18 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 15

Aannemers ontvangen 5.000 shekel voor ieder huis dat ze in Gaza slopen

0

Particuliere aannemers verdienen 5.000 shekel, omgerekend zo’n 1.250 euro, voor elk huis dat ze in Gaza vernietigen. Dit blijkt uit een artikel in de Israëlische krant Haaretz.

Het is hetzelfde artikel waarin Israëlische soldaten opbiechten dat er wordt geschoten op ongewapende Palestijnse burgers bij voedseldistributiepunten. De krant, doorgaans zeer kritisch tegenover de Israëlische regering, sprak met meerdere soldaten die bereid waren te getuigen over de inhumane werkwijze binnen het Israëlische leger.

Het artikel legde niet alleen deze beschietingen bloot, merkt de nieuwssite Middle East Monitor op. Aannemers verdienen op dit moment veel geld met de vernietiging van huizen in Gaza, vertelt een soldaat die daar momenteel is gestationeerd aan de Israëlische krant.

Maar ook deze sloopwerkzaamheden gaan gepaard met beschietingen op Palestijnen. De aannemers komen namelijk in de buurt van de voedseldistributiepunten. Omdat ze zich daar niet veilig voelen, lokken ze veiligheidsincidenten uit, waardoor ze extra militaire bescherming krijgen. Dit leidt er vaak toe dat Israëlische soldaten het vuur openen op Palestijnen die zich bij deze hulpposten verzamelen, aldus het artikel.

Turkse politie arresteert 120 ambtenaren in oppositiestad Izmir

0

Turkije begint de nieuwe maand met een nieuwe vervolging van de seculiere oppositie. Dit keer niet in Istanbul, maar in Izmir, de derde stad van het land, die eveneens in handen is van de seculiere partij CHP. Dat meldt persbureau AFP.

Meer dan 120 medewerkers van de gemeente Izmir zijn in de eerste golf opgepakt, terwijl er 157 arrestatiebevelen zijn uitgevaardigd. Het ligt in de lijn der verwachting dat er nog meer arrestatiegolven zullen volgen, zoals in Istanbul, waar de burgemeester en zijn netwerk sinds maart vastzitten.

‘We worden geconfronteerd met een vervolging die te vergelijken is met die in Istanbul’, schrijft Murat Bakan, de vicevoorzitter van de CHP in Izmir. Hij stelt dat er ‘geen enkele wettelijke basis’ is voor de arrestaties en spreekt van ‘politiek gemotiveerde acties’.

In maart braken, ter ondersteuning van de gevangen burgemeester Imamoglu, straatprotesten uit in Istanbul. Ook werden boycots op poten gezet tegen staatsgelieerde bedrijven. De protesten lijken inmiddels uitgedoofd, ook in het buitenland (waaronder Nederland).

Het is de vraag of de burgerbevolking in Izmir zal opkomen voor de seculiere oppositie, die al decennialang het stadsbestuur domineert en waar onder de bevolking ook onvrede over bestaat.

Turkse cartoonist en redacteuren opgepakt om Mohammed-cartoon

0

De Turkse cartoonist Doğan Pehlevan en redacteuren van het satirische blad LeMan zijn van hun bed gelicht na publicatie van een Mohammed-cartoon over een stad die wordt gebombardeerd, vermoedelijk in Gaza. Dat meldt de nieuwssite Turkish Minute.

Op de tekening, die geblurd wordt getoond door de islamistische krant Yeni Şafak, begroeten de islamitische en joodse profeten Mohammed en Mozes elkaar in de lucht boven een stad die wordt platgebombardeerd.

Toen een foto van de strip opdook op sociale media, braken er meteen protesten uit, aangewakkerd door islamistische groeperingen. Sommigen onder hen scandeerden leuzen voor herinvoering van de sharia-wetgeving, en dreigden ook met een slachtpartij, waarbij ze verwezen naar Charlie Hebdo. Ook werd een bar in Beyoğlu (een district in Istanbul) aangevallen, die veelvuldig wordt bezocht door LeMan-medewerkers.

De minister van Binnenlandse Zaken, Ali Yerlikaya, deelde op X trots de beelden van de arrestatie van de cartoonist. ‘Ik veroordeel nogmaals degenen die onrust zaaien door onze profeet (vrede zij met hem) te karikaturiseren. De verdachte die deze misdadige tekening heeft gemaakt, is gearresteerd’, aldus Yerlikaya. Over de jihadistische dreigementen en de aanval op de bar liet hij zich niet uit.

