16 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 692

Dit ben ik, en ik ben atheïst

0

Woensdag besprak columnist Fitria Jelyta onderbuikgevoelens jegens haar en haar medemoslims. ‘Dezelfde onderbuikgevoelens die Kauthar Bouchallikht, een intelligente, welbespraakte en damn capable vrouw en moslim, willen zwartmaken.’ In deze gastcolumn reageert Leon Korteweg, atheïst, op haar:

Beste Fitria, ik ben atheïst. Maar ik ben ook historicus, Wikipediaan, humanist, vegetariër, aardappelliefhebber, kindervrij, fervente gamer, lezer en schrijver.

Ik ben atheïst. In tegenstelling tot jou geloof ik niet in goden of andere bovennatuurlijke wezens, maar dat betekent niet dat ik daarom geen moreel kompas heb. Ik doe mij best om mijn leven te leiden zoals ik denk dat het beste is voor de mensen, dieren, het milieu en mijzelf, en laat me daarbij inspireren door het wetenschappelijk scepticisme, het ecohumanisme, de vrijdenkerij en het progressieve feminisme.

Ik ben atheïst. Ik leg persoonlijk niemand iets op, maar soms voel ik een verantwoordelijkheid om openlijk een kritisch, maar constructief oordeel te vellen als dat anderen ten goede zou kunnen komen. Mijn vooroordelen, en ja, die heb ik ook, gebruik ik vervolgens niet als munitie om in een verrekte Facebook-comment mijn gal te spuien, zodat ik mensen kan kwetsen en bevestiging kan vinden. Daar schiet niemand iets mee op, met constructieve kritiek eventueel wel.

Hoi. Dit ben ik, en ik ben atheïst.

Waarom denk ik dat er niets mis is met jou als gelovige, maar misschien wel met je geloof? Ik zal het je vertellen.

Wat in heilige boeken staat is, voor zover wij kunnen achterhalen, niet wetenschappelijk betrouwbaar of historisch allemaal echt gebeurd. Bovendien staan heilige boeken meestal vol met vrouwonvriendelijke, homohatende en ondemocratische passages die niet passen in de eenentwintigste eeuw. Helaas halen veel gelovigen wel degelijk rechtvaardiging uit hun religies voor homofobie, seksisme, xenofobie en andere vormen van discriminatie en zelfs geweld.

Zoals je terecht aankaart, is onrecht dat gelovigen elkaar en ongelovigen aandoen niet per se te herleiden naar wat er zoal in hun heilige boeken staat; immoreel gedrag is een complex fenomeen en kent vele oorzaken. Maar als het woord van een opperwezen boven de democratische rechtsstaat wordt geacht door een grote groep mensen en daaruit op theocratische wijze wordt geciteerd, dan valt er heel wat immoreel gedrag te rechtvaardigen dat een democraat en secularist afschuwelijk vindt en verwerpt.

Tegelijk heeft een gelovige niet de plicht om zich ter plekke aan iedere wildvreemde te verantwoorden als één van zijn geloofsgenoten iets immoreels doet, zelfs niet als daarbij een beroep gedaan wordt op een heilige tekst. Het is verwerpelijk om de een te veroordelen voor de wandaad van de ander louter op grond van een gedeeld gedachtegoed. We hebben verantwoordelijkheid voor onze eigen daden en allemaal recht op ons eigen (on)geloof en onze eigen interpretatie daarvan, zolang we maar handelen binnen de kaders van de rechtsstaat.

Ook ik ben verontwaardigd over de wijze waarop kandidaat-Kamerlid Kauthar Bouchallikht zo onterecht hard werd aangevallen

Ik ga je niet vertellen dat je gek bent, Fitria, integendeel. Ik ga erkennen dat helaas veel mensen dat wel over je denken en dat vind ik heel naar voor je. Moslims zoals jij krijgen van vreemdelingenhaters heel veel onterecht generaliserende kritiek over je heen, om nog maar te zwijgen van intimidatie en geweld. Je zou niet voor iedere aanslag ter verantwoording moeten worden geroepen. Het is ook onredelijk om te verlangen dat je alles van je geloof weet om erin te mogen geloven; dat vragen we ook niet van anderen. Zoals je zegt, je bent veel meer dan alleen maar moslim.

