20 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 890

‘Ik word nooit onderdeel van een islamitische organisatie’

1
‘Ik heb altijd tegen mezelf gezegd: ik word nooit onderdeel van een islamitische organisatie, beweging of sekte met welke ideologie dan ook.’

Haatimams. Ze blijven de gemoederen bezighouden. De salafistische imam Fawaz Jneid heeft onlangs een gebiedsverbod gekregen voor delen van Den Haag, omdat hij, zo constateren de minister van Veiligheid en Justitie en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding, een intolerante boodschap verkondigt. Salafistische organisaties spreken van een ‘heksenjacht’. Mainstream moslims uiten intussen opnieuw de kritiek dat hun geluid ‘ondergesneeuwd’ raakt: extremisten zoals Jneid zouden te veel en de mainstream moslim zou te weinig media-aandacht krijgen. Om ruimte te bieden aan de ‘gewone’ moslim ging de Kanttekening op zoek naar een imam die niet bekendstaat als haatprediker en vond er één in Rotterdam: Azzedine Karrat van de Essalam-moskee. Hij preekt in het Nederlands en is actief op Facebook, Twitter en YouTube.

Azzedine Karrat is in 1987 geboren in Metalsa, Marokko. Hij volgde een vijfjarige cursus Koran-recitatietechnieken en studeerde Islamologie (bachelor) en Islamitische Geestelijke Verzorging (master) aan de Islamitische Universiteit Rotterdam. Aan dezelfde instelling werkt hij sinds 2007 als Koran-docent. Hij had een eigen IT-bedrijf, maar nam afstand van zijn werk als IT’er om lezingen te geven, waar hij in 2007 mee begon. Sinds 2013 is hij imam van de Rotterdamse Essalam-moskee. Hij is getrouwd, heeft drie kinderen en woont in Rotterdam-Zuid.

Er was veel ophef over je uitspraken over homoseksualiteit in Nieuwsuur in 2016. Men vond je uitlatingen schadelijk voor de homo-emancipatie en integratie. Leefbaar Rotterdam stelde er schriftelijke vragen over aan het stadsbestuur. Ben je een homofoob?
‘Er zijn mensen die dat vinden, ja. Ik heb altijd geprobeerd geen haatgevoelens in mijn hart te dragen, tegen niemand, tegen geen enkel mens, dus ook niet tegen homo’s. Ik nam in Nieuwsuur afstand van homoseksualiteit als daad, van intimiteit (seks, red.) tussen man en man of vrouw en vrouw, daar is de Koran duidelijk over. Dat neemt niet weg dat ik homo’s met respect behandel. Ik geloof in harmonie, tolerantie en de goedheid van de mens, ook wanneer het om homo’s gaat. Er bidden homo’s hier in deze moskee. Ik heb gesprekken gevoerd met velen van hen. Ze zijn hier van harte welkom. Zou een homofobe imam dat zeggen? Ik heb een homoseksuele dominee, met wie ik goed bevriend ben, preken laten geven in deze moskee. Zou een homofobe imam zoiets doen? We moeten homofobie niet islamiseren, we moeten niet doen alsof er alleen binnen de moslimgemeenschap mensen zijn die homo’s niet met respect behandelen. Homofobie is een maatschappelijk probleem dat breed benaderd moet worden. Sommige mensen hebben mij ook een jodenhater genoemd. Ik ben geen jodenhater. Ik veroordeel de onderdrukking van het Palestijnse volk door de Israëlische staat, maar dat betekent niet dat ik een afkeer heb van de joodse gemeenschap ofzo. Dat ik een mening heb over het Palestijns-Israëlisch conflict geeft mij niet het recht om welke jood dan ook slecht te behandelen.’

Je hebt twee keer deelgenomen aan een congres van de fatwaraad European Council for Fatwa and Research, die voorgezeten wordt door de omstreden geestelijk leider van de Moslimbroederschap Yusuf al-Qaradawi en verbonden is aan de Europese tak van de Moslimbroederschap, zo beschrijft journalist Carel Brendel in een blog. Ben je een Moslimbroeder?
‘Nee. Wel ben ik een moslim en een broeder. Ik heb inderdaad twee keer een congres van deze adviesraad bijgewoond, ik ben van plan dat weer te doen. Ik woon die congressen bij om kennis en ervaring op te doen, om een beeld te krijgen van hoe actuele theologische vraagstukken worden bediscussieerd door geleerden, niet omdat ik een Moslimbroeder zou zijn. Ook het feit dat ik mensen van de Moslimbroederschap ken, betekent natuurlijk niet dat ik zelf ook een Moslimbroeder ben. Ik heb altijd tegen mezelf gezegd: ik word nooit onderdeel van een islamitische organisatie, beweging of sekte met welke ideologie dan ook. Ik heb geen behoefte aan een groep die een soort paraplufunctie vervult voor mij, mijn schepper en ikzelf vormen mijn paraplu. Ik ben een Nederlandse moslim met Marokkaanse roots, niets meer en niets minder.’

Je geeft al bijna elf jaar Koran-les aan de Islamitische Universiteit Rotterdam. Een omstreden instelling, vooral door de onder meer homofobe, anti-alevitische en anti-seculiere uitspraken van de rector, Ahmet Akgündüz. Waarom ben je verbonden aan deze instelling?
‘In 2007 vroeg de leraar die me aan dit instituut lesgaf in Koran-recitatietechnieken of ik ook les wilde geven. Ik ging akkoord, zodat ik meer bezig kon zijn met mijn passie, de Koran. Ik geef les aan een leergierige groep mensen en heb de vrijheid dat op mijn eigen manier in te vullen. Ik doe dit werk als vrijwilliger, ik krijg reisvergoeding, maar geen loon. Wat betreft de uitspraken van de rector: je kunt niet een hele instelling veroordelen op basis van de uitspraken van een specifiek persoon. Als de rector dingen zegt die strafbaar zijn, dan moeten de autoriteiten ingrijpen.’

Waarom veroordelen zo weinig moslims terroristische aanslagen die gepleegd worden in naam van de islam? Zouden moslims zich daar niet massaal tegen moeten uitspreken?
‘Terroristische aanslagen worden gepleegd door individuen of groepen van individuen met een bepaalde ideologie, niet door hele gemeenschappen. Degenen die dood en verderf zaaien zijn daar verantwoordelijk voor, niet hele gemeenschappen. Daarom is het oneerlijk dat mensen die niets met terrorisme te maken hebben onder druk worden gezet om de daden van terroristen te veroordelen. Iedere persoon is verantwoordelijk voor zijn of haar eigen daden. Dat geldt voor alle mensen. Terrorisme en extremisme effectief bestrijden doe je niet door hele gemeenschappen aan te pakken, maar door je te focussen op de terroristen en extremisten. Ik vind dit de logische, rationele houding in deze kwestie. Terrorisme is een ziekte die bestreden moet worden. En dan heb ik het over alle vormen van terrorisme, zoals het terrorisme van groepen zoals IS, maar ook staatsterrorisme, bijvoorbeeld tegen de Rohingya in Birma, de Oeigoeren in China en de niet-militante, onschuldige burgers in Irak en Syrië.’

Verdient IS dan geen specifieke aandacht? IS-terroristen hebben in een korte tijd veel aanslagen gepleegd.
‘Absoluut. Maar we moeten niet doordraaien en doen alsof terrorisme uitsluitend een moslimprobleem is. Moslims moeten niet wegkijken, ze moeten hun verantwoordelijkheid nemen en terrorisme bestrijden. Daar heb ik een reeks preken over gegeven. Maar we moeten ook duidelijk zijn over het terrorisme van andersgelovigen en niet-gelovigen. De strijd tegen terrorisme is een collectieve plicht, van ons allen.’

Is de islam per definitie extremistisch?
‘Er bestaat niet zoiets als de extremistische of radicale islam, er is maar één islam en die is niet extremistisch. Wanneer we het over geweld hebben, dan hebben we het over de daden van mensen, niet van de religie. Ik heb nooit de islam met een kalashnikov gezien, wel een moslim. Het probleem is dus niet de religie, maar de interpretatie van de religie. Daarnaast is extremisme geen fenomeen dat alleen voorkomt onder moslims, er zijn immers ook extremistische atheïsten, christenen, joden, boeddhisten en andersgelovigen.’

Zie jij een rol voor imams in het bestrijden van extremisme? 
‘Ja. Ik zie niet alleen een rol voor imams, maar voor alle personen met kennis en aanzien binnen religieuze gemeenschappen. Zij dienen zich actief in te zetten in deze kwestie, bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden waar veel mensen in onze samenleving geen antwoord op hebben, onder meer over de bronnen waar extremisten zich op beroepen en hoe extremisme effectief bestreden kan worden.

