12.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 190

Hillary Clinton: ‘Netanyahu moet absoluut vertrekken’

0

De voormalige Democratische presidentskandidaat Hillary Clinton typeert de Israëlische premier Benjamin Netanyahu als ‘onbetrouwbaar’ en vindt dat hij daarom absoluut moet vertrekken. Zo meldt de Arabische nieuwssite Middle East Eye.

Clinton is zeer ontevreden over het verloop van de oorlog in Gaza. Hoewel ze Hamas de schuld geeft van het uitbreken van die oorlog, legt ze ook de verantwoordelijkheid bij Netanyahu, die ‘fouten’ zou hebben gemaakt.

‘Netanyahu moet gaan. Hij is geen betrouwbare leider. Het was onder zijn premierschap dat de aanval plaatsvond’, aldus Clinton over de Hamas-aanval op 7 oktober, die tot 1200 Israëlische doden heeft geleid.

Ook ziet Clinton hem als een ‘obstakel’ tot een staakt-het vuren en verwijt zij de Israëlische premier dat er geen exitstrategie is voor de oorlog in Gaza.

Intussen zijn al bijna 28.000 Palestijnen omgekomen en meer dan 67.000 gewond geraakt door onverminderde Israëlische aanvallen in Gaza.

Clinton is ook kritisch op Hamas, die volgens haar eveneens geen staakt-het-vuren zou willen en die zij als agressor beschouwt, ‘zoals Rusland ook de agressor is in Oekraïne is’, aldus Clinton. ‘Als Hamas een staakt-het-vuren zou accepteren, dan zou er een staakt-het-vuren zijn’, voegde ze daaraan toe.

‘Aanvallen in Noord-Irak zijn het nieuwe normaal geworden’

0

De speciale vertegenwoordiger van de Verenigde Naties voor Irak, Jeanine Hennis-Plasschaert, zegt dat het aanhoudende geweld van Turkije en Iran in Noord-Irak ‘het nieuwe normaal’ is geworden. Ze vreest dat hierdoor de zwaarbevochten stabiliteit van Irak in gevaar komt.

Hennis-Plasschaert informeerde afgelopen dinsdag de VN-Veiligheidsraad over de situatie in Irak, schrijft de Koerdische nieuwssite Bianet. Ze zei dat het Midden-Oosten en Irak zich op een ‘kritiek moment’ bevinden, vanwege de oorlog in Gaza en gewapende conflicten elders in de regio.

De speciale VN-vertegenwoordiger maakt zich grote zorgen over het aanhoudende geweld en de herhaalde aanvallen van derde partijen. Die hebben het land naar de rand van de afgrond gebracht. Het gevaar bestaat dat de zwaarbevochten stabiliteit van Irak wordt teruggedraaid, evenals de andere prestaties die de afgelopen achttien maanden zijn geboekt. Het is belangrijk, aldus Hennis-Plasschaert, dat alle aanvallen stoppen.

Deze film gaat over Gaza

0

Hij hing aan de lijn. Mijn goede vriend Omar. Kind van gevluchte ouders. Eens in de zoveel tijd belt hij op. Dan moet hij zijn ei kwijt. Deze keer belt hij voor een film.

The Zone of Interest. De film over kampcommandant van Auschwitz, Rudolf Höss, en zijn vrouw, Hedwig, die op het stuk land naast het vernietigingskamp een geweldig leven opbouwen. Heb je erover gehoord?’ En of ik erover heb gehoord. Met veel belangstelling heb ik de recensies gelezen.

Het greep me aan. Hem ook. ‘Op de middelbare school moesten we naar Schindler’s List kijken, over een nazi-Duitser die Joden uit de gaskamer redt. Mijn klasgenoten waren een stel onbehouwen apen maar bij deze film waren ze muisstil. Het maakte diepe indruk op me.’ Sindsdien houdt de Holocaust hem bezig, het vernietigde het idee dat het Westen een superieure beschaving was. ‘Mijn ouders adoreerden het Westen. Alles was hier het beste, het meest vooruitstrevende, het meest vrij. Maar over de Holocaust hadden ze me nooit verteld.’ Hij ging op eigen onderzoek uit, verslond alles wat hij erover kon vinden. Vooral het werk van Primo Levi maakte diepe indruk op hem, een overlevende van Auschwitz die er onderkoeld en met verbijsterende helderheid over schreef. Hij vermoedt dat ik The Zone of Interest een interessante film zal vinden. Het verhaal van een nazi-gezin dat beschut achter de hoge muren van vernietigingskamp Auschwitz leeft. Af en toe klinkt er iets door van de massaslachting. Af en toe wijst iets erop dat er iets verschrikkelijks aan de hand is. Maar het gezin leeft in een andere wereld. Twee werelden afgescheiden door een muur maar toch onverbiddelijk met elkaar verknoopt. Zijn enthousiasme is aanstekelijk. Hij heeft me helemaal mee. Ik zeg toe.

