15.3 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 765

Zutphen: moskeebezoekers opgeschrikt door hakenkruis op muur

1

Tegenover de Barbaros-moskee in het Overijsselse Zutphen is gisteren een zwart hakenkruis aangetroffen, meldt de Stentor.

Moskeebezoekers troffen het nazisymbool aan op de muur van een pand tegenover de Turks-Nederlandse moskee. Het was aangebracht met graffiti.

Raadslid Emrah Yildrim, tevens voormalig bestuurder van de moskee, zegt geschokt te zijn. ‘We leven al jarenlang in vrede in Zutphen en dit past daar niet bij.’

Toch kiest de gemeenschap ervoor om het ‘niet groter te maken dan het is’, zegt Yildirim. ‘Zutphen is een multiculturele stad en zeker geen bolwerk van racisme.’

De Barbaros-moskee heeft besloten er geen zaak van te maken. De politie heeft de moskee verzekerd dat de graffiti er zo snel mogelijk vanaf gaat.

Nederlandse moskeeën zijn vaak het doelwit van haat. Organisaties als Pegida en Identitair Verzet voeren actie bij moskeeën. Ook worden moskeeën beklad – in Veenendaal zelfs met maandverband – en ontvangen ze dreigbrieven of bebloede varkenskoppen. De afgelopen tijd ontvingen drie moskeeën een tekening van een poppetje aan galg.

Moeten we ze terughalen, of niet?

4

Turkije wil af van Nederlandse IS-bruiden en andere Syriëgangers. En vorige week oordeelde de rechter in hoger beroep dat Nederland zich toch niet hoeft in te spannen om 56 IS-kinderen en hun moeders terug te halen. Maar hoe welkom zijn ze voor het dK-panel?

Salma Karim (25), CEO en graphic designer

‘Dit is wel een moeilijk onderwerp, vind ik. Kinderen van vijftien jaar en jonger die door hun ouders in Syrië hebben moeten leven in IS-kampen, natuurlijk moeten die terug naar Nederland worden gehaald. Hen treft absoluut geen blaam. Wat mij betreft hoeven zij dus ook niet in de gevangenis op te groeien vanwege de keuze van hun ouders. Maar ze moeten dan wel onder heel goed toezicht worden gesteld.

‘Ook de IS-bruiden zijn gehersenspoeld’

Bij familie of niet? Dat hangt er echt vanaf hoe geradicaliseerd de familie in Nederland is. Heel veel ouders waren het er helemaal niet mee eens dat hun kinderen naar Syrië afreisden. Zelfs de meest conservatieve moslims die ik ken hebben helemaal niks met IS.

Maar de mannen die zelf bewust naar de Islamitische Staat zijn afgereisd? Zij mogen wat mij betreft daar in de gevangenis blijven en ook daar hun straf uitzetten. En ook de IS-bruiden zijn gehersenspoeld en geloven dat wij hier allemaal slecht zijn. Zelfs voor normale moslims als ik zijn die mensen een gevaar.’

Ibrahim Özgül (35), finance- en project professional

‘Wat zegt het Nederlandse recht? Dat is voor mij leidend. Als de Nederlandse wet zegt dat je deze mensen moet terughalen, wie zijn wij dan als burgers, of als politiek, om te zeggen: nee, dat moet je niet doen? We hebben hier gelukkig de trias politica. Dus dat betekent dat de politiek niet op de stoel moet gaan zitten van het OM. Dat past niet bij Nederland.

‘Onze staatsburgers hier berechten’

Wij wijzen altijd naar andere landen, om ze op de vingers te tikken als het gaat om mensenrechten. Dan moeten we zelf niet selectief omgaan met ons eigen recht. Je kunt de wet willen aanpassen, maar dat proces moet democratisch tot stand komen. Nu moeten we het gewoon doen met de wetten die er zijn.

En ja, ik heb soms ook een persoonlijke mening over dingen, maar de wet zegt anders en dat moeten we respecteren. Dus onze staatsburgers hier berechten. Ik ben geen jurist en geen rechter, maar ik vertrouw er echt op dat onze rechtsstaat een goede inschatting maakt van wie straf krijgt en wie strafvermindering.

Wat andere landen of politici denken, doen of voelen rondom Syriëgangers, dat maakt mij niet uit. Een land als Nederland moet gewoon de eigen onderdanen berechten. Dat hebben we destijds ook voor elkaar proberen te krijgen met een moordenaar als Joran van der Sloot. Waarom niet met deze mensen? Bovendien: als ze hier niet berecht worden loop je ook nog eens het risico dat ze helemaal nergens berecht gaan worden.’

Stephano Stoffel (57), ZZP’er, bestuurder en columnist

‘Het is een hele lastige kwestie. Nederlandse staatsburgers mag je niet laten vallen als overheid. Je kunt iemand ook niet zomaar zijn of haar nationaliteit afpakken.

