1.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 771

NGO’s: Europa moet meer doen om activist uit Turkse cel te krijgen

0

De EU moet druk uitoefenen op Turkije om zakenman en filantroop Osman Kavala vrij te laten en alle aanklachten tegen hem te laten vallen. Dat schrijven Human Rights Watch en twee andere mensenrechtenorganisaties naar de Raad van Europa.

De Raad van Europa houdt toezicht op de handhaving van uitspraken van het Europese Hof van de Rechten van de Mens (EHRM). Turkije negeert een uitspraak van het EHRM van vorige maand, waarin wordt geëist om Osman Kavala vrij te laten.

‘Het Europese Hof oordeelde dat de detentie van Kavala onwettig is en zijn bindende oordeel vereist dat Turkije hem onmiddellijk vrijlaat.’ Dat zegt Emma Sinclair-Webb, Turkije-directeur bij Human Rights Watch.

De zakenman en mensenrechtenactivist werd op 1 november 2017 gearresteerd. Hij zou de Geziparkprotesten van 2013 aan hebben willen grijpen om een staatsgreep te plegen.

Begin vorig jaar werden Kavala en acht anderen vrijgesproken tijdens het zogenoemde Geziparkproces. Maar Kavala werd niet vrijgelaten en werd ditmaal ervan beschuldigd betrokken te zijn bij de mislukte staatsgreep van 2016.

Meer onhelderheid over hervatting luchtverkeer Nederland – Marokko

0

De afgelopen dagen berichtten Marokkaanse media dat vanaf 15 juni de vluchten van en naar Marokko zouden worden hervat. Maar nu blijkt dat er nog geen datum is afgesproken.

Een aantal luchtvaartmaatschappijen, waaronder Iberia en Lufthansa, kondigde aan in juli of augustus vluchten naar Marokko te hervatten. Royal Air Maroc wil dit echter nog niet doen.

Het Marokkaanse ‘Agentschap voor Burgerluchtvaart’ zegt graag de passagiersvluchten weer snel te hervatten, maar dat de uiteindelijke beslissing bij de Marokkaanse regering ligt. En die heeft vooralsnog geen besluit genomen.

Er zitten nog altijd Nederlandse reizigers vast in Marokko. Volgens minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken) is het aantal inmiddels gedaald ‘tot stevig onder de duizend’.

Het Nederlandse kabinet kondigde gisteren aan dat het reisadvies voor landen buiten Europa ook na 15 juli nog even op ‘oranje’ staat, wat inhoudt dat niet-noodzakelijke reizen afgeraden worden. Dit geldt ook voor reizen naar Marokko.

Ondertussen zijn de coronamaatregelen in Marokko enigszins versoepeld. Zo mag de horeca in het koninkrijk weer deels open en is ook het interprovinciaal verkeer weer toegestaan.

Belgen discussieren over weghalen standbeelden ‘foute’ koning Leopold II

1

Geïnspireerd door de protesten in de Verenigde Staten, zijn enkele Belgen een petitie gestart om alle standbeelden van koning Leopold II in Brussel te verwijderen. Inmiddels hebben ruim 30.000 personen de petitie ondertekend.

Leopold II was tussen 1865 en 1909 ‘koning der Belgen’. Hij werd berucht door de kolonisatie en exploitatie van Congo, waarbij naar schatting zo’n tien miljoen mensen zijn omgekomen door honger, ziektes en executies.

Ondanks dat er onder historici consensus bestaat over het schrikbewind van Leopold II in Congo, wordt hij in België nog steeds geëerd. De initiatiefnemers van de petitie vinden dat het nu hoog tijd is om de beelden in Brussel weg te halen. ‘De stad Brussel verwelkomt jaarlijks miljoenen toeristen en dit is wat we hun willen laten zien.’