Auschwitz staat voor het menselijke leed

Op de dag van de filmafspraak zegt hij af. Hij belt me.

Zijn stem klinkt schuchter, verslagen. Alsof hij een tik op de neus heeft gekregen.

‘Ik ga niet. Het voelt niet goed.’

‘Hoe dan?’

‘Auschwitz staat voor het menselijke leed. Het verbindt ons in een gemeenschappelijke doel om het kwaad te signaleren en te bestrijden. Wees waakzaam.’

‘I agree.’

‘Maar sinds de afspraak heb ik allerlei gedachten bij deze film. Ik weet niet wat ik met die gedachten aan moet. Het uitgangspunt van de film roept zulke sterke associaties met een andere plek op dat ik het nauwelijks kan onderdrukken.’

‘Welke plek?’

‘Gaza. Waar mensen opgesloten zitten. Waar het van kwaad tot erger gaat. Waar niets naar buiten gaat en niets naar binnen mag. Waar de bommen vallen. Meer dan dertigduizend doden terwijl we toekijken en doen alsof er niks aan de hand is. Dat is wat ik denk. En ik probeer het te onderdrukken. Ik probeer te denken dat dit over Auschwitz gaat, en enkel en alleen over Auschwitz. Een historische situatie. Maar dat lukt me maar heel even en dan begint het weer van voor af aan. Dan zie ik Gaza. Twee werelden, eentje waar vrede en welvaart is, de ander waar oorlog en duisternis heerst.’

‘Maar je kan toch wel naar de film?’

‘Nee, dat kan niet. Want het zal me problemen bezorgen. Op het werk. In vriendschap. Met onbekenden, ook. Ik weet zeker dat ik deze film goed ga vinden en ik zal erover spreken en ik zal zeggen: Deze film gaat voor mij over Gaza. En ik ben bang voor het zwijgen. Ik ben bang dat ik mensen kwaad zal maken. Ik ben bang dat mensen me pervers zullen vinden. Of nog erger, een antisemiet omdat ik het Joodse lijden heb getrokken in het Palestijnse. Maar ik kan er niks aan doen. Ik wil die parallel niet trekken. Maar alles in mij doet het wel.’

Abdelkader Benali nieuwe columnist bij de Kanttekening

0

Abdelkader Benali (1975) schrijft vanaf vandaag een tweewekelijkse column voor de Kanttekening.

Benali is schrijver. In 2003 won hij de Libris Literatuur Prijs voor zijn roman De langverwachte. In 2020 kreeg hij de Gouden Ganzenveer uitgereikt omdat hij met zijn ‘enthousiasmerende inzet jongeren weet te bereiken’, aldus de jury.

Benali is geboren in Marokko, kwam op vierjarige leeftijd naar Rotterdam en woont nu in Amsterdam. Hij studeerde geschiedenis in Leiden, maar rondde die studie uiteindelijk niet af. In 1997 debuteerde hij als schrijver met de roman Bruiloft aan zee.

Benali bleef wel altijd historisch geïnteresseerd. Dat blijkt ook uit zijn laatste werk Reizigers van een nieuwe tijd (2020) over de piraat Jan Janszoon van Haarlem. Samen met tv-programma Andere Tijden maakte hij de vierdelige Jan Janszoon, piraat van de wereld. De eerste aflevering wordt vanavond uitgezonden op NPO2.

Hoe geef je afgehaakt Nederland een stem?

0

Hoe geef je als journalist ‘afgehaakt Nederland´een stem? En hoe voorkom je dat complotdenkers aan de haal gaan met je analyses? We moeten de stille meerderheid juist een stem geven, zegt journaliste Sheila Sitalsing. Over deze en andere onderwerpen ging het gisteravond in het Journalistiek Café in Rotterdam.