‘De kinderen lijden onder de keuze van hun ouders’

Als je kijkt naar de Tweede Wereldoorlog, toen waren er ook massa’s Nederlandse landverraders die hele slechte dingen hadden gedaan – vergelijkbaar met de gruweldaden van IS – maar zij zijn hun staatsburgerschap nooit kwijtgeraakt. En deze mensen hebben, net zoals Syriëgangers, gekozen voor een verschrikkelijk pad. Als ik de gretigheid van politici zie om oorlogsmisdadigers hun nationaliteit af te pakken denk ik wel eens: heeft het misschien iets te maken met de etniciteit van deze mensen?

Wel ben ik in dubio rondom het gevaar van de indoctrinatie die deze groep mensen heeft ondergaan. Ze hebben natuurlijk wel een bepaalde ideologie meegekregen in al die jaren dat ze in de Islamitische Staat verbleven. Ouders kun je gemakkelijk straffen – maar die kinderen moeten gewoon goed worden opgevangen, met jeugdzorg en psychologen.

Zet ze in tehuizen. Kinderen zijn plooibaar en je kunt ze nog omvormen. Sowieso zijn ze onschuldig. Die kinderen zijn Nederlands. Ze horen hier thuis. Laten we ze een kans geven en ondertussen monitoren of er geen radicalisering heeft plaatsgevonden.’

Pritam Soekhradj, (18), scholier havo 5

‘Moeten die kinderen en vrouwen een tweede kans krijgen in Nederland? Moeilijk. De kinderen sowieso. Die lijden onder de keuze van hun ouders. Maar ze zijn soms wel getraind en geïndoctrineerd om hier vervelende dingen te doen, dus het lijkt me wel slim om die kinderen een jaar of twee in de gaten te houden om zeker te weten dat ze hier niet met foute intenties rondlopen.

‘De kinderen lijden onder de keuze van hun ouders’

Wat betreft de vaders en de moeders: zij hebben er wel zelf voor gekozen om te gaan. Dan mogen ze van mij ook wel daar vervolgd worden. Ze moeten omgaan met de keuze die ze zelf hebben gemaakt. Maar dat is maar één kant van het verhaal.

Voor een kind is het wel het beste dat ze hun moeder in de buurt hebben, zij het dan in de gevangenis. Ze zijn toch al getraumatiseerd. Dan kunnen ze beter mensen in de buurt hebben die ze kennen. Dat is beter voor hun ontwikkeling dan een moeder die ergens ver weg zit. Het lijkt mij sterk dat die moeders hun kinderen tijdens de bezoekuren gaan aansporen om slechte dingen te doen. Maar anders moet daar maar toezicht op komen.

Bij hun grootouders zou ik de kinderen ook niet zo snel plaatsen. Die hebben ook niet op hun kinderen gelet. Misschien moeten er gewoon speciale huizen komen waar ze goed worden opgevangen en waar ze op een veilige manier kunnen wennen aan een leven in Nederland. En als die plekken er niet zijn, dan maken we ze maar.’

Lourdes Boasman (69), gepensioneerd en taalvrijwilliger

‘Over het terughalen van kinderen kan eigenlijk geen discussie bestaan. Kinderen zijn altijd kwetsbaar en behoren, vooral in conflictgebieden, tot de grootste slachtoffers. Per definitie zijn zij onschuldig en ze moeten daarom beschermd worden. Kinderen in zo’n omgeving laten kan leiden tot haatdragende hersenspoeling.

‘Jihadisten en jihadbruiden zullen de consequenties moeten dragen’

Ze moeten dus zo snel mogelijk gerepatrieerd worden, weg uit die omgeving vol ontberingen, haat en trauma’s, naar Nederland of naar een ander land. In een veilig land, in het Westen, waar ze ondergebracht worden bij gezinnen waar ze liefderijk worden opgevangen. Waar hen geleerd wordt dat haat voor anderen nooit tot positieve dingen heeft geleid. Kinderen groeien zo snel op, gun ze de kans om kind te zijn.

Voor wat betreft de jihadisten en jihadbruiden zelf: zij hebben bewust gekozen om deel uit te gaan maken van een gemeenschap die haatdragend, moorddadig en misdadig is. Zij zullen de consequenties daarvan moeten dragen. Er zijn meer dan een miljard moslims in de wereld. De overgrote meerderheid kiest niet voor geweld. Als je Nederland niet islamitisch genoeg vindt, ga naar een ander moslimland – niet naar de Islamitische Staat.’

