15.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 783

Op een voetstuk, door het slijk: de schizofrene status van buikdanseressen in Egypte

0

In Egypte is de laatste tijd veel te doen geweest om de buikdanseres Safinaz, die werd aangeklaagd wegens ‘losbandigheid’. De situatie is tekenend voor een land dat weliswaar dol is op zijn danseressen, maar waar ‘zoon van een danseres’ een scheldwoord is.

Egypte is het land van de farao’s, van de Nijl én van buikdans. Hoofdstad Cairo is een pelgrimsoord voor buikdanseressen van over de hele wereld, die de haard van hun danskunst bezoeken om workshops te volgen en de sterren te aanschouwen.

Eén van de nieuwe sterren in het land is de van oorsprong Armeense Safinaz. Zij kwam afgelopen zomer in het nieuws vanwege een juridische aanklacht tegen haar. Er hing haar een veroordeling van drie jaar gevangenisstraf en deportatie uit Egypte boven het hoofd, maar is inmiddels vrijgesproken.

De aanklacht: aanzetten tot losbandigheid. De aanleiding: een filmpje op YouTube, waarop te zien is hoe ze tijdens een optreden aan de Egyptische noordkust spontaan vergezeld wordt op het podium door twee dansende dames in bikini.

Eerder werd Safinaz al veroordeeld door het gerechtshof voor het beledigen van de Egyptische vlag. Ze had opgetreden in een buikdanskostuum in de kleuren van de nationale vlag.

Niks nieuws onder de Egyptische zon, vindt Mohamed Fouadhelmy, advocaat uit Caïro en manager van buikdanseressen. Volgens hem bemoeien handhavers van de Egyptische wet zich wel vaker met buikdanseressen. Vooral de laatste jaren, in het nieuwe regime van president Abdel Fattah al-Sisi.

Ze kunnen zomaar een inval doen in een club om te controleren of de regels van de officiële censuur wel nageleefd worden: of de werkvergunning wel in orde is, of de danseres zich wel aan de kledingvoorschriften houdt – en of haar lingerie wel in orde is, bijvoorbeeld.

‘Niet alleen is dragen van ondergoed bij wet verplicht, het moet officieel ook voldoen aan bepaalde regels. Het mag bijvoorbeeld niet huidkleurig zijn,’ legt Fouadhelmy uit. Het is trouwens niet zo dat de meeste danseressen zich iets aantrekken van deze regels – zeker niet degenen met een bekende naam.

‘Egyptenaren zouden hun werk als buikdanseres zo opgeven om op een kantoor te kunnen werken’

Volgens Fouadhelmy wordt een overtreding vaak afgehandeld met een geldboete of met wat smeergeld. Maar soms belanden buikdanseressen in de gevangenis. Zo werd een bekende Russische danseres laatst gearresteerd omdat haar danskostuum niet aan de voorschriften voldeed.

De gevolgen? ‘Meer geld en meer werk,’ antwoordt Fouadhelmy droogjes. ‘Dat danskostuum van die Russische is een onmisbaar onderdeel van haar act geworden en haar prijzen zijn omhooggeschoten als een raket. Ze is laatst geboekt voor een bruiloft voor 200.000 Egyptische pond (ongeveer 11.000 euro, red.).’

Hij vervolgt: ‘Geen buikdanseres wil een smet op haar reputatie. Maar een schandaal kan goed voor business zijn. Heel goed.’

Respectabel? ‘It’s complicated’

Zo’n sterdanseres wordt geboekt door de elite als een teken van prestige. Ze danst in dure clubs en op elitaire feesten, waar de gastheer kan pronken met haar naam. Maar buikdanseressen zijn ook te vinden op feesten in simpele volkswijken.

‘Buikdans is onderdeel van onze cultuur, maar Egyptenaren hebben een gekke relatie met buikdanseressen. It’s complicated,’ legt de Egyptische buikdanseres Mervat uit. Tot voor kort was ze werkzaam in de toeristische badplaats Sharm El Sheikh, nu is ze met zwangerschapsverlof. Hoewel ze uitsluitend in prestigieuze vijfsterrenhotels heeft gedanst, is er wat haar betreft geen sprake van prestige in haar werk.

‘Tijdens mijn optredens geeft het publiek me niets dan liefde. Mensen klappen voor me, ze overladen me met complimenten, ze dansen met me mee en ze dringen zich na afloop om me heen om een foto met me te nemen: kinderen, jonge mannen, stellen en oudere vrouwen met hoofddoek. Maar mijn werk wordt door de samenleving niet gezien als respectabel. Elke Egyptische moeder wil een buikdanseres op de bruiloft van haar zoon. Maar ze zal een buikdanseres nooit als schoondochter accepteren.’

Ook Mervat zelf zegt last te hebben van een schizofrene houding ten opzichte van haar werk. Ze twijfelt er niet aan dat ze een respectabele vrouw is – ze gaat rechtop zitten als ze dit zegt en steekt haar kin vooruit -, maar ze geeft toe dat ze zich vaak schaamt voor haar werk.

Mervat

Mervat slaakt een zucht als ze vertelt hoe ze een keer tijdens een optreden opeens haar oom zag zitten in het publiek. Terwijl iedereen aan het klappen en juichen was en er kinderen aan het meedansen waren, draaide hij zijn hoofd van haar weg. ‘Ik kon wel door de grond zakken van schaamte’, vertelt ze. Na afloop in de kleedkamer barstte ze in huilen uit.

Behalve schaamte voelt Mervat ook weleens schuld, vertelt ze, vooral tijdens de heilige maand ramadan. Tijdens het vasten bedekt ze zich van top tot teen en draagt ze geen make-up. Maar ’s nachts plakt ze nepwimpers op en trekt ze een glinsterend pakje aan om een show te geven.

