18.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 778

Het ‘buitenland’ is een mythe

0

De kwetsbaarheid en beperking van onze nationale grenzen zijn de afgelopen tijd krachtig zichtbaar door de snelle verspreiding van het coronavirus. Het virus dat eind vorig jaar in de Chinese stad Wuhan de kop opstak, verspreidde zich in rap tempo over de rest van China. Inmiddels zijn Japan, Zuid-Korea, Thailand en andere Aziatische landen ook door het virus getroffen, maar ook de Verenigde Staten, Australië, Italië, Frankrijk, Duitsland en België.

Op dit moment zijn al meer dan 24.000 mensen besmet en zijn bijna vijfhonderd mensen overleden aan het coronavirus. De verwachting is dat deze cijfers de komende dagen zullen stijgen, ondanks de poging van de Chinese overheid om de verspreiding te beheersen.

Een belangrijke les: weliswaar kun je mensen categoriseren via natiestaten en paspoorten, maar wat hen echt met elkaar verbindt is hun immuunsysteem, hun vermogen om door een virus besmet te raken, dit over de hele wereld te verspreiden en hieraan te overlijden.

De snelle verspreiding van het coronavirus kun je verklaren door de technologische revolutie. Die maakt het mogelijk om binnen 24 uur naar de andere kant van de wereld te reizen en een pakketje vanuit China in Nederland te laten bezorgen. Elke keer als ik politici of burgers hoor roepen dat buitenlanders hun land niet mogen betreden, vraag ik mij af of ze blind zijn of slecht acteren.

Want je moet blind zijn of heel slecht toneelspelen om niet in te zien dat wij als mensen, ongeacht onze geboorteplek, een gezamenlijke lotsverbondenheid hebben. Er hoeft maar tijdens kerst een dodelijk virus te ontstaan in een wereldstad, en de kans is vrij reëel dat alle landen van de wereld daar mee te maken hebben. Virussen kijken niet naar huidskleur, etniciteit of nationale grenzen.

Virussen kijken niet naar huidskleur, etniciteit of nationale grenzen

Dat geldt ook voor geld. Geld stinkt niet, maar discrimineert ook niet. Kijk maar naar de Nederlandse Ontwikkelingsbank FMO. Deze is gespecialiseerd in het doen van investeringen in ‘moeilijke landen’. Vorig jaar november publiceerde Human Rights Watch een onderzoek dat stelde dat een palmolieplantage waar de bank in had geïnvesteerd de basisrechten van haar arbeiders niet respecteerde. Zo werden medewerkers onderbetaald en aan giftige pesticiden blootgesteld.

Eerder had Trouw in meerdere berichten laten zien dat de ontwikkelingsbank betrokken was bij investeringen in Congo die mensenrechtenschendingen mede mogelijk maakten. Denk hierbij aan landroof, intimidatie, arrestatie, moord en doodslag. Het geld van FMO wist direct en indirect het leven van Congolezen te beïnvloeden.

Voor mij het ultieme bewijs dat de financiële sector, net als ziektes en virussen, lak heeft aan nationale grenzen. Wat hier in Nederland gebeurt, heeft direct invloed op de andere kant van de wereld, en andersom.

Via de ‘Luanda Leaks’ heeft een groep internationale onderzoeksjournalisten aan de hand van ruim 700.000 documenten laten zien hoe de Angolese ‘zakenvrouw’ Isabel dos Santos miljarden verdiende met corrupte praktijken en daarmee de rijkste vrouw van Afrika werd.

Als voormalige presidentsdochter en directeur van het staatsoliebedrijf Sonangol wist Dos Santos voor zichzelf en haar man lucratieve deals binnen te slepen, die ze vervolgens in honderden miljoenen verzilverden. Maar zonder de steun van de adviseurs van McKinsey en PwC zou de voormalige presidentendochter er niet in geslaagd zijn om haar land leeg te roven.

Uit de Luanda Leaks blijkt bovendien dat de tientallen BV’s die Dos Santos en haar man gebruiken om hun geld weg te sluizen in Nederland zijn gevestigd. Zo krijgen we dus de situatie dat een arm Afrikaanse land wordt leeggeroofd ‘dankzij’ de steun van consultants en accountants uit rijke landen als Nederland.

Nationale grenzen zijn heilig. De snelle verspreiding van het coronavirus en de grenzeloze financiële sector laten zien hoe, meer dan ooit tevoren, ‘binnenland’ en ‘buitenland’ met elkaar verweven zijn.

Ik ben geneigd te geloven dat Nederland steeds meer fascistoïde wordt

10

Ik wilde dit keer geen column schrijven over de naargeestige politieke situatie waardoor gelijkwaardigheid in de samenleving onder druk staat. Nee, ik wilde deze keer een leuke column schrijven. Iets lichters, iets in de trant van mijn dagelijkse ergernissen in het verkeer. Deze keer wilde ik de verrechtsing van de samenleving laten voor wat het is. Echt waar.

