19.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 219

Turkije kondigt drie dagen van nationale rouw af voor Gaza

0

Turkije leeft intens mee met de Palestijnse slachtoffers in Gaza. Het land heeft na de slachting in het ziekenhuis in Gaza-stad, drie dagen van nationale rouw afgekondigd. Zo meldt de nieuwssite Turkish Minute.

Ook de Turkse president Erdogan, die te boek staat als een ferventer supporter van de Palestijnse zaak, wijst naar Israël voor de explosie in het ziekenhuis. Het is volgens hem het nieuwste voorbeeld van de staat Israël, die de ‘meest basale menselijke waarden’ zou missen. Dit terwijl er ook berichten binnenkomen dat het een afzwaaier kan zijn van een Hamas-projectiel.

Erdogan zegt op sociale media ‘grote pijn’ te voelen bij de ‘Palestijnse broeders en zusters’ en roept de wereld op om ‘de tragedie’ in Gaza te stoppen. Naast de drie dagen van rouw starten alle voetbalwedstrijden van de Turkse Süperlig deze week met een minuut stilte voor de slachtoffers in Gaza.

Intussen heeft de Amerikaanse overheid sancties opgelegd aan tien leden van Hamas, die van buiten de Palestijnse gebieden opereren. Enkelen van hen verblijven in Turkije. Hamas staat op de terreurlijst van de VS en EU, maar niet in Turkije. President Erdogan heeft vaker Hamas-leden ontvangen in Turkije.

Video: ‘Kennen we de naam van elk Palestijns slachtoffer?

0

Acteur Ramsey Nasr, zoon van een Palestijnse vader en een Nederlandse moeder, hield gisteren een vlammend verhaal bij Khalid & Sophie over de slachtoffers van de Israëlische aanvallen op Gaza.

Nasr schreef een artikel over het lot van de mensen in Gaza, dat vandaag in NRC verscheen. Bij Khalid & Sophie droeg hij een ingekorte versie voor. Op kijkers maakte zijn verhaal diepe indruk.

‘Alle gijzelaars, alle doden uit Israël en Europa, hebben hun namen gekregen. Hun familieleden en vrienden zijn gehoord, hier op tv, in de krant. Hun levens, dromen, idealen zijn ons bekend voor altijd. En ik vind dat terecht.

‘Wel heb ik een vraag. Hebben Palestijnse levens eenzelfde waarde voor ons? Kennen we ook de namen van hun dode baby’s, hun vernederde grootouders, vermoorde kinderen? Kennen we hun individuele dromen, vrienden, schoolrapporten? Palestijnse levens worden doorgaans bij aantal genoemd. 48 doden. Twaalfhonderd gewonden. Geen namen, maar nummers. En dit geeft aan hoe wij ons mededogen verdelen. Want ook Palestijnen worden levend verbrand, ook Palestijnse dorpen kennen pogroms, uitgevoerd door Israëli’s. Palestijnse kinderen worden gemarteld. Zitten jaren gevangen zonder aanklacht of hulp. En dit gebeurt al generatie op generatie, al 75 jaar.

‘En misschien zijn we daarom immuun geworden. Voor ons zijn het geen mensen. Het is verzameld leed. Houdt het dan nooit op? Maar voor mij is het familie. En ook ik denk: Houdt het dan nooit op?

‘Alleen heb ik het dan over de blinde steun aan een voor mij overduidelijk systeem van apartheid en etnische zuivering. Premier Rutte zei na de Hamas-aanslagen: ‘we hebben niet zo heel vaak meegemaakt dat dit conflict zich richt op heel gewone mensen.’ Kennelijk ziet hij Palestijnen niet als gewone mensen. Maar ze zijn er. Wij bestaan. Het piepkleine Gaza telt 2,2, miljoen inwoners. Bijna de helft van hen is nog een kind. Van alle kinderen in Gaza is tachtig procent gediagnosticeerd als depressief. Vragen wij ons ooit af, wat zij dromen?’

Amerikaanse moslims vrezen nieuwe islamofobiegolf

0

Leiders van islamitische, Arabische en Palestijnse groeperingen in de Verenigde Staten vertellen de Amerikaanse nieuwszender CNN dat ze vrezen voor een nieuwe islamofobiegolf.

Net als de aanslagen van 11 september 2001 hebben moslims in de Verenigde Staten te maken met pesterijen, vandalisme en dreigtelefoontjes. De Palestijns-Amerikaanse moslimactiviste en feministe Linda Sarsour vertelt CNN dat ze vreest voor haar familie op de Westelijke Jordaanoever, maar nog meer voor de veiligheid van moslims in de VS. Ze vindt het pijnlijk als moslims elkaar nu weer adviseren om niet alleen op pad te gaan. ‘We ervaren veel angst en een gebrek aan veiligheid.’

