19.6 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 190

Gaza: Israël heeft meer dan 8.500 kinderen vermoord

0

Volgens het Gazaanse bestuur heeft het Israëlische leger sinds 7 oktober 8.663 kinderen gedood tijdens de militaire operatie in Gaza. Zo meldt de Arabische nieuwszender Al Jazeera.

Duizenden anderen worden volgens de autoriteiten nog vermist onder het puin. In de bijna drie maanden durende oorlog is ‘de overweldigende meerderheid van de meer dan 21.000 doden Palestijns burger, meldt het bestuur. Dit komt onder meer door Israëlische bombardementen op scholen en ziekenhuizen, stelt de autoriteit.

In november maakte mensenrechtenorganisatie Save the Children al bekend dat er in Gaza om de tien minuten een kind sterft. De VN noemde Gaza een ‘kerkhof voor kinderen’ en een ‘hel op aarde’ voor alle anderen.

Volgens Al Jazeera is het aantal kinderen dat in Gaza is gedood veel hoger dan in andere conflicten, zoals Oekraïne. ‘In Oekraïne zijn in twee jaar tijd 510 kinderen omgekomen’, aldus de Arabische nieuwszender.

Unicef waarschuwt dat het aantal dode kinderen nog zal oplopen, omdat Israël de toevoer van schoon water heeft beperkt en de bombardementen onverminderd door gaan. ‘Zonder water zullen vele kinderen de komende dagen sterven vanwege uitputting, dorst en ziektes, aldus Unicef.

Vrijdagpreek Diyanet: kerstboom, nieuwjaarsviering en loterijen haram 

0

Het Turkse Directoraat van Religieuze Zaken (Diyanet) roept in de laatste vrijdagpreek van 2023 Turkse moslims op om afstand te nemen van ‘nieuwsjaarszondes’, zoals kerstversieringen, nieuwjaarsvieringen en loterijen. Volgens de Turkse staatspreek, die vanuit de hoofdstad Ankara over alle Diyanet-gelieerde moskeeën (wereldwijd) wordt verspreid, zouden nieuwjaarfestiviteiten buiten de Turks-islamitische cultuur vallen. Zo meldt de Turkse nieuwssite Ensonhaber.

De laatste vrijdagpreek kan volgens Diyanet gezien worden als een moment van reflectie op het afgelopen jaar. De mens kan op dat moment naar binnen kijken, hoewel moslims zich eigenlijk  hun hele leven op deze zelfbewuste manier horen te gedragen, aldus het directoraat.

De volgende vragen staan volgens Diyanet bij zo’n manier van leven centraal: ‘Zijn we in staat geweest om onze tongen te behoeden voor de slechte woorden die onze harten kwetsen en ons broederschap beschadigen? Hebben we ons gezuiverd van allerlei negatieve gevoelens en gedachten die ons hart verharden en onze geest verontreinigen? Hebben we berouw getoond over de zonden die we bewust of onbewust hebben begaan met tranen van berouw en onze toevlucht gezocht tot de vergeving van onze Heer?’

Een moslim zou na deze zelfreflectie afstand moeten nemen van ‘nieuwjaarszondes’ als kansspelen, kerstboomversieringen, het drinken van alcohol en Kerstmanpakken. Deze tradities zouden geen plek hebben in de Turks-islamitische cultuur.

Het merendeel van de Turkse moskeeën in Nederland is onderdeel van Diyanet. In Nederland heet dit de Islamitische Stichting Nederland, waar 142 moskeeën onder vallen.

Saoedische kunst door de ogen van de vrouw  

0

Acht hedendaagse Saoedische kunstenaressen bieden middels fotografie en film een zeldzame kijk op Saoedi-Arabië in de tentoonstelling Fonāna in het Foam Fotografiemuseum Amsterdam. Van roze auto tot lichamen zonder gezichten, deze kunstwerken werpen licht op de complexe sociale structuren van het land door de ogen van de vrouw.

