20.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 196

‘Iedereen denkt dat hij islamduider is’

0

Cultureel antropoloog Thijl Sunier schreef een boek over gezag binnen de islam. ‘Je kunt de bronnen verschillend interpreteren en dat wordt ook gedaan.’

Kort na zijn aanstelling als hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, in 2009, woonde Thijl Sunier (69) een ‘halal borrel’ bij. Een naam die vanwege de paradox direct zijn aandacht trok. Borrel verwijst naar alcohol, halal refereert naar wat is toegestaan volgens de islam, en een borrel is dat duidelijk niet.

De islamitische studentenvereniging koos die benaming niet zomaar, meent de antropoloog. Het was een manier om op speelse wijze om te gaan met tegengestelde gebruiken en zo de aandacht van het publiek te trekken. Aan die borrel moest Sunier regelmatig denken toen hij aan zijn inmiddels verschenen boek Making Islam Work: Islamic Authority among Muslims in Western Europe (Brill Publishers) werkte.

‘In het boek laat ik zien dat moslims niet altijd hetzelfde denken over wat mag en wat niet, wat gezaghebbend is en wat niet, en wat islamitisch is en wat niet. En dat is typerend voor de islam’, vertelt Sunier. Hij heeft een trackrecord van veertig jaar op het gebied van onderzoek naar migratie, cultuur, religie en identiteit. Ook schreef hij jarenlang een column in de Kanttekening.

De Koran en hadith bepalen toch wat islamitisch is?
‘Dat is wat iedereen denkt. Voor gezaghebbende uitspraken moet je naar de bronnen. Dat klopt, maar daarmee vertel je maar een deel van het verhaal. Het punt is dat je de bronnen op allerlei manieren kunt interpreteren, en dat wordt ook gedaan.

‘Voor mijn onderzoek heb ik veel jonge imams gesproken. Zij zeggen: als jij een uitspraak wil doen waarnaar geluisterd wordt, dan is alleen theologische kennis niet genoeg. Je moet ook de samenleving en de ervaringen van moslims begrijpen. Een formeel antwoord, een verwijzing naar een soera (Koranvers, red.), daar hebben mensen niks aan. Bovendien zijn zij niet de enigen die claims doen over de islam. De strijd om gezag begon al in de jaren zestig toen de eerste moslims naar Nederland kwamen.’

Welke strijd bedoelt u?
‘Een interpretatiestrijd, wie bepaalt wat islamitisch is en wat niet. Iedereen gaat aan de haal met allerlei islamitische principes en denkt dat hij islamduider is, ook niet-moslims.

‘Denk aan iets waar veel niet-moslims zich ongelooflijk druk om kunnen maken, de hoofddoek. Dat is geen discussie van oude geleerden met lange baarden die in een bibliotheek bronnen bestuderen en fatwa’s uitspreken. Of een moslima een hoofddoek moet dragen of niet is een discussie die breed wordt gevoerd op straat en in de media.

‘Iedereen gaat aan de haal met allerlei islamitische principes’

‘Een van mijn promovendi deed onderzoek naar een groep islamitische vrouwen die wilde hardlopen. Ze vroegen aan de imam of dat mocht. Nee, zei de imam, vrouwen mogen dat niet want dan zie je lichaamsvormen. Het is goed om aan sport te doen maar alleen binnenshuis met andere moslimvrouwen. De vrouwen legden zich hier niet bij neer en gingen zelf op onderzoek uit. Ze zochten op internet en vroegen anderen naar hun mening. Uiteindelijk besloten ze te gaan hardlopen, want vonden ze, er staat ook in de bronnen dat een gezond lichaam belangrijk is. Wel letten ze op hun kleding.’

Wat was de afkomst van de vrouwen?
‘Dat doet er niet toe. Het gaat erom dat ze moslim in de samenleving zijn. Voor sommige zaken speelt de herkomst van ouders of grootouders een rol, maar steeds minder.’

Voor Nederlandse vrouwen met een Turkse achtergrond kan het oordeel van Diyanet, het Turkse Presidium van Godsdienstzaken, bepalend zijn.
‘Dat kan. Diyanet is een grote organisatie met enorm veel kennis van geloofszaken en met veel gezag, ook onder Turkse Nederlanders. Maar dat betekent niet dat daarmee de kous af is.

‘Eigenlijk moet je het zo zien: de gemiddelde moslim, voor zover die bestaat, volgt in de meeste gevallen de regels. Maar er zijn situaties, met name bij grote veranderingen, die niet zo eenduidig zijn. Dan kan er frictie ontstaan tussen de leer en de wensen van gelovigen. De discussies die dan ontstaan heb ik in kaart proberen te brengen.’

