13.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 186

VVD’ers verdeeld over PVV-koers Dilan Yesilgöz

0

De kritiek op VVD-lijsttrekker Dilan Yesilgöz zwelt aan. Het accepteren van de PVV als mogelijke coalitiepartner wordt gezien als een politieke misrekening, waardoor de populariteit van de partij is gedaald. Nu schept de politica onduidelijkheid over de vraag of de VVD wil regeren met de PVV of wil gedogen. Wat betekent dit voor haar populariteit? 

De toekomst van de VVD zag er voor de verkiezingen nog rooskleurig uit. De VVD leek met een nieuwe vrouwelijke lijstrekker van kleur een goede kans te hebben om weer als grootste partij uit de bus te komen. Maar daar stak de PVV van Geert Wilders op 22 november een stokje voor. In de peilingen boekt de PVV sindsdien meer zetels dan ooit. De VVD schommelt tussen de 18 en 19 zetels, vijf minder dan de partij nu in de Tweede Kamer heeft.

Wat vinden VVD’ers zelf van Dilan Yesilgöz? Blijven ze haar PVV-vriendelijke koers volgen, of gaat deze te ver voor de linksere VVD-kiezers? De Kanttekening sprak drie VVD’ers over hun steun aan de voorvrouw. 

Eerste vrouwelijke premier van kleur?

VVD-lid Obbe van der Meer uit Amsterdam-Noord hoopt dat het alsnog lukt om Yesilgöz premier te maken. Daar kan over onderhandeld worden, meent hij. ‘Zo kan Wilders vicepremier worden en Yesilgöz de premier voor alle Nederlanders.’

Overigens kan de zoektocht naar een nieuwe secretaris-generaal voor de NAVO, een functie waar demissionair premier Mark Rutte op aast, ook tot die uitkomst leiden, denkt hij. Mocht Rutte de nieuwe leider van de NAVO worden, dan zal er een plekje vrijkomen in het Torentje. Yesilgöz zou Rutte kunnen vervangen. Daar moet de ministerraad wel mee instemmen en dat is zeker geen gelopen race voor Yesilgöz, die een centrumrechts kabinet wil met de PVV, BBB en NSC. Zitten de huidige coalitiepartners van het demissionaire kabinet-Rutte – D66, CDA en ChristenUnie – wel op premier Yesilgöz te wachten? 

‘Ze mag ook wel eens fouten maken’

Afgezien van het mogelijke premierschap van Yesilgöz vindt Van der Meer dat iemand die pas is begonnen wel tijd gegund mag worden, zodat ze kan groeien in haar rol als verbindende leider. ‘Daarin mag ze weleens fouten maken. Ze heeft zeker nog veel krediet onder VVD’ers,’ aldus Van der Meer.  


De Rotterdamse VVD’er Ruben Arnhem is het daarmee eens. ‘VVD’ers zijn over het algemeen optimistische mensen’, legt hij uit. ‘Ze zijn partijgetrouw en lopen niet zomaar weg. Er kan onenigheid zijn, maar het besef van de noodzaak om uit de politieke impasse te komen is groot. Er moet zo snel mogelijk een kabinet worden gevormd, zodat het land weer kan worden geleid’, aldus Arnhem.

‘Er worden duidelijke afspraken gemaakt’

Rutte beter

VVD-lid Eddy Habben Jansen uit Utrecht – auteur van het boek De jonge liberalen. Een geschiedenis van de JOVD 1949-1994 – heeft tijdens de verkiezingen op Dilan Yesilgöz gestemd, vertelt hij. Hij is echter kritisch op de koers die de partij onder haar is ingeslagen. ‘Ik denk dat het geen goed idee was om de deur te openen naar de PVV. De lijn Rutte in dezen was beter. Ik denk dat veel VVD’ers kritisch zijn over de strategische keuzes van Yesilgöz’, zegt hij. ‘Het is ook makkelijk om steeds te zeggen dat de kiezer nou eenmaal op de PVV heeft gestemd’, aldus Habben Jansen.

Van der Meer noemt de vraag of de VVD met de PVV moet samenwerken een ‘complexe zaak’. Hij denkt echter niet dat de VVD de ‘extreemrechtse kant’ optrekt door met de PVV in zee te gaan. ‘Er is van tevoren duidelijk gezegd dat we respectvol omgaan met de rechtsstaat. Er worden duidelijke afspraken gemaakt. Dat wordt allemaal nauwlettend gevolgd hoor.’

Dat die waarborgen voor Pieter Omtzigt van Nieuw Sociaal Contract niet genoeg waren gelooft Van der Meer niet. ‘Hij was meer bezorgd over de financiën. Het is belangrijk dat we kiezers niet uitsluiten.’

 

Wel of niet met de PVV?

Voelen minderheden zoals moslims zich dan niet bedreigd door het islamofobe geluid bij de PVV? Na een korte pauze antwoordt van der Meer: ‘In een eventuele coalitie met de PVV mogen geen uitsluitende afspraken worden gemaakt. Eén zin, waarin staat dat de rechtsstaat niet onderhandelbaar is, zoals VVD-mastodont Johan Remkes bij Buitenhof voorstelde, is volgens mij voldoende.’

Excuses over de racistische ‘minder Marokkanen’ uitlatingen van Wilders hoeven volgens hem niet gemaakt te worden. ‘Die uitspraak van tien jaar geleden is sindsdien juridisch tegen het licht gehouden. Nederland heeft duidelijk laten weten wat het van die verwerpelijke actie vond. Het is nu belangrijk verder te kijken, gezien het enorme werk voor het aankomende kabinet’, aldus Van der Meer.

‘De PVV-soep zal niet zo heet worden gegeten’

Arnhem lijkt minder moeite te hebben met een mogelijke extreemrechtse koers van de VVD met de PVV aan het roer. ‘Het is een beweging die je in heel Europa ziet. Veel Europeanen willen dat gewoon.’ 

Toch denkt hij dat de PVV-soep niet zo heet zal worden gegeten. ‘De PVV is al wat gematigder geworden en ziet ook wel in dat haar wensen onrealistisch zijn. Daarom is het goed dat er partijen zoals de VVD en de BBB in zo’n kabinet zitten. Dan kan er vroegtijdig op de rem getrapt worden, zodat radicale dingen niet gebeuren. Die moeten we niet willen in een land als Nederland.’ 

