Mark Rutte blijft de pijn van Afro-Nederlanders negeren

Kiza Magendane
Kiza Magendane
Schrijver. Publicist. Politicoloog. Beleidsondernemer.

Lees meer

Sinterklaas is weer in het land. In de kranten en op social media las ik dat een groepje Nederlanders uit alle macht probeerde om knechten van de goedheiligman pikzwart te houden.

Zo bestormden twee weken geleden met vuurwerk bewapende pro-Pieten een zaaltje in Den Haag, waar Kick Out Zwarte Piet (KOZP) vredig een vergadering hield. De vandalen staken vuurwerk af, vernielden ruiten en beschadigden auto’s. Ze vinden dat KOZP, dat zich al vijf jaar inzet voor een inclusief Sinterklaasfeest, ‘de’ Nederlandse identiteit aan het afbreken is.

De minister-president deed er het zwijgen toe, zoals hij ook zweeg bij eerdere gewelddadige incidenten met agressieve pro-Pieten. Een commentator stelde dat Mark Rutte meteen ‘Pleur op!’ had geroepen als de vandalen ‘allochtonen’ waren geweest. Maar Rutte, die vindt dat Zwarte Piet nu eenmaal zwart is en dat hij daar niets aan kan doen, doet al negen jaar enorm zijn best om de pijn van zwarte Nederlanders te negeren.

Afgelopen zaterdag was ik aanwezig bij de KOZP-demonstratie in Den Haag. Daar riep voorman Mitchell Esajas de minister-president op om voor 5 december een delegatie van Afro-Nederlanders in Den Haag te verwelkomen en een serieus gesprek te voeren over anti-zwart racisme in Nederland. Op die demonstratie werd een foto van mij genomen, waarop ik met een vuist in de lucht sta.

Waarom deed ik dat? Ik sloeg een vuist in de lucht omdat ik demonstreerde tegen het moreel verval van ons land. Wij leven in tijden waarin Kim Kardashian de karikatuur Zwarte Piet veroordeelt, terwijl de minister-president van ons land in alle talen zwijgt over het racistische geweld tegen zwarte Nederlanders door geradicaliseerde pro-Pieten.

Ik deed een vuist in de lucht om duidelijk te maken dat Mark Rutte geen premier is voor alle Nederlanders. Hij is een minister-president die vindt dat mensen zonder Nederlands paspoort die protesteren tegen Zwarte Piet op moeten pleuren.

Wij leven in tijden waarin Kim Kardashian de karikatuur Zwarte Piet veroordeelt, terwijl Rutte zwijgt over racistisch geweld tegen zwarte Nederlanders

Te midden van deze gebeurtenissen vonden de fans van FC Den Bosch het blijkbaar nodig Excelsior-aanvaller Ahmad Mendes Moreira racistische woorden als ‘kutneger’ en ‘Zwarte Piet’ naar het hoofd te slingeren. Weer raakte het land in discussie, ditmaal over racisme in het voetbal. Maar ook over hoe moeilijk wij het vinden om te erkennen dat bepaalde verschijnselen en uitspraken racistisch zijn.

Toen ik dit allemaal las, besefte ik opeens dat Nederland de kunst beheerst om over racisme te spreken zonder daar echte oplossingen voor te vinden.

Dit was mooi zichtbaar toen de KNVB op Twitter een schitterende foto van het Nederlands Elftal deelde met de woorden ‘Genoeg is genoeg, #stopracisme’. Mooie woorden, maar ze zijn best leeg. Het is makkelijk om racisme te veroordelen, maar de vraag is welke acties je als organisatie onderneemt om racisme te bestrijden.

Ik denk aan 5 december 2050. Kinderen die nu in Nederland worden geboren zijn dan 31 jaar oud. Als zij kinderen hebben, nemen zij die mee naar een Sinterklaasintocht die vermoedelijk Zwarte Piet-vrij zal zijn – tegen de wil van de pro-Pieten van nu, die dood of op een oudere leeftijd zullen zijn.

Maar om ervoor te zorgen dat wij geen samenleving worden die in 2050 op racistische incidenten blijft reageren zonder concrete handelingen, moeten wij nu onze samenleving volledig hervormen. Om een medicijn tegen racisme te ontwikkelen moeten wij schoolkinderen niet alleen nieuwe waarden meegeven, maar ook nieuwe vaardigheden, via het onderwijs.