Het Journalistiek Café is een initiatief van de Rotterdamse journalisten Harriët Duurvoort en Hülya Aydogan. Afgelopen zomer begonnen zij met het organiseren van informele maar informatieve bijeenkomsten voor Rotterdamse journalisten in Carnisse, een volkswijk in Rotterdam-Zuid. Deze avond met Volkskrant-journaliste Sitalsing is de derde editie.

Sheila Sitalsing (1968) is niet de minste. Ze kreeg vorige maand een eredoctoraat van de Universiteit voor Humanistiek voor de manier waarop zij het maatschappelijke debat vormgeeft. Al jaren heeft Sitalsing een column in de Volkskrant, waarin zij op haar eigen wijze scherpzinnig commentaar gaf op politiek en maatschappij.

Duurvoort en Aydogan spraken met Sitalsing over haar Surinaams-Nederlandse achtergrond, haar lange en indrukwekkende carrière als journalist en hoe je mensen die niet gehoord worden een stem geeft in je verhalen en de risico’s die daar soms aan kleven.

Hindostaanse vader

Sitalsing groeide op in een gemengd gezin. Haar vader was Surinaams-Hindostaans, haar moeder Nederlands. Ze werd geboren in Suriname en emigreerde rond de onafhankelijkheid naar Curaçao. Haar vader, die een goede baan had als internist, was een ’typische’ Hindostaanse vader, die wilde dat zijn kinderen het ver zouden schoppen in het leven. Sheila Sitalsing moest goede cijfers halen, de lat hoog leggen voor haarzelf.

Op haar zeventiende ging ze economie studeren in Nederland. Haar passie was schrijven, vertelt Sitalsing, maar haar vader wilde dat ze een degelijke studie zou volgen. Dat ze na haar studie toch voor de journalistiek koos, vond haar vader geen goed idee. Gelukkig heeft Sitalsing toch veel aan haar studie economie gehad, vertelt ze, want de meeste journalisten zijn alfa’s en hebben moeite om begrotingen te begrijpen. Zij niet.

‘Toen mijn vader zag wat ik verdiende als beginnend journalist bij een lokale Rotterdamse krant kreeg hij nog net geen hartaanval’, zegt Sitalsing. Maar haar tijd bij deze krant was onvergetelijk en ze kreeg daar het journalistieke ambacht onder de knie.

Andere tijden

Het waren andere tijden, vertelt Sitalsing, die met een beetje weemoed aan de jaren negentig terugdenkt. ‘De drempel om een redactie binnen te stappen als burger was toen een stuk lager en dit leidde tot mooie verhalen. Nu zijn redacties veel minder toegankelijk dan toen.’ Hiermee wakkert ze een discussie aan.

Journalistiek Café in Rotterdam, derde editie © Ewout Klei

In de zaal zit ook NRC-journalist Sjoerd de Jong, die zegt dat journalisten in zekere zin veel makkelijker te benaderen zijn tegenwoordig. ‘Mensen praten met mij op X en spreken mij aan met mijn voornaam, best informeel. En vroeger liep echt niet iedereen zomaar een redactie binnen. Op X ben ik een gezicht. Een herkenbaar persoon.’ Harriet Duurvoort, columniste bij de Volkskrant, beaamt dit. ‘Slachtoffers van de toeslagenaffaire benaderden mij met hun verhalen. Ik gaf hen een stem in mijn columns.’

Sitalsing vindt het belangrijk dat slachtoffers van de toeslagenaffaire en andere groepen mensen die niet of onvoldoende gehoord worden een stem krijgen. Maar ze wijst de zaal op de risico’s, die zij helaas heeft ervaren.

‘Ik schreef een tijdlang heel kritisch over premier Mark Rutte en zijn beleid. Maar ik ben nu voorzichtiger geworden in mijn kritiek op de overheid, omdat complotdenkers met je teksten aan de haal gaan. Ik woonde een keer een demonstratie bij van toeslagenouders in Rotterdam. Behalve de Socialistische Partij was ook complotdenker Willem Engel aanwezig. En ik zag posters waarop Rutte van pedofilie werd beschuldigd en dat de pedofiele elite kinderbloed zou drinken.’ Sitalsing bekent dat ze zichzelf soms censureert en minder kritisch op de overheid is geworden, omdat ze niet wil dat de ‘wappies’ haar annexeren.