Op 14 oktober vermoordde een 71-jarige huisbaas het zesjarige jongetje Wadea Al-Fayoume. De politie van Chicago denkt dat de verdachte hem en zijn moeder, die de aanval wel overleefde, had uitgekozen vanwege hun islamitische geloof en als reactie op de oorlog in Gaza.

Er hebben zich ook andere, niet-dodelijke islamofobe incidenten voorgedaan. Zo is de politie van New York op zoek naar een 19-jarige verdachte die vanuit het niets een man met een tulband begon te slaan. Mogelijk gaat het hier om een islamofoob haatmisdrijf. De verdachte probeerde zijn tulband van zijn hoofd te slaan.

In de plaats Dearborn in Michigan, waar 42 procent van de bevolking een Arabische achtergrond heeft, arresteerde de politie een man die online dreigde met geweld tegen Palestijnse inwoners.

Aber Kawas, lid van de American Campaign for Palestinian Right, zei tegen CNN dat Palestijnse en islamitische Amerikanen het gevoel hebben dat islamofobie weer net zo erg is als in de periode vlak na 9/11 en de Amerikaanse invasie van Irak in 2003.

Linda Sarsour vindt dat de Amerikaanse overheid verantwoordelijkheid moet nemen: ‘Je hebt leiderschap van beide partijen (Democraten en Republikeinen) nodig om op te staan en te zeggen dat het voor ons hier in de Verenigde Staten onacceptabel is om ons in te laten met enige vorm van anti-moslimse, anti-Palestijnse en anti-Arabische gevoelens. Wij staan verenigd.’

Bellingcat vermoedt afzwaaier uit Gaza

0

Het is volgens onderzoekscollectief Bellingcat te vroeg om harde conclusies te trekken over de aanval op het Al-Ahli Baptist ziekenhuis dinsdagavond. Maar op basis van beeldanalyse wordt een scenario vermoed waarin het projectiel uit Gaza zelf afkomstig is.

Dinsdagavond vond er een grote explosie plaats in Gaza-stad, waarbij volgens het ministerie van Gezondheid van Gaza honderden mensen om het leven kwamen. De autoriteiten in Gaza wijzen met een beschuldigende vinger naar Israël, dat nu al dagenlang aanvallen op Gaza uitvoert uit wraak voor de aanval van Hamas op Israël op 7 oktober. Het Israëlische leger ontkent het ziekenhuis te hebben aangevallen.

Onderzoekscollectief Bellingcat heeft nu een onderzoek gedaan. De onderzoeksgroep kon identificeren wat de inslagkrater lijkt te zijn, na analyse van beelden van kort voor en na de inslag. Het is onwaarschijnlijk dat die is veroorzaakt door Israëlische bommen van 500, 1000 of 2000 pond die worden gebruikt in Joint Direct Attack Munitions (JDAM’s).

Gisteravond schoof Bellingcat-onderzoeker Foeke Postma aan bij het actualiteitenprogramma Khalid en Sophie. Hij zei dat het aannemelijk is dat een afzwaaier uit Gaza de explosie heeft veroorzaakt. Op de beelden lijkt de raket niet uit Israël maar uit Gaza zelf te komen. Maar hij zei ook dat het nu ‘te voorbarig is om hier echte conclusies uit te trekken’.

Bellingcat doet op basis van openbare bronnen onderzoek naar de toedracht van rampen en aanslagen. Het onderzoekscollectief hield zich intensief bezig met de ramp naar vlucht MH17, die boven Oekraïne was neergeschoten door een Russische Buk-raket. Volgens Bellingcat waren pro-Russische rebellen verantwoordelijk voor de vliegramp.

Mpanzu Bamenga: D66’er met een missie

0

Mpanzu Bamenga (38) staat negende op de D66-kandidatenlijst. Waar gaan, volgens Bamenga, de verkiezingen van 22 november echt over? Hoe moet de overheid discriminatie bestrijden? Hoe verklein je de kloof tussen burger en politiek? En is de Tweede Kamer te wit?

Mpanzu Bamenga zet zich in om de mensenrechten te verbeteren. Zo is hij oprichter en directeur van Human Rights Initiatives, een organisatie die zich hard maakt voor de toepassing van fundamentele waarden en mensenrechten, richtte hij The Dutch Inclusion Leaders Network op en werd hij ambassadeur voor Samen Hier Amsterdam, een organisatie die zich inzet voor nieuwkomers. Bamenga werd landelijk bekend vanwege zijn rechtszaak tegen de marechaussee, die zich schuldig maakte aan etnisch profileren toen ze hem aanhielden op de luchthaven in Eindhoven. Begin dit jaar won hij deze rechtszaak.

