15.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 156

VVD, stop met imiteren van Wilders

0

De VVD laat zich leiden door de onderbuik en dat komt door de ideologische armoede binnen de partij, betogen Mauk Bresser en Kevin de Vries, voorzitter en bestuurslid van de JOVD, de jongerenorganisatie van de VVD. 

Sinds 2010 is de VVD haar liberale veren langzamerhand aan het verliezen. Door als grootste partij steeds compromissen te sluiten, drijft de VVD steeds verder weg van haar liberale waarden. Door het regeren en het ‘nemen van verantwoordelijkheid’ als credo is het politieke bestaansrecht van de VVD langzaamaan weggespoeld. Volgens de JOVD is optimisme een liberale deugd, maar door de uitslag van 22 november 2023 is dit optimisme nog ver te zoeken. In campagnes met leuzen als ‘Normaal. Doen’ en ’Aan jouw kant’ is vooral ingespeeld op een leeg onderbuikgevoel in plaats van de liberale ideologie.

Waarom staat de VVD ‘aan jouw kant’? Geen idee. Dat legt de VVD niet uit. Na de verkiezingen in november afgelopen jaar ligt er nu een uitgelezen kans voor de VVD om haar liberale tanden weer te laten zien. Volgens de JOVD is het juist nú van groot belang om uit te leggen waarom keuzes worden gemaakt, waarom deze keuzes liberaal zijn en waarom deze de VVD passen. Met het zicht op de toekomst, in plaats van lege hulzen.

Liegen over nareis op nareis

Wie nu naar de VVD kijkt ziet twijfel en verdeeldheid: waar Mark Rutte de gelederen kalm hield, heeft Dilan Yesilgöz daar de grootste moeite mee. Het liegen over de cijfers betreffende nareis op nareis van asielzoekers, ofwel de nareis-affaire, is een perfect voorbeeld hiervan. Om de rechterflank van de VVD tevreden te houden worden deze uitspraken gedaan, echter de ‘linkerflank’ wordt hiermee verloren. Het mogelijk maken van de Spreidingswet is hier dan weer de tegenovergestelde van. De nareis-affaire en het draaien betreffende de Spreidingswet helpen niet bij het verenigen van de liberale flanken.

Een liberaal staat voor vrijheid, verantwoordelijkheid en verdraagzaamheid

Doordat de VVD blijft vertrouwen op het onderbuikgevoel, waar de nareis-affaire en het mogelijk maken van de Spreidingswet op gestoeld zijn, zijn de keuzes die de VVD maakt simpelweg niet meer uit te leggen. Diezelfde onderbuik gaat nu alleen over het politieke spel en een VVD die koste wat het kost haar macht wil behouden. Een liberaal staat voor vrijheid, verantwoordelijkheid en verdraagzaamheid, en past dat toe op politieke dilemma’s. Redeneren vanuit de waarden van de eigen partij is de enige manier om vertrouwen terug te winnen in de politiek. Zo is vertrouwen op de onderbuik geen noodzakelijkheid meer.

Ondanks de pragmatische strategie van de VVD lijkt de partij het gevoel met de werkelijkheid te zijn verloren. Na dertien jaar met de VVD als grootste partij wonen we in een land waar werken niet loont en inkomsten uit vermogen geen belasting hoeven te vrezen. Met de overwinning van de PVV, NSC en BBB bij de afgelopen verkiezingen – die allen geen doorrekening van hun plannen voor Nederland bij het CPB hebben gemaakt – is de kans groot dat de rekening van het volgende coalitieakkoord doorgeschoven gaat worden naar de volgende generatie. Het reële gevaar bestaat dat de volgende generatie zal blijven werken voor een inkomen dat té zwaar wordt belast.

Enige liberale partij

De VVD kan als enige liberale partij in de formatie orde scheppen in de chaos. Door de inkomstenbelasting te verlagen alsmede inkomsten uit vermogen te gaan belasten kan werken écht gaat lonen: de VVD moet weer zorgdragen voor de starter die door hard werken een betaalbare woning kan bemachtigen. Hierdoor eindigt de vrijheid van de pandjesbaas waar de vrijheid van de starter begint.

Leg uit waarom het liberaal is om het aantal asielzoekers terug te dringen

De verkiezingen hebben een andere politiek met zich meegebracht. Een politiek waar het hardste roepen dat alles misgaat beloond wordt. In deze politiek wordt de VVD gedecimeerd, als de partij niet snel uit gaat leggen waar ze voor staat.