Als de show goed gaat, valt Mervat meestal met een glimlach op haar gezicht in slaap. Maar soms wordt ze wakker gehouden door de stem van haar geweten. Ze legt haar hand op haar buik: ‘Ik hoop dat mijn kind later werk zal hebben waar het trots op is.’ Ze denkt even na en vervolgt: ‘Ik ben een artiest en ik ben goed in mijn werk. Maar in het Arabisch is ibn ra’aasa (‘zoon van een danseres’, red.) een scheldwoord.’

Geen keuze, het zit in het bloed

Maar als het werk van een buikdanseres blijkbaar zo veel kritiek krijgt en zo weinig status heeft in de samenleving, waarom kiest ze er dan voor? Dat is nou typisch een vraag van een buitenlander, zegt Mervat. De meesten van de Egyptische buikdanseressen kíezen er niet voor – ze doen het juist omdat ze geen andere opties hebben. ‘Velen kunnen hun eigen naam niet eens spellen.’

Het zijn de buitenlanders die uit allerlei beschikbare opties een bewuste keuze maken om als buikdanseres te werken. Ze geven hun kantoorbanen in hun land op en trekken naar Egypte om daar te werken als danseres, omdat ze het als een droombaan zien. Voor Egyptenaren is het gewoon een baan, vertelt Mervat. ‘Zij zouden juist hun werk als buikdanseres zo opgeven om op een kantoor te kunnen werken.’

Hoe zit het dan met Egyptische danseressen die de hele wereld over reizen om op buikdansfestivals lessen te geven aan hordes van buitenlandse fanaten? Ze worden op een voetstuk gezet en bejubeld, mensen betalen veel geld om een workshop van twee uurtjes van ze te volgen in een overvolle zaal. Mervat moet er om lachen.

‘Voor ons is dansen niet iets wat we moeten leren via een dure workshop, het zit in ons bloed. Elk Egyptisch meisje kan buikdansen.’ Maar het voetstuk waar dat handjevol Egyptische buikdanseressen op staat, bestaat volgens Mervat alleen buiten Egypte.

In Egypte zelf kent niemand ze, zegt ze, daar is de tijd van Egyptische buikdans-supersterren voorbij. Er is maar één uitzondering: dé superster, één van de bekendste vrouwen van Egypte, de veteraan die de vijftig al is gepasseerd maar nog steeds op het podium staat, door velen gekopieerd, geadoreerd en verguisd: Dina.

‘Ik ben twee keer uit mijn appartement gezet toen de verhuurder erachter kwam dat ik buikdanseres was’

Verslaafd, maar ook weer afgekickt

Dina lijkt in niets op het beeld dat Mervat schept van de doorsnee Egyptische buikdanseres: ze is intelligent, heeft filosofie gestudeerd, spreekt Engels en ze zet zich in voor de erkenning van buikdans als respectabele kunstvorm in Egypte. Ze heeft meerdere malen geprobeerd een buikdansschool te openen in Cairo, maar is altijd tegengewerkt door de regering. Degenen die van haar willen leren, moeten zich inschrijven voor één van de vele internationale buikdansfestivals.

Ook Dina is in het verleden meerdere malen in het nieuws gekomen. In 2006 bijvoorbeeld, toen vele vingers beschuldigend naar haar wezen nadat er op een plein in Cairo massaal meisjes waren aangerand. Het incident vond plaats tijdens de openingsceremonie van een film waarin zij te zien was. Dina werd aangeklaagd voor medeplichtigheid aan seksuele intimidatie – ze zou de jonge mannen opgehitst hebben en medeverantwoordelijk zijn voor het drama dat zich had voltrokken.

Hoewel ze vrijgesproken werd, hield het incident de gemoederen wekenlang bezig. Dina liet zich niet uit het veld slaan en legde tijdens interviews haarfijn uit dat problemen in de Egyptische samenleving niet afgeschoven moeten worden op buikdanseressen of op vrouwen in het algemeen.

Dina is weleens de laatste Egyptische buikdans-ster genoemd, want tegenwoordig wordt de markt in Egypte gedomineerd door buitenlanders – voornamelijk Russinnen en Oekraïners. Net als velen van hen verliet ook de Amerikaanse Diana Esposito, beter bekend als ‘Luna of Cairo’, huis en haard om in Cairo te werken. Ze bereikte de top en werd geprezen om haar authentiek Egyptische stijl. Volgens Diana zijn Egyptenaren naturals, maar zijn buitenlanders professionals.

‘Buitenlanders steken veel tijd in technische training, veel geld in hun kostuums en veel energie in het onderhouden van professionele contacten’, vertelt ze. ‘Ze zijn bereid om veel op te offeren, omdat buikdans hun passie is. Ze zien het als een privilege om dit werk te mogen doen, terwijl de meeste Egyptische danseressen het als een noodzaak zien.’

Diana was bereid veel te verduren omdat ze verslaafd was aan de optredens. Ze voelde zich bevoorrecht. Maar na een carrière van tien jaar is ‘Luna of Cairo’ niet meer in Cairo. Op de vraag waarom ze weg is gegaan uit Egypte, antwoordt ze: ‘Ik ben naar Egypte gegaan uit liefde voor de dans, ik ben er weggegaan voor mijn mentale gezondheid.’

En het voetstuk waar ze op stond? ‘Daar gaf ik niet om. Ik was dat andere zat: het slijk.’

Brits onderzoek: Labour en Jeremy Corbyn zijn helemaal niet antisemitisch

0

Vijf Britse academici hebben onderzoek gedaan naar antisemitisme binnen Labour. Hun conclusie: Labour is geen antisemitische partij en tegen partijleider Jeremy Corbyn, die vaak van antisemitisme wordt beticht, wordt een heksenjacht gevoerd.

