14 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 397

Met Huri Sahin (GL) is de eerste Turks-Nederlandse burgemeester een feit

0

De gemeenteraad van Rijswijk heeft Huri Sahin (47) voorgedragen als nieuwe burgemeester. Ze wordt daarmee de eerste Turks-Nederlandse burgemeester van Nederland.

‘Huri Sahin kenmerkt zich als een prettige, warme persoonlijkheid, toegankelijk, menselijk en loyaal’, aldus de gemeente Rijswijk. Ook wordt benadrukt dat Sahin ‘het vermogen bezit om te verbinden’.

Sahin startte haar politieke carrière in 2002 als gemeenteraadslid (PvdA) in Zoetermeer en was tussen 2014-2018 Statenlid (GroenLinks) in Zuid-Holland. Daarna was ze een halfjaar wethouder in Oegstgeest. Zij is onder meer lid van de Raad voor Openbaar Bestuur en doet daarnaast nog andere bestuurlijke activiteiten.

Zwolse burgemeester: beperking geluid moskee in strijd met grondrechten

0

Zwolse politici willen dat de – volgens buurtbewoners – luidruchtige moskee Masdjied-E-Awilya een toontje lager zingt. Maar dat is in strijd met de grondrechten, zegt burgemeester Peter Snijders. Hij vindt daarom dat de lokale politici maar bij de Tweede Kamer moeten aankloppen.

De Zwolse gemeenteraad moet een einde maken aan geluidsoverlast door een moskee, vindt een boze buurtbewoonster. Rechtsbijstandsverzekeraar ARAG heeft namens haar de gemeenteraad van Zwolle een brief gestuurd.

VVD, de grootste oppositiepartij in Zwolle, wil net als coalitiefracties ChristenUnie en CDA opheldering over de aanhoudende conflict tussen buurtbewoners en de moskee.

Maar volgens burgemeester Snijders mag de gemeente, als ze dat al zou willen, juridisch niet ingrijpen. Vorig jaar concludeerde de gemeente Zwolle na onderzoek dat de geluidsnormen niet overschreden werden. Daarom kan de gemeente niets doen aan de overlast die buurtbewoners ervaren. ‘We kunnen het niet opleggen, we raken aan grondrechten.’

Imam Mohammed Cherief Goelab houdt zich vast aan het feit dat de gebedsoproep voor moslims belangrijk is. Ook geeft hij aan dat hij het volume van de luidsprekers al omlaag heeft gedraaid.

Voorzitter gemeenteraad Los Angeles stapt op: noemde zwart kind ‘aapje’

0

Nury Martinez, voorzitter van de gemeenteraad van Los Angeles, doet in de Verenigde Staten veel stof opwaaien. De 49-jarige Democratische politica noemde het zwarte adoptiekind van een wit gemeenteraadslid ‘little darky’ en een ‘klein aapje’. Inmiddels is Martinez opgestapt.

De gewraakte uitspraken, die zondag uitlekten, werden vorig jaar gemaakt tijdens een  gesprek achter gesloten deuren tussen vier Latino-politici: voorzitter Martinez, gemeenteraadsleden Gil Cedillo en Kevin de León en vakbondsvoorzitter Ron Herrara.

Martinez, die niet wist dat er een audio-opname werd gemaakt van het gesprek, zei dat Mike Bonin, een wit raadslid, zijn zwarte adoptiezoon behandelde als een ‘parace changuito’, wat vertaald kan worden als ‘kleine aap’. Ook zei ze dat deze zwarte jongen een pak slaag nodig heeft.

De uitspraken zorgden voor een storm van verontwaardiging. Bonin eiste dat Martinez uit haar functie moest worden gezet als voorzitter van de gemeenteraad van Los Angeles. ‘Het is verachtelijk, weerzinwekkend en volkomen schandelijk’, verklaarde hij.

Als gevolg van alle commotie besloot Martinez eergisteren haar functie als voorzitter van de gemeenteraad neer te leggen. Ze betreurt haar uitspraken en zegt dat ze die in een opwelling van emotie heeft gemaakt. Wel blijft Martinez, tot ergernis van velen, lid van de raad.

Niemand minder dan president Joe Biden heeft zijn partijgenote gisteren opgeroepen om ook op te stappen als raadslid.