Maar toen twitterde Thierry Baudet: ‘Vanavond zijn twee dierbare vriendinnen ernstig lastig gevallen door 4 Marokkanen in de trein. Aangifte doen natuurlijk volstrekt zinloos. Oh lieve, kinderlijk naïeve Nederlanders! Stem nou toch eindelijk voor verandering. Breek los uit politiek correct gelul! Red dit land! #FVD’.

Thierry Baudet kent geen grenzen in de smakeloosheid van zijn uitspraken en standpunten. Maar dit keer viel hij door de mand omdat de NS en getuigen zijn verhaal konden weerspreken: de twee ‘dierbare vriendinnen’ hadden zich verzet tegen de kaartjescontrole door controleurs en een politieagent in burger.

De maatschappelijke verontwaardiging die volgde betrof de moedwillige leugen, maar niet het nationalisme dat afdroop van zijn tweet. Er was ook geen verzet tegen het welbewust opzetten van autochtone Nederlanders tegen Marokkaanse Nederlanders. Baudet heeft in zijn tweet onderscheid gemaakt op basis van ras. En het is niet de eerste keer dat een FvD-partijprominent zich hier schuldig aan maakt.

Het Nederlandse politieke discours wordt door rechts gedomineerd. Dit discours kenmerkt zich door het anti-immigratie- en anti-islamnarratief, de kritiek op de zogenaamde linkse elite en de verheerlijking van de ‘eigen’ cultuur. Maar ras was tot voor de opkomst van Forum voor Democratie een taboe – zelfs voor de PVV.

Totdat een zekere Yernaz Ramautarsing in een interview met het programma Brandpunt in 2016 de link legde tussen zwart zijn en het hebben van een lager IQ. FvD-Kamerlid Theo Hiddema schaarde zich begin 2018, toen Ramautarsing in de race was om FvD-raadslid in Amsterdam te worden, achter de uitspraken van Ramautarsing. Ook Thierry Baudet begreep niets van de commotie en was niet van plan om afstand te nemen. En ondanks dit overduidelijke racisme bleef de FvD-aanhang groeien.

Toen in 2018 ook bekend werd dat Ramautarsing in een besloten WhatsApp-groep betoogde dat homorechten de samenleving dommer zouden hebben gemaakt, was de politieke en maatschappelijke verontwaardiging groot. Zo vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen was dat niet handig voor FvD. Ramautarsing nam afstand van zijn woorden, betuigde spijt en trok zich terug als kandidaat-raadslid. Maar Baudet sprak Ramautarsing niet tegen. En ondanks deze overduidelijke homohaat bleef de FvD-aanhang groeien.

Thierry Baudet kent geen grenzen in de smakeloosheid van zijn uitspraken en standpunten

Op 20 maart 2019 trok Baudet van leer tegen het establishment in zijn overwinningsspeech:

‘En zo staan we hier. Vanavond, te elfder ure, letterlijk. Te midden van de brokstukken van wat ooit de mooiste, grootste beschaving was die de wereld ooit heeft gekend. Een beschaving die alle uithoeken van de wereld bestreek, die vol zelfvertrouwen was. En die de mooiste architectuur, de mooiste muziek en de mooiste schilderkunst heeft voortgebracht die ooit onder de sterrenhemel heeft bestaan. Ons land maakt onder deel uit van die beschavingsfamilie. Maar net als die andere landen van die boreale wereld, worden we kapotgemaakt door mensen die ons juist zouden moeten beschermen.’

Hij verweerde zich op de kritiek die volgde dat hij met boreaal niet verwees naar de ‘blanke wereld’ die de nazi’s nastreefden, maar naar een noordelijk-westerse beschaving. Toch was de maatschappelijke verontwaardiging vanwege het gebruik van dit woord groot.

Want de parallel met het Duitse fascisme, dat net als Baudet teruggreep naar ‘vroeger’, een ‘grootse’ natie voorspiegelde aan het volk en oude mythes en volkstradities nieuw leven inblies, was duidelijk. Maar ondanks de associatie met het fascisme bleef de FvD-aanhang groeien.

Het fascistisch nationalisme, dat gestoeld is op racisme, vormt een existentiële bedreiging voor de vrijheid en de gelijkwaardigheid van alle mensen. In de geschiedenis van de mensheid is nationalisme de grootste moordende kracht geweest, met de Eerste en Tweede Wereldoorlog als dieptepunten, met respectievelijk tien miljoen en 55 miljoen doden (inclusief burgers en militairen). Maar het is alsof de mensheid niet leert van deze ervaringen. Het nationalisme sluit uit. Wereldwijd neemt het nationalisme dusdanig toe dat de positie van minderheden in verschillende landen onder druk staat. Ook in Nederland.

