19.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 728

Hoe El Salvador een president van Palestijnse komaf kreeg, die pro-Israël is

3

Nayib Bukele won vorig jaar de presidentsverkiezingen in El Salvador. Al jaren probeert hij een betere diplomatieke relatie met Israël op te bouwen. Zijn Palestijnse achtergrond staat hem daarbij geenszins in de weg. Ook de coronacrisis grijpt hij aan voor een betere band met Israël.

De president van El Salvador is 38 jaar jong. Zijn grootouders waren Palestijnse christenen, zijn vader bekeerde zich later tot de islam en is nu imam. Zelf is Bukele naar eigen zeggen niet erg religieus, al gelooft hij in Jezus. Zijn jonge, energieke houding maakte hem geliefd onder veel Salvadoranen. En net als andere millennials is hij regelmatig op Instagram te vinden. Daar plaatst hij foto’s van zijn prachtige vrouw, zijn nog geen jaar oude dochter en selfies: niet in pak maar in vrijetijdskleding, met een hip sportjasje en zijn baseballcap achterstevoren op zijn hoofd. Slechts af en toe zit er een foto van een vergadering tussen.

Tijdens de coronacrisis plaatste Bukele een heel ander bericht. Op de afbeelding waren meerdere brieven aan verschillende landen te zien, waaronder een brief aan de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. In die brief vraagt Bukele premier Netanyahu persoonlijk om hulp. Hij hoopt honderdduizend testkits van de joodse staat te ontvangen. ‘De mensen van El Salvador zullen eeuwig dankbaar zijn en niet vergeten dat de staat Israël aanwezig was op ons moment van hoogste nood’, schreef Bukele aan het slot van de brief.

Oude banden

Dat nota bene een president van Palestijnse komaf Israël om hulp vraagt is opmerkelijk. Maar El Salvador heeft al meer dan zeventig jaar een relatie met Israël. Het eerste belangrijke moment in de relatie tussen de twee landen vond plaats in 1947, een jaar voordat de staat Israël werd uitgeroepen. De Verenigde Naties hadden een verdelingsplan opgesteld, een resolutie waarin het mandaatgebied Palestina werd opgedeeld in twee onafhankelijke staten. El Salvador weigerde samen met tien andere landen te stemmen over het plan. Kort nadat de resolutie werd opgesteld brak de oorlog uit en verdween het plan van tafel. Niet veel later, op 14 mei 1948, werd de staat Israël uitgeroepen. El Salvador erkende op 11 september dat jaar de nieuwe staat. Het was de eerste stap richting een betere relatie.

Wat ook bijdroeg aan de relatie was dat El Salvador, samen met Costa Rica, tot 2006 het enige land was met een ambassade in Jeruzalem. Dat was toentertijd uniek. Zowel de Palestijnen als Israël claimen Jeruzalem als hoofdstad van hun staat, een kwestie die het tot op de dag van vandaag onmogelijk maakt om een oplossing te vinden voor het decennialange conflict. Een ambassade in Jeruzalem betekent een punt erbij op Israëls scorebord, een reden voor de meeste landen om hun ambassade in het neutralere Tel Aviv te plaatsen.

De Salvadoraanse ambassade verhuisde uiteindelijk ook naar Tel Aviv. Volgens sommige critici was de verhuizing het gevolg van de sterke invloed van de Arabische gemeenschap en de persoonlijke belangen van de toenmalige Salvadoraanse president, Antonio Saca, die van Arabische afkomst is.

‘El Salvador zal eeuwig dankbaar zijn en niet vergeten dat Israël aanwezig was op ons moment van hoogste nood’

Een hoogtepunt in de decennialange relatie tussen El Salvador en Israël kwam in 2010. De Salvadoraanse diplomaat Jose Castellanos kreeg toen de titel van ‘Rechtvaardige onder de Volkeren’, een eretitel die Israël geeft aan gojim (niet-joden) voor het beschermen van Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. José Castellanos redde samen met de Joods-Roemeense zakenman George Mantello 40.000 joden, door hen te voorzien van Salvadoraanse identiteitspapieren en hen naar El Salvador te smokkelen.

Een bijzonder moment, maar van weinig diplomatieke waarde. Dat denkt John Tofik Karam, hoogleraar aan de universiteit van Illinois en gespecialiseerd in Latijns-Amerika. ‘De Joodse geschiedenis van El Salvador betekent weinig als het gaat over Israëlisch beleid, zeker onder de huidige rechtse regering.’

Onlangs besloot Israël de ambassade in San Salvador, de hoofdstad van El Salvador, te sluiten. De Salvadoraanse ambassadeur in Israël, Werner Matias Romero, deed tevergeefs een poging Israël te overtuigen de ambassade open te houden: ‘Ik geloof dat Israël, in plaats van afstand te doen van Latijns-Amerika, juist dichterbij zou moeten komen en de relatie moet voeden als een plant.’

Toen Israël toch de deuren van de ambassade sloot, dreigde El Salvador zijn ambassade van Tel Aviv te verplaatsen naar Ramallah, een stad in Palestijns gebied. Niet uit steun aan de Palestijnse kwestie, maar als wraak op Israël. Van die verplaatsing is verder niets terecht gekomen.

Militaire relaties

De relatie tussen Israël en El Salvador heeft meerdere deuken opgelopen, maar dat betekent niet de twee landen geen relatie meer onderhouden, benadrukt Karam. Hij illustreert dit aan de hand van een belangrijke periode in de jaren zeventig, vlak voordat de Salvadoraanse Burgeroorlog uitbrak. In deze tijd bouwden Israël en El Salvador een militaire band op die ook tegenwoordig nog van grote waarde is. Tussen 1975 en 1979 kwam 83 procent van El Salvadors militaire import uit Israël, aldus het Stockholm Instituut voor Internationale Vredesonderzoek. In 1980 brak de Salvadoraanse Burgeroorlog uit, waarbij het linkse Front Farabundo Martí voor Nationale Bevrijding tegenover het leger en de grootgrondbezitters stond.