Mpanzu Bamenga beschikt over een enorme portie levenservaring. Hij werd geboren in Congo en vluchtte in 1994, op achtjarige leeftijd, samen met zijn moeder en broer naar Nederland. Hij heeft 13 jaar in Nederland gewoond zonder verblijfsvergunning. Als rechtenstudent is hij samen met een advocaat een procedure gestart om in Nederland te kunnen blijven. Dat had uiteindelijk tot gevolg dat toenmalig minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin (CDA) gebruik maakte van zijn discretionaire bevoegdheid om voor ‘schrijnende gevallen’ een uitzondering te maken. Als dat niet was gebeurd, zou Bamenga enkele weken later uit Nederland zijn gezet.

Wat is het belangrijkste verkiezingsthema volgens u?

‘Het aanpakken van discriminatie en racisme heeft voor mij prioriteit. Het gaat mij om menswaardigheid. Als je kijkt naar het eerste artikel van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens dan gaat dat over menselijke waardigheid: ‘Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen.’ Het is ook het belangrijkste artikel. Want als je de universele waardigheid niet respecteert, dan betekent dat alle rechten die daarna komen scheef gaan lopen. Het recht op arbeid, woning, klimaat, enzovoort.’

‘Aan den lijve heb ik ondervonden hoe belangrijk Artikel 1 van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens is, want ik heb een tijdlang als ongedocumenteerde in Nederland geleefd, met beperkte rechten. En omdat ik een zwarte huidskleur heb, werd ik jaren later ten onrechte aangehouden bij vliegveld Eindhoven door de marechaussee. Daar heb ik mij tegen verzet, als burger, als activist en als jurist. En ik wil mij straks ook als Kamerlid hard maken voor menswaardigheid.’

Hoe moeten discriminatie en racisme worden aangepakt?

‘We moeten goed onderzoeken waar racisme en discriminatie bij de overheid en in onze samenleving voorkomen. Meten is weten. De overheid moet aan de slag gaan en niet verrast worden door racisme bij de Belastingdienst of bij de politie. We moeten onderzoek doen: welke systemen maken onderscheid, welke niet? Ook moeten we ons bewust zijn van racisme bij AI (kunstmatige intelligentie). Onze computersystemen nemen onze onbewuste vooroordelen over, via algoritmes. Dat is een probleem. Dan wordt discriminatie massaal en nog verder verspreid.

‘De overheid moet meer een weerspiegeling zijn van de samenleving’

‘De overheid moet meer een weerspiegeling zijn van de samenleving, zodat burgers zich meer in de overheid herkennen. Maar ook weten mensen uit minderheidsgroepen beter waar het schort, omdat zij ervaring hebben met discriminatie.’

En hoe zit het met onbewuste vooroordelen en institutioneel racisme?

‘Onbewuste vooroordelen zijn een probleem. Hiertegen helpt bewustwording. Mensen moet je de kans geven om te leren van hun fouten en die te herstellen. Bewust racisme is natuurlijk kwalijker en moet meteen worden afgestraft. De overheid moet inclusiviteit bevorderen en niet samenwerken met organisaties die zich schuldig maken aan racisme en discriminatie. Organisaties moeten worden doorgelicht op institutioneel racisme, dat helaas overal is. We moeten ervoor zorgen dat iedereen gezien wordt, mee kan doen.

‘Voor Universiteit Leiden werkte ik als senior beleidsmedewerker diversiteit en inclusiviteit. Ik interviewde voor een onderzoek verschillende mensen: een zwarte man, een witte man, een vrouw met een hoofddoek. Het interessante was: de enige persoon die honderd procent tevreden was, was de witte man. Is dat puur toeval? Nee. Het onderwijs is van oudsher gericht op het opleiden van witte mannen. We willen een systeem waarin iedereen kan excelleren. Dat betekent ook dat je het curriculum moet veranderen en dat je bij filosofie bijvoorbeeld ook zwarte en islamitische filosofen behandelt, niet alleen westerse.’

Waarom heeft u voor D66 gekozen?

‘Voor mij zijn vrijheid, kansengelijkheid en democratie belangrijk. Dat zijn onderwerpen waar D66 zich hard voor maakt. Ik herken mij in de sociaal-progressieve, liberale waarden waar D66 voor staat.’

Maar deze waarden vind je toch ook terug bij GroenLinks-PvdA, de Partij voor Dieren, Volt en BIJ1?

