12.1 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 546

Cancelen van ‘foute’ mensen: góééééd of gezeik?

0

Hallmark, Nivea, Maxi Cosi, Hello Fresh, Milka en ga zo maar door: bedrijven buitelden over elkaar heen om hun contract met de Meilandjes te verscheuren. Dit, na ophef over quotes door Erica Meiland, mater familias van deze reality-soapsterrenfamilie. Zij vind de hijab niet bij Nederland horen en vindt boerkadraagsters op pinguïns lijken. Topactie van deze bedrijven? Of voorbeeld van knellende ‘cancel culture’? We vroegen het ons maandelijkse panel.

Leontine Vreeke (45), salesmanager, wijkraadslid Katendrecht-Wilhelminapier Rotterdam, zangeres

‘We noemen nu snel iets cancel culture, dat is niet terecht. De Meilandjes vallen hier niet onder, bijvoorbeeld. Erica Meiland heeft racistische uitspraken over moslims gedaan en nu moet ze de consequenties ervan dragen. Ik snap dat bedrijven zich van haar uitlatingen en van haar willen distantiëren. Dat is hun goed recht ook.

‘Het is onzin dat Angela de Jong nu op televisie roept dat we nu niets meer mogen zeggen. De Jong en Ockje Tellegen – die in de Tweede Kamer zo hard uitviel tegen Sylvana Simons – hebben moeite met wat anders: biculturele Nederlanders die wat terugzeggen.

‘Meiland deed racistische uitspraken en moet de consequenties dragen’

‘De Amerikaanse komiek Dave Chapelle is wél een slachtoffer van cancel culture. Hij is helemaal niet transfoob, maar een comedian die harde grappen maakt. Het is onterecht dat hij nu door veel mensen in de ban wordt gedaan. Sowieso hebben comedians meer vrijheid van meningsuiting dan anderen, vind ik. Dat is hun rol ook: de samenleving kritisch bevragen.

‘Hoewel het woke-denken soms een beetje doorschiet, zoals in het geval van Chapelle, is woke wel nodig om sociale verandering te bewerkstelligen. Dat heeft de Zwarte Piet-discussie ons laten zien. Witte mensen waren pas bereid om te luisteren toen activisten een vuist maakten. Tot voor kort werd ik feitelijk zelf gecanceld als ik in wit gezelschap over racisme sprak. Mijn ervaringen werden beschouwd als particulier. Nog steeds moeten we ons aanpassen. Sylvana spreekt altijd heel beheerst en rustig. Waarom? Omdat ze niet wil worden weggezet als de ‘angry black woman’, een racistische trope.’

Anushka Soekhradj (28), sociaal werker

‘Cancel culture is een hip begrip voor iets wat hoort bij een samenleving. Kinderen sluiten elkaar uit op school, bijvoorbeeld als je iets doet wat niet cool is. Je kunt vriendschappen verbreken als iemand opeens andere waarden propageert. Dan wil je je niet meer met hem of haar associëren en ontvriend je die persoon op Facebook. Mensen cancelen elkaar. Bedrijven kunnen dit ook doen, zoals bij de Meilandjes.

‘Het hangt ook samen met vertrouwen in iemands zuivere intenties. Abdelkader Benali mocht dit jaar zijn 4 mei-lezing niet houden, vanwege een antisemitische opmerking die hij vijftien jaar geleden had gemaakt. Hij zei dat het een grapje was, maar het was helemaal niet grappig. Mensen hebben door dat je een scheve opmerking maakt en gaan twijfelen aan je moraliteitsbesef. Zijn uitspraak verraadde wat hij echt dacht.

‘Als Meiland het hindoeïsme had beledigd, dan was er geen ophef’

‘De kritiek op Erica Meiland begrijp ik, maar hier is toch echt sprake van selectieve verontwaardiging. Als ze het hindoeïsme had beledigd, dan was er geen ophef omdat hindoes zich over het algemeen focussen op zichzelf, meer dan op wat anderen van hen vinden.

‘Op social media denk ik hooguit na over hóe ik iets zeg, maar ik spreek me altijd uit als ik zeker ben van mijn zaak. Ook over vaccineren. Mensen om mij heen zijn het met mij eens, maar zwijgen omdat ze niet in discussie verwikkeld willen raken of vrezen als ‘wappie’ te worden weggezet. Ik ben heel uitgesproken omdat ik weet waar ik voor sta. Bevalt je dit niet? Cancel me maar.’