Hoe pak je het zelf aan?
‘Mijn persoonlijke benadering is niet alleen focussen op wat fout gaat, maar vooral ook op wat goed gaat. Sommige moslims worden extremistisch, dat is een feit. Maar veruit de meeste moslims worden niet extremistisch, dat is ook een feit. Vanuit Nederland is een paar honderd extremisten uitgereisd naar Syrië. Maar tegenover hen staan honderdduizenden Nederlandse moslims die niet extremistisch zijn. Velen van hen hebben gestudeerd, participeren in onze samenleving en proberen een positieve bijdrage te leveren. Het is absurd dat daar zo weinig aandacht voor is, van onder meer politici, media en wetenschappers. Ik heb tientallen actieve jongeren die goed bezig zijn gesproken en gevraagd waarom ze hebben gekozen voor participatie in plaats van extremisme. Ik kreeg interessante antwoorden, zoals binding met de samenleving, goede contacten met de buren en de rol van de ouders en vrienden. Positieve voorbeelden, rolmodellen zijn cruciaal in de strijd tegen extremisme.’

Rolmodellen zijn inderdaad belangrijk en natuurlijk gaan veel dingen ook goed, maar het is overduidelijk dat de moslimgemeenschap een extremisme- en terrorismeprobleem heeft. Moet moslimextremisme niet gewoon veel harder aangepakt worden? 
‘Extremistische daden, zoals mensen onderdrukken of lastigvallen met extremistische ideeën, moeten aangepakt worden. Maar met mensen die extremistische ideeën hebben moeten we juist in gesprek gaan. We moeten deze mensen op het rechte pad proberen te krijgen door uit te leggen waarom extremistische ideeën niet deugen. Als we niet in dialoog gaan met mensen die extremistische ideeën hebben, geven we extremistische organisaties een vrijbrief om onze samenleving te ontwrichten. Een gebrek aan persoonlijke, emotionele, sociale of intellectuele vaardigheden kunnen extremisme triggeren en voeden, maar dat geldt ook voor frustraties over zaken zoals discriminatie en uitsluiting, laten we daar ook eerlijk over zijn.’

Is het niet kwalijk dat sommigen als het ware een sport hebben gemaakt van het misbruiken van discriminatie en uitsluiting om de aandacht af te leiden van de eigen tekortkomingen en fouten?
‘Sommige mensen gaan inderdaad te ver, ze blijven hangen. Maar we moeten niet onderschatten wat voor ingrijpende psychologische effecten discriminatie en uitsluiting kan hebben op vooral kwetsbare jongeren. Als je telkens te horen krijgt ‘je bent hier niet welkom’, ‘je hoort hier niet thuis’, dan kan dat ertoe leiden dat je je afkeert van de samenleving en acceptatie van ongure groepjes gaat nastreven.’

Extremisme en radicalisme worden volgens jou vaak onterecht beschouwd als synoniemen. Wat is het verschil?
‘Terwijl extremisme altijd negatieve gevolgen heeft, is dat niet persé het geval met radicalisme. Soms moet radicalisme zelfs gestimuleerd worden en dan heb ik het over positief radicalisme. We kunnen leren van de geschiedenis: de wereld is op verschillende manieren verrijkt, bijvoorbeeld op het gebied van politiek, technologie, economie en cultuur, door mensen met nieuwe, frisse, positieve, radicale ideeën. Een wetenschapper met positieve radicale ideeën kan een positieve bijdrage leveren, maar ook bijvoorbeeld een politicus, comedian, voetballer, priester of imam, allemaal op hun eigen manier. Er zijn talloze voorbeelden die dat bewijzen, zoals Martin Luther King, Malcolm X, Nelson Mandela en Albert Einstein, maar ook de profeten, zoals Mozes en Mohammed. Zo kwam Mohammed in een tijd waarin vrouwen verkocht en geërfd werden, ze hadden geen waarde. Dit soort praktijken heeft hij doorbroken. Hij kwam niet alleen op voor vrouwen, maar ook voor bijvoorbeeld slaven en dieren. Mozes zorgde ook voor een radicale positieve verandering. Dat deed hij bijvoorbeeld door in opstand te komen tegen een repressieve farao en rechtvaardigheid te brengen.’

Op welk gebied zoal is een radicale transformatie in het voordeel van de Nederlandse samenleving?
‘De media bijvoorbeeld. Media berichten vaak heel eenzijdig over migranten en vooral moslims. Extremistische personen krijgen veel te veel en genuanceerde personen veel te weinig ruimte in de media. Dat verergert de polarisatie in onze samenleving. Ik begrijp dat zaken zoals kijkcijfers en het aantal clicks op artikelen belangrijk zijn voor media om inkomsten te genereren en sensationeel nieuws doet het natuurlijk vaak goed, maar we mogen onze menselijke waarden nooit uit het oog verliezen. We hebben als mensen ethische, sociale en maatschappelijke verantwoordelijkheden, die essentieel zijn om onze samenleving gezond te houden.’

Wat vind jij ervan dat bepaalde moslims een afkeer hebben van democratie en daarom bijvoorbeeld weigeren te stemmen?
‘Die aversie is vaak gebaseerd op een verkeerd wereldbeeld. Democratische principes zoals rechtvaardigheid en verdraagzaamheid zijn ook islamitische principes. Een moslim hoort niet alleen goed te functioneren in een land waar vooral moslims leven en islamitische regels, normen en waarden gelden, maar ook in een land waar moslims een minderheid vormen. ‘De moslim is als een dadelboom, staat hoog, kan tegen windstoten, droogt nooit uit en geeft vruchten’, zegt de profeet. Een moslim hoort dus overal ‘vruchten te geven’. Moslims horen deel te nemen aan het democratische systeem, want als ze niet participeren, dan kunnen ze ook geen ‘vruchten geven’. De eerste vluchtelingen in de geschiedenis van de islam emigreerden in opdracht van de profeet naar Abessinië. De profeet zei tegen hen dat daar een rechtvaardige koning aan de macht was. Hij zei niet tegen hen dat ze daar het politieke systeem moesten veranderen of zoiets. Hun opdracht was: goed en rechtvaardig zijn, goede daden verrichten.’

Begrijp jij de kritiek dat Nederland islamiseert?
‘Nee. Sommige mensen ‘islamiseren’ alle problemen, daarom denken ze dat Nederland islamiseert. Onterecht worden verbanden gelegd tussen de islam en zaken zoals criminaliteit, geweld, vrouwenonderdrukking en werkloosheid. We moeten het niet constant hebben over de zogenaamde ‘islamisering’ van Nederland. We kunnen het beter hebben over iets dat ik ‘het lokaliseren van de islam in Nederland’ noem: we moeten de islam en daarmee ook de moslim accepteren en een plek gunnen in de samenleving. Zo kunnen we samen Nederland mooier maken.’

Hebben moslims de plicht een islamitische staat op te richten?
‘Mohammed heeft de moslims aangespoord te streven naar khilafa (kalifaat in het Arabisch, red.). Veel geleerden hebben zich de afgelopen eeuwen gebogen over zijn woorden daarover. Ze discussiëren over de vraag of zijn woorden betrekking hebben op het realiseren van een staat of een eenheid op basis van islamitische principes. Persoonlijk zeg ik dat het gaat om het vormen van gemeenschappen die leven naar de principes die de ruggengraat vormen van de khilafa, zoals rechtvaardigheid, verdraagzaamheid, mensenrechten en vrijheid. Een goed historisch voorbeeld is de islamitische staat in de tijd van de profeet, in Medina. Een goed modern voorbeeld is de EU. De EU voldoet aan degelijke standaarden op het gebied van rechtvaardigheid en andere principes, daarom heeft de EU in essentie hetzelfde doel als een islamitische staat. Dat neemt natuurlijk niet weg dat ook in Europa dingen mis kunnen gaan en in strijd kunnen zijn met deze principes.’

De Essalam-moskee ligt in de wijk Feijenoord waar ‘nieuwe’ Nederlanders een grote meerderheid vormen. Komen de bezoekers van jouw moskee wel genoeg in contact met autochtone Nederlanders?
‘Ik denk dat het wat dat betreft veel beter gaat in Rotterdam dan in veel andere Nederlandse steden. De meeste mensen hier gaan graag in gesprek met elkaar. Daar zijn we als Rotterdammers trots op. Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat er geen problemen zijn, die zijn er wel en het kan allemaal zeker beter, maar we zijn goed bezig. Daarom wil ik focussen op wat goed gaat in plaats van wat slecht gaat, want veel media en politici focussen al op het negatieve. Een positief voorbeeld is dat moslims en niet-moslims hier samenkwamen na de aanslagen in Parijs en Brussel, maar ook na de aanslag op een moskee in Quebec. Mensen uit de buurt, onder wie christenen en joden, vormden na de aanslag in Quebec een kring om de Essalam-moskee om hun medeleven te uiten. Een ander voorbeeld is de liefde voor Feyenoord of Rotterdam. Tijdens wedstrijden in de Kuip zie je dat autochtone en niet-autochtone Nederlanders één zijn, ongeacht al hun verschillen. We passen bij elkaar juist omdat we anders zijn. Ik zeg vaak: we moeten niet ondanks, maar juist dankzij onze verschillen bij elkaar komen.’

Gaan niet-moslims naar de hel?
‘Er is geen dwang in de islam. ‘Wie wil geloven, gelooft, wie niet wil geloven, gelooft niet’, zegt Allah in de Koran. De taak van de mens is het goede verkondigen, wat anderen daarmee doen, dat moeten ze zelf weten. Wie slecht doet, eindigt slecht, wie goed doet, eindigt goed. Moslim of niet-moslim, iedereen verdient de beloning van God.’