Erdogan nodigt Marokkaanse koning uit voor staatsbezoek

0

De Turkse president Erdogan heeft de Marokkaanse koning Mohammed VI uitgenodigd voor een staatsbezoek, meldt het Turkse staatspersbureau Anadolu.

De twee landen hebben al goede banden, maar willen nog meer samenwerken op het gebied van economie, handel, onderwijs en defensie, aldus Anadolu.

In 2004 ondertekenden beide landen een vrijhandelsovereenkomst, maar afgelopen jaren heeft de Marokkaanse regering haar zorgen geuit over de lokale productie. Daarom heeft Marokko tarieven ingevoerd op Turkse import. Desondanks blijft de export van Turkije naar Marokko toenemen.

Marokko gekozen in VN-Mensenrechtenraad

0

Gisteren is Marokko gekozen om plaats te nemen in de mensenrechtenraad van de Verenigde Naties.

Ook buurland Algerije is in de VN-Mensenrechtenraad gekozen. Beide landen zullen van 2023 tot 2025 lid zijn van deze raad.

Saillant, want volgens critici gaat het in Marokko niet goed met de mensenrechten. Zo zitten de leiders van de Rif-protestbeweging, waaronder Nasser Zefzafi, lange gevangenisstraffen uit.

Met de persvrijheid in Marokko is het ook slecht gesteld. Het Noord-Afrikaanse koninkrijk staat, mede vanwege de veroordelingen van journalisten Omar Radi en Souleiman Raissouni, op plek nummer 135 van de persvrijheidsindex van Reporters Without Borders (RSF).

De VN-mensenrechtenraad bestaat uit 47 leden. Op dit moment zijn ook beruchte mensenrechtenschenders als China, Cuba, India, Pakistan, Qatar en Venezuela lid van de raad.

Vluchtelingenwerk kraakt ‘kwalijke’ ophef rond ‘ondankbare statushouders’

0

De gemeente Utrecht en Vluchtelingenwerk herkennen zich ‘totaal niet’ in het beeld dat ‘tientallen statushouders hun baan hebben opgezegd’. Het verhaal ligt volgens hun veel genuanceerder, meldt RTV Utrecht.

Na een artikel in het Financieele Dagblad was het beeld ontstaan dat statushouders massaal hun werk opzegden na het verkrijgen van een sociale huurwoning. Volgens een anonieme horecaondernemer waren zij overtuigd ‘beter af te zijn met een uitkering dan met een baan’. En toen ging het snel.

‘Een middelvinger naar de belastingbetalende Utrechter’, tweette VVD-raadslid Tess Meerding na het bericht. Op sociale media ging men tekeer met reacties als ‘het land uit’ en ‘die krijgen centjes en meer dan een Nederlander’, meldt RTV Utrecht.

De gemeente Utrecht en Vluchtelingenwerk melden dat zeker 6 van de 650 statushouders die verplicht in Utrecht worden gehuisvest hun contract bij ‘een grote internationale fastfoodketen’ hebben opgezegd. Ook zijn er volgens het college signalen dat het om een paar andere statushouders bij een andere horecazaak gaat. Dat vindt de gemeente ‘spijtig’: ‘Onze inzet is erop gericht om inwoners tijdens de overgang van azc naar een eigen woning én daarna duurzaam aan het werk te houden of te krijgen.’

Maar ‘tientallen’ zijn het dus geenszins. Evita Bloemheuvel van Vluchtelingenwerk is op de hoogte van de verhalen van de fastfoodketen en probeert te achterhalen wat de motivatie van de mensen is die hun werk opzeggen. ‘In de meeste gevallen heeft het er mee te maken dat er bij de inburgering veel komt kijken’, zegt Bloemheuvel tegen RTV Utrecht. Ze somt op:

‘Mensen moeten een kale woning inrichten met weinig budget, ze moeten hun leefomgeving leren kennen, er komt een toets om het taalniveau te bepalen en uit te zoeken welke leerroute je daarna gaat volgen. Daarna krijg je taalles, vakken om het land te leren kennen en huiswerk. En dan zijn er nog allerlei praktische zaken die geregeld moeten worden, vaak met bureaucratische rompslomp in een taal die de meeste statushouders niet machtig zijn. Je moet je inschrijven bij de gemeente, de kinderen moeten naar school, je moet een huisarts vinden, je moet een contract voor gas, water en licht afsluiten en ga zo nog maar even door. Wat wij zien, is dat het veel van mensen vraagt en dat het moeilijk met een baan te combineren valt. Soms zeggen mensen dan hun baan op, omdat ze niet weten hoe hun leven eruit komt te zien.’