 

De struisvogelpolitiek van Stef Blok

1

Afgaande op haar ministeriële benoemingsbeleid de laatste jaren, beschouwt de grootste regeringspartij Buitenlandse Zaken als een volstrekt onbeduidende post. Tot drie maal toe heeft de VVD in dit decennium Nederland met nietszeggende bewindslieden opgezadeld, die van de grotemensenwereld voorbij Zundert en Zevenaar weinig kaas gegeten bleken te hebben.

Eerst kregen we in 2010 Uri Rosenthal, die zijn benoeming slechts dankte aan het feit dat hij de politieke peetvader was van de beginnende premier. Volgens hem waren we alleen maar lid van de Europese Unie omdat dat goed was voor de kaasexport. Diplomatie beschouwde hij verder als een ‘rustiek tijdverdrijf’. Na de val van het ramp-kabinet Rutte-I, twee jaar later, werd hij op diplomatieke wijze stilzwijgend via de achteruitgang van zijn ministerie afgevoerd.

Na de wel door de buitenlandse wol geverfde PvdA’ers Frans Timmermans en Bert Koenders onder Rutte-II kreeg de VVD in 2017 met Rutte-III een herkansing, zelfs tot tweemaal toe. De uitkomst: eerst – opnieuw als politieke beloning – Halbe Zijlstra, een absolute nul die wij ons vooral vanwege zijn datsja-hallucinaties zullen herinneren. En vervolgens, bij gebrek aan beter, Stef Blok, ook nooit betrapt op iets dat lijkt op ook maar het begin van een visie op internationale politiek.

In dat opzicht is Blok overigens een kloon van de premier zelf, die daarvan jarenlang evenmin iets wilde weten, maar daar in elk geval wél langzamerhand noodgedwongen op terug begint te komen. Bloks gebrek aan enige vooruitziendheid begint nu ook de Tweede Kamer steeds meer te irriteren.

De verhouding met een onder Trump steeds verder deraillerend Amerika? De toekomst van de NAVO met een richting Rusland half overspelig Turkije? De rol van de Europese Unie en speciaal de plannen van Macron daarvoor, in samenhang met de Franse poging de leiding te nemen, na een Brexit en met een passief Berlijn? De toenemende assertiviteit van China, zowel economisch als politiek, met tentakels tot in de Griekse havenstad Piraeus? Hoe moet Nederland met dat alles in algemene zin omgaan? En hoe gaat ons land meer specifiek met een aantal concrete hete hangijzers om?

Wat het laatste betreft: de minister ontkent, door stug aan oude mantra’s vast te houden, de facto dat het hete hangijzers zijn. Of, om het anders te zeggen: op een aantal dossiers steekt Blok steevast de kop in het Haagse zand.

Dat betreft allereerst het Nabije Oosten, een regio waarbinnen Nederland er de afgelopen weken toch al enigszins gekleurd op kwam te staan, vanwege de evidente leugens van Defensie inzake de burgerslachtoffers van een Nederlands bombardement op het Irakese Hawija enkele jaren terug. Ank Bijleveld heeft het debat met moeite overleefd, maar welke conclusie Buitenlandse Zaken onder Bloks leiding uit een en ander voor eventuele toekomstige militaire avonturen trekt, is nog steeds onduidelijk.

Blok doet steeds meer aan die propagandaminister van Saddam Hoessein denken

Dan is er de kwestie van de terugkeer van IS-vrouwen en hun gebroed. Terwijl Erdogan al begonnen is de eerste jihadisten per vliegtuig naar Europa te retourneren, houdt Blok – in dit geval aangevuurd door VVD en CDA – vast aan zijn idée fixe van berechting in de regio. Dat de Koerden ze straks misschien gewoon vrijlaten: dat is niet ons probleem. Dat Irak ze niet wil hebben: jammer voor Irak. Blok doet steeds meer aan die propagandaminister van Saddam Hoessein denken, die in 2003 verkondigde dat alles volgens plan verliep, terwijl achter hem al de eerste Amerikaanse tanks in beeld verschenen.

Kijk, ik snap best dat de coalitie niet op die jihadisten zit te wachten. Maar door aan het onmogelijke vast te houden, en door te weigeren zélf over alternatieven na te denken, wordt het ongewenste straks gewoon werkelijkheid. Je kunt je eigen plan A nog zo prachtig vinden, als de voorwaarden ervoor steeds meer ontbreken, is het handig om ook over een plan B te beschikken.

Helemaal omdat Den Haag zelf eveneens belemmeringen opwerpt voor plan A: berechting in Irak ja, maar uiteraard wel volgens onze juridische normen, dus een al te hardhandige ondervraging en de doodstraf zijn voor het CDA taboe. Wat dat betreft is de VVD in elk geval consequenter: beide behoren, gezien de regio waar de Islamitische Staat beliefde zijn activiteiten te ontplooien, gewoon tot het eigen jihadistische bedrijfsrisico.

