13.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 554

Demografisch geknutsel door witte stadsplanners

0

Alleen en achter mijn laptop kijk ik in mijn nieuwe sociale huurwoning uit over het Lambertus Zijlplein in Geuzenveld. Tram 13 rijdt binnen op de eindhalte, maakt een bocht van 360 graden en gaat straks weer richting Centraal Station in ongeveer 25 minuten.

Leuk geklede reizigers lopen af en aan. Verderop zie ik mensen met tassen van de Albert Heijn, of die van de Vomar. Beiden gesitueerd op 100 meter afstand, zoals dat ook geldt voor visboer Omaira Eiland, bakker Ankara Simit, restaurant Hünkar én supermarkt Anadolu.

De eerste vrienden die al op huisbezoek zijn geweest, voor een potje FIFA of Monopoly in de nachtelijke uurtjes, zeggen het allemaal in koor: ‘Gloednieuwe woning, heerlijk uitzicht – en alles voor je deur.’

Ik voel me inderdaad gezegend. Mensen met 300.000 of 400.000 euro op zak kunnen geen woning krijgen in Amsterdam, maar ik wel een sociale huurwoning. Natuurlijk heb ik er als geboren en getogen Amsterdammer wel een dikke prijs van vijftien jaar aan ‘onvrijheid’ voor moeten betalen, maar goed. Uiteindelijk ‘ben ik er’.

In Geuzenveld dus. Aan ‘de rand van Amsterdam’. Of, om gelijk alle badinerende termen te gebruiken: ‘een uithoek’, een plek ‘waar je niet dood gevonden wil worden’ of ‘het Siberië van Nieuw-West’. Zelfs voor een getto-Turk uit Slotervaart als ik heeft Geuzenveld altijd een armzalig imago gehad.

Is het toeval dat ik hier weer ‘onder de Turken en Marokkanen’ ben beland, terwijl de buurt waar ik ben opgegroeid steeds rijker en witter wordt? Nee.

Ware ‘vermenging’ of ‘vernieuwing’ is nooit de intentie van gentrificatie geweest. Anders zouden er gloednieuwe sociale huurwoningen moeten rijzen in Amsterdam-Zuid, Centrum of Oud-West. Minima en biculturele Nederlanders worden al decennia de stad uit gejaagd.

Witte stadsplanners die Nieuw-West eerst als afvoerputje voor Turken en Marokkanen gebruikten en nu dat kunstje herhalen, omdat ze daar inmiddels zelf willen wonen

Geboren binnen de ring, is mijn ‘wooncarrière’- na vijftien jaar op pauze te zijn gezet bij mijn ouders in Slotervaart – precies dat: ik woon nu nog verder van de ring af. Terwijl naar de stad fietsen vroeger tien à vijftien minuten was, zijn daar nu vijftien minuten bij gekomen. En met de jaren die ik inmiddels tel, is dat misschien net even te veel om helemaal bezweet aan te komen op het Leidseplein of Rembrandtplein voor de bios, een debat of een ander cultureel evenement met de gegoede burgerij van de witte grachtengordel.

Met tram 13 voor mijn deur is dat 2 euro 20 heen en 2 euro 20 terug, merkte ik zaterdag bij terugkomst van Our Memory Belongs To Us. Een heftige en hartverscheurende IDFA-documentaire over de Syrische activisten Yadan, Odai en Rani, die bijna alles hebben verloren in de Syrische revolutie. Een documentaire die ook in één klap al mijn gezeik over gentrificatie en geld in perspectief plaatst. Want waar klagen wij nou over als mensen daar échte onvrijheid, échte vernietiging, échte pijn en écht verdriet meemaken?

Alleen en achter mijn laptop in Geuzenveld concludeer ik wat een bofkont ik toch ben. Dat ik dankbaar moet zijn voor wat ik heb. Elhamdullilah – God zij geprezen. Maar tegelijk is het een onterechte, moraliserende en valse vergelijking.