Sinds 2015 ligt de Britse politieke partij Labour onder vuur. De partij zou onder aanvoering van de radicaal-linkse partijleider Jeremy Corbyn een antisemitische koers zijn ingeslagen. Vijf wetenschappers concluderen in het boek Bad News for Labour. Antisemitism, the party & public belief dat er een groot verschil is tussen het beeld dat Britten hebben van de partij en de realiteit.

De onderzoekers zeggen geen bewijs te hebben gevonden van structureel antisemitisme binnen de partij. Tegen partijleider Jeremy Corbyn zou een heksenjacht worden gevoerd. Wel is er, aldus de vijf, sprake van antisemitische incidenten. Hierop is te laat, onvolledig, ongepast of zelfs niet gereageerd.

Dat er een groot verschil is tussen het imago van de partij en de realiteit zou te wijten zijn aan Corbyns politieke tegenstanders binnen Labour, die de Britse media hebben opgehitst. Uitspraken van Corbyn werden volgens de wetenschappers uit hun verband getrokken en uitvergroot.

De vijf stellen dat deze ‘haatcampagne’ tegen Corbyn buitenproportioneel is en niet klopt met de ‘realiteit van sporadisch antisemitisme’. Onder het leiderschap van Corbyn heeft Labour nu vijf keer zo veel leden gekregen, maar er zijn niet meer antisemitische incidenten dan voorheen.

Volgens de onderzoekers voeren tegenstanders een heksenjacht tegen Corbyn vanwege diens ondubbelzinnige pro-Palestijnse opstelling en radicaal-linkse sociaaleconomische standpunten. Dat Labour niet tijdig en adequaat heeft gereageerd op antisemitische incidenten ligt aan het interne functioneren van de partij, stellen ze.

54 landen steunen Chinees Oeigoeren-beleid

0

China lag onder vuur tijdens de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties afgelopen dinsdag. Het land wordt al langere tijd beticht vanwege massale detentie en vervolging van Oeigoerse moslims. Toch is er nu ook een 54-tal landen die aangeven China te steunen.

23 landen steunden een Britse VN-verklaring die het schenden van mensenrechten door Beijing veroordeelt. Hieronder vallen onder meer Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Canada, Japan en Nieuw-Zeeland.

Zij spraken hun zorg uit over de ‘geloofwaardige meldingen vanuit China over massale gevangenschap, het beperken van culturele en religieuze praktijken en surveillance specifiek gericht op etnische Oeigoeren’. In de verklaring bepleiten ze dat de Chinese regering direct dient te stoppen met de detentie van moslimgemeenschappen.

Maar een tegengeluid vanuit de Chinese grootmacht kreeg nog veel meer steun op de VN-vergadering, vooral vanuit landen die zelf al eerder op de vingers werden getikt vanwege het schenden van mensenrechten. Onder deze in totaal 54 bondgenoten vallen Pakistan, Rusland, Egypte, Bolivia, de Democratische Republiek Congo en Servië.

De tegenstrijdige verklaringen maken een wereldwijde kloof zichtbaar. Beijing is ondertussen hard bezig zijn diplomatieke en economische invloed in het buitenland te vergroten. Door middel van een wereldwijde PR-campagne probeert China steun te winnen voor haar Oeigoeren-beleid in Xinjang. Ze heeft zelfs een aantal moslimlanden, waaronder Saoedi-Arabië en Pakistan, weten te overtuigen.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken benadrukte tijdens een persconferentie dat de VK en de VS moeten stoppen zich te bemoeien met ‘interne aangelegenheden in andere landen onder het mom van mensenrechten’.

China houdt naar schatting meer dan een miljoen Oeigoeren vast in ‘heropvoedingskampen’ in de westelijke regio Xinjiang, dat door de Oeigoeren Oost-Turkestan wordt genoemd. China beschuldigt de islamitische Oeigoeren van terrorisme en seperatisme.

In deze kampen worden de Oeigoeren onderworpen aan een streng regime. Voormalige gevangenen hebben verteld dat ze gedwongen werden om varkensvlees te eten – een zonde volgens de islam – ‘politieke lessen’ te volgen en communistische liederen te zingen.

Wereldburgerschap als onze nieuwe identiteit

0

Wat is nu toch eigenlijk de Nederlandse identiteit? In de afgelopen jaren is identiteitspolitiek weer terug van weggeweest. In een wereld die in rap tempo globaliseert, hoor ik steeds vaker in mijn omgeving een roep naar herwaardering van de Nederlandse identiteit en bijbehorende waarden en normen.

Doorvragend wat mensen daarmee bedoelen, komt er vooral een vaag, geromantiseerd en nostalgisch beeld naar voren van een Nederland dat feitelijk nooit in deze ‘pure’ vorm heeft bestaan.

Een monocultureel Nederland zonder ‘gezeur’ vanuit minderheidsgroepen om gelijke behandeling, zoals vrouwen, mensen met een beperking of mensen van kleur. Een Nederland waar we ‘ons’ Sinterklaasfeest nog op eigen wijze, dus mét zwarte piet, konden vieren. Een Nederland dat trots was op haar VOC-verleden en algehele economische prestaties in de Gouden Eeuw. Een Nederland dat een machtig rijk was met koloniën in verschillende delen van de wereld.

Ik ben blij dat de mens en ook de mensheid continu in ontwikkeling zijn en dat we sinds deze vervlogen tijden progressie hebben geboekt als het gaat om het respecteren van mensenrechten, afstand nemen van koloniën, het niet langer accepteren van de ongelijke behandeling van minderheden en het relativeren van het belang van nationalisme. Het hedendaagse, multiculturele Nederland heeft baat bij een stille ontwikkeling die zich langzaam maar zeker voltrekt onder de burgers van morgen.

