16.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 778

Beste vijftienjarige ik,

0

Beste vijftienjarige ik,

Je weet het misschien nog niet, maar je kunt in principe op je zestiende al de invloedrijkste mens ter wereld zijn. Dat overkwam Greta Thunberg, die door het Amerikaanse tijdschrift TIME werd uitgeroepen tot ‘Person of the Year’. Vorige jaar begon zij in haar eentje voor het Zweedse parlement te protesteren, opdat politici de klimaatafspraken van Parijs zouden respecteren.

‘Schoolstaking voor klimaat’, stond er op haar bord geschreven. Sommige mensen verklaarden haar voor gek, maar binnen een jaar werd ze wereldberoemd. Dankzij haar gingen miljoenen mensen op de been om voor een duurzame transitie en klimaatadaptatie te protesteren. Ze mocht met wereldleiders praten en inspireerde de Europese Commissie tot het presenteren van een ‘Green New Deal’.

Diverse internationale media brachten recentelijk in beeld hoe de Chinese overheid de islamitische Oeigoeren onderdrukt. In verschillende zwaarbeveiligde detentiecentra in het land worden honderdduizenden Oeigoeren gevangen gehouden en onderworpen aan een streng regime.

De Chinese autoriteiten stellen dat ze dit doen om ‘terrorisme’ te bestrijden, maar in werkelijkheid gaat het om een grootschalige operatie om de Oeigoeren te hersenspoelen, met als doel dat ze hun identiteit en geloof verliezen. Een document, dat is uitgelekt en het wereldnieuws haalde, liet zien hoe Oeigoeren in deze heropvoedingskampen verplicht Mandarijn leren en gedwongen worden om hun islamitische geloof vaarwel zeggen.

Maar niet alleen in China worden etnische en religieuze minderheden onderdrukt, lieve vijftienjarige ik. Een paar dagen voordat ik besloot deze brief aan je te schrijven startte bij het Internationaal Gerechtshof in Den Haag het historische proces tegen de regering van Myanmar. De regering staat terecht voor de misdaden die het Birmese leger heeft gepleegd tegen de islamitische Rohingya-minderheid: moorden, verkrachtingen en brandstichtingen – wellicht ook genocide.

Maar liefst 700.000 Rohingya-moslims werden gedwongen om hun vaderland te ontvluchten. Velen kwamen in vluchtelingenkampen in buurland Bangladesh terecht. ‘Een andere genocide vertolkt zich vlak voor onze ogen, maar we doen niets om het te stoppen,’ aldus Abubacarr Marie Tambadou, de Gambiaanse minister van Justitie, die namens zijn land Myanmar voor het Internationaal Gerechtshof heeft gedaagd. ‘Dit is een vlek op ons collectieve geweten. Het is niet alleen de staat Myanmar die hier terecht staat, het is onze collectieve mensheid die wordt berecht.’

Wie weet inspireer jij de mensen straks ook, net als Greta Thunberg

Ik kan nog wel even doorgaan. India heeft deze zomer de speciale status van Kashmir ingetrokken, zo’n 80.000 troepen naar de deelstaat gestuurd en de regio afgesloten van de buitenwereld. We weten niet wat er nu gebeurd, maar de spaarzame berichten die we horen beloven weinig goeds.

Bovendien heeft het Indiase parlement een controversiële wet aangenomen, die de islamitische minderheid in het land nog verder onderdrukt en worden er detentiecentra gebouwd waar – naar verluidt – straks moslims zullen worden opgesloten die niet kunnen bewijzen dat zij Indiase staatsburgers zijn.

En ook in mijn land van herkomst, de Democratische Republiek Congo, is het niet best. Ik kreeg onlangs een filmpje doorgestuurd, over onschuldige burgers die door rebellengroepen worden afgeslacht.

Beste vijftienjarige ik, ik ben twaalf jaar ouder dan dat jij nu bent. Jij bent een nieuwkomer in Nederland. Jij spreekt de taal niet. Jij kent nog niemand. Maar ik ben er nu – twaalf jaar later – in geslaagd om mijn droom na te jagen. Ik ben een schrijver geworden en houd mij bezig met de samenleving om mij heen. Ik weet dat jij op jouw pad veel tegenslagen zal komen. Maar ik schrijf mijn brief om jou aan te moedigen: laat je nooit gek maken.