Wel geldt er vandaag een protestverbod in Istanbul naar aanleiding van de cartooncrisis.

De hoofdredacteur van LeMan, Tuncay Akgün, vindt dat de afbeelding ‘bewust’ verkeerd wordt geïnterpreteerd. ‘Deze cartoon is geenszins een karikatuur van de profeet Mohammed’, reageerde hij. ‘In de strip is de naam van een moslim die omkwam door Israëlische bombardementen gefictionaliseerd als Mohammed. Meer dan tweehonderd miljoen mensen in de islamitische wereld heten Mohammed.’

Voor islamistische groeperingen lijkt die uitleg van satire weinig uit te maken. Ze slaan vol op de islamofobe trom, waarbij oude tweets van de cartoonist worden gedeeld. Zo zou Pehlevan vorig jaar hebben beweerd dat de relatie tussen Turken en de islam vergelijkbaar is met een religie die het volk is opgedrongen, tegenover het idee dat de Turken uit vrije wil voor de islamitische religie hebben gekozen. Een theorie die onder seculier-nationalistische kringen steeds meer ingang lijkt te vinden.’

Kritiek binnen VVD: Yesilgöz’ tweet over Douwe Bob onwaardig voor partijleider

0

Liberale VVD’ers zijn niet te spreken over de uitspraken van Dilan Yesilgöz, die afgelopen zondag op X zanger Douwe Bob van antisemitisme beschuldigde. Volgens hen haalt de VVD-leider antisemitisme en antizionisme opnieuw door elkaar.

Yesilgöz beschuldigde Douwe Bob dit weekend van ‘Jodenhaat’, nadat hij had geweigerd op te treden bij het Joodse kindervoetbalevenement Jom Ha in Amsterdam. ‘Tachtig jaar na ‘Dit nooit weer’ gebeurt het weer’, schreef ze op X. ‘Dagelijks. In Amsterdam. Kinderen wordt een optreden geweigerd om wie ze zijn: Joods. Het zal het nieuws niet eens halen. Zó gewoon is Jodenhaat geworden. Pure haat, in het volle zicht.’

Douwe Bob was zich echter van geen kwaad bewust. De zanger had naar eigen zeggen met de organisatie afgesproken dat er geen politieke of religieuze statements gemaakt zouden worden. Maar die belofte werd volgens hem niet nagekomen, want hij werd geconfronteerd met ‘zionistische posters en pamfletten’.

Liberaal buitenlandbeleid

Nederlanders die betrokken zijn bij de Palestijnse zaak vinden de scherpe uitlatingen van Yesilgöz buitengewoon storend. Ook het Liberaal Collectief Nabije Oosten is kritisch. Deze pressiegroep wil graag dat de VVD een liberaal buitenlandbeleid voert, ook als het gaat om Israël en Palestina.

‘Ik betreur ten zeerste dat Yesilgöz opnieuw antizionisme vereenzelvigt met antisemitisme, een onjuiste, oneerlijke redenering die het publieke debat verarmt’, zegt Çinar Akdemir van het Liberaal Collectief tegen de Kanttekening. ‘Of het nu gaat om het veroordelen van een watermeloen in de Tweede Kamer, een cultureel symbool van Palestijnse identiteit dat zij gemakzuchtig koppelt aan steun voor Hamas, of om de beschuldiging dat de NS ‘antisemitisme faciliteert’: het patroon is verontrustend. Deze vorm van retoriek polariseert, miskent de noodzakelijke nuance en ondermijnt het cruciale onderscheid tussen legitieme politieke kritiek en haatzaaiing. Zulke uitlatingen zijn niet alleen onacceptabel, maar ook volstrekt onwaardig voor een partij die het liberalisme zegt te vertegenwoordigen.’

‘Deze vorm van retoriek polariseert en miskent de noodzakelijke nuance’

Akdemir beroept zich in dit verband op de Joods-Duitse filosofe Hannah Arendt. ‘Zij wees er al op dat antizionisme niet per definitie antisemitisch is, maar waarschuwde juist dat een exclusief-etnisch geïnspireerd zionisme zélf antisemitisme kan oproepen, wanneer het geen ruimte laat voor gelijkwaardig samenleven met anderen.’