Abdessamad Taheri (43), manager arbeidsontwikkeling

‘Angela de Jong, die op tv zei dat we niets meer mogen zeggen, overdrijft. We mogen bijna alles zeggen, maar je moet ook bereid zijn om de consequenties te aanvaarden. Erica Meiland kan wat dat betreft nog iets leren van Abdelkader Benali. Persoonlijk lig ik niet wakker van haar uitspraken over boerka’s en pinguïns, maar ik begrijp dat bedrijven hun naam niet meer aan de Meilandjes willen verbinden.

‘Over Benali: ik snap dat zijn uitspraken van vijftien jaar geleden als kwetsend kunnen worden ervaren. Ik snap ook het feit dat hij deze uitspraken heeft gedaan consequenties heeft voor de 4 mei-lezing. Het siert Abdelkader Benali dat hij heeft toegegeven dat het foute uitspraken zijn en dat zulke uitspraken niet horen. Ik hoop dat anderen van hem leren.

‘Ik kreeg zelf een baan niet vanwege mijn reputatie’

‘Zelf doe ik ook weleens stevige uitspraken op social media. Ik ben een baan misgelopen vanwege de discussie op de afdeling die ontstond nadat mijn naam viel. Ik kreeg die baan niet vanwege mijn reputatie. Bij de ‘slachtofferallochtonen’ van Denk en de ‘slachtofferautochtonen’ van PVV lig ik niet zo lekker. Beide partijen lijken meer op elkaar dan hen lief is. Ze leggen de verantwoordelijkheid voor hun ongeluk bij een ander neer.

‘Als ik mensen gekwetst heb, bied ik mijn excuses aan voor de pijn die ze ervaren. Dat betekent niet dat ik mijn woorden terugneem of dat ik niet achter mijn woorden sta. Uiteraard ben ik bereid om overtuigd te worden en van mening te veranderen.’

Dimple Sokartara (29), communicatieadviseur

‘Over het algemeen wil ik mensen meerdere kansen geven en zaken vanuit verschillende invalshoeken bekijken. Helaas hebben we nog vaak te maken met zaken die uit hun context worden gehaald. Dat zie je bijvoorbeeld ook als het gaat over de islam en moslims.

‘Bij mensen die foute meningen of ideeën verkondigen, zou ik eerst mijn eigen onderzoek erop loslaten en nagaan wat de intentie is van diegene voordat ik er conclusies aan verbind.

‘Mensen delen vaak blindelings berichten over wanneer iemand foute meningen verkondigt. Dat draagt eraan bij dat dingen worden opgeblazen. Ik heb mezelf hier ook weleens op betrapt, omdat ik best emotioneel kan zijn. Als iemand een tegenstander is van mijn standpunten, dan denk ik soms: ‘Oké, dan volg ik diegene niet meer’. Of dan luister ik niet meer naar wat diegene te zeggen heeft. Maar ik probeer mezelf daarin nu wel te corrigeren en om er bewuster mee om te gaan.

‘Eerst onderzoek doen voordat je actie onderneemt’

‘Als ik mijn eigen onderzoek naar deze persoon heb gedaan en ik kom erachter dat deze persoon kwade bedoelingen heeft, dan ben ik wel voorstander van canceling. En als ik dat besluit heb gemaakt, dan ben ik er ook best hard in. Dat heeft wel negatieve gevolgen voor de persoon of onderneming die wordt gecanceld. Daarom is het belangrijk om ook na te gaan wat precies jouw intentie is om iemand te cancelen.

‘Ga je in de aanval op de persoon zelf, en wil je iemand bewust pijn doen door te cancelen? Of wil je anderen door middel van een boycot of canceling bewustmaken van het feit dat daden gevolgen hebben? Dat zijn vragen die je bij jezelf na moet gaan. Je ziet dat mensen nu ook iets te hard doordraven met de cancel culture zonder dat ze genoeg onderzoek hebben gedaan. Er zijn ook mensen die teksten uit zogenaamd islamitische bronnen halen of iets horen op tv en op basis daarvan denken dat de islam niet in Nederland hoort, waardoor ze de islam en moslims willen cancelen. Dat is ook niet de bedoeling. Daarom ben ik voorstander van eerst je eigen onderzoek doen en goed naar je intenties kijken voordat je actie onderneemt.’

