19.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 554

Honderden Tunesiërs protesteren tegen machtsgreep president

0

Dit weekend zijn in Tunesië honderden mensen de straat opgegaan om te demonstreren tegen de machtsgreep van president Kais Saied.

Saied zette op 25 juli de premier en het parlement buitenspel. Hij verlengde zijn machtsgreep op 24 augustus ’tot nader order’. Wel beloofde Saied om de burgerlijke vrijheden te beschermen.

Na de opheffing van de parlementaire immuniteit zijn enkele parlementariërs gearresteerd. Ook mogen talrijke Tunesiërs het land niet verlaten

Een groot deel van het Tunesische volk staat achter de machtsgreep van president Saied, omdat Tunesië jarenlang werd geplaagd door economische stagnatie en politieke verlamming. Maar critici vrezen dat de machtsgreep van de president permanent blijft en het einde inluidt van de prille Tunesische democratie.

Honderden tegenstanders van Saied eisten zaterdag in hoofdstad Tunis dat de ‘coup’ wordt teruggedraaid. ‘Grondwet, vrijheid en waardigheid’, scandeerden de betogers. Onder hen bevonden zich ook leden van de islamistische partij Ennahdha, die lange tijd de macht had sinds de revolutie van 2011. Het was de eerste betoging tegen de president.

Enkele tientallen aanhangers van de president organiseerden een tegendemonstratie. De politie was zaterdag massaal aanwezig, om clashes tussen beide groepen demonstranten te voorkomen.

Ophef omdat Baudet Holocaust tussen aanhalingstekens plaatst

0

Thierry Baudet zorgt voor Twitterophef door het begrip Holocaust tussen aanhalingstekens te plaatsen. Aanleiding van Baudets tweet was een oproep vanuit Joodse organisaties dat de Tweede Kamer zich moet uitspreken tegen Holocaustvergelijkingen in het coronadebat.

Tegenstanders van de coronamaatregelen dragen tijdens demonstraties regelmatig Jodensterren. En in debatten in de Kamer over corona trekken Forum voor Democratie-parlementariërs de vergelijking met de Jodenvervolging.

Hoewel de Joodse organisaties FvD niet expliciet noemden, voelde Thierry Baudet zich aangesproken en besloot hij gisteravond om te reageren middels een tweet.

‘Beste Joodse organisaties, 1) De Oorlog is niet van jullie maar van ons allemaal 2) Niemand vergeleek de “holocaust” met de #apartheidspas, het ging om de jaren ’30 3) Al 50 jaar doet “links” niets anders dan de Oorlog aanroepen 3) [sic] Kijk om je heen, wat NU voor onze ogen gebeurt!’

Het feit dat Baudet Holocaust met kleine letters schrijft en tussen haakjes schiet veel twitteraars in het verkeerde keelgat. De FvD-leider zou suggereren dat de moord op zes miljoen Joden een hoax is.

‘Alles is walgelijk aan deze tweet. En ik maak me nog het meeste zorgen over het feit dat hij de holocaust tussen aanhalingstekens zet’, twittert Parool-columniste Natascha van Weezel. ‘“Griezel”’, twittert oud-PvdA-voorman Lodewijk Asscher.

GroenLinks-raadslid Youssef el Messaoudi uit Amersfoort denkt dat de verontwaardiging over Baudet nog meevalt. ‘Stel een imam zou dit soort bizarre, ranzige, stompzinnige uitlatingen doen? Wat zou er dan volgens jullie gebeuren?’, vraagt hij zich af.

In 2019 was FvD nog de grootste in een flitspeiling die het Centrum Informatie en Documentatie Israël uitvoerde op een avond in het Amsterdamse debatcentrum De Rode Hoed. Maar inmiddels zijn Baudet en zijn partijen meermalen in verband gebracht met antisemitisme.

Zo zou Baudet tijdens een privé-conversatie hebben gezegd te vrezen voor de zogenaamde macht van Joden in de ‘wereldorde’, beweerden eerder dit jaar anonieme voormalige FvD-leden in de Israëlische krant Haaretz.

