1.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 768

Duitse voetbalclub disst fan met kritiek op moskee op shirt: ‘Tot ziens!’

1

De Duitse voetbalclub FC Köln uit Keulen heeft een voetbalfan via social media uitgezwaaid, nadat de fan in kwestie kritiek uitte op de nieuwe uitshirts van de club.

Op de shirts staat een schets van de skyline van Keulen – met niet alleen de beroemde kathedraal, maar ook een moskee. De fan vond dit te ver gaan en besloot om geen lid meer te zijn van de fanclub van FC Köln.

De voetbalclub antwoordde via Twitter: ‘Tot ziens!’

Het bericht werd ruim vijfduizend keer gedeeld en kreeg meer dan 30.000 likes.

In Duitsland wonen ongeveer 4,7 miljoen moslims – waarvan drie miljoen van Turkse afkomst. Volgens schattingen is meer dan 10 procent van de Keulse bevolking moslim.

Tunesische moet cel in voor grap over corona en Koran, vlucht naar Duitsland

0

De Tunesische Emna Chargui (27) kreeg vorige maand zes maanden celstraf opgelegd. Dit, omdat ze een grappig bedoeld Facebookbericht deelde over het coronavirus – in de stijl van een Koranvers. Inmiddels is ze naar Duitsland gevlucht, meldt ze op Facebook.

Het bericht van Chargui, dat ze in mei deelde op Facebook, leidde tot grote ophef op social media. Islamistische social mediagebruikers eisten dat ze zou worden gestraft.

Blasfemie is volgens de Tunesische wet verboden. Chargui is naar Duitsland gevlucht, volgens haar een land dat de vrijheid van meningsuiting wel respecteert.

Amnesty International protesteerde vorige maand tegen de veroordeling van Chargui. ‘Zo’n strafproces als dit geeft de boodschap dat iedereen dat iedereen die het durft een controversiële mening op social media te zetten zal worden bestraft’, aldus Amnesty.

Aangifte columnist Max Pam tegen oud-strateeg GroenLinks na racisme-aantijging

0

Schrijver en columnist Max Pam van de Volkskrant heeft aangifte gedaan tegen voormalig GroenLinks-campagnestrateeg en oud-journalist Sybren Kooistra. De reden: Kooistra zou Pam voor racist hebben uitgemaakt vanwege een van diens columns.

‘Ik wil graag uitgezocht hebben of de racismebeschuldiging inmiddels zo gemeengoed is geworden dat het niets meer voorstelt’, zegt Pam in zijn nieuwste column.

Pam meldt dat Kooistra zijn racismebeschuldiging inmiddels heeft verwijderd. Maar Kooistra ontkent dat hij zijn tweet verwijderd heeft. Een tweet van 22 juli, waarin Kooistra een ‘doorsnee racistische column’ van Max Pam hekelt, staat inderdaad nog steeds op Twitter.

In de column waar Kooistra op doelde haalde Pam de Canadees-Amerikaanse psycholoog Paul Bloom aan, uit wiens onderzoek zou blijken ‘dat empathische mensen over het algemeen agressiever zijn’. Pam vervolgt: ‘Is dat waar, dan zou dat het zinloos omtrekken van standbeelden door antiracisten en hun volgelingen kunnen verklaren.’

Bloom zei ook dat ‘Hitler zwom in de empathische argumenten’ toen hij zich sterk maakte voor Duitsers die woonden in Tsjecho-Slowakije en Polen, aldus Pam in deze column uit juli. ‘Die werden gekneveld, leefden in een hel en moesten worden bevrijd.’

Kooistra zegt dat hij het vreemd vindt dat hij nu via een nieuwe column moet vernemen dat Pam aangifte tegen hem doet. Hij vindt dat Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Klok met een publieke reactie moet komen.

Kooistra vindt de Volkskrant schijnheilig in de omgang met de vrijheid van meningsuiting en het omstreden fenomeen ‘cancel culture’, zo twittert hij. Cancel culture wordt door mediaprofessor Richard Rogers omschreven als het belasteren en/of deplatformen van mensen met een ‘foute’ mening.

Kooistra heeft eerder Pieter Klok en zijn voorganger Philippe Remarque regelmatig opgeroepen om columnist Arthur van Amerongen te ontslaan, omdat die racistisch zou zijn. Ook riep hij in zomer de redactie van Op1 op om journaliste Fidan Ekiz te ontslaan, of in ieder geval excuses aan te bieden voor haar optreden.