Merkwaardig genoeg is het CDA tegelijk wel de enige partij die nu wil dat er voor de berechting van de Syriëgangers met Damascus gepraat moet worden – alles liever dan hun terugkomst in Den Haag! – terwijl er toch weinig reden is om aan te nemen dat de uitkomst in dat geval zachtmoediger zal zijn dan in dat van Bagdad. Daar wil, juist mede om die reden, de rest van de Kamer niets van weten.

Het Syrische regime: het vormt een tweede thema met betrekking waartoe Blok stug blijft volhouden dat de werkelijkheid niet de werkelijkheid is. Terwijl andere Europese landen menen dat, omwille van de terugkeer van vluchtelingen en de wederopbouw van het land, men toch een keer met Assad zal moeten gaan praten, is Bloks standpunt: ‘Voor Assad is er geen toekomst in Syrië’. Tja. Hoe betreurenswaardig ook: Assad heeft de strijd gewonnen – hij ís de Syrische toekomst en zal echt niet verdwijnen om Blok een genoegen te doen.

Of dit anders had kunnen lopen indien Amerika en Europa meer militair tegenwicht – inclusief het risico van tientallen burgerslachtoffers à la Hawija – aan Damascus, Teheran en Moskou hadden durven bieden, is uiteraard geen irrelevante vraag. Maar Amerika en Europa hebben dat nu eenmaal om hen moverende redenen niet gedaan, met Assads overwinning als bijna onvermijdelijk resultaat.

Dat plaatst Blok zonder twijfel voor een moeilijk dilemma: vuile handen maken door met de zolang afgeschreven tiran te onderhandelen, of schone handen houden en ginds niets kunnen doen. Maar zo’n dilemma verdwijnt niet door op z’n Bloks te doen alsof het niet bestaat.

Wetenschappers: laat moslims ‘islamofoben’ van hun moslimhaat afpraten

1

Weet je wat goed werkt om mensen van hun vooroordelen over moslims af te helpen? Gewoon praten, zeggen drie Australische wetenschappers in een nieuw onderzoek.

De drie wetenschappers stuurden bij wijze van experiment 28 jonge moslims naar Anglo-Australiërs op het platteland. Daar zouden vooroordelen het sterkst zijn, omdat mensen er ouder zijn en er nauwelijks een moslim woont.

De 28 moesten veel vervelende opmerkingen en vooroordelen slikken, aldus de wetenschappers. Maar omdat ze een open gesprek bleven voeren, lukte het vaak om hun negatieve opvattingen over moslims bij te buigen.

Hieruit trekken de wetenschappers de conclusie dat ‘diversiteit accepteren’ niet de goede manier is om de multiculturele samenleving te laten floreren. Overheden zouden volgens hen er meer aan moeten doen om verschillende bevolkingsgroepen met elkaar in dialoog te laten treden.

Ze verwijzen hierbij naar het ‘Intercultural Cities’– programma in Australië, dat door de Raad van Europa op touw is gezet en momenteel in vier Australische steden draait.

Eén van de doelen van dat programma is het ‘bouwen van sociale cohesie op basis van verbeterd contact, verbeterde dialoog en uitwisseling tussen alle burgers, en dan niet enkel niet-Engels sprekende mensen met een migratieachtergrond’.

Deze maand is een nieuw rapport over moslimhaat in Australië uitgekomen, waaruit blijkt dat de incidenten brutaler en fysiek worden.

Duitsland start eigen imamopleiding, wil invloed Diyanet uit Turkije tegengaan

0

Duitsland start een nationale imamopleiding. Het land wil hiermee ingaan tegen de invloed van Diyanet, het Turkse ministerie van Godsdienstzaken.

Duitsland maakt zich zorgen over de Diyanet-moskeeën, die gelieerd zijn aan de Turkse staat. Diyanet zou Turkse Duitsers bespioneren en banden hebben met de islamistische Moslimbroederschap. Daarom werkt de regering aan een eigen imam-opleiding in Osnabrück, gelegen in de noordwestelijke deelstaat Nedersaksen.

Volgens de Neue Osnabrücker Zeitung zal in de stad een heus ‘Islam College’ worden opgericht, ondersteund door de universiteit van Osnabrück. Dit Islam College staat wel onafhankelijk van de universiteit, meldt Zeit Online.

Ook de Duitse overheid en diverse islamitische verenigingen zijn bij deze opleiding betrokken. De minister van Wetenschap en Cultuur van Nedersaksen, Björn Thümler (CDU), noemt de pilot een ‘moedige en consistente stap in de goede richting’.

Ook bondsdag-parlementariër Filiz Polat (die Grünen) is blij. Polat, die Osnabrück vertegenwoordigt, spreekt zelfs van ‘een paradigmawisseling in het Duitse islam-beleid’.

