14.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 183

Zestig jaar Turkse migratie

0

De formatiebesprekingen tussen VVD, BBB, PVV en NSC zijn voorlopig gestopt. Het is wachten op de volgende militaire actie van Israël, een verwoestend grondoffensief in Rafah. De Russische oppositieleider Navalny is in gevangenschap overleden. Deze en andere sombere berichten domineren het nieuws. Maar ik wil deze maand een ander actueel thema belichten, een onderwerp dat leidde tot de val van het kabinet afgelopen zomer en waar de verkiezingen van 22 november om draaide: migratie.

Dit jaar is het precies zestig jaar geleden dat de eerste Turkse gastarbeiders naar Nederland kwamen. Op 19 augustus 1964 sloten Nederland en Turkije een verdrag, waardoor het mogelijk werd voor Nederlandse bedrijven om in Turkije personeel te werven. Het heeft de levensloop van vele duizenden Turkse jonge mannen bepaald – en generaties Turken na hen. In plaats van in de Turkse samenleving, belandden ze in het koude Nederland.

Ook mijn vader kwam zo naar Nederland. Je hoefde alleen maar gezond en sterk te zijn, vertelde hij ons vroeger. Hij werd in zijn blootje gekeurd door Nederlandse artsen die hem goed bevonden. In Hengelo ging hij aan de slag bij metaalfabriek Holec. Daar werkte hij dag en nacht. Taalcursussen waren er niet, maar dankzij zijn extraverte en sociale karakter kreeg hij binnen een jaar de Nederlandse taal onder de knie en begon hij te tolken voor anderen.

Je hoefde alleen maar gezond en sterk te zijn

Het was wel een Turkse mannenwereld. Hij woonde samen met tientallen anderen in een pension. Zijn leven bestond toen alleen maar uit werken, eten, drinken en slapen, iedere dag opnieuw. Zijn plan was om een tijdje te werken, totdat hij genoeg geld had om een tractor te kopen om daarmee het lapje Turkse familiegrond te bewerken.

Maar toen kwam mijn moeder ook naar Hengelo, samen met de kinderen. Zij ging aan de slag in een kippenslachterij. Doordeweeks logeerde ik als kleuter bij een Nederlandse familie. Mijn ouders haalden mij ieder weekend op.

De spoedige terugkeer naar Turkije bleek een mythe. Ons gezin begon te wennen aan de kou hier. Nederland voelde mettertijd als thuis. Mijn ouders woonden hier bijna vijftig jaar. Mijn vader kwam als jonge, sterke man naar Nederland, oud en ziek keerde hij terug naar Turkije.

Het verhaal van mijn ouders is ook de geschiedenis van duizenden andere Nederlanders met een migratieachtergrond. Velen bleven, lieten hun vrouw en kinderen overkomen, of stichtten hier een gezin. Dit is ook het verhaal van de arbeidsmigranten die in de kassen van het Westland werken. De meesten gaan terug naar de landen waar ze vandaan komen, zoals Polen en Roemenië, maar anderen blijven.

Ons land is al lang afhankelijk van migranten. Willen we onze rijkdom en welvaart behouden, dan hebben we migratie nodig. Misschien kunnen we Den Haag van ons belang voor de economie en samenleving overtuigen door een maand lang collectief te staken. Zonder biculturele Nederlanders blijven de vakken van supermarkten leeg, worden postpakketten niet bezorgd, stagneert de bouw. En is er een tekort aan artsen, onderwijzers, ambtenaren, IT’ers, bestuurders enzovoort. In 2023 startten 23 duizend niet-Nederlanders bovendien een bedrijf, aldus cijfers van het CBS.

Technologiebedrijf ASML maakte het nog eens duidelijk. Als het nieuwe kabinet met plannen komt om de arbeidsmigratie te beperken, vertrekt de chipmachinemaker naar het buitenland. De fabriek draait op hoogopgeleid personeel, dat in Nederland moeilijk te vinden is. Ook de Adviesraad Migratie zegt dat er jaarlijks 50 duizend arbeidsmigranten nodig zijn om huidige welvaart te behouden.