Mocht Sybren Kooistra veroordeeld worden, dan is dit mogelijk slecht nieuws voor andere activistische twitteraars, zoals Sander Philipse: de OneWorld-scribent maakte Volkskrant-columnist Sander Schimmelpenninck voor racist uit en de linkse opiniemaker Peter Breedveld voor transfoob.

Moet Frankrijk Libanon weer overnemen?

2

‘Het volk wil de val van het regime.’ Ja, en dan? Opnieuw viel die leus namelijk de afgelopen dagen in het Midden-Oosten te horen, na de gigantische ontploffing die een groot deel van Beiroet in puin had gelegd. In 2019 was men ook al massaal de straat opgegaan om het vertrek van de corrupte machthebbers te eisen, toen nog vergeefs. Ditmaal is de regering onder de publieke druk wel opgestapt.

‘Ze moeten allemaal weg, allemaal’: dat was de strekking vorige herfst en dat is zij vandaag opnieuw. Waarbij bedacht moet worden dat die corrupte machthebbers nog in 2018 door diezelfde nu zo boze bevolking waren gekozen – en toen waren ze toch niet echt veel minder corrupt. Anders dan in veel buurlanden kent Libanon immers democratische verkiezingen, die weliswaar zeker niet perfect verlopen, maar niet in de schijnresultaten van Noord-Koreaanse percentages resulteren die we van Assads Syrië en Sisi’s Egypte kennen. Integendeel: het parlement is er politiek al even verbrokkeld als in Den Haag.

Assad en Sisi: dat zijn bikkelharde dictators, die voor machtsbehoud over duizenden lijken gaan. Voor de Libanese kliek, die al decennia lang aan de touwtjes trekt, geldt dat niet. Of kijk naar Belarus, waar Loekasjenko zijn gefingeerde verkiezingswinst met geweld verdedigt. Aftreden? Geen denken aan.

‘De val van het regime’ betekent voor Libanon een streep door de sektarische oplossing, die na de bloedige burgeroorlog (1975-1990) voor pacificatie van de tegenstellingen tussen de drie belangrijkste bevolkingsgroepen – soennieten, sjiieten en christenen – moest zorgen. Hierbij zijn de belangrijkste politieke functies volgens een vaste sleutel over die drie groepen verdeeld.

De pacificatie heeft een sterke oligarchisering in de hand gewerkt, want binnen elke groep waren het een paar families die de toon zetten. Net als tijdens de Verzuiling in Nederland werd hun door afstamming vastgelegde aanhang geacht hen braaf te volgen, in ruil voor behartiging van hun belangen door de top van de eigen zuil. Omdat die top in Libanon het land gaandeweg heeft leeggeroofd, is die band nu doorbroken.

‘Ze moeten allemaal weg, allemaal!’ Be careful what you wish for. Want als ze allemaal weg zijn, wat dan? Want wie zijn die ‘allemaal’? Alleen de ministers en parlementariërs? Ook de ambtelijke top? Ook het ambtelijk middenkader? Ook ambtenaren bij uitvoerende diensten? Want die zijn allemaal meer of minder betrokken bij het huidige systeem. Maar tegelijk zijn zij vaak ook de enigen met voldoende organisatorische ervaring voor het runnen van cruciale voorzieningen. Zonder hen krijg je anarchie.

Er staat op straat namelijk geen georganiseerde oppositie met nieuwe leiders klaar, die op elk niveau even de boel kan overnemen. Je zult om het land draaiende te houden, om chaos nu te voorkomen, deels gebruik moeten maken van mensen die zich door hun banden met het oude regime hebben gecompromitteerd. Dat is wat de Amerikanen in 1945 in het bezette Duitsland wél beseften en in 2003 in het bezette Irak niet. We weten inmiddels met welke wederopbouw beter resultaat werd geboekt.

Moet het opnieuw, net als in 1920, een Frans mandaatgebied worden, nu niet van de Volkenbond maar de VN?

Als het aan veel Libanezen ligt moet de redding van buiten komen. Waar zich geen Libanese minister op de rampplek liet zien, werd de wél gekomen Franse president Macron bij zijn komst als een redder onthaald. Het werd hem nog net niet letterlijk gesmeekt, maar de demonstranten zagen liever dat Parijs het herstel ter hand zou nemen dan de eigen elite.