Hoe zit het met de islamitische wetscholen? Kunnen zij antwoord geven in nieuwe situaties?
‘Er zijn in Nederland imams opgeleid volgens verschillende islamitische wetscholen. De meeste Turkse moslims zijn Hanafi, net als veel moslims uit de Balkan. Marokkaanse moslims volgen de Maliki-wetscholen. Maar het punt is dat die wetscholen vaak onvoldoende antwoord geven op veel situaties in het dagelijkse leven. Het is een theologisch fundament, maar de vertolking ervan vindt in de praktijk plaats, in het dagelijks leven dat voortdurend in ontwikkeling is. Dat betekent dat die bronnen opnieuw geïnterpreteerd moeten worden.

‘De islam is een hele egalitaire godsdienst en daarom is gezaghebbendheid anders geregeld dan in bijvoorbeeld het katholicisme. Natuurlijk zijn er gevestigde posities. Denk aan de Al-Azhar Universiteit in Caïro. Maar er is niet één gezaghebbend persoon, zoals de paus in de rooms-katholieke kerk. De invloed van wetscholen of de Turkse overheid is zo groot als gelovigen bereid zijn te accepteren. Het zijn instellingen die proberen mensen te overtuigen, maar er zijn ook anderen die dat proberen. Het is een voortdurende strijd, die zich op verschillende gebieden afspeelt. Wie spreekt er voor de islam?’

U noemt klimaatverandering als een van de onderwerpen waar onenigheid over is.
‘Ja, er is een grote groep traditioneel georiënteerde gelovigen die zeggen: we hoeven ons niet druk te maken over het milieu. In de heilige geschriften is alles voorzien en worden de oplossingen gegeven. Anderen, organisaties zoals de Eco-moslims, de Eco-islam en de Groene moslims zeggen juist: hier moet over geschreven en gediscussieerd worden. We kunnen dat niet zomaar afdoen als: het komt vanzelf goed, inshallah.

‘Ik was vorig jaar bij een iftar in Rotterdam die in het teken stond van milieubewustzijn. Een van de sprekers, een lid van de Groene moslims, merkte op dat er tijdens iftars veel voedsel weggegooid wordt. Hij verwees naar soera 7:31, waarin expliciet verspilling en overdaad worden afgekeurd. Een andere spreker betoogde dat gastvrijheid en vrijgevigheid de meest essentiële principes van de iftar zijn. Er moet altijd genoeg eten zijn voor mogelijke gasten. Milieubewuste overwegingen zijn heel belangrijk, maar kunnen dit cruciale principe in de islam niet negeren.

‘De discussie liet zien hoe moslims verschillend reflecteren op schijnbaar tegenstrijdige ethische principes en richtlijnen en hoe ze die in concrete omstandigheden toepassen. Gezag kent zo dus verschillende perspectieven.’

Rastafari soldaat wint racismezaak tegen Britse leger

0

Ex-militair Dwight Pile-Gray heeft een rechtszaak gewonnen tegen het Britse leger. De voormalige soldaat, die het rastafarigeloof aanhangt, werd gediscrimineerd op basis van zijn geloof en uiterlijk. 

Zijn zestienjarige carrière bij het leger sneuvelde toen een bewaker niet kon geloven dat Pile-Gray een medesoldaat was, zo vertelt hij aan de BBC. Toen hij daartegen protesteerde, werd hij beschuldigd van ongehoorzaamheid. Pile-Gray klaagde het leger aan wegens racisme en won de zaak. 

Dwight Pile-Gray is de eerste rastafari in het Britse leger die zijn dreadlocks mocht dragen. Rastafari geloven dat Haile Selassie, de laatste keizer van Ethiopië, de reïncarnatie van Jezus was en dat alle Afrikanen in diaspora weer terug zullen keren naar hun moederland. Het dragen van dreadlocks is een van de uitingen van het geloof. 

Pile-Gray meldde zich in 2005, op 37-jarige leeftijd, aan bij het Royal Corps of Army Music. Hij speelde de hoorn in verschillende militaire bands en kwam uiteindelijk terecht in de Band of the Grenadier Guards. Hij bond zijn dreadlocks vast als hij zijn berenmuts moest opzetten. 

Collega’s stelden vaak vragen over zijn uiterlijk, vertelt Pile-Gray aan de BBC. ‘Waarom mag je je haar zo dragen? Moet je geen pacifist zijn? Rook je geen drugs?’ Deze vragen zijn niet racistisch, vindt hij, maar worden gesteld uit onwetendheid. Soms kreeg de militair ook racistische beledigingen naar zijn hoofd geslingerd, waaronder het n-woord. Ook kreeg hij vervelende en racistische vragen, onder meer over de grootte van zijn geslachtsdeel. 