‘Voor D66 staat vrijheid echt op de eerste plaats, meer dan bij andere partijen. En D66 is een partij die niet alleen problemen benoemt, maar ook echt met oplossingen komt. Niet alleen praten en langs de zijlijn staan, maar ook doen. Kijk bijvoorbeeld naar de excuses voor het slavernijverleden. Daar is lang over gepraat, maar door D66 zijn die excuses er gekomen (D66 hamerde hierop binnen het kabinet, red.). Om de doorwerking van het slavernijverleden in het heden te beëindigen, moet je onder andere racisme en discriminatie aanpakken. En we willen de bewustwording hierover verbeteren. Dat doet D66 onder andere door het geld in het bestaande bewustwordingsfonds te verdubbelen.’

‘Ik hecht zeer aan individuele vrijheid, zoals bijvoorbeeld het recht om de hoofddoek te dragen, iets waar sommige partijen moeite mee hebben. Verder geloof ik heel erg in de eigen kracht van mensen. Die moet je als samenleving willen benutten. Heb je die kracht niet, dan moet de overheid bijspringen. D66 gelooft in mensen, gaat uit van vertrouwen. De Belastingdienst, maar ook andere instituties, werken vanuit wantrouwen jegens de burger. Je moet duizend vragen beantwoorden, dan pas krijg je je uitkering. Een cultuurverandering is nodig. De overheid laat zich nu leiden door achterdocht, maar moet uitgaan van het goede van mensen. Ik geloof dat de meeste mensen deugen.’

Waarom zou ik op u moeten stemmen? Wat heeft u Nederland te bieden? Wat heeft u de Nederlandse kiezer, ook die van kleur, te bieden?

‘Nou, de kiezers bepalen natuurlijk zelf op wie ze stemmen. Maar als je het mij vraagt, is het heel simpel. Ik praat niet alleen over mensenrechten, maar ik voeg de daad bij woord. Ik krijg dingen voor elkaar als jurist, mensenrechtenactivist en oud-gemeenteraadslid. Samen met mensenrechtenorganisaties hebben we die rechtszaak tegen de marechaussee, die zich schuldig maakte aan institutioneel racisme, gewonnen.

‘Omdat ik in armoede heb geleefd als ongedocumenteerde, ken ik die andere kant van de samenleving’

‘Daarnaast weet ik waar ik over spreek. Omdat ik in armoede heb geleefd als ongedocumenteerde, ken ik die andere kant van de samenleving. Vanuit mijn perspectief wil ik op deze onderwerpen het verschil maken en mij inzetten voor mensen die op mij lijken, voor mensen die gemarginaliseerd worden, voor iedereen.’

Hoe kun je ervoor zorgen dat mensen die een afstand ervaren tot de politiek, meer bij de politiek worden betrokken? En hoe zorg je ervoor dat ze zich echt vertegenwoordigd voelen? Is daarvoor een politicus nodig met dezelfde achtergrond als de stemmer?

‘Het helpt wel, maar het hoeft niet. Ik vond het bijvoorbeeld heel fijn dat een zwarte man meedeed aan het programma Het Lagerhuis, want ik kon mij in zijn verhaal herkennen.

‘Tegelijkertijd gaat politiek niet alleen over kleur, maar ook over andere zaken: gender, economische klasse, je politieke standpunten, enzovoort. Je kunt bijvoorbeeld zwart zijn maar niks hebben met Black Lives Matter.

Belangrijk is dat politieke vraagstukken altijd vanuit meerdere kanten worden aangepakt. De overheid wil de woningmarkt aanpakken en meer huizen bouwen, maar er wordt onvoldoende beseft dat er veel discriminatie op de woningmarkt is en mensen met een Arabische achternaam of een zwarte huidskleur vaker geen woning toegewezen krijgen.’

Ook veel witte kiezers, laagopgeleide witte kiezers met name, ervaren een kloof met de ‘hoge dames en heren’ in Den Haag.

‘Ik vind het belangrijk dat de politiek er voor iedereen is, voor alle sociale klassen. Zelf ben ik een klassieke stapelaar. Ik begon op de mavo, toen deed ik mbo en hbo om vervolgens naar de universiteit te gaan.  En als D66’er heb ik mij hard gemaakt voor het burgerberaad in Eindhoven. Dat had als oogmerk om zo veel mogelijk mensen te betrekken bij de politiek, ook buiten verkiezingstijd. Ik vind dit heel relevant, want de opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen in Eindhoven was minder dan vijftig procent. Als je meer mensen betrekt bij de besluitvorming, dan verbetert die ook.’