In november vorig jaar lag FvD onder vuur vanwege antisemitische appjes in app-groepen van jongerenorganisatie JFVD. Ook zeiden opgestapte oud-partijleden dat Baudet tijdens een diner had opgeschept dat al zijn vrienden antisemiet zijn.

Slavernijhistoricus Piet Emmer ontmaskert zichzelf

0

Voor een periode van achttien jaar was Piet Emmer verbonden aan de Universiteit Leiden als hoogleraar. Sinds zijn emeritaat in 2009 roert hij zich nog met enige regelmaat in het publieke debat over het Nederlands slavernijverleden en dat gaat meestal gepaard met de nodige opschudding.

Zo schreef Emmer afgelopen voorjaar een uitgebreid opiniestuk over de tentoonstelling over de slavernij in het Rijksmuseum. De teneur van dit artikel kwam erop neer dat de slavernij relatief gezien best wel meeviel. Dit stuk kwam meteen op kritiek te staan en resulteerde in een repliek van Maayke Botman in de Volkskrant. Hierin nuanceert ze Emmers uitspraken met de nodige kanttekeningen. Er is alleen meer.

Niet alleen de populariserende stukken van Emmer kennen hun haken en ogen, maar ook zijn wetenschappelijke. In 2019 publiceerden de historici Ulbe Bosma en Pepijn Brandon van de Vrije Universiteit een uitgebreid artikel over de economische impact van de slavernij op Nederland. Hierin gingen ze onder meer in op een artikel van Emmer. Daarin gingen Emmer en zijn medeschrijvers de fout in door te stellen dat de totale bijdrage van slavernij voor de Nederlandse economie marginaal geweest moest zijn. Het was een foutieve interpretatie van cijfers uit een ander wetenschappelijk artikel. Brandon en Bosma voeren hier tegenaan dat door middel van een eenvoudige statistische test deze uitspraak onderuit gehaald kon worden.

Naar aanleiding van diverse uitspraken van Emmer maakte het NPO-programma Propaganda afgelopen donderdagavond een item over deze historicus. Gezeten in een luxueus gedecoreerde kamer van het Academiegebouw van de Universiteit Leiden ontving de emeritus hoogleraar interviewer Charisa Chotoe. Zij confronteerde Emmer met een paar van zijn uitspraken uit zijn boek De Nederlandse slavenhandel 1500-1850. Wat in dit interview opviel was de gemakzucht die de oude hoogleraar tentoonspreidde.

Zo gaat het onder meer over het brandmerken van de tot slaaf gemaakten. Hierin haalt Emmer een promovendus aan die dit onderzocht had, en stelde dat door middel van een brandmerk de tot slaaf gemaakte het idee kreeg dat hij ergens bij hoorde. Emmer zegt hier zelf over: ‘Ik heb geen idee of dat dat waar is’ en schrijft het vervolgens op in zijn boek.

In antwoord op de vragen van Chotoe hierop zegt hij ook: ‘Ik heb het doorgegeven, omdat het mij een mogelijkheid lijkt.’ In plaats van de publicatie zelf te onderzoeken en deze kritisch tegen het licht te houden, neemt Emmer de uitspraken klakkeloos over. Emeritus hoogleraar Caribische Geschiedenis Alex van Stipriaan werd in dezelfde uitzending bevraagd over deze uitspraak en hij stelt dat het verhaal over brandmerken zo niet is terug te lezen in de bronnen.

Niet alleen gooit hij zijn eigen ruiten in, zo ver hij nog autoriteit geniet, maar doet hij ook schade aan de geschiedwetenschap

Het is vaak een veelvoud aan verscheidene bronnen waarmee je als historicus je claim onderbouwt en juist daarin lijkt Emmer weleens de mist in te gaan. Voor het verhaal over het brandmerken voert hij een bron op van een koloniale Nederlandse landkundige die eind achttiende eeuw in Suriname actief was. Diens narratief over het brandmerken neemt Emmer klakkeloos over: zonder na te gaan welk belang deze schrijver had om het brandmerken te bagatelliseren en zonder onderzoek te doen naar bronnen die dit verhaal ondersteunen. Eén bron is nog geen bron.