De Turkse Islamitische Unie van Religieuze Zaken (DITIB), gelieerd aan het Turkse Dyianet, heeft geen goed woord over voor de plannen. ‘Het opleiden van imams is niet de plicht van de staat, maar van religieuze gemeenschappen’, stelt Ali İhsan Ünlü van DITIB Nedersaksen.

DITIB financiert zo’n 900 moskeeën in Duitsland. De meeste DITIB-imams worden in Turkije benoemt en vervolgens richting Duitsland gezonden. De Turkse staat betaalt de salarissen van alle DITIB-imams.

Mark Rutte blijft de pijn van Afro-Nederlanders negeren

3

Sinterklaas is weer in het land. In de kranten en op social media las ik dat een groepje Nederlanders uit alle macht probeerde om knechten van de goedheiligman pikzwart te houden.

Zo bestormden twee weken geleden met vuurwerk bewapende pro-Pieten een zaaltje in Den Haag, waar Kick Out Zwarte Piet (KOZP) vredig een vergadering hield. De vandalen staken vuurwerk af, vernielden ruiten en beschadigden auto’s. Ze vinden dat KOZP, dat zich al vijf jaar inzet voor een inclusief Sinterklaasfeest, ‘de’ Nederlandse identiteit aan het afbreken is.

De minister-president deed er het zwijgen toe, zoals hij ook zweeg bij eerdere gewelddadige incidenten met agressieve pro-Pieten. Een commentator stelde dat Mark Rutte meteen ‘Pleur op!’ had geroepen als de vandalen ‘allochtonen’ waren geweest. Maar Rutte, die vindt dat Zwarte Piet nu eenmaal zwart is en dat hij daar niets aan kan doen, doet al negen jaar enorm zijn best om de pijn van zwarte Nederlanders te negeren.

Afgelopen zaterdag was ik aanwezig bij de KOZP-demonstratie in Den Haag. Daar riep voorman Mitchell Esajas de minister-president op om voor 5 december een delegatie van Afro-Nederlanders in Den Haag te verwelkomen en een serieus gesprek te voeren over anti-zwart racisme in Nederland. Op die demonstratie werd een foto van mij genomen, waarop ik met een vuist in de lucht sta.

Waarom deed ik dat? Ik sloeg een vuist in de lucht omdat ik demonstreerde tegen het moreel verval van ons land. Wij leven in tijden waarin Kim Kardashian de karikatuur Zwarte Piet veroordeelt, terwijl de minister-president van ons land in alle talen zwijgt over het racistische geweld tegen zwarte Nederlanders door geradicaliseerde pro-Pieten.

Ik deed een vuist in de lucht om duidelijk te maken dat Mark Rutte geen premier is voor alle Nederlanders. Hij is een minister-president die vindt dat mensen zonder Nederlands paspoort die protesteren tegen Zwarte Piet op moeten pleuren.

Wij leven in tijden waarin Kim Kardashian de karikatuur Zwarte Piet veroordeelt, terwijl Rutte zwijgt over racistisch geweld tegen zwarte Nederlanders

Te midden van deze gebeurtenissen vonden de fans van FC Den Bosch het blijkbaar nodig Excelsior-aanvaller Ahmad Mendes Moreira racistische woorden als ‘kutneger’ en ‘Zwarte Piet’ naar het hoofd te slingeren. Weer raakte het land in discussie, ditmaal over racisme in het voetbal. Maar ook over hoe moeilijk wij het vinden om te erkennen dat bepaalde verschijnselen en uitspraken racistisch zijn.

Toen ik dit allemaal las, besefte ik opeens dat Nederland de kunst beheerst om over racisme te spreken zonder daar echte oplossingen voor te vinden.

Dit was mooi zichtbaar toen de KNVB op Twitter een schitterende foto van het Nederlands Elftal deelde met de woorden ‘Genoeg is genoeg, #stopracisme’. Mooie woorden, maar ze zijn best leeg. Het is makkelijk om racisme te veroordelen, maar de vraag is welke acties je als organisatie onderneemt om racisme te bestrijden.

Ik denk aan 5 december 2050. Kinderen die nu in Nederland worden geboren zijn dan 31 jaar oud. Als zij kinderen hebben, nemen zij die mee naar een Sinterklaasintocht die vermoedelijk Zwarte Piet-vrij zal zijn – tegen de wil van de pro-Pieten van nu, die dood of op een oudere leeftijd zullen zijn.

Maar om ervoor te zorgen dat wij geen samenleving worden die in 2050 op racistische incidenten blijft reageren zonder concrete handelingen, moeten wij nu onze samenleving volledig hervormen. Om een medicijn tegen racisme te ontwikkelen moeten wij schoolkinderen niet alleen nieuwe waarden meegeven, maar ook nieuwe vaardigheden, via het onderwijs.

