11.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 784

Opkomend extreemrechts geweld, een veelkoppig monster

0
Extreemrechts geweld lijkt een steeds groter probleem te worden. Begin dit jaar werd de wereld opgeschrikt door de aanslag in Christchurch in Nieuw-Zeeland, waar 51 moslims werden vermoord. Eind april pleegde een extreemrechtse schutter een aanslag op een synagoge in San Diego in Californië, waarbij een vrouw omkwam en meerdere geworden vielen. En in juni vermoordde een rechtsextremist de Duitse CDU-politicus Walter Lübcke. Kunnen we sociale media, als broeinest van extreemrechtse radicalisering, hiervan de schuld geven?

De schutter van Christchurch, Brenton Tarrant, radicaliseerde via het internet. Hij was actief op diverse alt-rechtse internetsites, waaronder Gab.ai en 8chan, en kondigde op het laatste platform zijn aanslag aan. Tarrant gelooft in de omvolkingsthese, namelijk dat het ‘witte ras’ als gevolg van ‘massamigratie’ zal verdwijnen. John T. Earnest, de verdachte van de aanslag op San Diego, gelooft ook in deze complottheorie en meent dat de Joden hiervoor verantwoordelijk zijn. Lübcke, ten slotte, werd vermoord omdat hij een ruimhartig asielbeleid voorstond. Vanwege dit standpunt juichten extreemrechtse sociale mediagebruikers zijn dood toe.

Wat is de link tussen sociale media en radicalisering? Hoe zit het met de voedingsbodem onder radicalisering? Welke rol spelen complottheorieën? De Kanttekening sprak hierover met vier experts: nepnieuwsdeskundige Peter Burger van de Universiteit Leiden; complottheoriedeskundige Jelle van Buuren, verbonden aan dezelfde instelling; politicoloog Sarah de Lange, expert op het gebied van extreemrechts, en ten slotte met Lena Frischlich, verbonden aan de universiteit van Münster en gespecialiseerd in de rol van sociale media bij de radicalisering van extreemrechts en jihadisten.

Leidt hate speech op social media tot hate crimes?

Volgens de Leidse nepnieuwsonderzoeker Peter Burger zijn er maar heel weinig mensen die daadwerkelijk geweld gebruiken. Het verband tussen sociale media en geweld is heel moeilijk te onderzoeken, vertelt hij. ‘Wel is er onderzoek gedaan naar de correlatie tussen de hetze tegen migranten op sociale media en daadwerkelijk geweld tegen migranten. Er was een correlatie, geen causaal verband, tussen de hoeveelheid Facebookberichten van de anti-migratiepartij Alternative für Deutschland in bepaalde plaatsen en de ontwikkeling van geweld tegen migranten in die plaatsen. Op deze methode is wel veel kritiek gekomen, onder andere in The Atlantic.’

‘Sociale media kunnen fungeren als een katalysator die radicalisering versnelt’

Er worden op sociale media veel nare berichten geplaatst. Ook oproepen tot geweld. Maar de groep die geweld gebruikt, die is heel klein. Burger: ‘Natuurlijk kun je wijzen op terroristen die hun actie op sociale media hebben gezet, of op sociale media nare berichten hebben geplaatst. Maar iedereen onder de zestig is bekend met sociale media. Dat aanslagplegers sociale media gebruiken ligt voor de hand, maar dit betekent niet automatisch dat sociale media dit veroorzaken.’

De Duitse onderzoekster Lena Frischlich onderschrijft deze analyse. ‘Er zijn verschillende factoren die sommige mensen ertoe bewegen om te kiezen voor terroristisch geweld. Tussen sociale media en geweld bestaat geen één-op-één-relatie. Wel kunnen sociale media fungeren als een katalysator die radicalisering versnelt. Ook tussen hate speech en hate crime is er geen één-op-één-relatie te trekken.’

UvA-politicoloog Sarah de Lange vertelt dat er wel een verband is tussen rechtse narratieven in de reguliere media en geweld. Onderzoek heeft aangetoond dat als er in de media veel ruimte wordt gegeven aan het anti-vluchtelingensentiment, geweld tegen vluchtelingen toeneemt. In Nederland is hier nog geen onderzoek naar gedaan, maar wel in Duitsland, Zweden, Finland en de Verenigde Staten. ‘Op basis van die onderzoeksresultaten is het duidelijk dat er sprake is van een correlatie, maar over het onderliggende mechanisme – hoe de media-aandacht tot meer geweld leidt – weten we nog minder. Het is dus nog te vroeg voor grote conclusies.’

‘Maar ook als deze taal niet direct leidt tot geweld, tot rellen of een aanslag, is hate speech niet bepaald bevorderlijk voor het maatschappelijk klimaat en de sociale cohesie’, aldus Burger. ‘Veel mensen zijn blijkbaar boos, verontwaardigd en bang. Ze maken hun bedreigingen expliciet of hun bedreigingen op sociale media expliciet. ‘Gooi ze het land uit.’ ‘De gaskamer.’ Daarmee help je samenleving niet echt, eufemistisch gesproken.’ Er zijn ook een heleboel nep-video’s die door PVV-politici gedeeld worden, zegt Burger. ‘De verspreiders van deze beelden denken dat dit nieuws is, maar het gaat om beelden van langer geleden, met een heel andere context. De feiten zijn hier ondergeschikt aan het frame, namelijk dat de moslims het weer hebben gedaan.’

‘‘Onze’ vrouwen en dochters moesten worden beschermd tegen de vluchtelingen, tegen de moslims’

Voedingsbodem voor radicalisering

Volgens Frichlisch gebruiken extremisten een ‘verdedigingsframe’ om hun geweld te legitimeren. ‘Ze beschouwen zichzelf niet als de agressoren, maar als degenen die iets belangrijks verdedigen. Bij extreemrechts is dat het eigen ‘erfgoed’; bij extreemlinks zijn dat minderheden en bij jihadisten is dat de islam.’

Geweldplegers laten zich ook vaak leiden door angst. De Duitse populistische partij Alternative für Deutschland speelt een kwalijke rol als het gaat om het verspreiden van angst, vertelt Frischlich. ‘Toen op oudejaarsavond 2015 een grote groep vrouwen werd aangerand in Keulen, werd dit door AfD gebruikt in politieke campagnes. ‘Onze’ vrouwen en dochters moesten worden beschermd tegen de vluchtelingen, tegen de moslims. Als er angst wordt gezaaid, dan kunnen sommige mensen overgaan tot het gebruik van geweld. De moord op Lübcke, maar ook op de Poolse burgemeester Pawel Adamowicz en de Britse Labour-politica Jo Cox, werden begaan door daders die hun land wilden beschermen tegen asielzoekers en ‘slechte’ politici. Je ziet ook dat complottheorieën een belangrijke rol spelen bij het verspreiden van angst.’