‘Ik ben avant-garde, ik moet prikkelen’

1
‘We hebben meerdere keren contact gehad, zowel telefonisch als via berichten’, zegt NVU-leider Constant Kusters over FvD-leider Thierry Baudet.

De Kanttekening onthulde op 25 augustus samenwerking tussen de Nederlandse Volks-Unie (NVU) en het Forum voor Democratie (FvD), op basis van bewijs geleverd door NVU-voorman Constant Kusters. Het FvD reageerde daarop door NVU- en FvD-lid Alexander Goossens te royeren, omdat hij zou zijn geïnfiltreerd in het FvD. Goossens schreef een bezwaarschrift waarin hij stelt dat hij altijd transparant is geweest tegenover het FvD over zijn lidmaatschap van de NVU. De Kanttekening sprak Kusters naar aanleiding van de ophef, onder meer over Thierry Baudet, Theo Hiddema, Geert Wilders, Pegida, immigratie, de islam en de recente gebeurtenissen in Charlottesville.

Hoe doet Baudet het?
‘Hij doet het leuk, ik heb hem zien spreken in Dudok in Arnhem. Ik zat op de tweede rij. Overal trekt hij volle zalen, dat doet hij goed. Dat zie je Wilders niet doen. Ik zie het FvD op de lange termijn overigens meer als concurrent van de VVD, niet zozeer van de PVV. Ik hoop op een vertrek van Wilders, zodat de weg vrij komt voor een brede rechtse partij, met mensen als Baudet, Ronald Sørensen en Marco Pastors. Ik begrijp dat Martin Bosma al best goede maatjes is met Baudet, maar het moet allemaal geheim blijven. Dat hij mij wel degelijk kent en dat we contact hebben gehad ontkent hij ook al. Nou ja, het bewijs dat hij daarover liegt blijkt wel uit die uitzending van PowNed (Baudet was in 2015 te gast in een uitzending van PowNed over Kusters, red.). Ik snap eigenlijk niet waarom. Ik heb geen ambitie om te regeren of iets dergelijks. Ik ben avant-garde, ik moet prikkelen. Ik ben hard nodig in die positie.’ [blendlebutton]

Baudet liet vorige week weten dat zijn partij niet samenwerkt met het FvD en dat nooit zal doen. Goossens claimt inmiddels dat er ook onder anderen oud-NSB’ers en andere NVU’ers bij de partij betrokken zijn. Bent u verbaast over de houding van Baudet?
‘Ja, nogal. We hebben meerdere keren contact gehad, zowel telefonisch als via berichten. Meester Hiddema en ik kennen elkaar al tientallen jaren. Ik sprak hem nog na de avond in Arnhem. Hij verdedigde ooit de weduwe van Meinoud Rost van Tonningen (ook bekend als ‘de zwarte weduwe’, die tot aan haar dood het naziregime verdedigde, red.).’
Bent u het eens met de uitspraak van Hiddema over homeopathische verdunning?
‘Je moet het kunnen zeggen. Bovendien heeft hij gelijk. De grote steden verkleuren, de basisscholen zijn niet meer lelieblank. Dat betekent niet dat ik een hekel heb aan buitenlanders. Maar veel van hen nemen geen deel aan het openbare leven. Ze maken geen praatje, spreken de taal niet. De Turken en Marokkanen die ik spreek zijn het trouwens met mij eens over de radicale islam.’

Is Wilders een geestverwant?
‘Nee. Hij is vooral bezig met het uitvoeren van een zionistische agenda. Zie het opstappen van voormalig Mossad-agent Gidi Markuszower. Zeven jaar na dato zit hij gewoon in de Tweede Kamer! Terwijl de AIVD nota bene voor hem waarschuwde. Bovendien gaat Wilders veel te ver met de islam. Boeken en religies verbieden is een slecht plan. Wilders stemt ook nog eens vaak tegen zijn eigen programma.’

Bent u een racist?
‘Ik vind van niet. Ik hou van alle volkeren, de aarde is groot genoeg voor iedereen, Nederland is alleen te klein om ze allemaal een plek te geven. Ik heb ook niets tegen de Joden, in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Ik heb wel iets tegen het zionisme en de piratenstaat Israël. Zonder rekening te houden met de Palestijnen is er een land gecreëerd. Vervolgens heeft Israël alle resoluties van de Verenigde Naties daarover naast zich neergelegd. Zo is het land een aanstichter van veel conflicten gebleken. Er zijn overigens ook veel Joden in Israël die het niet eens zijn met het beleid ten opzichte van de Palestijnen. Ik verwacht overigens dat als IS eenmaal verslagen is, de aandacht naar Israël zal verschuiven.’

De traditionele grote partijen varen op het gebied van onder meer integratie een rechtsere koers dan twintig jaar geleden. Hoe kijkt u daar naar?
‘Wij juichen het toe dat tijdens de huidige formatiebesprekingen het zingen van het Wilhelmus aan de orde komt. Dat helpt natuurlijk bij het stimuleren van een nationaal bewustzijn en daar hameren wij al jaren op. Ook het feit dat Mark Rutte na Geldermalsen de grenzen wat meer op slot heeft gedaan is een mooi gegeven. Daaruit blijkt dat hij toch af en toe luistert naar wat er in het land gezegd wordt. Toch is het niet genoeg. Ik zou ook graag zien dat onze nationale helden wat meer vereerd worden, in plaats van beschimpt zoals nu het geval is. En waarom voeren we geen schooluniformen in? Wie niet de juiste merkkleding draagt op het schoolplein wordt gepest, terwijl niet iedereen het kan betalen.’

Is Nederland rechtser geworden?
‘Als je kijkt naar recente voorstellen van het CDA, de VVD en het FvD zou je zeggen van wel. In feite halen wij na al die jaren daarmee ons gelijk. Toen ik bij Pauw te gast was, sprak ik VVD’er Malik Azmani na afloop. Hij wil een hoop dingen die wij ook willen. Als dat leidt tot wijzigingen in beleid, ben ik tevreden. Bosniërs gingen terug toen de oorlog in voormalig Joegoslavië was afgelopen. Dat geldt voor de Syriërs straks ook, wat ons betreft.’

Hoe kijkt u naar de gebeurtenissen in Charlottesville?
‘Ik zag de toespraak van Jason Kessler (de organisator van de Unite the right-demonstratie in Charlottesville, red.), waarbij hij werd lastiggevallen door tegendemonstranten. De politie stond erbij en deed niets! De partijen stonden daar letterlijk neus tegen neus, er was geen bufferzone of iets dergelijks. Dan heeft de burgemeester dus gefaald en is het vragen om problemen natuurlijk. Wat betreft de aanleiding van de demonstratie en de beeldenstorm die nu de kop opsteekt: ook George Washington had slaven, maar hij stond aan de zogenaamde goede kant van de geschiedenis. Moeten zijn standbeelden dan ook naar beneden? Slavernij was toen immers legaal. Of Muhammad Ali, hij was voor segregatie. Wat doen we daar mee? Donald Trump heeft in ieder geval zijn rug recht gehouden.’

Ziet u het geweld overslaan naar Nederland? In Charlottesville liepen zwaar bewapende, extreem-rechtse milities. Het is een wonder dat er niet meer doden zijn gevallen.
‘We hebben de bestorming van de gemeenteraad in Geldermalsen al gehad, dus hoe heftig moet het worden? In Amerika zijn er veel meer wapens, dus dat is een groot verschil met Nederland. Toch ben ik blij dat Rutte zo af en toe luistert naar wat er in het land leeft. In de kleine dorpjes en provinciestadjes leven andere sentimenten dan in de grote steden. Illegale immigratie moet stoppen. Er is een politiek van volksvervanging bezig, via Libië en Marokko. Syriërs en Eritreeërs, ik zie ze hele dag op de bank zitten en daar zitten ze over twintig jaar nog steeds.’

Is er een volgende crisis ophanden?
‘Natuurlijk. Het casinokapitalisme komt ten einde, mensen pikken dit niet meer. Het aantal voedselbanken groeit nog steeds, er zijn nu zelfs kledingbanken! Men kan wel roepen dat het beter gaat met de economie, maar feit is dat heel veel mensen daar niet van profiteren. Wij zijn dan ook voor een eerlijkere verdeling van rijkdom. De arbeiders, die het werk doen en voor die winsten zorgen, staan altijd met lege handen. Dat zouden wij graag anders zien. Armoede wordt structureel in Nederland, terwijl de bovenlaag lekker blijft spenderen. Zo’n Emmanuel Macron die dertigduizend euro aan make-up uitgeeft. Aan make-up! Dat is toch niet meer uit te leggen?’