Ik ben dankbaar voor het feit dat ik in een relatief veilige omgeving ben opgegroeid, dat ik er mag wonen. Maar nooit zal ik ‘dankbaar’ zijn voor de toenemende ongelijkheid in een maatschappij waar het aantal miljonairs ieder jaar met duizenden toeneemt, ten koste van diegenen die op een houtje moeten bijten.

Ik zal schaamteloos opkomen voor de rechten en vrijheden van de duizenden jongeren in Nieuw-West die plaats moeten maken voor rijkere, witte mensen: demografisch geknutsel door witte stadsplanners die Nieuw-West eerst als afvoerputje voor Turken en Marokkanen uit de binnenstad gebruikten en nu dat kunstje herhalen, omdat ze daar inmiddels zelf willen wonen.

Natuurlijk is dit in niets te vergelijken met de genocidale bevolkingspolitiek van het Assad-regime in Syrië. Dat doe ik ook niet achter mijn laptop en uitkijkend over het Lambertus Zijlplein. Om het verhaal van Yadan, Odai en Rani kan ik alleen maar huilen.

Zou Abraham nu SGP hebben gestemd?

0

Het zijn het soort fantasievolle historische exercities die mij vanouds intrigeren: wat zouden mensen uit een heel andere tijd vandaag de dag vinden en doen? Op de zeer concrete vraag zoals nu in de kop van dit stukje geformuleerd, kom ik dankzij een zinsnede bij medecolumnist Lody van de Kamp in september.

Hij verwees daarin naar een bevindelijk-gereformeerde predikant die enige decennia geleden op de kansel verkondigd zou hebben dat als Abraham vandaag zou hebben geleefd, hij zonder meer SGP zou hebben gestemd.

Er voor het gemak vanuitgaande dat wat over Abraham is overgeleverd, klopt – zelfs omtrent zijn daadwerkelijke bestaan als zodanig bestaan al grote twijfels – denk ik dat je allereerst moet stellen, dat hem álle programma’s van de huidige politieke partijen volslagen onbegrijpelijk zouden zijn voorgekomen.

Onbegrijpelijk in beide betekenissen van het woord – zowel in intellectuele, als in morele zin. In intellectuele zin, omdat daarin voortdurend aan zaken wordt gerefereerd, die het voorstellingsvermogen van de leden van een nog half nomadische stam in de Oudheid verre te boven gingen. En in morele zin, omdat de historisch logische, maar voor hen daarmee onbevattelijke consequenties op alle terreinen des levens dientengevolge óók automatisch volstrekt onacceptabel zouden zijn.

Om te beginnen zou Abraham al met het hele concept van democratie en politieke partijen niets, maar dan ook niets hebben kunnen beginnen. In het patriarchale denken waarvan de mensen toen doordesemd waren, zouden die hem als goddeloos zijn voorgekomen.

Abraham zou, met een teletijdmachine naar Urk overgeplant, toch met tenminste één SGP-moraalvoorschrift grote moeite hebben gehad

En ofschoon de SGP zonder twijfel van alle in het parlement vertegenwoordigde partijen de meest traditionele opvattingen koestert, opvattingen die door de meeste anderen als negentiende-eeuws worden beschouwd, doelen die critici dan inderdaad ook op ‘onze’ negentiende eeuw. Niet op de negentiende eeuw vóór Christus, zo’n beetje de periode waarin Abraham volgens de Bijbelse tijdrekening zou hebben geleefd. Dat scheelt chronologisch toch een slok op een borrel.

En ofschoon de SGP – en ook vast die bevindelijk-gereformeerde dominee die Abraham alvast tot zijn kernelectoraat rekende – stelt van de letterlijke tijdeloosheid van oudtestamentische normen uit te gaan (en hetzelfde geldt in hun geval voor fundamentalistische joden en moslims), begon wijlen SGP-fractieleider Bas van der Vlies toch heel moeilijk te kijken, toen ik hem eens in een interview wees op de stenigingsadviezen in het Bijbelboek Leviticus na geconstateerd overspel. Zijn tot dan toe lijnrechte glasheldere betoog eindigde al snel in kronkelig gemompel. Ook de handel in slavinnen (Leviticus 25:44) bleek niet zo zijn ding.