Peter Burger stelt dat een gevoel van onrecht een belangrijke voedingsbodem is voor radicalisering, wat hij ontleend heeft aan radicaliseringsonderzoeker Kees van den Bos. ‘Dit gevoel leeft sterk bij jihadisten, bij extreemlinks en bij extreemrechts. Ze hebben heel erg het idee dat hun groep tekort wordt gedaan. Volgens extreemrechts spelen de elites onder een hoedje met de EU en ze halen massaal moslims en vluchtelingen binnen.’ En dan is er nog een eindeloze stroom berichten over moord en verkrachting, uiteraard met moslims of asielzoekers als dader.’ Het valt Burger op dat het steeds meer geaccepteerd raakt om geweldsbeelden als propaganda te gebruiken. ‘Ik associeerde beelden van verminkte lichamen en dode kinderen met Palestijnse activisten. Maar dit is nu ook in ons discours ingeslopen. Dat is zorgelijk.’

Stickers over ‘islamisering’ en ‘bevolkingsuitwisseling’ van de Duitse extreemrechtse beweging Identitäre Bewegung (Foto: YouTube)

Complotdenken en conspirituality

Complottheorieën spelen ook een rol bij radicalisering. De Leidse onderzoeker Jelle van Buuren legt uit dat complottheorieën geen recent fenomeen zijn, maar al veel langer bestaan. Hij noemt als voorbeeld de Protocollen van de Wijzen van Zion, het beruchte antisemitische schotschrift uit 1903, waarin gesteld wordt dat de Joden uit zijn op de wereldmacht. Maar complottheorieën zijn nu weer terug van nooit helemaal weggeweest.

Volgens Van Buuren is hier geen eenduidige verklaring voor. ‘Complottheorieën bouwen voort op wantrouwen, maar versterken vervolgens dit wantrouwen. De laatste tien à twintig jaar is er meer wantrouwen gekomen tegen de instituties. De EU, de farmaceutische industrie, de media, de politiek, de wetenschap. De wereld wordt steeds complexer en sneller, er zijn veel veranderingen. Dit leidt tot onzekerheid bij veel mensen. Zij verlangen terug naar eenduidig verhaal, met een wij en zij, een meta-narratief.’

Volgens Van Buuren is het complotdenken een vorm van geloof. Hij heeft daar ook een speciale term voor: conspirituality. ‘Er zitten veel spirituele elementen in complot, denk aan het geloof dat het einde der tijden is aangebroken. Deze apocalyptische manier van denken is heel erg religieus. Je ziet dit terug bij jihadisten, maar ook christelijke fundamentalisten en de alt-right. Die laatste groep gelooft dat een burgeroorlog onvermijdelijk is, dat het witte ras op het punt staat om te verdwijnen. En dat is de schuld van een sinistere samenzwering tussen links en de islam.’ Het ligt natuurlijk veel ingewikkelder in de werkelijkheid, legt van Buuren uit, maar de alt-right heeft een aantrekkelijk pasklaar antwoord op ingewikkelde dynamische processen. ‘De alt-rechtse complottheorieën sluiten goed aan bij het al bestaande rechts-populistische narratief, waar het gaat om de slechte elite die het volk loopt te belazeren.’

Complottheorieën zijn volgens Van Buuren echt overal te vinden, niet alleen bij rechts. Complottheorieën kunnen onschuldig zijn, maar vaak gaat het om het aanwijzen van de zondebok. ‘Dit leidt vaak tot demonisering. De ander is niet een tegenstander, maar een vijand die zich door kwaadaardige motieven laat leiden. Er zijn verschillende zondebokken in de geschiedenis, maar antisemitisme is hardnekkig in veel complottheorieën. Je ziet dit terug bij extreemrechts, extreemlinks en bij jihadisten. Rechtsextremisme en jihadisme zijn sowieso antisemitisch, en bij extreemlinks gaat het om kapitaal dat met Joodse bankiers geassocieerd wordt.’

Natuurlijk is er ook een relatie tussen complotdenken en geweld, maar die is niet eenduidig, stelt Van Buuren. ‘Niet alle complotdenkers zijn potentiële geweldplegers, maar in gewelddadige, extremistische ideologieën zit altijd een complotelement. Geweld heeft echter meerdere oorzaken en vindt alleen plaats onder bepaalde condities. Het meest gevaarlijke aan complotdenken is, zoals ik al zei, het zondebokaspect. Het dehumaniseren van de tegenstander neemt een drempel tot het gebruik van geweld weg. Denk aan Rwanda, waar de Tuti’s werden gedemoniseerd voordat ze werden vermoord, en natuurlijk aan de Joden ten tijde van de Tweede Wereldoorlog.’

‘Bij rechts heb je meer samenzweringstheorieën, meer nepnieuws’

Hoe gevaarlijk is extreemrechts in Nederland?

Het is opvallend dat veel terroristisch geweld in Europa en de Verenigde Staten tegenwoordig uit extreemrechtse hoek komt. Hoe gevaarlijk is extreemrechts eigenlijk? En in hoeverre wordt extreemrechts gepromoot door politieke partijen en buitenparlementaire actiegroepen?

Politicoloog Sarah de Lange maakt als wetenschapper een scherp onderscheid tussen radicaal rechts en extreemrechts. ‘Extreemrechts accepteert de democratie niet, radicaal rechts doet dat wel, maar is tegen pluralisme, tegen de liberale democratie. In tegenstelling tot extreemrechts is radicaal rechts niet antidemocratisch, dat men de democratische spelregels afwijst. En radicaal rechts wijst ook politiek geweld af.’

Het Forum voor Democratie en de PVV zijn volgens De Lange daarom ook niet extreemrechts. De buitenparlementaire actiegroep Pegida is volgens haar een grensgeval. ‘Pegida-voorman Edwin Wagensveld heeft meegedaan aan paramilitaire activiteiten in Bulgarije. En de manier waarop Pegida met het demonstratierecht omgaat is ook op het randje.’ Actiegroep Identitair Verzet is wel extreemrechts, zegt De Lange. ‘Deze activisten stellen dat geweld een legitiem middel is en geloven dat de rassenoorlog eraan komt. Leden van Identitair Verzet gaan naar Frankrijk voor paramilitaire training.’

Volgens De Lange valt het in Nederland wat betreft het gevaar van extreemrechts wel mee, in vergelijking met de situatie in het buitenland. ‘In Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk is het een stuk ernstiger. In Duitsland zijn er laatst ook rechtsextremisten opgepakt die in het leger en de politie zijn geïnfiltreerd, het zogenoemde Hannibal-netwerk.’

Is deplatforming, het niet meer bieden van podia aan (rechts-)extremistische geluiden, misschien een middel om radicalisering en geweld tegen te gaan? Volgens De Lange is dit een te normatieve vraag. ‘Hier is geen onderzoek naar geweest, dus we weten niet of dit helpt. Ik vind het meer een vraag voor de politiek en de samenleving. Moeten we antidemocratische stemmen in het debat wel ruimte geven?’

Leden van de extreemrechtse jeugdbeweging Génération Identitaire uit Frankrijk (Foto: YouTube)

Hoe gepolariseerd is Nederland?

Extreemrechts roept een sterke tegenreactie op. Op sociale media is het tegenwoordig bon ton om geweld tegen ‘nazi’s’ te bepleiten. ‘Punch a Nazi’ is een populair thema, in de Verenigde Staten maar ook in Nederland, en werd ook gebruikt om het geweld tegen Pegida-voorman Wagensveld te verdedigen. Radicaliseert links ook? En wordt Nederland daardoor steeds meer gepolariseerd?