Dit land, Nederland, is een land van ongekende kansen en mogelijkheden. Je zult hier en daar beren op de weg zien, maar laat je nooit beheersen door negatieve emoties. Laat je leiden door de legendarische uitspraak van Johan Cruijff, de beste voetballer die Nederland ooit gekend heeft: ‘Elk nadeel heb zijn voordeel.’

Probeer van jouw nadeel een voordeel te maken. Geloof in jezelf en je zult – op jouw eigen manier – een bijdrage leveren aan de maatschappij en de wereld waarin je leeft.

Ik schrijf jou en alle andere vijftienjarigen deze brief, om je duidelijk te maken dat onrecht er – helaas – altijd is. Maar je moet niet denken dat je hiertegen niets kan doen. Jij zult namelijk in een wereld opgroeien waar het makkelijker dan ooit is om jouw boodschap met anderen te delen.

Gebruik de beschikbare kanalen niet alleen voor vermaak, maar ook om jouw verhaal aan de wereld te vertellen. Wie weet inspireer jij de mensen straks ook, net als Greta Thunberg.

De anti-feminist van FvD illustreert de normalisering van radicaal-rechts

29

Bij Forum voor Democratie (FvD) is het partijcongres een goed geregisseerde show. Over elke spreker is goed nagedacht. Eind november stond er op het congres in Barneveld opeens een jonge, vrouwelijke rechtsfilosoof op het podium: Eva Vlaardingerbroek. Ze kwam met een uiterst leerzame bijdrage, of beter gezegd: de reacties op haar speech waren zeer leerzaam. Ze tonen ons hoe radicaal-rechts langzaam maar zeker normaliseert.

Vlaardingerbroek vertelde een verhaal over feminisme. Ze wil dat we teruggaan naar echte Europese waarden en ons bevrijden van het hedendaagse feminisme dat de blanke man als de vijand ziet. In een bijzin zei ze dat hedendaagse feministen vinden dat vluchtelingen welkom moeten zijn. Door het feminisme komen vrijheden onder druk te staan, meldde ze.

‘De massa-immigratie van honderdduizenden alleenstaande mannen uit zeer patriarchale samenlevingen, dat is voor onze feministen geen enkel probleem.’ In het ‘multiculturele paradijs Zweden’ zou een derde van de jonge vrouwen te maken hebben met seksuele intimidatie.

Hoe moeten we dit verhaal noemen? Er woedt al enige tijd discussie wat het correcte label voor FvD is. Is de partij extreemrechts? Racistisch? Fascistisch misschien? Het probleem van al deze labels is dat ze vaak meer verwarring scheppen dan dat ze iets verhelderen.

Immers: de interpretaties over wat deze termen betekenen lopen zo uiteen dat het gebruik ervan al snel tot spraakverwarring leidt. Het maakt het benoemen van problematische ideologieën moeilijk, wat weer tot gevolg heeft dat ze helemaal niet benoemd worden. Dat leren we van Vlaardingerbroek.

Laten we luisteren naar wat ze zei. Vlaardingerbroek suggereerde een verband tussen de komst van migranten en seksuele intimidatie van vrouwen. Dit thema is een klassieker voor partijen aan de uiterste rechterkant van het politieke spectrum, waar migranten stelselmatig worden gepresenteerd als een bedreiging voor de veiligheid.

Je komt dit thema bij uiteenlopende partijen tegen als Alternative für Deutschland, Rassemblement National, Zweden Democraten en vele andere. Maar hier zien we hetzelfde probleem: er is geen eenduidig label voor deze partijen dat boven elke discussie verheven is.

De Volkskrant gebruikte in een artikel over Vlaardingerbroek de term ‘radicaal-rechts’, een label voor partijen die onderdelen van de liberale democratie afwijzen. Dat label is deugdelijk: het gaat niet om partijen die de democratie op zich verwerpen, zoals extreemrechts, maar om partijen die op gespannen voet staan met zaken als gelijke rechten voor alle burgers, de scheiding der machten, de rechtsstaat en het legaliteitsbeginsel. Radicaal-rechtse partijen zijn bijvoorbeeld tegen migratie en tegen het vluchtelingenverdrag op basis waarvan vluchtelingen recht hebben op opvang.