Het imiteren van Wilders en de PVV moet afgelopen zijn. De kiezers die PVV stemden op 23 november hebben over het algemeen een proteststem uitgebracht: een stem tegen de politiek waar de VVD het symbool van geworden is. Daarom onze oproep aan de VVD: leg uit waarom het liberaal is om het aantal asielzoekers terug te dringen, voor de spreidingswet te stemmen of juist tegen. Dan denkt de kiezer wellicht wél dat er een kern van waarheid zit in de afgelopen verkiezingsslogan: de VVD, die staat aan míjn kant.

Vijf vragen aan pro-Palestijnse activisten

0

Vandaag demonstreert een groep pro-Palestijnse christenen voor het partijbureau van de ChristenUnie in Amersfoort. Wie zijn zij en wat willen ze met dit protest bereiken? Activiste Thirza Snoek geeft antwoord.

Wie zijn jullie?

‘Wij zijn het Christelijk Collectief (Geen Genocide in Gaza). Sinds oktober zijn wij in het leven geroepen als actietak van Kairos-Sabeel Nederland. We gebruiken actie als middel om aandacht te vragen voor de situatie in Gaza. Dit doen we onder andere door protesten, zoals vandaag de actie bij het hoofdkantoor van de ChristenUnie.’

Waarom deze actie? En waarom protesteren jullie tegen de ChristenUnie? 

‘We richten ons op allerlei plekken waar politieke keuzes worden gemaakt, zoals eerder ons protest in de Tweede Kamer. Vandaag doen we dat bij de ChristenUnie, omdat zij in christelijk Nederland een belangrijke stem zijn in de militaire en politieke steun aan Israël. Als christenen voelen we ons geroepen ons juist binnen onze eigen gemeenschap uit te spreken, en onze eigen broeders en zusters op te roepen het steunen van geweld te staken. De ChristenUnie is een brede christelijke partij van nuance en dialoog, van integriteit én een partij die in het centrum van de macht staat. We zien hierin mogelijkheid om het gesprek met hen aan te gaan.’

Wat proberen jullie exact met dit protest te bereiken?

‘Het Christelijk Collectief zet vandaag letterlijk de thee klaar voor Don Ceder, woordvoerder van de ChristenUnie als het gaat om Israël en Palestina, en voor partijleider Mirjam Bikker. Het is hoog tijd om dit moeilijke gesprek te voeren. Daarom bezetten we vandaag het partijbureau van de ChristenUnie in Amersfoort met een liturgisch protest. We kloppen op de deur om onze aanklacht tegen en oproep aan de ChristenUnie te bezorgen. We doen dat met een aantal eisen, waarvan ik er hier een paar uitlicht. Zo roepen we onder andere de ChristenUnie op om te pleiten voor een direct en permanent staakt-het-vuren in Gaza en voor het hervatten van Nederlandse steun aan hulporganisatie UNRWA.

Thirza Snoek

‘Ook roepen we de ChristenUnie op om niet alleen te luisteren naar Joodse Nederlanders die zeggen wat zijzelf ook vinden, maar ook naar Joden die afwijkende meningen hebben. Organisaties als Een Ander Joods Geluid, Gate 48 en Erev Rav zijn hier goede voorbeelden van. Als derde voorbeeld van een van onze eisen; we vragen het wetenschappelijk instituut van de ChristenUnie om te zoeken naar manieren waarop de visie van de partij in gesprek kan worden gebracht met Palestijnse bevrijdingstheologie, zoals de werken van Munther Isaac, Mitri Raheb Yohanna Katancho en Naim Ateek.

‘We willen en kunnen niet stil blijven’

‘We bieden de ChristenUnie vandaag dan ook de belangrijkste boeken van deze schrijvers aan. Dit is maar een kleine greep uit onze eisen. Deze eisen komen niet uit de lucht vallen, maar nemen we mee namens onze partners in Palestina; mensen als dominee Munther Isaac en Omar Haramy steunen ons in ons protest.’

Is de timing van dit protest niet een beetje ongelukkig, zo vlak voor de Dodenherdenking? Er is al veel polarisatie rondom het conflict in Palestina, toch?

‘Dagelijks worden Palestijnen vermoord. Daar denken we ook in de dagen rondom Dodenherdenking aan. We vinden het passend om op deze manier aandacht te vragen voor het geweld in Gaza, omdat de tijd dringt.