‘Hoe meer heilige huisjes, hoe minder begrip voor mensen die over deze zaken anders denken’

De Lange stelt dat mobilisatie tegenmobilisatie oproept. Als extreemrechts sterker wordt, dan worden tegenkrachten dit ook. ‘Wat we nu zien, vooral op sociale media, is wat in de politicologie ‘affectieve polarisatie’ wordt genoemd. Politieke tegenstanders worden niet langer als tegenstander gezien, maar als morele vijanden.’ Volgens De Lange is er echter altijd ruimte voor depolarisatie. ‘Misschien moet het midden meer ruimte krijgen, de mensen die een tussenpositie innemen. Maar in de media krijgen de flanken vooral aandacht.’ Van Buuren noemt deze ontwikkeling ‘het mainstreamen van de fringe’. In de Verenigde Staten is volgens hem het denken in termen van complotten en een dreigende burgeroorlog tegenwoordig veel meer mainstream geworden.

Met de polarisatie in Nederland valt het wel mee, gelooft Burger. ‘In de Verenigde Staten zijn de maatschappelijke tegenstellingen tussen links en rechts veel groter.’ Burger benadrukt daarnaast dat samenzweringstheorieën en nepnieuws meer voorkomen bij extreemrechts dan bij extreemlinks. ‘Hyperpartijdige media als Breitbart, Infowars, de Dagelijkse Standaard, Voice of Europe en het antisemitische Fenixx, die heb je niet bij links.’

Frischlich vertelt dat polarisatie van alle kanten komt, maar dat mensen geneigd zijn om eerst en vooral op de polarisatie bij de andere partij te wijzen. ‘Linkse mensen zullen sneller op het gevaar van extreemrechts wijzen dan op het gevaar van extreemlinks. Moslims zullen ook eerder naar extreemrechts verwijzen, terwijl rechtse mensen banger zijn voor het gevaar van extreemlinks en voor het jihadisme. Op dit moment roert extreemrechts zich online het meest, maar dat is een momentopname. Studies wijzen bovendien uit dat de meeste mensen gewoon in vrede willen leven.’

Frischlich legt uit dat tijdens het polarisatieproces steeds meer waarden ononderhandelbaar worden. ‘Hoe meer heilige huisjes, hoe minder begrip voor mensen die over deze zaken anders denken. Sowieso worden online discussies vaker ongenuanceerder gevoerd dan op straat. Dat komt omdat mensen elkaar niet zien, de emoties van de ander niet zien en zich dan principiëler voordoen dan dat ze zijn.’ Maar Twitter, waar veel discussies worden gevoerd, is niet representatief voor de samenleving, stelt zij. ‘Slechts tien tot vijftien procent van de bevolking zit op Twitter en deze mensen zijn veel meer uitgesproken.’

We moeten het gevaar van polarisatie dus niet overschatten. Niettemin is extremisme een probleem, helemaal als het wel tot geweld leidt. Frischlich: ‘In Duitsland hebben we lange tijd rechtsextremisme genegeerd, onderschat. In de jaren negentig was er een opleving van rechtsextreem geweld en daarna leek het een lange tijd rustig, maar moslims en Joden weten dat dit geweld nooit helemaal is verdwenen, ook al zien autochtone Duitsers dit niet altijd.’

‘Turkije wil Koerden in Syrië aanvallen, maar durft het niet’

0
Er zijn berichten over grote Turkse troepenconcentraties aan de grens met Syrië. Volgens de Turkse journalist Ergun Babahan ligt een Turkse aanval op de Rojava, de door Koerden gedomineerde autonome regio in Noord-Syrië, mogelijk in het verschiet. Dit schrijft hij op de onafhankelijke nieuwssite Ahval News.

Een recentelijke Turkse aanschaf van Russische raketten heeft tot problemen met NAVO-bondgenoot Amerika geleid. Woensdag besloten de Verenigde Staten Turkije uit het gezamenlijke straaljagerprogramma te zetten. Amerika is niet blij dat Erdogan het goed kan vinden met de Russische president Poetin. Een invasie van Noord-Syrië zal echter tot nog meer verwijdering tussen de NAVO-bondgenoten leiden, zegt Babahan.

Turkije beschouwt de Koerdische YPG-milities die de Rojava besturen als terroristen, die heulen met de PKK. Erdogan heeft ook meerdere malen aangeven dat hij in Noord-Syrië een bufferzone wil creëren, om zo de Turkse grens beter te beschermen. De troepenopbouw aan de Syrische grens duidt er volgens Babahan op dat het Turkse leger een operatie aan het voorbereiden is.

Oorlog met de YPG brengt de Verenigde Staten in een lastig parket, omdat de YPG en de Amerikanen bondgenoten zijn en hebben samengewerkt om IS te verslaan.

De Koerdische YPG-strijders hebben de Amerikanen gewaarschuwd dat als er een Turkse aanval komt ze Deir al-Zor en Raqqa moeten verlaten, twee Syrische steden die ze hebben veroverd op IS. Dit zou betekenen dat IS de kans krijgt om zich te hergroeperen, iets dat Amerika ten koste van alles wil voorkomen.

De Verenigde Staten zullen hierom druk op Erdogan uitoefenen om zijn leger aan de Turkse kant van de grens te houden, denkt Babahan. Ook verwacht hij dat Turkije daarom toch af zal zien van een daadwerkelijke aanval, hoewel het Turkse leger druk op de Koerden in de Rojava zal blijven uitoefenen.

Rechtsradicale AfD koerst af op winst bij verkiezingen Brandenburg, Duitsland

0
De rechtsradicale partij Alternative für Deutschland is in de peilingen de grootste partij in de oostelijke deelstaat Brandenburg, waar op 1 september verkiezingen zullen plaatsvinden. Dit schrijft het Duitse blad der Spiegel.

Alternative für Deutschland zou, als er nu verkiezingen in Brandenburg worden georganiseerd, 21 procent van de stemmen krijgen. De sociaaldemocratische SDP krijgt, aldus de opiniepeilingen van Spiegel Onlie-Wahltrend, 17 procent. Daarna volgt Die Linke (de Duitse SP) met 17 procent, de CDU met 16 procent en de groenen met 15 procent.

In de peiling van juni was de SDP nog de grootste partij in Brandenburg, met 21 procent, terwijl AfD toen op 20 procent stond.

Voor uiterst rechts in Duitsland zou de overwinning van Alternative für Deutschland een geweldige triomf zijn, maar voor de andere partijen een horrorscenario. AfD staat bekend om haar radicale standpunten over immigratie, integratie en de islam. De partij verzet zich fel tegen het ruimhartige asielbeleid van bondskanselier Angela Merkel. Volgens AfD-parlementariër Alexander Gauland wordt de moord op CDU-politicus Walter Lübcke, die in juni door een neonazi werd vermoord, aangegrepen door het establishment om zijn partij met extreemrechts in verband te brengen.

Alternative für Deutschland heeft op dit moment 92 van de 709 zetels in de Duitse Bondsdag, twee zetels in het Europees Parlement en acht van de 88 zetels in het parlement van de deelstaat Brandenburg.