Douwe Bob weigerde afgelopen weekend een optreden op een kindervoetbalevent vanwege zionistische propaganda. Beeld: RTL Talkshow/YouTube

Leiderschap van Yesilgöz

Yusuf Serkan Kunduz gaat nog een stap verder en stelt de stichting van de staat Israël en het leiderschap van Yesilgöz zelf ter discussie. ‘De tweet van Yesilgöz illustreert een dieper probleem in de leidende denktrant over zionisme’, vertelt hij. VVD-politici maken volgens hem terecht onderscheid tussen kritiek op de Israëlische regering en antisemitisme, maar gebruiken dat onderscheid vervolgens om het debat kunstmatig te beperken. De Israëlische staat zelf moet ook ter discussie staan, niet alleen de wandaden van de regering-Netanyahu. Want het onrecht wat de Palestijnen wordt aangedaan kun je volgens Kunduz niet los zien van de etnische zuivering, landroof en de plunderingen van 1948 en daarna.

‘Feiten die nog steeds aan de orde van de dag zijn in de Palestijnse gebieden. Antizionisten begrijpen dat zionisme een brute werkelijkheid is, in plaats van een ideologisch raamwerk dat onderdeel is van de Joodse identiteit. De verbondenheid van Joden met Israël is relevant, maar niet allesbepalend.’

Kunduz wil dat het gesprek over Israël over de volle breedte gevoerd kan worden. Ook de ontstaansgeschiedenis van het land moet kritisch besproken kunnen worden, ook als deze confronterend is. ‘Legitieme afkeuring van het zionisme, dat aan de basis ligt van Israël, moet niet worden verketterd. En al helemaal niet met anti-intellectuele, populistische verwijzingen naar zwarte bladzijden uit ons verleden. Dat is gevaarlijk, omdat het mensen mobiliseert. Afgezien van de inhoudelijke tekortkomingen zie ik in Yesilgöz een gebrekkige partijleider, als het aankomt op dat verantwoordelijkheidsbesef.’

Interne brief

Naar aanleiding van haar pittige uitspraken op X schreef VVD’er Maarten Dirkse Yesilgöz ten slotte een interne brief, die in handen is van de Kanttekening.

Dirkse stoort zich in deze brief aan het feit dat de VVD-leider met instemming een tweet van Telegraaf-journalist Wierd Duk citeerde, die bekendstaat om zijn uitgesproken pro-Israëlische stellingname en zijn ongezouten kritiek op de islam en hoogopgeleide moslims, die hij als een ‘vijfde colonne’ ziet.

Hij stelt dat de VVD-leider Douwe Bob ten onrechte als antisemiet wegzet, terwijl de zanger in een begeleidende video duidelijk aangaf dat zijn besluit om niet op te treden niets te maken had met de religieuze achtergrond van de aanwezige kinderen. Dirkse noemt het ‘erg vergezocht en niet geloofwaardig’ om te suggereren dat de zanger zou zijn afgehaakt omdat de kinderen Joods waren.

‘Het onterecht besmeuren van iemand als Jodenhater is niet de manier om op te komen voor de Joodse gemeenschap’

De VVD’er is eveneens scherp over de verwijzing naar de Holocaust in Yesilgöz’ tekst, waarbij ze sprak over ‘Tachtig jaar na ‘dit nooit weer”. Dirkse stelt dat hiermee op een onterechte manier een parallel wordt getrokken met de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij schrijft: ‘Zionisme is niet hetzelfde als het Jodendom’, en waarschuwt dat het gelijkstellen van die twee het begrip antisemitisme ernstig uitholt.

Volgens Dirkse ligt de werkelijke reden voor de afzegging in het feit dat er, tegen de afspraken met Bob in, kraampjes aanwezig waren van pro-zionistische organisaties zoals Stand With Us Nederland. Deze organisatie omschrijft hij als een ‘uiterst dubieuze lobbyorganisatie’ die openlijk het Israëlische leger en premier Benjamin Netanyahu steunt.

Dirkse benadrukt dat het onterecht framen van Bob als Jodenhater niet alleen schadelijk is, maar ook heeft geleid tot doodsbedreigingen richting de zanger. Hij besluit zijn brief met de oproep aan Yesilgöz om haar bericht te verwijderen: ‘Het onterecht besmeuren van iemand als Jodenhater is niet de manier om op te komen voor de Joodse gemeenschap en is bovendien een leider van een liberale partij onwaardig.’