In hun onlangs verschenen boek Theorie van de kraal betogen sociologen Willem Schinkel en Rogier van Reekum dat fascisme zelfs het Nederlandse parlement heeft bereikt. Dat klinkt misschien overdreven, maar gezien de aanhoudende foute uitspraken van rechtse politici en het haast afwezige weerwoord van andere politici, ben ik geneigd te geloven dat Nederland steeds meer fascistoïde wordt.

Het is treurig vast te stellen dat wij leven in een land waarin politici inspelen op de angsten van burgers om kiezers te winnen, waarin minderheden gemarginaliseerd worden, waarin rijk rijker wordt en arm armer door talloze bezuinigingen in onderwijs, wonen, zorg en welzijn in het huidige gevoerde neo-liberale beleid – en niet door ‘(massa)immigratie’, zoals sommige politici ons graag zouden willen laten geloven.

Oh lieve kinderlijke naïeve Nederlanders! Stem nou toch eindelijk voor verandering. Breek los uit politiek rechtse onzin! Red dit land! Laat je geen zand in de ogen strooien. Wees kritisch op je eigen leiders.

#JesuisMila bereikt nu ook de Lage Landen. Maar wie ís Mila?

3

In Frankrijk is er al enkele weken ophef over Mila, een zestienjarig meisje dat bedreigd werd en moest onderduiken. De reden van de bedreigingen: op social media liet ze zich negatief uit over de islam.

Op 18 januari deed Mila op Instagram provocerende uitspraken over de islam. Zo schreef ze: ‘De Koran is een haatreligie’ en ‘Islam is …’ De opmerkingen zorgden voor ophef in Frankrijk. Mila werd uitgescholden en bedreigd, waarna ze zich genoodzaakt voelde om onder te duiken.

In reactie op alle commotie begon de linkse intellectueel Raphaël Enthoven met de hashtag #JesuisMila. Daarmee verwees hij naar de hashtag #JesuisCharlie, die na de terreuraanslag in 2015 op de redactie van Charlie Hebdo in Parijs populair werd op Twitter. De vrijheid van meningsuiting is volgens Enthoven in gevaar.

De Franse politiek bemoeide zich ook al snel met de kwestie. Zo kreeg Mila steun van Marine le Pen van Rassemblement National, een radicaal-rechtse partij die er nu niet bepaald om bekend staat veel met de islam  op te hebben.

Het Franse Openbaar Ministerie heeft een onderzoek gedaan naar degenen die Mila hebben bedreigd. Maar er komt ook een onderzoek naar de uitlatingen van Mila zelf. De aanklacht tegen haar is racisme en haatzaaien. Hierop kwam veel kritiek van mensen die vinden dat Mila’s uitlatingen en doodsbedreigingen niet op één lijn gesteld kunnen worden.

Inmiddels heeft de Franse ophef de Benelux bereikt. De Vlaamse schrijver en polemist Othman el Hammouchi betoogt vandaag in de Standaard dat vrije meningsuiting geen excuus voor haat is. ‘We moeten een onderscheid maken tussen kritiek en haatdragende boodschappen. De uitspraken van de 16-jarige Mila kunnen niet door de beugel.’

Hoewel El Hammouchi zich ook uitspreekt tegen het feit dat Mila met de dood is bedreigd, schoot zijn artikel filosoof Maarten Boudry in het verkeerde keelgat. Boudry, hoogleraar aan de Universiteit Gent en NRC-columnist, vindt dat El Hammouchi zelf haat zaait en andersdenkenden beledigt maar de islam wil vrijwaren van kritiek. Boudry: ‘Hoe hypocriet kun je zijn?’

In een andere tweet herhaalt Boudry de beledigingen van Mila aan het adres van de islam. Dat komt hem vervolgens weer op kritiek van andere twitteraars te staan.

Wat vindt Mila eigenlijk zelf van alle commotie? ‘Ik ben een zestienjarige middelbare scholier’, zei Mila eergisteren op de Franse tv. ‘En ik wilde mezelf laten zien omdat ik niets te verbergen heb en mijn gezicht toch op Twitter is geplaatst.’

Mila heeft van twee dingen spijt. Zo vindt ze dat ze haar berichten op social media deelde zonder de gevolgen van haar actie in te schatten. Ook zegt ze nu in te zien dat ze het op een beledigende wijze deed, zonder dit te beargumenteren.

Mila: ‘Ik ben eigenlijk altijd een atheïst geweest, maar ik maak onderscheid tussen religies zelf en mensen die deze aanhangen. En om die reden werd ik beledigd en bedreigd met de dood.’

Mila heeft alles gevolgd wat er over haar zaak is gezegd, vervolgt ze. ‘Ik heb absoluut geen spijt van mijn woorden en heb het recht op godslastering. Daar hoef ik mij niet voor te verbergen en voor te sterven. Ik heb mensen die op vredelievende wijze hun geloof uitoefenen niet willen aanvallen. Ik wilde alleen maar vloeken.’