Door de PVV verrast

Vervolgens gaat de discussie over de PVV en de vraag hoe journalisten hiermee om moeten gaan. Sjoerd de Jong: ‘Media fixeerden zich zo lang op Mark Rutte, dat ze het gevaar van Geert Wilders pas veel te laat inzagen en hij op 22 november de grootste werd.’

Sitalsing ziet dit toch net een beetje anders: ‘De media hebben Wilders inderdaad onderschat, maar dat heeft een reden. Twaalf jaar geleden werd er heel veel over Wilders geschreven, ook kritisch, maar dit maakte de PVV groot. Toen besloten veel redacties om minder over hem te schrijven. Dat ging ook een tijdlang goed, want de PVV leek over haar hoogtepunt heen te zijn. De PVV leek het electorale plafond te hebben geraakt. Later besloten kranten Thierry Baudet te negeren, die steeds extremere dingen zei. De media zijn door de PVV verrast. De partij werd in november pas heel groot in de peilingen, vlak voor de verkiezingen.’

Journalistiek Café in Rotterdam, derde editie. Vlnr: Harriët Duurvoort, Sheila Sitalsing en Hülya Aydogan © Ewout Klei

NRC-journalist Frenk van der Linden, die ook in de zaal zit, wijt dit aan VVD-leider Dilan Yesilgöz. ‘Wat zou er gebeurd zijn als Yesilgöz de lijn van Mark Rutte had aangehouden en PVV buiten gesloten? Dat is een interessante vraag. En wie binnen de VVD heeft bedacht om PVV niet langer uit te sluiten? Dat moet de journalistiek eens uitzoeken vind ik. Dat is nog niet gebeurd. Ook niet door mijn krant.’

Sitalsing vindt het vooral problematisch, vertelt ze, dat de PVV door sommige journalisten als een ‘normale’ partij wordt beschreven. ‘Je kunt het formatieproces op een neutrale manier beschrijven en kijken naar de spelletjes die er gespeeld worden. Maar dan vergeet je iets fundamenteels, namelijk dat de PVV geen gewone partij is. De PVV kent geen leden, geen partijdemocratie, Geert Wilders is aan niemand verantwoording schuldig. Het PVV-programma bevat bovendien anti-rechtsstatelijke voorstellen, zoals het verbieden van de koran en het sluiten van moskeeën. Wilders zegt nu dat zijn omstreden ideeën in de ijskast zijn gezet. Maar dat is raar. Je vindt iets of je vindt het niet.’

De media moeten kritisch omgaan met Wilders en de PVV, vinden Sitalsing en de zaal. Sjoerd de Jong wijst Sitalsing en Duurvoort op het feit dat NRC ooit een ingezonden opinie van Geert Wilders heeft geweigerd, vanwege de abjecte ideeën die hij daarin promootte, terwijl de Volkskrant het stuk plaatste. Duurvoort wijst De Jong er vervolgens fijntjes op dat NRC ooit Martin Bosma als columnist had aangenomen. En Thierry Baudet.

De Jong: ‘Ja, maar dat was onder een andere hoofdredacteur.’ Sitalsing: ‘Nu zal de Volkskrant nooit meer een opiniestuk van Wilders plaatsen. Je voedt daarmee zijn ideeën, die normaliseer je dan. We moeten de stille meerderheid juist een stem geven. Deze wordt niet voldoende gehoord.’

Woningnood ‘breekt’ kunst: dakloze Rotterdammer maakt huis van kunstwerk

0

Nood breekt wet, ook in de kunst als het aan dakloze mensen in Rotterdam ligt. Uit woningnood bivakkeren ze geregeld in het kunstwerk Maison d’Artiste, in de tuin van het Nieuwe Instituut. ‘Dat is absoluut niet de bedoeling’, zegt een woordvoerder van het instituut tegen stadsblad Open Rotterdam.

Het gedeelte van het kunstwerk waar daklozen in verblijven is afgeplakt met oud krantenpapier. Ook is er troep te vinden in het Mondriaanachtige kunstwerk dat, ironisch genoeg, een kunstenaarshuis moet voorstellen, gebaseerd op een prototype-ontwerp voor een atelierwoning uit 1923. ‘En nu wonen er dus echt mensen in’, meldt Open Rotterdam.