De deadline van de petitie is 30 juni, de zestigste verjaardag van de Congolese onafhankelijkheid. Inmiddels hebben sommige activisten al actie ondernomen en standbeelden van Leopold II beklad en in brand gestoken. De beeldenstorm is ook overgewaaid naar Nederland, waar gisteravond in Rotterdam iemand het beeld van Pim Fortuyn ontsierde.

De discussie in België laat Nederland niet onberoerd. De Rotterdamse antiracismeactivist Simao Miguel heeft vorige week bij de Belgische overheid een voorstel ingediend om de Leopold II Tunnel in Brussel om te dopen tot de Koningin Nzingah Tunnel, naar een koningin van het oude Afrikaanse koninkrijk Kongo. Het duurt minimaal een jaar totdat er een definitief antwoord is.

Een virus houdt Marokko’s stille oorlog tegen critici niet tegen – integendeel

0

Vorige maand was de vrije pers in Marokko opnieuw doelwit van de overheid. De politie arresteerde de zoveelste journalist van de Arabischtalige krant Akhbar al Yaoum, dit keer Soulaiman Raissouni (foto). Hij wacht nu zijn proces af. Dat kan met de huidige sanitaire toestand in het land nog wel even duren.

Soulaiman Raissouni is de oom van de eerder opgepakte en veroordeelde journaliste Hajar Raissouni. Zij trok in de zomer van 2019 lokale en internationale aandacht, nadat zij samen met haar dokter en verloofde werd gearresteerd voor het plegen van abortus en het hebben van buitenechtelijke seks. De druk van internationale mensenrechtenorganisaties en landelijke protestacties leidde uiteindelijk tot gratie van de koning voor de journaliste, waarna ze werd vrijgelaten.

In mei werd haar oom, werkzaam bij dezelfde krant, opgepakt. De Marokkaanse politie arresteerde Soulaiman Raissouni bij zijn huis in Casablanca, nadat een homoseksuele man uit de stad Marrakesh hem had beschuldigd van aanranding. De reden die de autoriteiten geven voor de aanhouding is opvallend, zegt Mohammed Masbah, directeur van het Marokkaanse Instituut voor Beleidsanalyse. Hij wijst op het feit dat homoseksuelen in Marokko wel vaker om hulp van de politie vragen, maar dat eigenlijk nooit krijgen.

‘Meestal worden ze juist veroordeeld’, licht hij toe. In Marokko is seks tussen twee mensen van hetzelfde geslacht verboden. Homoseksuelen kunnen een gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar opgelegd krijgen. ‘Ik heb nog nooit eerder gezien dat de autoriteiten homoseksuelen verdedigen, zoals in dit geval.’

Het heeft er alle schijn van dat Raissouni is gearresteerd voor zijn werk als journalist. Recentelijk schreef Raissouni over de verdwijningen van persinformatie van de politie en de manier waarop de officier van justitie zaken behandelt van Marokkanen die zich niet aan de lockdown hielden. Beide zijn gevoelige onderwerpen in Marokko en het bekritiseren van de officier van justitie wordt journalisten niet in dank afgenomen.

Volgens perswaakhond Reporters Without Borders was Raissouni in de dagen voorafgaand aan zijn arrestatie al het doelwit van een lastercampagne door staatsmedia. Raissouni stond al langer op de radar bij de Marokkaanse autoriteiten.

Toen Hajar Raissouni afgelopen zomer werd gearresteerd, was Masbah zelfs verbaasd: ‘Waarom pakken ze Hajar op en niet haar oom?’, dacht hij. De theorie is nu dat de arrestatie van Hajar slechts een boodschap was aan Soulaiman Raissouni. ‘Hij schreef toen al over gevoeligere onderwerpen dan zij deed, en is daar nooit mee gestopt. Nu is hij daar zelf de dupe van.’

