14.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 314

Verkiezingsnieuws Turkije: ‘Oppositie doet couppoging’ en homofobe uitspraken Erdogan

0

Nog iets meer dan een week voor de Turkse verkiezingen op 14 mei, maakt de angst voor machtsverlies de lippen los bij de regering. Zo zou een nederlaag van de AKP te vergelijken zijn met een ‘couppoging’ en zoekt president Recep Tayyip Erdogan zijn heil in homofobe uitspraken.

Zo meldt de Turkse nieuwssite T24. ‘Wat ze met de couppoging in 2016 niet is gelukt, willen ze nu op 14 mei met een politieke coup doen’, aldus de exacte woorden van de minister van Binnenlandse Zaken Süleyman Soylu. De havik in de ministersploeg van Erdogan neemt geen woord terug van de extreme uitspraken, die elke oppositie tegen de regering reduceert tot een putsch.

Soylu doet er later nog een schepje bovenop en beschuldigt de Amerikaanse president Biden van inmenging. ‘Wat is er zo fout aan deze uitspraak? Erdogan heeft het systeem dat Amerika heeft gevestigd, geneutraliseerd. Biden zei zelf dat hun pogingen tot nu toe niet zijn gelukt, en dat ze het nu proberen door alle oppositiegroepen bij elkaar te brengen.’

Soylu verwijst naar uitspraken van Biden uit 2020, waarin hij steun uitspreekt voor de Turkse oppositie tegenover een steeds autocratere Erdogan. ‘Ze moeten Erdogan verslaan, niet via een coup, maar op democratische wijze, via verkiezingen’, zei Biden toen.

Soylu ziet daarin niet alleen ‘het bewijs’ dat Amerika achter de couppoging uit 2016 zou staan, maar dus ook dat democratische verkiezingen – uiteraard alleen waarin Erdogan verliest – als een couppoging geïnterpreteerd kan worden.

De Turkse oppositie zou volgens de regering niet alleen maar uit ‘putschisten’ bestaan, maar volgens president Erdogan ook allemaal ‘LGBT’ers’ die hij op het podium homofoob wegzet als tegenstanders van ‘het heilige gezin’.

‘Waarom denk je dat perverse structuren zoals lhbt’ers, op hun willen stemmen, we weten dat Kemal Kilicdaroglu een lhbt’er is, van de Goede Partij weten we het ook, al die andere partijen en de HDP, het zijn allemaal lhbt’ers,’ aldus Erdogan.

‘Op Sint Eustatius leeft de Tweede Wereldoorlog nauwelijks’

0

In het multiculturele Nederland wordt de herdenking van de Tweede Wereldoorlog beetje bij beetje steeds inclusiever. De Kanttekening spreekt met drie biculturele Nederlanders over wat zij hebben met 4 mei.

‘Het is een hele goede zaak dat er tegenwoordig meer aandacht is voor zwarte verzetshelden als Boy Ecury en Anton de Kom’, zegt de Antilliaans-Nederlandse Wendy Carty, die geschiedenis en maatschappijleer doceert op een vmbo-school in Amersfoort. ‘Decennialang kregen de Antilliaanse en Surinaamse Nederlanders die vochten in de oorlog nauwelijks erkenning. Maar gelukkig verandert dit nu.’

Ook zwarte Amerikaanse soldaten krijgen tegenwoordig meer erkenning, vervolgt Carty. Als voorbeelden noemt ze de Tuskegee Airmen, de zwarte gevechtspiloten die hielpen om Europa te bevrijden, en de zwarte vrachtwagenchauffeurs die onmisbaar waren voor de logistiek van het Amerikaanse leger.

Anton de Kom in 1924 (beeld: Wikimedia Commons)

Voor Surinamers en inwoners van de voormalige Antillen is niet de oorlog maar de slavernij het morele ankerpunt. ‘Op Sint Eustatius, waar mijn ouders wonen, leeft de oorlog nauwelijks’, vertelt Carty. ‘Er worden wat kransen gelegd op 4 mei, en daarbij zijn een handjevol bejaarden en de padvinders aanwezig, maar dat is het dan. De Tweede Wereldoorlog zegt de meeste mensen daar niets. Maar hoewel de Antillen en Suriname niet door het Derde Rijk werden bezet, hadden ze wel te lijden onder de oorlog. Ze waren afhankelijk van import over zee, maar dit werd zwaar bemoeilijkt, mede vanwege de duikbotenoorlog. Mijn grootouders hoefden gelukkig geen bloembollen te eten, maar leuk was deze tijd bepaald niet.’

In haar geschiedenislessen besteedt Carty aandacht aan de Tweede Wereldoorlog, maar ze vindt het belangrijk dat haar leerlingen een breed perspectief meekrijgen. ‘Uiteraard heb ik veel aandacht voor Joodse slachtoffers, maar daarnaast kijken we ook naar andere groepen die door de nazi’s werden vervolgd, zoals de Roma en Sinti, homoseksuelen en Jehovagetuigen. En als ik vertel over het verzet, dan gaat het ook over Boy Ecury, Anton de Kom en het verhaal van Waldemar Nods, waarover in 2011 de indrukwekkende film Sonny Boy verscheen. En natuurlijk ook over de Joods-Nederlandse oorlogsheld en verzetsstrijder George Maduro, waar het miniatuurpark Madurodam in Den Haag naar vernoemd is. Hij kwam van Curaçao.’