Op naar extreemrechts?

Zal Yesilgöz op de rem trappen of juist vol gas geven als het gaat om extreemrechtse wensen zoals een asielstop? Arnhem ziet haar als een ‘stabiele factor’, die ‘mondig genoeg’ is.

‘Het is inspelen op wat het volk vraagt’, antwoordt hij. ‘En dat is misschien hard voor sommige mensen, maar zolang besluiten vallen binnen de wetgeving, dan mogen ze genomen worden, ook al zijn ze radicaal.’

Het Utrechtse lid Habben Jansen is absoluut geen voorstander van een coalitie met de PVV. ‘Gezien de verkiezingsresultaten heeft de opening naar de PVV de VVD weinig goeds gebracht. Dus als het aan mij ligt hoeft de VVD niet met de PVV te regeren. Ik ben geen PVV-aanhanger, laat dat duidelijk zijn. Samenwerking met die partij zal de VVD alleen maar meer schade berokkenen.’

Pakistaanse verkiezingscommissie onderzoekt mogelijke manipulatie

0

De Pakistaanse verkiezingscommissie gaat een onderzoek instellen naar de verkiezingsuitslag, die mogelijk is gemanipuleerd. Dit bericht de Arabische nieuwszender Al Jazeera.

Aanleiding van dit onderzoek zijn de uitspraken van Liaqat Ali Chatta, commissaris van de garnizoensstad Rwalpindi. Hij heeft toegegeven dat hij heeft geholpen bij het manipuleren van de verkiezingsuitslag. De hoge ambtenaar kondigde aan dat hij zijn functie neerlegt en zichzelf aangeeft bij de politie.

‘We hebben de verliezers veranderd in winnaars, waarbij we de marges van 70.000 stemmen in dertien zetels in de Nationale Vergadering hebben omgedraaid’, zei hij. Ook het hoofd van de verkiezingscommissie en de hoogste rechter van het land waren bij deze actie betrokken, aldus Chatta.

Hij voelde zich schuldig, zei hij, en besloot daarom uit de school te klappen. ‘Ik zou gestraft moeten worden voor het onrecht dat ik heb gedaan en anderen die betrokken waren bij dit onrecht moeten ook gestraft worden.’ De Pakistaanse verkiezingscommissie weerspreekt de beschuldigingen, maar heeft nu wel aangekondigd een onderzoek in te stellen.

De onthullingen van Chatta zijn koren op de molen van de PTI van oppositieleider Imran Khan. De PTI heeft 93 zetels gewonnen, maar claimt dat dit er veel meer zouden zijn als de verkiezingen vervalst waren. PMLN, de partij van Khans tegenstander Nawaz Sharif, beweert daarentegen dat Chatta vlak voor zijn pensioen geprobeerd heeft het verkiezingsproces zwart te maken, terwijl de verkiezingen gewoon eerlijk zijn verlopen.

Nieuwe apartheidszaak tegen Israël bij Internationaal Gerechtshof

0

Israël heeft een nieuwe rechtszaak bij het Internationaal Gerechtshof aan zijn broek hangen. Behalve over de Zuid-Afrikaanse genocidezaak gaat het de komende dagen over de juridische status van de bezette Palestijnse gebieden en of er sprake is van ‘apartheid’. Zo meldt de Arabische nieuwszender Al Jazeera.

Israël houdt de Westelijke Jordaanoever, Gaza en Oost-Jeruzalem sinds 1967 bezet. Aan het begin van dit millennium vertrok het Israëlische leger uit Gaza, maar het voert sinds de aanval van Hamas op 7 oktober wederom oorlog in het gebied, terwijl op de Westelijke Jordaanoever Israëlische kolonisten in toenemende mate Palestijnen onteigenen.

Palestijnse vertegenwoordigers zullende de komende dagen aanvoeren dat de bezetting in strijd is met het internationaal recht en dit het Palestijnse recht op zelfbeschikking dwarsboomt, aldus Al Jazeera.

Ook zullen de rechters toetsen of er sprake is van een ‘raciaal systeem van apartheid’ dat Palestijnen discrimineert.

‘We willen nieuwe woorden horen van het Hof’, zegt Omar Awadallah van de Palestijnse vertegenwoordiging bij de VN tegen Al Jazeera en vervolgt: ‘In de door Zuid-Afrika aangespannen zaak kijken ze of er sprake is van genocide, nu willen wij dat ze onderzoeken of er sprake is van apartheid’, aldus Awadallah.

Rechtse politici geven links de schuld van Haagse rellen Eritreeërs

0

Zaterdagavond vonden er heftige rellen plaats in Den Haag tussen voor- en tegenstanders van het Eritrese regime. Niet onverwachts leidde dit tot kritiek op het asielbeleid van Nederland. 

De onlusten bij een Haags zalencentrum tussen twee groepen Eritreeërs richtten veel schade aan. Meerdere auto’s werden in brand gestoken en vier agenten raakten gewond.

De rellen ontstonden toen tegenstanders van de Eritrese president Isaias Afewerki voorstanders van zijn regime aanvielen. Afewerki en zijn partij People’s Front for Democracy and Justice (PFDJ) regeren sinds 1993 met een ijzeren vuist. Tegenstanders van het regime worden vervolgd, een reden waarom veel Eritreeërs naar Nederland zijn gevlucht. Maar onder de Eritrese migranten bevinden zich ook voorstanders van het regime. 

Voor- en tegenstanders van Afewerki in Nederland zijn in het verleden vaker met elkaar op de vuist gegaan. Een theorie die rondgaat stelt dat voorstanders van het regime als doel hebben de migranten terug te laten sturen naar eigen land. De rellen hebben in ieder geval als gevolg dat er kritiek is op het asielbeleid dat de deur openzette voor deze groep migranten. 

Op X reageren rechtse opiniemakers, politici en partijen voorspelbaar op de rellen. Wierd Duk van de Telegraaf: ‘Je tuigt met elkaar een unieke, beschaafde verzorgingsstaat op, gebaseerd op solidariteit tussen oud/jong, werken/werkzoekend, gezond/ziek, rijk/arm. En vervolgens nodig je de halve wereld uit.’ Zijn bericht werd meer dan duizend keer gedeeld.