Israël, dat het leger en de grootgrondbezitters steunde, had een belangrijke maar grotendeels onzichtbare rol in deze oorlog. Naast de verkoop van wapens verzorgde Israël de opleiding van ANSESAL. Deze geheime politie van El Salvador zou later berucht worden vanwege de brute moorden op tienduizenden Salvadoranen, met name burgeractivisten.

De burgeroorlog duurde meer dan een decennium. De militaire banden die Israël en El Salvador in die tijd hebben opgebouwd bestaan volgens Karam nog steeds. Het beeld in El Salvador is dat Israël het land helpt in tijden van nood. Dat maakt Bukeles oproep aan Israël in de huidige coronacrisis dan ook niet geheel onverwacht.

‘Net als veel andere reactionaire regeringen gebruikt Bukele het coronavirus als een excuus om drastische maatregelen door te voeren. Gezien de eerdere hulp van Israël aan militaire regeringen in Latijns-Amerika is zijn vraag om hulp spijtig voor de Palestijnen, maar voorspelbaar’, legt Karam uit.

Dat Israël zich mengde in de Salvadoraanse Burgeroorlog kwam ook door de Verenigde Staten, die net als Israël het leger en de grootgrondbezitters steunden. In 1983 verzochten de Amerikanen Israël om hulp in dit conflict. Israël moest helikopters, vrachtwagens, geweren, munitie en infanterieadviseurs sturen.

Ook nu zorgen de Amerikanen er mede voor dat El Salvador pro-Israël is. Bukele is fan van de Amerikaanse president Donald Trump en noemde hem na zijn bezoek aan Witte Huis ‘very nice and cool’. Trump op zijn beurt is een fan van de Israëlische premier Netanyahu. Onder zijn presidentschap verhuisde de Amerikaanse ambassade van Tel Aviv naar Jeruzalem.

Nayib Bukele samen met zijn vrouw tijdens een honkbalwedstrijd (Foto: Wikimedia Commons)

Briefje in de Klaagmuur

Als president heeft Bukele een sterke positie om actief aan sterkere diplomatieke band met Israël en de VS te werken. Maar ook voor zijn verkiezing tot president werkte Bukele aan betere banden met de twee landen. In 2018, toen Bukele nog burgemeester was van San Salvador, bracht hij een bezoek aan Israël. Het bezoek werd gedeeltelijk gefinancierd door de Israëlische overheid. De reis bracht hem naar Tel Aviv en Jeruzalem, waar hij onder andere de Klaagmuur en het Holocaustmuseum Yad Vashem bezocht.

Tijdens deze reis stelde Bukele zijn vrouw Gabriele Rodriguez voor aan het internationale publiek. Tijdens een ontmoeting met de toenmalige burgemeester van Jeruzalem, Nir Barkat, vertelde Bukele dat zijn vrouw Rodriguez een joods-Sefardische achtergrond heeft. Hij probeerde daarmee sympathie te kweken.

Een jaar later, het jaar dat hij de Salvadoraanse presidentsverkiezingen won, deed Bukele opnieuw zo’n poging: hij postte foto’s en filmpjes van zichzelf bij de Klaagmuur op Twitter en Instagram. Hierop staat hij diep in gedachten verzonken, met ogen dicht en met beide handen tegen de muur aan. Ook schreef hij bij de foto’s dat hij een papiertje in de muur heeft achtergelaten. Het is traditie voor joden om kleine briefjes achter te laten in de Klaagmuur, met daarop gebeden aan God.

Bukele had als burgemeester en heeft nu als president helemaal geen aandacht voor de Palestijnse kant van de zaak. Hij wil een goede band met Israël, om hier in de toekomst de vruchten van te kunnen plukken. Volgens Karam past Bukeles presidentschap in een wereldwijde trend.

‘Ik heb overal ter wereld uiteenlopende reactionaire en rechtse bewegingen zien opkomen. Ik denk niet dat je het een ‘mondiaal rechts’ kunt noemen vanwege het gebrek aan consistentie en coördinatie, maar onder andere Bukele, Trump en Netanyahu halen inspiratie en energie uit elkaar.’

Palestijnen in El Salvador

Toen Bukele president werd hoopten de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever en in de Gazastrook dat ze er een bondgenoot bij hadden, die voor hun zaak zou opkomen. Dat bleek behoorlijk tegen te vallen. Maar de Palestijnse gemeenschap in El Salvador is sowieso niet zo nauw betrokken bij het Israëlisch-Palestijnse conflict.

Er wonen tussen de 60.000 en 100.000 mensen in El Salvador met een Palestijnse achtergrond. ‘We hebben het niet over een minderheid als we het hebben over de Palestijnen in El Salvador. We zijn een grote groep en we zijn goed geïntegreerd’, vertelt Siman Khoury van het Salvadoraans-Palestijnse Comité aan de Arabische nieuwszender al Jazeera.

‘Bukele, Trump en Netanyahu halen inspiratie en energie uit elkaar’

De banden met het moederland zijn nog niet verdwenen. Hoewel de meeste Palestijnen in El Salvador geen Arabisch spreken zijn er hier en daar nog wel restaurants waar pita en humus gegeten wordt. Ook bestaat er een club speciaal voor Palestijnse Salvadoranen. Voor sommigen is het lot van de Palestijnen in Palestina een moeilijk onderwerp. ‘We leven met de pijn van het onrecht dat er een Israëlische staat is gebouwd op ons land en dat veel Palestijnen hebben moeten vluchten’, zegt Khoury.

Toch hadden de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever en in Gaza meer steun verwacht vanuit de Salvadoraanse gemeenschap. Volgens historicus Jeffrey Lesser, die gespecialiseerd is in de geschiedenis van Latijns-Amerika, was die verwachting onterecht. ‘De band van mensen in de diaspora met hun land van herkomst is vaak helemaal niet zo sterk. Denk aan Donald Trump. Zijn wortels liggen in Duitsland, maar hij heeft met dit land nauwelijks nog een band.’