Op sociale media is men harder over de ontstane ophef. ‘Rechts Nederland ging helemaal los. Alles lag weer aan statushouders’, aldus Rick van der Zweth, fractievoorzitter van de PvdA in Utrecht. ‘Wat blijkt? Gaat waarschijnlijk om ca. 6 (v.d. 650) mensen. Allemaal eenzelfde fastfoodketen (slecht betaald). Geen duidelijke koppeling met het krijgen van een woning’.

Blogger Peter Breedveld is ongenadiger: ‘Het verontwaardigde geloei hield drie dagen onafgebroken aan en uiteindelijk bleek het weer, zoals iedereen met een normaal functionerend brein al had zien aankomen, een hoax.’

Iraanse vrouwen hebben niets aan gelijkhebberige Nederlanders

0

Hoe kan het toch dat de dappere Iraanse vrouwen in Nederland nauwelijks steun krijgen, maar dat Nederlanders wel met elkaar overhoop liggen over de hoofddoek?

Het is al wekenlang onrustig in Iran. Veel mensen zijn de straat opgegaan na de dood van een jonge Koerdisch-Iraanse vrouw – Masha Amini – die door Irans religieuze zedenpolitie vermoord werd omdat ze haar haar niet goed had bedekt. In Iran treden deze zedeloze zeloten geregeld hard op, met name tegen vrouwen, als mensen zich niet aan de religieuze voorschriften en wetten houden.

Maar het gaat in Iran om veel meer dan om vrouwenonderdrukking alleen. De burgers van Iran worden onderdrukt door een wreed theocratisch regime, dat de vrijheid smoort en de mensenrechten schendt. Politieke tegenstanders belanden in de gevangenis of aan de galg. Iran voert jaarlijks honderden executies uit, alleen in China worden er jaarlijks meer mensen terechtgesteld. In 2009 kwamen de Iraniërs ook in opstand tegen hun theocratische tirannen, maar tevergeefs.

Een van de symbolen van de huidige protestbeweging is het afdoen van de hoofddoek – tezamen met het afknippen van een lok van het haar om solidariteit te betonen. Iraanse vrouwen gooien massaal hun hoofddoek af om zo te protesteren tegen de onderdrukking door het regime, dat vrouwen immers verplicht om een hoofddoek te dragen.

Hier in Nederland is de hoofddoek ook geregeld onderwerp van discussie. En de Iraanse protesten hebben tot een nieuw hoofdstuk in deze discussie geleid. Op Twitter, op andere social media, in opiniestukken en in columns raken voor- en tegenstanders met elkaar in de clinch over dit stukje stof.

Voorstanders van de hoofddoek – waaronder Trouw-columniste Emine Ugur, die zelf een hoofddoek draagt, en Volkskrant-columniste Asha ten Broeke – stellen dat de werkelijke strijd om vrijheid gaat. In Iran zijn vrouwen niet vrij om hun hoofddoek af te doen, maar in Nederland is er een boerkaverbod, mogen vrouwen met een hoofddoek niet bij de politie werken en pleiten partijen als de PVV zelfs voor een hoofddoekverbod.

Tegenstanders van de hoofddoek – waaronder Frankrijk-correspondent Kleis Jager van Trouw en Telegraaf-journalist Wierd Duk – zien de hoofddoek daarentegen als hét symbool van vrouwenonderdrukking. Moslima’s zouden extra solidair met Iraanse vrouwen kunnen zijn, vinden tegenstanders, door dit moment aan te grijpen om de hoofddoek ook hier in Nederland af te werpen.

Er iets bijzonders aan de hand. Beide partijen staan ideologisch gezien lijnrecht tegenover elkaar, maar tegelijkertijd grijpen beide groepen de tragische gebeurtenissen in Iran aan om hier in Nederland hun grote gelijk te halen.