Ook PVV-leider Geert Wilders liet zich niet onbetuigd. ‘Je zal ze maar allemaal hebben binnengelaten en je land dan zo achterlaten…’, berichtte hij op X. ‘Je’ slaat hier op demissionair premier Mark Rutte, die van Wilders de schuld van rellen in de schoenen geschoven krijgt.

Forum voor Democratie van Thierry Baudet greep de rellen aan om ‘links’ de schuld te geven, in de persoon van GroenLinks-PvdA-leider Frans Timmermans. ‘Als het aan Frans Timmermans ligt importeren we de komende jaren nóg meer Afrikanen. Totaal destructief voor onze samenleving. Het is tijd voor remigratie!’,  aldus FvD.

De Leidse migratieprofessor Leo Lucassen plaatste – tot grote woede van de achterban van PVV en FvD – de gebeurtenissen van afgelopen zaterdag in perspectief. ‘Nee, dit komt bij vluchtelingen heel weinig voor. En ja, helaas is dit wekelijks te zien bij Nederlandse voetbalsupporters.’  

Hamas wil niet onderhandelen terwijl Palestijnen verhongeren

0

Een woordvoerder van Hamas dreigt onderhandelingen over een staakt-het-vuren met Israël te staken vanwege de hongersnood onder de Palestijnse bevolking. ‘De beweging zal de gesprekken eindigen als noodlijdende Palestijnen in het noorden van Gaza geen hulp krijgen’, aldus de woordvoerder op de Arabische nieuwssite Middle East Eye.

Hulporganisaties waarschuwen al langer voor een hongersnood onder Palestijnse vluchtelingen. Hamas wil dat eerst die mensen voorzien worden van hulp en dreigt van tafel te stappen in Cairo, waar deze week de strijdende partijen onderhandelen over een gevechtspauze.

Het is zeer de vraag of er daadwerkelijk een staakt-het-vuren komt, omdat de Israëlische premier Netanyahu al dagenlang over een offensief in Zuid-Gaza bij Rafah spreekt. De internationale gemeenschap is kritisch. Bijna anderhalf miljoen mensen hebben zich in het zuidelijkste stukje van Gaza verschanst en hebben in Gaza nergens meer om naar toe te vluchten.

Vorige week werd bekend dat Egypte een omstreden vluchtelingenkamp bouwt voor Palestijnen aan de grens. Egypte is geheimzinnig over de ware toedracht van zo’n kamp in de woestijn. Critici menen dat Egypte hiermee een ‘etnische zuivering’ faciliteert.

‘Oorlog is het plegen van oorlogsmisdaden, daar ontkom je niet aan’

0

In zijn nieuwste boek, Verhalen van oorlog, onderzoekt Theodor Holman (71) moraal, schuld, boete en verantwoordelijkheid in oorlogstijd. Hij spiegelt verhalen over de oorlog in Oekraïne aan wat zijn ouders in Indonesië hebben meegemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het boek heeft een PS want op 7 oktober 2023 brak er een nieuwe oorlog uit.

Theodor Holman is historicus, journalist en columnist. En sinds zijn vijftigste ook schrijver. ‘Via fictie kun je andere perspectieven bieden. Je kunt emoties suggereren bij mensen die er vrijwel zeker zijn, maar waar je als verslaggever niet over kunt schrijven. Als schrijver kun je schaken met de tegenstanders die je ontmoet. Ik hou van die literaire toon. Literatuur heeft een grotere zeggingskracht. Er is een extra laag. Literatuur over oorlog vind ik dan ook meer veelzeggend dan journalistieke verhalen hierover. Je kunt veel menselijker naar mensen kijken.’

Dus je leest liever Oorlog en Vrede van Tolstoj dan een krant?  

‘Bij Russische romans, niet alleen die van Tolstoj, voel je dat oorlog een rol speelt. Zelf ben ik een groot fan van de romans van Sartre. In zijn boeken voel je de oorlog. Of De Avonden van Reve. Er wordt in die roman, die zich afspeelt vlak na de Tweede Wereldoorlog, niet over de oorlog gesproken. Maar je voelt de oorlog overal doorheen sijpelen. En dan heb je natuurlijk nog de Indische literatuur, in het bijzonder de kampliteratuur. Er zijn heel veel boeken verschenen van mensen die in een ‘jappenkamp’ hebben gezeten en hun ervaringen opschreven. Het werd fictie, want ze konden de werkelijkheid niet aan.’  

‘Je wil iets zeggen over de moordenaar’

In je boek probeer je je te verplaatsen in het perspectief van moordenaars: Russische soldaten, Vladimir Poetin. Hoe doe je dit? Kost dit veel moeite? 

‘Het is moeilijk en niet moeilijk. Je moet een beroep doen op jezelf. Op je minder mooie kanten. Je wil iets zeggen over de moordenaar, maar ook over de moraal die eraan voorafging. Of het ontbreken van moraal. Waar komt de moraal te spreken? Wat moeten we met moraal? Waarom is moraal vloeibaar? Dat speelt in elke oorlog. Ik steun Oekraïne, maar ik heb begrip voor het perspectief van de Russen. Russische soldaten horen elke dag in hun media dat de Oekraïners nazi’s zijn. Dan gaan ze zich ook op een bepaalde manier tegen Oekraïners gedragen.´

Waarom lukt het je niet om je in Hamasstrijders in te leven? Je schrijft: ‘Het Hamasleger draagt geen uniform. Het zijn meestal jonge jongens. Leven is voor hen doden. Zo zijn ze opgevoed. Denken doen hun leiders voor ze.’ Dat is weinig empathisch.

‘Mijn boek was eigenlijk al klaar. Maar toen brak de Gaza-oorlog uit. Daar kon ik niet omheen. Ik probeerde in dezelfde toon over Israël en Hamas te schrijven. Maar ik had weinig tijd, want het boek moest echt een keertje naar de drukker. Aanvankelijk was het de bedoeling om een boek te schrijven over een jaar oorlog in Oekraïne. Dat zou dan begin 2023 uitkomen. Maar er kwamen steeds meer verhalen bij, omdat het er soms op leek dat Oekraïne door de Russische linies heen zou breken. En toen kwam opeens die Gaza-oorlog.’

