18.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 152

Franse moslims bezorgd na overwinning RN

0

Moslims in Frankrijk maken zich grote zorgen over de toekomst van hun land, nu de radicaal-rechtse partij Rassemblement National de eerste ronde van de parlementsverkiezingen heeft gewonnen. Ze vrezen nog meer islamofobe wetgeving: ‘Er wordt een apartheid geschapen.’

Rassemblement National, onder leiding van Marine Le Pen en de 28-jarige Jordan Bardella, haalde 33,14 procent van de stemmen tijdens de eerste ronde van de parlementsverkiezingen. Het Nieuwe Volksfront, een alliantie van linkse partijen, haalde 27,9 procent van de stemmen. De centrumpartijen die president Emmanuel Macron steunden werden derde, met 20,7 procent. Aanstaande zondag vindt de tweede ronde van de parlementsverkiezingen plaats.

Moslims en mensen met een migratieachtergrond zijn bezorgd. ‘Voor zover ik weet, zullen er veel islamofobe wetsvoorstellen worden aangenomen als het Nationaal Rassemblement aan de macht komt’, zegt een jonge islamitische vrouw tegen de website Middle East Eye. Ze doelt op Le Pens voorstellen om het dragen van de hijab in openbare ruimtes te verbieden. Moslima’s die een hoofddoek dragen zullen het moeilijk krijgen. We hebben het gevoel dat we worden aangevallen omdat we gesluierd zijn. (…) Ik ben geboren in Frankrijk en ik had nooit gedacht dat de islam hier zo’n probleem zou worden.’
Een andere vrouw beaamt dit. De hijab is verboden op scholen en op sommige werkplekken. In openbare ruimtes geldt een niqaabverbod. Ze ziet de toekomst van Frankrijk daarom somber in. ‘In een land van fascisten zullen ze (Rassemblement National, red.) alles kunnen doen wat ze willen.’ Ze noemt de situatie heel ernstig. ‘Er wordt apartheid geschapen.’

Een islamitische studente denkt na over emigreren. ‘Als Rassemblement National de meerderheid heeft is het overduidelijk: dan zullen we moeten vertrekken. We hebben dan niet zoveel keuze. Leven in een samenleving die in de greep is van racisme is onacceptabel.’

Ondertussen heeft Muhammad bin Abdul Karim Issa, een voormalige Saoedische minister en tegenwoordig voorzitter van de Muslim World League, naar eigen zeggen een ‘fantastisch gesprek’ gehad met Marine Le Pen. Hij wilde niet op details van het onderhoud ingaan, maar zei alleen dat het om een intellectueel gesprek ging, geen politiek gesprek. ‘We waren het eens over alle intellectuele punten die we bespraken.’ Issa sprak niet over de islamofobe uitlatingen van Le Pen en de islamofobe ideologie van haar partij.

‘Mijn geschiedenis is uitgewist’

0

Spoken word artiest Britney Lindo trad zondag op tijdens de Keti Koti-herdenking in Rotterdam. Ze droeg dit gedicht voor. 

leegte,
dat is wat ik voel
wanneer het verleden
aan mijn kust aanspoelt

ik verdrink in de eindeloze mogelijkheden
die er hadden kunnen zijn
als de witte man niet gretig was
om zijn moraliteit in te wisselen
voor het hebben van de grootste heerschappij

en ik weet het
ik spreek mijzelf tegen
wanneer ik het heb over leegte
en voelen in dezelfde context

nee,
zie het niet als leegte
zoals de absentie van alles
ik word eerder overspoeld door de leegte
zoals een verdoving
die pijn geen ruimte geeft

mijn geschiedenis
alles uitgewist
soms vraag ik me af
of ik nog besta
als mijn verleden nergens te vinden is

maar toch,
wanneer ik in de spiegel kijk
zie ik de tijdlijn
van oneindige levens,
verhalen en inspiratie
in mijn cellen verweven

Ik wil terug naar huis,
maar ik weet niet waar ik heen moet

maar aan de andere kant
zijn mijn dna-sporen verloren
in de eb en vloed van de oceaan van leugens
wat dient als de fundering
van het westerse voorspoed

en hoe erg ik soms claim
te weten waar mijn voorouders
hebben geleefd,
voel ik me soms geframed
in de realisatie
dat ik het nooit zeker zal weten
maar wie houd ik voor de gek?

hoe ik mij geframed voel
in de kaders van mijn uitgewiste verleden
voel ik mij nog gemener
wanneer ik vol enthousiasme spreek
dat mijn voorouders op de Antillen hebben geleefd
en daar vandaan komen

verspreid ik dan niet dezelfde leugens
als het Westen?
dat er alles aan doet
om het duistere verleden te vergeten?