Ibrahim Özgül (38), finance- en project professional

‘De Meilandjes mogen dan wel vrij zijn om te doen en zeggen wat ze willen, maar de bedrijven zijn dat uiteraard ook. Bovendien komt het vaker voor dat bedrijven zich terugtrekken vanwege verkeerde uitspraken, bijvoorbeeld bij rapper Boef die meisjes voor ‘kech’ uitmaakte.

‘De politieke discussie maakt voor bedrijven niet zoveel uit. Het morele ijkpunt voor hen blijft: de wensen van hun klanten. Als je grote groepen mensen negatief raakt met je woorden, dan trekken ze zich terug. Volgens mij hebben ze dat ook in hun contracten staan.

‘Overigens, wie bepaalt de grens tussen wat cancelbaar is en wat de vrijheid van meningsuiting is? Het blijft vaag. In ideale zin is de grens de grens van de ander. Als jouw ‘vrijheid’ uiteindelijk neerkomt op de onderdrukking van de ander, dan is dat de grens.

‘De Meilandjes zijn vrij om te doen wat ze willen, maar bedrijven ook’

‘Het is goed dat we deze discussie in een welvarend land kunnen voeren. In andere landen hebben ze wel wat anders aan hun hoofd. Uitbuiting, oorlog en geweld. Daar wordt eigenlijk alleen maar fysiek geweld gebruikt om ‘boodschappen’ over te brengen. Dan ben je dus te laat.

‘We moeten daarom voorzichtig zijn met de vrijheid die we hier hebben. Dat betekent geen land waar mensen met de hand op de keel lopen, maar tegelijk ook geen land waar de vrijheid van meningsuiting wordt misbruikt voor haatzaaierij.

‘Een beschaafd persoon gaat andere mensen geen pinguïns noemen vanwege hun geloof of iets anders. Blijf op niveau. Doe niet lelijk. Je mag je mening over alles verkondigen, zonder belediging. En doe je dat niet? Tja, dan krijg je ‘gratis’ een disciplinerend beschavingsoffensief op je bord. Smakelijk eten!’

Duitsland bestempelt anti-islamitisch antivaxtijdschrift als ‘extremistisch’

0

De Duitse inlichtingendienst heeft het tijdschrift Compact als extremistisch bestempeld. Compact steunt de anti-islamitische beweging Pegida en de ultrarechtse partij Alternative für Deutschland en verspreidt complottheorieën over de coronapandemie en Joden.

Het label ‘extremistisch’ heeft in eerste instantie als oogmerk om duidelijkheid ter scheppen voor (potentiële) lezers en de makers van het blad van hun economische levensonderhoud te beroven. Experts achten een verbod onwaarschijnlijk.

Vanaf maart 2020 hield de inlichtingdienst het blad al in de gaten. Maar volgens de Duitse inlichtingendienst is het blad radicaler geworden. Het blad zou de democratie afwijzen.

Compact is te vergelijken met de Andere Krant, een Nederlands tijdschrift dat het Russische narratief over vlucht MH17 vertelt en een antivax-ideologie promoot.

Dit zegt het regeerakkoord over de multiculturele samenleving

0

De term ‘multiculturele samenleving’ komt niet voor in het regeerakkoord van VVD, D66, CDA en ChristenUnie. Toch bepleit het akkoord wel degelijk veranderingen in het beleid rond diversiteit, discriminatie, integratie, extremisme en migratie.

De coalitie wil een effectievere afhandeling van de schade van de gedupeerden van de toeslagenaffaire, waarin biculturele Nederlanders etnisch zijn geprofileerd. Dit geldt ook voor het AOW-gat waarmee veel Surinaamse Nederlanders die in Suriname geboren zijn kampen. Het kabinet gaat hierover praten met de Surinaams-Nederlandse gemeenschap en de Kamer.

Er komt een actief emancipatie- en antidiscriminatiebeleid, belooft het akkoord. Voor onder meer antisemitisme, moslimhaat, haatzaaien en geweld tegen minderheden is namelijk ’geen plaats in onze samenleving’. Er komen meer mensen en middelen voor de nationale coördinatoren tegen discriminatie en antisemitisme, evenals het College voor de Rechten van de Mens, de Nationale Ombudsman en de anti-discriminatievoorzieningen. Het kabinet maakt met hen een meerjarig plan tegen discriminatie, haatzaaien en racisme.