Dus het is niet zo dat je je niet kon verdiepen in Hamas?

‘Nee. Maar ik vind het wel lastig, vanwege de moord op mijn vriend Theo van Gogh. Ik schreef toen, twintig jaar geleden, veel over de fundamentalistische islam. Ik wilde dat niet nog een keer doen. 

‘En verder: wat er op 7 oktober gebeurde raakte mij diep. Ik begrijp wat Israël doet. Waarom Israël het doet. Het is verschrikkelijk wat ze doen. Ik ben blij dat ik niet in de Knesset zit. Misschien had ik dan ook gezegd dat het Israëlische leger door moet gaan met bombarderen. Het is oorlog. Die wil je winnen. Oorlog is het plegen van oorlogsmisdaden. Daar ontkom je niet aan. Je kunt eigenlijk geen goede regels opstellen voor een goede oorlog. Dat is nog nooit gebeurd. Als je een oorlog wil winnen moet je hard zijn.’ 

In je boek schrijf je ook over je ouders, die in Japanse interneringskampen gevangen hebben gezeten.

‘De oorlog in Oekraïne activeerde mijn herinneringen aan wat mijn ouders hebben meegemaakt in de Tweede Wereldoorlog. Mijn Indische vader zat in een krijgsgevangenkamp, mijn Nederlandse moeder in een vrouwenkamp. Later, tijdens de Bersiap (zo wordt de chaotische periode in 1945-1946 genoemd, red.), heeft ze in een Indonesisch kamp gezeten.’ 

Een Nederlandse vrouw met een Indische man. Meestal was het andersom, toch?  

‘Dat klopt, maar ik begrijp mijn moeder wel. Mijn vader was een hele knappe man, haha.’ 

‘Ik heb in deze oorlog een kamp gekozen’

Je bent pro-Israël, schrijf je in je boek, terwijl er nu bijna 30.000 Palestijnen zijn gedood, waaronder meer dan 12.000 kinderen. Hoe verantwoord je dit voor jezelf, moreel?

‘Dat vind ik lastig hoor. In de Tweede Wereldoorlog werd Berlijn door de geallieerden gebombardeerd. En Hamburg. En Dresden. Dit deden Amerikaanse en Britse bommenwerpers om Duitsland zwakker te maken. En om een einde te maken aan alle ellende in de concentratiekampen. De geallieerden dachten niet: we stoppen met bombardementen omdat er onschuldige Duitse kinderen sterven. Ze wilden en moesten de oorlog winnen. Het is een sentiment dat ook bij mijn vader leefde. Hij was blij met de atoombommen op Japan. Want die betekenden het einde van de Tweede Wereldoorlog.

‘Kijk, ik heb in deze oorlog een kamp gekozen, en dan is het hopen dat jouw partij wint. Hamas moet de gijzelaars teruggeven aan Israël. Als ze dat doen dan is de oorlog snel voorbij. Maar dat doet Hamas natuurlijk niet. Israël pleegt oorlogsmisdaden, dat ontken ik niet. Maar het kan volgens mij niet anders. Mijn hart huilt. Daarom schrijf ik ook literatuur.’  

In linkse kringen sta je bekend als ultrarechts, vanwege je kritiek op de islam en je steun aan Israël. Hoe overtuig je linkse mensen om jouw boek te lezen? 

‘Ik zie mijzelf niet als rechts. En ook niet als zionist. Ik wilde een boek schrijven dat krabt aan de grenzen van de moraal. Mijn boek is geen pamflet. Mijn boek is niet zwart-wit. Het gaat om de grijstinten. Ja, ik schrijf in mijn columns positief over Israël. Maar dat betekent niet dat ik het nederzettingenbeleid op de Westbank steun. Of Benjamin Netanyahu. Of dat ik het doden van Palestijnen niet erg vind. Ik ben voor een tweestatenoplossing. En dat Israël zich terugtrekt uit de Westbank. Als schrijver gaat het mij niet om meningen, maar om je in te leven in de tegenpartij.’ 

‘Ik ben ook gewoon een mens. Ik ben soms heel wraaklustig’

Dus eigenlijk heb je twee petten op: die van schrijver en die van columnist? 

‘Inderdaad. Mijn boek moet je zien als een mozaïek, een puzzel. Er staan meningen in. Maar ook verhalen, sprookjes en gedichten. In mijn boek wil ik niet alleen mijzelf laten zien, maar ook de wereld waarin we leven, die vol paradoxen is. Ik wil met al die verschillende genres verschillende emoties en perspectieven weergeven. Hoe leven mensen in gruwelijke omstandigheden? Ik wil ook schrijven over de mooie dingen die onder zulke omstandigheden – gek genoeg – gebeuren. Mijn ouders hebben veel gelachen in het kamp. Maar ze lagen ook nachten wakker van de horror die ze hadden meegemaakt.’ 

Ten slotte: in je boek schrijf je ook dat je tegen de doodstraf bent, maar niet consequent. Hoe bedoel je dit?

Daar kan ik niks aan doen. Ik ben ook gewoon een mens. Ik ben soms heel wraaklustig. Ik heb dat vaak gehad. Bij de moordenaar van mijn vriend Theo van Gogh bijvoorbeeld. Ik had veel verdriet. Waarom heeft Mohammed B. het recht op leven niet verspeeld? Rationeel ben ik tegen de doodstraf. Dat ben ik ook echt, als redelijk denkend wezen.’

Op zoek naar wijsheid, goedheid en schoonheid

Elke maand gaat de Kanttekening in gesprek met vluchtelingen en statushouders. Hoe zijn ze hier gekomen? En hoe hebben zij hun nieuwe leven in Nederland opgebouwd? Deze maand: Habibola Mohamadi (29) uit Afghanistan. Zijn ouders weken voor het oorlogsgeweld in Afghanistan uit naar Iran, waar ze niet konden blijven.