Vmbo-leerlingen vinden geschiedenis maar een lastig vak, maar snappen tegelijkertijd vaak wel de ernst van wat er toen gebeurde, inclusief de Holocaust. ‘Helaas zijn er soms ook leerlingen die twijfelen of de Holocaust wel echt heeft plaatsgevonden’, zegt Carty. ‘Dit zijn heus niet alleen Turkse en Marokkaanse leerlingen. Laatst zei een witte jongen tegen mij: ‘Is het wel zo? Ik was er niet bij.’ Dat vind ik een slechte ontwikkeling. Ook zongen sommige leerlingen het nazilied Erika, maar dat heeft de school nu verboden.’

‘Hoewel de Antillen en Suriname niet door het Derde Rijk werden bezet, hadden ze wel te lijden onder de oorlog’

Sultan Mohammed V

Wat moeten Marokkaanse Nederlanders met de Dodenherdenking? Is dit ook iets waar zij aan kunnen meedoen? Of is het voor hen vooral de oorlog van de anderen? ‘Mij zei het vroeger allemaal maar weinig’, bekent Hagenees en manager arbeidsontwikkeling Abdessamad Taheri. ‘Maar tegenwoordig denk ik er anders over. Ik ben solidair met de slachtoffers die wij herdenken, die zich hebben ingezet om onze vrijheid en onze veiligheid te waarborgen. Ook denk ik aan de slachtoffers van onrecht. De les van de Tweede Wereldoorlog is heel universeel.’

Boy Ecury (beeld: Wikimedia Commons)

Taheri vertelt dat het met de kennis van de Tweede Wereldoorlog onder veel Marokkaanse Nederlanders slecht gesteld is. ‘Adolf Hitler wilde van de Joden af. Dat is zo’n beetje het enige wat we erover weten. Dat Marokkaanse soldaten meevochten in het Franse leger, dat is bij de meeste Marokkanen niet bekend. Ook lang niet iedereen kent het verhaal dat sultan Mohammed V weigerde om zijn Joodse onderdanen uit te leveren aan nazi-Duitsland, nadat Vichy Frankrijk dit aan hem vroeg. Maar wie dit verhaal wel kent is trots. Dat Mohammed V toch maar even verzet bood tegen de nazi’s.’

Volgens Taheri is het een mythe dat Marokkaanse Nederlanders antisemiet zijn. ‘Als je antisemitisme definieert als kritiek op Israël, dan zijn we allemaal antisemiet. Maar de meeste Marokkanen maken een onderscheid tussen Joden en de staat Israël. Een kleine groep is echter ongenuanceerd, en daar duiken de media dan op. Maar niet iedereen denkt natuurlijk zo, zoals lang niet alle autochtone Nederlanders negatief zijn over Marokkanen. We moeten sowieso minder denken in groepen. Dat is een van de lessen van de oorlog.’

Vervolgde Gülenisten

Bestuurder en voormalig CDA-politicus Alaattin Erdal, een sympathisant van de Gülenbeweging, vertelt dat in 2010 4 mei voor het eerst een belangrijke plek had in zijn agenda, toen hij bestuurder werd in Rotterdam-Charlois. ‘Vanaf dat moment werd ik actief betrokken bij de Dodenherdenking. Elk jaar herdachten we de doden namens het bestuur van Charlois. Het werd een vast onderdeel van mijn agenda. Ik stond tussen de mensen, luisterde naar hen, naar hun verhalen.’

Op school had Erdal de Tweede Wereldoorlog niet echt meegekregen, vertelt hij. ‘Ik emigreerde pas op mijn elfde naar Nederland. Via de lts en het mbo kwam ik op het hbo terecht. Op school stonden we er niet echt bij stil.’

George Maduro (beeld: Wikimedia Commons)

Wat wel hielp was Erdals fascinatie voor het vak geschiedenis. ‘Ik lees graag boeken en kijk naar documentaires over geschiedenis. Niet alleen die van de Ottomaanse en Turkse geschiedenis, maar ook die van de Tweede Wereldoorlog. Veel indruk maakten de documentaires over de Holocaust en die over de opkomst van het nazisme.’ Volgens Erdal zijn vooral die laatste documentaires relevant voor nu. ‘Het Derde Rijk was een blauwdruk voor de dictaturen van nu. Dictators weten dankzij de nazi’s hoe belangrijk propaganda is, het manipuleren van de media, het demoniseren van groepen. Je hoort daarom over de nazi’s te leren. Uit wat er toen gebeurde kunnen lessen worden getrokken voor het heden.’

Als we hier hem naar vragen, zegt Erdal dat hij inderdaad doelt op de Turkse president Recep Tayyip Erdogan, die de persvrijheid de nek om heeft gedraaid en politieke tegenstanders vervolgt. ‘Maar de vlieger gaat ook op voor het Rusland van Vladimir Poetin, het Hongarije van Viktor Orban en het Syrië van Bashar al-Assad. Het gebeurt overal. Vaak blijft het alleen bij haatretoriek – zoals bij Geert Wilders bijvoorbeeld – maar het gevaar is dat retoriek leidt tot een politiek van vervolging en uitroeiing.’