Er komen ook boetes en een meldplicht voor discriminerende verzoeken aan makelaars, verhuurders, uitzendbureaus en vastgoedbemiddelaars. Discriminerende organisaties worden uitgesloten van overheidssubsidies en -opdrachten. Ook gaat de overheid de mogelijkheid van anoniem solliciteren onderzoeken.

De geest van de Black Lives Matter-protesten is duidelijk te horen in het akkoord. ‘Voor institutioneel racisme is geen plek in onze samenleving’, stelt de coalitie. ‘We zetten ons in tegen etnisch profileren. Overheids- en uitvoeringsorganisaties moeten hierbij het goede voorbeeld geven.’

Het Rijk zal tevens financieel bijdragen aan het aanstaande Slavernijmuseum. ‘In aanloop naar het herdenkingsjaar 2023 besteden we extra aandacht aan dialoog over het slavernijverleden en hedendaags racisme.’

Qua inburgering wijzigt het kabinet op een klein aantal punten de koers. Het kabinet moet ‘maatwerk’ bieden om nieuwe Nederlanders taalniveau B1 te laten bereiken. Nieuwkomers worden gekoppeld aan een ‘maatje’, via vrijwilligersnetwerken en jongeren in hun maatschappelijke diensttijd, om hen in te wijden in de Nederlandse samenleving.

Er zal harder worden opgetreden tegen geweld dat door het akkoord aan ‘nieuwkomers’ wordt gekoppeld: de strafrechtelijke mogelijkheden om op te treden tegen eerwraak, huwelijksdwang en genitale verminking worden verruimd.

‘De in de vorige periode ingeslagen weg met betrekking tot uitgereisde IS’ers wordt voortgezet’, stelt het akkoord cryptisch. Dit kan betekenen dat IS’ers actief worden opgehaald. In de vorige kabinetsperiode werden IS-leden teruggehaald onder druk van de rechter. De maximale straf voor deelname aan een terroristische organisatie wordt verhoogd naar twintig jaar.

De coalitie wil ook sneller ingrijpen bij onderwijsinstellingen die ‘anti-integratief, anti-democratisch of anti-rechtsstatelijk opereren’. Er komt een verbod op het gebruik van lesmaterialen die kinderen ‘anti-democratische of anti-rechtsstatelijke’ waarden aanleren. Er komt een expliciet verbod op (mede)financiering van onderwijs vanuit ‘organisaties die onze democratische rechtsstaat ondermijnen’.

Er komt ook een Register Ongewenste Nationaliteiten, waarin Nederlandse burgers die geen afstand kunnen doen van bijvoorbeeld een Marokkaanse of Iraanse nationaliteit zich kunnen registreren. Dit heeft vooral een symbolische waarde.

Wat betreft migratie lijkt er vooral gemikt te worden op nieuwe Europese afspraken. Het kabinet zegt legale migratie mogelijk te willen maken, maar irreguliere migratie te bestrijden.

Ons doel is om migratie zoveel mogelijk gestructureerd te laten verlopen, ongewenste migratiestromen zoveel mogelijk te beperken en het draagvlak voor migratie in onze samenleving te behouden en te versterken. Dit conform internationale verdragen en EU-regelgeving.’

VS: Huis van Afgevaardigden wil ‘speciale gezant tegen islamofobie’

0

Een Democratische meerderheid in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden bepleit het instellen van een ‘speciale gezant tegen islamofobie’. Dit, in reactie op uitlatingen van de Republikeinse afgevaardigde Lauren Boebert (foto, rechts) tegenover haar islamitische Democratische collega Ilhan Omar.

Eind november maakte Boebert pikante opmerkingen over Ilhan Omar (foto, links) tijdens een bijeenkomst met aanhangers van Donald Trump. Zo zou Omar deel uitmaken van de ‘Jihad Squad’, refererend naar het feit dat Omar samen met enkele andere progressieve vrouwelijke parlementariërs van kleur ‘The Squad’ wordt genoemd.