Geen koffie maar excuses

Vanwege alle ophef over haar uitspraken stelde Dilan Yesilgöz Douwe Bob gisteren voor om samen een kopje koffie te drinken. De zanger sloeg het aanbod af. ‘Wij hebben dus de dialoog gezocht en niet zij. Het was ons initiatief. Nu doet ze alsof zij degene is die met ons wilde praten in plaats van andersom. Douwe Bob wil geen koffie, maar excuses’, laat zijn management weten aan persbureau ANP.

Voor dit stuk zijn verschillende VVD’ers benaderd. Meerdere VVD-leden wilden de Kanttekening over deze gevoelige kwestie liever niet te woord staan.

Verder lezen:

Douwe Bob weigert optreden, Yesilgöz spreekt van antisemitisme

Nazaten van de allersterksten

0

‘Tot slaaf gemaakten’

Woorden doen ertoe. Hadden we het vroeger over ‘slaven’, vandaag de dag is de algemeen aanvaarde term voor mensen die vanuit Afrika als beesten vervoerd werden naar Amerika om als beesten te moeten werken op de plantages, met als doel de plantagehouders rijk te maken: ‘tot slaaf gemaakten’.

Ik gebruik deze benaming zelf ook – ‘slaaf’ is sowieso een verkeerde benaming; iemands identiteit kan nooit ‘slaaf’ zijn – en toch voelt het niet helemaal goed. In deze term klinkt namelijk iets van een lijdend voorwerp door: tot slaaf gemaakt, een willoos slachtoffer.
Dat beeld strookt niet met het beeld dat ik van huis uit meekreeg over mijn voorouders. Mijn voorouders komen van over de hele wereld. Ze waren tot slaaf gemaakten uit Afrika, contractarbeiders (vandaag de dag zouden we ‘moderne slaven’ zeggen) uit India, Schotse pioniers, Sefardische Joden uit Portugal en Groningse boeren.

Het beeld dat ik van deze mensen meekreeg, was dat het slimme, sterke mensen waren, die de meest gruwelijke omstandigheden waaraan ze werden onderworpen, door hun fierheid, flexibiliteit, uitzonderlijke geestkracht, motivatie en doorzettingsvermogen, de verschrikkingen van ontmenselijking hebben overleefd. ‘Wij zijn de nazaten van de allersterksten’, werd ons voorgehouden. En dat gaf ons, kinderen, het besef mee dat wij een belangrijke plicht jegens de wereld hadden: anderen die het minder getroffen hebben, te helpen.

Speciale verantwoordelijkheid

Iets soortgelijks kwam ik vele jaren later tegen in het werk van Kwame Anthony Appiah, de Ghanees-Britse filosoof en migratiedeskundige. Hij vertelde dat zijn vader hem en zijn zussen een brief had nagelaten, die ze na zijn overlijden vonden. In die brief betoogde hij dat zij, kinderen met dubbel bloed en bovendien migranten, een speciale verantwoordelijkheid hebben.

‘Jullie kennen en begrijpen verschillende werelden. Daarom heb je de plicht iedere plek die je als migrant verlaat, beter achter te laten dan hoe je die aantrof. Dat kan jij, omdat je verschillende perspectieven kent. Juist als migrant ben je van extra waarde voor iedere samenleving waar jij wenst te verblijven.’

‘Juist als migrant ben je van extra waarde voor iedere samenleving’

Nu is de realiteit anno 2025 helaas niet zo dat je als migrant kunt kiezen waar je wenst te verblijven. Als ‘gelukszoeker’ ben je meestal een bedreiging voor de lokalen. Sinds het ‘strengste migratiebeleid ooit’ in Nederland – en in tal van andere landen waar populisten het voor het zeggen hebben – is ingevoerd, is het duidelijk: niemand ziet de grote waarde van de bijdrage die juist migranten en de nazaten van de allersterksten kunnen leveren aan deze samenleving.

Adviesraad

Gelukkig kwam onlangs de Adviesraad Migratie met het rapport ‘Talenten benutten: Het onbenutte arbeidspotentieel van migranten’, waarin zij ervoor pleiten migranten makkelijker toegang te verschaffen tot de arbeidsmarkt. Ze zien drie voordelen: migranten krijgen een hoger inkomen en meer welzijn, werkgevers kunnen gemakkelijker in hun personeelsbehoefte voorzien en de samenleving profiteert van minder uitgaven aan sociale uitkeringen en van hogere belastinginkomsten.

Vele anderen, en ikzelf ook, roepen dit al jaren, maar goed, laten we hopen dat nu de Adviesraad het zegt, dit inzicht eindelijk wel post zal vatten.