‘Wij zien de polarisatie ook. We maken ons daar zorgen over, omdat als gevolg hiervan mensen die zich uitspreken tegen onrecht, de mond wordt gesnoerd. In de Verenigde Staten grijpt de politie hard in tegen vreedzaam protest op universitaire campussen. Ook in Nederland staat het demonstratierecht van mensen die Israël bekritiseren ter discussie – onder andere dankzij de ChristenUnie.’

Zijn jullie niet bang voor antisemiet uitgemaakt te worden?

‘Wij willen en kunnen niet stil blijven tijdens een genocide. Dit gaat in tegen onze christelijke overtuigingen van het nastreven van recht en het liefhebben van je naaste boven jezelf.

‘Daarnaast gaan wij niet mee in het valse frame dat kritiek op de staat Israël en hen die Israël steunen antisemitisch is. Vorige week nog schreef een Joods persoon op het partijbureau van de ChristenUnie dat de partij genocide steunt – een objectief juiste bewering die wij ondersteunen – en zelfs die persoon werd in de media voor antisemitisch uitgemaakt. Dat laat zien dat we doorslaan in het gebruik van die term. Daar komt bij dat wij christenen zijn en met onze actie een christelijke partij bekritiseren – daar is niets antisemitisch aan.’

Geschil tussen VAE en VK over oorlog in Soedan

0

Het Verenigd Koninkrijk (VK) en de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) zijn in dispuut over de rol van het Arabische land in de oorlog in Soedan. De VAE zou de paramilitaire beweging Rapid Support Forces (RSF) steunen.

De VAE hebben een viertal afspraken met Britse ministers gecanceld. De regering is teleurgesteld dat de Britten niets doen tegen de beschuldigingen, die vorige maand in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties werden geuit. 

Tijdens de spoedvergadering, die door de VK was georganiseerd, zei de vertegenwoordiger van Soedan dat de VAE steun verleende aan de RSF. De VAE ontkent deze beschuldiging.

‘De VAE verwerpen ondubbelzinnig de ongegronde beschuldigingen van de permanente vertegenwoordiger van Soedan. Deze zijn met de al lang bestaande broederlijke betrekkingen tussen onze twee landen, en lijken helaas niets meer te zijn dan een poging om de aandacht af te leiden van het conflict en de erbarmelijke humanitaire situatie als gevolg van de aanhoudende gevechten’, schreef Mohamed Abushahab, ambassadeur en permanente vertegenwoordiger van de VAE in de VN in een brief aan Vanessa Frazier, president van de Veiligheidsraad.

Oorlog in Soedan

Sinds vorig jaar april is in Soedan de strijd weer opgelaaid, tussen de RSF en de Sudanese Armed Forces (SAF). De RSF bestaat uit vooral Arabische strijdkrachten en is ontstaan uit delen van de Janjaweed, die in 2000 een genocide op de lokale bevolking in Darfour uitvoerde. De SAF bestaat vooral uit strijders met een Afrikaanse etnische achtergrond.

Op dit moment wordt wederom gevreesd voor een groot aantal doden in de Darfur-regio. RFS heeft een opmars gemaakt naar El Fasher, in het noorden van Darfur. Het zou hier dorpen aanvallen en de bewoners vermoorden. In de stad bevinden zich ook veel vluchtelingen van het conflict in het land, zo meldt het ministerie van buitenlandse zaken van de Verenigde Staten.

Volgens het Canadese Raoul Wallenberg Centrum vindt er opnieuw een genocide plaats in Darfur tegen niet-Arabische groepen, door toedoen van de RSF en geallieerde milities, zo schreef het in een rapport in april.

In dit rapport verklaart de mensenrechtenorganisatie bovendien dat er duidelijk en overtuigend bewijs ligt dat was Soedan maar ook de VAE, Libië, Tsjaad, de Centraal-Afrikaanse Republiek (CAR) en Rusland, via de acties van de Wagner-groep, medeplichtig zijn aan de genocide.

Imamoglu: ‘Hamas is een terroristische organisatie’

0

De onlangs verkozen burgemeester van Istanbul Ekrem Imamoglu (CHP) beschouwt Hamas als een terroristische organisatie, verklaarde hij in een interview met CNN International afgelopen vrijdag. Hiermee gaat hij lijnrecht tegenover president Recep Tayyip Erdogan staan. 

‘Natuurlijk heeft Hamas (op 7 oktober) een aanval in Israël uitgevoerd die we diep betreuren’, zei Imamoglu tegen de nieuwszender. ‘In onze ogen is elke organisatie die zulke terroristische daden uitvoert en massaal mensen doodt een terroristische organisatie.’