Wanneer is Nederland ook uw land?

‘Nederland ís mijn land. Ik ben een Nederlander, omdat ik medeverantwoordelijk ben voor de toekomst hier. Ik wil niet aan de zijlijn staan, maar meedoen. We dragen met z’n allen verantwoordelijkheid. Ik voel mij verantwoordelijk. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor mijn omgeving. Ik voel een verantwoordelijkheid voor deze samenleving, een verantwoordelijkheid voor anderen, om hen te helpen. We zijn niet volledig vrij als er mensen in je omgeving zijn die niet vrij zijn, omdat ze gediscrimineerd worden. Daar wil ik wat aan doen. Ik voel die verantwoordelijkheid, omdat ik hier ben, omdat ik hier woon.

‘Tegelijkertijd, en daar ben ik D66’er voor, houdt die verantwoordelijkheid niet op bij onze landsgrenzen. Ik ben ook Europeaan, ook wereldburger.’

Is de Tweede Kamer te wit?

‘Kiza Magendane, een goede vriend van mij, schreef in 2017 een opiniestuk, getiteld ‘De politieke pijn van zwart Nederland’. Toen, zes jaar geleden, was het nog veel heftiger dan nu. Er waren toen nauwelijks zwarte personen in de Tweede Kamer. We zijn bewuster geworden ook, hoewel we natuurlijk nog niet zijn waar we moeten zijn.

‘Ik zie het als mijn verantwoordelijkheid om meer zwarte mensen te betrekken bij politiek. Ik wil niet alleen wetten maken maar ook in de community zijn, mensen helpen bewust te worden, dat ze ook geloven in hun eigen kracht. Dat moet trouwens ook de verantwoordelijkheid zijn van andere Kamerleden.’

Vanuit de hoek van de PVV, maar het leeft breder, is er kritiek op dubbele paspoorten. Zouden bi-culturele politici hun niet-Nederlandse paspoort moeten inleveren om Kamerlid te worden?

‘Zelf heb ik alleen een Nederlands paspoort. Maar ik vind de discussie hierover slecht. Deze vraag heeft als doel om ons te verdelen. Ik ben juist voor de verbinding en beoordeel mensen op basis van wat ze doen.’

D66 vindt klimaat heel belangrijk. Maar klimaat is, kijk naar wie er op de demonstraties van Extinction Rebellion afkomen, een heel wit thema. Hoe betrek je mensen van kleur bij dit onderwerp?

‘Klimaat gaat ons allemaal aan. En het raakt juist ook mensen van kleur. Bewegingen maken zich relevanter als ze inclusiever zijn. Maar dat kost energie en tijd. Als je inclusiviteit echt belangrijk vindt dan moet je je hier ook actief voor inzetten. Daar sta ik voor, dat sociale bewegingen mensen met verschillende achtergronden meenemen in het proces.

‘In Afrika en Azië zijn de gevolgen van klimaatverandering sterker merkbaar dan hier in Noordwest-Europa’

‘Daarnaast weten we dat bepaalde rampen de ene groep harder raken dan de andere groep. In Afrika en Azië zijn de gevolgen van klimaatverandering sterker merkbaar dan hier in Noordwest-Europa. Juist daarom is het belangrijk dat mensen van kleur betrokken zijn bij het thema klimaat. Want het gaat ons allemaal aan.’

Ten slotte: welke politicus inspireert u? En waarom juist deze politicus?

‘Rob Jetten. Niet omdat hij de D66-lijsttrekker is, maar omdat hij een hele goede politicus is. Hij is jong. Hij heeft visie. Hij brengt dit in de praktijk. Hij is betrokken. Ik was fan van Jetten voordat hij partijleider was. Ik kende hem al uit Nijmegen, waar hij raadslid was, en daarna als Kamerlid. Jetten is open en pragmatisch en heeft idealen. Hij durft te dromen, durft te doen.’

Jetten komt op buitenstaanders niet bepaald charismatisch over.

‘Laat me een voorbeeld geven. Jaren geleden bezocht ik de D66-Kamerfractie. Jetten was toen net verkozen. Ik zat in de gang en zag een paar Kamerleden met elkaar in gesprek gaan. Ik keek naar hun lichaamstaal en kon zien hoe charismatisch Jetten was. Hij was net gekozen, maar iedereen nam hem heel serieus. Hij was inhoudelijk sterk, zei slimme dingen, dat straalde hij ook uit. Jetten is een hele gedreven politicus.’