In de zomer van 2021 kreeg Pile-Gray het aan de stok met een collega. Hij was zijn toegangspas vergeten en de bewaker kon niet geloven dat de rastafari daadwerkelijk een medesoldaat was. ‘Ik werd absoluut anders behandeld vanwege mijn uiterlijk’, vertelt Pile-Gray aan de BBC. ‘Ik doe dit werk al heel lang en begrijp wanneer een interactie een raciaal element bevat.’ De bewaker werd boos omdat Pile-Gray de rassenkaart zou spelen. De rastafari werd door zijn meerderen officieel beschuldigd van insubordinatie. 

Dat was voor Pile-Gray de druppel. ‘Ik had niet het gevoel dat ik verder kon in een organisatie die mijn gevoelens en welzijn zo negeerde en actief probeerde van mij een slecht mens te maken.’ Hij diende een klacht in, maar die werd afgewezen. Vervolgens ging hij in hoger beroep bij de arbeidsrechtbank, die hem in het gelijk stelde. Pile-Gray heeft zijn baan bij het leger opgezegd.

Cyprus wil dat EU delen van Syrië veilig verklaart

0

Cyprus wil dat het Europese beleid tegen Syrische vluchtelingen wordt herzien, nu er steeds meer vluchtelingen op het eiland arriveren. ‘Sommige delen van het land zouden veilig genoeg zijn voor terugkeer’, aldus de Cypriotische minister van Binnenlandse Zaken Constantinos Ioannou. Zo schrijft de nieuwssite Middle East Online.

Cyprus wil het voorstel formeel op de agenda in Brussel zetten. ‘We hebben vijf keer zoveel migranten dan elke andere lidstaat in de frontlinie’, zegt Ioannou. Cyprus breidt de opvangcapaciteiten in het land uit, maar wil dat de EU een ander beleid gaat voeren.

Twee Syrische provincies, Damascus en Tartous, zouden veilig zijn, volgens Ioannou die een rapport van het Europese Agentschap voor Asielzaken aanhaalt.

Door de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) werd hij daarop bekritiseerd. Het klopt dat er in regio’s waar het Syrische regime de dienst uitmaakt geen algemene vorm van geweld meer is, maar volgens HRW vergat de minister een ander stuk uit hetzelfde rapport, waarin staat dat terugkerende Syriërs toch vervolgd kunnen worden en dus hun leven niet zeker zijn. 

Meer dan vijf miljoen Syriërs zijn het land ontvlucht vanwege de burgeroorlog, waarvan de meesten terechtkwamen in Libanon en Turkije.

Vorig jaar piekte het aantal Syrische vluchtelingen in Cyprus met 21,565. Ook dit jaar was er een toename te zien in de maanden oktober en november, maar er zijn nog geen jaarcijfers.

Babah Tarawally persoon van het jaar volgens Sierra Leoners 

0

Vorige week werd schrijver en Trouw-columnist Babah Tarawally verkozen tot persoon van het jaar 2023 door de Centrale Unie van de Sierra Leonische gemeenschap in Nederland. Tarawally, zelf afkomstig uit Sierra Leone, kreeg deze titel vanwege zijn bijdragen aan de Nederlandse literatuur en journalistiek.  

Helaas kon Tarawally vanwege zijn werk niet aanwezig zijn op de uitreikingsceremonie, daarom besloot hij een video te sturen waarin hij iedereen bedankt. Hij is erg trots op zijn prijs. ‘Ik zal mijn best doen om jullie trots te maken als Sierra Leoners.’ Nederland ziet hij als zijn tweede thuis. 

Babah Tarawally ontvluchtte eind jaren negentig zijn moederland Sierra Leone vanwege de bloedige burgeroorlog aldaar. Na een asielprocedure van zeven jaar werd hij Nederlands staatsburger. In 2010 verscheen zijn debuutroman De god met blauwe ogen. Zes jaar later verscheen zijn tweede roman, getiteld De verloren hand. Beide romans gaan veel over Afrikaanse spiritualiteit en het leven van een asielzoeker. 

Babah Tarawally is moslim, maar laat zich ook inspireren door de Afrikaanse ubuntu-filosofie. Deze levensovertuiging, die onder andere werd gepropageerd door de voormalige Zuid-Afrikaanse president Nelson Mandela, gaat uit van een geloof in een universeel gedeeld verbond dat de gehele mensheid bevat.

Jetten: ‘Wilders discrimineert, nooit premier van alle Nederlanders’

0

‘Als je een dubbele nationaliteit hebt of moslim bent en je houdt je niet aan de wet, dan ben je – volgens de PVV – een tweederangsburger en kan je harder worden aangepakt’, verweet Rob Jetten Geert Wilders tijdens het debat over de verkiezingsuitslag dat gisteren plaatsvond. De D66-leider beschuldigde de PVV van discriminatie.   

In het debat kwam het tot een harde confrontatie tussen Rob Jetten en Geert Wilders over Nederlanders met een dubbele nationaliteit. Volgens de PVV mogen zij worden uitgezet bij ernstige misdrijven. Voor Jetten en andere linkse politici is dat discriminerend. 