Het is goed om stil te staan bij de zegeningen van de migratie. Den Haag spreekt neerbuigend over migranten, helemaal na 22 november, maar dat is niet terecht. Natuurlijk, er zijn ook problemen. Maar alles in het leven heeft positieve en negatieve kanten. Ook migratie.

De progressie die de Nederlands-Turkse gemeenschap heeft gemaakt, sinds Ali Cerit – mijn vader – in 1964 in Hengelo aankwam, is groot. Twee procent van het bruto nationaal product in Nederland wordt verdiend door Turkse ondernemers. Zij creëren samen meer dan 50 duizend banen. 46 procent van Turks-Nederlandse volwassenen heeft een eigen huis. In 2020 had 26 procent van de Turkse Nederlanders ouder dan 15 jaar een hbo- of wo-niveau, zo blijkt uit cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau. In de jaren dat Nederland multicultureler werd, is de economie hard gegroeid. Dat is ook de schuld van migranten.

Somalië sluit militaire deal met Turkije

0

Turkije heeft militaire deal gesloten met Somalië. De Turkse defensie-industrie krijgt toestemming om in het volgende decennium de Somalische marine en verdedigingswerken op te bouwen. Zo meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye.

‘Deze overeenkomst zal een einde maken aan terrorisme, piraterij, illegale visserij, vergiftiging, misbruik en bedreigingen uit het buitenland’, zei de Somalische premier Hamza Abdi Barre verheugd over de overeenkomst met Turkije die hij als ‘historisch’ bestempelt.

Aan de Turkse kant van de deal is men voorzichtiger over de inhoud van het verdrag. Volgens een defensiefunctionaris zal die pas openbaar worden gemaakt nadat deze is geratificeerd door het parlement en de Turkse president. ‘Er is nog een lange weg te gaan voor de ratificatie’, zei de functionaris tegen Middle East Eye.

De Turkse marine opereert al sinds 2009 voor de kust van Somalië en in de Golf van Aden in het kader van een VN-missie om piraterij en gewapende overvallen te bestrijden. Ook is Turkije, naast China en Rusland, een steeds belangrijkere speler in Afrika, waar de aloude invloed van Europa tanende is.

Beyoncé geeft countryhitlijst kleur met nieuwe song

0

De Afro-Amerikaanse zangeres Beyoncé heeft geschiedenis geschreven. Als eerste zwarte vrouw staat ze op nummer 1 in de Amerikaanse countryhitlijst met haar song Texas Hold ‘em

Het is een mijlpaal, want country is een muziekgenre dat gedomineerd wordt door witte mannen en vrouwen, zoals Johnny Cash, Dolly Parton en Taylor Swift. Beyoncé, die haar roots heeft in Texas en haar zangcarrière begon in een kerkkoor, is de eerste vrouwelijke artiest die zowel de R&B-hitlijst als de countryhitlijst in de Verenigde Staten heeft aangevoerd.   

Niet alle radiostations in het zuiden van de Verenigde Staten draaien het nummer van Beyoncé. Sommigen vinden dat haar song geen echt countrynummer is. Volgens 3FM is dat onterecht, want countrymuziek is ontstaan in de zwarte gemeenschap. Het is een combinatie van Afrikaanse muziekinstrumenten en liedjes die de tot slaaf gemaakten zongen op de plantages. Witte mensen pasten deze muziek een beetje aan en zo ontstond ‘country’, dat bijna uitsluitend door witte artiesten wordt gemaakt. De fans van Beyoncé hopen dat ze met haar song country opnieuw claimt voor de zwarte gemeenschap.

Vermiste Syrische activist opgepakt in Turkije

0

Turkije heeft de kritische Syrische mensenrechtenactivist Ahmed Katie opgepakt op verdenking van spionage voor de Franse inlichtingendienst. Hij werd al sinds november vermist en had openlijk kritiek op de verslechterde behandeling van vluchtelingen in Turkije. Zo meldt de nieuwssite Turkish Minute.

De vermissing van de prominente voorvechter van Syrische vluchtelingenrechten in Turkije deed alle alarmbellen afgaan bij mensenrechtenorganisaties. Zijn advocaat, Halim Yılmaz, bevestigt nu aan Middle East Eye dat Katie op 12 december werd gearresteerd op ‘beschuldiging van spionage’.