Erdal voelt zich ook erg betrokken bij de stad Rotterdam – waar hij al tientallen jaren woont. ‘Het is ook mijn stad, als bestuurder heb ik bijgedragen aan de ontwikkeling van Rotterdam. Ik maak dikwijls wandelingen met mijn vrouw door de stad. We komen niet alleen langs plekken die in mei 1940 gebombardeerd, maar ook monumenten, zoals bijvoorbeeld de plek waar de Joden zijn afgevoerd tijdens de razzia. Rotterdammer-zijn betekent ook deze geschiedenis leren kennen. Zoals het ook bij het Nederlander-zijn hoort dat je de geschiedenis van ons land leert kennen. Turken zijn onderdeel van de Nederlandse samenleving geworden, ze moeten niet alleen de taal spreken en de formele regels weten, maar ook leren over de cultuur en geschiedenis van Nederland.’

Erdal vertelt dat hij de ernst van de naziterreur pas echt begreep toen Turkije na de mislukte coup van juli 2016 de Gülenisten besloot te vervolgen. ‘Mensen snappen pas het leed van de ander als ze zelf worden vervolgd. Door deze ervaring kijk je opeens heel anders naar het leed van anderen.’ Gülenisten kregen meer begrip voor Koerden, Grieken, Armeniërs en Alevieten toen ze zelf slachtoffer werden van vervolging door de Turkse staat, aldus Erdal.

De voormalige CDA-politicus hoopt ten slotte vurig dat de democratie zal terugkeren in Turkije, want alleen in een democratische samenleving is er ruimte om kritisch te kijken naar je eigen verleden, de zwarte bladzijden in de geschiedenis. ‘Duitsland heeft excuses aangeboden voor de Holocaust, Nederland voor het slavernijverleden, maar in Turkije is nog niet zo ver. Hopelijk verandert dit in de toekomst.’

Een Hollander tijdens Turkse verkiezingen en een Turk op 4 mei

0

Nederlanders met een Turks paspoort kunnen tot en met 7 mei stemmen voor de Turkse presidentsverkiezingen. Die vindt in Turkije op 14 mei plaats, maar de diasporagemeenschappen kunnen dus al eerder naar de stembus. Ik ben op de eerste dag, afgelopen zaterdag, maar meteen gegaan. Dan heb ik het achter de rug en hoef ik me niet te haasten tijdens deze drukke werkweek, met 1 mei (de Dag van de Arbeid), 3 mei (de Dag van de Empathie en Persvrijheid), plus 4 en 5 mei (Dodenherdenking en Bevrijdingsdag).

Zouden alle Turken die zaterdag met gezin en al in de RAI stemden ook even enthousiast zijn over de rest van de week, en bijvoorbeeld op 4 mei om acht uur twee minuten stilte in acht nemen voor de oorlogsslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog? Ik geloof er niks van. Dat blijkt ook uit het jaarlijkse Nationaal Vrijheidsonderzoek van het Comité 4 en 5 mei. Terwijl ongeveer 90 procent van de witte Nederlanders stilstaat op 4 mei, is dat bij Turken en Marokkanen slechts bij ietsje meer dan de helft het geval.

De verkiezingen in Turkije zijn voor veel Turken veel belangrijker dan hun saaie, gesegregeerde levens in Nederland. Het land waar we fysiek leven, maar waar we als gemeenschap nog te weinig binding mee voelen. En dat voelen we al helemaal niet met de geschiedenis van Nederland. Het witte perspectief is nog altijd dominant in hoe we naar het Nederlandse verleden kijken. Dankzij de excuses voor de slavernij en de komst van het Slavernijmuseum begint dit wel enigszins te veranderen, althans voor de Surinaamse, Antilliaanse en Indonesische Nederlanders. Maar voor islamitische Nederlanders is de Nederlandse geschiedenis (die volgens velen een joods-christelijke oorsprong zou hebben), nog te vaak een herinnering aan het feit dat zij niet van hier komen en – nog erger – hier niet zouden horen.

Velen ervaren een gebrek aan binding met Nederland. Dat heeft meerdere oorzaken. Ten eerste: Waar zijn de verhalen over de eerste gastarbeiders? Van onze opa’s en oma’s die ondankbaar werk moesten doen en stank voor dank kregen, zoals een AOW-gat, slechte huisvesting en weinig loon. En omdat ze hier bleven en hun familie overhaalden, is hun verhaal van ‘massa-immigratie’ de afgelopen decennia te vaak als ‘het multiculturele drama’ en een ‘grootste fout uit de vaderlandse geschiedenis’ gepresenteerd. De media hebben jarenlang de tweede en derde generatie ‘allochtonen’ een minderwaardigheidsgevoel aangepraat. We zouden een ‘afwijking’ zijn, een ‘allochtone kostenpost op de begroting’, een ‘mislukte generatie’ die mogelijk als ‘vijfde colonne van buitenlandse regimes’ zouden fungeren. Met andere woorden: wij hebben Nederland verpest voor de witte Nederlanders.

Turkse superioriteitsgevoelens werpen een blokkade op tegen ware integratie in Nederland

Maar dit is niet het hele verhaal. Het moederland Turkije laat ons niet los. Het is sowieso dichtbij. We zien Turkije in de oude gezichten van onze ouders. We horen Turkije in de taal die we met hen spreken. We zijn Turkije in de prachtige lichamen die we ons hele leven zullen meedragen. Dit zijn de mooie kanten van ons zijn, die ons elke dag weer aan Turkije herinneren en die we zelf aan elkaar meegeven. Het zou mooi zijn als dit stukje van ons een waardige plek krijgt en dus integreert in het Nederlandse verhaal.