Waar blijft het tegengeluid van de FvD-aanhang?

1

‘Willen we meer of minder Marokkanen?’ Iedereen kan zich deze vraag van Geert Wilders uit 2014 nog wel herinneren. Zijn woorden leidden terecht tot grote commotie in het land. Niet alleen linkse tegenstanders van Wilders hadden kritiek, maar ook zijn eigen achterban. Veel PVV-stemmers wilden zich niet langer met deze partij associëren. Ook besloten niet weinig raadsleden en Statenleden om zich af te splitsen.

Anno 2020 heeft Thierry Baudet zijn eigen ‘Minder Marokkanen’-momentje. De voorman van Forum voor Democratie verspreidde nepnieuws over zogenaamd Marokkaanse mannen die twee ‘dierbare vriendinnen’ van hem zouden hebben lastiggevallen in de trein. De feiten bleken een beetje anders te liggen, eufemistisch gezegd. Het bleek om NS-personeel te gaan dat in burger reizigers controleerde op een geldig vervoersbewijs. De ‘dierbare vriendinnen’ van Baudet wilden hun vervoersbewijs niet laten zien.

Nu is het niet de eerste keer dat Baudet onwaarheden heeft verkondigd, of de eerste keer dat hij zich racistisch uit heeft gelaten, maar met deze tweet maakt hij het toch wel heel bont.

Baudet werd door links en rechts veroordeeld. Op sociale media was de ophef massaal. Politici van andere partijen buitelden over elkaar heen om Baudet te veroordelen. Opiniemakers schreven kritische stukken. Stemmen uit Marokkaans-Nederlandse hoek spraken terecht schande van deze stigmatisering. De politie overweegt nu zelfs aangifte tegen Baudet.

Toch ontbreekt er nog iets. Op sociale media waren vooral stemmen te horen die toch al negatief waren over Thierry Baudet en Forum voor Democratie. Hun stemgeluid weerklonk toch vooral in de echokamer. Er waren vrijwel geen stukken te lezen in de media over de vraag in hoeverre de FvD-achterban kritisch was op Baudet. Die kritiek werd in ieder geval niet hardop geventileerd. Bekende Forum-leden negeerden de tweet maar, verdedigden deze enigszins of kozen ervoor om genoegen te nemen met de verklaring die Baudet gistermiddag gaf in een Facebook-bericht.

De ‘Marokkanen’-tweet van Baudet zou, net als ‘Minder Marokkanen’ van Wilders, een waterscheidingsmoment kunnen zijn

Waar blijft het tegengeluid van de FvD-aanhang? Baudet gooide doelbewust nepnieuws de wereld in. Hij stigmatiseerde daarmee niet alleen Marokkaanse Nederlanders, maar ook gezagsdragers die in hun dagelijkse leven proberen ons land veiliger te maken. Hij bood hier vervolgens geen excuses voor aan maar kwam gisteren met een halfslachtige verklaring, nadat de Volkskrant had aangetoond dat hij had gelogen. Het leek er eerder op dat de gewraakte tweet afkomstig was van de eerste de beste caféganger dan van een politicus.

Als liberaal zijn het conservatisme en populisme van FvD niet bepaald my cup of tea. Desalniettemin zou er in een democratie wel degelijk ruimte moeten zijn voor conservatieve en populistische partijen, om de eenvoudige reden dat zij een deel van het electoraat vertegenwoordigen. Maar als je als kiezer op een partij stemt – of sterker nog: lid wordt of zelfs namens die partij de politiek in gaat -, dan brengt die vrije keuze ook een verantwoordelijkheid met zich mee. De verantwoordelijkheid om je partij scherp te houden, de koers bij te sturen en in te grijpen wanneer politici van die partij hun boekje te buiten gaan.

Binnen veel andere partijen vormen zich geleidelijk aan verschillende bloedgroepen en clubs van kritische leden die de koers van hun partij proberen te beïnvloeden en zo nodig bij te sturen. En als de partijleiding het te bont maakt proberen kritische partijleden en mastodonten in te grijpen, met als doel verandering te bewerkstelligen.

Wanneer cruciale grenzen door politici worden overschreden, dan is de achterban de eerst aangewezene om hen hierop te corrigeren. Kritische FvD’ers zouden er dan ook goed aan doen zich niet langer in te houden en een tegengeluid te laten horen.

De ‘Marokkanen’-tweet van Baudet zou dan, net als de ‘Minder Marokkanen’-uitspraken van Wilders dat ooit waren, een waterscheidingsmoment kunnen zijn. Een grens die niet door de tegenstanders van Baudet en Forum, maar juist door hun eigen aanhang zelf luid en duidelijk getrokken wordt.

Noord-Ierland: vrouw vlucht voor racist, springt met peuter uit raam

0

In Omagh in Noord-Ierland raakte een 22-jarige vrouw gewond nadat ze met haar driejarige zoontje uit het raam van haar huis sprong. Ze vluchtte voor een vijftigjarige man die hen met een knuppel belaagde en racistische taal uitbrulde, meldt the Independent.