Ook ‘grapte’ Boebert dat ze best met Omar in de lift wil staan, zolang ze maar geen rugzak draagt. Progressief Amerika reageerde als door een wesp gestoken op Boeberts opmerkingen en Omar eiste – tevergeefs – excuses.

In reactie op haar uitlatingen wil het Huis nu een nieuwe speciale gezant in het leven roepen bij het ministerie van Buitenlandse Zaken, die als taak heeft om ‘islamofobie’ wereldwijd te bestrijden.

Het is onwaarschijnlijk dat de overwegend Republikeinse Senaat ook voor deze wet zal stemmen, meldt de Amerikaanse zender NBC.

Leusden zoekt dader(s) ‘afschuwelijke racistische’ bekladdingen

0

De gemeente Leusden zoekt de dader(s) achter het bekladden van muren in Leusden en omgeving met extremistische teksten.

Gistermorgen werd bij de onderdoorgang van een complex de tekst ‘Stop omvolking’ op een muur geklad (foto). Daarmee wordt gedoeld op de extreemrechtse ‘omvolkingstheorie’, die stelt dat de ‘oorspronkelijke’ bevolking in Europa doelbewust wordt vervangen door migranten uit het Midden-Oosten en Afrika.

Eerder waren andere gebouwen, oorlogsgraven en -monumenten doelwit van vandalisme. De gemeente Leusden: ‘We betreuren de racistische en extremistische inhoud van de bekladdingen en nemen dit zeer hoog op.’

Burgemeester Gerolf Bouwmeester laat op Twitter weten. ‘Graag grijpen wij de dader van deze bekladdingen met afschuwelijke racistische teksten bij z’n kladden. Als u meer hebt gezien/ gehoord meldt dan alstublieft. Bij voorbaat dank!’

De recherche van deze Utrechtse gemeente heeft een onderzoek ingesteld en vraagt de burgers van Leusden om hulp.

Human Rights Watch maant Afrojack, Garrix, Tiësto: ‘Zeg feest in Riyad af’

0

Human Rights Watch (HRW) roept de Nederlandse dj’s Tiësto, Garrix en Afrojack op hun optreden in Saoedi-Arabië af te zeggen. Vandaag begint in hoofdstad Riyad het meerdaagse muziekfestival MDLBEAST.

Volgens de mensenrechtenorganisatie wassen de Nederlandse artiesten door hun aanwezigheid op het festival de Saoedische mensenrechtenschendingen wit.

‘De artiesten die daar optreden zouden zich uit moeten spreken over de mensenrechten in Saoedi-Arabië, of niet op moeten treden’, schrijft HRW.

Het muziekfestival wordt bekostigd door de Saoedische overheid.

In Saoedi-Arabië is geen godsdienstvrijheid of vrijheid van meningsuiting. De doodstraf wordt er regelmatig toegepast, door middel van onthoofding.

CBS: 4 op 10 Nederlanders heeft in 2070 een migratieachtergrond

0

Volgens een nieuwe bevolkingsprognose door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) zal 42 procent van de Nederlandse bevolking in 2070 een migratieachtergrond hebben. Dat komt voor het leeuwendeel door immigratie, meldt het CBS. 

Sinds 2000 is de bevolking gegroeid met 1,5 miljoen inwoners, van wie 96 procent een migratieachtergrond heeft. Inmiddels heeft een kwart van alle Nederlanders een migratieachtergrond.

Tegelijkertijd neemt de bevolking met een autochtone achtergrond sinds 2015 af. Dit komt doordat er meer mensen overlijden dan er kinderen worden geboren en er iets meer mensen emigreren dan immigreren.

Het CBS beschouwt inwoners met een migratieachtergrond als mensen waarvan minimaal één ouder in het buitenland is geboren. Deze onderverdeling leidt soms kritiek. Zo vindt journalist Alexander Beunder de nieuwe cijfers van het CBS ‘stemmingmakerij’. Hij vraagt zich op Facebook af of het CBS niet sneller mensen een ‘Nederlandse achtergrond’ moet toekennen: ‘Hoeveel generaties moet je in Nederland hebben gewoond om dit stempel te krijgen?’

Onlangs kreeg FvD-Kamerlid Freek Jansen emmers vol kritiek over zich heen nadat hij in de Kamer openlijk fantaseerde over het intrekken van verblijfsvergunningen en beweerde dat echte Nederlanders ‘de mensen [zijn] die hier altijd al waren’.