Zwarte activisten boos op Telegraaf-columnist na aantijging van Jodenhaat

0
Telegraaf-columnist Rob Hoogland heeft de woede van The Black Archives op de hals gehaald met zijn column van gisteren, waarin hij zwarte activisten antisemitisme verwijt.

Hoogland is in zijn column kritisch op de ‘10x Meer Geschiedenis’-poster van The Black Archives, waarin een alternatief wordt geboden voor de indeling van het Nederlandse geschiedenisonderwijs op middelbare scholen.

‘10x Meer Geschiedenis’ besteedt aandacht zwarte bladzijden uit de westerse geschiedenis en de Nederlandse geschiedenis in het bijzonder, zoals de Trans-Atlantische slavenhandel en het kolonialisme – maar de Holocaust ontbreekt.

Hoogland vindt dit antisemitisch en vergelijkt Mitchell Esajas, oprichter van The Black Archives, met de Franse ex-politicus en Holocaustontkenner Jean-Marie le Pen. ‘Die zes miljoen doden, dat ijzingwekkende systeem waarmee ze werden uitgeroeid, die massamoord zonder weerga: peanuts, het vermelden in de geschiedenisboeken niet of nauwelijks waard, aldus Jean-Marie Esajas.’

Op de Facebookpagina van The Black Archives wordt de column van Hoogland een ‘smadelijk en criminaliserend artikel’ genoemd. ‘Er zal om rectificatie worden gevraagd, al hebben we geen hoge verwachtingen in verband met de lage ethische standaard van de Telegraaf.’

Esajas is woedend en vindt dat Hoogland zijn huiswerk niet goed heeft gedaan. De ‘10x Meer Geschiedenis’-poster is volgens Esajas niet bedoeld om de geschiedenislessen te vervangen, maar ‘om discussie te prikkelen én het huidige geschiedenisonderwijs aan te vullen.’

Het klopt dat Holocaust niet expliciet genoemd wordt op de poster, maar dat komt volgens Esajas omdat deze zwarte bladzijde in het huidige geschiedenisonderwijs al ruim aan bod komt.

Van Teheran naar Rotterdam: de vlucht van schrijver Hamed Ahmadi

0
Het zolderappartement van Verhalenhuis Belvédère in de Rotterdamse wijk Katendrecht fungeert de laatste jaren als residentieplek voor schrijvers die hun land zijn ontvlucht. Het Verhalenhuis is het eerste ‘Huis voor Immaterieel Erfgoed’ in Nederland en wil mensen en gemeenschappen in Rotterdam zichtbaar maken via kunst, cultuur en persoonlijke verhalen. Het verhaal van schrijver Hamed Ahmadi (1982) en zijn vrouw Mojde Radan-Koupaei hoort ook in dit huis thuis.

De vlucht van Hamed Ashmadi en zijn vrouw uit Iran is niet recent, maar wel ingrijpend. Hij schreef onder andere toneelstukken en scenario’s voor films. Helaas werd er niets van zijn hand opgevoerd of verfilmd, want zijn creaties voldeden niet aan de eisen van het regime. ‘Mijn werk was te erotisch getint. Let wel: als er bij wijze van spreken in een toneelstuk een hoofddoek wordt afgegooid, dan gaat het in Iran al te ver. Gelukkig werd er wel een dichtbundel van mij gepubliceerd.’

Naar aanleiding van de presidentsverkiezingen in 2009 ontstond de Groene Beweging. Kandidaat Mir-Hossein Mousavi was veel populairder dan zijn conservatieve opponent Mahmoud Ahmadinejad. Toch won Ahmadinejad de verkiezingen. ‘Een heleboel mensen in Iran vertrouwden dit niet. Ik ook niet. Als reactie hierop ontstond de Groene Beweging. We hadden geen specifiek doel, maar mensen die zich hierbij aansloten wilden dat de stemmen herteld werden, of dat de regering opstapte. In ieder geval waren we tegen het regime, tegen de dictatuur. We wilden meer democratie, om te beginnen verkiezingen die eerlijk verliepen.’

Hoewel er al veel aanhangers van de Groene Beweging waren opgepakt, bleef Ahmadi meedoen. Ongeveer twee maanden na het ontstaan van de Groene Beweging werd hij tijdens een vreedzame demonstratie in Teheran gearresteerd door de Sepah, de Iraanse Revolutionaire Garde. Hij werd 20 dagen vastgehouden zonder dat er een rechter aan te pas kwam. Tijdens de verhoren werd Ahmadi, toen 27 jaar oud, behoorlijk geïntimideerd. ‘Het was op zich al extra beangstigend dat ik niet wist hoe lang ik vastgehouden zou worden. De mensen die mij verhoorden lieten doorschemeren dat het nog weleens een behoorlijke tijd zou kunnen duren voordat ik werd vrijgelaten.’

‘In Iran kun je veroordeeld worden tijdens een rechtszaak zonder je aanwezigheid’

In Iran is de situatie in de gevangenissen zeer schrijnend, helemaal in vergelijking met Nederland. Grinnikend vertelt Ahmadi dat hij geen ervaring heeft met een Nederlandse cel. ‘De gevangenis is een vreselijk plek om te moeten zijn, plus dat voor mij de reden niet duidelijk was. Ik had niets gedaan waarvoor je in een gevangenis thuishoort.’

Propaganda

Nadat hij weer op vrije voeten was, werd Ahmadi geïntimideerd. ‘Als je niet wilt dat we je weer oppakken, dan moet je voor ons scenario’s gaan schrijven voor propagandafilms,’ werd hem van overheidswege duidelijk gemaakt. ‘Veel kunstenaars deden dit al. Niet alleen om met rust gelaten te worden, maar ook omdat je er veel geld mee kunt verdienen en veel bekendheid kunt krijgen. Geld en bekendheid zijn prettig. Alleen kon ik het niet aan mijzelf verantwoorden om zulke teksten te schrijven.’ Dat kon in Iran niet en hij besloot eind 2011 om zijn vaderland te verlaten. ‘Een moeilijke beslissing, maar wel een goede.’

Weer gearresteerd

Wat Ahmadi niet wist, was dat er een onderzoek tegen hem liep en dat hij op een lijst stond van mensen die het land niet mochten verlaten. Dit merkte hij pas op de luchthaven van Teheran, waar hij werd gearresteerd. De eerste nacht verbleef hij in een cel op de luchthaven, daarna in een politiecel. Na een dag werd hij naar de beruchte Evingevangenis gestuurd. ‘In Iran kun je veroordeeld worden tijdens een rechtszaak zonder je aanwezigheid. Het bleek dat ik was veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf zonder dat ik het wist. Ik kon mijn hoger beroep tegen betaling in vrijheid afwachten. Mijn beroep was succesvol. Geen gevangenisstraf, maar ik mocht mij van de rechter niet meer bemoeien met activiteiten tegen de Iraanse overheid.’

Maleisië en Armenië

Twee maanden na het hoger beroep kreeg Ahmadi zijn paspoort terug en kon hij het land weer uit. Hij vertrok niet alleen. Inmiddels was hij getrouwd met Mojde Radan-Koupaei. Zij had Japanse literatuurwetenschappen gestudeerd, werkte bij de Japanse ambassade in Teheran, gaf les aan een Japanse school en leidde ook Japanse reisgezelschappen rond. Zij ging met hem mee naar Maleisië.