De focus van de pakkende kunstwerken van Fonāna (vrouwelijke kunstenaar in het Arabisch) ligt op de complexe sociale dynamieken van de Saoedische samenleving. Met name gendergelijkheid komt aan bod. Dat is niet zo gek, gezien het feit dat vrouwenrechten in Saoedi-Arabië beperkt zijn in vergelijking met de rechten van vrouwen in de omringende landen. De laatste paar jaar zijn er meerdere versoepelende hervormingen doorgevoerd. Zo werd het rijverbod voor vrouwen in 2018 opgeheven en hebben vrouwen sinds 2019 geen toestemming meer nodig van hun mannelijke voogd om een paspoort aan te vragen. Toch hebben de Saoedische vrouwen nog een lange weg te gaan. Elk kunstwerk is een statement, al is het soms even zoeken naar de ‘verstopte’ boodschap.

Series Misfits Untitled; © Sara Abu Abdallah

‘Vrouwelijke kunstenaars in Saoedi-Arabië opereren vaak in een cultuur van zelfcensuur’

‘De rol van kunst in de vrouwenemancipatie in Saoedi-Arabië is een complexe kwestie, diep verweven met de wahabistische staatsideologie’, legt curator Aya Musa uit. ‘Het wahabisme is een strikte en tegelijkertijd modernistische interpretatie van de islam, die het sociale en politieke landschap van het koninkrijk vormt. Het beperkt de rechten en vrijheden van vrouwen en ook hun mogelijkheden om zichzelf te ontplooien, bijvoorbeeld op het gebied van kunst. Vrouwelijke kunstenaars in Saoedi-Arabië opereren hierdoor vaak in een cultuur van zelfcensuur en maatschappelijke druk, waarbij de wahabitische visie op kunst en creativiteit weinig ruimte laat voor afwijkende perspectieven.’

Maar de van boven opgelegde hervormingen, die enkele jaren geleden zijn ingezet, hebben vrouwen in de publieke sfeer zichtbaarder gemaakt. ‘Ze bieden ook nieuwe mogelijkheden voor de kunstwereld, waarbij vrouwen meer kansen krijgen om hun werk te exposeren en actief bij te dragen aan het maatschappelijke debat’, aldus Musa.

Roze auto en lichamen zonder gezichten

De Saoedische kunstenaressen verwerken de uitdagingen en obstakels waarmee ze door de jaren heen zijn geconfronteerd in hun kunstwerken, ieder op een geheel persoonlijke manier. Dit resulteert in een verrassende en prikkelende tentoonstelling. De ruimte in Foam is niet groot, toch kun je er gerust langere tijd verdwalen. Saoedische kunstenaressen moeten in eigen land dikwijls vindingrijk zijn om aan de censuur te ontsnappen. Zo omzeilt fotografe Jowhara Al Saud maatschappelijke beperkingen door contouren te tekenen op negatieven zonder de gezichten in te vullen. Hiermee wil ze vertellen dat expressies verder gaan dan het gezicht.

Barcoding 1-2008; © Maha Malluh

Maha Malluh stelt fotogrammen samen waarin allerlei alledaagse objecten – zoals een sleutelhanger of een kaars – naast elkaar liggen. Hiermee legt ze de nadruk op de tegenstelling tussen traditie en de moderne consumptiemaatschappij. En kunstenares Sara Abu Abdallah heeft een oude auto lichtroze geschilderd in haar video-installatie ‘Recommence’ uit 2012. Haar kunstwerk is een boodschap van hoop, omdat het rijverbod voor vrouwen toen nog van kracht was.

Elk kunstwerk dat in Foam hangt helpt het bewustzijn over maatschappelijke kwesties zoals deze te vergroten. Fonāna toont hoe kunst als subtiel verzet fungeert en indirect een rol speelt in de emancipatie van vrouwen in Saoedi-Arabië.

‘De kunstwerken van deze vrouwen dagen de heersende dogma’s en de bestaande orde uit’, vertelt Musa. ‘De vrouwen zoeken grenzen op en zetten hun creativiteit in om genderrollen te bekritiseren en aandacht te vragen voor de autonomie van de vrouw en de complexiteit van haar identiteit in een door mannen gedomineerde samenleving. Deze vrouwen bieden een gelaagd en genuanceerd beeld, dat de simplistische zwart-witbeelden over de regio tegenspreekt.’ Daarmee wordt niet alleen de norm in Saoedi-Arabië uitgedaagd, maar ook onze eigen westerse vooroordelen ten aanzien van Saoedische vrouwen. ‘De tentoonstelling Fonāna nodigt uit om verder te kijken en de dialoog aan te gaan’, zegt Musa.