Ziek van het gebrek aan cultuursensitieve zorg

0

Vrijdag was het weer raak. Een dag dat je als migrantenkind wordt geleefd. Dit, terwijl het aanvankelijk nog leek mee te vallen. De afspraak van mijn moeder bij de IND ging namelijk niet door. Haar biometrische gegevens en toegestuurde foto, waar de IND eerst wel streng over deed in de brief, waren opeens niet meer nodig. Haar verblijfsdocument lag klaar om opgehaald te worden. Hoera, wat een opluchting!

Maar mevrouw Balcik moest wel even een online afspraak maken. Gelukkig heeft mevrouw Balcik een zoon die dat voor haar regelt. Die zoon had gedacht daarna zijn vrijdagochtend te vullen met, bijvoorbeeld, lekker languit liggen in zijn gloednieuwe sociale huurwoning. Helaas, helaas: vader Balcik kreeg meteen lucht van de openstaande ochtend van zijn zoon. En meneer Balcik had een afspraak bij het ziekenhuis voor prostaatonderzoek.

Tja, zeg daar maar eens nee tegen, als potentieel ondankbare zoon die het wel voor alles en iedereen opneemt in de maatschappij, maar niet ‘even’ meekomt met zijn oude vader. Dus treffen we elkaar kwart over negen ’s ochtends bij het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam Nieuw-West.

‘Weet je waar we moeten zijn?’, vraag ik hem.

‘Ja, route 16, op de eerste verdieping’, zegt hij, naar adem happend.

‘Sigaretten hebben je longen veranderd in een asbak’, denk ik en we lopen samen naar binnen.

Aangekomen bij urologie, vraagt de baliemedewerker of hij een ‘volle blaas’ heeft. De kracht van zijn urinestraal zal worden gemeten, evenals hoeveel urine nog in zijn blaas overblijft na de kleine boodschap.

Ik kijk Balcik senior aan en zeg dat hij moet pissen in een speciaal daarvoor ingerichte ruimte. ‘Oh, ze hebben dat niet gezegd, ik heb thuis al geplast.’

Dat stond in de informatiebrief, zegt de baliemedewerker tegen mijn vader, die daar niets van verstaat.

‘U kunt een paar kopjes water drinken en het daarna proberen.’

Mopperend gaat Balcik senior aan tafel zitten. Hij drinkt in 45 minuten tien glaasjes water. ‘Ik ga zeker niet kunnen plassen, maar ik heb wel een dikke buik gekregen en die andere komt eraan. Ik voel het.’ Ondertussen plassen andere patiënten wel hun blaas leeg in de piskamer. Ook veel patiënten van kleur.

Een Turkse oude man had al opgemerkt dat ik Turks sprak met mijn vader. Dus terwijl Balcik senior eindelijk een poging waagt, komt hij naar me toe: ‘Kan je mij straks even helpen, zoals je ook je vader helpt?’

‘Ja, ik heb een extra taak erbij vandaag: tolken voor wildvreemde mensen die ik pas heb ontmoet in het ziekenhuis’

‘Ja hoor, geen probleem’, zeg ik, met mijn andere oor bij het interessante gesprek dat mijn vader voert met de zuster die hem naar de piskamer begeleidt.

‘Ja, daar moet u plassen meneer’, zegt ze een paar keer. En uit de mond van mijn vader komt iets wat lijkt op ‘glasting, glasting’. Ik spring gelijk op en zeg in een volle wachtruimte: ‘Mijn vader bedoelt ‘ontlasting’ – dus of hij ook zijn behoefte kan doen, de grote boodschap.’

‘Ooh! Ja, dat kunt u daar doen, meneer – en plassen doet u hier!’

Hè-hè… Vijf lange minuten later komt hij eruit. We mogen gelijk doorlopen naar het echo-onderzoek om de resultaten te bespreken met de specialist.

Ik vul, zoals altijd, aan wanneer mijn vader niet uit zijn woorden komt. En ik stel vragen om helder te krijgen wat mijn vader of de specialist precies zeggen en weten, zodat er geen ruimte overblijft voor miscommunicatie. Er is meer onderzoek nodig om precies te weten wat er aan de hand is, zegt de specialist. Dus lopen we weer terug naar de balie om afspraken te maken.