Volgens de politie viel de man om vijf voor half elf in de avond het huis aan met een knuppel en duwde hij een 34-jarige mannelijke bewoner aan de kant. De 22-jarige vrouw was zo bang, dat ze met een driejarig jongetje uit het raam sprong.

De vrouw raakte dankzij deze sprong gewond aan haar bekken en moet geopereerd worden. Het jongetje bleef gelukkig ongedeerd.

De man met de knuppel werd al gauw na dit voorval gearresteerd en wordt vastgehouden. Hij wordt verdacht van een haatmisdrijf.

3 Iraniërs in Denemarken beschuldigd van spionage voor Saoedi-Arabië

0

In Denemarken zijn gisteren drie Iraniërs gearresteerd. Ze worden beschuldigd van spionage voor Saoedi-Arabië.

Tussen 2012 en 2018 zouden ze mensen in Denemarken hebben bespioneerd en informatie hierover naar de Saoedische geheime dienst hebben doorgespeeld.

De drie zouden actief zijn voor ASMLA, de Arabische strijdbeweging voor de bevrijding van Ahwaz. Deze separatistische beweging streeft naar de onafhankelijkheid van de Arabische regio Ahwaz in Iran en wordt gesteund door Irans aartsvijand Saoedi-Arabië. ASMLA is in Denemarken en in Nederland gevestigd.

De verdachten wonen al jaren in Denemarken. Ze worden door de Deense autoriteiten ook in verband gebracht met de terroristische aanslag op een Iraanse militaire parade in 2018. Daarbij kwamen 24 mensen om het leven.

Eén van de drie was ook al in het vizier van de Iraanse geheime dienst, maar een moordaanslag op hem werd door de Deense politie voorkomen.

Volgens het hoofd van de Deense inlichtingendienst is het een ingewikkelde zaak. ‘We kunnen en willen niet accepteren dat andere staten hun wederzijdse conflicten uitvechten in dit land.’

Vandaag heeft de Nederlandse politie in Delft een 40-jarige Iraniër aangehouden, die ook actief zou zijn voor ASMLA. Hij wordt er door de AIVD van verdacht aanslagen voor te bereiden. De 40-jarige verdachte beweert onschuldig te zijn.

Het Fatiha-huwelijk in Marokko: de man krijgt de lusten, niet de lasten

4

In Marokko woedt een hevige discussie over het Fatiha-huwelijk, een religieus huwelijk dat niet door de staat wordt erkend.

Aanleiding is een zaak rond Mohamed Tahari, advocaat en lid van de islamitische regeringspartij PJD. De vrouwen en kinderen in Fatiha-huwelijken hebben niet dezelfde rechten als in een officieel huwelijk. Toch ging de 24-jarige Leila de strijd aan om haar kind te registreren en haalde daarmee de krantenkoppen in Marokko.

Strijd voor erkenning

Leila had bijna vijf jaar lang een relatie met Tahari. Sinds 2015 woonden ze samen als een getrouwd stel, maar zonder daadwerkelijk te trouwen. Tahari ondersteunde haar financieel, betaalde voor haar appartement en ze hadden seks – iets wat verboden is voor ongetrouwde Marokkanen.

Maar toen bleek Tahari al getrouwd te zijn met een andere vrouw en kinderen met haar te hebben. Leila ontving bedreigingen van Tahari’s eerste vrouw. Toen zij langs ging om de situatie op te helderen werd Leila gearresteerd voor overspel en in de cel gegooid. De jonge vrouw moest als borgsom 5.000 dirham betalen, omgerekend ongeveer 470 euro. Ze kwam met behulp van NGO’s na twee dagen weer vrij.

De schrik zat er goed in. Leila was bang voor de bedreigingen van Tarahi’s eerste vrouw en om opnieuw gearresteerd te worden. Daarom besloot de 24-jarige Marokko te verlaten. Ze verhuisde naar Turkije om daar bij haar zus te gaan wonen. Maar Tahari overtuigde Leila om terug te komen. Hij deed de belofte dat hij zou scheiden van zijn eerste vrouw en dan officieel met Leila zou trouwen.

Leila geloofde hem. Ze keerde terug naar Marokko. Daar organiseerden ze een verlovingsceremonie en sloten ze een Fatiha-huwelijk. Dit religieuze huwelijk wordt niet erkend door de Marokkaanse autoriteiten en biedt de vrouw en kinderen die uit het huwelijk voortkomen geen rechten.

In de periode na het Fatiha-huwelijk werd hun dochter geboren, maar zij werd niet erkend door Tahari, die zijn belofte aan Leila verbrak. De advocaat weigert tot op de dag van vandaag zijn dochter te erkennen en haar in te schrijven bij de burgerlijke stand.