Amerika,
de eilanden,
zijn niet van mij
niet van mijn bloedverwanten
of van mijn voorouders

want hoe men het steeds heeft
over de slavernij
en de bloedige geschiedenis daar omheen
lijkt men te vergeten
dat de inheemse bevolking van Amerika
net zo lelijk
door de hel is gesleept

Amerika is niet van mij
Amerika was van hen
de eilanden zijn niet van mij
die waren van hen
en ik zeg dit met pijn in mijn hart

want hoe Amerika van hen is afgepakt
en overmeesterd is met geweld
zijn mijn voorouders afgepakt
van hun eigen land
hun eigen wortels
en zijn zij gestrand
op onbekend land
en moesten zij iets claimen
wat niet van hen was

Afrika was van hen
Afrika was van mij
maar nu zijn er jaren voorbij
en is het bijna oplichterij
om te beamen dat het van mij is

Afrika was van mij
Afrika was van hen
maar nu leven we in een maatschappij
die dit zoveel mogelijk geheim houdt
en Afrika uitkotst
alsof het nooit
het paradijs was voor hun voorspoed

Afrika was van mij
Amerika was van hen
maar nu zijn wij allen vervreemd
van ons thuisland
van onze grond, ons verleden
allen op andere manieren
maar toch met evenveel oneerlijkheid

ik ga dakloos door het leven heen
geboren op het westerse land
dat laat weten dat ik niet bij hen hoor
met ouders die komen van het magische eiland
maar toch zonder kennis
van wat er daarvoor onderdeel
van hun bloed was

ik wil terug naar huis
niet Amerika
het liefst Afrika
maar dat is onmogelijk
door de ruis tussen mijn verleden en heden

ik wil terug naar huis
maar ik weet niet waar ik heen moet
ik wil terug naar huis
maar het enige wat ik heb
is mijn huid en bloed
als sleutel tot de voordeur
die verdwenen is

mijn geschiedenis
uitgewist
maar waar ben ik
als dit land niet van mij is
en mijn thuis van mij vervreemd is?

ik denk dat ik vastzit
ergens verdwaald in mijn dromen
of eerder verslaafd
aan het eindeloos fantaseren
en oneindig hopen
van het hebben van een thuis

dus nu drijf ik aan de oppervlakte
verdrink ik in de leegte
van mijn verdoofde emoties
dromend over thuis
wonend in een land
vol ruis en vreemdelingen

Extreemrechtse kiezer wil gewelddadige superheld als leider

0

Extreemrechtse kiezers willen geen leider die mensen samenbrengt en voor sociale rechtvaardigheid zorgt. Ze zijn op zoek naar een superheld a la Homelander die andere groepen mensen kan vernietigen, betoogt Yarin Eski.

In een sterk stuk over de benarde politieke realiteit stond Volkskrant-columnist Sheila Sitalsing onlangs stil bij het schemergebied waarin niets waar en alles mogelijk is en de nieuwe coalitie opereert als een groep fantasten, leugenaars, en hypocrieten. Van ‘nareis op nareis’ tot het zich ‘distantiëren’ van de omvolkingstheorie (maar niet ontkennen) – onze nieuwe minister-president Dick Schoof gaat het moeilijk krijgen met het radicalencircus de komende paar jaar. Nederland ook.

Kijkend naar andere extreemrechtse partijen in Europa zien we niet veel anders gebeuren. Rassemblement National (RN), de grote winnaar van de Franse nationale verkiezingen afgelopen weekend, staat onder leiding van Marine Le Pen die een Europese extreemrechtse supergroup wil en terugverlangt naar het glorieuze Franse verleden dat nooit echt heeft bestaan – kenmerkend voor het nostalgisch nationalisme. Ondertussen neemt ze de nationale veiligheid niet serieus en laat zij zich financieren door de Russische overheid.

Flirt met sociaal-darwinisme

Alice Weidel, leider van de Duitse extreemrechtse partij Alternative für Deutschland (AfD), sprak vol lof over Marine Le Pen en haar overwinning. ‘Ik kijk met bewondering en respect naar het resultaat in Frankrijk […] en natuurlijk is het ook een rolmodel voor AfD’, zei ze tegen persbureau Bloomberg.

Ook de AfD laat zich inspireren door nostalgisch nationalisme, en wel door het meest problematische stukje Duitse geschiedenis. AfD-voorzitter Frauke Petry flirt openlijk met het sociaal-darwinisme wanneer ze spreekt over een ‘survival of the fittest’ tussen Europeanen en het Lumpenproletariat der afro-arabischen Welt.’ Het ideeëngoed van het sociaal-darwinisme, tezamen met een verkeerde interpretatie van de filosofie van Friedrich Nietzsche, vormde een grote inspiratiebron voor het nazisme en het idee van de Übermensch.

Omvolkingstheorie, supergroup, survival of the fittest. Het is zodanig absurd, spectaculair bijna op een verkeerde manier, dat het is alsof we kijken naar seizoen 4 van één van de meest spraakmakende series van de afgelopen tijd, en mijn persoonlijk favoriet, namelijk The Boys.

The Boys is gebaseerd op een stripverhaal dat laat zien wat er gebeurt als superhelden met superkrachten (in de serie ook wel ‘supes’ genoemd) zich heel menselijk gedragen. Wat gebeurt er als een superheld die 500 kilometer per uur kan rennen, dat doet onder invloed van drank en drugs en met een supersneltreinvaart tegen iemand aanloopt? En wat nu als de superhelden op de bühne voor rechtvaardigheid strijden, ook voor de ‘normale’ mensen, maar eigenlijk zichzelf superieur achten? En neerkijken op alles wat in hun ogen zwak en menselijk is en rare en nare fetisjen hebben?

Übermensch met superkrachten

Dan hebben we het over het The Boys-personage Homelander, een mix van Captain America en Superman, met als cape de Amerikaanse vlag. Blond haar, felblauwe bald eagle ogen en eigenlijk alles waar Adolf Hitler van droomde: de belichaming van de Arische Übermensch met superkrachten, het ideaal van enkele nazi-geleerden die zich inlieten met nazi-occultisme.