Natuurlijk is de geschiedwetenschap een vakgebied dat aan elkaar hangt van interpretaties van bepaalde bronnen, maar als de bronnen hierover grofweg ontbreken dan zijn dit soort stellingen laakbaar.

‘Het is een hele comfortabele positie als je met pensioen bent. Niemand kan je meer ontslaan, je kunt schrijven wat je wil en dan hoef je geen enkele rekening te houden met andere problemen’, zegt Emmer in diezelfde aflevering over zijn werk. Eigenlijk geeft Emmer hier toe dat zijn werken niet meer aan de wetenschappelijke conventies voldoen. Dat is een zorgelijke ontwikkeling. Niet alleen gooit hij hier zijn eigen ruiten in, zo ver hij nog autoriteit geniet, maar doet hij ook schade aan de geschiedwetenschap.

Emmer ontkent zijn verantwoordelijkheid. Als historicus heb je een rol in het publieke debat over de geschiedenis die daar onderdeel van is. Deze discussie hoort gevoerd te worden aan de hand van de feiten. Wat Emmer de afgelopen jaren heeft gedaan is dat hij deze discussie heeft vertroebeld met nepgeschiedenis. Emmer ontmaskert zichzelf hiermee als een activistische historicus die de wetenschap niet meer serieus neemt.

Turkije stevent af op verplichte Koranlessen voor kleuters

0

De Turkse staatskerk Diyanet wil Koranlessen onderdeel maken van het verplichte voorschoolse onderwijs voor kinderen tussen de vier en zes jaar oud.

Er zal een bijeenkomst worden gehouden met academici om Koranlessen op te zetten als onderdeel van het verplichte voorschoolse onderwijs, meldt de Duitse omroep Deutsche Welle. Dit zou betekenen dat kinderen op de kleuterschool in Turkije straks verplicht onderwijs in de Koran krijgen. Diyanet heeft ook een commissie opgericht om educatief materiaal te maken.

Diyanet-leider Ali Erbas kwam onlangs al onder vuur te liggen, omdat hij suggereerde dat er Koranlessen zouden worden opgezet op universiteiten, jeugdcentra, gevangenissen en andere overheidsinstellingen. Seculiere tegenstanders van Erbas vrezen dat hij en Erdogan proberen om de scheiding tussen kerk en staat in Turkije ongedaan te maken en het land te islamiseren.

Ondertussen leren meisjes op de zogenoemde Imam Hatip-scholen, religieuze middelbare scholen in Turkije, dat huishoudelijk werk een vrouwentaak is en dat abortus moord is, meldt Turkse nieuwssite Duvar. De man is volgens het schoolboek degene die voor het inkomen zorgt, terwijl vrouwen huishoudelijk werk moeten doen en voor de kinderen moeten zorgen. In het schoolboek worden alle vrouwen, inclusief jonge meisjes, met een hoofddoek afgebeeld.

‘De vrouw des huizes… moet zich respectvol en beleefd gedragen tegenover haar man. Ze mag zich niet gedragen op een manier die de eer en reputatie van de familie zou aantasten. Ze moet haar kuisheid en eer beschermen’, staat in het schoolboek te lezen.

Haags prikoffensief in moskeeën

0

Vanaf 1 oktober zal er in maar liefst acht Haagse moskeeën worden geprikt, zo hebben de Federatie Islamitische Organisaties (FIO) en GGD Haaglanden afgesproken. Mensen uit de omliggende wijken moeten een zetje krijgen om zich alsnog te laten vaccineren tegen het coronavirus, is de gedachte.

De vaccinatiegraad in Den Haag is lager dan het gemiddelde, vooral in multiculturele wijken is de prikbereidheid lager. In Nederland is 82 procent van de volwassenen volledig gevaccineerd en heeft 86 procent de eerste prik gekregen. In Den Haag liggen die cijfers op 61 procent (volledig) en 72 procent (eerste prik).