Het wordt tijd dat ook de term radicaal-rechts ingeburgerd raakt

Vlaardingerbroek neemt afstand van het label ‘radicaal-rechts’, maar dat wil niet zeggen dat het label niet bij haar speech past. Ze doet wat radicaal-rechtse partijen om de haverklap doen: het aanwakkeren van angst voor migranten.

Tot zover is er eigenlijk niets nieuws onder de zon, ware het niet dat de labels om deze stroming te benoemen op zichzelf discussie oproepen – zeker de term ‘radicaal-rechts’, die in de Nederlandse context weinig wordt gebruikt. Een label dat zou moeten verhelderen helpt nu opeens om het radicale karakter van deze standpunten te ontkennen en deze daarmee te normaliseren.

Zo hoorden we Vlaardingerbroek in een radio-uitzending van de rechtse omroep WNL zeggen dat ze zat ‘te trillen van schrik en woede’ toen de Volkskrant haar ‘het gestileerde gezicht van radicaal-rechts’ noemde. Het was Vlaardingerbroek een raadsel hoe de krant iets radicaal-rechts van haar woorden had kunnen maken.

Twee panelleden begrepen er ook niets van. Eén van hen meldde dat men Vlaardingerbroek in de extreemrechtse hoek probeerde te drukken. Vlaardingerbroek dacht dat zelf ook. Maar dit is nou juist wat de Volkskrant niet heeft beweerd.

Met al die verwarring ontstaat ruimte om de aandacht voor Vlaardingerbroeks speech een hele andere wending te geven: de Volkskrant heeft ook op seksistische wijze over haar geschreven, hoorden we de panelleden zeggen. Seksisme is slecht, zo was de teneur. Op televisie werd de kwestie bij dezelfde omroep verenigd tot vrije meningsuiting. Een raadslid van Leefbaar Rotterdam mocht zeggen dat we dit geluid serieus moeten nemen. Niet toevallig is dit een partij die ook gemakkelijk onder het label ‘radicaal-rechts’ kan worden geplaatst.

Zo gaat normalisering van radicaal-rechts dus in zijn werk: je doet net alsof je normale standpunten hebt gedeeld met je publiek en alsof de term radicaal-rechts daar geen goede beschrijving van is. In veel televisie- en radiostudio’s heeft niemand een beeld van zo’n label of van waar de grenzen liggen tussen gewone politieke standpunten en radicale. En dus slaat iedereen dit ingewikkelde en vervelend onderwerp snel over en gaat verder over begrippen die wel zijn ingeburgerd: klachten over seksisme en de vrije meningsuiting, bijvoorbeeld.

Het wordt tijd dat ook de term ‘radicaal-rechts’ ingeburgerd raakt: het aanwakkeren van angst voor migranten is niet zomaar een mening. Als Vlaardingerbroek dit label niet aan haar woorden wil hebben kleven, moet ze een andere speech schrijven.

Marokko wil betere relatie met India, ondanks ‘anti-islamkoers’ onder Modi

1

Vorige week vond in de Marokkaanse hoofdstad Rabat een symposium plaats over India en de rol die het kan spelen voor Marokko. Dit schrijft Morocco World News.

De politieke band tussen Marokko en India bestaat nu meer dan zestig jaar. India speelde in 1957 in de Verenigde Naties een actieve rol bij het verdedigen van de onafhankelijkheid van Marokko, dat op dat moment nog een Franse kolonie was.

Volgens critici vaart India onder het bewind van premier Nerandra Modi en zijn ‘hindoe-nationalistische’ BJP-partij een anti-islamitische koers. Maar tijdens het symposium in Rabat kwam dit niet aan de orde.

Denk aan de situatie in het door India bezette deel van Kashmir. Het overwegend islamitische gebied verloor deze zomer zijn autonome status en is sindsdien afgesloten van de buitenwereld. Ook de onlangs door het Indiase parlement aangenomen controversiële Citizenship Amendment Bill, die moslims zou discrimineren, werd niet besproken.

‘Jezidi-vrouwen nog steeds misbruikt als seksslaven in door Turkije bezet Syrië’

0

In het door Turkije gecontroleerde gebied van Noordoost-Syrië worden Jezidi’s nog steeds als slaven behandeld. Dit stelt Michael Rubin van de Amerikaanse denktank American Enterprise Institute in de Washington Examiner.