Wie zijn de vrouwen?

Saoedi-Arabië kent een rijke geschiedenis op het gebied van kunst, zoals mozaïeken en kalligrafie.  Hedendaagse kunst komt echter langzaam op gang als gevolg van de conservatieve cultuur. De kunstenaressen uit Fonāna zijn allen geboren in Saoedi-Arabië, maar slechts enkelen wonen er nog. Een groot deel van hen studeerde in het buitenland.

Sway 2009; © Jowhara Al Saud; Foto: Greenbox Museum

Musa vertelt hoe de selectie tot stand kwam: ‘De vrouwen die deel uitmaken van deze tentoonstelling zijn onafhankelijke kunstenaressen, los van overheidsinvloeden of culturele verwachtingen. Naast hun artistieke kwaliteiten brengen zij unieke inzichten en ervaringen met zich mee. Deze vrouwen presenteren hun persoonlijke verhalen en visies. Hierdoor wordt een waarheidsgetrouw beeld geschetst van de hedendaagse fotografie in Saoedi-Arabië.’

‘Ik moet stellen dat kunst nooit a-politiek is’, zegt Musa. ‘Zelfs wanneer het niet direct sociaal-politieke kwesties aan de kaak stelt, resoneert kunst met de maatschappij waarin het ontstaat. De kunst van de vrouwen in Fonāna vormt hierop geen uitzondering. Deze tentoonstelling stelt ons in staat de persoonlijke en collectieve verhalen van deze kunstenaressen te zien, te horen en te delen op een manier die zowel persoonlijk bevrijdend als maatschappelijk uitdagend is.’

De tentoonstelling is tot en met 14 februari 2024 te zien.

Indonesische marine stuurt boot met Rohingya-vluchtelingen terug

0

De Indonesische marine heeft een boot met Rohingya-vluchtelingen teruggestuurd voor de kust van Atjeh. Er heerst momenteel onrust op het Indonesische eiland, waar meerdere bewoners hun ongenoegen uiten over de toestroom van de vluchtelingen.  

Woensdag pikte de kustwacht de houten boot op. De Indonesische marine stuurde het schip KRI Bontang-907 naar de plek waar de vluchtelingenboot werd gesignaleerd, om die te onderscheppen. De vluchtelingenboot keerde niet terug naar Indonesische wateren.

De Indonesische autoriteiten geloven dat de passagiers van de houten boot Rohingya-vluchtelingen waren. De Rohingya vormen een islamitische minderheid in het boeddhistische Myanmar en zijn slachtoffer van een genocidale campagne, uitgevoerd door de regering.

Sinds november dit jaar zijn meer dan 1.500 Rohingya naar Indonesië gevlucht. Ze komen aan in Atjeh, in het uiterste noorden van het eiland Sumatra. Atjeh is de enige provincie in Indonesië waar de sharia (de islamitische wetgeving) van kracht is. Maar hoewel de Rohingya geloofsbroeders zijn, worden ze niet met open armen ontvangen in Atjeh.

Afgelopen woensdag vielen studenten een vluchtelingenkamp in Atjeh aan, waar Rohingya tijdelijk onderdak krijgen. 137 Rohingya werden naar buiten geleid en in vrachtwagens geduwd. Studenten scandeerden ‘Schop hen eruit’ en ‘Weg met de Rohingya in Atjeh’.

Volgens Al Jazeera heeft de veranderde stemming in Indonesië de autoriteiten doen besluiten om de vluchtelingenboot tegen te houden. VN-Vluchtelingenorganisatie UNHCR is ‘diep verontrust’.

Indonesië heeft, in tegenstelling tot Nederland en veel andere Europese landen, het VN-Vluchtelingenverdrag uit 1951 niet ondertekend. Het land heeft eerder wel Rohingya-vluchtelingen opgevangen die afkomstig waren Myanmar en Thailand.