‘Eigenlijk heeft vrijheid van meningsuiting niets met het virus te maken, maar toch zijn mensen nu extra bang om zich uit te spreken’

Andere journalisten van de krant Akhbar al Yaoum waren al eerder doelwit. Journalist Hamza Habhoub vluchtte vorig jaar naar Frankrijk uit angst voor arrestatie nadat hij berichtte over de Hirak-beweging. Voormalig hoofdredacteur Taoufik Bouachrine zit op dit moment een celstraf uit van vijftien jaar. Hij is veroordeeld voor seksueel misbruik en mensenhandel.

‘Je kunt nooit zeker weten of dit soort beschuldigingen waar zijn. Aanranding zou in principe hebben kunnen plaatsvinden, maar mensenhandel is zeer onwaarschijnlijk. Wat wel waarschijnlijk is, is dat de Marokkaanse overheid deze beschuldigingen verzon om de arrestatie en de veroordeling te rechtvaardigen, ook aan de internationale gemeenschap’, zegt Masbah.

Slechts enkelen durven kritiek te hebben

Een week na Raissouni’s arrestatie stond de politie bij de Marokkaanse acteur Rafik Boubker voor de deur. Hij plaatste kort daarvoor een video op internet waarin hij de islam belachelijk maakte. ‘Deze arrestatie vond plaats in een andere context’, zegt Masbah. ‘Boubker werd opgepakt om de islamitische leiders in het land een plezier te doen.’ Boubker werd later weer vrijgelaten.

Toch is er sprake van een duidelijke trend. De laatste weken vonden er meerdere arrestaties plaats, ook arrestaties die het nieuws niet haalden. Door de volledige lockdown waar Marokko sinds 20 maart in zit, worden aanhoudingen van minder beroemde Marokkanen alleen bekend via sociale media, zoals de arrestatie van rapper Weld Lgriya.

Een collega-rapper postte vorige week op Instagram dat Weld Lgriya was gearresteerd voor gebruik van geweld en het niet betalen van een boete. Weld Lgriya werkte mee aan het protestlied Lange leve het volk, dat eerder al de aanleiding was voor de arrestatie van de bekende rapper Gnawi.

Voor onder meer deze arrestatie vorige week was in de grotere Marokkaanse media nauwelijks aandacht. Dat maakt de weg vrij voor de Marokkaanse overheid om de crisis met beide handen aan te grijpen, de vrijheid van meningsuiting verder in te perken en elke kritiek in rap tempo te smoren.

‘De huidige situatie geeft de autoriteiten meer ruimte dan eerst’, legt Masbah uit. ‘Begrijp mij niet verkeerd, er waren altijd al manieren waarop de overheid mensen onderdrukte’, zegt hij. ‘Maar nu is er een soort begrip onder Marokkanen, waardoor zij de beperking van hun vrijheden accepteren uit de angst voor het coronavirus. Eigenlijk heeft vrijheid van meningsuiting niets met het virus te maken, maar toch zijn mensen nu extra bang om zich uit te spreken. Slechts enkelen doen dat nog.’

Moet Den Haag straks bij Teheran in de leer?

0

Langzaamaan wordt duidelijk wat de favoriete omgeving voor het coronavirus is: die van spreekkoren en zangkoren. Overal dus waar grote mensenmassa’s dicht opeengepakt veel geluid produceren – yellende voetbalstadions, swingende megakerken, zweterige skihutten, lawaaiige kroegen, tijdens carnaval natuurlijk, en bij demonstraties op de Dam.

Anderhalve meter afstand vormt vermoedelijk de meest effectieve preventieve maatregel. Voor de Britten is het officieel ongeveer twee meter, voor de Italianen één meter – is dat omdat de eersten niet met het metrieke stelsel overweg kunnen en de tweeden gemiddeld wat kleiner zijn? Daarnaast zou veel handenwassen helpen, wat in deze droge tijden wel een extra aanslag op de waterreserves vormt.

Verder is in het openbaar vervoer nu het dragen van een mondkapje verplicht. Of zo’n muilkorf veel helpt – of juist door een vals gevoel van veiligheid risicovol gedrag uitlokt – is onder medici omstreden. In China was die vanwege de enorme luchtvervuiling al vóór corona gangbaar – inmiddels symbolisch voor een land waar de staat de burgers steeds verder muilkorft, zoals ze in Hongkong dezer dagen weer mogen ervaren.