De Jezidi’s zijn een etnische en religieuze minderheid, die slachtoffer waren van een genocide door de Islamitische Staat. Maar volgens Rubin worden bijna drieduizend Jezidi’s nu nog steeds onderdrukt – en wel door pro-Turkse Syrische rebellen.

Volgens Rubin hanteert Turkije dubbele standaarden als het om vluchtelingen gaat. Erdogan heeft de internationale gemeenschap gevraagd Syrische vluchtelingen in Turkije te helpen, maar Jezidi’s worden onderdrukt en Jezidi-vrouwen en -meisjes worden nog steeds misbruikt als seksslavinnen.

Rubin vindt dat de Verenigde Staten er alles aan moeten doen om de Jezidi-vrouwen en -meisjes te bevrijden uit ‘de facto Turkse slavernij’.

GroenLinks Amsterdam laakt Halsema om uitspraken over asielzoekersgroep We Are Here

0

GroenLinks in de Amsterdamse gemeenteraad heeft kritiek op burgemeester en partijgenoot Femke Halsema. Het gaat om uitspraken die Halsema deze zomer deed over asielactiegroep We Are Here.

Deze zomer noemde Halsema tegenover AT5 de asielzoekers van We Are Here ‘problematisch’, naar aanleiding van het kraken van een pand door We Are Here. De mensen uit deze groep zijn afkomstig uit veilige landen of via een ander Europees land naar Nederland gekomen en hadden daar asiel hadden moeten aanvragen, aldus Halsema.

De burgemeester zei ook dat meerdere grote steden in Nederland te maken hebben met illegale groepen vreemdelingen. ‘Ze zijn, op zoek naar welvaart, een beter bestaan en kunnen soms niet terug naar hun eigen land. Amsterdam merkt dat ook en we hebben daar problemen mee. Eigenlijk zou de vreemdelingenpolitie daarin moeten acteren.’

Omdat het Parool dit weekend het interview met AT5 in herinnering bracht, werd de Amsterdamse GroenLinks-fractievoorzitter Femke Roosma wakker geschud. Ze zal hier waarschijnlijk vandaag vragen over stellen op de gemeenteraadsvergadering, meldt AT5.

‘Het vrouwenquotum is niet het magische toverstokje’

1

Na een jarenlange discussie heeft Nederland een vrouwenquotum. Beursgenoteerde bedrijven moeten ervoor zorgen dat 30 procent van hun Raad van Commissarissen (RvC) uit vrouwen bestaat. Maar niet iedereen is overtuigd van zo’n quotum. Vrouwen werken te veel parttime en zijn niet ambitieus genoeg, zeggen critici. Sommige vrouwen vinden zelfs dat de vrouwenemancipatie te ver is doorgeschoten. Is de vrouwenemancipatie op haar retour?

Er bestaat een beeld van de Nederlandse vrouw als vrijgevochten en altijd aan het werk. Maar slechts 26,6 procent van de werkende vrouwen werkt voltijds, tegenover 72,2 procent van de werkende mannen. Volgens Esther de Jong van Atria, het kennisinstituut voor emancipatie en vrouwengeschiedenis, laat de meest recente Gender Equality Index zien dat Nederland aan het dalen is qua emancipatie.

‘Wij denken dat wij klaar zijn met de emancipatie en zijn achterover gaan leunen. Onterecht. Aan de andere kant: 75 procent van de vrouwen werkt. Dat is een hoog percentage vergeleken met andere landen. Dit komt mede omdat zo veel vrouwen in Nederland parttime werken. Dat doen ze omdat ze het grootste deel van de zorgtaken erbij doen.’

Journalist Sander Schimmelpenninck ziet het in zijn column in de Volkskrant anders. Hij spreekt van ‘deeltijddecadentie’: vrouwen zouden niet ambitieus genoeg zijn en te gemakkelijk leunen op het fulltime-werk van hun partner. Econome en publiciste Heleen Mees onderschrijft deze analyse.

‘Ik zou zelf trouwens niet het woord ‘deeltijddecadentie’ gebruiken. Ik denk dat Nederlandse vrouwen zichzelf onvoldoende serieus nemen en ook lui zijn’, vertelt Mees. ‘Vrouwen blijven steken in lage functies, omdat ze onvoldoende uren werken om een topbaan te bemachtigen. Deeltijdwerk is de oorzaak van de falende vrouwenemancipatie in Nederland.’