Een paar minuten later wordt de Turkse oude man omgeroepen. En hij vraagt: ‘Kom je met mij mee om te vertalen?’ Ik tolk al mijn hele leven, dus deze tien minuten kunnen er ook nog bij.

De specialist kijkt me verrast aan: ‘Hé, da’s lang geleden.’ Ik lach overdreven en antwoord: ‘Ja, ik heb een extra taak erbij vandaag: tolken voor wildvreemde mensen die ik pas heb ontmoet in het ziekenhuis.’ De specialist lacht overdreven terug.

Daarna is het business as usual. Ik vul de gaatjes in het gesprek en draai mij om wanneer de specialist met zijn vinger bij de anus en ballen van de patiënt voelt. Als de oude man is aangekleed, ga ik weer zitten. We zijn de schaamte over die afhankelijkheidspositie vanwege de taal al lang voorbij. You got to do what you got to do.

Op de terugtocht naar huis denk ik aan de opstapelende berg mails en werk die op mij wacht. Tweeënhalf uur van mijn tijd foetsie, omdat mensen elkaar niet kunnen verstaan in het ziekenhuis. Niet alleen bij mijn vader en die andere oude Turkse man.

Nee, het is een structureel probleem in deze maatschappij, die niet voor deze mensen is ingericht. Hun informatievoorziening in de zorg, en dus hun gezondheid, wordt aan het toeval overgelaten. Zoals aan een zoon die even tijd heeft, of aan een Turkssprekende jongen die je in de wachtruimte even aanspreekt.

Maar hoe zit het met al die anderen die zulke hulpjes niet hebben en zich moeten behelpen met gebrekkige taal en gebaren? Kan dit niet op een professionele, cultuursensitieve manier aangepakt worden in de zorg of eigenlijk alle andere sectoren in de maatschappij waar communicatie een probleem is?

En voordat alle witte Nederlanders ‘LEER DE TAAL MAAR’ gaan blèren: Dat zei je niet toen deze mensen wc’s aan het schoonmaken waren. Misschien had je dat toen al moeten doen, maar daar hebben deze Nederlanders nu niets aan.

O, denk je dat dit toch een uitstervend probleem is? Dan is dat alleen maar een teken van je koloniale bekrompenheid, waarin Nederlanders van kleur alleen maar een kostenpost zijn.

Bij Forum voor Democratie hebben ze echte experts in de Nederlandse cultuur

0

Opschudding in de Tweede Kamer. FvD-Kamerlid Freek Jansen vindt dat Nederland door de middenpartijen is verkwanseld door de grenzen open te zetten. Inmiddels is de bevolking al voor een kwart door migranten vervangen en in de tweede helft van de volgende eeuw zullen ‘wij’ een minderheid worden in ons eigen land, aldus Jansen. Eigenlijk is dit oud nieuws: de PVV roept al langer dat ‘Nederlanders’ straks in hun eigen land ‘omgevolkt’ zullen zijn. Zoals dat wel vaker gaat: het duurt even voordat je begrijpt wat hier precies aan de hand is: bij Forum voor Democratie – en de PVV – zitten echte experts in de Nederlandse cultuur.

Toen Thierry Baudet nog een beginnend politicus was ging het over ‘homeopathische verdunning’ en ‘een dominant blank Europa’. Deze uitspraken lieten goed zien dat Baudet de Nederlandse cultuur goed begrijpt: je kunt dit soort dingen prima zeggen. Er ontstaat weliswaar wat ophef en je wordt er nog wel een paar keer aan herinnerd, maar verder is er niets aan de hand. Sterker nog: je kunt met die uitspraken een hele gewone partij zijn, een lieveling van talkshowredacties en de grootste partij van het land (in 2019). Nergens enige extremistische bijsmaak. Wel van wat linkse types natuurlijk, maar daar luistert toch niemand naar.

Waarom praat Jansen over vier miljoen Nederlanders alsof ze eigenlijk ergens anders thuishoren? De reden is dat deze standpunten resoneren met hoe honderdduizenden, zo niet miljoenen witte Nederlanders al heel lang over hun medeburgers denken. Er is immers een naam voor ze: allochtonen. Officieel betekent dat dat iemand elders is geboren of een buitenlandse ouder heeft, maar in de praktijk is de betekenis een hele andere: iedereen die niet wit is, kun je gewoon allochtoon noemen. Niemand kijkt ervan op. Zelfs niet van de Engelse vertaling van die term: buitenlands.