Jetten, maar ook andere politici voelden Wilders aan de tand over ‘de mildere variant’ die hij nu zegt te zijn, en of hij er nu echt ‘voor iedereen’ is in Nederland. 

Zo denkt Volt-Kamerlid Marieke Koekkoek dat dit niet het geval is en wijst daarbij op het voorstel van de PVV om mensen met een dubbele nationaliteit hun Nederlandse paspoort te ontnemen bij ernstige misdaden. Dat vindt zij ‘niet rechtsstatelijk’. 

Ook Frans Timmermans (GroenLinks-PvdA) vindt dat Wilders het onderscheid tussen Nederlanders wil vergroten, bijvoorbeeld wanneer ze een dubbele nationaliteit hebben. Hij wil dat Wilders afstand neemt van dergelijke standpunten en ze niet in ‘de ijskast’ plaatst, ‘want daar kunnen ze ook weer uit’, aldus Timmermans. 

Wilders reageert dat de wet nu al toestaat om onderscheid te maken, bijvoorbeeld als het gaat om terrorisme. Daar is niets niet rechtsstatelijk aan. Uw partij verzet zich daar ook niet tegen’, zegt hij tegen de PvdA, die een handtekening onder die wet heeft gezet. Ook Pieter Omtzigt van Nieuw Sociaal Contract herinnerde Timmermans aan het feit dat de PvdA daar niet op tegen is. 

Jetten bracht vervolgens in dat Wilders wel mensen met een dubbele nationaliteit harder aan wil pakken, maar afblijft van PVV’ers die door de rechter zijn veroordeeld en maar één nationaliteit hebben.  

‘Dat is helemaal prima, want dat zijn witte Nederlanders, dat zijn PVV’ers. Daar gaan we niet zo hard tegenin’, zegt Jetten sarcastisch en vervolgt: ‘Maar als je anders bent, als je afwijkt van de norm van de heer Wilders dan pakken we je aan, dan discrimineren we je, dan zetten we je weg. Dan ben je dus niet de premier van alle Nederlanders. Dan ben je dus niet geschikt voor dat premierschap, aldus Jetten. 

‘Met mijn muziek wil ik werelden samenbrengen’

0

De Iraans-Nederlandse musicus Farid Sheek (29) stamt uit een familie van soefi-musici. ‘Pas in Nederland leerde ik de soeficultuur echt kennen.’

In het Soefihuis in Rotterdam-Zuid is de mystiek bijna tastbaar. Aan de muur hangen talloze Perzische voorwerpen en naast het raam staat een kast vol met boeken over de islam en andere wereldreligies, zoals het christendom en jodendom. Farid Sheek wijst naar een vitrinekast, waarin een fraai Perzisch gewaad hangt. ‘Dit was van mijn grootvader Mahdi Sheikhbahai, ook wel bekend als Safi Ali Shah de tweede. Hij wijdde zijn leven aan het verspreiden van de soefitraditie.’

Sheek werd geboren in Iran. Hij emigreerde op 17-jarige leeftijd naar Nederland. Hier volgde hij een opleiding tot componist. Op jonge leeftijd leerde hij van zijn vader al Iraanse muziekinstrumenten te bespelen.

Het soefisme – ook bekend als tasawwuf, wat ‘een soefi zijn’ betekent – is een spirituele traditie binnen de islam. Deze stroming wordt vandaag de dag vooral gepraktiseerd onder moslims in Iran, Afghanistan, Turkije, Pakistan en India. Soefigeleerden, waaronder de beroemde Perzische dichter Jalal ad-Din Rumi, staan ook bekend om hun mystieke leer, poëzie, muziek en dans.

Perzische daf
‘Ik ben geboren in Isfahan. Mijn vader was muzikant, mijn moeder had een mooie stem en mijn opa was een soefimeester. Toen ik zeven was drukte mijn grootvader mij een muziekinstrument in handen en zei: ‘Jij hebt een missie om mensen te inspireren.’ Ik begon toen met de daf, een Perzisch muziekinstrument. Later leerde ik ook pianospelen.’

Hij haalt zijn daf tevoorschijn; een rond percussie-instrument met een versierd houten frame, bedekt met leer. Door de ruimte galmen de klanken van het instrument, dat oogt als een trommel maar een zwaarder geluid maakt.

‘Ik wist dat ik muziek nodig had om pijn en verdriet om te zetten in vreugde’

De daf is een antiek Perzisch en Koerdisch instrument. Het dateert van voor de komst van de islam. ‘Voor de soefimuziek is de daf het instrument’, zegt Sheek. ‘Het is een heilig instrument, omdat het vroeger in Iran werd bespeeld tijdens religieuze soefidiensten. Tegenwoordig dient dafmuziek ook als entertainment, bijvoorbeeld op bruiloften en feesten. Voor mij is het instrument nog steeds heilig. De klanken geven zoveel energie dat je niet stil kunt blijven zitten. Dat maakt het voor mij bijzonder.’