De vrouw van Katie gaf echter aan dat ze haar man vanaf 30 november niet meer kon bereiken. Naar verluidt werd hij voor het laatst gezien toen hij zijn werk in Istanbul verliet voor een onderzoek van de Turkse politie. Volgens zijn vrouw zou hij onder druk zijn gezet door de Turkse autoriteiten vanwege zijn kritische berichtgeving.

Ook blijkt dat Katie voor zijn detentie al asiel had aangevraagd in Frankrijk. Turkse woordvoerders van de politie hebben geweigerd commentaar te geven op de zaak van Katie in antwoord op vragen van Middle East Eye.

In Turkije is de behandeling van vluchtelingen sinds langere tijd verslechterd. Aan het begin van de Syrische burgeroorlog was de islamistische regering van Erdogan nog welwillend tegenover Syriërs, die weer zouden terugkeren als het Assad-regime omver was geworpen. Toen dit niet gebeurde, sloeg de stemming bij islamistische Turken om. Onder seculiere Turken is het anti-Arabische sentiment al langer gemeengoed.

India verandert naam metrostation: van moskee naar tempel

0

Het Jamia Masjid metrostation in de Indiase stad Agra, genoemd naar de Jamia Moskee, heeft een nieuwe naam gekregen. Het metrostation is nu vernoemd naar de hindoeïstische Mankemeshwar tempel, die ook in de buurt van het station ligt. Dit schrijft Pakistan Today. 

De naamswijziging was een idee van de eerste minister van de Indiase deelstaat Uttar-Pradesh, Yogi Adityanath, die bekend staat bekend om zijn islamofobe uitlatingen. Hij is lid van de hindoe-nationalistische partij BJP van minister-president Narendra Modi.

Het station kreeg een nieuwe naam omdat het metronetwerk in Agra is aangepast. Volgende week zal premier Modi het vernieuwde netwerk feestelijk openen.

De hindoe-nationalistische machthebbers in India wissen de islamitische geschiedenis van het land steeds meer uit. Vorige maand opende Modi in Ayodha een hindoetempel op een plek waar eeuwenlang een moskee stond. Deze moskee, de Babri moskee, werd in 1992 gesloopt door een woedende hindoe-extremistische menigte.

Waarom is de hoofddoek bij ambtenaren een discussiepunt?

0

In navolging van Arnhem, Den Haag, Tilburg en Utrecht staat de gemeente Amsterdam nu  toe dat boa’s een hoofddoek dragen. Het onderwerp is een heet hangijzer dat raakt aan discussies over secularisme, neutraliteit en islamofobie.  

Met het besluit om de hoofddoek bij buitengewone opsporingsambtenaren (boa’s) toe te staan geeft het Amsterdamse College van B&W – na tweeënhalf jaar – uitvoering van een motie van Denk, die door de gemeenteraad van Amsterdam werd gesteund. 

Sheher Khan, de fractievoorzitter van Denk in Amsterdam, zei tegen de Kanttekening dat hij hoopte dat de politie in de toekomst ook religieuze symbolen toestaat. Een besluit waar de gemeente niet over gaat, maar de minister van Justitie. ‘Ik hoop dat de publieke opinie gaat schuiven.’ Maar ondanks het succes van DENK in Amsterdam zijn de meningen in Nederland hierover verdeeld. 

Socioloog Hans de Vries is voor een neutrale publieke ruimte als principiële secularist, en daarom tegen de hoofddoek bij boa’s. Hij was van 2012 tot 2022 voorzitter van de Atheïstisch Seculiere Partij (ASP), een politieke partij die een strikt seculiere samenleving voorstond en enkele keren – tevergeefs – geprobeerd heeft om in de gemeenteraad van Deventer verkozen te worden. ‘Wij waren als ASP heel duidelijk’, vertelt De Vries hierover. ‘We stonden voor het seculiere, verlichte standpunt. Hiermee zijn we de politiek ingegaan. Onze standpunten werden door andere seculiere partijen wel verdedigd, maar niet zo expliciet en vaak ook niet zo consequent.’ 