Waarom ziet de politiek dat dan niet?
‘Ze zitten in hun ivoren toren. Ik woon in een volksbuurt en zie veel voorbij komen. Generatie na generatie autochtonen die werkloos is. Mensen die geen contract kunnen krijgen, maar wel goedkope arbeidskrachten hun banen zien overnemen. Polen werken hard, niets ten nadele van hen, maar ik wil dat onze mensen gewoon kunnen werken in het land dat hun voorouders hebben opgebouwd. De NVU is niet tegen buitenlanders, zoals iedereen denkt, de NVU is tegen beleid dat buitenlanders hierheen haalt waardoor onze eigen mensen werkloos raken.’

Over twee weken vindt de grootste extreem-rechtse demonstratie in Nederland ooit plaats. Bent u erbij?
‘Nee. Wij houden onze eigen demonstratie op 1 oktober in Enschede. Wat die koosjere nationalisten en zionisten van Pegida doen moeten ze zelf weten. Kategorie C, de band die is uitgenodigd, is overal in Duitsland verboden, maar bij Pegida komen ze gewoon.’

Pegida en Wilders zijn tegen de islam. U ook?
‘Radicale islam ben ik liever kwijt dan rijk. Maar een moslim die zijn geloof wil beleven mag van mij zijn gang gaan. Wilders volgt vooral de lijn van Israëlische kolonisten. Een Koran-verbod is belachelijk, iedereen moet zijn religie vrij kunnen belijden. En zo’n term, kopvoddentaks, dat is toch tokkietaal? Hij ageert natuurlijk vaak tegen geld uit Saoedi-Arabië voor moskeeën in Europa, maar hij krijgt zelf miljoenen van Amerika en Israël. Dat is toch hypocriet?’

Kijkt u uit naar het volgende kabinet?
‘Economisch gaat het beter, horen we. Maar wat worden we er beter van? Iedereen is tegenwoordig flexwerker, de lonen blijven laag voor de arbeidersklasse. Bovendien is er ook veel onzichtbare armoede.’

Als jullie ooit de macht zouden krijgen, wat kunnen mensen dan verwachten?
‘Wat betreft de islam: bestaande moskeeën mogen blijven, maar er komen geen nieuwe meer bij. Mensen moeten vrij kunnen zijn in hun religie en er komt dus ook zeker geen ‘Koran-politie’. Natuurlijk kunnen de huidige immigranten hier gewoon blijven, maar illegalen en criminelen met een dubbel paspoort zetten we het land uit. Verder zou ik de Palestijnen, de Koerden en de Molukkers een eigen staat gunnen. Ieder volk heeft recht op zelfbeschikking. En dat mes snijdt aan twee kanten, want dan vertrekken ze ook uit Nederland. Immigratie is gelegaliseerde volkerenmoord. Men kan proberen het Nederlandse volk langzaam uit te roeien, ik word daar alleen maar strijdlustiger van.’ [/blendlebutton]

Verbod imam Den Haag munitie voor propaganda

0
‘Dat moslims zelf nu zeggen ‘hier trekken wij de grens, dit willen wij niet’, is een belangrijke overwinning op de extremisten.’

De omstreden imam Fawaz Jneid kreeg onlangs een gebiedsverbod voor de Haagse wijken Schilderswijk en Transvaal, omdat hij een ‘intolerante boodschap’ verkondigt. Salafistische organisaties en individuen spreken van een ‘heksenjacht’ en ‘onderdrukkende maatregel’ die niet alleen Jneid zou treffen, ‘maar de Nederlandse moslim direct raakt in zijn vrijheden en rechten’. Hoe effectief is een gebiedsverbod tegen extremisten? De Kanttekening vroeg dat aan terrorismeonderzoeker Jelle van Buuren (Universiteit Leiden) en de voorzitter van de Raad van Marokkaanse Moskeeën Nederland, Said Bouharrou.

‘Als het gaat om dit soort gevoelige maatregelen moet je niet vergeten dat het altijd ook een informatiestrijd is. De overheid moet daarom ook heel goed nadenken over de onbedoelde gevolgen van de genomen stappen en dat ze niet het tegenovergestelde bereikt van wat ze wil bereiken’, zegt Van Buuren. Hij benadrukt dat het essentieel is dat de overheid consequent uitdraagt dat zulke maatregelen op geen enkele manier gericht zijn op de islam of moslims, maar op de ‘gewelddadig jihadistische componenten’. ‘Dat onderscheid moet glashelder blijven. Het zou zeer schadelijk zijn als Nederland deze woordenstrijd of propagandaoorlog verliest van de groepen die nu worden aangepakt.’ [blendlebutton]

Jneid heeft via zijn woordvoerder bekend gemaakt dat hij in beroep gaat tegen het gebiedsverbod, dat zes maanden geldt. ‘Het is extra belangrijk dat de rechter nu al die belangen gaat overwegen en zich uitspreekt over de vraag of de overheid deze maatregel terecht heeft genomen. Dat wordt zonder twijfel een belangrijke uitspraak met belangrijke gevolgen’, aldus Van Buuren.

Eerder werd de anti-terreur-wet twee keer toegepast. Voor het laatst afgelopen april in Rotterdam, toen een extremistische moslim een gebiedsverbod kreeg opgelegd. De man, die een mogelijk een aanslag zou hebben willen plegen, werd aangehouden, omdat hij zich niet aan het verbod hield en werd later weer vrijgelaten. De op 1 maart jongstleden ingevoerde nieuwe anti-terreur-wet, die voluit ‘Tijdelijke Wet Bestuurlijke Maatregelen Terrorismebestrijding’ heet, bevat tijdelijke regels voor het opleggen van vrijheidsbeperkende maatregelen aan personen die een gevaar vormen voor de nationale veiligheid of het voornemen hebben om zich aan te sluiten bij terroristische strijdgroepen. De wet geeft de minister van Veiligheid en Justitie de mogelijkheid maatregelen te treffen tegen een gevaarlijk geacht persoon, terwijl hij of zij nog niets heeft misdaan.

‘Ingrijpen zonder dat een strafbaar feit is gepleegd is een enorm dilemma’, zegt Van Buuren. ‘Je ziet dat onder druk van de recente aanslagen steeds meer een oproep wordt gedaan voor meer en hardere maatregelen. De overheid moet die druk weerstaan. Ze moet met precisie kijken naar wat echt nodig en effectief is. Het scheelt ook enorm als oplossingen tegen extremisme vanuit de gemeenschap zelf komen.’

Ook daar ziet Van Buuren, juist vanuit de moslimgemeenschap zelf, dat een steeds duidelijkere positie wordt ingenomen tegen extremisme en dat bepaalde imams en predikers ongewenst worden verklaard. ‘Er zijn meerdere imams uit moskeeën gezet. Dat is een niet te onderschatten ontwikkeling. Juist om te voorkomen dat je in dat heel platte beeld van ‘het is de moslims tegen niet-moslims’ terechtkomt. Dat moslims zelf nu zeggen ‘hier trekken wij de grens, dit willen wij niet’, is een belangrijke overwinning op de extremisten.’

In Spanje wordt de rol van een lokale imam onderzocht bij de recente aanslagen in Barcelona en Cambrils, waardoor vijftien mensen omkwamen. Hij zou mogelijk een groep jongeren tot terreur hebben aangezet. De angst is dat extremistische imams in Nederland ook een vergelijkbaar effect kunnen hebben op jongeren. ‘Dat risico is wezenlijk’, zegt Bouharrou. ‘We zien een terugloop van jongeren die naar de moskee gaan, maar aan de andere kant voelt een significant deel van dezelfde groep zich aangetrokken tot het radicaal-salafisme. De kans dat in Nederland een extremistische imam het voor elkaar krijgt jongeren aan te zetten tot aanslagen moeten we niet onderschatten.’

Hoe komt het dat salafistische imams succesvol zijn in het overtuigen van jongeren? Bouharrou: ‘Vaak beschikken ze over goede onderwijsmethodes. Ze laten het verhaal dat ze verkondigen goed aansluiten op de maatschappelijke context. Ze weten heel goed op de jongeren in te praten en uit hun ervaringswereld te preken.’

Het radicaliseren van vooral kwetsbare jongeren door salafistische groepen is volgens de Marokkaanse Nederlander een proces dat de laatste tijd is versneld. Het gebiedsverbod op Jneid werd door salafistische groepen gretig aangegrepen om meer sympathie van moslimjongeren te winnen. Zo circuleerde op social media de hashtag WijZijnAllemaalFawaz. ‘Wat deze groepen heel slim doen, is dat ze iedere kans benutten om te zeggen ‘kijk, dit is het zoveelste voorbeeld van hoe de islam in Nederland wordt onderdrukt’. Veel jongeren kunnen zich daarin vinden.’ Na het besluit over Jneid heeft de RMMN navraag gedaan bij de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV). Bouharrou: ‘We hebben uitgebreid, goed onderbouwd informatie gekregen over waar het besluit op is gebaseerd. We zijn het eens met de NCTV. Ik begrijp het wel wanneer sommige moslims zeggen dat ze vinden dat de vrijheden niet te veel beperkt moeten worden in de strijd tegen het extremisme, maar aan de andere kant moet het gevaar van het extremisme ook niet onderschat worden. Religievrijheid mag nooit misbruikt worden om jongeren op te hitsen tegen de samenleving.’