Erkenning van het gedeeld slavernijverleden

Een ander positief punt is dat de Nederlandse samenleving, en breder: het Koninkrijk der Nederlanden, belangrijke stappen heeft gezet wat betreft de erkenning van het gedeeld slavernijverleden. Daar staan we op 1 juli weer bij stil, als we de gruwelen van de slavernij herdenken en de afschaffing ervan vieren.

Die stappen zijn het resultaat van een bewustwordingsproces dat een boost kreeg door de totstandkoming van het slavernijmonument in het Oosterpark, door Kick Out Zwarte Piet, door Black Lives Matter, en dat nog steeds gaande is – nu steeds meer steden en instellingen excuses voor hun rol bij slavernij hebben aangeboden en ook de koning opdracht heeft gegeven tot het instellen van diepgaand wetenschappelijk onderzoek naar de rol van zijn familie in het koloniaal verleden.

Zo komt er meer bewustzijn. De feiten komen op tafel te liggen. Er komt meer belangstelling voor de verschillende perspectieven van waaruit er naar de geschiedenis gekeken kan worden.

Daddy

Dus ja, er zijn positieve ontwikkelingen. Maar laten we ons niet rijk rekenen. Want we zijn er nog lang niet. Institutioneel racisme en discriminatie zijn in ons koninkrijk nog steeds aan de orde van de dag. En ook buiten de grenzen van ons land zijn er donkere wolken, nu de machtigste man van de wereld de personificatie van white supremacy is. Witte superioriteit is leidend in zijn beleid, dat alles wat met diversiteit en inclusie te maken heeft, afschaft. Voor politici in andere landen, ook in Nederland, is deze man een lichtend voorbeeld. En wordt hij zelfs liefkozend ‘daddy‘ genoemd…

Het is tijd voor de invoering van het strengste antidiscriminatiebeleid ooit

Nee, we mogen ons niet rijk rekenen. Niet als zwarte gemeenschap, en niet als mensen daarbuiten die van goede wil zijn en staan voor democratie en rechtsstaat, gebaseerd op het principe van volstrekte gelijkwaardigheid van alle mensen. Daarom is het hoog tijd dat wij de krachten bundelen en zichtbaar en hoorbaar maken waar we voor staan.

1 juli

1 juli is een uitgelezen dag om deze gebundelde krachten zichtbaar te maken. En duidelijk te maken dat wij, migranten en nazaten van de allersterksten, iedere plek waar we wonen tot een betere plek kunnen maken, als we daar de kans en mogelijkheden toe krijgen.

Wat mij betreft is het daarom tijd voor de invoering van het strengste antidiscriminatiebeleid ooit. Want pas als dat wordt ingevoerd, zal ons Koninkrijk bloeien als nooit tevoren.

Aan de Keti Koti Tafel is plek voor ieders verhaal

Aan de Keti Koti Tafel in Capelle aan den IJssel gingen bezoekers vrijdag met elkaar in gesprek over de slavernij en de doorwerking daarvan in het heden.

Rond 1 juli, de dag waarop de afschaffing van de slavernij wordt herdacht, zijn er overal in het land herdenkingen en vieringen. Keti Koti, gebroken ketenen, is uitgegroeid tot een moment van bezinning en ontmoeting. Een bekend initiatief daarbij is de Keti Koti Tafel: samen eten en in gesprek gaan met mensen van verschillende achtergronden. Ook in de Grote Bibliotheek van Capelle aan den IJssel vindt zo’n tafel plaats. Een van de deelnemers daar is Iris, die vertelt over haar reis naar Suriname.

‘Ik wist van de slavernijgeschiedenis helemaal niets. Daarom ben ik me erin gaan verdiepen’, zegt ze. ‘Ik las bijvoorbeeld dat Surinaamse mensen vaak verhalen doorgeven aan volgende generaties, in tegenstelling tot mensen uit Nederlands-Indië. Maar toen ik dat in Suriname ter sprake bracht, werd het niet goed ontvangen. Een Nederlandse vrouw van Surinaamse afkomst, begon zelfs te huilen. Later spraken we erover. Ze zei dat ze dacht dat ze het verleden had verwerkt, maar dat bleek niet zo te zijn.’

Na haar verhaal nemen de aanwezigen dertig seconden de tijd om stil te staan bij wat hen het meest raakt. Daarna mag een ander zijn of haar verhaal delen.