Kindertelefoon: veel kinderen bezorgd over Wilders en Gaza

0

Afgelopen jaar belden opvallend veel kinderen de met de Kindertelefoon om te praten over de actualiteiten, zoals de Nederlandse verkiezingsuitslag van 22 november en de Israëlische aanval op Gaza.

Kinderen kunnen de Kindertelefoon bellen als ze ergens mee zitten. Vaak gaat het over pesten op school of seksualiteit, maar dit jaar belden veel kinderen over de actualiteit, zo blijkt uit het jaarverslag van de lijn.

Kinderen belden vaak over onderwerpen die ze online of op sociale media tegenkwamen. Een belangrijk onderwerp was de oorlog in Gaza, waarbij nu meer dan 20.000 Palestijnse burgerdoden zijn gevallen, waaronder 8.800 kinderen. Dit nieuws grijpt kinderen aan.

‘Kinderen nemen contact op naar aanleiding van beelden over de oorlog in Gaza die ze online zien en geven aan geschrokken te zijn’, zegt directeur Roline de Wilde tegen NOS. ‘Of ze nemen contact op omdat ze zich zorgen maken over familieleden die daar wonen.’

Daarnaast waren er veel zorgen over de verkiezingsuitslag. De PVV van Geert Wilders is met 37 zetels de grootste partij in het Parlement. Kinderen spraken met de Kindertelefoon over de verdeeldheid in hun omgeving of zeiden bang te zijn voor de gevolgen van de uitslag. Volgens De Wilde maakten onder andere kinderen met een migratieachtergrond en homoseksuele jongeren zich zorgen over de verkiezingsuitslag.

Broos Instituut brengt Afrika en Suriname naar Nederland

0

Wat weten Afro-Europeanen over hun eigen afkomst? In hoeverre is het zwarte intellectuele gedachtegoed doorgedrongen tot het curriculum van de Europese universiteit? Niet voldoende, zo vond het Broos Instituut, dat zich hard maakt voor zwart (universitair) onderwijs. Daarom biedt het instituut, in samenwerking met universiteiten uit Ghana en Suriname, een nieuwe cursus aan: de tweejarige Africana Studies.

‘We weten alles van Europa door de dominantie van het eurocentrisme. Deze cursus wil daar verandering in brengen’, zegt Marvin Hokstam, directeur van het Broos Instituut. Twee jaar geleden probeerde het Broos Instituut – onder de naam Bigi Bon Scholen – een afrocentrische middelbare school te beginnen in Amsterdam, voor kinderen uit de Afro-Nederlandse gemeenschap. Wethouder Marjolein Moorman (PvdA) gaf toen een negatief advies, omdat deze school ‘segregatie’ zou bevorderen. 

‘Dat was een belangrijk moment’, vertelt Hokstam. ‘Ik stond toen voor de keuze: óf ik overtuig hen dat we geen segregatie willen, óf ik gooi het over een heel andere boeg en ga in zee met universiteiten en andere onderwijsinstellingen die al overtuigd zijn van het nut van een afrocentrisch perspectief. Ik koos voor het laatste en tekende eind 2022 een contract met de University of the Commonwealth of the Caribbean (UCC) in Jamaica. Vanaf 1 januari 2024 vertegenwoordigt het Broos Instituut deze universiteit in Europa.’ 

Misschien krijgt de UCC een dependance in Nederland in de toekomst, maar zover is het nu nog niet. Vanaf 17 maart 2024 biedt het Broos Instituut wel een uitgebreide cursus aan. Hiervoor werkt het instituut samen met de Anton de Kom Universiteit in Suriname en de Kwame Nkrumah University of Science and Technology in Ghana. Studenten die de cursus volgen en met succes afronden krijgen een certificaat. ‘We onderhandelen nog over de accreditatie’, aldus Hokstam. ‘We hopen dat je deze studiepunten in de toekomst mee kunt nemen naar Nederlandse universiteiten,  voorlopig is dat nog niet het geval.’ De cursus kost 1400 euro en moet door cursisten zelf betaald worden, omdat de studie niet is geaccrediteerd.

Wat houdt de cursus in?