Kinderen worden in het basisonderwijs steeds minder vanuit de traditionele Nederlandse identiteit gevormd en steeds meer vanuit een breder perspectief. Zo besteedt een groeiend aantal basisscholen tijd en aandacht aan ‘wereldburgerschap’ om daarmee Nederlandse kinderen en hun identiteit te vormen. Vanuit dit concept worden universele, menselijke waarden als uitgangspunt genomen om bij te dragen aan de ‘Bildung’ (persoonsvorming) van kinderen.

Het zou me niet verbazen als ik het stempel ‘cultuurrelativist’ opgeplakt krijg. prima

Een voorbeeld van zo’n school is Cosmicus in Rotterdam. Een school die tevens het predicaat ‘UNESCO-school’ heeft gekregen. Scholen kunnen een UNESCO-school worden als ze aan tenminste drie van de vier UNESCO-thema’s aandacht besteden. Een van deze vier thema’s is ‘wereldburgerschap’. ‘Basisschool Cosmicus hanteert acht thema’s voor wereldburgerschap om in de loop van acht basisschooljaren de leerlingen te onderwijzen en opvoeden als wereldburgers.’

Eén van deze thema’s is weer ‘identiteit’: ‘Identiteit; wat maakt mij zo bijzonder? Wat delen we en waarin verschillen we? Respect voor verschillen in sekse: jongen, meisje, homo- en heteroseksueel.’ Hiervoor maken basisscholen als Cosmicus gebruik van allerlei lesmethoden, speciale projecten en activiteiten en onderhouden ze contacten met scholen in andere landen.

En zo zijn er vele basisscholen in Nederland die stilletjes maar zeker werken aan een identiteit van Nederlandse kinderen die anders is dan de traditionele ‘Nederlandse identiteit’. Nederlandse kinderen worden zo gevormd tot wereldburgers.

Terwijl verschillende politici moord en brand schreeuwen om herwaardering van de Nederlandse identiteit en scholen oproepen dagelijks het Wilhelmus uit volle borst te zingen, ziet de dagelijkse praktijk er geheel anders uit. En ouders vinden dat prima, omdat het simpelweg prima is.

Een wereldburger ‘toont respect, empathie en kan goed communiceren met mensen met verschillende achtergronden, of ze nu hier of daar wonen’. Daar kan menig politicus vandaag de dag nog iets van leren.

Het zou mij niet verbazen als ik van sommige lezers het stempel ‘cultuurrelativist’ opgeplakt krijg. En dat vind ik prima. Mensen doen maar. Ik maak cultuur graag en met liefde ondergeschikt aan universele menselijke waarden en de algehele filosofie van wereldburgerschap. Het is een vehikel om te zorgen voor meer verbinding, vertrouwen en begrip in onze multiculturele samenleving en tussen Nederlanders. Het draagt bovendien bij aan het bewustzijn van het belang van mensenrechten, het belang van vrede en harmonie.

Ik hoop dat er nog veel basisscholen zich het gedachtegoed van ‘wereldburgerschap’ eigen willen maken en wellicht ook UNESCO-school worden. Daar worden het onderwijs, kinderen en daarmee de toekomst van ons land beter van.

Omstreden Democraat Ilhan Omar stemt tegen erkenning Armeense Genocide en sancties Turkije

1

Gisteravond sprak het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden zich meermalen uit tegen Turkije. Opvallende dissident: de Democratische afgevaardigde Ilhan Omar.

Omar weigerde voor een resolutie te stemmen waarin het Huis van Afgevaardigden de Armeense Genocide erkent. Ze was één van de drie Congresleden die ‘aanwezig’ stemde. De niet-bindende resolutie werd met 405 stemmen voor en 11 stemmen tegen aangenomen.

‘Verantwoording en erkenning van genocide mogen niet worden gebruikt als stok om mee te slaan in een politiek gevecht’, rechtvaardigt Omar haar stemgedrag. ‘Het moet gebeuren op basis van academische consensus, buiten de druk en kracht van geopolitiek.’

Ook vindt Omar dat de resolutie andere misdaden tegen de mensheid moest erkennen, zoals de trans-Atlantische Slavenhandel en de genocide op de indianen.

Ilhan Omar stemde daarnaast tegen een wetsvoorstel dat sancties aan Turkije oplegt. Volgens Omar wordt het Turkse volk hiervan slachtoffer. Ze was de enige Democraat in het Huis van Afgevaardigden die tegen het wetsvoorstel stemde.

In september 2017 had Ilhan Omar een ontmoeting met de Turkse president Recep Tayyip Erdogan in New York. Het is onduidelijk wat er precies besproken is. Deze ontmoeting is buiten de reguliere media gebleven, totdat er in maart 2019 een foto opdook waarop beide politici geportretteerd staan.

De islamitische Omar, die in Somalië geboren is, geldt als heldin onder progressieve Amerikanen. Samen met de Democratische afgevaardigden Alexandria Ocasio-Cortez, Ayanna Pressley en Rashida Tlaib vormt zij ‘the Squad’. De vier zeggen een politiek van radicale gelijkheid voor te staan en komen geregeld in botsing met de Republikeinen en de gematigde vleugel bij de Democraten.

UPDATE: Tevens meldt het Amerikaanse internetplatform the Daily Caller op basis van overheidsgegevens dat Omar vorige maand een donatie van 1.500 dollar heeft gekregen van Halil Mutlu. Mutlu is co-voorzitter van de Turkish American Steering Committee (TASC), een Turks-Amerikaanse belangengroep die in 2015 de campagne ‘Lets History Decide‘ opzette.

Deze campagne was erop gericht om het narratief tegen te werken van Armeens-Amerikaanse groepen die strijden voor erkenning van de Armeense Genocide. Afgelopen maandag, een dag voor de stemming over de Armeense Genocide-resolutie, vroeg TASC aan haar supporters om contact met hun afgevaardigden te zoeken.