‘Ik leg mijn opvattingen niet aan anderen op, dat doe je wel als je statements maakt’

Maar waarom is De Vries tegen de hoofddoek bij boa’s? ‘In Nederland zijn staat en kerk gescheiden’, legt hij uit. ‘Als je werkt bij de politie, de brandweer of de rechtbank dan behoor je religieus neutraal te zijn. Het begrip ‘uniform’ zegt het eigenlijk al. Dat is uniform, geldt voor iedereen. Religieuze uitingen – zoals een hoofddoek, een tulband, een keppeltje of een kruisje – brengen deze neutraliteit in gevaar. Het is religieuze propaganda, religieuze colportage.’ 

De Vries ziet geen principieel verschil tussen religie en ideologie. ‘Voor mij is dat eigenlijk hetzelfde’, legt hij uit. ‘Ik mag als ambtenaar in functie ook geen reclame maken voor Extinction Rebellion of de boerenprotesten. En dat is volkomen terecht.’ Hij illustreert zijn punt met een persoonlijke anekdote. ‘In de jaren zeventig was ik gemeenteambtenaar. Ik was en ben pacifist. Mijn handtekening bevatte vroeger het vredessymbool, daar ondertekende ik ook officiële documenten mee. Totdat een leidinggevende hier iets over zei, dat ambtenaren in functie neutraal moeten zijn. Toen heb ik mijn handtekening aangepast. Want ik begreep dat hij gelijk had. Je moet je eigen overtuigingen thuislaten als je voor de overheid werkt.’ 

De Vries benadrukt dat hij niet tegen religie is. ‘Geloof is een individuele keuze. Ik ben een atheïst en een pacifist. Maar ik leg mijn opvattingen niet aan anderen op. Dat doe je wel als je statements maakt, zoals het dragen van een kruisje of een tulband, het verwerken van het vredesymbool in je handtekening of het dragen van een hoofddoek. Dit mag je doen trouwens, maar niet namens de overheid.’    

Waarom is religie een probleem? 

Jurist en arabist Maurits Berger, hoogleraar Islam en het Westen aan de Universiteit Leiden, ziet dit toch anders. ‘We fixeren ons, als het over neutraliteit gaat, heel erg op religie, niet op gender of andere vormen van identiteit’, zegt hij. ‘We willen juist meer gekleurde en vrouwelijke rechters. Maar als ze een hoofddoek dragen is dat een probleem.’

Het argument dat religie een keuze is, in tegenstelling tot je huidskleur of gender, vindt Berger niet valide. ‘Als religie inderdaad een keuze is, dan begrijp ik de achterliggende argumentatie nog steeds niet. Waarom moet alleen religie geproblematiseerd worden? Als ik een witte man ben en voor de rechter sta, en alle rechters zijn van kleur, is dat dan een probleem? Of een man die beschuldigd wordt van verkrachting die voor moet komen bij vrouwelijke rechters? Rechters hebben hun opvattingen en emoties, maar zij zijn professionals, zij zijn getraind om daarmee om te gaan. En als rechters zelf het gevoel hebben dat ze een zaak niet kunnen doen omdat ze te emotioneel betrokken zijn, dan kunnen ze vragen of iemand anders het wil doen.’

‘Kun je professioneel zijn als je gelovig bent? Natuurlijk’

Het principe van neutraliteit is ‘een abstractie, een politiek-juridische constructie’ aldus de hoogleraar. ‘Ik wil weten wat mensen bedoelen als ze beginnen over de scheiding tussen kerk en staat. Dit principe staat niet eens in de wet.’ Waar het volgens Berger om gaat is dat je neutraal bent in je professionaliteit, hoe je mensen behandelt. ‘Neutraliteit als leuze is betekenisloos. Het moet gaan om ons vertrouwen in geüniformeerde dienst. Kun je professioneel zijn als je gelovig bent? Natuurlijk. Een officier van justitie, een diepgelovig christen, kreeg een keer een dossier over abortus en euthanasie in handen, zaken waar hij principieel moeite mee heeft. Zijn collega’s vroegen hem of hij dit wel aankon. Hij antwoordde bevestigend. Hij maakte een scheiding tussen zijn persoonlijke overtuiging en zijn professie. En hij schijnt dat uitstekend gedaan te hebben.’ 