Hokstam vertelt dat de cursus uniek is. ‘Aan de Universiteit Leiden bijvoorbeeld heb je een bachelor African Studies, maar dat gaat over het continent Afrika. Het gaat niet over het leven van Afro-Europeanen. Deze cursus doet dat wel. We weten alles van Europa, over witte mensen, door de dominantie van het eurocentrisme. Maar wat weten we over Afrika? Over zwarte mensen van Afrikaanse afkomst? Deze cursus wil de kennis over deze mensen vergroten.’ 

Wat weten we over Afrika?

Docenten van de Anton de Kom Universiteit en de Kwame Nkrumah University gaan de cursusreeks verzorgen. Die zal bestaan uit vier blokken van elk twee cursussen, in totaal dus acht cursussen, zegt archeologe Cheryl White van de Anton de Kom Universiteit, die de cursus vanuit Suriname coördineert. ‘Blok 1, het introductieblok, gaat over de geschiedenis van Afrika en de Afro-Caribische geschiedenis. In blok 2 staan etniciteit, cultuur en spiritualiteit centraal. Blok 3 gaat over economie, geografie, natuur en ondernemerschap. Blok 4 gaat ten slotte over bestuur, onderwijs en politiek.’ De docenten die de cursus verzorgen komen uit Suriname en Ghana. Ook zullen sommige colleges verzorgd worden door gastdocenten’, vertelt ze. 

Historicus Samuel Adu Gyamfi coördineert de cursus vanuit de Kwame Nkrumah University. ‘Het gaat om intellectuele uitwisseling tussen Afrika, het Caribisch gebied en Europa’, vertelt hij. ‘Het is belangrijk dat we van elkaar leren en een internationale intellectuele gemeenschap opbouwen.’      

Adu Gyamfi vertelt dat het een serieuze cursusreeks wordt. ‘Studenten krijgen een syllabus in PDF met teksten die ze moeten lezen voordat ze de colleges volgen. Ze moeten ook verdere literatuurstudie doen en relevante websites bekijken. Ik vind het heel belangrijk dat studenten kritische vragen kunnen stellen, analytisch kunnen denken. Om het heden te begrijpen moet je leren over het verleden. Dat helpt ons om beter te handelen in de toekomst. We moeten toewerken naar een nieuwe synthese, waarin het Afrikaanse perspectief volledig tot zijn recht komt. De Kwame Nkrumah University bevordert Afrikaanse wetenschap, maakt zich hard voor Afrikaanse intellectuelen. Hier in Afrika, en voor de diaspora in de Amerika’s en in Europa.’ 

Oral history is ook belangrijk

Zijn proefschrift schreef Adu Gyamfi over de geschiedenis van de geneeskunde in Ghana, en hoe de westerse en inheemse geneeskunde met elkaar botsten. ‘Het is een verhaal met twee kanten’, legt hij uit. ‘Het Britse koloniale bestuur nam traditionele artsen en hun kennis niet serieus. Ook kregen Ghanese artsen – traditionele en moderne – te maken met racisme. Maar aan de andere kant profiteerde de geneeskunde in Ghana vanaf de negentiende eeuw wel van de moderne medische wetenschap en leerden lokale artsen veel van westerse artsen.’ 

Adu Gyamfi maakt als historicus veel gebruik van westerse bronnen, maar vertelt dat deze bronnen vaak bevooroordeeld zijn, vanuit een westers, eurocentrisch perspectief, en dus opnieuw geïnterpreteerd dienen te worden. ‘Daarom is oral history (mondelinge overlevering, red.) ook heel belangrijk, evenals archeologie.’ White, zelf archeologe, beaamt dit. ‘Ik doe veel onderzoek naar de Afrikaanse diaspora. In de binnenlanden van Suriname hebben we een nederzetting gevonden van de marrons, de ontsnapte slaven, en hun afstammelingen. We willen weten hoe ze leefden, welk aardewerk ze gebruikten, welke rijst ze verbouwden enzovoort.’ 

‘Met onze tweejarige cursusreeks brengen we Afrika en Suriname naar Nederland’, besluit Hokstam. ‘We willen dat studenten – zwart en wit – de wereld vanuit een ander perspectief bekijken, vanuit die van Afrikaanse en Caribische wetenschappers. Maar hier eindigt de reis nog niet. Mijn droom is een eigen campus in de toekomst. Een eigen zwarte universiteit, naar het voorbeeld van de Historically Black Colleges and Universities (HBCU’s) in de Verenigde Staten.’