Maar er zijn ook nare dingen uit Turkije, die ons doet segregeren van Nederland. Het minderwaardigheidsgevoel en de haat tegenover het Westen, bijvoorbeeld in het Turkse volkslied:

Al omringt een stalen pantsermuur de westelijke horizon, ik heb een bastion in mijn hart vol van geloof! Je bent machtig, vrees niet! Hoe kan het tandeloze monster, dat je ‘beschaving’ noemt, jouw geloof en wilskracht ondermijnen?

Superioriteitsgevoelens, seculier nationalistisch of vanuit het islamisme, die constant een blokkade opwerpen tegen ware integratie in het land waar we zijn geboren en zullen sterven.

Het kan ongenuanceerd overkomen wat ik hierboven allemaal zeg. Een klap in het gezicht van witte Nederlanders en een stomp in de maag van nationalistische Turken. Maar ja, soms moeten er harde woorden vallen, voordat er iets gebeurt. Geen verandering zonder pijn.

Ik heb afgelopen zaterdag op de seculiere presidentskandidaat Kemal Kiliçdaroglu en de Koerdische partij Groen Links gestemd. ‘Moge vrede, vrijheid en gelijkheid in Turkije, Koerdistan, Armenië en over de hele wereld zegevieren’, schreef ik op sociale media.

Het feit dat ik stem voor een mooier Turkije, betekent echter niet dat ik ‘meer Turks’ en ‘minder Nederlands ben’, of iets dergelijks. En dat ik op 4 mei twee minuten stil sta voor de oorlogsslachtoffers en op 5 mei spreek op Plein 40-45 in Amsterdam Nieuw-West maakt mij ook niet ‘meer Nederlander’, of ‘minder Turks’. Met al mijn liefde en kritiek zijn mijn Turk-zijn en mijn Nederlander-zijn een doodnormaal gegeven voor mij.

Nu voor jullie nog…

COA eist dat gezin vertrekt uit azc – ‘unieke rechtszaak’

0

Een Afghaans gezin moet misschien binnenkort een asielzoekerscentrum in Almelo verlaten. Het gaat om een vader, moeder en hun acht kinderen. Vorig jaar bood de overheid hen een woning aan. Die weigerden ze echter. Daarom mogen ze niet in het azc blijven, vindt het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA).

Het gezin woont in het Theaterhotel. Daar vangt het COA asielzoekers en statushouders op meldt RTV Oost. In augustus 2022 kregen de Afghanen een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd. Maar ze hadden nog geen woning en moesten dus in het azc blijven wonen.

In november bood de overheid het gezin een woning aan in Tholen, in de provincie Zeeland. Het gezin weigerde die woning. Het COA vindt die weigering onterecht. Via de rechter wil het COA dit gezin dwingen het azc te verlaten.

In de rechtszaal vertelden de Afghanen dat de woning in Tholen aan alle eisen voldeed. Een van hun kinderen moet echter regelmatig naar het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam. Daar wordt hij behandeld voor schisis. De afstand is vanuit Tholen te groot, vindt het gezin.

Het gezin heeft acht jonge kinderen, vertelt de advocaat van het gezin. Als de rechtbank het COA gelijk heeft, komen zij op straat te staan. ‘De vraag is of het gezin bij elkaar kan blijven.’

Het COA houdt voet bij stuk. Het is volgens dat orgaan een unieke zaak. Voor het eerst probeert het COA via de rechter asielzoekers weg te sturen uit een azc. De rechter doet op 16 mei uitspraak.

Drie moskeeën in België riskeren schorsing wegens Turkse inmenging

0

De Vlaamse regering start een schorsingsprocedure tegen drie erkende Turkse moskeeën. Ze zouden zich politiek te veel laten leiden door het Erdogan-regime en moeten hun ‘banden met Turkije doorknippen’.

De moskeeën zijn verbonden aan Diyanet, het Turkse overheidsorgaan voor religieuze zaken. Van negen andere moskeeën wordt dat ook verwacht. Zij hebben tot 15 november tijd om ‘orde op zaken stellen’ wat betreft ‘negatieve invloeden uit Turkije’.  Zo meldt de Belgische krant De Morgen.

‘Buitenlandse inmenging of financiering is ten strengste verboden’, schrijft De Morgen. ‘Alle financiële giften moeten worden geregistreerd in de boekhouding’. Hierbij kijken de Belgische autoriteiten vooral naar de Turkse Diyanet-moskeeën. Geen enkele Diyanet-moskee zou op dit moment voldoen aan het verbod op beïnvloeding uit het buitenland.

De Selimiye-moskeeën in Lommel en Heusden-Zolder en de Kesver-moskee in Aalst krijgen een maand tijd om te reageren, waarna de minister Bart Somers (Binnenlandse Zaken) de knoop over hun erkenning definitief zal doorhakken. Zo’n intrekking zou grote gevolgen hebben. Zo zouden de moskeeën hun financiële steun vanuit de overheid in rook zien opgaan, waaronder hun vrijstelling op de onroerende voorheffing op hun gebouwen. Bovendien zouden de imams hun werk- en verblijfsvergunning in ons land kunnen verliezen.