In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november interviewt De Kanttekening kandidaten van verschillende partijen. Alle gepubliceerde artikelen over de Tweede Kamerverkiezingen vindt u hier

Spaanse linkse ministers eisen berechting van Netanyahu bij Internationaal Strafhof; Israël woedend

0

Israël en Spanje hebben een hoogoplopend diplomatiek conflict gekregen, bericht Al Jazeera. Enkele Spaanse ministers hebben Israël van ‘genocide’ op de Palestijnen beschuldigd en vinden dat Benjamin Netanyahu voor het Internationaal Strafhof in Den Haag moet verschijnen.

Israël is woedend en verklaart dat deze ministers de kant van Hamas hebben gekozen in de nieuwste Gaza-oorlog. Madrid ontkent deze beschuldigingen.

Ione Belarra, minister van Sociale Rechten en leider van de radicaal-linkse partij Podemos, steunt de Palestijnse zaak op social media en bekritiseert de Israëlische bezetting. Maandag zei Belarra dat de Israëlische premier Benjamin Netanyahu voor het Internationaal Strafhof in Den Haag moet verschijnen, om zich daar te verantwoorden voor de Israëlische oorlogsmisdaden in de Gazastrook. Minister voor Gelijkheid Irene Montero herhaalde deze oproep. ‘Schendingen van het internationale strafrecht en oorlogsmisdaden kunnen niet ongestraft blijven.’

Israël heeft woedend gereageerd. Volgens de Israëlische ambassade in Madrid hebben sommige Spaanse ministers, Belarra en Montero werden niet bij naam genoemd, de kant van Hamas gekozen in het conflict. Volgens de ambassade is het ‘zeer zorgwekkend’ dat ‘bepaalde elementen binnen de Spaanse regering ervoor hebben gekozen zich aan te sluiten bij dit terrorisme van het ISIS-type’. Volgens Israël is Hamas, de organisatie die de Gazastrook bestuurt, vergelijkbaar met de terreurbeweging IS.

Sylvana Simons steunt Ione Belarra, zo laat ze merken op X (voorheen Twitter). De BIJ1-parlementariër contrasteert haar met VVD-lijsttrekker Dilan Yesilgöz, die uitgesproken pro-Israël is en een keer speechte met een grote Israëlische vlag op de achtergrond. ‘Zoek de verschillen’, post Simons.

 

Pro-Palestina demonstraties in grote steden na aanval op ziekenhuis in Gaza-stad 

0

Het bloedbad in een ziekenhuis in Gaza-stad, waarbij tenminste vijfhonderd Palestijnen omkwamen, waaronder vele kinderen, bracht afgelopen nacht veel pro-Palestina demonstranten in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag op de been. Ze scandeerden onder meer ‘Free Palestina’ en ‘Israël terrorist’. Zo meldt het AD.

Velen, waaronder de Canadese premier Justin Trudeau, veroordeelden Israël voor de slachting in het ziekenhuis. ‘Er zijn regels in oorlogen en het is niet geaccepteerd om een ziekenhuis te treffen,’ zei hij.

Israël ontkent in alle toonaarden. De bomaanslag zou het gevolg zijn van een afzwaaier van een Hamas-projectiel. Hamas weerspreekt dat.

De pro-Palestina demonstranten van gisteravond, waar met Palestijnse vlaggen werd gezwaaid, wezen naar Israël, die ze ‘terroristisch’ noemden. Daarbij werd door een enkeling ook de Israëlische vlag onteerd door erop te stappen.

Inmiddels zijn er sinds de terreuraanslag van Hamas van twee weken geleden al meer dan 4000 mensen in totaal omgekomen. 1200 aan de Israëlische kant, en meer dan 2800 bij de Palestijnen.

Gisteren kwam in Den Haag ook een groepje christelijke theologen in protest bijeen. Ze beschuldigen de Israëlische staat ervan een ‘genocide’ in Gaza aan te richten.

 

 

Samenwerkende moskeekoepels: ‘Partijdigheid voor Israël gedreven door islamofobie’

0

Enkele samenwerkende moskeekoepels, die meer dan 250 moskeeën en islamitische organisaties vertegenwoordigen, maken zich ‘grote zorgen’ over ´eenzijdige berichtgeving in media en politiek´ en een ‘enorme druk om je uit te spreken voor Israël’. Ze denken dat islamofobie een rol speelt in wat zij ervaren als pro-Israëlische partijdigheid in Nederland. Zo meldt Nieuw Wij.

De moskeekoepels zien in de wijze waarop de burgemeester van Rotterdam werd verguisd, nadat hij geen Israëlische wilde ophijsen na de aanslagen van Hamas, een voorbeeld van anti-islamitische bevooroordeeldheid. ‘Over de beslissing van Aboutaleb werd heel anders gesproken dan over de beslissing van de burgemeester van Utrecht of Almere. Hoewel de uitkomst exact hetzelfde was. Het enige verschil is dat de burgemeester van Rotterdam een moslim is,’ schrijven de moskeekoepels in hun statement.