Net als jij ben ik daarom nogal verontwaardigd over de wijze waarop kandidaat-Kamerlid Kauthar Bouchallikht van GroenLinks zo onterecht hard werd aangevallen de afgelopen dagen, bijvoorbeeld door columnist Erdal Balci in de Volkskrant. Een extreem vergezochte oefening in guilt by association: met flinterdun bewijs werd een verder niet in opspraak zijnde persoon en een complete politieke partij in de fundamentalistische hoek geduwd. Dat is niet het soort islamkritiek waar onze samenleving bij gebaat is.

Wat dan wel? Een genuanceerd, niet-xenofoob commentaar over de tekortkomingen van de islam en de misstanden binnen moslimgemeenschappen, waar bijvoorbeeld Vrij Links voor staat. Constructieve kritiek die moslims inspireert tot nadenken over of – en zo ja: hoe – hun geloof te verzoenen is met de moderne rechtsstaat, of dat het misschien beter is om dat geloof te verlaten. Ondertussen mogen we ervan uitgaan dat Kauthar haar best zal doen om het volk te vertegenwoordigen volgens dezelfde democratische spelregels waarmee ze verkozen is.

Ik haat je niet, Fitria, en niemand zou jou moeten haten alleen maar omdat je moslim bent. Je bent mijn medemens en landgenoot en ik ga uit van je goede bedoelingen. Maar als je openstaat voor een vriendelijk gesprek, dan heb ik een paar constructief-kritische geloofsvragen waar je hopelijk iets mee kan. En wellicht andersom ook.

 

Linkse organisaties: Kauthar dupe van ‘extreemrechtse intimidatiecampagne’

0

Een grote groep linkse en islamitische organisaties heeft zich solidair verklaard met kandidaat-Kamerlid Kauthar Bouchallikht van GroenLinks. Ze zou slachtoffer zijn van een ‘extreemrechtse intimidatiecampagne’.

De verklaring is ondertekend door meer dan vijftig maatschappelijke en politieke organisaties van linkse of islamitische signatuur, waaronder BIJ1, Nida, Denk, de jongerenorganisatie van GroenLinks, het Collectief tegen Islamofobie, het Comité 21 Maart, Extinction Rebellion Nederland, de Internationale Socialisten en moslimvrouwencollectief S.P.E.A.K. De tekst is gepubliceerd op de website van Code Rood, een actiegroep die strijdt tegen klimaatverandering en voor klimaatrechtvaardigheid.

‘We zien de afgelopen maanden steeds vaker hoe onderdrukte groepen en delen van links onder vuur worden genomen’, stellen de ondertekenaars. ‘De dynamiek hierachter is steevast hetzelfde: een rechtsradicale ‘speurneus’ doet aantijgingen aan het adres van een links persoon, dit wordt vervolgens groter gemaakt op social media door een netwerk van extreemrechtse media, politici en trollen en komt vervolgens ook bij gevestigde media terecht. Het is pijnlijk om te zien dat gevestigde media hier kritiekloos in mee lijken te gaan en zo steun verlenen aan de intimidatiecampagnes.’

De ‘rechtsradicale speurneus’ die als eerste schreef over de vermeende banden van Bouchallikht is oud-journalist Carel Brendel, die volgens de ondertekenaars van de verklaring ‘een lange staat van dienst heeft als het gaat om het bedenken van islamofobe complottheorieën’. Doel van Brendel en andere critici van Bouchallikht is volgens de ondertekenaars van de verklaring om ‘linkse activisten, mensen van kleur, vrouwen en moslims te intimideren en monddood te maken’.

Brendel verweert zichzelf op Twitter: ‘Waaruit bestaat de complottheorie? Ik heb gemeld dat een Kamerkandidate van GroenLinks vicevoorzitter is van een organisatie, die volgens Duitse overheidsinstellingen, onderzoekers en zelfs ex-leden onderdeel is van de Europese Moslimbroeders. Dat is ‘guilty by association’. Overigens: de kandidate associeerde zichzelf met deze beweging door er drie jaar lang als bestuurslid op te treden.’