Wij moeten een samenleving opbouwen waar mensen op basis van hun waarden en vaardigheden worden beoordeeld, niet op grond van hun huidskleur. Waarden en vaardigheden zijn kleurenblind. Dát is wat ik tegen minister-president Mark Rutte zou zeggen als hij Afro-Nederlanders in het torentje zou uitnodigen.

Maar hoewel Mark Rutte de boeren, de bouwers, de Gele Hesjes en zelfs Gordon heeft uitgenodigd in het Torentje, ging hij niet in op het verzoek van KOZP om het gesprek te voeren over de grieven van Afro-Nederlanders. Hij moet namelijk wel tijd overhouden om ‘beleid te maken’. Je vraagt je af of de pijn van Afro-Nederlanders Mark Rutte eigenlijk wel boeit.

 

Neonazi: ‘Ik kreeg bedankbrief van FvD voor aanwezigheid en bijdragen’

1

De extreemrechtse activist Ben van der Kooi beweert op Twitter dat hij een bedankbrief van het Forum voor Democratie heeft gekregen, namelijk voor zijn ‘aanwezigheid en bijdragen’.

Van der Kooi beweert dit in discussie met Tweede Kamerlid Peter Kwint van de Socialistische Partij. Kwint was boos op het Rotterdamse kanaal RTV Rijnmond, dat gisteravond een uur lang sprak met Van der Kooi.

Gisteravond was er op social media veel ophef omdat RTV Rijnmond een uur lang sprak met Ben van der Kooi, een beruchte extreemrechtse activist uit Rotterdam. Samen met het feit dat Van der Kooi op de website van RTV Rijnmond werd geïntroduceerd als ‘patriot en activist’, zorgde dit voor beroering onder politici en journalisten.

SP-parlementariër Peter Kwint is verontwaardigd over de betiteling ‘patriot’: ‘Je schrijft nazi verkeerd.’ Ook journalist Okke Ornstein stak zijn woede niet onder stoelen of banken. Hij noemt Ben van der Kooi een ‘veroordeelde neonazi die het liefst bovenop de Euromast met twee tafeltennisbatjes de Duitse bommenwerpers weer naar de Rotterdamse doelwitten zou leiden’.

Van der Kooi zegt zichzelf niet als een nazi te beschouwen. Wel verdedigde hij in het verleden Adolf Hitler en de Noorse terrorist Anders Breivik. Twee jaar geleden kreeg Van der Kooi een boete van 250 euro omdat hij BIJ1-politica Sylvana Simons ‘Sylvana Banana’ had genoemd.

In het gesprek met RTV Rijnmond sloot Ben van der Kooi niet uit dat hij nog een keer de politiek in zal gaan. ‘Ik ben al politiek bewust vanaf mijn twaalfde. Ik heb wel een voorgevoel dat ik mij daar kan ontplooien. FvD, NVU, of een andere partij.’

Volgens SP-Kamerlid Peter Kwint is Ben van der Kooi door het Forum voor Democratie van Thierry Baudet weggestuurd, ‘omdat ze geen neo-nazi’s willen’. Maar volgens Van der Kooi is dit een leugen. ‘Zelfs een bedankbrief van het FvD-partijkantoor gehad, voor mijn aanwezigheid en bijdragen.’

Of dit grootspraak is of dat Van der Kooi echt deze brief heeft gekregen moet nog blijken. Hij heeft in ieder geval nog geen kopie van deze brief op Twitter gedeeld.

Terrorisme-index: doden door extreemrechts terrorisme in vijf jaar verdriedubbeld

1

Wereldwijd daalt het aantal terreurslachtoffers, maar in vijf jaar tijd is extreemrechtse terreur bezig met een spectaculaire opmars. Dat staat in de Global Terrorism Index (GTI) 2019, die is uitgebracht door de internationale denktank Institute for Economics & Peace. 

Al vier opeenvolgende jaren registreert GTI een daling van het aantal sterfgevallen door terrorisme. In 2018 stierven er 16.000 mensen door terrorisme. Dat is minder dan de helft van het totale aantal slachtoffers in 2014. De daling is toe te schrijven aan de verliezen die terreurgroepen IS en Al Shabaab hebben geleden, aldus de GTI.

Het rapport vermeldt ook dat extreemrechts terreur een groeiende dreiging voor het Westen is: het aantal slachtoffers zou in vijf jaar tijd verdriedubbeld zijn. En dat aantal stijgt drastisch, blijkt uit de GTI. Waar in 2018 nog 26 sterfgevallen te betreuren waren, zijn er vanaf september 2019 tot nu al 77 slachtoffers toegeschreven aan extreemrechts.