‘Mensen kunnen zich dan straks laten vaccineren in hun eigen wijk en op een vertrouwde plek’, zegt FIO-voorzitter Derwisj Maddoe tegen Omroep West. ‘Door in moskeeën nu vaccinatielocaties te openen, willen wij de drempel verlagen.’

Met name met de deelname van de Al Madinah-moskee is Maddoe erg blij. ‘Daar was vorig jaar een grote corona-uitbraak. Meerdere mensen zijn overleden, onder wie de penningmeester. Ik vind het heel belangrijk dat juist deze moskee meedoet.’

Behalve de prik krijgen mensen ook voorlichting. Maddoe: ‘Wij hebben medewerkers die inwoners in hun eigen taal voorlichting kunnen geven. Ook dat moet helpen.’

Ook jongerenwerkers worden ingezet, om jongeren te overtuigen van het nut van vaccinaties. Want volgens Maddoe hebben veel ouderen zich laten overhalen om geen prik te krijgen omdat jongeren zeiden dat dit niet nodig was.

Ook in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht worden moskeeën ingericht als priklocaties, om moslims en andere mensen uit multiculturele wijken te bewegen zich te laten vaccineren.

Rotterdam worstelt met straatoverlast door Black Hebrew Israelites

0

De Black Hebrew Israelites, een zwarte joodse groepering die gelooft dat zwarte mensen uit Afrika het uitverkoren volk zijn, zorgen met hun manifestaties op de Rotterdamse Lijnbaan voor ergernis bij winkeliers en het winkelende publiek. Maar burgemeester Ahmed Aboutaleb wil vooralsnog niet ingrijpen.

De Afrikaanse Hebreeërs demonstreren in de weekenden in de Rotterdamse binnenstad. Ze zouden zorgen voor overlast en dreigende situaties, onder andere clashes met Rotterdammers van islamitische afkomst.

Voor Tanya Hoogwerf van Leefbaar Rotterdam is de vol, meldt Dagblad 010. Ze wil hen verbannen naar een leegstaande parkeergarage. Volgens Hoogwerf maken de Afrikaanse Hebreeërs zich schuldig aan intimidatie en het uitschelden van vrouwen.

Ahmed Aboutaleb wil echter niet meteen ingrijpen, omdat de groepering de wet nog niet heeft overtreden. Er is geen dreiging van de openbare orde volgens hem, geen dreiging voor de volksgezondheid en ook het verkeer heeft geen last van de Afrikaanse Hebreeërs in hun paarse gewaden.

Wel is het zo dat ze zich te luidruchtig gedragen, aldus Aboutaleb. ‘Bovendien leggen ze een te grote claim op de openbare ruimte, omdat het binnen hun religie niet acceptabel is dat voorbijgangers door hun demonstratiegebied heenlopen. Dat zijn alles bij elkaar toch redenen om te overwegen om hen een beperking op te leggen.’

Het is niet de eerste keer dat de Black Hebrew Israelites voor ophef hebben gezorgd. Vorig jaar waren ze actief in Amsterdam, bij een winkelcentrum in de Bijlmer. De Afrikaanse Hebreeërs vertelden het publiek toen dat corona een complot is, dat de vrouw ondergeschikt is aan de man en dat het witte ras vernietigd zal worden door een ‘nucleair vuur’, aldus het Parool.

Kuzu clasht met D66-Kamerlid na vraag over Turkije: ‘Heel ongepast!’

0

Denk-Kamerlid Tunahan Kuzu reageerde gisteren in de Tweede Kamer als een wesp gestoken op een vraag van D66-Kamerlid Jan Paternotte. De D66’er maakte zich, aldus het Denk-Kamerlid, schuldig aan discriminatie en etnisch profileren. ‘Wat een eikel’, twitterde Kuzu achteraf.

Aanleiding van deze aanvaring was het standpunt van Denk over het coronapaspoort. Hier is Denk fel tegen, omdat zo’n paspoort voor een tweedeling in de maatschappij zou zorgen, tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden. Kuzu noemde dit ‘uitsluiting’, ‘discriminatie’ en ‘apartheid’.