Een van de belangrijkste redenen dat ze voor Maleisië kozen, was dat je met een Iraans paspoort maar naar een beperkt aantal landen kunt reizen zonder visum. Maleisië is een van die landen. Ahmadi en zijn vrouw verbleven anderhalf jaar in Maleisië. ‘Toen we er nog niet zo lang waren, zijn we overvallen,’ vertelt Mojde Radan-Koupaei. ‘Al onze spullen waren weg en Hamed zijn arm was gebroken. Ons gevoel van veiligheid was weg.’

Ahmadi voegt eraan toe dat Maleisië ook een streng moslimland is. Ze waren op zoek naar vrijheid, wat ze daar niet echt vonden. Zijn vrouw kon niet werken in Maleisië, maar Ahmadi werkte voor diverse Iraanse media. ‘Er zijn Iraanse media buiten Iran die niet aan het Iraanse regime gebonden zijn. Schrijven over Iran en over het regime gaat een stuk beter vanuit het buitenland,’ legt Ahmadi uit.

Na hun verblijf in Maleisië woonden ze vijf jaar in Armenië. Daar had Ahmadi het enorm naar zijn zin. ‘Veel mensen denken dat Armenië een klein, arm land is. De mogelijkheden om er te werken zijn inderdaad beperkt. Voor mij maakte het niet zo uit, want ik kon mijn werk voor de Iraanse media buiten Iran gewoon voortzetten. Ik voelde me er enorm thuis en kon mezelf zijn. Helaas is het erg lastig om in Armenië een verblijfsvergunning te krijgen, net als in Maleisië. Van Armenië vond ik dat veel erger.’

Ahmadi zocht contact met ICORN in Noorwegen. Dit is een stichting die schrijvers en andere kunstenaars ondersteunt die niet in hun eigen land kunnen of mogen blijven. ICORN selecteert je voor bepaalde landen of steden. Het Verhalenhuis Belvédère in Rotterdam is bij ICORN aangesloten. ‘Zo is het contact ontstaan. We wonen hier sinds vorig jaar april.’

Er loopt momenteel een asielaanvraag, maar daar kunnen Ahmadi en Radan-Koupaei verder niets over zeggen omdat de procedure nog loopt. Nota bene op basis van haar verblijfsvergunning heeft Radan-Koupaei geen werkvergunning. Dat vindt ze erg jammer, maar ze aanvaardt de situatie zoals die is. Net als in Maleisië kon ze in Armenië niet werken, wat volgens haar te maken had met de hoge werkloosheid in het land. ‘Armeniërs kunnen in Armenië vaak ook geen baan vinden.’

‘Ik heb in vier landen gewoond, maar mijn beste vrienden heb ik in Rotterdam gevonden’

Niet veilig in Iran

De laatste jaren wordt er regelmatig gedaan alsof Iran een veilig land is. Daar is Ahmadi het niet mee eens. Hij begrijpt wel waar het idee vandaan komt. ‘Het heeft twee oorzaken. Ten eerste zeggen westerse toeristen positieve dingen over Iran. Het beeld dat toeristen hebben is dat het een land is waar elke dag feesten worden gegeven. Het leven is er goedkoop en het is een geweldig land om te leven. Dat klopt niet. Voor Iraniërs die 100 procent achter het regime staan is het een geweldig land om te leven. Niet voor mensen die kritiek durven te uiten.’

De tweede oorzaak ligt bij de media. Volgens Ahmadi berichten veel correspondenten te luchtig over Iran. ‘De media proberen over te brengen dat Iran probeert te moderniseren. Dat is onzin. Vijftig jaar geleden leidden veel mensen in Iran, toen nog Perzië geheten, een modern bestaan. Er bestond een zekere mate van godsdienstvrijheid. Iran stond toen nog onder het bewind van Sjah Mohammad Reza Pahlavi. In 1979 werd alles anders met de komst van Ayatollah Khomeini, nu veertig jaar geleden. De klok werd teruggedraaid. De meeste Iraniërs steunen het theocratische regime niet.’ Desgevraagd legt Ahmadi uit dat de woonplaats daarbij geen rol speelt. Je kunt niet zeggen dat mensen die op het platteland wonen conservatiever zijn dan stadsbewoners. ‘Op het platteland wonen ook moderne moslims.’

Nederland en Rotterdam

Wat vinden Ahmadi en zijn vrouw van Nederland? Ahmadi vertelt dat hij al iets over Nederland wist, omdat hij als jonge jongen enorme fan was van het Nederlands Elftal. ‘Gullit, Van Basten, Hans van Breukelen, Frank Rijkaard. Ik vond ze allemaal geweldig. In Iran werden in die tijd kauwgumpjes verkocht met aan de binnenkant van het papiertje afbeeldingen van voetballers. Ook die van Nederland.’

Zijn vrouw knikt. Zij was fan van Marco van Basten en had foto’s van hem bemachtigd. ‘Voetbal verbindt,’ vinden ze.  Hoewel ze goed op de hoogte waren van de populariteit van het Nederlandse voetbal, dachten ze dat veel mensen in Nederland blond waren en groene ogen hadden. ‘We waren heel verbaasd toen we ook een heleboel mensen met donker haar zagen en vrouwen met een hoofddoek. Rotterdam en Nederland bleken veel multicultureler dan we dachten,’ geeft Radan-Koupaei toe. ‘Ik vind het fijn in Rotterdam. Ik heb in vier landen gewoond, maar mijn beste vrienden heb ik in Rotterdam gevonden. Wanneer we in een andere stad zijn geweest en met de trein in Rotterdam arriveren, voelt het als thuiskomen. Als we in Nederland kunnen blijven, dan blijven we bewust in Rotterdam. Voordat ik naar Europa kwam, hoorde ik dat Europeanen koud en afstandelijk waren. Dat klopt niet. Ik voel de warmte wel degelijk.’

‘Er moet veel veranderen in Iran, om te beginnen een democratisch gekozen humane regering’

Ahmadi had ook een onverwachte ervaring. ‘Ik liep een keer ergens in Rotterdam-Zuid, waar het trottoir even was afgezet omdat er moslims zaten te bidden. Dit beeld kende ik uit Iran, maar had niet gedacht dit hier aan te treffen. In mijn beleving ging er iets dreigends vanuit. Maar een stukje verderop stond een Nederlandse man alles te fotograferen. Hij had er een heel ander beeld van dan ik. Voor hem had het iets vredigs.’

Teruggaan

In Iran kon het werk van Ahmadi niet uitgevoerd of gepubliceerd worden, maar er zijn verschillende boeken van zijn hand uitgegeven in het Farsi, via twee uitgevers in Londen. Hij heeft onder andere een biografie geschreven over Farhad, een Iraanse rockartiest die tot 1979 zeer populair was in Iran. Momenteel werkt Ahmadi aan een boek over Shahyar Ghanbari, een Iraanse zanger en dichter die sinds 1979 in het buitenland woont. Ahmadi heeft daarnaast een drieluik geschreven over zijn tijd in de gevangenis. Het is al verschenen in Farsi onder de titel Goriz az Markaz en in het Engels als Mercury’s Moon.