Volgens Somers kiest Vlaanderen bewust voor een getrapt systeem van sanctionering, zodat er nog een verbetertraject mogelijk is. ‘Anders dreigt de afstand tussen de overheid en de moskeeën alleen maar toe te nemen. We geven lokale geloofsgemeenschappen de mogelijkheid om los te komen van buitenlandse financiering”, zegt hij.

Hindoes in India bang voor ‘omvolking’ door toename aantal moslims

0

Hindoe-nationalisten geloven dat de bevolkingstoename in India wordt veroorzaakt door moslims, die meer kinderen krijgen dan hindoes. Zo verspreiden ze de hindoe-variant op de beruchte extreemrechtse omvolkingstheorie.

Een belangrijke hindoe-influencer die deze spookverhalen verspreidt is Amit Upadhyay, een apotheker uit Uttar Pradesh die op Facebook bijna 40.000 volgers heeft. In april verspreidde Upadhyay de complottheorie dat Indiase moslims doelbewust veel kinderen krijgen, met als doel om de macht in India in handen te krijgen. ‘Ik vertel al mijn hindoeklanten dat ze meer kinderen moeten krijgen, om zo moslims tegen te gaan’, vertelde hij het Franse persbureau AFP. ‘Anders zullen ze een bedreiging worden en uiteindelijk het hindoeïstische geloof uit India wegvagen.’

Moslims krijgen gemiddeld meer kinderen dan hindoes. Volgens het Pew Research Center, een Amerikaanse denktank die demografisch onderzoek doet, zal de islamitische bevolking van India groeien naar 311 miljoen in 2050. Maar ook dan blijven moslims een relatief kleine minderheid in het land, dat dan 1,7 miljard inwoners zal hebben.

Hindoe-extremisten negeren deze feiten echter en vrezen een islamitische overname van India. Ze verspreiden nepnieuws via Facebook, WhatsApp en andere sociale media. Op Facebook begroette een internetgebruiker het nieuws dat er India nu meer mensen wonen dan in China sarcastisch, door de moslims in het land te feliciteren die vijf tot tien kinderen zouden krijgen. Een andere twitteraar vreesde dat India straks verandert in een islamitische staat die de sharia invoert. De haat wordt ook offline verspreid. Zo beweerde hindoepriester Ravindra Puri op een massabijeenkomst in Haridwar dat hindoes tegenwoordig maar een kind krijgen, in plaats van twee. Om de balans te herstellen moesten vrome hindoes drie kinderen krijgen. ‘Een om de natie te dienen, een voor de huishouding en een om de religie te dienen en priester te worden.’

Egypte zet oppositiepolitici op de terreurlijst

0

Egypte heeft veel prominente leden van de Moslimbroederschap opnieuw op de terreurlijst gezet, waar ze voor vijf jaar op zullen blijven staan.

Het gaat om journalisten en andere mensen die werken in de media, mensenrechtenactivisten, artsen, voormalige parlementsleden, zakenlieden en andere tegenstanders van het regime. De meesten wonen in het buitenland.

Een prominent lid op de terreurlijst is bijvoorbeeld Ayman Nour, een voormalige presidentskandidaat. Ook de vooraanstaande journalisten Moataz Matar, Mohamed Nasser en Hamza Zawbaa staan op de lijst, net als 32 journalisten die werken voor de Arabische nieuwszender Al Jazeera, Al Sharq, Mekameleen, Watan, Rassd Network en enkele andere platforms die kritisch zijn over het Egyptische regime.

Mensen die op de terreurlijst staan krijgen een reisverbod, hun paspoort wordt ingetrokken en ze kunnen geen nieuwe aanvragen. Ook kunnen mensen die op de terreurlijst staan geen werk in Egypte meer krijgen en worden hun vermogen bevroren.

President Abdel Fatah al-Sisi regeert Egypte al bijna een decennium met harde hand en vervolgt politieke tegenstanders rücksichtslos. Hij is in 2013 aan de macht gekomen door middel van een militaire staatsgreep, die een einde maakte aan de democratisch gekozen regering van president Mohammed Morsi van de Moslimbroederschap. Leden van de Moslimbroederschap worden keihard vervolgd door het nieuwe regime.

Opmerkelijk is dat de terreurlijst niet helemaal op to date is en dat er enkele mensen op de lijst staan die reeds zijn overleden, waaronder Mohammed Morsi.

‘Turkije gaf IS’ers groen paspoort, waardoor ze de EU konden inreizen’

0

De gepensioneerde Turkse kolonel Ümit Öztürk beweert in een video dat Turkije groene paspoorten afgeeft aan in Syrië getrainde IS-strijders. Dat stelt hen in staat om zonder visum de Schengenzone in te reizen.

Öztürk kwam daar per abuis achter, zegt hij in de video. ‘In mei 2022 was ik op doorreis in Duitsland om een vliegbeurs in Zwitserland te bezoeken. Door de Duitse luchthavenbeveiliging werd ik aangehouden en meegenomen naar een privéruimte. Na 45 minuten werd ik weer vrijgelaten, toen de ambtenaren alle nodige controles hadden afgerond.’