Bouharrou ziet ook dat moskeebesturen in Nederland steeds weerbaarder worden tegen extremisme en dat bijvoorbeeld imams worden geweigerd of ontslagen wanneer blijkt dat ze in de fout zijn gegaan. Maar hij gelooft ook dat meer gedaan kan worden om de invloed van extremistische imams te beperken. ‘Een Nederlandse imamopleiding is broodnodig. Die is helaas twee keer mislukt. We zijn nu bezig met een derde poging samen met de overheid en universiteiten. Het is erg belangrijk dat imams in Nederland worden opgeleid en vanaf het begin worden ondersteund door moskeebesturen, zodat ze ook door moslimgemeenschappen worden geaccepteerd na het afstuderen.’ Daarnaast zijn er vanuit de moskeeën ook gesprekken gaande om gezamenlijk een register bij te houden van verkeerde imams. ‘We zien dat bijvoorbeeld ook bij artsen en andere professionals. Op het moment dat een imam als Fawaz in de fout gaat, kunnen we zijn naam registreren, zodat hij niet ergens anders aan de bak gaat. Wanneer moskeeën een imam willen aanstellen en niet weten wat voor vlees ze in de kuip hebben, maar ook geen overheidsbemoeienis willen, dan is het wel veilig en handig een register van verkeerde personen te raadplegen. Extremistische imams weten dan heel goed dat ze zich koest moeten houden, want hun gedrag blijft niet zonder consequenties.’ [/blendlebutton]

‘Je gaat nu niet voor je lol naar al-Hoceima’

0
De afgelopen maanden stond voor Marokkanen in het teken van de protesten en onrust in het noorden van het land. Heeft dat effect gehad op het vakantiegedrag van Marokkaanse Nederlanders?

De onrust in de Rif, een achtergestelde regio in het noorden van Marokko, begon vorig jaar in oktober nadat in al-Hoceima visverkoper Mohsin Fikri werd geplet in een vuilniswagen toen hij zijn handelswaar dat in beslag was genomen door de politie, wilde redden. Sindsdien zijn tienduizenden Marokkanen de straat opgegaan voor meer rechten en voorzieningen. De Marokkaanse regering vreesde dat met de komst van Europese Marokkanen de protesten verder uit de hand kon lopen. Aan de andere kant zou de onrust ook kunnen betekenen dat veel Marokkanen, ook uit Nederland, hun vakantieplannen voor de zomer zouden gaan aanpassen.

De Kanttekening sprak daarover meerdere Marokkaanse Nederlanders die deze zomer op vakantie zijn gegaan naar Marokko en Aziz el-Kaddouri, onderzoeker van De EtnoBarometer, een onafhankelijk onderzoeksbureau dat regelmatig de mening van Nederlanders met een migratieachtergrond peilt. De vakantiegangers stellen allen dat de onrust in Noord-Marokko geen effect heeft gehad op hun vakantiegedrag. ‘Marokko is geen oorlogsgebied ofzo, er zijn wat meer controles, maar heel mijn familie en al mijn vrienden vieren ook gewoon dit jaar weer hun vakantie in Marokko’, zegt Fatima uit Rotterdam. Kaddouri beaamt dat. ‘De onrust in het land heeft op Marokko als vakantieland weinig invloed gehad. Uit ons onderzoek blijkt dat zo’n tien procent van de Marokkaanse Nederlanders daardoor niet naar Marokko is gegaan voor de zomervakantie of pas later is gegaan. Naar mijn mening is dat percentage te verwaarlozen.’ Het gevoel van onveiligheid, geen zin hebben in de demonstraties en de angst voor een verscherpt optreden van de overheid waren volgens Kaddouri bepalend voor de mensen die niet gingen. Kaddouri zegt dat wanneer er specifiek wordt gekeken naar het gebied waar de protesten plaatsvonden, namelijk in het noorden van het land, die groep van afhakers wel vele malen groter is. ‘Het vermoeden is dat rond de dertig procent van de mensen die daar normaal gesproken op vakantie gingen, dit jaar niet zijn geweest of pas later zullen gaan. Daar is een wezenlijk verschil te merken.’ Een grote meerderheid van Marokkaanse Nederlanders komt oorspronkelijk uit het Rif-gebied en hebben daar familie. Jaarlijks gaan meer dan 150.000 Marokkaanse Nederlanders op vakantie.

Van Marokkaanse Nederlanders die juist naar Marokko zouden gaan om deel te nemen aan de protesten is volgens Kaddouri weinig van terecht gekomen. ‘Van de circa 250.000 Marokkaanse Nederlanders zijn misschien een stuk of twintig of dertig bewust daarheen gegaan om mee te doen aan de protesten. Dat valt echt reuze mee. Ik ken veel mensen die van te voren hebben gezegd dat ze hoe dan ook in Marokko zouden zijn voor de geplande mega-demonstratie op 20 juli. Toen ik later vroeg hoe Marokko was heb ik begrepen dat velen alsnog niet zijn gegaan, omdat ze bang waren gearresteerd te worden.’ Volgens Kaddouri is het ook niet vreemd dat het aantal Marokkaans-Nederlandse demonstranten zo laag bleef. ‘Aan de ene kant heb je te maken met de afstand. Het is niet even een dagje vrij nemen om mee te demonstreren, je moet het echt combineren met je vakantie. Daarnaast is het een vrij dure grap en er schuilen daar natuurlijk ook gevaren. Het is niet zonder risico om in Marokko te gaan protesteren en dat weten veel Marokkaanse Nederlanders ook.’

Volgens Kaddouri is er ook een verschil te zien tussen het vakantiegedrag van jongeren en ouderen die naar Marokko zijn gegaan. ‘Veel jongeren kozen ervoor om naar kustplaatsen te gaan waar het wel rustig is en hebben bepaalde gebieden vaker ontweken. Je gaat nu niet voor je lol naar al-Hoceima, want het is er heel onaangenaam. Veel controles, het gevoel van onveiligheid, je vakantiegevoel is heel snel verdwenen.’ Maar ouderen doen dat volgens hem in mindere maten. ‘Die nemen het risico en blijven als oplossing weg uit de kern van de onrust.’

Er werd voor de zomer ook een oproep gedaan om juist niet op zomervakantie te gaan naar Marokko om op die manier de regering financiële schade toe te brengen. ‘Dat heeft totaal geen effect gehad’, meent Kaddouri. ‘Mensen hebben daar familie en bezittingen. Dus je kunt niet zomaar zeggen ‘een paar jaar geen Marokko’. Het is niet alleen een vakantieland dat ze kunnen negeren.’ Toch zijn er wel Marokkaanse Nederlanders die een ander vakantieland uitkiezen. Zo is Turkije volgens het onderzoek van De Etnobarometer wel heel erg populair. ‘Turkije staat op de tweede plaats na Marokko onder Marokkaanse Nederlanders als vakantiebestemming. Eén op de tien gaat naar Turkije op vakantie. Dat komt doordat Turkije redelijk vergelijkbaar is met Marokko, maar zonder al dat gezeur erbij. Het eten is halal, mensen zijn halal in de omgang, de prijzen zijn redelijk goedkoop en je hoeft je niet veel aan te passen.’ Zelfs het feit dat de noodtoestand nog altijd van kracht is in Turkije, zou Marokkaanse Nederlanders niet afschrikken om een paar weekjes te boeken. ‘Als de overheid een negatief reisadvies geeft zie je normaal dat mensen minder geneigd zijn om naar een land te gaan, maar bij Marokkaanse Nederlanders zie je dat duidelijk niet. Het is net alsof ze gewend zijn in risicogebieden hun vakantie te vieren, als je uit de Rif komt ben je niet anders gewend.’

‘Blijf dicht bij jezelf’

0
De Kanttekening spreekt ‘nieuwe’ Nederlanders die op weg zijn naar de top. Deze week: Afghaanse Nederlander Maya Aumaj (31).

Wat doe je?
‘Ik ben nu voornamelijk druk met het schrijven van een boek over de spierziekte die ik heb gehad. Hoe en wanneer ik het ga uitbrengen is nog niet duidelijk. Daarnaast ben ik secretaris van de organisatie Kinderrechten Nu, die zich hard maakt voor de implementatie van kinderrechten in het primair onderwijs. Als secretaris notuleer je en stel je agenda’s op natuurlijk, maar ik denk ook inhoudelijk mee. Het moet vanuit de kinderen komen, dus die laten we meedenken over wat ze willen. Verder ben ik ambassadeur van het Prinses Beatrix Spierfonds. Ik heb erg veel gehad aan het onderzoek dat door het Spierfonds wordt gestimuleerd. In 2012 kreeg ik de diagnose dat ik een spierziekte had. Momenteel gaat het goed, ik heb nu een medicijnvrije periode.’

Waar wil je heen?
‘Om eerlijk te zijn heb ik niets uitgestippeld wat betreft mijn toekomst. Los daarvan, ben ik nu zeer gefocust op het boek over mijn spierziekte. Wel vind ik het belangrijk om iets te doen wat maatschappelijk van betekenis is. Door mijn studies Literatuurwetenschappen en Antropologie heb ik wel bepaalde denkkaders meegekregen waar ik nu al iets aan heb, merk ik bijvoorbeeld bij het schrijven van mijn boek. Als ik toch iets zou moeten noemen wat ik ooit zou willen doen: Nederland heeft onlangs het verdrag van de Verenigde Naties voor gehandicapten geratificeerd. Ik zou graag een bijdrage leveren aan het implementeren daarvan, zodat het ook écht wordt nageleefd.’