Daarnaast verandert het land van herkomst ook. ‘De verhalen die latere generaties te horen krijgen van de eerste generatie komen niet overeen met de huidige realiteit in het land van herkomst. Het Palestina van hun grootouders bestaat niet meer.’ Bovendien zijn veel Palestijnen die begin twintigste eeuw naar El Salvador zijn geëmigreerd christen. ‘De Palestijnen in El Salvador herkennen zich niet in de Palestijnen in Palestina, die in overgrote meerderheid moslims zijn. Zij hebben een hele andere cultuur’, zegt Lesser.

Het is volgens Lesser dan ook niet verrassend dat Bukele het maar weinig over zijn achtergrond heeft en juist een sterkere band met Israël wil opbouwen. ‘Als politicus moet je doen wat goed is voor je land. Israël is een rijke staat met een goed zorgsysteem, Palestina heeft dat niet. Het is daarom alleen maar logisch dat Bukele zich op Israël richt, en daarbij niet nadenkt over zijn Palestijnse achtergrond.’

Turkije: Erdogan noemt degenen die ‘Bella Ciao’ afspeelden ‘lafaards’

0

Eergisteravond speelden verschillende moskeeën in het district Izmir de Italiaanse protestsong Bella Ciao: de omroepsystemen waren gehackt. Ook de Turkse president Erdogan heeft nu gereageerd: hij noemt de daders ‘lafaards’.

Vanuit de Turkse autoriteiten werd eerder al woedend gereageerd. ‘Wie deze lelijke daad heeft begaan, zal zeker worden gevonden’, liet een woordvoerder van Erdogans AKP-partij weten.

De Turkse staatkerk Diyanet heeft een officiële klacht ingediend. Volgens Diyanet-baas Ali Erbas ‘deed het incident in de heilige maand ramadan alle moslims pijn’ en zal hij ‘tot het einde’ erop toezien dat het tot een vervolging komt.

Gisteren zijn twee mensen in Izmir opgepakt, van wie er een is vrijgelaten. Een vrouw zit nog vast.

Bella ciao was oorspronkelijk een protestlied onder arbeiders, maar tijdens de Tweede Wereldoorlog nam de Italiaanse verzetsbeweging tegen het fascisme van Hitler en Mussolini het over. Ook in linkse Turkse kringen staat het nummer bekend als folkloristische strijdsong.

Het nummer werd in 2018 plots weer populair. Het nummer kwam in dat jaar voor in de populaire Netflixserie La casa de papel, die gaat over fictieve een grootschalige bankoverval op de centrale bank van Spanje.

Spaanse populisten: ‘Ons land is een marionet in Marokko’s handen’

0

De rechts-radicale partij Vox vindt dat de Spaanse regering zich als het schoothondje van Marokko gedraagt. Volgens Vox doet de regering-Sanchez te weinig om af te komen van gestrande Marokkanen in Ceuta, een klein stukje Spaans grondgebied in het noorden van Marokko. 

Terwijl Marokko vanwege corona zijn grenzen potdicht houdt, zitten in Ceuta 140 Marokkanen opgevangen in een sportcentrum. Ook een aantal ongedocumenteerde Marokkaanse migranten is aanwezig in de Spaanse enclave. Zij kunnen nu geen kant op.

Berichten over geweld en vernielingen in het sportcentrum gaan in Ceuta en de rest van Spanje als een lopend vuurtje.

Volgens Vox heeft Marokko als taak om alle Marokkanen in Ceuta terug te nemen en verzaakt het land hierin. Vox wil van premier Sanchez weten waarom hij niet harder optreedt tegen Marokko.

‘De regering van Pedro Sanchez neemt geen verantwoordelijkheid (…) en dat wil het ook niet’, aldus Vox-parlementariër Teresa Lopez (foto). ‘Spanje is een marionet in Marokko’s handen.’

De Spaanse regering antwoord dat in het sportcentrum alleen Marokkaanse burgers zitten die zelf graag ook weer terug willen naar hun land. Tegelijkertijd zouden ongedocumenteerde migranten gehuisvest zijn in tijdelijke detentiecentra.

Illegale migratie vanuit Marokko naar de Spaanse enclave is al langer een doorn in het oog van Vox en de plaatselijke burgemeester, die lid is van de conservatieve partij in Spanje.

Weldoeners in Amsterdam: ramadan-actie groeit uit tot groot buurtinitiatief

0

Een hartverwarmend ramadan-initiatief in Amsterdam: vrijwilligers in stadsdeel Oost delen er elke dag tweehonderd warme maaltijden uit, meldt AT5.

De standplaats van de actie is het Dapperplein. De maaltijden zijn bedoeld voor zij die het nodig hebben, aldus de Amsterdamse stadszender.

Lokale horeca, buren en hotels zijn de initiatiefnemers, verenigd in Stichting Prachtvrouw, gaan helpen. Op die manier kon van het initiatief een nog groter succes worden gemaakt.

‘Amsterdammers zijn geweldig, iedereen wil helpen en zijn steentje bijdragen’, aldus een van de vrijwilligers.

Door het succes hopen ze door te gaan na 1 juni, de aanvankelijke einddatum van de actie. De initiatiefnemers zijn nu op zoek naar een pand in Amsterdam-Oost.

‘Er zijn strijden om te strijden, wij zullen niet bang zijn’

1

Aankomende maandag gaat Suriname weer naar de stembus om een nieuw parlement (‘De Nationale Assemblee’) samen te stellen. Vervolgens ontstaat er een regeringscoalitie en verkiest de ‘Verenigde Volksvergadering’ de president voor de periode 2020-2025. Aan het einde van deze periode bestaat de Republiek Suriname vijftig jaar. Hoe zal de eerste, halve eeuw van een onafhankelijk Suriname worden afgesloten? In mineur of in jubelstemming? Suriname staat op een tweesprong. De aanstaande verkiezingen zullen cruciaal zijn voor de toekomst van het land.

Suriname telt nog geen 600.000 inwoners, vergelijkbaar met de stad Den Haag. De bevolking is relatief jong, de gemiddelde leeftijd is zo’n 32 jaar. Ruim 407.000 Surinamers zijn kiesgerechtigd, van de kiesgerechte bevolking is 175.000 onder de veertig jaar. Met andere woorden: minimaal 43 procent van de Surinamers die naar de stembus gaan, heeft de onafhankelijkheid van 1975 niet meegemaakt en was tijdens de ‘donkere’ jaren tachtig en de militaire dictatuur onder leiding van Desi Bouterse veelal een jong kind of nog niet eens geboren.