Ongeregistreerde kinderen

In oktober besloot het Marokkaanse miniserie van Binnenlandse Zaken dat buiten het huwelijk geboren kinderen toch mogen worden ingeschreven bij de burgerlijke stand. Dit besluit zou het vrouwen makkelijker moeten maken hun kinderen zonder aanwezigheid van de vader in te schrijven.

Maar in de praktijk is de situatie niet veranderd. Het is nog steeds schier onmogelijk voor Marokkaanse vrouwen om hun kinderen zonder vader in te schrijven. In slechts een enkel geval wordt de naam van de vader weggelaten bij het inschrijven van een kind.

Dat betekent dat deze kinderen geen officiële documenten kunnen ontvangen en bijvoorbeeld niet ingeschreven kunnen worden bij een school. Ook later in hun leven lopen deze kinderen tegen problemen aan. Zij kunnen vaak geen goede baan vinden omdat daarvoor identificatie vereist is.

Ook ondervinden zij regelmatig discriminatie, bijvoorbeeld wanneer mensen in de gemeenschap erachter komen dat zij niet geregistreerd zijn. In Marokko zijn zo’n 80.000 kinderen niet ingeschreven bij de burgerlijke stand.

‘Over het algemeen kijken Marokkaanse vrouwen neer op Fatiha-huwelijken’

In oktober besloot Leila Tahari aan te klagen. Ze leverde bewijs van hun relatie via foto’s en rekeningen waaruit bleek dat Tahari haar financieel ondersteunde. Tahari miste alle hoorzittingen en de rechter vond het geleverde bewijs onvoldoende.

De rechter eist nu dat Leila minstens twaalf getuigen levert, van wie niemand familiebanden met haar mag hebben. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan: Leila eindigde terug bij af.

Haar dochter is inmiddels acht maanden oud en nog steeds niet ingeschreven. Daarom besloot Leila in januari naar de media te stappen om de zaak publiek te maken. Haar verhaal leidde onder vrouwenactivisten tot veel commotie. Zij zien Leila als slachtoffer van Tahari’s machtsmisbruik.

Gebrek aan keuzes

Fatima Sadiqi is hoogleraar genderstudies aan de universiteit van Fez. Zij geeft aan dat Marokkaanse vrouwen regelmatig slachtoffer van een Fatiha-huwelijk, waarin de man niet de intentie heeft om een echt huwelijk aan te gaan.

‘Het gaat vooral om vrouwen uit armere families’, vertelt ze. ‘Als de bruidegom rijk is en bereid lijkt zijn rijkdom te delen, is een Fatiha-huwelijk – ondanks het gebrek aan officiële registratie – een aantrekkelijk aanbod.’

Ook vinden er volgens Sadiqi Fatiha-huwelijken plaats waarin de vrouw geen slachtoffer is. ‘In sommige plattelandsgebieden waar veel armoede heerst is een officieel huwelijk te duur. De enige andere optie is dan een Fatiha-huwelijk.’

Toch proberen de meeste vrouwen een Fatiha-huwelijk te voorkomen. ‘Over het algemeen kijken Marokkaanse vrouwen neer op Fatiha-huwelijken’, zegt Sadiqi. ‘De meeste Marokkaanse vrouwen willen een echt huwelijk, omdat ze dan meer rechten hebben – en hun kinderen ook.’

Fidan exit bij De Nieuwe Maan: om te huilen?

2

Het geruchtmakende vertrek van Fidan Ekiz bij De Nieuwe Maan heeft een nieuwe slinger gegeven aan de discussie over de multiculturele samenleving en de islam. Sommigen vonden Ekiz te fel op moslims en zijn blij dat ze weg is, anderen beschuldigen ‘links’ juist weer van het ‘pappen en nathouden’ van islamitische Nederlanders.

Hoewel ze is vertrokken als presentator van De Nieuwe Maan (NTR), hangt de schaduw van Fidan Ekiz nog altijd boven het multiculturele discussieprogramma. Op de website ThePostOnline beklaagde Ekiz zich over ‘regressief linkse vertegenwoordigers van de identiteitspolitiek, (woordvoerders van) de islamitische gemeenschap, media en politici’. Die zouden zich tijdens haar presentatorschap hebben bezondigd aan ‘online en telefonisch gescheld, oproepen om ons programma te boycotten, bedreigingen aan mijn adres, intimidatie van onze gasten en de makers’.

De Amsterdamse filosofiestudente Sujet Shams kan hierover meepraten. Eind vorig jaar droeg Shams een column voor bij De Nieuwe Maan. Daarin vertelde Shams, zelf geboren in Afghanistan, dat ze met haar oma een ‘deal’ sloot om zich te bevrijden van de conservatief-islamitische seksuele moraal. Daarna is ze online lastiggevallen door allerlei mensen – soms ook in het Dari, de Afghaanse variant van het Perzisch, vertelt Shams.