Paternotte confronteerde Kuzu daarop met het feit dat Turkije onlangs een vaccinatiepaspoort heeft ingevoerd voor theaters, bioscopen, scholen en zelfs voor binnenlandse reizen. De D66-parlementariër wilde weten hoe Kuzu daarover oordeelt.

Het Denk-Kamerlid vond Paternottes vraag ongepast. Kuzu is geen Turks Kamerlid, gaf hij aan. ‘Voorzitter, ik vind het heel interessant dat een politieke partij als D66, die diversiteit hoog in het vaandel heeft staan, mij, omdat ik een Turkse achtergrond heb, vragen stelt over de politieke situatie in Turkije, over een onderwerp waarvan het hun agenda dan weer uitkomt’, zei Kuzu. ‘Ik vind het gewoon heel ongepast, ik vind het D66 niet sieren, ik vind het de heer Paternotte niet sieren.’

‘Zielig’, twittert Denk-fractieleider Farid Azarkan. ‘Argumenten zijn op en dan zeg je iets over Turkije.’ ‘Smerig en vals’, twittert ook Denk-Kamerlid Stephan van Baarle.  Het Utrechtse Denk-raadslid Mahmut Sungur valt hem bij: ‘Van Wilders en zijn partij zijn we het wel gewend. Maar worden nu ook al door Jan Paternotte aangesproken op onze etnisch achtergrond. Wat een mafketel.’ ‘D66 heeft meerdere volksvertegenwoordigers die niet zouden misstaan bij de PVV’, twittert het Amsterdamse Denk-raadslid Numan Yilmaz.

Ook buiten Denk-kringen vallen twitteraars massaal over Paternotte heen. Journalist Frederike Geerdink, die veel over Turkije heeft geschreven, noemt de actie van Paternotte ‘ontzettend vuig’: ‘Racisme in de Kamer loopt de spuigaten uit.’ ‘Dit was echt heel ongepast en misplaatst’, aldus de Turks-Nederlandse Trouw-columnist Emine Ugur.

Paternotte heeft zelf nog niet gereageerd op alle ophef.

Deze zwarte actiegroep haat Anne Frank en heult met propaganda-Rus

0

‘Anne Frank is wit en wit is gelijk aan de kolonisator.’ Getekend: Gazi Kodzo, een Afro-Amerikaanse activist die de beweging Black Hammer heeft opgericht. ’s Werelds beroemdste Holocaustslachtoffer is volgens Kodzo een ‘parasiet’ en een ‘bleek-demon’, wiens dagboek je maar beter kunt verbranden. Wie is deze Gazi Kodzo, die Afro-Amerikanen en andere mensen van kleur wil bevrijden van de witte ‘kolonialisten’?

De radicaal-linkse beweging Black Hammer ziet zichzelf als symbool van hoop voor de gekoloniseerde arbeidersklasse. Ze zegt op te komen voor gekoloniseerde volkeren over de hele wereld, die hun land moeten terugkrijgen.

‘Ons symbool, de Hamer, staat voor het breken van de ketenen van het kolonialisme en het opbouwen van een toekomst die wij zelf bepalen voor alle gekoloniseerde mensen wereldwijd.’

Om dit doel te bereiken, moeten er zogenoemde ‘Hammer Cities’ gesticht worden, utopische gemeenschappen waar alleen mensen van kleur mogen wonen: ‘Geen politie, geen huur, geen coronavirus, en geen witte mensen.’

Met zijn doorleefde expressie en hoge stemgeluid doet Black Hammer-oprichter en -leider Gazi Kodzo (1990) denken aan Chris Tucker in de sciencefiction-actiefilm The Fifth Element (1997). Tijdens sommige optredens verft Kodzo zijn gezicht wit om te lijken op The Joker in de gelijknamige film uit 2019. Maar de bekende Youtuber Elvis the Alien noemt hem liever ‘The Black Hitler’, te zien in een filmpje uit 2017 dat treffend ‘I Do Not Like Gazi Kodzo’ heet en meer dan een miljoen keer is bekeken.