‘Het was ons nog niet opgevallen, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat iemand in een kunstwerk slaapt’, vertelt Robin van Essel van het Nieuwe Instituut aan het stadsblad. ‘We hebben wel eens vaker te maken met dit soort situaties rond ons gebouw. Zo hebben we een kunstwerk, de Arcade, en dat heeft een overdekt stuk waar mensen soms onder slapen. Onze bewakers maken die mensen dan wakker en vragen ze weg te gaan.’

Het aantal daklozen is in Nederland explosief gestegen onder de kabinetten Rutte. ‘In 2009 leefden er 17.800 mensen tussen de 18 en 65 jaar op straat. In 2018 waren dit er al 39.300. Het aantal dakloze jongeren tussen de 18 en 30 jaar is in de afgelopen tien jaar zelfs verdrievoudigd’, aldus Gemeente.nu.

Complete internet blackout in hulpbehoevend Soedan

0

Soedan is sinds gisteren volledig afgesloten van het internet. Het laatste netwerk dat het nog deed ging op woensdag uit de lucht. Hierdoor is de communicatie verbroken voor miljoenen mensen in conflictgebieden of op de vlucht. Dit bericht de Arabische nieuwszender Al Jazeera.

Twee van de netwerken, MTN Sudan en Sudani, waren offline sinds afgelopen vrijdag. Het aan het leger verbonden persbureau beweert dat het rebellenleger Rapid Support Forces (RSF) de netwerken heeft gesloten. Provider Zain Sudan is nu ook offline, aldus NetBlocks.

De drie internetproviders van Soedan hebben de oorzaak niet achterhaald. De RSF, die nu negen maanden in een burgeroorlog zijn verwikkeld met het Soedanese leger, ontkent verantwoordelijk te zijn voor de netwerkstoring. 

De internetstoring kan een obstakel vormen voor de hulpverlening in Soedan. De helft van de Soedanese bevolking – ongeveer 25 miljoen mensen – heeft humanitaire hulp en bescherming nodig. Ruim anderhalf miljoen mensen zijn gevlucht naar de Centraal-Afrikaanse Republiek, Tsjaad, Egypte, Ethiopië en Zuid-Soedan.

Europa geeft Turkije 400 miljoen voor aardbevingsgebied 

0

De Europese Commissie gaat akkoord met een schenking van vierhonderd miljoen euro voor de wederopbouw van het aardbevingsgebied in Zuid-Turkije. Dat is het hoogste bedrag dat ooit door Europa is uitgekeerd aan een land dat geen lid is van de EU. De hulp is onderdeel van een miljard aan Europees geld dat vorig jaar is beloofd aan Turkije. Zo meldt de Turkse nieuwssite Duvar.

Turkije en Syrië werden vorig jaar getroffen door een zware aardbeving die aan meer dan 58.000 mensen het leven heeft gekost. Een jaar na de aardbeving is hulp aan getroffen gebieden nog steeds niet vanzelfsprekend.

De Turkse afgevaardigde voor de ondertekeningsceremonie in Brussel, Mehmet Kemal Bozay, zegt dat de fondsen gebruikt zullen worden voor het bouwen van ziekenhuizen en scholen. ‘Ook zal de restauratie van gebouwen die behoren tot cultureel erfgoed hiermee worden betaald’, aldus Bozay.

Het Europese geld is een druppel op een gloeiende plaat. Uit een rapport van de Turkey Economic Policy Research Foundation blijkt dat de schade ten gevolge van de aardbeving minstens 150 miljard euro bedraagt. Dat is 50 procent meer dan het bedrag dat de Turkse regering noemt.

Zaak over spionage voor Marokko van start

0

Gisteren startte de rechtszaak tegen de Marokkaanse Nederlander Ab el M., die ervan wordt verdacht staatsgeheimen te hebben gelekt aan de Marokkaanse overheid. Dit berichtte de NOS.

De 64-jarige verdachte werkte als analist voor de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Volgens veiligheidsdeskundigen kan deze rechtszaak gevolgen hebben voor de diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Marokko.

De verdachte had honderden documenten in huis van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) en de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD). Mogelijk wilde hij deze doorspelen aan de Marokkaanse veiligheidsdienst. Het Openbaar Ministerie vermoedt dat El M. al sinds 1995 contact had met deze autoriteit.