De kleine Habibola was zes maanden oud toen zijn ouders in eind 1995 besloten om Afghanistan te verlaten vanwege de onveiligheid. Ze bleven tot en met 2009 in Iran, waar de jongere broer en zus van Habibola werden geboren. Als ongedocumenteerden hadden ze een lastig bestaan. ‘Andere Afghanen zeiden tegen mijn ouders dat jongeren zoals mijn broer, zusje en ik geen toekomst hadden in Iran. Over het land zelf wil ik geen negatieve dingen zeggen. Ongedocumenteerden hebben het overal moeilijk. We zouden proberen om Europa te bereiken. Uiteindelijk kwamen we via Griekenland in België terecht en besloten te kiezen tussen Duitsland en Nederland. We hadden bijna geen geld meer, maar konden wel een treinkaartje naar Amsterdam betalen. Een andere overweging was dat er op dat moment in Duitsland sprake was van een economische crisis.’

Na aankomst in Amsterdam bewandelde het gezin Mohamadi de legale weg en belandde in het azc in Ter Apel. Daar was het volgens Habibola destijds niet zo druk als nu. Van tenten was geen sprake. ‘Er zaten meerdere mensen op één kamer, alleenstaande mannen of alleenstaande vrouwen. Altijd mannen bij mannen en vrouwen bij vrouwen. Gezinnen kregen een eigen kamer. We verbleven twee weken in Ter Apel, waarna twee maanden in een azc in Eindhoven volgden. Daarna kregen we eindelijk ons eerste gesprek met de IND. We verbleven een paar nachten in Zevenaar om daarna te vertrekken naar een azc in Baexem, een Limburgs dorp in de buurt van Roermond. Daar waren we drie jaar, tot begin 2012. In Baexem moest ik verplicht Nederlandse les volgen. De periode in het azc was frustrerend. Je kon niets doen om verder te komen en je liep de tijd kapot te wachten. Werken mag niet zonder burgerservicenummer.

Op een gegeven moment kregen we te horen dat we Nederland moesten verlaten. We waren in Europa in Griekenland aan wal gekomen, wat we eerlijk hadden gezegd. Maar Griekenland was een veilig land, dus moesten we terug naar Griekenland. Om te zorgen dat we niet zouden vluchten, werden we in een gevangenis geplaatst. Niet lang, want we hebben hier dankzij onze advocaat zelfs niet hoeven overnachten. Hij kreeg het voor elkaar dat we pardon kregen dankzij een nieuwe wet. Griekenland was niet meer verantwoordelijk voor asielzoekende gezinnen met minderjarige kinderen die in Griekenland aan land waren gekomen.’

‘Ongedocumenteerden hebben het overal moeilijk’

Het gezin Mohamadi mocht weer terug naar Baexem. Tot dat moment was hij niet erg gemotiveerd geweest om de Nederlandse lessen te volgen, want ze moesten immers weg. Gelukkig had hij de kans wel gegrepen, wat nu goed van pas kwam. ‘Aan de ene kant waren we ontroerd dat we mochten blijven. De onzekerheid was weg. Aan de andere waren we blij en voelden we ons veilig.’

In Griekenland hadden ze verbleven op een klein eiland. Vluchtelingen werden er opgevangen in twee grote hallen. De één zat vol met mannen, de ander met vrouwen en kinderen. De ruimten waren veel te klein voor de grote hoeveelheid mensen, wat voor allerlei problemen zorgde. Verder wil Habibola geen herinneringen ophalen aan ‘zijn Griekse tijd’. Het verblijf daar was duidelijk ingrijpender dan in de Nederlandse azc’s.

Goede ouders

Het azc in Baexem is groot en geschikt voor 500 mensen. ‘Het gaat om een voormalige militaire basis. Er werd het nodige georganiseerd, ook voor kinderen en jongeren. Een goed voorbeeld daarvan is Let´s play, een toneelstuk dat in het azc werd opgevoerd samen met jongeren uit de buurt. Habibola kreeg te horen dat hij talent had. Die constatering heeft hem niet losgelaten. Nog steeds niet, maar zonder financiële middelen is het niet eenvoudig om iets met die wens te doen. En zonder diploma zit Habibola zeer zeker niet.

Over zijn tijd in Baexem is hij niet negatief. ‘Bij het azc is een mooi bos, waar je fijn kunt wandelen. Het is er ook gevaarlijk omdat het een plek is waar veel pedofielen komen. Gelukkig hadden we goede ouders. Mijn moeder hield ons doorlopend in de gaten. Als ik wegging, moest ik tegen mijn moeder zeggen waar ik was. Alleenstaande minderjarige asielzoekers zijn veel kwetsbaarder. Ze hebben niemand. Toen we in het azc in Baexem zaten, waren mijn broer, zus en ik geen kinderen meer. Toch heb je in zo’n situatie je ouders hard nodig.’

Zeker in een later stadium werd het voor Habibola lastig dat zijn ouders de Nederlandse samenleving niet kenden. ‘Ik wil ze niets verwijten, hoor. Ze hadden gewoon bepaalde kennis niet. Het is een probleem waar alle kinderen en jongeren mee kampen als hun ouders niet in Nederland zijn opgegroeid en een totaal andere cultuur kennen. Soms vertel je dingen die écht waar zijn, maar waar je ouders zich niets bij kunnen voorstellen en denken dat je de waarheid niet spreekt. Dat valt niet mee.’

Op zichzelf

Na het verblijf in het azc ging het gezin in Helmond wonen, maar in 2015 vertrok Habibola naar Eindhoven. Daar was een school waar hij naartoe wilde, een bibliotheek, een sportschool én een interessante stageplek. Bovendien zit PSV in zijn hart, net als de historie. ‘PSV staat voor Philips Sport Vereniging. Philips heeft dit in 1913 opgericht voor de werknemers. Dat vind ik mooi, plus dat PSV altijd goede spelers heeft.’