Volgens islamofobie-onderzoeker Ineke van der Valk, tot haar pensionering verbonden aan de Universiteit Leiden, moeten we het debat over de hoofddoek niet los zien van twintig jaar hetze tegen de islam. ‘In Media als GeenStijl en PowNews bijvoorbeeld werd de islam jarenlang aangevallen, zo liet mijn onderzoek uit 2018 zien. De islam als politieke bedreiging en de islam als culturele bedreiging waren twee frames waarin dit gebeurde. Voor het laatste is de hoofddoek een belangrijk symbool. Op GeenStijl heetten hoofddoeken onder meer ‘SS uniformen van de moslim meisjes’. 

Van der Valk spreekt over een ‘krankzinnig discours’,  waarmee de lezers van GeenStijl jarenlang zijn bestookt. ‘Bewust of onbewust heeft het moslimvijandige discours waar dit een voorbeeld van is, veel invloed gehad op de meningsvorming over de hoofddoek.’ De onderzoeker wijst in dit verband op het feit dat VVD-minister van Justitie Dilan Yesilgöz, die het toestaan van de hoofddoek bij de politie nu tegenhoudt, vroeger een graag geziene gast was bij PowNews.  

‘Het tijdperk van de witte mannen is voorbij’

Veranderde samenleving

De samenleving is veel meer divers geworden, vervolgt Berger. ‘Het tijdperk van de witte mannen is voorbij. Zij bepalen niet meer hoe de geüniformeerde diensten eruitzien. Vroeger waren agenten allemaal man en wit. Nu zijn de hoofden boven het uniform allemaal anders. Die diversiteit aan uiterlijkheden is uniek. Maar dan zou je ook een hoofddoek moeten toestaan of een tulband. Dat is trouwens wel zo praktisch, want je kunt veel nieuwe mensen aannemen die anders geen agent worden.’ 

De politie en andere werkgevers mogen van Berger wel voorschrijven dat werknemers bijvoorbeeld geen piercings dragen, zichtbare tatoeages of blauw haar. ‘Dat heeft met decorum te maken. Ik kan dat begrijpen, al vind ik dat soort uiterlijkheden persoonlijk geen probleem. Ook agenten met piercings of tatoeages kunnen professioneel hun werk doen.’ 

Van der Valk: ‘Het is heel treurig dat het onderwerp zo gepolitiseerd is. De link die tegenstanders van de hoofddoek leggen met partijdigheid is onzin. Neutraliteit gaat over gedrag, niet over hoe je eruitziet. Want hoe neutraal waren die agenten eigenlijk, die op de vingers werden getikt vanwege racisme?’ 

Armeense dichter wordt bijgezet in Pantheon

0

De Armeense dichter Missak Manouchian, overlevende van de Armeense Genocide tijdens de Eerste Wereldoorlog en communistische verzetsstrijder tijdens de Tweede Wereldoorlog, krijgt een plekje in het Franse Pantheon, een eregalerij voor ‘belangrijke Fransen’. Zo meldt Trouw.

Zo is Manouchian, bijna tachtig jaar na zijn executie door de Duitsers, alsnog Frans geworden. Het land waar hij in zijn leven bewust voor koos én voor stierf als (stateloze) verzetsstrijder. Twee eerdere verzoeken voor een postume naturalisatie werden geweigerd.

Manouchian werd in 1906 in het Ottomaanse Adiyaman (zuidoosten van het huidige Turkije) geboren. Toen tijdens de Eerste Wereldoorlog het jong-Turkse regime een vernietigingscampagne startte tegen de Armeniërs, werd Manouchians vader voor zijn ogen doodgeschoten. Niet veel later kwam zijn moeder om van de honger in de door de Turken georkestreerde dodenmarsen naar de Syrische woestijn.

Uiteindelijk kwam hij, zoals zoveel overlevende Armeense kinderen, terecht in een Frans weeshuis in Libanon. Daar ontwikkelde hij zijn liefde voor de Franse literatuur en besloot hij dichter worden. Op zijn achttiende vertrok hij naar Frankrijk met zijn broer Garabed.