In Nederland noemen veel mensen medeburgers buitenlanders terwijl ze dat helemaal niet zijn

Probeer dit maar eens aan echte buitenlanders uit te leggen: in Nederland noemen veel mensen medeburgers buitenlanders terwijl ze dat helemaal niet zijn. Dat heeft nogal wat consequenties: niet-witte Kamerleden kunnen hier gepresenteerd worden als Turks of Marokkaans, terwijl ze gewoon in Nederland geboren zijn en een Nederlands paspoort hebben. Opeens begrijp je ook de ophef over demonstraties tegen zwarte piet. Als niet-witte Nederlanders buitenlands zijn, zijn anti-zwarte piet activisten dat ook. Zij komen als het ware uit het buitenland om Nederlandse tradities een kopje kleiner te maken. Het erkennen van het slavernijverleden idem dito: waarom eisen die ‘buitenlanders’ dat toch van ons?

Mensen die echt buitenlands zijn, snappen deze drang om mensen met een migratieachtergrond in een aparte categorie te plaatsen vaak niet. Die achtergronden zijn irrelevant, Nederlanders zijn het allemaal en buitenlands zijn deze mensen al helemaal niet. Maar toch gaan velen ermee door. Iedereen die pleit voor het afschaffen van dit ellendige onderscheid krijgt bakken kritiek over zich heen want inderdaad: zo wordt een stukje Nederlands cultuurgoed afgebroken. Je moet gekleurde Nederlanders wel buitenlanders kunnen blijven noemen, ook al zijn ze dat niet. Als witte Nederlander is dat jouw probleem niet.

Bij Forum voor Democratie hebben ze dit feilloos begrepen: in Nederland doorleven veel mensen de rechtsstaat en de grondwet niet. Op school is er te weinig aandacht voor, politieke debatten gaat er nauwelijks over en in alledaagse gesprekken komen deze termen ook nooit terug. Laat staan dat mensen elkaar op dit soort zaken aanspreken. Misverstanden over wie er wel en niet in Nederland thuishoren, blijven zo eeuwig circuleren en worden niet of nauwelijks gecorrigeerd. Het is logisch dat er vroeg of laat partijen opstaan die er politieke munt uit proberen te slaan.

Forum moet ook een beetje aan de eigen politieke toekomst denken: als corona over een paar jaar achter de rug is, kunnen ze gewoon weer terug naar waar ze mee begonnen: homeopathische verdunning. Zolang niemand ingrijpt, blijft het in Nederland gemakkelijk om er stemmen mee binnen te harken.

Turkije en Armenië nemen stap in normalisering van zure banden

0

Turkije en Armenië gaan afgevaardigden benoemen om de banden te normaliseren. Dat heeft de Turkse minister van Buitenlandse Zaken verklaard, meldt de Turkse nieuwssite Ahval.

De chartervluchten tussen Istanbul en Yerevan zullen alvast weer starten. Die waren vanwege de tweede oorlog om Nagorno-Karabach van vorig jaar opgeschort. In de bloedige strijd tegen Armenië, waarbij meer dan zesduizend doden vielen, steunde Ankara de zegevierende ‘broederstaat’ Azerbeidzjan.

De diplomatieke betrekkingen tussen Turkije en Armenië zijn sinds 1993 opgeschort, vanwege de eerste oorlog om Nagorno-Karabach, die door Armenië werd gewonnen. De Armeens-Turkse grens is sinds die tijd hermetisch gesloten.

In 2009 werden in Zürich protocollen ondertekend tussen Turkije en Armenië, met als doel de betrekkingen tussen de twee landen te normaliseren. De protocollen werden in beide landen in eigen land zwaar bekritiseerd en werden door de parlementen van beide landen nooit geratificeerd.

‘Turkije zal ook stappen nemen om een coördinerende rol te spelen in de normalisering van de verhoudingen tussen Armenië en Azerbeidzjan’, zei de Turkse minister van Buitenlandse Zaken in het parlement. ‘In de Kaukasus leveren we intense diplomatieke inspanningen om regionale vrede en welvaart met Azerbeidjan te bouwen.’