Op hun jonge schouders rust nu een grote verantwoordelijkheid: het verkiezen van parlementariërs die in staat zijn om Suriname uit de diepe economische en financiële crisis te halen. En dat niet alleen: het nieuwe parlement zal eens en voor altijd korte metten moeten maken met de wijdverbreide corruptie binnen en buiten het openbaar bestuur en politiek. Het gebrek aan integer en deugdelijk overheidshandelen door het kabinet-Bouterse is schrijnend.

Een goed voorbeeld hiervan is minister Hoefdraad van Financiën, die in april door het Openbaar Ministerie verdacht werd van elf strafbare feiten. Gilmore Hoefdraad, een partijgenoot van Desi Bouterse en een minister die inmiddels gekscherend ‘Boefdraad’ wordt genoemd, zou de Surinaamse Bankwet, de Anti-corruptiewet en het Wetboek van Strafrecht hebben overtreden.

Verder is het staatshoofd van Suriname, Bouterse dus, nog altijd een man die veroordeeld is voor meervoudige moord en drugshandel. De verdeeldheid in het land over Bouterse is groot. Een eventuele herverkiezing als president zal in de samenleving als een splijtzwam werken, maar datzelfde geldt wanneer hij verliest en vervolgens uiteindelijk zijn straf in de gevangenis of elders zal moeten uitzitten.

Maar liefst zeventien verschillende politieke partijen doen mee aan de verkiezingen, waaronder enkele nieuwkomers die geleid worden door jonge leiders als Maisha Neus en Curtis Hofwijks. De laatste opiniepeilingen verwachten echter een nek-aan-nekrace tussen de Vooruitstrevende Hervormings Partij (VHP) onder leiding van Chan Santokhi en Nationale Democratische Partij (NDP) van Desi Bouterse.

Wordt de VHP de grootste partij, dan zal Santokhi een regeringscoalitie smeden die zal zorgen voor de grondige hervormingen – inclusief herstel van de relatie met voormalig kolonisator Nederland. Afhankelijk van de verkiezingsuitslag zal Santohki wellicht ook een nieuwe partij een plek in zijn kabinet gunnen.

Wint de NDP opnieuw de verkiezingen, dan blijft de situatie in Suriname zoals deze de afgelopen jaren was. Een continue teleurstelling in alle opzichten en een president om je kapot voor te schamen. Suriname kan, maar dat is mijn persoonlijke overtuiging, haar vijftigjarige verjaardag in 2025 dus alleen in jubelstemming vieren als de VHP de grootste partij wordt.

Hoe zal de eerste, halve eeuw van een onafhankelijk Suriname worden afgesloten? In mineur of in jubelstemming?

En op zulke memorabele momenten in de geschiedenis van Suriname denk ik terug aan wijlen mijn moeder. In het jaar 2000, twee maanden voor haar overlijden, waren we samen voor het laatst in haar geliefde Suriname. Daar, genietend van de warme zon, het heerlijke eten en de gastvrije, lieve mensen, bloeide mijn moeder op. Ondanks dat haar lichaam haar geest merkbaar in de steek liet, had het land een magisch effect op haar.

Mijn moeder voelde zich er thuis en was in haar element. Het feit dat ze niet in Suriname maar in Nederland woonde had te maken met het feit dat ze het land – haar land – in de jaren tachtig onder druk van Bouterse was ontvlucht.

Met mijn moeder zijn er vele Surinaamse Nederlanders die Suriname hun thuis noemen. Maar dit zijn tevens mensen die zich er niet veilig voelen, die de corruptie en vriendjespolitiek niet kunnen verdragen of mensen die menen er vanwege de falende economie geen droog brood te kunnen verdienen. Voor al die Surinaamse Nederlanders, maar stiekem ook voor mijn wijlen moeder, hoop ik dat 25 mei een absolute feestdag wordt, zoals een verkiezingsdag zou moeten zijn.

En dat kan alleen als de Bouterse en zijn NDP eindelijk worden verslagen. Niet omdat ik anti-Bouterse ben, maar omdat ik pro-Suriname ben. En het ideaal van een vrij, integer en welvarend Suriname is een ideaal dat de moeite waard is om voor te vechten. Door en voor jonge Surinamers.

Er zijn strijden om te strijden, wij zullen niet bang zijn, luidt niet voor niets de vijfde zin van het eerste couplet van het Surinaamse volkslied. God zij met ons Suriname.

Rotterdamse moskee komt met reserveer-app voor bezoekers

0

Vanaf 1 juli gaan de moskeeën weer open. De Rotterdamse moskee Centrum De Middenweg heeft een app ontwikkeld die de toeloop naar de gebedsdiensten in goede banen moet leiden.

Via de app kunnen moslims een plek voor de gebedsdienst reserveren. Dankzij een QR-code kunnen ze naar binnen.

‘Veel mensen komen al jaren naar onze moskee’, vertelt vrijwilliger Zakaria Buhktari aan RTV Rijnmond. ‘Op het moment dat ze horen dat moskee weer opengaat, dan komen ze ook, want het gemis is groot. De app kan helpen voorkomen dat er straks een paar honderd mensen voor de deur staan.’

Hij vervolgt: ‘De gebedsruimte is gemaakt om zoveel mogelijk mensen bij dicht bij elkaar te brengen. Nu moet het tegenovergestelde gebeuren. Veel minder mensen en ver uit elkaar. Dat kost tijd.’

Nederlandse Erdogan-aanhangers boos op Aboutaleb: ‘Donder toch op!’

4

Ahmed Aboutaleb zorgt sinds gisteren voor nogal wat commotie. In een video-interview met een Riffijns medium zegt de Rotterdamse burgemeester dat Marokkaanse Nederlanders beter zijn geïntegreerd dan Turkse Nederlanders, mede vanwege ‘de hand van Erdogan’.