Abraham zou, met een teletijdmachine naar Urk overgeplant, toch met tenminste één cruciale paragraaf uit de SGP-moraalvoorschriften grote moeite hebben gehad. Nee, niet met het standpunt over mogelijke vaccinatiedwang – vaccinatie zou typisch iets zijn geweest dat nog geheel buiten zijn denkraam viel – maar met de van SGP-wege voorgeschreven monogamie. Volgens de overlevering praktiseerde Abraham immers, zoals dat vroeger zo plastisch heette, de veelwijverij. Pas met Mozes komt aan dat soort praktijken – voordien vermoedelijk in het hele Midden-Oosten gangbaar – een einde.

Veel intrigerender is echter dat die door Van de Kamp aangehaalde predikant het überhaupt van zo groot belang achtte wat Abraham nu van Nederland zou vinden. Abraham moest hier duidelijk dienen als argument om zijn gehoor van de juistheid van bepaalde eigen standpunten te overtuigen. Nou en? – zo zullen velen denken.

Het verleden als argument: dat duikt natuurlijk wel vaker in politieke vertogen op, zelfs bij zeer velen: denk aan de Tweede Wereldoorlog, de Holocaust, de slavernij en nog een aantal kwesties waarbij het verleden aan het heden wordt gerelateerd. Zonder collectief geheugen is elke samenleving zonder ankers. Maar er is nog wel een verschil tussen teruggrijpen op gebeurtenissen van een paar generaties en op die van een paar millennia terug.

En vooral: met de eeuwige en absolute geldingsduur die dan aan die laatste wordt toegekend. Ooit was dat overigens algemeen: Bijbelse belevenissen waren als ‘de dag van gisteren’. Sinds de doorbraak van het vooruitgangsgeloof met de Verlichting in het Westen hebben die automatisch als moreel-politiek ijkpunt vergaand aan belang ingeboet.

In dat opzicht staat de SGP inderdaad nog dichter bij Abraham.

‘Griekenland ziet Frontex-tolk aan voor migrant, duwt hem naar Turkije’

0

De Griekse kustwacht heeft een Afghaanse tolk van Frontex, het Europese grensagentschap, samen met een groep asielzoekers gewelddadig naar Turkije geduwd. Dit beweert de tolk zelf tegen the New York Times.

De tolk zegt dat hij en vele andere mensen – migranten – werden vastgezet, geslagen en uitgekleed.

‘De politie heeft onze telefoons, geld en documenten in beslag genomen. Daarna werden we in een soort warenhuis met honderd anderen gestopt (waaronder vrouwen en kinderen) en daarna over de rivier Evros gestuurd naar Turkije.’

Het verhaal bevestigt vele rapporten van mensenrechtengroepen, die al langer stellen dat de Griekse autoriteiten massaal en gewelddadig asielzoekers oppakt en terugduwt naar Turkije, overigens met medeweten van Frontex.

Dit verhaal brengt Griekenland en de EU in verlegenheid, omdat de tolk een legale EU-resident is in dienst van Frontex, het grensagentschap van de Europese Unie.

De Afghaanse tolk zegt tegen the New York Times bewijs van de pushback naar het agentschap te hebben opgestuurd. Ook heeft hij een klacht ingediend, die Europese vertegenwoordigers hebben bevestigd. Hij blijft anoniem vanwege veiligheidsoverwegingen.

‘De EU die voornamelijk de andere kant opkijkt over het misbruik richting migranten, wordt nu gedwongen om het probleem te confronteren’, concludeert the New York Times.

Ophef in de VS: rechts Congreslid linkt islamitische collega aan jihadisme

0

De Democratische afgevaardigde Ilhan Omar en haar Republikeinse collega Lauren Boebert kunnen elkaars bloed wel drinken, schrijft Politico.