De burgemeester van de miljoenenstad voegde hieraan toe dat hij ook het geweld van de staat Israël tegen onschuldige burgers in de Gaza-strook sterk veroordeelt. Hij bekritiseerd het Westen, dat naar zijn inziens niet het grotere plaatje ziet. Hij pleit voor een onmiddellijke beëindiging van de oppressie van de Ghazanen.  

Nieuw geluid

President Erdogan (AKP) vaart een andere koers. Hij vergelijkt Hamas met de Turkse revolutionaire krachten die Mustafa Kemal Atatürk hielpen bij het verslaan van de geallieerde troepen die Turkije binnenvielen in het begin van de jaren twintig.

Onlangs ontving hij Hamas-leider Ismail Haniyeh in Turkije en voerde hij de druk op Israël op door middel van sancties op de handel met Israël, wat invloed heeft op de export van een groot aantal producten uit Turkije. Met deze stellingname wil hij rekening houden met het sentiment onder de religieuze bevolking. 

In 2028 vinden de presidentsverkiezingen in Turkije plaats. Imamoglu, die op 31 maart de lokale verkiezingen won van zijn AKP-rivaal Murat Kurum, wordt gezien als een mogelijke tegenkandidaat van Erdogan. 

Proces tegen Duitse coupplegers van start, wie zijn deze Reichbürger?

0

Gisteren is in de Zuid-Duitse stad Stuttgart het proces begonnen tegen negen leden van de zogenoemde Reichbürger-beweging. Ze zouden lid zijn van een terroristische organisatie en worden verdacht van het voorbereiden van hoogverraad.

In 2022 ondernamen de Reichbürger een mislukte couppoging. Er waren plannen om de Duitse Bondsdag in Berlijn te bestormen en de regering af te zetten. Daarna had de leider van de groep, Heinrich XIII Prinz Reuss, het nieuwe staatshoofd moeten worden. De Reichbürger hadden toegang tot wapens. Bovendien waren er ook actieve militairen bij de extreemrechtse beweging betrokken.

Vanwege de omvang van de zaak is deze opgesplitst in drie afzonderlijke processen. De negen verdachten die momenteel worden berecht, zijn voornamelijk leden van de militaire vleugel van de Reichsbürger-beweging. Ze worden beschuldigd van betrokkenheid bij het organiseren van een paramilitaire groepering. De leiders van deze groep, waaronder Prinz Reuss, zullen later in een apart proces worden berecht.

Wie zijn de Reichsbürger?

Maar wie zijn de Reichsbürger? En wat willen zij? Het gaat om een extreemrechtse beweging die de Duitse bondsrepubliek niet erkent als staat. Het legitieme Duitsland is volgens de Reichsbürger het oude keizerrijk. Sommige Riechsbürger hadden daarom hun eigen ‘staten’ opgericht in Duitsland, met hun eigen wetten. Doel van deze boze burgers is dat de huidige elite van het toneel verdwijnt, en wordt vervangen door een nieuwe elite die wel naar het volk luistert. Volgens het Duitse Federale Bureau voor de Bescherming van de Grondwet (Bundesamt für Verfassungsschutz, BfV) telt de Reichsbürger-beweging zo’n 23.000 aanhangers. Zo’n tien procent van hen zou bereid zijn om geweld te gebruiken.

De Reichbürger organiseren zich voornamelijk op Telegram, een alternatief sociaal medium dat vanwege de hoge privacystandaarden veel wordt gebruikt door extreemrechtse complotdenkers. De Reichsbürger demonstreerden in 2020 veel tegen de coronamaatregelen van de overheid. Op een van deze demonstraties was ook de beruchte Nederlandse antivaxxer en complotdenker Willem Engel aanwezig.

Donald Trump

Een van de helden van de Reichsbürger is de Amerikaanse ex-president Donald Trump. De aanval op het Capitool van 6 januari 2021 door fanatieke Trump-aanhangers heeft de radicale Reichsbürger geïnspireerd. Trump is nog steeds niet veroordeeld voor zijn rol in deze couppoging en probeert dit jaar weer te worden gekozen als president.

De Duitse geschiedenis kent ook enkele beruchte staatsgrepen. De bekendste coups zijn de Kapp-Putsch van maart 1920 in Berlijn en de Bierkellerputch in november 1923 in München. Voor zijn rol in deze staatsgreep werd Adolf Hitler tot vijf jaar gevangenisstraf veroordeeld, waarvan hij slechts dertien maanden uitzat. Op 30 januari 1933 werd Hitler – via de democratische weg – rijkskanselier van het Duitse Rijk.