Turkse Nederlanders hebben volgens Aboutaleb hun blik te veel gericht op Turkije. ‘Vanuit Turkije wordt alles geregeld. Inmenging van de Turkse overheid met de Turkse gemeenschap in dit land is groot. De hand van Erdogan reikt hier tot in de moskeeën.’

Weinig Marokkaanse Nederlanders weten wie de premier van Marokko is, vervolgt Aboutaleb. Maar Turkse Nederlanders zouden, als hen gevraagd wordt wie er in Turkije regeert, alle namen kunnen noemen. Ook zijn Marokkaanse Nederlanders veel beter in de Nederlandse gemeenteraden vertegenwoordigd, aldus de burgemeester.

Nederlanders die sympathiseren met het regime van president Erdogan reageren kritisch op de uitlatingen van Aboutaleb. Fractieleider Stephan van Baarle van Denk Rotterdam vindt de uitspraken van Aboutaleb ‘weinig inclusief’. Publicist Önder Kaya schrijft dat Aboutaleb met zijn uitspraken de rechtse partij Leefbaar Rotterdam in de kaart speelt.

Ook Arnoud van Doorn van de islamistische Partij van de Eenheid is ontstemd. Hij stelt op Facebook dat Aboutaleb met zijn kritische uitlatingen Nederlanders met Turkse roots heeft beledigd. Onder zijn bericht delen reageerders zijn woede:

‘Werk keihard in de zorg en dit is mijn burgemeester. Dus omdat ik Erdogan support, ben ik niet goed geitegreerd [sic]. Donder toch op man!’, zegt er een. ‘Moge Allah de Verhevene Erdogan gezondheid en kracht en wijsheid geven. Mijn zegen heeft hij’, reageert een ander.

Ook Riffijnse activisten zijn kritisch, maar om een heel andere reden. De kritiek op de ‘lange arm van Ankara’ vinden zij terecht. Hun kritiekpunt: Aboutaleb wil de ‘lange arm van Rabat’ niet zien, zo is te lezen op de besloten Facebookgroep Riffijnen United. De geëngageerde nieuwssite Arif News wijst erop dat hij zou zijn geïnterviewd door een fervent aanhanger van de Marokkaanse monarchie.

Volkswagen trekt ‘racistische’ reclame weer in: ‘Wij zijn ook geschokt’

0

De Duitse autofabrikant Volkswagen heeft excuses aangeboden voor een volgens critici racistische reclame op Instagram.

De Instagramadvertentie toont de grote bleke handen van een witte vrouw, die met haar vingers een zwarte man wegschiet van een glimmende, gele Golf.

De zwarte man verdwijnt in een café met de naam ‘Petit Colon’ (‘Kleine Kolonist’).

Volgens critici kan de witte hand worden geïnterpreteerd als een ‘white power’-gebaar.

Op het eind van de reclame komen letter voor letter de zin ‘Der neue Golf’ in beeld. De eerste vijf letters beelden het woord ‘neger’ uit, dat in het Duits hetzelfde betekent als in het Nederlands.

Volkswagen zegt dat dit niet de bedoeling was. Het concern heeft inmiddels zijn verontschuldigingen aangeboden en de video offline gehaald.

‘We begrijpen de publieke verontwaardiging hierover. Omdat we ook geschokt zijn. Deze video is een belediging voor alle prestaties van de burgerrechtenbeweging. Het is een belediging voor elke fatsoenlijk persoon.’

De autofabrikant zegt een onderzoek in te stellen om te achterhalen wie de reclame heeft goedgekeurd.

De reclame in kwestie:

Wat vinden Joodse Nederlanders van de speech van Grunberg?

1

De 4 mei-lezing van Arnon Grunberg werd zowel geprezen als verfoeid, omdat de schrijver zich daarin expliciet identificeerde met Marokkaanse Nederlanders die gediscrimineerd worden. Wat vinden Joodse Nederlanders eigenlijk van de speech van Grunberg? Keuren zij het goed dat de schrijver een link legt tussen het Joodse leed en wat Marokkaanse Nederlanders nu overkomt? En hoe beleven zij 4 mei? Moet de Holocaust nog wel zo centraal staan tijdens de Dodenherdenking? 

Hidde van Koningsveld werkt voor het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI). Hij vindt dat Grunberg een ‘indrukwekkende speech’ heeft gehouden. ‘Grunberg maakte het verhaal persoonlijk, toen hij over zijn moeder vertelde en wat zij allemaal heeft meegemaakt. Veel mensen in de Joodse gemeenschap herkenden zich in zijn verhaal, omdat ze ook zulke verhalen in hun familie hebben.’

Foto: Hidde van Koningsveld

Over de veelbesproken passage ‘Als ze het over Marokkanen hebben, dan hebben ze het over mij’ is Van Koningsveld kritischer.

‘We moeten Grunberg beoordelen op de woorden die hij daadwerkelijk zei. Grunberg heeft niet gezegd dat de Marokkanen de nieuwe Joden zijn. Maar door in zijn speech Marokkanen te noemen trekt hij de discriminatie van Marokkanen wel in dezelfde sfeer als de Jodenvervolging. Dit is niet goed. Ik heb met veel mensen in de Joodse gemeenschap gesproken die de speech van Grunberg mooi vonden, maar zich heel erg stoorden aan deze passage. Want het zijn dikwijls de Marokkaanse jongeren die Joden uitschelden als ze met een keppeltje over straat lopen.’

Antisemitisme in Nederland is voor een groot deel afkomstig uit islamitische hoek, vervolgt Van Koningsveld. ‘Dit blijkt uit ook een onderzoek van het Europese Agentschap voor Fundamentele Rechten naar de perceptie van ondervraagde Joden. Zij geven aan vooral door moslimjongeren te worden belaagd.’

Volgens Van Koningsveld is de situatie van Marokkanen in Nederland op geen enkele manier te vergelijken met de situatie van de Joden in de jaren dertig in nazi-Duitsland. ‘Er zijn geen rassenwetten tegen Marokkanen, bijvoorbeeld.’