‘Ze dacht dat ze het verleden had verwerkt, maar dat bleek niet zo te zijn’

Een van de aanwezigen zegt geraakt te zijn door Iris’ inzet om meer te begrijpen, en door haar reis naar Suriname. ‘Niet veel mensen doen dat.’ Iemand anders merkte op dat oudere generaties uit Nederlands-Indië vaak zwijgen, maar dat jongeren juist vragen gaan stellen.Zij willen wéten.’ Een Surinaams spreekwoord zegt: ‘We moeten de stenen uit het verleden oprapen, anders blijven onze (klein)kinderen erover struikelen.’

Beeld: Anne-Rose Hermer

Vaste spelregels

De dialoog aan tafel kent vaste spelregels. Ook over de tafelschikking is goed nagedacht: witte en niet-witte deelnemers zitten tegenover elkaar. Aan de hand van drie vragen voeren ze het gesprek. Tijdens de eerste ronde reageert de ene persoon op een stelling, terwijl de ander alleen luistert, zonder te reageren, zelfs niet non-verbaal.

‘Voor iemand met ADHD is dat bijna niet te doen’, grapt een deelnemer. De opmerking zorgt voor een lach, maar velen herkennen hoe lastig het is om je gezicht neutraal te houden als je iets hoort dat je raakt of juist schaamte oproept.

Het Surinaamse zangkoor Fei Yeye. Beeld: Anne-Rose Hermer

De eerste stelling luidt: deel een ervaring waarin je werd beoordeeld op een vooroordeel of stereotype, of waarin je discriminatie ervaarde.

Een deelnemer vertelt: ‘Het was 2003. Ik werkte in het sociaal domein en had een opdracht in Wageningen. Een collega zag me staan en zei: ‘U staat aan de verkeerde kant van de gang. Een bijstandsuitkering moet u dáár aanvragen.’ Toen ik vertelde dat ik daar kwam werken, bood ze direct haar excuses aan. Ze schaamde zich. Maar ik moest het wel incasseren.’

‘Een bijstandsuitkering moet u dáár aanvragen’

Ze geeft nog een voorbeeld: ‘Ik had iemand telefonisch gesproken en we zouden elkaar ontmoeten in de hal. Toen ze me zag, zei ze dat ze iemand anders aan de telefoon had gehad. Iemand die goed Nederlands sprak.’

Haar Nederlands is foutloos. Gelukkig ziet ze ook verandering. ‘Mensen zijn zich nu meer bewust van hoe ze communiceren. Zeker bij gemeenten is er een inclusievere blik gekomen. Sinds die ervaring heb ik zoiets niet meer meegemaakt.’

In Suriname voelt ze zich tegelijkertijd thuis én een beetje buitenstaander, omdat ze in Nederland is geboren.

Praten was verboden op de plantage

Het Surinaamse zangkoor Fei Yeye, wat ‘vrije geest’ betekent, treedt op. Gekleed in traditionele kleding brengen de zangeressen liederen die diep raken.

Zingen had tijdens de slavernij een bijzondere betekenis: praten was verboden op de plantage, zingen mocht nog wél. Je mocht je kind niet groeten, maar wél voor hem of haar zingen.

Een van de liederen, A boro goron, vertelt het verhaal van een vrouw op de plantage die zó veel huilde dat het een gat in haar hart sloeg. Niemand vroeg hoe het met haar ging. De liederen roepen niet alleen emoties op, maar zetten ook gesprekken in gang. Bijvoorbeeld over hoe er in veel Surinaamse gezinnen luid wordt gesproken of op een commandotoon. Die manier van spreken vindt zijn oorsprong in de slavernij, waar bevelen op de plantage de norm waren.

Andere vragen gingen over burgermoed: Wanneer durfde je je uit te spreken tegen discriminatie of stereotypen? En wat heb je nodig om dat vaker te doen?

‘Het helpt enorm als anderen je steunen’

Een deelnemer vertelt over een situatie waarin een witte man zich discriminerend uitliet tegenover biculturele kinderen. ‘Dat mag je nooit doen’, vond ze, maar ze durfde niets te zeggen.

Veel mensen herkennen die worsteling: je wílt iets zeggen, maar je bent bang voor de gevolgen. ‘Hoe spreek je iemand aan?’ Iemand zegt eerlijk: ‘Ik durf geen groepje aan te spreken.’

