Er viel dit jaar weer veel te kijken en te luisteren over biculturaliteit, zingeving en vrijheid – te veel om bij te houden. Redactie, journalisten en columnisten van de Kanttekening maakten een selectie uit de eindeloze stroom films, series en podcasts.
Film: Meskina (bioscoop) | Hoe ziet een modern sprookje eruit als de prins van zijn witte paard valt en de prinses er zelf op klimt? Wanneer je als vrouw de dertig aantikt, verwacht iedereen van alles en nog wat van je. Leyla heeft geen man, geen kind, geen duidelijk carrièrepad en wordt daarom bestempeld als ‘meskina’ – een zieligerd. Meskina is een sprankelende moderne komedie over een dertiger die haar eigen weg probeert te vinden, ondanks alle verwachtingen en vanzelfsprekendheden die horen bij het ideaalbeeld van familie, liefde en werk. Met onder meer Maryam Hassouni, Nasrdin Dchar, Soundos el Ahmadi en Bilal Wahib. Hoda Hamdaoui
Film: Quo vadis Aida? (bioscoop) | Vertaler Aida werkt op een VN-basis ten tijde van de Bosnische genocide. Terwijl het gebied steeds onveiliger wordt, zoeken ook Aida’s echtgenoot en zonen onderdak op de basis. Aida is vastberaden hen in veiligheid te brengen. De film toont de verhouding tussen de Nederlandse Dutchbatters, de Servische militairen en de Bosnische burgers. Een film waarvan je weet hoe hij eindigt, maar toch hoopt dat er ergens een God groot genoeg is om de geschiedenis te veranderen. Te zien in de bioscopen in Den Haag en Amsterdam. Süheyla Yalcin
Podcast: Unlocking Us (Spotify) | Podcastshow van de Amerikaanse Brené Brown over hoe kwetsbaarheid onze kracht is. Een speciale shout-out naar de aflevering met Dr. Clint Smith die het boek How the Word is Passed schreef, waarin hij blootlegt hoe Amerikanen vandaag de dag naar het Amerikaanse slavernijverleden kijken. In deze aflevering legt hij een link tussen het Amerikaanse gevangenisleven en het slavernijverleden op een manier die je zelden hoort. Süheyla Yalcin
Film: His House (Netflix) | In deze Netflix-original ontsnapt een stel aan de oorlog in Zuid-Soedan, om te belanden in een vervallen Engels dorpje. In het aftandse huis waar ze worden neergezet, worden ze geplaagd door demonen uit hun moederland – figuurlijk, maar ook letterlijk. Kunstige, zeker geen platte, horrorfilm die oorlogstrauma’s verweeft met het bovennatuurlijke. Arnout Maat
Film: In the Heights (bioscoop) | Deze Amerikaanse musicalfilm onder regie van Jon M. Chu is een sprankelende verfilming van de gelijknamige Broadwaymusical. De film verhaalt over het leven van Latino’s in de wijk Washington Heights in New York. Terwijl zij hun dromen najagen, worden panden in de wijk opgekocht door grote bedrijven en speculanten. Nu in de bioscoop te zien. Mercita Coronel
Podcast: The Misfits (Spotify) | Zet de radio even uit en doe gelijk ook je brein maar uit. The Misfits Podcast is zeer waarschijnlijk iets waar je nog nooit naar hebt geluisterd. Zes YouTubers vertellen over hun avonturen, worstelingen en transities – zoals een van de leden die uitkomt als transgender – die ze meemaken in het leven en de online YouTube-wereld. Caner Mert
Film: Bumi Manusia (Netflix) | Zoals Multatuli’s Max Havelaar verplichte kost is tijdens de Nederlandse geschiedenislessen, zo is Bumi Manusia dat voor Indonesische studenten. Deze historische roman, geschreven door de Indonesische Pramoedya Ananta Toer in 1980, beschrijft op pijnlijke wijze hoe de Indonesische bevolking door de Nederlandse koloniale bezetters werd behandeld. Het boek is in 2019 verfilmd door de veelgeprezen regisseur Hanung Bramantyo. Wellicht ooit verplichte kost voor Nederlandse geschiedenislessen, maar deze zomer kun je de film in elk geval op Netflix bekijken. Fitria Jelyta
Serie: Arslan Senki / The Heroic Legend of Arslan (Netflix) | Deze intelligente Japanse anime-serie is gebaseerd op de fantasieboeken van Yoshiki Tanaka, op hun beurt gebaseerd op het 19-eeuwse Perzische epos Amir Arsalan. Kroonprins Arslan probeert het koninkrijk Pars terug te veroveren op Lusitania. Pars staat voor Perzië, Lusitania is een christelijk rijk uit Europa – met inquisitie en een gestoorde geestelijke – en ten oosten van Pars ligt Turan, dat staat voor de Turkse landen. De wendingen, de karakters, de humor en vooral de actie maken het de moeite waard. De geweldige Japanse intro- en ending-songs maken het af. Ewout Klei
Nu u hier toch bent...
Goede journalistiek kost geld. Leden en donaties maken onze gebalanceerde berichtgeving over biculturaliteit, zingeving en vrijheid mogelijk. Steun ons daarom als u ons werk belangrijk vindt.
Vertel mij meer!