In Nederland heeft de psychologische druk vanuit de buurlanden, die ook één voor één overstag zijn gegaan, nu, met het oog op de schaarste aan goede mondkapjes in de zorg, gezorgd voor zo’n typisch Nederlands compromis: u moet er in de trein eentje dragen, maar veel helpen mag hij niet, want de wèl werkende mondkapjes hebben onze verplegers nodig.

Hoe kafkaësk wil je het hebben? Het lijkt op ons drugsbeleid: gebruik is toegestaan, maar de verkoop is eigenlijk verboden, al wordt die aan de voordeur gedoogd. De daartoe noodzakelijke leverantie aan de achterdeur van de verkoper niet.

Een neveneffect van de verplichting een niet-echt-werkend mondkapje te dragen – ook symbolisch voor alhier niet-echt-werkende pogingen om mensen te muilkorven – is dat het in de trein rustiger bleef dan verwacht. Veel mensen mijden vanwege dit vreselijke attribuut zoveel mogelijk het openbaar vervoer; ik ook.

Dat heeft als positief effect dat de afstandsnorm makkelijker te handhaven valt, als negatief effect dat de staat veel meer moet bijpassen om de verliezen goed te maken. En vermoedelijk wordt het ook weer drukker op de weg. Dat was het pinkstermaandag al.

Over de zin en onzin van het mondkapje is reeds het nodige gezegd. En de paradox van die nieuwe verplichting versus het boerkaverbod is eveneens vaker aangestipt. Mondkapje plus hoofddoekje komen qua gezichtsbedekking inderdaad al aardig bij de boerka in de buurt.

Dat er om redenen van fysieke gezondheid – en niet om redenen van religieuze gezindheid – wettelijke verplichtingen op dit vlak bestaan, is overigens niet geheel nieuw. Het geldt sinds een halve eeuw voor de helmplicht voor brommers en motoren – indertijd ook als inbreuk op de persoonlijke vrijheid niet onomstreden.

Veel mensen mijden vanwege dit vreselijke attribuut zoveel mogelijk het openbaar vervoer; ik ook

Waar nog weinig over nagedacht lijkt, is de handhaving. Op z’n Nederlands, dus niet echt? Voorlopig houdt iedereen in de trein er zich nog braaf aan, maar wat als het van de zomer echt goed warm wordt? Wij zijn geen politieagent, maar een servicebedrijf, liet de NS al weten.

Dus is er straks nog wel strakke controle – bijvoorbeeld op de kwaliteit? Want de mondkapjes mogen weliswaar niet te goed zijn, maar ze moeten wel neus en mond afsluiten. Met uw sjaal kunt u niet volstaan. Wie gaat dat handhaven en ter plekke bepalen welke grensgevallen nog net acceptabel zijn?

Misschien moet Den Haag eens in Teheran gaan navragen, hoe ze dat daar doen. Daar hebben ze sinds jaar en dag een aparte politiemacht om te controleren of het mondkapje – pardon: hoofddoekje – niet teveel hoofdhuid – pardon: hoofdhaar – bloot laat. Of ze in geval van twijfel een meetlint hanteren, weet ik niet, maar veel vrouwen hebben er daar een sport van gemaakt om de uiterste grenzen op te zoeken. Heibel in Holland gegarandeerd.

Bij de nog net iets maffere Britten is nu bovendien aan de burgers het vriendelijke verzoek gedaan om even geen seks buiten het eigen huishouden te hebben. Dat was al tweeduizend jaar ook het verzoek van de Kerk, dat echter weinig heeft uitgehaald. Dat is niet alleen een Brits probleem. In Teheran weten ze daar vast ook alles van.