Een ander voorbeeld betreft de framing van pro-Palestijnse demonstraties als ‘impliciet gewelddadig’ en een vorm van ‘terreurverheerlijking’, terwijl pro-Israël demonstraties gezien worden als uitdrukking van gevoelens van verdriet en steun.

Bij de demonstratie in Amsterdam, waar de Kanttekening bij was, kwam dit ook aan de orde toen drie pro-Israëlische vliegtuigjes rondcirkelden met o.a. de provocerende tekst ‘Love Humus, not Hamas’. Demonstranten werden boos omdat ze als terrorist werden weggezet.

‘Aan deze dubbele maat liggen angst voor en haat jegens moslims ten grondslag’, zeggen de moskeekoepels. ‘Vanuit verschillende kanten en machtsposities wordt een enorme druk uitgeoefend om je vooral vóór Israël uit te spreken. Deze druk is op moslims nog vele malen groter,’ zo schrijven de koepels. ‘Zodra men de Nakba ter sprake brengt, de massamoorden op Palestijnen, de verdrijving, de kolonisatie en de bezetting, wordt men direct weggezet en afgeserveerd. De 75 jaar aan onrecht en verdrukking die het Palestijnse volk ervaart, blijft op deze manier structureel onderbelicht,’ aldus de moskeekoepels.

 

Koning Jordanië: ‘Wij nemen geen Palestijnse vluchtelingen op’

0

Abdullah II, de koning van Jordanië, zegt dat zijn land geen Palestijnse vluchtelingen wil opnemen en Egypte ook niet. Dit bericht internationaal persbureau Reuters.

De Jordaanse koning wil op deze manier voorkomen dat Israël op deze manier Jordanië, Egypte en de rest van de wereld voor een voldongen feit stelt en de etnische zuivering van Palestijnen accepteert.

Ook Egypte wil geen Palestijnse vluchtelingen opnemen. Een woordvoerder van de regering vertelt Financial Times dat Egypte Gaza graag wil helpen, maar geen grote aantallen vluchtelingen zal accepteren. ‘Je wil dat wij 1 miljoen vluchtelingen opnemen? Welnu, ik zal hen naar Europa sturen. Jullie komen zo op voor mensenrechten, je mag hen hebben.’

Israël voert nu al dagenlang aanvallen uit op de Gazastrook, uit wraak voor de bloedige aanval van Hamas op Israël op zaterdag 7 oktober. Er zijn duizenden mensen omgekomen, waaronder meer dan duizend kinderen. Gisteren verwoestte een raket een ziekenhuis, met honderden doden tot gevolg. Over de hele wereld demonstreerden moslims, om zo hun solidariteit met de Palestijnse zaak te betuigen.

Ik sta in het midden

0

En zo waan ik mij gevangen te zitten tussen twee dramatische gebeurtenissen

Anderhalve week geleden begon het drama van dit moment met die niet te beschrijven Hamas-slachting. Dat is ene kant.

En aan de andere kant? Op dit moment weten we nog steeds niet wanneer die honderdduizenden soldaten dat stukje Gaza, van waaruit deze keer alle ellende is gekomen, binnen gaan trekken voor een grondoffensief. Een fase in deze oorlog die nu aan die andere kant van de scheidslijn hoe dan ook nog heel veel meer menselijk leed en verdriet gaat veroorzaken.

Dit bekneld zitten tussen gebeurtenissen, tussen drama’s, tussen keuzes maken is een gegeven dat voor mij sinds jaar en dag verbonden is aan het betrokken zijn bij het fenomeen dat de Joodse staat Israël heet.

Die betrokkenheid ken ik zelf al vanaf heel jonge leeftijd. Van de driekwart eeuw die de staat Israël dit jaar oud is, heb ik verreweg de meeste jaren bewust meegemaakt. De eerste jaren als kind. De zionistische droom direct na de Holocaust. De mogelijkheid van een eigen stuk land waarop het de Jood na negentien eeuwen van ballingschap eindelijk was gegeven het moede hoofd neer te leggen.

Ik was nog maar acht jaar oud. Maar de beelden in 1956 van een wreed ontwaken uit die droom door de tweede oorlog die de jonge staat toen moest voeren met de omringende buurlanden staan mij nog heel helder voor de geest.