De bedenkers van de strip The Boys willen Homelander afbeelden als een fascist met superkrachten. Hij is een zeer machtig wezen dat racistische ideeën heeft over hoe de samenleving er moet uitzien.

Het idee achter Homelander is de kijker te waarschuwen voor dergelijke mensen aan de macht, zoals Hitler, en tegenwoordig ook Donald Trump, Marine Le Pen, Frauke Petry en Geert Wilders. En vooral, hoe normale mensen zonder superkrachten dergelijke racistische  ideeën van supes of politici wel prima vinden. Het gaat veel kiezers niet meer om de waarheid, maar om degene die het hardst schreeuwt en de extreemrechtse verbeelding verwerkelijkt. De sterkste leider in hun ogen. Extreemrechtse kiezers lijken te verlangen naar een extreemrechtse superheld die hun fantasie belichaamt.

Wat als kijkers de overduidelijke spot niet begrijpen?

De serie is daarmee niet alleen maatschappijkritisch ten aanzien van autocratische leiders, maar ook ten aanzien van hun volgelingen, in de serie Homelanders genoemd. Het heeft allemaal tot doel om de striplezers en seriekijkers te vermaken met kritiek, en hen ook alert te houden voor machthebbers die hun macht (hun ‘superkrachten’) misbruiken en baat hebben bij radicalisering onder de bevolking, vooral onder hun aanhang.

Maar wat als kijkers de overduidelijke spot niet begrijpen en Homelander als een echte superheld zien? Wat als ze toejuichen dat hij bijvoorbeeld met zijn laserogen een linkse demonstrant  onthoofdt? Wat nu als grote groepen fans van de serie dit niet alleen vermakelijk vinden, maar ook politiek goedkeuren? Dan zijn we aanbeland bij de huidige werkelijkheid in de Verenigde Staten.

Bezorgde hoofdrolspeler

Daar heeft recent de bezorgde Antony Starr, de acteur die Homelander in de serie speelt, gereageerd op fans die het personage verafgoden: ‘You’re missing the point’. Hij wilde erop wijzen dat Homelander een narcistische sociopaat is, die zijn volgelingen aanspreekt met patriottische toespraken. Precies hetgeen Trump deed en nu weer doet, en Wilders ook. Net als alle extreemrechtse leiders die zichzelf onsterfelijk wanen.

Ook de showrunner van de serie, Eric Kripke, heeft zich in het debat gemengd. Hij gaf aan simpelweg niet te begrijpen wat nog te doen als fans juist Homelander aanbidden. Hij werd gevraagd of het altijd de bedoeling is geweest Homelander op Trump te doen laten lijken, waarop hij zei:

‘(In 2016) was Trump de man van ‘Hij krijgt de nominatie toch niet echt?’. Toen hij werd gekozen, hadden we een metafoor die meer zei over de huidige wereld. (…) Plotseling vertelden we een verhaal op het snijvlak van roem en autoritarisme en hoe sociale media en entertainment worden gebruikt om fascisme te verkopen.’

Kripkes woorden brachten mij terug naar 23 november vorig jaar, toen ik nooit had verwacht dat Geert Wilders de parlementsverkiezingen zou winnen. Maar dat deed hij wel, en ook bij de Europese verkiezingen heeft de PVV een fikse winst geboekt, onder het mom van Nederland op een.

Geen feiten maar (mis)daden

Het personage Homelander doet mij denken aan mensen die op Wilders en zijn PVV hebben gestemd en misschien het liefst op de fascistische superariër Homelander zelf hadden gestemd als dat mogelijk was. Misschien is Homelander de ideale leider voor extreemrechts, omdat de echte leiders zoals Trump en Wilders, maar ook Le Pen, Orban, Petry en Vladimir Poetin, in de beleving van extreemrechts op dit moment nog eigenlijk niet extreem genoeg zijn. Alsof ze het liefst almachtig, zeer gewelddadig en narcistisch leiderschap willen en er naar verlangen dat groepen mensen worden vernietigd. Ze hoeven geen feiten. Ze willen daden, misdaden eigenlijk.

Wat mij betreft geeft Homelander, en met hem vele andere superschurken vermomd als superhelden, dus een kijkje in de ultieme fantasie van extreemrechtse kiezers. Zij willen geen rechtvaardigheid, maar superioriteit, geen gelijkheid maar ongelijkheid, geen vereniging, maar vernietiging.

Wat doen Nederlanders op Keti Koti?

Op 1 juli herdenken en vieren we de afschaffing van de slavernij in Suriname en Caribisch Nederland. De roep om van deze dag, Keti Koti, een vrije dag te maken wordt steeds luider. Wat doen verschillende werknemers in Nederland op deze dag?

Vandaag is het Keti Koti, wat letterlijk ‘ketenen verbroken’ betekent. Op deze dag werd meer dan 160 jaar geleden de slavernij afgeschaft in het Koninkrijk der Nederlanden. In Suriname is 1 juli wel een vrije dag. In Nederland wordt doorgewerkt, maar niet iedereen werkt mee.

Filosoof Khadija al Mourabit, sinds kort docent aan de Universiteit Leiden, is op reis in Jakarta. ‘Als ik in Nederland zou zijn, dan had ik de afschaffing van de slavernij in het Oosterpark herdacht en gevierd met vrienden’, zegt ze.

Dan had ze daar wel een andere vrije dag voor moeten inleveren. Die mogelijkheid bestaat bij haar werkgever. ‘Dus als je liever vrij wilt met Eid (Ramadan, Offerfeest) of Keti Koti en niet op een standaard feestdag, dan kan dat’, zegt Al Mourabit.