Habibola volgde de opleiding vmbo-t, die normaal vier jaar duurt. Hij volgde de opleiding als zij-instromer bij het Voortgezet Algemeen Volwassenen Onderwijs. Er staat twee jaar voor, maar hij haalde zijn diploma binnen één jaar. ‘Eigenlijk wilde ik daarna naar de toneelschool. Die zijn er alleen in Amsterdam en Maastricht. Dat was niet uitvoerbaar. Mijn tweede keuze was de opleiding werktuigbouwkundige mbo-4. Ik liep onder ander stage bij ASML. Na afloop overwoog ik om een voltijds hbo-opleiding techniek te volgen, maar omdat de studiefinanciering veranderde in een leenstelsel heb ik dat niet gedaan. Ik koos voor een baan waarbij ik naast mijn werk een hbo-opleiding kon volgen. Dat heet hbo-duaal. Inmiddels werk ik als werkvoorbereider. Door corona veranderde alles en belandde mijn hbo-opleiding even in de koelkast. Tijdens corona kwamen er allemaal dingen die ik had meegemaakt bij me terug. Hoewel ik er moeite mee had om voor mijn privékwesties hulp te vragen, heb ik het toch gedaan.’

Bij familie in de buurt

Een andere reden om zijn hbo-opleiding even stop te zetten is zijn vrijwilligerswerk én zijn modellenwerk. ‘In 2017 werd ik uitgenodigd om mee te doen aan de Mister International Netherlands, een misterverkiezing. Ik was een finalist. Sindsdien doe ik modellenwerk. Met de opbrengst financier ik een hobby van me: shoppen. Ik kom graag bij de Design Outlet in Roermond.’

‘Eigenlijk wilde ik daarna naar de toneelschool’

Habibola doet veel vrijwilligerswerk. Zo zit hij sinds twee jaar in de Raad van Toezicht van een culturele stichting die jonge podiummakers ondersteunt en is hij vrijwilliger geweest bij Stichting de Vrolijkheid, die in azc’s culturele activiteiten en concerten organiseert. ‘Ik hield daar ook een ‘peptalk’ om te laten zien dat je als vluchteling wel degelijk iets kunt bereiken. Ik heb een diploma, een baan, ik doe modellenwerk én ik heb een heleboel mensen leren kennen. Af en toe is er sprake van discriminatie. Overal heb je goede en slechte mensen. Daar werd aandachtig naar geluisterd. De ouders van de jongeren waren ook blij met mijn woorden. Collega´s van me, die muzikant zijn, hebben een keer een optreden verzorgd in een azc.’

Habibola zat in de Ondernemingsraad van het bedrijf waar hij werkte én hij was actief bij de Afghaanse moskee in Eindhoven.

Alsof dat nog niet genoeg is, werd hij in Eindhoven ook politiek actief bij Denk. ‘Eerst was ik vrijwilliger en in 2019 werd ik lid van een gemeenteraadscommissie. Ik was woordvoerder kunst, asielzaken, sport, digitalisering en evenementen.’

Habibola Mohamadi heeft twee motto’s. Hij is op zoek naar wijsheid, goedheid en schoonheid. Ten tweede is hij op zoek naar een samenleving waar de verschillen niet worden uitvergroot, maar juist worden overbrugd.

Bij familie zijn

Hoeveel hij ook van Eindhoven houdt, op een moment besloot Habibola toch om zijn geliefde Brabant te verlaten en dichter bij zijn familie te gaan wonen. ‘Als ik trouw en kinderen krijg, dan is het beter dat ik bij mijn familie in de buurt ben. Er zijn hier al geen tantes en ooms van me en geen opa’s en oma’s. Die mis ik erg en ik wil dat mijn kinderen dat anders ervaren.’

Habibola woont sinds kort in het westen van het land, redelijk dicht bij zijn moeder. Hij kijkt positief naar de toekomst.

Egypte bouwt kamp voor Palestijnse vluchtelingen

0

Egypte is bezig een gebied in de Sinaïwoestijn af te bakenen voor de opvang van Palestijnse vluchtelingen uit Gaza. Zo meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye

De afbakening lijkt op een koerswijziging van Egypte, dat aan het begin van de oorlog liet weten geen Gazaanse vluchtelingen te willen opvangen, zoals werd voorgesteld door Israëlische en Amerikaanse politici.

Nu blijken er toch Egyptische plannen te zijn om ‘een gebied in de woestijn te creëren’ dat zal worden omheind door muren van wel ‘zeven meter hoog’, aldus Middle East Eye.

De Duitse nieuwssite Welt bericht over een gebied van ongeveer 20 vierkante kilometer waar 100.000 vluchtelingen in tenten kunnen worden ondergebracht.

De gouverneur van de Egyptische noordelijke Sinaï ontkende op donderdag aanvankelijke berichten over de bouw van een potentieel vluchtelingenkamp voor Palestijnen. Hij zei dat de activiteiten in het gebied deel uitmaakten van ‘een inventarisatie van huizen die in het gebied waren verwoest tijdens de voorbije militaire campagne van Egypte tegen extremisten van Islamitische Staat’, aldus Welt.

Het idee voor een bufferzone in Egyptisch grondgebied komt op het moment dat Israël een grondoperatie voorbereidt op het zuidelijke stukje Gaza, waar zo’n 1,3 miljoen Gazanen naartoe zijn gevlucht.

De oorlog die begon met de Hamas-aanval op 7 oktober waarbij 1200 Israëliërs bij omkwamen, heeft aan Palestijnse al bijna 30.000 doden en 70.000 gewonden geëist.

In november meldde Middle East Eye dat Israël aan het begin van de oorlog een ‘geheime deal’ aan Egypte heeft voorgesteld. Voor de kwijtschelding van alle Egyptische schulden aan Israël, zou Egypte de meer dan twee miljoen Palestijnen in Gaza moeten opvangen in de Sinaïwoestijn over de grens.

Vrouwen vertellen over leven met weinig geld

0

Leven met minder geld betekent niet mee kunnen doen. Geen pretpark, sportvereniging of een kopje koffie buiten de deur. Elf mensen die leven met weinig geld laten zien wat dit voor hen betekent in het Stedelijk Museum Schiedam. 

‘Het is een wat onconventionele tentoonstelling voor een museum, maar een hele belangrijke’, vertelt Dorien Theuns, een van de curatoren van Uit Armoede. Kunst, Geschiedenis en Verhalen. Ze was verantwoordelijk voor het contact met de ervaringsdeskundigen, elf vrouwen uit Schiedam. ‘We hebben niet bewust voor vrouwen gekozen hoor, dit was puur toeval.’