‘Extremistische moslims sturen mij berichten met plaatjes van Hitler en Erdogan’

Grunberg is ook door antisemieten belaagd, maar zij kwamen uit extreemrechtse hoek. Van Koningsveld vindt dat je ook dit benoemen moet, evenals antisemitisme uit extreemlinkse hoek.

‘Extreemrechts is de laatste tijd erg actief op social media. Als ik iets over de Holocaust zeg op Twitter, dan krijg ik allemaal nare reacties. Dat Anne Frank haar dagboek zou hebben verzonnen, bijvoorbeeld. Extremistische moslims bedreigen mij ook. Zij sturen mij privéberichten op Twitter met plaatjes van Hitler en Erdogan. Of ze schelden mij uit op straat omdat ik een keppeltje draag.’

Dan pakt extreemlinks het wat intellectueler aan, vindt Van Koningsveld. ‘Zij demoniseren Israël en hebben het over de zionistische lobby, maar bedoelen daarmee uiteraard de Joden. Ik denk dat extreemlinks antisemitisme, dat veel geraffineerder is, misschien wel het gevaarlijkst is.’

Van Koningsveld is tevreden over de huidige opzet van de Dodenherdenking, waarbij de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog worden herdacht. Daaronder vallen ook de 105.000 Joodse Holocaustslachtoffers en de slachtoffers van vredesmissies.

‘Ik vind niet dat de Dodenherdenking nog verder verbreed moet worden: dat we ook de slavernij herdenken of de vluchtelingen die zijn verdronken in de Middellandse Zee, zoals die linkse dominee (Rikko Voorberg, red.) enkele jaren geleden voorstelde. Want dan maak je het al te algemeen. Terwijl de Holocaust, qua omvang en opzet, echt een unieke historische gebeurtenis was. Die moet je niet willen bagatelliseren met andere vormen van leed.’

Bewust ‘te kwader trouw’

Ook rechtsfilosoof David Suurland is geen voorstander van het ‘inclusiever’ maken en ‘actueel houden’ van de Dodenherdenking, vertelt hij. ‘Het is zo’n belangrijk verhaal. Je hebt echt hele lage verwachtingen van nieuwkomers als je denkt dat je je verhaal maar moet aanpassen omdat ze anders geen empathie kunnen opbrengen.’

Foto: David Suurland

Over de speech van Grunberg is Suurland in het algemeen heel positief. ‘Hij bracht het verhaal over de Holocaust rauw en naakt, zoals het was.’ Toch is Suurland ook kritisch.

‘Grunberg is een relschopper, een Thierry Baudet van links. Hij steekt een fikkie, waar Nederland het vervolgens twee weken over heeft. Hij kwam met een heel zwaar verhaal, en toen opeens – boem – toverde hij de Marokkanen uit zijn hoge hoed. Hij had ook een andere minderheid kunnen noemen. De homo’s bijvoorbeeld, die veel intolerantie te verduren krijgen. Maar Grunberg koos er bewust voor om de Marokkanen te noemen.’

Natuurlijk is discriminatie van Marokkaanse en Turkse Nederlanders slecht, vult Suurland aan. ‘Ik kon als kind ook slecht tegen ‘Turkengrappen’ en ‘Marokkanengrappen’. Maar Grunberg koppelt de Marokkanen in zijn speech toch aan Auschwitz, aan het verhaal van Holocaustoverlevende Primo Levi. De islamitische partijen Denk en Nida beweren dat de discriminatie van moslims nu lijkt op de Jodenvervolging in de jaren dertig, maar dat slaat helemaal nergens op. Er speelden toen hele andere dynamieken. Als je als Marokkaan gediscrimineerd wordt kun je naar de politie stappen, als je dat in de jaren dertig als Jood in nazi-Duitsland deed werd je in elkaar geslagen. In Nederland krijgen minderheden rechtsbescherming. In nazi-Duitsland waren ze vogelvrij. En dan hebben we het nog niet eens over positieve discriminatie en diversiteitsbeleid, waar Marokkanen en andere minderheden van profiteren.’

Suurland vindt dat Grunberg haast bewust ‘te kwader trouw’ heeft gehandeld met zijn Marokkanenopmerking. ‘Juist in de Marokkaanse gemeenschap komt veel antisemitisme voor. Grunberg weet dat. Hij weet dat hij hiermee steekt in de zij van de Joodse gemeenschap. Hij was er gewoon op uit om ophef te creëren. Want hij wist natuurlijk dat hele rechtse mensen dan heel boos zouden worden en linkse mensen hem – uiteraard – zouden gaan verdedigen. Je kunt de discriminatie van Marokkanen en moslims – die ik zeker niet ontken – niet vergelijken met de Jodenvervolging. En ook kun je Geert Wilders en Thierry Baudet niet vergelijken met de nazi’s. Zij zijn geen voorportaal van een nieuw Auschwitz.’

‘Juist in de Marokkaanse gemeenschap komt veel antisemitisme voor. Grunberg weet dat’

Volgens Suurland is de afkeer die een deel van Nederland heeft tegen de islam en tegen Marokkanen en Turken niet heel diep verankerd. ‘Over de Joden bestaan al meer dan tweeduizend jaar allerlei vooroordelen. Zij zouden Jezus hebben vermoord. Zij zouden woekeraars zijn en allemaal snode plannen smeden. Daarom werden er in de Middeleeuwen gewelddadige pogroms tegen Joden gepleegd. De diep verankerde haat tegen Joden is echt niet te vergelijken met de afkeer die sommige mensen hebben tegen de islam. Er is kritiek op Marokkaanse jongeren die zich misdragen, maar je hoort niet dat Marokkanen de banken, de media en de advocatuur beheersen en heimelijk streven naar de wereldheerschappij.’

Suurland gelooft dat antiracisme in Nederland in bepaalde opzichten is doorgeschoten. ‘Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam en D66-leider Rob Jetten durven bijvoorbeeld niet te benoemen dat homo’s door Marokkaanse jongeren worden belaagd, want als je dat benoemt zou je racistisch zijn. En links gaat soms nog verder – door anti-islamitische sentimenten in de Nederlandse samenleving met de Holocaust in verband te brengen. Dat is alsof je een geblesseerde knie met  een terminale ziekte vergelijkt. Ik wil niets afdoen aan de daadwerkelijke discriminatie die Marokkanen en moslims ervaren, maar het zijn zaken van een historisch gezien volledig andere orde. Die twee met elkaar in verband brengen bagatelliseert de ontstaansgeschiedenis en ernst van de Holocaust.’