Europa is qua terrorisme nog altijd het meest veilige gebied, na Midden-Amerika en de Cariben. De vijf meest geteisterde landen volgens de GTI zijn Irak, Afghanistan, Pakistan, Syrië en Nigeria, gebieden waar per jaar duizenden doden gevallen door terreuraanslagen.

Trieste koploper is Afghanistan: met zevenduizend doden nam dat land in 2018 bijna de helft van het totale aantal terreurslachtoffers voor haar rekening.

‘Spiritualiteit geeft ons de ruimte om ons open te stellen voor de realiteit’

3

Sharda Nandram wordt vandaag officieel hoogleraar Hindoe-spiritualiteit en Samenleving aan de Vrije Universiteit Amsterdam. ‘Ik hoop dat mensen natuurlijker over spiritualiteit gaan denken’, zegt ze. Spiritualiteit is volgens haar namelijk veel dichterbij dan we vermoeden.

Het was even zoeken voor haar. Dat spiritualiteit antwoorden zou kunnen bieden op haar vragen – daar heeft ze eerst niet bij stilgestaan. Sharda Nandram probeert al van jongs af aan te doorgronden hoe mensen in elkaar zitten. Waarom doen ze wat ze doen? Wat beïnvloedt hun gedrag? Suriname, waar ze geboren en getogen is, leende zich bij uitsteek voor observaties.

‘Je hebt er zo veel verschillende culturen en allerlei soorten mensen. Ik wilde weten wat er achter menselijk gedrag schuilt.’ Daarom ging ze psychologie studeren, met het idee om later als klinisch psycholoog aan de slag te gaan. Ze koos voor de Universiteit van Amsterdam, pakte haar koffers en verhuisde op haar negentiende naar Nederland. Al snel bleek dat ze zich meer kon vinden in de arbeids- en organisatiepsychologie dan in de ‘probleemkant van de psychologie’.

In 1999 dook spiritualiteit voor het eerst op in haar carrière. Dat jaar vroeg Nandrams werkgever, de Nyenrode Business Universiteit, haar om te helpen met een onderzoek bij de opzet van een centrum voor ondernemerschap. Hiervoor interviewde ze veel ondernemers. Het viel haar op dat de bevraagden vaak met existentiële vragen zaten.

Sommige mensen vroegen zich af hoe ze moesten leven nadat ze maatschappelijk succesvol waren geworden, maar de maatschappij hen allerlei normen oplegde. Bovendien bleek dat het onzichtbare aspect van de werkelijkheid, de intuïtie, een belangrijke rol speelde bij het maken van beslissingen, het omgaan met tegenslagen en het inzien van nieuwe kansen. Nandram ging verder aan de slag met spiritualiteit toen professor Paul de Blot, hoogleraar Business Spiritualiteit op Nyenrode, in 2006 voorstelde om samen deze leerstoel op te bouwen.

Sinds januari 2008 reist Nandram regelmatig naar India, waar haar grootouders vandaan komen, om spiritualiteit zelf te beleven. Ze bezocht verschillende ashrams (bezinningsplaatsen) om spirituele technieken onder de knie te krijgen.

‘Ik probeerde van alles uit. In de praktijk is het zo dat er voor iedereen iets anders werkt. Sommigen beginnen hun dag met yoga, anderen met meditaties. Terwijl de een soelaas vindt in het reciteren van mantra’s, gaat de ander naar buiten om in de natuur te zijn.’ Het doel is telkens hetzelfde: je eerst verbinden met jezelf en je energiekracht vinden, om vervolgens naar buiten te treden en je verbonden te voelen met de werkelijkheid om ons heen.

Verbinding is het sleutelwoord in het werk van Nandram. Hindoegeschriften bieden een holistische en coherente kijk op de wereld. Nadram: ‘Alles staat met elkaar in verbinding. Spiritualiteit geeft ons de ruimte om ons open te stellen voor de realiteit, met al haar diversiteit en verschillende perspectieven. Deze benadering is cruciaal om complexe fenomenen en het menselijke gedrag te begrijpen. En om de wereldwijde problemen op te lossen, waarmee we tegenwoordig worden geconfronteerd. Denk aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties. Je kan al die puzzelstukken – zoals armoede, honger, klimaatverandering – niet afzonderlijk aanpakken. Een integratieve benadering, waarbij we allemaal betrokken worden, elkaars perspectieven en doelen begrijpen en in samenhang bestuderen, is doorslaggevend.’

Samenhang en saamhorigheid zijn niet alleen vereist om de verschillende uitdagingen in de maatschappij aan te gaan, maar de mens heeft ook behoefte hieraan. De drang om erbij te horen, om deel uit te maken van een krachtiger geheel en de behoefte aan spiritualiteit nemen volgens Nandram toe. ‘Het lijkt mij logisch dat mensen meer houvast nodig hebben in deze onzekere en complexe tijden, waarin technologische vooruitgang steeds sneller gaat, wat een enorm aanpassingsvermogen van mensen vergt.’