Over eventuele motieven van el M. is momenteel niets bekend. Hij heeft volgens zijn advocaat geheimhoudingsplicht. Wel staat vast dat een van de documenten die el M. in handen had een AIVD-analyse is over Marokkaanse inlichtingenactiviteiten in Nederland. Volgens terrorismedeskundige Beatrice de Graaf wil Marokko bepaalde personen in Nederland in de gaten houden, zoals dissidente mensenrechtenactivisten.

Joke Hermsen: ‘We zijn allemaal migranten’

0

Joke Hermsen onderzoekt in haar boek Onder een andere hemel wat heimwee is. ‘Mensen vragen zich af waar zij zich nog thuis voelen in de wereld.’

Een van de verhalen die filosofe Joke Hermsen in haar nieuwste boek vertelt gaat over een verhuizing in haar jeugd. Het gezin waarin ze opgroeit verhuist in de jaren zeventig van een dorpje in de Wieringermeerpolder naar het meer stedelijke Amstelveen. Het zorgt voor heimwee. Haar ouders aarden nooit helemaal in Amstelveen. Ze verlangen terug naar het uitgestrekte landschap en vrienden uit het dorp.

De vroegste herinneringen uit onze kindertijd zijn het uitgangspunt van het boek Onder een andere hemel van Hermsen, dat ze zelf ‘een studie naar heimwee’ noemt. Joke Hermsen is bekend van filosofische bestsellers als Stil de tijd en Kairos over de juiste timing en het juiste ogenblik. Nu onderzoekt ze in brede zin wat het betekent als je verlangt naar een andere plek. En passant staat ze ook stil bij de heimwee van vluchtelingen en migranten, een onderwerp dat we in dit interview verder bespreken.

Volgens Hermsen is het voor een goed begrip van heimwee belangrijk om te beginnen bij de allereerste, primaire vorm van heimwee die we allemaal meemaken in onze vroegste kindertijd. Tijdens het opgroeien verlangen we soms onbewust naar de tijd dat we nog geen sprekend, van anderen afgezonderd ‘ik’ waren en ons nog op intuïtieve wijze verbonden voelden met onze omgeving. Soms kan die primaire heimwee door omstandigheden opnieuw worden aangezwengeld. Bijvoorbeeld in tijden van verlies of eenzaamheid, of als je noodgedwongen je huis en moederland hebt moeten verlaten.

Bij vluchtelingen en migranten kan heimwee zeer ernstige gevolgen aannemen, schrijft u.

‘Ja, Murat Can, een Turks-Nederlandse psychotherapeut gespecialiseerd in psychische problemen van migranten, zegt dat door heimwee zowel je psychische als lichamelijke gezondheid snel achteruit kan gaan. Je kunt zelfs van heimwee sterven.

‘Die vorm van heimwee wordt nog sterker als vluchtelingen jarenlang in opvangcentra verblijven. Sommigen wachten bijna een jaar op een eerste gesprek en dan nog eens tien maanden op het tweede. Ondertussen hebben ze eigenlijk geen enkel hoopvol zicht op een menswaardig bestaan, ze kunnen hun leven niet opbouwen zonder huis, werk en scholing. Dat heeft grote invloed op hun welbevinden. De psycholoog Douwe Draaisma noemt asielzoekerscentra daarom ‘heimweefabrieken’. Vluchtelingen worden er verteerd door gemis, de heimwee groeit alleen maar.’

In uw boek citeert u de schrijver Salman Rushdie. Hij zegt: ‘Verleden is een land waar we allemaal uit zijn geëmigreerd. Maar buiten je taal of land is de heimwee nog sterker.’ Wat bedoelt hij daar precies mee?

‘Dat is een verwijzing naar die primaire vorm van heimwee. We zijn eigenlijk allemaal migranten uit onze vroege kindertijd. Tijdens die eerste duizend dagen na onze geboorte voelen we ons, als het goed is, op vanzelfsprekende wijze veilig en geborgen bij degenen die ons verzorgen. De vroege kindertijd is het eerste land waaruit we migreren als we gaan spreken, ‘ik’ gaan zeggen en ons van anderen leren onderscheiden.’

Je kunt toch ook heimwee hebben naar andere periodes in je leven dan je vroege kindertijd?

‘Ja, natuurlijk. Je kunt ook terugverlangen naar je studententijd of naar de tijd dat je kinderen nog thuis woonden, naar de tijd van een grote liefde of een bijzondere reis die je gemaakt hebt. Maar die primaire heimwee ligt aan al deze latere vormen ten grondslag.