Öztürk kreeg te horen dat zulke groene paspoorten onder verscherpt toezicht stonden, omdat was gesignaleerd dat ze door Syrië-gangers van Oezbeekse en Turkmeense afkomst in Duitsland werden gebruikt. Ook mensen die Jezidi’s tot seksslaven hadden gemaakt.

Öztürk reageert verbolgen: “Dit [groene] paspoort wordt uitgegeven door het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Het wordt gegeven aan de hoogste ambtenaren van de staat. Hoe kan het dat dit paspoort wordt gegeven aan onbekende mensen zoals die van de Islamitische Staat?’

De Turkse regering wordt al lange tijd beschuldigd van steun aan jihadisten in Noord-Syrië. Met het Assad-regime wil de Turkse regering, na jaren van vijandigheid, weer gesprekken voeren, vooral om de miljoenen Syrische vluchtelingen in Turkije terug te sturen.

Verkiezingsnieuws Turkije: opkomst al hoger dan in 2018

0

Uit gegevens van de Hoge Kiesraad in Turkije blijkt dat ruim 713.000 Turken in het buitenland al hebben gestemd. Dat is een fors hogere opkomst dan de verkiezingen in 2018. Zo meldt de Turkse nieuwssite Son Haber.

Vooral in Oostenrijk en Frankrijk stemmen Turken meer. De opkomst is daar respectievelijk 72 procent en 60 procent hoger dan in 2018. Ook in Duitsland wordt er vaker gestemd. Daar is een stijging van 37 procent.

In Nederland staat de teller na drie dagen op ruim 67.000 Turken die hebben gestemd, op ongeveer 260.000 stemgerechtigden. In 2018 brachten ongeveer 120.000 daadwerkelijk hun stem uit.

Dat ging op de tweede dag niet geheel vlekkeloos. Zo braken er vechtpartijen uit tussen sympathisanten van Erdogan en de oppositie, in Amsterdam en Antwerpen. Ook in de Franse stad Marseille zou de stembusgang onrustig verlopen, volgens de islamistische krant Yeni Safak.

In Turkije is de verkiezingscampagne ondertussen in volle gang. Zo heeft de Turkse oppositie een enthousiasmerende video naar buiten gebracht. De verenigde oppositie, de Tafel van Zes, wil de verkiezingen in één ronde winnen. Dat wordt nog knap lastig. Ook omdat de Turkse oppositie in april slechts 32 minuten zendtijd kreeg van de Turkse staatszender TRT, en de AK-partij van Erdogan ‘maar liefst 32 uur’, schrijft de Turkse nieuwssite Duvar.

Maar het kan nog altijd erger in Turkije. Zo werden vorige week meer dan honderd Koerdische journalisten en activisten opgepakt. De Koerdische journalisten Dicle Müftüoglu en Sedat Yilmaz zijn daar vandaag aan toegevoegd. Zij zijn ook achter de tralies gezet, meldt de Turks-Armeense krant Agos.

Rabbijn Soetendorp: ‘Wie niet in wonderen gelooft, is geen realist’

In Levenslessen van een rabbijn blikt Awraham Soetendorp terug op de 80 jaar die achter hem liggen. ‘Een mens beleeft veel in een leven – maar herbeleeft nog meer.’

Op 4 mei spreekt rabbijn Awraham Soetendorp (1943) tijdens de herdenkingsdienst in de Grote Kerk in Den Haag. Een verhaal houden voor een zaal met mensen is anders dan een boek schrijven, vindt hij. ‘Als ik voor een groep sta, klein of groot, dan gebeurt er iets met de gezichten van mensen, er ontstaat een bepaalde sfeer.’

Onlangs verscheen Levenslessen van een rabbijn, waarin lessen zijn opgetekend die Soetendorp terugkijkend op zijn leven heeft geleerd. Soetendorp was van 1968 tot 2008 rabbijn van de Liberaal Joodse Gemeente in Den Haag en actief bij tal van internationale clubs die zich inzetten voor dialoog en contacten tussen verschillende religies. Het boek is geschreven door journalist Annemiek Leclaire, die hem hiervoor meerdere malen interviewde.

In het boek vertelt Soetendorp over zijn ouders en tante Trees, die door aan ‘baby Sjalommetje’ te denken – Sjalom is de tweede naam van Soetendorp – Auschwitz overleefde. Maar hij verloor in de oorlog ook talloze familieleden. Hij vertelt in het boek ook over spanningen in het gezin toen hij opgroeide en ontmoetingen met mensen die de oorlog hadden overleefd maar worstelden met schuldgevoelens.

Een aangrijpende scène gaat over zijn ouders, die samen met baby Awraham in Amsterdam-Oost woonden. Er was een razzia in de wijk. De voordeur werd opengebroken door een SS-officier. De man kwam binnen, keek in de wieg en zei tegen de drie maanden oude baby: ‘Schade dass du ein Jude bist.’ Vervolgens zei hij: ‘Jullie zijn te vies, ga je wassen, we komen morgen terug.’ Hij wist dat ze dan zouden ontsnappen. De vader van Soetendorp zei altijd tegen zijn zoon dat hij nooit moest vergeten dat een SS’er zijn leven had gered.

U heeft zoveel verdriet meegemaakt. Uw familie onderging uitzonderlijk leed. Hoe kunnen mensen die dit niet hebben meegemaakt daar levenslessen uit halen?