Ahmadi gelooft niet dat hij weer zal teruggaan naar Iran, zeker niet in de nabije toekomst. Hij heeft nog een moeder en broer in Iran. ‘Ik bel regelmatig met mijn moeder, maar ik durf en kan niet terug. Heel veel familieleden van mij wonen buiten Iran, zoals mijn zusje in Schotland. Er moet veel veranderen in Iran, om te beginnen een democratisch gekozen humane regering.’

Voorlopig verblijven Ahmadi en zijn vrouw dus op de zolderverdieping van Verhalen Belvédère, ongeveer 50 vierkante meter groot. Hoe klein en bescheiden ook, ze zijn er blij mee – al is het wel een prestatie om in zo’n minikeuken te kunnen koken.

Dit interview had niet plaats kunnen vinden zonder de hulp van Nazanin Hedayati, die zo vriendelijk was om als tolk te fungeren.

Studie: godsdienstvrijheid wereldwijd afgenomen, ook in Nederland

0
In de periode 2007-2017 is de godsdienstvrijheid in de wereld sterk afgenomen. Dit stelt het Amerikaanse Pew Research Center in een uitgebreide studie.

Pew heeft voor dit rapport de godsdienstvrijheid in 198 landen onderzocht. Er is gekeken naar beperkingen van godsdienstvrijheid via wetgeving en naar maatschappelijke vijandigheid tegen mensen met een ander geloof.

Een belangrijke conclusie van het rapport is dat vooral in Europa de godsdienstvrijheid meer aan banden is gelegd. In 2007 waren er vijf landen in Europa waar moslimvrouwen van overheidswege beperkt werden in hun kledingkeuze, in 2017 waren dit twintig landen. Het gaat hier onder andere om een het Franse verbod in 2011 op gezichtsbedekkende kleding, maar ook om het Bosnische verbod op het dragen van een hoofddoek op het werk.

Daarnaast voelen gelovigen zich in hun vrijheid aangetast door politici die godsdienstvrijheid meer aan banden willen leggen. Zo voelen moslims en joden zich geïntimideerd door pogingen van verschillende politici in Europese landen om jongensbesnijdenis te verbieden. Ook voelen moslims in Nederland zich minder vrij dankzij de uitlatingen van Geert Wilders, die tegen de ‘islamisering’ van het Westen campagne voert en tegen vluchtelingen met een islamitische achtergrond.

Met de godsdienstvrijheid van religieuze minderheden in islamitische landen is het nog steeds slecht gesteld. In landen als Syrië, Afghanistan, Somalië en Pakistan plegen extremistische religieuze groeperingen veel geweld. In Myanmar zijn moslims juist het slachtoffer van religieus geweld, begaan door de boeddhistische meerderheid.

Onderzoek: afkomst bepaalt het aantal sollicitatiebrieven dat je moet versturen

0

Gezamenlijk onderzoek door de universiteiten van Amsterdam en Utrecht bevestigt dit.

In het onderzoek, uitgevoerd via nep-sollicitaties van jongeren tussen de 23 en 25 jaar, blijkt dat afkomst bepaalt hoeveel sollicitatiebrieven je stuurt voordat je een positieve reactie krijgt.

Gemiddeld moet iemand van autochtone afkomst 2,2 brieven schrijven voor een uitnodiging, iemand met een Turkse achtergrond 3,2 en iemand van Marokkaanse komaf 3,3. Bij jongeren met een Surinaamse of Antilliaanse achtergrond, waar de marges binnen de groepen groot is, werden respectievelijk 2,8 tot 3,9 en 3,7 tot 6,9.

De onderzoekers spreken van discriminatie en zien ‘dat mensen met een niet-westerse achtergrond 40 procent minder vaak gecontacteerd worden dan anderen’.

Het onderzoek is gehouden in goede economische tijden, waarin werknemers minder moeite hoeven te doen om een baan te vinden. Mocht hetzelfde onderzoek worden gehouden in slechtere tijden, dan zullen de verschillen nog groter worden, aldus de onderzoekers.

Koning van Marokko: twaalf paleizen, 600 auto’s en een miljoen horloges

23
Mohammed VI, de koning van Marokko, heeft een fortuin van 5 miljard euro, zo schrijft de Spaanse krant El Espanol. De koning leidt een zeer luxueus leven, terwijl zijn onderdanen met veel moeite de eindjes bij elkaar proberen te knopen.

Volgens het zakentijdschrift Forbes is koning Mohammed VI de rijkste man van Marokko, de op vier na rijkste man van Afrika en staat hij in de top 10 rijkste monarchen van de wereld. De koning heeft zijn enorme fortuin deels geërfd van zijn vader Hassan II, maar tijdens Mohammeds koningschap is het kapitaal vermeerderd.

De Société Nationale d’Investissement, de koninklijke holding, is aanwezig in alle sectoren van de Marokkaanse economie en levert de koning miljarden op. Tegenwoordig bezit de holding aandelen in meer dan dertig bedrijven, waaronder sommige multinationals. Daarnaast ontvangt de koning inkomen uit zijn landerijen en uit onroerend goed. Bovendien krijgen de koning en zijn familie bovendien jaarlijks 250 miljoen euro van de Marokkaanse belastingbetaler.

De koning maakt ook heel veel kosten. Hij heeft twaalf paleizen, waar in totaal elfhonderd dienaren werken. Om dit te kunnen betalen, is de koning elke dag een miljoen euro kwijt. Tevens houdt Mohammed van luxe. Zo heeft hij zo’n 600 auto’s en een miljoen horloges, een prachtig kasteel in Frankrijk, een luxueus zeiljacht en twee privévliegtuigen.

Het Marokkaanse bbp per hoofd van de bevolking is 4.400 dollar. Daarmee staat Marokko op de 86e plaats, tussen Iran (85) en Jamaica (87) in. Ter vergelijking: het Nederlandse bbp per hoofd ligt op 48.222 dollar.

Dehumaniseren kun je leren. Maar je kunt je er ook tegen verzetten

0

Dehumaniseren kun je leren. Aan die stelling moest ik denken toen ik drie weken geleden een aangrijpende foto zag die door de ziel sneed: vader Óscar Alberto Martínez Ramírez (26), samen met zijn bijna tweejarige dochter Valeria. Ze zijn dood. Verdronken in de Rio Grande tijdens een vergeefse poging om de Verenigde Staten binnen te komen. Vader en dochter waren El Salvador ontvlucht, waar geweld, armoede en de corruptie welig tieren. De zwempoging mislukte echter, waarna hun ademloze lichamen op de oever van de Rio Grande aanspoelden. Het leverde dat iconische beeld op: een vader die zijn dochter door zijn T-shirt draagt, zwemmend naar de Amerikaanse Droom. Tevergeefs.

Iedere politieke ramp heeft een eigen iconisch beeld. Denk bijvoorbeeld aan de foto van Mỹ Lai, met dat naakte Vietnamese meisje dat slachtoffer is van een Amerikaans napalmbombardement. Deze foto werd een aanklacht tegen de Vietnamoorlog. Volgens de commentatoren stond de foto van Ramírez en zijn dochter symbool voor het restrictieve migratiebeleid van Donald Trump, waarbij migranten steeds gevaarlijkere routes moeten nemen om the land of the free and the home of the brave te bereiken.