‘Heimwee is een gevoel van ontheemding en vervreemding. Mijn indruk is dat dit gevoel bij veel mensen de afgelopen jaren sterker is geworden. Dat komt door maatschappelijke ontwikkelingen als de toenemende individualisering en digitalisering, maar ook door de coronapandemie, de dreigende gevolgen van de klimaatcrisis en de politieke polarisatie. Mensen vragen zich af waar zij of hun kinderen of kleinkinderen zich nog thuis kunnen voelen in de wereld.

‘Tijdens het schrijven van mijn boek besefte ik echter dat heimwee ook grenst aan wat op het eerste gezicht het tegenovergestelde lijkt. Het verlangen naar de verte, in het Duits Fernweh geheten. Wij hebben er in het Nederlands geen woord voor. Ik heb er ‘vertepijn’ voor verzonnen. Het is een verlangen naar elders en komt voort uit het vermoeden dat er elders in de wereld een andere en betere plek zou kunnen zijn.

‘Mijn conclusie is dat wij als mensen zowel naar geborgenheid als naar de verte verlangen, en we dus zowel huismussen als zwervers zijn. Maar die twee-eenheid raakt uit balans als de dreiging van de klimaatcrisis en de sociaal-politieke onrusten toenemen en je de indruk krijgt dat je je nergens meer geborgen weet. Hetgeen dus bij uitstek het lot is van vluchtelingen.’

En hoe kun je proberen je toch hier thuis te voelen als nieuwkomer?

‘Dat kan pas als je je ook tot je eigen geschiedenis, je eigen cultuur en je herinneringen kunt verhouden. Vluchtelingen praten vaak moeilijk over wat hun is overkomen. Ze vertellen liever niet over de oorlog en over de ellende tijdens hun vlucht. Het is voor iedereen die gewelddadige gebeurtenissen heeft meegemaakt van belang om niet langer voor die herinneringen weg te vluchten. Dat doe je bijvoorbeeld door je levensverhaal te vertellen, hoe moeilijk dat soms ook is. Door er woorden aan te geven kun je het verleden een plek geven in het heden dat je nu bewoont en waar je in thuis moet zien te raken.

‘Dit geldt overigens niet alleen voor vluchtelingen en migranten. We moeten allemaal thuiskomen in onze eigen verhalen en herinneringen.’

Wat bedoelt u met verhalen? Zijn dat uitwisselingen van emoties of belevenissen van mensen?

‘Het kan van alles zijn zolang deze verhalen van je persoonlijke geschiedenis getuigen.’

‘De filosofe Hannah Arendt (1906-1975) schreef dat ieder verdriet gedragen kan worden als het opgenomen wordt in een verhaal. Een verhaal heeft meerdere dynamieken. Ze brengen ons terug bij onszelf, maar ook dichter bij de ander. Als iemand jou een verhaal vertelt, dan lukt het vaak beter je in haar of zijn positie in te leven en mededogen te voelen dan wanneer je alleen een formulier met feiten onder je neus krijgt.’

Maar die verhalen worden steeds minder verteld?

‘Ik heb het idee dat de cultuur van het verhalen vertellen er steeds meer bij inschiet. Niet alleen in ons privéleven, maar bijvoorbeeld ook in het onderwijs en de zorg. We brengen allemaal steeds meer tijd voor schermen door en praten veel minder met elkaar. In mijn boek Kairos hield ik een pleidooi voor meer narratief onderwijs. Niet alleen omdat dit een betere vorm van kennisoverdracht is, maar ook omdat je dan andere, meer sociale vermogens traint.’

‘Als we niet meer met elkaar spreken, verhalen vertellen en naar elkaar luisteren, krijgen we iets rusteloos. We denken soms wel dat we op die telefoon thuis kunnen komen, als een soort digitaal mobilhome, maar dat is feitelijk niet zo. Eenzaamheid is daarom een van de zorgen van de moderne, gedigitaliseerde samenleving. En heimwee het gevolg.

‘Doordat we minder verhalen vertellen raken we niet alleen vervreemd van onszelf, maar ook van de ander. Ons vermogen om ons in andere tijden, plekken en mensen in te leven is wat de menselijke conditie bepaalt. Hannah Arendt noemt dat ‘representatief denken’. We zijn als mensen in staat om ons met behulp van onze verbeeldingskracht in anderen te verplaatsen, of dit nu vluchtelingen in Ter Apel of elders in de wereld zijn. We kunnen ons hun situatie indenken, hun lot ons aantrekken en compassie hebben, maar dat sociale en narratieve vermogen moeten we wel oefenen.’