Tentoonstelling over coup 1980 in Turkije is nu ook digitaal te bezoeken

0

De in Turkije drukbezochte tentoonstelling ‘Het verleden is nu’ over de militaire coup in 1980 is vanaf deze week ook digitaal te bezoeken. Zo meldt het Turks-Armeense weekblad Agos, dat de curatoren Eylem Delikanlı, Aylin Tekiner en Sevim Sancaktar heeft geïnterviewd.

De tentoonstelling die door het Herinneringsmuseum voor Historische Rechtvaardigheid (‘het eerste digitale museum en mensenrechtenarchief van Turkije’, schrijft Agos) is voorbereid in Istanbul, is in twee maanden tijd door al meer dan 4000 mensen bezocht.

Volgens de curatoren is het idee voor een digitaal platform in 2021 ontstaan. ‘De mensenrechten staan hierbij centraal. Het is de expliciete doelstelling om de bezoekers op te roepen tot de verdediging van de democratie’, zeggen zij.

Er is volgens hen qua kennis ‘nog een wereld te winnen’ over de coup in 1980, buiten de welbekende ‘visuele codes’ en vertogen. Daarbij wordt ook meer ruimte voor de kunstwereld in de herinnering opgeëist. ‘Ook zij waren slachtoffer van de putschisten van 1980 en hun lotgevallen zijn tot nu onderbelicht gebleven’, aldus de curatoren.

De tentoonstelling wordt vooral bezocht door de generatie die getuige was van de coup, schrijft Agos. Maar de curatoren vinden de tentoonstelling ook van meerwaarde voor Turkse jongeren. ‘Te meer, omdat de huidige Turkse grondwet (maar ook staatsinstituten zoals YÖK, Bestuur van Hoger Onderwijs), stoelt op de coupsgrondwet die door het leger in 1982 is ingevoerd. Het verleden gaat niet voorbij, het bepaalt nog steeds de huidige verhoudingen’, aldus Eylem Delikanlı, Aylin Tekiner en Sevim Sancaktar.

Het leger nam onder leiding van de generaal Kenan Evren in 1980 de macht over van politici. Eind jaren zeventig nam het aantal terreuraanslagen van extreemrechtse en extreemlinkse groepen toe in Turkse steden. Het leger wilde naar eigen zeggen een einde maken aan ‘het politieke geweld’, maar executeerden zelf meteen 50 mensen. Meer dan 500.000 mensen werden gearresteerd en gemarteld. Naar schatting stierven honderden in de gevangenis.

 

Indonesische studenten vallen vluchtelingenkamp met Rohingya aan

0

Een groep Indonesische studenten heeft gisteren een vluchtelingenkamp in Atjeh aangevallen, waar Rohingya-vluchtelingen tijdelijk onderdak krijgen.

De studenten droegen jasjes met de insignes van verschillende Indonesische universiteiten. Op beelden was te zien dat sommige vluchtelingen naar buiten werden geleid en in vrachtwagens werden geladen. Sommige vluchtelingen droegen plastic zakken bij zich.

De 137 Rohingya waren opgevangen door de lokale overheid in een hal. Studenten eisten dat de vluchtelingen Indonesië uitgezet moesten worden. Ze scandeerden ‘Schop hen eruit’ en ‘Weg met de Rohingya in Atjeh’.

Volgens de VN-Vluchtelingenorganisatie UNHCR is de aanval het gevolg van een online haatcampagne tegen vluchtelingen, op basis van nepnieuws. UNHCR veroordeelde het incident, dat de vluchtelingen heeft ‘geschokt’ en ‘getraumatiseerd’.

De Rohingya-vluchtelingen zijn moslims en komen uit Myanmar, waar ze de genocide zijn ontvlucht. Ze hoopten in het islamitische Indonesië een veilig heenkomen te vinden, maar niet alle Indonesiërs zitten op de Rohingya te wachten. Sinds november zijn er ongeveer 1500 Rohingya bijgekomen in Atjeh in het uiterste noorden van Sumatra, wat heeft geleid tot toenemende vijandigheid tegen de vluchtelingengemeenschap.