Niet het zoveelste generatieslachtoffer

In tegenstelling tot Hidde van Koningsveld en David Suurland heeft Naomi* helemaal geen probleem met de Marokkanenuitspraak van Arnon Grunberg. ‘De wijze waarop moslims in de media en door rechtse politieke partijen worden weggezet en gedemoniseerd, lijkt heel erg op de manier hoe Joden in de jaren dertig in de nazimedia werden omschreven. Mensen worden niet als individu gezien, maar veroordeeld omdat ze tot een bepaalde groep behoren. En de zogenaamde kenmerken van een groep worden vervolgens weer op dat individu geplakt. Zo werkt dehumanisering. Je ziet mensen niet langer als mensen.’

Immigranten en hun kinderen doorlopen, zo legt Naomi uit, altijd een aantal stadia. ‘De eerste generatie is laag opgeleid en hun kinderen en kleinkinderen krijgen een hogere opleiding, meer kansen, hebben die ‘r’ in hun accent en voordat je het weet zijn het net mensen geworden’, zegt ze op een ironische toon.

‘Hoe moslims in de media en door rechtse  partijen worden weggezet en gedemoniseerd lijkt heel erg op hoe Joden in de nazimedia werden omschreven’

De Dodenherdenking vindt Naomi verschrikkelijk. ‘Mijn grootouders hebben de oorlog overleefd omdat ze bij gereformeerde tuinders konden onderduiken. Maar veel familieleden hebben de oorlog niet overleefd. Natuurlijk ben ik uit respect die twee minuten stil, maar ik ben eigenlijk helemaal klaar met die Tweede Wereldoorlog. Ik lees graag literatuur, maar niet over de Tweede Wereldoorlog. Dat onderwerp vermijd ik liever. Ik wil die wond niet steeds maar weer openhalen. Natuurlijk weet ik alles van de Holocaust en ben ik ook in het Holocaustmuseum Yad Vashem in Israël geweest, maar ik word er eerlijk gezegd overstuur van. Ik wil niet het zoveelste generatieslachtoffer zijn.’

Als progressieve Jodin stoort Naomi zich aan de wijze waarop ‘rechts’ volgens haar antisemitisme misbruikt, namelijk als stok om moslims mee te slaan. ‘Geert Wilders is de grote kampioen van de Joden als er weer een Marokkaan is die een Jood een keppeltje van het hoofd trekt, maar als andere groepen Joden discrimineren hoor je hem niet. Hij steunde ook het verbod op onverdoofd ritueel slachten. Het filosemitisme van Wilders is onoprecht. En dat geldt ook voor de zogenaamde Jodenliefde van Thierry Baudet en Forum voor Democratie. Die partij kampt met een enorm antisemitismeprobleem.’

Voorbeelden ter navolging

Rabbijn Awraham Soetendorp vindt het belangrijk dat verschillende bevolkingsgroepen met elkaar in dialoog gaan en respect voor elkaars standpunt hebben. Hij vertelt dat Nederland aanvankelijk relatief weinig aandacht had voor de Holocaust tijdens de Dodenherdenking, maar dat dit in de jaren zestig veranderde dankzij de televisieserie De Bezetting van Lou de Jong en het tweedelige magnum opus Ondergang: De vervolging en verdelging van het Nederlandse Jodendom 1940-1945 van historicus Jacques Presser.

Foto: Awraham Soetendorp

‘De Joodse Holocaustoverlevenden werden vlak na de bevrijding met nogal wat koelheid ontvangen. Hun leed zou niet erger zijn dan het Nederlandse leed. Maar dat was het natuurlijk wel. Het duurde ruim twintig jaar voordat dit erkend werd.’

De rabbijn is van mening dat de Tweede Wereldoorlog het ijkpunt moet blijven voor de Dodenherdenking. ‘Nieuwe Nederlanders horen nu ook bij Nederland en nemen daarom nu ook deel aan de geschiedenis die ze van huis uit niet kennen. Dat hoort bij het Nederlanderschap. Maar veel mensen die ik spreek voelen zich ook met deze geschiedenis verbonden. En als ik op scholen, waar ook veel nieuwe Nederlanders zitten, over mijn verhaal spreek, dan krijg ik ook veel positieve reacties. Als je je verhaal maar openhartig vertelt, en als je open staat voor anderen.’

Volgens Soetendorp moet je Grunbergs toespraak als één geheel zien. ‘Toen Grunberg vertelde over zijn familieverhaal, moest ik aan mijn eigen verhaal denken. Ik ben in 1943 geboren en heb de oorlog kunnen overleven omdat mijn ouders konden onderduiken. Ik zie in Grunbergs toespraak mijn persoonlijke ervaring en worsteling. Ik zoek naar authentieke verbinding. Je kunt je hart niet sluiten voor anderen die ook worden bedreigd.’

‘De strijd tegen antisemitisme voer ik binnen de bredere strijd tegen racisme en discriminatie’

Met de controversiële Marokkanenpassage heeft Soetendorp geen moeite. ‘De strijd tegen antisemitisme voer ik binnen de bredere strijd tegen racisme en discriminatie. Zonder de verschillende vormen van discriminatie op één hoop te gooien, overigens.’

Het is belangrijk dat je anderen kunt vergeven, zegt Soetendorp. ‘De daders van de Holocaust niet, maar wel de Duitsers van nu. Zij hebben op een ongelooflijk sterke manier rekenschap gegeven van hun duistere verleden. Enkele jaren geleden was ik op bezoek op een congres in Duitsland, waar ik ook moest spreken, en zei – heel spontaan, bijna per ongeluk, maar ik meende het wel – ‘Ich liebe Deutschland’. Nederland, dat het koloniale verleden in Indonesië nog steeds niet goed heeft verwerkt, kan veel van Duitsland leren wat dit betreft.’