Esther de Jong van Atria ziet dit anders. Zij vindt dat we te gemakkelijk vrouwen de schuld geven. ‘Ook mannen hebben hier een taak, die ze nog onvoldoende oppakken. Als mannen meer in het huishouden doen, dan kunnen vrouwen meer werken.’ Daarmee is Mees het overigens deels eens: ‘Mannen moeten die zorgtaak meer op zich nemen. En als je de financiële ruimte hebt, dan kun je die zorgtaken ook uitbesteden.’

Impliciete gendernormen

Maar is het wel een vrije keuze van vrouwen om parttime te gaan werken? Nee, zegt Lianne Aarntzen, onderzoeker aan de Universiteit Utrecht naar de werking van stereotypen over ouders. ‘In mijn onderzoek zie ik dat er allerlei sociale normen zijn die mannen en vrouwen beïnvloeden in hoeveel ze werken. De term ‘vrije keuze’ zou ik dan ook tussen aanhalingstekens zetten.’

Onder ouders blijkt dat 30 procent van de Nederlanders nog steeds vindt dat vrouwen geschikter zijn om kinderen op te voeden dan mannen, zegt Aarntzen. ‘Dat is best een expliciete norm.’

‘Impliciete gendertyperingen hebben invloed op onze beslissingen’

Volgens Aarntzen zijn er daarnaast sterke impliciete gendernormen in onze samenleving. ‘Wij als psychologen gebruiken vaak de ‘impliciete associatietest’: dan meet je de associaties die mensen hebben in hun hoofd. Zo worden vrouwen makkelijker met de zorg voor kinderen geassocieerd en mannen met werk dan andersom. Wij zien in ons onderzoek dat die impliciete gendertyperingen invloed hebben op onze beslissingen.’

Bij vrouwen die deze impliciete genderstereotyperingen sterk hebben, leidt dit zelfs tot schuldgevoel, stelt Aarntzen. ‘In mijn onderzoek zie ik dat juist deze groep vrouwen, hoewel het niet hun eigen mening is, zich ontzettend schuldig voelen in situaties waarin ze hun werk voorrang geven. Terwijl mannen die traditioneler zijn in hun associaties zich helemaal niet schuldig voelen.’

Volgens Aarntzen leidt dit schuldgevoel tot traditionele gendergedragingen, ‘op een subtieler niveau dan mensen zich realiseren.’ Het gevolg: vrouwen passen hun werkuren aan.

Denken over werk

Het Sociaal Cultureel Planbureau noemt in het rapport Werken aan de start (2018) nog enkele andere redenen waarom vrouwen veelal parttime werken. Zo volgen vrouwen vaker een opleiding die leidt naar een branche waar deeltijdbanen de norm zijn, hechten vrouwen minder waarde aan geld dan mannen en vinden zij carrière en status minder belangrijk. Dan is er nog de invloed van de economische crisis: de huidige generatie twintigers en jonge dertigers pakte alles aan, ook parttime werk.

Als je vrouwen meer wilt laten werken, dan moet je af van het beeld dat de man de kostwinner is en de vrouw zorgt, zegt ook De Jong. Dat niet alleen: het gaat evenzo om concrete maatregelen op de werkvloer. De Jong geeft een voorbeeld: de waardering van zorgverlenend werk in een kapitalistisch systeem.

‘Zorg en huishouden worden niet als werk gezien. Professioneel werken in zorg en onderwijs, sectoren waarin veel vrouwen werken, wordt evenmin gewaardeerd. Het inkomen in deze sectoren ligt laag.’

Volgens De Jong lag dit vroeger anders. ‘Toen werkten veel mannen in het onderwijs. Maar mannen willen tegenwoordig niet meer in deze sector werken: het betekent inkomen- en statusverlies.’ Zolang je dit beeld over zorgverlenend werk niet verandert, kun je niet tot een eerlijke werkverdeling komen, stelt De Jong. ‘Als ook vrouwen deze taken niet meer op zich zouden nemen, dan zou de Nederlandse samenleving vastlopen.’