‘Je moet Jezus volgen, niet Wilders’

0

Christenen stemmen even vaak PVV als niet-christenen, berichtte de Evangelische Omroep in april. Maar rijmt de boodschap van Geert Wilders wel met die van Bijbel?

Steven Paas (1942) vindt de boodschap van de PVV in wezen ‘niet christelijk’, vertelt hij aan de telefoon. De oud-zendeling en voormalig predikant in Malawi vindt Geert Wilders racistisch en racisme gaat volgens hem tegen de boodschap van de Bijbel in: heb God lief boven alles en je naaste als jezelf.

‘De PVV promoot de ‘joods-christelijke cultuur’. Dat is een vorm van cultuurchristendom, waarin er geen onderscheid gemaakt wordt tussen God dienen en de wereld dienen. Maar Jezus leerde juist dat zijn koninkrijk niet van deze wereld is. Je moet Jezus volgen, niet Wilders. Want als je Wilders volgt zeg je het dubbelgebod van de liefde van Christus feitelijk vaarwel. Ik bedoel natuurlijk niet Wilders persoonlijk, maar zijn ideeën. Zijn geschreeuw tegen ‘buitenlanders’. Zijn ‘wij eerst’ is geen christelijk beginsel. Het is ‘Christus eerst’. Christenen die het idee van Wilders volgen gaan tegen het beginsel van Christus zelf in, tegen de kern van het christelijk geloof. En tot die kern behoort dat God zonder onderscheid alle volken liefheeft.’

Steven Paas. Foto: Marco van Bemmelen

Een van de redenen waarom niet weinig Nederlandse christenen met Wilders weglopen is zijn ondubbelzinnige steun aan Israël. Paas is daar kritisch over. ‘Wilders steunt Israël niet op Bijbelse gronden, maar omdat hij tegen de islam is en omdat hij westerse naties beter vindt dan niet-westerse. Israël is in zijn ogen een voorpost van de westerse beschaving. Maar die beschaving is ook verbonden met een vorm van kolonialisme. Het westerse kolonialisme ging uit van westerse superioriteit. En zionisme kun je zien als een uitloper van dit kolonialisme.’

Pilotproject

Het christenzionisme is niet Bijbels, maar seculier, vervolgt Paas. ‘Het gaat deze christenen om de huidige staat Israël, een seculiere staat.’ Ook het filosemitisme, de overdreven liefde voor het Joodse volk van christenzionisten, is onbijbels volgens Paas. ‘De Joden werden niet uitverkoren omdat ze beter waren dan andere volkeren, maar het was een pilotproject van God, om zo zijn liefde voor de hele wereld te tonen. Israël als natie is niet zo bijzonder.’

‘De PVV wijst anderen als zondebok aan’

Ook predikant Bettelies Westerbeek (1984) is heel kritisch over Geert Wilders en de PVV. De afgelopen tien jaar was ze predikant in Moerwijk, een volkswijk in Den Haag. ‘Ik werkte in een hele inclusieve gemeenschap, met christenen en niet-christenen. We waren er echt voor elkaar. Mijn werk had alles met politiek te maken. Het ging over onrecht, mensen in een kwetsbare positie helpen.’

In Moerwijk zijn ook veel mensen die PVV stemmen, vervolgt Westerbeek. ‘Ik vind het lastig. De landelijke politiek is er lang niet altijd geweest voor mensen in armoede. Ook de linkse partijen schieten tekort, die zitten toch in hun bubbels. De PVV doet alsof het de gewone mensen wel kent door hun taal te spreken. Maar de problemen van arme mensen worden niet opgelost. De PVV wijst anderen als zondebok aan. Als Wilders roept dat onze huizen naar statushouders gaan dan doet dat iets met de mensen hier. Want hier is veel woningnood. Ik vind dat er naar de noden van mensen moet worden geluisterd. Maar ook dat er naar inclusieve en eerlijke oplossingen moet worden gezocht. En dat doet de PVV juist niet.´