De conclusie? Het helpt enorm als anderen je steunen als je iets zegt. Maar er wordt ook gewezen op het bredere probleem.  ‘We missen politieke steun. Mensen die discrimineren, voelen zich juist gesterkt. Ik voel me níet gesteund.’ ‘Stem niet op racistische partijen’, zegt iemand.

Beeld: Anne-Rose Hermer


De avond werd afgesloten met een maaltijd die begon met pindasoep, gevolgd door heri heri, een gerecht met onder andere zoete aardappel (napie), kousenband en bakkeljauw. Het is een gerecht dat stamt uit de slavernij, en daarmee een passende afsluiting.

Peggy Bouva en Maartje Duin

Ook aanwezig zijn Peggy Bouva en Maartje Duin, makers van de podcast De plantage van mijn voorouders. Maartje ontdekte dat een voorouder van haar mede-eigenaar was van een suikerplantage. Haar moeder dacht dat dit familielid niets wist van het slavernijverleden, maar in het Nationaal Archief vond Maartje een notarieel document over compensatie na de afschaffing van de slavernij, met haar handtekening eronder.

Peggy Bouva ging in 2009 op zoek naar haar achtergrond. Dat is niet zo eenvoudig als het klinkt. ‘Portugal begon met de slavernij. Later volgden Spanje, Engeland, Frankrijk, Zeeland en daarna Holland. Mensen werden geroofd en ontvoerd. Nadat ze gedwongen aan boord van schepen waren gegaan die hen naar gebieden brachten waar ze dwangarbeid moesten verrichten, verloren ze hun identiteit. Ze werden een nummer. Namen werden niet genoteerd, maar bijvoorbeeld het missen van een ledemaat of een oog wel.’

Maartje ontdekte dat Peggy een nazaat is van iemand die werkte op de plantage waarvan een deel in het bezit was van haar familie. Ze nam contact op om te vragen of Peggy haar wilde ontmoeten. ‘Ik was vreselijk zenuwachtig voor die eerste ontmoeting, maar dat bleek niet nodig. Peggy stelde voor om samen naar Suriname te gaan. Dat heeft onze families dichter bij elkaar gebracht.’

De kracht van de Keti Koti Tafels is duidelijk: ze brengen mensen samen. Niet voor niets verschijnen ze op steeds meer plekken in het land. Dit jaar zelfs op Schiphol.

Herdenkingen en vieringen Keti Koti begonnen

0

Hoewel Keti Koti officieel morgen, op 1 juli, wordt gevierd, zijn in sommige steden vandaag al de eerste herdenkingen en vieringen begonnen. In Venlo en Rotterdam wordt het slavernijverleden herdacht én het verbreken van de ketenen gevierd met theater, muziek en dialoog.

In theater De Maaspoort in Venlo wordt vanavond voor het eerst een uitgebreid Keti Koti-programma georganiseerd. Op het programma staan onder andere de voorstelling Stille Helden, panelgesprekken tussen generaties uit de Surinaamse gemeenschap, spoken word en een expositie van traditionele klederdracht. Morgen volgt een feestelijk vervolg met muziek, rituelen en Surinaamse gerechten. ‘We willen herdenken, maar ook bewustwording creëren’, aldus de organisatie.

Ook in Rotterdam ging het herdenkingsprogramma vandaag van start met een ceremonie bij het slavernijmonument aan de Lloydkade. Het vierdaagse, stadsoverkoepelende programma staat dit jaar in het teken van onafhankelijkheid.

In andere steden, zoals Zaandam, Alkmaar en Hoorn, vonden dit weekend al bijeenkomsten plaats, waaronder plengoffers, optochten en kinderactiviteiten.

Keti Koti, Sranantongo voor ‘gebroken ketenen’, herdenkt elk jaar op 1 juli de afschaffing van de slavernij in 1863.

Tienduizenden demonstreren tegen Servische regering

0

De spanningen in Servië lopen op. Duizenden demonstranten blokkeerden dit weekend wegen en bruggen in Belgrado en Novi Sad, uit protest tegen de arrestatie van activisten. 

De protestgolf komt zeven maanden na de dodelijke instorting van een treinstation in Novi Sad, waarbij zestien mensen omkwamen. Veel Serviërs zien die ramp als het tragische gevolg van jarenlange corruptie, vriendjespolitiek en bouwfraude onder toezicht van de huidige regering, geleid door president Aleksandar Vucic en diens partij SNS.