Gaza

Dan maakt Hermsen een overstap naar de oorlog die al sinds 7 oktober in Gaza plaatsvindt en haar grote zorgen baart.

‘In 2002 schreef ik een artikel in De Groene Amsterdammer over Arendts kritiek op de vorming van de staat Israël. Zij was van Duits-Joodse komaf en overleefde de Tweede Wereldoorlog door naar Amerika te vluchten. De internationale discussie in de jaren veertig over de vorming van een Joodse staat volgde ze nauwgezet.

‘Over de allereerste nederzettingen in Israël, de kibboetsen gegrond op socialistisch gedachtegoed is ze nog positief. Maar dat aanvankelijke enthousiasme verdwijnt al snel. De kolonisten gedragen zich, schrijft ze, alsof ze zich op de maan hebben gevestigd. Ze dachten helemaal niet na over de Arabische bevolking die het gebied al lang bewoonde.

‘Arendt pleitte al in 1944 voor een bi-nationale staat. Zij vond dat er één staat moest komen, met een bi-federale regering met een aparte bestuurlijke verantwoordelijkheid. Net als in België bijvoorbeeld. In plaats daarvan werd in 1947 de VN-resolutie aangenomen die bepaalde dat het Britse mandaatgebied zou worden opgedeeld in een Israëlisch en Palestijns grondgebied, waarbij de Palestijnse bevolking echter voor een deel verdreven werd of tot tweederangsburgers werd gedegradeerd, met alle gevolgen van dien. Arendt vond het ongekend dat een Joodse minderheid de rechten van een Arabische meerderheid wilde onthouden en voorspelde dat dit tot een langdurige oorlog zou leiden. Het ‘zal een catastrofe worden’, schreef ze in 1948, ‘misschien wel de laatste catastrofe voor het joodse volk’.

‘Als je je ogen sluit voor de ander, raak je ook van jezelf vervreemd’

‘Arendt voorzag toen al dat je niet een staat Israël kunt uitroepen en tegelijkertijd kunt doen alsof daar niet al een heel volk woont. Haar zorg dat Israël zich op deze manier niet alleen van alle omringende buurlanden, maar ook steeds meer van de wereld zou isoleren, lijkt uit te komen. Ook daarom moet het Westen de huidige regering van Israël tot een onmiddellijk staakt-het-vuren oproepen. Er is een tragedie van ongekende omvang gaande. Vertegenwoordigers van de Palestijnse bevolking en de bestuurders van Israël moeten aan tafel gaan en spreken over een politieke oplossing. Daar moet ook de internationale gemeenschap op aan dringen, met de uitspraak van het Vredespaleis in de hand.’

Is dit ook een verhaal?

‘Ja, in die zin dat het probeert rekenschap te geven van de geschiedenis van deze oorlog. Veel mensen doen alsof het conflict pas op 7 oktober begon, maar het is meer dan honderd jaar oud. Het ontstond eigenlijk al met de Balfourverklaring in 1917, toen de Britten verklaarden positief te staan tegenover de stichting van een homeland van het Joodse volk in Palestina.

‘Het is ook een pleidooi voor representatief denken. Een poging om je in de ander te verplaatsen en beide partijen te begrijpen. Het is de verantwoordelijkheid van de westerse landen om hier op een vredestichtende manier mee om te gaan. Maar in plaats daarvan blijven we onderdelen voor gevechtsvliegtuigen voor het Israëlische leger leveren, verplaatsen we ons niet in het immense leed van de Palestijnse bevolking en kiezen we vrijwel kritiekloos de kant van Israël.

‘Vervreemding en ontheemding zijn gevoelens van heimwee die we allemaal in ons leven hebben. Die worden, naar mijn mening, nog eens vergroot als we onverschillig en  schouderophalend over het leed van anderen door het leven gaan. Het lijkt misschien alsof je puur voor je eigenbelang gaat, als je je het lot van anderen niet aantrekt. Maar dat klopt eigenlijk niet. Als je je ogen sluit voor de ander, raak je ook van jezelf vervreemd.’

Joke Hermsen, Onder een andere hemel, uitgeverij Prometheus, 320 blz., € 23,99