Vorige week maakt Lauren Boebert pikante opmerkingen over Ilhan Omar tijdens een bijeenkomst met aanhangers van Donald Trump. Zo zou Omar deel uitmaken van de ‘Jihad Squad’, refererend naar het feit dat Omar samen met enkele andere progressieve vrouwelijke parlementariërs van kleur ‘The Squad’ wordt genoemd.

Ook ‘grapte’ Boebert dat ze best met Omar in de lift wil staan, zolang ze maar geen rugzak draagt.

Progressief Amerika reageerde als door een wesp gestoken op Boeberts opmerkingen en Omar eiste excuses. Maandag belden beide vrouwen met elkaar. Boebert zei dat het niet haar bedoeling was om Omars religie in twijfel te trekken, maar ze wilde geen excuses aanbieden.

Parlementsvoorzitter Nancy Pelosi (Democraten) veroordeelt de opmerkingen van Boebert. Ze eist dat de Republikeinen optreden tegen Boebert. Ook de Democraten dringen bij de Republikeinen aan op maatregelen tegen Boebert, schrijft the Hill.

Omar: ‘Dit gaat niet over één hatelijke uitspraak of één politicus; het gaat over een partij die onverdraagzaamheid en haat mainstream heeft gemaakt.’

Boebert, op haar beurt, blijft strijdbaar. Ze vertelt op Instagram dat ze van Omar publieke excuses eiste voor haar ‘anti-Amerikaanse en antisemitische retoriek’ en haar geregelde kritiek op de politie.

Roermond laat statushouders inburgeren bij gastgezinnen

0

De Limburgse gemeente Roermond wil statushouders beter laten inburgeren door ze bij gastgezinnen te laten logeren. Dit bericht 1Limburg.

Roermond is om die reden een samenwerking gestart met stichting Takecarebnb, dat asielzoekers probeert te matchen met een gastgezin. Statushouders logeren dan voor drie maanden met een gastgezin.

Lilly Wiggers van Takecarebnb spreekt over een win-winsituatie, met name voor het inburgeren van statushouders.

‘Zolang iemand in een asielzoekerscentrum woont is wel het mogelijk om in te burgeren, maar dat gebeurt niet al te veel. Mensen zitten vaak in locaties ver van Nederlandse steden en door te doseren komt iemand echt in contact met de taal, Nederlandse mensen en netwerk’, vertelt Wiggers.

Statushouders en Nederlandse gastgezinnen worden aan elkaar gekoppeld door matchmakers. Zij kijken hoeveel ruimte een gezin in huis heeft en naar wat voor persoon je bent.

Rechter: Amsterdam mag ongedocumenteerden dakloos maken

0

De gemeente Amsterdam mag ongedocumenteerde mensen uit opvanglocaties van de Landelijke Vreemdelingen Voorzieningen ontruimen. Dat heeft de rechter in een kort geding besloten.

De Amsterdamse wethouder Rutger Groot Wassink (Sociale Zaken, GroenLinks) heeft binnen 18 maanden geen duurzame oplossing kunnen vinden voor een ongedocumenteerde 37-jarige Eritrese vrouw die al 11 jaar in Nederland woont. Dat was wel de afspraak, maar geen wettelijke verplichting.

Het besluit van de rechter komt erop neer dat deze Groot Wassink rechtmatig handelt. it betekent dat de vrouw de facto dakloos wordt. De rechter legt de verantwoordelijkheid daarvoor bij de vrouw zelf.

Uit het vonnis: ‘Eventuele dakloosheid van mevrouw zal een gevolg zijn van haar eigen keuze om niet (te verklaren) mee te werken aan terugkeer naar haar land van herkomst.’

Op sociale media is ophef ontstaan over deze gang van zaken. ‘Midden in de winter en te midden van een pandemie’ maakt de gemeente Amsterdam kwetsbare mensen dakloos, zegt activist Sinne Goeting op Twitter. En jurist Jan de Vries spreekt over een ‘(potentieel) schending van het recht op huisvesting’.

Er staat nog een aantal andere rechtszaken op de agenda over de ontruiming van opvanglocaties waar ongedocumenteerde mensen verblijven en waar formeel geen verplichting is voor alternatieve opvang, zoals winteropvang of de bedbadbrood-voorziening, aldus het vonnis.