 

Zweden: rechter draait hijabverbod voor schoolkinderen terug

0

Een rechtbank in het Zweedse Malmö heeft besloten het hoofddoekverbod op basisscholen terug te draaien.

Het hoofddoekverbod was in 2019 ingesteld door de gemeenteraad van het plaatsje Skurup, in het zuidelijkste puntje van Zweden. Meisjes onder de dertien mochten geen hoofddoek dragen.

Veel moslimleerlingen en docenten protesteerden tegen dit besluit. Het hoofd van de school in Skurup weigerde om hier uitvoering aan te geven.

Volgens de rechtbank in Malmö is het hoofddoekverbod in strijd met de grondwettelijke en Europese bepalingen over de vrijheid van godsdienst.

Er wonen ongeveer 800.000 moslims in Zweden, zo’n 8 procent van de totale bevolking.

Aboutaleb laakt aanval op cameraploeg Powned: ‘Van journalisten blijf je af’

0

De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb vindt dat je van journalisten af moet blijven. Dit schrijft hij in antwoord op raadsvragen van Tanya Hoogwerf van Leefbaar Rotterdam. Aanleiding was een voorval bij het Emmauscollege in de stad, waar een cameraploeg van Powned werd aangevallen.

‘Van journalisten blijf je af’, antwoordt Aboutaleb. ‘Het is van groot belang dat journalisten ongehinderd hun werk kunnen doen. Het belagen van een cameraploeg veroordelen we. En wanneer er sprake is van een incident, dan is het doen van aangifte de geëigende stap.’

Volgens de burgemeester is er in Nederland een bredere tendens waarin journalisten onder druk staan. Hij noemt als voorbeeld het verwijderen van de stickers op de wagens van de NOS. ‘Het is goed dat politici zich hiertegen uitspreken. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed. De persvrijheid is hier onderdeel van.’

Vandaag wordt de kwestie rond het Emmauscollege nog apart behandeld door de Rotterdamse gemeenteraad, schrijft Dagblad 010. Een docent moest onderduiken nadat hij door leerlingen werd bedreigd vanwege een cartoon in zijn klaslokaal.

Nida valt GroenLinks aan: partij zit ‘verstrengeld in web van islamofobie’

0

GroenLinks gooit moslims voor de bus. Dat schrijft Nida-leider Nourdin el Ouali op de NPO-opiniewebsite Joop (BNN-VARA), in reactie op de ophef rond kandidaat-Kamerlid Kauthar Bouchallikht van GroenLinks.

Bouchallikht is vicevoorzitter van de islamitische studentenvereniging FEMYSO, die volgens critici gelieerd is aan de Moslimbroederschap. GroenLinks-fractievoorzitter Jesse Klaver verdedigde haar kandidatuur, maar nam in gesprek met de NOS wel afstand van de Moslimbroederschap en Milli Görüs. Dit schiet de Nida-leider in het verkeerde keelgat.

‘Jesse Klaver hekelt de hoepels waar moslims doorheen moeten springen om hun loyaliteit te bewijzen, om vervolgens waardevolle moslimkoepels verre van zich te werpen’, schrijft Ouali.

‘Waarom moet een moslim van GroenLinks zo nadrukkelijk afstand nemen van Milli Görüs of de moslimbroederschap? Van welk gedachtegoed? Volgens de NOS streeft de moslimbroederschap naar ‘een democratische samenleving gebaseerd op islamitische principes’. Is dat zo eng of gevaarlijk? Moet een moslim daar afstand van nemen? Dan zeg ik: ik ben een moslimbroeder! En dan?’

Volgens El Ouali, die zelf politiek actief was voor GroenLinks voordat hij Nida oprichtte, zitten er ‘islamofobe’ elementen in GroenLinks. Femke Halsema zei ooit dat ze zich stoorde aan de hoofddoek, en Kamerlid Niels van den Berge was lid de Kamercommisie tegen ‘ongewenste beïnvloeding uit onvrije landen’. El Ouali noemt het werk deze commissie ‘politieke islamofobie’. Volgens El Ouali reikt ‘het web van islamofobie’ tot diep in de partij.