Zwangerschapsverlof

Ook het zwangerschapsverlof blijkt een belangrijke cesuur in de loopbaan van een vrouw. Volgens het College voor de Rechten van de Mens heeft 43 procent van de vrouwen te maken met discriminatie tijdens de zwangerschap of vlak na de bevalling.

‘Officieel gelden de werkregelingen bij organisaties zowel voor vaders als moeders, behalve die regelingen die te maken hebben met het zwangerschapsverlof’, vertelt Aarntzen. ‘Daar ontstaat een tweedeling, waarbij aan de vrouw vooral wordt gecommuniceerd dat zij nog steeds voor het leeuwendeel de zorg voor het kind op zich moet nemen, terwijl de man voor het inkomen hoort te zorgen.’

Na het zwangerschapsverlof belanden vrouwen veelal in een minder uitdagende werkomgeving, legt Aarntzen uit. Dit komt volgens haar omdat ze dan niet meer aan de ‘ideale werknemersnorm’ voldoen: de werknemer die altijd beschikbaar is.

‘Je krijgt minder interessante taken op je werk en promoties gaan aan je neus voorbij – die gaan naar mannelijke collega’s die wél doorgaan. Je komt dan in een vicieuze cirkel terecht: het werk is minder leuk en je verdient minder. Wanneer je dan als koppel overlegt over wie minder gaat werken..?’

‘Het werk contraproductief om vrouwen heel veel verlof te geven’

Mees bevestigt dit proces enigszins, maar nuanceert tegelijkertijd: ‘Omdat werkgevers verwachten dat vrouwen in deeltijd gaan werken, zijn ze minder bereid in vrouwen te investeren en wordt het moeilijker voor vrouwen om de top te bereiken’, stelt de econoom. ‘De onverklaarbare gender pay gap is echter maar 6 of 7 procent. Vrouwen verdienen gemiddeld minder omdat ze minder uren werken, minder hoge functies bekleden en in ‘zachtere beroepen’ werken. Bovendien is de vrouw vaak een paar jaar jonger dan haar partner.’

Volgens Mees helpt een langer vaderschapsverlof, zodat de vader ook een band met de baby kan opbouwen en het voor de vrouw makkelijker wordt om weer fulltime of bijna fulltime aan de slag te gaan. ‘Het werk contraproductief om vrouwen heel veel verlof te geven.’

Normen en machtsstructuren

Het beeld over wie het beste de zorgtaken kan vervullen blijkt ondanks jaren van vrouwenemancipatie hardnekkig traditioneel. Er is nu zelfs een tegenbeweging van vrouwen die vinden dat de emancipatie en het feminisme te ver zijn doorgeschoten. Vrouwen zouden door het feminisme in een keurslijf worden gedwongen, hun okselharen niet meer scheren en mannen willen ‘ontmannen’.

De Jong: ‘De wijze waarop deze vrouwen het feminisme framen zegt meer over henzelf. Het feminisme dwingt mensen niet om te ontmannen, of om hun okselharen al dan niet te laten groeien. Het feminisme gaat om gelijke kansen en rechten voor zowel de vrouw als de man. Door allerlei normen en machtsstructuren kunnen beiden die vrije keuze niet maken.’

Volgens De Jong kost het doorbreken van deze normen en stereotyperingen tijd. Ze bestaan al heel lang, vertelt ze – het stereotype van zorgzame moeder zelfs sinds de Romeinse tijd. Daarbij: ‘Het neoliberale beleid van de overheid in de afgelopen jaren was niet goed voor de emancipatie. Met de participatiewet werd bijvoorbeeld de mantelzorg wegbezuinigd en moest dat vrijwillig gedaan worden, vaak door vrouwen.’

Toverstokje

Zal het vrouwenquotum tot meer gelijkheid op de werkvloer leiden? De drie deskundigen zijn voorzichtig positief. ‘Niet direct, maar het is een stap in de goede richting. Ik hoop wel dat de vrouwen in de RvC’s er alles aan zullen doen om meer gelijkheid op de werkvloer te creëren’, antwoordt Mees.

Ook De Jong vindt dat er nog veel emancipatiewerk moet gebeuren. Je zou volgens haar ook moeten kijken naar het geboorteverlof voor beide ouders, de kwaliteit van de kinderopvang, zwangerschapsdiscriminatie, de selectieprocedures, de vraag hoe vrouwen kunnen doorstromen en gelijke betaling. ‘Het vrouwenquotum is niet het magische toverstokje.’