‘Iedereen die in vrede leeft, beleeft ook momenten van vreugde en vormen van leed. In mijn boek vertel ik openhartig over mijn tante Trees, die op hoge leeftijd na een beroerte besluit euthanasie te plegen. Ik was erbij aanwezig. Wij hadden een diepe band.

Het boek gaat ook over mij. We woonden in Israël toen ik als negenjarig jongetje met een speelgoedpijltje mijn zusje verwondde aan haar oog. Het oog kon niet meer gered worden. Ik deed het niet expres, maar ik heb het wel gedaan. Het is meer dan zeventig jaar geleden gebeurd, maar het is iets waar ik bijna dagelijks nog aan denk. Een mens beleeft veel, maar herbeleeft nog veel meer.’

In het boek vertelt u dat u geïnspireerd bent door de Joods-Franse filosoof Emmanuel Levinas (1906-1995). Wat boeit u aan hem?

‘Ik herken me in Levinas, die ik overigens nooit heb ontmoet. Hij dacht na over hoe we elkaar in gelijkwaardigheid kunnen ontmoeten: door het naakte aangezicht van de ander te zien. Of zoals mijn vader, die ook rabbijn was, tegen mij zei: ‘Je ontmoet God in de pupillen van de ander.’

Ik zal je vertellen over het toppunt van vreugde. Ik was op het huwelijk van mijn kleindochter en daar was een dochtertje van acht maanden van de andere kleindochter. Het was een zonovergoten dag, ze zat op mijn schoot. Ik keek in haar ogen. Het is ongelooflijk hoe haar blik helemaal door mij heen ging. Plotseling dacht ik: zou zo’n blik de blik zijn geweest waarmee ik die SS-officier vertederde, die zich in 1943 over de wieg boog en mij gespaard heeft? De oorlog heeft in mijn leven grote invloed. Maar mijn boek is geen verhaal over de oorlog. Het is het verhaal van iemand die geboren is in de oorlog en die de weg aflegt van overleven naar leven. In wezen legt iedereen diezelfde weg af. Overleven van dingen die gebeuren in je leven en in de levens van anderen waarbij je betrokken bent.’

In onze tijd zijn er ook mensen die in de verdrukking leven. In Amsterdam ligt bijvoorbeeld op een desolate plek, tussen de fabrieken en bedrijven, een cruiseschip met honderden asielzoekers. Velen wachten al maanden op een eerste gesprek met immigratiedienst IND. Hoe kijkt u tegen dat soort schrijnende situaties aan?

‘Daadwerkelijk oog hebben voor mensen in verdrukking is een enorme opgave. Je moet helpen zonder er zelf aan onderdoor te gaan. In 1979 waren er bootvluchtelingen uit Vietnam. Zij kwamen toen in het nieuws, maar ik vond net als zovelen dat ze niet voldoende geholpen werden.

Toen ben ik naar het Rode Kruis gegaan. Het was vijf uur ’s middags, het kantoor ging bijna dicht, maar ik werd wel binnengelaten. Ik zei: ‘Hoe kan dat nou, dat jullie kantoor dichtgaat terwijl de wereld brandt? Die mensen verdrinken.’ Toen zeiden ze tegen mij: ‘Wij maken dit elke dag mee. U bent nu in beweging gekomen, maar wij komen vierentwintig uur per dag, jaar in jaar uit, in beweging. Hoe kun je die betrokkenheid volhouden als je geen rust neemt?’

We zijn niet altijd in staat om het leed van asielzoekers tot ons door te laten dringen. Onze samenleving ziet daar maar een klein beetje van, dat is hoe we ermee omgaan. Maar zo zien we de belangrijke contouren van wat veranderen moet.

Ik heb mij aan het begin van de oorlog in de Oekraïne gericht tot de leiding van de Russisch-Orthodoxe Kerk. Ik heb gezegd dat het heilloos is om die oorlog te voeren en het belang van oplossingen benadrukt, de mogelijkheid van vrede.

‘We zijn niet altijd in staat om het leed van asielzoekers tot ons door te laten dringen’

Ik kan het nog sterker zeggen, Israël bestaat nu vijfenzeventig jaar. Ik ben in alle vezels van mijn bestaan met Israël verbonden. Ik heb door de jaren heen zoveel mensen ontmoet aan Israëlische kant maar ook aan Palestijnse kant die met heel hun wezen vrede willen.’

Maar waarom is dat dan nog niet gelukt?

‘Omdat het niet eenvoudig is. Het is een conflict tussen rechten. Wie heeft het grootste recht en wie het minste? Mijn Israëlische broeders en zusters hebben alle recht om eindelijk in een land te leven waar rust is en vrede, waar kinderen zich kunnen ontwikkelen. Mijn Palestijnse broeders en zusters hebben alle recht om een bestaan te hebben waarin kinderen kunnen opgroeien, een perspectief. Ze komen niet tot elkaar.’

Denkt u dat het ermee te maken heeft, dat ze de glans in elkaar ogen nooit hebben gezien?

‘Ja, te weinig. Sommigen hebben dat wel. Avishai Margalit, een ethicus uit Israël, zegt dat de weg naar een rechtvaardige samenleving te lang is. Streven naar een fatsoenlijke samenleving is realistischer. Dat is een samenleving waarin niemand meer vernederd wordt. En die vernedering, het willen toebrengen van vernedering, dat is er nog te veel in de wereld.