Het doel: Congresleden ervan overtuigen om tegen de resolutie te stemmen.

Volgens Turkse media is Mutlu de neef van president Erdogan. Omar en Mutlu staan samen op de foto, genomen op een bijeenkomst van TASC in september.

Dubai lanceert ’s werelds eerste ‘fatwa-service’ die draait op AI

0

Het departement voor Islamitische Zaken in Dubai heeft de Virtual Ifta gelanceerd: een digitale ‘fatwa-service’ die draait op kunstmatige intelligentie.

Gebruikers kunnen hun vragen over bijvoorbeeld het gebed, aalmoezen en reinheid intypen op de website van het departement voor Islamitische Zaken, waarna er als vanzelf een antwoord uitrolt. De service is beschikbaar in het Engels en Arabisch en zal in de toekomst met meer talen worden uitgebreid.

Dubai zegt bezig te zijn met alweer de volgende fase van de Virtual Ifta: hierbij kun je ook via Whatsapp vragen kunnen stellen. Ook zullen er meer onderwerpen bijkomen zoals vasten, reinheid, rituele wassing en financiën. Daarnaast wordt er gewerkt aan audio-antwoorden.

Binnenkort is de Virtual Ifta als app te downloaden via Google Play en Apple Store.

Verhullende ‘modest fashion’ is ontzettend populair – en niet alleen bij moslima’s

0

Op YouTube en Instagram is het fenomeen al springlevend, en vanaf nu is het ook in het museum te zien: modest fashion. Het Stedelijk Museum in Schiedam laat deze maanden zien wat een verhullende kledingstijl allemaal kan betekenen. ‘Ook niet-religieuze vrouwen willen zelf bepalen wat ze van hun lichaam laten zien.’

‘Ik laat niet veel van mijn lichaam zien, maar ik ben ook geen hijabi. Ik zit een beetje ongemakkelijk in het midden,’ zegt Aqeelah Harron in de introductievideo van haar serie Cover, Girl, te zien op haar YouTube-kanaal Fashion Breed. ‘En ik weet dat zovelen van jullie dat ook hebben, want jullie e-mailen me er de hele tijd over.’

Van tips voor verschillende manieren om tulbanden of hoofddoeken op te knopen tot aanbevelingen van ‘modest webshops’: Aqeelah, zelf moslima, laat zien hoe je zowel modest als modieus door het leven kunt gaan. Video’s als die van haar laten zien dat bedekkende kleding lang niet meer onesthetisch hoeft te zijn. Oftewel: ‘Er is een andere manier dan eruitzien en je voelen als een zak aardappelen.’

Aqeelah Harron (Foto: YouTube)

Modest fashion is online ontzettend populair, en niet alleen onder moslima’s. Ook beperkt het zich niet alleen maar tot stijladviezen. Twee christelijke zusjes vertellen vrolijk wanneer en waarom ze verhullende kleding zijn gaan dragen, een andere vrouw refereert weer aan de regels die ze voor zichzelf heeft opgesteld in een blogpost.

De commentaren op video’s zijn doorgaans positief: de tips zijn behulpzaam en vrouwen herkennen zich in elkaar. Soms wijzen ze elkaar op slordigheden. Een te strakke jeanslegging roept kritiek op: ‘Je bent er nog niet helemaal.’

Online platformen genereren een gespreksruimte waarin ervaringen worden gedeeld en de grenzen van wat kan en mag worden opgezocht. In het Stedelijk Museum in Schiedam wordt deze gespreksruimte naar binnen gehaald. In de eerste zaal van de expositie Modest Fashion wordt onder andere het Instagramaccount van de Rotterdamse Meryem Slimani getoond.

‘Mijn moeder heeft mijn Instagram overgenomen en nu neem ik alleen nog maar foto’s van haar,’ staat er bovenaan haar profiel. De meeste posts zijn inderdaad van haar moeder, gekleed in items die weliswaar modest zijn, maar voornamelijk kleurrijk, stoer en met een vette knipoog. Zo draagt ze soms een Nike-hijab of petje, sneakers of juist chique schoentjes met paarse sokken erin.

Instagram van Meryem Slimani (Foto: Merel Aalders)

Modest fashion is een mondiaal fenomeen. Werken en makers vanuit de hele wereld komen samen in deze expositie, vertelt Catrien Schreuder, hoofd tentoonstellingen en collectie. Sommige werken zijn afkomstig uit Dubai of de Verenigde Staten, maar ook Rotterdamse en Schiedamse kunstenaars krijgen hier een podium.

Het is groot geworden in Arabische landen en via de islamitische cultuur: de kern van modest fashion draait om zowel het uiten van religieuze voorkeuren als het geven van expressie aan individuele identiteit. Vooral dat laatste is belangrijk. ‘Ook niet-religieuze vrouwen willen zelf bepalen wat ze van hun lichaam laten zien. Keuzevrijheid is het sleutelwoord.’

Maar waarom zou een niet-religieuze vrouw geïnteresseerd zijn in modest fashion? Schreuder wijst op de items van het Amerikaanse modelabel The Row die in de eerst zaal van het museum hangen. De oprichters van het label, Mary-Kate en Ashley Olsen, hebben een grote rol gespeeld in de opkomst van modest fashion als markt. Zij kozen voor een verhullende kledingstijl om de vele commentaren die zij op hun lichaam kregen – en seksualisering van het lichaam in het algemeen – af te wijzen. Modest fashion heeft dus niet alleen maar met religie te maken: het gaat hier om een intercultureel fenomeen.