Rif-activisten kraken ‘hypocrisie’ Marokkaans-Nederlandse antiracisten

1

Riffijns-Nederlandse activisten zijn boos op Marokkaans-Nederlandse antiracisten, die nu fel ageren tegen racisme in Amerika en Nederland. Zij zouden tegelijkertijd stelselmatig hun ogen sluiten voor onderdrukking van de Riffijnen in Marokko.

Zo schrijft activist Samir Bejariti op Facebook dat ze het meeste moeite heeft met Marokkaans-Nederlandse BN’ers ‘die nu over elkaar heen vallen om zich te profileren als anti-racistisch, links en progressief. De ironie is dat ze vaak onverbiddelijk zijn tegen de meest kleine gevallen (vaak) vermeend racisme maar wel het Marokkaanse regime in Nederland steunen tegen demonstranten.’

Bejariti richt zijn pijlen op de Leidse historica Nadia Bouras. Die zou veel twitteren over etnisch profileren door de Nederlandse politie, maar tegelijkertijd de misdaden van het Marokkaanse regime goedpraten. Bouras, voormalig lid van de adviesraad van de Marokkaanse koning voor ‘Marokkanen in het buitenland’, wordt door Rif-activisten beschouwd als onderdeel van ‘de lange arm van Rabat’.

Facebookpagina BladRif neemt vlogger Salaheddine Benchikhi (foto) op de korrel. ‘In 3 jaar tijd heeft hij geen woord maar ook geen woord gezegd of geschreven over het onrecht en racisme dat er plaatsvond en plaatsvindt in zijn eigen “vaderland”. Nu zien we hem voor de zoveelste keer de hypocriet uithangen op sociale media in verband met het onrecht dat er plaatsvindt in Amerika.’

In 2016 brak in de Rif, in het noorden van Marokko, de Hirak-opstand uit. De leiders van de Hirak-beweging kregen gevangenisstraffen tot twintig jaar opgelegd. De Nederlandse Rif-activisten voelen zich met de Hirak-beweging verbonden.

Onlangs maakte Rif-activist Laila Ezzeroili bij de talkshow Op1 bekend dat ze, mede vanwege de situatie in de Rif, van haar Marokkaanse nationaliteit af wil. Dat kan alleen niet, want het koninkrijk Marokko beschouwt Marokkaanse Nederlanders als zijn eigen onderdanen.

Amsterdams Denk-raadslid betreurt ophef over nazivergelijking

0

Het Amsterdamse Denk-raadslid Numan Yilmaz heeft zijn excuses aangeboden voor het feit dat hij Nederlandse Gülen-aanhangers met nazi’s vergeleek.

‘Ondanks dat er bij mij veel emoties spelen over dit onderwerp, had achteraf ik mijn woorden over de historische vergelijking zorgvuldiger kunnen kiezen’, aldus het raadslid op Twitter. ‘Het was niet mijn intentie mensen persoonlijk te aan te vallen, dan wel te kwetsen. Ik betreur het als mensen mijn woorden op die wijzen hebben opgevat.’

Beeld: Twitter / Numan Yilmaz

Twee weken geleden werd bekend dat de Denk-politicus de gewraakte vergelijking trok in een artikel op internet. In het stuk ageert hij tegen het feit dat enkele Turkse Nederlanders uit de Gülenbeweging een lintje hebben kregen voor hun vrijwilligerswerk in Amsterdam.

Door hen een lintje te geven zou de koninklijke onderscheiding worden gedevalueerd. Yilmaz: ‘Zou een aanhanger van Hitler, Mussolini, Franco of Ratko Mladic ook deze onderscheiding krijgen?’

Volgens Yilmaz zijn Gülen-sympathisanten aanhangers van een terroristische organisatie die verantwoordelijk zou zijn voor de mislukte coup van juli 2016. Sinds die mislukte coup houdt Turkije een klopjacht tegen de beweging achter de Turkse geestelijke Fethullah Gülen, die tegenwoordig in Amerika woont. De Turkse president Erdogan houdt Gülen verantwoordelijk voor de staatsgreep.