Moet Frankrijk Libanon dus maar weer overnemen? Feit is dat de Fransen Frankrijk de afgelopen halve eeuw beter bestuurd hebben dan de Libanezen Libanon. Maar zouden de Fransen ook Libanon beter bestuurd hebben? Moet het opnieuw, net als in 1920, een Frans mandaatgebied worden, nu niet van de Volkenbond maar de VN?

In theorie zou het kunnen. Bosnië belandde in de jaren negentig ook de facto in zo’n positie, net als later Kosovo. Punt is alleen dat bij de huidige mondiale spanningen Peking, Moskou, Damascus en Teheran niet akkoord zullen gaan met zo’n evidente vergroting van de westerse invloedsfeer. Aan het behoud van hun regionale machtspositie zijn zulke democratische wensen van de Libanese bevolking ondergeschikt. En in de VN beschikken Rusland en China over vetorecht.

Primeur in Schotland: verslaggeefster met hijab in het journaal

0

De 34-jarige journaliste Tasnim Nazeer schrijft geschiedenis: ze is de eerste nieuwsverslaggeefster in Schotland die een hijab draagt.

Nadat de journaliste uit Glasgow haar eerste reportage maakte voor STV News stroomde haar mailbox vol, vertelt ze aan de Schotse krant the Sunday Post. Journalisten en journalisten in spé vertelden haar over hun eigen ervaringen met discriminatie.

Volgens Nazeer is er veel verborgen discriminatie in Schotland. Zelf had ze het ook moeilijk, vertelt ze. ‘Mensen in de Schotse media hebben mij verteld dat ik mijn hijab moest afdoen, of dat ik niet de juiste look zou hebben. Ik voelde mij een tijdje zo slecht en ik wist niet hoe ik verder moest. Ik stond op het punt om op te geven.’

Maar Nazeer gaf niet op en slaagde er uiteindelijk in om met hijab voor de camera te verschijnen. STV beoordeelt haar niet op haar uiterlijk, zegt ze.

Voordat Tasnim Nazeer in Glasgow neerstreek, woonde ze in Londen. Ze was journalist voor de Britse krant the Guardian en voor de Arabische nieuwszender al Jazeera. Haar eigen ervaringen met discriminatie brachten haar ertoe om een petitie te starten, waarin ze pleit voor meer diversiteit in de Britse media.

Algerije: journalist krijgt celstraf vanwege verslaan protesten

0

De Algerijnse journalist Khaled Drareni is tot drie jaar gevangenisstraf veroordeeld. Drareni was een fervent verslaggever van de democratische protestbeweging in het land. Hij zou ‘de nationale eenheid in gevaar brengen’ en ‘oproepen tot ongewapende bijeenkomsten’.

De 40-jarige journalist is redacteur van de Algerijnse nieuwssite Casbah Tribune en correspondent voor de Franse omroep TV5 Monde. Ook werkt hij voor de internationale perswaakhond Reporters Without Borders. Hij zit sinds maart in de cel.

Drareni hield tijdens zijn proces vol dat hij onschuldig is en als onafhankelijk journalist alleen de mensen wil informeren. Volgens critici betekent de veroordeling van Drareni dat de tijden van voormalig dictator Abdelaziz Bouteflika, die vorig jaar opstapte na aanhoudende protesten en onder druk van het leger, nog steeds niet voorbij zijn.

De Algerijnse overheid treedt hard op tegen de democratische protestbeweging in het land. Zo zijn sinds de uitbraak van het coronavirus in maart demonstraties verboden in Algerije.

Veel Algerijnse activisten zitten vast omdat ze zwaaiden met de verboden Berbervlag, waar tien jaar celstraf op staat. Een minderheid van het land is Berbers. Net als sommige Berbers in Marokko, voelen veel Berbers in Algerije zich onderdrukt door een Arabische meerderheid.

Vorig jaar overleed de prominente mensenrechtenactivist Kamel Eddine Fekhar in de gevangenis na een hongerstaking. Ook hij kwam op voor de rechten van de Berbers.

Aboutaleb tegen PVV Rotterdam: bidden in buitenlucht is grondrecht

2

Volgens de Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb was er geen reden om het bidden in de buitenlucht door moslims tijdens het Offerfeest te verbieden. Dit schrijft Dagblad 010.