‘Ik zou duivels zijn en een hoer. Iemand anders had de moeite genomen al mijn Facebookfoto’s door te scrollen en zag dat ik wel eens naar de kerk ga. Reaguurders meenden dat ik onderdeel was van een snood complot van Fidan Ekiz om moslims tot zonde te verleiden.’

‘Een programma dat voor dialoog had moeten zorgen is zo onderdeel van de polarisatie geworden’

Ekiz is in haar AD-columns kritisch over de multiculturele samenleving en de islam. Veel moslims voelden zich niet door haar gerepresenteerd. Ook wordt haar nagedragen dat ze Jan Roos en Pegida-voorman Edwin Wagensveld in de uitzending heeft gehad. Om deze redenen was ze volgens critici geen geschikte presentator van De Nieuwe Maan, ooit in het leven geroepen als ‘zendtijd voor moslims’. Begin vorig jaar probeerde de partij Denk de NTR zelfs – tevergeefs – te bewegen de programma-inhoud van De Nieuwe Maan te wijzigen.

Theo Brand, eindredacteur van het aan GroenLinks verbonden religieuze magazine De Linker Wang, is zo iemand die kritisch is over Fidan Ekiz. Op Twitter noemde hij het ‘om te huilen’ dat ze Roos en Wagensveld ‘een podium’ bood. Ook laakt Brand de uitspraak van Ekiz dat ‘de politieke en culturele elite’ kritiek op de islam ‘onmogelijk maken’.

Brand: ‘Het dominante discours in de media is juist rechts. En Fidan Ekiz en anderen omarmen dit discours omdat ze graag mee willen tellen. Ekiz moet als presentator boven de partijen staan, maar ze heeft door haar kritische uitlatingen over de islam partij gekozen. Een programma dat voor dialoog had moeten zorgen is zo onderdeel van de polarisatie geworden.’

In Nederland wordt te gemakkelijk gesproken over ‘de’ islam of ‘het’ salafisme en daar deed De Nieuwe Maan rustig aan mee, zegt Brand. ‘Moslims worden in de media en in de politiek heel gemakkelijk weggezet. Het hele debat is uit de bocht gevlogen. Je kunt best heikele onderwerpen aan de orde stellen, maar de manier waarop De Nieuwe Maan dat deed was niet goed. Het programma bevestigde juist de clichébeelden die bij veel witte Nederlanders over de islam leven.’

Ekiz is inmiddels opgevolgd door Ajouad el Miloudi, die eerder het programma Kaaskop of Mocro? presenteerde voor KRO-NCRV. Hij lijkt een zachtere toon aan te slaan dan zijn voorgangster. Ook heeft De Nieuwe Maan de conservatieve bekeerling Nourdeen Wildeman aangesteld als columnist, tot ergernis van Wierd Duk (De Telegraaf). ‘NTR bekent kleur met nieuwe columnist’, twitterde Duk.

‘Als je sympathie wil winnen moet je een verzoenende toon aanslaan’

‘El Miloudi ligt goed in de islamitische gemeenschap en heeft feeling met de achterban, maar durft tegelijkertijd ook kritische vragen te stellen’, zegt communicatiespecialist Aziz el Kaddouri. Hij is opiniepeiler bij de multiculturele EtnoBarometer en zat zelf een keer aan tafel bij De Nieuwe Maan, nog voordat Ekiz er werkzaam was.

Volgens El Kaddouri werkt de zachtere houding van El Miloudi beter voor de achterban. ‘Als je sympathie wil winnen, dan moet je een verzoenende toon aanslaan. Je mag best kritisch zijn en op problemen wijzen. Bijvoorbeeld op radicalisering of op de problemen die er zijn in het onderwijs. Maar het leek erop dat Ekiz haar mening wilde doordrukken.’

Belemmering voor emancipatie?

Sommigen vinden juist dat het afgelopen moet zijn met de zachte toon richting islamitische Nederlanders, zo brengt het debat over de zaak-Ekiz naar boven. ‘Links houdt emancipatie van Nederlander met migratieachtergrond tegen’, betoogde VVD-Kamerlid Zohair el Yassini vorige week in het radioprogramma WNL Opiniemakers in reactie op het artikel van Ekiz.

Linker Wang-redacteur Theo Brand vindt dat El-Yassini een karikatuur schetst. ‘Natuurlijk moet je als links ook kritisch zijn op jezelf en misschien zijn we wel te paternalistisch geweest richting nieuwkomers. Maar wat El Yassini doet, en dat doet Fidan Ekiz ook in haar ThePostOnline-artikel, is het debat veranderen in een links-rechts-discussie. Daar schieten we helemaal niks mee op.’

El Kaddouri sluit zich daarbij aan: ‘Hoewel links ongetwijfeld fouten heeft gemaakt, maakt El Yassini er een gepolitiseerde links-rechts-discussie van. Bovendien suggereert hij ten onrechte dat rechtse partijen wél goed opkomen voor migranten. In plaats van vliegen afvangen moet je op een constructieve manier naar de maatschappelijke vragen zelf kijken.’