Na raadsvragen van D66-raadslid Jan-Bert Vroege kwalificeerde wethouder Diversiteit Rutger Groot Wassink (GroenLinks) vorige week de uitlatingen van Yilmaz als ‘buitengewoon problematisch’.

De Amsterdamse SP-fractievoorzitter Erik Flentge neemt de excuses van zijn raadscollega niet zo serieus:

Groningen: witte demonstranten moeten van organisatie achterin zitten

0

Bij de antiracismedemonstratie in Groningen van gisteren moesten zwarte mensen vooraan zitten en witte mensen achteraan. Dit leidde op internet tot de nodige commotie.

In Den Haag en Groningen werden gistermiddag ook antiracismedemonstraties georganiseerd, in reactie op de dood van de Afro-Amerikaanse George Floyd. Die verliepen zonder enige rimpeling. Maar in Groningen leidde de antiracismedemonstratie tot ophef.

De organisatoren respecteerden de anderhalvemeterregel, maar witte demonstranten moesten achter de zwarte demonstranten plaatsnemen op de Grote Markt, zo twitterde journalist Marten Nauta van RTV Noord. Dit schoot veel mensen in het verkeerde keelgat.

‘Keiharde discriminatie. Gelijk aangifte doen tegen de organisatoren’, schreef een anonieme twitteraar boos. Andere twitteraars spraken over discriminatie en racisme, omdat de organisatie witte demonstranten zou discrimineren.

Volgens de rechtse opiniewebsite de Dagelijkse Standaard zijn deze activisten ‘echt compleet gestoord’. Ze zijn ‘extreemlinkse diversiteitsdeugertjes waar de UvA helemaal vol mee zit’.

Moslimkoepel schrikt van uitbraak in Haagse moskeeën: ‘Voorlopig sluiten’

0

De Federatie Islamitische Organisaties in Den Haag heeft alle moskeebesturen opgeroepen de gebedshuizen tot nader order te sluiten. Dit, vanwege de uitbraak van het coronavirus in een aantal Haagse moskeeën.

Maandag werd bekend dat tenminste 25 bezoekers of hun contacten positief zijn getest op het coronavirus. 24 besmettingen deden zich voor bij bezoekers van de Al Madinah-moskee aan de Loosduinseweg en hun (familie-)relaties. Daarnaast werd een bezoeker van de Islamitische Culturele Vereniging Roekoen positief getest op het virus.

‘De veiligheid en gezondheid van de moskeebezoekers en de rest van de bevolking heeft prioriteit boven alle andere zaken’, stelt de Federatie Islamitische Organisaties.

De koepelorganisatie roept de moskeeën op ‘in deze tijd van een pandemie tot nader order te sluiten’ en ‘geen acties te ondernemen die de gezondheid van zowel moslims als niet-moslims in gevaar brengen’.

We spraken met Dam-demonstranten van kleur: dit zijn hun ervaringen

6

Ongeveer vijfduizend mensen demonstreerden gistermiddag op de Dam in Amsterdam tegen het racistische politiegeweld in de Verenigde Staten. Verslaggever Ewout Klei deed een mondkapje op, bleef aan de rand staan en sprak met demonstranten van kleur. Wat drijft hen?

Economieleraar Miguel (29, foto links) is vanuit Amersfoort naar Amsterdam afgereisd voor deze demonstratie. ‘Ik voel met mijn zwarte broeders in Amerika sterke verbondenheid. Zij zijn ook een soort familie van mij. Ik zou er ook zijn voor mijn buurman als hem iets overkomt.’

Economie-docent Miguel poseert met zijn T-shirt met Afro-leiders (Beeld: Ewout Klei)

Op Miguels shirt staan de namen van bekende zwarte burgerrechtenactivisten als Martin Luther King, Malcolm X en Rosa Parks. ‘Over deze helden leer je niets op school. Daar leer je over Napoleon, Hitler, Stalin en allemaal andere mensen waar ik niks mee heb. Nederland moet echt een breder onderwijspakket aanbieden, waarin ook ons verhaal, van Afro-Nederlanders, ruimte krijgt’, zegt hij.