Volgens nieuwsdienst AFP waren er zaterdag ruim 140.000 mensen op de been, aanzienlijk hoger dan de schatting van de politie, die uitging van 36.000. De demonstratie eindigde in chaos, met traangas en tientallen arrestaties.

President Vucic noemt de protesten ‘pogingen tot staatsgreep’ en beweert dat buitenlandse invloeden erachter zitten. ‘Dit is geen vreedzaam protest. Dit is georganiseerde terreur,’ aldus de president in een televisietoespraak. Hij sluit verdere arrestaties niet uit.

De demonstranten eisen de onmiddellijke vrijlating van de gearresteerden en vervroegde verkiezingen. Voor velen symboliseert deze beweging een breder verzet tegen de autoritaire stijl van Vucic, die volgens critici de rechtspraak ondermijnt en de media muilkorft.

Israëlische soldaten schieten op ongewapende, hongerige Gazanen

0

Israëlische soldaten openen bewust het vuur op onbewapende Palestijnen die voedsel proberen te halen bij distributiepunten, ook als er geen enkele dreiging van hen uitgaat. ‘Het is een slachtveld’, schrijft de Israëlische krant Haaretz.

Tot nu toe zijn zeker 549 Palestijnen omgekomen en raakten duizenden gewond bij aanvallen rond Israëlisch-Amerikaanse voedseldistributiepunten. Deze plekken staan niet onder toezicht van humanitaire organisaties zoals het Rode Kruis. Cartoonisten vergelijken ze al met muizenvallen.

Israël heeft aangekondigd een onderzoek te starten naar de commandanten die het bevel gaven om met scherp te schieten. Of daarmee een einde komt aan het geweld tegen Palestijnen is onzeker. Eerdere onthullingen leidden nauwelijks tot verandering in het Israëlische beleid. Volgens veel mensenrechtenorganisaties en deskundigen is er sprake van opzettelijke genocide in Gaza.

Intussen heerst er chaos rond de weinige hulpgoederen die Gaza nog binnenkomen. Gewapende bendes, waaronder Hamas, vechten erom. In Khan Younis raakte medisch personeel in de vuurlinie toen een ziekenhuis werd binnengevallen door gewapende mannen. Ze waren boos dat een gewonde tegenstander werd behandeld, meldt The Guardian.

Douwe Bob weigert optreden, Yesilgöz spreekt van antisemitisme

0

Zanger Douwe Bob stond op het podium bij een Joods voetbalevenement, maar besloot uiteindelijk niet op te treden. Tegenover NU.nl verklaarde hij dat hij ‘bij aankomst werd geconfronteerd met zionistische posters en pamfletten’. VVD-leider Dilan Yesilgöz beschuldigde hem vervolgens van antisemitisme.

Op het podium legde Douwe Bob uit dat hij zijn beslissing had genomen omdat het evenement volgens hem was ‘gekaapt door zionistische organisaties’, waaronder Stand With Us, die hij betichtte van het verspreiden van Israëlische propaganda. Toen hij daarover sprak, werd hij onderbroken door het publiek. ‘Ik ben een man en sta waar ik voor sta’, reageerde hij daarop.

Op sociale media volgden reacties, waaronder een uitgesproken bericht van Yesilgöz op X: ‘Tachtig jaar na ‘Dit nooit weer’ gebeurt het weer. Dagelijks. In Amsterdam. Kinderen wordt een optreden geweigerd om wie ze zijn: Joods. Het zal het nieuws niet eens halen. Zó gewoon is Jodenhaat geworden. Pure haat, in het volle zicht.’

Douwe Bob weersprak de beschuldigingen van antisemitisme en herhaalde zijn standpunt later die dag in de talkshow Renze. Hij stelde dat er vooraf afspraken waren gemaakt over de invulling van het evenement, maar dat die volgens hem niet zijn nagekomen.

De zanger kreeg naast kritiek ook steun, met name uit pro-Palestijnse hoek. Verschillende groepen en individuen prezen hem om zijn ‘principiële houding’.

Voormalig artiestenmanager Omar Kabri schreef op LinkedIn: ‘Ik hoop dat dit een precedent schept onder artiesten, waarin meer ruimte wordt genomen om ergens voor te staan en zich niet te veel zorgen te maken over achterhaalde Nederlandse normen.’ Oud-ambtenaar Berber van der Woude stelde dat het ‘een teken des tijds’ is dat leiderschap en principes nu eerder van popzangers komen dan van politici of religieuze leiders.