Zo worden onder Trumps zero tolerance-beleid, zoals bekend, duizenden kinderen van hun ouders gescheiden en in detentiecentra geplaatst. Daar leven ze onder erbarmelijke omstandigheden. Inmiddels zijn er tientallen doden gevallen, daarnaast raken sommige kinderen hun ouders kwijt. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat er met walging en verontwaardiging wordt gereageerd op Trumps restrictieve migratiebeleid.

Ook in de rest van de wereld riep de iconische foto ontsteltenis op. Ook in Europa, ook in Nederland. Niettemin, het is makkelijker om de splinter in het oog van de ander te zien, terwijl je je niet bewust bent van de balk in je eigen oog. Want niet zo ver van huis worden migranten net zo onmenselijk behandeld, als het gevolg van het strenge Europese migratiebeleid. En wij kijken toe.

We moeten populistische proefballonnen doorprikken en weer menselijk durven te zijn

Het was het zoveelste drama aan de Europese zuidgrens. De 31-jarige kapitein Carola Rackete besloot drie weken geleden om het reddingsschip Sea Watch 3 in de haven van Lampedusa te laten afmeren, ondanks het expliciete verbod van de Italiaanse autoriteiten. Door dat verbod te negeren riskeerde de Duitse kapitein een gevangenissstraf, maar zij vond de situatie van de migranten aan boord zo knellend dat ze niet anders kon. Zij zag het als haar verantwoordelijkheid om zieke migranten te redden.

Kort na de aankomst werd Rackete door de Italiaanse autoriteiten gearresteerd. Ze zou de regels van de scheepvaart hebben overtreden en medeplichtig zijn aan mensensmokkel. Het redden van mensen in nood wordt gezien als criminele activiteit. Het is goed om te onthouden dat er sinds 1988 bijna 30.000 mensen zijn verdronken in de Middellandse Zee, in hun poging om Fort Europa te bereiken. De migratiedeals tussen Europa en de Libische autoriteiten mogen we uiteraard niet vergeten. Afrikaanse migranten die naar Europa proberen te komen worden door de Libische kustwacht onderschept en in mensonterende detentiecentra geplaatst.

Terwijl het gedoe rond Sea Watch 3, een schip dat trouwens onder Nederlandse vlag voer, nog speelde, kwam de VVD opeens met het lumineuze idee om het redden van migranten en vluchtelingen op zee strafbaar te maken. Een rechtse meerderheid in de Kamer steunde die oproep. Natuurlijk gaat deze VVD-proefballon in tegen internationale verdragen – sterker nog, het is juist strafbaar als je mensen in nood niet helpt. Maar dit maakt voor de VVD niet uit. Het internationale recht geldt blijkbaar alleen voor die mensen die door de VVD als mensen worden gezien. Om ervoor te zorgen dat de migrant geen inspraak krijgt tot het internationale recht moet hij worden gedehumaniseerd. Hij is een bacterie, een bedreiging waar Europa verschoond van moet blijven, ter wille van de interne rust.

Dehumaniseren kun je leren. Maar je kunt je er ook tegen verzetten. Carola Rackete, door het toonaangevende Duitse blad der Spiegel tot ‘Captain Europe’ gebombardeerd, durfde ‘nee’ te zeggen. Zij was burgerlijk ongehoorzaam. Ze volgde niet de wetten van het land, maar luisterde naar haar hart en de principes van het internationale recht. Moge zij een inspiratiebron zijn, opdat wij niet meer hoeven toe te kijken hoe een mensenleven voor onze ogen verdrinkt, terwijl dit helemaal niet nodig is. We moeten populistische proefballonnen doorprikken en weer menselijk durven te zijn.

‘Half wit, half zwart zijn is één van de grootste privileges die je kunt hebben’

1

Filmmaakster Amanda van Hesteren maakte voor de VPRO de korte documentaire ‘Mama en ik: ja maar nee, nee maar ja’, die gaat over de vraag waarom zij en haar moeder anders tegen racisme aankijken. De Kanttekening sprak Van Hesteren – zwarte moeder, witte vader – over deze film, haar ervaringen met racisme en persoonlijke privileges. ‘Volgens mij zijn we eigenlijk heel goed op weg met z’n allen.’

Met welke verwachting begon je aan je documentaire ‘Mama en ik: ja maar nee, nee maar ja’?

‘Ik wilde eigenlijk eerst onderzoeken waarom donkere mensen in het algemeen niet zo snel aantrekkelijk gevonden worden. Alleen maar als je heel erg knap bent, of bekend en succesvol. Dus dat was de oorspronkelijke insteek. Maar toen ik hierover in gesprek ging met mijn moeder, kwam het uiteindelijk al snel uit op racisme en de vraag – haar vraag – of ikzelf niet meer aan de slag moest gaan met mijn ‘zwart-zijn’. Volgens mijn moeder ben ik een bounty die helemaal niks heeft met de black struggle. Ik zou mij te weinig inzetten voor de zwarte emancipatie. Ik was en ben het daar niet mee eens, maar ik vond het een leuke wending en besloot deze vraag in mijn documentaire centraal te stellen.’

Hoe kwam je bij het oorspronkelijke idee dat donkere mensen minder aantrekkelijk worden gevonden?

‘Een witte vriend van mij vertelde dat hij Naomi Campbell de mooiste vrouw op aarde vindt, maar dat als hij tussen een middelmatige witte of zwarte meid moest kiezen, hij voor het witte meisje zou gaan. Omdat het makkelijker is, maar ook vanuit een bepaald soort racisme dat te maken heeft met maatschappelijke status. Dat vond ik interessant. Ik snapte het ook wel. Naomi Campbell is dan een throphy. Ik herkende dat throphy-denken ook wel bij mijzelf.

‘Voor mij maakt kleur eigenlijk niet uit. En daarmee was mijn aanvankelijke vraagstelling toch op een bepaalde manier wel beantwoord – en was het onderwerp ineens heel saai geworden. Het gesprek met mijn moeder daarover opende iets waar de film nu over gaat.’

Wat waren de reacties op je film?

‘Er zijn heel veel reacties op mijn film gekomen, nadat die online ging. Ik heb inmiddels veel zwarte vrouwen gesproken die, net zoals mijn moeder, ook een kind hebben met een witte man. Zij herkennen mijn standpunt over racisme ook in hun eigen kinderen. Ook zij merkten dat racisme een andere rol – soms bijna geen rol – speelt in de levens van kinderen uit een gemengde relatie. Maar er waren ook mensen die op mij afstapten, omdat ze echt niets snapten van mijn verhaal. Inmiddels heb ik alle kanten van het spectrum wel gehoord.’

Denk je dat het uitmaakt, dat iemand uit een gemengd gezin komt?

‘Ja, ik denk dat racisme en de manier waarop je daar last van hebt ook wel iets te maken heeft met de cultuur waarin je bent grootgebracht. Ken je de Nederlandse cultuur door en door vanuit je opvoeding? Dan kun je nog steeds gediscrimineerd worden, maar het maakt misschien wel iets uit voor de manier hoe je er mee omgaat.’