Volgens de Indonesische president Joko Widodo zijn er zoveel nieuwe Rohingya-vluchtelingen bijgekomen als gevolg van de mensenhandel. De president beloofde hen echter tijdelijk onderdak te bieden, in samenwerking met internationale organisaties. Indonesië heeft het VN-Vluchtelingenverdrag niet geratificeerd, in tegenstelling tot Nederland.

 

Nigeria: meer dan 140 doden bij aanval op christenen tijdens kerst

0

Bij een serie aanvallen op Nigeriaanse dorpen in de deelstaat Plateau zijn volgens schattingen meer dan 140 mensen omgekomen, vooral christenen. Dit schrijft France24.

Volgens de lokale autoriteiten richtten de aanvallers zich zaterdag en zondag op zeventien gemeenschappen in ‘zinloze, niet-uitgelokte’ aanvallen. Hierbij werden de meeste huizen in het gebied in brand gestoken. 

‘Terwijl ik met u praat, hebben we alleen al in het lokale gouvernement van Mangu vijftien mensen begraven’, zei gouverneur Caleb Mutfwang tegen een lokale televisiezender. ‘Sinds vanochtend hebben we in Bokkos niet minder dan honderd lijken geteld. Ik moet nog de balans opmaken van de sterfgevallen in Barkin Ladi. Het was een heel angstaanjagende kerst voor ons hier in Plateau.’ 

Amnesty Nigeria zei tegen internationaal persbureau Associated Press dat er ten minste 140 doden zijn gevallen in het door christenen gedomineerde Bokkos en Barkin Ladi, gebieden in de deelstaat Plateau. De organisatie vreest voor een hoger dodental omdat er nog vermisten zijn.

De aanval is niet opgeëist. De schuld wordt echter bij de Fulanistam gelegd, die eerder slachtingen onder christenen zou hebben verricht in Nigeria. 

Nigeria is het dichtstbevolkte land van Afrika. De helft van de bevolking is moslim, de andere helft christen. De christenen hebben decennialang de Nigeriaanse politiek gedomineerd en domineren nog steeds het zuiden. Zo worden moslimvrouwen gedwongen om hun hijab af te doen op de universiteit.

Erdogan: Netanyahu is niet anders dan Hitler

0

Volgens de Turkse president Recep Tayyip Erdogan is er geen verschil tussen wat de Israëlische president Benjamin Netanyahu doet in Gaza en wat Adolf Hitler deed in nazi-Duitsland. Zo meldt de nieuwssite Turkish Minute.

‘Er zijn geen verschillen tussen de daden van Netanyahu en Hitler. Netanyahu is zelfs rijker dan Hitler, omdat hij kan rekenen op alle vormen van steun vanuit het Westen en de VS’, zijn de exacte woorden van de Turkse president, die hij uitte tijdens een ceremonie in de Turkse hoofdstad Ankara.

De vergelijking met de Duitser die de dood van 6 miljoen Joden, Roma en Sinti op zijn geweten heeft, ging niet onopgemerkt voorbij aan Netanyahu, die Erdogan van repliek diende met een eigen onvervalste genocidebeschuldiging op het sociale medium X.

‘Erdogan, die genocide pleegt op de Koerden en die het wereldrecord van gevangen journalisten handhaaft, is wel de laatste persoon die een morele preek over ons kan houden’, zei Netanyahu.

Het Israëlische leger is volgens hem het meest morele leger van de wereld, dat een strijd levert tegen de meest brute, terroristische organisatie van de wereld, oftewel Hamas-ISIS, dat door Erdogan met lof wordt ontvangen in Turkije, aldus de Israëlische president.

De Turkse president heeft wel vaker uitgehaald naar Israël sinds 7 oktober. Zo noemde hij Israël een ‘terreurstaat’ en zijn collega ‘de slachter van Gaza’, terwijl hij Hamas betitelt als ‘bevrijdingsbeweging’.

Ondertussen zet Turkije wel de handel met Israël voort, ondanks de spierballentaal. Hier werd de Turkse regering eerder om bekritiseerd.