Volgens Al Mourabit zou 1 juli eigenlijk een nationale feestdag moeten zijn. Ze vindt echter ook dat het goed zou zijn ‘rekening te houden’ met andere bevolkingsgroepen met een historie van kolonialisme en slavernij. Zo is 1 juli voor Hindoestaanse Surinamers een ‘moeilijke dag’, omdat die voor hen het begin van de contractarbeid betekent. ‘We moeten dus andere belangrijke data toevoegen’, aldus Al Mourabit

Liever niet in Nederland

Antropoloog Aminata Cairo is vaak niet in Nederland op 1 juli, niet alleen omdat ze veel reist. Ze wil op 1 juli liever niet in Nederland zijn, zegt ze. ‘Het is voor mij meer een dag van bezinning in plaats van een feestdag.’

‘1 juli is voor Hindoestaanse Surinamers een moeilijke dag’

Als freelancer heeft ze veel vrijheid in haar schema en hoeft ze dus geen verlof aan te vragen. ‘Ik denk wel dat het een nationale vrije dag zou moeten zijn, omdat het een belangrijk onderdeel is van de Nederlandse geschiedenis. Het gaat mij niet zozeer om die vrije dag, meer over het feit dat die geschiedenis onderdeel zou moeten zijn van de standaard geschiedenis van Nederland, want dat is die ook.’

Volgens haar zijn er nog te veel mensen die geen benul hebben van de Nederlandse slavernijgeschiedenis in Suriname en de Antillen.

‘Ik denk dat het een verschil zou maken in onze betrekkingen als daar echt aandacht aan besteed werd’, aldus Cairo. Ze vertelt dat haar docent in groep 6 op het bord alleen maar schreef wanneer de slavernij begon en wanneer het werd afgeschaft. ‘That’s it, en daarna gingen we door naar andere onderwerpen.’

Dialoogmaaltijd

Ömer Demirözcan is docent wereldburgerschap op het Metis Montessori Lyceum en lerarenopleider Pedagogiek aan de Hogeschool van Amsterdam. Hij gaat op 1 juli normaliter naar het Oosterpark, samen met leerlingen en collega’s, maar dit jaar werkt hij door.

Demirözcan moet zelf verlof aanvragen als hij vrij wil op Keti Koti. ‘Sommige collega’s doen dat ook. Maar ik vind dat het nationaal geregeld moet worden.’ Hij suggereert dat de dag ingevuld kan worden met plechtigheden. ‘Ik heb vorig jaar een Keti Koti-dialoogmaaltijd op school georganiseerd. Er is nu veel meer aandacht voor de herdenking dan tien jaar geleden, maar het kan altijd meer zijn. Er zou ook meer aandacht moeten komen voor zwarte rolmodellen die goede dingen hebben gedaan voor de wereld en Nederland.’

Dorota Dabrowska, programmamaker bij het Amsterdamse debatcentrum Pakhuis de Zwijger, is vandaag wel vrij en krijgt doorbetaald. Ze is onderweg naar Den Haag om een afstudeerproject van een vriendin te bekijken en wil alleen zeggen dat het mooi zou zijn als iedereen vrij kan zijn op 1 juli. ‘Genoeg gewerkt vandaag!’

Aboutaleb: wonden van de slavernij helen nooit helemaal

0

In zijn laatste Keti Koti-toespraak als burgemeester van Rotterdam zei Ahmed Aboutaleb dat de wonden van de slavernij wellicht nooit helemaal zullen worden geheeld. In Nederland is er immers nog steeds racisme.

Aboutaleb hield zijn speech gistermiddag bij het Rotterdamse slavernijmonument aan de Lloydkade. De burgemeester bood enkele jaren voordat Mark Rutte dat ook deed zijn excuses aan voor de slavernij en riep het kabinet meerdere malen op om dit ook te doen, wat uiteindelijk eind 2022 gebeurde.

Beeld: Ewout Klei

In zijn toespraak focuste Aboutaleb op de geschiedenis van na de slavernij. Op 1 juli 1863 waren de slaafgemaakten officieel vrij, maar niet de facto. Ze moesten nog tien jaar voor een laag loon verplicht werken voor hun voormalige meesters. Maar ook bleef Suriname een Nederlandse kolonie en werden de zwarte inwoners gediscrimineerd. De burgemeester stond uitgebreid stil bij Anton de Kom, de Surinaamse activist die streed tegen racisme en fascisme. Hij overleed in 1945 in het Duitse concentratiekamp Neuengamme. Aboutaleb: ‘De Kom streed voor een land dat hem ontzettend onrechtvaardig had behandeld. Als je dat kan, dat grote gevoel hebt van vergeveningsgezindheid, dan moet je een groot mens zijn geweest.’

Beeld: Ewout Klei
Beeld: Ewout Klei

Volgens Aboutaleb zullen de wonden van de slavernij wellicht nooit helemaal helen, want racisme is er vandaag de dag nog steeds. Daarom zijn excuses ook zo belangrijk. Zijn eigen excuses, maar ook die van Mark Rutte die op 2 juli officieel geen premier meer is. Aanvankelijk was Rutte helemaal niet voor excuses, maar hij kwam hier op terug. ‘Het getuigt van grote moed om tot inzicht te komen’, aldus Aboutaleb.