Sommige hoofddoekdraagsters en andere stemmen uit islamitische hoek maken nu een manke vergelijking tussen de situatie in Iran en die in Nederland. Deze vergelijking is onterecht, want Iran is een theocratische dictatuur en Nederland is een parlementaire democratie. De onvrijheid in Iran is niet te vergelijken met de grote vrijheid die mensen – ook moslims – hier in Nederland hebben.

Daarnaast stellen deze hoofddoekdraagsters dat het dragen van een hoofddoek een vrije keuze is in de islam. Ze gaan voorbij aan het feit dat hijab – een term die staat voor meer dan voor de bedekking van het haar alleen – wel degelijk een voorschrift uit de Koran is, met als bedoeling te voorkomen dat vrouwen mannen in de verleiding brengen. Het is een patriarchaal voorschrift dus, dat in islamitische theocratieën tot wet is verheven en waarmee vrouwen onderdrukt worden. De protesten in Iran tegen de hoofddoekplicht kunnen daarom niet los worden gezien van de islam.

De protesten in Iran tegen de hoofddoekplicht kunnen niet los worden gezien van de islam

Tegenstanders van de hoofddoek, die Emine Ugur hard hebben aangevallen op social media, gaan voorbij aan het feit dat het de Iraanse demonstraten om veel meer te doen is dan om de hoofdoek alleen. Want Iraniërs gaan de straat op tegen theocratie, tegen mensenrechtenschendingen, tegen het juk van onvrijheid dat de ayatollahs aan het Iraanse volk hebben opgelegd.

Maar deze nuances zijn aan de Nederlanders die elkaar nu in de haren vliegen niet besteed. In plaats van dat ze elkaar vinden in solidariteit met de dappere Iraniërs gaan ze een stammenstrijd met elkaar aan, om te kijken wie het morele gelijk aan zijn of haar zijde heeft.

Het hoeft geen betoog dat Iraanse vrouwen helemaal niets hebben aan deze gelijkhebberige Nederlanders. Maar daar hebben deze zanikende zeloten geen boodschap aan. Ze willen immers alleen hun eigen boodschap horen.

Spanje: uiterste rechtse partij Vox krijgt steun van Donald Trump

0

De uiterst rechtse Spaanse partij Vox speelde op een partijbijeenkomst een videoboodschap af van een wel heel bekende rechtse prominent: Donald Trump. 

Te zien was hoe Trump in een vliegtuig zit en tegelijkertijd het ‘geweldige werk’ van Vox prijst. Hij zegt ook dat Spanje een geweldig land, dat geweldig zal moeten blijven door ‘de grenzen te bewaken’, meldt de website Euronews.

Vox-leider Santiago Abascal reageerde blij op de boodschap van Trump. Hij noemt de voormalige Amerikaanse president een ‘ziener in de strijd voor soevereine naties en een ziener in het gevecht om onze grenzen te beschermen.’

Volgens een commissie van het Amerikaanse congres orkestreerde Trump vorig jaar een couppoging door zijn aanhangers het Capitool te laten bestormen. Maar volgens Abascal is Trump het slachtoffer van van ‘het machtigste establishment ter wereld en de grootste media-aanval die ooit leider heeft te maken gehad in de recente herinnering’.

Vox, in 2013 opgericht, is onder meer tegen abortus, euthanasie, de gay pride en het toelaten van niet-westerse migranten. De rechtervleugel van Vox bestaat uit Franco-aanhangers die met weemoed terugdenken aan de tijd van zijn fascistische dictatuur (1939-1975).

‘Duitslands eigen George Floyd’ stierf na politie-inval, broer eist opheldering

0

Afgelopen donderdag overleed de 64-jarige Kupa Ilunga Medard Mutombo in Berlijn. Een maand geleden gebruikte de politie geweld tegen deze zwarte psychiatrische patiënt, om hem daarna naar het ziekenhuis over te brengen. Het voorval wordt in Duitse media vergeleken met de dood van George Floyd.

Op een persconferentie riep de broer van de overledene, Mutombo Mansamba, gisteren op om alles tot op de bodem uit te zoeken en de verantwoordelijken ter verantwoording te roepen.