Heb je een kruiwagen?
‘Ik heb het geluk dat ik goede mensen om me heen heb. Dan bedoel ik in de eerste plaats mijn ouders. Mijn vader is microbioloog, mijn moeder apotheker. Tijdens de Russische bezetting van Afghanistan zijn ze naar Nederland gekomen. Overigens zijn ze nu allebei ondernemer, ze hebben samen een bedrijf opgericht in telefoonaccessoires. Van jongs af aan kom ik in China, om mijn ouders daar producten inkopen voor hun bedrijf. Ook mijn vrienden en verdere familie inspireren mij. Als ik buiten mijn eigen kring kijk, heb ik veel gehad aan Willemijn Dupuis. Zij is directeur van Kinderrechten Nu. Toen ik ziek was, ben ik me juist meer in gaan zetten voor de organisatie en zij heeft mij de kansen gegeven daarin te groeien. Ik heb veel van haar geleerd. Geluk krijg je niet vanzelf, je moet er naar op zoek, je moet er voor gaan.’

Zijn er beren op de weg?
‘Tegenslag zal je altijd tegenkomen in je leven, dat is een gegeven. De vraag is hoe je ermee omgaat. Ik probeer tegenslag te zien als iets positiefs waar je van kan leren. Ik ben zelf gegroeid door tegenslag. Zo heeft zelfs iets heel negatiefs als de spierziekte die ik had, geleid tot positieve dingen. Zo heb ik door de ziekte mijn passie ontdekt en leuke mensen ontmoet.’

Heb je tips?
‘Met de term ambitie heb ik eerlijk gezegd niet veel. Het gaat erom dat je in het leven voldoening haalt uit datgene wat je doet. Blijf daarom dicht bij jezelf, dan komt er vanzelf iets voorbij wat bij je past.’

Wordt Zellik een tweede Molenbeek?

0
Officieel is Zellik een Vlaams dorp, maar onze verslaggever Freek de Swart kon er geen kop koffie bestellen in het Nederlands. Hij was in Zellik om te ervaren hoe het is om in een dorp te wonen dat langzaam ten prooi valt aan de grotestedenproblematiek van Brussel.

Criminaliteit, overlast en globalisering kennen geen grenzen. Nergens is dat zichtbaarder dan in Brussel, de hoofdstad van de Europese Unie. Met name de kleine Vlaamse dorpen rondom het Brussels Hoofdstedelijk Gewest krijgen steeds vaker te maken met de problemen van de grote stad. Sommige bewoners van Zellik, een dorp binnen de randgemeente Asse, vrezen zelfs dat hun dorp binnenkort een ’tweede Molenbeek’ zal worden. Een plek zonder identiteit en veel criminaliteit. De plaatselijke politiek belooft ondertussen beterschap.

Integratie
Wie Zellik komt binnenrijden begrijpt direct dat het dorpje in praktische zin allang een buitenwijk van Brussel is. Alleen het plaatsnaambord aan de kant van de weg maakt duidelijk dat men de hoofdstad van België heeft verlaten. Hoewel het een Vlaamse gemeenteplaats is, blijkt het bestellen van een simpele kop koffie in het Nederlands bij veel middenstanders in Zellik al lastig. Net als in veel andere randgemeente is de oorspronkelijke Vlaamse bevolking meertalig en spreekt de forenzende Waal enkel Frans.

‘Onze flexibiliteit met taal is onze kracht, maar ook onze zwakte’, geeft NVA-gemeenteraadslid Marie-Berthe Wyns toe. Samen met haar fractievoorzitter, Peter Verbiest, is zij één van de weinige plaatselijke politici die bereid is te praten over dit onderwerp. Op een terras in het midden van Zellik leggen ze uit hoe het samenhorigheidsgevoel in het dorp de laatste decennia onder druk is komen te staan. Naast de verfransing heeft de regio volgens de twee gemeenteraadsleden ook te maken met de komst van grote groepen Roemenen, Congolezen en Turkse Arameeërs. Deze nieuwe inwoners melden zich volgens de twee nauwelijks aan bij clubs of verenigingen in de buurt. Ook het feit dat de Aramese gemeenschap op grote schaal panden opkoopt in het dorp zorgt voor spanningen. ‘Geen enkele allochtone groep hier is geïntegreerd. Zellik is een spookstad aan het worden, terwijl de totale bevolking wel groeit´, zegt Verbiest. Even later loopt er een zingende kinderklas langs het terras. ‘Zoals je ziet zit daar nauwelijks een Vlaams kind bij’, laat Wyns zich ontvallen.

Wethouder van Integrale Veiligheid in Asse, Jan de Backer, merkt ook dat de houding van de autochtone Vlaming richting migranten is verhard. Volgens hem is de verdraagzaamheid weg doordat het integratieprobleem lange tijd niet bespreekbaar was. ‘De Vlaming accepteert het niet meer dat de vreemdeling bevoordeeld wordt. Vroeger werd nog makkelijk gezegd ’ach, ze begrijpen het niet, ze verstaan de taal niet’.’ Volgens De Backer verwacht de autochtone bevolking tegenwoordig niets minder dan dat nieuwe inwoners zich gedragen als Vlamingen.

Veiligheid
Het afnemende gemeenschapsgevoel in het dorp gaat tegelijkertijd gepaard met een toename aan criminaliteit. Iets waar Zellik tot voor kort weinig mee van doen had. In snackbar Alexander laat eigenaar Joseph Sebahat een litteken zien op zijn linkerwang. Een souvenir van twee criminelen met koevoeten die hem een paar maanden terug probeerde te overvallen. ‘De politie heeft de daders opgepakt, maar ze waren al na twee dagen weer vrij. Dat is toch niet normaal!’ De patatzaak is niet de enige winkel in de straat die de afgelopen tijd werd beroofd. Sebahat vermoedt dat veel misdadigers uit Brussel in de randgemeente een makkelijk doelwit zien. Dat de criminaliteit erger is geworden weet hij wel zeker. ‘De politie komt wel meer op straat, maar ze hebben tegelijkertijd slechts twee wagens voor zes gemeentes.’ De snackbareigenaar heeft ook het idee dat de plaatselijk agenten soms meer bezig zijn met hun imago dan met het oplossen van de problemen op straat. Zo stond de politie volgens Sebahat parkeerboetes uit te delen aan zijn klanten de dag nadat hij over hen had geklaagd in de media. ‘De politie is hier ook een beetje racistisch.’

Brussel
Een bijkomend probleem is dat de communicatie met overheidsorganen uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest vaak moeizaam verloopt. ‘Brussel is zeer complex, het is niet altijd even duidelijk wie waarover bevoegdheid heeft’, vindt Verbiest. De Backer is het eens met die kritiek. ‘Er is bijna geen doorstroming van informatie. Dus wanneer Brussel strenger optreedt moeten we extra opletten dat de semigangsters niet bij ons terecht komen.’ Na de terroristische aanslagen in Parijs heeft de federale overheid in België extra geld vrijgemaakt voor de veiligheid en handhaving in zeven Brusselse probleemwijken. Volgens de Backer heeft dat ervoor gezorgd dat naast gewelddadige jihadisten ook veel criminelen in die buurten een nieuwe uitvalbasis hebben gekozen. De wethouder wijst erop dat Molenbeek en Zellik maar vijf kilometer uit elkaar liggen. Om die reden start het bestuur van Asse midden augustus met een nieuwe handhavingscampagne die vooral gericht is op illegale bewoning in de gemeente. ‘We zullen samen met de politie superstreng optreden. Als er ergens tien gezinnen mogen wonen dan moeten dat er geen vijftien zijn.’

Tevreden
Ondanks alles zijn alle geïnterviewden gelukkig met hun woonplaats en hoopvol over de toekomst. Wyns wijst erop dat veel nieuwe Belgen in tegenstelling tot de Walen vaak tweetalig zijn. Ook Verbiest is blij een Assenaar te zijn. ‘Het is tof dat we vlak naast Brussel zitten, maar ook in het buitengebied met veel groen.’ Een groot multicultureel feest dat onlangs heeft plaatsgevonden in Zellik geeft hem hoop. ‘Het is nog lang geen Molenbeek, maar kan het wel worden als er niets gedaan wordt.’

Bouw mega-kerk in Yerseke stuit op onbegrip

0
De gereformeerde Gemeente in Yerseke wil een mega-kerk bouwen. Andere christelijke bewoners ergeren zich aan de houding van de gereformeerde kerk. Onze verslaggever Freek de Swart bracht een bezoek aan Yerseke. ‘Ze zijn heel rechtlijnig en missen liefde en naastenliefde.’