Aboutaleb heeft naar eigen zeggen gehandeld op grond van de Wet Openbare Manifestaties en de huidige coronanoodverordening. ‘Het samenkomen tot het belijden van godsdienst of levensovertuiging, vergadering of betoging in de buitenruimte is een grondrecht’, aldus de burgemeester.

Hij reageert hiermee op raadsvragen van PVV’er Maurice Meeuwissen, die protest had aangetekend tegen ‘dit massale buigen naar Mekka.’ Ook sprak de PVV-politicus over ‘schokkende beelden’ van ‘islamuitwassen’.

Aboutaleb antwoordde dat hij de situatie niet als uitwas ziet. Vanwege het coronavirus vond de burgemeester het onverantwoord dat moslims massaal zouden bidden in de moskeeën. In besloten ruimtes kan COVID-19 immers makkelijker worden verspreid. Daarom werd de gebedsbijeenkomst op een sportveld georganiseerd.

Black Lives Matter, maar wat nu?

1

De Black Lives Matter-beweging houdt grote delen van de wereld in haar greep. Dat dit ondanks de allesoverheersende coronacrisis kan gebeuren, zegt veel over het diepe gevoel van onrecht dat slachtoffers van racisme en discriminatie ervaren. Eindelijk, zo lijkt het. Zelfs premier Mark Rutte erkent nu het bestaan van wat hij ‘systemisch racisme’ noemt. Maar na die erkenning, wat dan?

Het omvertrekken van standbeelden van vroegere slavenhandelaars heeft zonder meer een belangrijke symbolische waarde, evenals het omdopen van straten, het afschaffen van Zwarte Piet en spijtbetuigingen over slavernij en kolonialisme. Maar zou het hardnekkige probleem van racisme en discriminatie hierdoor dichter bij een oplossing komen? Massale demonstraties zetten de politiek onder druk, maar over wat men hiermee nu feitelijk wil bereiken en hoe dat zou moeten, hoor je tot nu toe nog maar bar weinig.

Laten we vooropstellen dat uitingen van racisme en discriminerend gedrag al lang strafbaar zijn, in Nederland en ver daarbuiten. Artikel 1 van de Grondwet en daarvan afgeleide wetgeving voorzien hierin. Zij die zich hieraan niet houden, kunnen door de rechter ter verantwoording worden geroepen. Toch gebeurt dit maar zelden. Discriminatie of het aanzetten daartoe is vaak zo subtiel dat het niet wordt herkend en bovendien lastig valt te bewijzen. Zie de telkens weer oplaaiende discussie over etnisch profileren door de politie, en nu ook door de belastingdienst. Zie ook het moeizame proces van Wilders over de Marokkanen. Werkgevers of huisbazen weten dit ook. Zij zullen nooit iemand afwijzen wegens zijn of haar afkomst, maar vinden gemakkelijk een ander argument: ‘past niet in het team’, ‘kamer helaas net vergeven’.

Het ‘systemische’ van racisme zit vaak verborgen in subtiele selectiemechanismen

Strafbaarstelling van racisme en discriminatie blijft noodzakelijk, maar draagt onvoldoende bij aan een oplossing. Het ‘systemische’ van racisme zit vaak verborgen in subtiele selectiemechanismen die stelselmatig in het nadeel werken van minderheidsgroepen. Denk aan de toelatingstest die is ontworpen met het maatschappijbeeld van de dominante middenklasse in het achterhoofd. Denk aan de nieuwkomer die nog amper beschikt over een netwerk dat hem of haar aan een baan, een stageplek of een woning kan helpen. Of denk aan de werkgever die na een slechte ervaring met een migrant geen migranten meer uitnodigt voor een sollicitatiegesprek. Bewustwording van dit soort mechanismen is een eerste stap naar verbetering, maar ook dit is nog niet voldoende.

In de loop der jaren zijn, ook in Nederland, diverse beleidsinstrumenten gehanteerd om discriminatie tegen te gaan. Quotering is daarvan het meest vergaande. De TU Eindhoven, vanouds een mannenbolwerk, voerde onlangs een vorm van quotering in voor vrouwen. De universiteit neemt pas weer mannen aan als het aandeel vrouwelijke personeelsleden een bepaald minimum heeft bereikt. In de Verenigde Staten kende men eind vorige eeuw soortgelijke quota voor studenten. Quotering roept echter ook veel weerstand op: positieve discriminatie van de een impliceert namelijk negatieve discriminatie van een ander. En bovendien: veel talentvolle vrouwen of African Americans willen liever op eigen kracht een bepaalde positie bereiken dan via quotering.