Het twitteraccount van Black Hammer heeft slechts 5.200 volgers, maar zorgde in mei dit jaar voor veel commotie met gepeperde tweets over Anne Frank. Zo beweerde Black Hammer dat Anne Frank ‘Amerikaanse propaganda was die werd gebruikt om gekoloniseerde mensen het zwijgen op te leggen over het leed wat Joodse mensen nu de gekoloniseerde mensen aandoen’. De tweet bevatte ook een citaat van Malcolm X waarin Joodse mensen worden bekritiseerd.

Daar bleef het niet bij. In een andere tweet zei Black Hammer het kampvuur aan te zullen maken met het dagboek van Anne Frank en in een vervolgtweet werd Anne Frank een kolonisator genoemd. Vorig jaar zorgde Gazi Kodzo bovendien voor ophef door Anne Frank uit te maken voor ‘Becky’, een denigrerende naam voor een witte vrouw. ‘Mij was niet verteld over de talloze zwarte meisjes in Amerika die werden uitgeroeid! Inheemse Amerikaanse meisjes die werden uitgeroeid! Palestijnse meisjes die Israël door middel van genocide aan het vermoorden is op dit moment!’

Is Gazi Kodzo misschien een grappenmaker, een troll? Toen het rechtse Fox News de ophef over de Anne Frank-tweets behandelde – Kodzo was erg blij met deze aandacht – stelde de conservatieve tv-zender die vraag niet. Maar Kevin Rashid Johnson van de New African Black Panther Party, een radicale zwarte beweging in de VS, twijfelt aan de juiste intenties van Kodzo. Hij gelooft dat Black Hammer is geïnfiltreerd door radicaal-rechtse agent provocateurs om zwarte activisten tegen elkaar uit te spelen.

Johnson wijst erop dat Black Hammer uit mensen bestaat die geen verleden hebben met andere activistische groeperingen en radicaal-linkse theorie en geschiedschrijving. Volgens Johnson gaat het Kodzo niet om de strijd tegen racisme, maar is hij een mediageile opportunist. Enkele jaren geleden bezocht Kodzo als Youtube-persoonlijkheid ’Smileton’ nog feestjes van welvarende jonge witte vrouwen.

Journalist Mira Fox legt in de Joods-Amerikaanse krant the Forward uit dat ze de vraag of Kodzo een troll is niet zo interessant vindt. Black Hammer raakt met de kritiek op Anne Frank een gevoelige snaar, ziet ze. Op Amerikaanse scholen en in Amerikaanse films is Anne Frank heilig. Maar zo universeel is Anne Frank niet, aldus Fox.

Ze wordt wit voorgesteld, omdat haar vader Otto Frank passages in haar dagboek over het Jodendom en seks had gecensureerd, om het boek acceptabeler te maken bij het witte publiek, dat deels conservatief was. Black Hammer agendeert dat Anne Frank eigenlijk een hele witte heldin is, terwijl er ook veel verhalen zijn van zwarte en andere tieners die met discriminatie en onrechtvaardigheid te maken hadden. Maar de Amerikaanse samenleving heeft geen oog voor deze nuances, schrijft Fox. Ze noemt het veelzeggend dat Texas een wet aannam die het lesgeven in critical race theory verbiedt, maar wel meer aandacht in het onderwijs wil voor de Holocaust.

Toch blijft de troll-vraag belangrijk voor veel zwarte activisten. Kodzo en zijn organisatie Black Hammer zorgen met hun wel erg radicale opvattingen niet alleen voor zwarte verdeeldheid, maar ook voor veel leedvermaak bij rechts. En het separatistische idee van Hammer Cities waar witte mensen niet welkom zijn is ook populair bij witte nationalisten, want zo komen ze van zwarte mensen uit ‘hun’ buurten af.