Over het nieuwe kabinet-Schoof en over de PVV liet Aboutaleb zich niet uit. Carlos Goncalves, voorzitter van Stichting Gedeeld Verleden Gezamenlijke Toekomst (GVGT), deed dat ook niet, maar waarschuwde in zijn speech wel voor de opkomst van radicaal-rechts. ‘Vrijheid en gelijkheid zijn niet vanzelfsprekend’, aldus Goncalves. ‘We moeten ons continu blijven inzetten voor de nalatenschap van onze voorouders. Radicaal-rechts mag niet zegevieren. (…) Keti Koti is ook het vieren van onze gezamenlijke veerkracht. De ketenen zijn verbroken, maar onze strijd voor vrijheid, gelijkheid en rechtvaardigheid gaat door. We werken aan een samenleving waarin iedereen gelijke kansen krijgt, een wereld zonder haat en discriminatie.’

Schrijver Britney Lindo (24) hield een spoken word-voordracht, waarin ze een lans brak voor de inheemsen in Suriname en op de Caribische eilanden, de eerste slachtoffers van de Nederlandse kolonisatie die veelal worden vergeten. Ook vertelde Lindo zich ontworteld te voelen. Ze wil terug naar haar echte thuis, Afrika, maar dat kan niet.

Bloemenceremonie. Beeld: Ewout Klei
Bloemenceremonie. Beeld: Ewout Klei
Oudere bezoekers van de Keti Koti-herdenking in Rotterdam. Beeld: Ewout Klei

De Keti Koti-herdenking werd voorafgegaan door een bloemenceremonie, om diegenen te herdenken die de overtocht van Afrika naar Suriname of Caribisch Nederland niet overleefden. Veel van de ongeveer 300 bezoekers gooiden een bloemetje in de Nieuwe Maas. Namens het kabinet was Alexandra van Huffelen, staatssecretaris van Koninkrijksrelaties en Digitalisering van Nederland, aanwezig. De fracties van BIJ1, Denk, D66, GroenLinks, PvdA, SP en Volt legden een krans.

Nederland in 2050: meer ouderen en vaker met migratieachtergrond

0

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) verwacht dat het aantal inwoners dat buiten Nederland is geboren tegen 2050 aanzienlijk zal stijgen. Bij hoge migratie zou dit aantal bijna verdubbelen, van 2,8 miljoen in 2023 naar 5,5 miljoen in 2050.

Het CBS publiceerde in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) het onderzoek Verkenning Bevolking 2050 editie 2024. Voor dit onderzoek zijn zeven toekomstscenario’s uitgewerkt.

  • 1.      Groei: Hoog kindertal, levensverwachting en migratie
  • 2.      Krimp: Laag kindertal, levensverwachting en migratie
  • 3.      Groen: Hoog kindertal, lage levensverwachting
  • 4.      Grijs: Laag kindertal, hoge levensverwachting
  • 5.      Lage migratie: Laag migratiesaldo
  • 6.      Arbeid: Hoge arbeids- en studiemigratie
  • 7.      Asiel: Hoge asielmigratie

In 2023 had Nederland 17,8 miljoen inwoners, van wie 2,8 miljoen (16 procent) in het buitenland waren geboren. Bij een laag migratiesaldo kan dit aantal toenemen tot 3,4 miljoen in 2050. Bij hoge migratie kan dit zelfs oplopen tot bijna 5,5 miljoen. Het aandeel inwoners geboren buiten Nederland zal dan variëren van 19 procent (lage migratie) tot 26 procent (arbeid).

Het aantal in Nederland geboren inwoners zou kunnen afnemen tot 13,9 miljoen (krimp) of stijgen tot 16,4 miljoen (groei). Het aandeel inwoners met een Nederlandse herkomst zal dalen, variërend van 66 procent bij lage migratie tot 58 procent bij hoge migratie.

Vroeger kwamen veel migranten uit Turkije, Marokko, Suriname, Indonesië en de Nederlandse Cariben. Maar door uitbreiding van de Europese Unie, een internationale arbeidsmarkt en toenemende asielmigratie is de diversiteit van herkomstlanden toegenomen. In 2023 kwam 28 procent van de migranten uit de klassieke migratielanden, dit kan in 2050 dalen tot 14 procent (scenario arbeid) of 19 procent (scenario lage migratie).

In 2023 waren er 10,1 miljoen inwoners tussen de 20 jaar en de AOW-leeftijd. Dit aantal blijft ongeveer gelijk in de krimp- en lage migratiescenario’s, maar kan licht stijgen tot 10,3 miljoen bij groei.

Het aantal 20-jarigen tot AOW-leeftijd geboren buiten Nederland zal in 2050 toenemen met 0,3 miljoen (scenario lage migratie) tot 2,1 miljoen (scenario arbeid en groei). De groep in Nederland geboren met buitenlandse herkomst zal toenemen met 0,5 miljoen (scenario krimp) tot 0,7 miljoen (scenario groei). Het aantal in Nederland geboren met Nederlandse herkomst in deze leeftijdsgroep neemt af in alle scenario’s.

Oproep aan werkgevers: maak van 1 juli een vrije dag

0

Zwarte burgerrechteninitiatieven zoals stichting Nederland wordt beter en The Black Archives hebben een Handreiking Keti Koti uitgebracht. Ze willen dat meer werkgevers hun werknemers vrij geven op 1 juli, de dag dat het Nederlandse slavernijverleden wordt herdacht.