Daarom zijn er ook minder vergaande vormen van ‘positieve actie’. In Nederland kenden we ooit de Wet Samen. Die verplichtte, naar Canadees voorbeeld, werkgevers jaarlijks te rapporteren over hun inspanningen om mensen met migratieachtergrond in dienst te nemen, maar kende geen streefcijfers. De wetgever hoopte zo werkgevers meer bewust te maken van hun selectief wervingsgedrag. Helaas is die wet in de woelige post-Fortuynperiode gesneuveld en er is nooit iets voor in de plaats gekomen.

Wetten en effectieve beleidsmaatregelen zijn noodzakelijk, maar zullen racisme en discriminatie nooit volledig kunnen uitbannen. Erkenning van het bestaan daarvan, zoals nu door premier Rutte, vormt een noodzakelijke eerste stap, maar wat werkelijk nodig is, is doorbreking van het wij-zij-denken. In een echt diverse samenleving zouden mensen elkaar niet langer moeten zien als lid van een bepaalde groep, maar als individuen met individuele eigenschappen en persoonlijke vaardigheden. Dit vraagt om het doorbreken van vooroordelen, die aan de basis liggen van elke vorm van racisme en discriminatie. We weten het (bijna) allemaal wel, maar helaas doen we het niet…. Waarom zou dat toch zijn?

Amerikaanse docenten: meer aandacht voor ‘black history’

1

In de Verenigde Staten liggen na de dood van George Floyd niet alleen ‘foute’ monumenten en de politie onder vuur, maar ook het onderwijscurriculum. Dat schrijft de Amerikaanse nieuwszender NBC.

‘Helden’ als Christopher Columbus, George Washington en Thomas Jefferson moeten kritischer worden bejegend, vinden veel Amerikaanse docenten, er moet meer aandacht komen voor Afro-Amerikaanse geschiedenis.

LaGarrett King, oprichter en directeur van een centrum voor black history aan de Universiteit van Missouri, vertelt aan NBC News graag meer lesmateriaal willen over de zwarte geschiedenis van de Verenigde Staten.

Vorige maand organiseerde het centrum van King een conferentie over zwarte geschiedenis voor Amerikaanse docenten. Duizend docenten namen deel aan deze conferentie, zevenhonderd meer dan vorig jaar. Dit betekent volgens hem dat het onderwerp nu echt leeft.

Volgens Janella Hinds, docent op een middelbare school in New York, hebben veel docenten de protesten aangegrepen om dieper in te gaan op het thema racisme. ‘Het gaat erom dat we nadenken over deze lange geschiedenis van onderdrukking en verzet. Dit maakt deel uit van de Amerikaanse ervaring.’

Adina Goldstein, die op een school in Philadelphia sociale studies en Engels doceert, legt aan NBC News uit dat ze zich verdiept heeft in de cultuur en geschiedenis van Afro-Amerikanen en Latino’s. Daarom moeten docenten volgens haar zich meer verdiepen in de belevingswereld van hun grotendeels niet-witte leerlingen, ook om ‘zichzelf te onderwijzen’.

Griekenland wil dat NAVO kritischer optreedt richting Turkije

0

De Griekse premier Kyriakos Mitsotakis vindt dat de NAVO kritischer moet optreden ten opzichte van Turkije, meldt de Griekse website Ekathimerini. Griekenland en Turkije zijn allebei lid van de NAVO.

Mitsotakis: ‘Ik denk dat het binnen de NAVO heel duidelijk is dat deze hands-off-benadering (…) niet langer door mij zal worden geaccepteerd. (…)  Dit is buitengewoon oneerlijk voor Griekenland.’

Volgens de Griekse premier is Turkije een onbetrouwbare NAVO-partner, die de belangen van het bondgenootschap schaadt. Hij noemt de Turkse aanschaf van het Russische S-400-raketafweersysteem en de Turkse activiteiten in de Middellandse en Egeïsche Zee, die de soevereiniteit van Griekenland en Cyprus zouden schenden.

‘Ik heb onze Europese partners heel duidelijk gemaakt dat als Turkije deze activiteit uitoefent, er consequenties moeten zijn en dat er sancties moeten zijn’, zei de Griekse premier. Hij vindt dat de Europese Unie moet ingrijpen.