Ondanks dat hij uit een muzikale familie komt, dacht Sheek vroeger niet aan een muzikale carrière: ‘Ik was niet van plan om musicus te worden, want ik wist dat zo’n leven niet makkelijk zou zijn. Het leven als musicus in Iran is zwaar omdat het moeilijk is om je brood met muziek te verdienen. Ik wist wel dat ik muziek nodig had om pijn en verdriet om te zetten in vreugde. Muziek is voor mij altijd de uitlaatklep. Muziek speelde een essentiële rol in mijn jeugd. Het zorgde ervoor dat ik uiteindelijk de juiste weg vond en mijzelf bleef.’

Fareed Sheek. Beeld: Hans Tibben

Misschien komt het omdat ik de genen ervoor heb en omdat ik dagelijks heb geoefend, maar ik heb een hoog niveau bereikt. Mensen willen mij graag horen spelen. Dat was vroeger ook al zo. Familie en vrienden, op school, er werd steeds gevraagd, wil je optreden?’

Verhalen vertellen
Nadat hij een kop koffie heeft klaargemaakt, gaat hij weer rustig zitten op het Perzische tapijt. ‘Toen ik op mijn zeventiende aankwam in Nederland, kende ik de taal niet. Maar met hulp van de taal van de muziek kon ik een beetje communiceren met mensen. Ik liet zien waar ik vandaan kwam en wat ik daar leerde. Langzamerhand werd de muziek ook mijn werk. Muziek kan verhalen vertellen die groter zijn dan woorden, dat is mijn overtuiging.’

In Nederland, waar hij een nieuw leven opbouwde, leerde Sheek de essentie van het soefisme kennen. ‘Dat kwam doordat ik in het Soefihuis, dat was opgericht door mijn grootvader die ook was geëmigreerd, in aanraking kwam met muzikanten uit allerlei culturen, die ook met soefimuziek en spiritualiteit bezig waren.’

Wat maakt een plek spiritueel? ‘Niet de plek zelf, maar de mensen brengen spiritualiteit mee’, aldus Sheek. ‘Als een spiritueel mens een café binnengaat, wordt er spiritualiteit gebracht. Als hij naar een moskee gaat, wordt de moskee een spirituele plek.’

Nu Sheek zich meer heeft ontwikkeld als componist probeert hij instrumenten en melodieën uit oost en west met elkaar te mixen. ‘Muziek voegt emotie toe aan verhalen’, vertelt hij, ‘waardoor mensen elkaar beter kunnen begrijpen. Zo probeer ik culturen samen te brengen.’

‘Soefisme is een levenspad’

Afgelopen jaar trad hij op in het Muziekgebouw in Eindhoven, samen met de Russische celliste Maya Fridman. En begin november speelde hij opnieuw met Fridman in het Concertgebouw in Amsterdam. De opbrengst van de voorstelling ging naar de slachtoffers van de oorlog in Israël en Gaza.

Puzzelstukjes
Zijn inspiratie om mensen dichter bij elkaar te brengen, haalt Sheek uit het soefisme. Wat hem betreft bestaan er talloze interpretaties en uitingen van soefisme en islam. Net als bij andere religies. ‘Ik ben ervan overtuigd dat religies stukjes zijn van een plattegrond. Samen vormen ze een geheel. Er is geen enkele profeet die de leer van een andere profeet heeft afgewezen. Ze hebben alleen dingen toegevoegd. Dingen waarvan ze dachten dat die pasten bij de tijd, mensen en cultuur waarin ze leefden. De opvolgers van de profeten vochten vaak over de essentie, de waarheid van het geloof. Maar die gevechten hebben niets te maken met de boodschap van religie.’

Volgens Sheek draait religie om harmonie. ‘Muziek is hier het geluid van. Ik zie de islam als een zee van schoonheid, vrede, rust, samenzijn en broederschap.’

Het soefisme, vertelt Sheek, is een levenspad. Een pad waarop ontmoetingen plaatsvinden met andere tradities en geloven. ‘Je kunt het levenspad van soefisme combineren met andere religies. Dat is niet per se verboden.’

Terwijl hij zijn daf bespeelt in de verschillende concerthallen in het land vertelt Sheek zichzelf om nederig te zijn. ‘Ik wil student blijven en van anderen leren. Met mijn muziek wil ik de vrede, harmonie en vriendschap in de wereld bevorderen. Kijk niet naar wie de muziek maakt, maar luister naar de klanken en melodieën die gespeeld worden. Dat is de boodschap die ik wil vertellen.’

