1.4 C
Amsterdam

De ‘White Man’s Burden’ van Thierry Baudet

Mehmet Cerit
Mehmet Cerit
Hoofdredacteur.

Lees meer

Er was laatst één dag in het Twitterleven van Thierry Baudet waarop hij journalist Chris Aalberts een ‘naainicht’ noemde, erop hintte dat ChristenUnie-voorman Gert-Jan Segers’ loyaliteit bij ‘het oude volk’ – de Joden – zou liggen én hij de onafhankelijkheid van ‘onze archipel’ Indonesië betreurde.

‘Wát een verlies’, aldus Baudet over de door Nederland verloren onafhankelijkheidsoorlog in Indonesie. Hij sloot zijn tweet af met ‘White Man’s Burden’. Dat is de term waarmee de Engelse dichter Rudyard Kipling (1899) de verplichting aanduidde die wit Europa zou hebben om ‘minder ontwikkelde’ volken te ontwikkelen.

Zoals ook Nederland: dat had de Indonesiërs ‘zóveel kunnen brengen’, aldus Baudet, die tweette ‘vol trots’ achter ons koloniale verleden te staan.

Racisme, kolonialisme, homohaat, antisemitisme en een aanval op persvrijheid. Allemaal door één man, allemaal op dezelfde dag. Voor zover er op Twitter al ophef over was, was die er niet in Den Haag – laat staan in de samenleving.

Is het afstomping? Is het simpelweg niet meer bij te houden? Zien wij hem als onze nationale dorpsgek? Waar het in ieder geval ook door komt: Baudet is van electorale uitdager veranderd tot iemand die zichzelf geïsoleerd weet.

Na zijn verkiezingswinst in 2019 en zijn boreale speech volgde de exit van Henk Otten, radicalisering, de JA21-uittocht en verdere radicalisering. Wat er is overgebleven aan FvD krijgt, afgezet tegen het zetelaantal, nog steeds veel negatieve aandacht over zich heen door het coronastandpunt, Holocaust-vergelijkingen en bedreigingen met tribunalen. Maar de electorale dreiging lijkt verdwenen. En daarmee ook een stuk van de noodzaak om waakzaam te blijven.

Maar nu staan de gemeenteraadsverkiezingen voor de deur. FvD doet mee in vijftig gemeenten en zal voor het eerst door het hele land lokale vertegenwoordigers krijgen. Zoals Aalberts uitlegt in zijn FvD-partijbiografie: Baudet ís de partij. Baudets schimmige gedachtegoed zal uitgedragen worden in al die gemeenten. Dit zal zorgen voor nog meer opschudding en dus momentum voor FvD, een partij die leeft voor ophef.

Neem nu de FvD-lijst in Haarlem. De 21-jarige lijsttrekker Moriah Hartman nam als lid van FvD-jongerenbeweging JFVD deel aan een van de beruchte appgroepen van die club, royaal gevuld met antisemitische en homofobe berichten. In die appgroep zei ze het ‘dagboekje’ van Anne Frank ‘overschat’ te vinden, zo werd in 2020 bekend.

Iem al Biyati (23), de nummer twee op de Haarlemse FvD-lijst, is voorzitter van JFVD. Zij deelde in zo’n appgroep een nummer dat werd gedraaid door de extreemrechtse terrorist Brenton Tarrant in een livestream, terwijl hij onderweg was om 51 moslims te vermoorden in Christchurch, Nieuw-Zeeland. Ook beheerde ze de JFVD-appgroep ‘Jeugd’, met als groepsafbeelding een vertegenwoordiger van Nederlandsche Arbeidsdienst. Dat was een NSB-instelling tijdens de Oorlog.

Baudet, naar eigen zeggen ‘de grootste intellectueel van Nederland’, en zijn medestanders zouden moeten weten dat flirten met antisemitisme moreel verwerpelijk is, en electoraal onverstandig. Toch blijft hij het doen. Waarom? Baudets agenda is lastig te peilen. Wel is duidelijk dat FvD geradicaliseerd en grillig is, onder meer met oproepen tot wetteloosheid en de instelling van tribunalen. Dit zal ook op lokaal niveau blijken.

Maar veel lokale VVD- en CDA-fracties geven aan FvD niet nu al uit te willen sluiten, meldde BNR Nieuwsradio. Merkwaardig, zeker als je bedenkt dat hun landelijke partijleiders wél vinden dat FvD moet worden geweerd. Het is te hopen dat de wijsheid hen de komende weken alsnog zal bereiken.

De lokale opmars van FvD zal niet te stuiten zijn, maar je hoeft er niet mee samen te werken. De partij opereert op of zelfs over de randen van wat een liberale democratie moet toelaten, met toespelingen op wetteloosheid, omverwerping van de bestaande orde en witte superioriteit. Samenwerking zou de partij een zweem van legitimiteit geven die het niet verdient.

In dat kader is het bevreemdend dat nota bene onder biculturele Nederlanders FvD steeds populairder wordt, zoals een EtnoBarometer-peiling eind vorig jaar uitwees. Vanwege corona, maar ook omdat zij het eens zijn met de FvD-standpunten, zoals minder migratie.

Turkse Nederlanders staan hoog in de FvD-lijst in Amsterdam en Enschede, net als een Marokkaanse Nederlander in Hoogeveen. Deze samenwerking tussen biculturele Nederlanders en FvD doet de partij voor sommigen salonfähig lijken op uitgerekend die thema’s – racisme en discriminatie – waar FvD in de verdachte hoek zit.

Zijn biculturele FvD’ers wél ‘echte Nederlanders’ ?

Iedereen met gezond verstand heeft door dat FvD betwijfelt of biculturele Nederlanders het stempel ‘echte Nederlanders’ wel verdienen, zoals Kamerlid Freek Jansen vorig jaar betoogde. Of zijn FvD’ers met een biculturele achtergrond al voor de beschavingstest geslaagd en daardoor wél opeens ‘echte Nederlanders’ geworden? Hebben zij Baudet van zijn ‘White Man’s Burden’ kunnen ontlasten?

Nu u hier toch bent...

Goede journalistiek kost geld. Leden en donaties maken onze gebalanceerde berichtgeving over biculturaliteit, zingeving en vrijheid mogelijk. Steun ons daarom als u ons werk belangrijk vindt.

Vertel mij meer!
- Advertentie -