Focus op eigen gemeenschap

Westerbeek had veel contact met de lokale ChristenUnie en werd lijstduwer voor deze partij voor de Tweede Kamerverkiezingen van november vorig jaar. ‘Vroeger was ik lid van GroenLinks, maar ik voelde mij toch minder thuis bij deze partij. Armoede heeft veel te maken met druk op de gemeenschappen. GroenLinks denkt meer vanuit het individu. De ChristenUnie denkt meer vanuit gemeenschappen.’ Wel is ze op punten heel kritisch over de ChristenUnie, geeft de progressieve predikante toe. ‘De pro-Israëlkoers van eerst Gert-Jan Segers en nu Mirjam Bikker deel ik niet. Het is natuurlijk goed dat je tegen antisemitisme bent. Maar je mag dit niet gebruiken om pro-Palestijnse stemmen te muilkorven, wat nu wel een beetje gebeurt. Sommige christenen zien Palestijnen en moslims eigenlijk niet als mens. Dat gaat volgens mij in tegen de kern van het Evangelie. We mogen de ander niet ontmenselijken. Ik denk dat christelijke politiek meer bevrijdingstheologie nodig heeft. De ChristenUnie is ideologisch gezien echter nog steeds antirevolutionair, conservatief. Voor de ChristenUnie geldt het aloude soevereiniteit in eigen kring-principe. Dat focust op gemeenschappen, maar in de praktijk te veel op de eigen gemeenschap.’

Bettelies Westerbeek

Een belangrijke christelijke leerstelling is de antithese, de tegenstelling tussen goed en kwaad, God en de Duivel, de kerk en de wereld. Heeft dit dogma – onbedoeld – niet geleid tot christelijke sympathie voor de PVV? Want de PVV promoot immers een antithese tussen rechts en links, tussen de joods-christelijke cultuur en de islam, tussen het Westen en het Midden-Oosten en Afrika.

‘Sommige christenen zien Palestijnen en moslims eigenlijk niet als mens’

Steven Paas gelooft van niet. ‘De christelijke antithese is tegen de zonde, niet tegen andere mensen, andere culturen of andere rassen. Christus zei: ‘Heb je naaste lief.’ Dat staat haaks op de boodschap van Wilders. De antithese ‘tegen rechts’ of ‘tegen links’ is een politieke tendens in sommige kerken, die per kerk kan verschillen. Je komt die tendens zo in de Bijbel niet tegen. Wel leert de Bijbel dat je moet strijden tegen de zonde in je eigen leven en het onrecht in de samenleving, tegen de kwade structuren.’

Niet alleen op de wereld

Westerbeek ziet wel een link tussen de antithese en sympathie voor de PVV: ‘Het vijanddenken is bij de SGP heel sterk. En dat was ook zo bij de voorgangers van de ChristenUnie, het Gereformeerd Politiek Verbond en de Reformatorische Politieke Federatie. Zij waren ook erg exclusivistisch. Als je dan meer seculier wordt is de stap naar de PVV maar klein. Bij elke religie moet je oppassen dat je anderen niet uitsluit. Je moet als individu open willen staan. Dat betekent een gemeenschap vormen met anderen, op basis van de dingen die je met elkaar deelt. Een gemeenschap is gesloten in die zin. Maar je moet ook open willen staan voor andere groepen. Er bestaat een spanning tussen individualisme en gemeenschap, maar ook een spanning tussen inclusivisme en exclusivisme. Je bent niet alleen op de wereld, maar je eigen groep ook niet. De boodschap van het Evangelie doet een appèl op iedereen. Je moet je liefde delen, mensen helpen in kwetsbare situaties.’

Opnieuw onrust op Amerikaanse universiteit om Gaza

0

Pro-Israëlische en pro-Palestijnse demonstranten zijn afgelopen zondag slaags geraakt bij de Universiteit van Californië in Los Angeles (UCLA). Volgens de autoriteiten ‘braken er fysieke confrontaties’ uit toen een barrière die beide partijen gescheiden hield werd doorbroken.

John Kirby, woordvoerder van de Nationale Veiligheidsraad, vertelde de Amerikaanse zender ABC dat de Amerikaanse regering het recht van burgers respecteert om te demonstreren tegen de Gaza-oorlog. Maar het Witte Huis vindt wel dat demonstraties vreedzaam dienen te verlopen. Kirby veroordeelde de antisemitische incidenten die zouden hebben plaatsgevonden, evenals ‘alle hate speech en het dreigen met geweld daar’.

Op de UCLA demonstreren pro-Palestijnse activisten al wekenlang tegen de oorlog in Gaza. Maar recent zijn er ook pro-Israëlische demonstranten, die vinden dat Israël het recht heeft om zichzelf te verdedigen. Volgens de Israeli American council (IAC), die de tegenprotesten organiseerde, worden er tijdens pro-Palestijnse protesten antisemitische leuzen gescandeerd. Maar pro-Palestijnse activisten veroordelen antisemitisme en geloven dat onruststokers van buiten hier verantwoordelijk voor zijn, aldus de BBC.