De tentoonstelling is een combinatie van kunst, geschiedenis en verhalen. De kunstwerken zijn door de vrouwen gekozen, omdat ze weerspiegelen hoe de elf armoede beleven. Sommige werken komen uit de eigen collectie van het museum, andere zijn speciaal voor deze tentoonstelling gemaakt door kunstenaars. En er zijn ook anekdotes over hoe mensen in het verleden met armoede omgingen. 

Kansenongelijkheid

‘In 2021 leefde 10 procent van de huishoudens onder het sociaal minimum. In 2022 heeft 37 procent van de huishoudens moeite met rondkomen’, staat op een bordje bij de ingang. En: ‘In Nederland groeit één op de veertien kinderen op in armoede.’

Armoede beperkt je vrijheid. Er zijn veel dingen die niet kunnen. ‘Aanbiedingen moeten laten liggen, iets kunnen eten of drinken onderweg, bloemen kopen voor mezelf of een vriendin’, schrijft Tina. Ze is een van de elf ervaringsdeskundigen die aan de tentoonstelling heeft meegewerkt, de teksten hangen door het museum heen.

Nour-Eddine Jarram, 2023, aquarel, collectie Stedelijk Museum Schiedam

‘De tekening van het pretpark raakt me’, schrijft een andere vrouw uit de groep, Wendy. Ze heeft het over een schets van Nour-Eddine Jarram. Op de tekening is een pretpark te zien, met achter een hek de schimmen van een ouder met twee kinderen. Ze kijken door de spijlen naar de pretparkgangers. ‘Ik heb vaak nee moeten zeggen tegen mijn zoon op uitjes. Iedereen had leuke verhalen na de zomervakantie en hij had bijna niks. Dat doet een moederhart pijn.’

Malika kaart haar beperkte bewegingsvrijheid aan. ‘Ik heb een hekel aan de toestemming van instanties die je overal nodig hebt. Om in Nederland op vakantie te mogen, als je daar lang voor hebt gespaard. Om vrijwilligerswerk te mogen doen of daar een onkostenvergoeding voor te krijgen. Ze kiezen alles voor je, ook waar je woont en welk werk je doet.’ 

Een gezicht geven aan armoede

‘Met deze tentoonstelling wilden we een gezicht geven aan armoede’, vertelt curator Theuns. ‘Onderwerpen als het minimumloon en bestaanszekerheid halen regelmatig het nieuws, maar de mensen over wie het gaat komen zelden aan het woord.’

‘De vele jaren waarin ik gezien werd als fraudeur hebben mijn  gezondheid beschadigd’

Monument van de Toeslagenaffaire, uit tentoonstelling Uit Armoede, Stedelijk Museum Schiedam. Foto: Majorie van Leijen

De toeslagenaffaire komt meerdere keren terug in de tentoonstelling. Kunstenaar Himmelsbach bedacht een Monument van de Toeslagenaffaire, geïnspireerd door de verhalen van de vrouwen. In dit kunstwerk gemaakt van hout zie je een grote cactus, met daaromheen, veel kleiner, een aantal mensen wachtend op bankjes. ‘Zeven jaar heb ik moeten wachten tot ik in de schuldhulpverlening werd toegelaten. Ik begreep niet waarom ik aan het lijntje werd gehouden. Tot men eruit was dat ik geen fraudeur, maar slachtoffer was in het toeslagenschandaal’, schrijft Lucia erbij. 

‘De vele jaren waarin ik gezien werd als fraudeur tijdens het toeslagenschandaal hebben mijn fysieke en mentale gezondheid beschadigd. Het leek alsof ik mijn zaken niet kon regelen. Terwijl ik van origine zelf hulpverlener ben. Op het moment dat ik deze tekst schrijf wacht ik op een ziekenhuisopname. Ik heb meerdere keren per week last van een medische toeval (aanval).’

Gezondheid wordt veel genoemd als een van de zorgen van mensen met minder geld. ‘Alles wat goed voor je is, kost geld. Denk aan sport, gezonde voeding en aanvullende gezondheidszorg’, is de tekst op een bordje. Bovendien is er vaak sprake van een vicieuze cirkel. Stress veroorzaakt gezondheidsklachten en die veroorzaken nog meer stress. Dit is ook bij kinderen het geval. 

‘Als kind zit je met honger in de klas. Je kan daardoor je aandacht niet bij de les houden en krijgt daardoor een lager schooladvies. Tijdens je vervolgopleiding werk je drie dagen per week, want je ouders kunnen je financieel niet steunen. Je stress daarover zorgt voor fysieke en mentale gezondheidsproblemen. Wat weer gevolgen heeft voor je sociale contacten en studieresultaten’, is een van de veelzeggende teksten in het museum.  

Andere mensen helpen

Maar er zijn ook positieve elementen die terugkomen in de verhalen. ‘Andere mensen helpen houdt mij op de been’, schrijft Lucia. ‘Een van de dingen die mij raakten was dat veel van deze vrouwen vrijwilligerswerk doen, en het kleine beetje dat ze hebben ook nog met elkaar delen. Er is veel meer solidariteit binnen deze groep, en ze weten ook beter waarmee ze elkaar kunnen helpen’, vertelt Theuns. 

‘Er wordt veel geoordeeld over mensen met weinig geld’

Van de elf vrouwen doen er vier aan vrijwilligerswerk, tien helpen mensen in de buurt, drie doen betaald werk in de zorg of hulpverlening en drie hebben een eigen initiatief opgericht om mensen met weinig geld te helpen. ‘Ik zag een man bij de patatboer die niet genoeg geld had. Ik herkende zijn schaamte en betaalde. Ook al kon ik het eigenlijk niet missen. Daar word ik blij van’, staat in een tekst van ervaringsdeskundige Fenna. 

‘Er wordt veel geoordeeld over mensen met weinig geld. Ze worden gezien als sloebers, mensen die niet willen werken en die het allemaal aan zichzelf te danken hebben’, vervolgt de curator. ‘Met deze tentoonstelling wilden we een ander beeld van mensen in armoede presenteren. Misschien kunnen we meer voor elkaar betekenen als we weten wat er in elkaars leven speelt.’