Wij moeten een samenleving opbouwen waar mensen op basis van hun waarden en vaardigheden worden beoordeeld, niet op grond van hun huidskleur. Waarden en vaardigheden zijn kleurenblind. Dát is wat ik tegen minister-president Mark Rutte zou zeggen als hij Afro-Nederlanders in het torentje zou uitnodigen.

Maar hoewel Mark Rutte de boeren, de bouwers, de Gele Hesjes en zelfs Gordon heeft uitgenodigd in het Torentje, ging hij niet in op het verzoek van KOZP om het gesprek te voeren over de grieven van Afro-Nederlanders. Hij moet namelijk wel tijd overhouden om ‘beleid te maken’. Je vraagt je af of de pijn van Afro-Nederlanders Mark Rutte eigenlijk wel boeit.

 

- Advertentie -

3 REACTIES

  1. Ik vind het grappig dat U dit artikel plaatst en dat er onder op deze pagina staat “Onze kernwaarden zijn: vrij, moedig en inclusief” dan zou U zich ook wat beter hebben verdiept in Sinterklaas en zijn pieten (ZWARTE). Dan zou je weten waarom deze pietenbazen voor deze man werken en waarom zij hier graag wilde blijven.

    Daarnaast gaat U dan uw KOZP nu uitbreiden naar alle Europese landen ? en daar verder. Ik heb vernomen dat ze in andere landen ook gewoon zwart zijn of zelfs erger gekoppeld worden aan de duivel ? Of doet het hier omdat wij toch geen zware tegen acties terug voeren, want weet U in menig ander land zal U niet deze mogelijkheid tot demonstreren bij een kinderfeest krijgen.

  2. “..Ik sloeg een vuist in de lucht omdat ik demonstreerde tegen het moreel verval van ons land..” .

    U heeft het over “ons” land.. De tegenstanders van Zwarte Piet is een groepje schreeuwers die
    vooral tegen ‘blackface’ is. Elk weldenkend mens is tegen ‘blackface’ : dat is namelijk een type
    ‘cabaret karikatuur’ die gebaseerd was op het belachelijk maken van zwarte mensen : een
    bevestiging van het – enge – wereldbeeld van enkele ‘red necks’ uit de VS.
    Hier is Zwarte Piet een kindervriend, een held. Natuurlijk zijn er typetjes tussen, omdat het
    nu eenmaal voor kinderen is bedoeld. Maar het is voor de Nederlanders [én de Antillianen en
    de Surinamers..] absoluut geen ‘kleinerende’ of ‘beledigende’ karikatuur van zwarte mensen.
    Het enige wat men bereikt is dat mensen die niet discrimineerden het zát zijn om overal en
    alles maar te moeten slikken van dit soort kleine clubjes schreeuwers, en já : nu worden ze
    wel pissig als er een zwart iemand de laatste zak broodjes pakt, of ook maar iets doet wat
    vervelend is. Dat heeft te maken met het druppel/emmer principe.

    Lees mijn commentaar hier :
    https://dekanttekening.nl/columns/neem-gevoelens-serieus/

  3. ok…… kunnen we bij de kern blijven? We hebben gelukkig de foto’s nog… van de kinderboeken, films, tekenfilms en stripboeken van vroeger. Kinderboeken en films waar ‘nikkertjes’ en ‘afrikaantjes’ steevast afgebeeld worden met dikke rode lippen, gouden oorringen (zelfs het geadopteerde jongetje Sjimmie!) en een zwart gezicht. Al die karikaturen (want steevast zo afgebeeld) hadden een raar accent of spraken gebroken Nederlands.

    We kunnen nu van alles roepen over het wel of niet historisch correct zijn van de rol. We kunnen van alles roepen over het niet racistisch bedoelen…. maar het feit is dat Zwarte Piet teveel overeenkomsten heeft met die kinderboeken en strips van vroeger. Sjimmie is op enig moment aangepast naar een gewone donkere knul. Zwarte Piet kan ook prima aangepast worden. Hij kon ook ineens door een zij gespeeld worden. Als die drastische aanpassing geen problemen opleverde, waarom kunnen die stereotype elementen dan niet uit de uitdossing gehaald worden?

    Er staat een olifant in de kamer en hij rode lippen, gouden oorringen, een zwart gezicht en praat een beetje raar. Kunnen we over de kern praten of blijven mijn mede-blonde Nederlanders wegduiken en wegdraaien bij het benoemen van die olifant?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here