Het Zeeuwse idyllische vissersplaatsje Yerseke kwam de afgelopen tijd veelvuldig in het nieuws. Dat vanwege de bouwplannen voor een dertien miljoen euro kostende mega-kerk. De Gereformeerde Gemeente zegt het gebouw met ruimte voor zo’n tweeduizend gelovigen nodig te hebben om de ledengroei te kunnen opvangen. Plaatselijke critici zien in de nieuwbouw vooral het zoveelste bewijs dat de geformeerde gemeente het dorp bestuurt als God in Frankrijk.

Oesters en kerken
Wie door de straten van Yerseke loopt begrijpt al snel op welke drie pijlers het dorpje is gegrondvest. Oesters, toeristen en christendom. Samen met Rilland-Bath, Krabbendijke, Kruiningen, Oostdijk, Hansweert en Waarde vormt het de bijbelbeltgemeente Reimerswaal. Het dorp heeft een kleine zevenduizend inwoners en kent vijf verschillende kerkgemeenschappen. In café De Kruik, gelegen naast de beroemde oesterputten van Yerseke, zijn ze daarentegen niet zo religieus. ‘Ik geloof in drie keer in de week naar de kroeg gaan’, grapt Huib Danker aan de toog. De man zegt niks tegen een nieuw groot kerkgebouw te hebben, maar vindt het wel jammer dat het middenin een natuurgebied komt te liggen. Ook stoort het Danker dat er nauwelijks debat is geweest over de komst van het pand. ‘Hier in de kroeg hoor je wel kritiek, maar verder is er geen discussie. De gereformeerde gemeente krijgt toch wel haar zin.’ Volgens hem heeft de plaatselijke SGP eerder ook geprobeerd om de horeca in de gemeente om twaalf uur ’s nachts te laten sluiten. Een voorstel dat het in de gemeenteraad uiteindelijk niet haalde. Toch irriteert het Danker nog steeds. ‘Ik laat hen in hun waarde, maar dat moeten ze dat met mij ook doen.’ Ondanks de religieuze bemoeizucht zo nu en dan van bovenaf zou Danker niet snel verhuizen. ‘Er is hier veel bedrijvigheid. Er zitten hier ook veel meer toeristen dan in de omliggende dorpen, dat geeft leven in de brouwerij.’

De ware kerk
Ook verderop bij het kerkgebouw naast de gereformeerde kerk ergeren mensen zich aan de houding van de Gereformeerde Gemeente. Koster Frederik Zoetewey is hier net klaar met het ondersteunen van een begrafenisdienst. Volgens hem ziet de Gereformeerde Gemeente zichzelf als de enige ware kerkgemeenschap van het dorp. ‘Ze zeggen tegen ons ‘jullie spelen voor kerk en wij zijn het’.’ Net als Danker vindt Zoetewey de invloed van de gereformeerde gemeente op Yerseke te groot. Hij wijst erop dat de lokale SGP slechts zeven van de negentien zetels in de gemeenteraad heeft. ‘Ze zijn heel rechtlijnig en missen liefde en naastenliefde.’ Dat de gereformeerde gemeente groeit komt volgens Zoetewey vooral door de grote gezinnen binnen die kerkgemeenschap. ‘Als een jongen van onze kerk verliefd wordt op een meisje van de gereformeerde gemeente, dan moet hij ook direct lid worden van haar kerkgemeenschap. Daar zit dwang bij.’ De geformeerde gemeente wordt volgens de koster ook financieel riant ondersteunt. Zo weet hij te vertellen dat deze ooit bijna vijftigduizend euro wist binnen te halen op één dag via collectes. Op de vraag of Zoetewey wellicht jaloers is op zijn strikter in de leer zijnde collega’s moet hij lachen. ‘Daar kan ik toch niets aan veranderen.’

Komkommertijd
Jaap Sinke, SGP-wethouder en lid van de Gereformeerde Gemeente, is bekend met de kritische geluiden vanuit het dorp op de kerk. ‘Dat is het klassieke verwijt dat wij machtspolitiek voeren. Ik kan daar niet zoveel mee, we zijn een procedure gestart en die hebben we netjes doorlopen inclusief inspraak.’ Volgens Sinke is de gereformeerde gemeente bovendien al twaalf jaar bezig met de bouwplannen voor een nieuw kerkgebouw. ‘Ik ben dan ook blij dat het er nu ook van gekomen is.’

De wethouder vermoedt dat de komkommertijd in de media heeft bijgedragen aan de ‘opgeblazen’ beeldvorming. ‘In twee weken tijd heb ik vijftig artikelen hierover gelezen. Vaak in gewone media, maar ook op websites en dergelijken. Dat heeft me wel verrast.’ Dat vaak wordt gesproken over ‘het grootste kerkgebouw van Nederland’ vindt de wethouder storend. Het grootste kerkgebouw staat volgens hem met ruim 2.700 zitplaatsen in Heusden. Sinke wijst erop dat hij als hobby kerkfotografie heeft en dus veel van zulke gebouwen van binnen kent. Ook is het volgens hem incorrect dat de nieuwe kerk in het natuurgebied Yerseke Moer komt te liggen. Dat ligt volgens Sinke honderd meter verderop. Bovendien zouden de bouwplannen zorgvuldig zijn besproken met groene partijen zoals Het Zeeuwse Landschap. ‘Yerseke hoort bij de Bijbel-belt, het lijkt me geen wereldwonder dat hier een nieuw kerkgebouw komt.’

Machtspolitiek
Ook scriba (secretaris van de kerk) Peter de Looff van de gereformeerde gemeente verwerpt de kritiek dat zijn kerkgemeenschap teveel macht zou hebben in het dorp. ‘Machtspolitiek? Nee, daar herken ik mij absoluut niet in.’ Hij rekent uit dat ongeveer een derde van de bevolking in Yerseke lid is van zijn gemeenschap. Daarmee is de gereformeerde gemeente veruit de grootste in het dorp. De Looff heeft net als de SGP-wethouder aanmerkingen over de wijze waarop zijn gemeente de afgelopen tijd in het nieuws kwam. Volgens de scriba is er te veel nadruk gelegd op het aantal zitplaatsen in het nieuwe kerkgebouw. ‘Wat minstens zo belangrijk is, zijn de zalen, de keuken, de parkeerruimte en alles daaromheen.’ De ruimtes van het huidige pand van de gereformeerde gemeente zijn volgens De Looff voor het laatst verbouwd in 1983. Sindsdien is de gereformeerde gemeente in Yerseke met vijfhonderd personen gegroeid. Dat komt volgens hem echter niet doordat verloofde gemengde stelletjes in het dorp worden gedwongen om beide lid te worden zijn kerkgemeenschap. ‘Niet dat ik weet, mensen zijn vrijwillig lid bij ons.’

‘Ook NSB’ers lid van Forum voor Democratie’

2

Volgens Alexander Goossens zijn er onder de leden van het Forum voor Democratie (FvD) ook oud-leden van de Nationaal-Socialistische Beweging (NSB), de Centrum Democraten, de Centrumpartij ’86 en het Nederlands Blok. Dat schrijft Goossens in een bezwaarbrief die hij maandag heeft verstuurd naar het FvD.

Goossens is onlangs geroyeerd als lid van het FvD vanwege zijn lidmaatschap van de Nederlandse Volks-Unie (NVU) na berichtgeving van de Kanttekening over samenwerking tussen het FvD en de NVU.

Goosens vindt het onbegrijpelijk dat alleen hij uit de partij is gezet. Hij vraagt zich af wat er met die andere leden gaat gebeuren. ‘Gaan die ook geroyeerd worden?’ Hij beweert dat hij altijd open is geweest over zijn lidmaatschap van de NVU. ’Ik heb zelf groen licht van jullie (het FvD, red.) gehad om Constant Kusters (NVU-leider, red.) te uit te nodigen voor het evenement in Badhoevedorp’, schrijft hij. ‘Nooit heb ik de intentie gehad om te infiltreren. Mijn intentie was om samen te werken, net zoals jullie nu doen met Leefbaar Rotterdam.’

Goossens: ‘Jullie kunnen beter de naam van de partij gaan veranderen in Forum voor Democratuur. Uw club is een instrument van het ‘koosjerkartel’ geworden, welke geen kritiek duldt op Israël, de ‘Joden’ en het zionisme.’

Het FvD ontkent samenwerking met de NVU. Thierry Baudet liet daarnaast weten dat hij nog nooit van Kusters had gehoord. Dat klopt echter niet, omdat hij in 2015 te gast was bij een uitzending van PowNed over Kusters.

Imam van de dood of het leven

1

Hoe staat het met het zelfreinigend vermogen van moskeeën? Die vraag kwam in me op toen ik vernam dat de groep onthutsend jonge aanslagplegers in Catalonië blijkbaar onderwijs had genoten van een relatief jonge imam die predikte in een moskee in het slaperige, aan de voet van de Pyreneeën gelegen stadje Ripoll. Van de imam schijnt niets meer over te zijn door een ontploffing in het hoofdkwartier van de Catalaanse terreurcel. Daaruit blijkt maar weer dat een schoenmaker bij zijn leest moet blijven en het verder nog maar valt te bezien of bij de Finale Afrekening aan het Einde der Tijden, die in de beste islamitische traditie voor iedereen geldt, al die honderdduizend stukjes weer een echte imam gaan worden zodat hij rekenschap kan afleggen voor zijn wandaden, gesteld dat hij het kwade genius achter de aanslagen is. De imam was eerder al bekend in het Belgische Diegem waar hij voet aan de grond probeerde te krijgen, maar er maar niet in slaagde een bewijs van goed gedrag te krijgen. De Diegemse moslimgemeenschap heeft er goed aan gedaan verder geen gebruik meer te willen maken van de diensten van de man die negen maal vader is. Wat moeten zijn bloedjes van kinderen wel niet van hem denken, trouwens?