‘Van de partijprogrammacommissie die na zeker 20 jaar aan onafgebroken moslimhaat in de Tweede Kamer nog steeds geen islamofobie benoemt in haar partijprogramma tot het landelijk campagneteam van GroenLinks dat bij monde van Jesse Klaver na twee rechtse briesjes bezweek onder de druk van de Israël-lobby. En wat te denken van de actie waarbij GroenLinks de stekker trok uit het LinksVerbond in Rotterdam (PvdA, GroenLinks, SP en NIDA) en NIDA voor de bus gooide, vanwege een vier jaar oude tweet met Israël-kritiek?’

De Nida-leider vindt GroenLinks ongeloofwaardig, omdat de partij kritisch is op islamitische organisaties die de politieke islam promoten, maar geen afstand neemt van de ‘heksenjacht op moslims’ door de Franse president Emmanuel Macron. Daarom is GroenLinks geen inclusieve partij, concludeert El Ouali.

Het BIJ1-programma is de moderne versie van het Communistisch Manifest

0

Ik heb er lang op moeten wachten, maar ik heb het Communistisch Manifest van Karl Marx en Friedrich Engels weer eens uit mijn boekenkast gepakt. Het verkiezingsprogramma van BIJ1 leest namelijk als een moderne versie van dit traktaat. Hun snoeiharde aanklacht tegen het kapitalisme is zeer vergelijkbaar met wat Marx en Engels in 1848 betoogden.

Ook de toelichting op het besluit van BIJ1 om het programma niet te laten doorberekenen door het Centraal Planbureau (CPB) is antikapitalistisch. ‘Door van het bestaande systeem uit te gaan, houden CPB-berekeningen ​macht bij banken en bedrijven​. BIJ1 wil macht bij burgers leggen’, staat er. ‘Burgers’ klinkt nu eenmaal toegankelijker dan ‘het proletariaat’.

Ergens ben ik wel blij met dit radicale programma. Hoe meer keuzemogelijkheden kiezers hebben bij de aankomende Tweede Kamerverkiezingen, hoe beter. En dan bedoel ik vooral écht verschillende keuzes. Teveel partijen willen ongeveer hetzelfde. BIJ1 onderscheidt zich met een eigen geluid.

Ook de Nieuwe Communistische Partij wil meedoen met de verkiezingen, maar haar kans op een zetel is nihil. Het marxistisch-leninistische programma van BIJ1, dat naar mijn inschatting serieus kans maakt op een Kamerzetel, is daarom écht uniek. Bovendien is het doorregen van anti-neokolonialisme en de strijd tegen discriminatie en racisme.

Daar kenden we BIJ1 en partijleider Sylvana Simons natuurlijk al van. Maar het programma vertoont daarnaast ook sterke overeenkomsten met dat van de Partij van de Dieren. De aanklacht tegen de bio-industrie, de vurige wens om de planeet te willen redden van de klimaatcrisis en de verregaande voorstellen op het gebied van dierenwelzijn zijn een stuk radicaler dan bijvoorbeeld de voorstellen van GroenLinks.

Met dit verkiezingsprogramma mikt BIJ1 op SP-stemmers die de SP te gematigd, te ‘mainstream’ vinden. Ook moeten teleurgestelde GroenLinksers worden verleid. Een van de voorlopers van GroenLinks was namelijk de CPN. Ten slotte en vooral wil BIJ1 iedere Nederlander aanspreken die tot een minderheidsgroep behoort en zich niet politiek vertegenwoordigd voelt. Nederlanders met een migratieachtergrond, Nederlanders met een beperking en Nederlanders uit de LHBTQI+-gemeenschap. Hiermee gaat BIJ1 ook de concurrentie aan met de islamitische partijen Denk en Nida.