Soetendorp vertelt dat hij zich vaak afgevraagd heeft waarom sommige mensen tijdens de Tweede Wereldoorlog in verzet gingen en anderen collaborateur werden, terwijl de overgrote meerderheid ‘op de stoep bleef staan’.

‘Mijn pleegvader heeft zijn leven voor ons gegeven. Dat is ongelooflijk. Ik las laatst een geschiedenisboek over het verzet in Limburg. Daarin werd het begrip ‘enabling society’ gemunt. Een samenleving die dingen mogelijk maakt. Dat in het ene dorp veel verzetsmensen waren maar in het andere dorp niet, kwam door mensen die het goede voorbeeld geven. Zij kregen navolging. Hun moed inspireerde. Dat geeft hoop. Ook Anne Frank bleef in haar dagboek geloven in het goede van de mens. Daarom is de Dodenherdenking ook zo belangrijk, omdat de helden van toen ook voor nu voorbeelden ter navolging kunnen zijn.’

*Achternaam bij de redactie bekend.

Weegt voor Brabantse proletencoalitie boerenbelang zwaarder dan mensenleven?

5

Cultuur, fatsoen, verstand en ruggengraat zijn met dank aan CDA en VVD afgelopen maand in het provinciehuis van Den Bosch afgeschaft. Een paar bedreigingen aan het adres van leidende CDA-politici in de provincie en een trekkeroptocht van de agrarische terreurorganisatie Farmers Defence Force (FDF), waarvan de proleterige voorman het presteerde om de stikstofreductie aan de Jodenvervolging gelijk te stellen, zijn voldoende om een college van Gedeputeerde Staten ten val te brengen. Vervolgens neemt de nieuwe coalitie een partij op die zich als spreekbuis van diezelfde bedreigers heeft opgeworpen.

Tot zover de christendemocratische ruggengraat in Den Bosch. Dan het fatsoen, ook in Den Haag. Wat zijn afgevaardigden in de Brabantse Staten dienaangaande denken en vinden is onduidelijk, want een inhoudelijke discussie vindt bij het zogenaamde Forum voor Democratie niet plaats.

Wat we wel kennen zijn de opvattingen van zijn Haagse voorman, één van de meest abjecte Kamerleden sinds de Tweede Wereldoorlog, die inzake de buitenlandse politiek als Poetinpraatpaal functioneert (dit is uiteraard, net als alles wat hijzelf te berde brengt, allemaal puur ironisch bedoeld) en inzake de binnenlandse leugenachtige ophitsing – denk aan het treinincident – niet schuwt. Met zijn pseudo-intellectualisme, dat veel van zijn kritiekloze volgelingen na enkele warrige boreale babbelredes nu vast doet geloven dat Beethoven nog op mammoeten heeft gejaagd, biedt hij racisme voor hoger opgeleiden (ook ironisch bedoeld) – of wat voor hoger opgeleid moet doorgaan (idem).

Met de partij van de man die VVD en CDA betitelt als onderdeel van een cultuurmarxistische samenzwering van landverraders die op de vernietiging van Nederland uit zijn gaan deze partijen nu dus vrolijk in zee. Nee, niet in Den Haag, die scheiding wordt inderdaad vanuit de landelijke leiding van beide cultuurmarxistische partijen haastig aangebracht, maar er gaat natuurlijk ook zo al enorme legitimatie van uit. En Baudet zal niet nalaten om victorie te kraaien dat hij zo binnenkort ook op het Binnenhof voor een coalitie salonfähig wordt.

Bij het CDA is dan nog, net als bij de Haagse Wildersgedoogcoalitie van 2010, tenminste hevige interne discussie ontstaan, zowel provinciaal als landelijk. Bij de VVD zelfs dat niet eens, net als toen. Opnieuw duikt ook Mark Rutte, die in deze coronatijden dan best een ordentelijk crisismanager mag zijn, bij alle grote politiek-morele vragen onder tafel.

Bij liberalen in andere Europese landen – en dat begint al bij België – zou dit ondenkbaar zijn, maar bij de Nederlandse VVD is op grond van een negatief vrijheidsbegrip het hele partijprogramma tot lage belastingen en ongestoorde koopmanshandel gereduceerd. Waarin je precies handelt, en met wie, is niet van belang.

Tot zover de christendemocratische ruggengraat in Den Bosch

De morele capitulatie in Den Bosch voor een handjevol agressieve agrariërs vertaalt zich nu een programma dat hen hun zin geeft, met de voorvrouw van een lobbyorganisatie nu als gedeputeerde aan het roer. Voorspelbaar slachtoffer van het FDF-proletendom is de cultuur, in de geest van Halbe Zijlstra tot vrijetijdshobby gereduceerd.

In Limburg, waar sinds vorig jaar een soortgelijke coalitie tussen rechts en extreemrechts aan de macht is, is dat al eerder gebeurd. ‘Als ik het woord cultuur hoor, trek ik mijn revolver’, aldus ooit Hermann Göring (ook deze vergelijking is natuurlijk ironisch bedoeld). Carnaval is óók cultuur, om de nieuwe gedeputeerde voor Vrije Tijd te citeren.

En dat brengt mij op het laatste punt: de coronacrisis. Carnaval heeft bij de uitbraak een grote rol gespeeld, maar nergens zijn de gevolgen zo dodelijk gebleken als in Noordoost-Brabant. Dat is vermoedelijk geen toeval: de Peel vormt het hart van de nu weer voor onaantastbaar verklaarde varkensindustrie. Het is het gebied van de hoogste stikstofconcentratie, van de Q-koorts en nog zo wat.

Er is inmiddels gegronde reden om aan te nemen dat het grote aantal coronaslachtoffers rond Uden – net als in de Povlakte – niet losstaat van de luchtvervuiling. Dat plaatst het Bossche buigen van VVD en CDA voor Forum in een dodelijk licht. Wat weegt voor hen eigenlijk zwaarder: het economisch belang van een minieme luidruchtige minderheid, of de gezondheid van honderdduizenden burgers?