Het meest onthutsend van de aanslagen vind ik het profiel van de daders. Ze zijn grotendeels afkomstig uit de kleine gemeenschap moslims van Ripoll. De reportages die journalisten van het bergstadje maken ademen allemaal schrik en verbijstering uit. Er was niet veel aan de hand. De mensen leefden er in relatieve welstand en in een zekere harmonie. De jongens vielen niet in kwade zin op. Ze waren denkelijk niet getraumatiseerd of outcasts. Geen enkele indicatie daarvoor. Hoe kan het dan dat juist ze tot zulke verschrikkelijke daden kwamen die nog veel erger hadden kunnen zijn als ze hun plannen zoals ze daar lagen hadden uitgevoerd?

Bart Schuurman van de Universiteit Leiden promoveerde eerder dit jaar op een proefschrift over jihadisten, met name leden van de Hofstad-groep. Opmerkelijk aan zijn verhaal is dat de fanatici vooral gedreven werden door hun ideaal een ware moslim te willen zijn en niet zozeer of in mindere mate door haat tegen de westerse samenleving of door gevoelens van frustratie. Wel waren nogal wat terroristen in de dop geconfronteerd geweest met dramatische familiekwesties zoals scheidingen. Ik breng ook het geval van Sultan Berzel in herinnering, een zachtaardige jongen uit Maastricht die gewoon een opleiding volgde en zich op een gegeven moment liet ontploffen op een plein in Baghdad: de grootste terrorist uit de recente Nederlandse geschiedenis. Ook bij hem was er de ambitie een goede en echte moslim te willen zijn. Overigens was sprake van een schimmige imam wiens rol nooit helemaal duidelijk geworden is in het radicaliseringsproces van Berzel.

Ik vrees dat de Catalaanse jongens helemaal niet gedreven werden door frustratie’s of trauma’s. Ik vrees dat ze gestimuleerd werden door dezelfde motieven als hun collega terroristen elders in Europa: ze menen een goede en echte moslim te zijn als ze dood en verderf zaaien onder de ongelovigen wier buren zij al sinds hun geboorte zijn. Dit moorddadige gedachtegoed wordt hen ongetwijfeld ingefluisterd op internet, maar toch vooral ook door imams die haatzaaien in plaats van vrede.

De profeet Mohammed, vrede zij met hem, zou zich in zijn graf omdraaien als hij zag op welke schaal zijn religie vandaag de dag misbruikt wordt. In zijn omgang met ongelovigen was hij indertijd pragmatisch. Hij wilde ze overtuigen van zijn gelijk en deed dat op de eerste plaats door het gesprek met hen aan te gaan. Ik zal de laatste zijn om de profeet te verdedigen – persoonlijk moet ik niets van religie hebben, dus ook niet van islam – maar ik ben er van overtuigd – ik lees wel eens wat en ik praat wel eens met mensen – dat dat het laatste is wat hij zou willen. Mohammed is de profeet van een religie van het leven, niet van de dood. Laat moskeebesturen vanuit het perspectief van een religie van het leven hun imams beoordelen en op geen enkele wijze hun mond houden als ze twijfels hebben.

Standbeelden van een ‘fout’ verleden

0

De moordaanslag met een auto in het Amerikaanse Charlottesville op een demonstrerende menigte vormt de rechts-extremistische tegenhanger van de aanslag door IS-aanhangers met een bus de week daarop in Barcelona. Maar waar de Spaanse regering niet aarzelde om die laatste als terroristisch te betitelen, bleef een dergelijk oordeel door het Witte Huis uit.

Donald Trump ontweek aanvankelijk zelfs de schuldvraag, door die – ook tot ontzetting van alle vooraanstaande Republikeinen – over daders en slachtoffers geleidelijk te verdelen. Onder druk van een verontwaardigde publieke opinie slikte hij dat met een inmiddels door het voorafgaande obligaat klinkende veroordeling in, om een dag later tot vreugde van de Ku Klux Klan weer bij zijn eerdere stellingname terug te keren.

Trump heeft in Charlottesville geoogst wat hij, door tijdens zijn verkiezingscampagne voortdurend op de nationalistische en racistische gevoelens onder een deel van de lageropgeleide mannelijke blanke bevolking in te spelen, zelf eerder had gezaaid. Daar zit het ressentiment tegen de emancipatie van diverse minderheden – de zwarte vooraan – diep; de eigen lang vanzelfsprekende culturele dominantie brokkelt af. Dat zorgt in samenhang met de economische achteruitgang voor groeiende woede. In het zuiden verbindt zich dat met een hang naar het segregatieverleden, toen die dominantie ook juridisch was vastgelegd.

Wat Trump inhoudelijk zelf echt vindt, is niet duidelijk. Over veel kwesties heeft hij in feite geen eigen opvattingen. Daardoor is hij het meestal met de laatste spreker eens, wat dan zijn onvaste koers veroorzaakt. Tegelijk rotsvast van zijn eigen gelijk en superioriteit overtuigd, laat hij zich vooral door zijn macho-inborst en zakeninstinct leiden. De lucratieve ‘zaak’ waarop hij nu zijn zinnen heeft gezet, is het presidentschap.

Ofschoon Steve Bannon, de kwade genius die de verbinding met de als Alt-right betitelde extremisten vormde, nu aan de dijk is gezet, blijven de door deze binnengebrachte kiezersgroepen degenen die Trump aan de macht hebben geholpen. Dat weet Trump: hij is ‘hun’ president, en daarmee voor een herverkiezing mede van hen afhankelijk. Eens temeer, omdat hij gedurende zijn eerste half jaar helemaal niets tot stand heeft gebracht en zich door zijn onmogelijke gedrag van zijn eigen Republikeinse partij heeft vervreemd.

Aanleiding voor de rellen in Charlottesville vormden de pogingen om als aanstootgevend ervaren standbeelden en symbolen van het zuidelijke slavernij- en segregatieverleden uit het straatbeeld te verwijderen. Juist daarmee werd bij de verbitterde blanke nationalisten een gevoelige snaar geraakt. Met hun helden uit het verleden werd ook de vanzelfsprekendheid van hun wereldbeeld in het heden ter discussie gesteld.

Dat roept de vraag op, in hoeverre de gebeurtenissen in Amerika ook naar Europa kunnen overslaan. Ook hier bestaan spanningen tussen delen van de autochtone bevolking die zich door de politiek verwaarloosd en etnische minderheden die zich gediscrimineerd voelen. Denk aan de uitzichtloze situatie in de Franse banlieues of de vroegere rassenrellen in sommige verpauperde Britse industriesteden. Die gedepriveerde blanken hechten, juist als gevolg van hun sociaal-economische achteruitgang, des temeer aan het behoud van hun sociaal-culturele dominantie, terwijl de minderheden – in Europa geen nazaten van slaven, maar van migranten – verlangen ook eindelijk gehoord te worden, juist op het punt van de sociaal-culturele norm.

Wat in Amerika de achterban is van de Alt-right, is in Europa die van onder meer het Front National en de PVV. Wat voor eerstgenoemden generaal Robert Lee is, wiens standbeelden nu worden neergehaald, is in Nederland Zwarte Piet. Voor de ene groep bron van grote aanstoot, voor de ander het symbool van de eis zichzelf te kunnen blijven. Omdat Nederland binnenlands een minder gewelddadige politieke traditie heeft dan Amerika verloopt die confrontatie bij ons ook minder gewelddadig, maar de emoties lopen soms even hoog op.

Net zoals de rest van Europa vol staat met standbeelden van een ‘fout’ verleden die zodoende steeds weer discussie uitlokken, kent ook Nederland een paar inmiddels discutabele heldenmonumenten. Discutabel omdat bij de kijk op deze helden niet alleen de visie van de nazaten van de daders, maar ook die van de slachtoffers is gaan tellen. Denk bijvoorbeeld aan Jo van Heutsz of Jan Pieterszoon Coen.

Hoe daarmee om te gaan? In Spanje is inmiddels Francisco Franco gesneuveld, in Oost-Europa verdween na 1989 overal Vladimir Lenin uit het straatbeeld. In Nederland wordt dat, als het om onze koloniale grootheden gaat, meestal onzin gevonden: hun standbeelden zijn, omdat ze er nu eenmaal al zolang zijn, deel van onze geschiedenis. Verwijdering zou geschiedvervalsing betekenen. Daar zit zeker wat in. Maar zouden we dat ook zeggen als de Duitsers in 1942 Den Haag met standbeelden van Adolf Hitler hadden volgegooid?