Vierde feministische golf

Rajae ell Mouhandiz is één van de curatoren. El Mouhandiz, zelf gekleed in een T-shirt met princess Leia van Star Wars en een jasje van Ralph Lauren, beschrijft zichzelf als ‘van de generatie die naar musea gaat, maar ook veel bezig is met wat er online gebeurt’. Modest fashion speelt zich dan ook vooral online af: overal in de wereld zijn kunstenaars bezig met een nieuwe beeldtaal die niet zozeer zichtbaar is via de gangbare media.

Rajae el Mouhandiz spreekt op de opening (Foto: Aad Hoogendoorn)

‘Videomakers en andere kunstenaars brengen lagen en kleuren aan die voorheen ondenkbaar waren,’ vertelt ze. ‘In de media wordt er vaak in categorieën gesproken, alsof er allerlei typen mensen zijn. In de realiteit is dat helemaal niet zo: er is veel meer fluïditeit. Op YouTube en Instagram gebeuren dingen die pas later op straat en in musea te zien zijn.’ Behalve nu dus even in Schiedam.

Een voorbeeld van zo’n fluïde identiteit is het verhaal van Britse influencer Dina Torkia. Zij blogde jarenlang over modest fashion, schreef er zelfs een boek over en bracht samen met luxe warenhuis Liberty London een hijab-lijn op de markt. Toen besloot ze haar hijab alleen nog maar te dragen wanneer ze daar zelf zin in had.

De kritiek die ze daar op kreeg was overweldigend. Zo zou ze zichzelf volgens sommigen geen moslima meer mogen noemen. Er werd gezegd dat ze naar de hel zou gaan en bovendien dat ze lelijk was zonder hijab en zich daarom maar beter niet meer op het internet kon vertonen. Maar veel van haar volgers steunen haar juist ook in haar keuzevrijheid. Voor vrouwen die ernaar streven hun eigen voorwaarden te bepalen is ze een groot voorbeeld.

‘Er is een andere manier dan eruitzien en je voelen als een zak aardappelen’

Volgens El Mouhandiz zitten we middenin een vierde feministische golf. Deze is begonnen in Azië en het Midden-Oosten en kenmerkt zich door het ongeorganiseerde karakter. Het gaat vooral om een non-binair denken: het gedachtegoed manifesteert zich veel meer als een spectrum waarbij individuele levenshoudingen naast elkaar kunnen bestaan. Het nieuwe feminisme is organisch en universeel, en stelt zich kritisch op naar religie en politiek.

‘Vrouwen hebben het over één ding. We should all be feminists,’ citeert El Mouhandiz de Nigeriaanse schrijfster Chimamanda Ngozi Adichie. Die tekst verscheen ook op een T-shirt van Dior, waarvan een exemplaar in het museum te zien is.

Foto: Merel Aalders

Verbindt modest fashion ook verschillende religies? In principe wel, zeggen El Mouhandiz en Schreuder, al ligt de nadruk toch wel meer op de verbinding tussen vrouwen. Als je het over modest fashion hebt, heb je het even alleen maar over kleding, en dan blijken er overeenkomsten te zijn tussen individuele voorkeuren. Modest fashion is bijvoorbeeld een hype in de Biblebelt, maar ook in de Joodse community, en ook weer onder seculieren, vertellen ze.

Want dat is het ook echt: een hype. Er wordt hier geen nieuwe norm gepresenteerd: er wordt vooral een trend getoond die internationaal en online levendig is.

Toch is culturele uitwisseling niets nieuws: in het Stedelijk Museum zijn ook voorbeelden te zien van de bedekkende kleding van verschillende culturen die met elkaar in aanraking kwamen via handelsroutes. ‘Wat je ziet is dat de betekenis van verhullende kleding constant verschuift,’ vertelt Schreuder. ‘In elke context betekent het weer iets anders.’ Vanaf de zestiende eeuw droegen Nederlandse vrouwen bijvoorbeeld vaak een ‘huik’: een verhullend kledingstuk dat veel op de boerka lijkt.

Twee kleine fotootjes aan het begin van de tweede zaal laten zien wat Schreuder en El Mouhandiz ‘grootmoeder fashion’ noemen. El Mouhandiz’ oma en de betovergrootmoeder van Alexandra van Dongen, één van de andere curatoren, dragen daar verhullende kledingstukken die lichaam en haar bedekken. ‘De betekenis zal voor deze vrouwen net anders zijn geweest. Dat roept juist weer een gesprek op.’

Foto: Aad Hogendoorn

Het gaat altijd om de context

Uit mode kun je dingen afleiden die via andere kanalen minder zichtbaar zijn. Eén van de ruimtes van de expositie is gewijd aan ‘de universele vrouw’. In elke religie heb je vrouwelijke archetypes: Maria, Madonna, de moeder, de non, de hoer… De ideale, universele vrouw ziet er overal anders uit. Verschillende beelden van de vrouw lopen als een rode draad door de geschiedenis, en inspireren ook nog steeds makers die hier worden geëxposeerd.

‘Mode zegt veel over trends en wat er leeft,’ zegt El Mouhandiz. ‘Het geeft aan dat wat we te horen en te zien krijgen vanuit de politiek, de media of Hollywood, niet het complete plaatje is.’

Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon big business. ‘We hebben een echte Chanel,’ vertelt El Mouhandiz. Coco Chanel was de eerste echte influencer op het gebied van mode. Als een van de eerste vrouwelijke ontwerpsters in haar tijd brak zij met het korset en de zware rok voor vrouwen, omdat zij ook gewoon moesten kunnen werken en ademen.

Is El Mouhandiz ook wel eens bang dat de commerciële kant van mode juist belemmerend is? ‘Nee. Je ziet dat moslima-influencers die hijablabels op de markt brachten met grote warenhuizen er nu soms ook voor kiezen hun hijab weer af te doen. Het is geen propaganda voor ze. Online blijven zij nu ook het debat aangaan. Je ziet dat jongeren zich erg bewust zijn van identiteit en de lading eromheen, dat ze weigeren in een hokje te stappen – of erin te blijven.’