‘We gaan ons steeds vaker afvragen wie wij zijn en waarom wij bestaan’

In haar oratie spreekt Nandram over de rol van spiritualiteit in de vierde industriële revolutie, het tijdperk van kunstmatige intelligentie en robotica. Door de wijdverbreide toepassing van technologie in ons leven vervaagt volgens haar de grens tussen de waarneembare en kunstmatige werkelijkheid. We leven als het ware in twee werelden: hier en nu en digitaal. Dat roept existentiële vragen op. ‘We gaan ons steeds vaker afvragen wie wij zijn en waarom wij bestaan.’

Oorspronkelijk boden religieuze voorschriften antwoorden. Nu de aandacht voor religie in het algemeen lijkt af te nemen, is er volgens Nandram meer ruimte voor de spirituele ervaring, als kennis- en energiebron. Het fungeert als een anker, voor het dagelijks leven, maar ook in het bedrijfsleven.

‘Sommige bedrijven bieden hun medewerkers meditatietrainingen aan of nodigen een guru of monnik uit om mensen te inspireren out of the box te denken. Spirituele technieken zijn ook ingebed in de veranderingsmanagement. Het is namelijk ontzettend moeilijk om iemands gedrag bij te stellen.’

Vijftien jaar geleden, toen Nandram met haar onderzoek begon, wilden Nederlandse ondernemers de resultaten van gesprekken over spiritualiteit liever niet openbaar vermeld zien. Uit vrees voor imagoschade. Ondertussen zijn sommige technieken, zoals bijvoorbeeld meditatie, mainstream geworden. Daarom vindt Nandram het des te belangrijker om spiritualiteit een plaats te geven binnen de wetenschap.

‘Op dit moment staat het onderzoek naar spiritualiteit nog in de kinderschoenen. In verschillende wetenschappen is er aandacht voor – in de antropologie, psychologie, filosofie en economie – maar er bestaat nog geen gemeenschappelijke basisdefinitie. Gedurende mijn onderzoek heb ik ongeveer 140 verschillende omschrijvingen verzameld. Om deze kwestie verder grondig te onderzoeken is er een gemeenschappelijke taal nodig, zodat verschillende experts weten waar hun collega’s naar refereren.’

Een gebrek aan een eenduidige definitie is niet de enige uitdaging in het bestuderen van de spiritualiteit. Nandrams leeropdracht is veel breder. ‘Het hindoeïsme is als een kennisboom met heel veel bladeren. Je kan er echt heel veel uit halen. Op dit moment focus ik mij op de spirituele begeleiding in de diverse domeinen van de zorg, in het bijzonder de ouderenzorg, de palliatieve en de terminale zorg. Maar omdat het zo’n breed thema is ben ik wel even zoet met mijn leeropdracht.’

Nandram vertelt dat ze altijd blijft doorleren. ‘Het is een kwaliteit die je steeds verder ontwikkelt. Dat proces is nooit af. Het is een weg die iemand onderneemt om een verbinding te creëren met de eigen potentie, met een ander en met de rest van het universum.’ Hindoeïsme is eigenlijk een westerse term, legt Nandram ten slotte uit. ‘Hindoes zelf noemen hun geloof ‘sanatana dharma’, dat betekent ‘de eeuwige leer’.’

Waarschuwing voor Turkije-reizigers: ‘Regime bespiedt iedereen die anoniem internet op wil’

0

Het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft de lijst van waarschuwingen voor mensen die naar Turkije willen reizen geactualiseerd.

Turkije monitort iedereen die VPN (Virtueel Particulier Netwerk) gebruikt om anoniem te kunnen internetten, zeggen de Duitsers. Volgens de Duitse omroep Deutsche Welle is het gebruik van VPN in Turkije strafbaar en kun je hiervoor gearresteerd worden.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken waarschuwt ook Duitse burgers die actief zijn voor Koerdische verenigingen. Zij kunnen in Turkije worden gearresteerd en van terrorisme worden beschuldigd. Dit overkwam vorige maand vijf Duitsers van Koerdische afkomst.

Het Duitse Ministerie van Buitenlandse Zaken herhaalt daarbij eerdere waarschuwingen. In Turkije is het ‘beledigen van de president’, het lidmaatschap van een ‘terroristische organisatie’ en ‘propaganda maken voor een terroristische organisatie’ verboden.

Ofwel: wie kritiek heeft op president Erdogan, actief is voor de Gülenbeweging of als journalist schrijft over de onderdrukking van de Koerden, die loopt een goede kans om in de gevangenis te belanden.

Sinds de mislukte coup van juli 2016 gebruikt Turkije de anti-terrorismewetten om critici van het regime aan te pakken.