Als arbeider bij een autofabriek raakte hij betrokken bij de antifascistische beweging, waar hij zijn vrouw Mélinée Manouchian, eveneens een Armeens weeskind en genocide-overlever, ontmoette. Tijdens de Tweede Wereldoorlog sloot hij zich via het vreemdelingenlegioen van Frankrijk aan bij het verzet.

In november 1943 werd Manouchian opgepakt en samen met 22 kameraden gefusilleerd. Zijn vrouw, die in 1989 stierf, zal na de bevrijding van Frankrijk nooit meer trouwen en haar leven aan haar overleden man wijden als zijn belangrijkste biograaf.

Iran tegen corridor door Armenië

0

Iran is tegen het Turks-Azerbeidzjaanse plan voor een ‘directe landroute’ tussen de twee Turkstalige landen, omdat die ook direct over Armeens grondgebied loopt. ‘De Iraans-islamitische republiek is tegen grenswijzigingen. De territoriale integriteit van landen in de regio moet gerespecteerd worden’, aldus de Iraanse ambassadeur Mehdi Sobhani. Zo meldt de Turks-Armeense krant Agos.

De zogenoemde Zanzegur-corridor loopt over de Armeense kant van de grens die het land deelt met Iran, en scheidt de exclave Nahcivan van de rest van Azerbeidzjan.

‘Grenswijzigingen kunnen alleen plaatsvinden als beide landen daarmee instemmen en de territoriale integriteit wederzijds erkennen. Dit is onze finale houding’, aldus de Iraanse ambassadeur die verder de nadruk legt op het onderhouden van vreedzame betrekkingen en dialoog. ‘Zo kan vrede in de regio bereikt worden’, voegt hij toe.

Turkije en Azerbeidzjan plaatsen het idee van een anschluss tussen Nahcivan en Azerbeidzjan voortdurend op de agenda, al helemaal na de oorlogen om de enclave Nagorno-Karabakh (Artsakh voor Armeniërs), die Azerbeidzjan met hulp van Turkije heeft terugveroverd op de Armeniërs met alle gevolgen (de etnische zuivering van 100.000 Armeniërs uit de enclave) van dien.

Maar de Turkse ‘broederstaten’ willen meer uit de Armeense kwetsbaarheid halen. Ze willen een landroute die eenzijdig door Turkije en Azerbeidzjan wordt gecontroleerd. Armenië is op zich niet tegen de opening van transportwegen, maar wel tegen het idee om daarvoor land op te geven. Iran is bovendien tegen het idee om een directe grens te verliezen met Armenië.

Turkije flirt ook met een tweede optie, namelijk een landroute tussen Nahcivan en Azerbeidzjan die via Iraanse kant van de grens met Armenië loopt. Iran en Azerbeidzjan zouden daarover al contact hebben gehad, meldt Agos.

Derde Amerikaanse veto in Gaza-oorlog

0

Terwijl Israël zich opmaakt voor een grondoperatie in Rafah, waar 1,5 miljoen Palestijnse vluchtelingen zich hebben verschanst, hebben de Verenigde Staten nogmaals een VN-resolutie die oproept tot een staakt-het-vuren geblokkeerd met een veto. Dat is de derde keer sinds de oorlog op 7 oktober begon. Zo meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye.

Van de westerse landen met een permanente vertegenwoordiging in de Veiligheidsraad heeft Engeland zich afzijdig gehouden en heeft Frankrijk voor een staakt-het-vuren gestemd. Van alle vijftien landen is alleen de VS tegen een staakt-het-vuren. Het land blokkeert de resolutie met een veto.

In de resolutie wordt om een onmiddellijk staakt-het-vuren gevraagd in de oorlog tussen Israël en Hamas. Er zijn inmiddels bijna 30.000 Palestijnen gedood door Israël. Ook zijn er meer dan 70.000 Palestijnen gewond geraakt.

De Amerikaanse veto komt niet als een verrassing, de ambassadeur Linda Thomas-Greenfield kondigde in het weekend al aan dat ze de Algerijnse resolutie zouden blokkeren. De VS kwam met een eigen resolutie waarin Hamas expliciet wordt veroordeeld voor het lanceren van de aanval op 7 oktober, waarbij 1200 Israëliërs bij omkwamen.