‘Ons gezin is sterker uit de strijd gekomen’

0

Elke maand gaat de Kanttekening in gesprek met vluchtelingen en statushouders in Nederland. Hoe zijn ze hier gekomen? En hoe hebben zij hun nieuwe leven in Nederland opgebouwd? Deze maand: Ramazan Ince. Zijn vrouw en hij zijn van oorsprong Turks, maar ze woonden en werkten in het buitenland toen duidelijk werd dat ze niet meer terug konden naar Turkije. Ze moesten een beslissingen nemen, maar twee dingen stonden als een paal boven water. Het gezin bleef bij elkaar en het woord ‘opgeven’ kenden ze niet.

Ramazan Ince en zijn vrouw waren docenten. Zijn vrouw gaf Engels en Ince wiskunde. Het is overduidelijk dat hij van zijn vak houdt. Tijdens het gesprek komt wiskunde verschillende keren ter sprake. ‘Wij hebben in verschillende landen gewoond en daar les gegeven. Eerst een jaar in Ghana, daarna elf jaar in Nigeria, twee jaar in Irak en tot slot weer in Nigeria. Onze twee oudste kinderen zijn in Nigeria geboren. Alles ging goed tot in 2017. De paspoorten van mijn vrouw en mij werden in verband met bepaalde activiteiten geannuleerd. Helaas konden we ook geen hulp vragen bij de Turkse ambassade. Dit mochten ze ook niet. Onze paspoorten werden niet verlengd. We zijn teruggegaan naar Nigeria, maar daar konden we ook niet op steun rekenen. We moesten iets doen. Daarom zijn we vanuit Nigeria gaan solliciteren in de VS en Canada. Dat stuitte op problemen, want we konden geen visum krijgen. We stonden met onze rug tegen de muur. Mijn vrouw en ik hadden gedacht dat we zelfstandig alles konden oplossen. Toch moesten we tot de conclusie komen dat dit niet zou gaan lukken. We moesten serieus gaan nadenken over het aanvragen van asiel en we moesten handelen. We hadden immers de verantwoordelijkheid voor onze kinderen.’

Alleen weggaan en zijn gezin achterlaten in Nigeria was géén optie. Daar wilde Ince niet aan denken. Het moment waarop de paspoorten van de kinderen zouden verlopen kwam steeds dichterbij en ze waren in Nigeria zonder visum. Ze konden daar dus ook niet werken. De enige vlucht die ze vanuit Nigeria mochten boeken, was naar Amsterdam. Het was een gok, maar wel een gok die ze durfden te wagen. Voor zichzelf en voor hun kinderen. In mei 2018 vertrok het complete gezin naar Nederland.

Ter Apel
Vanaf het eerste moment bewandelden ze de legale weg. Ince benadrukt dat de politie op Schiphol heel vriendelijk was. Ze belandden in Ter Apel, waar ze acht à negen dagen moesten verblijven. ‘Destijds was het er goed. We kregen een echte kamer. Niet groot, maar we sliepen beslist niet buiten. Dat was niet aan de orde. Vervolgens zijn we naar een azc in Budel gegaan, waar we drie maanden zijn gebleven. Daar was het ook redelijk rustig. Sommige gebouwen stonden zelfs leeg. Alleen hadden we slechts één kamer. De badruimte en het toilet moesten worden gedeeld met anderen, wat gevolgen heeft voor je privacy. Vooral voor mijn vrouw was dat niet prettig als ze voor het bidden haar handen, armen en voeten wilde wassen. In Nigeria hadden we een groot huis met meerdere badruimten. Bovendien gingen mijn vrouw en ik naar ons werk en de kinderen naar school. In Nigeria werkten we op een kostschool en daar was altijd wel iets te doen. We gaven niet alleen les, maar op een kostschool werken is een way of life. Nu zaten we ineens in één kamer, waardoor we meer dingen samen gingen doen. Daardoor werd onze onderlinge band wel steviger dan ooit. De kinderen vonden het leuk, maar minder leuk was dat er in Budel geen school voor hen was.’

Na Budel verhuisde het gezin Ince naar Gilze Rijen, waar ze ook gesprekken met de IND hadden. De kinderen gingen er naar school. Na een week stond de volgende verhuizing voor de deur, namelijk naar Leersum.

De enige vlucht die ze vanuit Nigeria mochten boeken, was naar Amsterdam

Fietsen
‘Vanaf 3 september 2018 kregen de kinderen in het azc Nederlandse les van leraren van een school. In december kregen we te horen dat onze zoons na de kerstvakantie naar de gewone school mochten. Dat was in Doorn. Mijn vrouw en ik waren trots op onze jongens, maar we kregen wel met iets nieuws te maken. In Nigeria woonden we op de campus. De kinderen gingen daar naar school op ons eigen terrein. Nu moesten onze zoons een paar kilometer fietsen om op school terecht te komen. Natuurlijk stemden we ermee in, maar het was een nieuwe ervaring. We merkten dat er op school heel goed op onze kinderen werd gelet.’