Sommige demonstranten die betrokken waren bij de recente onlusten bij UCLA kwamen mogelijk van buiten, aldus het internationale persbureau Reuters.

Het is niet duidelijk of de pro-Israëlische of de pro-Palestijnse demonstranten de barrière tussen beide groepen hebben doorbroken. De universiteit zegt extra veiligheidsmaatregelen te zullen treffen.

De oorlog in Gaza heeft tot onrust op Amerikaanse universiteiten geleid. Israël, dat al meer dan 75 jaar delen van Palestina bezet, voert sinds 7 oktober een bloedige oorlog in de Gazastrook. Hierbij zijn meer dan 34.000 Palestijnen omgekomen, waarvan twee derde vrouwen en kinderen. De Verenigde Staten staan nog steeds achter Israël en steunen het land jaarlijks met miljarden dollars.

Dromen verklaren is uit de mode

0

Ik droomde dat ik een gerecht aan het bereiden was. Het werd niet een gerecht maar een rode saus die goed smaakte. Er waren mensen om me heen. Wie het waren en waar we waren heb ik niet helder voor de geest. Per slot van rekening was het ook een droom. Ik had een pide-brood. Stukjes ervan plukte ik eraf en gaf het aan de mensen om me heen. We sopten het brood in de saus.

Vroeger hadden veel mensen twee boeken over de uitleg van dromen in hun kast. Die hadden ze van de krant Zaman gekregen. De Zaman is er niet meer. De journalisten zijn gevangengezet of zijn naar het buitenland gevlucht. De twee boeken over uitleg van dromen zie je ook bij mensen thuis niet meer.

De farao kon niemand in zijn omgeving vinden die uitleg aan zijn droom kon geven

De beroemdste droom uit de geschiedenis van de mensheid is de droom van de farao die zag dat zeven vette koeien opgegeten werden door zeven magere koeien, en zeven vette aren door zeven magere aren. Het verhaal staat in het Oude Testament en in de Koran. De farao kon niemand in zijn omgeving vinden die uitleg aan zijn droom kon geven. De tovenaars zeiden dat dit warrige dromen waren en dat zij geen duiding aan warrige dromen konden geven. Iemand wees erop dat Jozef, profeet, die al jaren ten onrechte in de gevangenis zat een begiftigd dromenuitlegger was. Jozef werd uit de gevangenis gehaald en gaf aan de farao de uitleg van zeven vette jaren en zeven magere jaren. De farao wilde hem als dank een hoge functie geven. Jozef solliciteerde naar de functie van minister van Financiën. Daar heb ik skills in, zei hij. Hij kreeg deze droombaan.

Het uitleggen van dromen is niet meer in de mode. In mijn omgeving hoor ik het nauwelijks. In de sociale media zie ik het ook nooit. De twee boeken van Zaman zijn  foetsie. Misschien moet ik hopen dat ik een volgende keer over profeet Jozef droom die uitleg geeft aan mijn vorige droom.

Weer bekende TikTokker vermoord in Irak

0

Wederom is een sociale media influencer om het leven gebracht in Irak. De TikTok-ster Om Fahad werd afgelopen vrijdag in haar auto voor haar woning in Bagdad doodgeschoten.

Vrouwen en leden van de LHBTIQ+-gemeenschap, die de vleugels spreiden op internet, worden tot doelwit gemaakt door extremistische, patriarchale groepen. Zo meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye.

Fahad, die populaire dansvideo’s maakte op sociale media, zou door ‘ongeïdentificeerde mannen’ die zich voordeden als thuisbezorgers zijn doodgeschoten, aldus een veiligheidsofficial. Het ministerie van Binnenlandse Zaken is een onderzoek gestart.

Vorig jaar kreeg Fahad het vanwege de gewraakte video’s nog aan de stok met de autoriteiten en werd ze tot een gevangenisstraf van zes maanden veroordeeld. Haar video’s zouden ‘onzedelijke taal’ bevatten en de ‘bescheidenheid’ van het Irakese volk ondermijnen.

De moord op Fahad staat niet op zichzelf. In de laatste jaren zijn er meerdere vrouwelijke en/of lhbtiq-influencers gedood in Irak. Zoals de ‘transblogger Simsim’ in februari en Noor Alsaffar vorig jaar. In 2018 werd het model Tara Fares vermoord. Ze had drie miljoen volgers op Instagram.