‘Je lichaam moeten laten zien voor waardering is óók onderdrukking’

Een veelgehoorde kritiek op verhullende kleding is natuurlijk de onderdrukking die het zou impliceren. ‘Dat kan,’ zegt El Mouhandiz. ‘Dat laten we hier ook zien. Het gaat altijd om de context.’ Schreuder noemt de situatie in Iran als voorbeeld.

‘Daar is bedekkende kleding verplicht, en heeft het inderdaad met onderdrukking te maken. Wat je daar vervolgens ziet is dat vrouwen de grenzen ervan opzoeken door middel van bijvoorbeeld ironie, en daar vrijheid bij ervaren. Ook in de context van onderdrukking zie je dat vrouwen zich hun manier van kleden toe willen eigenen. Met deze tentoonstelling willen we vooral de één-op- één relatie tussen bedekking en onderdrukking nuanceren.’

Een Iraanse maker is bijvoorbeeld Newsha Tavakolian, fotografe voor the New York Times, le Monde en het fotoagentschap Magnum. Ze is getrouwd met de Nederlandse correspondent Thomas Erdbrink. Zij en haar man hebben op dit moment moeite om zich vrij te kunnen bewegen in Iran, vertelt El Mouhandiz.

In het Stedelijk wordt Tavakolians serie Listen tentoongesteld: een aantal imaginaire CD-covers. In Iran is het verboden voor vrouwen om te zingen of dansen in het openbaar. Kunstenaars worden hier veel gecensureerd. Op de foto’s staat Tavakolians zus, gekleed in de sobere, zwarte outfit die daar de norm is voor werkende vrouwen. Maar telkens voegt Tavakolian een onverwacht element aan de foto’s toe, dat kenbaar maakt dat voor haar de strijd nog niet gestreden is.

Foto: Merel Aalders

Aan het einde van de expositie zien we filmpjes van Iraanse vrouwen die stiekem dansen op straat en daarmee arrestatie riskeren, met de hashtag #dancingisnotacrime. Eén van de vrouwen die we zien shuffelen is daadwerkelijk opgepakt. Ook het werk van de Iraanse beeldend kunstenares Shirin Neshat hangt in deze ruimte. Na de Iraanse revolutie vluchtte zij naar de Verenigde Staten, waar ze vanuit ballingschap kunst is blijven maken over de onderdrukking van vrouwen.

‘Onderdrukking is iets wereldwijds,’ zegt El Mouhandiz, ‘en vrouwen die op zoek gaan naar de ruimte die ze kunnen innemen ook. Je lichaam moeten laten zien om gewaardeerd te worden is óók een vorm van onderdrukking. Het gaat erom dat je zelf beslist. Op je eigen voorwaarden.’

De tentoonstelling Modest Fashion zal nog tot 9 februari 2020 te zien zijn in het Stedelijk Museum in Schiedam.

Turken en Koerden zijn elkaars probleem, maar ook elkaars oplossing

0

Door de Turkse invasie in Noord-Syrië hebben de al verziekte verhoudingen tussen Koerden en Turken een extra klap opgevangen. Wijdverspreide gevoelens van wantrouwen, vijandschap en haat zijn alleen maar sterker geworden. Voor de veiligheid van toekomstige generaties is het echter van levensbelang om als Koerden en Turken verantwoordelijkheid te nemen en te investeren in dialoog en vredeswerk.

Het was pijnlijk en storend tegelijk om de ongerustheid in de ogen van onze nieuwe stagiaire bij The Hague Peace Projects te aanschouwen. Gealarmeerd vertelde ze over een dreigende invasie van Turkije in Noord-Syrië: ‘Ze gaan ons slachten, het wordt een massamoord!’ De agressor was Turkije. En ‘ons’, dat waren de Koerden.

Aangezien ik in de trein met de papieren krant bezig was, waren de laatste nieuwtjes op Twitter en in de Turkse media me ontgaan. En inderdaad, een Turkse invasie stond op het punt te beginnen, las ik op mijn telefoon.

Het was een surrealistisch moment op ons kantoor. Werken aan dialoog tijdens een escalerende oorlog. Weliswaar 4.000 kilometer hier vandaan, maar o-zo-dichtbij voor Koerdische en Turkse Nederlanders die het nieuws nauwlettend volgen.

Nieuwe wonden worden geslagen in een oorlog die nooit lijkt te stoppen. Demonstraties op straat. Scheldpartijen op Twitter. Wederzijdse demonisering en uiteindelijk Koerden en Turken met elkaar op de vuist. Laten we hopen dat het bij die incidenten blijft.

Maar met hopen alleen lukt het niet. Vrede komt niet vanzelf. Inspanning is vereist. Iedereen heeft natuurlijk het recht om in alle vrijheid de wegen te bewandelen die hij of zij als de juiste ziet. Maar er gaat iets goed mis als het enige contactmoment tussen Turken en Koerden alleen maar plaatsvindt wanneer de hel al is uitgebroken. Waarom is er zo weinig contact? Wat houdt ons tegen?

Voor een verandering is het noodzakelijk dat we zelf ook veranderen

Het gewelddadige verleden – de Koerden zijn hierin altijd de grootste slachtoffers geweest, maar PKK-aanslagen hebben ook tot een paranoia onder Turken geleid – heeft beide volkeren achtergelaten met diepe gevoelens van wrok. Nationalisme wakkert dat vijanddenken aan. Gechargeerd gezegd is ‘de Turk’ onder Koerden ‘de jihadistische barbaar’ of ‘fascist’, en ‘de Koerd’ is de ‘terroristische pion’ van externe mogendheden. Met zulke ideeën is het lastig bij elkaar komen.