Ook binnen de oppositie leeft deze wens. Zo deelt Tweede Kamerlid Esmah Lahlah van GroenLinks-PvdA een bericht van Loesje: ‘Keti Koti nationale feestdag, omdat iedereen vrij wil zijn’.

De initiatiefnemers van de Handreiking geven aan dat bij steeds meer werkgevers – zoals FNV, Greenpeace, Lush en Tony Chocolonely – 1 juli een vrije dag is. Ze sporen andere werkgevers aan om dit over te nemen. ‘Samen kunnen we 1 juli een prominente plaats geven met andere betekenisvolle gebeurtenissen in onze geschiedenis’, aldus de Handreiking.

Volgens de initiatiefnemers is het erkennen en begrijpen van de slavernijgeschiedenis ‘essentieel’ bij het bouwen aan een inclusieve en rechtvaardige toekomst.

Even leek het erop dat de herdenkingsplechtigheden dit jaar overschaduwd zouden raken door de aanwezigheid van Kamervoorzitter en PVV’er Martin Bosma. Een petitie tegen zijn komst werd meer dan 20.000 keer ondertekend. Bosma zag na een gesprek met het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee) uiteindelijk af van zijn komst.

Turken steken huizen van Syriërs in brand

0

In de Centraal-Anatolische stad Kayseri staken boze Turken afgelopen nacht huizen en bedrijven van Syriërs in brand, na geruchten over een zedenmisdrijf waarbij een zevenjarig Turks meisje was betrokken. De politie heeft een verdachte opgepakt en onderzoekt de zaak, meldt de Turkse nieuwssite Ensonhaber.

Op sociale media circuleren talloze video’s van uitzinnige Turken die hun woede afreageren op Syriërs die niks te maken hebben met de mogelijke zedenzaak. In de straten van Kayseri lijkt elke Syriër doelwit.

De lokale Syriërs zijn bang en filmen het Turkse geweld. ‘Ik heb mijn hele leven gegeven om deze auto te kunnen kopen’, zegt een Syrische man die zijn uitgebrande auto filmt. ‘Ons enige fout is dat we Syriërs zijn.’

Turkse omstanders, inclusief de Turkse politie doen niets om het geweld te stoppen. Een voorbijrijdende inwoner van Kayseri juicht het geweld zelfs toe. ‘Bravo, laat maar branden’, zegt hij. ‘Respect’, zegt zijn bijrijder.

In Turkije is al lange tijd grote onvrede over de ruim vier miljoen Syrische vluchtelingen die vanwege de burgeroorlog ‘tijdelijk’ in Turkije verblijven. Ook voor andere vluchtelingen, zoals Afghanen en Pakistanen, is het Turkse geduld op. Nationalistische politici zwepen het publiek geregeld op en willen dat Syriërs en andere migranten vertrekken.

Deze tijd heeft moedige mensen nodig

0

Op 1 juli vieren we Keti Koti, het verbreken van de ketenen van slavernij. Want op 1 juli 1863 kwam er, eindelijk, een einde aan het systeem van ontmenselijking van zwarte mensen in het Nederlandse koloniale rijk.

Van de 33.000 slaven werkten er 23.000 op de plantages en 10.000 woonden bij hun meesters in Paramaribo. Op de dag zelf moesten alle vrijkomenden eerst naar de kerk en vervolgens naar het centrale plein in Paramaribo om te luisteren naar de rede van de gouverneur, de vertegenwoordiger van het koloniale bewind. Zijn eerste zin was: ‘Gij zijt nu allen vrij!’ Dat werd gevolgd door: ‘Weest u vooral oprecht dankbaar en vergeet u nimmer hoe goed uw vroegere meesters voor u geweest zijn!’

Dankbaar moesten de vrijgekomenen zijn, vooral jegens die ‘lieve’ koning Willem III. Die dankbaarheid moesten ze laten zien door nooit meer over de slavernij te spreken. Het was verleden tijd.

Die houding: ‘slavernij is verleden tijd en daar dient men niet meer over te spreken’, was lange tijd de gewenste houding van het Koninkrijk der Nederlanden. Maar na een lange tijd strijd van velen is daar verandering in gekomen. Internationaal gebeurde het nodige en in 2014 kondigden de Verenigde Naties het Internationaal Decennium van mensen van Afrikaanse afkomst af.

Ook in Nederland werd er voor erkenning gestreden. Na een intense lobby werd in 2002 het Nationale Slavernijmonument in het Oosterpark in Amsterdam onthuld. In 2013 werd er uitgebreid stilgestaan bij de 150 jaar sinds de formele afschaffing van de slavernij. Er werden processen in werking gezet om het bewustzijn over het slavernijverleden te vergroten. Door de Black Lives Matter-beweging kwamen de ontwikkelingen in een stroomversnelling. Wat lange tijd onzichtbaar was gebleven, werd zichtbaar: het slavernijverleden is geen verleden tijd. De doorwerking ervan is springlevend. Het is zichtbaar in ‘racistische stereotypen’ en in ‘discriminerende patronen van uitsluiting en sociale ongelijkheid’, aldus toenmalig premier Mark Rutte, toen hij op 19 december 2022 namens de Nederlandse regering zijn excuses aanbood voor de slavernij.

Rutte gaf zelf aan dat hij tot deze inzichten was gekomen door een langdurig proces. Eerder had de regering een dialooggroep in het leven geroepen. Die adviseerde in het eindrapport Ketenen van het verleden (1 juli 2021) de Nederlandse staat over te gaan tot erkenning van het slavernijverleden en de doorwerking ervan, tot excuses en tot herstel.