Kupa Ilunga Medard Mutombo leed aan schizofrenie en woonde in een tehuis voor geesteszieken in Berlijn. In de ochtend van 14 september werd hij, in aanwezigheid van politieagenten, naar het ziekenhuis gebracht. Daar overleed hij afgelopen donderdag.

De leidinggevende van het ziekenhuis vergeleek zijn dood met die van de Afro-Amerikaan George Floyd. Politieagent Derk Chauvin knielde minutenlang met zijn volledige lichaamsgewicht op de nek van Floyd, die daardoor niet kon ademen. De dood van Floyd leidde tot de wereldwijde Black Lives Matter-protesten.

Maar de Berlijnse politie beweert dat Kupa Ilunga Medard Mutombo zich hevig verzette, sloeg en schopte en verzet bleef bieden toen hij handboeien om had – totdat hij in elkaar zakte.

Volgens zijn broer Mutombo Masamba klopt de lezing van de politie niet. Zijn broer was helemaal niet agressief, zegt hij, op basis van informatie van de verzorger van zijn broer die bij het incident aanwezig was. Tegelijkertijd gebruikte de politie ‘enorme brute kracht’. Hij zou in paniek geraakt zijn toen hij de agenten in uniform zag, en sloot daarop de deur van zijn kamer. Dat zou voor de agenten reden zijn geweest om geweld te gebruiken.

De politie liegt, zegt ook het Berlijnse slachtoffercentrum Reachout. Dat spreekt simpelweg van ‘moord’. De motieven: racisme en omdat geesteszieke patiënten zouden worden beschouwd als mensen zonder rechten. De politie zou geweld tegen patiënten rechtvaardigen, omdat patiënten wel vaker agressief gedrag zouden vertonen.

Tegen het Turkse staatspersbureau Anadolu zegt Reachout dat politiegeweld tegen zwarte mensen en andere Duitsers van kleur structureel is. Maar veel gevallen van politiegeweld zouden niet worden gemeld, onderzocht en bestraft. Het zou gaan om 169 doden in twintig jaar. Geen van de betrokken politieagenten werd beschuldigd van moord of doodslag. ‘Ze worden nauwelijks aangeklaagd.’

Maar tot nu toe zijn er nog geen concrete aanwijzingen dat de betrokken agenten zich in deze casus hebben laten leiden door racistische motieven, schrijft de Berliner Morgenpost. Ook Mutombo Masamba is voorzichtig. ‘Zo wil ik het niet inkleuren’, zei hij gisteren. Hij vindt ook dat de politie als geheel niet als racistisch mag worden afgeschilderd.

Het lichaam is in beslag genomen door het parket voor autopsie. De politie doet nu ook onderzoek naar de betrokken agenten.

‘We moeten wachten op het rapport’, vindt Mansamba’s advocaat. De resultaten van de autopsie zijn nog niet bekend gemaakt. ‘We hopen dat het volledig wordt opgehelderd. Het zou echter beter zijn als een onafhankelijke instantie en niet de politie zelf onderzoek doen naar de gebeurtenis.’

Video: vluchtelingenpop Amal op de foto met Anne Frank in Amsterdam

0

Na een tocht van meer dan negenduizend kilometer kwam de pop ‘Little Amal’ gistermiddag aan in Amsterdam. Met de levensgrote pop – die een Syrisch vluchtelingmeisje voorstelt, op zoek naar haar moeder – vragen de bedenkers wereldwijd aandacht voor de situatie van vluchtelingen.

Achter Little Amal liep een flink groep mensen met haar mee, van de Dam naar het Anne Frank Huis (foto), waar ze met het beeldje van Anne Frank op de foto ging:

‘Ik vind haar heel mooi’, tekent het Parool op uit de mond van een jong meisje. ‘Ik loop mee zodat Little Amal zich niet alleen hoeft te voelen.’

De reis van Little Amal begon vorig jaar in de Turkse stad Gaziantep, dicht bij de grens met Syrië. Inmiddels heeft de pop een reis van dertien landen en ruim tachtig dorpen achter de rug. Ze is langs New York, Londen, Parijs en nu Amsterdam gereisd.

Het idee voor Amal, Arabisch voor ‘hoop’, komt van Zuid-Afrikaanse theatergezelschap Handspring Puppet Company. De pop wordt bestuurd door drie personen, waarvan een in de torso en twee die via de buitenkant haar armen besturen.