Voor een verandering is het noodzakelijk dat we zelf ook veranderen. Als The Hague Peace Projects pleiten we voor dialoog over de meest gevoelige kwesties. Wanneer Koerden het bijvoorbeeld hebben over een vrij Koerdistan, wie moeten Koerdistan dan in de eerste plaats accepteren? Turken! Het is daarom belangrijk dat Turken worden meegenomen in de totstandkoming en acceptatie van die Koerdische wens – hoe die er dan ook uit zal zien.

Aan mijn mede-Turken zou ik het volgende willen meegeven: stop met het bestempelen van Koerden als ‘terrorist’. Meer dan 35 jaar wordt datzelfde jargon gebruikt om de vernietiging van Koerdische levens te legitimeren.

Natuurlijk, de PKK en YPG plegen aanslagen op Turkse doelen en inderdaad is op de westerse romantisering van Koerdische strijders heel wat af te dingen. Maar de grootste aanslag in dit conflict wordt gepleegd door de Turkse staat. Het Turkse staatsgeweld is grootschaliger en vernietigender. Maar Turken die wel praten over PKK-terreur hoor je nooit over Turkse staatsterreur. Dat is vreemd.

Met woorden als ‘terrorist’, ‘fascist’ en ‘jihadist’ komen we er echter nooit. Het is belangrijk om de mens achter die labels te zien. En dat kan alleen als we bij elkaar komen, en daarbij de confronterende discussies voeren. Maar laten we daarna ook bouwen aan een vreedzame generatie waarin we elkaar accepteren als gelijkwaardige mensen.

Het is geen gemakkelijke opgave. De weg naar vrede tussen Turk en Koerd zit vol met wantrouwen, ruzies en langdurige stiltes. Maar het is een plek die alleen samen bereikt kan worden. We weten inmiddels dat we elkaars probleem zijn, maar laten we een keer ook beseffen dat we elkaars oplossing kunnen zijn.

Marokko woedend om ‘criminele’ vlagverbranding in Parijs

1

Marokkanen zijn boos op Rif-activisten die een Marokkaanse vlag in brand hebben gestoken.

Afgelopen weekend organiseerden Rif-activisten een demonstratie in Parijs tegen de onderdrukking van het Rifgebied in Marokko. Sommigen vertrapten de Marokkaanse vlag en staken deze in brand.

Op deze vlagverbranding zijn veel laaiende reacties gekomen, vanuit Marokko zelf en vanuit de Adviesraad van de koning voor Marokkanen in het buitenland (CCME).

Abdellah Boussouf, secretaris-generaal van de CCME, zegt hierover: ‘De ontheiliging van de nationale vlag is een criminele daad die niets te maken heeft met de vrijheid van meningsuiting.’

Op het verbranden van de nationale vlag staat in Marokko een gevangenisstraf van maximaal drie jaar en een fikse geldboete.

Op 28 oktober 2016, dus bijna op de kop af drie jaar geleden, brandden de protesten in de Rif los. Op die dag overleed de Riffijnse visverkoper Mohsin Fikri, die protesteerde tegen de inbeslagname en vernietiging van zijn vis door de politie. Hij eindigde doodgedrukt in de pers van een vuilniswagen.

EU-parlementariërs nemen kijkje in geïsoleerd Kashmir, veroorzaken ophef in India

0

Ruim twintig Europarlementariërs reizen door Kashmir, dat door India is bezet. Het bezoek is opmerkelijk, want de deelstaat is in augustus zijn autonomie kwijtgeraakt en sindsdien afgesloten van de buitenwereld. Buitenlandse journalisten en politici mogen de deelstaat eigenlijk niet in.

Het gaat om 28 Europarlementariërs. 22 van hen behoren tot uiterst rechtse partijen, politici van Rassemblement National van Marine le Pen, het Spaanse Vox, Vlaams Belang, Alternative für Deutschland, Lega Nord en de Brexit Party van Nigel Farage. Er zijn geen Nederlanders mee.

Ook een Europarlementariër van de Britse Liberal Democrats en een voormalige premier van de centrumlinkse Partido Democratico uit Italië zijn mee met de delegatie.

De delegatie arriveerde zondag in New Dehli. Ze ontmoetten die dag de Indiase minister-president Narendra Modi en zijn nationale veiligheidsadviseur, die de Europarlementariërs hun uitleg van de situatie in Kashmir vertelden.

Het bezoek is door India georganiseerd. Het Europees Parlement en de Europese Unie zijn er officieel niet bij betrokken. Enkele Europese ambassades wisten tot gisteren niets van het bezoek.

Het bezoek veroorzaakt ophef bij Indiase oppositiepolitici. Oppositieleider Rahul Ghandi, die in augustus nog uit Kashmir werd geweerd, vindt deze situatie ‘heel verkeerd’. Het Parlementariër Shashi Tharoor noemt het bezoek ‘een belediging voor de democratie.’

Een andere oppositielid, Subramanian Swamy, zegt de Kashmir-reis ‘immoreel’ te vinden en roept op tot een beëindiging ervan. Asaduddin Owaisi, de leider van de islamitische partij AIMIM, zegt dat de delegatieleden last hebben van ‘islamofobie’ en noemt ze ‘nazi lovers‘.

De delegatieleden zijn de eerste internationale bezoekers van Kashmir sinds India besloot haar autonome status te schrappen. India zegt de orde in Kashmir te willen herstellen, omdat islamitische separatisten er ruim dertig jaar streden tegen wat zij zien als een Indiase bezetting.

Mensenrechtenorganisaties als Amnesty International en Human Rights Watch maken zich zorgen over de mensenrechtensituatie in Kashmir.