En nog maar tien jaren later, ik zat inmiddels midden in mijn rabbijnstudie, werd een nieuwe strijd gevoerd die voor de Joodse inwoners de geschiedenis inging als de Zesdaagse Oorlog. Voor de Arabisch-Palestijnse bewoners werden die oorlogsdagen ervaren als het directe vervolg op de Nakba, de catastrofe die voor hen ooit begonnen was toen de Joodse Staat werd opgericht.

Het duurde niet opnieuw een decennium. In 1973 zaten wij op de heiligste dag van het Joodse Jaar, de Grote Verzoendag, Jom Kippoer, zoals gebruikelijk de gehele dag in de synagoge. Tijdens de gebedsdienst sijpelden de berichten binnen dat er opnieuw sprake was van een enorme gewapende confrontatie tussen de buurlanden en ‘ons’ Israël.

Het einde van de oorlog zal daar moeten worden bedongen

Haarscherp herinner ik mij de beklemmende gevoelens die ik tijdens en na de drama’s van die Jom-Kippoeroorlog beleefde. Het waren gevoelens van machteloosheid. Wat gebeurt daar allemaal in Israël? Maar ook: wat komt er allemaal op mij af? Welke verantwoordelijkheden zouden voor mij als Jood, als aankomend rabbijn, nu zijn weggelegd? Het was de tijd van de trauma’s na de strijd, van vliegtuigkapingen, van aanslagen, van radeloosheid en onmacht. Angst, overal om mij heen.

Het dubbele echter is dat het tegelijkertijd ook een tijd van hoop op toch betere tijden en vertrouwen was. De Eeuwige gaat ooit die vrede stichten voor iedereen die heeft geleden onder de vreselijke conflicten.

In mijn kinderjaren was de Joodse Staat ooit als droom geboren. Vijfentwintig jaren later besefte ik dat de afwezigheid van vrede een realiteit was. Een realiteit die met het voortschrijden van het bestaan van Israël, te midden van voortdurend geweld en oorlog, blijft.

Met de gebeurtenissen van de afgelopen weken in het achterhoofd vraag ik me zelf nu opnieuw af waar ik eigenlijk sta. Tussen het leed van de een en het leed van de ander? Tussen het verdriet aan deze kant van de grens en het verdriet aan de andere kant? Of misschien wel de meest ingewikkelde van de dilemma’s, tussen rechten van de een en het gelijk van de ander? Leven met dillema’s kan verlammend werken. Gevangen zitten tussen conflicterende waarheden dwingt de mens soms tot een bijna onontkoombare passiviteit.

De ernst van de realiteit om mij heen behoedt mij echter, G’ddank, voor het toegeven aan het niets doen. Integendeel. De feitelijke strijd speelt zich af ver weg van ons veilige Nederland. Het einde van de oorlog zal daar moeten worden bedongen. Dat is iets wat wij hier niet kunnen. Maar hier wacht ons die andere taak.

Wat zich in Israël en Gaza afspeelt laat opnieuw diepe sporen achter in de samenleving hier in Nederland. Groepen worden tegenover elkaar geplaatst. Elementen van islamofobie en antisemitisme worden door het conflict zichtbaar in de openbare ruimte.

Er zijn veel mensen die  beschouwen een  pro-Israël manifestatie of een pro-Palestina evenement als een probaat middel om iets van actie te kunnen tonen. Tenminste dit. Daar kunnen ze hun verdriet, zorgen of boosheid kwijt.

Zelf geloof ik helemaal niet in deze eenzijdige bezigheden. Deze plaatsen meningen, visies en emoties tegenover elkaar. Zij geven slechts ruimte aan het groeien van gevoelens van animositeit ten opzichte van die ander.

Ikzelf heb de keuze gemaakt, al lang geleden, om juist die ander op te zoeken. Die ander die niet mijn keuzes deelt in het conflict, die zich verbonden en solidair voelt met hen aan de andere kant van de grens. En zo delen wij samen onze zorgen, leedwezen en pijn. Zonder dat hier, zover verwijderd van de plek waar het allemaal gebeurt, animositeit en vijandschap ontstaat.

De vredesbewegingen in Palestina en Israël zijn geminimaliseerd. Deze zo ontzettend belangrijke organisaties kunnen onder de huidige omstandigheden ter plekke hoegenaamd niets.

Wanneer wij, moslims, Joden en christenen, Palestijnen en Israëliërs, elkaar in deze duistere tijden vandaag blijven opzoeken en elkaar blijven vasthouden binnen de Nederlandse samenleving, dan is dat het fundament voor de vrede van morgen. En daar zouden mogelijk de vredesbewegingen ter plekke ook hun voordeel mee kunnen doen.