De agenda van BIJ1 is er een waar Karl Marx, Friedrich Engels, Rosa Luxemburg, Ché en al die anderen hun rode vingers bij zouden aflikken

Misschien denkt u: ‘Het échte argument om BIJ1 marxistisch te noemen heb ik nog niet gelezen.’ Dat klopt. BIJ1 noemt zichzelf niet marxistisch en dat is begrijpelijk. Want extreemrechtse tegenstanders van BIJ1 beschouwen de partij als ‘cultuurmarxistisch’, en die wil je natuurlijk niet in de kaart spelen. Maar de agenda van BIJ1 is er een waar Karl Marx, Friedrich Engels, Rosa Luxemburg, Ché en al die anderen hun rode vingers bij zouden aflikken.

BIJ1 wil een eenmalige coronatax van vijf procent voor multimiljonairs, een verbod op incassobureaus, nationalisering van woningcorporaties, banken, pensioenfondsen en het OV, supermarkten onder arbeiderszelfbestuur, afschaffing van de monarchie en terugtrekking uit de ‘imperialistische’ NAVO. Ook is BIJ1 heel kritisch op Israël en de Verenigde Staten, die ‘antidemocratische landen’ worden genoemd. Over China, Rusland, Saoedi-Arabië en Turkije wordt dat niet zo expliciet gezegd.

In 2017 had BIJ1 minimaal 70.106 stemmen nodig om een Kamerzetel te bemachtigen. De partij, toen nog Artikel 1 genaamd, haalde slechts 28.700 stemmen, waarvan 40 procent uit de kieskring Amsterdam en 39 procent uit de rest van de Randstad.

De grote vraag is of er voldoende niet-Randstedelijke Nederlanders te vinden zijn die zich aangesproken voelen tot het uitgesproken linkse, marxistische gedachtegoed van BIJ1. Opvallend is dat van de eerste tien kandidaten op de kandidatenlijst van BIJ1 er maar liefst acht uit de Randstad komen. BIJ1 mikt daarmee opnieuw op de Randstedelijke stem.

Mijn inschatting is dat BIJ1 meer stemmen gaat halen dan in 2017. Misschien haalt de partij nu wel voldoende stemmen om die zetel te bemachtigen. Maar Nederland is in zijn geschiedenis nooit een uitgesproken communistisch of marxistisch land geweest. Daarnaast zijn er op links voldoende redelijke alternatieven. Alleen daarom al vrees ik voor BIJ1 dat het bij die ene zetel blijft en dat Quinsy Gario, Gloria Wekker, Anousha Nzume en al die anderen niet in de felbegeerde blauwe Haagse fauteuils zullen plaatsnemen na 17 maart.

Onderwijsvrijheid impliceert onverdraagzaamheid

0

God en seks, en vooral godsdienst en ‘recreatieve seks’: dat vormt vanouds een probleem voor de drie monotheïstische wereldreligies – jodendom, christendom en islam – die hun wortels in het Midden-Oosten hebben. De oude Grieken en Romeinen deden er minder moeilijk over. Op hun Olympus was het een liederlijke boel. Eros stond in hoog aanzien, en Venus was de godin van de liefde, niet van de preutsheid.

Buitenechtelijke relaties: oppergod Jupiter ging regelmatig vreemd. Het kwam dus goed uit dat het juist bij de gelijknamige reuzenplaneet – toevallig, maar dat konden de Romeinen nog niet weten, de grootste van ons zonnestelsel – was dat Galilei in 1610 met zijn gloednieuwe telescoop de eerste vier niet-aardse manen ontdekte. De namen van dit grote viertal lagen voor de hand: Io, Europa, Callisto en Ganymedes, vier liefjes van Jupiter – de laatste van zijn eigen geslacht. Ook toen vanaf het eind van de negentiende eeuw nog een hele reeks nieuwe manen werd ontdekt, kon men voor de naamgeving op deze wijze gelukkig nog even voort.

Met de Middeleeuwen kwam in Europa aan al die promiscue levensvreugde een eind. Eros verdween van het toneel. Sinds kerkvader Augustinus geldt seks hier in feite als zondig. Alleen omdat zonder dat de mensheid spoedig zou uitsterven, was het onder condities toch toegestaan – maar inderdaad alleen onder die conditie dat het daaraan bijdroeg. Alle andere vormen, en zeker de gelijkslachtelijke varianten ervan, waren taboe. Een oppassend christen vertrok daarom het beste als kluizenaar naar de woestijn, of anders toch tenminste naar een klooster.