Utrecht wil paspoorten uitdelen aan 900 stateloze mensen

0

De gemeente Utrecht wil aan 911 stateloze mensen een paspoort geven. Voor de operatie heeft de gemeente ruim 700.000 euro neergeteld, want het gaat tijd kosten om te achterhalen wat hun nationaliteit is.

‘Wij gaan bij de mensen achterhalen wat hun nationaliteit is, zodat we ze alsnog kunnen registreren’, aldus wethouder Maarten van Ooijen (ChristenUnie) aan RTV Utrecht. Of we proberen ze te registreren als staatloos, zodat die mensen juridisch een stevigere positie hebben.’

Bij allerlei andere praktische zaken, zoals het openen van een bankrekening, is een paspoort nodig.

Of het gaat lukken om alle 911 stateloze Utrechters een paspoort te geven? Van Ooijen: ‘Het wordt pionieren, want wij zijn voor zover ik weet de eerste gemeente die het zo nauwkeurig aanpakt. Succes is niet gegarandeerd en misschien blijkt het wel een veel te grote klus te zijn, maar we gaan in ieder geval ons best doen en we hebben goede moed.’

Zwarte journalist Kevin P. Roberson werd ‘fysiek ziek’ van alle bedreigingen

0

De Afro-Amerikaans-Nederlandse journalist Kevin P. Roberson werd slachtoffer van racistische kritiek en bedreigingen vanwege zijn kritische reportages over Zwarte Piet. Aanvankelijk wilde het Openbaar Ministerie niemand vervolgen, maar mogelijk komt er toch een zaak.

Op 6 januari vindt in een Leeuwarden een hoorzitting plaats over de vraag of er toch nog een rechtszaak moet komen tegen zeventien mensen die Roberson zouden hebben bedreigd en/of racistisch bejegend. Roberson had aangifte tegen hen gedaan, maar niemand werd vervolgd.

Vervolgens startten Roberson en zijn advocaat Willem Jebbink een artikel 12-procedure bij het gerechtshof, om deze personen alsnog vervolgd te krijgen. De officier van justitie adviseert nu dat de daders vervolgd moeten worden. De advocaat-generaal – de vertegenwoordiger van het OM bij het gerechtshof – doet hetzelfde in een voorlopig advies. Roberson en zijn advocaat hopen dat de rechter hierin meegaat.

Roberson, die zichzelf beschrijft als een Afro-Amerikaanse Nederlander, vindt Zwarte Piet racisme. ‘Dat is voor mij een feit. Zwarte Piet is blackface, een racistische karikatuur, punt.’ Vanwege zijn duidelijke stellingname werd Roberson regelmatig geïntimideerd door fanatieke voorstanders van Zwarte Piet, die hem racistisch bejegenden en soms zelfs bedreigden.

‘Ik was echt bang dat mensen mijn huis zouden binnenvallen’

‘Ik kreeg doodsbedreigingen via Facebook en Whatsapp. Het adres waar ik woonde werd op internet verspreid. Ik kreeg berichten dat ze mij mijn keel zouden doorsnijden, maar ook dat ze ons zoontje zouden ontvoeren. En verder een bewegende foto van een man met een pistool, die een kogel afvuurde.’ De journalist werd er ‘fysiek ziek van’, zo vertelt hij. ‘Ik was echt bang dat mensen mijn huis zouden binnenvallen.’ Roberson vertelt dat hij fysiek is aangevallen in Amsterdam en in Utrecht, terwijl hij zijn werk deed als journalist.

Om die reden is Roberson blij met het advies van de officier van justitie en het voorlopige advies van de advocaat-generaal. ‘Ik kan het gewoon niet geloven. Ik ben ontzettend dankbaar. Dat het nu eindelijk aandacht krijgt. Het gaat niet om mij, maar om iedereen die in het openbaar statements maakt, elke journalist die zijn of haar werk gewoon probeert te doen.’