De oudste zoon is inmiddels 16 jaar, de middelste 12 jaar en de jongste, die in Nederland werd geboren, is 16 maanden. De oudste twee spreken accentloos Nederlands, wat onlangs ook op de school van een van de twee werd gezegd. Ince is daar erg trots op.

Cursus Microsoft
Ince en zijn vrouw wilden ontzettend graag aan de slag. Na negen maanden kregen ze het felbegeerde BSN. Zonder dat nummer mag je in Nederland niet werken. ‘Natuurlijk was ik dolblij met de toewijzing van dat nummer, maar dan ben je er nog niet. Ik solliciteerde wel, maar ik kreeg overal te horen dat ze niet begonnen aan iemand die nog geen verblijfstatus had en geen Nederlands sprak. Bovendien vond ik dat een vader die niet werkte geen goed voorbeeld was voor de kinderen. Online vond ik een cursus van Microsoft en die ben ik gaan volgen. Via Hack your future ontdekte ik de ICT-cursus webdesign. Nu zagen mijn kinderen een vader die ook huiswerk had en bezig was.’

Op een moment ontmoette Ince iemand die bij Microsoft werkte en hem vertelde over de Azure Academy. Dat is een initiatief van de ITPH Academy in samenwerking met Microsoft. Iedereen, mensen met een beperking, werklozen, werkzoekenden, studenten en ook vluchtelingen krijgen via de Azure Academy hulp bij het opbouwen van een carrière in de IT door middel van het organiseren van opleidingen voor deze doelgroep. Je hoefde geen werkervaring in de IT te hebben. De opleiding stond open voor iedereen. Of Ince interesse had.

Hogeschool Utrecht
‘Reken maar dat ik ja zei! Het duurde zes maanden, maar het was in Amsterdam. Vanuit Leersum was het een beetje lastige reis, plus dat ik een abonnement had gekregen voor de daluren. Dit betekende dat ik ’s ochtends het azc al om half zes moest verlaten om de trein van half zeven te halen. Ik moest in Amsterdam zijn voordat de daluren voorbij waren. ’s Avonds was het precies hetzelfde. Naar huis gaan kon pas als de daluren waren ingegaan. Het was een heel zware periode, maar ik ben heel blij dat ik het heb gedaan. Eigenlijk is er een uitzondering voor me gemaakt, want de opleiding staat open voor statushouders en niet voor asielzoekers. De kans dat ik asiel zou krijgen was groot en daarom mocht ik meedoen. Er waren 15 deelnemers die allemaal zijn geslaagd. Ik kreeg de kans om stage te lopen bij Fujitsu en kwam daar in vaste dienst. Alleen ben ik een onderwijsman. Hoe blij ik ook was met het hebben van een baan, ik wilde naar het onderwijs terug. Ik vond een baan bij de Hogeschool Utrecht. Deze werkplek is beter voor me. Ik werk veel vanuit huis, maar als ik op mijn werk ben moet ik Nederlands spreken. Bij Fujitsu was de voertaal Engels. Mijn collega’s bij de Hogeschool Utrecht zeggen tegen me dat ik Engels mag praten als ik er niet uitkom. Heel aardig van ze, maar ik moet Nederlands leren en dus Nederlands spreken. Voor mij is het als bèta lastig om te wennen aan een nieuwe taal. Toch is het beter om zoveel mogelijk te oefenen. Als mijn Nederlands goed genoeg is, dan kan ik misschien weer docent wiskunde worden.’

Kort voordat Ince aan de slag ging bij Fujitsu kreeg het gezin een woning toegewezen in de omgeving van Utrecht.

Ziek geweest
Vorig jaar werd Ince ziek en moest naar het ziekenhuis. Uiteindelijk is hij geopereerd, waardoor ook de heimwee toesloeg. ‘In Turkije staat je complete familie aan je bed, maar dat kon natuurlijk niet. Wij kunnen beslist niet naar Turkije gaan en geen van onze familieleden kreeg een visum. Mijn broer heb ik wel gezien, want hij moest voor zijn werk in Duitsland zijn. De broer van mijn vrouw heeft ons ook bezocht. We hebben geprobeerd om een visum te krijgen voor mijn moeder, wat niet lukte. De ambassade in Turkije zei nee. We hebben bezwaar gemaakt bij de IND, die wel een visum gaf. Mijn moeder is tijdelijk hier. Dat is écht een cadeau. Ik had haar zeven jaar niet gezien. In januari gaat ze terug.’

Mensenrechten binnen het onderwijs
Samen met een vriend heeft Ince in oktober 2020 de stichting Broken Chalk opgericht. Deze stichting roept op tot erkenning van geweld tegen vrouwen en meisjes en de invloed hiervan op het onderwijs. Daarnaast richten ze zich op het schenden van mensenrechten binnen het onderwijs. Hoeveel problemen Ramazan Ince zelf ook heeft, hij vergeet zijn medemens niet. Bovendien is hij een onderwijsman in hart en nieren.