Palestijnse ooggetuigen: Israëlische soldaten moordden, martelden en bestalen ons

0

Op 24 december hebben Israëlische troepen tientallen Palestijnse mannen uitgekleed en gemarteld in het Yarmouk-stadion in Gaza. De website Middle East Eye heeft nu enkele ooggetuigen geïnterviewd.

Honderden Palestijnen vluchtten, toen de dodelijke Israëlische aanvallen op Gaza maar bleven voortduren, naar het Yarmouk-stadion in Gaza-stad. Ze meenden dat dit een veilige plek zijn, aangezien het stadion uitsluitend werd gebruikt door mensen die als gevolg van de moordende bombardementen ontheemd waren geraakt. Maar niets bleek minder waar. Het werd de plek waar het Israëlische leger tientallen Palestijnen martelde, vernederde en met de dood bedreigde. Het werd volgens Middle East Eye een geïmproviseerd ‘ondervragings- en martelkamp’.

Een van de ooggetuigen van deze horror is Youssef Hamdan al-Mubayyed, die met zijn gezin toevlucht tot het stadion had gezocht. Hij herinnert zich dat hij om half vijf in de nacht wakker werd, toen Israëlische tanks en soldaten het stadion omsingelden. Twee uur later kondigde het Israëlische leger met luidsprekers aan dan de mannen gescheiden zouden worden van de vrouwen en kinderen, vanwege ‘veiligheidscontroles’. Een soldaat vroeg de Palestijnen wie van hen er Engels sprak, en Youssef stak zijn hand op. Hij moest in het Arabisch vertellen aan de andere Palestijnse mannen dat zij zich moesten uitkleden en in de rij moesten gaan zitten. Hun kleren belandden in de modder.

Vervolgens werden de Palestijnse mannen in hun onderbroek op een vernederende wijze verhoord door de Israëlische militairen. ‘Een soldaat telde de mannen in de rij. Eén, twee, drie en vier, dat was ik’,  herinnerde Youssef zich. ‘Hij zei ‘kom’ en het eerste wat hij deed was me bij de nek grijpen en me twee tot drie keer tegen de muur slaan. Hij zei: jij bent Hamas, maar je wilt het niet toegeven.’ Omdat hij weigerde mee te werken kreeg Youssef klappen met de kolf van een M16-geweer. Vervolgens vroeg de soldaat waar Youssef vandaan kwam. Omdat het antwoord hem niet beviel begon hij Youssef opnieuw te slaan. ‘Ik raakte de tel kwijt en kon niet achterhalen waar de slagen en stoten vandaan kwamen’, vertelde de 24-jarige Palestijn aan Middle East Eye. Hij werd een uur lang gemarteld door het Israëlische leger. Toen hij het stadion verliet werden hij en anderen beschoten door Israëlische scherpschutters. Youssef raakte gewond in zijn arm en zijn onderrug.

Het verhaal van Youssef wordt bevestigd door de 43-jarige Um Ahmed Faraj. Ze vertelt Middle East Eye dat haar man en anderen drie uur lang werden vastgehouden door het Israëlische leger, dat de mannen dwong om zich uit te kleden en hun aan ‘veiligheidscontroles’ onderwierp. Ook noemt ze de scherpschutters, die de Palestijnen beschoten toen ze het stadion verlieten. Hierbij vond haar schoonmoeder, een oudere vrouw, de dood. ‘De kogel drong door haar rug en vertrok door haar borst.’ Haar lijk werd door twee jonge vrouwen weggedragen. Volgens andere getuigen hebben de Israëlische scherpschutters op deze manier tientallen Palestijnen vermoord.

Maar het bleef niet bij marteling en moord, want Israëlische militairen bestalen de Palestijnen ook nog eens. De 54-jarige Abu Muhammed al-Sersaw vertelt dat hij en andere mannen werden beroofd van hun geld en andere bezittingen. Zijn neef had 1.600 dollar bij zich, maar toen hij zijn kleren weer wilde aantrekken was dat geld verdwenen, evenals zijn identiteitskaart. ‘Ze hebben al het geld gestolen. We spraken met een Israëlische officier over het geld, hij schoot op ons en zei tegen ons: ‘Ga naar het zuiden. Als ik je weer zie, zal ik je executeren.’