Koning Willem III vond dat zwarte mensen dankbaar moesten zijn

In dat kader moet je de excuses van Rutte zien en ook de excuses van koning Willem-Alexander op 1 juli 2023 en zijn verzoek om vergiffenis voor de rol die de Oranjes speelden in de slavernij. Het was een aangrijpend en helend moment, waarbij publiekelijk afstand genomen werd van de houding van koning Willem III, die vond dat zwarte mensen dankbaar moesten zijn.

Op 1 juli 2023 begon ook het herdenkingsjaar slavernijverleden. De regering stelde financiële middelen beschikbaar om allerlei initiatieven te ondersteunen – vooral op gebied van onderwijs, kunst en cultuur. Deze activiteiten hadden als oogmerk het bewustzijn over het slavernijverleden te bevorderen en de doorwerking ervan zichtbaar en bespreekbaar te maken. Daarbij ging het onder andere om het aanpakken van de kansenongelijkheid en het institutioneel racisme.

Maar ondertussen ziet ons politieke landschap er nu heel anders uit dan een jaar geleden. Vooroordelen, vijandbeelden en uitsluiting zijn weer aan de orde van de dag. En als die vanuit de kant van de overheid versterkt worden in plaats van aangepakt, worden breuklijnen in onze samenleving dieper. Dan nemen polarisering en fragmentering toe, gevoed door sociale media.

Dat moet niet gebeuren. Het is zaak het proces dat in gang is gezet door Rutte IV door te zetten in het kabinet-Schoof. Dit heeft ook een morele dimensie: we willen toch niet dat artikel 1 uit onze Grondwet, dat bepaalt dat alle mensen gelijkwaardig zijn, ter discussie stellen?

De democratie in Nederland staat onder druk. Maar het probleem is breder. In Europa woedt een oorlog, we staan voor grote uitdagingen op het gebied van klimaatbeheersing, migratie en schaarste van vitale levensmiddelen. Om deze uitdagingen effectief en structureel te kunnen aanpakken, is de inzet van iedereen nodig. Dat vraagt verschillende mens- en wereldbeelden, creatieve ideeën en mensen die out-of-the-box denken. De nationale en internationale ontwikkelingen maken duidelijk dat wij allen geroepen zijn te handelen.

Deze tijd heeft moedige mensen nodig. Moedige politici, moedige bestuurders, maar vooral moedige burgers. U en ik. Mensen van goede wil. Mensen die de vijandbeelden die gevoed worden door sociale media weerspreken. Mensen die inzien dat afspraken van politici over het handhaven van de rechtstaat niet genoeg zijn om die echt te beschermen.

Wij allen zijn geroepen te handelen. Dat hoeft niet per se op de barricaden, dat moet door niet te zwijgen als we dingen zien gebeuren die niet passen bij onze vrijheid, onze rechtstaat. Alleen zo, komen we als mensen verder. Alleen zo zullen de ketenen van onvrijheid  pas echt verbroken kunnen worden.

Keti Koti: ‘Meer bewustwording en gelijke kansen’

0

Na de excuses voor het slavernijverleden volgde een komma, geen punt, zei Mark Rutte in 2022. Maar wat moet er gebeuren na de komma?

Schoolbestuurder Dave Ensberg van stichting Zonova, bestuursvoorzitter van de Martin Luther King Lezing en voorzitter van de Maatschappelijke Alliantie, vindt het goed dat het kabinet-Rutte IV 200 miljoen euro heeft uitgetrokken voor bewustwording. ‘Het afgelopen jaar zijn er mooie dingen georganiseerd. Zoals de Boni Musical die ik laatst in de Utrechtse schouwburg zag, over de Surinaamse opstandelingenleider die vanuit de jungle tegen de plantagehouders vocht. Daar kwam ook een heel divers publiek op af, zwart én wit. Maar veel belangrijker nog zijn de lokale initiatieven, die buiten de landelijke overheid om worden georganiseerd. Denk bijvoorbeeld aan het recente onderwijscongres over dekolonisatie in Rotterdam.’

Boni en Tula

Sinds kort is Ensberg schoolbestuurder van negentien basisscholen met samen vijfduizend kinderen in Amsterdam Zuidoost. ‘Wij willen aandacht voor meerdere perspectieven in het geschiedenisonderwijs’, vertelt hij hierover. ‘Geen eenzijdig eurocentrisch perspectief meer, dus alleen de Grieken en Romeinen en vermeende Hollandse helden als Piet Hein. We moeten juist kijken naar de wereldgeschiedenis en naar helden als Boni en Tula, waarmee leerlingen van kleur zich kunnen identificeren. Ook de Tweede Wereldoorlog moet je meer in mondiaal perspectief zien. Wat gebeurde er in die jaren in Marokko bijvoorbeeld? Of in Suriname? Leerlingen moeten zich kunnen herkennen in het onderwijsaanbod. Met meer dan 130 van onze leerlingen lopen we tijdens Keti Koti ook naar het slavernijmonument in het Oosterpark, omdat het slavernijverleden en de doorwerking daarvan heel belangrijk voor hen is.’