We kunnen niet in Kodzo’s hoofd kijken. Wat we wel weten is dat de naam van zijn organisatie doet denken aan het controversiële boek The Black Hammer: A study of black power, red influence and white alternatives uit 1967, dat door de Southern Poverty Law Center is gelabeld als ‘gemeen en racistisch’. De auteurs achter dit boek beweren dat de Amerikaanse burgerrechtenbeweging is geïnfiltreerd door communisten die de beweging willen gebruiken om de VS te ondermijnen en een zwarte Sovjetstaat te stichten in het Zuiden. Precies hetzelfde als wat de organisatie Black Hammer zegt te willen met hun strijd voor eigen land, dus.

En dan hebben we nog Kodzo’s pagina op Facebook. Daarop levert Kodzo felle kritiek op de Black Lives Matter-beweging, die niet radicaal genoeg zou zijn. Ook critical race theory en het concept intersectionaliteit krijgen ervan langs. Kodzo is tevens kritisch over coronavaccins en zegt dat de verkiezingen oneerlijk zijn verlopen. Bovendien zegt hij dat QAnon-aanhangers een punt hebben met hun complottheorie dat pedofielen stiekem aan de touwtjes trekken. Allemaal standpunten die ook populair zijn bij uiterst recht Amerika.

‘Anne Frank is wit en wit is gelijk aan de kolonisator’

Het wordt nog interessanter wanneer een Rus genaamd Alexander Ionov een bericht op Kodzo’s Facebook-wall plaatst. ‘CNN heeft besloten om nog een onderzoek te doen naar mij en mijn vriend Gazi Kodzo’, kondigt hij aan in maart. Kodzo geeft zijn bericht een hartje.

De Rus Alexander Ionov (1989) is een zogenoemde ‘influence agent’, die sinds 2012 met zijn Anti-Globalist Movement (AGM) contacten onderhoudt met maatschappelijke bewegingen in de wereld, zoals het Committee of Solidarity with the Latin American Peoples, Catalaanse separatisten en met zwarte bewegingen in de VS. De Syrische president Bashar al-Assad en de Iraanse oud-president Mahmoud Ahmadinejad zijn ereleden van AGM. Onder de vlag van solidariteit met onderdrukte volkeren promoot AGM duidelijk de Russische geostrategische belangen.

Separatistische en extremistische bewegingen worden door het Rusland van Vladimir Poetin ondersteund om het Westen te verzwakken. Dat Ionov contact heeft met Kodzo, die tegenstellingen tussen wit en zwart en zwarte mensen onderling aanwakkert, is dus minder verassend dan het op het eerste gezicht kan lijken. CNN onthulde in 2020 nog dat een Russische trollenfabriek in Ghana rassentegenstellingen in de VS probeerde op te stoken met radicaal-linkse, zwarte twitteraccounts.

‘De trollenfabriek in Ghana is een dependance van de grote trollenfabriek in Sint Petersburg’, vertelt onderzoeksjournalist en nepnieuwsdeskundige Robert van der Noordaa aan de Kanttekening. ‘Russische trollen probeerden niet alleen de Europese debatten over vlucht MH17 en de vluchtelingencrisis te beïnvloeden, maar sprongen ook op Black Lives Matter. Het interessante is dat ze daarbij niet alleen extreemrechtse Trump-aanhangers steunden, maar ook de extreme stemmen in het antiracistische kamp.’

Ionov speelt een rol in de Black Lives Matters-discussie, aldus het Robert Lansing Institute. Zo deelde hij op Facebook een bericht dat het goed is om te rebelleren tegen politieterreur. Tevens had Ionov contact met de African People’s Socialist Party USA, waar Kodzo eerst actief voor was, totdat hij in 2019 werd geroyeerd als lid.

In mei 2020 verklaarde Ionov zich solidair, als vicevoorzitter van het International Human Rights Defence Committee – een andere Russische mantelorganisatie – met de strijd van zwarte mensen voor sociale rechtvaardigheid. Black Hammer reageerde hier positief op, zo blijkt uit een bericht op de Black Hammer-website uit die maand:

‘Wij begrijpen dat de westerse white power media deze daad van solidariteit en eenheid vanuit Rusland zullen gebruiken als bewijs dat de Russen achter deze natiewijde opstand tegen politiegeweld zitten. Dat is onzin, wat achter deze natiewijde protesten zit is een systeem dat geworteld is in kolonialisme. (….) Malcolm X was geen Russische agent, en Nat Turner ook niet.’

