Ramadan: 30 dagen, 30 vragen | ‘Hou op met de term ‘Suikerfeest’, alsjeblieft’

Hoda Hamdaoui
Hoda Hamdaoui
Journalist. (Fotograaf: Vera Cornel.)

Lees meer

Deze ramadan stelt de Kanttekening elke dag een vraag aan een Nederlandse moslim. Hoe beleven zij de vastenmaand in coronatijd? Vandaag op ramadan-dag 20: Ferukh Ahmed, vader, echtgenoot en corporate jongen met een maatschappelijk hart. Ahmed woont met zijn vrouw en twee kinderen in Rotterdam.


Hoe gebruikt u social media deze maand?

‘Buiten de ramadan gebruik ik social media regelmatig. Met name om interessante berichten de wereld in te sturen, maar ook om heel veel informatie op te halen en te zien wat er allemaal speelt qua nieuws en actualiteiten. Ook persoonlijke gebeurtenissen van vrienden en kennissen volg ik, en ik ben er om geïnspireerd te raken. Ik ben de hele dag door eigenlijk op social media. Het is niet dat ik er uren achtereenvolgens op zit, maar ik kijk wel de hele dag door op mijn telefoon. Als ik WhatsApp niet meetel, dan is het een stuk minder. Facebook gebruik ik veel, ook Instagram en LinkedIn. Op social media deel ik bijvoorbeeld dat ik vlak voor de ramadan samen met mijn zoontje een muur in ons huis beschilder met een moskee van de profeet – vrede zij met hem-, een mozaïek en de ka’aba voor de heilige maand. Een soort ‘ramadan-wall’, om mijn zoontje mee te krijgen in het ramadanproces. Maar ik deel ook maatschappelijke dingen en andere zaken die mij bezighouden.


‘Centraal bij elke ramadan staat het verbeteren van de relatie tussen God en mij. Daarnaast probeer ik ook andere dingen te waarderen, zoals mijn gezin, mijn dierbaren en mijn ouders. Maar ook mijn vrienden. Zij zijn de mensen met wie ik veel deel. Ik heb weinig familie in Nederland. Mijn vrienden zijn mijn ‘extended family’, zeg ik altijd. In Nederland woont een broertje van mijn vader, voor de rest is de familie verspreid. Ik heb veel familie in Denemarken, maar ook in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Pakistan uiteraard.

‘Deze maand probeer ik mijn social mediagebruik tot het minimale te beperken. Een vriendin van mij kwam een paar jaar geleden met het geniale idee om een ‘social media fasting’ te doen. Ze sloot tijdens de ramadan alle social mediakanalen af. Voor mij is dat te veel, maar ik probeer zo veel mogelijk social media te negeren, behalve als het ramadan-gerelateerd is. Denk aan liefdadigheidsinitiatieven die ik support en de moeite waard vind om te delen, of een mooie ramadan-nasiha – advies.

‘Ik hou heel erg van muziek, en deel het vaak, maar deze maand niet. Ik probeer zo min mogelijk afleiding te hebben. Onze tijd tijdens de ramadan is super kostbaar, en ik probeer daarin mijn balans te vinden. De tijd die ik normaal aan een Netflix-serie zou besteden probeer ik nu te besteden aan het geloof. Niet dat ik het andere afzweer of zeg dat de dingen die ik buiten de ramadan om doe verkeerd zijn, maar ik probeer zo voor mijzelf die inspiratie goed op te pakken, en het zo zuiver mogelijk te houden.

‘Eid el Fitr is zoveel meer dan het nuttigen van zoetigheden’

‘En nu we halverwege de maand zijn, en Eid el Fitr (het einde van de ramadan, red.) nadert, hoop ik niets te zien met het woord ‘Suikerfeest’. Echt mensen, hou op om dat woord te gebruiken. Er zijn maar een paar landen die het op deze manier doen: Nederland en België, en volgens mij ook Turkije waar het woord vandaan komt. Ik vind het gewoon zonde, Eid el Fitr is letterlijk ‘het feest van het verbreken van het vasten’. Dat is zo mooi. Eén van de eerste keren dat ik er door getriggerd werd was toen een Zuid-Afrikaanse collega, geen moslim, over Eid el Fitr sprak. Ik realiseerde mij toen pas dat hij het woord ‘Suikerfeest’ helemaal niet kende. En dat is omdat die gemeenschap dat zo goed gecommuniceerd heeft. Met alle respect voor degenen die destijds met de term ‘Suikerfeest’ zijn begonnen: ik denk dat we gewoon moeten spreken over Eid el Fitr. De ramadan en onze twee Eids zeggen zoveel meer. Eid el Fitr is zoveel meer dan het nuttigen van zoetigheden.’

Nu u hier toch bent...

Goede journalistiek kost geld. Leden en donaties maken onze gebalanceerde berichtgeving over biculturaliteit, zingeving en vrijheid mogelijk. Steun ons daarom als u ons werk belangrijk vindt.

Vertel mij meer!

- Advertentie -