‘Het neoliberale beleid van de overheid was niet goed voor de emancipatie’

‘We gaan zien hoe dit quotum uitpakt’, stelt Aarntzen. ‘Jonge vrouwen die beginnen aan hun carrière krijgen hiermee wel vrouwelijke rolmodellen. Maar om echte gendergelijkheid te krijgen moet je op verschillende niveaus kijken. Ouders zouden zich bijvoorbeeld meer bewust moeten zijn van het beeld dat ze uitdragen. De vaders kunnen een rol spelen in hoe hun dochters denken over werk. Want op het moment dat dochters zien dat hun vader meer doet in het huishouden, dan willen die dochters later ook meer uren gaan werken, toont onderzoek aan.’

Het is volgens Aarntzen vooral belangrijk om te weten waarom mannen en vrouwen vaak verschillen in hoe graag ze werken. ‘Mannen en vrouwen verschillen oorspronkelijk niet in hun ambities en hoe leuk ze werk vinden.’

Info over tientallen Turkse vluchtelingen in Nederland in handen van Ankara

0

Omdat een Turkse advocaat is opgepakt die door Nederland werd ingehuurd, zijn IND-dossiers van naar Nederland gevluchte Turken bij de Turkse regering beland. Vanmiddag maakte staatssecretaris Ankie Broekers-Knol (Migratie, VVD) in de Tweede Kamer bekend dat het gaat om zeventig dossiers.

Broekers-Knol onthult nu dat de afgelopen twee jaar zeventig keer een versleutelde ambtsbericht is gestuurd vanuit de Nederlandse overheid richting de ambassade in Ankara. Deze ambtsberichten dienden om informatie over deze Turkse vluchtelingen te checken. De ambassade huurde hiervoor op haar beurt vertrouwenspersoon Yilmaz S. in, de advocaat die inmiddels op verdenking van spionage is opgepakt.

Van de zeventig dossiers die Yilmaz S. in deze twee jaar behandelde ‘zijn zestig verzoeken voor een verblijfsvergunning ingewilligd’, meldt de staatssecretaris. ‘Tien van die verzoeken nog niet, maar die worden nu acuut ingewilligd om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van deze arrestatie.’

In de dossiers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) staat gevoelige informatie. Het IND zei eerder dat om om een ‘zeer beperkt aantal’ gaat.

Het kabinet is maatregelen aan het treffen om de veiligheid van de vluchtelingen ‘die het zou kunnen betreffen’ te waarborgen, zegt Broekers-Knol op vragen van D66’er Jan Paternotte. Ook belooft ze een onderzoek in te stellen naar hoe het kan dat vertrouwenspersoon Yilmaz S. is opgepakt en ‘hoe we dat moeten voorkomen’.

De meeste gevluchte Turken zijn naar Nederland gekomen omdat ze in Turkije ervan worden beschuldigd met de Turkse geestelijke Fethullah Gülen te sympathiseren. President Erdogan zegt dat Gülen, die sinds 1999 als balling in Amerika leeft, achter de coup zit.

Peiling: Bouterse minst favoriet als president van Suriname

0

Volgens een onderzoek door OpiniePeilingen Suriname (OPS) ziet de bevolking Desi Bouterse het minst graag als toekomstig president van Suriname. Dit meldt de Surinaamse nieuwssite Waterkant.

Onder de achterban van zijn eigen NDP-partij is Bouterse met 87 procent nog steeds de favoriet. 70 procent van de andere kiezers ziet hem daarentegen niet graag als toekomstig president.

De opiniepeiling werd de afgelopen weken gehouden, nadat eind november bekend werd dat Bouterse is veroordeeld tot twintig jaar cel voor zijn aandeel in de Decembermoorden van 1982.

In 2015 was 53 procent van het Surinaamse electoraat voor Bouterses NDP. Vlak voor het vonnis was dit percentage gedaald naar 34 procent, nu steunt nog maar 25 procent de partij van Bouterse. Het vonnis lijkt dus een negatief effect te hebben gehad op zijn populariteit.