Zo’n twintig jaar geleden was ik op bezoek in een Palestijns dorp. Er was een gebouw vernietigd omdat volgens Israël van daaruit terrorisme was gepleegd. Ik werd voorgesteld aan de Palestijnse burgemeester en er werd verteld dat ik in de oorlog was geboren. Toen zei de burgmeester tegen mij dat hij het bijzonder op prijs zou stellen als ik vertelde wat het betekende om als Joodse baby in de oorlog te leven. Het was zo ontroerend, want ik had helemaal niet verwacht dat iemand in dat Palestijnse dorp open stond voor een verhaal van de Jood als slachtoffer in een oorlog.’

Vindt u het belangrijk dat nieuwkomers in ons land zich ook verbinden met de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog?

‘Heel belangrijk. Zij moeten weten dat er honderdduizend Nederlandse Joden zijn vermoord. Zij werden er in de oorlog mee geconfronteerd dat je honderden jaren in een land kunt leven – ik geloof dat mijn voorouders al in de zeventiende eeuw hier woonden – en dan plots wordt alles afgenomen, omdat je eigenlijk die buitenstaander zou zijn, die ander. Hoe kan dat? Is dat van buiten gekomen? Ja, er was de bezetting, er waren ideologieën die zich meester maakten van het land. Het is belangrijk dat je dat weet, en dat dit nooit meer mag gebeuren.

Ik ben aan de ene kant optimistisch. Ik heb aan de wieg gestaan van respecteducatie. Dat gaat over geworteld zijn in dit land en gelijkwaardigheid, fatsoen. Ik was in een klas op een islamitische school in Den Haag en daar vertelde ik dat ik een rabbijn ben. ‘Dat is net zoiets als een imam. Mijn naam is Abraham’, zei ik. ‘Weten jullie wie Abraham is?’ Ze antwoordden: ‘Ja, een profeet.’ ‘En weten jullie wie zijn kinderen waren?’ ‘Ja, dat zijn Ismael en Izaäk.’ ‘Wat betekent dat?’, vroeg ik. Een jongen in de klas, die onderuitgezakt zat, zei: ‘Dat is cool, dan zijn we familie.’

Dat ‘we zijn familie’, dat is z’n oerbesef. Dat probeer ik eigenlijk uit te drukken. Dat kijken in de ogen van de ander, dat lichtje. Er is nooit iemand in de geschiedenis geweest die precies hetzelfde was als iemand anders en er zal nooit iemand zijn die precies hetzelfde is als een ander. Wat betekent dat? We zijn in de eerste plaats een uniek mens – een broeder – en pas daarna onderdeel van een volk, geloof of etnische groep.

In Soedan is weer een oorlog uitgebroken. Dat land heeft al zoveel oorlogen meegemaakt en er is honger. Over het World Economic Forum wordt heel smalend gedaan. Maar ik was van 2001 tot 2010 jaarlijks in Davos, als medeoprichter van een organisatie die de dialoog tussen de islam en het Westen stimuleerde. Ik sprak er een man van de Verenigde Naties die met bepaalde apparatuur water opspoorde, onder de oppervlakte van de aarde. Op bepaalde plekken is een concentratie van water, maar die is vaak onzichtbaar.

Hij vertelde dat hij in Soedan was om water op te pompen. Maar hulpverleners als hij werden zo bedreigd, dat ze zijn weggegaan. Dan zie je de waanzin die steeds opkomt. In de Bijbel wordt gesproken over de zoon van Abraham, Izaäk, die groef naar waterbronnen die onder het zand lagen. Maar wat deden de Kanaänieten? Ze hadden dorst, maar hielden het zoeken naar de bronnen tegen. Ze zorgden ervoor dat de kinderen van Izaäk geen water hadden. Ze wilden liever dat iedereen dorst had, dan dat ze de ander wat water gaven. Dat is nog steeds iets wat doorgaat.

In Soedan bevecht men elkaar nu van straat tot straat. We zagen op televisie die vliegtuigen weer, die mensen kwamen ophalen, terwijl al die anderen moeten blijven. Net als in Afghanistan. Het blijft maar doorgaan.

In het paradijsverhaal in de Thora roept God naar Adam: ‘Ajeka?’ Dat betekent: ‘Waar ben je?’ Adam roept terug naar God: ‘Waar ben jij?’ Ze kunnen elkaar niet vinden, terwijl ze elkaar zo bitterhard nodig hebben.

Wat zou er gebeuren als alle gelovigen uit islam, jodendom, christendom, hindoeïsme en boeddhisme, en alle mensen die een spirituele vonk voelen buiten die religies, samen die roep vertalen en alle krachten bundelen tot één reddende, helende kracht? Dat klinkt nu ver weg, abstract en onmogelijk. Er is echter een spreuk die toegeschreven wordt aan leiders in Israël, maar in wezen door zoveel mensen is uitgedrukt: ‘Hij die niet in wonderen gelooft is geen realist.’ En dat wonder is in onszelf. Dat wonder is de ontmoeting met jezelf in de ander.’

Awraham Soetendorp en Annemiek Leclaire, Levenslessen van een rabbijn (Balans, 2023), 160 pp, 15 euro.