Eind vorig jaar werden 24 mensen veroordeeld voor online haat tegen de zwarte journalist en columnist Clarice Gargard, ook een uitgesproken tegenstander van Zwarte Piet. Zal de uitspraak in deze zaak ook effect hebben op de zaak-Roberson?

‘Dat is lastig in te schatten’, zegt advocaat Willem Jebbink. ‘Het kan nog alle kanten op met deze zaak. Het advies van de officier is een advies, en de advocaat-generaal heeft een voorlopig advies gegeven. Dat kan dus nog veranderen. Op 6 januari vindt een besloten hoorzitting plaats, waar wij onze standpunten kunnen toelichten. De rechter besluit dan nog niet dat er alsnog een rechtszaak tegen de zeventien moet komen. Die zeventien personen zijn bovendien op dit moment nog geen verdachten, formeel gezien, maar alleen beklaagden. Daarom vindt de hoorzitting ook achter gesloten deuren plaats, om hun privacy te beschermen.’

Toch is Jebbink blij met de adviezen van de officier en de advocaat-generaal. ‘Ze onderkennen dat internetbedreigingen een serieus probleem zijn, en dat het van belang is om mensen hiertegen te beschermen. De zaak-Gargard en de zaak-Roberson laten zien dat het internet geen open riool is, en dat er geen misbruik gemaakt mag worden van de vrijheid van meningsuiting om anderen racistisch aan te vallen of te bedreigen.’

Waarom wij FvD (nog?) niet extreemrechts noemen

0

Door te dreigen met tribunalen en bedreigingen tegen Kamerleden goed te praten, is Forum voor Democratie een nieuwe grens overgegaan. Dat is zeker. Op veel redacties, ook op de onze, wordt een langer lopende discussie urgenter: hoe om te gaan met deze partij? Moeten we dit geluid nog aandacht willen geven? En zo ja: moeten we FvD dan het stempel ‘extremistisch’ meegeven?

Ook onder politicologen speelt deze laatste vraag. Er zijn inmiddels genoeg signalen die erop wijzen dat we te maken hebben met een extreemrechtse partij, stelde de Groningse politicoloog Leonie de Jonge onlangs. De reden: bij FvD is de grens tot oproepen met geweld, een kenmerk van extreemrechts, aan het vervagen.

Is daarmee de kous af? Moet de Kanttekening FvD voortaan als extreemrechtse partij betitelen? Binnen de redactie is hier lang over gediscussieerd.

Vooropgezet: wij bemerken allemaal een nieuwe radicaliseringslag bij Thierry Baudet en de zijnen. En wij volgen wat de politicologen zeggen. Maar wijzelf zijn geen politicologen, die in de eerste plaats duiden en analyseren: wij zijn journalisten, die in de eerste plaats verslag doen en registreren. Zonder labels kunnen wij, anders dan politicologen, ons werk nog steeds doen.

Aan de andere kant: duiding is óók een taak van de journalistiek. Wij moeten ook niet doen alsof journalistiek waardenvrij is. Ook de Kanttekening is dat niet. Wij zijn niet mild voor wie de democratie en onze vrijheden bedreigt. Daarbij zijn labels als ‘radicaal-rechts’, ‘extreemrechts’ of ‘moslim-radicalen/extremisten’ handig: in één woord krijgt de lezer inzicht in waarmee hij te maken heeft.

Maar eensgezind is de redactie hierover dus niet, in het geval van FvD. Onze discussie leverde een paar knelpunten op, die wij niet onbenoemd willen laten.

Allereerst: is de huidige retoriek van FvD – ‘tribunalen’, bedreigingen goedpraten – voldoende om te spreken over extreemrechts? Of moeten we wachten tot er explicieter geweld wordt aangejaagd of zelfs gebruikt? Of kunnen we juist de ‘standaard’-retoriek van FvD al onderbrengen in de categorie ‘geweld’?