Later, tijdens de Reformatie, zou het verwijt van seksuele losbandigheid een populaire stok zijn om de Katholieke Kerk mee te slaan, en met de populaire tv-serie The Borgias maakte het grote publiek in 2011 opnieuw kennis met Alexander VI, de renaissancepaus die meer kinderen dan kardinalen had. De ondergang van het oudtestamentische Sodom – een verhaal dat ook in de heilige boeken van christenen en moslims belandde – stond model voor dit duivelse alternatief voor een zedig godvruchtig leven.

Voor fundamentalisten blijft het recht op je eigen seksualiteit ondergeschikt aan vermeende eeuwige goddelijke voorschriften

Sodomie was in feite de term voor alle geslachtsverkeer die niet de voortplanting diende. Voor orthodoxe gelovigen – of, met een moderne term: fundamentalisten – geldt dat nog steeds.

Het kan dus niet verbazen dat op hun scholen nog steeds zulke opvattingen verkondigd worden, die ooit gemeengoed waren, maar sinds de secularisatie van de jaren zestig haaks op de moderne moraal van de meeste Nederlanders zijn komen te staan. Dat leidt regelmatig tot onrust. Vorig jaar belandden islamitische schoolboeken in de schijnwerpers, afgelopen weken zorgde de anti-homo-verklaring die reformatorische scholen van ouders verlangen voor onrust, en een volgende keer is vast wel weer een rare aberratie in orthodox-joodse kring aan de beurt.

Een deel van het conflict van Brussel met Warschau gaat in feite ook daarover: dat de (ditmaal katholieke) fundamentalistische Poolse regering niet alleen de rechtstaat om zeep helpt, maar ook de burgerrechten van seksuele minderheden schendt. En dat terwijl paus Franciscus juist pleit voor een geregistreerd partnerschap voor homoseksuelen – zij het zeker niet met instemming van iedereen binnen het Vaticaan, waar men overigens al tweeduizend jaar tussen leer en leven weet te onderscheiden. Want dat alle critici van Franciscus zich op dit punt zélf aan de celibataire voorschriften houden, is bepaald niet iets dat kan worden gezegd.

De tournure van Arie Slob was een onvermijdelijke, waar in Nederland de wettelijkheid steeds meer op de wenselijkheid botst. Want ja: op grond van de wet kunnen bijzondere scholen nog steeds eisen dat ouders de grondslag ervan onderschrijven. En over wat die grondslag was, gingen zij vanouds zelf. Dat impliceert al snel onverdraagzaamheid jegens gedragingen die met het eigen geloof in strijd worden geacht.

Het punt is dat die grondslag elementen bevat die de meeste Nederlanders vandaag juist als strijdig met een ander belangrijk mensenrecht beschouwen: het recht op je eigen seksualiteit. Voor fundamentalisten blijft dat ondergeschikt aan vermeende eeuwige goddelijke voorschriften. Voor de niet-fundamentalisten is het niets anders dan de schriftelijke neerslag van de tijdgebonden – en daarmee gedateerde – opvattingen van drieduizend jaar terug.

Amerikaanse moslima-influencer uit vliegtuig gezet

0

De Jordaans-Amerikaanse activiste en blogster Amani al-Khatahtbeh is in Londen uit een vliegtuig gezet van American Airlines. Een medepassagier voelde zich ‘oncomfortabel’ bij haar aanwezigheid, schrijft de Britse krant the Independent.

Al-Khatahtbeh (foto) is bekend van haar website Muslim Girl en probeerde dit jaar als eerste moslima voor de staat New Jersey in het Amerikaanse parlement te komen, wat mislukte.

Ze twitterde uitgebreid over het incident op de luchthaven van Londen. Een man besloot zomaar voor te kruipen in de rij, zegt ze, omdat hij een eersteklas kaartje had. Al-Khatahtbeh zei hier vervolgens iets van.

Volgens een woordvoerder van American Airlines – die zich op verhalen van ooggetuigen baseert – heeft Al-Khatahtbeh daarna de hele tijd met deze man geruzied, totdat ze aan boord gingen. Ze zou hem daarbij ook hebben gefilmd.