Buiten het NDP-electoraat worden oppositiepolitici Chandrikapersad Santokhi (54 procent) en Gregory Rusland (28 procent) en voormalig Staatsolie-topman Eddie Jharap (38 procent) het meest genoemd als graag geziene presidenten.

De volgende Surinaamse verkiezingen vinden plaats in mei 2020.

Erdogan wil ‘genocide op Indianen’ erkennen als reactie op Armeense Genocide-besluit VS

0

De Turkse president Recep Tayyip Erdogan is verbolgen over het recente besluit van de Amerikaanse Senaat om de Armeense Genocide te erkennen. Hij dreigt de VS nu met gelijke munt terug te betalen.

Tegen het staatsgezinde tv-kanaal A Haber werpt Erdogan het idee op om het verdwijnen van de Indianen op het Amerikaanse vasteland als genocide te erkennen. ‘Het is een schandelijk moment in de Amerikaanse geschiedenis’, stelt de Turkse president.

Erdogan windt er geen doekjes om dat dit wat hem betreft een koekje van eigen deeg is. ‘We zouden [de VS] moeten tegengaan door zulke beslissingen in het parlement te beantwoorden. En dat zullen we doen ook.’

Onderzoekers aan University College London schatten dat 55 miljoen inheemsen zijn omgekomen als gevolg van de kolonisatie van Amerika, die begon aan het eind van de vijftiende eeuw. Zij denken dat de meerderheid omkwam door ziektes die de Europeanen meebrachten, maar ook dat oorlog, slavernij en deportaties bijdroeg aan de decimering van de inheemse bevolking.

De woorden van Erdogan kunnen waarschijnlijk ook op Amerikaanse bodem op bijval rekenen. Toen het Huis van Afgevaardigden de Senaat afgelopen oktober voorging in het erkennen van de Armeense Genocide, weigerde het Democratische parlementslid Ilhan Omar hiervoor te stemmen. De reden: eerst zou Amerika het doden van ‘native Americans’ tot genocide moeten verklaren.

Vorige week tekenden de belangrijkste partijen in het Turkse parlement een verklaring waarin het Amerika veroordeelde. Het gaat om de AKP van president Erdogan, zijn ultranationalistische coalitiepartner MHP en de seculier-nationalistische CHP, de grootste oppositiepartij van Turkije. Ook de seculiere, ultranationalistische IYI-partij, die zich in 2017 uit onvrede met Erdogan van de MHP heeft afgesplitst, voegde zich bij het stel.

Volgens de vier partijen negeert Amerika ‘historische feiten’. Turkije heeft niet voor niets de eigen archieven voor opengesteld, schrijven zij in hun gezamenlijke verklaring. Ze worden daarin tegengesproken door de Turks-Amerikaanse historicus en genocide-kenner Taner Akcam, die afgelopen dit najaar in een interview met de Kanttekening het tegendeel beweerde.

Ten tijde van de Eerste Wereldoorlog werden ongeveer anderhalf miljoen Armeniërs vermoord door de Ottomaanse autoriteiten. Het overgrote deel van de historici spreekt over een genocide. Turkije beweert dat het dodental veel lager lag en dat er geen vooropgezet plan was om de Armeniërs uit te moorden.

 

 

Rotterdams onderzoek: Syrische vluchtelingen missen contact met Nederlanders

0

Syrische vluchtelingen voelen zich thuis in Rotterdam vanwege de culturele diversiteit. Wel missen ze contact met Nederlanders. Een derde voelt zich zelfs eenzaam. Dit blijkt uit een onderzoek van sociologen aan de Erasmus Universiteit, schrijft RTV Rijnmond.

Voor het onderzoek werden 1239 Syrische statushouders ondervraagt. Zij hadden in 2018, toen het onderzoek plaatsvond, vaak nog een bijstandsuitkering.

Binnen twee jaar voelde 44 procent van de Syriërs zich een echte Rotterdammer. Bijna iedereen voelt zich veilig in ons land. Driekwart van de ondervraagden zegt nooit gediscrimineerd te zijn.

Het onderzoek is gedaan in opdracht van de filantropische stichting De Verre Bergen, die in 2016 tweehonderd woningen in Rotterdam opkocht en verhuurde aan Syrische vluchtelingen. De Verre Bergen helpt vluchtelingen ook met taalcursussen en het vinden van een baan.