´Bij vrijheid hoort ook verantwoordelijkheid´

Musicus en documentairemaker Orville Breeveld, bekend van de tv-serie ‘Nieuwe Blik Terug’ over invloedrijke zwarte historische personen, vindt aandacht voor het slavernijverleden en de Nederlandse excuses hiervoor in principe oké. Maar wel waarschuwt hij de Afro-Nederlandse gemeenschap. Ze moet haar identiteit niet te zeer op het slavernijverleden baseren. ‘Het allerbelangrijkste is dat de mensen die in slavernij geboren zijn niet meer leven’, zegt hij. ‘We moeten ons nu focussen, als nazaten, hoe je je in deze samenleving kunt ontwikkelen. Als je je alleen concentreert op het slavernijverleden als Afro-Nederlandse gemeenschap, dan kom je nooit tot een positieve kijk. Ons perspectief moet breder worden. Op 1 juli vieren we onze vrijheid. En dat is leuk en aardig. Maar tegelijkertijd: bij vrijheid hoort ook verantwoordelijkheid. We zijn verantwoordelijk voor onze eigen daden, hoe we ons leven inrichten, welke keuzes we maken. Als we kijken naar de Nederlandse samenleving en de Afro-Nederlandse gemeenschap, dan zie je naast positieve ontwikkelingen ook veel problemen. Denk aan schooluitval en tienermoeders. Je kunt de slavernij wel overal de schuld van geven, maar belangrijk is wat je nu doet, in het heden.’

Gangstercultuur

Breeveld maakt zich in dit verband grote zorgen over het materialisme onder groepen Afro-Nederlandse jongeren. Hij koppelt dit aan het slavernijverleden. ‘Afrikaanse vorsten ruilden slaafgemaakten tegen wapens, alcohol en textiel uit Europa. In teveel rapmuziek en muziekvideo’s draait het hier ook om wapens, alcohol en textiel van dure kledingmerken. Met deze uit Amerika overgewaaide gangstercultuur moeten we breken. Hebzucht leidt er te vaak toe dat jongeren hun toekomst vergooien, omdat ze dure spullen willen hebben. Jongeren hebben dankzij rapmuziek verkeerde rolmodellen. Een vriend van mij uit de Verenigde Staten, die uit de zwarte middenklasse komt, bezocht eens de Bijlmer. Hij schrok van wat hij zag. ‘You guys imitated the wrong Afro-Americans‘, zei hij tegen mij. De muziekindustrie geeft ons een vertekend beeld, ze maken een karikatuur van zwarte mannen.’

‘Ik heb liever dat we tijd steken in de opvoeding van onze kinderen’

Breeveld ziet dat andere groepen dit imiteren. ‘Denk aan de serie Mocromaffia, waarin criminaliteit wordt geïdealiseerd.’ Hij wil dat gewone mensen van kleur zichtbaarder worden gemaakt in de media, mannen en vrouwen die hard werken voor hun geld. ‘We moeten ons niet focussen op de duisternis, maar kijken waar de lichtknop zit. Wat is er nodig om jezelf te ontwikkelen, en je kinderen? De hele hype rond het slavernijverleden en de vermeende heilzame effecten van bewustwording worden schromelijk overschat. Ik heb liever dat we tijd steken in de opvoeding van onze kinderen.’

Dave Ensberg is niet tegen het idee van eigen verantwoordelijkheid. Wel vindt hij dat we collectief oog moeten hebben voor de doorwerking van het slavernijverleden in deze tijd. Het heeft voor een transgenerationeel trauma gezorgd, waar de nakomelingen van de slaafgemaakten nog steeds last van hebben. Racistische vooroordelen en stereotyperingen, in de tijd van slavernij ontstaan, bestaan helaas nog steeds. En ten slotte wijst hij op de sociaaleconomische achterstand, die mede aan de slavernijgeschiedenis is te wijten. ‘We moeten daarom inzetten op meer bewustwording en ook het creëren van gelijke kansen.’ Tegelijkertijd vindt Ensberg dat Afro-Nederlanders ook trots moeten zijn op hun Afrikaanse roots en met een positieve blik naar de toekomst moeten kijken. ‘Dat is denk ik de volgende fase in het verwerken van ons slavernijverleden, het omarmen van onze Afrikaanse roots. Uit dna-onderzoek dat ik heb laten doen blijkt dat veel van mijn voorouders oorspronkelijk uit Nigeria komen. Daar wil ik nog een keer naartoe. En naar Ghana. Ik wil mij meer verdiepen in de Afrikaanse kunst en cultuur, het eten en drinken, de muziek. Ik heb veel waardering voor het afrofuturisme, een artistieke en filosofische stroming die op de toekomst is gericht.’

In 2030 opent het Nationaal Slavernijmuseum zijn deuren. Ensberg is heel benieuwd hoe dit museum eruit zal zien, vertelt hij. ‘Ik hoop dat dit museum lijkt op het National Museum of African American History and Culture in Washington DC, het mooiste en meest inspirerende museum dat ik ken.’ Voor Ensberg helpt een nationaal museum enorm bij de hoognodige bewustwording over het Nederlandse slavernijverleden. Hij is ten slotte niet bang dat het nieuwe PVV-VVD-NSC-BBB-kabinet straks roet in het eten gooit, bijvoorbeeld door de Nederlandse excuses voor het slavernijverleden terug te draaien. ‘Wat dat betreft heb ik vertrouwen in Pieter Omtzigt, die staat voor de basislijn van menselijkheid’, zegt Ensberg. ‘Slavernij was een misdaad tegen de menselijkheid. Omtzigt wil niet dat we de excuses terugdraaien, dat is voor hem een ‘no go’.’