‘Zonde van mijn tijd en energie om mij continu bezig te houden met het eventuele racisme van anderen’

Ben je anders gaan denken over racisme – en wat je er wel of niet mee moet – na het maken van deze film?

‘Nee. Mijn moeder en ik kwamen tot de conclusie dat we fundamenteel van mening verschilden, we agreed to disagree. Ik ben tegen racisme en ik vind het ook goed dat er nu zo veel luide protestgeluiden zijn. Maar die manier is niet mijn manier. Ik doe het anders. Toevallig sprak ik hier gisteren nog over met mijn broertje. Hij staat niet open voor de mogelijkheid dat iets racisme is, vertelde hij. Dat herken ik bij mijzelf. Als ik een afwijzing krijg, dan zie ik het gewoon als een afwijzing. Jammer voor diegene – en ik zoek wel naar een andere manier om mijn doel te bereiken. Dat vind ik een mooiere houding. Het is echt zonde van mijn tijd en energie om mij continu bezig te houden met het eventuele racisme van anderen.’

Maar is dat ook niet een luxe, om zoiets te kunnen zeggen?

‘Ja. Ik heb gelukkig maar weinig ervaring met racisme. Waarschijnlijk ook omdat mijn moeder een hele veilige omgeving heeft gecreëerd voor mij. Maar ik ontken niet dat er racisme is. Toen ik een paar geleden met mijn vriendin Lara in New York was, raakte ik aan het daten met een zwarte jongen. Hij was heel leuk, maar ook erg gepijnigd door het racisme in Amerika. Hij was heel boos op de witte samenleving. Dat vond ik jammer, maar ik begreep het wel heel goed. Hij had drie jaar vastgezeten voor een winkeldiefstal in Macy’s, terwijl hij maar achttien dollar had gestolen. Omdat hij daar erg onder leed en ik niet, werkte onze relatie niet. Zijn zwartheid zat echt in de weg. Ondanks het feit dat ik zelf ook zwart ben. Ik vond het best erg en pijnlijk. Maar ik kon er niks mee. Niks aan te veranderen.’

Je moeder verwijt je een bounty te zijn. Maar als je de documentaire bekijkt krijg je niet de indruk dat je moeder jou en je broer heeft opgevoed in de black community. Klopt dat?

‘Nee, dat is een misverstand, maar ik begrijp wel dat je dat vraagt. Ik ben juist heel erg opgevoed in de zwarte community in Amsterdam-Zuidoost – en ook heel bewust gemaakt van racisme en zwarte emancipatie. Mijn neefjes en nichtjes van mijn moeders kant zijn nog steeds mijn beste buddies. En mijn vrienden zijn ook best gemixt, eigenlijk. Maar de zwarte familie van mijn moeder was en is gewoon heel succesvol. Dat maakt dat mijn ervaring met ‘zwart zijn’ misschien anders is. Kennis en kunde als uitweg voor racisme, met dat idee ben ik opgevoed. Dat komt ook terug in de film.

Is het mogelijk om jezelf als niet-witte man of vrouw te onttrekken aan een wereld waar racisme op allerlei vlakken evident is?

‘Ja. Maar ik denk niet dat studeren de enige manier is om hogerop te komen. Ik ben ook erg gefascineerd door Gee Patta – een jongen die eigenlijk Guillaume Schmidt heet – en een streetwear-imperium heeft opgebouwd. Hij heeft buiten de traditionele ‘witte’ wereld om zijn eigen succesverhaal geschreven. Dat vind ik heel tof. En hij is een goed voorbeeld voor jongeren. Dus dat wil ik ook laten zien.’

Wat zijn jouw persoonlijke privileges?

‘Ik denk dat half wit, half zwart zijn één van de grootste privileges is die je kunt hebben. Je kent dan beide werelden. Ik zie hele andere dingen dan mijn witte vrienden en ook hele andere dingen dan mijn vrienden die echt helemaal zwart zijn. Door die dubbele blik krijg je een andere soort vibe. Onlangs ben ik afgestudeerd aan de Sint-Lucas School of Arts in Brussel, aan de filmfaculteit. Daarvoor studeerde ik communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ik ben blij dat ik gestudeerd heb, de academische wereld heb leren kennen, en daarnaast ook een gewone ramstudie heb gedaan – aan de meer intuïtieve Sint-Lucas School of Arts. Ik ken veel kunstenaars die bang zijn dat ze ergens toch iets hebben gemist, omdat ze niet aan een universiteit hebben gestudeerd.’

‘Volgens mij zijn we eigenlijk heel goed op weg met z’n allen’

Zag je, wat betreft diversiteit, grote verschillen tussen de UvA en de Sint-Lucas?

‘Nee. Op beide instellingen was ik een van de twee niet-witte eerstejaars. Maar bij een richting als architectuur, een richting met een iets hogere baangarantie, zie je wel meer diversiteit. Net zoals je op de UvA meer studenten van kleur rechten ziet doen.’

Wat ga je nu doen?

‘Ik zit sinds een week in Thailand en volg nu een cursus Muay Thai, dat is een soort kickboksen. Ik ga hierover ook een documentaire maken. Mijn broertje is fotomodel. Hij is nu ook hier, samen met zijn vrienden: jonge, mooie succesvolle jongens, ze zijn hier op reflectievakantie. Ze hebben veel geld en succes en hopen hier hun focus terug te vinden. Dat vind ik interessant en een leuk uitgangspunt voor een film. Verder weet ik nog niet wat ik hier ga doen. Ik kijk wel wat er op mijn pad komt, zoals altijd. Ik werk heel intuïtief. Dan komt er iets voorbij waar ik opgewonden van word, en ga ik daar zonder vooroordelen in. Daar komt meestal wel wat uit.’

Wat vind je van het Nederlandse filmwereldje? Wat is je grote droom? En wie zijn je voorbeelden?

‘Ik heb nu voor het eerst een film gemaakt, voor de televisie bij de VPRO. Een interessante ervaring. Hoe begeleid je een kijker in je verhaal? Op de academie ben je veel vrijer in je werk. Toch heb je als documentairemaker meer vrijheid dan als filmmaker. Bij fictie zie je veel stijltjes die je na een tijdje gaat herkennen. Niet erg hoor, maar ik vind het sowieso leuker om echte dingen te zien dan gespeelde scripts.’

Ten slotte: wat heeft Nederland nodig om uit het racismedebat te komen?

‘Volgens mij gaat het nu best wel goed, hoor. Wat ik merk is dat het urban-gevoel, het black-zijn, eigenlijk best wel cool gevonden wordt. Iedereen luistert naar rap en draagt straatkleding. Ik zie heel veel gemengde relaties. Volgens mij zijn we eigenlijk heel goed op weg met z’n allen. Daarom vind ik het op een bepaalde manier soms ook jammer, al dat gedoe over black empowerment en vooral de toon van ‘Wij zijn ook belangrijk, hoor!’. Hiermee cultiveer je alleen maar de minderheidspositie. Laat gewoon de succesverhalen zien, want die zijn er genoeg. Dan krijg je vanzelf een andere blik op mensen met een diverse achtergrond.’