Grote kledingmerken als Burberry, Dolce & Gabbana en Tommy Hilfiger brengen steeds meer traditioneel islamitische kleding naar de winkels. Tegenwoordig is dit namelijk één van de snelst groeiende markten.
Aanvankelijk richtten de merken zich op islamitische mode voor de rijken, maar nu hebben ze ook de gewone moslima’s ontdekt.
De islam is de snelst groeiende wereldgodsdienst. Volgens het Pew Research Center zijn er in 2050 2,7 miljard moslims: ze maken dan dertig procent van de wereldbevolking uit. Dit betekent ook dat de islamitische kledingmarkt groeit. Op dit moment groeit deze markt met vijf procent per jaar, in 2023 zal de jaarlijkse omzet 323 miljard euro bedragen.
Turkije is de grootste afnemer van islamitische mode, met 25 miljoen euro per jaar. Daarna volgen de Verenigde Arabische Emiraten en Indonesië. Merken moeten echter rekening houden met de lokale smaak, aldus de Arabische nieuwszender Al Jazeera. Wat in Indonesië goed scoort, hoeft in het Midden-Oosten niet per se populair te zijn.
Veel invloed op islamitische mode hebben social media influencers: vrouwen die nieuwe mode dragen en andere vrouwen inspireren dit ook te dragen. Volgens Al Jazeera is de opkomende markt van ‘moslim-mode’ goed voor de economie – vooral voor jonge islamitische modeontwerpers en start-ups.