Niet veel later werd Al-Khatahtbeh uit het vliegtuig gezet, omdat een passagier – het is niet duidelijk of het dezelfde man was – had geklaagd over haar. De passagier zei zich ‘oncomfortabel’ te voelen bij haar aanwezigheid.

De Council on American-Islamic Relations (CAIR), een Amerikaanse moslimraad die vaak rechtszaken voert na ‘islamofobe’ voorvallen, vindt dat American Airlines maar eens moet uitleggen waarom Al-Khatahtbeh uit het vliegtuig werd gezet. Ze werd juist vernederd door de man, aldus CAIR.

Advertentieverbod voor grootste Turkse oppositiekrant

0

Een Turkse rechtbank heeft bepaald dat Cumhuriyet, de grootste Turkse oppositiekrant, 28 dagen lang geen advertenties mag plaatsen.

De rechter volgde het oordeel van een overheidsorganisatie die beslist over het mogen plaatsen van advertenties. Die vond dat Cumhuriyet gestraft moet worden vanwege vijftien kritische artikelen die in krant er verschenen over president Erdogan en zijn beleid. De advertentiestop betekent een forse financiële klap voor Cumhuriyet.

De productiekosten voor de gedrukte media waren de afgelopen jaren sterk gestegen, vanwege de steeds zwakkere Turkse lira. Om financieel te overleven zijn mediabedrijven steeds meer afhankelijk van inkomsten uit advertenties, die de Turkse advertentiewaakhond evenredig aan de oplage verdeelt.

Meer dan 12.000 journalisten zijn aangeklaagd voor de artikelen die zij hebben geschreven. Ook heeft Turkije 72 journalisten opgesloten in de gevangenis. Maar Turkije is nog niet klaar met het muilkorven van de pers, waarschuwen Turkse journalistenverenigingen en internationale mediawaakhonden.

Utrecht: SP, CDA, VVD en PVV willen optreden tegen alFitrah-moskee

0

De fracties van VVD, SP, PVV en CDA in de Utrechtse gemeenteraad hebben het college opgeroepen om handhavend op te treden tegen de salafistische alFitrah-moskee in Overvecht. Deze moskee zou vrouwenbesnijdenis, polygamie en ‘illegale shariahuwelijken’ goedpraten, schrijft de Utrechtse Internet Courant.

Het balletje is gaan rollen na een klacht van Femmes For Freedom van Shirin Musa. De organisatie diende een handhavingsverzoek in bij de gemeente Utrecht. De gemeente wees dit verzoek af, want de uitingen van de moskee vielen onder de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van onderwijs.

De rechtse fracties in de gemeenteraad, en de SP, blijven volharden en steunen Femmes For Freedom. Ze vinden nu dat het college alsnog handhavend moet ingrijpen.

‘In hoeverre valt volgens het college het beschermen van meisjes, meiden en vrouwen tegen genitale verminking, polygamie en illegale shariahuwelijken onder fundamentele mensenrechten?’, vragen de partijen zich af.

De Tweede Kamer deed deze zomer al aangifte tegen alFitrah. De Kamercommissie tegen ‘ongewenste invloed uit het buitenland’, waarvoor alFitrah-voorman Suhayb Salam begin dit jaar moest opdagen (foto), vermoedt dat hij meineed pleegde tijdens dit verhoor onder ede.

Het Verwey-Jonker Instituut bracht vorig jaar een rapport uit over koranlessen aan kinderen in de alFitrah-moskee, waarbij het melding maakte over lijfstraffen en het leren van kinderen om zich af te keren van de Nederlandse samenleving

Ook op Musa klonk afgelopen jaren kritiek omdat ze zou samenspannen met ‘radicaal rechts’ en moslimhaat aan zou wakkeren. Zo werkte ze voor een postercampagne in Rotterdam samen met Leefbaar, verdedigde ze GeenStijl tijdens een advertentieboycot en sprak ze op een eveement van de Forum-jongeren. Anderen, waaronder journaliste Fidan Ekiz, nemen voor Musa op omdat zij thema’s aansnijdt die anderen binnen de moslimgemeenschap zouden laten liggen.