Dat een zwarte organisatie die zichzelf als antikolonialistisch afficheert geen moeite heeft met een ‘influence agent’ die met zijn werk het Russische imperialisme dient, mag opmerkelijk heten.

Amerikaans ‘terreuramendement’ neemt Grijze Wolven op de korrel

0

De Amerikaanse afgevaardigde Dina Titus van de Democratische Partij heeft een amendement ingediend tegen de Turks-nationalistische Grijze Wolven. De Democraat wil weten of die groep op de Amerikaanse lijst met terreurorganisaties geplaatst kan worden.

Buitenlandminister Anthony Blinken moet binnen 180 dagen rapport uitbrengen over de activiteiten van de Grijze Wolven, ‘inclusief of ze voldoen aan de criteria om als buitenlandse terroristische organisatie opgenomen te worden’. Als dat niet het geval is, wil Titus graag een ‘gedetailleerde uitleg’ daarover.

Niet alleen in Amerika, maar ook in Europa staan de Turkse ultranationalisten onder druk. Zo kondigde Frankrijk vorig jaar al aan, nadat beelden opdoken waarin dreigementen werden geuit tegen Armeniërs, de Grijze Wolven te verbieden. In Oostenrijk bestaat al sinds 2019 een verbod op Turks-nationalistische symbolen, het wolvenhandgebaar en de drie halvemaan vlaggen. Turkije veroordeelde deze acties en wil dat ze worden teruggedraaid.

De Grijze Wolven ontstonden in de jaren zeventig in Turkije als gewapende jongerenorganisatie tegen linkse bewegingen, met wie ze waren verwikkeld in bloedige straatgevechten – totdat de coup van de jaren tachtig daar een eind aan maakte met nog meer bloedvergieten, voornamelijk tegen linkse groepen.

Hoewel de Grijze Wolven geen officiële organisatie zijn, hebben ze dezelfde Turks-nationalistische symbolen en idealen als de Turkse partij MHP, de coalitiegenoot van Erdogans AKP.

Palestijnse activistentweeling in TIME-lijst 100 meest invloedrijke personen

0

Mohammed en Muna el Kurd, de beroemde Palestijnse tweeling die zich in de wijk Sheikh Jarrah in Oost-Jeruzalem verweert tegen Israëlische huisuitzettingen, zijn door het Amerikaanse tijdschrift TIME verkozen tot de honderd meest invloedrijke personen van het afgelopen jaar.

‘Via online berichten en mediaoptredens toonde de activistentweeling deze zomer de wereld wat het betekent om te leven onder Israëlische bezetting in Oost-Jeruzalem.’

Hiermee waren ze hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor een internationale verschuiving in de wijze waarop over Israël en Palestina wordt gesproken, aldus TIME.

De familie El Kurd en hun Palestijnse buren verzetten zich al meer dan tien jaar tegen gedwongen Israëlische huisuitzettingen, die door hunzelf ‘een blijvende etnische zuivering van Palestijnen’ wordt genoemd.

In mei leidden de spanningen tot een Israëlische aanval op islamitische moskeegangers bij de Al-Aqsa-moskee in de Oude Stad. Hamas liet deze provocatie niet onbeantwoord en schoten honderden raketten af op Israël. Hierop escaleerde het conflict met honderden – voornamelijk Palestijnse – burgerslachtoffers, waaronder 62 kinderen, tot gevolg.

In een reactie op Twitter zegt Mohammed el Kurd dat het wel ‘een positieve ontwikkeling’ is dat hij en zijn zus worden genoemd, maar dat symbolisme niet genoeg is voor ‘ware steun aan de Palestijnse zaak’.

Mohammed El Kurd baarde in juni opzien in de Tweede Kamer, toen hij via een videoverbinding met de Kamercommissie Buitenlandse Zaken sprak over de huisuitzettingen in Oost-Jeruzalem. Het gesprek leverde opmerkelijke clashes op met diverse Kamerleden.