De aanslagen op deze beroemdheden vinden plaats in de context van een overheid die steeds meer onderdrukt wat het als een bedreiging beschouwt voor de ‘goede zeden’. Hier vallen ook vrouwen die gebruik maken van sociale media en de lhbtiq-gemeenschap onder. Zo zijn homoseksuele relaties sinds vorige week bij wet verboden op straffe van een gevangenisstraf van minimaal tien jaar.

De nieuwe regelgeving verbiedt ook alle praktijken van ‘imitatie van vrouwen’ en de ‘promotie van seksuele handelingen’, waarvoor mensen in Irak tenminste zeven jaar achter de tralies kunnen belanden.

Britse Conservatieven lid van omstreden Facebook-groepen

0

Enkele medewerkers van de Britse Conservatieve Partij zijn lid van Facebook-groepen waar onder andere islamofobe en racistische complottheorieën worden gedeeld. Dit ontdekten onderzoeksjournalisten van de website Unearthed.

Het gaat om meer dan dertig Facebook-groepen die zich verzetten tegen de ultra-lage-emissiezone van Londen (ULEZ), waar de Conservatieven tegen zijn. Maar leden van deze FB-groepen delen ook complottheorieën, mede over de Londense burgemeester Sadiq Khan, die verantwoordelijk is voor de ULEZ.

Unearthed is verbonden aan de Britse tak van GreenPeace, de bekende milieuorganisatie. In hun onderzoek naar de conservatieve campagne tegen ULEZ stuitten journalisten op islamofobe en racistische berichten. Veel berichten gaan over Sadiq Khan, de islamitische Labour-burgemeester van Londen die hoopt te worden herkozen. Hij wordt in de Facebook-groepen uitgemaakt voor een sympathisant van terroristen en aangevallen op zijn Pakistaanse afkomst.

Ook werden in tenminste twee Facebook-groepen de zogenoemde Fourteen Words genoemd, een beruchte racistische slogan: ‘We must secure the existence of our people and a future for white children’ (We moeten het bestaan van ons volk en een toekomst voor witte kinderen veiligstellen).

Andere gebruikers deelden antisemitische video’s en afbeeldingen, waarin werd beweerd dat Joden heimelijk streven naar de wereldheerschappij. Ten slotte vonden de journalisten van Unearthed ook berichten waarin vandalisme werd verheerlijkt. Vandalen die opzettelijk ULEZ-bewakingscamera’s vernielen zouden eigenlijk helden zijn.

Zelf niets gepost

Het gaat in totaal om zesendertig Facebook-groepen. Ook prominente Conservatieve politici uit Londen zijn er lid van, waaronder Susan Hall die graag de nieuwe burgemeester van de Britse hoofdstad wil worden. Volgens Unearthed hebben deze politici zelf geen racistische berichten gepost. Op navraag antwoordden ze ook niet op de hoogte te zijn van dergelijke berichten.

De onthulling van Unearthed komt op een kritiek ogenblik. Sadiq Khan wil op donderdag 2 mei graag worden herkozen als burgemeester van Londen. De 53-jarige Khan werd in 2016 de eerste islamitische burgemeester van een westerse miljoenenstad, nadat de Conservatieve burgemeester Boris Johnson na twee termijnen besloot om zich niet meer herkiesbaar te stellen. In de meeste opiniepeilingen staat Khan op een voorsprong. Maar de burgemeester vreest dat het toch een nek-aan-nek-race wordt tussen hem en de Conservatieve burgemeesterskandidaat Susan Hall.

Khan is omstreden vanwege ULEZ. Veel Londenaren vinden zijn milieumaatregelen te streng. Nu geldt in heel de stad een dagtarief van 12,50 pond (omgerekend zo’n 14,50 euro) om met een vervuilende auto de weg op te gaan. Ook zijn pro-Palestijnse stellingname roept bij conservatieve Londenaren verzet op. De burgemeester staat voor 100 procent achter de demonstratievrijheid en drong drie weken na de gebeurtenissen van 7 oktober aan op een wapenstilstand, tegen de lijn van Labour in dat onder Keir Starmer een rechtsere koers is ingeslagen. Toenmalig Conservatief Lagerhuislid Lee Anderson zei in februari dat Khan de hoofdstad heeft weggegeven aan zijn vrienden en beweerde dat in Londen de islamisten de dienst uitmaken.