Nederland stemt weer niet voor staakt-het-vuren Gaza

0

Een grote meerderheid in de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties wil een staakt-het-vuren in de Gazastook. Net als in oktober onthield Nederland zich vannacht opnieuw van stemming, aldus NOS.

Israël en de Verenigde Staten stemden tegen het staakt-het-vuren, evenals een handjevol andere landen waaronder Oostenrijk, Tsjechië, Liberia en Nauru, een eilandstaatje in de Stille Oceaan. De lidstaten van de Europese Unie stemden verdeeld. Frankrijk, Spanje, Portugal en Polen stemden, net als de islamitische landen, voor een staakt-het-vuren, maar Nederland, Duitsland en Italië onthielden zich van stemming. Dat deden ook het Verenigd Koninkrijk en Oekraïne.

Het feit dat Nederland, net als op 27 oktober, zich onthouden heeft van stemming leidt tot commotie onder sociale mediagebruikers. Volgens oud-Kamerlid Tofik Dibi van GroenLinks geeft Nederland helemaal niets om de universele mensenrechten. Hij heeft stevige kritiek op minister Hanke Bruins Slot (CDA) van Buitenlandse Zaken, die eerder deze week een berichtje deelde waarbij ze stilstond bij de 75e verjaardag van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

In de door de Algemene Vergadering aangenomen resolutie wordt niets gezegd over Hamas, dat op 7 oktober Israël aanviel. De VS hadden een extra paragraaf voorgesteld, waarin de vergadering ‘de gruwelijke terroristische aanslagen van Hamas ondubbelzinnig verwerpt en veroordeelt’, maar dit amendement werd verworpen. Ook een Oostenrijks amendement, waarin Hamas werd opgeroepen alle gijzelaars vrij te laten, haalde het niet.

Wie is SP-leider Jimmy Dijk?

0

De SP laat er na het vertrek van politiek leider Lilian Marijnissen geen gras over groeien en heeft in Jimmy Dijk alweer een nieuwe leider gevonden. Dat maakte de partij vanmorgen bekend.

‘Dat ik het vertrouwen krijg om leiding te geven aan deze fractie is een grote eer’, zegt Dijk tijdens een persconferentie. Hij moet naar eigen zeggen meteen aan de bak en heeft het gemunt op de PVV en VVD.

‘Zij blijven tegenstellingen tussen mensen op basis van afkomst maken en willen de tegenstelling tussen de werkende klasse en de graaiende klasse niet kraken. De echte tegenstelling zullen we samen moeten kraken. Dit is de strijd die we moeten voeren. Tegen tweedeling en voor herverdeling’, aldus Dijk.

Wie is deze man? Hij wordt door NOS een ‘straatvechter’ genoemd, die de SP weer uit het slop moet trekken. Hij is pas negen maanden Kamerlid, maar wordt beschouwd als ‘echte partijman’, aldus NOS. Van 2010 tot 2023 zat hij voor de SP in de gemeenteraad van Groningen.

De Groninger werkte tien jaar bij een kartonfabriek, deels naast zijn studie sociologie.

Er komt volgens partijgenoot Theo Coskun nu geen ander verhaal bij de SP. De focus blijft het socialistische gedachtegoed. ‘Je moet het wel op een nieuwe en moderne manier brengen’, aldus Coskun tegen Trouw.

Video: acteur Brian Cox draagt Palestijns gedicht voor

0

Hollywood-acteur Brian Cox draagt in een video het laatst gepubliceerde gedicht van de Palestijnse dichter Refaat Alareer voor. De voordracht vond plaats in het kader van het Palestina Literatuur Festival en wordt op sociale media veel gedeeld. Alareer kwam vorige week om bij een Israëlische luchtaanval in Gaza.

Het gedicht werd op 1 november 2023 gepubliceerd. Brian Cox droeg het gedicht voor in het Engels, de Kanttekening schreef een vertaling:

Als ik dood moet
Moet jij leven

Om mijn verhaal te vertellen
Mijn spullen te verkopen
Om een stuk stof te kopen

En wat touwtjes
(maak het wit, met een lange staart)

Opdat een kind, ergens in Gaza,
terwijl het de hemel in de ogen kijkt

(Wachtend op vader, die in een vlammenzee vertrok
En niemand vaarwel zei
Zelfs niet zijn eigen bloed
Zelf niet zichzelf)

De vlieger, die jij hebt gemaakt, boven ziet zweven
En voor een moment denkt dat daar een engel is
Die liefde brengt

Als ik dood moet
Laat het hoop brengen
Laat het een verhaal zijn

Het Palestina Literatuur Festival werd in 2008 opgericht met als missie ‘de macht van cultuur te laten prevaleren boven de cultuur van macht’. Het heeft als doel de ‘culturele belegering’ van Palestina te ‘doorbreken’.