We kwamen er als redactie, eerlijk is eerlijk, niet uit

We kunnen FvD niet labelen als extreemrechts, zonder eerst dit soort vragen te hebben beantwoord. En we kwamen er als redactie, eerlijk is eerlijk, niet uit. Bovendien: is het goedpraten, aanjagen of gebruiken van geweld wel echt dé waterscheiding tussen extreemrechts en het ‘gematigdere’ radicaal-rechts?

Wat bijvoorbeeld te zeggen van een club als het neonazistische Erkenbrand? Die staat bekend als ‘studiegenootschap’, niet als een club die grossiert in bedreigingen of de straten onveilig maakt. Maar de uitingen van Erkenbrand zijn zo extreem dat de Kanttekening deze club niet als radicaal-rechts maar als extreemrechts betitelt.

Weer een andere kwestie: stel dat we FvD extreemrechts noemen. Wat dan te doen met de PVV, die bijvoorbeeld op het gebied van de islam verder gaat dan FvD? Daarbij knaagt ook de PVV aan onze instituties, met retoriek over ‘nepparlement’, ‘D66-rechters’ en, jawel, ‘tribunalen’. Moet de Kanttekening de PVV dan ook, en met terugwerkende kracht, ‘extreemrechts’ noemen?

In onze artikelen geven we deze partijen voorlopig niet het label ‘extreemrechts’ mee. Ook niet het label ‘radicaal-rechts’, trouwens. Gewoon ‘FvD’ of ‘PVV’. Maar ook zonder deze labels kunnen wij de ontwikkelingen rond deze partijen naar behoren uitlichten.

Dit doen wij juist ook omdat de recente ontwikkelingen bij deze partijen ons zorgen baren. En dit bovenop de zorgen die wij al hadden, zorgen over hun houding tegenover het democratische proces en de multiculturele samenleving.

Met hun retoriek over ‘tribunalen’ plaatsen de FvD en de PVV zich een stukje verder buiten de bestaande rechtsorde. Hun pad is er een van radicalisering. Wellicht zullen zich ontwikkelingen voordoen die meer alarmbellen doen rinkelen, waardoor een nieuw gesprek over ‘extreemrechts’ vereist is. Zo’n gesprek zullen wij dan niet uit de weg gaan.

Turkse oppositiepoliticus zit in cel na aanklacht van ‘spionage’

0

Metin Gürcan, oprichter van de nieuwe Turkse oppositiepartij Democratie en Vooruitgang (DEVA), is maandag in afwachting van zijn proces gevangengezet op beschuldiging van ‘politieke en militaire spionage’. Dit meldt het Turkse staatspersbureau Anadolu.

Gürcan, een ex-militair, is een vooraanstaande defensie-analist en daarnaast columnist bij de nieuwssite al-Monitor, die regelmatig bericht over ontwikkelingen in het Turkse leger. Hij werd vrijdagochtend in zijn huis in Istanbul aangehouden op bevel van het Openbaar Ministerie in Ankara.

De DEVA-politicus ontkende de beschuldigingen in zijn getuigenis, aldus de BBC.

‘Ik heb geen vertrouwelijke officiële informatie of documenten gedeeld met buitenlandse diplomaten’, zei hij in een verklaring voor een rechtbank in Ankara.

Gürcan is niet de eerste Turkse prominent die van spionage wordt beschuldigd. Miljonair en filantroop Osman Kavala zit nu vier jaar in de gevangenis, zonder officieel voor een misdrijf veroordeeld te zijn, op beschuldiging van spionage en het omver willen werpen van de Turkse regering. Kavala vergeleek in een interview de spionagebeschuldiging door het Turkse OM onlangs met nazipraktijken.

Ali Babacan, de leider van DEVA, steunt Gürcan. De partij zal Gürcan juridische ondersteuning bieden tijdens een eventuele rechtszaak, zegt Babacan. Als specialist op het gebied van buitenlands beleid en veiligheidsbeleid baseert Gürcan zijn werk op open informatiebronnen. Hij heeft geen toegang tot staatsgeheimen, aldus Babacan.

Gürcan richtte in maart samen met Babacan DEVA op. Babacan was vicepremier en lid van de Erdogans AKP.