel kleurlingen als blanken bestaan. Dat is zeker waar. De etnische afkomst van de Nederlandse Syriëgangers varieert van Marokkaans, Somalisch, Antilliaans, Turks, Turks-Koerdisch tot Nederlands-autochtoon. Maar in de buitenlandse gevangenissen overheersen blanken (die waar mogelijk teruggehaald worden) en in de IS-gebieden zijn het kleurlingen (die niet teruggehaald worden). Deze nuances veranderen het beeld én de conclusies.

Nederland klopt zich op de borst als het om de mensenrechten gaat, maar moet ook de daad bij het woord voegen. Je kunt wel heel kritisch zijn over de situatie in bijvoorbeeld Iran of Saoedi-Arabië, maar als je tegelijkertijd de in Syrië opgesloten IS-vrouwen en -kinderen aan hun lot overlaat, dan zijn je met de mond beleden principes weinig waard.

Ten slotte valt mij op dat er in Nederland nauwelijks kritisch wordt gereflecteerd op de islamkwestie. Deze kwestie gaat terug tot de economische crisis van de jaren tachtig en is langzaam vernauwd tot een terrorismevraagstuk. Aanvankelijk waren het vooral de populisten die in deze pot roerden – Pim Fortuyn en Geert Wilders – maar met hun politieke opmars werd islamkritiek gemeengoed in Nederland.

Het allertreurigste is dat ook de Nederlandse staat steeds vaker dit geluid verkondigt, zoals ik in mijn vorige column al betoogde. Daarom is het de intellectuele plicht van columnisten om kritisch tegenover clichés over de islam te staan. En die kritische houding tegenover machthebbers mis ik bij Gert Jan Geling.