‘De islamitische wereld is veel tribaler. Kritiek op de eigen groep wordt ook niet gewaardeerd’

De Afghaans-Nederlandse Shams geeft El-Yassini wel gelijk. ‘Links omarmt zogenaamd progressieve islamitische opiniemakers die zelden kritisch zijn richting de eigen groep, maar wel overal racisme en islamofobie zien.’ Als voorbeeld noemt Shams een recent NRC-artikel over de nieuwe islamitisch-feministische actiegroep S.P.E.A.K. Daarin werd niet genoeg doorgevraagd, zegt ze. ‘Eén van die vrouwen beweerde in dat artikel dat ze in haar omgeving geen enkele moslima kende die onderdrukt wordt. Dat is echt een onzinnige bewering.’

Fidan Ekiz stelde die kritische vragen wél, vindt Shams. ‘Zij wil dat moslimvrouwen zich echt kunnen emanciperen. Je moet gewoon thuis kunnen komen met een Nederlandse vriend, als je dat graag wilt. In islamitische kringen ligt hier nu een taboe op. Links durft dit niet aan de orde te stellen, terwijl Denk-stemmers in bescherming worden genomen omdat zij tot een gemarginaliseerde en gediscrimineerde groep zouden behoren.’

Volgens Shams moet Ekiz dan ook tegen de conservatief-islamitische stroom in blijven roeien, ook al levert dit haar veel kritiek op. ‘De islamitische wereld is veel tribaler. Kritiek op de eigen groep wordt ook niet gewaardeerd. Dat maakt je al snel tot een verrader. Ik zie Fidan Ekiz als een nieuwe Multatuli van de moslimgemeenschap. De kritiek die Multatuli op de Nederlandse maatschappij had, onder andere in Max Havelaar, was ook niet mals. Maar hij bracht ons land wel een stap verder.’

Opiniepeiler El Kaddouri zegt juist dat we de impact van Ekiz niet moeten overdrijven. ‘Als je een willekeurige moslim in Amsterdam Nieuw-West vraagt naar De Nieuwe Maan of Fidan Ekiz, dan acht ik de kans heel klein dat ze hierover gehoord hebben.’

Griekenland wil migranten tegenhouden met drijvende netten

0

Griekenland wil voor de kust van Lesbos een drijvende barrière installeren, bedoeld om de komst van migranten uit Turkije naar het Griekse eiland te beletten.

Het ministerie van Defensie heeft een openbare aanbesteding uitgeschreven voor een drijvende barrière van 2,7 kilometer lang. Het internationale persbureau Associated Press vond deze informatie op de website van de Griekse regering.

Het gaat om drijvende netten die een halve meter boven het water uitsteken en voorzien zijn van knipperlichten. De Griekse regering verwacht dat de kosten ongeveer een half miljoen euro zullen bedragen, dat is inclusief het onderhoud van de netten.

Hoewel de Europese Unie in 2016 met Turkije een vluchtelingendeal heeft afgesloten, hebben in 2019 bijna 60.000 migranten toch de overtocht kunnen maken van de Turkse kust naar de Griekse eilanden. De situatie op de eilanden Lesbos, Chios en Samos is inmiddels zwaar verslechterd omdat dat de migrantenkampen overvol zijn.

Frankrijk weigert opnieuw Turk als staatsburger vanwege steun aan Erdogan

1

Ophef in Turkije: Serife Büyük mag geen Frans staatsburger worden. Eerder werd haar man Murat Büyük de Franse nationaliteit geweigerd omdat hij in het verleden zijn steun aan de Turkse president Erdogan had uitgesproken.

Het Turkse staatspersbureau Anadolu citeert uit de brief die naar Serife Büyük werd gestuurd door het Franse Bureau voor Naturalisatiebesluiten:

‘Zoals bekend, is loyaliteit aan ons land en zijn instellingen niet gegarandeerd, vanwege de politieke inzet van uw man Murat Büyük voor zijn thuisland. Als Murats vrouw heeft u een gemeenschappelijke leefruimte met hem. U kunt het politieke engagement dat u indirect steunt niet ontkennen. In deze omstandigheden is het niet gepast om positief aan uw vraag te voldoen.’

Murat Büyük is woedend: ‘Het is een groot onrecht. Verwacht Frankrijk dat mijn vrouw een strafrechtelijke klacht tegen mij zal indienen? Een zeer schandalige beslissing.’ Hij vindt dat de vrijheid van meningsuiting in Frankrijk beperkt is.

In Büyüks land van herkomst staat de vrijheid van meningsuiting sowieso onder druk. Zo zitten in Turkije 47 journalisten in de gevangenis, zo blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van de internationale persvrijheidswaakhond Committee to Protect Journalists (CPJ).