In tegenstelling tot enkele van zijn vrienden is Miguel nooit gearresteerd door de politie. Toch is hij op zijn hoede. ‘Je leert jezelf een bepaald gedrag aan. Ik ga bijvoorbeeld niet rennen over het Damrak om een trein te halen. Want dan denken omstanders en de politie dat ik een inbreker ben, omdat ik zwart ben. Een witte man in een pak die naar het station rent wordt niet zo bekeken. Iedereen weet dat hij een trein moet halen.’

De 26-jarige Vaughane knikt instemmend. Ze studeert International Businesses aan de Hogeschool van Amsterdam en heeft daarnaast een parttime baan. ‘Nee, ik kom niet uit de Bijlmer, dat zou je misschien denken, maar uit de Jordaan’, zegt ze lachend.’ Er zijn volgens haar veel vooroordelen. Als zwarte vrouw voelt ze zich niet altijd veilig in Nederland.

Ze noemt als voorbeeld dat het personeel haar tijdens het winkelen extra in de gaten houdt, omdat ze zwart is. In de ogen van veel winkelmedewerkers is ze een potentiële dief, geeft ze aan. En in de tram worden zij en haar vriendinnen aangesproken als ze iets te luidruchtig zouden zijn, terwijl witte meisjes volgens haar nooit worden aangesproken.

‘Zulke discriminatie bestaat’, zegt Vaughane. ‘En ze hoeven niet eens per se racistische woorden te gebruiken. Ze spreken bijvoorbeeld in termen als ‘jouw soort’. Ik word dus gereduceerd tot de etnische groep waartoe ik behoor.’

Volgens Vaughane is de situatie in Nederland niet zo erg als in de Verenigde Staten, wat ‘institutioneel racisme’ betreft. ‘Daar is de politie vaak heel racistisch en is racisme diep verweven met de cultuur. Als Amerika een tien is, dan scoort Nederland een zesje. Maar dat is ook erg en dat moet dus ook veranderen.’

‘Ik word gereduceerd tot de etnische groep waartoe ik behoor’

Grace (33) is met vier vriendinnen naar Amsterdam afgereisd, om mee te doen aan de demonstratie. Vanwege de massale opkomst en het coronaverspreidingsgevaar hebben zij zich ook aan de rand van de massa opgehouden. ‘Ik heb twee zoons’, vertelt ze. ‘Ik ben hier voor hen. Ik wil dat zij veilig kunnen opgroeien in Nederland, een goede toekomst krijgen – zonder racisme.’

Volgens Grace is er toch een groot verschil in hoe je als zwarte man of vrouw behandeld wordt. ‘Wij vrouwen worden toch minder erg gediscrimineerd, want we zijn kwetsbaarder ofzo. Zwarte mannen worden sneller als gevaarlijk gezien. Ik heb zelf ook niet zo veel last van discriminatie. Maar ik kom dan ook uit Rotterdam, waar veel Afro-Nederlanders wonen. Misschien is het is daar anders dan in andere Nederlandse steden.’

Discriminatie vindt volgens Grace op een subtieler niveau plaats. ‘Eigenlijk verlangt de samenleving van ons dat we ‘normaal’ doen, dat we een beetje net zo zijn als de ‘rest’. Dan is er weinig aan de hand. Maar als je je een beetje anders kleedt, een andere stijl hebt, dan word je aangekeken of krijg je minder snel een baan.’

Miguel beaamt dit: ‘Mijn ouders wilden niet dat ik mij ‘Afrikaans’ zou kleden, met rastahaar en dergelijke. Want dan denken mensen dat je een crimineel bent. Dat is misschien ook wel het ergste, dat je eigenlijk niet de vrijheid hebt in Nederland om er bij te lopen zoals je wil.’