Koos Buster, Sierborden van bijna alles wat ik niet leuk vind, 2023, in de tentoonstelling ‘Uit armoede. Kunst, geschiedenis en verhalen’. Foto: Aad Hoogendoorn.

Kritiek 

Tegelijkertijd vormt de tentoonstelling ook een kritiek op het huidige systeem. Dat functioneert niet, als je het Theuns vraagt. ‘Mensen die in armoede leven komen er zonder schuldhulpsanering zelden uit. Als je een rekening niet kan betalen, komt daar een boete bovenop. Die kan je dan ook niet betalen en daar komt dan nog een toeslag bovenop. Zo zie je in de tentoonstelling een rekening van 350 euro die een rekening van 1200 euro werd.’

‘Als ik deze brief niet open, bestaat hij niet’

De wanhoop van mensen in armoede komt goed naar voren in het Woud van Formulieren,een muur in het museum volgeplakt met brieven van verschillende instanties over geld. ‘Brief op brief op brief. Steeds weer een boetebedrag erbij. In termijnen betalen is niet mogelijk, maar een groot bedrag kan ik niet missen. Ze snappen niet dat het geen onwil is maar dat het gewoon niet lukt! En je schuld blijft groeien. Voor ik een envelop open, pak ik een paracetamol. Ik lig er nachtenlang wakker van. Als ik wel slaap, word ik badend in het zweet wakker, schrijft Wendy. Naast haar tekst hangt een nog ongeopende brief ingelijst met de tekst erboven: ‘Als ik deze brief niet open, bestaat hij niet.’

Schuld of schuldig?

‘Een scheiding, faillissement, chronische of plotselinge ziekte, gebrek aan betaalbare woonruimte of een te hoge energierekening. Het kan iedereen overkomen. Het kan zorgen voor schulden. Ben jij dan schuldig? Zo is het vaak niet. Zo voelt het vaak wel’, staat op een bordje. 

En: ‘De wereld kan hard en snel oordelen over mensen met schulden. Wantrouwen vanuit de overheid of betutteling van (goedbedoelende) hulpverleners brengt mensen met weinig geld in vernederende situaties. Dit komt bovenop de schaamte die veel van hen ervaren. Op een dag doe je de voordeur niet meer open.’

Ondanks die schaamte vertellen de elf ervaringsdeskundigen uit Schiedam hun verhaal. Ze verwelkomen je vanaf de indringende portretten die door het museum heen hangen en laten hun stem horen door de koptelefoons die ernaast hangen. Ze geven een intiem kijkje in hun leven. Er wordt niet over hen verteld, maar zij vertellen het verhaal. ‘Een dappere keuze’, vindt Theuns. ‘Een van de vrouwen geeft zelfs rondleidingen voor deze tentoonstelling.’

Van schaamte naar trots

‘De transformatie die deze vrouwen hebben doorgemaakt heeft me wel het meeste geraakt. In het begin keken sommigen de kat uit de boom en ervoeren ze nog een drempel om verhalen te delen. Maar de vrouwen groeiden naar elkaar toe en zijn nu een hechte groep.’

‘Schaamte speelt een grote rol bij mensen die met te weinig geld leven’

Er werden vier bijeenkomsten georganiseerd om de verhalen op te tekenen. De vrouwen kregen een vergoeding en de reiskosten werden betaald. Maar misschien nog wel belangrijker was het vertrouwen dat ze voelen en de betekenis die ze voor elkaar hebben, vertelt Theuns. ‘Schaamte speelt een grote rol bij mensen die met te weinig geld leven, maar stapje voor stapje gaan ze meer staan voor zichzelf en hun verhaal. Ze zien dat ze er mogen zijn. We zijn heel trots op elk van hen.

‘Een vrouw die nu de rondleidingen geeft wist eerst niet eens of ze überhaupt wilde meedoen. En tijdens de opening vertelde een relatie van een ander: ‘We hebben onze oude vriendin weer terug, ze bloeit op’ Dat zijn zulke mooie dingen om te horen. We willen dat de tentoonstelling impact maakt, en dat het ook zoveel betekent voor de vrouwen zelf is natuurlijk geweldig.’

De tentoonstelling is te zien tot en met 9 juni 2024. Naast de tentoonstelling zijn er ook activiteiten voor mensen die met weinig geld leven. Voor een hapje of drankje in de kantine bepaal je zelf het bedrag dat je afrekent. 

Inreisverbod voor gewelddadige Nederlands-Israëlische kolonisten

0

De Tweede Kamer wil dat er een inreisverbod komt op Nederlands-Israëlische kolonisten die ‘aantoonbaar’ geweld plegen (of verheerlijken) op de Westelijke Jordaanoever. De motie voor de inreisbeperking op gewelddadige kolonisten, ingediend door D66 en CDA, is aangenomen met instemming van de VVD, GroenLinks-PvdA, NSC, SP, Denk, FVD, PvdD en Volt. Zo meldt Nu.nl.

Een inreisverbod op Israëlische geweldplegers met een dubbele nationaliteit geldt al in landen als Frankrijk en België. Ook in de VS zijn er sancties ingevoerd tegen vier Israëlische kolonisten. Ze mogen de VS niet meer in en hun tegoeden in Amerika zijn bevroren.

Met het uitbreken van de oorlog in Gaza op 7 oktober, die 1200 Israëliërs en bijna 30.000 Palestijnen het leven heeft gekost, is ook het geweld op de Westelijke Jordaanoever geëscaleerd met gewelddadige Israëlische kolonisten die hun kans schoon zien om Palestijnen nog sneller en gewelddadiger te onteigenen. Volgens de Palestijnse autoriteiten zijn sinds 7 oktober meer dan 250 Palestijnen gedood door Israëlische troepen of kolonisten.

In de Tweede Kamer blijft steun voor Israël nog volop aanwezig, ondanks de aangenomen motie over het inreisverbod. Zo is ook een VVD-motie aangenomen, waarin staat dat het rechterlijke verbod op het leveren van F-35 onderdelen ‘de brede zelfverdediging van Israël’ niet in gevaar mag brengen en wordt de regering verzocht om er alles aan te doen om een ‘betrouwbare partner’ van Israël te blijven.